Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:39
Thorsd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:06:
[...]

Het lijkt inderdaad dat het komt omdat de doeltemperatuur hard op en neer gaat. Als je geen heel wilde stooklijn hebt, is de "PI-logica" van de interne thermostaat hiervoor verantwoordelijk.
Werk (nog) niet met een stooklijn. Gewoon de Pana controller op 20. Gaat dit beter worden met een externe thermostaat ? Want mij ontgaat de logica eerlijk gezegd van de nodeloze compressor cycles. (Nu 141 cycl op 320 uur per 1 november)

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:58
ercolano schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:13:
[...]

Werk (nog) niet met een stooklijn. Gewoon de Pana controller op 20. Gaat dit beter worden met een externe thermostaat ? Want mij ontgaat de logica eerlijk gezegd van de nodeloze compressor cycles. (Nu 141 cycl op 320 uur per 1 november)
Ja. Als je een externe thermostaat gebruikt, of alleen op watertemperatuur stuurt, dan verandert je doeltemperatuur niet als je geen stooklijn gebruikt. Ik denk dat je huidige start/run ratio niets is om je zorgen over te maken, maar die korte runs heb je inderdaad niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:35

Pazo

Mroaw?

Aikon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:50:
@Pazo Die pieken van 60Hz zijn de defrost, maar die van 80Hz is daarna, voor de verwarming als ik het goed zie. Die zijn wel hoog, niet echt een probleem behalve voor de herrie. Zoals je aangeeft helpt quiet mode, maar daarmee gaat je cop wat omlaag (als je het aanlaat na de piek). Maar ja, slapen is belangrijker lijkt me.
timovd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:12:
@Pazo Zoals gezegd, lijkt dit op een defrost. Die kun je ook toevoegen aan je grafiek; is een boolean (0/1). Of de buitentemperatuur toevoegen. Meestal beginnen defrosts onder de 4C.
lees dit topic ook eens door. Trillingen warmtepomp dempen
Lijkt er inderdaad op, heb nu buitentemp en defrost erbij gezet, en je zie die terug in dat gouden lijntje onderin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCoZfy_qMIAKraP7DJl915A4DPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DZXgFJEjjxubiAEUP3VuO2SI.jpg?f=user_large
ASW1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:52:
De vraag is wat je hoort, is dat het normale bedrijf of zijn het de pieken waar je wakker van wordt?
Ja het zijn inderdaad de pieken, als de fan harder gaat draaien, daar word ik wakker van. Van een constant geluid / brom niet. Toen de WP in quiet mode 3 stond door het vele pendelen, sliep ik er wel doorheen. Dus ik denk dat ik een schema met quiet mode ga instellen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23

timovd

Voorsprong door techniek

@Pazo nog één laatste tip; als je defrost toevoegt aan de 2e y-as, wordt de grafiek nog duidelijker uit te lezen, omdat die dan een andere range heeft.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

timovd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:27:
@Pazo nog één laatste tip; als je defrost toevoegt aan de 2e y-as, wordt de grafiek nog duidelijker uit te lezen, omdat die dan een andere range heeft.
U vraagt wij draaien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2DYLjQ1-zjchkOhovCM9q_xlVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J5bNop3qLuzRVDc9T14EJjUo.jpg?f=user_large

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:18
Ik ben bezig met het inkoopwerk voor mijn groepen kast voor de 7kW j-series. Ik zie over het algemeen dat hier 2xB16 wordt toegepast voor het afzekeren van de warmtepomp (compressor + backup heater), B20 wordt ook nog wel eens gebruikt voor het compressor deel.

Nu heb ik nog 2 werkloze C16 en 1C20 alamats liggen, zijn er bezwaren tegen om een C-karakteristiek te gebruiken voor het afzekeren van de warmtepomp? Is dit toegestaan + veilig? Ik zou dan voor 2xC16 gaan in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 12:28
ercolano schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:13:
[...]

De warmtepomp heeft altijd een stooklijn. Of weersafhankelijk, óf directe temperatuur. Misschien staat de temperatuur verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:55:
Ik ben bezig met het inkoopwerk voor mijn groepen kast voor de 7kW j-series. Ik zie over het algemeen dat hier 2xB16 wordt toegepast voor het afzekeren van de warmtepomp (compressor + backup heater), B20 wordt ook nog wel eens gebruikt voor het compressor deel.

Nu heb ik nog 2 werkloze C16 en 1C20 alamats liggen, zijn er bezwaren tegen om een C-karakteristiek te gebruiken voor het afzekeren van de warmtepomp? Is dit toegestaan + veilig? Ik zou dan voor 2xC16 gaan in mijn geval.
Het mag, maar de kans dat de hoofdzekering uit gaat is iets groter. Of dat veilig is moet je zelf weten. Er is ook een topic Elektra huisinstallaties:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:39
FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:03:
[...]

De warmtepomp heeft altijd een stooklijn. Of weersafhankelijk, óf directe temperatuur. Misschien staat de temperatuur verkeerd.
Welke temperatuur ?
Onder instl Bedrijfsinst: Direct, zone1 watertemp 30gr, DeltaT 4.
Onder instal systeem: Kamersensor interne thermostaat, debiet delta T, max tijd 0x96
Onder gebruiker: Zone1 voor verwarming 20gr.
De interne thermostaat staat dmv een weektimer altijd op 20.

Dank voor het medenken

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26
Pejdref schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:55:
Ik heb de Pana ook afgezekerd met 2x C16. Volgens mij geen probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 28-11-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Pazo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:32:
Oke, sinds gisteravond de data logging weer aangezet nadat de nieuwe leidingen waren aangesloten. Dat heeft (gelukkig) veel effect gehad.

Van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

En met 12u:
[Afbeelding]

Een heel stuk rustiger dus, dit lijkt me een heel stuk beter dan dat het was. Ik heb alleen de stille modus uitgezet (vandaar de hogere pieken in de compressor frequentie), verder nog niets aangepast. De runs zijn dus een stuk langer nu, het pendelen is er wel aardig af gelukkig.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zou eigenlijk het 'ideale' plaatje zijn?
Is wel appels met peren vergelijken, je vergelijkt dag met nacht en ook nog eens verschil in buiten temperatuur maar het ziet er wel goed uit.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

klump4u schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:19:
[...]

Is wel appels met peren vergelijken, je vergelijkt dag met nacht en ook nog eens verschil in buiten temperatuur maar het ziet er wel goed uit.
Ja misschien op die plaatjes wel, maar hij pendelde dag en nacht door. Gewoon 24u lang iedere 15-20 min aanslaan en weer uit gaan na 10 min. Was maar een voorbeeld die ik nog in de galerij had staan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 28-11-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Vannacht ook hier de eerste defrosts gehad (3).

Wat mij opviel is dat de onderste deel van de verdamper niet koud genoeg wordt om te vriezen, is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T52T4xb54sr1rqt3ZMJVP7LmAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTWU44xxreOCClXkglN0sGTo.jpg?f=fotoalbum_large

En net bij het aangaan van een andere defrost zag de verdamper er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTx_aNzzqHgsCAdN8jjjAbrC8ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af6DuIUg3qCuPc180geqpgKd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Naliya schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:05:
Vannacht ook hier de eerste defrosts gehad (3).

Wat mij opviel is dat de onderste deel van de verdamper niet koud genoeg wordt om te vriezen, is dat normaal?

[Afbeelding]

En net bij het aangaan van een andere defrost zag de verdamper er zo uit:

[Afbeelding]
Heb ik me ook wel eens afgevraagd maar zal wel gewoon zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBfqPHQ6wm3irAVfD7Xu9zsAFaI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgqslUNCP7LynG5Pxr1kWXGp.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:39:
Toch nog een klein vraagje.
De begane grond warmt iets te snel op. Wil dus wat meer warmte boven hebben.
Heb beneden 11 groepen. Rond de 40Liter per uur per groep.
Op de eerste verdieping 9 groepen. Rond de 60 liter per uur per groep.

Moet ik nu de begane grond nog wat knijpen dan? :?
Iemand een duwtje in de goede richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:33
MikeyMan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:39:
Toch nog een klein vraagje.
De begane grond warmt iets te snel op. Wil dus wat meer warmte boven hebben.
Heb beneden 11 groepen. Rond de 40Liter per uur per groep.
Op de eerste verdieping 9 groepen. Rond de 60 liter per uur per groep.

Moet ik nu de begane grond nog wat knijpen dan? :?
Als je verder geen naregeling hebt dan zal je idd de verhouding tussen boven en beneden iets moeten aanpassen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Tinkerer84 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:50:
Als je de pana weer aanzet nadat je in het installer menu bent geweest om settings te wijzigen dan gaat hij direct een DHW run doen als de tank temperatuur onder het setpoint is.

Is er een manier om dat te voorkomen?
  • Instelling wijzigen via heishamon of cloud indien mogelijk;
  • OM 0 gebruiken ipv 4.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 28-11-2023 18:06 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 17:12
Mijn vader kreeg vandaag een storing H70 iets met overbelasting. We komen er niet uit waar dit aan ligt. Beide automaten binnen in de warmtepomp zijn aangesloten op aparte groepen, met tussen meters van home wizard.

Wat wel opvalt is dat de linker automaat eigenlijk niks doet. Maar er komt wel stroom naar binnen.

Iemand nog idee wat er aan de hand kan zijn? Na een uurtje draaien verschijnt de error, ik heb zelf nog de heater in de controller uitgeschakeld. Maar dit heeft niks gedaan.

Betreft een J serie 5kw uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Het lijkt op een probleem van voedingsspanning van de backup heater.
Hoe heb je gemeten dat er 'stroom naar binnen komt'?

De aardlekautomaat van de backup-heater in de Panasonic heeft een testknop, wat gebeurt er als je die indrukt?

Uit https://www.panasonicproclub.com/uploads/NL/catalogues/Storing-code%20Aquarea%20A2W.pdf :

H70

Back-up verwarming abnormaliteit

Melding na 60 seconden.
Aansluitingen voeding, de OLP (over load protection) is afgevallen, hoofd-print van buitenunit. Mogelijke oplossing: OLP ( beveiliging ) of hoofd-print ( Main PCB) defect.
De OLP heeft een reset mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-06 16:27
Is het normaal dat de defrost wordt gedaan door de backup heather? Dat zie ik namelijk terug in de logs. Ineens is de bedrijfstijd van de backup heather van 0 naar 1 uur gesprongen, vandaar dat ik verder ben gaan kijken.

EDIT: Al ingelezen, komt omdat ik lage temperatuur heb in de vloerverwarming. Enige methode is backup heather uitzetten? (wat niet wenselijk is). Hopelijk valt het mee met de verbruik, want afgelopen nacht heb ik 8x een defrost gehad.

[ Voor 35% gewijzigd door Reiziger88 op 28-11-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Mijn WP draait nu heel stabiel. Heel gestaag / continu, zojuist een defrost gehad, en dan weer rustig verder pruttelen, dus dat gaat goed :)

Maar het wordt eigenlijk nu wel te warm beneden, bijna 22 graden. Dat is mij wat te gortig, 20-20,5 is prima.
Aan welke knoppen moet ik draaien om daar verandering in te brengen? Op aanraden van hier, toen nog sprake was van extreem pendelen, staat de stooklijn (nog steeds) als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfODikGJxHawGzBwH0ozYH7adQQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zV3p2wDek3eeBTUcs0liOVVX.jpg?f=user_large

Verder zijn er geen instellingen aangepast / staat alles zoals de installateur het bij ingebruikname ingesteld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 10:46
Bij ons nu het tweede seizoen met de Pana. Hoewel dit seizoen aanzienlijk beter ingesteld en getuned (o.a. Heishamon) dan vorig jaar gebruiken we wel meer elektriciteit.

Opgenomen vermogen 1/10/22 t/m 27/11/22: 530kWh bij 550 gewogen graaddagen.
Opgenomen vermogen 1/10/23 t/m 27/11/23: 577 kWh bij 525 gewogen graaddagen.

Iemand een mogelijke verklaring en hoe verloopt bij jullie het verbruik zover dit stookseizoen?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-05 12:17
Goedenavond Panasonic experts:)

Ik heb op advies mijn eigen topic gemaakt met wat vragen waarbij ik hoop dat jullie mij op de juiste weg kunnen helpen!

Panasonic WP advies / werking en toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Tiesert schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:54:
Bij ons nu het tweede seizoen met de Pana. Hoewel dit seizoen aanzienlijk beter ingesteld en getuned (o.a. Heishamon) dan vorig jaar gebruiken we wel meer elektriciteit.

Opgenomen vermogen 1/10/22 t/m 27/11/22: 530kWh bij 550 gewogen graaddagen.
Opgenomen vermogen 1/10/23 t/m 27/11/23: 577 kWh bij 525 gewogen graaddagen.

Iemand een mogelijke verklaring en hoe verloopt bij jullie het verbruik zover dit stookseizoen?
Is je COP gelijk of beter? Dan kan het niet anders dan dat je meer energie je huis in gepompt hebt. Dan moet het óf warmer zijn dan vorig jaar, of het verlies moet groter zijn (verbouwing of heel veel oostenwind).
Heb je zelf een idee?

Ik heb ook meer gebruikt maar het is 1,5 graad warmer in huis

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:41
Pazo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:53:
Mijn WP draait nu heel stabiel. Heel gestaag / continu, zojuist een defrost gehad, en dan weer rustig verder pruttelen, dus dat gaat goed :)

Maar het wordt eigenlijk nu wel te warm beneden, bijna 22 graden. Dat is mij wat te gortig, 20-20,5 is prima.
Aan welke knoppen moet ik draaien om daar verandering in te brengen? Op aanraden van hier, toen nog sprake was van extreem pendelen, staat de stooklijn (nog steeds) als volgt ingesteld:

[Afbeelding]

Verder zijn er geen instellingen aangepast / staat alles zoals de installateur het bij ingebruikname ingesteld had.
Heb je de controller in de buurt hangen dan even 2 graden naar beneden shiften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
Pazo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:53:

[Afbeelding]

Je kan de 33 graden bij -5 wijzigen, wellicht naar 33 graden bij -10??

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ASW1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:48:
[...]

Heb je de controller in de buurt hangen dan even 2 graden naar beneden shiften.
Sorry maar wat bedoel je daar mee, met de controller? :$
BarryH schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:01:
[...]

Je kan de 33 graden bij -5 wijzigen, wellicht naar 33 graden bij -10??
Ga ik eens proberen, kijken wat dat doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Pazo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:08:
[...]

Sorry maar wat bedoel je daar mee, met de controller? :$
De remote, dat ding met een schermpje en pijltjes erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
wheli schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:18:
[...]

Is je COP gelijk of beter? Dan kan het niet anders dan dat je meer energie je huis in gepompt hebt. Dan moet het óf warmer zijn dan vorig jaar, of het verlies moet groter zijn (verbouwing of heel veel oostenwind).
Heb je zelf een idee?

Ik heb ook meer gebruikt maar het is 1,5 graad warmer in huis
Ik heb geen inzicht in mijn COP voor deze twee perioden.

Niets verbouwd ook, wel verbeteringen zoals pomploze verdeler geplaatst, trapisolatie, Heishamon en vraagsturing om meer op minimaal vermogen te draaien... Dus had beloning verwacht in de vorm van lager verbruik.

Windrichting weet ik niet, enige wat ik kan bedenken is aanzienlijk meer regen? Dan verliest ons huis meer warmte.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ASW1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:11:
[...]

De remote, dat ding met een schermpje en pijltjes erop.
Ja sorry, begreep niet dat dat ermee bedoeld werd.
Doen toch gewoon alles in de browser vanaf de bank? ;)

Maar bedoelt dus de doel temperatuur zone die je tussen -5 en 5 kan instellen en standaard op 0 staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Pazo op 28-11-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Pazo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:36:
[...]

Ja sorry, begreep niet dat dat ermee bedoeld werd.
Doen toch gewoon alles in de browser vanaf de bank? ;)
Kan ook.
Stooklijn shiften, -2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Pazo Hah, ik heb hier precies hetzelfde :D Eergisteren rond de 20,5, maar nu met de lagere temperaturen wordt het zo 23 graden binnen. Mijn stooklijn is 36@-10, 26@8. Ik heb m net op de gok verlaagd naar 25@8, geen idee of dat voldoende is of dat het beter zou zijn om juist de hoge temperatuur te verlagen (hij draaide volgens de controller met op 32 graden). Ik zal het resultaat hier morgenavond wel melden.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Tinkerer84 schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:53:
[...]

Ik neem aan dat je met de heima handpers perst? Wellicht wat strakker afstellen?
&@ErikVers

Thnx voor de hint, het was idd de afstelling van de tang!
De imbus bleek losgegaan te zijn, waardoor hij niet ver genoeg meer perste.
Wat betreft de tool van pipetech, die heb ik niet.
De tang is al meerdere jaren oud en destijds kreeg je die er niet bij. Kan me ook niet herinneren dat die destijds te koop was. Iig kan je met een schuifmaat ook de persing checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 23:06
Warmtepomp begon hier net een enorm kabaal te maken (hard tikkend geluid), waarschijnlijk ijsvorming op die ring waarbinnen de ventilator ronddraait waardoor de bladen van de ventilator hiermee in contact kwamen. Zit ook ijs op de fans zelf. Hebben jullie dit al wel eens meegemaakt? :X

[ Voor 18% gewijzigd door Aurelium op 28-11-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextersj
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-12-2024
Beste Tweakers,
Ik heb een Panasonic KIT-ADC09JE5C-1 (WH-ADC0309J3E5C) gekocht uit Spanje en laten installeren (door een bevriend cv & airco monteur) maar hij heeft geen verstand van warmtepompen.
Alles werkt(ik heb warm water en vloerverwarming) maar nu wil ik het eigenlijk laten instellen en optimaliseren.
ik heb de aanwijzingen aan het begin van de topic gelezen maar ik kom er zelf niet uit.
Is er een Tweaker die dit voor mij kan doen(uiteraard tegen betaling) of een tip door welk bedrijf ik dit het best kan laten doen (utrecht )?
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
dextersj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:15:

Is er een Tweaker die dit voor mij kan doen(uiteraard tegen betaling) of een tip door welk bedrijf ik dit het best kan laten doen?
Even erbij vermelden welke regio van NL.

[ Voor 41% gewijzigd door Tiesert op 28-11-2023 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:09
Tiesert schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:34:
[...]

Windrichting weet ik niet, enige wat ik kan bedenken is aanzienlijk meer regen? Dan verliest ons huis meer warmte.
Dan denk ik eerder het aantal zonne-uren dat zit niet in de graaddagen en maakt een groot verschil als je veel glas op het zuiden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
llevering schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:42:
[...]

Dan denk ik eerder het aantal zonne-uren dat zit niet in de graaddagen en maakt een groot verschil als je veel glas op het zuiden hebt.
Woonkamer ligt met de nodige ramen met de lange kant op het zuiden, en met de korte kant op het oosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Tiesert op 28-11-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 12:43
Knopsje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:06:
Vraagje over de vorstventielen: mijn plan was om voor zowel de aanvoer als de retour vanuit de Pana met een 5/4 verloop naar 1" te gaan, daar een 1" vorstventiel op te zetten en dan naar RVS flex en uiteindelijk naar Uponor.
Nu lees ik dat de vorstventielen niet boven elkaar mogen worden geplaatst en volgens de handleiding minstens 10cm uit elkaar moeten. Dat maakt het aansluiten lastig.
Echter zie ik in andere WP topics mensen ook slechts 1 vorstventiel enkel in de retour plaatsen. Dat scheelt zo'n €100 maar lost ook meteen bovenstaand probleem op. Hoe kijken jullie daar naar? Is 1 vorstventiel genoeg of moeten er wel echt twee geplaatst? En hoe sluit je die dan makkelijk aan volgens de voorschriften?
Mocht je het antwoord weten, hier ben ik ook benieuwd naar. :)

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Reiziger88 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:35:
Is het normaal dat de defrost wordt gedaan door de backup heather? Dat zie ik namelijk terug in de logs. Ineens is de bedrijfstijd van de backup heather van 0 naar 1 uur gesprongen, vandaar dat ik verder ben gaan kijken.

EDIT: Al ingelezen, komt omdat ik lage temperatuur heb in de vloerverwarming. Enige methode is backup heather uitzetten? (wat niet wenselijk is). Hopelijk valt het mee met de verbruik, want afgelopen nacht heb ik 8x een defrost gehad.
Als de backup heater (heather spreek je anders uit en betekent heide) is uitgeschakeld, loop je kans op een Error H75. Zie SM blz 159 Custom Menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben een nieuwe gebruiker, dus hou mijn 9J met belangstelling in de gaten.. maar ik vraag me af: hoeveel defrosts zijn teveel defrosts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxL8iFDDrkHhg2TlklcAxz8sb5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JjCxdD2rZWG9TfHxj2HutfTH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcCrmOv0efg-S_-F836uPpkKGww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dmT9WkyIZS9U4y2P8oO2Oo1V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 22:15

ErikVers

e-Duurzaam

WOrange schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:29:
[...]

Mocht je het antwoord weten, hier ben ik ook benieuwd naar. :)
@Knopsje
Vaak word geadviseerd (door de verkopende partij) om er twee te plaatsen. Ik volg je gedachte wel. Als tweaker zou ik het volgende doen; plaats er één in je retour en vul je systeem ed en na wat draaiuren en ontluchten kijk je wat er gebeurd als warmtepomp zonder stroom staat en je de retour de flex los draait. De vraag is vooral of hij goed leegloopt.

Ik twijfel omdat hij onder vacuüm komt te staan en er geen ontluchting plaats vind. Vraag is dus of zodra je de aanvoer los draait er nog een restje water uit komt.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

HomegrownBGP schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:12:
Ik ben een nieuwe gebruiker, dus hou mijn 9J met belangstelling in de gaten.. maar ik vraag me af: hoeveel defrosts zijn teveel defrosts?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet, het is wat het is, vandaag overdag zal het met mindere luchtvochtigheid wel bijtrekken.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Hoe kan je uitzetten dat het back up element wordt gebruikt voor defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-06 12:25
DeepM schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:44:
Mijn vader kreeg vandaag een storing H70 iets met overbelasting. We komen er niet uit waar dit aan ligt. Beide automaten binnen in de warmtepomp zijn aangesloten op aparte groepen, met tussen meters van home wizard.

Wat wel opvalt is dat de linker automaat eigenlijk niks doet. Maar er komt wel stroom naar binnen.

Iemand nog idee wat er aan de hand kan zijn? Na een uurtje draaien verschijnt de error, ik heb zelf nog de heater in de controller uitgeschakeld. Maar dit heeft niks gedaan.

Betreft een J serie 5kw uitvoering.
… is de naam van je vader "Gerhard"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Aurelium schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:44:
Op eigen risico! Ik draai nu al voor het tweede jaar zonder de backup heater met radiatoren zonder problemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkOVS5aGc4XkVXBOCvent1mAVTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81WhLwsDK8hQr9RhOXEKE1eQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Aurelium schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:44:
Waarom wil je die uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Reiziger88 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:35:

Euhm, dus je wilt dat de backup heater niet gebruikt wordt en zegt dan dat dat niet wenselijk is. Nu ben ik je echt ff kwijt.
Maar los daarvan, ja de BH is nodig bij een defrost als Ta lager is dan, ik meen, 27 graden.
Je kan de BH in de hidden settings uitzetten met het risico op een klomp ijs buiten.

Ik lees telkens klagen over verbruik, maar reken maar dat een bevroren WP een nog slechter verbruik heeft en dat een deel van de warmte van de BH ook weer terug je huis in komt (alleen dan wel met een cop van 1). Maar die paar minuten zal je toch de kop niet kosten. En als je dat ECHT niet wilt dan zet je hem uit in het menu en hou je een fohn achter de hand.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:07:
[...]

Op eigen risico! Ik draai nu al voor het tweede jaar zonder de backup heater met radiatoren zonder problemen.
[Afbeelding]
Ik zelfs met alleen VV en wat radiatoren die dicht staan.
Maar wel op eigen risico, @Aurelium niet hier klagen als je straks met een fohn in de tuin aan de slag moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurelium
klump4u schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:12:
[...]

Waarom wil je die uitzetten?
Ik zag dat er ineens behoorlijk wat kWh'tjes aan de defrost opgestookt werden, maar als ik lees dat hiermee ook het backup element niet meer werkt in noodgevallen dan laat ik het wel aanstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Allereerst een grote thank you aan jullie in en rondom de diverse warmtepomp, panasonic, node red en heishamon topics. Wat een kennis en advies heb ik al kunnen verzamelen. _/-\o_

Ik heb sinds begin oktober een WH-MDC07J3E5 draaien. De benedenverdieping op vloerverwarming en de bovenverdieping op T33 radiatoren. Doel is om in de toekomst nog extra vloerverwarming bij te leggen in nog te verbouwen delen van het huis.

Na de installatie wat finetuning gedaan en heb al enkele weken mooie stabiele runs. Moet wel zeggen, dit gaat met minimale warmteafgifte want de warmtepomp is voor nu ietsje overbemeten. Heb zelfs een radiator bijgeplaats om het volume te vergroten. Maar heel belangrijk, we hebben nooit in de kou gezeten.

Afgelopen dagen merk ik de defrosts op in de statistieken, zeker de afgelopen twee dagen leek het bijna ieder uur wel raak (16 defrosts in 24 uur). Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik ten opzichte van eerdere dagen 20kWh meer heb verbruikt. Vandaar mijn vraag, is hier via finetuning wat in te behalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zebQewnDWUMdAhVSLvjBX3gQayo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rhx3MLDRScNd6sulZBnD9ru.jpg?f=fotoalbum_large

De backup heater heeft al 3 uur werk verzet. Dus ergens zou het mooi zijn dat de defrosts op een andere manier zouden gaan, ik lees dat dit ook met retourwater kan, maar daarvoor heb je neem ik aan een aardige systeeminhoud nodig met bijbehorende temperatuur? Ik maak geen gebruik van een buffervat, kan dit een reden zijn waarom sneller op de backupheater overgegaan wordt?

Verder staat de warmtepomp behoorlijk in de wind, ik zat te denken om er wat luwte omheen te creeren om zo wellicht de koude lucht instroom te beperken. We wonen hier in open gebied, dus t kan aardig waaien.

Ik lees inmiddels hierboven over backup heater uitzetten, maar daar durf ik nu niet aan, ik zou liever de situatie willen creeren waarbij de backup heater niet direct aanschiet, maar dat deze echt als backup dient en gewoon iets later aanschiet. Want als dit nu al ontstaat bij 1 graden buiten, hoe gaat dit dan bij -5?

Of loop ik hier nu gewoon te miepen met wat onzekerheid van een nieuwe gebruiker, en is t part of the deal...

[ Voor 15% gewijzigd door Remcor2000 op 29-11-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Remcor2000 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:37:
Allereerst een grote thank you aan jullie in en rondom de diverse warmtepomp, panasonic, node red en heishamon topics. Wat een kennis en advies heb ik al kunnen verzamelen. _/-\o_

Ik heb sinds begin oktober een WH-MDC07J3E5 draaien. De benedenverdieping op vloerverwarming en de bovenverdieping op T33 radiatoren. Doel is om in de toekomst nog extra vloerverwarming bij te leggen in nog te verbouwen delen van het huis.

Na de installatie wat finetuning gedaan en heb al enkele weken mooie stabiele runs. Moet wel zeggen, dit gaat met minimale warmteafgifte want de warmtepomp is voor nu ietsje overbemeten. Heb zelfs een radiator bijgeplaats om het volume te vergroten. Maar heel belangrijk, we hebben nooit in de kou gezeten.

Afgelopen dagen merk ik de defrosts op in de statistieken, zeker de afgelopen twee dagen leek het bijna ieder uur wel raak (16 defrosts in 24 uur). Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik ten opzichte van eerdere dagen 20kWh meer heb verbruikt. Vandaar mijn vraag, is hier via finetuning wat in te behalen?

[Afbeelding]

De backup heater heeft al 3 uur werk verzet. Dus ergens zou het mooi zijn dat de defrosts op een andere manier zouden gaan, ik lees dat dit ook met retourwater kan, maar daarvoor heb je neem ik aan een aardige systeeminhoud nodig met bijbehorende temperatuur? Ik maak geen gebruik van een buffervat, kan dit een reden zijn waarom sneller op de backupheater overgegaan wordt?

Verder staat de warmtepomp behoorlijk in de wind, ik zat te denken om er wat luwte omheen te creeren om zo wellicht de koude lucht instroom te beperken. We wonen hier in open gebied, dus t kan aardig waaien.

Ik lees inmiddels hierboven over backup heater uitzetten, maar daar durf ik nu niet aan, ik zou liever de situatie willen creeren waarbij de backup heater niet direct aanschiet, maar dat deze echt als backup dient en gewoon iets later aanschiet. Want als dit nu al ontstaat bij 1 graden buiten, hoe gaat dit dan bij -5?

Of loop ik hier nu gewoon te miepen met wat onzekerheid van een nieuwe gebruiker, en is t part of the deal...
Hier exact hetzelfde gedrag, veel defrosts, ineens een erg hoog verbruik. Zat vorige week zo rond de 20 kWh per dag (totaal), gisteren ineens 32 kWh. Het hoort erbij als ik de reacties hiervoor zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-06 16:27
Op dit moment met 4 graden buitentemp loopt mijn warmtepomp op 37 hz = 1KW constant. Is dat een beetje normale gebruik?

Zit nu wel in een aparte situatie waarbij ik alleen boven verwarming (110m2 vloerverwarming) in een 250m2 huis. Beneden gaan we volgend maand verbouwen:). Veel warmte gaat dus kwijt naar beneden, die gewoon op 19 a 20 graden blijft. Hoe warm het boven is weet ik niet:O Wel aangenamer dan beneden (23 graden?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Als de backup heater niet gebruikt wordt, dan wordt de energie uit het CV water gehaald. Het verschil is dat het CV water met een COP van bv 3 of 4 opgewarmd is, en de backup heater een COP van 1 heeft.

Als de retourtemperatuur (Tr) onder de 27 graden komt, dan gaat de backup heater aan bij een defrost. Je kunt dat voorkomen door te zorgen dat de Tr hoger dan 27 graden is als de buitentemperatuur onder de defrostsgrens ligt. Hiervoor heb je twee handvaten: de stookijn, en de waterpomp dT. Als je bv een stooklijn instelt die een aanvoertemperatuur (Ta) van 33 bij Tb 3 heeft, en de waterpomp dT op 5, dan is de Tr 28 en heb je een redelijke kans dat de heater niet gebruikt wordt.

De waterpomp dT wordt gebruikt om te zorgen dat de dT niet groter is dan ingesteld - binnen de grenzen van de ingestelde max-flow.

Er is hier een afweging: Kost die hogere Ta/Tr meer energie dan de backup heater? Dat hangt van je installatie af, en moet je zelf bepalen.
De lucht is de "energiebron" van de WP. Je wilt voorkomen dat de koude uitblaaslucht er weer ingezogen wordt. Dus hoe opener hoe beter, wel kan de ventilator meer "tegenwind" ervaren. Ik weet niet wat het effect daarvan is. Hier staat de WP zonder beschutting op een plat dak.

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de backup heater. Op het totaal valt het mee. Het laatste wat je wilt is een grote ijsklomp buiten. Als je het wel probeert: een tuinslang beter dan een fohn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Aurelium schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:34:
[...]

Ik zag dat er ineens behoorlijk wat kWh'tjes aan de defrost opgestookt werden, maar als ik lees dat hiermee ook het backup element niet meer werkt in noodgevallen dan laat ik het wel aanstaan :)
Valt toch wel mee? 3kW x 5 minuten = 0,25kWh
Zelfs in een nacht met de zogenaamde defrost-mania kost je dat maar pakweg 2kWh. En een deel daarvan komt gewoon terug als warmte je huis in, dus ik denk dat het je daadwerkelijk 1-1,5kWh "kost".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Reiziger88 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:48:
1KW constant. Is dat een beetje normale gebruik?

Wel aangenamer dan beneden (23 graden?)
Dat laatste. Met boven 23 graden kan ik me voorstellen dat de WP wel goed moet draaien, dus dan is 37Hz niet zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
sjimmie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:00:
[...]

Valt toch wel mee? 3kW x 5 minuten = 0,25kWh
Zelfs in een nacht met de zogenaamde defrost-mania kost je dat maar pakweg 2kWh. En een deel daarvan komt gewoon terug als warmte je huis in, dus ik denk dat het je daadwerkelijk 1-1,5kWh "kost".
Precies, het is ook niet zo dat een defrost zonder heater geen energie kost. De warmte wordt dan aan het water onttrokken - die daarvoor wel met een hoge COP is opgewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
16 defrosts in 24 uur

20kWh meer

De backup heater heeft al 3 uur werk verzet
Dat lijkt me niet helemaal goed.
16 defrosts samen 20kWh? Dat is dan 1,25kWh per defrost, dan zou tijdens elke defrost de BH maarliefst 25 minuten bezig zijn??
Wat dan weer niet klopt met 3 uur, want 3 uur gedeeld door 16 defrosts is 11 minuten per defrost. En om dan aan 20kWh te komen zou de BH een 6,7kW element moeten zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ErikVers schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:08:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat bij het draaien van de kop ook de pers afstand kan wijzigen

is dit misschien bij jou de oorzaak? Zodat dus de pers niet volledig is gesloten, heb je ook de pipetec controle tool gebruikt? dan weetje of hij ver genoeg is dicht geperst
Heb je een link naar die tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
Even een vraagje voor de specialisten hier :-)
Sta op het punt een Panasonic monobloc 12kW aan te schaffen voor vervanging gasketel, ganse woning op vloerverwarming met aparte zones. Zoals ik het begrijp hoe ik maar 1 enkele zone in de WP te gebruiken en buffervat plaatsen, zodat de naregeling de zones kan bedienen ?
Voor SWW wil ik de zonneboiler (Atag RVS) blijven gebruiken, ik denk echter niet dat hier zomaar een back-up heater in kan. Nu de Panasonic heeft een ingebouwde van 9kW, wordt die ook gebruikt voor SWW ? Dan heb ik geen nodig in het vat zelf denk ik dan.
Voor naregeling, raden jullie een bepaald systeem aan ? Ik was aan het kijken richting Danfoss Icon of EVOhome. Moet zowel knn koelen als verwarmen en in Home Assistant volledig geïntegreerd worden. Bedankt voor de tips !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Thorsd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:57:
[...]

Als de retourtemperatuur (Tr) onder de 27 graden komt, dan gaat de backup heater aan bij een defrost. Je kunt dat voorkomen door te zorgen dat de Tr hoger dan 27 graden is als de buitentemperatuur onder de defrostsgrens ligt. Hiervoor heb je twee handvaten: de stookijn, en de waterpomp dT. Als je bv een stooklijn instelt die een aanvoertemperatuur (Ta) van 33 bij Tb 3 heeft, en de waterpomp dT op 5, dan is de Tr 28 en wordt de heater niet gebruikt.
Met Tr 28 heb je kans dat de heater er toch bijgeschakeld wordt, dat gebeurt ook als tijdens de defrost de Tr onder de 27 graden zakt. Dat zal mogelijk met een flinke vvw installatie niet gebeuren maar ik doe de defrost voor een groot deel op een kleine serie-buffer gebeurt dat wel nu ik met lagere temperaturen stook dan vorig seizoen en de Tr nu zo rond die 28 graden ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34
GeertV78 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:08:
Sta op het punt een Panasonic monobloc 12kW aan te schaffen voor vervanging gasketel, ganse woning op vloerverwarming met aparte zones. Zoals ik het begrijp hoe ik maar 1 enkele zone in de WP te gebruiken en buffervat plaatsen, zodat de naregeling de zones kan bedienen ?
Voor SWW wil ik de zonneboiler (Atag RVS) blijven gebruiken, ik denk echter niet dat hier zomaar een back-up heater in kan. Nu de Panasonic heeft een ingebouwde van 9kW, wordt die ook gebruikt voor SWW ? Dan heb ik geen nodig in het vat zelf denk ik dan.
Voor naregeling, raden jullie een bepaald systeem aan ? Ik was aan het kijken richting Danfoss Icon of EVOhome. Moet zowel knn koelen als verwarmen en in Home Assistant volledig geïntegreerd worden. Bedankt voor de tips !
ik zou me eerst eens inlezen, want jouw post zit vol "red flags".
1. weet je zeker dat je een 12kW T-CAP nodig hebt? Ik heb er zelf 1 ter vervanging van 2500m3 gas per jaar. Toen ik 140m2 vloerverwarming had stond ie te pendelen. Pas nu ik 200m2 vloerverwarming heb kan hij zijn minimale vermogen goed kwijt. Kortom: 12kW is voor grote huizen, heb je dat?
2. De backup-heater is wat de naam al zegt: back-up. Als alles goed gaat ga je die nooit gebruiken
3. Als je SWW wilt maken met je WP dan kan dat gewoon via de WP, geen backup nodig (hoogstens laatste paar graden voor legionella run).
4. buffervat -> bijna nooit nodig
5. naregeling: niet doen, gewoon alles open.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
blb4 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:11:
[...]

Met Tr 28 heb je kans dat de heater er toch bijgeschakeld wordt, dat gebeurt ook als tijdens de defrost de Tr onder de 27 graden zakt. Dat zal mogelijk met een flinke vvw installatie niet gebeuren maar ik doe de defrost voor een groot deel op een kleine serie-buffer gebeurt dat wel nu ik met lagere temperaturen stook dan vorig seizoen en de Tr nu zo rond die 28 graden ligt.
Ja, klopt, zeker weet je het niet, de kans dat de heater gebruikt wordt is dan kleiner. Ik heb het aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
[...]
Als de retourtemperatuur (Tr) onder de 27 graden komt, dan gaat de backup heater aan bij een defrost. Je kunt dat voorkomen door te zorgen dat de Tr hoger dan 27 graden is als de buitentemperatuur onder de defrostsgrens ligt. Hiervoor heb je twee handvaten: de stookijn, en de waterpomp dT. Als je bv een stooklijn instelt die een aanvoertemperatuur (Ta) van 33 bij Tb 3 heeft, en de waterpomp dT op 5, dan is de Tr 28 en wordt de heater niet gebruikt.
Bij een T-CAP heb je een soortgelijk iets, daar gaat hij onder de 27 graden ook defrosten met COP1 maar dan anders.

Normaliter draai ik TA 27, Tr 24. Om die defrost via het water te krijgen heb ik geprobeerd de Tr 27+ te krijgen. Maar om een systeem met enorme vloerverwarming Tr 27+ te krijgen moest de WP toch wel enorm hard draaien. Hierbij gaat er gewoon veel meer energie het huis in waardoor het huis weer warmer wordt tenzij je 'm regelmatig gaat uitzetten (waarbij het water weer afkoelt en het dus weer lang duurt voor je die 27 graden weer haalt).

Kortom: het is niet altijd "haalbaar" om je Tr "even" boven de 27 te krijgen. Ik heb defrosts met COP1 dus maar geacepteerd voor nu.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

GeertV78 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:08:
@ConQuestador heeft meeste al beantwoord. Let vooral op je minimale grootte die een t cap wil hebben ivm hogere minimale vermogen.

-A
buffervat in de retour in serie enkel nodig onder 50l systeeminhoud voor de 5-7-9 kw de 12kw kijk ff in design manuel.
-B
buffervat parallel en extra circulatie pomp enkel nodig bij zone regeling.

Let op naregeling (master/slave) en zoneregeling (master/master) zijn twee verschillende dingen.
Bij naregeling hebben we het officieel over knijpen oftewel een master bediening in de hoofdreferentie ruimte en de rest is slave en je zorgt dat hoofdruimte nooit dicht kan lopen met een minimale systeem inhoud genoemd bij A. Dan dus geen tweede circulatie pomp en buffervat nodig

Ga je dus voor master master, zoneregeling dan sluit je deze aan met een paralel buffer. Ik zou dan aansluiten zoals type D

Wat betreft zoneregeling test ik nu met plugwise. Is mooi in de app en kan koelen-verwarmen en zoneregeling op radiator en of vloerverwarming.
Je hebt dan minimaal nodig: Adam+Lisa+koelen en verwarmenrelais 230V een plug en de koelfeature in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7wg6KCFFplkDRyZeHuXEhWRzPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyYObBXwuQ32fENrMyj209q9.png?f=fotoalbum_large

Wat betreft de backup die word ook gebruikt voor eventuele sww legionlla run dus in sww vat zelf niet noodzakelijk. Wel ben ik groot van van de rvs van pana ivm zijn lage stilstandverlies en geen anode, waardoor je er gratis een 1500w backup in het vat erbij hebt. Maar snap dat als je een zonneboiler hebt met een nog te benutten spiraal dat je die dan wilt gebruiken. Let wel op dat je niet op de zonneboiler spiraal kan aansluiten, je wilt namelijk geen glycol in je cv systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 29-11-2023 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

[Afbeelding]

om te weten of je veel of weinig gebruikt moet je eienlijk eerst je gasverbruik goed loggen. (of terug rekenen op basis van graaddagen) ik was laatst bij iemand die ik had verteld over mijn warmtepomp avontuur en heeft er ook 1 genomen. was een soort van boos op mij omdat hij enorm veel gebruikt. terug gerekend naar gas en hij hield zijn waffel weer. om 1 of andere reden hebben mensen de neiging om hoge getallen eng te vinden.

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

Wat het beste werkt is nu ff niet naar de grafiekjes kijken 😋👍

Het is even niet anders en zou zelf hem niet uit zetten.

Als het bij je huis past (veel warmtebuffer en vloerverwarming met de slangen diep in beton) dan kun je hem prima met nachtverlaging wat uren uitzetten. Daar voorkom je op jaarbasis veel defrosts mee alleen met huidige weer (onder de 4-5graden) overdag dan maakt het niks meer uit en kun je net zo goed ff 24/7 draaien.

Normaal mag hij van mij tussen 10:00 en 00:00 enkel werken alleen als overdag ook onder de 4 graden gaat zet ik hem 24/7 gelijk, handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ErikVers schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:28:
[...]

Let op naregeling (master/slave) en zoneregeling (master/master) zijn twee verschillende dingen.
Bij naregeling hebben we het officieel over knijpen oftewel een master bediening in de hoofdreferentie ruimte en de rest is slave en je zorgt dat hoofdruimte nooit dicht kan lopen met een minimale systeem inhoud genoemd bij A. Dan dus geen tweede circulatie pomp en buffervat nodig

Ga je dus voor master master, zoneregeling dan sluit je deze aan met een paralel buffer. Ik zou dan aansluiten zoals type D

[Afbeelding]
Ik was van 't weekend bij een vriend die een hybride warmtepomp installatie heeft laten aanleggen waarbij cv en WP beide op een parallelbuffer zijn aangesloten. Volgens mij gebruiken installateurs nooit iets anders dan configuratie F. In dit geval WP en CV via T stuk op 1 kant van het vat en 't afgiftesysteem op de andere kant. Volgens mij hebben die installateurs geen idee dat 't ook anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

blb4 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:40:
[...]

Ik was van 't weekend bij een vriend die een hybride warmtepomp installatie heeft laten aanleggen waarbij cv en WP beide op een parallelbuffer zijn aangesloten. Volgens mij gebruiken installateurs nooit iets anders dan configuratie F. In dit geval WP en CV via T stuk op 1 kant van het vat en 't afgiftesysteem op de andere kant. Volgens mij hebben die installateurs geen idee dat 't ook anders kan.
Klopt meeste pakken F
Grootste nadeel is dat met een lager debiet over je afgifte je met F nooit het warmste water krijgt. Veel vermenging zeker icm na en zone regeling.

Je kan de panasonic (bivalent) icm cv ook gewoon in de leiding tappen zonder buffer icm de keerkleppen op de juiste positie. Remeha en intergas werken best mooi gewoon met een in of externe originele openverdeler. Met name de elga ace (interne openverdeler) is daarmee makkelijk en foutloos aan te sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 29-11-2023 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
blb4 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:40:
[...]

Als je meerdere warmtebronnen koppelt, wordt het snel ingewikkelder dan je zou denken. Een parallelbuffer of open vedeler is dan de juiste keuze denk ik.

Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat de Pana heel gevoelig is voor tegendruk. Als dit maar een beetje te veel is krijg je of heel korte runs, of H62 (flow error). Vooral als de waterpomp op een laag debiet draait.

Een voorbeeld wat ik zonder parallelbuffer zie gebeuren met de Pana en een Ecolution ventilatie WP parallel:
1. Beide draaien lekker, pana waterpomp op 10 l/m
2. Pana gaat defrosten en gooit het debiet omhoog.
3. Ecolution waterpomp gaat ook harder draaien omdat hij anders de warmte niet meer kwijt kan.
4. Pana start weer na de defrost maar haalt de gewenste flow niet door de ecolution pomp die nu nog steeds hard draait -> H62.

Met een lage Pana dT of vaste flow gebeurt dit niet omdat rond een defrost de waterpomp dan harder draait.

Ik zelf vind dit nog wel enigszins interessant, maar als installateur wil je hier natuurlijk niets mee te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Meten is weten, valt wel mee met die kWh'tjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjEYe6Vfc6ciCzmu_seMh4qHg14=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf8CAv87rdXIVIS3PRSkwmLm.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
sjimmie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:07:
[...]

Dat lijkt me niet helemaal goed.
16 defrosts samen 20kWh? Dat is dan 1,25kWh per defrost, dan zou tijdens elke defrost de BH maarliefst 25 minuten bezig zijn??
Wat dan weer niet klopt met 3 uur, want 3 uur gedeeld door 16 defrosts is 11 minuten per defrost. En om dan aan 20kWh te komen zou de BH een 6,7kW element moeten zijn. :?
Sorry, ik heb hier waardes niet in een goede vergelijking genoemd. De 3 uur backup heater tijd is verdeeld over de looptijd van de warmtepomp, dat is geen 3 uur uit 24 uur gelukkig. Verder haal ik de extra 20kWh uit het totale verbruik, dat is inclusief de extra energie nodig om het huis warm te houden ten opzichte van eerdere dagen... Dus het zal niet geheel 20kWh voor de backup heater zijn geweest.
twain4me schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:37:
[...]

om te weten of je veel of weinig gebruikt moet je eienlijk eerst je gasverbruik goed loggen. (of terug rekenen op basis van graaddagen) ik was laatst bij iemand die ik had verteld over mijn warmtepomp avontuur en heeft er ook 1 genomen. was een soort van boos op mij omdat hij enorm veel gebruikt. terug gerekend naar gas en hij hield zijn waffel weer. om 1 of andere reden hebben mensen de neiging om hoge getallen eng te vinden.

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Klopt, hoge getallen zijn eng dat zorgde even voor onzekerheid, ik wil ze graag verklaard hebben en dat lukte me even niet. Maar ik ben denk ik te snel geweest, als ik de reacties zo lees is het deels logisch en kan ik er nu nog geen conclusies aan verbinden daarvoor heb ik gewoon meer dagen aan data nodig met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Thorsd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:06:
[...]

Als je meerdere warmtebronnen koppelt, wordt het snel ingewikkelder dan je zou denken. Een parallelbuffer of open vedeler is dan de juiste keuze denk ik.

Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat de Pana heel gevoelig is voor tegendruk. Als dit maar een beetje te veel is krijg je of heel korte runs, of H62 (flow error). Vooral als de waterpomp op een laag debiet draait.

Een voorbeeld wat ik zonder parallelbuffer zie gebeuren met de Pana en een Ecolution ventilatie WP parallel:
1. Beide draaien lekker, pana waterpomp op 10 l/m
2. Pana gaat defrosten en gooit het debiet omhoog.
3. Ecolution waterpomp gaat ook harder draaien omdat hij anders de warmte niet meer kwijt kan.
4. Pana start weer na de defrost maar haalt de gewenste flow niet door de ecolution pomp die nu nog steeds hard draait -> H62.

Met een lage Pana dT of vaste flow gebeurt dit niet omdat rond een defrost de waterpomp dan harder draait.

Ik zelf vind dit nog wel enigszins interessant, maar als installateur wil je hier natuurlijk niets mee te maken hebben.
Dat is natuurlijk een heel valide punt, als installateur moet je - zeker voor een niet Tweaker gebruiker - een installatie neerzetten die 't gewoon altijd doet. Als daarmee dan niet de allerhoogste efficiency gehaald kan worden dan is dat maar zo. Vanmorgen was hier de WP niet aangegaan want ik had blijkbaar wat te veel zitten kloten in de HeishaMon rules waarmee in nu mijn WP aanstuur, dat hoort er een beetje bij. Gelukkig redelijk goed geïsoleerd (50er jaren) huis dus 't was nog 17 graden en met radiatoren/convectoren en een licht overgedimensioneerd 7J is 't inmiddels weer de gewenste 19,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
[...]

Als de backup heater niet gebruikt wordt, dan wordt de energie uit het CV water gehaald. Het verschil is dat het CV water met een COP van bv 3 of 4 opgewarmd is, en de backup heater een COP van 1 heeft.

Als de retourtemperatuur (Tr) onder de 27 graden komt, dan gaat de backup heater aan bij een defrost. Je kunt dat voorkomen door te zorgen dat de Tr hoger dan 27 graden is als de buitentemperatuur onder de defrostsgrens ligt. Hiervoor heb je twee handvaten: de stookijn, en de waterpomp dT. Als je bv een stooklijn instelt die een aanvoertemperatuur (Ta) van 33 bij Tb 3 heeft, en de waterpomp dT op 5, dan is de Tr 28 en heb je een redelijke kans dat de heater niet gebruikt wordt.

De waterpomp dT wordt gebruikt om te zorgen dat de dT niet groter is dan ingesteld - binnen de grenzen van de ingestelde max-flow.

Er is hier een afweging: Kost die hogere Ta/Tr meer energie dan de backup heater? Dat hangt van je installatie af, en moet je zelf bepalen.

[...]

De lucht is de "energiebron" van de WP. Je wilt voorkomen dat de koude uitblaaslucht er weer ingezogen wordt. Dus hoe opener hoe beter, wel kan de ventilator meer "tegenwind" ervaren. Ik weet niet wat het effect daarvan is. Hier staat de WP zonder beschutting op een plat dak.

[...]

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de backup heater. Op het totaal valt het mee. Het laatste wat je wilt is een grote ijsklomp buiten. Als je het wel probeert: een tuinslang beter dan een fohn.
Bedankt voor de uitleg, ik kan t nu ook terugzien in de grafieken, wanneer de retour temperatuur hoger is dan 27 graden zie ik lagere stroompieken dan de keren dat ik backupheater zag werken.

Eens zien of wat rapportjes kan knutselen waar ik dit beter inzichtelijk krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 10:30
Aurelium schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:03:
Warmtepomp begon hier net een enorm kabaal te maken (hard tikkend geluid), waarschijnlijk ijsvorming op die ring waarbinnen de ventilator ronddraait waardoor de bladen van de ventilator hiermee in contact kwamen. Zit ook ijs op de fans zelf. Hebben jullie dit al wel eens meegemaakt? :X
Dat hoort niet te gebeuren. Staat hij goed waterpas?
Heeft hij uitgestaan tijdens een bui? Normaal gesproken slingert het water meteen van de ventilator af.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:54
klump4u schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:13:
[...]

Meten is weten, valt wel mee met die kWh'tjes
[Afbeelding]
Mijn topscore is 11kWh in 1 dag op alleen de meter van het backup element, dat was begin dit jaar. Ik heb het element dit najaar uitgezet en tot nu toe gaat het prima.

Edit: 10 maart was dat, 11 kWh op het element, 22kWh op de pomp.

[ Voor 6% gewijzigd door MaartenXM op 29-11-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:43
Mijn Pana heeft momenteel een ontzettend hoog gebruik. Hij lijkt iedere 45 minuten een defrost te doen, omdat de leidingtemperatuur onder de -10 graden komt. Ik vraag me dan ook af hoe ik dit kan verbeteren. Hij heeft sinds vannacht 0:00 al 25 kWh verbruikt, met name voor de-frosts/hogere frequentie. Hierbij draaide ik tot vanochtend op 30/25 (geen war). Ik heb een aantal aanpassingen gedaan, namelijk lagere dT/war van 28/25.

Vorig jaar draaide ik op hogere aanvoer temperaturen aangezien ik geen vloerverwarming had. Hoewel de COP daarbij lager was, was het energieverbruik uiteindelijk lager. Ook waren er veel minder de-frosts op basis van het backup element.

Dit jaar heb ik op de volledige beneden verdieping 88m2 aan vloerverwarming. Bij temperaturen boven de 4 graden gaat dit meer dan prima, echter als het buiten onder de 4 graden schiet, gaat hij erg vaak de-frosts doen. Het rare is dat de leidingtemperatuur relatief stabiel blijft, maar vervolgens ineens een duik naar beneden neemt om weer een defrost te trigggeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgugFSOGbhaiX1oFGvd7vHswhEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6hz3RLi5UceIZWLTUirCaRE.png?f=fotoalbum_large

Iemand enige tips ?:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29

dof

[...]

Ja er zijn veel defrosts afgelopen anderhalve dag. Wel voor het eerst sinds begin april volgens mij. Maar ik zou zeker niet het risico nemen om de backup heater uit te zetten.

Kijk even preciezer naar je backup heater verbruik. Hieronder even ingezoomd op het energieverbruik van 1 defrost vannacht (hebben allemaal zelfde verloop).

't Is weergegeven met DSRM meter die naar verbruik van de fases kijkt. En je ziet in paars (fase L3) het backup heater verbruik en in bruin (fase L2) het gewone WP verbruik (plus ~10% andere verbruikers in huis).

De backup heater is wat mij betreft te vergelijken met de even de waterkoker aan.

Ik zou vooral de Pana z'n belangrijke werk laten doen. Niet gaan interfereren met dingen uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0U386oCuG31piITCI2fCGTqiUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3AnpYcUzpy1z5OegI0ZV7Xb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 29-11-2023 12:45 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 17:12
Binifada schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:50:
[...]

… is de naam van je vader "Gerhard"?
Nee zo heet hij niet. Maar we hebben het probleem al gevonden. Wij vermoeden dat een kabelbreuk de oorzaak was van de storing. We hebben net een nieuwe kabel getrokken en de pomp weer aangezet. Even wachten wat die gaat doen. Tot nu toe werkt het naar behoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 15:28
RemySoeters schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:33:
Mijn Pana heeft momenteel een ontzettend hoog gebruik. Hij lijkt iedere 45 minuten een defrost te doen, omdat de leidingtemperatuur onder de -10 graden komt. Ik vraag me dan ook af hoe ik dit kan verbeteren. Hij heeft sinds vannacht 0:00 al 25 kWh verbruikt, met name voor de-frosts/hogere frequentie. Hierbij draaide ik tot vanochtend op 30/25 (geen war). Ik heb een aantal aanpassingen gedaan, namelijk lagere dT/war van 28/25.

Vorig jaar draaide ik op hogere aanvoer temperaturen aangezien ik geen vloerverwarming had. Hoewel de COP daarbij lager was, was het energieverbruik uiteindelijk lager. Ook waren er veel minder de-frosts op basis van het backup element.

Dit jaar heb ik op de volledige beneden verdieping 88m2 aan vloerverwarming. Bij temperaturen boven de 4 graden gaat dit meer dan prima, echter als het buiten onder de 4 graden schiet, gaat hij erg vaak de-frosts doen. Het rare is dat de leidingtemperatuur relatief stabiel blijft, maar vervolgens ineens een duik naar beneden neemt om weer een defrost te trigggeren.

[Afbeelding]

Iemand enige tips ?:)
Hier idem hoor. Met een 12 kw t-cap. Het zal de tijd van het jaar zijn. Had al even geprobeerd om de nachtverlaging wat strakker te zetten maar ik laat hem maar gewoon 24/7 doorpruttelen met dit weer en z'n werk doen. Ik lees bij veel medetweakers dat ze hetzelfde ervaren. Dus denk dat we vooral de weergoden de schuld moeten geven :)

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Daffy1982 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:38:
[...]

Hier idem hoor. Met een 12 kw t-cap. Het zal de tijd van het jaar zijn. Had al even geprobeerd om de nachtverlaging wat strakker te zetten maar ik laat hem maar gewoon 24/7 doorpruttelen met dit weer en z'n werk doen. Ik lees bij veel medetweakers dat ze hetzelfde ervaren. Dus denk dat we vooral de weergoden de schuld moeten geven :)
gister 40 kwH verstookt met mijn 12 T-CAP, toen had ik nog nachtverlaging en was ie eigenlijk constant aan het proberen bij te benen tussen de defrosts door.

Gisteravond nachtverlaging uitgezet en hij heeft tot nu to 18kW verstookt (sinds 00:00), waarbij hij nu uitgegaan is omdat het huis boven de gewenste temperatuur is. Wel 8 defrosts gezien vanochtend.

Ik denk dus ook dat ik nachtverlaging maar laat voor wat het is bij temperaturen onder de 4 graden. Daarboven werkte het prima, maar zodra hij minimaal 35Hz draait en ook nog gaat defrosten laat ik 'm wel gewoon lekker zijn eigen gangetje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Pfoei, als ik dat zo lees hier dan ben ik blij met onze "gewone" middenwoning.
Met 12kWh en 1 defrost was het gisteren de hele dag behagelijk. En daar zat dan ook nog een SWW run bij!

Vandaag tot nu toe 7,5kWh en 2 defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd naar de defrosts.
Wellicht 1 piek gehad, maar kan het niet goed ontdekken.
Of wellicht staat grafana niet juist.

Hierbij de run van 24uur. (vandaag /gisteren 28/29-11-2023)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODwJ4ieUcsGGDvrbaVp9fFmEJXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ICp5R8n2oOBCxo5VfreivnmZ.png?f=fotoalbum_large

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17
@ConQuestador Ik stook nu ook zo 40-45kW weg. Helpt ook niet om vanaf 20u met 6 personen te douchen/ bad en dat de SWW daarna weer gaat verwarmen als het al lekker koud is. Heb hem doorlopend op 19 graden binnen.

Vorige bewoner had 4k m3 gas en 8k kW elektra, dus het zal wel aardig kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Weet iemand hoe je de Service Cloud van taal verandert? Van Nederlands naar Engels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beekforel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:56:
Weet iemand hoe je de Service Cloud van taal verandert? Van Nederlands naar Engels.
Nee, je moet je browser van taal veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het is nu -1 (Leeuwarden) en luchtvochtigheid is 100%..

Ta 28 en Tr 25 houdt ons huis met 8 groepen nog prima op 21 graden.

6 defrosts tot nu toe gehad vandaag., maar dat zal nu wel vaker worden met die mist enzo :P

13 kWh in de pomp en 2,8 kWh in de backup heater

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 29-11-2023 20:29 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
Beekforel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:56:
Even de Locale Switcher extensie installeren in Chrome of FF, dan kun je voor alleen je Pana Service Cloud tab snel switchen of wisselen van taal. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:22:
[...]

gister 40 kwH verstookt met mijn 12 T-CAP, toen had ik nog nachtverlaging en was ie eigenlijk constant aan het proberen bij te benen tussen de defrosts door.

Gisteravond nachtverlaging uitgezet en hij heeft tot nu to 18kW verstookt (sinds 00:00), waarbij hij nu uitgegaan is omdat het huis boven de gewenste temperatuur is. Wel 8 defrosts gezien vanochtend.

Ik denk dus ook dat ik nachtverlaging maar laat voor wat het is bij temperaturen onder de 4 graden. Daarboven werkte het prima, maar zodra hij minimaal 35Hz draait en ook nog gaat defrosten laat ik 'm wel gewoon lekker zijn eigen gangetje gaan.
Zit voor vandaag op 30kWh opgenomen vermogen en 10 defrosts vanaf middernacht tot nu. Draait op 30 a 31Hz en het is 20,4C binnen. Het opgenomen vermogen heb ik gelimiteerd op 2kW. Watertemp is zo'n 33 a 34C bij -1C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik ben nog aan het spelen met de stooklijn, heb hem nu maar gezet op 12/25 en -3/27 (bijna vlak dus).
Gister en vandaag stond de setpoint op 27 graden. Zojuist is die naar 28 graden gegaan, omdat het kouder is nu. Maar gisteren draaide hij heel mooi op 20Hz en vandaag steeds bijna op 40Hz, wat volgens mij helemaal niet nodig is. Met een hogere aantal Hz krijg je kortere runs, meer defrosts en dus over een dag heen veel meer energieverbruik.
Ik zet daarom zojuist de stooklijn omlaag, waardoor de setpoint nu 26 graden is (voor een koudere temperatuur dan gisteren). Vervolgens gaat de WP rustiger draaien en is de Ta nu 26,5 graden. De Tr is 23,5 graden en ik ga nu even kijken hoe dat loopt voor de kamertemperatuur.

Maar waarom draaide de WP eerst met een dubbel aantal Hz (met veel meer stroom, defrosts en start/stops), terwijl de Ta ongeveer 28,5 graden was en draait hij nu met 20Hz (de helft minder) en een Ta van bijna 27 graden. Het scheelt 1,5 graden, maar ik kan me niet voorstellen dat die 1,5 graad voor 600W continue meer stroomverbruik zorgt, meer defrosts (en dus nog meer stroom) en ook nog meer start/stops. Of klopt dat helemaal met hoe het nou eenmaal werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Krilo_89 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:20:
Ik ben nog aan het spelen met de stooklijn, heb hem nu maar gezet op 12/25 en -3/27 (bijna vlak dus).
Gister en vandaag stond de setpoint op 27 graden. Zojuist is die naar 28 graden gegaan, omdat het kouder is nu. Maar gisteren draaide hij heel mooi op 20Hz en vandaag steeds bijna op 40Hz, wat volgens mij helemaal niet nodig is. Met een hogere aantal Hz krijg je kortere runs, meer defrosts en dus over een dag heen veel meer energieverbruik.
Ik zet daarom zojuist de stooklijn omlaag, waardoor de setpoint nu 26 graden is (voor een koudere temperatuur dan gisteren). Vervolgens gaat de WP rustiger draaien en is de Ta nu 26,5 graden. De Tr is 23,5 graden en ik ga nu even kijken hoe dat loopt voor de kamertemperatuur.

Maar waarom draaide de WP eerst met een dubbel aantal Hz (met veel meer stroom, defrosts en start/stops), terwijl de Ta ongeveer 28,5 graden was en draait hij nu met 20Hz (de helft minder) en een Ta van bijna 27 graden. Het scheelt 1,5 graden, maar ik kan me niet voorstellen dat die 1,5 graad voor 600W continue meer stroomverbruik zorgt, meer defrosts (en dus nog meer stroom) en ook nog meer start/stops. Of klopt dat helemaal met hoe het nou eenmaal werkt?
Ik krijg precies hetzelfde gedrag. Heb de Ta ook verder verlaagd, naar 26/23. Minder de-frosts dan vanochtend/overdag.

Als ik kijk naar de compressor zie ik ook vergelijkbare “rare” zaken. vanochtend TA30 => 69hz, vanmiddag ta 28=>48hz en nu op ta 26=>29/32hz. (Ik ben er aan het spelen met ta, gezien dit het eerste jaar is met vvw icm pana).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er spelen zoveel factoren, neem zeker de retourtemperatuur mee als je dan direct wilt vergelijken. En kijk naar langere periodes. Maar een stooklijn van 2 graden verschil... is dat nog wel een stooklijn ;) Een beetje zon of gure wind heeft dan toch een veel grotere invloed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Krilo_89 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:20:
Zodra er defrosts komen, heeft dat effect op meerdere aspecten.
Stel dat je huis 5kW vermogen nodig heeft en dat de WP 1x per uur 6 minuten lang een defrost doet. Dan:
  • Tijdens een defrost wordt er geen warmte opgewekt. In de overige 54 minuten moet er 10% meer warmte worden opgewekt om tot een zelfde resultaat te komen. Er moet nu 5.55 kW opgewekt worden.
  • Tijdens de defrost staat de WP niet alleen stil, maar wordt het ijs ontdooid met warmte die eerst opgewekt is. Als dat 0.6kWh is, dan moet in de 54 minuten die ook opgewekt worden. We zitten nu op 6.22 kW wat opgewekt moet worden als er niet gedefrost wordt.
Daarnaast loopt voor de defrost het opgewekt vermogen terug door invriezing, en daarmee de COP. In onderstaand plaatje schat ik dat verlies op 4kW gedurende 10 min = 0.67 kWh.

Maargoed, de omstandigheden zijn moeilijk te veranderen, en het wordt ook wel weer eens anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQhVlS0MK5ukd_GZ5_OCJJyR_BA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oS3hgdQvw1jYLvtF9MFKmV7X.png?f=user_large
(blauw opgenomen, paars opgewekt, rood COP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Thorsd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:30:
• Tijdens de defrost staat de WP niet alleen stil, maar wordt het ijs ontdooid met warmte die eerst opgewekt is. Als dat 0.6kWh is, dan moet in de 54 minuten die ook opgewekt worden. We zitten nu op 6.22 kW wat opgewekt moet worden als er niet gedefrost wordt.
[/list]
Duidelijk verhaal. Maar tijdens de defrost wordt ook warmte opgewekt, flink wat zelfs, als de backup heater wordt gebruikt nog meer. Niet alle warmte om te ontdooien hoeft dan ook weer te worden toegevoegd naderhand. Dan zou het niet meer bij te benen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Aikon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:07:
[...]

Duidelijk verhaal. Maar tijdens de defrost wordt ook warmte opgewekt, flink wat zelfs, als de backup heater wordt gebruikt nog meer. Niet alle warmte om te ontdooien hoeft dan ook weer te worden toegevoegd naderhand. Dan zou het niet meer bij te benen zijn.
De warmte die tijdens een defrost wordt opgewekt is alleen aan de verkeerde kant van je huis :)

Om de WP te ontdooien is energie nodig. Als die uit het cv water komt ben je die binnen gewoon kwijt en is het voor de vogels. De grafiek gaat niet onder 0, maar het vermogen is flink negatief tijdens een defrost.

Ook de warmte van de heater tijdens een defrost wordt gebruikt om te ontdooien, die komt over het algemeen niet je huis in. Ik kan wel even kijken voor een grafiekje met een defrost waar de heater aan is. Als deze 6 min aan is geeft dat 0.3kWh energie, ongeveer de helft die nodig is.

• Aikon
  • Niet online
Thorsd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:26:
[...]

De warmte die tijdens een defrost wordt opgewekt is alleen aan de verkeerde kant van je huis :)

Om de WP te ontdooien is energie nodig. Als die uit het cv water komt ben je die binnen gewoon kwijt en is het voor de vogels. De grafiek gaat niet onder 0, maar het vermogen is flink negatief tijdens een defrost.

Ook de warmte van de heater tijdens een defrost wordt gebruikt om te ontdooien, die komt over het algemeen niet je huis in. Ik kan wel even kijken voor een grafiekje met een defrost waar de heater aan is. Als deze 6 min aan is geeft dat 0.3kWh energie, ongeveer de helft die nodig is.
Dat begrijp ik, maar je stelt dat de warmte on te ontdooien allemaal uit je huis komt en dus weer moet worden toegevoegd. Maar zoals je hier ook zegt wordt een groot deel buiten voor de vogeltjes opgewekt. Slechts een klein deel ben je kwijt uit je huis.

Overigens is de defrost state ook nog minuten actief als boel weer de goede kant op draait. Ik weet nie hoe lang, misschien tot aanvoer weer boven de 27 komt. Dat is energie gebruikt tijdens de defrost, maar puur voor verwarning binnen. Maar wel om de afkoeling te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roschambo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik heb net een panasonic wh-adc0509L3E5, en het is een nachtmerrie om te ontluchten, de backup heater heeft een ontluchtingsnippel op de bovenkant zitten, daar staat nooit echt lucht want daar kan het terug stromen naar de handmatigeontluchter die boven de unit zit. De vuilafschijder heeft dat niet, daar zit een plug met klem in. Vanaf de vuilafschijder gaat de buis recht naar beneden naar de pomp, en al de lucht die zich na die vuilafschijder ophoopt blijft daar dan doodleuk zitten. En klinkt je apparaat als een aquarium. En de ontuchtingscyclus haalt de lucht er eigenlijk net niet uit.

TLDR: Weet iemand welke ontluchtingsnippel er in die vuilafschijder past

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hb_DzpzBcnFJbeKa6J-cHB00So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcWyY7TECSNt4Iy7gig6DPFq.jpg?f=fotoalbum_large
Deze zit op de backup heater
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/073opPOpKsEN19GfuAvxI2SysEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/628IcrPfpWkY6QhoejBz86O3.jpg?f=fotoalbum_large

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:00:

[...]

Outdoor pipe temperatuur op -7 is de trigger volgens mij.
Hij gaat steeds lager hier, inmiddels -14 en defrost nog niet begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqKFsQozTUKEdrl4PvAYGRGBf9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v95e5uFlbOQVvbho8bvYzwMK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
Beekforel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:00:
[...]

Hij gaat steeds lager hier, inmiddels -14 en defrost nog niet begonnen.

[Afbeelding]
Raar, die van mij kan van -6 naar -15 schieten in 10 minuten. Bij jou gaat het veel gelijkmatiger naar beneden. De pieken zijn toch juist de-frosts, of ben ik nou gek?

• Thorsd
Aikon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:29:
[...]

Dat begrijp ik, maar je stelt dat de warmte on te ontdooien allemaal uit je huis komt en dus weer moet worden toegevoegd. Maar zoals je hier ook zegt wordt een groot deel buiten voor de vogeltjes opgewekt. Slechts een klein deel ben je kwijt uit je huis.

Overigens is de defrost state ook nog minuten actief als boel weer de goede kant op draait. Ik weet nie hoe lang, misschien tot aanvoer weer boven de 27 komt. Dat is energie gebruikt tijdens de defrost, maar puur voor verwarning binnen. Maar wel om de afkoeling te compenseren.
De energie voor de warmte die opgewekt wordt, komt ergens vandaan. Bij een warmtepomp is dat:
- De elektrische energie die de WP in gaat.
- De warmtebron. Tijdens normaal bedrijf is dat de buitenlucht, tijdens defrost (mode 1) het cv water.
De verhoudig tussen deze is de COP.

Tijdens een defrost (mode 1, dus zonder backup heater of bypass op de t-cap), draait de WP gewoon omgekeerd. Dus wordt er warmte uit je huis naar buiten gepompt om het ijs te smelten. De energie voor het ontdooien komt voor het grootste gedeelte uit je huis, en een kleiner gedeelte uit de opgenomen elektrische energie voor de compressor. Het smeltwater loopt weg en de energie ben je binnen kwijt. Dit is zowel de gebruikte stroom als warmte uit het water.

Waar normaal de WP normaal 10 stappen vooruit in een uur kan doen, doet deze nu 9 en 1 stap terug. De overgebleven 8 stappen moeten groter zijn om dezelfde "afstand" te overbruggen (compressor moet harder draaien).

Als de WP de backup heater gebruikt dan koelt je huis minder af omdat een gedeelte van de energie voor het ontdooien uit de heater komt, die het water opwarmt zodat de warmtebron voor de compressor meer energie bevat. (Bij de t-cap werkt het anders.)
Pagina: 1 ... 37 ... 88 Laatste