Thorsd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:27:
[...]
Als ik het goed begrijp: op de bovenste foto staat de vuilafscheider. Daar zit een plug in, en daar wil je een ontluchter. Maar als ik het goed zie, loopt de pijp naar rechts en gaat hij daarna naar boven. Dan heeft een ontluchter op de vuilafscheider weinig zin omdat de lucht via die pijp naar het hogere punt gaat (ook al is dat tegen de stroomrichting van het water in). Daar kan je gewoon buiten de unit op het hoogste punt een ontluchter plaatsen als dat nodig is.
Ik zie zo op de foto niet waar de lucht boven de backup heater naartoe zou kunnen. Als ik naar de tekening in de handleiding kijk (niet heel duidelijk), lijkt het of de pijp naar rechts de warmtewisselaar ingaat en dus niet direct de unit uit. Weet je zeker dat deze ontluchter open staat en of goed werkt? Deze kan af-fabriek dicht staan. De ontluchter ziet er wel iets anders uit dan in de monoblock uitvoering.
De vuilafscheider is niet direct open van de een naar de andere kant anders haalt hij er geen vuil uit. Dus als de lucht uit suspensie komt na de vuilafscheider omdat daar een flinke verandering van richting is, bijvoorbeeld, blijft het na de vuilafscheider staan.
Blauw is de retour van de verwarming, loopt door de vuilafscheider gaat naar beneden door de pomp en dan naar de warmtepomp buiten. Groen komt terug van de warmtepomp loop achterlangs naar de bijverwarmer, gaat daar naar beneden, daar zit de 3 weg klep waar hij ofwel direct door kan als warme kant CV, of het warm tapwatercircuit (paars) in kan gaan, waarna hij weer samen komt met blauw. Het rode plekje is dus de plek waar de grootste kans is dat lucht komt te staan.
De ontluchters mogen bij de r290 variant niet automatisch zijn omdat er een kans is dat het koudemiddel (propaan) in het verwarmingscircuit terecht komt en dan hoopt het op in huis dus die nippel boven de backup heater doet niks tenzij ik hem handmatig open en dicht zet. Als hij open staat spuit er water uit.
Als er een ontluchter op de vuilafscheider zat, was het ontluchten veel sneller geweest want nu moet de ontluchtingsmode van de warmtepomp aan staan om de lucht uit die bocht te krijgen waardoor het weer in de pomp komt en weer voor een deel in suspensie gebracht wordt door de agitatie van de pomp.
In de buitenunit zit wel een automatische ontluchter, maar doordat de de pomp die lucht kapot geslagen heeft filtert die het er ook niet allemaal uit. Het liefst verwijder je de lucht waar het verzamelt bij normaal gebruik.