Ik zou beginnen met nooit te draaien met een convector zonder ventilatie en wel flow. Dan hem ook afsluiten met een klep ivm genoemde bypass effect.TomVH2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:04:
[...]
inderdaad 1 actief.
[Afbeelding]
de 2 ventilo's staan gewoon in parallel en zijn ingeregeld. Elk krijgt ongeveer 6l/min. Dus pomp draait op 12l/min. Inderdaad elk met hun eigen thermostaat. Dus er is maar 1 actief. Ja, ik weet het. Allemaal niet ideaal voor COP: 35°C vertrek en retourtemperatuur die de helft lager kan zijn door de niet actieve ventilo waterzijdig te sluiten.
Het opgewekte vermogen kan die inderdaad niet kwijt met een compressorfrequentie van 25Hz. En inderdaad, meer afgifte is efficiënter (hoewel er ergens wel een optimaal punt moet zijn en daarboven gaat de efficiëntie terug omlaag). Maar dat verklaart allemaal niet waarom de compressor naar 25Hz gaat terwijl een 5J dit niet doet. En het is dezelfde hardware. Enkel de print en het kentekenplaatje is een ander artikel. Als een 5J op 20Hz kan draaien moet de 3J dat dan toch ook kunnen.
De software ga je niet aanpassen je zou wat kunnen omzeilen met foppen van de buitensensor. Maar heel eerlijk begrijp ik niet waarom je niet gewoon beide convectors actief houd tijdens warmtepomp bedrijf?
Ik snap je teleurstelling dat jouw 3kW pomp naar nu lijkt hetzelfde minimale vermogen heeft als de 5J maar daar zullen compressor minima en of andere oorzaken aan ten grondslag liggen en ik denk met twee actieve convectoren toch vrij gemakkelijk mee te werken?
Nb je ziet het ook al mooi staan in je gedeelde afbeelding; geadviseerde flow (water debiet) neemt sterk af naar % ventilatie. Zo is bij 20% ventilatieniveau de water flow minder dan helft als bij 100%. Als je dan 360l/uur over een niet actieve convector gooit zoals jij aangeeft dan zal een 300 liter daarvan kortsluiting zijn en zo weer je retour in gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2024 21:20 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |