Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:49

ErikVers

e-Duurzaam

TomVH2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:04:
[...]

inderdaad 1 actief.
[Afbeelding]

de 2 ventilo's staan gewoon in parallel en zijn ingeregeld. Elk krijgt ongeveer 6l/min. Dus pomp draait op 12l/min. Inderdaad elk met hun eigen thermostaat. Dus er is maar 1 actief. Ja, ik weet het. Allemaal niet ideaal voor COP: 35°C vertrek en retourtemperatuur die de helft lager kan zijn door de niet actieve ventilo waterzijdig te sluiten.

Het opgewekte vermogen kan die inderdaad niet kwijt met een compressorfrequentie van 25Hz. En inderdaad, meer afgifte is efficiënter (hoewel er ergens wel een optimaal punt moet zijn en daarboven gaat de efficiëntie terug omlaag). Maar dat verklaart allemaal niet waarom de compressor naar 25Hz gaat terwijl een 5J dit niet doet. En het is dezelfde hardware. Enkel de print en het kentekenplaatje is een ander artikel. Als een 5J op 20Hz kan draaien moet de 3J dat dan toch ook kunnen.
Ik zou beginnen met nooit te draaien met een convector zonder ventilatie en wel flow. Dan hem ook afsluiten met een klep ivm genoemde bypass effect.
De software ga je niet aanpassen je zou wat kunnen omzeilen met foppen van de buitensensor. Maar heel eerlijk begrijp ik niet waarom je niet gewoon beide convectors actief houd tijdens warmtepomp bedrijf?

Ik snap je teleurstelling dat jouw 3kW pomp naar nu lijkt hetzelfde minimale vermogen heeft als de 5J maar daar zullen compressor minima en of andere oorzaken aan ten grondslag liggen en ik denk met twee actieve convectoren toch vrij gemakkelijk mee te werken?

Nb je ziet het ook al mooi staan in je gedeelde afbeelding; geadviseerde flow (water debiet) neemt sterk af naar % ventilatie. Zo is bij 20% ventilatieniveau de water flow minder dan helft als bij 100%. Als je dan 360l/uur over een niet actieve convector gooit zoals jij aangeeft dan zal een 300 liter daarvan kortsluiting zijn en zo weer je retour in gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2024 21:20 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:36
ErikVers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:13:
[...]
De software ga je niet aanpassen je zou wat kunnen omzeilen met foppen van de buitensensor. Maar heel eerlijk begrijp ik niet waarom je niet gewoon beide convectors actief houd tijdens warmtepomp bedrijf?

Ik snap je teleurstelling dat jouw 3kW pomp naar nu lijkt hetzelfde minimale vermogen heeft als de 5J maar daar zullen compressor minima en of andere oorzaken aan ten grondslag liggen en ik denk met twee actieve convectoren toch vrij gemakkelijk mee te werken?
Software: het zou kunnen dat ik een instelling kan aanpassen die ik nu niet zie maar iemand anders misschien wel ;). Tweaken aan de buitensensor ga ik niet doen. Die informatie gebruikt de pomp misschien nog voor andere berekeningen.

Waarom niet beide convectors actief: totaal offtopic: Als je als niet professional een woning wilt ontwerpen en bouwen, moet je ergens starten. Als niet professional heb je de ervaring niet om vooraf te kunnen oordelen wat comfortabel zal zijn en wat niet. Een 10 tal jaar geleden was luchtverwarming (genvex en etc) nogal in bij passiefwoningen. Vloerverwarming vind ik persoonlijk wat overdreven voor een warmtebehoefte van 10kwh/m² per jaar (mijn mening, anderen hebben een andere mening). Hierdoor kan de vloeropbouw eenvoudig (gevlinderde algemeene plaat op glasschuimgranulaat is hier de complete vloeropbouw). Dus dan hadden we nog keuze tussen lucht/lucht en warmtepompboiler of een all in one met ventiloconvectoren. De meeste flexibele oplossing is dan starten met 2 ventilo's met elk hun eigen thermostaat met een extra wachtleiding. Dan is alles mogelijk. En voor de badkamer hadden we gedacht aan een 900W elektrische handdoekradiator wat theoretisch binnen de 15min zou moeten opgewarmd zijn. Nu het iets kouder wordt heb ik het vermoeden dat het wel de moeite zou lonen om daar ook een ventilo te zetten. Dus dan zou het ook wel handig zijn indien de pomp zijn energie kwijt kan in 1 ventilo (en de andere natuurlijk afsluiten). Ik had het ook zo ontworpen dat de pomp z'n energie kwijt kan in 1 ventilo.
maar inderdaad. Met die 2 ventilo's meer dan mogelijkheden genoeg om pendelen te voorkomen. En vandaag heeft de zon het werk gedaan :)
ErikVers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:13:
[...]

Nb je ziet het ook al mooi staan in je gedeelde afbeelding; geadviseerde flow (water debiet) neemt sterk af naar % ventilatie. Zo is bij 20% ventilatieniveau de water flow minder dan helft als bij 100%. Als je dan 360l/uur over een niet actieve convector gooit zoals jij aangeeft dan zal een 300 liter daarvan kortsluiting zijn en zo weer je retour in gaan.
ja inderdaad. 6l/min = 360l/h. de pomp draait op 12l/min en inderdaad de helft hiervan komt zo in de retour. Dus de dT zou de helft hoger kunnen indien de niet gebruikte afgesloten zou worden. Maar lager dan 9l/min gaat de pomp niet dus.... Nu heb ik retourwater van neem nu 33° en het had 32° (of misschien 31°) kunnen zijn indien de andere wordt afgesloten. Dit is niet het best voor de COP maar offtopic tenzij de warmtepomp de retourtemperatuur gebruikt in de berekening voor de snelheid van de compressor. Of die 1,6kW levert aan 6l/min of 12l/min maakt niet zo veel uit voor mij (inderdaad, wel negatiever voor COP).

NB:In de zomer is een ventiloconvector wel perfect om te koelen. Dit hebben we al mogen ondervinden :)

[ Voor 19% gewijzigd door TomVH2 op 20-11-2024 22:10 ]

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 12:13
Ik heb nu al 2x gehad (1x vorige winter, 1x gisteren) dat ik hoor dat de fan tegen ijs aan het tikken is. (ijsopbouw in de behuizing om de fan heen, die cone zeg maar).

Dit lijkt mij niet goed voor de fan, en zorgt ervoor dat ik snel even naar buiten spring via een raam met een schroevendraaier om de bovenkant er af te halen en het ijs weg te slaan (als hij uitstaat natuurlijk :) ).

Meerdere mensen hier last van? Ik heb het vermoeden dat er water van de bovenkant van de WP via het plastic rooster aan de voorkant er tussendoor kan lekken (zit een kier). hebben jullie die kier ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bTU6XC9fuo9zmmRJ1TYGcgu2EQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KGUxEDGFDKWpJTqAGc11M2dX.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door djoenez op 21-11-2024 09:01 ]

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-09 15:55
Sjouke Jacobsen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:36:
[...]

Ik zit al op een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden bij 0 graad buitentemperatuur. Ik denk dat het probleem is dat hij zo snel mogelijk die 30 graden weer wil halen terwijl hij van mij er best wat langer over mag doen. Intussen draait de compressor zo hard dat hij alleen maar snel een volgende defrost in de hand werkt. Vervolgens gaat het riedeltje opnieuw. Ik heb de wp nu op continue gezet. Misschien dat dat nog wat scheelt. Ben benieuwd.

Ik heb de dT nu op 2 graden verschil. Zou het nog uitmaken als ik die verhoog naar 3 graden?
Ik heb eigenlijk het zelfde probleem, zodra de buitentemperatuur 0 of eronder komt dan zie ik de warmtepomp niet terug moduleren. Terwijl tot gisteren geen problemen gehad. Rustig door pruttelen met af en toe een defrost als het vochtig is. Werkt het draaien op vaste temp. beter dan WAR bij jou ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-09 07:49
louwerens schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb eigenlijk het zelfde probleem, zodra de buitentemperatuur 0 of eronder komt dan zie ik de warmtepomp niet terug moduleren. Terwijl tot gisteren geen problemen gehad. Rustig door pruttelen met af en toe een defrost als het vochtig is. Werkt het draaien op vaste temp. beter dan WAR bij jou ?
Ik draai op stooklijn -15/35 en 15/25. Het nog nooit met vaste temperatuur gedraaid. Heb de ruimtethermostaat nu op 23 staan zodat hij continue blijft draaien. Praktijk is dat het 's avonds 22 in de woonkamer is en 's morgens 21. Dit is voor ons comfortabel. Hij moduleert nu terug naar rond de 40 Hz. Dat is voor mij nu even het meest haalbare. Als ik nog efficiënter wil draaien dan moet ik het advies van dT 5 graden opvolgen. En dat wil ik niet omdat een deel van mijn vloer dan te koud blijft vanwege meanderpatroon wat hier ligt.

Even een vraagje aan de mensen die warmtemeters (Kamstrup oid) hebben. Ik weet dat de temperatuur- en warmtemeters van Panasonic niet nauwkeurig zijn. Ik kom op een afwijking van +- 15% op het stroomverbruik. Hoeveel wijken de interne warmtemeters (geleverde energie) van Panasonic ongeveer af? Naar boven of naar onderen?

[ Voor 14% gewijzigd door Sjouke Jacobsen op 21-11-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:31:
[...]

Om in jouw beeldspraak te blijven; je moet de weg geschikt maken om als snelweg te kunnen gebruiken. Je afgifte is hierbij de weg.
De pana kan prima halfgas rijden alleen heeft wel even nodig om de omstandigheden waar te nemen. Is die ruimte (afgifte) te krap dan schiet hij uit de bocht. Dit gaat met K en L (+M) beter maar daar heb je nu niks aan en zul je het in de eerder genoemde oplossingen moeten zoeken (afgifte vergroten en desnoods met domotica)
De F-serie vloog niet uit de bocht met zelfs een kleiner afgifte systeem. Probleem is dat J-serie direct uitgaat door de nooduit bij Ta_gewenst + 3°C (gokje?). F-serie kon gewoon Ta_gewenst oneindig overschrijden gedurende 180 seconden. Dus Ta_gewenst = 35 terwijl Ta = 55 kon gewoon 180 seconden.

De J-serie jakkert 180 seconden volgas door terwijl die al kan weten dat ie de bocht niet gaat halen.

Feit is dat de F-serie dit probleem niet had en de J-serie wel.

• Dre
  • Niet online

Dre

djoenez schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:00:
Ik heb nu al 2x gehad (1x vorige winter, 1x gisteren) dat ik hoor dat de fan tegen ijs aan het tikken is. (ijsopbouw in de behuizing om de fan heen, die cone zeg maar).

Dit lijkt mij niet goed voor de fan, en zorgt ervoor dat ik snel even naar buiten spring via een raam met een schroevendraaier om de bovenkant er af te halen en het ijs weg te slaan (als hij uitstaat natuurlijk :) ).

Meerdere mensen hier last van? Ik heb het vermoeden dat er water van de bovenkant van de WP via het plastic rooster aan de voorkant er tussendoor kan lekken (zit een kier). hebben jullie die kier ook?

[Afbeelding]
Bij mij liep de ventilator ook aan, maar ik heb niet gekeken waar. QM3>QM0 gezet en toen was het afgelopen. Met de F-serie nooit een probleem en met de J-serie wel één keer gehad.

Moeten we dan maar de kitspuit hanteren bij een gloednieuwe warmtepomp 8)7

Mijn warmtepomp staat waterpas.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 12:13
Dre schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:24:
[...]

Bij mij liep de ventilator ook aan, maar ik heb niet gekeken waar. QM3>QM0 gezet en toen was het afgelopen. Met de F-serie nooit een probleem en met de J-serie wel één keer gehad.

Moeten we dan maar de kitspuit hanteren bij een gloednieuwe warmtepomp 8)7

Mijn warmtepomp staat waterpas.
hij staat bij mij al op QM0, maar jou laatste punt is bij mij jammer genoeg niet the case. Hij staat gelijk met het afschot van mijn uitbouw. en denk dat hier ook het probleem is (water loopt van de top direct naar de outtake van de fan).

Ik dacht aan een kitspuit, maar weet iemand of die plastic kap er ook af te halen is? dan plak ik er even een tochtstripje tegen aan.

[ Voor 3% gewijzigd door djoenez op 21-11-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
Sjouke Jacobsen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:37:
[...]
Even een vraagje aan de mensen die warmtemeters (Kamstrup oid) hebben. Ik weet dat de temperatuur- en warmtemeters van Panasonic niet nauwkeurig zijn. Ik kom op een afwijking van +- 15% op het stroomverbruik. Hoeveel wijken de interne warmtemeters (geleverde energie) van Panasonic ongeveer af? Naar boven of naar onderen?
Het geleverde vermogen wordt simpel bepaald uit P= 70 * flow * dT. De flowmeter heeft een mogelijke fout van 1,5% van volle schaal dus ruwweg 0,5L/min. De fout in dT is het dubbele van de fout in de temp sensors van Ta en Tr. Dus erg afhankelijk van ijking. Bij goede ijking dus ruwweg 0,25°. De relatieve fout in het vermogen is maximaal de som van de relatieve fouten in flow en dT.

Dus bij een dT=2° en flow=20L/min kom je op een P=2800W en een relatieve fout van 0,5/20+0,25/2=0,15, dus een absolute mogelijke fout van 0,15 * 2800 = 400W.

Het helpt dus om de dT zo hoog mogelijk te kiezen en goed te calibreren.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
[...]
...
Ik heb het wel eens vergeleken, kan de post zo snel niet vinden, en de warmte klopt best goed. De flow uit heishamon en Kamstrup is zo goed als gelijk. Als je de Ta en Tr sensoren gekalibreerd hebt (relatief tov elkaar), zou het aardig moeten kloppen. Kleine complicatie is hoe de "negatieve" energie voor de defrosts geteld wordt. Bij de Kamstrup wordt deze in een apart register bijgehouden. (Te gebruiken afhankelijk van je interpretatie van "efficientie" :+ )

Elektrisch wijkt inderdaad wat af, ten dele omdat alleen de compressorstroom geteld wordt.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
djoenez schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:08:
[...]
Ik dacht aan een kitspuit, maar weet iemand of die plastic kap er ook af te halen is? dan plak ik er even een tochtstripje tegen aan.
Ik zie vier parkers zitten, dus de kap kan er volgens mij af.
Op de kap zit bij dit weer altijd ijsaangroei maar ik heb nooit gehad dat de fan aanliep.
Die kier tussen beplating en kap heb ik ook.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• oli2000
  • Laatst online: 07-09 16:49
Ethirty schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:35:
[...]

Sounds like you have an issue with the floor heating system itself. My 9J is limited to 20l/min during normal operation due to resonance of the inside unit on the wall, but when the defrost starts it is the only source of sound. My floor heating stays silent.

Maybe there is still air in the system? Temperatures you can find a few posts back.
Yes, I the root cause is the floor heating, shitty giaocomini manifold with dynamic flow balancing. Was supposed to be state of the art but in fact it generates a lot of pressure drop and noise. The flow becomes turbulent. :-(

• oli2000
FransvWoerkom schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:17:
[...]

Check the water pressure and the air vent valve. Sounds like air in the system. What type is the floor distributor? How many floor pipes and what diameter?
There are no air, in fact it is the manifold with giacomini with dynamic flow balancing. This elastomer is so small that flow becomes turbulent and generates flow. I've 3 manifold. 30 circuit in total. Alupex 16mm pipe.

https://photos.app.goo.gl/JCDZcZnSDs8LDLsm9

Clearly 14l/min is low but otherwise consatnt noise is unbearable. On the study should be 36l/min nominal.

• oli2000
Dre schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:52:
[...]

Je zou een by-pass kunnen maken die open gaat bij een te hoge druk. Dan kan die 37l/min over dit kleine circuit lopen. Een twee wegklep die open gaat op het defrost signaal kan ook nog. Heb je nog vrije groepen op je VV-verdeler?

Alternatief is een of meerdere diodes in serie plaatsen met de 0 tot 6 volt signaal naar de waterpomp. Of een zenerdiode met serieweerstand. Voorkom in ieder geval dat de stuurspanning naar de pomp te hoog wordt. Gaat je maximale flow naar beneden, ik weet niet hoeveel flow er nodig is minimaal voor een defrost.
I've enabled again my buffertank in parallel with 2 connections, it makes a sort of bypass. In my opinion a modulating heat pump like the panasonic doesn't need a buffertank: more costly, loss, complexity,... In my case at evry defrist the electrical heater is engaged. Why just not invert the cycle?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
[...]

Ik draai op stooklijn -15/35 en 15/25. Het nog nooit met vaste temperatuur gedraaid. Heb de ruimtethermostaat nu op 23 staan zodat hij continue blijft draaien. Praktijk is dat het 's avonds 22 in de woonkamer is en 's morgens 21. Dit is voor ons comfortabel. Hij moduleert nu terug naar rond de 40 Hz. Dat is voor mij nu even het meest haalbare. Als ik nog efficiënter wil draaien dan moet ik het advies van dT 5 graden opvolgen. En dat wil ik niet omdat een deel van mijn vloer dan te koud blijft vanwege meanderpatroon wat hier ligt.

Mijn ervaring is dat als je de Panasonic Toutput en Tinput sensoren een x gekalibreerd hebt de afwijking van de geproduceerde warmte vrij klein is, in de orde van 5%.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
oli2000 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:31:
[...]

I've enabled again my buffertank in parallel with 2 connections, it makes a sort of bypass. In my opinion a modulating heat pump like the panasonic doesn't need a buffertank: more costly, loss, complexity,... In my case at evry defrist the electrical heater is engaged. Why just not invert the cycle?
Dat is wat er gebeurt, echter als de Ta lager dan een bepaalde grens wordt, gaat de backup heater ook aan.
Voor de defrost-flow: als je al een buffervat hebt, kun je overwegen deze in serie met bypass aan te sluiten. Ja, of de vvw fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
Hoeveel defrost hadden mensen over de loop van o uur 21-22 november? Dus 21 november. Ik heb er 4 gehad, geen idee of dit veel of weinig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrowsong
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-08 10:12
runeazn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:51:
Hoeveel defrost hadden mensen over de loop van o uur 21-22 november? Dus 21 november. Ik heb er 4 gehad, geen idee of dit veel of weinig is.
Ik heb er ongeveer 1 per uur, was gisteren ook al zo vanwege de sneeuw en veel nattigheid buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-08 17:01
19 stuks over de hele dag :)

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 13:32
sinds gisterenavond geen enkele Defrost. had wel Detla T naar 6 gezet bij Ta 26°C direct ivm testje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:14

hnq

6 stuks hier (friesland)

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01
Nijmegen gisteren 4 stuks.
Vandaag ook al 1tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
20 over de laatste 48 uur

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 09:34
Gisteren 17 stuks. Draai op 27graden aanvoer bij dt5. Pana 7kW in de buurt van eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ik had er gisteren 20. Temperatuur tussen 0 en 2°; RV ~100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Je ziet het aan de reacties het kunnen er tussen de 0 en >30 zijn afhankelijk van diverse parameters 😜🙈👋👋🧨

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
ErikVers schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:59:
[...]

Je ziet het aan de reacties het kunnen er tussen de 0 en >30 zijn afhankelijk van diverse parameters 😜🙈👋👋🧨
Bedankt voor alle reacties. Het geeft me enigzins inzicht:
De variatie oftewel sigma is zeer groot 😂.

Mijn conclusie is ik heb niks te klagen, omdat ik rond de mediaan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

RemySoeters schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:56:
[...]

Gisteren 17 stuks. Draai op 27graden aanvoer bij dt5. Pana 7kW in de buurt van eindhoven.
Hier gisteren 8 stuks, draai op 26 graden aanvoer bij delta T van 3 met een Pana J7kw.
Locatie Heythuysen midden Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Ik heb het idee dat wanneer de dt lager(3 ipv5) is, defrosts minder vaak voorkomen. ChatGPT/copilot leek deze tips ook al te geven. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57
RemySoeters schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:11:
Ik heb het idee dat wanneer de dt lager(3 ipv5) is, defrosts minder vaak voorkomen. ChatGPT/copilot leek deze tips ook al te geven. Iemand ervaring mee?
Ik had gister gemiddeld een delta van 2.5 en nog elke 40-50 minuten een defrost :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ErikVers
Over het snelle opwarmen met weinig massa en de overshoot van Panasonic J-serie. Een koude start met 2 radiatoren open. QM0 en 3°C buiten en 16°C woonkamertemperatuur c.q. radiatortemperatuur.
  • t= 09:17 Ta = 20,19°C
  • t= 09:27 Ta = 35,44°C
In 10 minuten komt er dus 15°C bij. Dat is 1,5°C per minuut. Panasonic J-serie kan dus niet overweg met de zelf voorgeschreven minimale massa van 30 liter. In theorie warm je met 5 kW vermogen 30 liter water elke minuut 2,4°C op. Het regelsysteem van J-serie kan daar niet mee overweg.

Het is mij nog onbekend hoe en wanneer de WP gaat terugregelen. Het is zeker niet de 180 seconden zoals bij de F-serie. PI logic? iets onbegrijpbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Nnoitra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:23:
[...]

Ik had gister gemiddeld een delta van 2.5 en nog elke 40-50 minuten een defrost :+
Dan moeten we bidden tot de de-frost goden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Dre schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:26:
@ErikVers
Over het snelle opwarmen met weinig massa en de overshoot van Panasonic J-serie. Een koude start met 2 radiatoren open. QM0 en 3°C buiten en 16°C woonkamertemperatuur c.q. radiatortemperatuur.
In 10 minuten komt er dus 15°C bij. Dat is 1,5°C per minuut. Panasonic J-serie kan dus niet overweg met de zelf voorgeschreven minimale massa van 30 liter. In theorie warm je met 5 kW vermogen 30 liter water elke minuut 2,4°C op. Het regelsysteem van J-serie kan daar niet mee overweg.

Het is mij nog onbekend hoe en wanneer de WP gaat terugregelen. Het is zeker niet de 180 seconden zoals bij de F-serie. PI logic? iets onbegrijpbaars?
Hier hebben we ook 6 jaar met de F-serie verwarmt, en ben ook nog in het leerstadium om met de J-serie te verwarmen.
Hier hebben we ingefreesde vloerverwarming op de begane grond, en ook nog 7 groepen op de wanden waarvan ik er 5 dicht heb staan.
Mijn idee is het om nu met de groepen die nog dicht staan te gaan regelen als het meer warmtevraag is.
Ik begrijp dat de situatie overal anders is wat de afgifte betreft.
Ik gebruik bij een defrost het backup element, en zie na de defrost de compessor pas weer bijkomen als de retour 24 graden is. De aanvoer schiet vrevolgens door tot 31 graden waarna de backup uitschakeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Leudal op 22-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dre schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:26:
@ErikVers

Hij kan wel overweg met het cv water dat is meer zo voorgeschreven om defrosts te kunnen draaien.

Jouw genoemde uitdaging die je duidelijk omschrijft trouwens, heeft te maken met de opstart piek in thermisch/afgifte. Mijn H heeft zelfde gedrag als jouw J alleen met mijn afgifte systeem is het geen piek en gokt hij bijna altijd raak hoe hoog hij start. Hij toert dan pas uren later af.

De door jou genoemde twee radiatoren hebben te weinig afgifte om de piek op te vangen helaas. Dus of je afgifte vergroten of je piek eruitproberen te halen met domotica. Mijn advies zou zijn met het eerste te beginnen. Dit kan met 1 fancoil zijn of met een buffer in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Vraagje over de pompsnelheid.
In de J serie hebben de 5/7/9kW units elk een maximaal aantal liters/m beschreven staan.
Waarop is dat getal gebaseerd en hoe heilig is dat getal?

De 7kW heeft, als ik mij niet vergis, 20l/m staan maar gaat voor een defrost wel naar 30+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Nnoitra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:48:
In de J serie hebben de 5/7/9kW units elk een maximaal aantal liters/m beschreven staan.

De 7kW heeft, als ik mij niet vergis, 20l/m staan maar gaat voor een defrost wel naar 30+.
Waar vind ik dat getal.
Ik dacht dat 20L/m voor meeste een limiet is omdat dat een flow geeft waar de buizen van gaan suizen. Maar dat is afhankelijk van je afgifte systeem dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nnoitra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:48:

Dat getal is net zo min heilig als de dT van 5°. Het is om een idee te geven:

P= 70*flow*dT=70*20*5=7000W. Dat kan geen toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Waar stel je die pomp debiet in?
Bij mij staat het nog zoals de installateur het heeft achter gelaten.
is dat hier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fqv0VsJlra8nU1cRn_JQ-c9cETk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0m25nw9VPAgbm2hOuPIn7Wo.jpg?f=fotoalbum_large

Het debiet in grafiek is altijd rond de 20l/m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwT7OMq1Z1lS8hDD6mrnZv_PzJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rJeYezZh1Nop1M9SbYrYZGed.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
runeazn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:04:
[...]

Waar vind ik dat getal.
Ik dacht dat 20L/m voor meeste een limiet is omdat dat een flow geeft waar de buizen van gaan suizen. Maar dat is afhankelijk van je afgifte systeem dus.
ServiceManual, vanaf pagina 10.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XysytpyzAc4ZRAX4ZrZuREXhHQ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EmCwtARcYlN0CSZakCdmONIj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
SpikeHome schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:38:
is dat hier?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
I guess :) Of direct op de controller.
Als je op dT stuurt, zoals jij, dan geeft je daar denk ik het max aantal l/m aan (yup, in hex).
Je kunt ook zeggen dat de wp altijd een x aantal l/m er doorheen jast, (dropdown menu van de dT) en dan zal het veld ernaast je constante aantal l/m zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Nnoitra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:30:
[...]

I guess :) Of direct op de controller.
Als je op dT stuurt, zoals jij, dan geeft je daar denk ik het max aantal l/m aan (yup, in hex).
Je kunt ook zeggen dat de wp altijd een x aantal l/m er doorheen jast, (dropdown menu van de dT) en dan zal het veld ernaast je constante aantal l/m zijn..
Tnx
Bij mij zit aan en afvoer van de warmtepomp op een hygiene boiler vandaar uit met andere aansluitingen en pomp de c.v. In.
Dus de Panasonic houd de hygiëne boiler op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 06-09 08:32
Hoi iedereen,

Al 2 jaar nu een 7kw j-serie, zelf geplaatst en werkt uitstekend.

Ik draai WAR+Externe thermostaat en heb alleen radiatoren.

Dit betekent dat de stooklijn vrij steil is vergeleken met vloerverwarming.

Het enige wat me irriteert, is als de Tb verandert (omhoog), gaat de gevraagde Ta omlaag. Vaak is die ene graad genoeg dat het verschil tussen Ta en gevraagde Ta groter wordt dan 2 graden, en dan slaat de compressor af. Dit komt toch vrij vaak voor.

Is er een makkelijke manier om dit te voorkomen of moet je dan met een Heishamon aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 11:01
@Naliya Zit je niet gewoon rond je pendelgrens/minimum vermogen als dat gebeurd? Normaal moduleert de WP dan namelijk gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Pejdref schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:19:
@Naliya Zit je niet gewoon rond je pendelgrens/minimum vermogen als dat gebeurd? Normaal moduleert de WP dan namelijk gewoon terug.
Nee zeker niet, mijn laagste Ta heb ik na en tijd testen vastgesteld (31c bij 6c Tb, ik kan uren op deze Ta draaien)

Het fenomeen die ik naar referer kan je in onderstaande screenshot zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIyGVm2lO1EhgjM0ai8VosFt5zI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MOx1DIMEAcXwRS4vQyLqXRA2.png?f=fotoalbum_large

Tb stijgt van 3c naar 4c waardoor gevraagde Ta daalt met 1c. De gevraagde Ta is nu 33c maar omdat de actuele Ta 35,75c is. Verschil is nu groter dan 2c en de compressor gaat uit totdat hij weer vrijgegeven wordt (volgens mij als de Ta 3c onder de Ta op het moment van afslaan daalt). Dit staat allemaal keurig in de handleiding omschreven op pagina 106, 14.1.2.1)

Het komt omdat de stooklijn vrij steil is (denk ik) en de regeling vindt het blijkbaar geen probleem om lang te draaien op 1c boven gevraagde Ta. Als de Tb dan stijgt krijg je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:54
12 defrosts de afgelopen 24 uur ook in de buurt van Eindhoven

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 11:01
Vreemd, ik herken het wel dat die lang boven Ta blijft draaien, maar als ik dan verlaag dan moduleert die wel op tijd terug. De WP heeft 2 of 3 minuten de tijd om te zorgen dat Toutlet weer onder Ttarget+2 komt, normaal is dat genoeg.
Welke dT heb je ingesteld en wat voor flow haal je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

hemertje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:18:
12 defrosts de afgelopen 24 uur ook in de buurt van Eindhoven
Ik zit op 20 de laatste 24u, alleen vanmiddag eventjes niet, toen scheen heel even de zon.
72 zelfs in 3 dagen. Energieverbruik met dit weer redelijk door het dak, elke keer ook met het element aan. Had niet verwacht dat het zó vaak zou zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Pejdref schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:19:
Vreemd, ik herken het wel dat die lang boven Ta blijft draaien, maar als ik dan verlaag dan moduleert die wel op tijd terug. De WP heeft 2 of 3 minuten de tijd om te zorgen dat Toutlet weer onder Ttarget+2 komt, normaal is dat genoeg.
Welke dT heb je ingesteld en wat voor flow haal je?
Vorige winter op delta van 5, flow varieerde destijds tussen 10 en 20l/m

Deze winter probeer ik fixed flow op 20l/m

Maar dat heeft geen verschil gemaakt mbt dit gedrag. Was er vorige winter en nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat is keurig. Hier 17 stuks met mijn 9J :(
Ta was gemiddeld 28 graden bij een Tb van +1. In de middag even geen defrosts gehad toen het 5 uur lang +4 was.

[ Voor 15% gewijzigd door nokiaan958GB op 22-11-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:25:
[...]

Dat is keurig. Hier 17 stuks met mijn 9J :(
Ik heb dan ook een hoge Ta=32 (stooklijn) en dT = 4.

Wat je ziet is dat iedereen met een goede warmteafgifte systeem, hun Ta redelijk laag heeft met veel defrosts omdat de retour dan best koud is.
Mijn onderbuiksgevoel zegt dat voor mensen met veel defrost het kan lonen om hun Ta 1 graad op te hogen.

[ Voor 23% gewijzigd door runeazn op 22-11-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
runeazn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:28:
[...]

Wat je ziet is dat iedereen met een goede warmteafgifte systeem, hun Ta redelijk laag heeft met veel defrosts omdat de retour dan best koud is.
Mijn onderbuiksgevoel zegt dat voor mensen met veel defrost het kan lonen om hun Ta 1 graad op te hogen.
Ik weet niet of ik daarmee onder de streep energie ga besparen.

Omdat mijn systeemvolume circa 100 liter is overweeg ik wel de BUH uit te schakelen. Ik kan alleen niet inschatten of daarmee het aantal defrost gaat toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Zodra ik een thermostaat heb anders wordt het hier warmer dan waar Satan woont :+

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
[...]

Dat moet uit te rekenen zijn.
Laten we es twee keer een uurtje of 3 uur pakken, met vergelijkbare temperatuur en luchtvochtigheid.
Tel je totale verbruik in kWh over de eerste 3 uur bij elkaar op (wp+buh) en tel je defrosts.
Gooi je Ta om hoog en herhaal bovenstaande.
Is je totale verbruik lager en heb je minder defrosts, dan kan het wellicht uit.

Waarschijnlijk is het beter om dit over een iets langere, gelijkwaardige periode te vergelijken.
nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:35:
[...]

Omdat mijn systeemvolume circa 100 liter is overweeg ik wel de BUH uit te schakelen. Ik kan alleen niet inschatten of daarmee het aantal defrost gaat toenemen.
Ik heb niet het idee dat het wel/niet gebruiken van een BUH invloed heeft op het aantal defrosts.
Dat hangt vooral af van de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid en de retour temperatuur.
en hoe hard de compressor moet werken wellicht? is een vraag :+

ps: @Ethirty die van Netatmo is nu leuk(er) geprijst.

[ Voor 27% gewijzigd door Nnoitra op 23-11-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34
[...]

Vorig jaar was mijn stooklijn tussen 35 en 45 graden, nu, vanwege nieuwe radiatoren, tussen 30 en 36. Ik stook met deze omstandigheden dus zo'n 6 graden lagere Ta dan vorig jaar. Voor mijn gevoel heb ik eerder iets minder defrosts omdat de compressor minder hard hoeft te werken. Het is echter lastig vergelijken.
Wat wél opvalt is dat de BUH langer bij moet springen bij defrosts vanwege de lagere Tr.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Lagere Ta (en daardoor lagere Tretour) heeft een positief effect op het aantal defrosts.
De compressor werkt dan minder hard en je verdamper blijft even groot, er hoeft dus minder warmte per cm2 uit getrokken te worden zodat de verdamper (eigenlijk de condensor die als verdamper werkt) gemiddeld een hogere temperatuur heeft.

Back-up heater heeft ook niets met het aantal defrosts te maken, die wordt ingeschakeld als te retourtemperatuur te laag wordt om bevriezen van de waterwisselaar te voorkomen. Back-up heater heeft wel te maken met het energie verbruik omdat deze een COP van 1 heeft. Wil je je back-up heater niett gebruiken dan moet je zorgen voor of voldoende systeeminhoud met radiatoren/convectoren (daarom het advies van een buffer) of voldoende warmteinhoud dus of hoge temperatuur of massa bijvoorbeeld met vloerverwarming.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

martijn v o schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:16:
Back-up heater heeft ook niets met het aantal defrosts te maken, die wordt ingeschakeld als te retourtemperatuur te laag wordt om bevriezen van de waterwisselaar te voorkomen. Back-up heater heeft wel te maken met het energie verbruik omdat deze een COP van 1 heeft. Wil je je back-up heater niett gebruiken dan moet je zorgen voor of voldoende systeeminhoud met radiatoren/convectoren (daarom het advies van een buffer) of voldoende warmteinhoud dus of hoge temperatuur of massa bijvoorbeeld met vloerverwarming.
Ik heb geloof ik 200l water in mijn vloer, zelfs dat is niet genoeg voor het uit laten van de BUH tijdens een defrost, daar gaat een 50l tankje niet veel aan veranderen.
Nnoitra schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:11:
[...]

ps: @Ethirty die van Netatmo is nu leuk(er) geprijst.
Ik heb alles liggen, alleen geen tijd om alles aan te leggen :/
Gelukkig gaat puur op WAR met af en toe een graadje bijstellen op de unit best ok. Ik krijg geen klachten van mijn gezin.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
Ik heb een uitdaging met 2 energy devices.
Via mqtt krijg ik Wh waardes vanuit mijn warmtepomp. Deze krijg ik getoond in mijn energy dashboard.
Eerst had ik state class op total staan maar measurement blijkt beter te zijn.
Maar wat de uitdaging zit is, vanuit de warmtepomp logica wil deze Wh waarde soms als negatief getal gestuurd te worden en dat is hooguit 1 minuut zo maar dat zijn dan ook 2 readouts.
Is het mogelijk om aan te geven dat de waarde niet negatief mag zijn?
krijg vanaf gsm niet de yaml gekopieerd

Verkeerd topic

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
martijn v o schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:16:
Lagere Ta (en daardoor lagere Tretour) heeft een positief effect op het aantal defrosts.
De compressor werkt dan minder hard en je verdamper blijft even groot, er hoeft dus minder warmte per cm2 uit getrokken te worden zodat de verdamper (eigenlijk de condensor die als verdamper werkt) gemiddeld een hogere temperatuur heeft.
[...]
Tijdens de verwarming, meestal dus, werkt de verdamper als verdamper. Daar verdampt het koelmiddel waardoor de langsstromende lucht afkoelt. Alleen in koelbedrijf of bij een defrost mode 1 worden de rollen van verdamper en condensor omgekeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The-Source schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:13:
Ik heb een uitdaging met 2 energy devices.
Via mqtt krijg ik Wh waardes vanuit mijn warmtepomp. Deze krijg ik getoond in mijn energy dashboard.
Eerst had ik state class op total staan maar measurement blijkt beter te zijn.
Maar wat de uitdaging zit is, vanuit de warmtepomp logica wil deze Wh waarde soms als negatief getal gestuurd te worden en dat is hooguit 1 minuut zo maar dat zijn dan ook 2 readouts.
Is het mogelijk om aan te geven dat de waarde niet negatief mag zijn?
krijg vanaf gsm niet de yaml gekopieerd
Denk dat je in een verkeerd topic zit ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
Ethirty schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:39:
[...]

Denk dat je in een verkeerd topic zit ;)
Ik zie het 8)7

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:45
[...]

Hier hetzelfde buikgevoel: alleen ik zit met een Ta van 28°c momenteel, ik ga die meer dan één graad moeten verhogen, denk ik? Ik las hier dat de back-up opspringt bij een Tr van 27 graden, jij zit daar dus nét boven.

Zijn er mensen die hiermee al gespeeld hebben i.f.v defrosts? (dus je curve wat bijstellen zodat je Tr boven de 27° blijft.)
Intuïtief denk je dat een hogere curve/Ta slecht is voor je COP en dus je verbruik. Alleen als je defrosts je efficiëntie de nek omdoen, dan zou het kunnen zijn dat je een warmer huis kan hebben voor een gelijkaardig energieverbruik, door je Ta omhoog te doen en zo te vermijden dat de back-up moet tussen komen?

Bij lijkt de compressor ook volledig uit te vallen tijdens een defrost, kortstondig daalt het verbruik op die fase tot nagenoeg 0, met dus een start-stop tot gevolg, wat me ook nefast lijkt voor de efficiëntie?
cerebrum schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:08:
[...]

Vorig jaar was mijn stooklijn tussen 35 en 45 graden, nu, vanwege nieuwe radiatoren, tussen 30 en 36. Ik stook met deze omstandigheden dus zo'n 6 graden lagere Ta dan vorig jaar. Voor mijn gevoel heb ik eerder iets minder defrosts omdat de compressor minder hard hoeft te werken. Het is echter lastig vergelijken.
Wat wél opvalt is dat de BUH langer bij moet springen bij defrosts vanwege de lagere Tr.
Jouw Tr zal ook wel boven die 27° zitten bij defrost-temperaturen, denk ik. Niet onlogisch dat bij het defrosten meevalt voor jou.

[ Voor 20% gewijzigd door betaplayer op 23-11-2024 17:13 ]

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
betaplayer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:10:
Jouw Tr zal ook wel boven die 27° zitten bij defrost-temperaturen, denk ik. Niet onlogisch dat bij het defrosten meevalt voor jou.
De retourtemperatuur zakt heel vlot onder de 27 graden bij een defrost. Vandaar dat de BUH juist langer moet bijspringen. Het gebruik van de BUH valt dus niet mee t.o.v. de oude situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
cerebrum schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:46:
[...]

De retourtemperatuur zakt heel vlot onder de 27 graden bij een defrost. Vandaar dat de BUH juist langer moet bijspringen. Het gebruik van de BUH valt dus niet mee t.o.v. de oude situatie.
Ik snap niet wat je wil zeggen met je laatste zin.

De stelling is als we meer warmte in het systeem stoppen, hebben we dan minder energie verlies bij een defrost door korte of geen BUH gebruik.

Nog een vraag, als ik een omkasting bouw, is dit negatief of positief voor de efficientie? Stel er is geen erge lucht flow beperking dan is er wel bescherming tegen koud regen/sneeuw -> verdamper doet beter zijn werk.
Of is dit te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:35:
[...]

Dit kan prima, heb ik ook gedaan. Het aantal defrosts blijft gelijk, wordt in ieder geval niet meer.
Waar je wel op moet letten is bij langere afwezigheid en een lager ingestelde ta je hem weer aan moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
runeazn schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:58:
[...]

Ik snap niet wat je wil zeggen met je laatste zin.

De stelling is als we meer warmte in het systeem stoppen, hebben we dan minder energie verlies bij een defrost door korte of geen BUH gebruik.
Ik maakte een vergelijking tussen een oude en nieuwe situatie, waarbij ik aangaf dat het aantal defrosts minder wordt als de compressor minder hard hoeft te werken (vanwege lagere Ta). Het nadeel daarvan is echter dat de BUH langer gebruikt wordt dan in de oude situatie (vanwege lagere Tr gaat hij eerder onder 27gr.)

De retourtempertatuur bepaalt niet wanneer er een defrost plaatsvindt. Tijdens een defrost wordt de echter retour wel lager, en zodra deze onder de 27 gr komt spring de BUH bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:36
Naliya schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:51:
[...]

Nee zeker niet, mijn laagste Ta heb ik na en tijd testen vastgesteld (31c bij 6c Tb, ik kan uren op deze Ta draaien)

Het fenomeen die ik naar referer kan je in onderstaande screenshot zien.

[Afbeelding]

Tb stijgt van 3c naar 4c waardoor gevraagde Ta daalt met 1c. De gevraagde Ta is nu 33c maar omdat de actuele Ta 35,75c is. Verschil is nu groter dan 2c en de compressor gaat uit totdat hij weer vrijgegeven wordt (volgens mij als de Ta 3c onder de Ta op het moment van afslaan daalt). Dit staat allemaal keurig in de handleiding omschreven op pagina 106, 14.1.2.1)

Het komt omdat de stooklijn vrij steil is (denk ik) en de regeling vindt het blijkbaar geen probleem om lang te draaien op 1c boven gevraagde Ta. Als de Tb dan stijgt krijg je dit.
Je zou eens data log kunnen gebruiken om meer in detail te kunnen kijken. Nu heb je maar een punt per 5 min en de warmtepomp heeft maar 3min(?) om correct te reageren. Je kan nu niet zien wat er in die 3 min gebeurt. Als je dan niet verder kan, wil ik altijd eens vergelijken met mijn 3J.
SpikeHome schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:38:
is dat hier?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Instelling "pump flowrate". Bij mij indien keuze dT zakt de flow nooit onder de "water flow rate" in de manual. hier 3J met 9l/min. Als je kiest voor maximum duty dan kan je de pompsnelheid bepalen. Op het bedieningspaneel kan dit eenvoudig omdat je, tijdens het instellen, ook de flowrate ziet. Bij mij is 0x60 12l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:13
Zandvoort, 4 defrosts afgelopen 24 uur. War + thermostaat, ta 26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ethirty schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:11:
[...]

Ik heb geloof ik 200l water in mijn vloer, zelfs dat is niet genoeg voor het uit laten van de BUH tijdens een defrost, daar gaat een 50l tankje niet veel aan veranderen.

[...]
Heb je ook vloerverwarming?
Kun je uitleggen waaraan je merkt dat 200l systeeminhoud niet genoeg is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Inderdaad, het gaat om de retourtemperatuur als deze onder de 18 graden komt wordt de backup heater ingeschakeld om de voorkomen dat de aanvoer te koud wordt en bevriest. Haalt je pomp minimaal 15 liter per minuut?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nokiaan958GB schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:53:
[...]

Heb je ook vloerverwarming?
Kun je uitleggen waaraan je merkt dat 200l systeeminhoud niet genoeg is :?
Alleen maar vloerverwarming. Omdat elke defrost het element nodig heeft. Nou heb ik pas geleerd dat de Tr ook een rol speelt en ik heb een vrij lage stooklijn.

Dus wellicht is die conclusie pas echt te trekken als ik Ta kan opschroeven. Maar tot nu toe zie ik daar nog onvoldoende mogelijkheid voor. Daarnaast liggen mijn leidingen heel ondiep, dus beperkte thermische buffer vanuit de vloer.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Laatst online: 09-09 20:51
8 defrosts gehad op 21 en 22e bij elkaar.
TR kwam amper boven 27. heb 55m2 ingefreesde vloerverwarming (dus ook ondiep) en defrosts gingen prima. BUH heb ik uitgeschakeld ivm de lage stooklijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wHNsEfA.png

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pc_freak1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:55:
8 defrosts gehad op 21 en 22e bij elkaar.
TR kwam amper boven 27. heb 55m2 ingefreesde vloerverwarming (dus ook ondiep) en defrosts gingen prima. BUH heb ik uitgeschakeld ivm de lage stooklijn.
[Afbeelding]
Mijn Ta rond het vriespunt is maar 28 geloof ik. Weet niet of het handig is om mijn BUH uit te zetten. En zo ja, wanneer ik hem dan weer aan moet zetten om dichtvriezen te voorkomen ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:06
Er zijn twee verschillende triggers voor de BUH, de eerste is volgens mij als de Ta niet snel genoeg gehaald wordt en deze kan je in het menu zonder gevaar uitzetten. De tweede is wanneer de Tr te laag is, deze kan je niet (in het normale) menu uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:27
Baxke schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:14:
Zandvoort, 4 defrosts afgelopen 24 uur. War + thermostaat, ta 26 graden.
Eemnes, 28 defrosts in 24 uur afgelopen vrijdag, ik denk een topscore 8)7 . (ik moest het huis weer opwarmen na wat radiatoren upgraden in de slaapkamers). TA ~30 graden.

Gelukkig staat de BUH uit via het verborgen menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Niet ver van Eemnes in Amersfoort 5 defrosts op vrijdag.
100 m2 vloerverwarming ingefreesd, Ta 27 graden (start 26) Tr 23 (start 22) graden. Pompflow 10 liter/min normaal (bij defrost >20 ltr/min).
Backup heater staat al twee misschien wel drie jaar uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai1j4gPtM5O71j3hJCXkwTNdviM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTxcAYDCtDvsStvB5URw2xxA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlikeme
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:26
Wie kan mij helpen gebruik watts vision app alles werkt behalve de statistieken deze blijven op nul staan?

Ook in de bediening BT-Ct02 zijn de statisieken leeg? IS er ergens een vinkje wat je moet aan zetten in de warmte pomp om het verbruik af te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen,

Ik heb een vraagje wie van jullie heeft een panasonic laten installeren en wil iets van kosten hiervan delen? Hoeveel kw, inc btw na subsidie?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:27
martijn v o schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:36:
Niet ver van Eemnes in Amersfoort 5 defrosts op vrijdag.
100 m2 vloerverwarming ingefreesd, Ta 27 graden (start 26) Tr 23 (start 22) graden. Pompflow 10 liter/min normaal (bij defrost >20 ltr/min).
Backup heater staat al twee misschien wel drie jaar uit.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moXq5uDHdB0P3uQy12jEXSOGpWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xg4koPDV59orJ1UlXe2hGrvV.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er een stuk drukker uit, maar het was ook wel een mooie worst-case test scenario. Ons rare huis uit 1974 was lekker warm. En dat voor maar 24 kWh uit het stopcontact. Ik vond het wel even spannend ivm boven 4 grote Jaga’s opgehangen om het voor de kinderen boven ook 20 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ja dat lijkt inderdaad wel een flipperkast, maar goed dat je het warm hebt binnen daar gaat het om.
Het was vrijdag wel een rotdag koud en veel vocht de ideale kweekkamer voor bevriezen van de verdamper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Fantastic_fox schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:40:
Allen,

Ik heb een vraagje wie van jullie heeft een panasonic laten installeren en wil iets van kosten hiervan delen? Hoeveel kw, inc btw na subsidie?
Wat verwacht je aan antwoord hierop? Want dat zal uiteenlopen van 600 euro tot 10.000+ euro. Afhankelijk van de situatie, wat je zelf doet, alleen WP of ook verwarming aanpassen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door MisterMailman op 25-11-2024 20:22 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tinkerer84 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:27:
Er zijn twee verschillende triggers voor de BUH, de eerste is volgens mij als de Ta niet snel genoeg gehaald wordt en deze kan je in het menu zonder gevaar uitzetten. De tweede is wanneer de Tr te laag is, deze kan je niet (in het normale) menu uitzetten.
Maar wat is het effect als je hem wél uitzet dan? Langere defrost runs? Kans op dichtvriezen?

Want met name dat laatste lijkt me onwenselijk op dagen zoals afgelopen vrijdag. 20+ defrosts is veel, maar een gasbrandertje gaan zoeken om je unit te ontdooien lijkt me ook geen geweldige situatie om thuis uit te leggen :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou ik denk dat je gasbrandertje dan niets gaat uithalen dan kun je gewoon een nieuwe unit kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:40
Ik merk best een flink verschil in de COP voor verwarmen van tapwater vs vloerverwarming.

Is dat normaal? En komt dat o.a. door de backup heater die iedere maandag flink wat KWs verbruikt voor de legionellarun?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CrOcewjijS0ZL_4-V8pJ2EO5zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhJXZMODR3Ew2NfxrLfIsBqa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMrBSNDvWhHe_PhIuuDtsE-RYSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2t4dZ0Lfbhf6vu1XyGa0Wqo.jpg?f=fotoalbum_large

* woning is van feb 2024 daarom geen data van daarvoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 25-11-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
MisterMailman schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:21:
[...]

Wat verwacht je aan antwoord hierop? Want dat zal uiteenlopen van 600 euro tot 10.000+ euro. Afhankelijk van de situatie, wat je zelf doet, alleen WP of ook verwarming aanpassen etc.
Goede vraag, laat ik het anders doen. Ik heb nu een offerte liggen 12k-3subsidie=9k netto maar dan hoef ik niets te doen.

Als ik zelf stroomdraad trek en wat doorvoeren in de kruipruimte maak en de slangen hier al doorheen haal dat er misschien nog een 1000 vanaf kan.

In totaal zou het dan 8-9k zijn voor een 9kw exclusief sww (dat blijft dan even via de ketel)

Ik ben aan het bedenken wat ik zelf in alle redelijkheid kan / wil doen en of dit zin heeft. Wat vinden jullie van deze prijs?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:37:
Ik merk best een flink verschil in de COP voor verwarmen van tapwater vs vloerverwarming.

Is dat normaal? En komt dat o.a. door de backup heater die iedere maandag flink wat KWs verbruikt voor de legionellarun?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn WP basics: hogere aanvoertemp = lagere COP. Dus tenzij je >50gr je vloer in pompt zal SWW altijd een veel lagere COP hebben. Of de Panasonic de COP1 BUH meeneemt in deze getallen, denk het eigenlijk niet.
Fantastic_fox schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:38:
[...]

Goede vraag, laat ik het anders doen. Ik heb nu een offerte liggen 12k-3subsidie=9k netto maar dan hoef ik niets te doen.

Als ik zelf stroomdraad trek en wat doorvoeren in de kruipruimte maak en de slangen hier al doorheen haal dat er misschien nog een 1000 vanaf kan.

In totaal zou het dan 8-9k zijn voor een 9kw exclusief sww (dat blijft dan even via de ketel)

Ik ben aan het bedenken wat ik zelf in alle redelijkheid kan / wil doen en of dit zin heeft. Wat vinden jullie van deze prijs?
Je geeft geen details. Zo kan de 9kW een J-serie zijn, of een L (of M). Dat scheelt nogal in aanschaf!

[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-11-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

Tja ligt eraan wat er allemaal bij zit, wat ze doen, de afstanden. Blijft gissen zo.
Maar het gaat erom wat je er zelf van vindt toch? jij moet het betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:00
Draakje5 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit mag je tevreden mee zijn, COP op drinlwater is logisch aangezien deze op een veel hogere temperatuur wordt gebracht dan je verwarmingswater. dus er moet meer energie in.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
bbbrumbrum schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:42:
[...]

Dit zijn WP basics: hogere aanvoertemp = lagere COP. Dus tenzij je >50gr je vloer in pompt zal SWW altijd een veel lagere COP hebben. Of de Panasonic de COP1 BUH meeneemt in deze getallen, denk het eigenlijk niet.

[...]

Je geeft geen details. Zo kan de 9kW een J-serie zijn, of een L (of M). Dat scheelt nogal in aanschaf!
Voor dat geld kan het geen L of M zijn, aangezien deze veel meer kosten en ook drinkwater verwarming een standaard functie is van de L en K series die in NL verkrijgbaar zijn.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:45
Fantastic_fox schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:40:
Allen,

Zoals al gezegd: veel zal verschillen naar gelang de situatie.

Hier beginnen zoeken naar een installateur, maar bijna niet te vinden (Vlaanderen), of zeer duur. Uiteindelijk bevriende elektricien gevonden voor de aanschaf en zowat alles zelf gedaan.

Afhankelijk van je set-up/kennis eigenlijk echt goed te doen hoor. Veel bijgeleerd en apetrots dat mijn huis warm is door mijn eigen werk. :)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
rvdgaag schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:53:
[...]

Voor dat geld kan het geen L of M zijn, aangezien deze veel meer kosten en ook drinkwater verwarming een standaard functie is van de L en K series die in NL verkrijgbaar zijn.
Een 9 L kun je in duitsland voor ca. 4500 incl. BTW kopen in Duitsland. Bij een eenvoudige installatie 1500 euro aan installatiemateriaal en 1500 uurloon erbij kan dat prima voor zo'n bedrag. Of je dat moet willen is de vraag...

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Laatst online: 09-09 20:51
Ethirty schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:35:
[...]

Mijn Ta rond het vriespunt is maar 28 geloof ik. Weet niet of het handig is om mijn BUH uit te zetten. En zo ja, wanneer ik hem dan weer aan moet zetten om dichtvriezen te voorkomen ;)
mijn TA rond het vriespunt is hetzelfde, dichtvriezen nog geen last van gehad. als het vriest draait hij toch continu.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
[...]

Ok ik ben soms even wat te snel met dit soort dingen...

Het concept is als volgt :

* 9kw j serie
* 100l buffervat (wat ik dus echt heel groot vindt bij een systeem inhoud van 80-90l.
* Installatie en ingebruikname

Totaal wordt uitgevoerd in 32mm meerlaagse buise (door de kruipruimte en aangesloten met RVS solar). leiding werk in de kruipruimte is iets van 7meter, erna in de garage naar de buffer & magneetfilter) en dan terug naar de kruipruimte 32MLB naar stalen CV buis 28mm die splits rechts en links naar het circuit van aanvoer en retour.

de 9 k is dus inclusief alles alleen moet ik dan wel even zelf wat graafwerk buiten doen maar verder volledig uit handen gegeven.

Ik hoop dat dit een beter beeld geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 14:58
Ik gebruik al een jaar met tevredenheid m'n Panasonic warmtepomp i.c.m. Heishamon. Nu heb ik afgelopen weekend ook de Heishamon gekoppeld aan de Pana van m'n ouders, maar het valt me (nu pas) op dat als Heat + DHW staat ingesteld en de temperatuur van de tank lager is dan de ingestelde delta, dat de warmtepomp dan nog steeds niet besluit om de tank te gaan verwarmen. Ik heb me suf gezocht in de instellingen van de Pana zelf of ik iets kon vinden, maar er lijkt geen instelling te zijn, of ik zie iets over het hoofd. Er is ook op dat moment geen warmtevraag in huis, dus dat kan het ook niet zijn lijkt me.

Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak zou kunnen zijn, en of er een instelling is om de DHW voorrang te geven?

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
newz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:37:
Ik gebruik al een jaar met tevredenheid m'n Panasonic warmtepomp i.c.m. Heishamon. Nu heb ik afgelopen weekend ook de Heishamon gekoppeld aan de Pana van m'n ouders, maar het valt me (nu pas) op dat als Heat + DHW staat ingesteld en de temperatuur van de tank lager is dan de ingestelde delta, dat de warmtepomp dan nog steeds niet besluit om de tank te gaan verwarmen. Ik heb me suf gezocht in de instellingen van de Pana zelf of ik iets kon vinden, maar er lijkt geen instelling te zijn, of ik zie iets over het hoofd. Er is ook op dat moment geen warmtevraag in huis, dus dat kan het ook niet zijn lijkt me.

Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak zou kunnen zijn, en of er een instelling is om de DHW voorrang te geven?
Ik heb de tankverwarming ingesteld op setpoint 52° en delta op 8°. De default waarden. Hij warmt op tot 53° en gaat opwarmen op het moment dat de tanktemperatuur van 43 tot 42° zakt. Tel bij die delta dus maar 2° op.

Er is ook nog de "Floor operation time (max)". Die heb ik op 1 uur staan. Dat lijkt de tijd te zijn dat verwarming van het huis voorrang krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
newz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:37:

Er is een setting in mijn Panasonic K serie all-in-one om DHW "smart " aan te sturen, hij kijkt dan zelf op basis van de last voor verwarmen en het historische gebruik wat een slim moment is om DHW te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
deadlikeme schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:13:
Wie kan mij helpen gebruik watts vision app alles werkt behalve de statistieken deze blijven op nul staan?

Ook in de bediening BT-Ct02 zijn de statisieken leeg? IS er ergens een vinkje wat je moet aan zetten in de warmte pomp om het verbruik af te lezen?
Heb je het over een Panasonic Aquarea warmtepomp? Watts Vision lijkt een zoneregeling. Meestal staat die los van de pana warmtepomp tenzij speciaal door tweakers zelf gekoppeld. Bij mijn weten zijn er geen vinkjes in de Pana bediening of website voor weergave van statistieken in een vreemde app. Kijk eens met de zoekfunctie op het tweakers forum:
zoeken naar 'watts vision'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlikeme
Hoi klopt Panasonic Aquarea warmtepomp? zit toch ect watts bediening op,. Weet niet precies wat je bedoeld met zone regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
deadlikeme schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:14:
Hoi klopt Panasonic Aquarea warmtepomp? zit toch ect watts bediening op,. Weet niet precies wat je bedoeld met zone regeling?
Die BT-Ct02 van Watts is een "slimme" thermostaat. Dat is niet de bediening. De thermostaat kan alleen de pana aan en uit zetten. Hij communiceert verder niet met de pana.

Dit is de bediening van de panasonic warmtepomp. Die zit op je binnenunit of hangt ergens aan de muur.

https://www.aircon.panaso...us/how-to-use-my-aquarea/

Je kunt daarop dingen als verbruik en temperaturen aflezen en dingen instellen. Als je een app wilt voor het uitlezen van de warmtepomp, heb je de smart cloud adapter nodig, een kastje dat via je thuisnetwerk communiceert met de servers van Panasonic.

https://www.aircon.panaso...g/04-aquarea-smart-cloud/

[ Voor 38% gewijzigd door FransvWoerkom op 26-11-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlikeme
ok duidelijk, ik heb nu ook de wifi modeule voor d ewarmtepomp en daar zie ik niet alle kamers alleen zone 1? in de watt vision zie ik dat wel... niet echt makkelijk zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

deadlikeme schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:44:
ok duidelijk, ik heb nu ook de wifi modeule voor d ewarmtepomp en daar zie ik niet alle kamers alleen zone 1? in de watt vision zie ik dat wel... niet echt makkelijk zo..
Je haalt denk ik ook dingen door elkaar. De app van Panasonic is alleen een verlengstuk van het display dat bij jou waarschijnlijk op de warmtepomp zit

Die andere is je thermostaat die alleen een seintje geeft of je warmtepomp aan het werk moet.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 74 ... 89 Laatste