Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 89 Laatste
Acties:

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Goede morgen tweakers.

Is het mogelijk een defrost te forceren als de vloer nog 9.5 graden is?
We willen de warmtepomp opstarten in een nieuwbouw woning waar de vloer 9,5 graden is.
De temperatuur is al 2.5 graad gestegen maar het defrosten gaat niet zo soepel, 2x gelukt de afgelopen 20 uur.
Ik vermoed dat de retour temperatuur te laag is waardoor hij niet defrost.
Is dat op te lossen of moeten we wachten tot het buiten warmer is?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thorsd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:25:
[...]

De energie voor de warmte die opgewekt wordt, komt ergens vandaan. Bij een warmtepomp is dat:
- De elektrische energie die de WP in gaat.
- De warmtebron. Tijdens normaal bedrijf is dat de buitenlucht, tijdens defrost (mode 1) het cv water.
De verhoudig tussen deze is de COP.

Tijdens een defrost (mode 1, dus zonder backup heater of bypass op de t-cap), draait de WP gewoon omgekeerd. Dus wordt er warmte uit je huis naar buiten gepompt om het ijs te smelten. De energie voor het ontdooien komt voor het grootste gedeelte uit je huis, en een kleiner gedeelte uit de opgenomen elektrische energie voor de compressor. Het smeltwater loopt weg en de energie ben je binnen kwijt. Dit is zowel de gebruikte stroom als warmte uit het water.

Waar normaal de WP normaal 10 stappen vooruit in een uur kan doen, doet deze nu 9 en 1 stap terug. De overgebleven 8 stappen moeten groter zijn om dezelfde "afstand" te overbruggen (compressor moet harder draaien).

Als de WP de backup heater gebruikt dan koelt je huis minder af omdat een gedeelte van de energie voor het ontdooien uit de heater komt, die het water opwarmt zodat de warmtebron voor de compressor meer energie bevat. (Bij de t-cap werkt het anders.)
Klopt helemaal, je beschrijft het nu anders. Maar je schreef:
Tijdens een defrost wordt er geen warmte opgewekt. (...)
Tijdens de defrost staat de WP niet alleen stil, maar wordt het ijs ontdooid met warmte die eerst opgewekt is.
En dáár reageer ik op. De WP staat niet stil, er wordt wél warmte opgewekt, en het ijs wordt niet alleen ontdooit met eerder opgewekte warmte. ;)

• Aikon
  • Niet online
John lamers schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:30:
Goede morgen tweakers.

Is het mogelijk een defrost te forceren als de vloer nog 9.5 graden is?
We willen de warmtepomp opstarten in een nieuwbouw woning waar de vloer 9,5 graden is.
De temperatuur is al 2.5 graad gestegen maar het defrosten gaat niet zo soepel, 2x gelukt de afgelopen 20 uur.
Ik vermoed dat de retour temperatuur te laag is waardoor hij niet defrost.
Is dat op te lossen of moeten we wachten tot het buiten warmer is?
Defrost forceren kan, maar als die niet soepel loopt moet je daar eerst naar kijken. Wat bedoel je er precies mee? Wordt je backup heater wel gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09 10:23
ConQuestador schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:15:
[...]

ik zou me eerst eens inlezen, want jouw post zit vol "red flags".
1. weet je zeker dat je een 12kW T-CAP nodig hebt? Ik heb er zelf 1 ter vervanging van 2500m3 gas per jaar. Toen ik 140m2 vloerverwarming had stond ie te pendelen. Pas nu ik 200m2 vloerverwarming heb kan hij zijn minimale vermogen goed kwijt. Kortom: 12kW is voor grote huizen, heb je dat?
2. De backup-heater is wat de naam al zegt: back-up. Als alles goed gaat ga je die nooit gebruiken
3. Als je SWW wilt maken met je WP dan kan dat gewoon via de WP, geen backup nodig (hoogstens laatste paar graden voor legionella run).
4. buffervat -> bijna nooit nodig
5. naregeling: niet doen, gewoon alles open.
@ConQuestador Ja hoor, had me al grondig ingelezen, maar deze vragen bleven onbeantwoord...
Ik heb in totaal 330m² vloerverwarming, waarvan 60m² de aparte studio is. Volgens warmteverliesberekening een 10kW nodig, dus de 9 lijkt me te krap. Van de rest van het huis ongeveer gelijk verdeeld verdieping - gelijkvloers.
Om zo weinig mogelijk te pendelen wou ik opteren voor een buffervat, de naregeling is gewoon een must helaas...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

RemySoeters schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:16:
[...]

Raar, die van mij kan van -6 naar -15 schieten in 10 minuten. Bij jou gaat het veel gelijkmatiger naar beneden. De pieken zijn toch juist de-frosts, of ben ik nou gek?
Yes, bij elk "dieptepunt" begint hij te defrosten.

Toen ik dat screenshot maakte was hij er bijna aan toe dus even naar buiten geweest om te kijken. Best indrukwekkende laag ijs op de lamellen en in no-time is dat weer weg. Vond het allezins meevallen qua "geweld" verder.

Ben erg benieuwd hoe het komende dagen verder zal gaan. De kamertemperatuur in afgelopen 24 uur is een grotendeels dalende lijn (bijna 2 graden verloren) maar dan is het nog steeds 20 graden en het klimt nu alweer (heb de stooklijn een tikje omhoog gezet, zit nu op 25@14 / 38@-12). Denk dat als het echt winter wordt de houtkachel wel ff aan moet. :p

[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 30-11-2023 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertV78
ErikVers schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:28:
[...]

@ConQuestador heeft meeste al beantwoord. Let vooral op je minimale grootte die een t cap wil hebben ivm hogere minimale vermogen.

-A
buffervat in de retour in serie enkel nodig onder 50l systeeminhoud voor de 5-7-9 kw de 12kw kijk ff in design manuel.
-B
buffervat parallel en extra circulatie pomp enkel nodig bij zone regeling.

Let op naregeling (master/slave) en zoneregeling (master/master) zijn twee verschillende dingen.
Bij naregeling hebben we het officieel over knijpen oftewel een master bediening in de hoofdreferentie ruimte en de rest is slave en je zorgt dat hoofdruimte nooit dicht kan lopen met een minimale systeem inhoud genoemd bij A. Dan dus geen tweede circulatie pomp en buffervat nodig

Ga je dus voor master master, zoneregeling dan sluit je deze aan met een paralel buffer. Ik zou dan aansluiten zoals type D

Wat betreft zoneregeling test ik nu met plugwise. Is mooi in de app en kan koelen-verwarmen en zoneregeling op radiator en of vloerverwarming.
Je hebt dan minimaal nodig: Adam+Lisa+koelen en verwarmenrelais 230V een plug en de koelfeature in de app.

[Afbeelding]

Wat betreft de backup die word ook gebruikt voor eventuele sww legionlla run dus in sww vat zelf niet noodzakelijk. Wel ben ik groot van van de rvs van pana ivm zijn lage stilstandverlies en geen anode, waardoor je er gratis een 1500w backup in het vat erbij hebt. Maar snap dat als je een zonneboiler hebt met een nog te benutten spiraal dat je die dan wilt gebruiken. Let wel op dat je niet op de zonneboiler spiraal kan aansluiten, je wilt namelijk geen glycol in je cv systeem.
@ErikVers bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had de schema's mbt de buffer opstelling ook gevonden en zou inderdaad voor de D opstelling gaan.
De zonneboiler die ik nu heb is er een van de Atag ZGC en is een 380l RVS kuip ook zonder anode. Vandaar dat ik deze wil blijven gebruiken, is nu 18j oud maar niks aan. Heb er in hout een 'kast' ronde gezet om hem iets beter te isoleren dan standaard ;-).

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Aikon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:48:
[...]

Defrost forceren kan, maar als die niet soepel loopt moet je daar eerst naar kijken. Wat bedoel je er precies mee? Wordt je backup heater wel gebruikt?
De backup heater draait nu omdat de compressor pas inschakelt als er een defrost is geweest en de verdamper weer ijsvrij is.

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 18:19
Dit is toch niet normaal meer? Hebben jullie ook zoveel defrosts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asunh3eRbtUYuWT58tQR4YR6Zbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4Up65nvvwhdVDBxZ0CUdpRI.jpg?f=fotoalbum_large

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Thorsd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:57:
[...]

Als de backup heater niet gebruikt wordt, dan wordt de energie uit het CV water gehaald. Het verschil is dat het CV water met een COP van bv 3 of 4 opgewarmd is, en de backup heater een COP van 1 heeft.

Als de retourtemperatuur (Tr) onder de 27 graden komt, dan gaat de backup heater aan bij een defrost. Je kunt dat voorkomen door te zorgen dat de Tr hoger dan 27 graden is als de buitentemperatuur onder de defrostsgrens ligt. Hiervoor heb je twee handvaten: de stookijn, en de waterpomp dT. Als je bv een stooklijn instelt die een aanvoertemperatuur (Ta) van 33 bij Tb 3 heeft, en de waterpomp dT op 5, dan is de Tr 28 en heb je een redelijke kans dat de heater niet gebruikt wordt.

De waterpomp dT wordt gebruikt om te zorgen dat de dT niet groter is dan ingesteld - binnen de grenzen van de ingestelde max-flow.

Er is hier een afweging: Kost die hogere Ta/Tr meer energie dan de backup heater? Dat hangt van je installatie af, en moet je zelf bepalen.

......
Dan snap ik het niet.
De hele dag vriest het hier al.
Nu (bij -4) is mijn Ta 30 en Tr 26 graden
Vandaag al 11 defrostst gehad maar volgens Service Cloud is "Reserve verwarming 1" tijdens een defrost nooit aangegaan. Wat zou daar de verklaring van kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
GeertV78 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:51:
[...]

@ConQuestador Ja hoor, had me al grondig ingelezen, maar deze vragen bleven onbeantwoord...
Ik heb in totaal 330m² vloerverwarming, waarvan 60m² de aparte studio is. Volgens warmteverliesberekening een 10kW nodig, dus de 9 lijkt me te krap. Van de rest van het huis ongeveer gelijk verdeeld verdieping - gelijkvloers.
Om zo weinig mogelijk te pendelen wou ik opteren voor een buffervat, de naregeling is gewoon een must helaas...
Aangezien ik zelf een 12kw T-cap heb: als het verschil zo klein is, zou ik een 9kw versie nemen.
Dat laatste beetje heb je je backup element voor, danwel zou je kunnen overwegen om (tzt)een airco te monteren om het verschil op te lossen.
Er zitten veel haken en ogen aan een 12Kw versie.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:27:
[...]

Dan snap ik het niet.
Vandaag al 11 defrostst gehad maar volgens Service Cloud is "Reserve verwarming 1" tijdens een defrost nooit aangegaan. Wat zou daar de verklaring van kunnen zijn?
Als je defrost begint stijgt je retour (en daalt aanvoer) dus waarschijnlijk blijft die simpelweg boven de 27 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Reiziger88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:26:
yup. 8)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-08 17:01

[Afbeelding]
16 stuks in 12 uur hier :)

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[Afbeelding]
Vannacht een tijdje elk kwartier.

Hoezo is dat niet normaal? Heb je gekeken hoe je WP eruit ziet vlak voor de defrost?

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8NAloiCRQxDPtF-4o-wFnx0cfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sd8CxayRBavNoX7CAeua8mUo.jpg?f=fotoalbum_large
(is echt wel dik pak ijs)

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKjMbssFFp29RN4SHZWFFPXIfoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pa4kZJCZ8m8siiOq0wrCQQN6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Beekforel op 30-11-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

[Afbeelding]
Afgelopen 12 uur 14 defrosts gehad (helaas met bijbehorend stroomverbruik :X ). Zal wel komen door de combinatie kou en vochtige lucht. Het is niet anders...

Nomen nescio

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:20

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]
Ik niet maar sommige klanten wel, kan het beste even de andere kant op kijken tot volgende week dinsdag/woensdag :-)
Wellicht dat komend weekend met lagere luchtvochtigheid ook al stuk beter gaat, je zit nu op de max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OuQ66om-47y_xG0ZXgThqC7oO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2C9mzz4oZkeI0RbDt4UCFjZ5.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:45

[Afbeelding]
Ik had er vannacht er iets minder, ongeveer 1 per uur. Maar het was hier vanochtend ook vrij helder. Ik kan mee voorstellen dat als je in de mist zit het wel vaker gebeurt.

• Buur mannetje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 16:16
Ik heb een 9J monoblock geïnstalleerd in een goed geïsoleerde werkplaats met vloerverwarming. Direct open verdeler in. Hier is 16 °C kamer temperatuur voldoende, dit haal ik al met ca 21°C Ta,16°C Tr. Met als gevolg dat hij blijft verwarmen met de backup heater en de compressor niet aan gaat.

Hoe dit goed op te lossen, bewust een bypass maken? Mogelijk werken met parallel Buffervat + extra pomp?

• nokiaan958GB
  • Niet online
Sinds 8:00 loop ik steeds naar mijn 9J
Sinds 8:00 uur wel 3 defrosts gehad maar heb hem in die tijd nog niet 1x ijsvrij gezien
Is dat normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KFxg8Hkp7OAwatCUfhLICVhCy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Waa7Nhre2HZ28wZ6tKa9Wwid.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Ik zou graag een update zien van de ervaren tweakers die hun backupheater een paar maanden gelden hebben uitgezet. Hoe gaat het nu onder deze langdurig uitzonderlijke omstandigheden?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01

[Afbeelding]
Ja hoor geen zorgen xD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZWJLKwFjjD4z8N2I3x8MJMTFng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbXS7G4KWRvl9eUxjLfqoED0.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
t.oswald schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:07:
Hoe gaat het nu onder deze langdurig uitzonderlijke omstandigheden?
Huh, hoe koud is het wel niet bij jou? -30?

Dit is gewoon een typisch begin van een Nederlandse winter :+
nokiaan958GB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:52:
Sinds 8:00 uur wel 3 defrosts gehad maar heb hem in die tijd nog niet 1x ijsvrij gezien
Is dat normaal?
[Afbeelding]
Bij mij is de verdamper 100% ijsvrij en droog na een defrost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Aikon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:12:
[...]

Huh, hoe koud is het wel niet bij jou? -30?

Dit is gewoon een typisch begin van een Nederlandse winter :+

[...]

Bij mij is de verdamper 100% ijsvrij en droog na een defrost.
Ik denk dat je me niet begrijpt. De defrost omstandigheden zullen volgens het lange termijn weerbericht zeker tot half december gaan duren met temperaturen lager dan +4 en hoger dan -2 en dat heb ik de afgelopen vijf jaar nog niet eerder gehad hier in Zuid Holland. Als de temperatuur gaat dalen, stoppen de defrosts, het is juist wachten op -5 of plus 6

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
@RemySoeters,
Ik heb de stooklijn nog wat vlakker gemaakt 🙈.
12/25 en -10/27 (dus nog steeds 2 graden verschil, maar over een langere afstand).
Ik heb de WP ‘s nachts altijd uit staan en de temp in huis zakt dan een graadje. Van 22 naar 21 is dus niet heel erg.
Momenteel met -1 buiten kijk ik of het nog gaat met een setpoint van 26. De Ta is nu 27,25 en de Tr zit rond de 23,25.

De Wp draait nu weer op 29Hz ten opzichte van de 46Hz toen de setpoint op 27 graden stond. Een graad verschil, maar wel weer zuiniger en langere runs.

@Aikon , het weer zou toch ook de temperatuur doen zakken of stijgen? Dus oostenwind maakt het kouder, waardoor er een hogere Ta nodig is?
Op dit moment heb ik een zonnetje te pakken en wat extra warmte is mooi meegenomen 😉. De WP staat op het noorden, dus zal altijd kouder meten.

• Aikon
  • Niet online
t.oswald schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat je me niet begrijpt. De defrost omstandigheden zullen volgens het lange termijn weerbericht zeker tot half december gaan duren met temperaturen lager dan +4 en hoger dan -2 en dat heb ik de afgelopen vijf jaar nog niet eerder gehad hier in Zuid Holland. Als de temperatuur gaat dalen, stoppen de defrosts, het is juist wachten op -5 of plus 6
Nee, al deze informatie had ik nog niet uit dat zinnetje gehaald inderdaad. :+
Krilo_89 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:24:
@Aikon , het weer zou toch ook de temperatuur doen zakken of stijgen? Dus oostenwind maakt het kouder, waardoor er een hogere Ta nodig is?
Op dit moment heb ik een zonnetje te pakken en wat extra warmte is mooi meegenomen 😉. De WP staat op het noorden, dus zal altijd kouder meten.
Ja en nee. Niet het weer, maar de buitentemperatuur beinvloed de watertemperatuur. En een goede thermometer laat zich nou net niet door zon of wind beinvloeden.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

t.oswald schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:23:
[...]

Mijn Pana draait sinds 1 januari dit jaar en ik dacht dat we toen ook wel wat koude dagen/nachten hadden gehad nog maar ik herken het gedrag wat hij nu laat zien niet van toen. Jouw inzicht verklaart dat misschien wel wat. :)

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 14:53
Iets wat ik niet wist, maar me vannacht is opgevallen: bij het draaien van een DHW run is soms ook een defrost nodig. En dan wordt het backup element dus helemaal niet gebruikt, blijkbaar is het boilervat dan voldoende.

Zal ik dan dus ieder uur een DHW run doen? dan heb ik geen defrosts met backup element.. :+

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:08

timovd

Voorsprong door techniek

Hier ook iedere 35-40 minuten een defrost.
Buitentemperatuur is net onder het vriespunt en de mist er bij zorgt het voor een situatie die verre van ideaal is voor een warmtepomp. Binnen is het gelukkig wel lekker warm.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
Buur mannetje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:50:
Ik heb een 9J monoblock geïnstalleerd in een goed geïsoleerde werkplaats met vloerverwarming. Direct open verdeler in. Hier is 16 °C kamer temperatuur voldoende, dit haal ik al met ca 21°C Ta,16°C Tr. Met als gevolg dat hij blijft verwarmen met de backup heater en de compressor niet aan gaat.

Hoe dit goed op te lossen, bewust een bypass maken? Mogelijk werken met parallel Buffervat + extra pomp?
Stooklijn omhoog en korte runs accepteren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Aikon
  • Niet online
ranjo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:41:
Iets wat ik niet wist, maar me vannacht is opgevallen: bij het draaien van een DHW run is soms ook een defrost nodig. En dan wordt het backup element dus helemaal niet gebruikt, blijkbaar is het boilervat dan voldoende.

Zal ik dan dus ieder uur een DHW run doen? dan heb ik geen defrosts met backup element.. :+
Dat is simpelweg omdat je DHW niet onder 27 graden zal zakken. Zelfde regels als met verwarmen.

• Roschambo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-12-2023
Roschambo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:53:
Ik heb net een panasonic wh-adc0509L3E5, en het is een nachtmerrie om te ontluchten, de backup heater heeft een ontluchtingsnippel op de bovenkant zitten, daar staat nooit echt lucht want daar kan het terug stromen naar de handmatigeontluchter die boven de unit zit. De vuilafschijder heeft dat niet, daar zit een plug met klem in. Vanaf de vuilafschijder gaat de buis recht naar beneden naar de pomp, en al de lucht die zich na die vuilafschijder ophoopt blijft daar dan doodleuk zitten. En klinkt je apparaat als een aquarium. En de ontuchtingscyclus haalt de lucht er eigenlijk net niet uit.

TLDR: Weet iemand welke ontluchtingsnippel er in die vuilafschijder past

[Afbeelding]
Deze zit op de backup heater
[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd panasonic Nederland te vragen of ik die nippel kan omwisselen of toevoegen maar die willen geen antwoord geven omdat ik hem bij climamarket in Spanje heb gekocht.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Roschambo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb geprobeerd panasonic Nederland te vragen of ik die nippel kan omwisselen of toevoegen maar die willen geen antwoord geven omdat ik hem bij climamarket in Spanje heb gekocht.
Zo te zien zijn ze dezelfde maat en zou je ze om moeten kunnen wisselen.

• Gebruiker 2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-06 13:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk82gseAHHWgI5ZhIOkc26I3jbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TS4DrpWt1C8Dd2C3PleZ4GR.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een 9J Bibloc all in one. Het lijkt wel 1 grote defrost.
Gelukkig waait het niet en is het wel warm binnen.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 19:13
GeertV78 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:51:
[...]

Denk ook om de werkelijke vermogens (voor de niet-T-caps). De 9J doet als het koud is 7kW, en rond het vriespunt met defrosts komt er effectief niet meer dan 6 uit.

Soms ontkom je inderdaad niet aan naregeling. De simpelst is gewoon zonder buffervat aansluiten en een aantal lussen altijd open laten, en op de rest naregeling installeren. Als je dat goed kiest, kan je al aardig wat onbalans opvangen.

Een andere optie is te kiezen voor 2: een 5 voor de studio en een 9 voor de rest. Dan heb je minder last van het minimium vermogen, 2 regelingen, en wat extra subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
nokiaan958GB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:27:
[...]

Dan snap ik het niet.
Waarschijnlijk zit je net aan de goede kant, hoe er precies afgerond wordt kan wel eens verschillen.

De startcondities voor de heater tijdens deice zijn volgens de manual:
- Water outlet temperature < 10°C or
- Outdoor air temperature < -10°C or
- Water inlet temperature < 27°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Buur mannetje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:50:

Je kunt eerst proberen de Ta omhoog te gooien naar minimaal 26, en de WP met een ruimtethermostaat aan/uit te laten gaan.

• Buur mannetje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 16:16
BarryH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:48:
[...]

Stooklijn omhoog en korte runs accepteren
Helaas lijkt dit niet te werken, in mijn situatie ligt de vloer temperatuur heel dicht bij de ruimtetemperatuur. Op het moment bij warmtevraag is de vloer ook weer afgekoeld naar 16°C. Dus begint hij opnieuw te verwarmen met backup heater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 18:52
ASW1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:21:
[...]

Zo te zien zijn ze dezelfde maat en zou je ze om moeten kunnen wisselen.
Kijk wel uit met lucht wat zich toch mogelijk in de heater verzameld. Je wilt niet dat die droog kookt...
Kan je niet ergens het nippeltje als spare part bestellen?

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Motorfret schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:30:
[...]

Aangezien ik zelf een 12kw T-cap heb: als het verschil zo klein is, zou ik een 9kw versie nemen.
Dat laatste beetje heb je je backup element voor, danwel zou je kunnen overwegen om (tzt)een airco te monteren om het verschil op te lossen.
Ik zit in dezelfde situatie en heb ook overwogen om te wisselen, maar ik kijk ook naar de waarde van ons huis. Lijkt me een risico voor of na een verkoop (ook als een verkoop nu niet speelt kan dat wel gaan spelen gedurende de levensduur van de Pana), wanneer de verwarmingscapaciteit net onvoldoende is, of opgevangen moet worden met airco of houtkachel.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:50

dof

nokiaan958GB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:52:
Is dat normaal?
[Afbeelding]
Nee, als de defrost start is hij in paar minuten ijsvrij en als toefje komt er een grote wolk damp af.

Onderstaand in zeg minder dan 5 minuten. :)

Dit dus wel met backup heater aan, en verbruik zoals geschetst.

Heeft iemand al eens gemeten hoeveel water er af komt? Als je geen grindbak of andere afvoer hebt kan het na 20 of meer defrosts best wel een aardige ijsbaan worden dunkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol8ig35SSaeEkkKj63oWWVgpA6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/22jlFDtNbIgEB6GxIbjS9TGe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 30-11-2023 13:40 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• nokiaan958GB
  • Niet online
dof schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:35:
[...]

Nee, als de defrost start is hij in paar minuten ijsvrij en als toefje komt er een grote wolk damp af.

Onderstaand in zeg minder dan 5 minuten. :)

Dit dus wel met backup heater aan, en verbruik zoals geschetst.

Heeft iemand al eens gemeten hoeveel water er af komt? Als je geen grindbak of andere afvoer hebt kan het na 20 of meer defrosts best wel een aardige ijsbaan worden dunkt me.

[Afbeelding]
Bedankt

Dat wat jij ziet had ik ook graag gezien.
Bij jou helpt de backup heater met dit weer wel mee bij een defrost?

• dextersj
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-12-2024
Tiesert schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:26:
[...]

Even erbij vermelden welke regio van NL.
Regio Utrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Gebruiker 2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:23:
[Afbeelding]

Mono, split (bi) of all-in-one maakt voor de defrosts geen verschil.
Defrosts zijn puur het gevolg van de warmtevraag en de weersomstandigheden.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• dof

dof

nokiaan958GB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:57:
[...]

Bedankt

Dat wat jij ziet had ik ook graag gezien.
Bij jou helpt de backup heater met dit weer wel mee bij een defrost?
Graag gedaan.

Jazeker, backup heater altijd aan (maar behalve bij defrosts doet ie nooit wat). En de defrost neemt feitelijk niet veel (meer dan steady verbruik) stroom omdat de defrost periode zo kort is.

Heb jij de backup heater uitstaan dan?

[ Voor 16% gewijzigd door dof op 30-11-2023 14:56 ]

• nokiaan958GB
  • Niet online
dof schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:52:
[...]

Graag gedaan.

Jazeker, backup heater altijd aan (maar behalve bij defrosts doet ie nooit wat). En de defrost neemt feitelijk niet veel (meer dan steady verbruik) stroom omdat de defrost periode zo kort is.

Heb jij de backup heater uitstaan dan?
Volgens Service Cloud is hij vandaag nog niet 1x aangegaan

Meer dan hieronder hoef ik toch niet in te stellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjcXlacUt63OrlnjWvyHjis7q98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBuiSePoxEevbfTrDcNX6ia5.png?f=fotoalbum_large

• Roschambo
lampy25 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:21:
[...]

Kijk wel uit met lucht wat zich toch mogelijk in de heater verzameld. Je wilt niet dat die droog kookt...
Kan je niet ergens het nippeltje als spare part bestellen?
Dat is idd mijn probleem met wisselen, het is gewoon idioot dat dat niet is meegeleverd met het apparaat.

• Thorsd
Roschambo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:53:
Ik heb net een panasonic wh-adc0509L3E5, en het is een nachtmerrie om te ontluchten, de backup heater heeft een ontluchtingsnippel op de bovenkant zitten, daar staat nooit echt lucht want daar kan het terug stromen naar de handmatigeontluchter die boven de unit zit. De vuilafschijder heeft dat niet, daar zit een plug met klem in. Vanaf de vuilafschijder gaat de buis recht naar beneden naar de pomp, en al de lucht die zich na die vuilafschijder ophoopt blijft daar dan doodleuk zitten. En klinkt je apparaat als een aquarium. En de ontuchtingscyclus haalt de lucht er eigenlijk net niet uit.

TLDR: Weet iemand welke ontluchtingsnippel er in die vuilafschijder past

[Afbeelding]
Deze zit op de backup heater
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp: op de bovenste foto staat de vuilafscheider. Daar zit een plug in, en daar wil je een ontluchter. Maar als ik het goed zie, loopt de pijp naar rechts en gaat hij daarna naar boven. Dan heeft een ontluchter op de vuilafscheider weinig zin omdat de lucht via die pijp naar het hogere punt gaat (ook al is dat tegen de stroomrichting van het water in). Daar kan je gewoon buiten de unit op het hoogste punt een ontluchter plaatsen als dat nodig is.

Ik zie zo op de foto niet waar de lucht boven de backup heater naartoe zou kunnen. Als ik naar de tekening in de handleiding kijk (niet heel duidelijk), lijkt het of de pijp naar rechts de warmtewisselaar ingaat en dus niet direct de unit uit. Weet je zeker dat deze ontluchter open staat en of goed werkt? Deze kan af-fabriek dicht staan. De ontluchter ziet er wel iets anders uit dan in de monoblock uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[Afbeelding]

je bent niet alleen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzmflHG0NV-Uzn8EV1DiXYA1Hjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuUF4gceCktLoZRRQ67VMlcN.jpg?f=fotoalbum_large

wel met maar 3 radiatoren met de BH uitgeschakeld dus de kabouters mogen het uitvechten onderling..

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 30-11-2023 16:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• GeertV78
Motorfret schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:30:
[...]

@Motorfret Ik dacht dat deze hetzelfde platform waren... Welke problemen heeft de 12kW driefase dan (de de 9kW driefase niet heeft) ?

• Roschambo
Thorsd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:27:
[...]

Als ik het goed begrijp: op de bovenste foto staat de vuilafscheider. Daar zit een plug in, en daar wil je een ontluchter. Maar als ik het goed zie, loopt de pijp naar rechts en gaat hij daarna naar boven. Dan heeft een ontluchter op de vuilafscheider weinig zin omdat de lucht via die pijp naar het hogere punt gaat (ook al is dat tegen de stroomrichting van het water in). Daar kan je gewoon buiten de unit op het hoogste punt een ontluchter plaatsen als dat nodig is.

Ik zie zo op de foto niet waar de lucht boven de backup heater naartoe zou kunnen. Als ik naar de tekening in de handleiding kijk (niet heel duidelijk), lijkt het of de pijp naar rechts de warmtewisselaar ingaat en dus niet direct de unit uit. Weet je zeker dat deze ontluchter open staat en of goed werkt? Deze kan af-fabriek dicht staan. De ontluchter ziet er wel iets anders uit dan in de monoblock uitvoering.
De vuilafscheider is niet direct open van de een naar de andere kant anders haalt hij er geen vuil uit. Dus als de lucht uit suspensie komt na de vuilafscheider omdat daar een flinke verandering van richting is, bijvoorbeeld, blijft het na de vuilafscheider staan.
Blauw is de retour van de verwarming, loopt door de vuilafscheider gaat naar beneden door de pomp en dan naar de warmtepomp buiten. Groen komt terug van de warmtepomp loop achterlangs naar de bijverwarmer, gaat daar naar beneden, daar zit de 3 weg klep waar hij ofwel direct door kan als warme kant CV, of het warm tapwatercircuit (paars) in kan gaan, waarna hij weer samen komt met blauw. Het rode plekje is dus de plek waar de grootste kans is dat lucht komt te staan.

De ontluchters mogen bij de r290 variant niet automatisch zijn omdat er een kans is dat het koudemiddel (propaan) in het verwarmingscircuit terecht komt en dan hoopt het op in huis dus die nippel boven de backup heater doet niks tenzij ik hem handmatig open en dicht zet. Als hij open staat spuit er water uit.

Als er een ontluchter op de vuilafscheider zat, was het ontluchten veel sneller geweest want nu moet de ontluchtingsmode van de warmtepomp aan staan om de lucht uit die bocht te krijgen waardoor het weer in de pomp komt en weer voor een deel in suspensie gebracht wordt door de agitatie van de pomp.
In de buitenunit zit wel een automatische ontluchter, maar doordat de de pomp die lucht kapot geslagen heeft filtert die het er ook niet allemaal uit. Het liefst verwijder je de lucht waar het verzamelt bij normaal gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP_D2ynVOVB1QLmMZBRphGoWAkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82AseI8t7lXcOg6LEHXgK6Da.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

[Afbeelding]

flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:44:
[...]

je bent niet alleen:

[Afbeelding]

wel met maar 3 radiatoren met de BH uitgeschakeld dus de kabouters mogen het uitvechten onderling..
Hier ook, zo'n beetje ieder uur.
Maar verder volgens mij wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfPj5SugOyNrU1vUnRIDOQd-mvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2C1FtjPbxyYI1GfaXq8xyoH2.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Motorfret
GeertV78 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:01:
[...]

@Motorfret Ik dacht dat deze hetzelfde platform waren... Welke problemen heeft de 12kW driefase dan (de de 9kW driefase niet heeft) ?
Tussen de 3 fase modellen; niks.
Wel tussen de 3 fase en de enkelfase.
Zoals hier eerder genoemd, zou ik de studio en de rest van je huis ieder met een eigen enkelfase model doen.

De T-caps (3 fase modellen) hebben een hoge minimale afgifte en hebben het 34hz probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Roschambo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:47:
[...]

De vuilafscheider is niet direct open van de een naar de andere kant anders haalt hij er geen vuil uit. Dus als de lucht uit suspensie komt na de vuilafscheider omdat daar een flinke verandering van richting is, bijvoorbeeld, blijft het na de vuilafscheider staan.
Blauw is de retour van de verwarming, loopt door de vuilafscheider gaat naar beneden door de pomp en dan naar de warmtepomp buiten. Groen komt terug van de warmtepomp loop achterlangs naar de bijverwarmer, gaat daar naar beneden, daar zit de 3 weg klep waar hij ofwel direct door kan als warme kant CV, of het warm tapwatercircuit (paars) in kan gaan, waarna hij weer samen komt met blauw. Het rode plekje is dus de plek waar de grootste kans is dat lucht komt te staan.

De ontluchters mogen bij de r290 variant niet automatisch zijn omdat er een kans is dat het koudemiddel (propaan) in het verwarmingscircuit terecht komt en dan hoopt het op in huis dus die nippel boven de backup heater doet niks tenzij ik hem handmatig open en dicht zet. Als hij open staat spuit er water uit.

Als er een ontluchter op de vuilafscheider zat, was het ontluchten veel sneller geweest want nu moet de ontluchtingsmode van de warmtepomp aan staan om de lucht uit die bocht te krijgen waardoor het weer in de pomp komt en weer voor een deel in suspensie gebracht wordt door de agitatie van de pomp.
In de buitenunit zit wel een automatische ontluchter, maar doordat de de pomp die lucht kapot geslagen heeft filtert die het er ook niet allemaal uit. Het liefst verwijder je de lucht waar het verzamelt bij normaal gebruik.

[Afbeelding]
Bedankt voor het overzicht en goede beschrijving, weer wat geleerd. Ik denk dat ze die ontluchter daar weggelaten hebben omdat de flow daar hoog is en er zich niet heel veel lucht kan verzamelen. Zelf zou ik het nog even aankijken, het is niet ideaal, maar op een gegeven moment komt die lucht ook wel weer ergens anders terecht.

Voor zover ik weet zijn deze koppelingen fabrikant-specifiek. De gewone J-ontluchter is wel te vinden (ACXB62-00130), maar deze zie ik zo snel niet, dus waarschijnlijk alleen via de leverancier.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:48
Pazo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:09:
[...]

[...]

Hier ook, zo'n beetje ieder uur.
Maar verder volgens mij wel goed.

[Afbeelding]
Los van een moment vanmiddag dat er iets meer tijd tussen zat hier om de 50 minuten een defrost.
Toch een beetje tijd van het jaar dat er nog veel vocht in de lucht zit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een tijd geleden wat zitten spelen met rules in Heishamon enzo, en toen ook iets met de pompsnelheid getest. Dat heb ik toen gelaten voor wat het is, niet meer over nagedacht.

Ik zat nu wat door m'n config en het gedrag te grasduinen en realiseerde mij dat die pompsnelheid nog steeds gelimiteerd was. Hij mocht niet meer dan 15 liter per minuut oid.

Heb die max pump duty nu omhoog gegooid naar 135 en hij toert flink op naar 25 liter per minuut. Ik krijg max 25 liter per minuut door het systeem gedrukt obv de defrosts.

Zie de aanvoer en retour ook best wel snel naar elkaar toe kruipen, de kamertemperatuur stijgt en ik merk zelf ook dat het warm wordt (of dat komt omdat ik mij realiseerde dat ik niet precies wist wat ik (fout) gedaan had met die pompsnelheid... :X ).

Nou zat ik mij af te vragen, wat stel je in als limiet? In de handleiding las ik dat een installateur de limiet van je systeem instelt, maar wat is dat dan? Zou ik hem dan moeten limiteren op 35 lpm?

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:41

ErikKo

Rippie

Motorfret schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:31:
[...]

De T-caps (3 fase modellen) hebben een hoge minimale afgifte en hebben het 34hz probleem.
Wat is het 34Hz probleem?

• dof

dof

nokiaan958GB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:04:
[...]

Volgens Service Cloud is hij vandaag nog niet 1x aangegaan

Meer dan hieronder hoef ik toch niet in te stellen?
[Afbeelding]
Vreemd allemaal.

Kan het ook zijn dat de externe heater op de Pana remote uitgezet is (via het "geheime" menu) en dat de service cloud dat verkeerd (dus als wel aangezet) weergeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:08:
Ik heb een tijd geleden wat zitten spelen met rules in Heishamon enzo, en toen ook iets met de pompsnelheid getest. Dat heb ik toen gelaten voor wat het is, niet meer over nagedacht.

Ik zat nu wat door m'n config en het gedrag te grasduinen en realiseerde mij dat die pompsnelheid nog steeds gelimiteerd was. Hij mocht niet meer dan 15 liter per minuut oid.

Heb die max pump duty nu omhoog gegooid naar 135 en hij toert flink op naar 25 liter per minuut. Ik krijg max 25 liter per minuut door het systeem gedrukt obv de defrosts.

Zie de aanvoer en retour ook best wel snel naar elkaar toe kruipen, de kamertemperatuur stijgt en ik merk zelf ook dat het warm wordt (of dat komt omdat ik mij realiseerde dat ik niet precies wist wat ik (fout) gedaan had met die pompsnelheid... :X ).

Nou zat ik mij af te vragen, wat stel je in als limiet? In de handleiding las ik dat een installateur de limiet van je systeem instelt, maar wat is dat dan? Zou ik hem dan moeten limiteren op 35 lpm?
Ik zou hem niet limiteren qua liters per minuut, hoger is beter. Ik heb hem wel gelimiteerd op gehoor, op een gegeven moment maakt het mij simpelweg teveel herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 18:24
Beekforel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:08:

De flow moet in ieder geval hoog genoeg zijn om je benodigde vermogen kwijt te kunnen.

Aan de andere kant is het volgens mij niet gunstig voor het verbruik (van de waterpomp) om tegen de limiet aan te zitten qua flow. Ik meen dat de weerstand kwadratisch is als functie van de flow, dus die laatste 10 procent flow er uit persen kost relatief veel energie.

Wat je denk ik wil voorkomen is dat de compressor rustig draait met 400W verbruik maar je pomp wel 140W verbruikt

• GeertV78
[...]

Zoals hier eerder genoemd, zou ik de studio en de rest van je huis ieder met een eigen enkelfase model doen.

@Motorfret 2 Aparte WP, dan spreken we wel over een hele andere prijs van installatie, voor een studio moeilijk te verantwoorden...
Ik dacht dat de 3-fase net lager kon moduleren ?
Wat is het 34Hz probleem ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:28
GeertV78 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:39:
[...]

@Motorfret 2 Aparte WP, dan spreken we wel over een hele andere prijs van installatie, voor een studio moeilijk te verantwoorden...
Onder de 4 graden gaat de compressor op minimaal 34hz draaien, kortom 1500w opgenomen, 6 a 7kw warmte.

Dat moet je wel kwijt kunnen, anders krijg je pendelen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Zie het antwoord van ConQuestador op @GeertV78 Maar dat doet ie dus wel in 1 stap. Dus bij 5 graden buitentemp kan hij nog op minimaal 20Hz draaien, en onder die buitentemp schiet hij ineens naar een minimum van 34 a 35Hz, terwijl je aan dat vermogen nog geen behoefte hebt, en wat de stooklijn flink in de war (pun intended) gooit.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tinkerer84 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:32:
[...]

De flow moet in ieder geval hoog genoeg zijn om je benodigde vermogen kwijt te kunnen.

Aan de andere kant is het volgens mij niet gunstig voor het verbruik (van de waterpomp) om tegen de limiet aan te zitten qua flow. Ik meen dat de weerstand kwadratisch is als functie van de flow, dus die laatste 10 procent flow er uit persen kost relatief veel energie.

Wat je denk ik wil voorkomen is dat de compressor rustig draait met 400W verbruik maar je pomp wel 140W verbruikt
Zal het verbruik in de gaten houden.

Wat ik nu al opmerk, de interval tussen defrost lijkt wat groter geworden en hij is op wat lagere frequentie gaan draaien. En meer warmte in huis.

Lagere frequentie kwam door quietmode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
GeertV78 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:39:
[...]

Valt wel mee; de warmtepompen zijn goedkoper en je krijgt dubbele subsidie.
Je zou ook 2 warmtepompen in cascade kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
[...]

Wat is ook alweer het 34Hz probleem? Of is dat alleen voor de J-serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Motorfret schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:21:
[...]

Weet je zeker dat @GeertV78 in aanmerking komt voor subsidie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ochtend-, middag- en avondmist bij temperaturen net onder nul in Oost Groningen:

Let op, het gaat om drie dagen, dus deice om het uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx8Q6exQ6Y7MR77Gok1OrY1kDbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pC2VhcpdDufsKRe15ZL95OWN.png?f=fotoalbum_large

En hier de oorzaak: Relatieve vochtigheid 100% en temperatuur rond en onder nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiPXaXOji8zsvibZT-ZEir1oziY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ozASdoY1wG7zxORf4LcCyt1Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:36
[...]

Kan je altijd 2 keer subsidie krijgen voor 2 warmtepompen op een adres?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Makrolon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:33:
[...]

Moet er volgens mij wel een jaar tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:16
Houdt de Panansonic zich onder een bepaalde temperatuur niet meer aan quietmode of zo? Bij mildere temperaturen startte hij met maximaal 35 Hz op, de afgelopen dagen steeds rond de 50 Hz?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOOVtO56F5Ai4kpBA739eCb0Oho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0qJTrVCbe3AamHlZjcKv0q9.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 16-09 07:53
Gisteren toch wel een recordje hier m.b.t. de backupheater: 10,8 KWh verbruikt :D De pomp zelf heeft 19.8 KWh verbruikt. Totaal dus 30,6 KWh met een 5J.

-8 groepen vloerverwarming beneden (55m2). Radiatoren overal volledig open.
-Ta 28 / Tr 25 (Direct)
Temp in woonkamer: 21,2 graden
Badkamer 20.1 graden.
2/1 kap uit 2002
Totaal verbruik november inclusief backupheater: 290,8 KWh

Ik mag niet klagen!

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 01-12-2023 07:56 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:45
@Possible vind ik toch veel door de backup heater.
Hier de 5K woning 2 onder 1 kap van 1994, gisteren 16kw gebruikt, backup heater niet aangesloten.
Gisteren elk uur wel een defrost .
Vandaag minder om de 2uur ongeveer
Woning 21c ook de badkamers.
Slaapkamer staan op 16c die hoeven niet zo warm te zijn.
Studeerkamer 21c.

[ Voor 19% gewijzigd door SpikeHome op 01-12-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:09
Sinds bijna een jaar heb ik nu de 5J hier draaien, werkt prima. Beneden hadden we al vloerverwarming en nu hebben we op de bovenste verdieping ook vloerverwarming. Wat ik merk is dat de stooklijn die ik ingesteld heb prima werkt voor de benedenverdieping en toen de temperatuur buiten nog rond de 10 graden schommelde het voor boven ook goed was. Nu het buiten kouder wordt, neemt de temperatuur boven geleidelijk af en beneden blijft het constant (of zelfs een paar tienden van een graad warmer).
Het lijkt er dus op dat bij lagere temperaturen (en mogelijk ook door minder zon inval) er boven meer vermogen gevraagd wordt.
Op dit moment is er niks nageregeld en mijn idee was ook om het waterzijdig goed in te regelen. Maar het lijkt erop dat er daarnaast ook iets moet gebeuren met de verdeling van de waterstroom (capaciteit) tussen boven en beneden afhankelijk van de buiten temperatuur. Nu kan ik in theorie natuurlijk elke groep op de vloerverwarming gaan bedienen (daarover vind ik op dit forum ook wel van alles), maar dat is wat mij betreft overdreven want voor beneden weet ik in ieder geval zeker dat dat tussen de verschillende zones niet nodig is.
Ik zit te denken aan bijvoorbeeld een kogelkraan (liefst bedienbaar met bijv. home assistent) die de weerstand naar beneden of boven kan beïnvloeden, zodat ik hiermee de verdeling boven/beneden kan aanpassen.

In de basis bestaat mijn systeem nu uit:
begane grond: 60 m2 vloerverwarming (6 groepen)
1e verdieping: radiatoren, maar die staan op een handdoeken radiator in de badkamer na uit (rest is slaapkamers en die blijven warm genoeg)
2e verdieping: 35 m2 vloerverwarming (4 groepen)
Heishamon en Homeassistant aanwezig, waarmee ik ook iets zou kunnen bedienen.

Wie heeft er eventueel nog andere suggesties? Het liefst hou ik het zo simpel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Possible schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:55:
Gisteren toch wel een recordje hier m.b.t. de backupheater: 10,8 KWh verbruikt :D De pomp zelf heeft 19.8 KWh verbruikt. Totaal dus 30,6 KWh met een 5J.

-8 groepen vloerverwarming beneden (55m2). Radiatoren overal volledig open.
-Ta 28 / Tr 25 (Direct)
Temp in woonkamer: 21,2 graden
Badkamer 20.1 graden.
2/1 kap uit 2002
Totaal verbruik november inclusief backupheater: 290,8 KWh

Ik mag niet klagen!
Ik vind dit nog best veel eigenlijk, gezien je Ta niet zo hoog is. Bijna iedereen gaat ruim over de 30 graden heen. Wat is je delta en pompsnelheid?

Dan maakt wat meer m2 vloerverwarming best nog veel uit als ik het zo zie. Zelf zit ik op 12,5kWh wat dan toch wel een stuk minder is. Ta van 26/27 en de Tr zat rond de 23 a 23,5. Het huis was dan bijna 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Krilo_89 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:27:
[...]

Ik vind dit nog best veel eigenlijk, gezien je Ta niet zo hoog is. Bijna iedereen gaat ruim over de 30 graden heen. Wat is je delta en pompsnelheid?

Dan maakt wat meer m2 vloerverwarming best nog veel uit als ik het zo zie. Zelf zit ik op 12,5kWh wat dan toch wel een stuk minder is. Ta van 26/27 en de Tr zat rond de 23 a 23,5. Het huis was dan bijna 22 graden.
Tja wat doe je eraan.. huis uit 2002.. Heb zelf een delta van 3 volgens mij ingesteld. Pompflow is nu 19liter/m. Huis krijg ik met die waarde niet op 22 graden.. Dan moet ik Ta gaan verhogen naar 29/30 denk ik, maar dat hoeft voor mij niet.

Uit welk jaartal komt jouw huis?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Met een lage Ta kan je alsnog een flinke hoeveelheid afgifte hebben, en met een hoge Ta weinig. Het zegt vrij weinig zonder de rest van de situatie te kennen.

In mijn relatief oud huis met radiatoren stookte ik met 37-45 graden gisteren en heb 20kWh verbruikt. Vrijwel geen backup heater aangehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Makrolon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:33:
[...]

je krijgt 1x subsidie op 2 pompen.
bij de inbedrijfstelling laten vermelden dat het om een enkele installatie gaat van 2 pompen

[ Voor 16% gewijzigd door Motorfret op 01-12-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Als ik meer afgifte wil creeren dan zou dus de pompsnelheid ook omhoog moeten gaan? Hij doet dus nu 19liter per minuut.. Stel dat ik naar 25liter/m ga, gaat dat dan resulteren in minder defrosts?

In het menu staat alles op heximalen..? Hoe weet je hoeveel liter dit is

[ Voor 16% gewijzigd door Possible op 01-12-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Possible schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:30:
[...]

Tja wat doe je eraan.. huis uit 2002.. Heb zelf een delta van 3 volgens mij ingesteld. Pompflow is nu 19liter/m. Huis krijg ik met die waarde niet op 22 graden.. Dan moet ik Ta gaan verhogen naar 29/30 denk ik, maar dat hoeft voor mij niet.

Uit welk jaartal komt jouw huis?
Uit 1960, maar heb alles opgeknapt ;). Maar interessant om te zien hoe je met best een lage Ta alles goed op temp kunt houden, maar dat de Wp daar nog wel flink wat werk voor moet leveren. Je hebt ook een 5kW zeker?
Ik heb mijn Wp net zelf weer aan gezet, omdat mijn temp nog boven de 21 graden zit. Normaal gesproken als hij onder de 21 zakt, dan springt hij aan, maar in afgelopen nacht is dat nog niet gebeurd. Ik heb de temperaturen in de Wp nog even in de gaten gehouden, maar de interne pomp blijft altijd zachtjes draaien. En zodra de outlet temp onder de 5 graden dreigt te zakken, dan gaat er een beetje flow door de vloerverwarming heen en gaat hij daarna weer intern draaien.

Zo hoef ik dus niet bang te zijn dat de Wp bevriest in de nacht wanneer hij uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik heb inderdaad een 5KW (J) omdat mn gasvebruik zo rond de 1100 kuub zat (inclusief douchen) daar hebben we een warmtepompboiler nu voor.

Maar je zegt dus Ta verhogen? Of de pompsnelheid omhoog? (zie vorige post) Als ik de TA omhoog zet dan zal de pomp flink meer moeten werken lijkt mij (wat resulteert in een hoger vebruik)

-4 nu hier in het noorden. Wp doet nu zon 997 watt.

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 01-12-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik lag gisteren even in de kruipruimte voor het aanleggen van wat extra bekabeling. De vloer (vrijstaande woningwet 1980, 90m2 per verdieping) is niet geïsoleerd. Een Finse sauna kan daar praktisch niet tegenaan! Warmer dan in de woonkamer (waar het een schappelijke 20 graden is). Gelukkig wordt de vloer op 11 december geïsoleerd (PUR, Rd 3.6). Ik ben heel benieuwd wat dat in het verbruik scheelt want op dit moment staat de 9J al best wel te werken voor z'n geld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_f3p5LnIN2fQ0POcLaJTGBMsxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3ImyU5jKebtsosc7QKZESA6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertV78
[...]

@Motorfret die dubbele subsidie, niet in België...
Er was toch een workaround voor dit probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
ah, excuus. wist niet dat je een zuiderbuur was.

Je kunt de T-cap voor de gek houden door een weerstand te schakelen over de temperatuur sensor.
dan kan hij lager draaien.
Nadeel daarvan is weer dat je stooklijn niet klopt en dat de T-cap begrenst is op 47Hz.
(zo ben ik vannacht achter gekomen)

Na een SWW run (in het midden van de nacht |:( ) wil hij niet hoger met mijn schakeling in bedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCjrG86SbvtELDNwUSUTBPBT_30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5edw9TEduO2nHnWBNUjQffI8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Motorfret op 01-12-2023 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Ik ben wat gaan rommelen om te kunnen shiften en een externe thermostaat te gebruiken met behoud van sww functie.

Optionele print aangezet, 2 zones: zone 1 water temp sensor, zone 2 externe thermostaat.

Hij geeft alleen -78 water temp aan maar dat heeft geen invloed omdat ie de stooklijn hanteert.

Het lijkt te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:40
ConQuestador schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:49:
[...]

Onder de 4 graden gaat de compressor op minimaal 34hz draaien, kortom 1500w opgenomen, 6 a 7kw warmte.

Dat moet je wel kwijt kunnen, anders krijg je pendelen.
Toch is dit alleen maar een probleem als je wp misschien wat overgedimensioneerd is. Ik heb zelf ook een 12kw tcap maar die heeft bij 4 graden die 35 hz wel al nodig om het huis netjes op temperatuur te houden. Daar merk je dus niet echt het 'probleem' in dit geval. Dimensionering is key denk ik.

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Daffy1982 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:13:
[...]

Toch is dit alleen maar een probleem als je wp misschien wat overgedimensioneerd is. Ik heb zelf ook een 12kw tcap maar die heeft bij 4 graden die 35 hz wel al nodig om het huis netjes op temperatuur te houden. Daar merk je dus niet echt het 'probleem' in dit geval. Dimensionering is key denk ik.
Dat klopt wel wat je zegt, ik zie ook geen pendelen met mijn 12kw T-cap, hoogstens een uurtje per dag hier en daar als de gewenste temperatuur bereikt is.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@Dylantje2 Hoe is de temp in huis? Je pana staat flink te buffelen zie ik. Zon 35kwh per dag nu exclusief BH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Motorfret schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:40:
ah, excuus. wist niet dat je een zuiderbuur was.

Je kunt de T-cap voor de gek houden door een weerstand te schakelen over de temperatuur sensor.
dan kan hij lager draaien.
Nadeel daarvan is weer dat je stooklijn niet klopt en dat de T-cap begrenst is op 47Hz.
(zo ben ik vannacht achter gekomen)

Na een SWW run (in het midden van de nacht |:( ) wil hij niet hoger met mijn schakeling in bedrijf.

[Afbeelding]
@Motorfret ik moet die warmte normaal wel kwijt kunnen...
Nu een vraagje: heeft de T-cap 12kW monofase ook dit probleem of is het enkel een 3-fase issue ?
Want ik kan die net zo goed nemen denk ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 08:10
Mijn Panasonic 5H heeft het zwaar op dit moment. Ik wist dat hij eigenlijk te klein zou zijn. Tot 0 graden gaat het net. Hij draait de gehele dag op 85Hz en 1600 watt vermogen. Ik heb het idee dat hij inefficient wordt omdat hij te hard moet werken.
Specs:
Woning is vrijstaand,(1960, met geisoleerd vloer en HR++ glas, Spouwmuur isolatie etc) had ongeveer 1500m3 verbruik incl SWW, deze wordt nu apart gedaan door een boiler die niet verwarmd wordt door de Panasonic.

Beneden 75m2 vloerverwarming (14mm, 10cm HOH) - hierbij heb ik weinig vermogen voor lage temp
1ste verdieping 60m2 vloerverwarming (16mm, 10cm HOH) - dit werkt super
2de verdieping 40m2 vloerverwarming (14mm, Fermacell 10cm HOH) - Is voldoende

Op de begane grond komt er nog 30m2 bij, dus meer vermogen nodig.
Moving Forward
Bij 0 graden ik heb 35 graden aanvoer nodig om het huis prima warm te houden. (20.5 graad) Mijn idee is nu om er een 2de 5KW naast te zetten, en dan in cascade. Beneden de 4 graden moeten ze dan gezamelijk werken.

Waar zit nu de bottleneck:
- De vloerverwarming beneden
- Warmtepomp Capaciteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorfret
@Maeslant ik zou de 5kw er uit doen (zat liefhebbers voor) en gewoon een 9J plaatsen.
als je 5J ouder is dan 1 jaar krijg je gewoon opnieuw subsidie op de 9J.
Zelfde minimale vermogen, veel meer extra vermogen en het is simpelweg de ene WP weg halen en de andere aansluiten. Dus ook geen gezeur met extra leidingwerk en en terugslagkleppen.

[ Voor 28% gewijzigd door Motorfret op 01-12-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:25
Maeslant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:31:
Mijn Panasonic 5H heeft het zwaar op dit moment. Ik wist dat hij eigenlijk te klein zou zijn. Tot 0 graden gaat het net. Hij draait de gehele dag op 85Hz en 1600 watt vermogen. Ik heb het idee dat hij inefficient wordt omdat hij te hard moet werken.
Specs:
Woning is vrijstaand,(1960, met geisoleerd vloer en HR++ glas, Spouwmuur isolatie etc) had ongeveer 1500m3 verbruik incl SWW, deze wordt nu apart gedaan door een boiler die niet verwarmd wordt door de Panasonic.

Beneden 75m2 vloerverwarming (14mm, 10cm HOH) - hierbij heb ik weinig vermogen voor lage temp

Moving Forward
Bij 0 graden ik heb 35 graden aanvoer nodig om het huis prima warm te houden. (20.5 graad) Mijn idee is nu om er een 2de 5KW naast te zetten, en dan in cascade. Beneden de 4 graden moeten ze dan gezamelijk werken.

- Warmtepomp Capaciteit
Hoe ziet de vloerverwarming er beneden verder uit.
Verdeler zonder pomp?
Aantal groepen en de lengte van de groepen
Delta t over van de aanvoer en retour ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:56
@Maeslant Zie je kansen om eenvoudig je verbruik terug te dringen door bv dak te isoleren, kierdichting te verbeteren, of (decentrale) balansventilatie? Ta van 35 graden op nulpunt vind ik vrij hoog met zoveel m2 vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
In hoeverre is het max vermogen van je WP ook echt de max? Ik ben nu even aan het testen en laat 'm de temperatuur wat verder oplopen. En volgens de grafieken genereert mijn 12kW T-CAP nu zo'n 15kW (met een COP van net onder de 4).

Als ik zelf de output berekend (dT * 70 * flow) dan kom op hetzelfde uit. De sensoren zijn geijkt, dus als de compressor uit staat is in en out hetzelfde. Het enige wat dan niet zou kunnen kloppen is de flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Heb die van mij wel eens op 17kw gezien. er zit dus ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 08:10
rupie99 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:57:
@Maeslant Zie je kansen om eenvoudig je verbruik terug te dringen door bv dak te isoleren, kierdichting te verbeteren, of (decentrale) balansventilatie? Ta van 35 graden op nulpunt vind ik vrij hoog met zoveel m2 vloerverwarming.
Dak is volledig geisoleerd (RC= 6.5), vloer is volledig geisoleerd (RC=5.0), overal HR++ ruiten (HR++ dubbelglas, kozijnen waarnog goed).
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:49:
[...]

Hoe ziet de vloerverwarming er beneden verder uit.
Verdeler zonder pomp?
Aantal groepen en de lengte van de groepen
Delta t over van de aanvoer en retour ?
Er liggen 9 groepen met een pompverdeler.
Lengte van de groepen weet ik niet exact, maar vooral dat het 14mm is scheelt veel in vermogen (30%)

Er is een WTW aanwezig.

Delta T = 3 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Specs:

Moving Forward

- Warmtepomp Capaciteit
Wat @Motorfret zegt lijkt me beter. Hou er rekening mee dat cascade makkelijk lijkt, maar ik ben er achtergekomen dat er nog wat haken en ogen aan zitten (cascade met kleine ventilatie WP). Om het goed te laten werken moet je eigenlijk ook een open verdeler of parallelbuffer hebben; of twee gescheiden circuits. Denk ook aan hoe je de twee backup heaters en compressors over de fasen gaat verdelen.

Als je te weinig vermogen hebt, heb je te weinig vermogen, dat heeft niet direct met de watertemperatuur te maken. Je WP krijgt niet ineens significant meer vermogen als je de watertemperatuur naar beneden brengt. Alleen isoleren helpt dan echt maar dat heb je al gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Thorsd op 01-12-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:25
Maeslant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:14:
[...]

Dak is volledig geisoleerd (RC= 6.5), vloer is volledig geisoleerd (RC=5.0), overal HR++ ruiten (HR++ dubbelglas, kozijnen waarnog goed).

[...]

Er liggen 9 groepen met een pompverdeler.
Lengte van de groepen weet ik niet exact, maar vooral dat het 14mm is scheelt veel in vermogen (30%)

Er is een WTW aanwezig.

Delta T = 3 graden
Sloop eerst je verdeler met pomp er maar tussen uit en maak maar een mooie 28mm aanvoer en retour leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ik ben aan het proberen om mijn T-CAP defrosts te laten doen via het water ipv mode2 (COP1). Hiervoor moet ik mijn retourwater minimaal 27 graden krijgen, wat eigenlijk te warm is voor mijn huis.

Stel nu dat ik zowel in aanvoer als retour temp sensor op -2 set, dan hoeft mijn water nog maar 25 graden te zijn (en dan denkt hij dat het 27 is). Uiteraard moet de stooktemperatuur hier wel op aangepast worden, maar dat is puur een getal waar je zelf mee kan spelen.

Zouden hier verder nog nadelen aan zitten om te doen? Of moet ik hier gewoon niet aan beginnen onder het motto "pana heeft die 27 als ondergrens bedacht met een reden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@Maeslant Wat @Ramon_1984 zegt: eerst die pomp(en) er tussenuit.
begin alvast met de stekker er ruit te trekken, zodat ie niet meer draait (ook op je eventuele andere groepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Specs:

Moving Forward

- Warmtepomp Capaciteit
Met 1600W bedoel je waarschijnlijk verbruik. Als er 5000W uit komt is je COP in ieder geval nog mooi 3. Heb je je bu heater uitgeschakeld? Als de wp het zwaar heeft, schakelt hij die wel in. Laat je de wp ook 's nachts doorlopen? Dan heeft hij 50% meer tijd om het warmteverlies van je huis goed te maken.

Mocht je echt te kort komen, dan is een tweede 5kW misschien een goede mogelijkheid als je daar plaats voor hebt in je tuin en in je groepenkast. In de design manual 2018 en de final draft 2020 staan voorbeelden van installatie.
Pagina: 1 ... 38 ... 89 Laatste