Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:17:
[...]

Sloop eerst je verdeler met pomp er maar tussen uit en maak maar een mooie 28mm aanvoer en retour leiding
Aanvoer en Retour zijn wel 28mm.
Thorsd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:15:
[...]

Wat @Motorfret zegt lijkt me beter. Hou er rekening mee dat cascade makkelijk lijkt, maar ik ben er achtergekomen dat er nog wat haken en ogen aan zitten (cascade met kleine ventilatie WP). Om het goed te laten werken moet je eigenlijk ook een open verdeler of parallelbuffer hebben; of twee gescheiden circuits. Denk ook aan hoe je de twee backup heaters en compressors over de fasen gaat verdelen.

Als je te weinig vermogen hebt, heb je te weinig vermogen, dat heeft niet direct met de watertemperatuur te maken. Je WP krijgt niet ineens meer vermogen als je de watertemperatuur naar beneden brengt. Alleen isoleren helpt dan echt.
Ok, dus heb ik gewoon meer vermogen nodig. Aangezien we de garage straks ook gaan verwarmen heb ik sowieso tekort.
Motorfret schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:25:
@Maeslant Wat @Ramon_1984 zegt: eerst die pomp(en) er tussenuit.
begin alvast met de stekker er ruit te trekken, zodat ie niet meer draait (ook op je eventuele andere groepen).
Als ik de stekker eruit trek dan werkt de verdeler toch niet meer? Het is toch geen openverdeler?
FransvWoerkom schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:25:
[...]

Met 1600W bedoel je waarschijnlijk verbruik. Als er 5000W uit komt is je COP in ieder geval nog mooi 3. Heb je je bu heater uitgeschakeld? Als de wp het zwaar heeft, schakelt hij die wel in. Laat je de wp ook 's nachts doorlopen? Dan heeft hij 50% meer tijd om het warmteverlies van je huis goed te maken.

Mocht je echt te kort komen, dan is een tweede 5kW misschien een goede mogelijkheid als je daar plaats voor hebt in je tuin en in je groepenkast. In de design manual 2018 en de final draft 2020 staan voorbeelden van installatie.
COP is 2.5 meestal. Hij haalt geen 5KW, meestal 4.5KW.

Ik wil de huidige sowieso verplaatsen, dus ik kan er 2 kwijt of 1 grote.

Back up heater staat uit en ik laat hem heel de dag / nacht draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door Maeslant op 01-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
Motorfret schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:02:
Heb die van mij wel eens op 17kw gezien. er zit dus ruimte in.
De mijne ook, maar dat is niet stationair. Bij het opstarten vanuit een koud systeem duurt het een tijd voor de retourleiding op temperatuur is. Al die tijd is de deltaT groot en de flow groot. De pana berekent het uitgangsvermogen uit P=70 x dT x flow, dus dat is bij de start veel groter dan bij stationair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Maeslant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:25:
[...]

Aanvoer en Retour zijn wel 28mm.

[...]

Ok, dus heb ik gewoon meer vermogen nodig. Aangezien we de garage straks ook gaan verwarmen heb ik sowieso tekort.

[...]

Als ik de stekker eruit trek dan werkt de verdeler toch niet meer? Het is toch geen openverdeler?

[...]

COP is 2.5 meestal. Hij haalt geen 5KW, meestal 4.5KW.

Ik wil de huidige sowieso verplaatsen, dus ik kan er 2 kwijt of 1 grote.

Back up heater staat uit en ik laat hem heel de dag / nacht draaien.
Wat is de reden dat je een vloerverwarming verdeler met pomp hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 19:13
Maeslant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:25:
[...]

Tja, ik zit met eenzelfde dilemma, de 9J loopt hier met de defrosts ook aardig op z'n tenen. Ik kan alleen nog wel wat meer isoleren. Je kunt ook kiezen het zo te laten, en een wat lagere temperatuur in delen van het huis te accepteren, of de backup heater wat bij te laten springen. Als het wat kouder wordt komt er weer meer compressorvermogen vrij en heb je minder defrosts, dus dan gaat het weer wat beter. Wat @FransvWoerkom zegt kan ook nog helpen, mocht je nog nachtverlaging ingesteld hebben.

Maar eigenlijk lijkt me uitwisselen het best, je kunt zo alle kabels een leidingwerk overzetten, geen gedoe, en je krijgt in NL weer gewoon subsidie. Met de 5 op MP, zijn de totale kosten best laag. Hou er rekening mee dat de J wel een stuk minder verder terug kan dan de H.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroontje03
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09 15:12
Mijn 7J (probeerde) net een defrost te doen tijdens een DHW run die volgens mij niet goed ging.
Hij was al een tijdje bezig met verwarmen van het huis en zat tegen een defrost aan.
Via de sheduler werd hij naar DHW only gezet met lage watertemperatuur in de tank(11c helemaal leeg gedouched vanmorgen) en begon bijna direct een defrost, gek genoeg zonder hulp van de backupheater.
Aanvoer en retour uiteindelijk nog maar 8c, Eva outlet is max 30c geworden, de buitenunit is wel schoon van ijs. Nu wil hij geen DHW run doen, gaat rondpompen maar laat de compressor uit, zet ik hem naar heat gaat de compressor wel lopen. zodra ik hem van heat naar DHW zet stopt de compressor weer.

Wanneer ik een defrost heb in heat modus pakt hij wel de BH erbij, waarom in DHW modus dan niet?
Maar belangrijker nog hoe krijg ik mijn DHW modus weer werkend 8)7

edit:
Via de controller even uit en weer aan heeft er iig voor gezorgd dat hij de tank is gaan opwarmen.
Kan ik morgen tenminste warm douchen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Kroontje03 op 01-12-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Possible schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:26:
Ik heb inderdaad een 5KW (J) omdat mn gasvebruik zo rond de 1100 kuub zat (inclusief douchen) daar hebben we een warmtepompboiler nu voor.

Maar je zegt dus Ta verhogen? Of de pompsnelheid omhoog? (zie vorige post) Als ik de TA omhoog zet dan zal de pomp flink meer moeten werken lijkt mij (wat resulteert in een hoger vebruik)

-4 nu hier in het noorden. Wp doet nu zon 997 watt.
Tsjah, ik vind dit lastig. Je Ta verhogen zorgt sowieso voor meer verbruik en de pompsnelheid verlagen werkt weer nadelig voor je radiatoren. Je zou wat dingen kunnen proberen natuurlijk en dan goed in de gaten houden hoe alles draait. Maar wellicht draai je al optimaal voor je huis. Het feit dat je met een lage Ta je huis warm houdt, zegt al genoeg.
Ik red het met nog een iets lagere Ta en mijn huis houdt warmte lang vast, dat zou dan het verschil in verbruik kunnen verklaren. Vandaag wordt er wel wat meer verbruikt ivm een koudere dag en een DHW-run vanmorgen, dus ben benieuwd hoe het verder verloopt. Ik draai nu met een Ta van 26 graden en de Wp draait evengoed op 30Hz, dus dat zal wel nodig zijn.

Wat me overigens opvalt is dat de Wp zegt dat de Ta 26,75 graden is, maar mijn kamstrup zegt: 28 graden. En mijn setpoint staat op 26 graden. Waarom draait de Wp altijd hoger dan je setpoint? En is er nog wat aan de afwijking te doen van de Wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kroontje03 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:41:
Mijn 7J (probeerde) net een defrost te doen tijdens een DHW run die volgens mij niet goed ging.
Hij was al een tijdje bezig met verwarmen van het huis en zat tegen een defrost aan.
Via de sheduler werd hij naar DHW only gezet met lage watertemperatuur in de tank(11c helemaal leeg gedouched vanmorgen) en begon bijna direct een defrost, gek genoeg zonder hulp van de backupheater.
Aanvoer en retour uiteindelijk nog maar 8c, Eva outlet is max 30c geworden, de buitenunit is wel schoon van ijs. Nu wil hij geen DHW run doen, gaat rondpompen maar laat de compressor uit, zet ik hem naar heat gaat de compressor wel lopen. zodra ik hem van heat naar DHW zet stopt de compressor weer.

Wanneer ik een defrost heb in heat modus pakt hij wel de BH erbij, waarom in DHW modus dan niet?

edit:
Via de controller even uit en weer aan heeft er iig voor gezorgd dat hij de tank is gaan opwarmen.
Je hebt hem wel echt even de tijd gegeven om DHW rond te pompen zonder compressor? Wellicht slaat die pas later aan om een vage reden.

Ik zou iig even de tweakers oplossing proberen hier: stroom er echt even af en er weer op. Je weet immers nooit en de boel werkt gewoon met heat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje03
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09 15:12
Aikon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:44:
[...]

Je hebt hem wel echt even de tijd gegeven om DHW rond te pompen zonder compressor? Wellicht slaat die pas later aan om een vage reden.

Ik zou iig even de tweakers oplossing proberen hier: stroom er echt even af en er weer op. Je weet immers nooit en de boel werkt gewoon met heat...
30 minuten laten pompen voordat ik dingen ben gaan proberen, wellicht was dit niet lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb toch het gevoel dat ik mijn Pana te klein bemeten heb. Ik denk dat ik ook royaler ben gaan verwarmen omdat het zo lekker gaat, met de gasketel deden we misschien toch wel wat zuiniger ofzo.

Ik heb (nog) geen koude voeten hoor, maar gevoelsmatig draait de Pana op het randje van zijn kunnen en vrees ik een beetje voor als het een keer echt koud wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22ngDGT4F84iMA436aFWXxt3McM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZCwFd6JznuLCnXONlqP3BxNQ.png?f=user_large

Dit is het beeld van de productie volgens de Panasonig.. Stooklijn op 25@15 / 38@-12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQU1sZpk9dy3-tuxoDMwejSac4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PxIzoVDCURd2iznJQYjrmrL3.png?f=user_large
Zoals je hier ziet heeft hij moeite om op de target te komen, of is dat normaal gedrag?

Moet ik mij zorgen maken? Op zoek naar een 7 of 9 kW? Of verrtouwen op de BH als het nodig is?

[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 01-12-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:33:
[...]

Wat is de reden dat je een vloerverwarming verdeler met pomp hebt ?
Toen de vloerverwarming is aangelegd zat werkte we nog met een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Possible schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:55:
@Dylantje2 Hoe is de temp in huis? Je pana staat flink te buffelen zie ik. Zon 35kwh per dag nu exclusief BH?

[ Voor 38% gewijzigd door Dylantje2 op 01-12-2023 15:45 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Maeslant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:44:
[...]

Toen de vloerverwarming is aangelegd zat werkte we nog met een gasketel.
Het nadeel is dat je nu met een hogere aanvoer temperatuur de verdeler moet voeden om de vloer warm te krijgen.

Zelf hebben wij 10mm slangetjes als vloerverwarming en dat gaat prima met een aanvoer temperatuur van 30c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:11
@Maeslant hier 14mm in fermacell en woonkamer blijft 19gr met 27 gr Ta. Wel met pomploze verdeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Beekforel schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:38:
Ik heb toch het gevoel dat ik mijn Pana te klein bemeten heb. Ik denk dat ik ook royaler ben gaan verwarmen omdat het zo lekker gaat, met de gasketel deden we misschien toch wel wat zuiniger ofzo.

Ik heb (nog) geen koude voeten hoor, maar gevoelsmatig draait de Pana op het randje van zijn kunnen en vrees ik een beetje voor als het een keer echt koud wordt?

[Afbeelding]

Dit is het beeld van de productie volgens de Panasonig.. Stooklijn op 25@15 / 38@-12.

[Afbeelding]
Zoals je hier ziet heeft hij moeite om op de target te komen, of is dat normaal gedrag?

Moet ik mij zorgen maken? Op zoek naar een 7 of 9 kW? Of verrtouwen op de BH als het nodig is?
Ja, het lijkt of de target inderaad niet gehaald wordt door tekort vermogen. Door al die defrosts heeft de WP grofweg 20% minder effectief vermogen. Als het weer wat kouder wordt, zijn er minder defrosts en komt er ook weer meer compressorvermogen vrij. Geen nachtverlaging en ventilatie op standje 1 kan ook helpen.

De backupheater is 3kW en kan een flinke boost heven als het echt koud is. Het verschil in COP is dat ook niet heel erg groot meer, maar het is maar zelden maar echt koud.

De switch naar een 7 of 9 is natuurlijk redelijk eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Thorsd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:31:
[...]

Ja, het lijkt of de target inderaad niet gehaald wordt door tekort vermogen. Door al die defrosts heeft de WP grofweg 20% minder effectief vermogen. Als het weer wat kouder wordt, zijn er minder defrosts en komt er ook weer meer compressorvermogen vrij. Geen nachtverlaging en ventilatie op standje 1 kan ook helpen.

De backupheater is 3kW en kan een flinke boost heven als het echt koud is. Het verschil in COP is dat ook niet heel erg groot meer, maar het is maar zelden maar echt koud.

De switch naar een 7 of 9 is natuurlijk redelijk eenvoudig.
Heb nog een paar plekken teveel warmteverlies inderdaad, dat zal ook schelen.

Switchen is inderdaad snel klaar, maar echt winter wordt het ook niet meer zegt men. Dus misschien moet ik het maar gewoon aanzien en bij extreme kou kan de houtkachel altijd nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Maeslant inderdaad die pompverdeler vervangen door een pomploze verdeler, dan kan waarschijnlijk je aanvoertemperatuur zelfs omlaag. De RVS huismerk verdeler van Heima24.de kost niet de wereld en heeft 1" aansluitingen zodat de flow optimaal is.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
PS Hier 90m2 met 14mm leidingen 10cm hoh op 9 groepen, draait zonder problemen op een 5 kW J-series.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 15:25
Mag ik een suggestie doen voor de openingspost: een verklarende woorden cq. afkortingen lijst? Waarin heel kort termen als WAR, DHW, COP, SCOP, T-CAP, BH, etc., etc., worden uitgelegd. Ik kom dit soort termen/afkortingen vaak tegen en als newbie moet je soms toch echt wel ff zoeken wat het betekent ...

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:19
bartve schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:32:
Mag ik een suggestie doen voor de openingspost: een verklarende woorden cq. afkortingen lijst? Waarin heel kort termen als WAR, DHW, COP, SCOP, T-CAP, BH, etc., etc., worden uitgelegd. Ik kom dit soort termen/afkortingen vaak tegen en als newbie moet je soms toch echt wel ff zoeken wat het betekent ...
Eens. Ook termen als Delta, Ta, dT, e.d. zijn voor een nieuweling wellicht niet te begrijpen.:)
Ook de link voor de Chinese driewegkleppen is nog niet aangepast. De huidige link werkt al een tijd niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 01-12-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 11:17
Weet iemand of je een foutcode via de smartcloud of service cloud kan resetten? En hoe dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 16:12
Vandaag weer een hoofdbreker:
Extra verdieping aangesloten met open verdeler en de 3w klep + SWW vat.
Nou je raad het al; de beroemde H62 error.

En natuurlijk had de 3w-klep alles dicht gedraaid, nou ik dacht simpele fix zoals hier te vinden op het forum (dank!). Nou dat bleek toch even tegen te vallen, wat ik ook probeerde er bleef een H62 error ontstaan, zelfs met de 3w klep eraf en met de hand op de juiste plek gedraaid. Na twee keer het hele systeem te laten leeglopen en opnieuw helemaal luchtvrij te maken helaas nog geen succes..

Nou komt de oplossing (waarvan ik het dus niet snap): systeem laten leeglopen, pomp aangegooid. HAH een H20 error dus de pomp deed iets. Toen heeeeel langzaam het systeem weer gevuld met de instellingen op ontluchten, prima flow van 28.0L dus het systeem nu helemaal afgevuld en hij draait nu als een zonnetje en het huis kan in elk geval weer warm worden. Welke setting draaien jullie met de Max flow? Ik zit nu op 0x9F. (no clue wat het betekent overigens).

Kortom: Geen enkel idee waar dit probleem nu vandaan kwam, maar je wordt er wel wanhopig van. Gelukkig nu weer wel wat warmte in het systeem zodat hij in elk geval niet kan stuk vriezen (bij een H62 wil hij zelfs niet defrosten schijnbaar, nogal cruciaal met dit weer)..

Morgen weer verder kloten met de 3w klep en SWW aan de gang krijgen want die logica van Panasonic ontgaat mij een beetje... Ik wil warm douchen/badderen! En vrouwlief die zondag thuis komt ook denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roschambo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik heb nog een probleempje,

De PCB van de binnenunit maakt echt een heel irritant geluid, een constante hoge piep. Op mijn pc boxen komt het niet goed door op mijn telefoon wel. Is dit normaal geluid of is er een probleem?

YouTube: Panasonic wh-adc0509L3E5 powersupply noise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Thanks, maar zit er nog logica achter het decimaal. Ik neem aan hoe hoger hoe harder de pomp moet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:40

ErikVers

e-Duurzaam

Kroontje03 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:41:

edit:
Klopt de defrost tijdens een dhw run gaat altijd zonder backupheater, gek genoeg kijkt hij dan niet naar de retour temp. Mooi dat je hem weer aan de gang hebt gekregen

Om dit te voorkomen zou je een ondergrens in je tijdprogramma in kunnen stellen op dhw setpoint van bijvoorbeeld op 35 graden. Dan gaat hij normaal niet aan in de nacht, behale als het ook nodig is.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Mauritio schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:30:

En natuurlijk had de 3w-klep alles dicht gedraaid, nou ik dacht simpele fix zoals hier te vinden op het forum (dank!). Nou dat bleek toch even tegen te vallen, wat ik ook probeerde er bleef een H62 error ontstaan, zelfs met de 3w klep eraf en met de hand op de juiste plek gedraaid. Na twee keer het hele systeem te laten leeglopen en opnieuw helemaal luchtvrij te maken helaas nog geen succes..

Nou komt de oplossing (waarvan ik het dus niet snap): systeem laten leeglopen, pomp aangegooid. HAH een H20 error dus de pomp deed iets. Toen heeeeel langzaam het systeem weer gevuld met de instellingen op ontluchten, prima flow van 28.0L dus het systeem nu helemaal afgevuld en hij draait nu als een zonnetje en het huis kan in elk geval weer warm worden. Welke setting draaien jullie met de Max flow? Ik zit nu op 0x9F. (no clue wat het betekent overigens).

Kortom: Geen enkel idee waar dit probleem nu vandaan kwam, maar je wordt er wel wanhopig van. Gelukkig nu weer wel wat warmte in het systeem zodat hij in elk geval niet kan stuk vriezen (bij een H62 wil hij zelfs niet defrosten schijnbaar, nogal cruciaal met dit weer)..

Morgen weer verder kloten met de 3w klep en SWW aan de gang krijgen want die logica van Panasonic ontgaat mij een beetje... Ik wil warm douchen/badderen! En vrouwlief die zondag thuis komt ook denk ik :)
Heb je ook volle bak tijdens het vullen je overstort opengehad bij de panasonic? Vaak zit er overal en neegens lucht en vul ik bij voorkeur zo ver als mogelijk van de warmtepomp en laat dan de overstort minimaal een minuut vrij afstorten. Daarna met ontluchtingsventiel op pomp program op ontluchten voor minimaal 20minuten.

Wat betreft hexa getal zegt iets over je omwentelingen en bij elke opstelling weer een ander getal nodig om op je geadviseerde 15/20/25l per min in te stellen (5/7/9 kw)

Drie weg klep
Check altijd wanneer welke stand door pana wordt geactiveerd. In t custom menu kun je ook de klep standen activeren en met klep in je hand zie je dan of het goed gaat. Dit doe ik meestal voordat ik hem echt aansluit want soms denk je net verkeerd om (of de leverancier 😋👍)

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 01-12-2023 20:40 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rare term dat "Ruimteverwarming".

Die 9h rechts, wordt daar soms de bedrijfstijd van de backupheater mee bedoeld?
Verwacht het eigenlijk niet want volgens de grafieken van de Service Cloud is "Backup heater 1" nog niet 1x aan geweest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulNns_DG6iLKfGiK-CG7UIlkVWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yj1Rye6JEGpC86peqw4R6HXR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
nokiaan958GB schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:56:

Verwacht het eigenlijk niet want volgens de grafieken van de Service Cloud is "Backup heater 1" nog niet 1x aan geweest
[Afbeelding]
Ruimteverwarming is inderdaad de backupheater.
Maar deze vat ik niet. Je Wp staat uit en is aan het ontdooien op het backup element?? Bijbehorende grafiek? Linker rijtje met temperaturen?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
t.oswald schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:11:
[...]

Maar deze vat ik niet. Je Wp staat uit en is aan het ontdooien op het backup element?? Bijbehorende grafiek? Linker rijtje met temperaturen?
die heb ik natuurlijk ook ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4R9dWD4JIQDmOdZTB3WcuKnrayc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YzOetjpDLVPe41zVom9zDWe0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mauritio schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:52:
[...]

Thanks, maar zit er nog logica achter het decimaal. Ik neem aan hoe hoger hoe harder de pomp moet werken?
Ja, het gaat van 0 tot 255 volgens mij. 0 tot 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
lbreman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:12:
PS Hier 90m2 met 14mm leidingen 10cm hoh op 9 groepen, draait zonder problemen op een 5 kW J-series.
Goede tip! Ik wil eigenlijk wel direct over naar kunststof. Ga eens even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Maeslant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:41:
[...]

Goede tip! Ik wil eigenlijk wel direct over naar kunststof. Ga eens even googlen.
Daar ga je geen spijt van krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:40:
[...]

Ja, het gaat van 0 tot 255 volgens mij. 0 tot 100%?
Nee van 64 naar 255, waarbij 64 dus 0% is. Maar dan is het nog even uitvogelen hoeveel liters je hebt bij welk percentage, dat is niet bepaald lineair zeg maar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:33:
[...]

Nee van 64 naar 255, waarbij 64 dus 0% is. Maar dan is het nog even uitvogelen hoeveel liters je hebt bij welk percentage, dat is niet bepaald lineair zeg maar. ;)
Heb die van mijn 9J vandaag ook maar verhoogd. Stond op 22l/min terwijl 25l/min in de specs staan. Hoop dat een positieve invloed heeft op het gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
Thorsd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:31:
[...]

De switch naar een 7 of 9 is natuurlijk
Andere print erin zitten en dan heb je een 7 of 9 kw.
Wij hebben een 9 kw staan als het dezewinter toch te veel zijn warmte niet kwijt kan komt er een ander print in en wordt het een 7 kw

[ Voor 8% gewijzigd door Herw76 op 01-12-2023 23:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nokiaan958GB schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:56:

[Afbeelding]
Probeer backupheater 3 eens. De driefasemodellen hebben 3 backupheaters van 3kW op de 3 fasen van de van de netspanning. L1, L2 en L3 Je kunt daar instellen wat je nodig hebt, 3, 6 of 9kW. Die driefasemodellen hebben alle electronica en externe pomp en driewegklep op fase L3 zitten. Om verwarring te voorkomen hebben ze dat bij de eenfasemodellen ook allemaal L3 genoemd. Met je eenfase warmtepomp denk je misschien dat je fase 2 en 3 mist, maar je mist fase 1 en 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:11:
[...]

Met de Thermo bedoelen ze de thermostaat. Dus of de warmtepomp de kamer/huis aan 't verwarmen is. Dat kan ook een interne software thermostaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
Herw76 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:42:
[...]

Wij hebben een 9 kw staan als het dezewinter toch te veel zijn warmte niet kwijt kan komt er een ander print in en wordt het een 7 kw
Kan je de print plaat gewoon vervangen en thats it? Zijn die überhaupt los te koop?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Als dat echt zo simpel is dan is daar misschien nog wel een leuke ruilmarkt voor op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:13
Beekforel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 02:01:
[...]

Als dat echt zo simpel is dan is daar misschien nog wel een leuke ruilmarkt voor op te zetten.
Eigenlijk zouden we de printen eens moeten vergelijken. Mogelijk is het een kwestie van simpele draadbruggen aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
[...]

Waarom zou je dat doen? Andersom snap ik, als je vermogen mist wat je niet kan aanspreken is het fijn om te upgraden. Maar als je downgrade dan veranderd er toch niks qua verbruik etc? Als je vermogen niet kwijt kan gaat 'ie langzamer lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Aikon schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:51:
[...]

Waarom zou je dat doen? Andersom snap ik, als je vermogen mist wat je niet kan aanspreken is het fijn om te upgraden. Maar als je downgrade dan veranderd er toch niks qua verbruik etc? Als je vermogen niet kwijt kan gaat 'ie langzamer lopen?
Het is een optie die niks kost .
De pana doet nu eindelijk goed zijn werk .
De laatste dagen gaat het goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Herw76 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:18:
[...]

Het is een optie die niks kost .
Dan nog snap ik het niet, garantie vervalt, iets kan misgaan, het kost tijd. Ik ben gewoon echt benieuwd waarom je het zou doen?

Of iemand anders kan je blij maken met jouw print cq. die verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

...

[ Voor 99% gewijzigd door Dylantje2 op 02-12-2023 09:42 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Mauritio schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:30:

Met een verdieping erbij komt er misschien een kolom lucht in een standleiding. Door het drukverschil neemt het water dan liever een andere weg. Bij het plannen van de plaats van de ontluchters moet je rekening houden met de stromingsrichting van het water en waar zich lucht zou kunnen ophopen.

De lucht komt in het systeem uit het verse leidingwater door drukverlaging en opwarming. Probeer dus het her- en bijvullen te voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Aikon schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:22:
[...]

Dan nog snap ik het niet, garantie vervalt, iets kan misgaan, het kost tijd. Ik ben gewoon echt benieuwd waarom je het zou doen?

Of iemand anders kan je blij maken met jouw print cq. die verkopen?
Garantie blijft gewoon .
Waar ik de warmtepomp vandaan heb zei we kunnen er alles van maken een 5/7/9 kw maakt niet uit .
Maar zoals hij nu draait hoeft het niet .
Een misschien over een paar jaar de garage ook verwarmen ermee .
Maar dan moet ik de leidingen 9 meter ingraven om bij de garage te komen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Herw76 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:56:
[...]

Garantie blijft gewoon .
Waar ik de warmtepomp vandaan heb zei we kunnen er alles van maken een 5/7/9 kw maakt niet uit .
Dat geeft mij de indruk dat het softwarrmatig kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Herw76 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:56:
[...]

Garantie blijft gewoon .
Waar is waar en hoe dan?
Vaag verhaal zo.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
FransvWoerkom schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:48:
[...]

Met een verdieping erbij komt er misschien een kolom lucht in een standleiding. Door het drukverschil neemt het water dan liever een andere weg. Bij het plannen van de plaats van de ontluchters moet je rekening houden met de stromingsrichting van het water en waar zich lucht zou kunnen ophopen.

De lucht komt in het systeem uit het verse leidingwater door drukverlaging en opwarming. Probeer dus het her- en bijvullen te voorkomen!
Dank Frans! Is het dan juist slim op het hoogste punt te vullen of het laagste mocht dat nodig zijn? (Mij lijkt het eerste beter). Ontluchters zitten er op elke verdieping 2 (op de verdelers). Deze staan nu open en hoorde gisteren inderdaad flink lucht stromen.

Systeem staat mooi op 2.3 bar op het moment, nog veel lucht te horen bij pompen dus zal nog een langere tijd de ontlucht stand moeten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Mauritio schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:40:
[...]

Dank Frans! Is het dan juist slim op het hoogste punt te vullen of het laagste mocht dat nodig zijn? (Mij lijkt het eerste beter). Ontluchters zitten er op elke verdieping 2 (op de verdelers). Deze staan nu open en hoorde gisteren inderdaad flink lucht stromen.

Systeem staat mooi op 2.3 bar op het moment, nog veel lucht te horen bij pompen dus zal nog een langere tijd de ontlucht stand moeten draaien.
Bovenin of onderin vullen is lood-om-oud-ijzer want ook de druk van je waterleiding verschilt boven en beneden om precies dezelfde reden.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

klump4u schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:39:
[...]

Waar is waar en hoe dan?
Vaag verhaal zo.
Dat 5-7-9 ombouw komt denk van rjtec dat is wel een techneut. Ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar upgrade mogelijkheid. Het is volgens mij niet enkel meer hz. Heb een 5h die knalt nu max naar 85hz hoe is dat met de 7 en 9 H in huidige weer type?
Heb onder -5 wel eens 107hz gezien incidenteel.

Zou soms wel 7h wensen omdat ik enkel overdag draai. Maar ga hem zeker niet wisselen voor een 7J

Downgraden snap ik niet echt het nut van, net als de rest hier 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:19
In de afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming en mijn nieuwe Jaga convectoren in drie kamers boven. Het zijn twee Jaga Tempo 15 convectoren van 140x40cm in de werkkamer en logeerkamer en één Jaga Tempo 15 van 200x50cm in de grote slaapkamer. Verder heb ik nog een designradiator in de badkamer hangen. Daarvan stond het voetventiel, voordat ik met inregelen begon, gewoon helemaal open. Nu heb ik deze dichtgedraaid en een kwart slag geopend en is het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour net aan 1,5 graad. Bij de Jaga's, waarvan ik de instelring achter de thermostaatknop op het Jaga Pro Ventiel op de kleinste stand 1 (van 6) heb gezet, meet ik 2 graden verschil. Hierbij zijn de leidingen wel gaan ruisen. Zijn dit normale waarden voor Jaga's verwarmd met een warmtepomp of is dit verschil nog steeds te klein en moet ik ze nog verder gaan knijpen?

Ik heb het Internet afgezocht en verschillende topics doorzocht waaronder het CV-tuning topic, maar heb ik de indruk dat het hier vooral gaat over CV-ketel installaties en kan ik vrijwel niets vinden over waterzijdig inregelen van Jaga's met een warmtepomp. Bij de vloerverwarmingsverdeler had ik elders al gelezen dat men daar een verschil aanhoudt van 4 graden bij LTV systemen. Bij mijn verdeler meet ik na inregeling nu ook een verschil van 4 graden tussen aanvoer en retour op alle slangen dus volgens mij is dat nu wel mooi in balans. Maar van die Jaga's kom ik er niet achter wat het verschil tussen aanvoer en retour (Delta T?) moet zijn i.c.m. LTV verwarming.

Iemand die hier wat licht op kan schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
@Tranquility even een heatbooster met wat fans erop monteren en je zit op de gewenste 5 graden verschil

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 18:24
Na 3 maanden de 9J mono in gebruik te hebben moet ik zeggen dat ik niet onverdeeld enthousiast ben.

Positief:
Stil bij minimale belasting bij 19Hz

Hoge COP bij een buitentemperatuur van 10 graden

Negatief:
Hoog verbruik als het kouder is. Vorig jaar September t/m November 350m3 gas verbruikt, dit jaar 950 kWh in dezelfde periode.

Geluid bij hoge belasting. Met de compressor op 80Hz kan ik de buitenunit op >50 meter afstand horen, valt me tegen.

Defrosts de afgelopen dagen. De 9J lijkt moeite te hebben om het huis op temperatuur te houden in deze omstandigheden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als het kouder is.

Ik kom van 2100 m3 gas en verwarm met radiatoren. Stooklijn is 27 bij Tb15 en 47 bij Tb -10

Aan het einde van het stookseizoen de balans opmaken, maar op basis hier van verwacht ik niet dat het een bijzonder efficiënt verhaal wordt zonder vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
ErikVers schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:08:
[...]

Dat 5-7-9 ombouw komt denk van rjtec dat is wel een techneut. Ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar upgrade mogelijkheid. Het is volgens mij niet enkel meer hz. Heb een 5h die knalt nu max naar 85hz hoe is dat met de 7 en 9 H in huidige weer type?
Heb onder -5 wel eens 107hz gezien incidenteel.
De 9J draait nu tussen de defrosts door op max, wat 78 Hz is. Onder -5 kan dat hoger worden.
Bij 78 Hz komt er dan piek 9kW uit, maar gemiddeld een beetje boven de 6.

Ik meen gelezen te hebben dat er bij de H echt verschillen in componenten waren, waar dat bij de J gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Tinkerer84 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:52:
Na 3 maanden de 9J mono in gebruik te hebben moet ik zeggen dat ik niet onverdeeld enthousiast ben.

Positief:

Negatief:
Hoog verbruik als het kouder is. Vorig jaar September t/m November 350m3 gas verbruikt, dit jaar 950 kWh in dezelfde periode.

Geluid bij hoge belasting. Met de compressor op 80Hz kan ik de buitenunit op >50 meter afstand horen, valt me tegen.

Defrosts de afgelopen dagen. De 9J lijkt moeite te hebben om het huis op temperatuur te houden in deze omstandigheden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als het kouder is.

Ik kom van 2100 m3 gas en verwarm met radiatoren. Stooklijn is 27 bij Tb15 en 47 bij Tb -10

Aan het einde van het stookseizoen de balans opmaken, maar op basis hier van verwacht ik niet dat het een bijzonder efficiënt verhaal wordt zonder vloerverwarming.
Als het kouder wordt zal je zien dat er minder tot geen defrosts meer zijn. Dit jaar is het ook wat kouder dan vorig jaar, bij mij ongeveer 10% en zijn er extreem veel defrosts deze week. De gemiddelde gasprijs onder het energie plafond is 3,625 keer zo hoog als de elektriciteitsprijs.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker 2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-06 13:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDQDSCloe5LWKp8AD3EmwtJYRHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0V7ndKbVcVY5YakQuCycRNIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKPvVyTFoc8bgiGp8I8799KfqCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHeUdQXo1Aq3cb6ESOFpxFsk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gisteren een omkasting geplaatst van de Fa. Sentimo.
Valt mij niet mee. Er stond niet duidelijk bij dat hij een stukje van de muur staat. Maar dat zal we zo horen.
Nu zie ik dat de buitentemperatuur met 4 a 5 graden daalt door de omkasting. Hij kan dus niet goed de kou kwijt.
Zijn er mede tweakers die dit ook hebben?
Het lijkt me nu dat dit geen goed idee is geweest. Misschien alleen zomers de kap er op?
Of een externe thermometer plaatsen?
Of gewoon laten zitten. In het menu de sensor 2 graden bijstellen en de stooklijn aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
t.oswald schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:34:
[...]

Als het kouder wordt zal je zien dat er minder tot geen defrosts meer zijn. Dit jaar is het ook wat kouder dan vorig jaar, bij mij ongeveer 10% en zijn er extreem veel defrosts deze week. De gemiddelde gasprijs onder het energie plafond is 3,625 keer zo hoog als de elektriciteitsprijs.
Ik heb 5MWh aan PV overschot, zo lang ik daar onder blijf en het salderen nog even in stand blijft kan het financieel gezien in ieder geval uit.

Op basis van gasverbruik heb ik eigenlijk meer capaciteit nodig, maar mijn redenering was dat ik op die paar echt koude dagen per jaar de backup heater wel kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
Gebruiker 2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Valt mij niet mee. Er stond niet duidelijk bij dat hij een stukje van de muur staat. Maar dat zal we zo horen.
Nu zie ik dat de buitentemperatuur met 4 a 5 graden daalt door de omkasting. Hij kan dus niet goed de kou kwijt.
Het lijkt me nu dat dit geen goed idee is geweest. Misschien alleen zomers de kap er op?
Of gewoon laten zitten. In het menu de sensor 2 graden bijstellen en de stooklijn aanpassen?
Het lijkt mij dat de kap de uitblaas richting licht naar beneden stuurt. In combinatie met de vegetatie voor je warmtepomp zorgt dit er waarschijnlijk voor dat hij de uitgeblazen lucht weer aanzuigt.

Oftewel, de buitenunit staat te dicht op de planten, de kap verergert dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is het doel van de kap? Niet het aangezicht denk ik, aangezien je overweegt hem 's winters weg te halen. Geluid dan? Dan is de vraag hoe het geluid nu is?

Zo'n kap zorgt altijd voor rendementsverlies, dus ik zou hem niet plaatsen tenzij noodzakelijk. Maar wat @Tinkerer84 zegt kan zeker kloppen, test anders met een plank eronder ofzo, dus evenwijdig aan de muur gewoon 1-2 meter wat je hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roschambo
Thorsd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:34:
[...]

Bedankt voor het overzicht en goede beschrijving, weer wat geleerd. Ik denk dat ze die ontluchter daar weggelaten hebben omdat de flow daar hoog is en er zich niet heel veel lucht kan verzamelen. Zelf zou ik het nog even aankijken, het is niet ideaal, maar op een gegeven moment komt die lucht ook wel weer ergens anders terecht.

Voor zover ik weet zijn deze koppelingen fabrikant-specifiek. De gewone J-ontluchter is wel te vinden (ACXB62-00130), maar deze zie ik zo snel niet, dus waarschijnlijk alleen via de leverancier.
Ik heb de ontluchters omgewisseld en de backupheater uit gezet om mogelijk droog koken tegen te gaan, in en half uurtje was het ontluchten klaar en is er geen aquarium geluid meer in de hoek van de bijkeuken. Ontwerpfout bewezen? Ik heb alle maten van die plug gemeten, diepte van de oring sleuf, diameter bovenstuk, hoe ver de oring van onder was de breedte van de oring sleuf, alleen ben ik de diameter vergeten :+

Ik zit er half aan te denken er een te draaien op de draaibank. Aangezien ik het originele onderdeel nergens kan vinden.

ACXB62-00130 is de automatische versie maar ivm de brandbaarheid van R290 (propaan) mogen die niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3kpnwf6RInBrqlErhFccvfTQoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSG45T9lM45TqEy9OuRoRU5c.jpg?f=fotoalbum_large

MIjn hypothese is dat ze eerst de WH-SDC0509L3E5 hebben ontworpen waarbij de pomp direct aan de output van de vuilvanger zit. Hier is dan niet direct een ontluchter nodig omdat daar geen lucht kan blijven hangen. De pomp zuigt de lucht daar wel weg. Op de backupheater is het wel nodig omdat dat het hoogste punt in het systeem is.
Vervolgens ontwerpen ze de WH-ADC0509L3E en plaatsen ze daar de vuilvanger assembly en de back-up heater uit die SDC met de plug en al. Daar is dan vervolgens niet meer naar gekeken.

De WH-ADC0309J3E5C is min of meer hetzelfde apparaat als de WH-ADC0509L3E maar dan met een r32 platenwisselaar. Daarin zijn 2 automatische ontluchters opgenomen 1 in de backupheater en 1 in de vuilvanger. ook hier is op de heater een ontluchter nodig omdat dit het hoogste punt in de cv water loop is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Prachtige kast, maar niet verwonderlijk dat het voor geen meter werkt.
Ik begrijp niet dat ze het zo durven verkopen.
De uitblaas is gewoon meer dan 50% gesloten en daar komt de extra weerstand van die schuine lamellen nog bij. Daardoor krijg je aan de binnenkant overdruk en gaat de lucht behalve gedeeltelijk door de sleuven ook binnen de omkasting langs de wp naar de achterkant die open is en waar de druk makkelijker weg kan.

Je kunt zo'n kast wel maken maar dan moet je niet de voorkant voor de helft dichtzetten.
Zo min mogelijk zo dun mogelijke lamellen maken en onder een zo flauw mogelijke hoek zetten, dat werkt het beste.

Heb in Frankrijk ooit een mooie kast gezien die goed moet werken, zal eens kijken of ik er nog een plaatje van kan vinden.
Edit: gevonden, je ziet dat deze kast veel meer ruimte heeft tussen de lamellen, is veel meer open terwijl je nog steeds nauwelijks naar binnen kijkt.
https://maps.app.goo.gl/dXusnCgsmy96qjw27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjOBklmZ_8GixezMg3hR0gcBjeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GN3GLsvXespxRLnqvJRtfFw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ASW1 op 02-12-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er wel netjes uit, ik zou eens beginnen met een blokkade van de luchtstroom via onderlangs. En je tuin wat snoeien :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
ErikVers schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:30:
[...]

Ziet er wel netjes uit, ik zou eens beginnen met een blokkade van de luchtstroom via onderlangs. En je tuin wat snoeien :-)
Ik neem aan dat er geen onderkant in de kast zit dus dat die helemaal open is.

Aan de andere kant het bedrijf dat deze dingen maakt houdt kennelijk geen rekening met de apparaten waar het voor bedoeld is, dus wie weet.
Ik zou het ding terugsturen, een uitblaasrooster dat meer dan de helft dichtzit werkt niet en gaat nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 15:32
ASW1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:05:
[...]

Wat mij betreft niet, het zou echt jammer zijn om een nauwelijks geïsoleerd stuk in je hoofdleiding te hebben..
Je kunt dit maar 1x doen dus doe het dan zo goed als je het kunt.

Haal buisisolatie, niet van die stijve maar die wat sponsachtige/rubberachtige/flexibele van 2 cm, ik geloof dat 19 mm een standaardmaat is. Trek die 4 mm isolatie eraf daar heb je niks aan en het zit alleen maar in de weg.
Maak je gaten groot genoeg voor de isolatiebuis, voer eerst de buis door en schuif daarna vanaf de zijde waar je er het makkelijkst bij kan de isolatie over de buis door het gat totdat het er aan de andere kant uitkomt.
Vaak zijn het stukken van 2 meter, je moet 3 meter dus als je aan het 2e stuk isolatie begint tape ze aan elkaar. En schuif ze heel over de buis, geen opengesneden buis gebruiken en daarna weer vasttapen/lijmen want stel het komt los dan kom je er nooit meer bij om te repareren.
Klusje om met z'n tweeën te doen om de isolatie ook door het 2e gat te krijgen.
Ik heb gezocht naar isolatie, maar kan het nog niet heel goed vinden wat het beste zou zijn. Iemand een tip voor isolatie voor een 32mm leiding?

Ik vond bijvoorbeeld deze, welke het meest lijkt te passen bij de aanbeveling: https://www.stoveparts.nl...ie-22mm-buis/#description
En deze: https://pvcvoordeel.nl/leindingisolatie-32-mm/

Deze vind ik bij Heima, maar volgens mij bedoel je dat juist niet: https://www.heima24.de/in...htdicke-20-mm-50-geg.html

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
WOrange schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:46:
[...]

Ik heb gezocht naar isolatie, maar kan het nog niet heel goed vinden. Iemand een tip voor isolatie voor een 32mm leiding?

Ik vond bijvoorbeeld deze, welke het meest lijkt te passen bij de aanbeveling: https://www.stoveparts.nl...ie-22mm-buis/#description

Deze vind ik bij Heima, maar volgens mij bedoel je dat juist niet: https://www.heima24.de/in...htdicke-20-mm-50-geg.html
Die eerste is maar 13mm dat is een beetje mager.
Die 2e kun je prima nemen die is een klein stukje ingesneden maar niet veel. Wel is die vrij stijf, ok voor heel flauwe bochten maar een echte bocht kunnen ze niet maken.
Die eerste kan dat wel dat is een soort sponsachtig flexibel materiaal die kan je ook bij selfio kopen onder de naam 'kautschuk' oid in 19 en 24 mm dikke versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Roschambo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb de ontluchters omgewisseld en de backupheater uit gezet om mogelijk droog koken tegen te gaan, in en half uurtje was het ontluchten klaar en is er geen aquarium geluid meer in de hoek van de bijkeuken. Ontwerpfout bewezen? Ik heb alle maten van die plug gemeten, diepte van de oring sleuf, diameter bovenstuk, hoe ver de oring van onder was de breedte van de oring sleuf, alleen ben ik de diameter vergeten :+

Ik zit er half aan te denken er een te draaien op de draaibank. Aangezien ik het originele onderdeel nergens kan vinden.
In de blinde plug kun je ook nog een gat boren en 1/8 draad in tappen. Dan kan er een standaard 1/8 ontluchter in. Na het vullen verzamelt zich op bepaalde plekken vaak toch weer wat lucht die eerst opgelost was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roschambo
Thorsd schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:26:
[...]

In de blinde plug kun je ook nog een gat boren en 1/8 draad in tappen. Dan kan er een standaard 1/8 ontluchter in. Na het vullen verzamelt zich op bepaalde plekken vaak toch weer wat lucht die eerst opgelost was.
Zou ik doen maar dan heb ik het originele onderdeel niet meer, voor de "garantie" misschien niet heel goed, 12 mm messing soldeer sok is net iets groter dan de buitenmaat(kon nog net meten om de klem heen) dus daar een sleufje in draaien voor de o-ring is ook niet zo veel moeite, dan kan ik er alles van 12 mm op zetten

Er verzamelt zich altijd wel wat lucht na het vullen alleen nu lost de pomp niet elke keer de lucht weer op. De machine staat nu al een paar uur aan en het aquarium geluid is nog niet terug gekeerd

[ Voor 13% gewijzigd door Roschambo op 02-12-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebruiker 2
Aikon schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:32:
[...]

Wat is het doel van de kap? Niet het aangezicht denk ik, aangezien je overweegt hem 's winters weg te halen. Geluid dan? Dan is de vraag hoe het geluid nu is?

Zo'n kap zorgt altijd voor rendementsverlies, dus ik zou hem niet plaatsen tenzij noodzakelijk. Maar wat @Tinkerer84 zegt kan zeker kloppen, test anders met een plank eronder ofzo, dus evenwijdig aan de muur gewoon 1-2 meter wat je hebt liggen.
Hmmm ja,
Het gaat puur om het aanzicht maar in de winter zijn we nooit buiten dus ook geen last van O-) .
Verder is hij inderdaad heel dicht. Niet handig.
Ik haal hem er nu weer af. Zal de firma mailen dat hij niet bevalt.
Jammer weer. Zonde van de (dure) aankoop.
Het riet zal ik nog even snoeien maar dat staat niet heel erg in de weg heb ik het idee.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker 2
ASW1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:45:
[...]

Ik neem aan dat er geen onderkant in de kast zit dus dat die helemaal open is.

Aan de andere kant het bedrijf dat deze dingen maakt houdt kennelijk geen rekening met de apparaten waar het voor bedoeld is, dus wie weet.
Ik zou het ding terugsturen, een uitblaasrooster dat meer dan de helft dichtzit werkt niet en gaat nooit werken.
Nee onderkant is open.
Je hebt denk ik gelijk. Slecht ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker 2
ASW1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:06:
[...]

Prachtige kast, maar niet verwonderlijk dat het voor geen meter werkt.
Ik begrijp niet dat ze het zo durven verkopen.
De uitblaas is gewoon meer dan 50% gesloten en daar komt de extra weerstand van die schuine lamellen nog bij. Daardoor krijg je aan de binnenkant overdruk en gaat de lucht behalve gedeeltelijk door de sleuven ook binnen de omkasting langs de wp naar de achterkant die open is en waar de druk makkelijker weg kan.

Je kunt zo'n kast wel maken maar dan moet je niet de voorkant voor de helft dichtzetten.
Zo min mogelijk zo dun mogelijke lamellen maken en onder een zo flauw mogelijke hoek zetten, dat werkt het beste.
Heb in Frankrijk ooit een mooie kast gezien die ook goed moet werken, zal eens kijken of ik er nog een plaatje van kan vinden.
Edit: gevonden, je ziet dat deze kast veel meer ruimte heeft tussen de lamellen, is veel meer open terwijl je nog steeds nauwelijks naar binnen kijkt.
https://maps.app.goo.gl/dXusnCgsmy96qjw27
[Afbeelding]
Dank voor het meedenken.
Hier was ik al bang voor en denk dat je gelijk hebt.
Zal proberen of de kap kan retourneren.
Staat mooi. Werkt slecht. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:42:
[...]

Probeer backupheater 3 eens. De driefasemodellen hebben 3 backupheaters van 3kW op de 3 fasen van de van de netspanning. L1, L2 en L3 Je kunt daar instellen wat je nodig hebt, 3, 6 of 9kW. Die driefasemodellen hebben alle electronica en externe pomp en driewegklep op fase L3 zitten. Om verwarring te voorkomen hebben ze dat bij de eenfasemodellen ook allemaal L3 genoemd. Met je eenfase warmtepomp denk je misschien dat je fase 2 en 3 mist, maar je mist fase 1 en 2 ;)
Verhip je hebt gelijk (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:50

dof

Possible schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:49:
[...]

Kan je de print plaat gewoon vervangen en thats it? Zijn die überhaupt los te koop?
'k Heb het niet meer zo paraat, maar toen ik voor de aankoop van m'n 9J stond heb ik wel eens nagekeken of er verschillen in componenten zijn, en ik meen me te herinneren dat de 5J en de 7J & 9J toch een paar onderdelen anders waren.
In de service manual op bldz 241 staan ook aparte onderdelen lijsten tussen 5 J en 7 J / 9 J.

Ze zijn grotendeels gelijk, maar ik zou het er toch niet op wagen om een 5J naar 9J om te bouwen :)

Printen voor de 9 J (verschillend van 7 J) zijn overigens op diverse plaatsen te koop voor ~ 500€ + ~400€ ...

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 02-12-2023 17:49 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Tinkerer84 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:52:

Positief:

Negatief:

In wat voor huis woon je, hoeveel woonoppervlakte heb je en wat is het bouwjaar?

Tot vorige week was ik erg tevreden maar ik ben deze week erg geschrokken van het verbruik van mijn bescheiden vrij goed geisoleerde 2-onder-1-kapwoning uit 1977.
Donderdag is hier ondanks de lage aanvoertemperatuur van 29 graden door de vele defrosts meer dan 30 kWh (excl sww) verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@nokiaan958GB dat is gelijk aan iets van 3 10 m3 gas toch? Hoeveel deed je op zo'n dag toen je nog gas stookte?

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 02-12-2023 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:12
Gebruiker 2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:00:
[...]

Hmmm ja,
Het gaat puur om het aanzicht maar in de winter zijn we nooit buiten dus ook geen last van O-) .
Verder is hij inderdaad heel dicht. Niet handig.
Ik haal hem er nu weer af. Zal de firma mailen dat hij niet bevalt.
Jammer weer. Zonde van de (dure) aankoop.
Het riet zal ik nog even snoeien maar dat staat niet heel erg in de weg heb ik het idee.
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb een tijdje geleden iets dergelijks gesimuleerd voor mijn eigen gebouwde kast. Deze heeft dunne lammelen en veel ruimte tussen de lammellen en ondanks dat zuigt ie zijn eigen lucht (een beetje) aan.

Ik heb al middels plankjes de route onder de wp door geblokkeerd maar nog een
verbeterpunt bij mij: lamellen horizontaler plaatsen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74998812

[ Voor 4% gewijzigd door Joris 407 op 02-12-2023 19:47 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
nokiaan958GB schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:02:
[...]

In wat voor huis woon je, hoeveel woonoppervlakte heb je en wat is het bouwjaar?

Tot vorige week was ik erg tevreden maar ik ben deze week erg geschrokken van het verbruik van mijn bescheiden vrij goed geisoleerde 2-onder-1-kapwoning uit 1977.
Donderdag is hier ondanks de lage aanvoertemperatuur van 29 graden door de vele defrosts meer dan 30 kWh (excl sww) verstookt.
Hier ook een jaren 70 2-onder-1-kap, 180m2. Een van de buren wist mij te vertellen dat ze vroeger zonder isolatie ruim 6000 kuub gas per jaar verstookten...

Helaas kan ik niet veel meer isoleren zonder ingrijpende en dure maatregelen.
Eventueel kan ik nog meer radiatoren van fans voorzien, maar daar ben ik niet echt fan van in verband met het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Beekforel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:10:
@nokiaan958GB dat is gelijk aan iets van 3 m3 gas toch? Hoeveel deed je op zo'n dag toen je nog gas stookte?
Als die 30kWh opgenomen vermogen op de meter is, dan is het opgewekte vermogen (nu komt een gokje van COP 3 bij dit weer) op 90 wat aan warmte in het huis is gegaan. En 90/8,8 is zo'n 10m3 gas. Of doe ik iets verkeerd?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tiesert schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:48:
[...]

Als die 30kWh opgenomen vermogen op de meter is, dan is het opgewekte vermogen (nu komt een gokje van COP 3 bij dit weer) op 90 wat aan warmte in het huis is gegaan. En 90/8,8 is zo'n 10m3 gas. Of doe ik iets verkeerd?
Klopt, 10 kuub idd. Geen schrikbarende cijfers denk ik, ik heb ongeveer hetzelfde verbruik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
ASW1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:50:
[...]

Die eerste is maar 13mm dat is een beetje mager.
Die 2e kun je prima nemen die is een klein stukje ingesneden maar niet veel. Wel is die vrij stijf, ok voor heel flauwe bochten maar een echte bocht kunnen ze niet maken.
Die eerste kan dat wel dat is een soort sponsachtig flexibel materiaal die kan je ook bij selfio kopen onder de naam 'kautschuk' oid in 19 en 24 mm dikke versies.
Alu-Verbundrohr PE-RT 32x3 mm in Rollen mit Isolierung 15 mm Trinkwasser geeignet VPE 25 m

Zoek dit eens op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Oh ja klopt idd, my bad. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Herw76 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:58:
[...]

Alu-Verbundrohr PE-RT 32x3 mm in Rollen mit Isolierung 15 mm Trinkwasser geeignet VPE 25 m

Zoek dit eens op internet
Waarom link je niet direct naar het produkt?
Ook 15 mm isolatie lijkt me wat mager voor buiten/kruipruimte, pak dan 19 of 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
ASW1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:44:
[...]

Waarom link je niet direct naar het produkt?
Ook 15 mm isolatie lijkt me wat mager voor buiten/kruipruimte, pak dan 19 of 24
Er komt bij mijn geen warmte doorheen .
Bestaan denk ik niet met 19 of 24 mm isolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:50

dof

Tinkerer84 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:17:
[...]

Hier ook een jaren 70 2-onder-1-kap, 180m2. Een van de buren wist mij te vertellen dat ze vroeger zonder isolatie ruim 6000 kuub gas per jaar verstookten...

Eventueel kan ik nog meer radiatoren van fans voorzien, maar daar ben ik niet echt fan van in verband met het geluid.
Hier ook 9J en vrijstaand huis uit 1978, en vorige bewoners verstookten (in '21 en '22) ~3600 M3/jr. Dat kwam op zulke dagen rond 0 C neer op ~20 m3 per dag (vlgs netbeheer).

'k Heb afgelopen jaar wel flink werk verzet met isoleren (kruipruimte en vloer met PIR, HR++, dakisolatie met celluloseplaten), maar helaas niet toegekomen aan verbeteren van de afgifte (meer radiatoren inwisselen voor VVW). Ik kan nu niet genoeg warmte kwijt in huis, dat moet beter in 2024.

Ja, de 9J verbruikt nu veel (30-40kWh), maar de backup heater voor defrost telt daar maar weinig bij op (zie recente discussies in dit forum).

Vergeleken met tijd van gasverbruik zijn de warmte energie (elektra) kosten nu veel lager. Komt nu neer op rond een tientje (dynamisch tarief) en dat was met gas toch snel meer dan het dubbele. O ja, heet water met WPB maar dat is maar een paar kWh per dag. En geen vastrecht voor gas meer scheelt ook nog wat dubbeltjes.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:33
Beekforel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:00:
[...]

Hij gaat steeds lager hier, inmiddels -14 en defrost nog niet begonnen.

[Afbeelding]
Onderstaand de defrost voorwaarden uit de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIkSflu9Wl52BIE75w3xvWs7pik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VbYGi2qyeR3JvNQ1HPyRCtJe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
[...]

Door de vele defrosts op de 30e een COP van slechts 2,3 afgelezen.

Al relativerende kun je zeggen dat het meevalt.

Moet je nagaan dat op papier een 7J voldoende capaciteit voor ons huis zou hebben. Dat is vanwege de levertijd een 9J geworden die bij een paar graden vorst de keet amper warm kan houden.
Ik had altijd mooie runs van minimaal een paar uur maar na de 29e heb ik geen enkele normale run meer gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
nokiaan958GB schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:35:
[...]

Door de vele defrosts op de 30e een COP van slechts 2,3 afgelezen.

Al relativerende kun je zeggen dat het meevalt.

Moet je nagaan dat op papier een 7J voldoende capaciteit voor ons huis zou hebben. Dat is vanwege de levertijd een 9J geworden die bij een paar graden vorst de keet amper warm kan houden.
Ik had altijd mooie runs van minimaal een paar uur maar na de 29e heb ik geen enkele normale run meer gezien.
Yep, hier helaas net zo. Een 12kW Tcap, maar toch moeite om de targettemp te halen en grafieken om te huilen. Verbruik op de meter zo 30 tot (gisteren) 50(!) kWh per dag. Dat is echt niet normaal. En dat zou neerkomen op 17m3 gas per dag. Dat is meer dan ik uit het gastijdperk herken, Daar had ik bij -8C en oostenwind wel eens 20m3 gas op een dag, maar op dagen als deze hooguit 12m3 of zo. Gekmakend.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:32
Tiesert schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:49:
[...]

Yep, hier helaas net zo. Een 12kW Tcap, maar toch moeite om de targettemp te halen en grafieken om te huilen. Verbruik op de meter zo 30 tot (gisteren) 50(!) kWh per dag. Dat is echt niet normaal. En dat zou neerkomen op 17m3 gas per dag. Dat is meer dan ik uit het gastijdperk herken, Daar had ik bij -8C en oostenwind wel eens 20m3 gas op een dag, maar op dagen als deze hooguit 12m3 of zo. Gekmakend.
Ik ben hiet ontevreden; zaterdag 2-12:
47 kWh Heat / 15 kWh elektrisch voor verwarming (COP 3,1) en
13 kWh Heat / 6,5 kWh elektrisch voor DHW (COP 2)

Heat gemeten met Kamstrup; energie is toegevoegd aan huis - energie ontrokken tijdens defrosts
kWh elektrisch gemeten met kWh meters inclusief intern elektrische element gebruikt tijdens defrosts en externe element als hulp tijdens DHW run.

[ Voor 15% gewijzigd door blb4 op 03-12-2023 00:42 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
Tinkerer84 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:17:
[...]

Als je de heatbooster neemt met noctua fans dan hoor je niks (kun je ook nog instellen) en het scheelt enorm (kan ik je uit ervaring vertellen)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

blb4 schreef op zondag 3 december 2023 @ 00:38:
[...]

Ik ben hiet ontevreden; zaterdag 2-12:
47 kWh Heat / 15 kWh elektrisch voor verwarming (COP 3,1) en
13 kWh Heat / 6,5 kWh elektrisch voor DHW (COP 2)

Heat gemeten met Kamstrup; energie is toegevoegd aan huis - energie ontrokken tijdens defrosts
kWh elektrisch gemeten met kWh meters inclusief intern elektrische element gebruikt tijdens defrosts en externe element als hulp tijdens DHW run.
Die 6,5kWh voor hoeveel liter water is dat? neem aan dat die boiler helemaal leeg is geweest anders vindt ik dat erg veel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:13
Heren,

Ik wil mijn werkplaats op 13c houden voor de winter en ik ben de instellingen aan het verbeteren zodat ie mooi zuinig loopt, ik loop nu echter tegen het probleem aan dat hij aan het pendelen is.

Stooklijn: 30 @-2 / 25 @ 15 (interne thermostaat)

Zoals in de onderstaande grafiek valt me op als de compressor <20hz loopt de backup heater even aanklikt en dan stopt de WP omdat de T aanvoer boven setpoint draait,
Heb ik het goed dat de compressor niet lager kan draaien en dat daarom dat laatste stukje de backup heater inkomt?

Denken jullie dat ik de stooklijn nog verder naar beneden kan halen? En waar moet ik rekening mee houden zodat de WP geen ''gevaar'' loopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iXmMX5VfW3Svu_fA4z6sIQ6mxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X4VYgW8lOj71ZE4DitjUonlD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Tiesert schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:49:
[...]

Das best veel heb je alleen radiatoren?
Ik had gisteren 21 kw maar wel op de Panasonic controller afgelezen .
Ik draai dag en nacht door maar shift -2 de radiatoren in de nacht
Ik heb een 9 kw met 100 liter buffer wat de warmtepomp niet weet en 2 aparte zones voor vloer en radiatoren.
Door buffer wordt het element weinig gebruikt met deforst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Wat is nu exact de 'outdoor piping temperature' en hoe kun je dat beïnvloeden? Als het de buitenleidingen zijn, kun je nog wat extra isoleren, maar misschien is de naamgeving gewoon een beetje krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
wervisser schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:33:
Wat is nu exact de 'outdoor piping temperature' en hoe kun je dat beïnvloeden? Als het de buitenleidingen zijn, kun je nog wat extra isoleren, maar misschien is de naamgeving gewoon een beetje krom.
Volgensmij dat laatste, het is de koelmiddeltemperatuur in de "buitenunit". Voor een monoblock is het niet meer een heel duidelijke term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Paul2 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:52:
Heren,

Ik wil mijn werkplaats op 13c houden voor de winter en ik ben de instellingen aan het verbeteren zodat ie mooi zuinig loopt, ik loop nu echter tegen het probleem aan dat hij aan het pendelen is.

Stooklijn: 30 @-2 / 25 @ 15 (interne thermostaat)

Zoals in de onderstaande grafiek valt me op als de compressor <20hz loopt de backup heater even aanklikt en dan stopt de WP omdat de T aanvoer boven setpoint draait,
Heb ik het goed dat de compressor niet lager kan draaien en dat daarom dat laatste stukje de backup heater inkomt?

Denken jullie dat ik de stooklijn nog verder naar beneden kan halen? En waar moet ik rekening mee houden zodat de WP geen ''gevaar'' loopt?

[Afbeelding]
De Tr moet binnen 30 minuten boven de 20 graden zijn, zo niet dan wordt de backup heater aangezet.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvmarrewijk
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-08 14:25
Aikon schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:55:
[...]

Klopt, 10 kuub idd. Geen schrikbarende cijfers denk ik, ik heb ongeveer hetzelfde verbruik nu.
ik heb 9kW pana begin november dit jaar in bedrijf gesteld. Woonopp. 200m2 met vloerverwarming 9 groepen. Bouwjaar 1998 dus wel dubbelglas en isolatie maar matig vergeleken met huidige BENG standaard.
Warmtepomp verbruikte afgelopen weken zo rond 20 kWh per dag. Nauwelijks geen defrost. Zeker geen backup.
Afgelopen 2 dagen hier in Delft nachtvorst tot -4gradC. Zie nu snachts defrost, vorstbeveiliging en ook af en toe de BH aangaan. Verbruik nu zo'n 30kWh per dag.

Maar ter vergelijking. We verbruikten vorig jaar in dezelfde week 62m3 gas meer dan dit jaar. Dat staat equivalent aan 80kWh per dag.

En de thermostaat staat een halve graad hoger dan vorig jaar :)

Vandaag ga ik de kruipruimte eens in. Ben van plan om plastic folie op de grond te gaan leggen en meterkast dicht te maken. Wat kleinere / eenvoudige verbeteringen aan isolatie.
In 't voorjaar misschien het dak naisoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:53
Hier ook deze week flink wat energienin de warmtepomp gestopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_C49LMKShfRyvPgj2gNfa0uiIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kV06NJAU79rO4f7Hy383zOBo.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het terugvertaal naar de periode met gasketel dan heb ik nu meer warmte nodig. Het verschil zit erin dat ik toen nachtverlaging had naar 15 graden. Dat is nu geen optie meer met een Ta van 34 en hoofdzakelijk radiatoren.

Dus nu wel veel meer comfort.

Ter info: vrijstaand huis 1924, 180 m2 en garage van 50m2 die ik op 10 graden hou.

[ Voor 5% gewijzigd door rykers op 03-12-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
jaari schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:53:
[...]

De Tr moet binnen 30 minuten boven de 20 graden zijn, zo niet dan wordt de backup heater aangezet.
Dat is instelbaar, uit m'n hoofd tot 60 of 120 min ofzo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Lotgenoten, het is nu eenmaal de defrost tijd. Dan is het verbruik altijd flink hoger dan gemiddeld. Zodra het nog een stukje kouder of warmer wordt, dan gaan we allemaal weer volop genieten van de efficiëntie en het comfort.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
CurlyMo schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:12:
Lotgenoten, het is nu eenmaal de defrost tijd. Dan is het verbruik altijd flink hoger dan gemiddeld. Zodra het nog een stukje kouder of warmer wordt, dan gaan we allemaal weer volop genieten van de efficiëntie en het comfort.
Da's zeker waar. Mijn verbruik van 50kW per dag voor enkel de WP geeft echter wel enige indicatie om de installatie nog eens te controleren.
Pagina: 1 ... 39 ... 89 Laatste