#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Als je in de Watts Vision app de temperaturen in alle kamers kunt zien en instellen, heb je een zoneregeling van Watts. Die staat los van de Panasonic warmtepomp. Waarschijnlijk verwarmt je pana een buffervat met warm water. De zoneregeling verdeelt dat warm water over de verwarmingen in de kamers.deadlikeme schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:44:
ok duidelijk, ik heb nu ook de wifi modeule voor d ewarmtepomp en daar zie ik niet alle kamers alleen zone 1? in de watt vision zie ik dat wel... niet echt makkelijk zo..
Ik denk dat je dat in een watts forum moet vragen. Heb je geen gebruiksaanwijzingen van Watts? Is er nog sprake van een leverancier, installateur, verkoper of verhuurder?deadlikeme schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:20:
ik denk dat dat het is maar nog steeds snap ik niet waarom er een optie voor statistieken is terwijl deze niet worden getoond?
Of... voor zondag was het koud, en nu niet meer:Draakje5 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:40:
Flink verschil in COP. Vòòr zondag verwarmen
Op 21gr. Na zaterdag op 20gr. [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/kQxVf0qboHZY7A6QaOrKD8KM.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Even een excel maken. Stel dat je 27 bij 15 graden hebt en 33 bij -9, dan maak je een tabelletje van -9 buiten tot 15. elke graad buiten temp verschil komt er (33-27)/(15--9)=0,25 graad bij. Dus bv op 8 graden buiten is de TAdoel 27+7*0,25 = 28,75. Alles wordt naar boven afgerond => TAdoel wordt 29. (let op, zelfs als er 28,05 uit de berekening komt wordt het dus 29).Sjouke Jacobsen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:28:
Even een vraagje over de stooklijn. Ik was in de veronderstelling dat je bij de stooklijn de aanvoertemperatuur instelt. Maar ik heb nu mijn twijfels omdat de aanvoertemperatuur toch 2-3 graden hoger blijkt uit te komen dan ik op basis van de stooklijn verwacht. Hoe moet ik dit zien?
Dan gaat je pomp 29 proberen te halen en als hij daar overheen schiet terugtoeren. Als er teveel vermogen wordt geproduceerd/ te weinig afgifte is, loopt de TA langzaam op richting de doel+2, daarna slaat de pomp af. Dus ja, je verwacht wellicht 28,05 en je krijgt 30,75, dat kan.
Ta kan omlaag dmv de stooklijn, afgifte vergroten, bypassen (bv oude radiator zonder voetventiel die vol open worden gedraaid) te verkleinen.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Edit: wat hierboven staat dus.Sjouke Jacobsen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:28:
Even een vraagje over de stooklijn. Ik was in de veronderstelling dat je bij de stooklijn de aanvoertemperatuur instelt. Maar ik heb nu mijn twijfels omdat de aanvoertemperatuur toch 2-3 graden hoger blijkt uit te komen dan ik op basis van de stooklijn verwacht. Hoe moet ik dit zien?
Een setpoint van bijvoorbeeld 30C laat de unit er snel naar toe gaan op maximaal vermogen. Op 31C toert hij af tot minimum vermogen, na 3min op 32C zal hij stoppen (gaan pendelen).
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Oké helder. Wel gewoon aanvoertemperatuur dus. De berekening bij mij is vrij eenvoudig. 26 graden bij 15 en 36 bij -15. Dus 1 op 3 betekent bij een buitentemperatuur van 5 graden buitentemp tussen 29-30 graden aanvoertemperatuur. Laat het afgerond 30 zijn. Toch vreemd dat ie de hele morgen (vanaf 5 uur) al op 31 graden aanvoer zit... Pendelen heb ik niet veel last van.ercolano schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:47:
[...]
Even een excel maken. Stel dat je 27 bij 15 graden hebt en 33 bij -9, dan maak je een tabelletje van -9 buiten tot 15. elke graad buiten temp verschil komt er (33-27)/(15--9)=0,25 graad bij. Dus bv op 8 graden buiten is de TAdoel 27+7*0,25 = 28,75. Alles wordt naar boven afgerond => TAdoel wordt 29. (let op, zelfs als er 28,05 uit de berekening komt wordt het dus 29).
Dan gaat je pomp 29 proberen te halen en als hij daar overheen schiet terugtoeren. Als er teveel vermogen wordt geproduceerd/ te weinig afgifte is, loopt de TA langzaam op richting de doel+2, daarna slaat de pomp af. Dus ja, je verwacht wellicht 28,05 en je krijgt 30,75, dat kan.
Ta kan omlaag dmv de stooklijn, afgifte vergroten, bypassen (bv oude radiator zonder voetventiel die vol open worden gedraaid) te verkleinen.
Er staat nergens dat de pana ermee stopt als Ta 1° te hoog zit. En waar maak je je druk om?Sjouke Jacobsen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:15:
[...]
Oké helder. Wel gewoon aanvoertemperatuur dus. De berekening bij mij is vrij eenvoudig. 26 graden bij 15 en 36 bij -15. Dus 1 op 3 betekent bij een buitentemperatuur van 5 graden buitentemp tussen 29-30 graden aanvoertemperatuur. Laat het afgerond 30 zijn. Toch vreemd dat ie de hele morgen (vanaf 5 uur) al op 31 graden aanvoer zit... Pendelen heb ik niet veel last van.
Nee, logisch. Met een setpoint van 30 stook je effectief op 31C als minimum vermogen precies genoeg is om dat in stand te houden. (Als hij terug zou zakken naar 30C toert de unit weer op / door zou warmen naar 32C slaat ie af).Sjouke Jacobsen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:15:
[...]
Toch vreemd dat ie de hele morgen (vanaf 5 uur) al op 31 graden aanvoer zit... [...]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Bij de J serie hebben de 3kW en 5kW dezelfde hardware
Bij de K serie hebben de 5, 7 en 9kW dezelfde hardware
Tijdens de zoekfunctie heb ik ook gezien dat nog mensen het fenomeen hebben vastgesteld dat de minimum frequentie van de compressor bij 4°C opeens met 10Hz stijgt. ik stel hetzelfde vast bij mij 3J. Dus het minimum vermogen stijgt dan aanzienlijk.
Misschien iets om toe te voegen bij de startpagina?
J serie
:strip_exif()/f/image/xH1rMnYJOp6guyC2Io82uSwG.jpg?f=fotoalbum_large)
K serie. Je zit duidelijk dat de 5kW nu bij -7 ook 5kW kan leveren.
:strip_exif()/f/image/RLM3YQ8C93hNPy7AZX47PBw5.jpg?f=fotoalbum_large)
Jij hebt het over splits, >95% van de Pana topics gaan over monoblocks.TomVH2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:30:
Na de zoekterm "minimum vermogen" te gebruiken in dit topic, heb ik regelmatig gelezen dat de 5,7 en 9kW J series dezelfde compressor zouden hebben. Ik denk dat dit niet correct is. 1 via de service manual volledig achteraan kan je dit zien bij de spare parts. En eigenlijk ook in de prijslijst. Volgens mij is het zo:
Tijdens de zoekfunctie heb ik ook gezien dat nog mensen het fenomeen hebben vastgesteld dat de minimum frequentie van de compressor bij 4°C opeens met 10Hz stijgt. ik stel hetzelfde vast bij mij 3J. Dus het minimum vermogen stijgt dan aanzienlijk.
J serie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen ik mijn vraag stelde stond de setpoint ingesteld op 65°, terwijl de huidige temperatuur rond de 50° lag. Zodra de temperatuur (qua) delta ver genoeg onder de 50° gezakt is, dan gaat 'ie weldegelijk verwarmen, maar dan wel tot rond de 50°. Wat kan het zijn dat 'ie daar stopt en niet verder gaat tot de 65°?FransvWoerkom schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:10:
[...]
Ik heb de tankverwarming ingesteld op setpoint 52° en delta op 8°. De default waarden. Hij warmt op tot 53° en gaat opwarmen op het moment dat de tanktemperatuur van 43 tot 42° zakt. Tel bij die delta dus maar 2° op.
Er is ook nog de "Floor operation time (max)". Die heb ik op 1 uur staan. Dat lijkt de tijd te zijn dat verwarming van het huis voorrang krijgt.
Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)
De relatie tussen frequentie en vermogen is ingewikkeld. Het hangt ook van condensor- en verdampertemperatuur af hoe hoog het vermogen is.TomVH2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:30:
[...]
[...]
Het lijkt me erg nuttig dat de pana bij lagere temperatuur een hoger vermogen afgeeft.
Mijn 12H heeft vorige week uren achtereen op 22Hz gelopen bij een buitentemperatuur van 2°.
Alle pana typen zijn verschillend en alle installaties zijn verschillend en het weer is steeds verschillend.
Een setpoint van 65° lijkt eerder een setpoint voor de wekelijkse anti-legionella run dan voor een gewone sww run. Daarvoor is bij de meeste pana's de backup heater of een tankinterne heater nodig.newz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:52:
[...]
Toen ik mijn vraag stelde stond de setpoint ingesteld op 65°, terwijl de huidige temperatuur rond de 50° lag. Zodra de temperatuur (qua) delta ver genoeg onder de 50° gezakt is, dan gaat 'ie weldegelijk verwarmen, maar dan wel tot rond de 50°. Wat kan het zijn dat 'ie daar stopt en niet verder gaat tot de 65°?
Ik weet niet wat voor pana jouw ouders hebben en hoe die is ingesteld.
Een 7 en een 9J split wel weet ik, maar elke generatie en type is toch net weer ietsje anders.TomVH2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:30:
Na de zoekterm "minimum vermogen" te gebruiken in dit topic, heb ik regelmatig gelezen dat de 5,7 en 9kW J series dezelfde compressor zouden hebben. Ik denk dat dit niet correct is. 1 via de service manual volledig achteraan kan je dit zien bij de spare parts. En eigenlijk ook in de prijslijst. Volgens mij is het zo:
J serie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb een pana 7kW met op de beneden verdieping 88m2 aan vvw. Boven heb ik 3 radiatoren met dynamische thermostaatkranen en een designradiator(staat nu dicht, leek te spelen als “bypass”).
Momenteel verwarm ik met 35 graden aanvoer (wil kijken of defrosten lukt zonder BUh). Nu valt het mij op dat de pana het moeilijk heeft om de Ta boven de 31/32 te krijgen.
Eerst dacht ik dat mijn afgifte misschien té hoog was, waarbij ik de groepen van mijn vloerverwarming(10groepen á 2 liter p/m) verder heb dicht gedraaid naar 1 l/m.
Toch lijkt zowel ta als tr niet echt op te lopen en blijft hij rond de 40 hz te draaien.
Wat mis ik?
Je hebt waarschijnlijk geen monitoring met cloud adapter of heishamon. Je kunt wel op de controller zien hoeveel vermogen verbruikt en opgewekt wordt. Ik gok dat je op 7kW probeert om je vloer ook op 35° te krijgen. Dat kan een flinke tijd duren. Ik zou het niet doen. 30° is bij de huidige buitentemperatuur ruim voldoende. En zo erg om met de backup heater te defrosten is het nu ook weer niet.RemySoeters schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:34:
Ik probeer al enige tijd de hoeveelheid mijn systeem wat “beter” in te regelen. Even een kort overzicht:
Ik heb een pana 7kW met op de beneden verdieping 88m2 aan vvw. Boven heb ik 3 radiatoren met dynamische thermostaatkranen en een designradiator(staat nu dicht, leek te spelen als “bypass”).
Momenteel verwarm ik met 35 graden aanvoer (wil kijken of defrosten lukt zonder BUh). Nu valt het mij op dat de pana het moeilijk heeft om de Ta boven de 31/32 te krijgen.
Eerst dacht ik dat mijn afgifte misschien té hoog was, waarbij ik de groepen van mijn vloerverwarming(10groepen á 2 liter p/m) verder heb dicht gedraaid naar 1 l/m.
Toch lijkt zowel ta als tr niet echt op te lopen en blijft hij rond de 40 hz te draaien.
Wat mis ik?
Als je toch bij de controller staat, kijk dan ook naar de retourtemperatuur en de flow (als dat kan bij jouw type). Hoe is de regeling ingesteld, WAR, direct, dT of flow?
Denk er aan dat bij knijpen van de flow door de vloer de flow door de radiatoren kan oplopen. En radiatoren hebben een veel lagere afgifte dan vvw. Beter zet je de vloer open en knijp je radiatoren zodat er nog een fatsoenlijke deltaT wordt gehaald.
Monitoring doe ik via de cloud.FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:05:
[...]
Je hebt waarschijnlijk geen monitoring met cloud adapter of heishamon. Je kunt wel op de controller zien hoeveel vermogen verbruikt en opgewekt wordt. Ik gok dat je op 7kW probeert om je vloer ook op 35° te krijgen. Dat kan een flinke tijd duren. Ik zou het niet doen. 30° is bij de huidige buitentemperatuur ruim voldoende. En zo erg om met de backup heater te defrosten is het nu ook weer niet.
Als je toch bij de controller staat, kijk dan ook naar de retourtemperatuur en de flow (als dat kan bij jouw type). Hoe is de regeling ingesteld, WAR, direct, dT of flow?
Denk er aan dat bij knijpen van de flow door de vloer de flow door de radiatoren kan oplopen. En radiatoren hebben een veel lagere afgifte dan vvw. Beter zet je de vloer open en knijp je radiatoren zodat er nog een fatsoenlijke deltaT wordt gehaald.
Eerder draaide ik WAR + thermostaat op 26/10 bij 33/-10 graden aanvoer met een dt van 5. Merk alleen dat het verbruik bij lichte vorst door het dak schiet ivm backup heater omdat de retour dan niet boven de 27 graden komt.Vaak gaat hij iedere 45 minuten in DF en kost best veel stroom.
Daarnaast worden de kamers boven ook niet echt warm met 27 graden aanvoer ivm type22 radiatoren (wel met fans).
Vandaar dat ik wil experimenteren met een hogere aanvoer temp met een dt van 5/6. Zo komt mijn retourtemp sneller boven de 27 graden en schakelt mijn backup heater minder snel in.
Nu een aantal uur later is de temperatuur wel iets opgeklommen(33,5), maar opschieten doet het niet.
Wat vind je een fatsoenlijke dT voor radiatoren met een Ta van 30° ?FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:05:
[...]
Je hebt waarschijnlijk geen monitoring met cloud adapter of heishamon. Je kunt wel op de controller zien hoeveel vermogen verbruikt en opgewekt wordt. Ik gok dat je op 7kW probeert om je vloer ook op 35° te krijgen. Dat kan een flinke tijd duren. Ik zou het niet doen. 30° is bij de huidige buitentemperatuur ruim voldoende. En zo erg om met de backup heater te defrosten is het nu ook weer niet.
Ik kon met T21 en 15 ventilatoren niet echt heel verder dan 1,3° - 1,8° graden.
Ik moet er nog weer es wat tijd in steken, maar ik meende dat het verschil tussen bijna vol open en een halve slag open ook niet spectaculair was. En bij te veel dicht gaat het suizen.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Defrosten kost gewoon best veel energie, ook zonder backup heater. Als er iedere ~45min gedefrost wordt, gaat er op een dag zo 32 x 0.6kWh naar de vogeltjes. Als je de backup heater niet gebruikt kost dat als je COP ~3.5 is 5.5kWh extra op een dag. Daarnaast is de COP ook flink lager vanwege het invriezen. Ook moet de WP ineens flink harder werken omdat omdat er tijdens het defrosten (~6min?) geen warmte wordt opgewekt, en daarna eenzelfde tijd moet draaien om de extra energie voor de defrost te compenseren. Het aantal defrosts zal niet gelijk verminderen als je de Ta omhoog gooit. Hoeveel kWh heb je op een dag verstookt met de BUH?RemySoeters schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:44:
[...]
Monitoring doe ik via de cloud.
Eerder draaide ik WAR + thermostaat op 26/10 bij 33/-10 graden aanvoer met een dt van 5. Merk alleen dat het verbruik bij lichte vorst door het dak schiet ivm backup heater omdat de retour dan niet boven de 27 graden komt.Vaak gaat hij iedere 45 minuten in DF en kost best veel stroom.
Daarnaast worden de kamers boven ook niet echt warm met 27 graden aanvoer ivm type22 radiatoren (wel met fans).
Vandaar dat ik wil experimenteren met een hogere aanvoer temp met een dt van 5/6. Zo komt mijn retourtemp sneller boven de 27 graden en schakelt mijn backup heater minder snel in.
Nu een aantal uur later is de temperatuur wel iets opgeklommen(33,5), maar opschieten doet het niet.
Wat ook kan helpen is de stooklijn niet te steil te zetten. Als de temperatuur dan ineens flink zakt, moet de WP in het defrost gebied ineens ook de boel nog flink warmer zien te stoken. Zelf heb ik daarom de stooklijn bij een hoge Tb hoger dan noodzakelijk staan. Maar de 9J is hier krap bemeten, dus ik heb ook geen reserve vermogen over.
Maar dat is geen antwoord op je oorspronkelijke vraag. Klopt de target Ta wel? Het lijkt me dat hij verder kan dan 40 Hz.
[ Voor 11% gewijzigd door Thorsd op 29-11-2024 17:52 ]
Target TA is 35. Net schoot de buitentemp onder de 4 graden, vervolgens schoot hij naar de 69hz. Hiermee ook aanvoertemperatuur naar 37.Thorsd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:38:
[...]
Defrosten kost gewoon best veel energie, ook zonder backup heater. Als er iedere ~45min gedefrost wordt, gaat er op een dag zo 32 x 0.6kWh naar de vogeltjes. Als je de backup heater niet gebruikt kost dat als je COP ~3.5 is 5.5kWh extra op een dag. Daarnaast is de COP ook flink lager vanwege het invriezen. Ook moet de WP ineens flink harder werken omdat omdat er tijdens het defrosten (~6min?) geen warmte wordt opgewekt, en daarna eenzelfde tijd moet draaien om de extra enbergie voor de defrost te compenseren. Het aantal defrosts zal niet gelijk verminderen als je de Ta omhoog gooit.
Wat wel kan helpen is de stooklijn niet te steil te zetten. Als de temperatuur dan ineens flink zakt, moet de WP in het defrost gebied ineens ook de boel nog flink warmer zien te stoken. Zelf heb ik daarom de stooklijn bij een hoge Tb hoger dan noodzakelijk staan. Maar de 9J is hier krap bemeten, dus ik heb ook geen reserve vermogen over.
Maar dat is geen antwoord op je oorspronkelijke vraag. Klopt de target Ta wel? Het lijkt me dat hij verder kan dan 40 Hz.
Blijft een raar apparaat.
20% van je aanvoer temp is een mooi streven, vaak enkel met ZLTV haalbaar.Nnoitra schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:33:
[...]
Wat vind je een fatsoenlijke dT voor radiatoren met een Ta van 30° ?
Ik kon met T21 en 15 ventilatoren niet echt heel verder dan 1,3° - 1,8° graden.
Ik moet er nog weer es wat tijd in steken, maar ik meende dat het verschil tussen bijna vol open en een halve slag open ook niet spectaculair was. En bij te veel dicht gaat het suizen.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
De informatie en ervaring die ik ermee heb betekend Smart DHW bij default dat hij tussen 20:00 en 05:00 je DHW setpoint negeert en enkel onder iets van <18gr water het gaat verwarmen. In custom menu kun je die tijden aanpassen wat ik zeker zou doen dan naar bijvoorbeeld 00:00-10:00 of gewoon uit zetten en eigen klokprogram instellen.rvdgaag schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:47:
[...]
Er is een setting in mijn Panasonic K serie all-in-one om DHW "smart " aan te sturen, hij kijkt dan zelf op basis van de last voor verwarmen en het historische gebruik wat een slim moment is om DHW te verwarmen.
Zo is het iig bij de all in one J en L dat zal bij de K dan toch niet anders zijn?
Nb keuze is enkel bij een all in one beschikbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 29-11-2024 19:58 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dat ook weer niet direct.martijn v o schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:31:
Nou ik denk dat je gasbrandertje dan niets gaat uithalen dan kun je gewoon een nieuwe unit kopen.
Wel kan hij inderdaad door t uitzetten BUH in foutcode gaan mocht hij niet meer uit defrosts komen (Geef geen garantie 😜🧐👋👍🥶❄️
Denk dat deze parameter meer invloed heeft op je cop dan je genoemde wens van ruimte temperatuur 👍Draakje5 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:40:
Flink verschil in COP. Vòòr zondag verwarmen
Op 21gr. Na zaterdag op 20gr. [Afbeelding]
Ps neem je cop gegevens en met name het verbruik uit je controller met drie flinke korrels zout.
:strip_exif()/f/image/tza3ZIQeDDXYsC6ylWB7yZIX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed net als wat Frans zegt dat hij gewoon 7kW staat af te geven. Dit kun je in de controller of in je monitoring zien. Dan draait hij max. Hz is in elke situatie in relatie tot afgifte temp water en buiten weer anders.Thorsd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:38:
[...]
Defrosten kost gewoon best veel energie, ook zonder backup heater. Als er iedere ~45min gedefrost wordt, gaat er op een dag zo 32 x 0.6kWh naar de vogeltjes. Als je de backup heater niet gebruikt kost dat als je COP ~3.5 is 5.5kWh extra op een dag. Daarnaast is de COP ook flink lager vanwege het invriezen. Ook moet de WP ineens flink harder werken omdat omdat er tijdens het defrosten (~6min?) geen warmte wordt opgewekt, en daarna eenzelfde tijd moet draaien om de extra energie voor de defrost te compenseren. Het aantal defrosts zal niet gelijk verminderen als je de Ta omhoog gooit. Hoeveel kWh heb je op een dag verstookt met de BUH?
Wat ook kan helpen is de stooklijn niet te steil te zetten. Als de temperatuur dan ineens flink zakt, moet de WP in het defrost gebied ineens ook de boel nog flink warmer zien te stoken. Zelf heb ik daarom de stooklijn bij een hoge Tb hoger dan noodzakelijk staan. Maar de 9J is hier krap bemeten, dus ik heb ook geen reserve vermogen over.
Je verhaal over de backup heb je mooi beschreven en kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb daar wel eens als COP streber mee getest maar ook na een dag al mee gestopt 🤣
De niet te steile stooklijn, zeker met heel veel afgifte kan ik iedereen adviseren. Heb je radiatoren dan ontkom je er soms niet aan. Maar mijn advies is icm vvw max een graad of 8-10 tussen ta high en ta low.
Met radiatoren lijkt mij een Ta < 30 graden niet erg haalbaar. Ik heb nu mijn stooklijn op 30/6 en 34/-12. Pas bij de huidige temperatuur (rond 3 graden) heb ik hier min of meer de compressor continue draaien op minimaal vermogen (20Hz), als het warm is moet er in de tijd geschakeld worden.RemySoeters schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:44:
[...]
Monitoring doe ik via de cloud.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als de buitentemp onder de 1 á 2 komt, defrost de pana met een dt van 5 bijna iedere 45 minuten. Dan ben ik inderdaad de 20kwh op een dag kwijt aan enkel defrosts met BUH.Thorsd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:38:
[...]
Defrosten kost gewoon best veel energie, ook zonder backup heater. Als er iedere ~45min gedefrost wordt, gaat er op een dag zo 32 x 0.6kWh naar de vogeltjes. Als je de backup heater niet gebruikt kost dat als je COP ~3.5 is 5.5kWh extra op een dag. Daarnaast is de COP ook flink lager vanwege het invriezen. Ook moet de WP ineens flink harder werken omdat omdat er tijdens het defrosten (~6min?) geen warmte wordt opgewekt, en daarna eenzelfde tijd moet draaien om de extra energie voor de defrost te compenseren. Het aantal defrosts zal niet gelijk verminderen als je de Ta omhoog gooit. Hoeveel kWh heb je op een dag verstookt met de BUH?
Ik ben al zoveel met de settings aan het spelen geweest, dat ik ook niet meer weet waar ik goed aan doe. Vooral het instellen van de vloerverwarming en aantal liters per groep blijft een ding.
Ik heb een vraag over het leidingwerk tussen de buiten unit en aansluiting leidingen.
Als ik meerlagenbuis 32mm gebruik voor een 9kw hoe krijg ik dan de beste bochten met de minste weerstand?
1. Alles buigen met een tang/veer?
2. Standaard knel knie voor meerlagen buis (lijk echt een krappe doorgang?
3. Perskoppelingen
4. Anders nl een specifiek type koppeling?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Weet je zeker dat de BUH echt uit staat voor ruimteverwarming? Je kunt ook de Tb grens hiervoor op -20 zetten.RemySoeters schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:06:
[...]
Als de buitentemp onder de 1 á 2 komt, defrost de pana met een dt van 5 bijna iedere 45 minuten. Dan ben ik inderdaad de 20kwh op een dag kwijt aan enkel defrosts met BUH.
Ik ben al zoveel met de settings aan het spelen geweest, dat ik ook niet meer weet waar ik goed aan doe. Vooral het instellen van de vloerverwarming en aantal liters per groep blijft een ding.
Je kunt op een defrost dag ook kijken wat er gebeurt als je alle radiatoren dichtzet. Daar zit weinig massa en die koelen snel af. Die kunnen een snel zakkende Tr veroorzaken. Het lijkt me dat je de vvw zo min mogelijk wilt knijpen. Je hebt niet nog ergens een oude bypass of iets anders zitten dat "kortsluiting" kan veroorzaken?
Het mooist is als je de verschillende Tr van de vvw en radiatoren kunt loggen tijdens een defrost, maar dat kan wat omslachtig zijn.
Met een snelle rekensom kom ik op max 12,8 kWh voor t element als de backup de volle 8 minuten zou meedraaien, iets wat ik mij bijna niet kan voorstellen? En een dag met 24h elke 45min een defrost heb ik in al die jaren niet meegemaakt.RemySoeters schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:06:
[...]
Als de buitentemp onder de 1 á 2 komt, defrost de pana met een dt van 5 bijna iedere 45 minuten. Dan ben ik inderdaad de 20kwh op een dag kwijt aan enkel defrosts met BUH.
Wat betreft instellingen je voorkomt de defrosts niet. De voornaamste tip is mocht een kortere periode zijn, verlaag je warmte vraag. Maar dat is wel een beetje valsspelen want je woning zal ook afkoelen. Daarnaast draai ik nooit tussen 00:00 en 10:00. Dat voorkomt uiteraard ook heel veel defrosts. Dit moet wel bij je isolatiewaarde en of comfort wensen passen.
Zit na 5 jaar warmtepomp gebruikt op nu precies 100uur BUH (300kWh) wat op een gemiddeld jaar verbruik van 60 kWh uitkomt. Ik zou niet teveel druk maken om de extremen in defrost weer. Een lekkere droge vorst dan zie je er één of een keer twee per dag met paar minuten het element aan.
Gewoon buigen met een tang, zie heima24.de. Ding werkt prima met hun buizen. Als t echt een keer niet anders kan dan is het prima 1 of 2 knietjes in je leidingwerk te hebben, maar maak er geen labyrint van.Fantastic_fox schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:01:
Allen,
Ik heb een vraag over het leidingwerk tussen de buiten unit en aansluiting leidingen.
Als ik meerlagenbuis 32mm gebruik voor een 9kw hoe krijg ik dan de beste bochten met de minste weerstand?
1. Alles buigen met een tang/veer?
2. Standaard knel knie voor meerlagen buis (lijk echt een krappe doorgang?
3. Perskoppelingen
4. Anders nl een specifiek type koppeling?
Hier staat de teller van de BUH na 2,5 jaar op 131kWh dus dat valt wel mee.RemySoeters schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:06:
[...]
Vanmorgen moet hij er flink aan trekken met dit weer.
/f/image/fOaEgQLx3fOmGphsb4EpGFEZ.png?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dan valt mijn BuH gebruik misschien nog mee. Het is hier de derde winter en nu totaal 87 uur. Vorigw twee jaren heeft de wp op een andere locatie gestaan (zuid oost van woning), waar regelmatig zon op het apparaat viel en hij meer beschut stond.ErikVers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:14:
[...]
Met een snelle rekensom kom ik op max 12,8 kWh voor t element als de backup de volle 8 minuten zou meedraaien, iets wat ik mij bijna niet kan voorstellen? En een dag met 24h elke 45min een defrost heb ik in al die jaren niet meegemaakt.
Wat betreft instellingen je voorkomt de defrosts niet. De voornaamste tip is mocht een kortere periode zijn, verlaag je warmte vraag. Maar dat is wel een beetje valsspelen want je woning zal ook afkoelen. Daarnaast draai ik nooit tussen 00:00 en 10:00. Dat voorkomt uiteraard ook heel veel defrosts. Dit moet wel bij je isolatiewaarde en of comfort wensen passen.
Zit na 5 jaar warmtepomp gebruikt op nu precies 100uur BUH (300kWh) wat op een gemiddeld jaar verbruik van 60 kWh uitkomt. Ik zou niet teveel druk maken om de extremen in defrost weer. Een lekkere droge vorst dan zie je er één of een keer twee per dag met paar minuten het element aan.
Ik ga denk ik overdag iets warmer stoken tussen 9:00 en 24:00. Kijken of mijn vrouw het merkt. 10% nachtverlaging is vrij normaal, toch?
Ik heb mijn vvw weer op 2l p/m gezet per groep en heb de aanvoertemperatuur verlaagd naar max 27 graden met een dt van 5.
Precies, of andersom, als je volledig op de BUH defrost dan duurt een defrost 12 min (om op de 20 kWh te komen bij iedere 45 min).ErikVers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:14:
[...]
Met een snelle rekensom kom ik op max 12,8 kWh voor t element als de backup de volle 8 minuten zou meedraaien, iets wat ik mij bijna niet kan voorstellen? En een dag met 24h elke 45min een defrost heb ik in al die jaren niet meegemaakt.
De defrost frequentie herken ik wel, of in ieder geval in de buurt, 21 nov waren het er hier 28.
Het lijkt me sterk dat je dan in 1 dag ~7 uur BUH gedraaid hebt om op 20 te komen. Of is die 20 het totaal van compressor en BUH?RemySoeters schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:25:
[...]
Dan valt mijn BuH gebruik misschien nog mee. Het is hier de derde winter en nu totaal 87 uur. Vorigw twee jaren heeft de wp op een andere locatie gestaan (zuid oost van woning), waar regelmatig zon op het apparaat viel en hij meer beschut stond.
Verder dan onderstaand kom ik namelijk niet.
:strip_exif()/f/image/EIZECCiLDlBHg25mTv4nvCfk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q57Sut1LkD1CEGDl3fJ1UOWH.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verbruik vanvanochtend relateer ik dan aan een evt defrost ? Of is dat te kort door de bocht.
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 30-11-2024 08:43 ]
20 x defrost waarvan een combinatie van BUH en compressor. Ik heb puur de aantal pieken geteld op een enkele dag(met piek bedoel ik: inschakeling BUH).Thorsd schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:36:
[...]
Het lijkt me sterk dat je dan in 1 dag ~7 uur BUH gedraaid hebt om op 20 te komen. Of is die 20 het totaal van compressor en BUH?
Idd, en je hebt van bvb Uponor ook gewoon persbochten, dat werkt al een stuk beter dan de pers knietjes.ErikVers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:16:
[...]
Gewoon buigen met een tang, zie heima24.de. Ding werkt prima met hun buizen. Als t echt een keer niet anders kan dan is het prima 1 of 2 knietjes in je leidingwerk te hebben, maar maak er geen labyrint van.
Ok dat is heel wat anders, eerder schreef je 20kWh. Als de BUH bv 20x 2 minuten aan is, zit je op 2kWh op een dag.RemySoeters schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:58:
[...]
20 x defrost waarvan een combinatie van BUH en compressor. Ik heb puur de aantal pieken geteld op een enkele dag(met piek bedoel ik: inschakeling BUH).
Die 655 uur is de backup heater in verwarmingsmode, die 86 uur is in sww mode. Als je dat met 3kW vermenigvuldigt, krijg je het verbruik in kWh.Draakje5 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:41:
Klopt het dat ik niet het verbruik van de BUH afzonderlijk kan zien op de standaard panasonic app?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het verbruik vanvanochtend relateer ik dan aan een evt defrost ? Of is dat te kort door de bocht.
In de verbruiksgrafiek worden compressor en bh bij elkaar geteld.
Er is geen defrost zonder voorafgaande warmteproductie middels de compressor, dus dat verbruik is productie plus defrost.
Wat je daar laat zien is de BUH afzonderlijk.Draakje5 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:41:
Klopt het dat ik niet het verbruik van de BUH afzonderlijk kan zien op de standaard panasonic app?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als bedoelt de opsplitsing van defrosts en het niet halen van target tijdens normaal bedrijf, dat lijkt me wat complex en ook minder relevant?
Hoe oud is je warmtepomp? Hij draait wellicht ook regelmatig mee als hij target bij jou niet haalt. Bij default staat die op bij buiten <0 buiten en <4 van target af voor meer dan 30min. En dan moet je hem zelf bij instellen menu ook hebben aangezet.
10 maanden voor ons, 12 maanden sinds installatie gok ik. Dus ik schrik wel van de uren van de backup heater?ErikVers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:07:
[...]
Wat je daar laat zien is de BUH afzonderlijk.
Als bedoelt de opsplitsing van defrosts en het niet halen van target tijdens normaal bedrijf, dat lijkt me wat complex en ook minder relevant?
Hoe oud is je warmtepomp? Hij draait wellicht ook regelmatig mee als hij target bij jou niet haalt. Bij default staat die op bij buiten <0 buiten en <4 van target af voor meer dan 30min. En dan moet je hem zelf bij instellen menu ook hebben aangezet.
Al weet ik niet of dat dit bijv. Alleen in Januari is geweest toen we er nog niet woonden en deze tijdens de bouw heeft aangestaan.
Compressor zelf 763h..
:strip_exif()/f/image/n0VZYF20LBSj2DBMiUBAcAJS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Draakje5 op 30-11-2024 11:29 ]
655+86 x3?FransvWoerkom schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:01:
[...]
Die 655 uur is de backup heater in verwarmingsmode, die 86 uur is in sww mode. Als je dat met 3kW vermenigvuldigt, krijg je het verbruik in kWh.
In de verbruiksgrafiek worden compressor en bh bij elkaar geteld.
Er is geen defrost zonder voorafgaande warmteproductie middels de compressor, dus dat verbruik is productie plus defrost.
Dat is wel erg veel. De panasonic app geeft een totaal verbruik (1jr) van 1076kwh aan ( vanaf feb 2024)
Inderdaad. Ik maakte de veronderstelling dat de split en monoblok dezelfde componenten hadden. Mijn veronderstelling lijkt dus niet correct. Mijn excusesbbbrumbrum schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:33:
[...]
Jij hebt het over splits, >95% van de Pana topics gaan over monoblocks.
Lijk inderdaad logisch. Maar bij 5°C op 15Hz draaien en opeens bij 4°C optoeren naar 25Hz, zonder extra gevraagde afgifte, lijkt mij onlogisch. Maar misschien is dit iets wat je enkel ziet bij de split modellen en niet bij de monoblock. En wat logisch lijkt, is in de praktijk misschien toch niet zo logisch. Op een zonnige dag bij -2 heb je misschien minder vermogen nodig dan bij een bewolkte dag bij 4°C.FransvWoerkom schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:52:
[...]
Het lijkt me erg nuttig dat de pana bij lagere temperatuur een hoger vermogen afgeeft.
Voor de mensen zie zich aan het richten zijn op de keuze van de warmtepomp, zijn dit nuttige elementen voor het ontwerp. Vandaar mijn vraag/advies om dit ook toe te voegen aan de startpagina. Natuurlijk beslist de TS.
Keek net bij mijn Panasonic.Draakje5 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:23:
[...]
10 maanden voor ons, 12 maanden sinds installatie gok ik. Dus ik schrik wel van de uren van de backup heater?
Al weet ik niet of dat dit bijv. Alleen in Januari is geweest toen we er nog niet woonden en deze tijdens de bouw heeft aangestaan.
Compressor zelf 763h..
[Afbeelding]
Huidige freq. = 29
Teller aan-uit= 734
Totaal tijd aan= 1900
Iets meer dansen jaar aan nu.
[ Voor 98% gewijzigd door Aziona op 30-11-2024 13:52 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Dan zou ik eerst een kijken naar je waarde waarbij buh mee mag draaien met verwarmen. In het instal menu bij verwarmer en dan bij welke buitentemp en welke offset tov target.Draakje5 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:23:
[...]
10 maanden voor ons, 12 maanden sinds installatie gok ik. Dus ik schrik wel van de uren van de backup heater?
Compressor zelf 763h..
[Afbeelding]
Daarnaast een vraag; wat is je ingestelde stooklijn? Als die te laag staat komt de buh er ook vaak in vanwege de retour die onder de 20 blijft tijdens heat modus.
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 30-11-2024 13:52 ]
Waarom vanaf feb 2024? Omdat je wp voor die tijd voornamelijk op de bh liep?Draakje5 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:41:
[...]
655+86 x3?
Dat is wel erg veel. De panasonic app geeft een totaal verbruik (1jr) van 1076kwh aan ( vanaf feb 2024)
Wat bedoel je trouwens met app? Je foto's waren van de controller. Op de controller kun je ook het geschatte verbruik zien. In de smart cloud wordt het verbruik berekend aan de hand van uurverbruiken die door de adapter worden doorgegeven.
[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 30-11-2024 15:42 ]
Hier kom ik niet helemaal uit, wat zegt onderstaande mij over het inschakelen van de BUH?ErikVers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:52:
[...]
Dan zou ik eerst een kijken naar je waarde waarbij buh mee mag draaien met verwarmen. In het instal menu bij verwarmer en dan bij welke buitentemp en welke offset tov target.
Daarnaast een vraag; wat is je ingestelde stooklijn? Als die te laag staat komt de buh er ook vaak in vanwege de retour die onder de 20 blijft tijdens heat modus.
Heater aan: buiten temp -4 gr. delta T 5gr, Verwarmen uit: Buitentemp 24gr.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KkU2kJEZuIzle8tvGig1y0HT.jpg?f=user_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Draakje5 op 30-11-2024 20:20 ]
Je BUH mag meedoen als het buiten -4 of kouder is, je wp probeert te stoken met een DeltaT van 5gr. en als het buiten 24gr of hoger is gaat de wp niet meer aan.Draakje5 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:18:
[...]
Hier kom ik niet helemaal uit, wat zegt onderstaande mij over het inschakelen van de BUH?
[Afbeelding]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Thanks voor de uitleg. Dus alleen bij -4 gr of kouder zou de backup heater tijd die nu op 655 uur staat, mogen oplopen.klump4u schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:38:
[...]
Je BUH mag meedoen als het buiten -4 of kouder is, je wp probeert te stoken met een DeltaT van 5gr. en als het buiten 24gr of hoger is gaat de wp niet meer aan.
Ik weet al wel waarom je kneiter (te) veel draai uren van je buh hebt; je stooklijn hi (dat is dus bij hoge buitentemperaturen) die staat nu op 20. Deze zet ik bij een inbedrijfstelling nooit lager dan 26 graden en moet dus 6 omhoog.Draakje5 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:18:
[...]
Hier kom ik niet helemaal uit, wat zegt onderstaande mij over het inschakelen van de BUH?
[Afbeelding]
De 26 heeft diverse redenen:
1 is pendelen dat doet hij als een gek want hij kan natuurlijk geen warmte afgeven met 20 graden water bij een ruimte van rond die temperatuur
2 is dat zolang je retour onder de 20 is de buh er inkomt elke keer. Daar komen jouw draai uren vandaan durf ik al wel als voorlopige conclussie te stellen. Want je hebt wr bijna meer dan überhaupt alle vorst uren van 2024 😜👍
3 onder de 25-26 slaat hij vaak niet meer aan na een dhw run icm een warme vloer. Of dit voor jou relevante is hangt af van de situatie.
Nb in uitzonderingen kun je op 25 of 24 instellen maar geeft doorgaans al problemen.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 30-11-2024 21:00 ]
Vandaag tussen 1:00 en 10:00 uur varieerde de buitentemperatuur tussen de +1 en de +2 en is de BUH 9x aangegaan. Mijn logfile heeft een interval van 5 minuten en dan zie ik dat elke keer gemiddeld 10 minuten de BUH aan staan.
De 9J zit nu in zijn 2e stookseizoen en de Operating time van de compressor is 2607 uur waarbij de Operating time van mijn BUH is 70 uur.
Bij bovengenoemde buitentemperaturen vanochtend wordt een Ta van 28 graden gevraagd.
/f/image/Uu0Stn70xhVswZDynvDAL9ao.png?f=fotoalbum_large)
Stel ik pas mijn stooklijn aan zodat bij een buitentemperatuur van +3 of lager mijn Ta 32 graden is en zorg met een deltaT van 4 dat mij Tr op de 28 graden blijft dan zou in theorie de backupheater niet aangaan.
Valt te berekenen of te beredeneren of dit een goed of slecht idee ?
[ Voor 20% gewijzigd door nokiaan958GB op 30-11-2024 21:18 ]
Thanks, ik vind de WP te vaak te warm verwarmen en te lang uitstaan. Dus bijv. 1 uur 33gr water. Terwijl ik liever heb 2 uur 26gr water ( om ff iets te noemen ). Hierdoor denk ik langer een warmere vloer te hebben en energiezuiniger te verwarmen ( lagere temp betere COP?).ErikVers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:46:
[...]
Ik weet al wel waarom je kneiter (te) veel draai uren van je buh hebt; je stooklijn hi (dat is dus bij hoge buitentemperaturen) die staat nu op 20. Deze zet ik bij een inbedrijfstelling nooit lager dan 26 graden en moet dus 6 omhoog.
De 26 heeft diverse redenen:
1 is pendelen dat doet hij als een gek want hij kan natuurlijk geen warmte afgeven met 20 graden water bij een ruimte van rond die temperatuur
2 is dat zolang je retour onder de 20 is de buh er inkomt elke keer. Daar komen jouw draai uren vandaan durf ik al wel als voorlopige conclussie te stellen. Want je hebt wr bijna meer dan überhaupt alle vorst uren van 2024 😜👍
3 onder de 25-26 slaat hij vaak niet meer aan na een dhw run icm een warme vloer. Of dit voor jou relevante is hangt af van de situatie.
Nb in uitzonderingen kun je op 25 of 24 instellen maar geeft doorgaans al problemen.
Is het dus zinvol om de stooklijn in mijn situatie op 26gr-30gr te zetten? We hebben A++++ woning.
Ja hoor dat kan prima, 26-28 kan ook. Als je maar die 25-26 als ondergrens houd want die buh ivm te kouder retour kost je veel meer rendement 👍Draakje5 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:11:
[...]
Thanks, ik vind de WP te vaak te warm verwarmen en te lang uitstaan. Dus bijv. 1 uur 33gr water. Terwijl ik liever heb 2 uur 26gr water ( om ff iets te noemen ). Hierdoor denk ik langer een warmere vloer te hebben en energiezuiniger te verwarmen ( lagere temp betere COP?).
Is het dus zinvol om de stooklijn in mijn situatie op 26gr-30gr te zetten? We hebben A++++ woning.
Phoe dat zou je kunnen doen alleen dan zou tijdens defrost hij er hem wellicht nog net onder kunnen trekken met buh alsnog aan.nokiaan958GB schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:02:
Even een gedachtengang over de backupheater van mijn 9J.
Vandaag tussen 1:00 en 10:00 uur varieerde de buitentemperatuur tussen de +1 en de +2 en is de BUH 9x aangegaan. Mijn logfile heeft een interval van 5 minuten en dan zie ik dat elke keer gemiddeld 10 minuten de BUH aan staan.
De 9J zit nu in zijn 2e stookseizoen en de Operating time van de compressor is 2607 uur waarbij de Operating time van mijn BUH is 70 uur.
Bij bovengenoemde buitentemperaturen vanochtend wordt een Ta van 28 graden gevraagd.
[Afbeelding]
Stel ik pas mijn stooklijn aan zodat bij een buitentemperatuur van +3 of lager mijn Ta 32 graden is en zorg met een deltaT van 4 dat mij Tr op de 28 graden blijft dan zou in theorie de backupheater niet aangaan.
Je moet een best hoge/scherpe stooklijn aanhouden daarmee met dus veel op en af toeren op basis van de buitentemperaturen. Ook veel draaien met mindere cop de vraag is of dit alles opweegt voor de €8,75 (obv 25ct/kWh) per jaar aan buh die je maximaal uit zou kunnen sparen.
Ik zou het niet doen, maar dit is tweakers, dus ik zou zeggen probeer het en vertel ons wat jij er van vindt 👍
Laatst weer even gecheckt door m'n 9J "Electric heater operating time" toename (afgelopen weken), te delen door het aantal defrosts ('k heb nu een tellertje in HAErikVers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:14:
[...]
M'n 9J zit nu na ongeveer 2 jaar gebruik op 52 hr BUH tijd.
't Is wel zo dat defrost dagen duur zijn maar dat heeft uiteraard meer te maken met het stoppen en starten van de WP tijdens de defrosts. De rol van BUH is hierin vrij klein, althans bij mijn Pana.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Als je afgifte systeem, zoals vloerverwarming, langzaam opwarmt, geeft het ook langzaam warmte af. Tenminste, dat was mijn redenatie toen ik vorig jaar hetzelfde heb geprobeerd en merkte dat de Tr alsnog op een later tijdstip binnen de ontdooi cyclus onder de 27 dook en de BUH erin kwam. Ik ben weer gestopt met het expiriment. Zie ook mijn metingen in ercolano schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:44nokiaan958GB schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:02:
...
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
/f/image/fiZE1N5NsDyzAWlkIiH6Du4k.png?f=fotoalbum_small)
Sinds het omzetten naar mijn virtuele thermostaat heb ik maar één ding aangepast: stooklijn 1 graadje omhoog omdat ik von ddat ie wat langzaam opwarmde. Dit ook al teruggedraaid maar maakt nog geen verschil.
Alles draaide netjes, redelijk lange runs, maar nu ineens dit. Waar zou ik nog mee kunnen spelen?
Edit: ik lieg, heb ook m'n afgifte iets verhoogd door het opvoeren van de toeren van de boosters op de radiatoren.
[ Voor 7% gewijzigd door Bra-Jo op 01-12-2024 12:46 ]
Nomen nescio
Hier is de BUH nog niet gebruikt.... wel een hoop defrosts. Radiatoren + 50l retourbuffer. Heb de inlet temperatuur nog niet lager dan 22 graden gezien tijdens een defrost.dof schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:19:
[...]
Laatst weer even gecheckt door m'n 9J "Electric heater operating time" toename (afgelopen weken), te delen door het aantal defrosts ('k heb nu een tellertje in HA) en kom uit op ongeveer 2 minuten BUH tijd per defrost. Bij mij is dat ongeveer 0,03 € per defrost. Niet iets om wakker van te liggen.
M'n 9J zit nu na ongeveer 2 jaar gebruik op 52 hr BUH tijd.
't Is wel zo dat defrost dagen duur zijn maar dat heeft uiteraard meer te maken met het stoppen en starten van de WP tijdens de defrosts. De rol van BUH is hierin vrij klein, althans bij mijn Pana.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Dat zijn toch gewoon defrosts? Of bedoel je iets anders?Bra-Jo schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:42:
Gadver, ik dacht dat ik alles aardig achter de hekken had, maar nu zie ik vannacht dit verschijnsel:
[Afbeelding]
Sinds het omzetten naar mijn virtuele thermostaat heb ik maar één ding aangepast: stooklijn 1 graadje omhoog omdat ik von ddat ie wat langzaam opwarmde. Dit ook al teruggedraaid maar maakt nog geen verschil.
Alles draaide netjes, redelijk lange runs, maar nu ineens dit. Waar zou ik nog mee kunnen spelen?
Edit: ik lieg, heb ook m'n afgifte iets verhoogd door het opvoeren van de toeren van de boosters op de radiatoren.
Klopt, had ik ff duidelijker in moeten zijn. Het gaat me er vooral om dat ie uren aan een stuk op 80Hz blijft stampen, tussen de defrosts door. Ik zou verwachten dat ie qua frequentie meer zou afzakken, richting een normale grafiek, het welbekende "pruttelen".Thorsd schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:19:
[...]
Dat zijn toch gewoon defrosts? Of bedoel je iets anders?
Nomen nescio
Heb je een J-series monoblock? Dan zou ik zeggen dat je BUH uitgeschakeld staat, normaal springt die aan als de inlet onder de 27 komt.RaymondD schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:04:
[...]
Hier is de BUH nog niet gebruikt.... wel een hoop defrosts. Radiatoren + 50l retourbuffer. Heb de inlet temperatuur nog niet lager dan 22 graden gezien tijdens een defrost.
Hij gaat pas afzakken als hij het Ta setpoint heeft gehaald. Dat valt niet mee tussen de df's waarbij hij naast de BH ook de energie in het water van de radiatoren heeft gebruikt.Bra-Jo schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:24:
[...]
Klopt, had ik ff duidelijker in moeten zijn. Het gaat me er vooral om dat ie uren aan een stuk op 80Hz blijft stampen, tussen de defrosts door. Ik zou verwachten dat ie qua frequentie meer zou afzakken, richting een normale grafiek, het welbekende "pruttelen".
Ja, hier ook.Bra-Jo schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:24:
[...]
Klopt, had ik ff duidelijker in moeten zijn. Het gaat me er vooral om dat ie uren aan een stuk op 80Hz blijft stampen, tussen de defrosts door. Ik zou verwachten dat ie qua frequentie meer zou afzakken, richting een normale grafiek, het welbekende "pruttelen".
Opzich is het wel te verklaren. Tijdens defrost mania, verlies je ~8 min verwarming tijd aan een defrost zelf, dan nog een keer zoiets om de verloren energie uit het systeem terug te winnen. Effectief een kwartier op een uur. Om dezelfde warmte in je huis te krijgen moet de compressor dus al 30% harder werken. Door het invriezen zakt de COP ook nog aardig. Dus het kan best dat de compressor nu ineens totaal 50% harder moet.
Dus waar je normaal met 55Hz prima uit de voeten kan, zit je met defrosts zomaar op 80Hz.
Tijdens het bepalen van het benodigd vermogen heb ik me nooit gerealiseerd dat dat effect zo groot kan zijn. Daardoor heb ik nu eigenlijk wat te kort tijdens defrost periodes.
Dit zou je kunnen opvangen door het bijverwarmen op element mee draaien de tijd naar een 10 min vertraagtijd te zetten en temp op <5 buiten. Als je namelijk radiatoren hebt komt hij er normaal bijna niet in maar juist het element kan wat rust in het systeem brengen.Thorsd schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:46:
[...]
Ja, hier ook.
Opzich is het wel te verklaren. Tijdens defrost mania, verlies je ~8 min verwarming tijd aan een defrost zelf, dan nog een keer zoiets om de verloren energie uit het systeem terug te winnen. Effectief een kwartier op een uur. Om dezelfde warmte in je huis te krijgen moet de compressor dus al 30% harder werken. Door het invriezen zakt de COP ook nog aardig. Dus het kan best dat de compressor nu ineens totaal 50% harder moet.
Dus waar je normaal met 55Hz prima uit de voeten kan, zit je met defrosts zomaar op 80Hz.
Tijdens het bepalen van het benodigd vermogen heb ik me nooit gerealiseerd dat dat effect zo groot kan zijn. Daardoor heb ik nu eigenlijk wat te kort tijdens defrost periodes.
Default staat op 30 min en onder 0 buiten. Dan komt hij er dus bijna niet in maar heb je wel dat bij een wat krappe wp/warmteverlies woning verhouding, de wp steeds staat te stampen.
Om dat weer te bereiken moet je of je element vrijgeven om mee te verwarmen. Of je afgifte (in de nacht) verkleinen.Bra-Jo schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:24:
[...]
Verder draait de compressor redelijk stabiel rond de 20-25Hz bij temperaturen tussen 0-10 graden. Klinkt alsof mijn 9J nog wel wat reserves heeft als het een keer echt koud wordt
#team_UTC+1
Bijzonder.....Ethirty schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:02:
Kan niet verder terugkijken dan 7d toen de defrosts helemaal los gingen, maar de paar die ik er de afgelopen dagen nog heb gehad kwam de compressor niet boven de 54Hz.
Verder draait de compressor redelijk stabiel rond de 20-25Hz bij temperaturen tussen 0-10 graden. Klinkt alsof mijn 9J nog wel wat reserves heeft als het een keer echt koud wordt
Waarom zou mijn 9J gisterochtend tijdens de defrosts bij nul graden buiten de 77Hz aantikken?
Hoe warm was het bij jou buiten?
/f/image/PZmQHUoC2Nl8jOpvwqCdvOHr.png?f=fotoalbum_large)
Tinlet 24°
Toutlet 28°
Pomp gaat van 10 naar 20L/min en tijdens de defrost zelfs naar >30.
Vanwege die temperaturen wel een defrost samen met de BUH. Misschien maakt dat het verschil?
Wel bijzonder dat ik vrij structureel een dT van 4 zie tussen die 2 temperaturen, terwijl de dT ingesteld staat op 5.
:strip_exif()/f/image/5F3bh8guJA8qVPlCyKsYYhgl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een vrij normale dag voor mij tussen SWW runs door.
:strip_exif()/f/image/hFBq1ySPWY4SfMk1ltvHuZcF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door Ethirty op 01-12-2024 20:07 ]
#team_UTC+1
/f/image/22GdzXrqf86G55GBqTDwHoxh.png?f=fotoalbum_large)
Is Thermo letterlijk de on/off van de warmte vraag van de externe thermostaat?
Dat lijkt me logisch, maar:
Mijn externe thermostaat heeft nog warmtevraag en de WP heeft wel de pomp lopen maar heeft de warmteproductie nog niet hervat
Op de smart cloud staat het symbool dat er verwarmd wordt.
Dus ik denk nu dat de thermo "off" is omdat de WP nog geblokkeerd staat voor opnieuw verwarmen (net gestopt door een te lage stooklijn instellling).
Klopt mijn gedachte?
[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 01-12-2024 21:55 . Reden: typo ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is een hele mooie run vandaag.Ethirty schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:57:
Buiten was het toen 1°
Tinlet 24°
Toutlet 28°
Pomp gaat van 10 naar 20L/min en tijdens de defrost zelfs naar >30.
Vanwege die temperaturen wel een defrost samen met de BUH. Misschien maakt dat het verschil?
Wel bijzonder dat ik vrij structureel een dT van 4 zie tussen die 2 temperaturen, terwijl de dT ingesteld staat op 5.
[Afbeelding]
Dit is een vrij normale dag voor mij tussen SWW runs door.
[Afbeelding]
Hier met de zon op de ruiten vanaf halverwege de ochtend geen verwarming nodig gehad.
Zit nog te denken waarom jouw frequentie tijdens BUH zo laag blijft.
Draai je net als ik met een externe thermostaat?
Draai je misschien op QM?
WAR only. Dus de binnentemperatuur schommelt wel lichtjes, mede ook door lichtinval. Thermostaat komt nog maar die moet alleen overshoot opvangen.nokiaan958GB schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:10:
[...]
Dat is een hele mooie run vandaag.
Hier met de zon op de ruiten vanaf halverwege de ochtend geen verwarming nodig gehad.
Zit nog te denken waarom jouw frequentie tijdens BUH zo laag blijft.
Draai je net als ik met een externe thermostaat?
Draai je misschien op QM?
QM nog nooit gebruikt.
#team_UTC+1
[ Voor 92% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-12-2024 20:58 ]
Denk dat het daar door komt.Ethirty schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:57:
...
...
Omdat bij mij dT langere tijd groter is dan 5 graden wil mijn 9J mogelijk harder werken om dat verschil kleiner te maken. Dat vertaalt zich in een hogere frequentie.
Tweakers,
Vorig jaar heb ik mede dankzij jullie input mijn WH-MDC07J3E5 geïnstalleerd. Alles loopt al ruim een jaar op rolletjes.
De Panasonic staat naast het huis. Vanaf het huis gaan de leiden zo'n 10 meter verderop de drieweg klep in, en van daaruit dus het huis (vloerverwarming) en de SWW tank in.
In de tuin staat een vrijstaande garage van 28m^2. Geïsoleerd, (welliswaar 40mm steenwol, maar toch), gevlinderde betonvloer, met op het ondernet 2 groepen vloerverwarmingsslang Ø18mm. Groeplengte zo'n 120 meter per groep. Niet optimaal, maar 8 jaar geleden werkte mijn glazen bol niet. Ik lijd aan schurisme, dus ik ben daar zo vaak mogelijk te vinden. Sinds het verwijderen van de gasleiding, is ook mijn pelgrim gaskacheltje wegens overbodig vertrokken. In de winter kan het er dus aardig koud worden. 20 graden is beslist niet nodig, maar een graad of 10 is natuurlijk wel prettig. Ik zou de garage graag op de WP willen meeverwarmen, maar die staat precies de ándere kant op vanaf de WP. Dus waar de leidingen naar huis linksaf gaan, staat de schuur precies rechtsaf.
Idealiter maak ik dus een T-stuk vanaf de WP naar de 2-groepsverdeler in de garage. Hiertussen wil ik dan een driedraads zoneklep/afsluiter plaatsen, en die bijprikken op CN1. Ik wil hier verder geen thermostaten plaatsen. Ik ga er van uit dat de warmtevraag vanuit huis ongeveer gelijk loopt met de garage. Met de flowregelaars op mijn composiet verdelers vind ik uiteindelijk denk ik wel een optimum. Ik gok dat er niet eens meer dan 1 liter per minuut doorheen hoeft, dus ik overweeg zelfs maar Ø16mm buizen als aanvoer te gebruiken.
Zie bijgevoegd plaatje met een zeer vereenvoudigd schema.
Kan het echt zo eenvoudig, of is dit té kort door de bocht?
Bvd!
:strip_exif()/f/image/cE4y0n7OwpQx0u2otAs7HFdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder; met of zonder zoneklep gaat dit wel werken me dunkt.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Maar aangezien ik dan achter de driewegklep zit, is in tankverwarmingmodus de watertemperatuur natuurlijk richting de 60 graden. En dat wil ik niet door de vloerverwarming, lijkt me. De extra klep zorgt er voor dat er geen flow is richting de garage t.t.v. tankverwarming.lbreman schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:02:
@Laro wanneer je de garage permanent wilt meeverwarmen kun je die extra zoneklep er tussenuit laten. Via de kranen op de verdeler kun je de flow knijpen indien gewenst.
Verder; met of zonder zoneklep gaat dit wel werken me dunkt.
Die 5° is de maximum dT. Als je die op 8 zet, gaat hij waarschijnlijk ook naar 4°. Als je de flow en dT de ruimte geeft, zoekt hij zelf een optimum. Maar de Ta is leidend. Zolang die niet is bereikt, blijft hij zijn best doen tenzij je met QM de compressor en fans beperkt.nokiaan958GB schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:18:
[...]
Denk dat het daar door komt.
Omdat bij mij dT langere tijd groter is dan 5 graden wil mijn 9J mogelijk harder werken om dat verschil kleiner te maken. Dat vertaalt zich in een hogere frequentie.
Je hebt helemaal gelijk, je moet dan achter de driewegklep blijven (wat dan een hoop extra lengte oplevert en extra werk).Laro schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:05:
[...]
Maar aangezien ik dan achter de driewegklep zit, is in tankverwarmingmodus de watertemperatuur natuurlijk richting de 60 graden. En dat wil ik niet door de vloerverwarming, lijkt me. De extra klep zorgt er voor dat er geen flow is richting de garage t.t.v. tankverwarming.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Ja dat klopt wel, als er wel warmtevraag is maar de compressor is uit omdat de watertemperatuur hoog genoeg is dan is de status thermo off.BarryH schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:51:
In de service cloud staat een mooi overzicht van de status van de WP:
[Afbeelding]
Is Thermo letterlijk de on/off van de warmte vraag van de externe thermostaat?
Dat lijkt me logisch, maar:
Mijn externe thermostaat heeft nog warmtevraag en de WP heeft wel de pomp lopen maar heeft de warmteproductie nog niet hervat
Op de smart cloud staat het symbool dat er verwarmd wordt.
Dus ik denk nu dat de thermo "off" is omdat de WP nog geblokkeerd staat voor opnieuw verwarmen (net gestopt door een te lage stooklijn instellling).
Klopt mijn gedachte?
Thermo on/off komt eigenlijk gewoon neer op compressor on/off.
Waarom hang je daar geen airco daarmee kan je ook verwarmen en zomers koelen?Laro schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:42:
Vrijstaande garage meeverwarmen?
Tweakers,
Vorig jaar heb ik mede dankzij jullie input mijn WH-MDC07J3E5 geïnstalleerd. Alles loopt al ruim een jaar op rolletjes.
De Panasonic staat naast het huis. Vanaf het huis gaan de leiden zo'n 10 meter verderop de drieweg klep in, en van daaruit dus het huis (vloerverwarming) en de SWW tank in.
In de tuin staat een vrijstaande garage van 28m^2. Geïsoleerd, (welliswaar 40mm steenwol, maar toch), gevlinderde betonvloer, met op het ondernet 2 groepen vloerverwarmingsslang Ø18mm. Groeplengte zo'n 120 meter per groep. Niet optimaal, maar 8 jaar geleden werkte mijn glazen bol niet. Ik lijd aan schurisme, dus ik ben daar zo vaak mogelijk te vinden. Sinds het verwijderen van de gasleiding, is ook mijn pelgrim gaskacheltje wegens overbodig vertrokken. In de winter kan het er dus aardig koud worden. 20 graden is beslist niet nodig, maar een graad of 10 is natuurlijk wel prettig. Ik zou de garage graag op de WP willen meeverwarmen, maar die staat precies de ándere kant op vanaf de WP. Dus waar de leidingen naar huis linksaf gaan, staat de schuur precies rechtsaf.
Idealiter maak ik dus een T-stuk vanaf de WP naar de 2-groepsverdeler in de garage. Hiertussen wil ik dan een driedraads zoneklep/afsluiter plaatsen, en die bijprikken op CN1. Ik wil hier verder geen thermostaten plaatsen. Ik ga er van uit dat de warmtevraag vanuit huis ongeveer gelijk loopt met de garage. Met de flowregelaars op mijn composiet verdelers vind ik uiteindelijk denk ik wel een optimum. Ik gok dat er niet eens meer dan 1 liter per minuut doorheen hoeft, dus ik overweeg zelfs maar Ø16mm buizen als aanvoer te gebruiken.
Bvd!
[Afbeelding]
Verder zou het wel zo kunnen natuurlijk.
Je kan bij de pana 2e zone instellen.
Of alles als 1 zone zien en de vloerverwarming in je schuur appart regelen
[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 03-12-2024 09:17 ]
Kan prima en ook de klep ivm DHW een goed idee.Laro schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:42:
Vrijstaande garage meeverwarmen?
Tweakers,
Bvd!
[Afbeelding]
Let wel op dat je hem niet aansluit zoals je aangaf op CN1. Die is om in COOL mode je verwarming af te koppelen en schakelt dus niet zoals jij verwachte. Als je hem op de drie weg aansluiting aansluit op de juiste NO of NC dan gaat dat alsnog helemaal goed komen.
Tweede tip: plaats ergens een regelklep-kraan om de flow desgewenst iets aan te passen, te knijpen zodat je niet ineens maximaal koud water in je WP krijgt of wat kan gebeuren te veel flow over je vloer in de schuur. Mochten ze op je verdeler zitten dan is dat ook een optie uiteraard om mee te kunnen sturen.
Zie manual of de functie van de twee weg aansluiting.
Je moet dus die van de drie weg aansluitingen gebruiken voor je twee weg klep.
/f/image/BvoRJtJARBk0pB7qztXRuPeh.png?f=fotoalbum_large)
Investering en ruimte. De WP staat er al, en dat leidingwerk, mantelbuizen en klep komt op +- €250,-.SpikeHome schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:15:
[...]
Waarom hang je daar geen airco daarmee kan je ook verwarmen en zomers koelen?
Bij een airco heb ik én een buitenunit, én een binnenunit. Beiden gaan in de weg staan.
Bovendien ben ik veel bezig met hout en staal, en tegen die vormen van stof kunnen huishoudelijke apparaten (waar ik voor het gemak een airco onder schaar), slecht tegen.
Bovendien is vloerverwarming over het algemeen natuurlijk een heel stuk comfortabeler.
Koelen is voor mij geen meerwaarde; de garage staat relatief vaak in de schaduw van omliggende bomen.
Dankjewel! Ik haalde inderdaad de aansluitingen door elkaar, parate kennis begint al wat te roesten :-).ErikVers schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:46:
[...]
Tweede tip: plaats ergens een regelklep-kraan om de flow desgewenst iets aan te passen, te knijpen zodat je niet ineens maximaal koud water in je WP krijgt of wat kan gebeuren te veel flow over je vloer in de schuur. Mochten ze op je verdeler zitten dan is dat ook een optie uiteraard om mee te kunnen sturen.
Die Therminon verdelers hebben flowregelaars per groep; werkt erg mooi. Aangezien het in de garage niet echt uitmaakt of het nu 6 graden of 12 graden is, hoop ik gedurende de tijd een vaste flow in te stellen. Zolang ik maar geen vorst heb. Ik moet het nog uitrekenen, maar ik vermoed met 1 liter per minuut per groep al een heel eind te komen. Binnen staat het verschil tussen 19 en 20 graden gevoelsmatig soms al gelijk aan oncomfortabel, en dat heb ik in de garage niet zo. Het is immers mijn hobby-hok, waar ik met gepaste kleding naar binnen ga
Als de WP (5J) uit is 's nachts, en het vriest (hard). Beschermt ie dan wel zichzelf tegen bevriezen van stilstaand water, of moet ik 'm dan bewust aan laten zodat ie warm blijft?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Dat zal liggen aan of je een split hebt zonder water buiten of een monoMisterMailman schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:56:
Ok, ik ga waarschijnlijk een hele domme vraag stellen
Als de WP (5J) uit is 's nachts, en het vriest (hard). Beschermt ie dan wel zichzelf tegen bevriezen van stilstaand water, of moet ik 'm dan bewust aan laten zodat ie warm blijft?
En of je glycol in je water hebt of niet.
In de regel bevriest water vanzelf bij vorst
#team_UTC+1
Als je hem niet via de elekra aansluiting uitzet zit er een vorstbeveliging op. Ik weet niet of deze gedeactiveerd kan worden in het menu.MisterMailman schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:56:
Ok, ik ga waarschijnlijk een hele domme vraag stellen
Vandaar mijn vraagEthirty schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:15:
[...]
Dat zal liggen aan of je een split hebt zonder water buiten of een mono
En of je glycol in je water hebt of niet.
In de regel bevriest water vanzelf bij vorst
Maar 5J mono, zonder glycol.
Nee gewoon op de controller of via de service cloud. Ik vermoedde dat er dan wel iets van een beveiliging op zou zitten (zou het gek vinden als het niet zo was...), maar toch even zeker weten.klump4u schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:21:
[...]
Als je hem niet via de elekra aansluiting uitzet zit er een vorstbeveliging op. Ik weet niet of deze gedeactiveerd kan worden in het menu.
Dus gewoon beveiligd bij ja. Ook als die uit is, dat is nl de beveiliging.MisterMailman schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:25:
Ah, in Service Cloud > Installateur zie ik Vorstbeveiliing=Ja.
Klinkt alsof dat het is, maar de vraag vooral of die geldt als de Pana uit is.
Als het een losstaande schuur is en je lange (goed geïsoleerde) leidingen daarnaartoe moet aanleggen... waarom dan niet een extra (prijsgunstige) monobloc WP naast de schuur?Laro schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:11:
[...]
Investering en ruimte. De WP staat er al, en dat leidingwerk, mantelbuizen en klep komt op +- €250,-.
Bij een airco heb ik én een buitenunit, én een binnenunit. Beiden gaan in de weg staan.
Bovendien ben ik veel bezig met hout en staal, en tegen die vormen van stof kunnen huishoudelijke apparaten (waar ik voor het gemak een airco onder schaar), slecht tegen.
Bovendien is vloerverwarming over het algemeen natuurlijk een heel stuk comfortabeler.
Koelen is voor mij geen meerwaarde; de garage staat relatief vaak in de schaduw van omliggende bomen.
Die modellen van b.v. 5 kW van rond de 3 k€ (Panasonic 5 J ) waar je ook 3 k€ subsidie voor kunt krijgen. Bespaart een hoop leiding en kleppen gedoe en je hebt dan zeker genoeg capaciteit in huis over. En bovendien kan die uitgezet worden als je er langer niet gaat verblijven (= zuiniger).
En als de 1 ste unit het om e.o.a. reden het begeeft heb je tenminste nog een warme schuur
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Voor de vorstbeveiliging moet er spanning op beide voedingen blijven en moet de pomp water kunnen rondpompen door vvw, radiatoren of convectoren en moet de backup heater enabled zijn in het custom menu.MisterMailman schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:25:
Ah, in Service Cloud > Installateur zie ik Vorstbeveiliing=Ja.
Klinkt alsof dat het is, maar de vraag vooral of die geldt als de Pana uit is.
Omdat ik er inmiddels wel achter ben dat het toch een bést groot apparaat is. De ruimte rondom de schuur is vrij beperkt. Links is een slootkant, voorkant staat een auto en ben ik altijd bezig, rechterkant is de tuin (met rondspelende/klimmende/gooiende kinderen, en aan de achterkant is precíes zo'n mooi krap steegje waar precies die ene reservefiets past, de ladder ligt, en alle tuingereedschappen met steel tegen de wand hangen. Ik begrijp je punt, maar nu ben ik met een dagje graven en een paar honderd euro óók wel klaar, en kost het me helemaal niets aan extra ruimte. Bovendien is 5kw echt overkill voor de ruimte. De DT voor verwarmen is immers laag, dus het transmissieverlies ook. Doordat de vloerverwarming op het ondernet ligt, zo'n 10cm diep, is het effect van een verwarmingsrun ook héél traag. Op een geknepen stand meeliften op het verwarmen van het huis lijkt me dan ook prima. Bovendien is de Panasonic aardig overbemeten; afgelopen jaar heb ik geen enkel moment warmte tekort gehad. Een beetje meer vraag is misschien ook niet erg; volgens mij krijg ik daar weer langere runs van ;-)dof schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:02:
[...]waarom dan niet een extra (prijsgunstige) monobloc WP naast de schuur?
Die modellen van b.v. 5 kW van rond de 3 k€ (Panasonic 5 J ) waar je ook 3 k€ subsidie voor kunt krijgen.
Indien mogelijk had ik graag wat hulp.
Vandaag is mijn panasonic WH-MDC07J3E5 aangesloten.
Hij is aangesloten op een Alps Exclusive 150L RVS Buffervat
https://www.groenehoedduurzaam.nl/alps150lv2.html
Links zitten de aansluitingen naar het monoblock en rechts naar de huidige thuisverwarming.
:strip_exif()/f/image/smEVuUMael0wPMacPxlA8SvU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat bestaat uit Honeywell evohome systeem met 4 radiatorknoppen een 7 groepen verdeler voor vloerverwarming op de begane grond.
En 4 radiatoren boven waarvan 1 "woonkamer" werd genoemd omdat ik nog niet de vloerverwarming apart heb kunnen aansluiten.
Via de CV (aan/uit) ging dit vrij gemakkelijk als ik een kamer wilde verwarming ging dat gewoon open en werd gas verbruikt.
Omdat ik nog niet weet hoe ik de Honeywell aangesloten moet krijgen gebruik ik momenteel even de bijgeleverde thermostaat.
Nu blijf ik hier een H67 melding op krijgen.
Ik heb de tanksensor aangesloten op het moederbord.
:strip_exif()/f/image/5RbkN1aeF1kOQgDGpmiMmTIn.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is waarom blijf ik die melding krijgen?
En wie weet de beste mogelijkheid om het aan te sluiten op mijn Honeywell systeem.
Tevens heb ik wel de BDR91T1004 relay.
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl