Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Vergeten te melden.ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:04:
[...]
Ik kan niet zien in je grafiek maar waar stond target setpoint aanvoer op en wat was je werkelijke aanvoer? Daar zul je je antwoord vinden. Durf ik wel op te gokken
Het moment van weer aangaan heb ik onlangs een uitgebreide post geschreven en staat verkort in de TS.
Vraag die nog open stond naar je;
Draai je war only of met intern of externe thermostaat?
Aanvoertemp kan ik helaas niet meer nagaan, ik ben niet thuis, m'n vrouw wel (inclusief dikke trui
Ik had ergens gezien dat je een verhaal had staan mbt aangaan, heb gezocht maar had 't nog niet gevonden. Nu wel dus.
Tnx!!
Nomen nescio
Het grootste deel van de vloeren is nog maar ca. 15 graden schat ik in.FransvWoerkom schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:01:
[...]
Zijn je vloeren al op temperatuur?
Om bijvoorbeeld 11:10 zie ik Ta=33, Tr=22 dus dT= 11°, en debiet=21L/min.
Daaruit volgt opgewekt vermogen=70 x 11 x 21 = 16170kW. Met 200m2 is dat 81W/m2.
Het moet allemaal gaan, maar die 81W/m2 is erg hoog. Waar blijft die warmte?
Zet die Ta eens een stuk lager, bijvoorbeeld 27° en kijk hoe het dan gaat. En als over een dag of twee je vloeren op temperatuur zijn en de huistemperatuur te laag, ze dan voorzichtig de Ta wat hoger.
Ik heb vanochtend de Ta op 27 graden gezet, maar zelfs in silent-3 ging die na start vrijwel direct weer uit door te hoge Ta.
De rest van de dag met Ta op 29 graden gedraaid, draaide vrij rustig, echter nog 3x de H-65 error
Ook vandaag weer tijdens defrost, of aan het eind van de defrost.
En ook kwam hij een keer pas een paar minuten ná de defrost, dat vind ik helemaal een headscratcher.
Voorts, na de tip van @Heronimo nog de vuilafscheider in de machine gecheckt, en de grotere vuilafscheider in de installatie gespoeld. Was vrijwel schoon.
Tot slot de waterpomp gedemonteerd en open gemaakt: schoon en niks aan te zien verder.
Wat me in de grafiek opviel vanochtend, ik heb in het service-menu de volle 9kW backup heater vrijgegeven. Maar afgelopen nacht heeft hij niet meer dan 6kW aangesproken. Ook al werd de gevraagde Ta bij lange na niet gehaald, pakte hij die laatste 3kW fase niet op. Is dat nog iets wat verband kan houden met de H-65 error?
Hieronder de grafiek van vanochtend.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nog kan doen, of kan uitsluiten.
H-65 betekent dat de flow te hoog is. Niet te laag.Heronimo schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:27:
[...]
Heb je de filters al eens schoongemaakt? En anders het pomphuis opmaken en schoonmaken? Dit klinkt namelijk als een probleem met de waterpomp tijdens de defrost.
Inderdaad, dat concludeer ik ook uit de service-manual.FransvWoerkom schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:45:
[...]
H-65 betekent dat de flow te hoog is. Niet te laag.
Hoe er flow kan optreden tijdens de defrost snap ik niet.
Want de pomp staat (hoorbaar) keurig stil.
Kan er wellicht stroming in de CV-leidingen komen als gevolg van warm en koud water in het circuit?
Bij binnenkomst, vanaf het monoblock, gaan de aanvoer en retour beiden gelijk omhoog, ca. 3.5m1.
Om verderop weer omlaag te gaan 3.5m1, en daar aangesloten op de v.v. verdelers.
Als je H65 in de service manual had opgezocht, had je geweten dat de suggestie van H flauwekul was. H65 betekent grotere flow dan verwacht bij mode 2 deice. Moet 0 zijn en is >7L/min. Verder even niet belangrijk. Zal wel een slecht kontakt bij de pomp of flow-switch zijn of ergens een grote luchtbel, bijvoorbeeld in je buffervat of in een standleiding.wessy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:04:
[...]
Het grootste deel van de vloeren is nog maar ca. 15 graden schat ik in.
Ik heb vanochtend de Ta op 27 graden gezet, maar zelfs in silent-3 ging die na start vrijwel direct weer uit door te hoge Ta.
De rest van de dag met Ta op 29 graden gedraaid, draaide vrij rustig, echter nog 3x de H-65 error.
Ook vandaag weer tijdens defrost, of aan het eind van de defrost.
En ook kwam hij een keer pas een paar minuten ná de defrost, dat vind ik helemaal een headscratcher.
Voorts, na de tip van @Heronimo nog de vuilafscheider in de machine gecheckt, en de grotere vuilafscheider in de installatie gespoeld. Was vrijwel schoon.
Tot slot de waterpomp gedemonteerd en open gemaakt: schoon en niks aan te zien verder.
Wat me in de grafiek opviel vanochtend, ik heb in het service-menu de volle 9kW backup heater vrijgegeven. Maar afgelopen nacht heeft hij niet meer dan 6kW aangesproken. Ook al werd de gevraagde Ta bij lange na niet gehaald, pakte hij die laatste 3kW fase niet op. Is dat nog iets wat verband kan houden met de H-65 error?
Hieronder de grafiek van vanochtend.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nog kan doen, of kan uitsluiten.
[Afbeelding]
Als je de vloer in gebruik neemt, moet je die eerst op temperatuur brengen. Dat doe je per verdeler of zelfs per groep. Mooie gelegenheid om meteen te kijken of te luisteren of er geen lucht meer in zit.
Je hebt nu gezien hoeveel moeite het kost om je vloer op temperatuur te brengen. Zorg er bij gebruik van je installatie dan ook voor dat de vloeren niet te ver afkoelen. Dus een bescheiden nachtverlaging gebruiken en als je op wintersport gaat zorgen dat de warmtepomp de vloeren nog op een redelijke temperatuur houden. Anders ben je nog eens een week bezig.
Ik gebruik hem als backup mocht de shelly icm Domoticz niet werken.
[ Voor 34% gewijzigd door klump4u op 05-12-2023 19:14 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Nee kan gewoon met standaard sensorenDeepM schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:58:
Begrijp ik het goed dat er een externe sensor nodig is om de J serie WAR te kunnen laten draaien? Zo ja, iemand enige idee welke sensor de juiste zal zijn?
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Nee hoor. WAR regelt de aanvoertemperatuur op basis van de buitentemperatuur. De sensor daarvoor zit achterop de pana voor de luchtinvoer. Alleen als de zon er op staat en afscherming van die sensor niet lukt, kan het nodig zijn een externe buitensensor ergens anders te monteren. Daarvoor is een aansluiting op de hoofdprint en een instelling in het installatiemenu.DeepM schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:58:
Begrijp ik het goed dat er een externe sensor nodig is om de J serie WAR te kunnen laten draaien? Zo ja, iemand enige idee welke sensor de juiste zal zijn?
Ik zag hier voorbij komen dat de max flow voor een 5J ~15 lpm is, maar waar komt die waarde vandaan? Is dat een limiet ter bescherming? Of voor optimale prestaties?
minimum flow is ongeveer 10L/min, daaronder kan die in storing schieten. op vol gas tijdens een defrost en weinig weerstand kan je rustig 30L/min zien.Beekforel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:18:
Waar in de Panasonic documenten kan ik meer lezen over de pump duty en flow rate etc?
Ik zag hier voorbij komen dat de max flow voor een 5J ~15 lpm is, maar waar komt die waarde vandaan? Is dat een limiet ter bescherming? Of voor optimale prestaties?
15L/min is meer een goed richtgetal om te beginnen dan een limiet.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Volgens mij is dit de minimale maximale flow om het maximale vermogen kwijt te kunnen bij de standaard delta T van 5.Beekforel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:18:
Waar in de Panasonic documenten kan ik meer lezen over de pump duty en flow rate etc?
Ik zag hier voorbij komen dat de max flow voor een 5J ~15 lpm is, maar waar komt die waarde vandaan? Is dat een limiet ter bescherming? Of voor optimale prestaties?
Bijvoorbeeld voor de 5J: 5x70x15=5250
Vriend van mij had limiet op 150 (0x96) 30 lpm en teruggezet naar 130 (0x82) 27 lpm en compressor draait gelijk rustiger.
Ik kom nogal wat verschillende dingen tegen:
"goede spiraal is 3m2"
"0,3 m2/kW vermogen"
"1,2m2 is prima voor 9kW" (flippy in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie")
En Panasonic laat op hun site bij de selectie van de 9J WP een boiler zien van 200L met 1,5m2 spiraal
....
.....
Natuurlijk zal een grotere spiraal beter zijn, maar wat nuance uitgelegd lijkt me nuttig
[Ikzelf ga het denk ik gewoon proberen met ca. 0,9m2 spiraal bij een 9kW 9J (die overigens op 60 graden max 7,2kW doet), dan blijft mn ZB gewoon werken. Mocht het niet werken dan kan ik nog een 2e spiraal van 0,9m2 eraan koppelen]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
afhankelijk van hoe je hem instelt (dus delta-t of alleen Ta) is flow de bepalende factor. dat is van teveel varaibelen afhankelijk om een eenduidige oplossing te geven. dat is echt een kwestie van proberen.Beekforel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:29:
Ik zou graag beter begrijpen wat de invloeden zijn. Ik had hem te ver gelimiteerd, ~14 lpm, en daardoor moest hij enorm zijn best doen. Limiet eraf en draait veel rustiger.
Vriend van mij had limiet op 150 (0x96) 30 lpm en teruggezet naar 130 (0x82) 27 lpm en compressor draait gelijk rustiger.
ik zou zoizo die extra spiraal eraan hangen als het kan, stukje efficientie is altijd mooi meegenomen.BarryH schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:33:
Is het mogelijk om in de OP iets te zeggen over het spiraaloppervlak van de benodigde SWW boiler?
Ik kom nogal wat verschillende dingen tegen:
"goede spiraal is 3m2"
"0,3 m2/kW vermogen"
"1,2m2 is prima voor 9kW" (flippy in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie")
En Panasonic laat op hun site bij de selectie van de 9J WP een boiler zien van 200L met 1,5m2 spiraal
....
.....
Natuurlijk zal een grotere spiraal beter zijn, maar wat nuance uitgelegd lijkt me nuttig
[Ikzelf ga het denk ik gewoon proberen met ca. 0,9m2 spiraal bij een 9kW 9J (die overigens op 60 graden max 7,2kW doet), dan blijft mn ZB gewoon werken. Mocht het niet werken dan kan ik nog een 2e spiraal van 0,9m2 eraan koppelen]
groter = beter.
[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 05-12-2023 20:36 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik ga morgen met ontluchten aan de slag, per verdeler of per groep is een goede tip.FransvWoerkom schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:01:
[...]
Als je H65 in de service manual had opgezocht, had je geweten dat de suggestie van H flauwekul was. H65 betekent grotere flow dan verwacht bij mode 2 deice. Moet 0 zijn en is >7L/min. Verder even niet belangrijk. Zal wel een slecht kontakt bij de pomp of flow-switch zijn of ergens een grote luchtbel, bijvoorbeeld in je buffervat of in een standleiding.
Het opsporen van slechte contacten bij de pomp of flow-switch lijkt mij nog niet zo eenvoudig zelf. Heb je tips?
Onderstaand wat ik erover in de de service manual gevonden heb: ofwel de flow-switch vervangen, of de hele PCB vervangen staat daar.
Ik had het zelfde met een installatie die vanaf vorige week woensdag draaide, stond ingesteld op 20 Ta en gebruikte vanaf woensdag tot maandag 96 uur back-up heater, omdat we pas volgende week gaan verhogen eerst maar in het service menu de back-up heater uitgezet, aan de grafiek is goed te zien dat hij nu ook niet nodig is. binnen 10min na defrost is de Tr weer gelijk aan die voor de defrost.FransvWoerkom schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:43:
[...]
Hij slaat aan om de Ta op target te houden en daarmee je ruimtetemperatuur op 13°. Je moet voor de aardigheid je pana eens uit zetten om te zien wat je ruimtetemperatuur dan doet. Als die 13,25° gemiddeld je niet bevalt, kun je in het service menu je sensor verzetten.
Wat mij verontrust is het voortdurend inschakelen van je backup heater. Daar moet ook iets aan te doen zijn.
Houd ons vooral op de hoogte van de prestaties met de nieuwe thermostaat!
Ik kan niets vinden behalve dit menu.. Of moet het in de service cloud?Beekforel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:24:
@superjoost behalve instellen van het schema moet je het schema ook nog activeren ergens, heb je dat gedaan?
Tja, maar dan raak ik 6 maanden per jaar het gratis opwarmen/op temperatuur houden van die boiler kwijt..flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:34:
[...]
ik zou zoizo die extra spiraal eraan hangen als het kan, stukje efficientie is altijd mooi meegenomen.
groter = beter.
dat is >180kWh alleen al aan op temperatuur houden.
Dus ik denk dat hier mee begin en dan kan ik altijd de 2e spiraal nog toevoegen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
de waterpanelen omruilen voor zonnepanelen levert je meer op. just saying....BarryH schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:49:
[...]
Tja, maar dan raak ik 6 maanden per jaar het gratis opwarmen/op temperatuur houden van die boiler kwijt..
dat is >180kWh alleen al aan op temperatuur houden.
Dus ik denk dat hier mee begin en dan kan ik altijd de 2e spiraal nog toevoegen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
I know...flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:51:
[...]
de waterpanelen omruilen voor zonnepanelen levert je meer op. just saying....
Het voelt zo tegenstrijdig om een goed werkend apparaat weg te gooien. In ieder geval blij dat ik de boilers in principe kan blijven gebruiken.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
dat is inderdaad het probleem bij veel mensen en ook bedrijven. ook al zou de hollandse nuchterheid de overhand moeten bieden in dit soort verduurzamingen.BarryH schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:57:
[...]
Het voelt zo tegenstrijdig om een goed werkend apparaat weg te gooien.
ben al op meerdere plaatsen geweest waar een pand al volledig is uitgerust met een warmtepomp (als in airco in elke ruimte) en doodleuk de verwarmingsfunctie uitprogrammeren omdat men nog steeds vol blijft houden dat die "gloednieuwe" gasketel (die er al 10 jaar staat) echt wel zuinig is....
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het valt eigenlijk erg mee hoeveel m2 spiraal je nodig hebt voor het opwarmen van je tank. In deze berekening van het benodigd oppervlak van een gewone tegenstroom warmtewisselaar kun je aan de secundaire kant in- en uitgaande temperatuur gelijk nemen; dan doe je alsof het een perfect geroerd vat is. Dan krijg je natuurlijk een oneindige secundaire flow, maar zo lang het maar in de tank blijft. Ik heb wat redelijke waarden ingevuld, maar je kunt spelen met Ta, Tr, Ttank en vermogen:BarryH schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:33:
Is het mogelijk om in de OP iets te zeggen over het spiraaloppervlak van de benodigde SWW boiler?
Ik kom nogal wat verschillende dingen tegen:
"goede spiraal is 3m2"
"0,3 m2/kW vermogen"
"1,2m2 is prima voor 9kW" (flippy in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie")
En Panasonic laat op hun site bij de selectie van de 9J WP een boiler zien van 200L met 1,5m2 spiraal
....
.....
Natuurlijk zal een grotere spiraal beter zijn, maar wat nuance uitgelegd lijkt me nuttig
[Ikzelf ga het denk ik gewoon proberen met ca. 0,9m2 spiraal bij een 9kW 9J (die overigens op 60 graden max 7,2kW doet), dan blijft mn ZB gewoon werken. Mocht het niet werken dan kan ik nog een 2e spiraal van 0,9m2 eraan koppelen]
https://www.econo.nl/Bere...am8=20,3&Param9=%E2%88%9E
Staat in de handleiding, staat ook op specs bladzijde per type warmtepomp wat de in te stellen pump flow is.Beekforel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:18:
Waar in de Panasonic documenten kan ik meer lezen over de pump duty en flow rate etc?
Ik zag hier voorbij komen dat de max flow voor een 5J ~15 lpm is, maar waar komt die waarde vandaan? Is dat een limiet ter bescherming? Of voor optimale prestaties?
Zie afbeelding is op pagina 12 voor een 5kw
[ Voor 28% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2023 22:56 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Dat de flow van je 7J 29l/min is, verbaast mij. In mijn manual staat die voor een 7J maximaal 20l/min is. Waarom heb je hem zo hoog staan?dvsn schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:40:
Wij hebben sinds september de warmtepomp operationeel. Nu het kouder wordt, valt het mij op dat er bij een defrost het backup element wordt aangesproken. Nu heb ik al wat instellingen veranderd, maar dit heeft nog niet het gewenste effect. Ik zal hieronder de situatie zo goed mogelijk proberen uit te leggen, misschien zien jullie waar de ruimte voor verbetering ligt.
Ongeveer 125m2 vloerverwarming verdeeld over 16 groepen van ongeveer 80m gelegd met 18mm slang. Dit alles zit aangesloten op 1 pomploze verdeler welke gevoed wordt door 32mm vanaf de warmtepomp. Ik heb een 7kW J-serie, met heishamon trend ik de waardes in homeassistant. Verder heb ik geen logica in homeassistant die de warmtepomp bestuurd.
Ik verwarm met stooklijn, bij -5C buiten heb ik 30grdn aanvoer en bij 15C buiten heb ik 20grdn aanvoer. Ik maak geen gebruik van nachtverlaging en de gewenste woning temperatuur is altijd 20C. Ik gebruik de controller om de warmtepomp uit te schakelen als de gewenste temperatuur bereikt is. Verder heb ik de delta T ingesteld op 3grdn.
Afgelopen nacht heeft de warmtepomp de woning vanaf 1.30u t/m 7.30u verwarmd, zoals in onderstaande screenshots te zien is, heeft hij 6 defrost gehad in deze tijd. Opzich niet zo erg, maar hij heeft ook iedere keer de backup heater gebruikt, dit is mijn inziens niet perse nodig. tijdens het verwarmen is de flow rond de 29l/min.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu zie ik in de trend het ta een aantal keer van 26grdn zakken naar 20grdn. Dit kan ik nog niet verklaren. Verder lijkt het dat ik met de huidige aanvoer temperatuur de woning nog makkelijk kan verwarmen, kan ik ta nog lager dan 26grdn krijgen met de stooklijn? Dat zorgt er denk ik ook voor dat er nog langere runs gemaakt kunnen worden.
Of is het verstandig om naar een alternatief te gaan kijken als ruimte thermostaat, zodat de warmtepomp eerder getriggerd wordt om de woning te gaan verwarmen?
Alvast bedankt voor het meedenken, mocht er nog meer informatie gewenst zijn dan wil ik dat natuurlijk graag aanvullen.
@dvsnnokiaan958GB schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:04:
[...]
Dat de flow van je 7J 29l/min is, verbaast mij. In mijn manual staat die voor een 7J maximaal 20l/min is. Waarom heb je hem zo hoog staan?
Klopt flow is veel te hoog. 7j is in stellen op 20l in t instal menu max pump flow.
En die 20 bij 15buiten mag ook een graad of 6 omhoog 😋👍 je zou hem op 26 bij 5graden buiten temp kunnen zetten dan blijft hij mooi vlak tussen 15 en 5 buiten temp.
En ja je zal waarschijnlijk een thermostaat of de interne nodig hebben als je stooklijn hiermee te hoog is.
Maaruh ik val in de herhaling hier…
Nb DF icm backupheater is niet anders bij lage (<27) water temp
[ Voor 34% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2023 00:13 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Het betreft een Panasonic WH-MDC07J3E5 in combinatie met de door Panasonic aanbevolen PAW-TD20B7PP-UK (combinatie buffervat en SWW).
Omdat de installatie in een kleiner ruimte heeft plaatsgevonden is het lastig op de foto te krijgen, maar het komt overeen met het schema in de Engelse installatie handleiding:
/f/image/e1EsJz51VOhX2PXBJBmky75E.png?f=fotoalbum_large)
Als ik warm water buiten beschouwing laat ziet het uit zoals in de handleiding van het vat ziet het er als volgt uit (schema uit de handleiding van het vat):
:fill(white):strip_exif()/f/image/QxykQiu0Y2JGmOX1phLzAbyu.png?f=user_large)
Ik heb voor de installatie kort met de installateur besproken dat een buffervat wel op de juiste manier moet worden aangesloten (door middel van een two-pipe buffer tank configuration zoals dat hier heet) zoals in voorbeeld C op de Warmtepomp-weetjes uitleg pagina over buffervaten, maar dit is niet zichtbaar.
Nu is de vraag: Kan ik gebaseerd op hoe de warmtepomp is aangesloten concluderen dat er een fout is gemaakt en dat er ongewenste menging van water plaats vindt? Of zou het kunnen dat dit vat intern de juiste verbindingen alsnog maakt? Ik vind het zo bizar dat er geen enkele suggestie wordt gewekt in de handleiding van Panasonic of van Gledhill over een two-pipe configuratie zoals in voorbeeld C.
Indien het buffervat niet is aangesloten zoals in voorbeeld C vraag ik me af ik dit ook echt aan kan wijzen als fout en van de installateur te vragen dat het gefixed wordt.
Regelt de pana dit zelf? Bij m’n vader draait die in de nacht volle toeren en overdag doet die dan niks meer. Naar mijn weten hoort het dan continu te draaien? Ik heb door het menu gebladerd en kwam er niet helemaal uit waar ik dit aan kan zettenFransvWoerkom schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:04:
[...]
Nee hoor. WAR regelt de aanvoertemperatuur op basis van de buitentemperatuur. De sensor daarvoor zit achterop de pana voor de luchtinvoer. Alleen als de zon er op staat en afscherming van die sensor niet lukt, kan het nodig zijn een externe buitensensor ergens anders te monteren. Daarvoor is een aansluiting op de hoofdprint en een instelling in het installatiemenu.
Ok dus de (aanbevolen? maximum?) flow rate voor de Hot Water Coil (de warmtewisselaar toch?) is 14,3 lpm bij een outlet temp van 35 graden en dT van 5 graden maak ik hieruit op.ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:52:
[...]
Staat in de handleiding, staat ook op specs bladzijde per type warmtepomp wat de in te stellen pump flow is.
Zie afbeelding is op pagina 12 voor een 5kw[Afbeelding]
@flippy zegt dat het een richtlijn is terwijl ik van jou de indruk krijg dat het een maximum is.
Mijn outlet zit lager (31) en de dT ook (2).
Even een gooi: (wat ik verwacht)
Verwarming:
je buffervat van 70l zit helemaal bovenin. De driewegklep stuurt bij verwarmen het water naar boven. Bovenin wordt ook het water afgetapt naar je radiatoren. Dit is iets anders dan schema C. In het buffergedeelte zullen twee pijpen naar beneden lopen. Een om het om het retourwater weer omlaag te brengen. En een om het water retour naar de warmtepomp te brengen. Dit is iets anders dan Schema C.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
Ik ben inmiddels een stapje verder nu het eindelijk een paar dagen droog geweest is.FransvWoerkom schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:55:
[...]
Je moet de druk meten als de wp uit staat. De circulatiepomp kan makkelijk voor 0,6 bar verschil zorgen.
Heb je ontluchters op de bovenste verdieping? Daar zal lucht zich verzamelen. Heb je de ontluchter in de pana open gezet?
Bij verdenking van lekkage zijn de koppelingen natuurlijk de eerste verdachte. Heb je ook de isolatie van de sww tank onderzocht? Daar kan vaak veel water in voor het aan de onderkant zichtbaar wordt. Het overdrukventiel in de pana werkt met een rubber schijfje. Als daar bouwgruis tussen komt, gaat het lekken. Aan de onderkant van de pana, onder het luikje komt de afvoerslang uit. Zet daar eens een kopje onder.
Er was één knelkoppeling die lekte, dat was een continue lekkage maar wel zeer klein. Dat was een kwestie van aandraaien en is nu verholpen.
Ik heb ook je tip toegepast met het plaatsen van een kopje onder de die afvoerslang van het overdrukventiel. Daar druppelt af en toe ook wat en het kopje heeft elke keer wel weer een laagje water. Als het inderdaad bouwgruis is wat in het overdrukventiel zit, wat is dan de tip? Paar keer goed doorspoelen? Als laatste heb ik buiten nog een schroefkoppeling gevonden waar wel een soort van druppeltje op ontstaat, maar niet echt stroomt. Die zal wellicht nog een keer opnieuw moeten, maar zal voor nu weinig effect hebben op het systeem. De druk blijft nu ook redelijk constant, ipv 0.1 bar drukverlies per dag heb ik nu denk ik 0.05 bar drukverlies gehad in een week.
Ik stel deze waarde in bij max pump flow. Het is verwarrend genoeg niet de werkelijk max voor Panasonic:Beekforel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:56:
[...]
Ok dus de (aanbevolen? maximum?) flow rate voor de Hot Water Coil (de warmtewisselaar toch?) is 14,3 lpm bij een outlet temp van 35 graden en dT van 5 graden maak ik hieruit op.
@flippy zegt dat het een richtlijn is terwijl ik van jou de indruk krijg dat het een maximum is.
Mijn outlet zit lager (31) en de dT ook (2).
De flow hieruit volgend tijdens de run ligt normaal een stukje lager.
De werkelijke max flow tijdens een defrost weer hoger.
Mijn advies is dus om vanuit de specs deze waarde in te stellen bij je max pump flow.
Wat je zelf invult mag je natuurlijk zelf weten, maar zo draaien er al tig naar grote tevredenheid
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2023 10:54 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Na aanleiding van jouw opmerking op de max pump in stellen heb ik dit gisteren bij mijn 9j ook maar eens gecontroleerd en aangepast.ErikVers schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:53:
[...]
Ik stel deze waarde in bij max pump flow.
De uiteindelijk flow tijdens de run ligt normaal een stukje lager. De werkelijke max flow tijdens een defrost weer hoger.
Mijn advies is dus om vanuit de specs deze waarde in te stellen bij je max pump flow.
Wat je zelf invult mag je natuurlijk zelf weten, maar zo draaien er al tig naar grote tevredenheid
Van 35 l/pm naar 25,7 l/pm.
Unit draaide meteen veel beter, thnx voor de tip.
Your welcomeRamon_1984 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:56:
[...]
Na aanleiding van jouw opmerking op de max pump in stellen heb ik dit gisteren bij mijn 9j ook maar eens gecontroleerd en aangepast.
Van 35 l/pm naar 25,7 l/pm.
Unit draaide meteen veel beter, thnx voor de tip.
Jij bedankt voor de terugkoppeling
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Vanwaar de keuze voor een buffervat op deze manier? Heb je naregeling of iets dergelijks? Als het gaat om bijvoorbeeld de systeeminhoud dan kan je de buffer beter als 'dikke' leiding gebruiken lijkt me.teun95 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:14:
Ik heb me flink geprobeerd in te lezen maar nu de installatie van een warmtepomp in ons huis in Engeland bijna klaar is begin ik me toch wat zorgen te maken of de buffertank wel op de juiste manier is aangesloten. Alles wijst er namelijk op van niet, maar het is een lastig geval. Over een paar dagen komt de installateur nog één laatste keer langs om de installatie formeel af te ronden, dus dat is mijn laatste kans om het er (zonder veel meer te betalen) over te hebben.
Het betreft een Panasonic WH-MDC07J3E5 in combinatie met de door Panasonic aanbevolen PAW-TD20B7PP-UK (combinatie buffervat en SWW).
Omdat de installatie in een kleiner ruimte heeft plaatsgevonden is het lastig op de foto te krijgen, maar het komt overeen met het schema in de Engelse installatie handleiding:
[Afbeelding]
Als ik warm water buiten beschouwing laat ziet het uit zoals in de handleiding van het vat ziet het er als volgt uit (schema uit de handleiding van het vat):
[Afbeelding]
Ik heb voor de installatie kort met de installateur besproken dat een buffervat wel op de juiste manier moet worden aangesloten (door middel van een two-pipe buffer tank configuration zoals dat hier heet) zoals in voorbeeld C op de Warmtepomp-weetjes uitleg pagina over buffervaten, maar dit is niet zichtbaar.
Nu is de vraag: Kan ik gebaseerd op hoe de warmtepomp is aangesloten concluderen dat er een fout is gemaakt en dat er ongewenste menging van water plaats vindt? Of zou het kunnen dat dit vat intern de juiste verbindingen alsnog maakt? Ik vind het zo bizar dat er geen enkele suggestie wordt gewekt in de handleiding van Panasonic of van Gledhill over een two-pipe configuratie zoals in voorbeeld C.
Indien het buffervat niet is aangesloten zoals in voorbeeld C vraag ik me af ik dit ook echt aan kan wijzen als fout en van de installateur te vragen dat het gefixed wordt.
Er is ook een weekkalender waar je per dag kunt instellen wat de pana wanneer moet doen. WAR is alleen weersafhankelijke regeling, dus Taanvoer als functie van Tbuiten. In die weekkalender kun je per dag en per uur instellen hoeveel je van die war wilt afwijken. Shiften van de stooklijn. Dus bijvoorbeeld tussen 23uur en 8uur shift -2, overdag tot 17uur shift -1 en daarna tot 23uur shift +2. Zie de gebruikershandleiding en de handleiding snelmenu.DeepM schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:32:
[...]
Regelt de pana dit zelf? Bij m’n vader draait die in de nacht volle toeren en overdag doet die dan niks meer. Naar mijn weten hoort het dan continu te draaien? Ik heb door het menu gebladerd en kwam er niet helemaal uit waar ik dit aan kan zetten
In het hamburger menu heeft de Quiet mode vier standen: Uit, 1, 2, 3 en timer. (Symbool met een klokje)superjoost schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:49:
Ah, gevonden in de service cloud![Afbeelding]
Specifiek op deze manier omdat de ruimte in Engelse huizen zeer beperkt is. Gelukkig had ons huis een ruimte waar vroeger het ouderwetse warmwater vat zat, maar hier was geen ruimte voor een SWW vat en een aparte buffer tank. Met deze combinatie paste het wel.Aurelium schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:06:
[...]
Vanwaar de keuze voor een buffervat op deze manier? Heb je naregeling of iets dergelijks? Als het gaat om bijvoorbeeld de systeeminhoud dan kan je de buffer beter als 'dikke' leiding gebruiken lijkt me.
We hebben in de eerste instantie gekozen voor een buffervat omdat ongeveer iets meer dan de helft van de informatie stelt dat dit een goed idee is, inclusief Panasonic
Naregeling is inderdaad het plan zodra we even zijn bijgekomen van alle recente uitgaven aan de warmtepomp en renoveren. Delen van het huis hoeven een deel van de tijd niet verwarmd te worden.
Maar je geeft dus al eigenlijk aan dat het hier om een buffervat opstelling gaat die met 4 leidingen is aangesloten, correct?Noutie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:37:
@teun95 In dat vat zitten allerlei verbindingen. Als de monteur het aangesloten heeft volgens de handleiding, dan mag je ervan uitgaan dat het goed werkt. Of het volgens het schema van Warmtepompweetjes is, daar kom je alleen achter als je nagaat hoe de leidingen lopen.
Even een gooi: (wat ik verwacht)
Verwarming:
je buffervat van 70l zit helemaal bovenin. De driewegklep stuurt bij verwarmen het water naar boven. Bovenin wordt ook het water afgetapt naar je radiatoren. Dit is iets anders dan schema C. In het buffergedeelte zullen twee pijpen naar beneden lopen. Een om het om het retourwater weer omlaag te brengen. En een om het water retour naar de warmtepomp te brengen. Dit is iets anders dan Schema C.
De reden waarom ik namelijk ben gaan onderzoeken of het wel goed zit is omdat terwijl de warmtepomp op 35 graden stond en nog steeds 35 graden was bij aankomst in het buffervat, de aanvoer bij de radiatoren maar 31 graden was. Ik zal vandaag nog wat uitgebreidere metingen doen, maar het gaf aan dat er wellicht ongewenste menging plaats vond.
Afhankelijk van de context is een aansluiting met 4 leidingen de juiste opstelling. De handleiding van het vat is niet uitgebreid genoeg en geeft geen aanbevelingen over hoe ingewikkeldere set-ups moeten worden aangesloten. De handleiding van Panasonic ook niet. Aangezien al deze informatie is weggelaten zou het kunnen dat de schematic in de handleiding simpelweg de meest simpele opstelling weergeeft in plaats van een optimale.Als de monteur het aangesloten heeft volgens de handleiding, dan mag je ervan uitgaan dat het goed werkt.
Ik dacht: het zou kunnen dat de handleiding the beslissing aan de installateur overlaat die in dit geval niet de meest handige beslissing heeft genomen. Plausibel?
Ik heb ook deze opstelling, en heb dezelfde symptomen vernomen.teun95 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:31:
[...]
Maar je geeft dus al eigenlijk aan dat het hier om een buffervat opstelling gaat die met 4 leidingen is aangesloten, correct?
De reden waarom ik namelijk ben gaan onderzoeken of het wel goed zit is omdat terwijl de warmtepomp op 35 graden stond en nog steeds 35 graden was bij aankomst in het buffervat, de aanvoer bij de radiatoren maar 31 graden was. Ik zal vandaag nog wat uitgebreidere metingen doen, maar het gaf aan dat er wellicht ongewenste menging plaats vond.
Er zit ook een extra pomp van/naar de CV leidingen, correct?
Om ongewenste menging te vermijden moet de pomp van de warmtepomp met dezelfde debiet rondpompen als de pomp die door de CV pompt.
In mijn geval zit er een Evosta2 pomp die volgens mij 20L/m pompt op de laagste stand. (Ik snap die pompsnelheid grafiek in de technische documentatie niet zo goed)
Zodra mijn Pana onder de 20L/m komt zie ik de aanvoertemperatuur in het buffervat zakken t.o.v. de aanvoertemperatuur van de Pana. Dit impliceert dat er ongewenste menging van retourwater met het aanvoerwater plaatsvindt.
Er is inderdaad een extra pomp op de locatie volgens het schema. Hier heb ik nog niet aangezeten aangezien de installatie nog niet af is.ErikKo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:53:
[...]
Ik heb ook deze opstelling, en heb dezelfde symptomen vernomen.
Er zit ook een extra pomp van/naar de CV leidingen, correct?
Om ongewenste menging te vermijden moet de pomp van de warmtepomp met dezelfde debiet rondpompen als de pomp die door de CV pompt.
In mijn geval zit er een Evosta2 pomp die volgens mij 20L/m pompt op de laagste stand. (Ik snap die pompsnelheid grafiek in de technische documentatie niet zo goed)
Zodra mijn Pana onder de 20L/m komt zie ik de aanvoertemperatuur in het buffervat zakken t.o.v. de aanvoertemperatuur van de Pana. Dit impliceert dat er ongewenste menging van retourwater met het aanvoerwater plaatsvindt.
Zoals ik het begrijp zou jouw probleem inderdaad voorkomen als je buffer met 2 leidingen (WP weetjes voorbeeld C) is aangesloten in plaats van met 4 (WP weetjes voorbeeld van hoe het niet moet). Beschrijft deze reactie het probleem?
Ik heb net even de fabrikant van het vat gebeld en er is mij verteld dat er geen intern leidingwerk is, hoewel de technische support niet echt veel van buffervat opstellingen wist. Mijn warmtepomp is dus hoogstwaarschijnlijk niet optimaal aangesloten omdat menging altijd plaats vindt, ongeacht pompsnelheden.
De vraag is natuurlijk wat ongewenste menging is. Als primair en secundair debiet altijd gelijk zijn, is er geen debiet in de buffer en dus geen menging en zit de buffer er voor knop. Als je een buffervat wilt installeren, moet je er ook een goed verhaal bij hebben. Dus wanneer wil je wel menging.ErikKo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:53:
[...]
Ik heb ook deze opstelling, en heb dezelfde symptomen vernomen.
Er zit ook een extra pomp van/naar de CV leidingen, correct?
Om ongewenste menging te vermijden moet de pomp van de warmtepomp met dezelfde debiet rondpompen als de pomp die door de CV pompt.
In mijn geval zit er een Evosta2 pomp die volgens mij 20L/m pompt op de laagste stand. (Ik snap die pompsnelheid grafiek in de technische documentatie niet zo goed)
Zodra mijn Pana onder de 20L/m komt zie ik de aanvoertemperatuur in het buffervat zakken t.o.v. de aanvoertemperatuur van de Pana. Dit impliceert dat er ongewenste menging van retourwater met het aanvoerwater plaatsvindt.
In die folder van Gledhill staan in de tekening de bedoelingen van de aansluitingen. Het zijn inderdaad twee tanks boven elkaar en de verbindingen zitten buiten. Op de foto zie je wat externe verbindingen, onder andere de driewegklep. Het buffervat kan parallel of in serie worden aangesloten. Wat de bedoeling is van deze specifieke installatie wordt misschien ergens door Panasonic UK duidelijk gemaakt. Tenslotte heeft deze combinatie een PAW-xxx-UK nummer. Er zal van Panasonic ook een aanbeveling zijn van de elektrische aansluiting (van sensors, pomp en driewegklep) aan de wp en de installateurs systeeminstellingen.teun95 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:09:
[...]
Er is inderdaad een extra pomp op de locatie volgens het schema. Hier heb ik nog niet aangezeten aangezien de installatie nog niet af is.
Zoals ik het begrijp zou jouw probleem inderdaad voorkomen als je buffer met 2 leidingen (WP weetjes voorbeeld C) is aangesloten in plaats van met 4 (WP weetjes voorbeeld van hoe het niet moet). Beschrijft deze reactie het probleem?
Ik heb net even de fabrikant van het vat gebeld en er is mij verteld dat er geen intern leidingwerk is, hoewel de technische support niet echt veel van buffervat opstellingen wist. Mijn warmtepomp is dus hoogstwaarschijnlijk niet optimaal aangesloten omdat menging altijd plaats vindt, ongeacht pompsnelheden.
Dankje, heb deze nu ook gevonden, top!Skipper-93 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:58:
[...]
In het hamburger menu heeft de Quiet mode vier standen: Uit, 1, 2, 3 en timer. (Symbool met een klokje)
Volgens de specs uit de service manual staat 34,4 liter bij verwarmen.
Wat is dan een goede indicatieve max pump duty instelling, aangezien de WP afhankelijk van deze instelling beter of slechter presteert?
Ik heb de maximale flow nu op 20l/min gezet. De stooklijn heb ik nog even laten staan die wil ik over 2 dagen aanpassen dan kan ik hopelijk de verschillen zien en ook de invloed van de aanpassingen bekijken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten 😎ErikVers schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:08:
[...]
@dvsn
Klopt flow is veel te hoog. 7j is in stellen op 20l in t instal menu max pump flow.
En die 20 bij 15buiten mag ook een graad of 6 omhoog 😋👍 je zou hem op 26 bij 5graden buiten temp kunnen zetten dan blijft hij mooi vlak tussen 15 en 5 buiten temp.
En ja je zal waarschijnlijk een thermostaat of de interne nodig hebben als je stooklijn hiermee te hoog is.
Maaruh ik val in de herhaling hier…
Nb DF icm backupheater is niet anders bij lage (<27) water temp
SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput
Als je ze nog PVT hebt en anders nieuw PV moet kopen ben ik wel heel benieuwd naar je onderbouwing?flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:51:
[...]
de waterpanelen omruilen voor zonnepanelen levert je meer op. just saying....
Sta je voor de keuze aanschaf PV of PVT zonder subsidie dan volg ik je, maar als t niks kost of je hebt ze al?
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Het onderste deel is voor SWW en wordt verwarmd afhankelijk van de stand van de driewegklep. Dit werkt prima is ook de bedoeling. We zijn voor water afhankelijk van de warmtepomp.FransvWoerkom schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:08:
[...]
In die folder van Gledhill staan in de tekening de bedoelingen van de aansluitingen. Het zijn inderdaad twee tanks boven elkaar en de verbindingen zitten buiten. Op de foto zie je wat externe verbindingen, onder andere de driewegklep. Het buffervat kan parallel of in serie worden aangesloten. Wat de bedoeling is van deze specifieke installatie wordt misschien ergens door Panasonic UK duidelijk gemaakt. Tenslotte heeft deze combinatie een PAW-xxx-UK nummer. Er zal van Panasonic ook een aanbeveling zijn van de elektrische aansluiting (van sensors, pomp en driewegklep) aan de wp en de installateurs systeeminstellingen.
Het gaat me er hier om hoe het buffervat aangesloten is als de driewegklep het water naar boven leidt. Deze lijkt aangesloten met 4 leidingen, en de vraag is of dat per se op deze manier moet.
Normaalgesproken heb je hier natuurlijk vrijheid in, maar dit product is net iets anders dan een generiek buffervat. Ik heb Panasonic een bericht gestuurd en hoop morgen antwoord te krijgen.
Als ik de heating mode op direct zet en dan Heating ON op 20c (lager kan hij niet) klopt het dan dat het watertemperatuur in het systeem niet warmer wordt dan 20c?
Dan slaat ie af zodra ta 22 heeft gehaald.SkullboyNL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:16:
Vandaag is mijn vloer gestort en zit nu naar de instellingen te kijken van het dry concrete programma. Ik zie dat het programma een minimale watertemperatuur heeft van 25 graden. Volgens het opstart protocol dien ik te beginnen op 20c en eigenlijk met deze buitentemperaturen mis nog wel iets lager.
Als ik de heating mode op direct zet en dan Heating ON op 20c (lager kan hij niet) klopt het dan dat het watertemperatuur in het systeem niet warmer wordt dan 20c?[Afbeelding]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Je stelt de MAX Pump Duty in. De werkelijke flow wordt bepaald door enerzijds je systeem en anderzijds de berekeningen van de WP. De WP gebruikt de flow namelijk om een benodigde dT te behalen en jouw systeem is daarin een "beperkende" factor. De MAX is alleen een MAX, geen Fixed.wervisser schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:47:
Even inhakend op de opmerkingen over de max pump duty. Mijn 12j staat ingesteld op 0xFE (Heishamon 254). Mijn flow schommelt enorm tussen of 18 liter of 30 liter.
Volgens de specs uit de service manual staat 34,4 liter bij verwarmen.
Wat is dan een goede indicatieve max pump duty instelling, aangezien de WP afhankelijk van deze instelling beter of slechter presteert?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dat klonk al logisch gezien de benaming. In eerdere comments wordt echter geschreven dat de flow op een x aantal liters wordt ingesteld met dT als flow rate. Dat deed mij vermoeden dat dit lager wordt ingesteld als max.sjimmie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:16:
[...]
Je stelt de MAX Pump Duty in. De werkelijke flow wordt bepaald door enerzijds je systeem en anderzijds de berekeningen van de WP. De WP gebruikt de flow namelijk om een benodigde dT te behalen en jouw systeem is daarin een "beperkende" factor. De MAX is alleen een MAX, geen Fixed.
Wellicht overbodig om te zeggen maar een opstookprotocol start je pas als de vloer voldoende is uitgehard.SkullboyNL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:16:
Vandaag is mijn vloer gestort en zit nu naar de instellingen te kijken van het dry concrete programma. Ik zie dat het programma een minimale watertemperatuur heeft van 25 graden. Volgens het opstart protocol dien ik te beginnen op 20c en eigenlijk met deze buitentemperaturen mis nog wel iets lager.
Als ik de heating mode op direct zet en dan Heating ON op 20c (lager kan hij niet) klopt het dan dat het watertemperatuur in het systeem niet warmer wordt dan 20c?[Afbeelding]
Bij direct heating mode stel je inderdaad de watertemperatuur in dus daarmee kun je beginnen. Dan handmatig verhogen totdat je bij 25 bent en dan kun je het dry concrete programma starten, of je blijft het gewoon handmatig doen.
Goed om rekening mee te houden is dat je heater gaat meedraaien als Tr<20 graden voor langer dan 30 minuten, wat bij de laagste setpoints dus altijd is. Als je genoeg flow kunt halen in je systeem zou je voor het protocol de dT lager kunnen zetten om zo snel mogelijk boven die 20 uit te komen.
Als je hem bij hoge flow limiteert kun je goed zien wat de max is als je die instelt.wervisser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:24:
[...]
Dat klonk al logisch gezien de benaming. In eerdere comments wordt echter geschreven dat de flow op een x aantal liters wordt ingesteld met dT als flow rate. Dat deed mij vermoeden dat dit lager wordt ingesteld als max.
Ik heb hem nu op 14,5 lpm gelimiteerd maar dan wordt de dT niet meer gehaald. Maar de WP lijkt wel rustiger te draaien, hoewel het ook wat warmer buiten is. Tbinnen lijkt wat in te zakken ook maar wil het nog wat langer testen.
Ik heb hem nu verlaagd van 254 naar 176. Aangezien hij daarvoor uit moest is hij bij het starten direct begonnen met DHW. In Heishamon zie ik nu 29,85 liter bij een waarde van 176.Beekforel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:59:
[...]
Als je hem bij hoge flow limiteert kun je goed zien wat de max is als je die instelt.
Ik heb hem nu op 14,5 lpm gelimiteerd maar dan wordt de dT niet meer gehaald. Maar de WP lijkt wel rustiger te draaien, hoewel het ook wat warmer buiten is. Tbinnen lijkt wat in te zakken ook maar wil het nog wat langer testen.
Hij kan dus nog verder naar beneden als ik hem wil beperken op zijn minimale flow van 25 liter.
In het menu waar je de max flow instelt, kan je ook de pomp op "aan" zetten (uit m'n hoofd: pijtje rechts, en dan pomp aan zetten met pijltje naar beneden). Dan zie je meteen wat de flow door het systeem is voor een bepaalde max duty waarde.wervisser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:29:
[...]
Ik heb hem nu verlaagd van 254 naar 176. Aangezien hij daarvoor uit moest is hij bij het starten direct begonnen met DHW. In Heishamon zie ik nu 29,85 liter bij een waarde van 176.
Hij kan dus nog verder naar beneden als ik hem wil beperken op zijn minimale flow van 25 liter.
Ah, dat ga ik eens proberen. Ik doe het nu allemaal op afstand. ThanksThorsd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:43:
[...]
In het menu waar je de max flow instelt, kan je ook de pomp op "aan" zetten (uit m'n hoofd: pijtje rechts, en dan pomp aan zetten met pijltje naar beneden). Dan zie je meteen wat de flow door het systeem is voor een bepaalde max duty waarde.
Ik zit nu op 110 en dat resulteert in ~18 lpm. Daarmee haal ik nu een dT van 3.
In de enorme partij berichten van de afgelopen tijd hier, mis ik verder de context van jouw aanpassingen.wervisser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:44:
[...]
Ah, dat ga ik eens proberen. Ik doe het nu allemaal op afstand. Thanks
Maar wat betreft de flow / pump duty, wellicht ook goed te weten dat er een setting is die standaard zo staat dat de WP probeert de flow zo te regelen dat de ingestelde delta-T wordt behouden, die kan je ook aanpassen dat de WP puur de flow gaat (proberen te) handhaven, ongeacht de delta-T. Bij mij zorgt dat ervoor dat de WP aanzienlijk rustiger draait, met minder pieken en schommelingen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik heb afgelopen week een 5kw op een koude nieuwe vloer in bedrijf gesteld. Ik heb de wp op 20 graden direct gezet met dT van 2 graden. Ik zou in ieder geval wachten tot je een periode hebt waar geen defrosts nodig zijn, als de retour onder de 15graden start er geen defrost en kun je dus niet verder met verwarmen van de vloer.SkullboyNL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:16:
Vandaag is mijn vloer gestort en zit nu naar de instellingen te kijken van het dry concrete programma. Ik zie dat het programma een minimale watertemperatuur heeft van 25 graden. Volgens het opstart protocol dien ik te beginnen op 20c en eigenlijk met deze buitentemperaturen mis nog wel iets lager.
Als ik de heating mode op direct zet en dan Heating ON op 20c (lager kan hij niet) klopt het dan dat het watertemperatuur in het systeem niet warmer wordt dan 20c?[Afbeelding]
Ik heb uiteindelijk iedere groep apart verwarmd zodat de retour temperatuur boven de 15 bleef.
Snap ik, heb ik zelf ooksjimmie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:32:
[...]
In de enorme partij berichten van de afgelopen tijd hier, mis ik verder de context van jouw aanpassingen.
Maar wat betreft de flow / pump duty, wellicht ook goed te weten dat er een setting is die standaard zo staat dat de WP probeert de flow zo te regelen dat de ingestelde delta-T wordt behouden, die kan je ook aanpassen dat de WP puur de flow gaat (proberen te) handhaven, ongeacht de delta-T. Bij mij zorgt dat ervoor dat de WP aanzienlijk rustiger draait, met minder pieken en schommelingen.
Tussen de bedrijven door word ik snel getriggerd door sommige opmerkingen. Het viel mij op dat de WP best een aardig verbruik heeft tot zo'n 75kWh per dag. Daarbij is het in huis wel prima op temperatuur, maar zonder referentie kader lijkt het mij veel. Ik kom van zo'n 2100-2200m3 af.
Zonder gek veel te filteren probeer ik dan maar gewoon dingen uit die ik hier zo nu en dan voorbij zie komen, om te kijken wat er verandert.
Vandaag heb ik met de max pump duty zitten spelen, maar ondanks dat de flow zakt zie ik daar in mijn situatie weinig verandering met de rest van de dag.
/f/image/LipmSwCanv0MgIDSBZYMbuGb.png?f=fotoalbum_large)
Dus context ontbreekt enigszins en ik kan mijn tijd waarschijnlijk beter gebruiken met het lezen van de service manual dan lukraak dingen aan passen
Er is een verschil tussen opwarmen van een verse vloer om het uitharden te bespoedigen en het opwarmen van een uitgeharde vloer of het opwarmen van een vloer na een vakantie. Als de vloer vers gestort is, moet je niet per groep gaan verwarmen; dan scheurt hij. Als een uitgeharde vloer veel te koud is voor de tijd van het jaar, kun je wel groepsgewijs opwarmen om overmatig backup heater gebruik of foutmeldingen te voorkomen.John lamers schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:03:
[...]
Ik heb afgelopen week een 5kw op een koude nieuwe vloer in bedrijf gesteld. Ik heb de wp op 20 graden direct gezet met dT van 2 graden. Ik zou in ieder geval wachten tot je een periode hebt waar geen defrosts nodig zijn, als de retour onder de 15graden start er geen defrost en kun je dus niet verder met verwarmen van de vloer.
Ik heb uiteindelijk iedere groep apart verwarmd zodat de retour temperatuur boven de 15 bleef.
Eigenlijk wel een goed punt hier voor mij persoonlijk.FransvWoerkom schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:40:
[...]
Er is een verschil tussen opwarmen van een verse vloer om het uitharden te bespoedigen en het opwarmen van een uitgeharde vloer of het opwarmen van een vloer na een vakantie. Als de vloer vers gestort is, moet je niet per groep gaan verwarmen; dan scheurt hij. Als een uitgeharde vloer veel te koud is voor de tijd van het jaar, kun je wel groepsgewijs opwarmen om overmatig backup heater gebruik of foutmeldingen te voorkomen.
Als de vloerverwarming straks aangelegd wordt, heeft onze dekvloer al 7 weken uitgehard (don’t ask). Dat betekent dat ik opstook protocol kan overslaan en direct kan gaan verwarmen? Dat zou me 2 weken schelen voor we operationeel zijn namelijk
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
ja dat kan gewoon. graadje of 30 erdoor en klaar.Ethirty schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:46:
[...]
Eigenlijk wel een goed punt hier voor mij persoonlijk.
Als de vloerverwarming straks aangelegd wordt, heeft onze dekvloer al 7 weken uitgehard (don’t ask). Dat betekent dat ik opstook protocol kan overslaan en direct kan gaan verwarmen? Dat zou me 2 weken schelen voor we operationeel zijn namelijk
opstookprotcol is voor de vloerenmakers om de vloer direct te laten scheuren zodat ze geen gezeik achteraf krijgen. komt nog uit de periode toen we 50 graden door de vloer stampten en stukken vers gestorte vloer links en rechts je om de oren vlogen.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 07-12-2023 19:51 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bij deze luchtvochtigheid (>100%) en temperatuur ontkom je niet aan veel ontdooien. Bij mij is het de afgelopen week tussen de 11 en 22 keer per dag. Ik kom van zo'n 2000m3 gas en nu verbruik ik ongeveer 50kWh per dag. Vroeger was dat in deze tijden ongeveer 10m3 per dag gemiddeld over nov-dec, maar in koude weken 11 tot 17m3 per dag.wervisser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:36:
[...]
Snap ik, heb ik zelf ook![]()
Tussen de bedrijven door word ik snel getriggerd door sommige opmerkingen. Het viel mij op dat de WP best een aardig verbruik heeft tot zo'n 75kWh per dag. Daarbij is het in huis wel prima op temperatuur, maar zonder referentie kader lijkt het mij veel. Ik kom van zo'n 2100-2200m3 af.
Zonder gek veel te filteren probeer ik dan maar gewoon dingen uit die ik hier zo nu en dan voorbij zie komen, om te kijken wat er verandert.
Vandaag heb ik met de max pump duty zitten spelen, maar ondanks dat de flow zakt zie ik daar in mijn situatie weinig verandering met de rest van de dag.
[Afbeelding]
Dus context ontbreekt enigszins en ik kan mijn tijd waarschijnlijk beter gebruiken met het lezen van de service manual dan lukraak dingen aan passen
Wij hebben nu 1 x WH-MDC05H3E5, deze is te klein voor de woning. (En we willen nog een uitbouw plaatsen).
Nu heb ik 2 opties, hem te vervangen door een 9KW J-serie / L-serie of er een 5KW J-serie bij te plaatsen.
Wij verbruikten met SWW ongeveer 1500m3 gas. (Wat uitkomt op een 7KW) echter omdat we gaan uitbouwen komt daar ongeveer 30m2 bij, en de zolder gaan we verwarmen.
SWW is inmiddels naar een Warmtepompboiler gegaan.
Situatie:
/f/image/EmLx3qLz3CaZp3VgJVotrutr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gr1xyjgBp3rDNVhgkNCnnxCi.png?f=fotoalbum_large)
De leidingen onder de vloer wil ik terrendis uno 32mm/110mm gaan doen
De verdelers moeten vervangen worden door kunststof open verdelers (zitten nu allemaal met pomp). Nu hebben wij nog een ketel, maar die zou ik graag de deur uitdoen.
Vragen:
- Kan ik tijdelijk (deze winter) met een ketel en open verdelers werken?
- Wat is handiger 2 x 5kW plaatsen of 1 x 9KW? (Aansturing zal voornamelijk door Home Assistant gedaan worden
- De grondleiding bij een duo setup, mag dat met elkaar gelinkt worden? (Warm uit naar koud in / doorlussen)
- Hoe zie ik dat mijn warmtepomp een capaciteits issue heeft?
- Overige opmerkingen?
Je bedoeld gesloten verdeler zonder pomp.Maeslant schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:38:
Vragen:
[list]
• Kan ik tijdelijk (deze winter) met een ketel en open verdelers werken?
(Open is met pomp)
Ik heb dit vorige winter gedaan, ketel op 35gr aanvoer gezet, ging prima
In zowel de Service Cloud als de Smart Cloud kun je die aanzetten. Als de vakantie stand is gewijzigd en is opgeslagen lijkt het in eerste instantie gelukt.
Maar als ik later kijk dan blijkt er niets gewijzigd en draait mijn 9J zonder vakantiegevoel .
Is iemand dit wel gelukt?
Open verdeler is pomp-loos.Maurice1066 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:08:
[...]
Je bedoeld gesloten verdeler zonder pomp.
(Open is met pomp)
Ik heb dit vorige winter gedaan, ketel op 35gr aanvoer gezet, ging prima
Geen menging, dan goed de ketel temperatuur begrenzen. Je wilt geen 50C water in de vloer.
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
gewoon een 2e 5kW J serie parralel zetten, niet in serie. 2 terugslagkleppen erbij en draadje onderling trekken zodat de H als eerste aangaat en de J in bivalent/cascade werkt en klaar.Maeslant schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:38:
Ben nog steeds even aan het nadenken over de toekomst.
Wij hebben nu 1 x WH-MDC05H3E5, deze is te klein voor de woning. (En we willen nog een uitbouw plaatsen).
Nu heb ik 2 opties, hem te vervangen door een 9KW J-serie / L-serie of er een 5KW J-serie bij te plaatsen.
Wij verbruikten met SWW ongeveer 1500m3 gas. (Wat uitkomt op een 7KW) echter omdat we gaan uitbouwen komt daar ongeveer 30m2 bij, en de zolder gaan we verwarmen.
SWW is inmiddels naar een Warmtepompboiler gegaan.
Situatie: [Afbeelding]
[Afbeelding]
De leidingen onder de vloer wil ik terrendis uno 32mm/110mm gaan doen
De verdelers moeten vervangen worden door kunststof open verdelers (zitten nu allemaal met pomp). Nu hebben wij nog een ketel, maar die zou ik graag de deur uitdoen.
Vragen:
- Kan ik tijdelijk (deze winter) met een ketel en open verdelers werken?
- Wat is handiger 2 x 5kW plaatsen of 1 x 9KW? (Aansturing zal voornamelijk door Home Assistant gedaan worden
- De grondleiding bij een duo setup, mag dat met elkaar gelinkt worden? (Warm uit naar koud in / doorlussen)
- Hoe zie ik dat mijn warmtepomp een capaciteits issue heeft?
- Overige opmerkingen?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
1. Je kunt altijd met een ketel en open verdelers werken. Zeker als je je oude ketel en oude open verdelers nog hebt.Maeslant schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:38:
Ben nog steeds even aan het nadenken over de toekomst.
Wij hebben nu 1 x WH-MDC05H3E5, deze is te klein voor de woning. (En we willen nog een uitbouw plaatsen).
Nu heb ik 2 opties, hem te vervangen door een 9KW J-serie / L-serie of er een 5KW J-serie bij te plaatsen.
Wij verbruikten met SWW ongeveer 1500m3 gas. (Wat uitkomt op een 7KW) echter omdat we gaan uitbouwen komt daar ongeveer 30m2 bij, en de zolder gaan we verwarmen.
SWW is inmiddels naar een Warmtepompboiler gegaan.
Situatie: [Afbeelding]
[Afbeelding]
De leidingen onder de vloer wil ik terrendis uno 32mm/110mm gaan doen
De verdelers moeten vervangen worden door kunststof open verdelers (zitten nu allemaal met pomp). Nu hebben wij nog een ketel, maar die zou ik graag de deur uitdoen.
Vragen:
- Kan ik tijdelijk (deze winter) met een ketel en open verdelers werken?
- Wat is handiger 2 x 5kW plaatsen of 1 x 9KW? (Aansturing zal voornamelijk door Home Assistant gedaan worden
- De grondleiding bij een duo setup, mag dat met elkaar gelinkt worden? (Warm uit naar koud in / doorlussen)
- Hoe zie ik dat mijn warmtepomp een capaciteits issue heeft?
- Overige opmerkingen?
2. 1x9kW is handiger. Dan hoef je je ook niet af te vragen of ze in serie moeten of parallel, en hoe je die twee moet aansturen
3. Nee. Je moet het begrip cascade niet te letterlijk nemen. Cascade is een stel watervallen achter elkaar. Niet naast elkaar. En ketels en warmtepompen moeten juist naast elkaar.
4. Dat voel je.
[ Voor 108% gewijzigd door Beekforel op 07-12-2023 23:17 ]
Uit de TS (het stuk van @ErikVers, als ik me niet vergis) :
Uitgaan klopt, dat deed ie vanmiddag met 27 graden doeltemperatuur. Nu had ik verwacht dat ie dan met 24 graden retourtemperatuur weer aan zou gaan, maar dat gebeurt niet. De retour zit nu al urenlang rond de 21,en de WP slaapt lekker verder. Doeltemperatuur nog steeds op 27, en de temperatuur volgens de controller 17 graden.Als de watertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit, dan stopt de warmteproductie.
Als de watertemperatuur 3 graden onder de retour watertemperatuur zit waarop de warmtepomp uitging en hij is 3 minuten uit geweest, dan wordt de warmteproductie hervat.
Ik heb m net handmatig op +1 shift gezet en nu slaat ie aan. Dus het zal morgen vast wel weer warm zijn, maar ik ben er nog niet heel happy mee...
Nomen nescio
Die ts is niet door mij geschreven ik heb onlangs wel iets uitgebreider dit punt beschreven.Bra-Jo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:13:
Toch gaat er hier nog iets mis...
Uit de TS (het stuk van @ErikVers, als ik me niet vergis) :
[...]
Uitgaan klopt, dat deed ie vanmiddag met 27 graden doeltemperatuur. Nu had ik verwacht dat ie dan met 24 graden retourtemperatuur weer aan zou gaan, maar dat gebeurt niet. De retour zit nu al urenlang rond de 21,en de WP slaapt lekker verder. Doeltemperatuur nog steeds op 27, en de temperatuur volgens de controller 17 graden.
Ik heb m net handmatig op +1 shift gezet en nu slaat ie aan. Dus het zal morgen vast wel weer warm zijn, maar ik ben er nog niet heel happy mee...
Wat was je retourtemperatuur ten tijden van de overshoot? Dat is je vertrekpunt om uit te rekenen met welke watertemp hij weer aanschiet.
@Bra-Jo dit heb ik geschreven, wellicht iets voor in de ts @FransvWoerkom
Met name incl voorbeeld zodat voor anderen iets duidelijke kan worden?
ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 07-12-2023 23:31 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Ook in het noorden, verstook ik afgelopen weken rond de 35-45 kWh/dag in de WP.FransvWoerkom schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:59:
[...]
Bij deze luchtvochtigheid (>100%) en temperatuur ontkom je niet aan veel ontdooien. Bij mij is het de afgelopen week tussen de 11 en 22 keer per dag. Ik kom van zo'n 2000m3 gas en nu verbruik ik ongeveer 50kWh per dag. Vroeger was dat in deze tijden ongeveer 10m3 per dag gemiddeld over nov-dec, maar in koude weken 11 tot 17m3 per dag.
Huis uit 87, vrijstaand en vorige bewoners verstookten 3600m3/jr en op zulke dagen 15-20m3/dag ('t is wel beter geïsoleerd nu).
Defrosts ongeveer 15 tot 25 per dag met backup heater ondersteuning, maar dat geeft maar beperkt extra verbruik zie ik in m'n stroommeters. Huis blijft prima warm en m'n 9j draait gewoon lekker met nog ruime reserves, dus ik laat hem maar lekker z'n gang gaan.
'k Had gehoopt op mooie test mogelijkheid van aantal dagen met < -5C , maar dat is nog even wachten (net als de 11-stedentocht
Wel een beetje jammer van m'n mooie track record van weinig starts c.q. erg lange runs uit de periode van 5C tot 12 C. Het hoge aantal defrosts verstiert die score behoorlijk
Nee. De meningen zijn erover verdeeld, maar de meerderheid is ervoor dat een open verdeler een open verbinding heeft tussen aanvoer en retour. Voor de uitvinding van warmtepompen, vloerverwarming en cv-ketels, zeg maar een eeuw of wat geleden, namen installateurs een stuk pijp met een rits aansluitingen om twee of meer warmtebronnen parallel te zetten. Bovenin de aansluitingen voor de aanvoeren en onderin de aansluitingen voor de retouren. In de pijp vond menging plaats die handig was om verschillen tussen de temperaturen en debieten van de warmtebronnen uit te middelen. Door listig het retourwater uit de verwarmers terug te leiden naar de verdeler kon je er zelfs temperatuur mee verlagen zonder energie te verliezen.Zo'n ding noemden ze een open verdeler. Ze zijn er zelfs met geleideschotten om stromen uit elkaar te houden; sommigen behelpen zich met richtingpijlen aan de binnenkant. Dat zijn open verdelers:gerard053 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:52:
[...]
Open verdeler is pomp-loos.
Geen menging, dan goed de ketel temperatuur begrenzen. Je wilt geen 50C water in de vloer.
https://www.warmteservice...orQuinta-45-65/p/14154755
Zo'n handige combinatie van verdeler, pomp, regelkraan die voor de een een open verdeler heet en voor de ander een gesloten verdeler omdat het water er niet uit loopt, wordt liever mengverdeler genoemd.
Staat jouw WP ingesteld om het tijdschema op de controller te volgen of het schema in de cloud?nokiaan958GB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:20:
Maar als ik later kijk dan blijkt er niets gewijzigd en draait mijn 9J zonder vakantiegevoel .
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Waar het mij eigenlijk om ging is dat de warmtepomp geen defrost deed en niet door liep omdat de retour temperatuur onder de 15 graden kwam.FransvWoerkom schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:40:
[...]
Er is een verschil tussen opwarmen van een verse vloer om het uitharden te bespoedigen en het opwarmen van een uitgeharde vloer of het opwarmen van een vloer na een vakantie. Als de vloer vers gestort is, moet je niet per groep gaan verwarmen; dan scheurt hij. Als een uitgeharde vloer veel te koud is voor de tijd van het jaar, kun je wel groepsgewijs opwarmen om overmatig backup heater gebruik of foutmeldingen te voorkomen.
in dit geval had ik opdracht gekregen van de vloeren man om op 20 graden te beginnen maar hij bleef dus niet draaien omdat hij bevroor.
Ik volgende week nog een warmtepomp staan, daar moest ik minimaal 28 dagen wachten van de vloeren man, maar als het niet een dag of 4-5 boven defrost temperatuur is stel ik hem uit.
Een foutmelding over lage waterdruk neem ik uiteraard voor lief. Maar er zou enige tijd gewoon warm water beschikbaar blijven/opgewarmd worden.
Met dank!
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Het is hier buiten bijna 2,5C, niet veel wind. Is sinds ruim een jaar nooit een probleem geweest voor de 12kW. Boven een radiator open zoals gewoonlijk. Natuurlijk wel af en toe een defrost. De Ta is zo'n 38C, wat hoger is dan normaal (33-35C max), de watertemperatuur meet ik direct na het 200L buffervat en is 36C, ook hoger dan gewoonlijk. Bij de verdeler zonder pomp gaat het water 34,5C de vloer in, en 32,5C retour. Niets gewijzigd de afgelopen weken, behalve misschien een andere radiator opengezet. De woonkamer is in 24 uur gestegen van 19,3C naar 19,7C. Normaal zou de woonkamer makkelijk 21+ zijn. De Pana maakt wel zo'n 9kW bij 2 tot 2,8kW opgenomen vermogen.
Dus alles lijkt ok. En toch is het fris hier. Iemand enig idee waarom de benedenverdieping opeens niet comfortabel opwarmt?
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
Heb hier ook een WP die rond de 8 a 10 kw staat te leveren en de binnentemperatuur gaat ook maar langzaam omhoog. (langzamer dan normaal het geval is)
Normaal als ik een tandje omhoog schakel met de WP gaat de binnentemperatuur met 1 graden per uur omhoog.
De laatste tijd gezien dat diezelfde graad verhoging (ondanks bijschakelen) 4 tot 6 uur duurde.
[ Voor 33% gewijzigd door Motorfret op 08-12-2023 11:24 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Je zegt dat je een radiator hebt opengezet, is het mogelijk dat deze als bypass werkt waardoor het grootste deel van de flow hierdoorheen gaat ipv door je vloer?Tiesert schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:13:
Opeens lukt het de afgelopen week niet meer om de benedenverdieping met VVW op temperatuur te houden. Ik kan de WAR upshiften wat ik wil, maar de watertemperatuur loopt maar langzaam op en de kamertemperatuur maar marginaal.
Het is hier buiten bijna 2,5C, niet veel wind. Is sinds ruim een jaar nooit een probleem geweest voor de 12kW. Boven een radiator open zoals gewoonlijk. Natuurlijk wel af en toe een defrost. De Ta is zo'n 38C, wat hoger is dan normaal (33-35C max), de watertemperatuur meet ik direct na het 200L buffervat en is 36C, ook hoger dan gewoonlijk. Bij de verdeler zonder pomp gaat het water 34,5C de vloer in, en 32,5C retour. Niets gewijzigd de afgelopen weken, behalve misschien een andere radiator opengezet. De woonkamer is in 24 uur gestegen van 19,3C naar 19,7C. Normaal zou de woonkamer makkelijk 21+ zijn. De Pana maakt wel zo'n 9kW bij 2 tot 2,8kW opgenomen vermogen.
Dus alles lijkt ok. En toch is het fris hier. Iemand enig idee waarom de benedenverdieping opeens niet comfortabel opwarmt?
(Hoewel ik dan wel een lagere Tr van de VVW verdeler had verwacht).
Andere optie is lucht in je VVW, waardoor deze niet goed doorstroomt.
Heb je ook een warmtemeter (IR danwel warmtebeeldcamera), dan kan je zien of alle retourslangen van de VVW warm terug komen, en je niet alle flow over 1 groep hebt.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
De huidige Vaillant ketel lijkt hiervoor niet geschikt, en is 15 jaar oud.
Echter, ik kan geen keuze maken, gezien de beperkte informatie die bij CV ketels beschikbaar is, en het onbekend zijn met de technische requirements voor gebruik bij warmtepomp.
Het betreft een WH-ADC0309J3E5C warmtepomp met twee zones en een buffertank.
Het lijkt er op dat de besturing slechts een contact is in de warmtepomp, die de CV aan en uit schakeld. ? Bij CV wordt altijd gesproken over thermostaten. Het is mij dus onduidelijk hoe dit zou moeten werken, hoe de CV wordt bijgeschakeld, en hoe deze het benodigde vermogen regelt.
Ook lijkt het, dat een Combi ketel goedkoper is dan een Mono CV, en dat bij de meeste, maar dus niet bij allemaal, het warm water circuit uit geschakeld kan blijven.
Dit alles is voor mij met vraagtekens omgeven, gezien het meestal net anders lijkt te werken, dan dat ik verwacht, zou ik graag willen weten welke ketel gewoon goed werkt, en liefst een uitleg hoe het dan (goed) werkt.
Alvast reuze bedankt.
Ik zit nog heel erg met de vraag qua vermogen wat is nodig of niet en haal ik het allemaal wel.
Het idee is (nog steeds) om een 9kw te nemen (of een 7 eventueel maar gevoelsmatig is een 9 veiliger?) en of dit gaat werken met de radiatoren (vloerverwarming komt pas later ivm een later verbouwing die ik in 2024 ga plannen van de beneden verdieping dan gaat de vloer eruit en komt op de gehele onder verdieping vloerverwarming.
Wat ik heb gedaan is 30-11 en 1-12 de verwarming 24 uur op 20,5 graden gezet en gewoon laten stoken geen enkele vorm van verlaging toegepast dat ziet er als volgt uit
30-11 gemiddelde buitentemperatuur -0.7
:strip_exif()/f/image/RTf2l2UEr8P0sTB5JdXWEm7q.gif?f=fotoalbum_large)
1-12 gemiddelde buiten temperatuur -2.1
:strip_exif()/f/image/4OIW3O1hLcjOPqLNvY4M0pV2.gif?f=fotoalbum_large)
Voor de volledigheid 2-12 ook nog met een gemiddelde buiten temperatuur van -1.1 maar met nachtverlaging
:strip_exif()/f/image/3Y7AMS9vcV3n6dAUFYCgq0MX.gif?f=fotoalbum_large)
Op 30-11 verbruik ik voor de hele dag (verwarmen, koken en SWW) 12.2kuub buiten temp gemiddeld -0.7
Op 01-12 verbruik ik voor de hele dag (verwarmen, koken en SWW) 11.73kuub buiten temp gemiddeld -2.1
Op 02-12 verbruik ik voor de hele dag (verwarmen, koken en SWW) 10.05kuub buiten temp gemiddeld -1.1
Als ik dan het gasverbruik omreken naar Kwh *9.8 (ik ga even uit van 100% rendement van de ketel wat dus niet waar is!) en dit deel door de stookuren 24 in geval van 30/11 en 1/12 dan kom ik op het vermogen wat ik naar mijn mening gemiddeld nodig ga hebben
30-11 12.2 kuub *9.8 = 119.56kwh /24=4.98kw output van de wp nodig
01-12 11.73 kuub *9.8 = 114.95kwh /24=4.79kw output van de wp nodig
02-12 10.05 kuub *9.8 = 98,49kwh /14=7.035kw output van de wp nodig (let op 10 uur nachtverlaging toegepast!!)
Als ik dan even verder inzoom op de temperatuur die ik nodig heb dan zie je in de grafieken op 30-11 en 1-12 dat de ketel op deze dagen laten we zeggen maximaal oploopt naar 42 graden op die boven kant van de flow temperatuur maar dat er ook pauzes zijn wanneer er niet gestookt wordt.
Klopt mijn stelling dan dat wanneer ik een warmtepomp zou kopen die 5kw levert bij 0 graden en een aanvoer van 40-45 aanvoer water maakt dat die in principe makkelijk zou moeten kunnen passen?
en als ik dan kijk naar onderstaande tabel dan zou dit bij benadering bij 0 Aanvoer flow 45 graden een vermogen betekenen van 7.23 en een COP van 2.5 mocht 45graden constant moeten zijn maar ik denk dat dit dus lager zou kunnen?
tabel obv specs panasonic en interpolatie (9kwmodel)
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/XvrT8YSXqOEiFX5KWkgxHiIi.gif?f=user_large)
Met andere woorden mijn vraag is denken dat jullie obv de bovenstaande gegevens een 9kw voldoende is, zeker te veel gaat zijn of kan ik niets op zeggen want er ontbreekt data en zo ja wat dan misschien kan ik die dan nog wel regelen.
Of is deze test veeel te kort en moet ik hem veel langer gaan maken?
Of zit ik ergens helemaal scheef? let op ik reken dus met ketelrendement 100% en dit is inclusief eventueel gasverbruik voor koken en SWW maar dan zou het misschien qua vermogen iets lager uitkomen.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Rondom 0 heb je vaak wat extra capaciteit nodig omdat je dan vaker defrosts hebt.
Als je bij je verbouwing ook gaat isoleren zou je wat krapper kunnen gaan rekenen.
Je mag het afgiftesysteem wel afkoppelen, maar de aansluitingen daarvan op het binnendeel moeten dicht blijven, gevuld met water en op druk en ontlucht. Daarom is het ook belangrijk om overal waar je iets zou willen wijzigen of uitbreiden of onderhoud plegen voorziet van afsluiters. Het zou kunnen dat hij dan na het opwarmen een foutmelding geeft over onvoldoende stroming. Hij probeert na het opwarmen van de sww tank de hitte in de leidingen kwijt te raken in het cv-gedeelte. Dat heb ik nooit geprobeerd. Dan moet je in plaats van het cv-systeem tijdelijk een slang zettenj.Hieke schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:18:
Kan iemand mij aangeven of een split Panasonic WP (J-series) met afgekoppelde CV-gedeelte toch gewoon zijn tapwater blijft verwarmen?
Een foutmelding over lage waterdruk neem ik uiteraard voor lief. Maar er zou enige tijd gewoon warm water beschikbaar blijven/opgewarmd worden.
Met dank!
Nomen nescio
@Pejdref goed punt om wat meer data te verzamelen ideaal zou zijn als het dan nog even wat kouder is/wordt dan nu anders blijft het liniear interpoleren... ik heb wel historische data van lagere temperaturen maar dan met dag nacht verlaging en dat is toch heel anders volgens mij vs constant verwarmen.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Belangrijker: het verschil tussen constant verwarmen en nachtverlaging is minder dan ervan uitgaan dat je gasketel 100% rendement heeft. Je rekent al vrij negatief. Het is in NL zelden langdurig kouder dan -5 graden. In een dergelijk geval kan je er ook voor kiezen om een paar ruimtes niet helemaal op te stoken. Ga je nog isoleren? Of is de woning gewoon groot?
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
De specs bij 2 en 0 graden moet je met een heel grote korrel zout nemen, bij -7 zal het weer aardig kloppen. Rond het vriespunt ligt de spec-luchtvochtigheid waarschijnlijk lager dan wat we hier vaak zien. Vooral als het dan mistig is komt er hier effectief soms maar max 5.5 kW uit de 9.
Maar met wat je gemeten hebt, lukt dat (zonder nachtverlaging).
Er zitten 3 aansluitingen op de thermostaat. Echter begrijp ik uit de installatie manual dat er 2 draden aangesloten dienen te worden. De vraag is nu, op welke aansluitingen moeten die aangesloten worden?
:strip_exif()/f/image/8RXJ09FxLA11pJKEBt4BDgUW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ofwel, CN2 connector 1 gaat naar thermostaat connector? En CN2 connector 4 gaat naar thermostaat connector?
In de handleiding van de paw-a2w-rtwired staat de volgende afbeelding:
:strip_exif()/f/image/7X10QKgQvMgcK8YHzSN4S85f.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt dus connector 2 en 3 te zijn.
:strip_exif()/f/image/kKgQZd8qVB7yikbadB0UKL70.jpg?f=fotoalbum_large)
De vraag is al vele malen gesteld, zie ik met de zoekfunctie. Echter heeft op al deze vragen niemand gereageerd, met het verlossende antwoord.
Hopelijk weet inmiddels iemand wel hoe deze aan te sluiten.
[ Voor 14% gewijzigd door Jurvh op 08-12-2023 16:20 ]
En dan ga ik uit van 100% ketelrendement, een temperatuur van 42 (die hij nu alleen op piekmomenten haalt) en niet constant verstookt en er zit SWW en koken bij wat misschien niet veel is maar toch... dan zou feitelijk een 9kw toch wel moeten uitkomen ?
@Thorsd eens dat rond 2-0 er wel een defrost issue is, echter als ik uitga van 45 graden constant verwarmen dan zie je dat ik die nu ook niet heb lowload regeling van de ketel gaat tot max 45 ofzo... iets zegt me dat dat wel moet lukken maar zoals gezegd alle input of kritische noten zijn welkom waarvoor dank!
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
/f/image/ZHvUwbN0skBwmLVrbZYZLyJD.png?f=fotoalbum_large)