Goedemorgen!
Al een tijdje bezig met het inregelen van onze Panasonic monoblock (7Kw J) om een zo lang mogelijke rustige run te krijgen. Ik lees al maanden mee en heb hieruit toch al veel dingen geleerd, ik weet dat onze opstelling niet ideaal is volgens hier omdat wij er nog een buffervat van 50liter hebben tusen zitten en een grundfos pomp (we hebben 2 zones, maar gebruiken maar 1 zone, de 2de zone is ons verdiep waar we nog niet wonen/slapen en deze is vooral om in de zomer mee te kunnen koelen) Het liefst smijt ik die grundfos pomp en buffervat eruit maar manlief wil hiermee nog even wachten (garantie, blabla hij vindt als panasonic het ons zo verkoopt het ook zo stabiel moet kunnen lopen) wat in mijn ogen dus niet het geval is want ik heb de grundfos pomp al manueel gewoon altijd open staan. anders sluit die weer heel de boel af als er volgens hem genoeg warmte is maar gaat de pomp telkens korte runs draaien in het buffervat omdat de vvw dus dicht staat...
Het enige wat ik mij echt afvraag en wat ik niet begrijp desondanks stooklijn of directe temp aan te passen is dat de Wp een hogere aanvoer temp blijft maken dan gevraagd.
Zet ik mijn Ta op 38,36,32,30 blijft die een Ta geven van 39-41 graden waarbij hij dus de compressor ook serieus in toeren laat gaan tot een 70-85 Hz en daarna dus een korte run maakt,dit wil ik dus absoluut vermijden.
momenteel loopt hij op 38 Hz maar ik weet dat dit nog veel lager kan rond de 20 Hz.
Het valt mij ook op met tapwater te maken desondanks hij de tijd krijgt dat ie direct moet gaan pieken, snel snel warm water maken en klaar. Dat gedrag zie ik dus ook bij de verwarming.
Iemand een idee vooral waarom hij dus de Ta niet respecteert zit hier een formule achter? Gaat hij uit van een andere temperatuur om zijn Ta te kiezen desondanks ik deze begrens of vraag? Hoe kan ik de compressor op een lagere Hz laten starten?
Gisteren heb ik de pomp duty van 0x95 veranderd naar 0x68 (na ik de warmteafgifte berekend heb en zag dat de pomp dus veel te veel debiet maakte)
eerst stond de panasonic op kamertemperatuur 21 graden, het is 21 graden binnen dus de grundfoss pomp start niet meer met gevolg de Wp wel nog draait en hele tijd gaat pendelen, nu heb ik het op directe water temperatuur ingesteld 29 graden hij (Wp + grundfoss pomp) blijft nu wel lopen desondanks de water temp nu 30 graden is in de zone. maar nog steeds aan 35 Hz hij gaat niet zaken naar 19-20 Hz. Wat ik ook instel blijft hij dus altijd aanvoer temp rond de 40 graden houden of die nu op 70 Hz loopt of 30 Hz;
Na alles te proberen van instellingen zie ik het dus niet meer, voorlopig hebben we eindelijk een mooie run sinds gisterenavond wanneer ik de pump duty verlaagd (en 3 defrost afgelopen nacht) maar nog steeds rond de 35-40 Hz
En als laatste vraag communiceert de grundfoss pomp dan niet met de Wp wanneer beslist die om niet meer te gaan circuleren? (bij kamertemperatuur dus als temp behaalt is maar met water temperatuur blijft die wel lopen wat ik ook raar vindt)
Wie weet raad?
[
Voor 4% gewijzigd door
Didike op 04-12-2023 10:43
]