Aanvoer en Retour zijn wel 28mm.Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:17:
[...]
Sloop eerst je verdeler met pomp er maar tussen uit en maak maar een mooie 28mm aanvoer en retour leiding
Ok, dus heb ik gewoon meer vermogen nodig. Aangezien we de garage straks ook gaan verwarmen heb ik sowieso tekort.Thorsd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:15:
[...]
Wat @Motorfret zegt lijkt me beter. Hou er rekening mee dat cascade makkelijk lijkt, maar ik ben er achtergekomen dat er nog wat haken en ogen aan zitten (cascade met kleine ventilatie WP). Om het goed te laten werken moet je eigenlijk ook een open verdeler of parallelbuffer hebben; of twee gescheiden circuits. Denk ook aan hoe je de twee backup heaters en compressors over de fasen gaat verdelen.
Als je te weinig vermogen hebt, heb je te weinig vermogen, dat heeft niet direct met de watertemperatuur te maken. Je WP krijgt niet ineens meer vermogen als je de watertemperatuur naar beneden brengt. Alleen isoleren helpt dan echt.
Als ik de stekker eruit trek dan werkt de verdeler toch niet meer? Het is toch geen openverdeler?Motorfret schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:25:
@Maeslant Wat @Ramon_1984 zegt: eerst die pomp(en) er tussenuit.
begin alvast met de stekker er ruit te trekken, zodat ie niet meer draait (ook op je eventuele andere groepen).
COP is 2.5 meestal. Hij haalt geen 5KW, meestal 4.5KW.FransvWoerkom schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:25:
[...]
Met 1600W bedoel je waarschijnlijk verbruik. Als er 5000W uit komt is je COP in ieder geval nog mooi 3. Heb je je bu heater uitgeschakeld? Als de wp het zwaar heeft, schakelt hij die wel in. Laat je de wp ook 's nachts doorlopen? Dan heeft hij 50% meer tijd om het warmteverlies van je huis goed te maken.
Mocht je echt te kort komen, dan is een tweede 5kW misschien een goede mogelijkheid als je daar plaats voor hebt in je tuin en in je groepenkast. In de design manual 2018 en de final draft 2020 staan voorbeelden van installatie.
Ik wil de huidige sowieso verplaatsen, dus ik kan er 2 kwijt of 1 grote.
Back up heater staat uit en ik laat hem heel de dag / nacht draaien.
[ Voor 36% gewijzigd door Maeslant op 01-12-2023 12:28 ]