Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hm ik had wel gezien dat de minimale draaitemp zonder binnenunit 25 gr is en met een binnenunit minimaal 20. Maar dat ging over doeltemp stooklijn.joep2020 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:01:
Ander probleempje van de M zonder controlbox (dus alleen de remote):
Door de hoge stroomprijs vandaag heb ik de M maar eens uitgezet. Blijkt dat hij niet uit gaat (uitgezet met de knop op de remote)....
Af en toe gaat hij even uit en daalt de watertemperatuur tot 25 graden en gaat weer aan.
Ik las ergens dat de laagste temperatuur voor de retour 25 graden moet zijn, en iets met vorstbeveiliging (is hier nu rond 4 graden buiten). Die 25 graden zou 20 graden worden als er een backupelement geïnstalleerd zou zijn.
Hoe krijg ik dat ding uit (met vorstbeveiliging)?
(Morgen boven de 1€/kWh)
Jij geeft aan uit te zetten en compressor slaat aan om op 25 te houden? Staat niet gewoon een klokprogram of de app je unit te triggeren?
Deel anders eens een grafiekje of wat meer info.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Helaas geen meter bij de hand. Alleen een simpele electra schroevendraaier, ben al aan het checken. Zie dat precies op het moment dat hij uit ging de back-up aan ging en vervolgens alles stil ging..!RichieB schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:06:
@BrcBas Even met een mutimeter kijken of er overal nog stroom op staat binnenin de WP?
Edit: de linker aardlek schakelaar doet niets bij het testen. Zou dit het kunnen zijn?
[ Voor 10% gewijzigd door BrcBas op 11-12-2024 21:20 ]
Check de automaten in de behuizing?BrcBas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:10:
[...]
Helaas geen meter bij de hand. Alleen een simpele electra schroevendraaier, ben al aan het checken. Zie dat precies op het moment dat hij uit ging de back-up aan ging en vervolgens alles stil ging..!
De linker doet niets bij het testen met de test knop.
[ Voor 4% gewijzigd door BrcBas op 11-12-2024 21:21 ]
[ Voor 74% gewijzigd door ASW1 op 11-12-2024 21:22 ]
Dan staat er geen spanning op. Ik neem aan dat je de testknop van de aardlek bedoelt.BrcBas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:20:
[...]
De linker doet niets bij het testen met de test knop.
In de meterkast de zekering/automaat van de groep checken, en anders kan de hoofdzekering van een fase er ook uit liggen. Maar dan heb je waarschijnlijk op meerde groepen geen stroom.
Ik vraag me nu dus af of iemand de situatie voor en na een omkasting heeft gemeten.blb4 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:26:
[...]
Elke beperking van de flow heeft een negatief effect op de efficiëntie. Daarentegen heeft het voorkomen van regen en sneeuwval op de verdamper (als de verdamper 0 graden of lager is) een positief effect.
Midden onder de carport is nog niet zo'n slechte plek.
Nu hebben we niet zo veel dagen dat het onder het vriespunt ligt dus zal het wellicht eerder leunen naar negatieve impact. Ik zou ooit maar dat is in de verre toekomst kunnen nadenken over een terras. Hij staat nu op het dak, met een terras zou ik een paneel dak op het dak kunnen overwegen.
Ik heb 'm in een omkasting maar die zit er zeer strak omheen, ik denk niet dat die veel nattigheid weg houd van de WP. Hij staat wel met de rug dicht bij de buur onder iets overhangende dakgoot, dat zal denk ik meer afschermen (afhankelijk van de windrichting).runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:21:
[...]
Ik vraag me nu dus af of iemand de situatie voor en na een omkasting heeft gemeten.
Nu hebben we niet zo veel dagen dat het onder het vriespunt ligt dus zal het wellicht eerder leunen naar negatieve impact. Ik zou ooit maar dat is in de verre toekomst kunnen nadenken over een terras. Hij staat nu op het dak, met een terras zou ik een paneel dak op het dak kunnen overwegen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Bij lage temperatuur heeft het bij ons veel invloed. Voor de luchtstroming maar daarmee ook voor de buitentemperatuursensor. Scheelde soms 2 graden.runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:11:
Nog een vraag, als ik een omkasting bouw, is dit negatief of positief voor de efficientie? Stel er is geen erge lucht flow beperking dan is er wel bescherming tegen koud regen/sneeuw -> verdamper doet beter zijn werk.
Of is dit te simpel?
Na het weghalen >>> lange runs en veel rustiger
Was hij niet gewoon precies op moment dat je keek 1 van 9 stappen vd defeost cycle aan het doorlopen? 🤙BrcBas schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:33:
Ontzettend vreemd, alles even los gehaald en opnieuw vastgezet en hij doet het weer. Toch bedankt voor de snelle reacties!
Weet niet wat je bedoeld met “de controller geen stroom” ? Helemaal dood ging er niks meer branden terwijl je op knoppen drukte? Dat zou wel vreemd zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 11-12-2024 22:59 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Kun jij ergens een fatsoenlijke beschrijving van de M vinden? Ik zie wel de M als bibloc, als all-in-one en met control box + remote. Ik zie nergens een M als monobloc+remote.ErikVers schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:07:
[...]
Hm ik had wel gezien dat de minimale draaitemp zonder binnenunit 25 gr is en met een binnenunit minimaal 20. Maar dat ging over doeltemp stooklijn.
Jij geeft aan uit te zetten en compressor slaat aan om op 25 te houden? Staat niet gewoon een klokprogram of de app je unit te triggeren?
Deel anders eens een grafiekje of wat meer info.
P.S. Bij GEW een paar pdf's gevonden: De buitenunit met alleen controller gaat bij buitentemperaturen < 7° niet lager in Ta dan 25°. Zie blz. 13
myshop.s3-external-3.amazonaws.com/shop4072000.images.Panasonic-Aquarea-M-Generatie-introductie.pdf
[ Voor 16% gewijzigd door FransvWoerkom op 11-12-2024 23:46 ]
Dat klopt, door de omkasting zag ik ook de buitentemperatuursensor wat afwijken. Wel verbeterd door zo goed als mogelijk kortsluiting te voorkomen maar maak nu gebruik van een externe sensor die op een betere plek (onverwarmde garagemuur op 't noorden) hangt.louwerens schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:25:
[...]
Bij lage temperatuur heeft het bij ons veel invloed. Voor de luchtstroming maar daarmee ook voor de buitentemperatuursensor. Scheelde soms 2 graden.
Na het weghalen >>> lange runs en veel rustiger
Ik heb ook geen beschrijving gevonden...FransvWoerkom schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:00:
[...]
Kun jij ergens een fatsoenlijke beschrijving van de M vinden?
P.S. Bij GEW een paar pdf's gevonden: De buitenunit met alleen controller gaat bij buitentemperaturen < 7° niet lager in Ta dan 25°.
De target Ta heb ik nog niet beneden de 25 graden gezien. Op zich nooit een probleem, tenzij je m dus uit wilt hebben. Ik heb nu twee dingen geprobeerd:
-(interne)thermostaat naar 15 graden gezet, geen effect: unit blijft doordraaien.
-uitzetten op remote, unit gaat uit. Totdat watertemp is gedaald tot 25 graden en springt aan (en blijft aan).
Grafieken zie je niet veel aan, hij blijft z'n ding doen.
Denk erover toch maar de controlbox te bestellen. Een paar van dit soort dagen (dure stroom) en ik heb m er wel uit

Helaas nog niet de service maunual kunnen vinden.FransvWoerkom schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:00:
[...]
Kun jij ergens een fatsoenlijke beschrijving van de M vinden? Ik zie wel de M als bibloc, als all-in-one en met control box + remote. Ik zie nergens een M als monobloc+remote.
P.S. Bij GEW een paar pdf's gevonden: De buitenunit met alleen controller gaat bij buitentemperaturen < 7° niet lager in Ta dan 25°. Zie blz. 13
myshop.s3-external-3.amazonaws.com/shop4072000.images.Panasonic-Aquarea-M-Generatie-introductie.pdf
Wel de operation instructions. Een 1186 pagina tellend document. Heb er even een PDF van enkel het NL deel van gemaakt.
Ik heb geen toegang tot deze TS dus wellicht kun je deze alvast in de TS plaatsen.
Mocht ik de service manual hebben zal ik hem je delen.
Zie link
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 12-12-2024 09:50 ]
Heb je hem op WAR only staan of op interne thermostaat?joep2020 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:17:
[...]
Ik heb ook geen beschrijving gevonden...
De target Ta heb ik nog niet beneden de 25 graden gezien. Op zich nooit een probleem, tenzij je m dus uit wilt hebben. Ik heb nu twee dingen geprobeerd:
-(interne)thermostaat naar 15 graden gezet, geen effect: unit blijft doordraaien.
-uitzetten op remote, unit gaat uit. Totdat watertemp is gedaald tot 25 graden en springt aan (en blijft aan).
Grafieken zie je niet veel aan, hij blijft z'n ding doen.
Denk erover toch maar de controlbox te bestellen. Een paar van dit soort dagen (dure stroom) en ik heb m er wel uit
Dat target outlet niet lager kon dan 25 bij ontbreken binnendeel was mij bekend, dat hij ook die temp bij <7 buiten gaat vast houden als soort van vorstbeveiliging verbaasd mij.
Het document waar je naar refereert was inderdaad een overzicht met welke temperaturen je kan draaien als stooklijn.
Wellicht kun je denk ik icm de Control Modul (control box ook wel genoemd) de M uitschakelen via de print aansluiting "externe schakeling" dus dan op de rigoureuze manier net als een netbeheerder. Check dan wel ff welke print aansluitingen op de CM zitten. Ik heb momenteel enkel ervaring icm de M all in one en herken jouw situatie niet maar dat kan natuurlijk komen omdat die woning het water niet onder de 20 komt.
[ Voor 28% gewijzigd door ErikVers op 12-12-2024 10:03 ]
Klopt, dat is de presentatie van de intro training van de MFransvWoerkom schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:00:
[...]
Kun jij ergens een fatsoenlijke beschrijving van de M vinden? Ik zie wel de M als bibloc, als all-in-one en met control box + remote. Ik zie nergens een M als monobloc+remote.
Deze heb ik gevolgd en daar werd dit net als wat er boven de slide staat gepresenteerd als werkingsgebied (de in te stellen target temp).
De werking dat hij zonder warmtevraag aangaat vind ik nogal bijzonder en zou onder de werking bij frost protection moeten staan, helaas nog niet de juiste service manual gevonden, ga nu eerst ff wat anders doen, dus mocht iemand hem vinden houdt ik mij aanbevolen.
/f/image/Xx7yVPTeNL6bspEOGDIi2poc.png?f=fotoalbum_large)
ik zet hem nu op direct 27 graden, met internet thermostaat. Kijken wat er gebeurt...ErikVers schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:53:
[...]
Heb je hem op WAR only staan of op interne thermostaat?
Dat target outlet niet lager kon dan 25 bij ontbreken binnendeel was mij bekend, dat hij ook die temp bij <7 buiten gaat vast houden als soort van vorstbeveiliging verbaasd mij.
Het document waar je naar refereert was inderdaad een overzicht met welke temperaturen je kan draaien als stooklijn.
Ik durf de frost protection niet uit te zetten... dan wil ik toch in de buurt zijn (ik ben nu op mijn werk)
Ok, en je draaide eerder natuurlijk ook op interne thermostaat want een externe kun je niet aansluiten zonder printplaat :-) Wellicht dat met een externe het beter werkt icm de CM ben benieuwd naar je voortgang.joep2020 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:16:
[...]
ik zet hem nu op direct 27 graden, met internet thermostaat. Kijken wat er gebeurt...
Ik durf de frost protection niet uit te zetten... dan wil ik toch in de buurt zijn (ik ben nu op mijn werk)
[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 12-12-2024 11:30 ]
[/quote]
ik heb de anti freezing uit gezet en de pomp ging direct uit. Ta blijft op 27 graden staan, ondanks thermostaat op 14 graden en dat hij uit staat.
/f/image/RlmpN7qcXKDKF8UEeHuz2eVn.png?f=fotoalbum_large)
Nee de controller deed niets, scherm was uit en knoppen werkte niet. Ook op de pomp zelf (printplaat) brandde het ledje niet. Misschien toch een contact oid, ze zijn hiernaast flink aan het graven, trillen misschien dat hierdoor iets los is gaan zitten. Het is mening steeds niet duidelijk…!ErikVers schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:56:
[...]
Was hij niet gewoon precies op moment dat je keek 1 van 9 stappen vd defeost cycle aan het doorlopen? 🤙
Weet niet wat je bedoeld met “de controller geen stroom” ? Helemaal dood ging er niks meer branden terwijl je op knoppen drukte? Dat zou wel vreemd zijn.
Heb je ergens een werkschakelaar tussen meterkast en wp? De laatste keer van zo'n fout (op dit of andere topic) was er in de werkschakelaar een draad niet goed vastgeschroefd en in combinatie met vocht... Het werd al eerder door iemand opgemerkt: als de testknop van de aardlekschakelaar in de wp niks doet, staat er geen spanning op.BrcBas schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:51:
[...]
Nee de controller deed niets, scherm was uit en knoppen werkte niet. Ook op de pomp zelf (printplaat) brandde het ledje niet. Misschien toch een contact oid, ze zijn hiernaast flink aan het graven, trillen misschien dat hierdoor iets los is gaan zitten. Het is mening steeds niet duidelijk…!
Dit gedrag herken ik bij mijn 7J. Ik denk dat het vooral aanvoer/retour temperatuur gerelateerd is. Hoe kouder het water hoe rustiger de Japanse kabouters de compressor aansturen.blb4 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:25:
Vandaag 4 x Defrost gehad, de laatste 2 waren a-typisch: ze duurde langer met veel minder vermogen van de compressor. Normaal gaat de compressor naar ~ 58 Hz, die laatste 2 maar naar 30 maar wel ongeveer 5 minuten ipv 3,5. Heeft iemand daar zo een verklaring voor?
[Afbeelding]
In detail zie je nog meer verschillen; 'normaal (links) gaat eerst de compressor uit en dan de pompsnelheid omhoog en de compressor aan, die 2 laatste defrosts (rechts) gaat de compressor en pompsnelheid eerst omhoog, daarna compressor uit en dan weer aan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dank, ik zag dat in de periode 19 - 23 November, toen er veel defrosts waren, dit type ook voorkwam. Hij gaat dan blijkbaar eerst nog ff 't water wat extra in temperatuur verhogen.Skipper-93 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:51:
[...]
Dit gedrag herken ik bij mijn 7J. Ik denk dat het vooral aanvoer/retour temperatuur gerelateerd is. Hoe kouder het water hoe rustiger de Japanse kabouters de compressor aansturen.
Ik ben erg tevreden met m'n dakje boven de WP. Vrijwel geen belemmeringen voor de flow en toch buiten regen en sneeuw.runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:11:
Nog een vraag, als ik een omkasting bouw, is dit negatief of positief voor de efficientie? Stel er is geen erge lucht flow beperking dan is er wel bescherming tegen koud regen/sneeuw -> verdamper doet beter zijn werk.
Of is dit te simpel?
:strip_exif()/f/image/XdR0LdUvjvpcc3VVIsvA7bnA.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Bij de controls van de WP deze optie is er, maar ik kan de heater zelf nergens vinden te koop.
Er zijn landen waar je zo'n ding misschien harder nodig hebt:SYER schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:53:
Ik ben op zoek naar de base pan heater voor Panasonic Aquarea LT Monoblock 7 kW, WH-MDC07J3E5.
Bij de controls van de WP deze optie is er, maar ik kan de heater zelf nergens vinden te koop.
https://www.ecoenergy-sch...p-fur-alle-modelle-ab-5kw
Ah, is dit de oplossing om defrosts te verminderen?FransvWoerkom schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:55:
[...]
Er zijn landen waar je zo'n ding misschien harder nodig hebt:
Het voorkomt dat je een stuk van je ventilatorbladen moet afzagen omdat ze tegen een klomp ijs op de bodem van je WP aan slaan.nokiaan958GB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:02:
[...]
Ah, is dit de oplossing om defrosts te verminderen?
Is dit niet nodig hier in Nederland? Ik had een 5kW WP die werkte tot ca -1 oC en dan ging de CV ketel aan. Als de WP langere tijd aan stond tijdens koud weer had ik best veel ijs aangroei in de pan er onder.FransvWoerkom schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:55:
[...]
Er zijn landen waar je zo'n ding misschien harder nodig hebt:
Nu heb ik een 7kW model die ik wil tot zeker -5 laten werken. Ik ben bang dat te veel ijs gaat aangroeien.
ASW1 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:10:
[...]
Het voorkomt dat je een stuk van je ventilatorbladen moet afzagen omdat ze tegen een klomp ijs op de bodem van je WP aan slaan.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Als je het een beetje in de gaten kunt houden kun je kijken hoe het gaat.SYER schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:17:
[...]
Is dit niet nodig hier in Nederland? Ik had een 5kW WP die werkte tot ca -1 oC en dan ging de CV ketel aan. Als de WP langere tijd aan stond tijdens koud weer had ik best veel ijs aangroei in de pan er onder.
Nu heb ik een 7kW model die ik wil tot zeker -5 laten werken. Ik ben bang dat te veel ijs gaat aangroeien.
Hier loopt het defrostwater prima de pan uit, er komt dan wel daaronder ijsgroei op het vlak waarop de WP staat (het dak) en die ijsklomp kan bij aanhoudende vorst omhoog groeien en uiteindelijk de base pan bereiken, maar zo ver heb ik het nog niet zien komen en ik ben in de buurt en weet waarop ik moet letten in een vorstperiode.
Ik heb het eerste jaar ijsaangroei onder de wp gehad, maar dat kwam door een lek overdrukventiel. Het dooiwater uit de verdamper is kennelijk zo warm dat het wegloopt door al die gaten in de bodem. Maar mijn 12kW T-cap is nogal agressief bij het ontdooien (met 4kW gemaakt door de compressor). Misschien is het anders bij een MDCxx.SYER schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:17:
[...]
Is dit niet nodig hier in Nederland? Ik had een 5kW WP die werkte tot ca -1 oC en dan ging de CV ketel aan. Als de WP langere tijd aan stond tijdens koud weer had ik best veel ijs aangroei in de pan er onder.
Een paar weken geleden postte hier iemand over een alternatieve warmhoudslang waarvoor hij een connector zocht. Dat was de eerste keer dat ik er hier iets over las.
Ik neem aan dat als je van een 5 naar een 7 gegaan ben, je op zijn minst heb uitgerekend of je niet gewoon gasloos kan?SYER schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:17:
[...]
Eerste keer dat ik hoor om hybride te draaien met een wat grotere warmtepomp.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
:strip_exif()/f/image/aunrzAuuFAmcf7Fv9aV8muOt.png?f=user_large)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
:strip_exif()/f/image/m7jx5CKxVlA7pDqClprUj5aS.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/4NxZ8DAQcWPx7qhfQU9VQ4Mj.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/8vHiaBG5Vbc27k2LGOgWfVA0.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/FEEzOOwjvFAnH1xZN3zyk8D6.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
mooie resultaten en grafiekklump4u schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:19:
Ik vind het prima zo, niks meer aan doen zeggen ze.
[Afbeelding]
waarmee heb je de gecombineerde grafiek gemaakt?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
In je grafiek "Maandverbruik" staan vermogens. Ik denk dat je daar "kWh" bedoelt ipv "kW". Wel een mooi plaatje! Kan je de Grafana config delen voor het Maandverbruik panel?klump4u schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:19:
Ik vind het prima zo, niks meer aan doen zeggen ze.
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 15-12-2024 18:20 ]
Dat ziet er uit als Grafana. Moet je wel eerst de data in een database laten lopen. Ik zou me eerst maar concentreren op node red (dashboard) goed draaiend krijgen, influxDB of zoiets + grafana is weer een nieuwe hobbyhemertje schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:08:
[...]
mooie resultaten en grafiek
waarmee heb je de gecombineerde grafiek gemaakt?
Kun je hier wat mee?RichieB schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:16:
[...]
In je grafiek "Maandverbruik" staan vermogens. Ik denk dat je daar "kWh" bedoelt ipv "kW". Wel een mooi plaatje! Kan je de Grafana config delen voor het Maandverbruik panel?
:strip_exif()/f/image/kqB5qHX7ZOrX1PjgjqpgNH6g.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/uN58L82CT36VinhuEUshDHo3.png?f=user_large)
Klopt, gaat van Heishamon en losse kWh-meters via Domoticz naar Influxdb en dan naar Grafana.blb4 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:17:
[...]
Dat ziet er uit als Grafana. Moet je wel eerst de data in een database laten lopen. Ik zou me eerst maar concentreren op node red (dashboard) goed draaiend krijgen, influxDB of zoiets + grafana is weer een nieuwe hobby.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/31Zn0UbfkRmPWfr6DayoezRp.jpg?f=user_large)
Iemand nog slimme suggesties om de interval tussen start legionella run en start element kleiner te maken?
Water is met een beetje pech al weer aan het afkoelen voor hij door gaat verwarmen naar 60. Plus zo wacht hij precies lang genoeg tot de stroomprijs zijn dagpiek bereikt

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Goed idee om juist je verbeteringen te delen. We zijn hier immers om te tweaken.tijmeng schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:11:
Afgelopen dagen mij toch enigszins zitten ergeren aan het geluid van de panasonic. Zeker zo rond het vriespunt draait het hier op 50hz tussen de defrosts door. Het geluid rondom het huis is toch aardig waarneembaar. Het is hier savonds hartstikke stil. Na wat onderzoek is het ook vooral de beplating welke als een soort klankkast werkt. De compressor heeft al een extra laagje akoestisch schuim gekregen. Ik ga nu maar eens beginnen aan het aan de binnenzijde beplakken met anti dreun/ bitumen matten. Dit zou weer iets moeten schelen en de rammeltjes / resonanties op moeten lossen. Ik zal tzt wat fototjes plaatsen.
Tip benoem je type erbij als je ergens aan hebt “zitten ergeren” Je kan bijvoorbeeld een voetnoot bij je account instellen.
Bepaald gedrag zoals bijvoorbeeld geluid is type afhankelijk.
5L Power Level db 52
5J Power Level db 59
5H Power Level db 65
Nb we hebben het hier over op vollast en geluidsdruk bij de bron zelf. Let dus op als je met andere merken die 28dba enzo in de brochure roepen dat type alsnog gerust meer herrie kan maken dan de L 🙈
[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 15-12-2024 21:37 ]
Ik gok dat je de rijd voor verwarmen dhw max te kort hebt staan er daarom eerst weer gaat “ruimte verwarmen”? Als die nu op 90 staat zou ik er eerst eens 120min van maken.Ethirty schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:07:
[Afbeelding]
Iemand nog slimme suggesties om de interval tussen start legionella run en start element kleiner te maken?
Water is met een beetje pech al weer aan het afkoelen voor hij door gaat verwarmen naar 60. Plus zo wacht hij precies lang genoeg tot de stroomprijs zijn dagpiek bereikt
Het is wel wat vreemd maar op 19/21 maakt deze wel wat herrie.
Op een wat hogere frequentie hoor je alleen de ventilator.
Nu staat de wp aan de zijkant van mijn huis en is deze absoluut niet binnen te horen en de eerste buren zitten op 8 meter afstand.
Maar meer gewoon omdat het kan zeg maar.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Wat voor herrie? Bij mij trilde in het begin 1 van de kappen wat, met wat draaien aan de bevestigingsschroeven was dit te verhelpen.-Junkiexp- schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:43:
Ik wil hier de J uiteindelijk ook nog wat extra isoleren.
Het is wel wat vreemd maar op 19/21 maakt deze wel wat herrie.
Op een wat hogere frequentie hoor je alleen de ventilator.
Nu staat de wp aan de zijkant van mijn huis en is deze absoluut niet binnen te horen en de eerste buren zitten op 8 meter afstand.
Maar meer gewoon omdat het kan zeg maar.
Ik heb sinds een paar dagen wat Heishamon rules draaien die de WP shiften op basis van de gemeten kamertemperatuur. Dit werkt naar tevredenheid, maar resulteert nu het buiten weer wat warmer is in wat pendelend gedrag. Ik kan hier vast nog wel wat aan tweaken waardoor dit minder zal worden, maar hoe erg zijn die start/stops? Over de afgelopen 24 uur tel ik er 6, over bijna 2 jaar tijd zijn het 2192 starts inmiddels.
Ik heb wel eens bij iemand met een J bi-bloc meegekeken en daar had dat ding al > 10k binnen 2 jaar (ging daar ook niet zo best maar ok
YouTube: 16 december 2024
Dit is @19hz.
Ik heb een soort van trrrt erin zitten.
Lijkt wel alsof de ventilator wat onbelans heeft.
Daarnaast hoor je het koudemiddel stromen maar het lijkt mij dat iedereen dit heeft.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
ja was enkel benieuwd, eerst de andere hobby onder de knie krijgenblb4 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:17:
[...]
Dat ziet er uit als Grafana. Moet je wel eerst de data in een database laten lopen. Ik zou me eerst maar concentreren op node red (dashboard) goed draaiend krijgen, influxDB of zoiets + grafana is weer een nieuwe hobby.
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Nu is alleen het geblaas van de fan te horen en het gebrom v.d. compressor is nagenoeg weg. Alleen bij lage frequenties is het nog iets aanwezig.
Hoe het geluid de tijdens de laatste koude dagen was krijg ik nog niet erg losgepeuterd bij de jeugd, alleen dat de buurtjes niet geklaagd hadden en een wat cryptische omschrijving via whatsapp. Dus de 5J is in mijn beleving goed stiller te krijgen. Het was wel een gefröbel om alles op zijn plek te krijgen en pas te maken zodat de beplating ook weer netjes gemonteerd kon worden. Of er bij de 7J en 9J hetzelfde resultaat te verkrijgen is durf ik niet te zeggen.
Ik krijg net een update van mijn schoondochter, de wp was lekker stil de afgelopen dagen. Project dus geslaagd.
[ Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 16-12-2024 12:17 ]
Is het een diesel?-Junkiexp- schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:50:
@Beekforel
Dit is @19hz.
Daarnaast hoor je het koudemiddel stromen maar het lijkt mij dat iedereen dit heeft.
Het geluid herken ik wel, maar dan van juist hogere frequenties. Ik denk eerdere onbalans in de compressor dan de ventilator?
Ik heb ook een 5J.
Er zaten bij mij bramen aan de randen van de fan en heb dit met fijn schuurpapier weg gehaald en nu is dat trrrt een stuk minder.-Junkiexp- schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:50:
@Beekforel
Dit is @19hz.
Ja lijkt wel wat diesel achtig inderdaad 🤣
Het is moeilijk te zeggen, het lijkt wel meer van de kant van de ventilator te komen maar het geluid weerkaatst ook tegen de muur natuurlijk.
@Signor Doekie
Oh daar zal ik eens naar kijken, thanks.
De Pana heeft geen servicemenu toch om componenten afzonderlijk aan te sturen als test?
Bij mijn WPB kan ik bijvoorbeeld de compressor laten lopen en ook de ventilator afzonderlijk van elkaar als zijnde test.
@BeekforelBeekforel schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:08:
[...]
…
Over de afgelopen 24 uur tel ik er 6, over bijna 2 jaar tijd zijn het 2192 starts inmiddels.
…
sinds 2022 september - 2.900 starts en 6.300 bedrijfsuren. Zeker 10% van de starts zijn te wijten aan ontdooien. Ca. 100m2 wordt uitsluitend verwarmd met radiatoren.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Mooi dat is opgelost en ze kunnen alleen maar in hun handjes wrijven met jouw inzet!Signor Doekie schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:41:
Bij mijn zoon en schoondochter heb ik de 7J vervangen door een 5J vanwege klachten van de buren over de herrie die dit apparaat maakt en terecht want deze maakte een zwaar brommend geluid in tegenstelling tot de 5J die ik zelf al vier jaar heb draaien. In deze 5J heb ik door Rjtec het isolatie pakket laten installeren uit nieuwsgierigheid en heb dit uitgebreid met antidreun op alle panelen, behalve de bovenplaat (hier wel extra armaflex geplakt op het bestaande schuim), en hierop weer 13mm armaflex geplakt waar dit mogelijk was i.v.m. met aanwezige ruimte. Ook in de compressor ruimte extra antidreun en armaflex geplaatst en ook nog in de ventilator ruimte tegen het tussenschot van de compressor ruimte antidreun en armaflex geplaatst.
Nu is alleen het geblaas van de fan te horen en het gebrom v.d. compressor is nagenoeg weg. Alleen bij lage frequenties is het nog iets aanwezig.
Hoe het geluid de tijdens de laatste koude dagen was krijg ik nog niet erg losgepeuterd bij de jeugd, alleen dat de buurtjes niet geklaagd hadden en een wat cryptische omschrijving via whatsapp. Dus de 5J is in mijn beleving goed stiller te krijgen. Het was wel een gefröbel om alles op zijn plek te krijgen en pas te maken zodat de beplating ook weer netjes gemonteerd kon worden. Of er bij de 7J en 9J hetzelfde resultaat te verkrijgen is durf ik niet te zeggen.
Ik krijg net een update van mijn schoondochter, de wp was lekker stil de afgelopen dagen. Project dus geslaagd.
Mijn ervaring is niet dat er veel verschil in de compressor zit in geluid binnen t zelfde type. Wellicht heb je gewoon een maandagochtend 7J gehad, hoe kijk jij hier naar?
Als je hem uitzet met de controller gaat ventilator een seconde of 3-5 langer door dan compressor. Hiermee kun je checken waar het vandaan komt.-Junkiexp- schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:01:
@Beekforel
Ja lijkt wel wat diesel achtig inderdaad 🤣
Het is moeilijk te zeggen, het lijkt wel meer van de kant van de ventilator te komen maar het geluid weerkaatst ook tegen de muur natuurlijk.
@Signor Doekie
Oh daar zal ik eens naar kijken, thanks.
De Pana heeft geen servicemenu toch om componenten afzonderlijk aan te sturen als test?
Bij mijn WPB kan ik bijvoorbeeld de compressor laten lopen en ook de ventilator afzonderlijk van elkaar als zijnde test.
Van welk matriaal is het isolatiepakket van RJTEC ?Signor Doekie schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:41:
Bij mijn zoon en schoondochter heb ik de 7J vervangen door een 5J vanwege klachten van de buren over de herrie die dit apparaat maakt en terecht want deze maakte een zwaar brommend geluid in tegenstelling tot de 5J die ik zelf al vier jaar heb draaien. In deze 5J heb ik door Rjtec het isolatie pakket laten installeren uit nieuwsgierigheid en heb dit uitgebreid met antidreun op alle panelen, behalve de bovenplaat (hier wel extra armaflex geplakt op het bestaande schuim), en hierop weer 13mm armaflex geplakt waar dit mogelijk was i.v.m. met aanwezige ruimte. Ook in de compressor ruimte extra antidreun en armaflex geplaatst en ook nog in de ventilator ruimte tegen het tussenschot van de compressor ruimte antidreun en armaflex geplaatst.
Ik stond er net toevallig bij toen de wp aanging en dan gaat eerst de compressor aan.ErikVers schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:15:
[...]
Als je hem uitzet met de controller gaat ventilator een seconde of 3-5 langer door dan compressor. Hiermee kun je checken waar het vandaan komt.
Is mij gelijk duidelijk dat het de compressor is.
Het is alleen op op lage frequenties, als de compressor optoert hoor je hem niet meer tot deze weer boven een bepaalde frequentie komt dan hoor je hem zoemen wat normaal is.
Wellicht resoneert er wat, binnenkort maar eens open schroeven.
Dit pakket staat op de site van Rjtec. Het zijn diverse materialen.louwerens schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:18:
[...]
Van welk matriaal is het isolatiepakket van RJTEC ?
Jazeker, ze zijn erg blij met me ook dochterlief en schoonzoon, en ik heb het er lekker druk mee.ErikVers schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:58:
[...]
Mooi dat is opgelost en ze kunnen alleen maar in hun handjes wrijven met jouw inzet!
Mijn ervaring is niet dat er veel verschil in de compressor zit in geluid binnen t zelfde type. Wellicht heb je gewoon een maandagochtend 7J gehad, hoe kijk jij hier naar?
Ze houden me van de straat.
Ik kijk hier net zo naar als jij. Ik heb ook het idee dat de compressor niet helemaal koosjer is.
De wp staat inmiddels bij mij in de garage en binnenkort gaat deze op de plaats van mijn 5J en dan gaat pa eens kijken wat er loos is met dit exemplaar. Er zit nog garantie op en het euvel is direct gemeld vorig jaar december bij de leverancier.
Bij zoonlief konden we hem niet meer testen zonder de buren op stang te jagen en ze willen er nog een poosje wonen dus dan maar zo opgelost. Ik had de wp aangeschaft om als reserve neer te zetten. Goedkoper dan een monteur en onderdelen.
Ik heb exact hetzelfde hoor. Uit mn hoofd bij 19Hz, 40-42 hz en 80 hz gaat het huis mee resoneren. Hij staat op een balkon boven de keuken en grappig genoeg hoor je hem daar niet maar juist in de wc aan de andere kant van het huis (door resonantie en interferentie).-Junkiexp- schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:16:
[...]
Ik stond er net toevallig bij toen de wp aanging en dan gaat eerst de compressor aan.
Is mij gelijk duidelijk dat het de compressor is.
Het is alleen op op lage frequenties, als de compressor optoert hoor je hem niet meer tot deze weer boven een bepaalde frequentie komt dan hoor je hem zoemen wat normaal is.
Wellicht resoneert er wat, binnenkort maar eens open schroeven.
Ik heb geen isolatie geplakt, het is nu zeker acceptabel. Ik ben wel benieuwd naar foto's als iemand ze heeft, waar plak je dat dan?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Check dit ff https://www.rjtec-shop.eu/de/panasonic-cz-ug30.htmlwheli schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:59:
[...]
Ik heb exact hetzelfde hoor. Uit mn hoofd bij 19Hz, 40-42 hz en 80 hz gaat het huis mee resoneren. Hij staat op een balkon boven de keuken en grappig genoeg hoor je hem daar niet maar juist in de wc aan de andere kant van het huis (door resonantie en interferentie).
Ik heb geen isolatie geplakt, het is nu zeker acceptabel. Ik ben wel benieuwd naar foto's als iemand ze heeft, waar plak je dat dan?
Onderaan staat documenten en een installatie instructie zag ik gisteren lijkt redelijk uitgelegd maar heb op de telefoon gekeken dus niet heel duidelijk bestudeerd. Misschien helpt dit je?
Dit bedoel ik https://www.rjtec-shop.eu...nic/CZ-UG30/Anleitung.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door Fantastic_fox op 18-12-2024 10:23 ]
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Ja, idd. De bedoeling is dat ik ga geen gas meer voor de verwarming gebruiken. Daarom ben ik bang van het ijs want vroeger, met 5kW model in de koude dagen gebruikte ik gewoon het gas.Ethirty schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:54:
[...]
Ik neem aan dat als je van een 5 naar een 7 gegaan ben, je op zijn minst heb uitgerekend of je niet gewoon gasloos kan?
Eerste keer dat ik hoor om hybride te draaien met een wat grotere warmtepomp.
Ik weet dat de volgende punten voor de L
-r32 vs r290
-stillere buitenunit 52 vs 54
-hogere temp water via de pomp
-wifi module standaard
Als ik dit forum zo doorlees is R32 gunstiger, maar de rest van de aanpassing misschien meer waard? Graag uw meningen.
Ik heb recent gekozen voor de K, de in theorie hogere mogelijke aanvoertemp van de r290 L series was voor mij niet interessant. De wifi module kost je ook de kop niet en heb je eigenlijk niet nodig als je met een Heishamon gaat werken icm Home Assistant.wortelsky schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:51:
Kan er iemand advies geven betreft model K of L te pakken voor de Panasonic aquaera all in one set?
-r32 vs r290
-wifi module standaard
Als ik dit forum zo doorlees is R32 gunstiger, maar de rest van de aanpassing misschien meer waard? Graag uw meningen.
De K is fluisterstil, stiller dan de Quatt die ik hiervoor had.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Hier ook gekozen voor de K. Voor mij gaf de doorslag dat de buitenunit niet kapot kan vriezen.wortelsky schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:51:
Kan er iemand advies geven betreft model K of L te pakken voor de Panasonic aquaera all in one set?
-r32 vs r290
-wifi module standaard
Zie onderstaande tabel van de 9kw J serie. De vermogen en COP die hier staan zijn denk ik op vollast, maar wie kan me iets uitleggen.
Stel Aanvoer temperatuur 35 retour 30 bij een buitentemperatuur 2 graden is er een vermogen van 7.45kw en een COP 3,1. Ik neem aan dat dit op vollast is, maar wat doet de COP als de Warmtepomp geen max vermogen hoeft af te geven maar bv maar 3,5kw nodig heeft om de boel op temperatuur te houden?
Blijft de COP gelijk of gaat deze beter worden op deellast?
:gifsicle():strip_exif()/f/image/XvrT8YSXqOEiFX5KWkgxHiIi.gif?f=user_large)
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
De exacte condities waar onder getest wordt zijn alleen in te zien als flink betaalt, die worden door een instutuut bepaald...Fantastic_fox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:06:
Allen,
Zie onderstaande tabel van de 9kw J serie. De vermogen en COP die hier staan zijn denk ik op vollast, maar wie kan me iets uitleggen.
Stel Aanvoer temperatuur 35 retour 30 bij een buitentemperatuur 2 graden is er een vermogen van 7.45kw en een COP 3,1. Ik neem aan dat dit op vollast is, maar wat doet de COP als de Warmtepomp geen max vermogen hoeft af te geven maar bv maar 3,5kw nodig heeft om de boel op temperatuur te houden?
Blijft de COP gelijk of gaat deze beter worden op deellast?
[Afbeelding]
Los van de deellast is de luchtvochtigheid bij die temperatuur van veel grotere invloed. En ik heb het idee dat die in NL vaak hoger is dan bij het testen.
Bij deellast is de COP over het algemeen iets beter.
Om je een idee te geven van praktijk waardes, hier mijn meetgegevens van de COP bij verschillende temperaturen: Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
het ging ook niet zo specifiek o die temperatuur, maar was meer een ongelukkige keuze (gezien je terechte opmerking.
Punt is ig dat de COP lichtjes stijgt in deellast dat was de essentie van mijn vraag.
Merci!
Blijft je driewegklep hangen? Hij lijkt je tank op te warmen. Of het flushen van je leidingen na de sww run.Draakje5 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:33:
Ik schrik me de apenzuur ineens heb ik 50gr water door de vv leidingen lopen. Hoe kan dat...?
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 19-12-2024 22:47 ]
De stroom was er wel even af 2 uur geleden. Kan dat de oorzaak zijn samen met de driewegklep? Kan ik daar zelf iets mee?FransvWoerkom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:45:
[...]
Blijft je driewegklep hangen? Hij lijkt je tank op te warmen.
Heb de tankverwarming nu maar ff uit gezet.
Het lijkt er wel op dat de tankverwarming de vloerverwarming deed opwarmen.. het is 1gr hoger in de woning dan gewenst.
:strip_exif()/f/image/bO7QUZJdR8dt5dvroeaKXLIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iAtBqPOJCrrz3ynsJzGypyll.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door Draakje5 op 19-12-2024 22:49 ]
Temperatuur op de verdeler lijkt nu te zakken inderdaad en de boiler wordt weer warmer als ik sww aanzet.FransvWoerkom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:06:
Hij was al met de sww run bezig toen de stroom uitviel (tussen 21 en 22uur zomertijd) en is daar mee doorgegaan nadat er weer spanning was. Kennelijk is in de tussentijd je 3-weg klep teruggelopen naar vvw.
Wel flinke flaw in het systeem. 55 graden door die vv leidingen kan ook risico's geven. Volgende keer ff rekening mee houden als de stroom er weer uit ligt dus!
Maar je vertrouwt er kennelijk op dat de pana niet door een bedienings- of software fout ineens water van 55° ipv 30° gaat bereiden.RichieB schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:21:
Persoonlijk zou ik het een driewegklep nooit 100% vertrouwen en altijd een failsafe inbouwen die ongelukken voorkomt. Maar goed, ik heb dan ook een aparte SWW WP-boiler.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn een thermostatische driewegkraan te misbruiken als beveiliging tegen te heet water naar je vloer: onder de 35° naar je verdeler, boven de 35° naar de retour. Zijn er geen kleppen die beveiligen tegen droogkoken van je vloer?
O ja, als mijn driewegkraan blijft hangen, gaat het water naar de jaga's; niet naar de vloer want die wordt tijdens een sww run uitgeschakeld door de mengklep en circulatiepomp.
Die kans is aanzienlijk kleiner dan dat er een driewegklep blijft hangen tijdens een SWW run. Maar goed, ik heb ook geen vloerverwarming. Dus laat die 50 °C maar komen door mijn radiatoren hoor.FransvWoerkom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:02:
[...]
Maar je vertrouwt er kennelijk op dat de pana niet door een bedienings- of software fout ineens water van 55° ipv 30° gaat bereiden.
[...]
Is retour van 53 normaal in deze situatie?
:strip_exif()/f/image/rtKyNRvQ2g6VBdKjaoWuS3Ie.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Draakje5 op 20-12-2024 17:01 ]
Ik vermoed dat de pomp is versleten? Tijdens de verbouwing (oude radiatoren, etc) heeft er VEEL prut in de pomp gelopen (roestwater, ijzerdeeltjes, etc) (de magneetfilter zat op een verkeerde plek). Ik heb recent alles vervangen door kunststof en vloerverwarming. Ik heb daarna circuit schoongespoeld met een spoel compressor en magneetfilters erin.
Is er een manier waarop dit te testen is?
[ Voor 3% gewijzigd door c0sje op 20-12-2024 17:35 ]
Ik ben nog steeds aan het worstelen met wel of geen buffer.. ik weet het ernstig dit !
Installateur geeft aan buffer doet hij standaard maar zelf heeft hij er geen.... :-) systeem inhoud ongeveer 85l maar er gaan nog een paar radiatoren aangepast worden dus dit wordt iets van net geen 100l. Eerste idee is buffer is dan helemaal niet nodig. Maar in de handleiding van panasonic staat 35l minimaal.... en toch op websites van meerdere aanbieders staat 100l of mee en daar wordt ik echt knetter gek van!
Wie hier heeft geen buffer en een systeem inhoud van rond de 80-100l?
Waar ik van sta te kijken is het volgende ik neem even de laatste paar dagen als voorbeeld. Jaar gasverbruik is ongeveer 1300m3 per jaar (ex sww en koken). Alles bij elkaar iets van 1500-1600m3. Als mijn berekening klopt
Ik ben eerlijk gezegd (posititief) verrast hoe weinig vermogen er nodig blijkt te zijn en hoe laag de aanvoeren zijn bij radiatoren (wel redelijk wat vermogen 3kw bij 35-30, 6.5kw bij 45-40 en 10kw bij 55-50) de temperaturen worden gemeten door de ESP van BBQkees via de sensoren van de nefit ketel.
Rationeel gezien moet dit allemaal kloppen maar mocht ik me ergens echt mee vergissen dan hoor ik graag een kritische noot
:gifsicle():strip_exif()/f/image/VKVjXNCSNY3sF5hHeF6B42MM.gif?f=user_large)
Ik heb 120L als een buffer.Fantastic_fox schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:49:
Allen,
Ik ben nog steeds aan het worstelen met wel of geen buffer.. ik weet het ernstig dit !
Installateur geeft aan buffer doet hij standaard maar zelf heeft hij er geen.... :-) systeem inhoud ongeveer 85l maar er gaan nog een paar radiatoren aangepast worden dus dit wordt iets van net geen 100l. Eerste idee is buffer is dan helemaal niet nodig. Maar in de handleiding van panasonic staat 35l minimaal.... en toch op websites van meerdere aanbieders staat 100l of mee en daar wordt ik echt knetter gek van!
Wie hier heeft geen buffer en een systeem inhoud van rond de 80-100l?
Waar ik van sta te kijken is het volgende ik neem even de laatste paar dagen als voorbeeld. Jaar gasverbruik is ongeveer 1300m3 per jaar (ex sww en koken). Alles bij elkaar iets van 1500-1600m3. Als mijn berekening klopt
Ik ben eerlijk gezegd (posititief) verrast hoe weinig vermogen er nodig blijkt te zijn en hoe laag de aanvoeren zijn bij radiatoren (wel redelijk wat vermogen 3kw bij 35-30, 6.5kw bij 45-40 en 10kw bij 55-50) de temperaturen worden gemeten door de ESP van BBQkees via de sensoren van de nefit ketel.
Rationeel gezien moet dit allemaal kloppen maar mocht ik me ergens echt mee vergissen dan hoor ik graag een kritische noot![]()
[Afbeelding]
Maar dat is een hygiene boiler, die verwarmt mijn tap water gelijk voor, dus er loopt een spiraal door de boiler.
Draait nu iets meer dan een jaar 5kw spilt K serie.
Bijna alle. Warmtepompen hebben een max thermostaat vloer aansluiting..FransvWoerkom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:02:
[...]
Maar je vertrouwt er kennelijk op dat de pana niet door een bedienings- of software fout ineens water van 55° ipv 30° gaat bereiden.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn een thermostatische driewegkraan te misbruiken als beveiliging tegen te heet water naar je vloer: onder de 35° naar je verdeler, boven de 35° naar de retour. Zijn er geen kleppen die beveiligen tegen droogkoken van je vloer?
O ja, als mijn driewegkraan blijft hangen, gaat het water naar de jaga's; niet naar de vloer want die wordt tijdens een sww run uitgeschakeld door de mengklep en circulatiepomp.
Gewoon een ingang die de compressor blokkeert en een melding geeft dat de vloer te warm is.
Moet je een max therm op je verdeler zetten en 2 draads aansluiten.
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 20-12-2024 19:20 ]
Wat was de reden dat je de Quatt al zo snel hebt weggedaan?rvdgaag schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:05:
[...]
Ik heb recent gekozen voor de K, de in theorie hogere mogelijke aanvoertemp van de r290 L series was voor mij niet interessant. De wifi module kost je ook de kop niet en heb je eigenlijk niet nodig als je met een Heishamon gaat werken icm Home Assistant.
De K is fluisterstil, stiller dan de Quatt die ik hiervoor had.
Hoe bevalt all-E tov Quatt?
Net na de sww run zet de pana de 3-wegklep terug en pompt het resterende hete water in de aanvoerleiding naar de verwarmingslichamen en warmtepomp. Dan komt het nuttiger terecht dan dat het staat af te koelen in de aanvoerleiding. Je zou dat flushen ook moeten horen want de circulatiepomp zet er de vaart in.Draakje5 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:00:
Af en toe de verwarming vandaag nog in de gaten gehouden. Nu vraag ik as we speak geen warmte. Is de retour 53gr en aanvoer 24Sww heeft net wel aan gestaan en is nu klaar ( 53gr tank temperatuur).
Is retour van 53 normaal in deze situatie?
[Afbeelding]
Dat bedoelde ik met een clixon op CN4. External Control dus. Je krijgt dan alleen geen melding bij een pana.Technician- schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:17:
[...]
Bijna alle. Warmtepompen hebben een max thermostaat vloer aansluiting..
Gewoon een ingang die de compressor blokkeert en een melding geeft dat de vloer te warm is.
Moet je een max therm op je verdeler zetten en 2 draads aansluiten.
@Thorsd @blb4 @dof @FransvWoerkom @Technician-nMad schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:01:
[...]
Hoi blb4, sorry voor de quote op dit bijna 8 maanden oude bericht
Ik ervaar precies hetzelfde wat jij hier omschrijft. Tijdens DHW run komt er deels warm retour water in het linker deel van mijn CV circuit terwijl ik had verwacht dat alles naar de WP zou lopen.
Nog een keer mijn schema
Maar ik begrijp niet hoe dit kan. De aanvoer zit toch dicht via de driewegklep? Het circuit is dan onderbroken. Water tegen de retourleiding van CV circuit aanduwen zou veel weerstand op moeten leveren.
Echter, als ik alle kranen op de radiatoren dichtzet dan is dit opgelost.
Zou je dan eigenlijk twee 3-wegkleppen moeten hebben, voor zowel aanvoer als retour? Ik lees verder heel weinig over dit probleem hier dus blijkbaar is het uniek en zeldzaam.
edit: ik ben erachter! Door nogmaals goed naar jouw plaatje te kijken en vervolgens naar mijn schema.
Zo dus.. die groene lijn kan overigens ook een andere weg volgen, dus bij eerste T-stuk gelijk naar beneden. Maar idee is precies gelijk.
Nu nog twee vragen te beantwoorden:
1) Waarom wordt dit probleem zo weinig gemeld?
2) Hoe kan ik dit het beste oplossen?
[Afbeelding]
Na twee maanden eindelijk tijd (en zin) om de verkeerd aangesloten retourleiding van mijn boilervat aan te passen.
Kan bevestigen dat het probleem is opgelost! En bovendien gelijk een thermosifon van 22 cm “diep” toegepast.
Nogmaals dank voor jullie meedenken!!
:strip_exif()/f/image/4rZ3IbChJQLFCgaCixHhK3Dt.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
De Quatt moest weg omdat deze niet kon gaan koelen op mijn LT vloerverwarmingsysteem.Technician- schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:19:
[...]
Wat was de reden dat je de Quatt al zo snel hebt weggedaan?
Hoe bevalt all-E tov Quatt?
De all-E bevalt top, geen loeiende GAS ketel meer voor het douche water. De quatt bewees wel dat mijn huis goed te verwarmen is met relatief weinig vermogen dus een echte gok was het niet.
Quatt leverde me nog 1500 op, de nieuwe installatie was 18K voor de subsidie. Dus het hele feest heeft me totaal netto 16.5K gekost, plus het vloerverwarmingsysteem met een nieuwe eiken vloer.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Mooi dat het gelukt is. En dat dit het probleem ook was.nMad schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:21:
[...]
@Thorsd @blb4 @dof @FransvWoerkom @Technician-
Na twee maanden eindelijk tijd (en zin) om de verkeerd aangesloten retourleiding van mijn boilervat aan te passen.
Kan bevestigen dat het probleem is opgelost! En bovendien gelijk een thermosifon van 22 cm “diep” toegepast.
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit zo met de geperste buisstukken.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Mooi aangesloten!nMad schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:21:
[...]
@Thorsd @blb4 @dof @FransvWoerkom @Technician-
[Afbeelding]
Een dingetje, die afsluiter is een Kiwa koudwater afsluiter, die kan eigenlijk niet in de CV. Bij een WP die niet al te heet wordt zal dat misschien nog wel goed gaan.