Allereerst een grote thank you aan jullie in en rondom de diverse warmtepomp, panasonic, node red en heishamon topics. Wat een kennis en advies heb ik al kunnen verzamelen.
Ik heb sinds begin oktober een WH-MDC07J3E5 draaien. De benedenverdieping op vloerverwarming en de bovenverdieping op T33 radiatoren. Doel is om in de toekomst nog extra vloerverwarming bij te leggen in nog te verbouwen delen van het huis.
Na de installatie wat finetuning gedaan en heb al enkele weken mooie stabiele runs. Moet wel zeggen, dit gaat met minimale warmteafgifte want de warmtepomp is voor nu ietsje overbemeten. Heb zelfs een radiator bijgeplaats om het volume te vergroten. Maar heel belangrijk, we hebben nooit in de kou gezeten.
Afgelopen dagen merk ik de defrosts op in de statistieken, zeker de afgelopen twee dagen leek het bijna ieder uur wel raak (16 defrosts in 24 uur). Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik ten opzichte van eerdere dagen 20kWh meer heb verbruikt. Vandaar mijn vraag, is hier via finetuning wat in te behalen?
De backup heater heeft al 3 uur werk verzet. Dus ergens zou het mooi zijn dat de defrosts op een andere manier zouden gaan, ik lees dat dit ook met retourwater kan, maar daarvoor heb je neem ik aan een aardige systeeminhoud nodig met bijbehorende temperatuur? Ik maak geen gebruik van een buffervat, kan dit een reden zijn waarom sneller op de backupheater overgegaan wordt?
Verder staat de warmtepomp behoorlijk in de wind, ik zat te denken om er wat luwte omheen te creeren om zo wellicht de koude lucht instroom te beperken. We wonen hier in open gebied, dus t kan aardig waaien.
Ik lees inmiddels hierboven over backup heater uitzetten, maar daar durf ik nu niet aan, ik zou liever de situatie willen creeren waarbij de backup heater niet direct aanschiet, maar dat deze echt als backup dient en gewoon iets later aanschiet. Want als dit nu al ontstaat bij 1 graden buiten, hoe gaat dit dan bij -5?
Of loop ik hier nu gewoon te miepen met wat onzekerheid van een nieuwe gebruiker, en is t part of the deal...
[
Voor 15% gewijzigd door
Remcor2000 op 29-11-2023 09:38
]