Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:02
Mcain schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:43:
Hi all,

Indien mogelijk had ik graag wat hulp.
Vandaag is mijn panasonic WH-MDC07J3E5 aangesloten.

Hij is aangesloten op een Alps Exclusive 150L RVS Buffervat
https://www.groenehoedduurzaam.nl/alps150lv2.html

Links zitten de aansluitingen naar het monoblock en rechts naar de huidige thuisverwarming.
[Afbeelding]

Dat bestaat uit Honeywell evohome systeem met 4 radiatorknoppen een 7 groepen verdeler voor vloerverwarming op de begane grond.
En 4 radiatoren boven waarvan 1 "woonkamer" werd genoemd omdat ik nog niet de vloerverwarming apart heb kunnen aansluiten.
Via de CV (aan/uit) ging dit vrij gemakkelijk als ik een kamer wilde verwarming ging dat gewoon open en werd gas verbruikt.

Omdat ik nog niet weet hoe ik de Honeywell aangesloten moet krijgen gebruik ik momenteel even de bijgeleverde thermostaat.
Nu blijf ik hier een H67 melding op krijgen.

Ik heb de tanksensor aangesloten op het moederbord.
[Afbeelding]

Mijn vraag is waarom blijf ik die melding krijgen?
En wie weet de beste mogelijkheid om het aan te sluiten op mijn Honeywell systeem.
Tevens heb ik wel de BDR91T1004 relay.
H67 is wat ik zo snel zie dat er geen watertemperatuursensor op de aanvoer van zone 1 zit aangesloten. In de installatiehandleiding staat ook dat deze aangesloten moet zijn.

Je kunt ook gewoon met een buffer draaien zonder dat deze in de instellingen aan staat. Dan heb je die sensor ook niet nodig.

Zelf heb ik de evohome aan/uit ketelmodule met een 24 uur afvalvertaging aan de thermostaat ingang van de Pana hangen. De evohome schakelt veel te vaak, minimaal 1x per uur. Maar je kunt ook gewoon zonder draaien. Dan laat de WP gewoon onder een bepaalde buitentemp draaien, kan je zo in het menu instellen.

Ik neem aan dat je echt die buffer en naregeling nodig hebt. Zonder is efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mcain schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:43:
Hi all,

Indien mogelijk had ik graag wat hulp.
Vandaag is mijn panasonic WH-MDC07J3E5 aangesloten.

Hij is aangesloten op een Alps Exclusive 150L RVS Buffervat
https://www.groenehoedduurzaam.nl/alps150lv2.html

Links zitten de aansluitingen naar het monoblock en rechts naar de huidige thuisverwarming.
[Afbeelding]

Dat bestaat uit Honeywell evohome systeem met 4 radiatorknoppen een 7 groepen verdeler voor vloerverwarming op de begane grond.
En 4 radiatoren boven waarvan 1 "woonkamer" werd genoemd omdat ik nog niet de vloerverwarming apart heb kunnen aansluiten.
Via de CV (aan/uit) ging dit vrij gemakkelijk als ik een kamer wilde verwarming ging dat gewoon open en werd gas verbruikt.

Omdat ik nog niet weet hoe ik de Honeywell aangesloten moet krijgen gebruik ik momenteel even de bijgeleverde thermostaat.
Nu blijf ik hier een H67 melding op krijgen.

Ik heb de tanksensor aangesloten op het moederbord.
[Afbeelding]

Mijn vraag is waarom blijf ik die melding krijgen?
En wie weet de beste mogelijkheid om het aan te sluiten op mijn Honeywell systeem.
Tevens heb ik wel de BDR91T1004 relay.
Is de Honeywell wel geschikt voor warmtepompen? Met oudere honeywell thermostaten heb ik slechte ervaringen dat deze 6x per uur aan/uit schakelen terwijl er gewoon warmtebehoefte is :+

Normaliter is een buffervat erg ongunstig voor je verbruik. Als je die kan laten vervallen zou ik dat doen :) Of werk je met verschillende aanvoertemperaturen voor vloer- of radiatoren? Heb je nog een mengverdeler voor de vloer? Of werk je met verschillende stooklijnen per ruimte ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-09 15:55
@Mcain Inderdaad even googlen

Zowel in deze handleiding als in de Service Manual vind je dat foutcode H67 echt te maken heeft met een missende sensor op connector CN205 op de uitbreidingkaart. Dat zijn thermistors. Waarschijnlijk heb je je de eerste keer vergist in de instellingen. Je kunt die instellingen gewoon opnieuw doen; je hebt daarvoor niets speciaals nodig.

begin eerst een simpel: gewoon WAR en geen thermostaat.

ondanks je vorstbeveiligingsklep zal de boel kapot vriezen. Er blijf sowieso water in je systeem (pomp) achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcain
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 11:36
Thorsd schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:22:
[...]

H67 is wat ik zo snel zie dat er geen watertemperatuursensor op de aanvoer van zone 1 zit aangesloten. In de installatiehandleiding staat ook dat deze aangesloten moet zijn.

Je kunt ook gewoon met een buffer draaien zonder dat deze in de instellingen aan staat. Dan heb je die sensor ook niet nodig.

Zelf heb ik de evohome aan/uit ketelmodule met een 24 uur afvalvertaging aan de thermostaat ingang van de Pana hangen. De evohome schakelt veel te vaak, minimaal 1x per uur. Maar je kunt ook gewoon zonder draaien. Dan laat de WP gewoon onder een bepaalde buitentemp draaien, kan je zo in het menu instellen.

Ik neem aan dat je echt die buffer en naregeling nodig hebt. Zonder is efficiënter.
Ik snap niet waar je bedoeld met "je kunt gewoon zonder draaien" ik denk dat ik dit vandaag zo had staan maar toen werd het al vrij snel 23 graden in de woonkamer 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcain
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 11:36
louwerens schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:26:
@Mcain Inderdaad even googlen

Zowel in deze handleiding als in de Service Manual vind je dat foutcode H67 echt te maken heeft met een missende sensor op connector CN205 op de uitbreidingkaart. Dat zijn thermistors. Waarschijnlijk heb je je de eerste keer vergist in de instellingen. Je kunt die instellingen gewoon opnieuw doen; je hebt daarvoor niets speciaals nodig.

begin eerst een simpel: gewoon WAR en geen thermostaat.

ondanks je vorstbeveiligingsklep zal de boel kapot vriezen. Er blijf sowieso water in je systeem (pomp) achter.
@louwerens wat is war?
Kan ik nog iets extra doen tegen het kapot vriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Mcain schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:53:
[...]

Ik snap niet waar je bedoeld met "je kunt gewoon zonder draaien" ik denk dat ik dit vandaag zo had staan maar toen werd het al vrij snel 23 graden in de woonkamer 😅
Ik neem aan dat je de thermostaataansluiting bedoelt: Je moet wel op alle afgifte een naregeling hebben. Als je dat hebt, wordt het niet te warm. De WP houdt gewoon het water op temperatuur, en de naregeling zorgt dat er meer of minder water naar de afgifte gaat.

Het heeft weinig zin om bv je vvw ongeregeld hebben en je radiatoren wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 03-12-2024 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mcain schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:55:
[...]

@louwerens wat is war?
Kan ik nog iets extra doen tegen het kapot vriezen?
Je kunt je beter wat verder inlezen om je kennis te vergroten.
In de topicstart wordt je vraag al beantwoord.
Onder het kopje "Stoken met een stooklijn" lees je hoe de weersafhankelijke regeling werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:02
Ik lees verschillende verhalen over Delta T.

Nu lees ik ergens dat 3 graden ideaal is voor LTV. En bij 5 graden delta T de COP lager wordt.

Hoe zit dit met de Aquarea's? Kan ik de Delta T inderdaad beter op 3 zetten ipv 5?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Draakje5 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:05:

Nu lees ik ergens dat 3 graden ideaal is voor LTV. En bij 5 graden delta T de COP lager wordt.

Hoe zit dit met de Aquarea's? Kan ik de Delta T inderdaad beter op 3 zetten ipv 5?
Nee, met delta T van 5 heeft de warmtepomp meer ruimte om waterpomp snelheid en aanvoertemperatuur te variëren. En bij lage vermogens kan het beter zijn om de waterpomp lager te zetten (en dus hogere aanvoertemperatuur), maar dat de besparing op energieverbruik van de warmtepomp groter is dan het hogere compressor vermogen. M.a.w. de Aquaerea stuurt uiteindelijk op de beste COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
Draakje5 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:05:

Helemaal eens met @dlrozendaal.
Kijk eerst eens wat de pana zelf wil. Dat doe je door de dT hoog te kiezen. Hij past dan de pompflow aan om een geschikte dT te krijgen bij het nodige vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

joost_e

Aktief!

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar wat second opinion ;) De situatie is als volgt: Mijn ouders willen hun CV vervangen met een all in one WP, voor een tussenwoning (doorzon) van 135m2, bouwjaar 1970, met recente naisolering van kruipruim (steenwol en volgespoten met piepschuimparels), spouw, en dak, en nieuwe HR++ beglazing. De begane grond heeft vloerverwarming als bijverwarming, en radiatoren onder de grote ramen. Naar aanleiding van mijn positieve ervaring met Panasonic zijn ze uitgekomen op een L-serie 5 kW all in one. Het benodigde vermogen is door ons zelf uitgerekend op basis van historisch verbruik, zie bijgevoegde foto. Nu is het advies van de installateur om een 7 kW unit te installeren, met als argument dat hij met het stoken van het gehele huis heeft gerekend (mijn ouders stoken eigenlijk alleen de benedenverdieping). Nou ben ik het wel eens met het idee van de installateur dat je niet zo laag moet gaan zitten met je dimensionering dat je met een eventueel latere verandering in je verbruikspatroon niet meer uitkomt, maar ik wil niet dat met het huidige verbruik een grotere unit te veel gaat pendelen. Ik zou hier graag wat andere meningen over willen horen; maak ik me terecht/onterecht zorgen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpWqy16azDgGRJMnNKdo09eJ0sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPiU2ZN5wmdu9QmhNgACLhdy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
joost_e schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:25:
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar wat second opinion ;) De situatie is als volgt: Mijn ouders willen hun CV vervangen met een all in one WP, voor een tussenwoning (doorzon) van 135m2, bouwjaar 1970, met recente naisolering van kruipruim (steenwol en volgespoten met piepschuimparels), spouw, en dak, en nieuwe HR++ beglazing. De begane grond heeft vloerverwarming als bijverwarming, en radiatoren onder de grote ramen. Naar aanleiding van mijn positieve ervaring met Panasonic zijn ze uitgekomen op een L-serie 5 kW all in one. Het benodigde vermogen is door ons zelf uitgerekend op basis van historisch verbruik, zie bijgevoegde foto. Nu is het advies van de installateur om een 7 kW unit te installeren, met als argument dat hij met het stoken van het gehele huis heeft gerekend (mijn ouders stoken eigenlijk alleen de benedenverdieping). Nou ben ik het wel eens met het idee van de installateur dat je niet zo laag moet gaan zitten met je dimensionering dat je met een eventueel latere verandering in je verbruikspatroon niet meer uitkomt, maar ik wil niet dat met het huidige verbruik een grotere unit te veel gaat pendelen. Ik zou hier graag wat andere meningen over willen horen; maak ik me terecht/onterecht zorgen?

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Je overwegingen kloppen. Ik zou als eerste ff kijken naar 't minimale vermogen van die 2, bij de J serie maakt dat namelijk niet uit, die is bij de 5 kW en de 7 kW exact 't zelfde. Als dat bij de L serie ook zo is ga je dus met de 7 kW serie niet extra pendelen tov de 5 kW.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:58
@joost_e
Ik heb hier eind jaren '70 woning met HR++, vloerisolatie, maar geen dakisolatie.
Krijg ik met een 5J echt makkelijk warm.
Koevlaas zegt: 600 * 8 / 1650 = 2,9. Dus 7 lijkt me veel/groot (koevlaas andersom: 7 = 1443m³ gas).
Is je gas overigens inclusief SWW en/of koken? Dan is het echt weinig :P
En inderdaad wat @blb4 zegt: check het minimale vermogen van beide. Als dat hetzelfde is, is het enige risico dat je een te dure machine koopt (7 vs 5).

[ Voor 12% gewijzigd door MisterMailman op 04-12-2024 09:38 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:52:
[...]

Kijk eerst eens wat de pana zelf wil. Dat doe je door de dT hoog te kiezen. Hij past dan de pompflow aan om een geschikte dT te krijgen bij het nodige vermogen.
Concreet betekent dat de dT verhogen en kijken wat de flow doet?
Die hangt met dT 5 vrijwel altijd rond de 20L/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e

joost_e

Aktief!

Dank voor de snelle reacties! @MisterMailman, verbruik is inclusief SWW, excl. koken, mijn ouders stoken nogal zuinig :) Maar dat is ook gelijk een deel van het probleem, want dat doen ze nu; het is de vraag hoe lang dat zo blijft (ze zijn de jongste niet meer).

Ik heb in de gebruiks- en installatiehandleidingen gekeken, maar kan daar geen data of grafieken vinden over hoe ver de verschillende units terug kunnen moduleren. Weet iemand waar ik dat wel kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:37
Beste allemaal,

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Je redenering klopt helemaal, ikzelf heb een beduidend grotere woning van 1998, stookte 1450 kuub gas per jaar en nu heel conservatief de 5kW K versie all one 2 maanden draaien en het werkt perfect. De warmtepomp draait lange runs op lage frequentie (temp 20 graden in huis continue) en trekt dat op zijn sokken, was bij mij geen gok want ik had al een jaar een Quatt hybride van 4kW en die trok het ook prima zonder gas te stoken.

Gewoon 5 kW doen dus zeker met zo'n laag gasverbruik

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e

joost_e

Aktief!

Ja, dat is ook mijn ervaring tot nu toe met een J-serie 5 kW, weliswaar in een veel nieuwer huis (2018), maar wel ook een stuk groter (188m2, 2 onder 1 kap). Maar nou rekenen installateurs natuurlijk ook met de hypothetische -10 graden buitentemperatuur, en daar heb ik geen ervaring mee :) Dat is dan ook een deel van de twijfel, want hoe zwaar moet je mee nemen situaties die met het huidige klimaat steeds minder waarschijnlijk zijn?
rvdgaag schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:48:
[...]

Je redenering klopt helemaal, ikzelf heb een beduidend grotere woning van 1998, stookte 1450 kuub gas per jaar en nu heel conservatief de 5kW K versie all one 2 maanden draaien en het werkt perfect. De warmtepomp draait lange runs op lage frequentie (temp 20 graden in huis continue) en trekt dat op zijn sokken, was bij mij geen gok want ik had al een jaar een Quatt hybride van 4kW en die trok het ook prima zonder gas te stoken.

Gewoon 5 kW doen dus zeker met zo'n laag gasverbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:47

hnq

Beste allemaal,

Alvast bedankt!
Itt de 5J is het minimumvermogen van de 5L inderdaad lager dan van de 7. Rond de 15 hz, waar de j 19/20 hz doet minimaal.

Enne: gewoon de 5 doen dus.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
hnq schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:06:
[...]

Itt de 5J is het minimumvermogen van de 5L inderdaad lager dan van de 7. Rond de 15 hz, waar de j 19/20 hz doet minimaal.
Weet je toevallig ook dat van de 7L?

Ik kreeg trouwens vorige week tijdens een demonstratie/training warmtepompen nog een overweging voor juist een wat grotere machine maar dat komt m.i. in de praktijk niet vaak voor. Als die grotere machine ook een grotere verdamper heeft & een grotere ventilator dan zal deze 1) altijd wat stiller zijn, 2) minder defrosts hoeven uit te voeren en 3) bij lage temperaturen niet op z'n temen hoeven te lopen en daardoor minder slijten.

Maar ja, dan moet die zwaardere uitvoering dus wel over een grotere verdamper en ventilator beschikken en moet je niet in een pendelfestijn terecht komen (door een hoog minimaal vermogen).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Draakje5 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:43:
[...]

Het zal ook afhangen van je leidingweerstand. Bij mij, op laagste vermogen (19-20 Hz) gaat de pump duty van 140 (25 L/m, ~480 W elektrisch, ~2800 W thermisch, Taanvoer ~25 C, COP 5,8) terug naar 89 (10 L/m, ~ 450 W elektrisch, ~2800 W thermisch, Taanvoer ~28 C, COP 6,2). Dit duurde zo'n 2 uur waarbij de buiten temperatuur wel van 9 C naar 10 C ging. De Tretour bleef gelijk op circa 23 C.

Het kan dus best lang duren voordat de pump duty veranderd wordt door de warmtepomp. Wanneer ik de WP max delta op 3 graden zet blijft de waterpomp op 140 staan. Bij delta 4 gaat die terug tot ~100. Soms kan dat nuttig zijn als je een bepaalde minimale flow nodig hebt, bijvoorbeeld om de hele vloer warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e

joost_e

Aktief!

Dank allen voor de nuttige meningen en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:47

hnq

blb4 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:20:
[...]

Ging er eigenlijk vanuit dat dat gelijk is aan de J. Maar weet het niet zeker. @ErikVers Jij weet dat vast wel?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

blb4 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:20:
[...]

Ik kreeg trouwens vorige week tijdens een demonstratie/training warmtepompen nog een overweging voor juist een wat grotere machine maar dat komt m.i. in de praktijk niet vaak voor. Als die grotere machine ook een grotere verdamper heeft & een grotere ventilator dan zal deze 1) altijd wat stiller zijn, 2) minder defrosts hoeven uit te voeren en 3) bij lage temperaturen niet op z'n temen hoeven te lopen en daardoor minder slijten.

Maar ja, dan moet die zwaardere uitvoering dus wel over een grotere verdamper en ventilator beschikken en moet je niet in een pendelfestijn terecht komen (door een hoog minimaal vermogen).
Het kan een overweging zijn. Voor ons was het de 7 of 9J. Beiden hebben dezelfde ondergrens, maar de 9J heeft iets meer marge.

Wij konden niet leunen op historisch verbruik. De warmteverliesberekening kwam precies uit rond het omslagpunt - dan lijkt een maatje groter al snel veiliger :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Reactie kwijt :(

[ Voor 98% gewijzigd door FransvWoerkom op 04-12-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:43:
[...]

Dan zal hij bij hetzelfde vermogen bij dT=7° rond de 14L/min liggen en is de gemiddelde temperatuur van je verwarmingslichamen 1° lager.

Je moet niet kijken wat de flow doet, die gaat omlaag, maar wat de Japanse kabouters er van vinden. Als de flow dan nog op 5° uitkomt, dan is dat redelijk.

Je krijgt geen instelling waarbij comfort en rendement boven de 99% van het maximum zit. Zeker niet bij alle buitentemperaturen, windrichtingen en woninggebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:46

ErikVers

e-Duurzaam

hnq schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:51:
[...]

Ging er eigenlijk vanuit dat dat gelijk is aan de J. Maar weet het niet zeker. @ErikVers Jij weet dat vast wel?
@blb4 wat ik weet is dat de 7L en 9L hetzelfde minimale vermogen hebben en dus anders dan bij de J waar de 5-7-9 gelijke ondergrens hebben.

Exacte min vermogen is afhankelijk van buitentemp maar de 7 en 9 zit ongeveer gelijk met de J op ongeveer 2500W en de 5L er een 500-600W thermisch nog weer onder. Voor exacte waarde en of de lagere freq voor de 5L bij alle buitentemp geld zou ik meer moeten onderzoeken maar weet iig dat er verschil is.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:01
Zijn er usual suspects voor water lekkages in de warmtepomp (J-series monoblock)? De automatische ontluchter staat dichtgedraaid en ik blijf als het goed is onder de 3 bar van de overstort (afgevuld op 2 bar).

Ik verlies in 1 maand 0.3bar (van 2 naar 1.7). Daarvoor al een bijgevuld maar niet bijgehouden hoelang het toen duurde. Het systeem heb ik ook nogmaals ontlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Pejdref schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:37:
Zijn er usual suspects voor water lekkages in de warmtepomp (J-series monoblock)? De automatische ontluchter staat dichtgedraaid en ik blijf als het goed is onder de 3 bar van de overstort (afgevuld op 2 bar).

Ik verlies in 1 maand 0.3bar (van 2 naar 1.7). Daarvoor al een bijgevuld maar niet bijgehouden hoelang het toen duurde. Het systeem heb ik ook nogmaals ontlucht.
Het grootste risico heb je dicht staan (ontluchter). Verder zou ik eerder buiten de unit zoeken...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen,

Even een vraag stel je hebt een woning en je moet kiezen tussen 7 en 9kw j serie.

De 9kw zal in veel gevallen met meer gemak de woning warm krijgen dan de 7kw betekend dit in het algemeen ook minder defrost met een 9kw ipv een 7kw?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:52:
[...]

Ik ben naar aanleiding van de posts over de dT toch eens wat gaan spelen hiermee. Ik had deze op 3 staan en sinds een tijdje op 4, in mijn beleving niet zoveel verschil. Vanmorgen naar 5 gegaan en de pomp draait nu zelfs op 9,44 L/min. :o Verbruik is ook iets afgenomen. Even een tijdje aankijken hoe dit gaat, het lijkt nog steeds prima comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sorry nog een vraag. Zou iemand adv deze opstelling kunnen zeggen of dat deze aansluiting gevoelig is voor condens of dat ik eerder aan een lek ergens moet denken? Weet niet of hier extreem warm water doorheen vloeit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih2l_LzZnelPu-JFiciCFgFiCMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuiC9AIxxMiRLB8hkMI7TKgR.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: het drupt ergens hoger vanuit de warmtepomp is, niet deze leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjW02RfYMkN1w-CKJdgc6tbyFBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qqy17J6O3to85ZdhHOphNqWi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBNZtYJGx5y1JUY1jr5cR9J_Qkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZs2l33SNLbQiyHLNmBwFzeV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 04-12-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:13:
Sorry nog een vraag. Zou iemand adv deze opstelling kunnen zeggen of dat deze aansluiting gevoelig is voor condens of dat ik eerder aan een lek ergens moet denken? Weet niet of hier extreem warm water doorheen vloeit?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een splitunit? Dat is een koudemiddelaansluiting.

Het is obvious dat ze niet goed geisoleerd hebben, maar of er nog meer aan de hand kan zijn is meer een vraag voor de experts. @ErikVers @FransvWoerkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
bbbrumbrum schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:56:
[...]

Je hebt een splitunit? Dat is een koudemiddelaansluiting.

Het is obvious dat ze niet goed geisoleerd hebben, maar of er nog meer aan de hand kan zijn is meer een vraag voor de experts. @ErikVers @FransvWoerkom
Ik heb zojuist gezien dat het druppelt vanuit bovenin de unit. (Inderdaad split unit). Dus wordt belletje naar de installateur waarschijnlijk. Kan niet precies zien vanuit waar, aangezien alles dicht zit.
Maar ergens hier vandaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMH9DIAz5b-hGZ3I4AfWvYMMfgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hhxRJGPowndSC7tN8vAflDM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Draakje5 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:13:
Sorry nog een vraag. Zou iemand adv deze opstelling kunnen zeggen of dat deze aansluiting gevoelig is voor condens of dat ik eerder aan een lek ergens moet denken? Weet niet of hier extreem warm water doorheen vloeit?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat deel kan voor tijdens koelen wel flink gaan condenseren maar gok dat je dat nu niet aan het doen was 😜

Staat wellicht de ontluchter open? Die zit meestal links bovenin. Boven je e-heater en moet je dichtdraaien.

Edit; zie nu je tweede berichtje, denk nu nog meer aan de ontluchter; je kap kan normaal aan voorkant helemaal eraf en dan kun je de print na paar schroefjes ook naar rechts scharnier vaak. En als t de ontluchter is; die zie je meestal gelijk al bovenin zitten met zwart of chromen draai knopje die open en dicht kan draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 04-12-2024 21:10 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:56:
Allen,

Even een vraag stel je hebt een woning en je moet kiezen tussen 7 en 9kw j serie.

De 9kw zal in veel gevallen met meer gemak de woning warm krijgen dan de 7kw betekend dit in het algemeen ook minder defrost met een 9kw ipv een 7kw?
Om een eerste antwoord te geven toch iets meer info nodig;

-Waar komt je warmteverliesberekening op uit of nav je koevlaas formule? In kW -7 of -10 outside

-Hoeveel m2 vvw +/- heb je
-Boiler met hi versie (groot spiraal)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pejdref schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:37:

En al eens getest of daarna nog steeds zakt? Ik heb ook nergens lekkages maar als richting de 2.0 ga vullen verlies ik ook wat druk. Mijn theorie is dat tijdens defrosts de waterpomp de druk dusdanig opvoert dat die meer dan 1bar bij de buitenunit oplevert en dus iets loost. Met 1.5 heb ik geen verlies meer ✅

Nb uiteraard maken de eventuele hoogte verschillen ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ErikVers schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:07:
[...]

Dat deel kan voor tijdens koelen wel flink gaan condenseren maar gok dat je dat nu niet aan het doen was 😜

Staat wellicht de ontluchter open? Die zit meestal links bovenin. Boven je e-heater en moet je dichtdraaien.

Edit; zie nu je tweede berichtje, denk nu nog meer aan de ontluchter; je kap kan normaal aan voorkant helemaal eraf en dan kun je de print na paar schroefjes ook naar rechts scharnier vaak. En als t de ontluchter is; die zie je meestal gelijk al bovenin zitten met zwart of chromen draai knopje die open en dicht kan draaien.
Thanks. Super.
Volgens mij is dit hem dan. Gewoon een foutje dan dat die open staat?

Nu dichtgedraaid ( slappe knop overigens maar zit dicht ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSK0M6W3C5_o2ofMfvEgsMv8cno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qykXr2EjoCi2G0SLDwxvbnjz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:49
Draakje5 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:22:
[...]

Thanks. Super.
In theorie zou die open moeten kunnen blijven staan,
maar in de praktijk gaan ze vaak toch lekken.

Heb hem hier ook dichtgezet, alleen zul je eens in de zoveel tijd toch wel moeten ontluchten en dan moet je er weer bij (zeker als de WP op het dak staat en hoogste punt in je installatie is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Draakje5 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:22:
[...]

Thanks. Super.

Nu dichtgedraaid ( slappe knop overigens maar zit dicht ).
[Afbeelding]
Graag gedaan scheelt je weer wat gedoe en je installateur nog meer.

Wat mij betreft een foutje indd want deze zijn bijna nooit lekvrij. Is enkel om even open te draaien en weer dicht. Moet toegeven dat dit met sommige andere modellen (losse ontluchters, die met potje) wel lekvrij open kunnen blijven staan. Dus snap de vergissing. Deze kunststoffen van Pana draai ik altijd weer dicht.

Je kan beter op hoogste punt in je cv deze plaatsen

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 04-12-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
ErikVers schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:16:
[...]

En al eens getest of daarna nog steeds zakt? Ik heb ook nergens lekkages maar als richting de 2.0 ga vullen verlies ik ook wat druk. Mijn theorie is dat tijdens defrosts de waterpomp de druk dusdanig opvoert dat die meer dan 1bar bij de buitenunit oplevert en dus iets loost. Met 1.5 heb ik geen verlies meer ✅

Nb uiteraard maken de eventuele hoogte verschillen ook uit.
Bedankt voor het meedenken, de druk is 1.7bar op warmtepomphoogte nu. De vorige keer was die teruggelopen tot 1.2bar. Maar ik vind nergens water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:13:
[...]

Om een eerste antwoord te geven toch iets meer info nodig;

-Waar komt je warmteverliesberekening op uit of nav je koevlaas formule? In kW -7 of -10 outside

-Hoeveel m2 vvw +/- heb je
-Boiler met hi versie (groot spiraal)?
1300m3 voor verwarmen alleen 1300*8/1650 dus 6.3kw bij -10 ongeveer, dus een 7kw loopt dan bij -7 op zijn laatste poten zeg maar en vandaar mijn zeer waarschijnlijke keuze voor een 9kw maar ik vraag me dus af of dit ook nog scheelt in defrosts omdat de unit dan "rustiger" kan draaien

Ik gebruik radiatoren en heb het volgende hangen bij verschillende temperaturen

55/50/20 (wat ik nooit nodig lijkt te hebben zelfs bij heel koude dagen -4 gemiddelde is de aanvoer 45-48 delta t is nu met CV 7graden) dus logischerwijs zou ik met max 45 delta t 5 wel uit moeten kunnen in 99% van de gevallen.

55/50/20 Vermogen 11.3kw flow 1950l/u

50/45/20 vermogen 9.3 flow 1605l/u
45/40/20 vermogen 6.9kw flow 1205l/u
40/35/20 vermogen 5kw flow 863 l/u

Al deze vermogens en flows zijn berekend met de hytools app. Ik gebruik (nog geen sww in het begin)

Het idee is om er een buffer tussen te plaatsen van 50-100liter die dus waarschijnlijk kan meehelpen om de defrosts te doen, maar 50l lijkt mij persoonlijk genoeg (maar dit is puur afgaande op het verhaal dat buffers in theorie eigenlijk niet nodig zou zijn volgens velen hier).

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:23:
[...]

1300m3 voor verwarmen alleen 1300*8/1650 dus 6.3kw bij -10 ongeveer, dus een 7kw loopt dan bij -7 op zijn laatste poten zeg maar en vandaar mijn zeer waarschijnlijke keuze voor een 9kw maar ik vraag me dus af of dit ook nog scheelt in defrosts omdat de unit dan "rustiger" kan draaien

Ik gebruik radiatoren en heb het volgende hangen bij verschillende temperaturen

55/50/20 (wat ik nooit nodig lijkt te hebben zelfs bij heel koude dagen -4 gemiddelde is de aanvoer 45-48 delta t is nu met CV 7graden) dus logischerwijs zou ik met max 45 delta t 5 wel uit moeten kunnen in 99% van de gevallen.

55/50/20 Vermogen 11.3kw flow 1950l/u

50/45/20 vermogen 9.3 flow 1605l/u
45/40/20 vermogen 6.9kw flow 1205l/u
40/35/20 vermogen 5kw flow 863 l/u

Al deze vermogens en flows zijn berekend met de hytools app. Ik gebruik (nog geen sww in het begin)

Het idee is om er een buffer tussen te plaatsen van 50-100liter die dus waarschijnlijk kan meehelpen om de defrosts te doen, maar 50l lijkt mij persoonlijk genoeg (maar dit is puur afgaande op het verhaal dat buffers in theorie eigenlijk niet nodig zou zijn volgens velen hier).
Korte versie; 9

Lange versie; 9 kiezen omdat de 7 wel zou kunnen (je hebt ook nog 3kW voor die 0.1% dat hij niet zou trekken) maar vergelijkbaar minimaal vermogen heeft en netto zelfde investering de 9 kan aanschaffen. Ikzelf zou de L variant gaan. 😜👍

Buffer niet nodig als je meer dan 35L water hebt wat ik wel durf aan te nemen zonder dit uit te rekenen? Dus zou niet weten waarom je die erin zou zetten.

Mocht je om stromingsgeluiden doen dan heb je ook een drukgevoelige bypass nodig dus dat verhelpt een buffer in serie niet standaard out of the box. En die bypass is dan weer een vaalkans in je installatie.
Het kan maar je zult het altijd in de gaten moeten houden om een valse bypass te voorkomen.

Ik zou zelf dat budget van buffer gebruiken om je eerste fancoil aan te schaffen voor in hoofdverblijf. Die mag dan altijd aan en zou je zonder klep kunnen installeren en kan je stooklijn maar zo nog weer een 5 graden verlagen. (Plaats je hem in losse kamer dan altijd een tweewegklep plaatsen!!) Zou eerder mijn afgifte vergroten dan je cv inhoud. Uiteraard wil je wel ergens tussen 30-50 liter hebben. Komt dit krap dan plaats je een buffer in serie in de retour.

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pejdref schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:46:
[...]

Bedankt voor het meedenken, de druk is 1.7bar op warmtepomphoogte nu. De vorige keer was die teruggelopen tot 1.2bar. Maar ik vind nergens water.
Heb je trouwens nog een oud expansievat in je systeem zitten van cv opstelling?
Buiten die van je panasonic om?

Check die dan, zie voor inspiratie deze instructie voor tips. Gaat een 10 jaar mee dus best kans dat die lek is.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:02:
[...]

Korte versie; 9

Lange versie; 9 kiezen omdat de 7 wel zou kunnen (je hebt ook nog 3kW voor die 0.1% dat hij niet zou trekken) maar vergelijkbaar minimaal vermogen heeft en netto zelfde investering de 9 kan aanschaffen. Ikzelf zou de L variant gaan. 😜👍

Buffer niet nodig als je meer dan 35L water hebt wat ik wel durf aan te nemen zonder dit uit te rekenen? Dus zou niet weten waarom je die erin zou zetten.

Mocht je om stromingsgeluiden doen dan heb je ook een drukgevoelige bypass nodig dus dat verhelpt een buffer in serie niet standaard out of the box. En die bypass is dan weer een vaalkans in je installatie.
Het kan maar je zult het altijd in de gaten moeten houden om een valse bypass te voorkomen.

Ik zou zelf dat budget van buffer gebruiken om je eerste fancoil aan te schaffen voor in hoofdverblijf. Die mag dan altijd aan en zou je zonder klep kunnen installeren en kan je stooklijn maar zo nog weer een 5 graden verlagen. (Plaats je hem in losse kamer dan altijd een tweewegklep plaatsen!!) Zou eerder mijn afgifte vergroten dan je cv inhoud. Uiteraard wil je wel ergens tussen 30-50 liter hebben. Komt dit krap dan plaats je een buffer in serie in de retour.
Hoi Erik,

Ik heb de installateur nu eerst even gevraagd hoe hij het buffer vat gaat opstellen, WP is er nog niet, ik had het idee dat hij een buffer wil opstellen en dan als onderstaand.

Ik heb hem gevraagd hoe hij komt bij 100l buffer en op welke manier hij het ontwerp heeft gemaakt (tekening) en wat zijn motivatie hiervoor is.

En volgens diverse bronnen (Heat geaks (you tube) en warmtepompweetjes) is dit nu net der verkeerde opstelling, en ik ben het met je eens dat kost dan extra installatie tijd, buffer en een secundaire pomp wat eigenlijk misschien allemaal niet nodig is.

Ik wacht heel even zijn antwoord af, systeem volume is meer dan genoeg ongeveer 90l obv radiatoren en wat schattingen voor het leiding werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJoa9FLUIdf_wxNH_zn6BBlR4pU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lhypsHloDBquIoEBtmQpt7of.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:09:
[...]

Hoi Erik,

Ik heb de installateur nu eerst even gevraagd hoe hij het buffer vat gaat opstellen, WP is er nog niet, ik had het idee dat hij een buffer wil opstellen en dan als onderstaand.

Ik heb hem gevraagd hoe hij komt bij 100l buffer en op welke manier hij het ontwerp heeft gemaakt (tekening) en wat zijn motivatie hiervoor is.

En volgens diverse bronnen (Heat geaks (you tube) en warmtepompweetjes) is dit nu net der verkeerde opstelling, en ik ben het met je eens dat kost dan extra installatie tijd, buffer en een secundaire pomp wat eigenlijk misschien allemaal niet nodig is.

Ik wacht heel even zijn antwoord af, systeem volume is meer dan genoeg ongeveer 90l obv radiatoren en wat schattingen voor het leiding werk.

[Afbeelding]
Klopt allemaal je vergeet alleen nog de belangrijkste; vanwege vermenging bij een parallel buffer heb je een hogere aanvoer temp nodig vanuit de warmtepomp om dezelfde temperatuur in je vloer te krijgen. Die vermenging (valse bypass) zo door t buffer is niet tot vrijwel niet te voorkomen en zorgt op lange termijn voor de grootste kostenpost. (Hogere ta is lagere cop)

Ook bij type C van de door jou genoemde site zal bij flow wijziging een stroming ontstaan over het buffer (waarom zou je hem anders plaatsen 😜🧐) dus het is dan beter om te zeggen dat dat de minst slechte variant is. Ze zetten er zelf bij “de beste manier” ik durf daar wel over in debat te gaan of in ieder geval te vragen wat ze met het woord beste van wat bedoelen. Van alle parallel buffers dan ok.

Heb je te weinig flow dan zou ik juist dat aanpassen. Dan ga je voor het aanpakken van de oorzaak.

Goed dat je hem de vraag hebt gesteld, zijn antwoord zal je inzicht geven in zijn ervaring en eventuele aanpassingsvermogen.
Ik weet ook niet alles en ben daar eerlijk in, als je dat doet heb je elke dag weer wat om mee te nemen naar je volgende project.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:13:
[...]

Klopt allemaal je vergeet alleen nog de belangrijkste; vanwege vermenging bij een parallel buffer heb je een hogere aanvoer temp nodig vanuit de warmtepomp om dezelfde temperatuur in je vloer te krijgen. Die vermenging (valse bypass) zo door t buffer is niet tot vrijwel niet te voorkomen en zorgt op lange termijn voor de grootste kostenpost. (Hogere ta is lagere cop)

Ook bij type C van de door jou genoemde site zal bij flow wijziging een stroming ontstaan over het buffer (waarom zou je hem anders plaatsen 😜🧐) dus het is dan beter om te zeggen dat dat de minst slechte variant is. Ze zetten er zelf bij “de beste manier” ik durf daar wel over in debat te gaan of in ieder geval te vragen wat ze met het woord beste van wat bedoelen. Van alle parallel buffers dan ok.

Heb je te weinig flow dan zou ik juist dat aanpassen. Dan ga je voor het aanpakken van de oorzaak.

Goed dat je hem de vraag hebt gesteld, zijn antwoord zal je inzicht geven in zijn ervaring en eventuele aanpassingsvermogen.
Ik weet ook niet alles en ben daar eerlijk in, als je dat doet heb je elke dag weer wat om mee te nemen naar je volgende project.
Dank zover _/-\o_

Wat betreft de buffer voor defrosts dat is dus een foutieve aanname van mijn kant? ik meende nl dat de Monoblock het process omkeert en dan warmte uit de buffer trekt om de defrost mee te doen (sneller dan element?) zonder dat je dan meteen koude radiatoren hebt?

Weet jij wel waarom Panasonic het dan bijna als voorwaarde stelt om een buffer te installeren? In dit document van Panasonic https://myshop.s3-externa...ion-manual-compressed.pdf

Hierin staat op pagina 10 het ontwerp wat jij aangeeft (ideale situatie geen buffers), en mijn installateur denk ik neigt naar het schema op pagina 12.

Ik blijft dit lastig vinden, aan de ene kant wil ik vertrouwen op de installateur maar de praktijk leert dat zonder buffer beter gaat en efficienter is met minder spullen en mogelijke verstoringen.

Mijn systeem staat trouwens altijd volledig open ( de systeem inhoud van rond de 90l is dus ook echt alleen het deel wat verwarmd wordt radiatoren boven staan altijd dicht net als de garage), geen zone regeling of thermostaat kranen die dicht kunnen lopen of het volume kunnen verkleinen.

Even voor de duidelijkheid in retour serie buffer daarmee bedoel je de retour van het systeem door de buffer laten lopen en dan vanuit het buffer van naar de retour warmtepomp. Echter jij ziet hierin alleen maar een mogelijk oplossing als de systeem inhoud te laag is.

Gegeven mijn minimale open systeem inhoud 90l is mag dit dus nooit enig probleem gaan zijn toch?
Enige redenen is dan eventueel stromingsgeluiden, de berekende flow op 45/40/20 is rodnom 1200l/u, en bij 50/45/20 is de flow 1605l/u.

Denk je dat dit wel een probleem gaat worden op 45/40/20 want wat er dan gaat gebeuren is dat de buffer gaat dienen als bypass om het tekort aan flow op te vangen met als gevolg warmte die terug gaat naar de WP en niet naar de woning correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:55:
[...]

Dank zover _/-\o_

Wat betreft de buffer voor defrosts dat is dus een foutieve aanname van mijn kant? ik meende nl dat de Monoblock het process omkeert en dan warmte uit de buffer trekt om de defrost mee te doen (sneller dan element?) zonder dat je dan meteen koude radiatoren hebt?

Weet jij wel waarom Panasonic het dan bijna als voorwaarde stelt om een buffer te installeren? In dit document van Panasonic https://myshop.s3-externa...ion-manual-compressed.pdf

Hierin staat op pagina 10 het ontwerp wat jij aangeeft (ideale situatie geen buffers), en mijn installateur denk ik neigt naar het schema op pagina 12.

Ik blijft dit lastig vinden, aan de ene kant wil ik vertrouwen op de installateur maar de praktijk leert dat zonder buffer beter gaat en efficienter is met minder spullen en mogelijke verstoringen.

Mijn systeem staat trouwens altijd volledig open ( de systeem inhoud van rond de 90l is dus ook echt alleen het deel wat verwarmd wordt radiatoren boven staan altijd dicht net als de garage), geen zone regeling of thermostaat kranen die dicht kunnen lopen of het volume kunnen verkleinen.

Even voor de duidelijkheid in retour serie buffer daarmee bedoel je de retour van het systeem door de buffer laten lopen en dan vanuit het buffer van naar de retour warmtepomp. Echter jij ziet hierin alleen maar een mogelijk oplossing als de systeem inhoud te laag is.

Gegeven mijn minimale open systeem inhoud 90l is mag dit dus nooit enig probleem gaan zijn toch?
Enige redenen is dan eventueel stromingsgeluiden, de berekende flow op 45/40/20 is rodnom 1200l/u, en bij 50/45/20 is de flow 1605l/u.

Denk je dat dit wel een probleem gaat worden op 45/40/20 want wat er dan gaat gebeuren is dat de buffer gaat dienen als bypass om het tekort aan flow op te vangen met als gevolg warmte die terug gaat naar de WP en niet naar de woning correct?
ja hierom wil die graag 12 installeren:
This layout is highly advisable when the heating circuit
is designed and installed by a 3rd party and therefore, also provides a definitive separation of liability for both parties.
En omdat het hem extra werk en dus geld oplevert :)

Ook:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:55:
[...]

Dank zover _/-\o_

Pana schema’s zijn vrij simpel als het over buffer gaat; als je niet weet wat er waterzijdig is, dan parallel buffer. Klik je in de generator aan dat nieuwbouw is zonder zoneregeling dan geen buffer. Zelfde situatie met renovatie als keuze adviseerd hij wel buffer. Alles draait hier om verantwoordelijkheid uitsluiten.

Beter is om gewoon je afgifte te onderzoeken en die moet aan twee voorwaarden voldoen; flow en inhoud.

Daarnaast voorwaarde drie ten alle tijde, genoeg afgifte, iig meer dan minimale afgifte WP. Alleen dat los je niet op met een buffer. Want dat is een geïsoleerd vat water.

Wat betreft inhoud en afgifte zie ik geen probleem. Wat betreft flow kan ik niet beoordelen, dan zal je een schema moeten uittekenen inclusief de leiding diameters. (Schetsje)

Wat je ook kan voorstellen als je weet dat je aan voorwaarde 1 en 2 voldoet, dan installeren zonder buffer oo eigen verantwoordelijkheid en optioneel later tegen meerwerk bijplaatsen (geen idee waarom maar om het verhaal rond te krijgen)

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:51:
[...]

Pana schema’s zijn vrij simpel als het over buffer gaat; als je niet weet wat er waterzijdig is, dan parallel buffer. Klik je in de generator aan dat nieuwbouw is zonder zoneregeling dan geen buffer. Zelfde situatie met renovatie als keuze adviseerd hij wel buffer. Alles draait hier om verantwoordelijkheid uitsluiten.

Beter is om gewoon je afgifte te onderzoeken en die moet aan twee voorwaarden voldoen; flow en inhoud.

Daarnaast voorwaarde drie ten alle tijde, genoeg afgifte, iig meer dan minimale afgifte WP. Alleen dat los je niet op met een buffer. Want dat is een geïsoleerd vat water.

Wat betreft inhoud en afgifte zie ik geen probleem. Wat betreft flow kan ik niet beoordelen, dan zal je een schema moeten uittekenen inclusief de leiding diameters. (Schetsje)

Wat je ook kan voorstellen als je weet dat je aan voorwaarde 1 en 2 voldoet, dan installeren zonder buffer oo eigen verantwoordelijkheid en optioneel later tegen meerwerk bijplaatsen (geen idee waarom maar om het verhaal rond te krijgen)
Stof tot nadenken en eens even afwachten met welke reactie hij komt dat toont meteen een beetje de openheid om verder te kijken naar de specifieke situatie en het echte systeem kennis niveau.

Ik ga je nog laten weten wat eruit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Jelte schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:34:
[...]

ja hierom wil die graag 12 installeren:

[...]

En omdat het hem extra werk en dus geld oplevert :)

Ook:
[YouTube: Warmtepomp buffervat is NIET nodig]
Gracias filmpje geeft het ook wel duidelijk weer....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Leuke youtuber, neem hem wel met een paar korrels zout. Onderzoek ook zelf wat hij deelt. Hij zegt dit nu op basis van de whitepaper van Intergas, een half jaar geleden ging hij nog met Remeha mee die van de andere kant dit benaderde.

Het is een goede debater alleen krijgt veel kennis aangeleverd ipv zelf te hebben getest dat zie je soms wel. Neem dan deze die is nog van de oude stempel maar wel een vakman en grappig;

Buffer en andere toevoegingen (vorstkleppen ed)
Er is geen goed of fout als je weet waarom je iets toepast.

Bij een buffer is daar verassend vaak geen (goed) antwoord voor.

Let wel; als er wel een antwoord is, men wil bijvoorbeeld heel graag zoneregeling en geen drukgevoelige bypass dan is het gewoon een prima technische oplossing.
Begint men over antipendel vat en dat soort termen dan weet je dat ze een verkeerde techniek toepassen. En moet je je uiteraard eerst afvragen of dat probleem er al zou zijn in eerste instantie. Als het dan nodig blijkt te zijn, dan pas je meer afgifte (fancoil-extra ltv radiator-meer vloer of wand vw) toe en niet meer water inhoud.

[ Voor 33% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Fantastic_fox schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:09:
[...]

Hoi Erik,

[Afbeelding]
Ik begreep recent dat Panasonic zelf nog steeds leert dat je altijd een buffer moet plaatsen, dus neem de adviezen van de installateur aan of neem het initiatief in eigen handen op basis van de slimme mensen hier.

Mijn installatie werkt prima zonder buffer. Al riep de installateur, de importeur en de fabrikant dat je dat vooral niet moest doen |:(

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:10:
[...]

Ik begreep recent dat Panasonic zelf nog steeds leert dat je altijd een buffer moet plaatsen, dus neem de adviezen van de installateur aan of neem het initiatief in eigen handen op basis van de slimme mensen hier.

Mijn installatie werkt prima zonder buffer. Al riep de installateur, de importeur en de fabrikant dat je dat vooral niet moest doen |:(
Ik kom zelf wel eens bij Panasonic en ook daar is het net wie je spreekt, als aan de juiste voorwaarden voldoet is het gewoon zonder. Al hebben ze liever met, dat voel je bij veel leveranciers, en tussenpartijen. Pana zelf zal vrijwel niemand van ons ooit zijn geweest, ik vermoed dar je één van de NL importeurs bedoeld?

Mijn conclusie is dat dit advies van tussenpartijen is om gedoe te voorkomen, de kosten eenmalig en jaarlijks voor de consument is hieraan ondergeschikt.

Het feitelijk advies vanuit Japan staat ook in de pana boeken en schema’s. (Design manual en service manual en schema generator)

Je geeft aan dat de fabrikant aangeeft dat niet kan, welk merk heb je en welk conflict liep je dan aan?

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ethirty schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:10:
[...]

[...]
Ze zijn er ondertussen bij Panasonic ook wel achter dat wanneer er voldoende flow en waterinhoud gegarandeerd kan worden (geen zoneregeling bijv.), dat een buffervat niet nodig is. Dat staat zowel in hun documentatie (Hydraulic design manual oa.) en wordt tijdens hun installateurscursus zodanig besproken. Maar er zijn genoeg installateurs die daar tegen in blijven gaan. (Dit was ook tijdens mijn recente deelname aan de training nog het geval en ik denk niet dat die heren op korte termijn zonder buffer zullen gaan installeren...)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:03:
[...]

Ik kom zelf wel eens bij Panasonic en ook daar is het net wie je spreekt, als aan de juiste voorwaarden voldoet is het gewoon zonder. Al hebben ze liever met, dat voel je bij veel leveranciers, en tussenpartijen. Pana zelf zal vrijwel niemand van ons ooit zijn geweest, ik vermoed dar je één van de NL importeurs bedoeld?

Mijn conclusie is dat dit advies van tussenpartijen is om gedoe te voorkomen, de kosten eenmalig en jaarlijks voor de consument is hieraan ondergeschikt.

Het feitelijk advies vanuit Japan staat ook in de pana boeken en schema’s. (Design manual en service manual en schema generator)

Je geeft aan dat de fabrikant aangeeft dat niet kan, welk merk heb je en welk conflict liep je dan aan?
Geen idee, misschien was het inderdaad via een importeur ipv Pana zelf. Ik heb het van horen zeggen.

Maar mijn installateur wilde er niet aan om zonder buffer te plaatsen. Bewijs kwam hij niet mee en mijn berekeningen voor 160m2 vvw werd niet op ingegaan. Zal de importeur die hem adviseerde niet noemen maar had meer van zo’n bedrijf verwacht.

Uiteindelijk schriftelijk maar de verantwoordelijkheid op me genomen. En maar goed ook, systeem draait al 10 maanden als een zonnetje incl koelen (dat was ook onzin) met een gemiddelde COP van >4. *korrel zout

BUH uren vallen mee ondanks de vrij lage stooklijn en pendelen ook.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
[...]

Korte versie; 9

Toch nog heel even terug naar mijn oorspronkelijke vraag, als ik de 9kw pak heb je dan ook minder defrosts omdat de unit (naar mijn mening) rustiger draait dan de 7kw als hij een bepaald vermogen moet afgeven?

En met betrekking tot de defrosts, de buffer heeft geen functie om te defrosten, de buitenunit draait dan alleen tijdelijk zijn interne buiten unit proces om dit doet hij dan niet met systeem water warmte uit de installatie?

[ Voor 60% gewijzigd door Fantastic_fox op 06-12-2024 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:02:
[...]

Toch nog heel even terug naar mijn oorspronkelijke vraag, als ik de 9kw pak heb je dan ook minder defrosts omdat de unit (naar mijn mening) rustiger draait dan de 7kw als hij een bepaald vermogen moet afgeven?

En met betrekking tot de defrosts, de buffer heeft geen functie om te defrosten, de buitenunit draait dan alleen tijdelijk zijn interne buiten unit proces om dit doet hij dan niet met systeem water warmte uit de installatie?
1: Minder defrosts nee; want een 9 loopt met een gelijke afgifte thermisch nooit rustiger dan een 7. Want een 9 heeft een hogere hz vrijgave waardoor hij meer kan afgeven (en iig bij de L ook grote warmte wisselaar) lang verhaal kort; bij gelijke afgifte loopt een 7 net zo rustig als een 9.

2: Een defrost gaat altijd door warmte uit je afgifte te onttrekken. Er gaat dus een 4-wegklep in je WP zelf om die alles omdraait waardoor je geen warmte aan je afgifte afgeeft maar juist warmte gaat onttrekken. Je bent gewoon kortstondig aan het koelen waardoor de buitenunit weer ontdooit(=defrost) Je vraag over een buffer; dat kan zeker een functie hebben, bijvoorbeeld bij minder dan 30-35 liter systeem inhoud hebt. Maar dan kom je weer op de eerder genoemde argumenten die ik noemde om wel voor buffer in serie (bij te weinig inhoud) of paralel (bij te weinig flow) te kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle2713
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 23:58
Kort vraagje aangezien ik het in de handleiding en ook op dit forum niet kan vinden: is er een mogelijkheid om de minimale pompsnelheid tijdens standby (wachten op warmtevraag) en normaal bedrijf te verlagen?
Heb sinds enkele maanden een 9 kW K series warmtepomp aangesloten op 10 groepen 85 m2 vloerverwarming en soms wat radiatoren op badkamer en slaapkamers. An sich draait het als een zonnetje; het is warm in huis tegen een laag elektra verbruik. Echter de minimale flow rate is nooit beneden de 16 l/min (alleen vvw), ook niet als de pomp wacht op warmtevraag (standby). Dit bij een 'pump duty' van 80 en 'pomp speed' van 1700 r/min. De flow lijkt mij onnodig hoog (zeker in standby) gezien ik hier op het forum meer waardes rond de 10 l/min lees.
Verder staat de deltaT ingesteld op 5 degC maar dat haalt tie met deze flow natuurlijk niet vaak. Zie praktisch altijd een dT van ~2 degC, ook als het meer had kunnen zijn door de flow te verlagen naar ~16 l/min. Lijkt me geen probleem; kennelijk is voor deze situatie dT = 2 optimaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glPYb0v72AWKiItQicmn3JfT0ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ntSlh1TjK6rz6KSfQSy9XFLe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:30:
[...]

1: Minder defrosts nee; want een 9 loopt met een gelijke afgifte thermisch nooit rustiger dan een 7. Want een 9 heeft een hogere hz vrijgave waardoor hij meer kan afgeven (en iig bij de L ook grote warmte wisselaar) lang verhaal kort; bij gelijke afgifte loopt een 7 net zo rustig als een 9.

2: Een defrost gaat altijd door warmte uit je afgifte te onttrekken. Er gaat dus een 4-wegklep in je WP zelf om die alles omdraait waardoor je geen warmte aan je afgifte afgeeft maar juist warmte gaat onttrekken. Je bent gewoon kortstondig aan het koelen waardoor de buitenunit weer ontdooit(=defrost) Je vraag over een buffer; dat kan zeker een functie hebben, bijvoorbeeld bij minder dan 30-35 liter systeem inhoud hebt. Maar dan kom je weer op de eerder genoemde argumenten die ik noemde om wel voor buffer in serie (bij te weinig inhoud) of paralel (bij te weinig flow) te kiezen.
Check! dus een 9kw geeft niet minder defrosts en de defrost gebeurd met de warmte uit het systeem en de buffer heeft hier verder geen invloed op mits het systeem volume groot genoeg is!

Verder was ik nog aan het nadenken over het afgifte systeem, wat ik maar niet goed gesnapt krijg.. 8)7 . De warmte pomp daalt in vermogen naarmate de buiten temperatuur zakt dat is met prima duidelijk. Met een lager vermogen en een gelijke delta t daalt de flow over het systeem.

Onderstaand is denk ik de flow op vollast
* buiten temp + 7 (45/40/20) 9.0kw geeft flow(9,0/(5*4.2)*60=25.7L/min,
* buiten temp - 7 (45/40/20) 7.3kw geeft flow(7,3/(5*4.2)*60=21L/min
* buiten temp -15 (45/40/20) 5.8kw geeft flow(5.8/(5*4.2)*60=17L/min

Echter als ik lagere flow over de radiatoren ga sturen daalt mijn afgifte vermogen (immers delta t op de radiator wordt hoger) en komt de ruimte dus misschien niet meer op temperatuur!

Mijn radiator vermogen (na een paar zaken al te hebben vervangen) gaat zijn 45/40/20 6.9kw echter dit is uitgaande van de flow die ze nodig hebben (hi tools geeft een flow van ~20L/min)

Stel bij buiten temperatuur benodigde aanvoer is als volgt
* +7 aanvoer temp 40/35/20 afgifte vermogen radiatoren 5 kw flow nodig 14l/m
* -7 aanvoer temp 45/40/20 afgifte vermogen radiatoren 6.5 kw flow nodig 20l/m
* -15 aanvoer temp 55/50/20 afgifte vermogen radiatoren 11kw flow nodig 33l/m

ik lijk dan qua flow bij -7 goed te zitten wp geeft 21L/min echter bij -15 (en ik weet dat dit niet redelijk is maar voor de theoretische waarde laten we zeggen) ga ik significant flow te kort komen WP geeft 17l/min en ik heb nodig 33l/min.

Maak ik een denk fout of (over) denk ik het te veel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:42:
[...]

Check! dus een 9kw geeft niet minder defrosts en de defrost gebeurd met de warmte uit het systeem en de buffer heeft hier verder geen invloed op mits het systeem volume groot genoeg is!

Verder was ik nog aan het nadenken over het afgifte systeem, wat ik maar niet goed gesnapt krijg.. 8)7 . De warmte pomp daalt in vermogen naarmate de buiten temperatuur zakt dat is met prima duidelijk. Met een lager vermogen en een gelijke delta t daalt de flow over het systeem.

Onderstaand is denk ik de flow op vollast
* buiten temp + 7 (45/40/20) 9.0kw geeft flow(9,0/(5*4.2)*60=25.7L/min,
* buiten temp - 7 (45/40/20) 7.3kw geeft flow(7,3/(5*4.2)*60=21L/min
* buiten temp -15 (45/40/20) 5.8kw geeft flow(5.8/(5*4.2)*60=17L/min

Echter als ik lagere flow over de radiatoren ga sturen daalt mijn afgifte vermogen (immers delta t op de radiator wordt hoger) en komt de ruimte dus misschien niet meer op temperatuur!

Mijn radiator vermogen (na een paar zaken al te hebben vervangen) gaat zijn 45/40/20 6.9kw echter dit is uitgaande van de flow die ze nodig hebben (hi tools geeft een flow van ~20L/min)

Stel bij buiten temperatuur benodigde aanvoer is als volgt
* +7 aanvoer temp 40/35/20 afgifte vermogen radiatoren 5 kw flow nodig 14l/m
* -7 aanvoer temp 45/40/20 afgifte vermogen radiatoren 6.5 kw flow nodig 20l/m
* -15 aanvoer temp 55/50/20 afgifte vermogen radiatoren 11kw flow nodig 33l/m

ik lijk dan qua flow bij -7 goed te zitten wp geeft 21L/min echter bij -15 (en ik weet dat dit niet redelijk is maar voor de theoretische waarde laten we zeggen) ga ik significant flow te kort komen WP geeft 17l/min en ik heb nodig 33l/min.

Maak ik een denk fout overdenk ik het te veel |:(
Goed uitgedacht, ik zou het plan uitwerken/limiteren tot 25 L/min.

Je flow is altijd afhankelijk van de gemaakte opwekking icm je watertemperaturen. Je wp verlaagt inderdaad je flow zoals je in je eerste rekenvoorbeeld laat zien, ik denk alleen dat je in tweede rekenvoorbeeld de denkfout maakt dat je flow mist. Je mist namelijk vermogen en geen flow. Flow geeft je wp naar behoeft, stel dat 5.8kW geeft en buh gaat erbij aan zodat 8.8kW kan afgeven dan gaat ook gelijk de pomp sturing omhoog en komt er meer flow.

Ik zou dit ff los laten en kijken of je leiding diameters voldoende zijn om 25L/min te transporteren.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Eagle2713 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:30:
Kort vraagje aangezien ik het in de handleiding en ook op dit forum niet kan vinden: is er een mogelijkheid om de minimale pompsnelheid tijdens standby (wachten op warmtevraag) en normaal bedrijf te verlagen?
Heb sinds enkele maanden een 9 kW K series warmtepomp aangesloten op 10 groepen 85 m2 vloerverwarming en soms wat radiatoren op badkamer en slaapkamers. An sich draait het als een zonnetje; het is warm in huis tegen een laag elektra verbruik. Echter de minimale flow rate is nooit beneden de 16 l/m (alleen vvw), ook niet als de pomp wacht op warmtevraag (standby). Dit bij een 'pump duty' van 80 en 'pomp speed' van 1700 r/min. De flow lijkt mij onnodig hoog (zeker in standby) gezien ik hier op het forum meer waardes rond de 10 l/m lees.
Verder staat de deltaT ingesteld op 5 degC maar dat haalt tie met deze flow natuurlijk niet vaak. Zie praktisch altijd een dT van ~2 degC, ook als het meer had kunnen zijn door de flow te verlagen naar ~16 l/m. Lijkt me geen probleem; kennelijk is voor deze situatie dT = 2 optimaal?

[Afbeelding]
Heb je je max pump flow in installateurs menu ingesteld op de juiste waarde? (25L/min bij dit type)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle2713
ErikVers schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:00:
[...]

Heb je je max pump flow in installateurs menu ingesteld op de juiste waarde? (25L/min bij dit type)
De max flow heb ik inderdaad ingesteld, wel ergens in de 30 l/min aangezien ik geen storende geluiden hoorde. De minimale flow instelling echter nergens tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Eagle2713 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:04:
[...]

De max flow heb ik inderdaad ingesteld, wel ergens in de 30 l/min aangezien ik geen storende geluiden hoorde. De minimale flow instelling echter nergens tegengekomen.
Je moet die daar instellen op 25 l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:51:
[...]

Goed uitgedacht, ik zou het plan uitwerken/limiteren tot 25 L/min.

Je flow is altijd afhankelijk van de gemaakte opwekking icm je watertemperaturen. Je wp verlaagt inderdaad je flow zoals je in je eerste rekenvoorbeeld laat zien, ik denk alleen dat je in tweede rekenvoorbeeld de denkfout maakt dat je flow mist. Je mist namelijk vermogen en geen flow. Flow geeft je wp naar behoeft, stel dat 5.8kW geeft en buh gaat erbij aan zodat 8.8kW kan afgeven dan gaat ook gelijk de pomp sturing omhoog en komt er meer flow.

Ik zou dit ff los laten en kijken of je leiding diameters voldoende zijn om 25L/min te transporteren.
Wat je denk ik zegt is dat er waarschijnlijk voldoende vermogen hangt voor -7 ofzo. en dat denk ik ook wel als ik kijk naar wat mijn cv aan temperaturen nodig heeft om het geheel op temperatuur te houden.

Qua flow door het systeem denk ik dat het wel goed moet gaan komen, ik kom namelijk vanaf de warmtepomp met 32mm meerlagen buis aan in de kruipruimte met een T stuk en dan gaat de aanvoer naar rechts en links meteen verder met 22mm cv leidingen Linksaf zit dan 45/40/20 2.5kw rechtsaf zit dan 4.5kw.

En deze 22mm buis doet nu alles vanaf de zolder dus de leidingen zouden eigenlijk dit makkelijk aan moeten kunnen lijkt me, of zie jij dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:24:
[...]

Wat je denk ik zegt is dat er waarschijnlijk voldoende vermogen hangt voor -7 ofzo. en dat denk ik ook wel als ik kijk naar wat mijn cv aan temperaturen nodig heeft om het geheel op temperatuur te houden.

Qua flow door het systeem denk ik dat het wel goed moet gaan komen, ik kom namelijk vanaf de warmtepomp met 32mm meerlagen buis aan in de kruipruimte met een T stuk en dan gaat de aanvoer naar rechts en links meteen verder met 22mm cv leidingen Linksaf zit dan 45/40/20 2.5kw rechtsaf zit dan 4.5kw.

En deze 22mm buis doet nu alles vanaf de zolder dus de leidingen zouden eigenlijk dit makkelijk aan moeten kunnen lijkt me, of zie jij dit anders?
Als je nu op zelfde water temp draait dan kun je iets zeggen over huidige flow. Als je nu hogere temp hebt dan is flow ook lager, iets waardoor je nu juist vaak hierop moet letten als je van gasketel naar WP overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Eagle2713 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:04:
[...]

Verschilt per type; de minimum flow van alle types < 10L/min

[ Voor 10% gewijzigd door FransvWoerkom op 06-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Fantastic_fox schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:02:
[...]

Als 7 en 9 een gelijke warmtewisselaar hebben dan heb je met de 9 een grotere kans op defrost omdat die meer warmte kan onttrekken uit de lucht.

koevlaas formule komt over het algemeen op een te grote WP uit, persoonlijk zou ik liever een maatje kleiner willen vanwege het slechte regelgedrag van de Panasonic J-serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dre schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:16:
[...]

Als 7 en 9 een gelijke warmtewisselaar hebben dan heb je met de 9 een grotere kans op defrost omdat die meer warmte kan onttrekken uit de lucht.

koevlaas formule komt over het algemeen op een te grote WP uit, persoonlijk zou ik liever een maatje kleiner willen vanwege het slechte regelgedrag van de Panasonic J-serie.
Potentieel klopt dat, maar bij gelijke afgifte (wat de vraag was) dan is er geen verschil.

Ps weet jij dit van de J wat betreft die warmtewisselaar? Bij de L weet ik dat die groter is bij de 9. Dit effect is uiteraard enkel waar te nemen als je ook groter vermogen daadwerkelijk afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle2713
FransvWoerkom schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:08:
[...]

Verschilt per type; de minimum flow van alle types < 10L/min
Dan weet ik niet waarom dat hier niet lukt.

Heb de max flow getuned naar 25 l/min maar nog steeds dezelfde minimale flow (en waterpomp toerental en duty) in standby. Had verwacht naar aanleiding van Eriks suggestie dat het een fractie van de max flow is maar dat lijkt niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DOmi4O24UT83AdgjjbuOZvPrBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v9gtiNqczJi5y3sgeQuIJC8y.png?f=fotoalbum_large

Zijn er anderen die de toeren en de 'duty' van de pompmotor en de bijbehorende flow zouden willen rapporteren? Ben benieuwd of daar iets afwijkends zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
Eagle2713 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:07:
[...]

Heb de max flow getuned naar 25 l/min maar nog steeds dezelfde minimale flow (en waterpomp toerental en duty) in standby. Had verwacht naar aanleiding van Eriks suggestie dat het een fractie van de max flow is maar dat lijkt niet het geval.

[Afbeelding]

Zijn er anderen die de toeren en de 'duty' van de pompmotor en de bijbehorende flow zouden willen rapporteren? Ben benieuwd of daar iets afwijkends zit.
Pomp snelheid word automatisch geregeld. Je stelt maximum snelheid in. Als je het gedrag van de standaard instelling afhaalt naar gestuurd op maximum flow dan pakt hij de ingestelde waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

[Afbeelding]

Mooi dat je de max pump flow op de juiste waarde hebt ingesteld. Dan kunnen we die afvinken.

Adv je print screen;
Kun je aangeven wat je aanvoer en retour temp zijn op het het moment waar je je muis plaatst met die 16 L/min rond 12:54?

Ik heb wel een volgende om te gaan afvinken namelijk 😜👍

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

[Afbeelding]

Je hebt niet een tweede pomp die door de WP aangezet wordt en per ongeluk in serie staat met de WP? Ook als de tweede pomp parallel staat met bv t-stuk buffer kan deze extra flow veroorzaken.

Ik heb even gekeken, en de J-pomp doet bij minimale flow 1300 rpm / 11 lpm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
Thorsd schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:46:
[...]

Je hebt niet een tweede pomp die door de WP aangezet wordt en per ongeluk in serie staat met de WP? Ook als de tweede pomp parallel staat met bv t-stuk buffer kan deze extra flow veroorzaken.

Dat is wel gek zie foto, ik heb de limieten niet getest omdat ik mijn minimum flow op 8L/min gehardcode heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeqS6FU6zz2tVqEll5rAOtV7y9w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D9TaAFA9bUFIcj6sqhwa6rv0.png?f=user_large
Dit is bij 1600 RPM, heb een kleine buis diameter dus lager flow. Oftewel om pompsnelheid te vergelijken moet je, KPI = RPM/buisdiameter^2, keer nog een constant maar voor de vergelijking valt die weg (a KPI1/a KPI2 = KPI1/KPI2).

[ Voor 13% gewijzigd door runeazn op 06-12-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 14:31
[...]
Zie onderaan mijn post:
TomVH2 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

3J split R32 all in one.

Bij mij gaat die nooit onder de 9,44l/m ookal is de ingestelde dT5°C en de werkelijke dT3°C. De weerstand in het netwerk is groot genoeg waardoor een lagere flow technisch kan maar toch doet die het niet.
[...]

Komt dit krap dan plaats je een buffer in serie in de retour.
Ik kan het antwoord niet direct vinden waarom iedereen een vat in de retour adviseert en niet in de aanvoer. De (Belgische?) tekeningen tonen een vat in de aanvoer. Ik heb het zo uitgevoerd omdat het technisch het beste uitkomt.

Hier werken we met een Ta van 35°C voor 2 fancoils en bij een defrost is de BUH nog nooit ingeschakeld. Een seriebuffer in de aanvoer geeft wat meer energie om een defrost te kunnen doen (t.o.v. een seriebuffer in de retour). En ik zie niet direct een nadeel van een buffer in de aanvoer t.o.v. een buffer in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

TomVH2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:38:
[...]

Zie onderaan mijn post:
TomVH2 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

3J split R32 all in one.

Bij mij gaat die nooit onder de 9,44l/m ookal is de ingestelde dT5°C en de werkelijke dT3°C. De weerstand in het netwerk is groot genoeg waardoor een lagere flow technisch kan maar toch doet die het niet.

[...]

Ik kan het antwoord niet direct vinden waarom iedereen een vat in de retour adviseert en niet in de aanvoer. De (Belgische?) tekeningen tonen een vat in de aanvoer. Ik heb het zo uitgevoerd omdat het technisch het beste uitkomt.

Hier werken we met een Ta van 35°C voor 2 fancoils en bij een defrost is de BUH nog nooit ingeschakeld. Een seriebuffer in de aanvoer geeft wat meer energie om een defrost te kunnen doen (t.o.v. een seriebuffer in de retour). En ik zie niet direct een nadeel van een buffer in de aanvoer t.o.v. een buffer in de retour.
Omdat je anders t meest warme water gelijk in vat opslaat waar verlies plaats vind en verwarming op een plek waar je niet perse wilde gaan verwarmen. Vandaar in de retour op het koudste systeem water. Het is geen ramp bij LTV maar als je de keuze hebt zet je hem in de retour, uiteraard enkel als je niet voldoende cv water hebt.

Voor een eventueel expansievat geld hetzelfde. Dat ding zet uit op basis van druk (dmv warmte). Dan is de retour de plek waar dat het minste plaats gaat vinden en je expansievat het minst snel zal slijten (balg inwendig is niet eeuwig)

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomVH2
ErikVers schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:41:
[...]

Omdat ja ander t meest warme water gelijk in vat opslaat waar verlies plaats vind en verwarming op een plek waar je niet perse wilde gaan verwarmen. Vandaar in de retour op het koudste systeem water.

Voor expansievat geld hetzelfde. Dat ding zet uit op basis van druk en warmte. Dan is de retour de plek waar dat het meeste plaats gaat vinden en je expansievat het minst snel zal slijten (balg inwendig is niet eeuwig)
expansie kan ik volgen maar ik ben toch tevreden dat ik de buffer in de aanvoer heb gezet hier omdat de genoemde nadelen hier geen nadeel is. Een 3J met 2fancoils zal je niet veel zien en een buffer in de aanvoer is dan eerder de uitzondering dan de regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Thorsd schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:46:
[...]

Hier op dit moment 1600rpm en 10,15L/min.
Bij idle gaat hij nog verder terug.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
@Eagle2713 80 is de minimale pump duty waarop de pomp draait (In de manual staat 50 maar dat is een hexidecimaal nummer, dat vertaalt naar 80 in begrijpelijke nummers).
Jouw relatief hoge flow bij lage pump duty komt dus omdat je weinig weerstand in het systeem hebt (parallelbuffer?).
Ik zou de maximale flow in jouw geval niet op 25L/min begrenzen.

Ik zie bij mij ongeveer 10L/min bij een thermo off situatie en zie dat vaker terugkomen hier. Ik vermoed dat de Pana de circulatiepomp normaal gezien terug moduleert naar die 10L/min, maar bij jou wordt dat dus niet gehaald omdat de pomp al op zn minimum draait. Het verbruik van de circulatiepomp is daarmee ook op zn minimum dus ik zou me geen zorgen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 06-12-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Deze week liet ik al even in dit bericht mijn Bedrijfsinstellingen in de Service Cloud zien.

Dit zou moeten corresponderen met deze 2 passages uit de Operating instructions:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrKseAVcBFJ2EAqTlm5-_-bIRBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rQRtUmbcXZooWYzYdRPIn1Ha.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqbk8ljX3yuSarvLpZXXApgaqWs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DzAxYUIBHlRJOZJuGRKfYYAY.png?f=user_large

Ben ik de enige die niets snapt van wat ze bedoelen? De teksten in de Operation instruction corresponderen ook helemaal niet met die in de Service Cloud.

Ik meende mij te herinneren dat 1 van deze instellingen de buitentemperatuur is waarbij de backup heater in mag schakelen. Klopt dat? Zo ja, welke van de waardes is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle2713
@TomVH2 @Thorsd @ErikVers @runeazn @Ethirty @Pejdref dank voor het meedenken en de suggesties!
Pejdref schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:10:
@Eagle2713 80 is de minimale pump duty waarop de pomp draait (In de manual staat 50 maar dat is een hexidecimaal nummer, dat vertaalt naar 80 in begrijpelijke nummers).
Jouw relatief hoge flow bij lage pump duty komt dus omdat je weinig weerstand in het systeem hebt (parallelbuffer?).
Ik zou de maximale flow in jouw geval niet op 25L/min begrenzen.

Ik zie bij mij ongeveer 10L/min bij een thermo off situatie en zie dat vaker terugkomen hier. Ik vermoed dat de Pana de circulatiepomp normaal gezien terug moduleert naar die 10L/min, maar bij jou wordt dat dus niet gehaald omdat de pomp al op zn minimum draait. Het verbruik van de circulatiepomp is daarmee ook op zn minimum dus ik zou me geen zorgen maken.
Dit klinkt zeer aannemelijk, ook gezien de hiervoor genoemde toerentallen en bijbehorende flows. Heb geen parallelbuffer oid. Van WP via vuil/magneet filter en enkele kogelkranen en 2 T-stukken verbonden met 32 mm MLB naar de vvw verdeler (10 groepen, 85 m2). Gewoon alles spul van Heima24 (behalve het Caleffi filter). De afsplitsing naar boven is de connectie met de oude ringleiding en voor toekomstige uitbreiding. Work in progress:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPgj4ssdm0e1eqQbooCfT8UsOdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfh9Dom02Q9x7qU4RizmqxRk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Eagle2713 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:00:
@TomVH2 @Thorsd @ErikVers @runeazn @Ethirty @Pejdref dank voor het meedenken en de suggesties!

[...]

Dit klinkt zeer aannemelijk, ook gezien de hiervoor genoemde toerentallen en bijbehorende flows. Heb geen parallelbuffer oid. Van WP via vuil/magneet filter en enkele kogelkranen en 2 T-stukken verbonden met 32 mm MLB naar de vvw verdeler (10 groepen, 85 m2). Gewoon alles spul van Heima24 (behalve het Caleffi filter). De afsplitsing naar boven is de connectie met de oude ringleiding en voor toekomstige uitbreiding. Work in progress:

[Afbeelding]
Miss tussen alle reacties deze vraag gemist;

Adv je print screen;
Kun je aangeven wat je aanvoer en retour temp zijn op het het moment waar je je muis plaatst met die 16 L/min rond 12:54?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nokiaan958GB schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:58:
[...]

Deze week liet ik al even in dit bericht mijn Bedrijfsinstellingen in de Service Cloud zien.

Dit zou moeten corresponderen met deze 2 passages uit de Operating instructions:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ben ik de enige die niets snapt van wat ze bedoelen? De teksten in de Operation instruction corresponderen ook helemaal niet met die in de Service Cloud.

Ik meende mij te herinneren dat 1 van deze instellingen de buitentemperatuur is waarbij de backup heater in mag schakelen. Klopt dat? Zo ja, welke van de waardes is dat?
😜

De eerste foto die je deelt en dan onderin. Daar staat heater vrijgave buitentemperatuur temp. Dat is dus de buitentemperatuur waarop en onder hij mee mag draaien. Deze zijn nog redelijk jip en janneke toch? Mocht je in de service cloud kijken, kijk dan even of je je browser de taal kan aanpassen naar engels om beter te kunnen matchen.

De daarop volgende waardes zijn de vertragingstijd en daarna staat hoever van doeltemp hij af moet zijn. Wellicht werkt het maken van een diagrammetje waar je deze waardes intekening brengt om het te vatten?

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 07-12-2024 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle2713
ErikVers schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:55:
[...]

Miss tussen alle reacties deze vraag gemist;

Adv je print screen;

Excuses, te snel overheen gelezen. Ben benieuwd naar wat er nog meer af te vinken/optimaliseren is.

Zowel de aanvoer als de retour temp zijn rond 12:54 gelijk (24.75 degC) en vallen daar over elkaar heen in de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H12_hjN9l3vn3UwX7eAiUyX9s_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vL4J8sJOy9hzN2ZhHs82EP2i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Eagle2713 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:28:
[...]

Excuses, te snel overheen gelezen. Ben benieuwd naar wat er nog meer af te vinken/optimaliseren is.

Zowel de aanvoer als de retour temp zijn rond 12:54 gelijk (24.75 degC) en vallen daar over elkaar heen in de grafiek.

[Afbeelding]
Ah top, wat is dan die blauwe lijn erboven?
Ik dacht dat er verschil zat tussen je aanvoer en retour bij wel flow en hz. Dat moet normaal niet dus als ze gelijk zijn hoef je niet het custom menu in om ze te kalibreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:00:
[...]

Ik dacht dat er verschil zat tussen je aanvoer en retour bij wel flow en hz. Dat moet normaal niet dus als ze gelijk zijn hoef je niet het custom menu in om ze te kalibreren.
Dat zal dan die andere Outlet Water Temperature... zijn. Waarschijnlijk paste (target) niet op het beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Eagle2713 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:00:

[...]

[Afbeelding]
Heb je al gekeken wat de pana doet als je ófwel de vvw verdeler ófwel de verbinding naar boven dichtzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle2713
ErikVers schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:00:
[...]

Die (licht) blauwe lijn is de 'outlet water temperature target'. Deze had ik om 12:48 op +1 gezet (stooklijn 1 degC omhoog) en om 12:57 weer naar 0. Zat wat te knoeien en had laat in de gaten dat door de settings aan te passen de WP uit was gegaan. Goed om te weten dat er wat in- en outlet temperatuur betreft niets geks aan de hand is.
FransvWoerkom schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:29:
[...]
Heb je al gekeken wat de pana doet als je ófwel de vvw verdeler ófwel de verbinding naar boven dichtzet?
Zeker, bij pump duty 80 (kennelijk minimum):
Alleen vloerverwarming geeft een flow van 16 l/min.
Alleen radiotoren (afhankelijk van hoeveel open, max 10 radiatoren, ~22 mm ringleiding) geeft 'weinig flow'* tot maximaal ongeveer ~12 l/min.
*Ben niet lager gegaan dan 7 l/min door steeds meer radiatoren dicht te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:39
Mijn J-serie 7kw WP gaat niet meer aan. Nadat ik de remote controller had losgemaakt terwijl ie aan stond kreeg ik een H76-error. Daarna heb ik de spanning eraf gehaald. Toen ik de spanning er weer op zette ging ie niet meer aan. Er brand geen lampje op de printplaat. Ik hoor wel iets klikken als ik de automaat van de WP aan zet. Is de printplaat nu stuk of is er nog een methode om vast te stellen wat er mis is?

Dankzij de post van @hcmorg begreep ik dat het door kortsluiting veroorzaakt door mijn heishamon kwam, nadat ik dat draadje had losgetrokken doet ie het weer. Gekocht in Italié dus geen garantie en net nu ik deze dit jaar gekocht had en volgend jaar de subsidies worden verlaagd. Pak van mijn hart dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Aziona op 08-12-2024 16:06 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
TomVH2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:49:
[...]

Software: het zou kunnen dat ik een instelling kan aanpassen die ik nu niet zie maar iemand anders misschien wel ;). Tweaken aan de buitensensor ga ik niet doen. Die informatie gebruikt de pomp misschien nog voor andere berekeningen.

Waarom niet beide convectors actief: totaal offtopic: Als je als niet professional een woning wilt ontwerpen en bouwen, moet je ergens starten. Als niet professional heb je de ervaring niet om vooraf te kunnen oordelen wat comfortabel zal zijn en wat niet. Een 10 tal jaar geleden was luchtverwarming (genvex en etc) nogal in bij passiefwoningen. Vloerverwarming vind ik persoonlijk wat overdreven voor een warmtebehoefte van 10kwh/m² per jaar (mijn mening, anderen hebben een andere mening). Hierdoor kan de vloeropbouw eenvoudig (gevlinderde algemeene plaat op glasschuimgranulaat is hier de complete vloeropbouw). Dus dan hadden we nog keuze tussen lucht/lucht en warmtepompboiler of een all in one met ventiloconvectoren. De meeste flexibele oplossing is dan starten met 2 ventilo's met elk hun eigen thermostaat met een extra wachtleiding. Dan is alles mogelijk. En voor de badkamer hadden we gedacht aan een 900W elektrische handdoekradiator wat theoretisch binnen de 15min zou moeten opgewarmd zijn. Nu het iets kouder wordt heb ik het vermoeden dat het wel de moeite zou lonen om daar ook een ventilo te zetten. Dus dan zou het ook wel handig zijn indien de pomp zijn energie kwijt kan in 1 ventilo (en de andere natuurlijk afsluiten). Ik had het ook zo ontworpen dat de pomp z'n energie kwijt kan in 1 ventilo.
maar inderdaad. Met die 2 ventilo's meer dan mogelijkheden genoeg om pendelen te voorkomen. En vandaag heeft de zon het werk gedaan :)

[...]

ja inderdaad. 6l/min = 360l/h. de pomp draait op 12l/min en inderdaad de helft hiervan komt zo in de retour. Dus de dT zou de helft hoger kunnen indien de niet gebruikte afgesloten zou worden. Maar lager dan 9l/min gaat de pomp niet dus.... Nu heb ik retourwater van neem nu 33° en het had 32° (of misschien 31°) kunnen zijn indien de andere wordt afgesloten. Dit is niet het best voor de COP maar offtopic tenzij de warmtepomp de retourtemperatuur gebruikt in de berekening voor de snelheid van de compressor. Of die 1,6kW levert aan 6l/min of 12l/min maakt niet zo veel uit voor mij (inderdaad, wel negatiever voor COP).

NB:In de zomer is een ventiloconvector wel perfect om te koelen. Dit hebben we al mogen ondervinden :)
Ik wou even meegeven dat het intussen twee weken opgelost is. Bedankt voor het meedenken! De ene FCU krijgt 4,5V en de andere 3V, gestuurd vanuit één FCU- controller in de woonkamer. Bij 7°C draait de 3J split op 23Hz en bij 2°C op 25 a 26Hz. Afname is ongeveer 2,2kW. De warmtepomp draait nu in blokken van 2uur tot 12uur door de FCU controller die een hysteresis heeft van 0,5°C. Tijdens een defrost wordt de nodige energie uit de 50L seriebuffer gehaald.

Uiteindelijk werkt het nu veel beter zonder in te boeten aan comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:36
Aziona schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:40:
Dankzij de post van @hcmorg begreep ik dat het door kortsluiting veroorzaakt door mijn heishamon kwam, nadat ik dat draadje had losgetrokken doet ie het weer.
[...]
Ik denk dat je deze post bedoelt? Kan je uitleggen hoe je die kortsluiting precies veroorzaakt hebt? Want het correct aansluiten van Heishamon geeft natuurlijk geen storingen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:39
RichieB schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:37:
[...]Kan je uitleggen hoe je die kortsluiting precies veroorzaakt hebt? Want het correct aansluiten van Heishamon geeft natuurlijk geen storingen.
Beter niet prutsen aan een WP met vochtig weer.

Ik realiseer mij nu dat ik ten onrechte de Heishamon in een kwaad daglicht stel, dat is niet de bedoeling. Hij zit aan de buitenkant gemonteerd en er was water in het doosje gekomen. Had er ook nog geen krimpkous omheen gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Aziona op 10-12-2024 06:28 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
TomVH2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:58:
[...]

Ik wou even meegeven dat het intussen twee weken opgelost is. Bedankt voor het meedenken! De ene FCU krijgt 4,5V en de andere 3V, gestuurd vanuit één FCU- controller in de woonkamer. Bij 7°C draait de 3J split op 23Hz en bij 2°C op 25 a 26Hz. Afname is ongeveer 2,2kW. De warmtepomp draait nu in blokken van 2uur tot 12uur door de FCU controller die een hysteresis heeft van 0,5°C. Tijdens een defrost wordt de nodige energie uit de 50L seriebuffer gehaald.

Uiteindelijk werkt het nu veel beter zonder in te boeten aan comfort.
Wat bedoel je met "Afname is ongeveer 2,2kW" ? Voor een 3J lijkt me dat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-073
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-02 17:33
Dag allen,

Ik heb interesse in een Panasonic Aquarea M-gen met control box. Kan die WP worden aangestuurd door een hoofdregelaar van een vloerverwarming? (bijv. een Danfoss Icon2), dwz dat de Danfoss leidend is en niet de Panasonic zelf?

Blijkbaar kan niet iedere WP dat.
Ik kreeg Nibe als voorbeeld van een merk die het kan maar heb een voorkeur voor Panasonic.

Vele malen excuus als deze vraag al eens aan bod is geweest (zoektocht op forum leverde geen bruikbare hits). En vandaag met Panasonic Heating & Cooling gebeld in Den Bosch maar die staan particulieren niet te woord.

Bvd voor jullie hulp.

Groet,
Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
FransvWoerkom schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:06:
[...]

Wat bedoel je met "Afname is ongeveer 2,2kW" ? Voor een 3J lijkt me dat veel.
Inderdaad, dat vind ik ook maar het gaat niet anders

Zie TomVH2 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Hierin leg ik uit dat mijn 3J naar 25Hz moduleert bij 4°C. De compressor gaat in geen geval lager dan 25Hz bij 4°C. Bij 5°C is de minimale frequentie lager (ik denk zelf lager dan 20Hz). In koelmodus moduleert die terug naar 13Hz.

De compressor van de 3J split is dezelfde als de 5J split. Dus het minimale vermogen is ook hetzelfde als de 5 J split. Als ik minder dan 2,2kW (bij 4°C) afneem dan begint de warmtepomp te pendelen. Tijdens een geforceerde SWW run bij 6°C, genereert de pomp 7,2kW (BUH niet actief) bij 100Hz. Het is dus duidelijk een 5J compressor.

Ik denk dat dit bij alle merken zowat hetzelfde probleem is. Ik lees wat mee in de andere topics en af en toe haal ik er nog eens een databook bij om te kijken of een ander merk meer geschikt geweest zou zijn voor een kleine warmtebehoefte. Tot nu toe nog geen gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
TomVH2 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:24:
[...]

Inderdaad, dat vind ik ook maar het gaat niet anders

Zie TomVH2 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Hierin leg ik uit dat mijn 3J naar 25Hz moduleert bij 4°C. De compressor gaat in geen geval lager dan 25Hz bij 4°C. Bij 5°C is de minimale frequentie lager (ik denk zelf lager dan 20Hz). In koelmodus moduleert die terug naar 13Hz.

De compressor van de 3J split is dezelfde als de 5J split. Dus het minimale vermogen is ook hetzelfde als de 5 J split. Als ik minder dan 2,2kW (bij 4°C) afneem dan begint de warmtepomp te pendelen. Tijdens een geforceerde SWW run bij 6°C, genereert de pomp 7,2kW (BUH niet actief) bij 100Hz. Het is dus duidelijk een 5J compressor.

Ik denk dat dit bij alle merken zowat hetzelfde probleem is. Ik lees wat mee in de andere topics en af en toe haal ik er nog eens een databook bij om te kijken of een ander merk meer geschikt geweest zou zijn voor een kleine warmtebehoefte. Tot nu toe nog geen gevonden.
Misverstand. Met afname bedoel je afname van (thermische) energie door je afgiftesysteem. Ik dacht dat je afname van elektrische energie door de wp uit het lichtnet bedoelde. Panasonic heeft het over Consumption en Production.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Marcel-073 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:30:
Dag allen,

Ik heb interesse in een Panasonic Aquarea M-gen met control box. Kan die WP worden aangestuurd door een hoofdregelaar van een vloerverwarming? (bijv. een Danfoss Icon2), dwz dat de Danfoss leidend is en niet de Panasonic zelf?

Blijkbaar kan niet iedere WP dat.
Ik kreeg Nibe als voorbeeld van een merk die het kan maar heb een voorkeur voor Panasonic.

Vele malen excuus als deze vraag al eens aan bod is geweest (zoektocht op forum leverde geen bruikbare hits). En vandaag met Panasonic Heating & Cooling gebeld in Den Bosch maar die staan particulieren niet te woord.

Bvd voor jullie hulp.

Groet,
Marcel
Je kan het beste gewoon lekker de installatie handleiding doorneuzen. Voor wat betreft de M die kun je met enkel de controller aansturen dan kun je nix verder aansluiten. Pak je de controlbox (iets grotere kast met een print en controller) dan heb je wel opties om extern aan te sturen. Of je eventueel een relais nodig hebt of zo vanaf je vvw regelunit kunt sturen hangt er vanaf of je regelunit 230v kan doorschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-08 16:10
Ander probleempje van de M zonder controlbox (dus alleen de remote):

Door de hoge stroomprijs vandaag heb ik de M maar eens uitgezet. Blijkt dat hij niet uit gaat (uitgezet met de knop op de remote)....
Af en toe gaat hij even uit en daalt de watertemperatuur tot 25 graden en gaat weer aan.

Ik las ergens dat de laagste temperatuur voor de retour 25 graden moet zijn, en iets met vorstbeveiliging (is hier nu rond 4 graden buiten). Die 25 graden zou 20 graden worden als er een backupelement geïnstalleerd zou zijn.

Hoe krijg ik dat ding uit (met vorstbeveiliging)?

(Morgen boven de 1€/kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Nog een vraag, als ik een omkasting bouw, is dit negatief of positief voor de efficientie? Stel er is geen erge lucht flow beperking dan is er wel bescherming tegen koud regen/sneeuw -> verdamper doet beter zijn werk.
Of is dit te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:11:
Nog een vraag, als ik een omkasting bouw, is dit negatief of positief voor de efficientie? Stel er is geen erge lucht flow beperking dan is er wel bescherming tegen koud regen/sneeuw -> verdamper doet beter zijn werk.
Of is dit te simpel?
Elke beperking van de flow heeft een negatief effect op de efficiëntie. Daarentegen heeft het voorkomen van regen en sneeuwval op de verdamper (als de verdamper 0 graden of lager is) een positief effect.

Midden onder de carport is nog niet zo'n slechte plek :).

Pagina: 1 ... 76 ... 89 Laatste