Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

rvdgaag schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:31:
[...]

..., plus het vloerverwarmingsysteem met een nieuwe eiken vloer.
Massief eiken? Hoe bevalt dat? In mijn vorige huis had ik lamelparket op de vloerverwarming. Verkoper van de vloer had mij een ondervloer "speciaal voor vloerverwarming" aangeraden. In de keuken en hal lag natuursteen en dat was erg comfortabel in de winter. Ik had het idee dat lamelparket niet goed samenging met vloerverwarming.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
@dof @blb4 Dank!

@Technician- Dank voor je compliment en waarschuwing. Betreft een Bonfix kogelkraan die volgens hun eigen beschrijving geschikt is voor drink- en CV-water. Max watertemperatuur is 90 graden. Gaat nooit water warmer dan 60 graden doorheen bij verwarmen boilervat.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
rvdgaag schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:05:

De K is fluisterstil, stiller dan de Quatt die ik hiervoor had.
Fluisterstil? Dat is hij alleen op minimumvermogen. Bij DHW run vind ik het toch echt een lawaaibak. Of is die van jou wel stil?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:47
timovd schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 03:58:
[...]

Massief eiken? Hoe bevalt dat? In mijn vorige huis had ik lamelparket op de vloerverwarming. Verkoper van de vloer had mij een ondervloer "speciaal voor vloerverwarming" aangeraden. In de keuken en hal lag natuursteen en dat was erg comfortabel in de winter. Ik had het idee dat lamelparket niet goed samenging met vloerverwarming.
Ik had een massief eiken vloer, nu een eikenvloer (lamelparket) wat gelijmd is op de egaline afwerking van het beton. De vloer werkt perfect nu, koelen moet ik nog gaan ervaren.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
RaymondD schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:40:
[...]

Fluisterstil? Dat is hij alleen op minimumvermogen. Bij DHW run vind ik het toch echt een lawaaibak. Of is die van jou wel stil?
Op full power bij een DHW run maakt hij buiten wel wat geluid maar ik hoor daar niks van tenzij ik ernaast sta.
de binnenunit hoor je niks van.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWilde
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-01 22:04
Groeten van een nieuwe Panasonic eigenaar :)
Nou ja, we hebben een K serie sinds april maar ik heb nu wat veranderd.
Systeem heeft twee zones, bovenverdieping met radiatoren en beneden vloerverwarming.
De temperatuurregeling van de standaard thermostaat werkte voor ons niet goed, bij instellen op 19 graden liep hij door naar 20.
Door de vloerverwarming en goede isolatie bleef het urenlang 20 graden. Pas als de temp weer onder de 19 kwam ging hij weer verwarmen tot 20.
Nou ja, heel verhaal maar het is de ‘normale’ werking van de thermostaat.
Ik heb het nu omgebouwd, in de woonkamer een Chronotherm aan/uit thermostaat gehangen en deze aangesloten op de Room thermo 2 ingang van de optionele print (met een relais ertussen ivm stuurstroom van 230V van de Panasonic).
Het werkt, zone 2 gaat aan maar hij geeft bijna geen vermogen.
Pomp staat op stand 3 (heel laag dus), compressor op ca 30Hz en de watertemp na de pomp blijft op 27 graden steken.
Stooklijn voor zone 2 staat op 30 (bij 15gr) tot 40 (bij -5). Het is buiten nu 8 graden.
Is er iets in te stellen waardoor er meer warmte afgegeven gaat worden?

Groet, Jan Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
rvdgaag schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:31:
[...]

Quatt leverde me nog 1500 op, de nieuwe installatie was 18K voor de subsidie. Dus het hele feest heeft me totaal netto 16.5K gekost, plus het vloerverwarmingsysteem met een nieuwe eiken vloer.
Dus je had een werkend systeem met een Quatt en die vervangen door een andere WP kostte €18k? Hoeveel dagen zijn ze daar mee bezig geweest en hoe complex wat dat? Volgens mij zou het vervangen van een WP binnen moeten 1 dag kunnen zonder al te veel extra materiaal te hoeven gebruiken. €3k bovenop de aanschafprijs van de nieuw WP is dan al veel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Die andere WP (Panasonic K series all-in-on) hield in verwijderen van de CV, rookgaskanaal verwijderen, electrawerk 2 groepen erbij met 25 meter leiding werk deels onder fundering. Quatt waterleidingen verwijderen (12m langs buiten muur).

Installatie compleet nieuw leidingwerk (R32 vanaf buiten unit naar binnen unit), installatie 2e pomp en buffervat. De mannen zijn 3 dagen van 12 uur bezig geweest met de installlatie, het verwijderen van de oude zooi was met mijn hulp in 2 uurtjes klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door rvdgaag op 22-12-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 22:13
nMad schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:21:
[...]
En bovendien gelijk een thermosifon van 22 cm “diep” toegepast.

[Afbeelding]
@nMad

Wat is de functie van die thermosifon?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
FransvWoerkom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:02:
[...]

Maar je vertrouwt er kennelijk op dat de pana niet door een bedienings- of software fout ineens water van 55° ipv 30° gaat bereiden.

Ik denk dat het mogelijk moet zijn een thermostatische driewegkraan te misbruiken als beveiliging tegen te heet water naar je vloer: onder de 35° naar je verdeler, boven de 35° naar de retour. Zijn er geen kleppen die beveiligen tegen droogkoken van je vloer?

O ja, als mijn driewegkraan blijft hangen, gaat het water naar de jaga's; niet naar de vloer want die wordt tijdens een sww run uitgeschakeld door de mengklep en circulatiepomp.
Dit is een niet bestaand scenario, een wp heeft niet genoeg vermogen om 50C de vloer in te sturen. Op vol vermogen krijg hij misschien een delta T van 5-6 graden voor elkaar, bij lage flow. Een onbegrenste gasketel van 20kW zou dat wel voor elkaar krijgen waarschijnlijk. Alleen als je er een zone regeling op heb zitten waardoor er maar heel weinig afgifte is, misschien dat het dan nog mogelijk is.

In mijn ogen is het safe by design. En het is ook niet dat dat ineens gebeurd, hij gaat uren staan pruttelen en het gaat een sauna worden. Vloeren scheuren van een temperatuur schok, dat langzaam opstoken zal wel los lopen. Ik doe er niks aan in ieder geval bij mijn wp.

[ Voor 14% gewijzigd door Lollercopter op 22-12-2024 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
hemertje schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:26:
[...]

@nMad

Wat is de functie van die thermosifon?
Eigenlijk is de thermosifon(werking) datgene wat je niet wil. Thermosifon is het verschijnsel dat heet water opstijgt in een verticale leiding bij aansluiting van een boiler, boven gekomen afkoelt en via de rest van het systeem weer koud terugstroomt naar de boiler. Het temperatuurverschil zorgt voor rondpompwerking. Op die manier verliest de boiler warmte.

Je kunt dat tegengaan door de betreffende leiding eerst naar beneden en daarna in een u-bocht pas naar boven te laten gaan. Die u-bocht wordt voor het gemak ook warmtesifon genoemd.
https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/thermosifon

Ik betwijfel of het effect aan de onderkant van de boiler, waar ook het koude leidingwater binnenkomt, erg hoog is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
@FransvWoerkom Naar mijn weten is thermosifon wel degelijk de goede benaming om te beschrijven wat ik hier heb toegepast en daarmee het effect van eenpijscirculatie tegen te gaan. Vervolgens link je naar een website waar ook deze naam wordt gehanteerd ;)

En ja, ook bij de retourleiding van de warmtewisselaar heeft het zeker effect. Hiervoor had ik het niet en kon duidelijk voelen dat de leiding flink warm werd. Na een SWW run is het water onderin het vat ook 45-55 graden afhankelijk van de setpoint. Dus dan is het effect gewoon vergelijkbaar als bij de aanvoer van de warmtewisselaar.

Nu wordt het stukje leiding tot de eerste bocht naar beneden warm en daarna is hij "koud". Voor die 4x €4 = €16 aan persbochtjes een no-brainer om toe te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 22-12-2024 19:53 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
Koud water aanvoerleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nimo1_95f3Cb-HGdyxgvKdw5oo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MT99HMeO3DfeXJmHWu7rBPBO.png?f=user_large

Ik ben blij dat die direct buiten de boiler omlaag gaat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@nMad Zoek je afbeeldingen van een thermosifon, dan vind je voornamelijk plaatjes van zonnecollectoren met een tank op de nok van het dak. Op de nl wikipedia staat een plaatje van de 100 jaar geleden uitgevonden koeling van verbrandingsmotoren met de radiator boven het carter. Maar je hebt gelijk dat in de link waar ik naar verwijs ook jouw betekenis van een naar beneden gebogen U-bocht staat. Thermosifon is kennelijk een nieuw auto-antoniem, een woord dat ook zijn eigen tegenovergestelde betekent.

Nog een voorbeeld uit de loodgieterij is "cascade". Als we het over serie en parallel hebben, bijvoorbeeld van elektrische weerstanden, leidingen en appendages, weten we allemaal wat er bedoeld wordt. Maar een cascade in de waterbouw of natuur is een serie van watervallen of stroomversnellingen. Achter elkaar, in serie dus. Maar in de verwarmingstechniek is het een parallelschakeling van warmtebronnen.

In mijn Oxford Advanced Learners Dictonary uit 1974 staat bij "siphon": 1 bent or curved tube, pipe, etc so arranged (like an inverted U) that liquid will flow up through it and then down. Wij zouden dat een hevel noemen, maar in de Nederlandse loodgietkunde is een sifon een waterslot waar het water eerst naar beneden gaat en dan omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55
Het is echt niet mogelijk om de panasonic op 20.5gr de woning te laten verwarmen met de panasonic thermostaat?

Ik baal echt van deze manier van verwarmen. Komt er bezoek binnen, ja wat is het koud hier. Zelfs 19 graden! Ik: ja, kan er niks aan doen hij staat gewoon op 20.

24u later is het ineens 21gr in de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLS4vr_nftUrUor73lUgfwo3gZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RV17ZXcgtukItjekkjZKdwI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 24-12-2024 07:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-09 00:52
Draakje5 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:18:
Het is echt niet mogelijk om de panasonic op 20.5gr de woning te laten verwarmen met de panasonic thermostaat?

Ik baal echt van deze manier van verwarmen. Komt er bezoek binnen, ja wat is het koud hier. Zelfs 19 graden! Ik: ja, kan er niks aan doen hij staat gewoon op 20.

[Afbeelding]
Ik heb een draadloze emos thermostaat er aan geknoopt, die heeft een kleinere hysterese. Staat op 20, schakelt in bij 19,8 en uit bij 20,2. Zo zijn er meer voorbeelden te vinden. Zoek maar even naar thermostaat in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Draakje5
Hier hangt sinds zaterdag de Emos P5607, hiervan is de hysteresis instelbaar van 0,2 tot 2 graden.
Ik heb hem op 0,3 staan dus bij 19,7 gaat de wp aan en bij 20,3 uit.
Mijn vorige Emos P5604 had een vaste hysteresis van 0,2 en dat gaf te veel schakelingen vond ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bedankt @klump4u @Maurice1066
Bij mij dus met de panasonic thermostaat veels te weinig schakelingen. 1 per dag ongeveer (22 dec zelfs geen tot aan 00:00 23dec). Zal me eens verdiepen in de Emos thermostaat.

Heeft de panasonic thermostaat dan een hysteresis standaard van 1 gr?
Vaak begint ie met verwarmen rond de 19.6grd, dus heb het vermoeden dat het wel iets minder is dan 1gr, maar hij is niet constant naar mijn mening. Soms begint ie al bij 19.8 en gisteren dus pas bij 19.3.
(Wel gemeten met een andere externe thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Draakje5 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:01:
Bedankt @klump4u @Maurice1066
Bij mij dus met de panasonic thermostaat veels te weinig schakelingen. 1 per dag ongeveer (22 dec zelfs geen tot aan 00:00 23dec). Zal me eens verdiepen in de Emos thermostaat.

Heeft de panasonic thermostaat dan een hysteresis standaard van 1 gr?
Vaak begint ie met verwarmen rond de 19.6grd, dus heb het vermoeden dat het wel iets minder is dan 1gr, maar hij is niet constant naar mijn mening. Soms begint ie al bij 19.8 en gisteren dus pas bij 19.3.
(Wel gemeten met een andere externe thermostaat)
de panasonic is eigenlijk de controller die je als room thermostaat kan gebruiken, maar zoals al heel veel besproken in dit topic is het niet voor iedereen goed toepasbaar ivm grote hysterese.

aantal schakelingen is van veel afhankelijk: o.a warmte verlies, zon instraling, wind etc....

Ik ben van WAR afgestapt om met vaste temperatuur te kijken of ik lange runs kan maken. staat nu al een aantal weken op 26gr aanvoer en als het kouder wordt dan een graag of 3 maakt hij pas lange runs en schakelt de thermostaat uit als het te warm word. (en ook weer in als het te koud wordt...) laatste paar weken gemiddeld 2 runs per dag variërend van 1-2 uur tot een uur of 6.

waar heb jij je aanvoer op staan? WAR? beetje meer gegevens delen om wellicht meer inzicht te verschaffen, thermostaat alleen is wellicht niet genoeg om je "comfort" te verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maurice1066 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:45:
[...]

de panasonic is eigenlijk de controller die je als room thermostaat kan gebruiken, maar zoals al heel veel besproken in dit topic is het niet voor iedereen goed toepasbaar ivm grote hysterese.

aantal schakelingen is van veel afhankelijk: o.a warmte verlies, zon instraling, wind etc....

Ik ben van WAR afgestapt om met vaste temperatuur te kijken of ik lange runs kan maken. staat nu al een aantal weken op 26gr aanvoer en als het kouder wordt dan een graag of 3 maakt hij pas lange runs en schakelt de thermostaat uit als het te warm word. (en ook weer in als het te koud wordt...) laatste paar weken gemiddeld 2 runs per dag variërend van 1-2 uur tot een uur of 6.

waar heb jij je aanvoer op staan? WAR? beetje meer gegevens delen om wellicht meer inzicht te verschaffen, thermostaat alleen is wellicht niet genoeg om je "comfort" te verbeteren
En tot welke buitentemp kun je met die 26gr komen? Met Heisha nodered kun je evt een stooklijn met 3 punten creeeren, dan kun je een soort combi maken van vaste Ta (bvb 26gr bij Tb >5gr) en bij lagere buitentemperaturen een “normale” oplopende curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:50:
[...]

En tot welke buitentemp kun je met die 26gr komen? Met Heisha nodered kun je evt een stooklijn met 3 punten creeeren, dan kun je een soort combi maken van vaste Ta (bvb 26gr bij Tb >5gr) en bij lagere buitentemperaturen een “normale” oplopende curve.
Dat kan met een gewone stooklijn in dit geval ook, bv bij Tb -10 Ta 29 en bij Tb 5 graden Ta 26

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Leudal schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:35:
[...]

Dat kan met een gewone stooklijn in dit geval ook, bv bij Tb -10 Ta 29 en bij Tb 5 graden Ta 26
Klopt helemaal, punt was dat je meer kan tunen.

In hoeverre dat nuttig is bij een practisch minimale Ta van 25grC, is een tweede…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:18:

[Afbeelding]
Waar kwam dat bezoek vandaan? Hoe lang heeft de voordeur open gestaan? Hoe lang geef je de thermostaat en warmtepomp om een stabiele toestand te bereiken? Als mijn thermostaat (interne; controller) op 20 staat, blijft het 20° met een enkele uitschieter naar 20,5 of 19,5. Tenzij het raam wordt open gezet of de deur naar het onverwarmde trappenhuis.

[ Voor 16% gewijzigd door FransvWoerkom op 24-12-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
FransvWoerkom schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:59:
[...]

Waar kwam dat bezoek vandaan? Hoe lang heeft de voordeur open gestaan? Hoe lang geef je de thermostaat en warmtepomp om een stabiele toestand te bereiken? Als mijn thermostaat (interne; controller) op 20 staat, blijft het 20° met een enkele uitschieter naar 20,5 of 19,5. Tenzij het raam wordt open gezet of de deur naar het onverwarmde trappenhuis.
Bij je panasonic thermostaat?
Over een ruime tijd genomen lijkt het meeste ook tussen de 19.5 en 20.5 te fluctueren. Maar kan hier niet echt spreken van een enkele uitschieter.

Deuren blijven nooit lang open staan en het huis is goed geisoleerd dus het kan zo 3 uur lang rond 19.5 graad blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTH5Qf47anAq0dDu1OOhqd_Wgfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sV1UhJB7MB50BhZ90NEUU7Mu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:36:
[...]

Over een ruime tijd genomen lijkt het meeste ook tussen de 19.5 en 20.5 te fluctueren. Maar kan hier niet echt spreken van een enkele uitschieter.

Deuren blijven nooit lang open staan en het huis is goed geisoleerd dus het kan zo 3 uur lang rond 19.5 graad blijven.
[Afbeelding]
Geef eens wat meer info. Dat je woonkamertemperatuur fluctueert is leuk, maar wat doet de WP in die tussentijd, wat was de buitentemperatuur, was je kerstkalkoen in stappen aan het braden etc...?

Wat is je stooklijn en heb je al getest met WAR only (of met thermostaat flink opgeschroefd zodat die daar niet op afslaat, mits aan/uit) zodat je weet dat die correct is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:36:
[...]

[Afbeelding]
Ja, ik gebruik de pana interne thermostaat die je instelt met de controller en met de sensor in de controller. Die zorgt er ook voor dat de Ta op en neer gaat met de warmtevraag en niet alleen met de buitentemperatuur.

Met het blote oog zie ik dat je temperatuur op en neer gaat met dag en nacht. Is je thermometer dezelfde als je thermostaatsensor? Verder sluit ik me aan bij eerder gestelde vragen. Hoe staat je stooklijn en welke thermostaat gebruik je eigenlijk en waar hangt die?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

Misschien is het een idee dat @Draakje5 een uitvoerige post maakt waarin hij zijn installatie beschrijft en een opsomming maakt van wat er nog speelt en wat er inmiddels verbeterd is?

Hij/zij heeft al de nodige problemen hier neergelegd waarbij het niet altijd even duidelijk is wat de variabelen zijn. Ook begint bij mij het gevoel te leven dat al die dingen wel eens met elkaar te maken kunnen hebben. En behalve aan de standaard gebruikersparameters draaien is er volgens mij ook niet heel veel kennis van het systeem om zelf te experimenteren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik ga er even de tijd voor nemen en kom er later deze week op terug d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:50:
[...]

Het is nog niet koud genoeg geweest om dat te bepalen. Daarom laat ik hem nu even lekker staan en als het kouder wordt dan kijken of hij het volhoudt. En evt de stooklijn weer instellen vanaf dat gevonden punt. Beetje trail en error, maar dat is ok.

Ik heb nog geen heisamon. Draait nu net een jaar, even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Maurice1066 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:02:
[...]

Het is nog niet koud genoeg geweest om dat te bepalen. Daarom laat ik hem nu even lekker staan en als het kouder wordt dan kijken of hij het volhoudt. En evt de stooklijn weer instellen vanaf dat gevonden punt. Beetje trail en error, maar dat is ok.

Ik heb nog geen heisamon. Draait nu net een jaar, even aankijken.
Met de Heishamon kun je juist veel beter eea aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:18:
[...]

Met de Heishamon kun je juist veel beter eea aankijken.
Snap ik, maar dat is een nieuwe hobby en ga ik nog wel eens naar kijken als ik wat meer tijd heb. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Up and running, 5j op de bovenverdieping aangesloten op vier groepen droogbouw vloerverwarming, omdat er te weinig water in het systeem zit maar een 20liter buffer bij geplaatst. Is het tenminste boven al warm in het huis van mijn dochter en schoonzoon, volgende week moeten ze erin trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpcycZ6-tchNJUoZ-VXT53-0uLY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NxZ8DAQcWPx7qhfQU9VQ4Mj.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tTcqKg6BcL7Ne_b0V7rD9edl8U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjH1SygnBWV8f9UtH1EOffcS.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fnaEXPID7yFPR0uxZk25g90OG8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7xGfOAH2Y2XHwnuSLYTQMpg.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rozzWdJRsDM5sJ6U42Sei9CiXA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzpwRvUiNM8ljk4xOHQgXmBL.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Ongeisoleerd vat, veel haakse bochten, lage flow.

Sorry maar dit is wel echt een hobby bob installatie zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Ik verwacht dat het vat er weer tussenuit gaat als de beneden verdieping ook aan gesloten is.

[ Voor 53% gewijzigd door Leudal op 24-12-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

rvdgaag schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:14:

Ik zie al meer kraantjes en meters dan de “professional” bij mij heeft aangelegd. Over de haakse bochten nog maar te zwijgen.

Volgens mij lees ik dat er haast bij was, dan komt perfectie op de tweede plaats.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

rvdgaag schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:14:

Warmte van het vat blijft uiteindelijk wel in huis, 4 haakse bochten, is dat veel?
Lage flow, ja wat wil je met 4 groepen met buis van maar 14mm.
Voor jouw hobby Bob misschien maar mijn kinderen zijn er blij mee en dat telt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ethirty schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:22:
[...]

Ik zie al meer kraantjes en meters dan de “professional” bij mij heeft aangelegd. Over de haakse bochten nog maar te zwijgen.

Volgens mij lees ik dat er haast bij was, dan komt perfectie op de tweede plaats.
Wat is dan perfectie? Geen afsluiter op de verdeler?Foto van jouw perfecte installatie please.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Ethirty , @rvdgaag

Als jullie eerst de post van @klump4u echt hadden gelezen en de foto van dat tijdelijke buffervat hadden bestudeerd, had je gezien dat zodra de begane grond klaar en droog is en de vloerverwarming daar wordt aangesloten, de buffer en bochten en pijpjes verdwijnen. Het zou me niet verbazen dat die lange bocht naar beneden precies op maat is om de pijpen naar wp en verdeler waar nu de tijdelijke buffer zit, te verbinden. Twee wartels los, pijp kwart slag draaien en vastschroeven, klaar!

Een perfecte installatie dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

klump4u schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:44:
[...]

Wat is dan perfectie? Geen afsluiter op de verdeler?Foto van jouw perfecte installatie please.
Ik probeerde je juist te verdedigen. :/

Bij mij is het een zooitje, daar ga ik nog wel een keer spijt van krijgen als er ooit iets mis is.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Ethirty , excuses dan heb ik je verkeerd begrepen.
@FransvWoerkom precies zoals je omschrijft, op onderverdieping komt ca 45-50m2 vloerverwarming
hoh 10 cm, dus dan meer dan de vereiste 35 liter systeem inhoud. Gebogen buis inderdaad inkorten en tussen vulnippel en manometer plaatsen.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:01
Is het normaal dat de pomp pulserend werkt, in plaats van continue op een laag niveau? Als ik luister bij de binnenunit (en dat zie ik ook op de drukmeter) dan gaat de pomp 3 seconden aan, dan weer 3 seconde uit, weer aan, etc. De max pompsnelheid is hierdoor ook lastig in te stellen in het menu want die lijkt niet echt lekker te reageren op de maximum pompsnelheid instelling. Gaat om een L serie.

• FransvWoerkom
TheJVH schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:57:
Is het normaal dat de pomp pulserend werkt, in plaats van continue op een laag niveau? Als ik luister bij de binnenunit (en dat zie ik ook op de drukmeter) dan gaat de pomp 3 seconden aan, dan weer 3 seconde uit, weer aan, etc. De max pompsnelheid is hierdoor ook lastig in te stellen in het menu want die lijkt niet echt lekker te reageren op de maximum pompsnelheid instelling. Gaat om een L serie.
Heb je de Service Manual, paragraaf 16.2 Water Pump, gelezen? Daar staan heel veel voorwaarden en wachttijden en mogelijke foutmeldingen. Ook een stukje over instelling van standaard/maximum pompdebiet.

• TheJVH
FransvWoerkom schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:59:
[...]

Heb je de Service Manual, paragraaf 16.2 Water Pump, gelezen? Daar staan heel veel voorwaarden en wachttijden en mogelijke foutmeldingen. Ook een stukje over instelling van standaard/maximum pompdebiet.
Ja, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Als ik in de serviceinstellingen kijk, dan kan ik de max. flow instellen. Met de pomp aan krijg ik dan de waterflow te zien, echter fluctueert deze enorm; van 0,1l/min tot 38,7l/min bij een max. flow van 0x68 (104 I guess?). Hij verbruikt hierbij zo'n 44 watt volgens m'n kWh meter. Maar het is dus lastig om te bepalen wat de flow is bij een bepaalde pompsnelheid, en dan weet ik alsnog niet wat het verwachte gedrag is van de pomp.

• TheJVH
En het gekke is dus ook; als ik die modus laat draaien voor een paar minuten lijkt het allemaal prima te werken. Maar zo snel ik de warmtepomp aan zet met een max flow van 0x68 krijg ik een H62 foutmelding. Dat gebeurt als hij switched naar het boilervat om die te verwarmen, misschien heeft dat circuit meer weerstand?

Zo ziet de grafiek van m'n pomp eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vut2j1OHD_eO1xj4wtPA7SBBato=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTmfQpa5F7Ell57CXyLcdIxC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Of lucht, meestal als de flow fluctueert zit er lucht in.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
martijn v o schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:28:
Of lucht, meestal als de flow fluctueert zit er lucht in.
Je haalt me de woorden uit m'n toetsenbord ;)

• FransvWoerkom
TheJVH schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:41:
En het gekke is dus ook; als ik die modus laat draaien voor een paar minuten lijkt het allemaal prima te werken. Maar zo snel ik de warmtepomp aan zet met een max flow van 0x68 krijg ik een H62 foutmelding. Dat gebeurt als hij switched naar het boilervat om die te verwarmen, misschien heeft dat circuit meer weerstand?

Zo ziet de grafiek van m'n pomp eruit:
[Afbeelding]
Waarom wil je die max flow instellen? Geluidsoverlast? Of gewoon omdat het kan.

• TheJVH
FransvWoerkom schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:05:
[...]

Waarom wil je die max flow instellen? Geluidsoverlast? Of gewoon omdat het kan.
Vond het een beetje vreemd dat de pomp zo'n raar gedrag vertoont en niet gewoon constant rondpompt op een laag niveau. Vandaar m'n vraag of dat gedrag normaal en te verwachten is. Maar lucht zou heel goed kunnen, ik heb wel automatische ontluchters maar ik weet niet hoe ik de lucht uit de binnenunit krijg. Wellicht die ontluchtingsmodus eens draaien voor een half uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
TheJVH schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:10:
[...]
Vond het een beetje vreemd dat de pomp zo'n raar gedrag vertoont en niet gewoon constant rondpompt op een laag niveau. Vandaar m'n vraag of dat gedrag normaal en te verwachten is. Maar lucht zou heel goed kunnen, ik heb wel automatische ontluchters maar ik weet niet hoe ik de lucht uit de binnenunit krijg. Wellicht die ontluchtingsmodus eens draaien voor een half uur?
Automatische ontluchters hebben een dopje. Is dat open? Je kunt het ontluchtingsprogramma met hoge flow draaien.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
Zelf draait mijn 5kw Panasonic een dik jaar.
Bij mijn moeder is onlangs een Weheat geïnstalleerd wat volgens zeggen met Panasonic spullen gemaakt is.

Echter vind ik de wa regeling van de Weheat veel beter, en gaat na een wijziging niet de Wp uit, wat de Panasonic wel doet.
Ook heeft de Weheat meer punten waar je de wa kan instellen.

Software technisch mogen ze nog veel zaken verbeteren van de Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Laatst online: 13-06 15:54
Kan iemand me even uitleggen hoe de geselecteerde setting werkt van de elek. heater (heater on at d ΔT of target temp)? Ik merkte dat de heater bijsprong wanneer de WP aan de slag ging (ondanks dat het buiten 4°C boven de 0 was op dat moment). Dus ik heb het aangepast naar -8 omdat ik kan afleiden dat dit de kans verlaagd dat hij aan gaat, maar zonder helemaal de effecten te begrijpen. Maar nu heb ik de indruk dat de compressor minder ver terug moduleert. Normaliter verlaagt hij zichzelf tot 30 Hz voor hij er mee kapt. Zie screenshots in de bijlage.

Kan vast ongerelateerd zijn maar ik zoek dus 2 dingen uit:

1) waarom ging de heater[TABLE]
aan en wat stel je daar best in om onnodige activatie te verhinderen
2) heeft deze instelling een invloed op het modulatiegedrag van de WP in die mate dat hij minder ver terugmoduleert?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnRYi2EatP3yfi7Z4Tx9mOtsGyM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OCgkJK6YnghWb1s6YPbYunyq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uCBNP1Xjyd5H8AFWcSGkq9sdUU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xJtj2EyNQBc3yVxkYtJg1rGV.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door Trent op 27-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:03
Trent schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:54:
Kan iemand me even uitleggen hoe de geselecteerde setting werkt van de elek. heater (heater on at d ΔT of target temp)? Ik merkte dat de heater bijsprong wanneer de WP aan de slag ging (ondanks dat het buiten 4°C boven de 0 was op dat moment). Dus ik heb het aangepast naar -8 omdat ik kan afleiden dat dit de kans verlaagd dat hij aan gaat, maar zonder helemaal de effecten te begrijpen. Maar nu heb ik de indruk dat de compressor minder ver terug moduleert. Normaliter verlaagt hij zichzelf tot 30 Hz voor hij er mee kapt. Zie screenshots in de bijlage.

2) heeft deze instelling een invloed op het modulatiegedrag van de WP in die mate dat hij minder ver terugmoduleert?
[Afbeelding][Afbeelding]
De backup heater kan ook kort aan gaan tijdens defrosts; of als gevolg van een target Ta die (te) laag staat. Over dat laatste heeft @ErikVers uitgebreid geschreven, maar TLDR: stel je stooklijn of vaste Ta niet lager in dan 26 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
Thorsd schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:12:
[...]

De backup heater kan ook kort aan gaan tijdens defrosts; of als gevolg van een target Ta die (te) laag staat. Over dat laatste heeft @ErikVers uitgebreid geschreven, maar TLDR: stel je stooklijn of vaste Ta niet lager in dan 26 graden.
Die 26 graden is om andere "problemen" te voorkomen. De BUH springt bij zodra het retourwater onder de 27 graden komt

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:17

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:37:
[...]

Die 26 graden is om andere "problemen" te voorkomen. De BUH springt bij zodra het retourwater onder de 27 graden komt
@Thorsd @Trent klopt maar let op dat is enkel bij de modellen van voor de K
De modellen vanaf de K is die parameter voor BUH tijdens defrost veel lager (ergens bij 8gr) komen te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2024 10:49 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
[...]

Ik heb het proberen te begrijpen maar nopes 8)7 . Als mijn aanvoertemp. in de koudste omstandigheden max. 30°C is, is de kans toch zeer groot dat mijn retourwater het merendeel van de tijd onder de 27°C zit?

Wat ik tot nu toe van je begrijp is dat de BUH bijspringt als het retourwater te koud is. Dus het retourwater mag nu tot 8 graden kouder zijn dan de target temp: als dat meer wordt: heater aan.
Ik zou overigens denken dat hij kijkt naar het aanvoerwater, dus als dat meer dan 8 graden onder target zit, dan moet de heater aan.

In de grafiek is dat het uitgevinkte "Zone1: Water temperature (Target)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
[...]

Het is als Tr niet boven de 20 graden komt, maar dat is bij de H enJ serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
Trent schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:18:
[...]

Ik heb het proberen te begrijpen maar nopes 8)7 . Als mijn aanvoertemp. in de koudste omstandigheden max. 30°C is, is de kans toch zeer groot dat mijn retourwater het merendeel van de tijd onder de 27°C zit?

Wat ik tot nu toe van je begrijp is dat de BUH bijspringt als het retourwater te koud is. Dus het retourwater mag nu tot 8 graden kouder zijn dan de target temp: als dat meer wordt: heater aan.
Ik zou overigens denken dat hij kijkt naar het aanvoerwater, dus als dat meer dan 8 graden onder target zit, dan moet de heater aan.

jij beschrijft het gedrag tijdens normaal draaien. Het ging hier specifiek om defrosten

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
SpikeHome schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:24:
Zelf draait mijn 5kw Panasonic een dik jaar.
Bij mijn moeder is onlangs een Weheat geïnstalleerd wat volgens zeggen met Panasonic spullen gemaakt is.

Echter vind ik de wa regeling van de Weheat veel beter, en gaat na een wijziging niet de Wp uit, wat de Panasonic wel doet.
Ook heeft de Weheat meer punten waar je de wa kan instellen.

Software technisch mogen ze nog veel zaken verbeteren van de Panasonic.
ik heb laatst een rondleiding in de WeHeat fabriek gehad, daar vertelden ze me dat de componenten van Hitachi afkomen

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
hemertje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:34:
[...]

ik heb laatst een rondleiding in de WeHeat fabriek gehad, daar vertelden ze me dat de componenten van Hitachi afkomen
Dan hebben die het beter voor elkaar :)
Maar de installateur ver5elde dat de sparrow dan met Panasonic was.
Overigens kan die sparrow ook zeer laag terug moduleren, zie die vaak in de laagste stan 16% draaien verbrui is dan 260w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
SpikeHome schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:55:
[...]

Dan hebben die het beter voor elkaar :)
Maar de installateur ver5elde dat de sparrow dan met Panasonic was.
Overigens kan die sparrow ook zeer laag terug moduleren, zie die vaak in de laagste stan 16% draaien verbrui is dan 260w
mijn idee, bij WeHeat hebben ze 5-6 jaar geleden het voordeel gehad dat ze zonder vastgeroeste ideeën over hoe een WP eruit moet zien en werken vanaf nul zijn begonnen terwijl de grote A merken blijven hangen in hun 50 jaar oude ontwerpen en ideeën.

een aantal weken geleden was de Panasonic technical specialist bij mij thuis om de situatie een keer door te spreken
toen ik vroeg of er na 6 jaar sinds de installatiedatum nog software updates beschikbaar waren keek hij me aan of hij water zag branden

software updates waren er alleen voor om grote fouten in de software te herstellen....

ik kan me wel wat anders voorstellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemertje bij Weheat is het ota.
Mijn Panasonic draait iets meer dan een jaar.
En werkt goed hoor niks te klagen.

Maar als ik nu opnieuw zou moeten kiezen ging ik voor de Weheat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

hemertje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:07:
[...]

mijn idee, bij WeHeat hebben ze 5-6 jaar geleden het voordeel gehad dat ze zonder vastgeroeste ideeën over hoe een WP eruit moet zien en werken vanaf nul zijn begonnen terwijl de grote A merken blijven hangen in hun 50 jaar oude ontwerpen en ideeën.

een aantal weken geleden was de Panasonic technical specialist bij mij thuis om de situatie een keer door te spreken
toen ik vroeg of er na 6 jaar sinds de installatiedatum nog software updates beschikbaar waren keek hij me aan of hij water zag branden

software updates waren er alleen voor om grote fouten in de software te herstellen....

Aan heel veel dingen kan je zien dat de software bij Panasonic weinig om het lijf heeft. Het ding kan 1 ding en dat moet het 15-20 jaar lang op exact dezelfde manier blijven doen, goed of niet. In dat opzicht is het meer een PLC dan een computer.

Die ouderwetse denkwijze is nog het best zichtbaar bij hun "app" en cloudoplossing. Jammer, want volgens mij is daar veel meer uit te halen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:47:
[...]

Aan heel veel dingen kan je zien dat de software bij Panasonic weinig om het lijf heeft. Het ding kan 1 ding en dat moet het 15-20 jaar lang op exact dezelfde manier blijven doen, goed of niet. In dat opzicht is het meer een PLC dan een computer.

Die ouderwetse denkwijze is nog het best zichtbaar bij hun "app" en cloudoplossing. Jammer, want volgens mij is daar veel meer uit te halen.
Ik zou zeggen leg maar eens wat data (COP) naast elkaar en je zal zien dat Pana printplaat zo gek niet is ingesteld tov een WeHeat of Itho

Mocht je fan zijn van updates dan combineer je de pana hardware toch met een heishamon?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

hemertje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:07:
[...]

Update over the air of met stick gelukkig niet, hij doet al gelijk uit de doos wat hij moet doen 😜

Ik heb al veel generaties gemonteerd en of inbedrijf gesteld en kan uit eerste hand je vertellen dat ze steeds weer kleine performance updates hebben doorgevoerd in de regeltechniek (software)

Keuze smart dhw (periode niet dhw verwarmen)
Keuze snelheid dhw productie
Keuze opstarten efficiënt of comfort
Keuze dhw defrost ja-nee

Bovenstaande is enkel maar van een J naar de L
Bij de M kun je bijvoorbeeld zelfs de tijdsinterval icm opstart efficiënt de blokken instellen.

Klopt het is geen AI of over the air daarvoor moet je elders zijn. Wel draait echt stabiel en lang zonder problemen en met uitstekende rendementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:18:
[...]

Wat is je vraag?
Edit zie hem in je bericht erboven en heb hieronder los een reactie gegeven

Er is tijdens defrosten een parameter (water <27) waarop je buh altijd aangaat (model H en J)
Er is is een parameter dat na 20 minuten draaien icm retour <20 je buh ook aangaat (alle modellen)
Er is een instelbare parameter wanneer je buh mee mag draaien om te verwarmen (vaak onder 0 buiten en -4 tov target en uit -2 tov target)

Ook gaat icm vorst beveiliging onder de uit mijn hoofd -5 er een aantal waardes omhoog zodat je ook kans hebt dat buh aangaat ipv enkel de waterpomp.

Al met al genoeg verschillende situaties waarop hij beslist dat het nuttig is. Meestal draait hij maar heel kort en als je de basis goed hebt ingesteld (of laten instellen) heb je het over 1,5 biertje in een restaurant op jaar basis. (€6,00)

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:54:

[Afbeelding][Afbeelding]
1
Op welk moment in je grafiek zag je de heater aangaan?
Was dit rond je eerste start van de dag dan heeft dit te maken met retour <20gr na >20 min
Was dit tijdens een defrost dan is dat zodra je water onder de 27 gr komt.

En je kan hier gewoon weer 4 ipv 8 instellen.

2
Heeft geen effect op modulatie gedrag

3
Een tip;
Zet die 23 op 26 of je moet 150m2+ vvw hebben maar anders heb je met 23 graden echt te weinig afgifte welke past bij het minimale vermogen van je warmtepomp. De kans is groot dat daarom ook hij niet verder terug kan moduleren want schiet in een “overshoot” (+2 tov target)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-08 21:03
Ik ben in de markt voor een All-in-one L-serie en zit qua behoefte op de wip als het gaat om een 7kw/9kw variant. Ik vroeg me af of er een (groot) verschil zit in het minimum vermogen van deze twee varianten (want qua prijsverschil na subsidie scheelt het vrij weinig).

Qua berekening:
Graaddagen/warmteverliesberekening komt uit tussen de 6,4kw (graaddagen-methode op basis van laatste 3 maanden) en 8,3kw behoefte (zelf warmteverliesberekening gemaakt via bouw-energie.be). Historisch gasverbruik heb ik helaas niet omdat we het huis pas enkele maanden bezitten en vorige bewoners vrij weinig thuis waren.

We hebben l/l-units zowel 1x beneden (3,5kw), als 1x boven (2,5kw), dus ik neig naar de 7kw variant, en dan bijverwarmen middels l/l als het echt koud wordt, ipv te kiezen voor de 9kw variant. Mij lijkt het dan nuttig om het minimale vermogen van beide units te weten (ivm risico-inschatting op pendelen), maar die kan ik zo snel niet achterhalen in alle documentatie. Iemand die dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trent
ErikVers schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:15:
[...]

1
Op welk moment in je grafiek zag je de heater aangaan?
Was dit rond je eerste start van de dag dan heeft dit te maken met retour <20gr na >20 min
Was dit tijdens een defrost dan is dat zodra je water onder de 27 gr komt.

En je kan hier gewoon weer 4 ipv 8 instellen.
Altijd blij de expert te horen _/-\o_
Dat was inderdaad bij de eerste start van de dag. Is de 20 graden een berekende waarde of een soort drempel van Pana die vast ligt? En de 20 minuten is 10 minuten bij mij neem ik aan?
3
Een tip;
Zet die 23 op 26 of je moet 150m2+ vvw hebben maar anders heb je met 23 graden echt te weinig afgifte welke past bij het minimale vermogen van je warmtepomp. De kans is groot dat daarom ook hij niet verder terug kan moduleren want schiet in een “overshoot” (+2 tov target)
Vrij conservatief gerekend kom ik in principe wel aan de 150m2 effectief verwarmde vloeroppervlakte (er ligt bv. niets onder de keukenkasten maar in de keuken heb ik er 5m2 afgetrokken en overige oppervlaktes wat naar beneden afgerond).

Alle settings m.b.t. de target temp: die hebben betrekking op een temperatuur tussen 23 en 30 graden (aangezien ik hem zo ingesteld heb)? @ConQuestador had het over dat de BUH zou inkomen onder de 27 graden maar ik begrijp niet hoe hij aan dat specifiek getal komt.

Nog een dingetje, de Pana zijn target temp. staat nu al op 30 graden terwijl het -3, -4 buiten is. Terwijl die 30 graden pas zou moeten bij -7 graden. Mijn redenatie was dan ook dat de 23 in realiteit eerder 25 graden is. Niet slim dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Trent schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:31:
[...]

Altijd blij de expert te horen _/-\o_
Dat was inderdaad bij de eerste start van de dag. Is de 20 graden een berekende waarde of een soort drempel van Pana die vast ligt? En de 20 minuten is 10 minuten bij mij neem ik aan?

[...]

Vrij conservatief gerekend kom ik in principe wel aan de 150m2 effectief verwarmde vloeroppervlakte (er ligt bv. niets onder de keukenkasten maar in de keuken heb ik er 5m2 afgetrokken en overige oppervlaktes wat naar beneden afgerond).

Alle settings m.b.t. de target temp: die hebben betrekking op een temperatuur tussen 23 en 30 graden (aangezien ik hem zo ingesteld heb)? @ConQuestador had het over dat de BUH zou inkomen onder de 27 graden maar ik begrijp niet hoe hij aan dat specifiek getal komt.

Nog een dingetje, de Pana zijn target temp. staat nu al op 30 graden terwijl het -3, -4 buiten is. Terwijl die 30 graden pas zou moeten bij -7 graden. Mijn redenatie was dan ook dat de 23 in realiteit eerder 25 graden is. Niet slim dus?
Jouw buh gaat dan inderdaad aan ivm te koude vloer. Bij mijn H is dit na 20min compressor aan temp retour <20
Dit heeft indirect ook met je ingestelde 23 in de war te maken, lang verhaal kort geeft dat een aantal problemen. In jouw geval met zoveel vvw zou ik die waarde op 25 zetten en normaal zet ik die op 26.

Dat is om;
-pendelen te voorkomen
-Niet te steile stooklijn te hebben (onrustig draaien ivm wisselende target icm wisselende buitentemp)
-Je vloer de retour snel boven de 20 te krijgen ivm buh

Ps die 27 is icm defrosten het moment bij een J dat de buh hem komt helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:54
Ik mag me hier ook melden. Sinds 3 weken hebben we een Panasonic T-Cap WH-WXG12ME8 geïnstalleerd gekregen. Hier zit een 200 liter boiler vat en 200 liter buffervat bij.

Ons huis bestaat uit vloerverwarming op de beneden verdieping en (oude) radiatoren op de boven verdieping.

Tot nu toe kan ik helaas nog niet zeggen dat ik er heel blij mee ben. De temperaturen zakken vaak heel erg, omdat de thermostaat met hele graden werkt.

Momenteel ben ik via de cloud integratie data aan het verzamelen in home assistant zodat ik er hopelijk wat mee kan. Wellicht dat ik in de toekomst een Heishamon wil aansluiten, maar we zijn hier net verhuisd en hebben gelijk verduurzaamd.

Dus het systeem moet nu even as-is draaien. Als ik de installateur vraag merk ik de meeste mensen alleen naar de thermostaat kijken en that’s it. Ik vind de temperaturen die nu zijn ingesteld gevoelsmatig aan de hoge kant:

- hoog: 59 graden
- laag: 45 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 00:05

ErikKo

Rippie

Thoit schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:53:
Ik mag me hier ook melden. Sinds 3 weken hebben we een Panasonic T-Cap WH-WXG12ME8 geïnstalleerd gekregen. Hier zit een 200 liter boiler vat en 200 liter buffervat bij.

Ons huis bestaat uit vloerverwarming op de beneden verdieping en (oude) radiatoren op de boven verdieping.

Tot nu toe kan ik helaas nog niet zeggen dat ik er heel blij mee ben. De temperaturen zakken vaak heel erg, omdat de thermostaat met hele graden werkt.

Momenteel ben ik via de cloud integratie data aan het verzamelen in home assistant zodat ik er hopelijk wat mee kan. Wellicht dat ik in de toekomst een Heishamon wil aansluiten, maar we zijn hier net verhuisd en hebben gelijk verduurzaamd.

Dus het systeem moet nu even as-is draaien. Als ik de installateur vraag merk ik de meeste mensen alleen naar de thermostaat kijken en that’s it. Ik vind de temperaturen die nu zijn ingesteld gevoelsmatig aan de hoge kant:

- hoog: 59 graden
- laag: 45 graden.
Onze situatie lijkt veel op elkaar. Na verhuizing meteen verduurzaamd, Pana T-CAP 12J met 200L buffervat en 200L SWW vat, beneden vvw boven oude radiatoren.

Een 12kW T-CAP is een beest die (in mijn ervaring) maar tot 6kW thermische opbrengst kan terugmoduleren. Dit moet je afgiftesysteem kwijt kunnen, anders gaat hij pendelen.

Ik heb eerst een Heishamon geïnstalleerd om zijn gedrag te begrijpen. Hij heeft heel veel slimmigheden die zonder grafiekjes niet te begrijpen zijn.

Helaas heeft de installateur bij ons niet gekeken naar het afgiftesysteem en was het na installatie een grote drama. Ik heb uiteindelijk zelf de mengverder van de vvw omgebouwd naar een pomploze verdeler. Hiermee kon de stooklijn met zo'n 2 à 3 graden omlaag. Maar nu was de afgifte van de oude radiatoren (T11) op de bovenverdieping te laag (zelfs met radiator fans). Hierna heb ik de radiatoren vervangen voor convectoren (Jaga T16). Deze heb ik volgelegd met Arctic P14 fans en HeatBoosters. Nu krijg ik klachten van de vrouw dat het boven te warm wordt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:56:
[...]

Update over the air of met stick gelukkig niet, hij doet al gelijk uit de doos wat hij moet doen 😜

Ik heb al veel generaties gemonteerd en of inbedrijf gesteld en kan uit eerste hand je vertellen dat ze steeds weer kleine performance updates hebben doorgevoerd in de regeltechniek (software)

Keuze smart dhw (periode niet dhw verwarmen)
Keuze snelheid dhw productie
Keuze opstarten efficiënt of comfort
Keuze dhw defrost ja-nee

Bovenstaande is enkel maar van een J naar de L
Bij de M kun je bijvoorbeeld zelfs de tijdsinterval icm opstart efficiënt de blokken instellen.
Hier gaat het juist over, dit soort kleine verbeteringen kunnen prima uitgebracht worden voor oudere generaties. Het verandert niks essentieels aan de werking van het apparaat maar biedt wel comfort verbeteringen.

Om nu elke keer 3-5k neer te leggen voor een minimale verbetering…

Het bestaan van Heishamon geeft vooral aan dat de behoefte er is, niet oorzaak en gevolg omdraaien ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:40:
[...]

Hier gaat het juist over, dit soort kleine verbeteringen kunnen prima uitgebracht worden voor oudere generaties. Het verandert niks essentieels aan de werking van het apparaat maar biedt wel comfort verbeteringen.

Om nu elke keer 3-5k neer te leggen voor een minimale verbetering…

Het bestaan van Heishamon geeft vooral aan dat de behoefte er is, niet oorzaak en gevolg omdraaien ;)
Dat gaat helaas vaak niet; die verbeteringen hebben ook met de veranderde/verbeterde hardware (en of koudemiddel) te maken en kun je dus niet zomaar reverse toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 14:53
Wat betreft het defrosten ergerde ik me aan het gebruik van de backup heater. In heb de J serie zonder buffer met vloerverwarming, dus het is erg moeilijk om de Tr boven de 27 graden te krijgen. Aangezien de nieuwere warmtepompen via de boiler doen defrosten wilde ik dat ook eens proberen.

Door middel van een Shelly en een relais er bij heb ik dat technisch nu werkend. Zodra het defrost signaal aan gaat, gaat de driewegklep om naar de boiler toe. In de Shelly kan ik deze functie nu aan en uit zetten.

Technisch werkt dit allemaal goed, er komt vrij snel iets van 45 graden binnen op de retour van de warmtepomp. Toch wordt het backup element aangezet gedurende de hele defrost. Het lijkt er op dat ik de kabouters onvoldoende in de goede richting krijg.

Ik heb een vermoeden: de warmtepomp zal op enig moment besluiten dat de defrost nodig is. Zou het zo zijn dat op dát moment wordt besloten of de backup heater aan moet, en dat dit later niet wordt heroverwogen? Want in deze opstelling zal het toch iets van tientallen seconden dat na het aangaan van het defrost signaal de Tr hoog genoeg zal zijn.

Als dat zo is moet ik in de documentatie even gaan bezoeken met welke parameters de defrost aan springt en dan net daarvoor al naar het boilervat om gaan.

Heeft iemand dit ook al geprobeerd en hier ervaring mee?

Btw, ik ben me er van bewust dat dit een hoop gedoe is voor een paar dagen per jaar aan defrosts. Ik zie het als een hobby om dit laatste beetje er nog uit de optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:20
@ErikVers Waar ik persoonlijk tegen aan loop is de stooklijn die maar op twee punten in te stellen is. Ik had graag gezien dat er wat meer punten op de gehele linie in te stellen zijn en m.n. als de buitentemperatuur wat oploopt en de wp begint te pendelen. Ik stook nu met een ta28 en tr25 bij een tb0 de keet lekker warm en zodra de tb>10 wordt moet ik shift +1 of+2 geven om pendelen te voorkomen.
Zo ben je eigenlijk altijd bezig met het weer en de verwarming terwijl met een paar extra punten op de stooklijn je er geen omkijken meer naar hebt.
Dit zou m.i. toch simpel op te lossen zijn met een update.

[ Voor 6% gewijzigd door Signor Doekie op 28-12-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Signor Doekie eens, ik zie bij de weheat bij mij moeder totaal 5 punten die je kan installen.
al vind ik het punt 25c buitentemperatuur niet nodig want dan hoeft deze niet te draaien.
Maar je kan daar ook met 1 cijfer achter de komma instellen en niet op een hele graad.

Vandaag heeft me panasonic een defrost mania elk uur is er wel 1tje.
hier -1 en mistig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Yeah 14 defrosts al vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
ErikKo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:15:
[...]

Onze situatie lijkt veel op elkaar. Na verhuizing meteen verduurzaamd, Pana T-CAP 12J met 200L buffervat en 200L SWW vat, beneden vvw boven oude radiatoren.

Een 12kW T-CAP is een beest die (in mijn ervaring) maar tot 6kW thermische opbrengst kan terugmoduleren. Dit moet je afgiftesysteem kwijt kunnen, anders gaat hij pendelen.

Ik heb eerst een Heishamon geïnstalleerd om zijn gedrag te begrijpen. Hij heeft heel veel slimmigheden die zonder grafiekjes niet te begrijpen zijn.

Helaas heeft de installateur bij ons niet gekeken naar het afgiftesysteem en was het na installatie een grote drama. Ik heb uiteindelijk zelf de mengverder van de vvw omgebouwd naar een pomploze verdeler. Hiermee kon de stooklijn met zo'n 2 à 3 graden omlaag. Maar nu was de afgifte van de oude radiatoren (T11) op de bovenverdieping te laag (zelfs met radiator fans). Hierna heb ik de radiatoren vervangen voor convectoren (Jaga T16). Deze heb ik volgelegd met Arctic P14 fans en HeatBoosters. Nu krijg ik klachten van de vrouw dat het boven te warm wordt. :)
Klinkt inderdaad als een zelfde situatie. De radiatoren wil ik boven nog een keer vervangen van de zomer. Het idee is namelijk om met de warmtepomp ook te gaan koelen. We wonen echter in het bos, dus eerst maar eens afwachten of het koelen nodig is ivm de vele schaduw in de zomer.

De vloerverwarmingspomp zou er in eerste instantie tussen uit kunnen waar we heel blij mee waren. Mijn vrouw hoort namelijk heel goed de pomp. Echter met installeren zou dat toch niet kunnen omdat we boven radiatoren hebben. Zou het voldoende zijn om de pomp uit te zetten om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Hier ook al 15 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
SpikeHome schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:03:
@Signor Doekie eens, ik zie bij de weheat bij mij moeder totaal 5 punten die je kan installen.
al vind ik het punt 25c buitentemperatuur niet nodig want dan hoeft deze niet te draaien.
Maar je kan daar ook met 1 cijfer achter de komma instellen en niet op een hele graad.

Vandaag heeft me panasonic een defrost mania elk uur is er wel 1tje.
hier -1 en mistig.
Dat zou toch op te lossen moeten zijn met een andere thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:58
Hier 16

Ben blij te lezen dat jullie ze ook hebben.

Start de backup heater bij jullie dan ook even kort op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmzJ-qEzONBwtaVAtr1tK2vxDig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxFqW9KEf9cv30V4QjXJmy7P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:58
Kort is 5min

[ Voor 95% gewijzigd door djpeterl1 op 28-12-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 21:18
djpeterl1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:38:
[...]

Hier 16

Ben blij te lezen dat jullie ze ook hebben.

Start de backup heater bij jullie dan ook even kort op?

[Afbeelding]
10x, om de 40-45 minurten, piekken van 3800 Watt normaal 2000 Watt.
2000 watt is te hoog, moet de stooklijn maar eens aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 28-12-2024 12:49 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Signor Doekie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:06:
@ErikVers Waar ik persoonlijk tegen aan loop is de stooklijn die maar op twee punten in te stellen is. Ik had graag gezien dat er wat meer punten op de gehele linie in te stellen zijn en m.n. als de buitentemperatuur wat oploopt en de wp begint te pendelen. Ik stook nu met een ta28 en tr25 bij een tb0 de keet lekker warm en zodra de tb>10 wordt moet ik shift +1 of+2 geven om pendelen te voorkomen.
Zo ben je eigenlijk altijd bezig met het weer en de verwarming terwijl met een paar extra punten op de stooklijn je er geen omkijken meer naar hebt.
Dit zou m.i. toch simpel op te lossen zijn met een update.
Ik snap wat je bedoelt, ik heb wel eens met een aflopende stooklijn gewerkt; hoe kouder hoe minder warm water, dit om de compressor te temperen en dit warmteverlies van de woning compenseerde ik dan met de houtkachel. Natuurlijk een niet gebruikelijke regeling maar dit kun je met de controller doen.

Wil je meer punten in je war kun je dit ook out of the boxx met de pana comfort cloud icm war en IFTTT dan kun je het zo gek maken als jij wil met je stooklijn. Dit ondersteund Panasonic zelf.
Bijvoorbeeld war en dan direct op 27
En dan via IFTT kun je 10 (-5/+5) punten verzinnen met welke buitemp hij waar heen moet shiften 😜👍✅

Wij tweakers deden dit al met Heishamon met Domticz en later Nodered en Homeassistant. Kies vooral wat jij wil, denk dat Comfort Cloud met IFTT een eenvoudige route is met genoeg mogelijkheden. Heishamon en Homeassistant heb je er gelijk een hobby bij 🙈

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thoit schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:33:
[...]

Dat zou toch op te lossen moeten zijn met een andere thermostaat?
@SpikeHome @Signor Doekie weheat werkt ook met een externe thermostaat die in diverse smaken er zijn ik zie zelf niet echt verschil met de tig externe die je kunt aansluiten op de pana?

Wat je bij Weheat of quatt ziet is dat ze je aansturing online slim en verfrissend aanpakken en je uit handen nemen.

Je kunt als je dit ook wil die zelfde logica of nog iets beter/meer op maat zelf toepassen met diverse cloud of domotica oplossingen die je op je pana hardware kan afvuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
ErikVers schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:05:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, ik heb wel eens met een aflopende stooklijn gewerkt; hoe kouder hoe minder warm water, dit om de compressor te temperen en dit warmteverlies van de woning compenseerde ik dan met de houtkachel. Natuurlijk een niet gebruikelijke regeling maar dit kun je met de controller doen.

Wil je meer punten in je war kun je dit ook out of the boxx met de pana comfort cloud icm war en IFTTT dan kun je het zo gek maken als jij wil met je stooklijn. Dit ondersteund Panasonic zelf.
En dan via IFTT kun je 10 (-5/+5) punten verzinnen met welke buitemp hij waar heen moet shiften 😜👍✅

Wij tweakers deden dit al met Heishamon met Domticz en later Nodered en Homeassistant. Kies vooral wat jij wil, denk dat Comfort Cloud met IFTT een eenvoudige route is met genoeg mogelijkheden. Heishamon en Homeassistant heb je er gelijk een hobby bij 🙈
Ter illustratie enkele voorbeelden….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5FC7YHEYgZfWLMrXTUiTCyDnwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MQNEjbKsBp1qIy9QTERDvW5q.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:05:
[...]

Werkt dat ook écht, of zeggen ze dat? Want hun API koppeling is al een tijd stuk. De integratie met mijn energieleverancier is ook al maanden stuk.

Sterker nog, ik verdenk zelfs hun eigen app van dezelfde problemen want ik kan gerust meermaals per dag opnieuw inloggen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:20
ErikVers schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:56:
[...]

@SpikeHome @Signor Doekie weheat werkt ook met een externe thermostaat die in diverse smaken er zijn ik zie zelf niet echt verschil met de tig externe die je kunt aansluiten op de pana?

Wat je bij Weheat of quatt ziet is dat ze je aansturing online slim en verfrissend aanpakken en je uit handen nemen.

Je kunt als je dit ook wil die zelfde logica of nog iets beter/meer op maat zelf toepassen met diverse cloud of domotica oplossingen die je op je pana hardware kan afvuren.
Vier jaar geleden, in januari net voor de koude week toen, heb ik de Panasonic in bedrijf genomen met enkel een thermostaat en een ingestelde stooklijn. Dit draait tot op heden probleemloos. Het enige waar ik tegen op liep was het shiften om pendelen te voorkomen. Ik heb laatst de wifi module aangeschaft en ga deze binnenkort maar eens aansluiten en me verdiepen in jouw tip.
V.w.b. de heisamon e.d. , dit heeft niet echt mijn interesse helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
t.oswald schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie dat de Weheat van mijn moeder een sparrow 60 pas 1 defrost heeft gehad en ik al 4 vandaag, ze woont 700m verderop dus gelijke omstandigheden.
Oja ik stook op 20c huiskamer me moeder op 22c tja met 80jaar wil je het warmer hebben.

Edit: net de 2e defrost zie ik met de Weheat maar ik krijg zo de 5e zo te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 28-12-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
t.oswald schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]
Dit soort acties doe ik met automations in home Assistant. Bijv. In de nacht op stille stand, en in de ochtend de stille stand uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
ErikVers schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:56:
[...]

Klopt, had een offerte van een weheat liggen en daarbij deed men mij een Tado aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
SpikeHome schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:15:
[...]

Ik zie dat de Weheat van mijn moeder een sparrow 60 pas 1 defrost heeft gehad en ik al 4 vandaag, ze woont 700m verderop dus gelijke omstandigheden.
Oja ik stook op 20c huiskamer me moeder op 22c tja met 80jaar wil je het warmer hebben.

Bij mij letterlijk elke 45 minuten. Is dit niet uit te schakelen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:11:
[...]

Werkt dat ook écht, of zeggen ze dat? Want hun API koppeling is al een tijd stuk. De integratie met mijn energieleverancier is ook al maanden stuk.

Sterker nog, ik verdenk zelfs hun eigen app van dezelfde problemen want ik kan gerust meermaals per dag opnieuw inloggen.
Ja werkt prima en simpel. Alleen werk zelf met zigbee en heishamon vandaar dat HomeAssistant dan wat overzichtelijkere route is. Ik ga onder 5 buiten mijn stooklijn verlagen en doe dat ook richting doeltemp bereiken in de woning (19.8 shift -1 enz en uiteindelijk bij 20.3 binnen shift to DHW only)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ErikVers schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:25:
[...]

Ja werkt prima en simpel. Alleen werk zelf met zigbee en heishamon vandaar dat HomeAssistant dan wat overzichtelijkere route is. Ik ga onder 5 buiten mijn stooklijn verlagen en doe dat ook richting doeltemp bereiken in de woning (19.8 shift -1 enz en uiteindelijk bij 20.3 binnen shift to DHW only)
Kan jij de stooklijn aanpassen zonder dat de Panasonic uit gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:15:
[...]

Het maakt wel uit hoeveel vermogen je verpompt in die tijd en bij je moeder welke stooklijn pakt die Wehaet?

Bij 35+ aanvoer geeft hij zoveel warmte af dat je bijna geen defrosts zult zien.

Ik durf de competitie wel aan met een gloednieuwe BlackBird hoor met oude H pana; pak de cop en opgenomen vermogen van die bij je moeder er maar eens bij en zet ze gelijk met zelfde thermische afgifte.
Edit een Flint zal spannendere steijd worden denk ik, de BB durf ik wel aan met mijn oudje.

Ps ik zal de laatste zijn die ontkent een hekel te hebben aan defrosts…..
Zolang hij momenteel ertussen met COP 4.5 bij -1 draait ben ik tevreden en negeer ik het maar

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:27:
[...]

Kan jij de stooklijn aanpassen zonder dat de Panasonic uit gaat?
Ja, dan moet je hem op water als sensor hebben staan en kun je van -5 t/m +5 dus 10stappen shiften.

Dit kan met stooklijn op direct of op WAR.
Je maakt dan via een losse sensor een thermostaat en zet hem via domotica naar keuze uit. Als je namelijk als sensor in de pana kiest voor thermostaat dan vervalt de shift functie (met intern gaat hij over op PI Logic en met extern zonder shift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ErikVers schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:32:
[...]

Ja, dan moet je hem op water als sensor hebben staan en kun je van -5 t/m +5 dus 10stappen shiften.

Dit kan met stooklijn op direct of op WAR.
Je maakt dan via een losse sensor een thermostaat en zet hem via domotica naar keuze uit. Als je namelijk als sensor in de pana kiest voor thermostaat dan vervalt de shift functie (met intern gaat hij over op PI Logic en met extern zonder shift)
Ok daar eens naar kijken.
Vind het waardeloos dat jun nu via de service cloud wat aanpast in de stooklijn en alles uit gaat, dat zou niet meer nodig moeten zijn in bijna 2025

ps. Bij me moeder bijna dezelfde wa instelling als ik heb 1c hoger omdat hun het warmer willen hebben.
Dus nu 31 om 30c

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 28-12-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SpikeHome schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:42:
[...]

Ok daar eens naar kijken.
Vind het waardeloos dat jun nu via de service cloud wat aanpast in de stooklijn en alles uit gaat, dat zou niet meer nodig moeten zijn in bijna 2025
Service cloud is bedoeld voor installateurs bij wijzigingen op verzoek bij problemen.
Vandaar dat dit ook niet via een comfort cloud account kan.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ErikVers schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:43:
[...]

Service cloud is bedoeld voor installateurs bij wijzigingen op verzoek bij problemen.
Vandaar dat dit ook niet via een comfort cloud account kan.
Snap het idee erachter je kan het ook via de Panasonic thermostaat doen, maar dan heb je hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
Hier in Zandvoort ook 14 defrosts met een verkbruik van 6,8kwh. De 5J zelf heeft 8,4kwh verbruikt en twee runs gemaakt, een van 8 uur en een van 2,5 uur :)
Pagina: 1 ... 78 ... 89 Laatste