Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebruiker 2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-06 13:00
Joris 407 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:45:
[...]

Ik heb een tijdje geleden iets dergelijks gesimuleerd voor mijn eigen gebouwde kast. Deze heeft dunne lammelen en veel ruimte tussen de lammellen en ondanks dat zuigt ie zijn eigen lucht (een beetje) aan.

Ik heb al middels plankjes de route onder de wp door geblokkeerd maar nog een
verbeterpunt bij mij: lamellen horizontaler plaatsen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74998812
Zo! Dat is een gedegen simulatie _/-\o_
Ik denk dat ik maar helemaal van een ombouw afzie. Ik ga de de buitenkant van de zomer wel wrappen of spuiten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
wervisser schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:16:
[...]

Da's zeker waar. Mijn verbruik van 50kW per dag voor enkel de WP geeft echter wel enige indicatie om de installatie nog eens te controleren.
Flinke uitschieten daargelaten natuurlijk. Ik zit met 24kWh prima, maar leef dan ook maar op 18,5 graden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:19:
[...]

Flinke uitschieten daargelaten natuurlijk. Ik zit met 24kW prima, maar leef dan ook maar op 18,5 graden.
Jouw wp kan toch niet in een keer 24kW verbruiken of generen? :9
De mijne kan voorlopig niks tot er een nieuw board komt, alleen de pomp 24/7 aan om de boel heel te houden.
Da's minder werk dan alles legen, vullen en weer overal ontluchten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Aikon schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:03:
[...]

Dat is instelbaar, uit m'n hoofd tot 60 of 120 min ofzo.
Helaas, niet instelbaar :-(

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Volgens de Aquarea portal kan mijn maximale pompsnelheid op 0xFE. Als dat een hex code is, is het decimale resultaat hiervan 254. Op basis van mijn logica is dat dan 25,4liter. Da's niet zo heel veel, want hij pompt momenteel 29,84liter.

Wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jaari schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:25:
[...]

Helaas, niet instelbaar :-(
Das deze toch:
TOP96 main/Heater_Delay_Time Heater delay time (J-series only)

Wel alleen voor J series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Herw76 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:13:
[...]

Das best veel heb je alleen radiatoren?
Ik had gisteren 21 kw maar wel op de Panasonic controller afgelezen .
Ik draai dag en nacht door maar shift -2 de radiatoren in de nacht
Ik heb een 9 kw met 100 liter buffer wat de warmtepomp niet weet en 2 aparte zones voor vloer en radiatoren.
Door buffer wordt het element weinig gebruikt met deforst
Beneden vvw en boven radiatoren, waarvan er max 2 open staan. De rest is uit.
Ik heb 200L buffer wat de Pana niet officieel weet, maar ik meet watertemp wel na het buffervat. Element gebruik ik alleen bij sterilisatierun.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:13
jaari schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:53:
[...]

De Tr moet binnen 30 minuten boven de 20 graden zijn, zo niet dan wordt de backup heater aangezet.
Ik zag dat mijn target de hele nacht niet boven de 20C is geweest, als ie 20 graden aanvoer gaat maken gaat de retour nooit daarboven uitkomen? Alleen vraag ik me af waar die 20c target vandaan komt, volgens de stooklijn zou die toch zeker hoger moeten liggen (rond de 28)

Enige idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

wervisser schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:31:
Volgens de Aquarea portal kan mijn maximale pompsnelheid op 0xFE. Als dat een hex code is, is het decimale resultaat hiervan 254. Op basis van mijn logica is dat dan 25,4liter. Da's niet zo heel veel, want hij pompt momenteel 29,84liter.

Wat mis ik hier?
255 is 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
Tiesert schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:36:
[...]

Beneden vvw en boven radiatoren, waarvan er max 2 open staan. De rest is uit.
Ik heb 200L buffer wat de Pana niet officieel weet, maar ik meet watertemp wel na het buffervat. Element gebruik ik alleen bij sterilisatierun.
Hebben de zones aparte temperaturen?
O hier staat alles open .
Het is lekker warm overal .
Kamer is nu op temperatuur 21,5 gr dus die pomp staat uit en draait hij alleen nu op de radiatoren op 19 hz met een stooklijn 40 \-5 en 30 /15 .
En vloerverwarming op stooklijn 29 /-5 en 23 /15 met externe thermostaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Herw76 op 03-12-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Herw76 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:18:
[...]

Hebben de zones aparte temperaturen?
O hier staat alles open .
Het is lekker warm overal .
Kamer is nu op temperatuur 21,5 gr dus die pomp staat uit en draait hij alleen nu op de radiatoren op 19 hz met een stooklijn 40 \-5 en 30 /15 .
En vloerverwarming op stooklijn 29 /-5 en 23 /15 met externe thermostaat.
Ik heb maar 1 zone. Moet voor ons (gerenoveerde) huis uit ~1840 redelijk hoge watertemperatuur hebben, zo'n 32 a 33C is normaal. En dan doet boven een beetje mee op type22 radiatoren. Zou eigenlijk type33, Jaga's of airco moeten worden, maar dat is nog iets voor de toekomst.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:38:
Ik heb toch het gevoel dat ik mijn Pana te klein bemeten heb. Ik denk dat ik ook royaler ben gaan verwarmen omdat het zo lekker gaat, met de gasketel deden we misschien toch wel wat zuiniger ofzo.

Ik heb (nog) geen koude voeten hoor, maar gevoelsmatig draait de Pana op het randje van zijn kunnen en vrees ik een beetje voor als het een keer echt koud wordt?

[Afbeelding]

Dit is het beeld van de productie volgens de Panasonig.. Stooklijn op 25@15 / 38@-12.

[Afbeelding]
Zoals je hier ziet heeft hij moeite om op de target te komen, of is dat normaal gedrag?

Moet ik mij zorgen maken? Op zoek naar een 7 of 9 kW? Of verrtouwen op de BH als het nodig is?
Ok misschien had ik de boel wel iets te royaal ingesteld. Gemiddelde temperatuur beneden blijkt 24 graden te zijn. Mijn thermostaat geeft 3 graden te weinig aan. :X

Warmte went snel. Wij hebben een houtkachel en als we die aan hebben zit de temperatuur ook wel op 24, dus voor ons is het "gewoon".

Ga de stooklijn wat bijstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 03-12-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:24:
[...]

Jij weet wel beter. Per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:58:
[...]

Jij weet wel beter. Per dag.
Ik zie nooit kW op m'n energierekening staan, dat zou ook niks zeggen over het verbruik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:02:
[...]

Ik zie nooit kW op m'n energierekening staan, dat zou ook niks zeggen over het verbruik.
Zeg dat maar tegen @wervisser voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Meer hints ga ik niet geven, als iedereen het verkeerd schrijft is het nog steeds niet correct.
Ik ben al heel lang geleden gestopt met spelfouten opmerken, hier gaat dat evengoed niet werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:09:
[...]

Meer hints ga ik niet geven, als iedereen het verkeerd schrijft is het nog steeds niet correct.
Ik ben al heel lang geleden gestopt met spelfouten opmerken, hier gaat dat evengoed niet werken ;)
Moet je me gewoon goed quoten. Er staat toch gewoon kWh :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:15:
[...]

Moet je me gewoon goed quoten. Er staat toch gewoon kWh :p
Leuk he dat je door 1 letter toe te voegen geen 'gewijzigd' ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Paul2 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:43:
[...]

Ik zag dat mijn target de hele nacht niet boven de 20C is geweest, als ie 20 graden aanvoer gaat maken gaat de retour nooit daarboven uitkomen? Alleen vraag ik me af waar die 20c target vandaan komt, volgens de stooklijn zou die toch zeker hoger moeten liggen (rond de 28)

Enige idee?
Nee, als je 20 graden Ta vraagt, gaat de Tr daar niet boven komen.
Je grafiek begint pas na negen uur dus ik kan niet verder terugkijken, maar begrijp ik dat jouw WP al de hele nacht met een Ta van 20 graden C heeft gedraaid en nu ineens stopt? Welk type Panasonic is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Aikon schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:33:
[...]

Das deze toch:
TOP96 main/Heater_Delay_Time Heater delay time (J-series only)

Wel alleen voor J series.
Ik heb een F-serie dus ik kan het niet uitproberen, maar ik heb begrepen dat de Tr>20 regel ook bij de J-serie nog steeds geldt. Die instelling die jij noemt zal op iets anders betrekking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sh3Jh7awCXKuJtYeoW-CTzknQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f6sNVjfHsh8bf6Tn4MdHgAF8.jpg?f=user_large

Begrijp ik het goed dat wanneer je de backup heater hier uitzet je ook geen vorstbeveiliging hebt?

Is er een methode om de backup heater uit te zetten maar dat hij nog wel wordt gebruikt als vorst beveiliging?

[ Voor 15% gewijzigd door John lamers op 03-12-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bra-Jo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:43:
@Pazo Hah, ik heb hier precies hetzelfde :D Eergisteren rond de 20,5, maar nu met de lagere temperaturen wordt het zo 23 graden binnen. Mijn stooklijn is 36@-10, 26@8. Ik heb m net op de gok verlaagd naar 25@8, geen idee of dat voldoende is of dat het beter zou zijn om juist de hoge temperatuur te verlagen (hij draaide volgens de controller met op 32 graden). Ik zal het resultaat hier morgenavond wel melden.
@Pazo Nog even opvolgend:
Ik heb m'n stooklijn ondertussen staan op 33@-10, 24@8, delta 4. Dat lijkt bij mij de beste combinatie, samen met een wat verhoogde flow in de vloer. Het is nu stabiel 21,5 graden in huis, en het verbruik is ook een beetje afgenomen. Het zou op zich nog een tikje lager mogen, maar in de kamers zonder vloerverwarming (met Jaga's) is het nu net goed, ik wil niet dat het daar te koud wordt.
Ik moet even kijken wat ie doet als het ooit nog -8 of -10 wordt, maar voorlopig ben ik tevreden.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Ok, in dat geval zou de hex code 0xFF zijn en het totaal aantal liters 25,5. Aangezien hij er hier bijna 30 liter door heen duwt, zou er een hogere hex code moet zijn, namelijk 0x12C.

[quote]Speedy-Andre schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:24:
[...]

De mijne kan voorlopig niks tot er een nieuw board komt, alleen de pomp 24/7 aan om de boel heel te houden.
Da's minder werk dan alles legen, vullen en weer overal ontluchten.
[/quote]
CurlyMo schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:03:

[...]

Zeg dat maar tegen @wervisser voor mij ;)
Nou, vooruit kWh. Een typo is enkel interessant als de context van het verhaal wijzigt. Een opmerking over het totaal verbruik op een dag lijkt daarin niet zo veel te veranderen. Maar goed, jullie hebben gelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
Tiesert schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:49:
[...]

Yep, hier helaas net zo. Een 12kW Tcap, maar toch moeite om de targettemp te halen en grafieken om te huilen. Verbruik op de meter zo 30 tot (gisteren) 50(!) kWh per dag. Dat is echt niet normaal. En dat zou neerkomen op 17m3 gas per dag. Dat is meer dan ik uit het gastijdperk herken, Daar had ik bij -8C en oostenwind wel eens 20m3 gas op een dag, maar op dagen als deze hooguit 12m3 of zo. Gekmakend.
Ik heb hetzelfde, laatste tijd rond de 30, maar eergister een uitschieter naar 52kwh doordat ie de hele dag aan het defrosten was. De dag erna was het kouder, maar toch een lager verbruik door minder defrosts.

Details:
- verbruik was altijd 2500m3
- januari dit jaar was 450m3 in 1 maand.
- vorig jaar hadden we nog geen vloerverwarming en was het niet overal lekker warm, nu is het hele huis heerlijk warm: beneden 21.3, boven 19.5
- ik heb 200m2 vloerverwarming, ik draai nu op 27in, 24 retour. Als ik hoger ga wordt het te warm, met deze instelling gaat je soms uit omdat ie op temp is.
- wp draait op minimaal vermogen van 34hz, enige wat zuiniger is, is uitgaan.

Kortom: ik denk dat dit gewoon is wat het is. Als je een groot huis hebt (met rc van 3) dan kost verwarmen gewoon veel energie.
Het klinkt veel 50kwh op 1 dag, maar je moet niet naar 1 dag kijken, maar naar een heel jaar.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
wervisser schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:29:
[...]

Ok, in dat geval zou de hex code 0xFF zijn en het totaal aantal liters 25,5. Aangezien hij er hier bijna 30 liter door heen duwt, zou er een hogere hex code moet zijn, namelijk 0x12C.
Ik weet niet waarom je het idee hebt dat die hex code het aantal liters weergeeft. Hij geeft namelijk een percentage aan van de pompcapaciteit. Maar ook dat is wat misleidend, want het ligt heel erg aan je leidingwerk wat nu echt de uiteindelijke flow zal zijn. En als je hem op 1% zet valt ie gewoon stil, en de hogere percentages doen in de praktijk weinig extra geloof ik. Het is gewoon een kwestie van testen welk percentage welk debiet geeft in jouw situatie. En als je dan een radiator open of dicht draait, is het resultaat weer anders. ;)

En vergeet niet dat niet 0, maar 64 0% aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 12:49
Even snel een vraag, maar op welke klemmen sluit in een extern boiler element aan op een 9j monoblock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

Pazo

Mroaw?

Bra-Jo schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:17:
[...]

@Pazo Nog even opvolgend:
Ik heb m'n stooklijn ondertussen staan op 33@-10, 24@8, delta 4. Dat lijkt bij mij de beste combinatie, samen met een wat verhoogde flow in de vloer. Het is nu stabiel 21,5 graden in huis, en het verbruik is ook een beetje afgenomen. Het zou op zich nog een tikje lager mogen, maar in de kamers zonder vloerverwarming (met Jaga's) is het nu net goed, ik wil niet dat het daar te koud wordt.
Ik moet even kijken wat ie doet als het ooit nog -8 of -10 wordt, maar voorlopig ben ik tevreden.
Mijn stooklijn zit nu op 33@-10 en 26@14. Met de delta bedoel je denk ik dT voor verwarming aan? Die staat bij mij op 5.

Temperatuur over 24 uur schommelt tussen 20,5 en 21,2 op een piek, dus dat vind ik al aardig netjes. Ik heb wel de Doeltemperatuur zone op -1 staan. -2 werkt niet want dan begint ie te pendelen. Nu loopt ie aardig netjes. Afgelopen 24 uur ongeveer ieder uur een defrost gehad, maar als de buitentemperatuur >2 graden is komt ie in een hele stabiele run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0eUmc5SZml2Wlkt6p5nL9gA_u8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vX0b0OK9sC4YN3x3K1WxdAGZ.jpg?f=user_large

Dus ik laat het nu maar even zo. Heb het pas een week draaien (met de nieuw getrokken leidingen), en toen begon het dus gelijk koud te worden. Afgelopen 2 dagen circa 27-28kWh verstookt (alle stroom), dat was zonder de WP toen ik nog gas had ca 12-13kWh per dag.

Overigens kreeg ik vandaag wel een appje van een van de buren dat ie zoveel rook (stoom) van dak af zag komen. Dat was dus een defrost run :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4ZoyX1z_P-Dw_2R__bFvm1GHFk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c95kSpVFvrGUQ08teoznenBS.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtAkG47YGht5bik7MHkii4QQCss=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hRDNKCbyRL5J4Y57VgTneg6.jpg?f=fotoalbum_medium

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Aikon schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:01:
[...]

Ik weet niet waarom je het idee hebt dat die hex code het aantal liters weergeeft. Hij geeft namelijk een percentage aan van de pompcapaciteit. Maar ook dat is wat misleidend, want het ligt heel erg aan je leidingwerk wat nu echt de uiteindelijke flow zal zijn. En als je hem op 1% zet valt ie gewoon stil, en de hogere percentages doen in de praktijk weinig extra geloof ik. Het is gewoon een kwestie van testen welk percentage welk debiet geeft in jouw situatie. En als je dan een radiator open of dicht draait, is het resultaat weer anders. ;)

En vergeet niet dat niet 0, maar 64 0% aangeeft.
Precies vanwege jouw laatste zin. Enkel dan dat hex 0x64 in decimaal 100 is en vanwege onderstaande afbeelding. Dit ziet er voor mij hex uit, maar als dat het niet is ga ik nog eens in de service manual struinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgDIq14tZBVHoROmLOLCjN4N7EE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/70tFkNYSXfYBbbd7tXcuhqyp.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
Gebruiker 2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb gisteren een omkasting geplaatst van de Fa. Sentimo.
Valt mij niet mee. Er stond niet duidelijk bij dat hij een stukje van de muur staat. Maar dat zal we zo horen.
Nu zie ik dat de buitentemperatuur met 4 a 5 graden daalt door de omkasting. Hij kan dus niet goed de kou kwijt.
Zijn er mede tweakers die dit ook hebben?
Het lijkt me nu dat dit geen goed idee is geweest. Misschien alleen zomers de kap er op?
Of een externe thermometer plaatsen?
Of gewoon laten zitten. In het menu de sensor 2 graden bijstellen en de stooklijn aanpassen?
Dit is helemaal niks. Je kunt niet bij het luikje aan de rechterkant. Hij haalt zijn buitenlucht aan achterkant en linkerzijkant. Hij blaast uit aan de voorkant. Met al die plaatjes belemmert hij de luchtstroom aan de voorkant zodat die de weg van de minste weerstand neemt, naar de inlaat aan de linkerkant waar door de belemmering daar onderdruk heerst.

Het is een mooi ding en je kunt hem best laten hangen. Maar dan moet je de warmtepomp ergens neerzetten waar hij onbelemmerde inlaat en uitblaas heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:32:
Even snel een vraag, maar op welke klemmen sluit in een extern boiler element aan op een 9j monoblock.
Even een traag antwoord:
Het is CN3 "booster heater" naast "extra pump". Denk ook aan de aansluiting "olp booster heater" waar de droogkookbeveiliging van je tank aan kan. Of als je die niet hebt, een draadbrugje in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 22:53
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:51:
[...]

Daar ga je geen spijt van krijgen :)
Nog even over de openverdelers.

Mijn uitdaging is dat mijn warmtepomp niet voldoende is bij -10. Dus de ketel staat als reserve. Ik heb de ketel teruggebracht naar 40 graden.

Maar wat nu als mijn warmtepomp het niet haalt, en ik heb open verdelers. Die kunnen toch wel 50/60 graden aan?

Hoe hebben anderen het gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
jaari schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:30:
[...]

Nee, als je 20 graden Ta vraagt, gaat de Tr daar niet boven komen.
Je grafiek begint pas na negen uur dus ik kan niet verder terugkijken, maar begrijp ik dat jouw WP al de hele nacht met een Ta van 20 graden C heeft gedraaid en nu ineens stopt? Welk type Panasonic is dat?
Dit is een: IDU:WH-SDC0709J3E5 ODU:WH-UD07JE5

Ik gebruik de interne thermostaat in de controller (hangt centraal in de ruimte) ik heb na het lezen van de forum topics hier flink de aanvoer naar beneden gehaald, nu is het alleen zo dat de gevraagde temperatuur flink afwijkt van wat de meeste hier mee opereren (13c) misschien kan hij niet zo laag?

Daarom is het me ook een raadsel waar die target van 20c vandaan komt aangezien hij volgens de stooklijn op 28 oid moet draaien, ook zie je dat hij constant boven zijn target draait waardoor het water niet hoger als 20c wordt.

Daarnaast is het ook bijzonder dat de WP af en toe aanspringt ZONDER dat de ruimte tempratuur onder de 13 zakt (geen enkel piekje) ''rode lijn''

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnHizouXngb-u2oKXX8CS3t0WJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTzw1SwShFV6L07bL9I9z7Mx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
wervisser schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:34:
[...]

Precies vanwege jouw laatste zin. Enkel dan dat hex 0x64 in decimaal 100 is en vanwege onderstaande afbeelding. Dit ziet er voor mij hex uit, maar als dat het niet is ga ik nog eens in de service manual struinen.

[Afbeelding]
Ik volg je niet... Ja, je afbeelding laat hex zien, dat is duidelijk.

Die maxduty kan je instellen van 64 tot 255, van 0 tot 100%. Althans, met heishamon, en dat zal de verwarring veroorzaken, in de controller zie je diezelfde 64 tot 255 namelijk in hex staan. Of in de cloud als daar je screenshot van is, dat gebruik ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maeslant schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]

Mijn uitdaging is dat mijn warmtepomp niet voldoende is bij -10. Dus de ketel staat als reserve. Ik heb de ketel teruggebracht naar 40 graden.

Maar wat nu als mijn warmtepomp het niet haalt, en ik heb open verdelers. Die kunnen toch wel 50/60 graden aan?

Voor die ene dag dat het -10 is zet ik wel een elek. kacheltje aan met een extra trui ofzo. Om daar je ketel en gasaansluiting voor te houden is wat overdreven, en duur imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul2
[...]

[Afbeelding]
Zag toevallig je opmerking, hierbij:

Service manual geeft aan :(Range (0.1~99.9)L/min)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE5B2BnAClwQLh_LnafWm-6ANdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e84A5QhCKczfxzskR0fVlsaX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:13
[...]

De aanduiding is hexadecimaal. De hexadecimale waarde geeft de max duty cycle van de pomp aan. De max duty cycle is niet hetzelfde als de max flow.

Je kunt de max duty cycle zien als het maximale vermogen van de waterpomp. Hoe dat pompvermogen zich vertaalt naar een flow hangt van de weerstand van het systeem af. Zie daarvoor de grafiek die @Paul2 postte.

De max duty cycle stel je dus hexadecimaal in, dat is in stapjes van 1/255, ofwel ~0.4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Paul2 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:22:
[...]

Ik gebruik de interne thermostaat in de controller (hangt centraal in de ruimte) ik heb na het lezen van de forum topics hier flink de aanvoer naar beneden gehaald, nu is het alleen zo dat de gevraagde temperatuur flink afwijkt van wat de meeste hier mee opereren (13c) misschien kan hij niet zo laag?

Daarom is het me ook een raadsel waar die target van 20c vandaan komt aangezien hij volgens de stooklijn op 28 oid moet draaien, ook zie je dat hij constant boven zijn target draait waardoor het water niet hoger als 20c wordt.

Daarnaast is het ook bijzonder dat de WP af en toe aanspringt ZONDER dat de ruimte tempratuur onder de 13 zakt (geen enkel piekje) ''rode lijn''

[Afbeelding]
Heb je hem bij Zone & Sensor al op "Internal Thermostat" gezet?

Plaats ander ook even je stooklijn zodat we met je mee kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Als je de interne thermostaat (controller) gebruikt, gaat die met z'n "PI logic" aan de target temp rommelen. Dit is een extra compensatie op de stooklijn. Als je dat niet wilt, kun je een externe thermostaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
Thorsd schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:31:
[...]

Als je de interne thermostaat (controller) gebruikt, gaat die met z'n "PI logic" aan de target temp rommelen. Dit is een extra compensatie op de stooklijn. Als je dat niet wilt, kun je een externe thermostaat gebruiken.
Is dit het gedrag waar je het over hebt? Geen verandering in buitentemp maar de Ta Target gaat ineens van 30 naar 20 en weer naar 30... (wel een enkele variatie van een graad, maar ondanks blijft ie de rest van de dag op 30 staan..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe-PrFhVxCCF8hcdR-1Dv-X0tIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GuEOeEr9BerwsPmPvWFXoE1v.png?f=fotoalbum_large
nokiaan958GB schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:23:
[...]

Heb je hem bij Zone & Sensor al op "Internal Thermostat" gezet?

Plaats ander ook even je stooklijn zodat we met je mee kunnen kijken.
Zeker internal thermostaat geselecteerd, Stook lijn in eerder bericht
30 @ -2 / 25 @ 15

[ Voor 3% gewijzigd door Paul2 op 03-12-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Paul2 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:46:

[...]

Zeker internal thermostaat geselecteerd, Stook lijn in eerder bericht
30 @ -2 / 25 @ 15
Sorry, ik kan dit niet geloven. Heb je wel opgeslagen?
Plaats eens een screenshot uit service cloud zoals dezeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RP6MSkJZ35vLM8BJbRa1HoAqhxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5C8eb74G3E27lfM2So32Pul7.png?f=fotoalbum_large;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
John lamers schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:14:
[Afbeelding]

Begrijp ik het goed dat wanneer je de backup heater hier uitzet je ook geen vorstbeveiliging hebt?

Is er een methode om de backup heater uit te zetten maar dat hij nog wel wordt gebruikt als vorst beveiliging?
Als je de bu heater uitzet in het Custom Menu, wordt hij niet gebruikt bij vorstbeveiliging. Maar de vorstbeveiliging werkt meestal ook zonder bu heater. Ten eerste door rondpompen; ten tweede door de compressor te laten lopen. Alleen bij hele strenge en langdurige vorst kan het zijn dat hij wil ontdooien en daarvoor warmte in huis tekort komt omdat hij die al heeft verbruikt.

Je kunt de bu heater ook uitzetten in het gebruikersmenu > vrijg. backup heat. Dan wordt de bu heater niet gebruikt voor gewone verwarming van het huis maar wel voor defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
nokiaan958GB schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:53:
[...]

Sorry, ik kan dit niet geloven. Heb je wel opgeslagen?
Plaats eens een screenshot uit service cloud zoals deze[Afbeelding];
As you wish :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZKFAZ5ZIYCvzLBoFzXoC7s-g_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mceGTTgEWZjlhirEpoIQUtFV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
FransvWoerkom schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:52:
[...]

Even een traag antwoord:
Het is CN3 "booster heater" naast "extra pump". Denk ook aan de aansluiting "olp booster heater" waar de droogkookbeveiliging van je tank aan kan. Of als je die niet hebt, een draadbrugje in moet.
Thnx, ik zal morgen het element aansluiten en een doorverbinding plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Maeslant schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]

Zoals je nu hebt gedaan is prima, cv naar 40 is voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Paul2 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:46:
[...]
Is dit het gedrag waar je het over hebt? Geen verandering in buitentemp maar de Ta Target gaat ineens van 30 naar 20 en weer naar 30... (wel een enkele variatie van een graad, maar ondanks blijft ie de rest van de dag op 30 staan..)
Ja. In de documentatie staat niet precies beschreven hoe het werkt, maar de ruimtetemperatuur wordt er hoogstwaarschijnlijk ook in meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]
Er is nog een manier om in de service cloud naar de temperatuur van de interne thermostaat te kijken:
Zone1: Actual (water/outlet/room/pool) Temperature [°C] met een resolutie van 0,5°. Die wordt naar beneden afgerond op hele graden voor in het display van de Remote en voor de RC1: Room Thermostat... die jij in de grafiek hebt. Misschien zie je dan wel een piekje of dalletje.

Overigens is de temperatuur in je garage ongeveer de temperatuur die je wilde, dus waarom wil je het nog mooier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Thorsd schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:31:
[...]

dat is zoizo de betere oplossing. panasonic noemt het ook een afstandbediening/controller en niet een thermostaat voor een reden.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 04-12-2023 00:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
FransvWoerkom schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:01:
[...]

Als je de bu heater uitzet in het Custom Menu, wordt hij niet gebruikt bij vorstbeveiliging. Maar de vorstbeveiliging werkt meestal ook zonder bu heater. Ten eerste door rondpompen; ten tweede door de compressor te laten lopen. Alleen bij hele strenge en langdurige vorst kan het zijn dat hij wil ontdooien en daarvoor warmte in huis tekort komt omdat hij die al heeft verbruikt.

Je kunt de bu heater ook uitzetten in het gebruikersmenu > vrijg. backup heat. Dan wordt de bu heater niet gebruikt voor gewone verwarming van het huis maar wel voor defrost.
Hoi Frans,

Ik heb zojuist de gebruiker gevraagd de instelling voor vrijg. backup heat. te wijzigen, de heater gaat toch nog aan, ik verwacht omdat de retour temperatuur 18.5 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43
Als ik de verhalen hier lees zie ik dat mijn 9kW J series extreem veel defrosts doet. Afgelopen weekend lijkt er steeds 45 minuten tussen twee defrosts te zitten (met behulp van de backup heater).

De unit staat geheel vrij achter in de tuin, dus geen blokkade van luchtstromen. Ik lees echter wel overal dat dit erg belangrijk is. Nu viel bij het plaatsen al op dat als ik van de voorkant af door de ventilatie heen kijk ik eigenlijk geen licht aan de andere kant zie. Ik kan dus niet door de verdamper heen kijken omdat de twee lagen met lamellen versprongen kijken te zijn. Dit moet toch gigantisch de luchtstroom beperken door de verdamper? Ik zie net voor een defrost ook dat enkel de buitenkant van de verdamper dichtgevroren is en de binnenkant compleet schoon is.

Hoe is dit bij medegebruikers van de J serie? Mijn gevoeg zegt dat het goed uitlijnen van de lamellen / verdampers een hoop performance winst kan opleveren? Ik weet ook niet of er ruimte tussen de twee lagen lamellen zit. Heeft iemand zich hier al eens in verdiept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
FransvWoerkom schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:59:
[...]

Er is nog een manier om in de service cloud naar de temperatuur van de interne thermostaat te kijken:
Zone1: Actual (water/outlet/room/pool) Temperature [°C] met een resolutie van 0,5°. Die wordt naar beneden afgerond op hele graden voor in het display van de Remote en voor de RC1: Room Thermostat... die jij in de grafiek hebt. Misschien zie je dan wel een piekje of dalletje.

Overigens is de temperatuur in je garage ongeveer de temperatuur die je wilde, dus waarom wil je het nog mooier?
Bedankt voor de tip! deze variabele wijkt gedurende de nacht af met 13 - 13.5 C dus lijkt me ook geen reden om aan te springen aangezien dit boven de ingestelde temp staat. snap nou nog steeds niet waarom die WP aanspringt...
Ik ga nu maar een week programma er in zetten voor de nacht tot ik een thermostaat heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3kubYJP-9abWiiH1-BVP_gzK-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMdTe1xjfwOD1AAe8Zr61RmC.png?f=fotoalbum_large
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:18:
[...]
dat is zoizo de betere oplossing. panasonic noemt het ook een afstandbediening/controller en niet een thermostaat voor een reden.
CN2 is the way to go lijkt me? ik denk ook dat de meeste van jullie met een externe thermo schakelen op de CN2 zodat SWW in bedrijf blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:50

dof

Brokencore schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:59:
Als ik de verhalen hier lees zie ik dat mijn 9kW J series extreem veel defrosts doet. Afgelopen weekend lijkt er steeds 45 minuten tussen twee defrosts te zitten (met behulp van de backup heater).

De unit staat geheel vrij achter in de tuin, dus geen blokkade van luchtstromen. Ik lees echter wel overal dat dit erg belangrijk is. Nu viel bij het plaatsen al op dat als ik van de voorkant af door de ventilatie heen kijk ik eigenlijk geen licht aan de andere kant zie. Ik kan dus niet door de verdamper heen kijken omdat de twee lagen met lamellen versprongen kijken te zijn. Dit moet toch gigantisch de luchtstroom beperken door de verdamper? Ik zie net voor een defrost ook dat enkel de buitenkant van de verdamper dichtgevroren is en de binnenkant compleet schoon is.

Hoe is dit bij medegebruikers van de J serie? Mijn gevoeg zegt dat het goed uitlijnen van de lamellen / verdampers een hoop performance winst kan opleveren? Ik weet ook niet of er ruimte tussen de twee lagen lamellen zit. Heeft iemand zich hier al eens in verdiept?
'k Heb nog niet IN de Pana gekeken tijdens een defrost dus geen idee of de binnenlaag lamellen op defrost moment wel of niet bevroren is. Interessante observatie van jou, maar hebben we er wat aan? Dat lamellenblok is toch niet te verstellen? Het kan natuurlijk zijn dat het bij mildere temperaturen juist efficiënter werkt zo'n verzet.

De defrost frequentie is -wat ik zie- bij velen in huidige situatie rond een uurtje, bij mij ook. Als ik de Ta wat verlaag (33C) wordt het groter (1,5 uur) en wanneer ik de Ta wat verhoog (35C) wordt de interval kleiner (3 kwartier). Dit natuurlijk ook afhankelijk van Tb, vochtigheid, hulp BH, e.d.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Paul2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:45:
[...]

Bedankt voor de tip! deze variabele wijkt gedurende de nacht af met 13 - 13.5 C dus lijkt me ook geen reden om aan te springen aangezien dit boven de ingestelde temp staat. snap nou nog steeds niet waarom die WP aanspringt...
De controller reageert niet als simpele aan/uit thermostaat met een setpoint en een hysterese.

Er wordt een zogenaamde PI control gebruikt, wat een term uit de regeltechniek is. In de basis wordt hierbij "gas gegeven" (aan de target Ta gedraaid) op basis van:
1. Het verschil tussen de ingestelde en de gemeten waarde (P)
2. De opgetelde (geintegreerde) fout in het recente verleden (I)

Dat gebeurt intern vaak met een hogere nauwkeurigheid dan weergeven wordt. Dus het is precies de bedoeling dat er weinig fluctuatie in de werkelijke en weergegeven temperatuur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didike
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-05-2024
Goedemorgen!

Al een tijdje bezig met het inregelen van onze Panasonic monoblock (7Kw J) om een zo lang mogelijke rustige run te krijgen. Ik lees al maanden mee en heb hieruit toch al veel dingen geleerd, ik weet dat onze opstelling niet ideaal is volgens hier omdat wij er nog een buffervat van 50liter hebben tusen zitten en een grundfos pomp (we hebben 2 zones, maar gebruiken maar 1 zone, de 2de zone is ons verdiep waar we nog niet wonen/slapen en deze is vooral om in de zomer mee te kunnen koelen) Het liefst smijt ik die grundfos pomp en buffervat eruit maar manlief wil hiermee nog even wachten (garantie, blabla hij vindt als panasonic het ons zo verkoopt het ook zo stabiel moet kunnen lopen) wat in mijn ogen dus niet het geval is want ik heb de grundfos pomp al manueel gewoon altijd open staan. anders sluit die weer heel de boel af als er volgens hem genoeg warmte is maar gaat de pomp telkens korte runs draaien in het buffervat omdat de vvw dus dicht staat...

Het enige wat ik mij echt afvraag en wat ik niet begrijp desondanks stooklijn of directe temp aan te passen is dat de Wp een hogere aanvoer temp blijft maken dan gevraagd.
Zet ik mijn Ta op 38,36,32,30 blijft die een Ta geven van 39-41 graden waarbij hij dus de compressor ook serieus in toeren laat gaan tot een 70-85 Hz en daarna dus een korte run maakt,dit wil ik dus absoluut vermijden.
momenteel loopt hij op 38 Hz maar ik weet dat dit nog veel lager kan rond de 20 Hz.
Het valt mij ook op met tapwater te maken desondanks hij de tijd krijgt dat ie direct moet gaan pieken, snel snel warm water maken en klaar. Dat gedrag zie ik dus ook bij de verwarming.
Iemand een idee vooral waarom hij dus de Ta niet respecteert zit hier een formule achter? Gaat hij uit van een andere temperatuur om zijn Ta te kiezen desondanks ik deze begrens of vraag? Hoe kan ik de compressor op een lagere Hz laten starten?

Gisteren heb ik de pomp duty van 0x95 veranderd naar 0x68 (na ik de warmteafgifte berekend heb en zag dat de pomp dus veel te veel debiet maakte)
eerst stond de panasonic op kamertemperatuur 21 graden, het is 21 graden binnen dus de grundfoss pomp start niet meer met gevolg de Wp wel nog draait en hele tijd gaat pendelen, nu heb ik het op directe water temperatuur ingesteld 29 graden hij (Wp + grundfoss pomp) blijft nu wel lopen desondanks de water temp nu 30 graden is in de zone. maar nog steeds aan 35 Hz hij gaat niet zaken naar 19-20 Hz. Wat ik ook instel blijft hij dus altijd aanvoer temp rond de 40 graden houden of die nu op 70 Hz loopt of 30 Hz;
Na alles te proberen van instellingen zie ik het dus niet meer, voorlopig hebben we eindelijk een mooie run sinds gisterenavond wanneer ik de pump duty verlaagd (en 3 defrost afgelopen nacht) maar nog steeds rond de 35-40 Hz

En als laatste vraag communiceert de grundfoss pomp dan niet met de Wp wanneer beslist die om niet meer te gaan circuleren? (bij kamertemperatuur dus als temp behaalt is maar met water temperatuur blijft die wel lopen wat ik ook raar vindt)

Wie weet raad? :/

[ Voor 4% gewijzigd door Didike op 04-12-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
Thorsd schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:26:
[...]

De controller reageert niet als simpele aan/uit thermostaat met een setpoint en een hysterese.

Er wordt een zogenaamde PI control gebruikt, wat een term uit de regeltechniek is. In de basis wordt hierbij "gas gegeven" (aan de target Ta gedraaid) op basis van:
1. Het verschil tussen de ingestelde en de gemeten waarde (P)
2. De opgetelde (geintegreerde) fout in het recente verleden (I)

Dat gebeurt intern vaak met een hogere nauwkeurigheid dan weergeven wordt. Dus het is precies de bedoeling dat er weinig fluctuatie in de werkelijke en weergegeven temperatuur zit.
Bedankt voor de toelichting, maakt het weer iets duidelijker! Alleen dit verklaart nog niet waarom de WP start, (ik bedoel dat als er geen fluctuatie is in de temperatuur gemeten) wat zou hierbij nog meer een start conditie kunnen zijn?
Ik neem aan dat als de interne thermostaat geselecteerd is dit de enige input is voor start WP.
Leuke dingen om uit te zoeken maar als de thermostaat straks op extern staat is het wss geen issue meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:18:
[...]

Dat is niet helemaal waar. De wp gebruikt de thermistor in de afstandsbediening als thermometer voor de te regelen ruimte. In feite hetzelfde als de room thermistor die je ook kunt aansluiten en kiezen. Thermostaat is in de proceskunde het geheel van temperatuursensor, regelaar en het regelorgaan, de warmtepomp met instelbare Ta. Met in de regellus natuurlijk de variabele ruimte waarin gemeten wordt. De software die de pana gebruikt om uit het simpele aan/uit signaal van de thermostaat op cn-2 een prettig resulterend gedrag van de temperatuur in de kamer te maken, moet wel ingewikkelder zijn dan wanneer de software ook de echte temperatuur in de kamer en het setpoint zou weten. Waarschijnlijk wordt dat goedgemaakt door de software in de externe "thermostaat" die het voor € 14,95 natuurlijk veel beter weet dan de software in de pana. Meer cijfers achter de komma maken de grofheid van het "aan/uit" signaal niet goed. Ik denk dat het niet voor niks is dat Panasonic in de zones naast hun dure aan/uit thermostaat ook de externe room sensor aanbeveelt.

Ik gebruik zelf in één zone de interne thermostaat en die regelt de kamertemperatuur op ~0,5° van het setpoint, zich kennelijk prima aanpassend aan buitentemperatuur en het op onverwachte tijden langdurig openstaan van deuren naar het onverwarmde trappenhuis. Klachten over de PI controlller van de Pana komen van gebruikers die meer cijfers achter de komma willen zien of die de pana zien als een elektrische cv-ketel. Ik heb nog nergens een eerlijke vergelijking gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Paul2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:37:
[...]

Bedankt voor de toelichting, maakt het weer iets duidelijker! Alleen dit verklaart nog niet waarom de WP start, (ik bedoel dat als er geen fluctuatie is in de temperatuur gemeten) wat zou hierbij nog meer een start conditie kunnen zijn?
Ik neem aan dat als de interne thermostaat geselecteerd is dit de enige input is voor start WP.
Leuke dingen om uit te zoeken maar als de thermostaat straks op extern staat is het wss geen issue meer.
Dat er geen veranderende temperatuur weergegeven wordt, betekent niet dat de gemeten temperatuur hetzelfde blijft. De gemeten waarde kan bijvoorbeeld intern een precisie hebben van 0.1 graad, maar de weergegeven waarde heeft een precisie van 0.5 graad. De regeling kan de temperatuur tussen de 12.8 en 13.2 houden, zonder dat er een verandering wordt weergegeven (als op 0.5 graad wordt afgerond).

Daarnaast kan door de integrerende component een heel kleine fout over een langere tijd een groot effect op de aansturing hebben.

Maar hoe het bij deze controller dus precies werkt, wat de exacte parameters zijn, en wat de interne precisie is, weten we niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:32
Zeer lokaal Winterwonderland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6kmvpa-5XwBkE-Jrl3ChDCTBZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFIAwl2y515RsmRGVy597sO7.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
Wat een werk joh met die plantenspuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Brokencore schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:59:

Staggered noemen ze dat in de techniek, versprongen. De meeste warmtewisselaars gebruiken dat. Het gaat immers bij warmtewisselaars om de beste warmteoverdracht. Niet om de weg van de minste weerstand. Maar je moet zeker geen extra weerstand toevoegen. Dat gaat ten koste van het luchtdebiet of het ventilatorvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
Nog een vraag betreft de woning, hij pruttelt mooi op een Ta van 29 / 30 rond de 26Hz maar ik bereik maar een COP van 1.8. Tr is 26.75 (Delta T 3c)

Volgende stap de flow omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Paul2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:03:
Nog een vraag betreft de woning, hij pruttelt mooi op een Ta van 29 / 30 rond de 26Hz maar ik bereik maar een COP van 1.8. Tr is 26.75 (Delta T 3c)

Dat is wel heel laag. Bij mij zit de COP nog boven de 4 (gemeten met Kamstrup/kWh meter bij ongeveer dezelfde Ta,Tr en frequentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuB156kh0OPdOC17SSci9Dh8KUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxS85xPyKgw2rfmDekOHfBCg.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 11:17
Sinds een paar dagen draait hier een 16kW monoblock J-serie.
De eerste defrost ging goed, maar de meeste navolgende defrosts krijg ik de H65 error (Deice Circulation Error).

Er zit ca. 200m2 vloerverwarming aan, open verdelers, geen naregelingen, 50L buffervat in serie in de retour. Goed ontlucht, voldoende druk in het systeem.

Hieronder de grafiek. Opvallend vind ik dat er ook een paar defrosts gewoon goed verlopen.
En ook opvallend dat de H-65 error soms aan het begin van de defrost optreed, en soms pas aan het eind.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik weet niet goed in welke richting ik zoeken moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVmDPQVh60Zhnb6LIGDLSRigGF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pB02k4fIUxceByd6AdBZblOE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Paul2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:45:
[...]

Ik ga nu maar een week programma er in zetten voor de nacht tot ik een thermostaat heb.

[Afbeelding]

[...]
Hij slaat aan om de Ta op target te houden en daarmee je ruimtetemperatuur op 13°. Je moet voor de aardigheid je pana eens uit zetten om te zien wat je ruimtetemperatuur dan doet. Als die 13,25° gemiddeld je niet bevalt, kun je in het service menu je sensor verzetten.

Wat mij verontrust is het voortdurend inschakelen van je backup heater. Daar moet ook iets aan te doen zijn.

Houd ons vooral op de hoogte van de prestaties met de nieuwe thermostaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:43:
[...]

Wat mij verontrust is het voortdurend inschakelen van je backup heater. Daar moet ook iets aan te doen zijn.
En dat verklaart ook de lage COP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
blb4 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:17:
[...]

Dat is wel heel laag. Bij mij zit de COP nog boven de 4 (gemeten met Kamstrup/kWh meter bij ongeveer dezelfde Ta,Tr en frequentie.

[Afbeelding]
De afwijking die ik zie is de pomp bij mij zit ie rond de 19L/min
Wat zijn jou pomp instellingen als ik vragen mag (ik heb wel een buffer 50L en een extra pomp in de aanvoer (op zn laagst)
Aikon schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:48:
[...]

En dat verklaart ook de lage COP :)
DIt is een andere unit, (wij) hebben er in totaal 3, zal dit wel even vermelden voortaan:)

Unit 1: Schuur
Unit 2: Woning
Unit 3: woning schoonouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Paul2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:18:
[...]

Wat zijn jou pomp instellingen als ik vragen mag (ik heb wel een buffer 50L en een extra pomp in de aanvoer (op zn laagst)

[...]

DIt is een andere unit, (wij) hebben er in totaal 3, zal dit wel even vermelden voortaan:)

Ah ok, maar dan nog... ik zie ook zo snel niet in hoe je andere warmtepomp zo'n lage COP kan hebben. ;) Weet je zeker dat daar niet ook de backup heater af en toe mee doet? Tenzij er natuurlijk sprake is van een meet- of rekenfout?

Ik heb nu 36 graden water met COP 3.5-4, dat is wel een erg groot verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 04-12-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Paul2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:18:
[...]

[...]

Ik heb een serie-buffer in de retour van 50 liter, dus geen extra pomp. Ik heb nu max_pump_duty op 96 staan, daarmee doet hij dan in mijn installatie zo'n max 14 l/m, bij hogere waarden gaan de leidingen suizen. Pomp snelheid sturing op dit moment op dT, hij kiest dus zelf de pompsnelheid tot dat maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:32
Even een vraag aan de 7J bezitters.
Bij mijn zoon heb ik een 7J geïnstalleerd die het de afgelopen dagen tijdens prima warm heeft gehouden in hun jaren dertig huis.
Hetgeen waar we tegen aan liepen is het feit dat na iedere defrost de compressor op vol vermogen opstartte met een opgenomen vermogen volgens de HW kWh meter van 2350W. Dit bij een Ta 35° en een dT 7°.
Is dit herkenbaar gedrag, want bij mijn 5J gaat na een defrost de compressor rustig naar 1350W opgenomen vermogen. Ook nadat ik dezelfde Ta had ingesteld kon ik miin 5J niet verleiden tot hetzelfde gedrag als de 7J bij mijn zoon. Op zichzou dit geen probleem moeten zijn ware het niet dat de buurtjes zondagmiddag boos aan de deur stonden met de klacht dat ze er wakker van lagen.
Ik moet er wel bij vermelden dat dit gedrag begon toen zoonlief vrijdag de Ta verhoogde van 32° naar 35°. Daarvoor was het max opgenomen vermogen 1650W na een defrost.
Verder vind ik de 7J significant meer geluid produceren dan mijn 5J. Die is fluisterstil in vergelijking met die van zoonlief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 16:29
@Signor Doekie Mijn 7j gaat ook richting de 2300 W na een defrost,Ta 34 graden.
In de nacht is dit nog maar 1500 W dit komt uiteraard door quiet mode stand 3.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je Ta verhoogt en Tr laat staan dan lijkt het me logisch dat hij meer gas geeft.
Althans, als het idd zo is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Heb je je Ta en Tr sensors afgeregeld? Bij zo'n lage deltaT scheelt elke graad fout 30% fout in het gemeten opgewekte vermogen en dus in COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
De Ta en Tr sensoren staan bij circuleren op dezelfde temperatuur. Misschien dat het verhogen van de dT ook niet meehelpt, die ga ik weer terug zetten.
Maar het valt mij op dat de 7J in verhouding tot de 5J veel meer geluid produceert.
Quiet mode is natuurlijk ook nog een optie.
We gaan in ieder geval de ruimte rond de compressor opvullen met metisse.

[ Voor 20% gewijzigd door Signor Doekie op 04-12-2023 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wessy schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:18:
De eerste defrost ging goed, maar de meeste navolgende defrosts krijg ik de H65 error (Deice Circulation Error).

Er zit ca. 200m2 vloerverwarming aan, open verdelers, geen naregelingen, 50L buffervat in serie in de retour. Goed ontlucht, voldoende druk in het systeem.

Hieronder de grafiek. Opvallend vind ik dat er ook een paar defrosts gewoon goed verlopen.
En ook opvallend dat de H-65 error soms aan het begin van de defrost optreed, en soms pas aan het eind.

[Afbeelding]
Zijn je vloeren al op temperatuur?

Om bijvoorbeeld 11:10 zie ik Ta=33, Tr=22 dus dT= 11°, en debiet=21L/min.
Daaruit volgt opgewekt vermogen=70 x 11 x 21 = 16170kW. Met 200m2 is dat 81W/m2.

Het moet allemaal gaan, maar die 81W/m2 is erg hoog. Waar blijft die warmte?

Zet die Ta eens een stuk lager, bijvoorbeeld 27° en kijk hoe het dan gaat. En als over een dag of twee je vloeren op temperatuur zijn en de huistemperatuur te laag, ze dan voorzichtig de Ta wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Signor Doekie schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:53:
De Ta en Tr sensoren staan bij circuleren op dezelfde temperatuur. Misschien dat het verhogen van de dT ook niet meehelpt, die ga ik weer terug zetten.
Maar het valt mij op dat de 7J in verhouding tot de 5J veel meer geluid produceert.
Quiet mode is natuurlijk ook nog een optie.
We gaan in ieder geval de ruimte rond de compressor opvullen met metisse.
Ik weet niet of je dat zo kan stellen.
Mijn keuze voor de 7J baseerde ik op de warmtevraag en ik kon er in de buurt een beluisteren als ie gas geeft.
Bij mij viel de 1e koude start me reuze mee, helaas duurde dat niet erg lang (paar uur) maar ik was er blij mee.
De plaatsing maakt uiteraard veel uit, hoe meer reflecties je hebt van muren e.d. hoe meer geluid je hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
FransvWoerkom schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:43:
[...]

Hij slaat aan om de Ta op target te houden en daarmee je ruimtetemperatuur op 13°. Je moet voor de aardigheid je pana eens uit zetten om te zien wat je ruimtetemperatuur dan doet. Als die 13,25° gemiddeld je niet bevalt, kun je in het service menu je sensor verzetten.

Houd ons vooral op de hoogte van de prestaties met de nieuwe thermostaat!
Hij gaat nu op de week timer in de nacht uit, zal wel even de resultaten posten morgen.

Ik snap nu ook de Delta T van 3 wel, mijn Jaga's springen niet aan omdat de aanvoer te koud is, dus wordt ie een grote bypass 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Paul2 op 04-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
@Speedy-Andre De wp staat voor het huis naast de voordeur en heeft geen opstakels in de buurt. De buurtjes hebben last van het compressor geluid na het opstarten na een defrost. Dat gaat bij de 7J bij mijnzoon veel bruusker dan bij mijn 5J.

[ Voor 3% gewijzigd door Signor Doekie op 04-12-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er zitten dezelfde compressors in, alleen is die van de 5J meer getemd dan die van de 7J.
Ik vind het verbruik verschil wel groot, verschilt er soms iets anders nog zoals een stille modus bij de 5J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:35
Ik heb afgelopen week een beetje aangekeken wat mijn pana doet, en het verbruik begint me echt tegen te vallen.

Vorig jaar draaide ik voornamelijk op radiatoren met een aanvoer temperatuur van ~35 graden oplopend naar 40 graden wanneer het echt koud was buiten. Einde van de winter had hij in totaal 2 uur aan back-up heater gebruikt voor de-frosts.

Dit jaar zit ik, na 2 koudere weken, echter al op 26 uur aan BH. Ik zie dan ook dat de warmtepomp in een dag tijd bijna 40kwh verbruikt. Dat lijkt mij erg veel. Dit terwijl ik op veel lagere temperaturen stook(27 graden ongeveer met dT van 3).

Is er een manier om de back-up heater wat te temperen? Hij lijkt nu regelmatig aan te schieten, terwijl ik niet weet waarom. Het verbruik is daarom ook erg hoog. Of moet ik mijn aanvoer temperatuur verder verhogen?

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
RemySoeters schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:18:
Ik heb afgelopen week een beetje aangekeken wat mijn pana doet, en het verbruik begint me echt tegen te vallen.

Vorig jaar draaide ik voornamelijk op radiatoren met een aanvoer temperatuur van ~35 graden oplopend naar 40 graden wanneer het echt koud was buiten. Einde van de winter had hij in totaal 2 uur aan back-up heater gebruikt voor de-frosts.

Dit jaar zit ik, na 2 koudere weken, echter al op 26 uur aan BH. Ik zie dan ook dat de warmtepomp in een dag tijd bijna 40kwh verbruikt. Dat lijkt mij erg veel. Dit terwijl ik op veel lagere temperaturen stook(27 graden ongeveer met dT van 3).

Is er een manier om de back-up heater wat te temperen? Hij lijkt nu regelmatig aan te schieten, terwijl ik niet weet waarom. Het verbruik is daarom ook erg hoog. Of moet ik mijn aanvoer temperatuur verder verhogen?

Iemand tips?
Als je hier even terugleest zie je dat als Tr onder de 27 graden komt tijdens Defrost de backup heater aan gaat. Dus zal nu - als je backup heater niet uit gezet hebt - in elk geval tijdens elke defrost de backup heater aan gaan. In elk geval 1 verklaring. Dit kan je voorkomen door a) Ta verhogen zodanig dat de Tr tijdens defrost > 27 graden blijft of b) ergens in een verborgen menu & volledig op eigen risico de backup heater uitzetten en de defrost volledig op de compressor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
blb4 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]
Het gaat al beter, COP gaat nu richting de 4, als de Jaga het water zo weer de retour in pompt zonder warmte te onttrekken dan wordt een Delta T überhaupt lastig, had het hier voor al gepost maar even voor de zoek functie:

Bij het verlagen van de Ta vergeet niet de start temperatuur van je Jaga strada hybrid aan te passen naar de laagste setting (26c).

[ Voor 121% gewijzigd door Paul2 op 04-12-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:12
blb4 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:59:
[...]

Ik heb een serie-buffer in de retour van 50 liter, dus geen extra pomp. Ik heb nu max_pump_duty op 96 staan, daarmee doet hij dan in mijn installatie zo'n max 14 l/m, bij hogere waarden gaan de leidingen suizen. Pomp snelheid sturing op dit moment op dT, hij kiest dus zelf de pompsnelheid tot dat maximum.
Is de efficiëntie hoger bij sturing op delta T dan bij sturing op vaste flow?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 15:33
wessy schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:18:

[Afbeelding]
Heb je de filters al eens schoongemaakt? En anders het pomphuis opmaken en schoonmaken? Dit klinkt namelijk als een probleem met de waterpomp tijdens de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Joris 407 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:50:
[...]

Is de efficiëntie hoger bij sturing op delta T dan bij sturing op vaste flow?
Ik heb daar nog geen gegevens over. Ik heb beide al wel geprobeerd, ik was de kabouters een beetje aan 't micro-managen en geeft ze nu iets meer eigen verantwoordelijkheid. Concreet heb ik nu WAR van de WP zelf draaien in combinatie met deltaT.

Wel pas ik de MaxPumpDuty aan op basis van OM en buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:40

ErikVers

e-Duurzaam

RemySoeters schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:18:

Iemand tips?
We hebben extreem beroerd weer gehad voor de warmtepomp. Al dat vocht en met name die onder de 4 graden geeft deze resultaten. Je moet het echt over de wat langere termijn bekijken.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Heb je hem in installatie menu ingesteld op juiste pump flow hexa getal? (15/20/25 liter voor 5/7/9kw) en deltaT op 5/6 ingesteld?

Daarnaast uiteraard je retouren in balans brengen: waterzijdig inregelen door de warme retouren te knijpen.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2023 00:46 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:36:
[...]

We hebben extreem beroerd weer gehad voor de warmtepomp. Al dat vocht en met name die onder de 4 graden geeft deze resultaten. Je moet het echt over de wat langere termijn bekijken.
Naast het feit dat de back-up heater consequent aan schiet bij een de-frost, haalt de wp de ingestelde Ta ook niet.

Had hem op 33 gezet met een dT van 3 om te kijken of de defrost dan doormiddel van het retourwater zou gaan. Dit terwijl hij wel op 69hz aan het draaien is met 26 L p/m. Hij komt echter niet verder dan Ta van 29 waarna het vermogen afneemt door het ijs, en weer in defrost schiet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RemySoeters schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:22:
[...]

Naast het feit dat de back-up heater consequent aan schiet bij een de-frost, haalt de wp de ingestelde Ta ook niet.

Had hem op 33 gezet met een dT van 3 om te kijken of de defrost dan doormiddel van het retourwater zou gaan. Dit terwijl hij wel op 69hz aan het draaien is met 26 L p/m. Hij komt echter niet verder dan Ta van 29 waarna het vermogen afneemt door het ijs, en weer in defrost schiet :'(
Afgifte:
-Vloerverwarming of radiatoren?

Huis:
-in m2?
-Bouwjaar?
-isolatie?

Eerste ingeving is dat je die defrosts met BH heater moet negeren, dat is niet anders en maar een dag of 5-10 soms een 15 per stookseizoen op de resterende 150 dagen. Doel is een lage Ta met een zo groot als mogelijke deltaT dan knalt je COP omhoog, gister met Ta26/27 een cop van 4.5/5.0
Ik laat elke nacht vloer (dikke mas beton op de slangen) lekker afkoelen zodat een deltaT van 4-5 kan halen in een goed geïsoleerde rc5+ woning van 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:46:
[...]

Afgifte:
-Vloerverwarming of radiatoren?

Huis:
-in m2?
-Bouwjaar?
-isolatie?

Eerste ingeving is dat je die defrosts met BH heater moet negeren, dat is niet anders en maar een dag of 5-10 soms een 15 per stookseizoen op de resterende 150 dagen. Doel is een lage Ta met een zo groot als mogelijke deltaT dan knalt je COP omhoog, gister met Ta26/27 een cop van 4.5/5.0
Ik laat elke nacht vloer (dikke mas beton op de slangen) lekker afkoelen zodat een deltaT van 4-5 kan halen in een goed geïsoleerde rc5+ woning van 2012
Woning is uit 1997 met standaard isolatie uit die tijd (10 cm glaswol muren, 10 cm EPS vloer/dak). Vorig jaar zijn alle ruiten vervangen van dubbelglas naar HR++. We hebben echter wel een aanbouw laten plaatsen van 15m2 erbij én de garage is omgebouwd naar verwarmde ruimte (beide 14 cm EPS dak + vloer , 10 cm muur isolatie). Op de begaande grond hebben we 88m2 aan vloerverwarming in 5 cm zandcement, met een totaal van 10 groepen(80m slanglengte, 16mm hoh 10).

Boven heb ik alle type 10 radiatoren vervangen met type 22 + heatfans eronder. Deze schakelen aan/uit met een 'smart' sensor die ook geschikt is voor ZLTV.

Ik stook eigenlijk consequent met een dT van 3, als ik naar 5 ga heb ik het idee dat de WP harder moet werken.

Misschien is mijn beeld ook wat scheef in combinatie met de uitbouw.
ik heb momenteel op de koudste dagen een COP van 3.1 (incl defrosts). Echter is er wel 100~120kwh aan warmte geproduceerd(volgens de pana zelf).

Omdat ik veel zonnepanelen heb kost iedere kwh aan input mij ~11 cent(terugleververgoeding) dan kom ik uit op 30 kwh per dag á 11 cent; ~3,33 om de hele dag de woning te verwarmen.

Met gas zou ik veel hoger zitten. 120 kwh / 8,8 kwh gas per m3 = 13m3 aan gas tegen een tarief van 1,34. komt uit op een 18 euro voor de koudste dagen per dag :').

Dat scheelt per dag 15 euro. Denk dat ik misschien niet zo moet stressen om defrosts.

[ Voor 47% gewijzigd door RemySoeters op 05-12-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker 2
Gebruiker 2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb gisteren een omkasting geplaatst van de Fa. Sentimo.
Valt mij niet mee. Er stond niet duidelijk bij dat hij een stukje van de muur staat. Maar dat zal we zo horen.
Nu zie ik dat de buitentemperatuur met 4 a 5 graden daalt door de omkasting. Hij kan dus niet goed de kou kwijt.
Zijn er mede tweakers die dit ook hebben?
Het lijkt me nu dat dit geen goed idee is geweest. Misschien alleen zomers de kap er op?
Of een externe thermometer plaatsen?
Of gewoon laten zitten. In het menu de sensor 2 graden bijstellen en de stooklijn aanpassen?
Even feedback op dit verhaal.
Ik heb de leverancier een mail gestuurd en kreeg de volgende opties:

1) Terugsturen met teruggave van het aankoopbedrag
2) Echter zijn wij bezig met de doorontwikkeling van dit product. Eind van dit jaar willen wij de ontwikkeling afronden van de nieuwe fase. Dit houdt in dat we een ombouw hebben ontwikkeld welke het dubbele aantal lucht kwijt kan. Dat houdt in dat alle lamel zijden een andere opbouw hebben als voorheen. Indien gewenst kunnen wij uw lamel zijden ruilen voor de nieuwe variant zodra deze gereed is. Ik wil dit kosteloos aan u aanbieden. In de bijlage ziet u 2 ongelakte covers, hier ziet u ook het verschil. Links is de nieuwe versie, rechts is een versie welke u nu heeft. De pootjes en bovenplaat kunt u dan gewoon behouden. De ophangpunten zijn ook exact hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj0FsyABDvTtBCCeyOtIdWbIymI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZiqtntM8DG3kl0XerQMEuYf.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens meldden ze ook nog het volgende:
"Wij maken reclame voor de airco ombouw. We merken dat er inderdaad ook interesse is, om het te gebruiken als cover voor de warmtepompen. Een warmtepomp heeft ook een grotere luchtuitstroom dan een airco".

Klopt dit?

Ik denk dat ik de kap terugstuur. De nieuwe versie heb ik ook niet veel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@Gebruiker 2 wellicht kan je er zelf intern voor zorgen dat de uitblaaslucht niet in de kast terug kan van de voorkant naar de achterkant (dus enige vorm van isolatie binnenin aan de zijkanten en bovekant).

En strikt genomen is een airco een warmtepomp maar is niet iedere warmtepomp een airco.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvsn
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 08:44
Wij hebben sinds september de warmtepomp operationeel. Nu het kouder wordt, valt het mij op dat er bij een defrost het backup element wordt aangesproken. Nu heb ik al wat instellingen veranderd, maar dit heeft nog niet het gewenste effect. Ik zal hieronder de situatie zo goed mogelijk proberen uit te leggen, misschien zien jullie waar de ruimte voor verbetering ligt.

Ongeveer 125m2 vloerverwarming verdeeld over 16 groepen van ongeveer 80m gelegd met 18mm slang. Dit alles zit aangesloten op 1 pomploze verdeler welke gevoed wordt door 32mm vanaf de warmtepomp. Ik heb een 7kW J-serie, met heishamon trend ik de waardes in homeassistant. Verder heb ik geen logica in homeassistant die de warmtepomp bestuurd.

Ik verwarm met stooklijn, bij -5C buiten heb ik 30grdn aanvoer en bij 15C buiten heb ik 20grdn aanvoer. Ik maak geen gebruik van nachtverlaging en de gewenste woning temperatuur is altijd 20C. Ik gebruik de controller om de warmtepomp uit te schakelen als de gewenste temperatuur bereikt is. Verder heb ik de delta T ingesteld op 3grdn.

Afgelopen nacht heeft de warmtepomp de woning vanaf 1.30u t/m 7.30u verwarmd, zoals in onderstaande screenshots te zien is, heeft hij 6 defrost gehad in deze tijd. Opzich niet zo erg, maar hij heeft ook iedere keer de backup heater gebruikt, dit is mijn inziens niet perse nodig. tijdens het verwarmen is de flow rond de 29l/min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRzfiDCYmDppWVMdIjChrYoqcmg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gGyOS6rgoxOg7c9xyG5nGB0O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5F9TGjvu1AuyZOcGpTJKoUZYMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bONXAHnKvCVIQGj0mRNqJ3oU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwKoOpEHEjIaRROqGTihrYQsa1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIfBIIvyA9giLCMZFofluU1j.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zie ik in de trend het ta een aantal keer van 26grdn zakken naar 20grdn. Dit kan ik nog niet verklaren. Verder lijkt het dat ik met de huidige aanvoer temperatuur de woning nog makkelijk kan verwarmen, kan ik ta nog lager dan 26grdn krijgen met de stooklijn? Dat zorgt er denk ik ook voor dat er nog langere runs gemaakt kunnen worden.
Of is het verstandig om naar een alternatief te gaan kijken als ruimte thermostaat, zodat de warmtepomp eerder getriggerd wordt om de woning te gaan verwarmen?

Alvast bedankt voor het meedenken, mocht er nog meer informatie gewenst zijn dan wil ik dat natuurlijk graag aanvullen. ;)

Elshout: SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:50

dof

Gebruiker 2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:29:
[...]

2) Echter zijn wij bezig met de doorontwikkeling van dit product. Eind van dit jaar willen wij de ontwikkeling afronden van de nieuwe fase. Dit houdt in dat we een ombouw hebben ontwikkeld welke het dubbele aantal lucht kwijt kan. Dat houdt in dat alle lamel zijden een andere opbouw hebben als voorheen. Indien gewenst kunnen wij uw lamel zijden ruilen voor de nieuwe variant zodra deze gereed is. Ik wil dit kosteloos aan u aanbieden. In de bijlage ziet u 2 ongelakte covers, hier ziet u ook het verschil. Links is de nieuwe versie, rechts is een versie welke u nu heeft. De pootjes en bovenplaat kunt u dan gewoon behouden. De ophangpunten zijn ook exact hetzelfde.

[Afbeelding]

"Wij maken reclame voor de airco ombouw. We merken dat er inderdaad ook interesse is, om het te gebruiken als cover voor de warmtepompen. Een warmtepomp heeft ook een grotere luchtuitstroom dan een airco".

Klopt dit?

Ik denk dat ik de kap terugstuur. De nieuwe versie heb ik ook niet veel vertrouwen in.
Zou ik ook doen, teugsturen want door de WP moeten honderden kuubs lucht per uur voor goede werking, en met defrosts heb je er ook nog ijsproblemen bij. Ook die nieuwe kast lijkt me veel te gesloten.

Gezien je originele omkasting... Waarom laat je dan de Pana kast niet zwart of antraciet spuiten. Alle buitenplaten er af en naar een spuitbedrijf (of zelf doen).

Zie ook Pana's nieuwe lijn, die zijn ook allemaal zwart en komen dicht in de buurt van je omkasting.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 15:54

ErikKo

Rippie

dvsn schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:40:
Wij hebben sinds september de warmtepomp operationeel. Nu het kouder wordt, valt het mij op dat er bij een defrost het backup element wordt aangesproken. Nu heb ik al wat instellingen veranderd, maar dit heeft nog niet het gewenste effect. Ik zal hieronder de situatie zo goed mogelijk proberen uit te leggen, misschien zien jullie waar de ruimte voor verbetering ligt.

Ongeveer 125m2 vloerverwarming verdeeld over 16 groepen van ongeveer 80m gelegd met 18mm slang. Dit alles zit aangesloten op 1 pomploze verdeler welke gevoed wordt door 32mm vanaf de warmtepomp. Ik heb een 7kW J-serie, met heishamon trend ik de waardes in homeassistant. Verder heb ik geen logica in homeassistant die de warmtepomp bestuurd.

Ik verwarm met stooklijn, bij -5C buiten heb ik 30grdn aanvoer en bij 15C buiten heb ik 20grdn aanvoer. Ik maak geen gebruik van nachtverlaging en de gewenste woning temperatuur is altijd 20C. Ik gebruik de controller om de warmtepomp uit te schakelen als de gewenste temperatuur bereikt is. Verder heb ik de delta T ingesteld op 3grdn.

Afgelopen nacht heeft de warmtepomp de woning vanaf 1.30u t/m 7.30u verwarmd, zoals in onderstaande screenshots te zien is, heeft hij 6 defrost gehad in deze tijd. Opzich niet zo erg, maar hij heeft ook iedere keer de backup heater gebruikt, dit is mijn inziens niet perse nodig. tijdens het verwarmen is de flow rond de 29l/min.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zie ik in de trend het ta een aantal keer van 26grdn zakken naar 20grdn. Dit kan ik nog niet verklaren. Verder lijkt het dat ik met de huidige aanvoer temperatuur de woning nog makkelijk kan verwarmen, kan ik ta nog lager dan 26grdn krijgen met de stooklijn? Dat zorgt er denk ik ook voor dat er nog langere runs gemaakt kunnen worden.
Of is het verstandig om naar een alternatief te gaan kijken als ruimte thermostaat, zodat de warmtepomp eerder getriggerd wordt om de woning te gaan verwarmen?

Alvast bedankt voor het meedenken, mocht er nog meer informatie gewenst zijn dan wil ik dat natuurlijk graag aanvullen. ;)
Zie ook dit bericht in een ander Panasonic WP topic: ConQuestador in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Gebruiker 2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:29:
[...]

[Afbeelding]

Klopt dit?

Niet zo raar dat deze beste uit de test rond de 2000 euro kost https://www.consumentenbo...pomp/omkasting-warmtepomp

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Hm, ik dacht dat ik de werking redelijk doorhad, maar blijkbaar toch nog niet helemaal... Vannacht heeft de WP een paar defrosts gehad (prima). Vanaf een uur of 5 vanmorgen is ie ermee gestopt. De aanvoertemperatuur is sindsdien gedaald van 29,5 graden naar nu zo'n 20,5, retourtemperatuur van 24,5 naar ook 20,5. Er is nog flow, liter of 9/m, maar er wordt niet meer gestookt. Rond half 7 en rond 10u nog een defrost gehad, maar verder geeft ie geen sjoege. In huis is het inmiddels een graad of 18, nog niet heel koud maar lekker is anders...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ3vTnashDZ4IEUSuBS2NpR_L2g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DbhjU2PFm1ejx4hE9fkS9jt7.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 23% gewijzigd door Bra-Jo op 05-12-2023 13:07 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Didike schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:39:

Het enige wat ik mij echt afvraag en wat ik niet begrijp desondanks stooklijn of directe temp aan te passen is dat de Wp een hogere aanvoer temp blijft maken dan gevraagd.
Zet ik mijn Ta op 38,36,32,30 blijft die een Ta geven van 39-41 graden waarbij hij dus de compressor ook serieus in toeren laat gaan tot een 70-85 Hz en daarna dus een korte run maakt,dit wil ik dus absoluut vermijden.
Het hangt er van af hoe het aangesloten is. Bij de officiele methode (zoals in de documentatie) met buffervat en twee zones, heb je ook de uitbreidingsprint geinstalleerd (CZ-NS4P). Hierop zit de buffervatsensor en de zonepomp aangesloten. Je kunt dan twee stooklijnen instellen. De WP maakt water op basis van de hoogste temperatuur, met een regelklep kan eventueel de zone met de lage temperatuur naar beneden gemengd worden. Heb je ook het buffervat ingesteld, dan wordt de target Ta: max (zone1, zone2) + buffer-dT + 2. Dit staat beschreven in de service manual. De buffer-dT is instelbaar in het menu.

Als de panasonic controller als ruimtethermostaat gebruikt wordt kan deze ook de target Ta veranderen, dit is een paar posts terug besproken.
En als laatste vraag communiceert de grundfoss pomp dan niet met de Wp wanneer beslist die om niet meer te gaan circuleren? (bij kamertemperatuur dus als temp behaalt is maar met water temperatuur blijft die wel lopen wat ik ook raar vindt)
Als de zonepomp door de WP gestuurd wordt, gaat deze alleen aan en uit. Oudere pompen draaien op een vaste snelheid, veel moderne pompen meten zelf hoe hard ze moeten draaien. Dit gaat alleen op basis van wat de pomp zelf meet en wat op de pomp is ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Thorsd op 05-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebruiker 2
dof schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:27:
[...]

Zou ik ook doen, teugsturen want door de WP moeten honderden kuubs lucht per uur voor goede werking, en met defrosts heb je er ook nog ijsproblemen bij. Ook die nieuwe kast lijkt me veel te gesloten.

Gezien je originele omkasting... Waarom laat je dan de Pana kast niet zwart of antraciet spuiten. Alle buitenplaten er af en naar een spuitbedrijf (of zelf doen).

Zie ook Pana's nieuwe lijn, die zijn ook allemaal zwart en komen dicht in de buurt van je omkasting.
Mee eens. Ga ik doen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RemySoeters schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:13:
[...]

Woning is uit 1997 met standaard isolatie uit die tijd (10 cm glaswol muren, 10 cm EPS vloer/dak). Vorig jaar zijn alle ruiten vervangen van dubbelglas naar HR++. We hebben echter wel een aanbouw laten plaatsen van 15m2 erbij én de garage is omgebouwd naar verwarmde ruimte (beide 14 cm EPS dak + vloer , 10 cm muur isolatie). Op de begaande grond hebben we 88m2 aan vloerverwarming in 5 cm zandcement, met een totaal van 10 groepen(80m slanglengte, 16mm hoh 10).

Boven heb ik alle type 10 radiatoren vervangen met type 22 + heatfans eronder. Deze schakelen aan/uit met een 'smart' sensor die ook geschikt is voor ZLTV.

Ik stook eigenlijk consequent met een dT van 3, als ik naar 5 ga heb ik het idee dat de WP harder moet werken.

Misschien is mijn beeld ook wat scheef in combinatie met de uitbouw.
ik heb momenteel op de koudste dagen een COP van 3.1 (incl defrosts). Echter is er wel 100~120kwh aan warmte geproduceerd(volgens de pana zelf).

Omdat ik veel zonnepanelen heb kost iedere kwh aan input mij ~11 cent(terugleververgoeding) dan kom ik uit op 30 kwh per dag á 11 cent; ~3,33 om de hele dag de woning te verwarmen.

Met gas zou ik veel hoger zitten. 120 kwh / 8,8 kwh gas per m3 = 13m3 aan gas tegen een tarief van 1,34. komt uit op een 18 euro voor de koudste dagen per dag :').

Dat scheelt per dag 15 euro. Denk dat ik misschien niet zo moet stressen om defrosts.
Kijk dat zijn mooie besparingen per dag.

Probeer eens met een lagere flow en (dus) een hogere deltaT je zal het verschil zien. Mijn doel is altijd 20% maar lukt lang niet altijd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:05:
Hm, ik dacht dat ik de werking redelijk doorhad, maar blijkbaar toch nog niet helemaal... Vannacht heeft de WP een paar defrosts gehad (prima). Vanaf een uur of 5 vanmorgen is ie ermee gestopt. De aanvoertemperatuur is sindsdien gedaald van 29,5 graden naar nu zo'n 20,5, retourtemperatuur van 24,5 naar ook 20,5. Er is nog flow, liter of 9/m, maar er wordt niet meer gestookt. Rond half 7 en rond 10u nog een defrost gehad, maar verder geeft ie geen sjoege. In huis is het inmiddels een graad of 18, nog niet heel koud maar lekker is anders...

[Afbeelding]
Ik denk niet dat hij een defrost doet voordat de compressor uit was. Je geeft aan dat hij niet meer stookt, dan doet hij ook geen defrost. Wat wel kan is dat vanwege bepaalde parameters je backup aan gaat.

Kun je grafiek delen enkel in t uur dat hij uit ging?
Draai je war only of met intern of externe thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:35:
[...]

Kun je grafiek delen enkel in t uur dat hij uit ging?
Draai je war only of met intern of externe thermostaat?
Deze is van vanmorgen vroeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG8yO4yN-aFgEsZfWUChV-lF1oA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1e1w8PQCP5Atqqq6diyaJJIt.png?f=fotoalbum_medium

En deze is van zojuist, blijkbaar kregen de kabouters het zelf ook koud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtN7dAFutmu_CTFllHS_JyZw35I=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gGJIorxIlUUBQx45HoDW5POg.png?f=fotoalbum_small

Ik snap er geen biet van, ik zei geen verschil tussen voor en na, afgezien van de temperaturen, maar dat lijkt me logisch.

Nomen nescio

Pagina: 1 ... 40 ... 89 Laatste