Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Bra-Jo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:55:
@Fantastic_fox Ik heb niet je voorgeschiedenis gelezen dus misschien wat kort door de bocht, maar als je twijfelt tussen de 7 en de 9: neem de 9. Het minimale vermogen is voor beide gelijk, alleen de 9 kan verder door als het kouder is. Het prijsverschil is zo'n 250 euro (4250 vs 4500 euro ongeveer), das voor de meeste mensen nihil als je het bekijkt op de totale kosten van de aanpassingen.
Hier ook voor dezelfde afweging gestaan en de 9 gekozen. Ze kunnen allebei net zo "zachtjes", maar de 9 heeft gewoon net wat meer ruimte als het kouder wordt. Al is 9kW onder 0 al snel geen 9 meer, eerder 6-7.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28
@Fantastic_fox
In principe maakt het niet heel veel uit als je data verzamelt over dagen die op elkaar lijken, als je het omrekent naar benodigde kWh/graaddag dan kun je het benodigde vermogen prima uitrekenen. Bijvoorbeeld:
Je eerste meetdag heeft 18-(-0,7)=18,7 graaddagen. Je gebruikt hierbij 120/18,7=6,4kWh per graaddag. Reken dit terug naar een temperatuur van -10 (=28 graaddagen): 6,4*28=180kWh. Deel dit door 23uur (rekening houdend met SWW en defrosts) en je komt uit op 7.8kW benodigd vermogen bij -10. Bij je 2de meetdag kom je uit op 7kW bij -10. Als je meer meetdagen hebt middel je de onnauwkeurigheden of verstoringen eruit.

Dus als je wilt dimensioneren op -10 kom je niet uit met een 9kW op basis van deze 2 meetdagen. Je hebt echter pessimistisch gerekend door 100% ketelrendement te tellen. Maar bedenk ook dat bij -10 je watertemperatuur omhoog moet (met je huidige afgiftesysteem) en je beschikbare vermogen dus omlaag gaat.
Als je overgaat naar vloerverwarming kan je watertemperatuur een stuk omlaag, dus dan wordt het weer gunstiger. Op -7 zit je sowieso goed, dus het is vooral de vraag hoe safe je wil zitten. Bij -10 zul je het met backup heater nog steeds warm krijgen.

Ik zou de 7kW in ieder geval niet overwegen als ik jou was, of je moet ook plannen hebben om de isolatie van je huis te verbeteren. Enige nadeel dat ik kan verzinnen aan de 9kW is een paar euro en het maximale geluid (enkel bij opstarten maakt dit verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Pejdref wat je eigenlijk zegt is dat op basis van deze data met alle voorzichtigheid die ik erin heb zitten (100% ketelrendement en koken en SWW, maar ook het feit dat de ketel niet constant doorstookt) dat het tot -7 redelijk in zou moeten kunnen gaan.

@Ethirty kun je misschien iets delen van wat jij toen bij jezelf zag aan data? heb je nog iets van je historische verbruik met de gasketel en je hebt nu een 9kw hoe gaat dat? SCOP eventueel of iets dergelijks wat je kunt delen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Fantastic_fox schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:12:
@Ethirty kun je misschien iets delen van wat jij toen bij jezelf zag aan data? heb je nog iets van je historische verbruik met de gasketel en je hebt nu een 9kw hoe gaat dat? SCOP eventueel of iets dergelijks wat je kunt delen?
Wij hadden te maken met een volrestauratie in feite naar bijna nieuwbouw normen.

Dus wij hebben een volledige warmteverliesberekening moeten laten maken.
Historisch verbruik was gigantisch en daardoor nutteloos als referentie.

Met WTW kwamen we rond de 7 uit. Uit veiligheid voor de 9 gekozen en maar goed ook want de WTW is voorlopig weg bezuinigd door de uit de hand lopende kosten. Daar hebben we gelukkig wel iets meer gevel isolatie voor terug dus de eerste volle winter wordt straks spannend.

Hopelijk gaat de 9 het redden met zo’n 800m3. Maar dat wordt pas volgende jaar duidelijk.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Dan snap ik dat je geen referentie meer hebt aan het verleden, vorige week met de eerste koude dagen wel alles lekker op temperatuur kunnen houden?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:15
Sinds 2 weken draait hier een WH-MDC05J3E5. Zelf aangesloten met behulp van alle goede informatie op dit forum. Maar ik zie wel wat geks....

De 'Inlet' termperatuur is altijd hoger dan de 'Outlet' temperatuur. Zowel de meegeleverde controller als Heishamon geven hetzelfde aan. Dit zou toch andersom moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Scr1x3RSQF_KOd40yg6zmw2Nif8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlNyhkxXKC8UO6AhFRyGsmDE.jpg?f=fotoalbum_large

Wat extra info;
  • Er vond geen defrost plaats
  • Momenteel aangesloten in een bivalente opstelling met bestaande CV-ketel, via een 50L vat als open-verdeler.
  • SWW komt uit een aparte warmtepompboiler
  • Wanneer ik met de hand voel, voel ik weinig temperatuur verschil in beide leidingen. Ik heb mijn warmtebeeld-camera momenteel uitgeleend, maar ik verwacht dat ik dit verschil toch wel zou voelen
  • Inlet en outlet misschien verwisseld? Zou eigenlijk niet kunnen omdat er een terugslagklep (type schommelklep) in het leidingsysteem zit
  • Warmtepomp staat momenteel ingesteld op OperatingMode=Heat, HeatingMode=Direct, TargetTemp=45
  • Geen errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
ConQuestador schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:23:
[...]

Je zegt dat je een radiator hebt opengezet, is het mogelijk dat deze als bypass werkt waardoor het grootste deel van de flow hierdoorheen gaat ipv door je vloer?
(Hoewel ik dan wel een lagere Tr van de VVW verdeler had verwacht).

Andere optie is lucht in je VVW, waardoor deze niet goed doorstroomt.

Heb je ook een warmtemeter (IR danwel warmtebeeldcamera), dan kan je zien of alle retourslangen van de VVW warm terug komen, en je niet alle flow over 1 groep hebt.
Ik verwacht niet dat een aparte radiator als bypass optreedt, vooral omdat hij wel warmte blijft afgeven. De type 22 krijgt het niet op 20C in de kamer. Ik ga de lucht nakijken (kan dat opeens een probleem vormen?), en ik heb inderdaad een Flir camera waarmee ik kan kijken. Dat zal ik even doen dit weekend. Dank voor het meedenken.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Fantastic_fox schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:42:
Dan snap ik dat je geen referentie meer hebt aan het verleden, vorige week met de eerste koude dagen wel alles lekker op temperatuur kunnen houden?
Het wordt pas in januari aangelegd ;)
En pas rond maart trekken we erin, dus vandaar dat ik pas het jaar erop iets zinnigs weet.

Nu staat er 6kW COP1 de toko op te warmen voor >€50 per dag :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Ethirty op 08-12-2023 17:09 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:19
BestTested! schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:44:
Sinds 2 weken draait hier een WH-MDC05J3E5. Zelf aangesloten met behulp van alle goede informatie op dit forum. Maar ik zie wel wat geks....

De 'Inlet' termperatuur is altijd hoger dan de 'Outlet' temperatuur. Zowel de meegeleverde controller als Heishamon geven hetzelfde aan. Dit zou toch andersom moeten zijn?

[Afbeelding]

Wat extra info;
  • Er vond geen defrost plaats
  • Momenteel aangesloten in een bivalente opstelling met bestaande CV-ketel, via een 50L vat als open-verdeler.
  • SWW komt uit een aparte warmtepompboiler
  • Wanneer ik met de hand voel, voel ik weinig temperatuur verschil in beide leidingen. Ik heb mijn warmtebeeld-camera momenteel uitgeleend, maar ik verwacht dat ik dit verschil toch wel zou voelen
  • Inlet en outlet misschien verwisseld? Zou eigenlijk niet kunnen omdat er een terugslagklep (type schommelklep) in het leidingsysteem zit
  • Warmtepomp staat momenteel ingesteld op OperatingMode=Heat, HeatingMode=Direct, TargetTemp=45
  • Geen errors
Ik gok dat de WP niet draait en dat de sensoren worden opgewarmd door de CV.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:15
blb4 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:16:
[...]

Ik gok dat de WP niet draait en dat de sensoren worden opgewarmd door de CV.
Goede hypothese.... Ik heb een aantal kogelkranen gemonteerd op handige plekken en middels deze kranen kan ik het 'oude' CV-circuit scheiden van de warmtepomp. Dan gaat de WP alleen de 50L opwarmen. Ik ga dit eens testen.

Edit; na een paar uurtjes staat de Inlet op 47°C, en de Outlet op 24°C. Tegen het 50L-vat heb ik een SHT3X sensor gemonteerd. Die meet 44.1°C. Er is op dit moment dus geen invloed meer van de CV-ketel.

Lijkt er dus op dat de warmtepomp wel zijn werk doet. Zou het zo simpel kunnen zijn als een kapotte sensor?

[ Voor 27% gewijzigd door BestTested! op 08-12-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 11:17
Mijn warmtepomp staat momenteel op kamersensor: watertemperatuur.
Ik heb (vooor nu) even geen thermostaat, en ook geen stooklijn ingesteld.
Er staat een directe watertemperatuur van 27 graden ingesteld.

Anders dan verwacht gaat de compressor niet aan. De laatste vier uur draait de pomp, en is de watertemp. 22 graden en langzaam dalend. Ik heb geen idee waarom de compressor niet in bedrijf komt. Mis ik nog ergens een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:38
FransvWoerkom schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:53:
[...]

Je mag het afgiftesysteem wel afkoppelen, maar de aansluitingen daarvan op het binnendeel moeten dicht blijven, gevuld met water en op druk en ontlucht. Daarom is het ook belangrijk om overal waar je iets zou willen wijzigen of uitbreiden of onderhoud plegen voorziet van afsluiters. Het zou kunnen dat hij dan na het opwarmen een foutmelding geeft over onvoldoende stroming. Hij probeert na het opwarmen van de sww tank de hitte in de leidingen kwijt te raken in het cv-gedeelte. Dat heb ik nooit geprobeerd. Dan moet je in plaats van het cv-systeem tijdelijk een slang zettenj.
H Frans,

Je antwoord geeft wat meer inzicht of werking en consequenties van deels afkoppelen. Ik ga met deze info mijn planning erop afstemmen.. :)

Dank je voor je info!

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:52
Sinds oktober draait mijn WH-MDC07J3E5 op ruimteverwarming, en nadat ik al het leidingwerk heb aangelegd, draait sinds een week ook het SWW systeem. Ook heb ik een CZ-TAW1 en Heishamon(listen only) werkend. HA nog niet actief, Kamstrup heb ik 'dumb' aangesloten. Alles draait nu nog op de thermostaat van de controller, maar ik overweeg de PAW-A2W o.i.d. Het huis is uit 1999, en ik verbruikte altijd zo'n 1050m^3 gas. Nu is het dus tijd om te optimaliseren. De eerste stap lijkt mij de werking op basis van een stooklijn. Hierop loop ik echter vast.

Ik heb veel historische data. Via mindergas.nl heb ik de graadagen vanaf 2014 (op basis van stookgrens 18gr en gemiddelde temp van 19gr) weggezet tegen het gasverbruik. Ik kom dan op een gemiddelde van 0.346m^3 per graaddag, ofwel 115W/graaddag. Vervolgens deel ik het minimale vermogen door 115. 2500/115 is 22 graden. De stookgrens minus de 22 gradden is -4 graden, dat zou de ondergrens moeten zijn. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met het gasverbruik voor douchen, dat komt neer op ongeveer 250m^3 per jaar. Inmiddels leven we hier met 3 kinderen en 3 volwassenen.

Voor de bovengrens doe ik hetzelfde, maar dan met het maximale vermogen. 7000/115=61gr. Dat komt neer op een bovengrens van 18-61=-43.

De afgifte heb ik ook berekend. Ik wil op de 1e de 3 klassieke radiatoren en een handdoekradiator open laten staan om de kou iets te breken. Op de BG draait de vloerverwarming. In mijn zoektocht naar een minimale temperatuur kom ik op ongeveer 32W/m^2. Dat haal ik bij een Ta van 26 en een Tr van 24. Dan levert de VVW 2166W, de radiatoren 276W, totaal 2442W.

Dit doe ik ook voor het maximale vermogen van 7000w. Dat haal ik bij een Ta 33 en Tr van 31. Dat wordt er resp 6390 en 698W=7088W afgegeven.

Dat zou de volgende basisgetallen geven:

AT Low = Buitentemperatuur op het koudste punt = -43gr
VLT Low = Watertemperatuur bij het koudste punt. = 33gr
AT High = Buitentemperatuur op het hoogste punt van de stooklijn. -4gr
VLT High = Watertemperatuur op het hoogste punt van de stooklijn. 26gr.

Ik voel aan mijn water dat dit niet klopt. Kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven?

Punt van aandacht is dat als het te koud aanvoelt in huis, ik dat direct meermaals te horen krijg :X

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:59
wessy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:53:
Mijn warmtepomp staat momenteel op kamersensor: watertemperatuur.
Ik heb (vooor nu) even geen thermostaat, en ook geen stooklijn ingesteld.
Er staat een directe watertemperatuur van 27 graden ingesteld.

Anders dan verwacht gaat de compressor niet aan. De laatste vier uur draait de pomp, en is de watertemp. 22 graden en langzaam dalend. Ik heb geen idee waarom de compressor niet in bedrijf komt. Mis ik nog ergens een instelling?
Hoe staat je ∆T standaard staat dat op 5.
Dit zegt de service manual erover.

22. ∆T for heating ON Initial setting: 5°C Out
Return
Out — Return = 1°C ~ 15°C
Set temp difference between out temp & return temp of circulating water of
Heating operation.
When temp gap is enlarged, it is energy saving but less comfort. When the
gap gets smaller, energy saving effect gets worse but it is more comfortable.
Setting range is 1°C ~ 15°C

27-5 =22 probeer deze eens te verkleinen naar 2 of 1. en kijk wat die dan doet.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 11:17
redbullwaning schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:37:
[...]

Hoe staat je ∆T standaard staat dat op 5.
Dit zegt de service manual erover.

22. ∆T for heating ON Initial setting: 5°C Out
Return
Out — Return = 1°C ~ 15°C
Set temp difference between out temp & return temp of circulating water of
Heating operation.
When temp gap is enlarged, it is energy saving but less comfort. When the
gap gets smaller, energy saving effect gets worse but it is more comfortable.
Setting range is 1°C ~ 15°C

27-5 =22 probeer deze eens te verkleinen naar 2 of 1. en kijk wat die dan doet.
De DeltaT instelling is gedeactiveerd, volgens mij omdat ik de pomp instelling heb staan op max duty, en niet op DeltaT. Dus de WP zou naar mijn idee momenteel niet moeten kijken naar de DeltaT getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:50

dof

Jurvh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:35:
Nadat ik mijn WH-MDC09J3E5 in september heb geinstaleerd, zijn de afgelopen 2 (koude) weken een mooie test geweest. Alles werkt in principe goed, echter de standaard remote controller gebruiken als thermostaat is zoals door vele al aangegeven Ruk! Ik heb inmiddels een paw-a2w-rtwired in huis en een extra draad getrokken. Na de gehele installatie van de warmtepomp zelf gedaan te hebben, is het mij onduidelijk hoe deze thermostaat aan te sluiten.

Er zitten 3 aansluitingen op de thermostaat. Echter begrijp ik uit de installatie manual dat er 2 draden aangesloten dienen te worden. De vraag is nu, op welke aansluitingen moeten die aangesloten worden?

[Afbeelding]

Ofwel, CN2 connector 1 gaat naar thermostaat connector? En CN2 connector 4 gaat naar thermostaat connector?

In de handleiding van de paw-a2w-rtwired staat de volgende afbeelding:

[Afbeelding]

Het lijkt dus connector 2 en 3 te zijn.

[Afbeelding]

De vraag is al vele malen gesteld, zie ik met de zoekfunctie. Echter heeft op al deze vragen niemand gereageerd, met het verlossende antwoord.

Hopelijk weet inmiddels iemand wel hoe deze aan te sluiten.
Volgens documentatie moet dit goed zijn, lijkt me. Dus H en L op CN 2 in Pana Monobloc, en 2 en 3 in de Pana Thermostaat.

Ik moest er zelf ook even naar zoeken, 't wordt niet echt duidelijk aangegeven en omdat het wel 220 V is , is er natuurlijk voorzichtigheid geboden.

'k Heb zelfde thermostaat, maar nog steeds niet aangesloten vanwege een te dunne thermostaat draad (bij aanleg getrokken), waar ik niet 220v op durf te zetten, en een nieuwe (voor 220V geïsoleerde) draad trekken is bijna niet te doen (moet ik graven).

'k Heb even een schakelingetje gemaakt met laagspanningsrelais zodat er maar 12 v over die leiding gaat.

Maar vanwege defrost mania nog niet toegekomen het aan te sluiten.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:13
Laro schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:28:
Sinds oktober draait mijn WH-MDC07J3E5 op ruimteverwarming, en nadat ik al het leidingwerk heb aangelegd, draait sinds een week ook het SWW systeem. Ook heb ik een CZ-TAW1 en Heishamon(listen only) werkend. HA nog niet actief, Kamstrup heb ik 'dumb' aangesloten. Alles draait nu nog op de thermostaat van de controller, maar ik overweeg de PAW-A2W o.i.d. Het huis is uit 1999, en ik verbruikte altijd zo'n 1050m^3 gas. Nu is het dus tijd om te optimaliseren. De eerste stap lijkt mij de werking op basis van een stooklijn. Hierop loop ik echter vast.
Volgensmij maak je het te ingewikkeld. Zoek eerst eens wat anderen met een soortgelijke woning en afgiftesysteem hebben. Begin daar, en pas hem gedurende de winter aan. Hoger als het te koud in huis is of als de WP teveel pendelt; lager als je het idee hebt dat hij lager kan. Probeer hem niet heel stijl te maken, en niet lager dan 26!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sjimmie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:16:
[...]

Staat jouw WP ingesteld om het tijdschema op de controller te volgen of het schema in de cloud?
Ik doe alle instellingen in de cloud.
Ik had niet gevonden dat ik voor de vakantiestand iets met een tijdsschema zou moeten doen.
Hoe werkt dat volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Laro schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:28:

Ik heb veel historische data. Via mindergas.nl heb ik de graadagen vanaf 2014 (op basis van stookgrens 18gr en gemiddelde temp van 19gr) weggezet tegen het gasverbruik. Ik kom dan op een gemiddelde van 0.346m^3 per graaddag, ofwel 115W/graaddag. Vervolgens deel ik het minimale vermogen door 115. 2500/115 is 22 graden. De stookgrens minus de 22 gradden is -4 graden, dat zou de ondergrens moeten zijn. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met het gasverbruik voor douchen, dat komt neer op ongeveer 250m^3 per jaar. Inmiddels leven we hier met 3 kinderen en 3 volwassenen.

Voor de bovengrens doe ik hetzelfde, maar dan met het maximale vermogen. 7000/115=61gr. Dat komt neer op een bovengrens van 18-61=-43.

De afgifte heb ik ook berekend. Ik wil op de 1e de 3 klassieke radiatoren en een handdoekradiator open laten staan om de kou iets te breken. Op de BG draait de vloerverwarming. In mijn zoektocht naar een minimale temperatuur kom ik op ongeveer 32W/m^2. Dat haal ik bij een Ta van 26 en een Tr van 24. Dan levert de VVW 2166W, de radiatoren 276W, totaal 2442W.

Dit doe ik ook voor het maximale vermogen van 7000w. Dat haal ik bij een Ta 33 en Tr van 31. Dat wordt er resp 6390 en 698W=7088W afgegeven.

Dat zou de volgende basisgetallen geven:

AT Low = Buitentemperatuur op het koudste punt = -43gr
VLT Low = Watertemperatuur bij het koudste punt. = 33gr
AT High = Buitentemperatuur op het hoogste punt van de stooklijn. -4gr
VLT High = Watertemperatuur op het hoogste punt van de stooklijn. 26gr.

Ik voel aan mijn water dat dit niet klopt. Kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven?

Punt van aandacht is dat als het te koud aanvoelt in huis, ik dat direct meermaals te horen krijg :X

Bij voorbaat dank!
Ik kan je berekeningen niet helemaal volgen. Misschien dat het helpt als je 10kWh per m3 gas rekent. Dan kom je op 3,4kWh gemiddeld per graaddag. Dat is iets anders dan jouw 115W per graaddag. Let ook op de eenheden: energie gaat in kWh, vermogen gaat in W.

Het ontgaat me waarom je het minimale vermogen door de gemiddelde warmtebehoefte per graaddag zou willen delen. Het minimale vermogen van de warmtepomp is nul als hij uit staat, wat in de zomer niet zeldzaam is. De gemiddelde warmtebehoefte heeft ook weinig te maken met de behoefte in hartje winter.

Het ontgaat me ook waarom je het maximale vermogen door de gemiddelde warmtebehoefte per graaddag zou willen delen. Dan ben je waarschijnlijk op zoek naar de buitentemperatuur die Koevlaas in gedachte had toen hij zijn 1650uur vol vermogen per stookseizoen voorstelde. Die temperatuur zegt niks. Het gaat om de verhouding tussen gemiddelde en maximale warmtebehoefte in een seizoen.

Als je al een keus hebt gemaakt voor een stooklijn die van 26 naar 33° loopt bij buitentemperaturen van warm tot koud, dan kies je gewoon de standaardwaarden +15 en -5° buiten en kijkt hoe het gaat en bevalt het niet, dan stel je het bij. Bedenk ook dat de stooklijn eigenlijk nooit deugt, want de werkelijke warmtebehoefte is behalve van de buitentemperatuur ook afhankelijk van wind, mist en zon en van de (meestal trage) reactie van vloer en muren van je huis. En je kunt altijd de stooklijn een paar graden hoger zetten dan nodig en vervolgens de temperatuur en het stroomverbruik beperken met een thermostaat.

Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
De impact voor een paar graden buitentemperatuur is bizar :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19rKD7ybLAUeWnFlVSVvJsZCzxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x1Huy62Ple3krq0Q3zecBVaS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@wervisser wel iets meer dan een paar toch. Hij ging hier gisteravond uit rond 1900 en vanmorgen rond 7 heb ik hem iets bijgesteld zodat hij weer aan ging.

Gister was weer een mooi defrost dagje met al die mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik stook War met thermostaat, 41-27 bij -10/15. DeltaT op 5 graden. Echter de wp gaat al 2 keer uit terwijl de thermostaat vragend blijft. komt dit door de hoge buitentemperatuur of is de afgifte van de radiatoren te weinig zodat hij uitgaat omdat hij de warmte niet kwijt kan?
Zo ziet het uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS-GtbwNaNdiKE0DB9Avj_pRDMs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iDGXcu8bCtdSx24NkX8vwbiC.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurvh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-02-2024
dof schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:55:
[...]

Volgens documentatie moet dit goed zijn, lijkt me. Dus H en L op CN 2 in Pana Monobloc, en 2 en 3 in de Pana Thermostaat.

Ik moest er zelf ook even naar zoeken, 't wordt niet echt duidelijk aangegeven en omdat het wel 220 V is , is er natuurlijk voorzichtigheid geboden.

'k Heb zelfde thermostaat, maar nog steeds niet aangesloten vanwege een te dunne thermostaat draad (bij aanleg getrokken), waar ik niet 220v op durf te zetten, en een nieuwe (voor 220V geïsoleerde) draad trekken is bijna niet te doen (moet ik graven).

'k Heb even een schakelingetje gemaakt met laagspanningsrelais zodat er maar 12 v over die leiding gaat.

Maar vanwege defrost mania nog niet toegekomen het aan te sluiten.
Dank voor de reactie! Zojuist de thermostaat aangesloten, op de volgende wijze:

CN2 connector Thermostaat aansluiting
1 (H) 3 (T)
4 (L) 2 (C)

Vervolgens de Thermostaat ingesteld, waarbij de ruimtetemperatuur gekalibreerd is. Daarna 21,5 graden gevraagd bij een huidige 20,3 graden.

Ten slotte, op de remote controller de ruimte sensor van intern naar Extern aangepast.

Vol verwachting, maar geen resultaat. Er gebeurd niks en in De cloud instellingen is het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE9L7Z88tSzMZXJ7kUIduiYlYiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gerHJhSiwo1eIpXF9CKRLDpS.jpg?f=fotoalbum_large

Het blijft vervelend, dat het gewoon niet duidelijk is hoe deze thermostaat aan te sluiten. Ik kan natuurlijk de draden verwisselen, maar neem ik dan geen risico. Het blijft 230v, kan er iets kapot gaan?

Maar, dit plaatje lijkt toch echt TH (T aansluiten op H) aan te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y7a3pxy6qWBn5WEJTU88_j4Ozc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKgQZd8qVB7yikbadB0UKL70.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:33
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:25:
Ik stook War met thermostaat, 41-27 bij -10/15. DeltaT op 5 graden. Echter de wp gaat al 2 keer uit terwijl de thermostaat vragend blijft. komt dit door de hoge buitentemperatuur of is de afgifte van de radiatoren te weinig zodat hij uitgaat omdat hij de warmte niet kwijt kan?
Zo ziet het uit.
[Afbeelding]
is de stooklijn niet te laag? Waardoor op min. vermogen en deltaT=5 de Ta boven de stooklijn komt en de WP even uit gaat.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

BarryH schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:35:
[...]

is de stooklijn niet te laag? Waardoor op min. vermogen en deltaT=5 de Ta boven de stooklijn komt en de WP even uit gaat.
De ondergrens dan verhogen lijkt mij?
Heb hem nu verandert van 41-27 naar 41-31

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 09-12-2023 12:58 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikVers schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:22:
[...]

Die ts is niet door mij geschreven ik heb onlangs wel iets uitgebreider dit punt beschreven.

Wat was je retourtemperatuur ten tijden van de overshoot? Dat is je vertrekpunt om uit te rekenen met welke watertemp hij weer aanschiet.

@Bra-Jo dit heb ik geschreven, wellicht iets voor in de ts @FransvWoerkom
Met name incl voorbeeld zodat voor anderen iets duidelijke kan worden?

ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Man jij verdient echt wel een standbeeld hier, wat mij betreft. _/-\o_

Vanmorgen is ie uitgegaan op 28,1 aanvoer, 24,9 retour. Inmiddels is de retour gezakt tot 21,7, verschil van 3,2 graden. Ik neem aan dat ie dan zo meteen weer ergens aan gaat springen. Ik zal deze post even updaten als dat gebeurt. Wordt ook wel tijd, ondertussen ca. 3 uur zonder actie en het koelt nu in huis af richting onaangenaam.

Ik overweeg nog wel om de minimale temperatuur naar jouw 26 terugzetten (staat nu op 24). Probleem is dat dat vorige keer zorgde voor een binnentemperatuur van 23+ graden, ook niet ideaal. Maar hopelijk levert het tenminste langere runs op. Dit is het eigenlijk net niet.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:53:
[...]

Hangt er vanaf. Als het vorige week wel goed ging, dan idd de onderste waarde (die ws. bij +15 geld) omhoog.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 16:29
@Jurvh gebruik dezelfde thermostaat, op deze manier aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8NtnRJ-yOSeRPxPVJC3AhEevL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9ODb0IRMsBUhuaBjDovMPOU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSoeOv6rwt6O3AFb3D0ylaV-eCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEg5NU9tUCVRaBaTvLSKiaVa.jpg?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:53:
[...]

Hangt er vanaf. Als het vorige week wel goed ging, dan idd de onderste waarde (die ws. bij +15 geld) omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurvh
tonny147 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:02:
@Jurvh gebruik dezelfde thermostaat, op deze manier aangesloten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank!!! Dat is helemaal helder! Dus toch andersom.

Nu gaat de WP wel aan, maar dit lijkt alleen de initialisatie te zijn. Na warmtevraag van 22° bij een huidige temp. van 20,3° gebeurd er niks.

Verder zie ik nog dit, waar ik bij gebruik van de Remote controller wel de huidige en gevraagde temperatuur zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u48crLPqMTdHdvM_gjlDHNnEexg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mVLuO8vdweZOvRpgan6PVL6.jpg?f=fotoalbum_large

Herken jij dit?

De Thermostaat zelf staat als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMY4JQDgahKVpTfPTDWSz1hsVwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O9A9XdYVwuxojAgiAYJdy6a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jurvh op 09-12-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

BarryH schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:03:
[...]

Ja toen ging het goed, even in de gaten houden vandaag en morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Jurvh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:29:
[...]

Dank!!! Dat is helemaal helder! Dus toch andersom.

Nu gaat de WP wel aan, bij warmtevraag. Dus het lijkt te werken.

Wel zie ik nog dit, waar ik bij gebruik van de Remote controller wel de huidige en gevraagde temperatuur zie:

[Afbeelding]

Herken jij dit?
Dat klopt, er gaat geen data door de kabels. Aan/uit schakeling.
Mooi dat het nu werkt.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:59:
[...]

Man jij verdient echt wel een standbeeld hier, wat mij betreft. _/-\o_

Vanmorgen is ie uitgegaan op 28,1 aanvoer, 24,9 retour. Inmiddels is de retour gezakt tot 21,7, verschil van 3,2 graden. Ik neem aan dat ie dan zo meteen weer ergens aan gaat springen. Ik zal deze post even updaten als dat gebeurt. Wordt ook wel tijd, ondertussen ca. 3 uur zonder actie en het koelt nu in huis af richting onaangenaam.

Ik overweeg nog wel om de minimale temperatuur naar jouw 26 terugzetten (staat nu op 24). Probleem is dat dat vorige keer zorgde voor een binnentemperatuur van 23+ graden, ook niet ideaal. Maar hopelijk levert het tenminste langere runs op. Dit is het eigenlijk net niet.
Ze hebben hem al klaar, zoeken alleen nog naar een geschikte plaats om hem te plaatsen _/-\o_

n.b. als t te warm word kun hem je op de bekende manier stoppen, een kamer thermostaat :-)
Of je doet het zelf maar waarom denk ik dan?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurvh
tonny147 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:45:
[...]

Dat klopt, er gaat geen data door de kabels. Aan/uit schakeling.
Mooi dat het nu werkt.
Iets te voorbarig geweest helaas. Het moet de initialisatie zijn geweest waardoor de WP even kort aan ging.

Nadien, reageert de WP geheel niet na warmtevraag. Dan zijn er in mijn ogen 3 mogelijkheden:

1) Ik moet nog iets instellen aan de warmtepomp (heb al omgeschakeld van interne naar externe sensor). Moet er nog iets gebeuren?

2) Er moet nog iets gebeuren aan de thermostaat zelf. Echter heb ik die gehele handleiding doorgenomen, maar zie niks meer wat aangepast zou kunnen worden.

3) De Thermostaat was al defect / is defect geraakt door draden die initieel verkeerd om waren aangesloten.

Enig idee? Toch bizar, dat deze stap zo moeizaam gaat nadat de gehele installatie en configuratie van de WP zo straight foreward / soepel verliep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
@Jurvh Bij thermo staat nu "aan" verbinding wordt dus gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c41TgX4Li66cTW2cpflL8bbeMSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DKKs5tUDhiMlGhsuYpsaTxm1.jpg?f=user_large

Je zal iets meer info moeten geven qua instellingen, draai je war of vaste watertemperatuur.
Ik zal proberen je verder te helpen, maar ben zelf ook nog een rookie qua warmtepomp.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurvh
tonny147 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:24:
@Jurvh Bij thermo staat nu "aan" verbinding wordt dus gemaakt.
[[URL="https://tweakers.net/i/c41TgX4Li66cTW2cpflL8bbeMSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DKKs5tUDhiMlGhsuYpsaTxm1.jpg?f=user_larg

Je zal iets meer info moeten geven qua instellingen, draai je war of vaste watertemperatuur.
Ik zal proberen je verder te helpen, maar ben zelf ook nog een rookie qua warmtepomp.
Dank voor de moeite / tijd die je hierin steekt!

Mijn instellingen staan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBrlsQSnXOZEOiDbNQEoV8eEMbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWJzB8SSSb34xqFdYY1BbGhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzH55pPCR5NyCUjUYViUMUb8iCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OU4bjY7727o7Wl4Aphkwrg2s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Jurvh op 09-12-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Jurvh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:59:
[...]

Iets te voorbarig geweest helaas. Het moet de initialisatie zijn geweest waardoor de WP even kort aan ging.

Nadien, reageert de WP geheel niet na warmtevraag. Dan zijn er in mijn ogen 3 mogelijkheden:

1) Ik moet nog iets instellen aan de warmtepomp (heb al omgeschakeld van interne naar externe sensor). Moet er nog iets gebeuren?

2) Er moet nog iets gebeuren aan de thermostaat zelf. Echter heb ik die gehele handleiding doorgenomen, maar zie niks meer wat aangepast zou kunnen worden.

3) De Thermostaat was al defect / is defect geraakt door draden die initieel verkeerd om waren aangesloten.

Enig idee? Toch bizar, dat deze stap zo moeizaam gaat nadat de gehele installatie en configuratie van de WP zo straight foreward / soepel verliep.
1-Niet van interne naar externe sensor maar van interne naar externe thermostaat.

Als je dat hebt gedaan sluit even rechtstreeks van L naar heat op de printplaat. Gaat hij dan nog niet aan (na een spanningloos zetten) dan zal het met je water temp te maken kunnen hebben ervan uitgaande dat hij het hiervoor gewoon deed.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Jurvh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:35:
[...]

Dank voor de moeite / tijd die je hierin steekt!

Mijn instellingen staan als volgt:

[Afbeelding]
Dat lijkt goed te staan. Wat is je target en de actuele watertemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Als ik je stooklijn zie vraag je bij 8C buiten 24C aanvoer, vermoed dat na opstarten de aanvoertemperatuur hier gelijk overheen schiet, waardoor de WP weer stopt.
Mischien een plaatje van je data log.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurvh
ErikVers schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:37:
[...]

Dat lijkt goed te staan. Wat is je target en de actuele watertemp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esw-8W_XYu5TTNy_szY0DTke_pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgzdFVJYExYTIHmPHE4iQjLX.jpg?f=fotoalbum_large

Gevraagde temperatuur is 22° en huidige temperatuur is 20,3°.

Het komt hier met bakken uit de lucht, dus de actie om direct door te verbinden lukt nu even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurvh
tonny147 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:41:
Als ik je stooklijn zie vraag je bij 8C buiten 24C aanvoer, vermoed dat na opstarten de aanvoertemperatuur hier gelijk overheen schiet, waardoor de WP weer stopt.
Mischien een plaatje van je data log.
Gek genoeg in de data log leeg? Eerder monitorde ik daar dagelijks..

Maar met de interne Thermostaat, is de gevraagde tempratuur identiek en werkt het als een zonnetje. Op de veel te ruime Hysteresis na (wat de hele reden van schakelen naar deze externe Thermostaat is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
De registratie moet je elke 7 dagen weer opnieuw opstarten. Mischien staat er nog iets bij de statistieken?
Was het niet zo dat als je de controller gebruikt als thermostaat, deze de watertemperatuur stapsgewijs verhoogd tot de gevraagde aanvoertemp.
Hierdoor zou de WP rustiger moeten opstarten.
Probeer anders eens een vaste watertemperatuur van 30C eventueel silent mode aan.
@ErikVers doorverbinden zou dan ook aan de thermostaat kant kunnen? Sta je ook niet in de regen.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurvh
tonny147 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:56:
De registratie moet je elke 7 dagen weer opnieuw opstarten. Mischien staat er nog iets bij de statistieken?
Was het niet zo dat als je de controller gebruikt als thermostaat, deze de watertemperatuur stapsgewijs verhoogd tot de gevraagde aanvoertemp.
Probeer anders eens een vaste watertemperatuur van 30C eventueel silent mode aan.
@ErikVers doorverbinden zou dan ook aan de thermostaat kant kunnen? Sta je ook niet in de regen.
Gek genoeg, begint de WP nu ineens wel met verwarmen! Zit er iets van een vertraging in?

Wat wel opvalt is, dat de pompsnelheid zich nu niks meer lijkt aan te trekken van de DeltaT van 2°, bij 9L per min. Verder loopt hij heel rustig op ongeveer 22 hertz en een verbruik van 465.

En precies na bovenstaande alinea schakelt de WP naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3h5yMQBKIy4LRX0feTOZUnvp_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mq487tDFi6IoW3gNIxnN0fXO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht dat het nu werkt, maar blijf het monitoren. Super bedankt allen voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door Jurvh op 09-12-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:13
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:25:
Zo ziet het uit.
[Afbeelding]
Hij kan ook uitgaan omdat de target omlaag gaat, wat weer komt omdat de Tb omhoog gaat. Als je die er ook bij plot, zie je het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watt1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-12-2023
Ik ga binnekort beginnen aan de installatie van een mono 7kw. Ben me al aan het inlezen en in de installatiehandleiding staat dat de 3wegklep in de aanvoer moet komen. Nu is de ruimte niet groot en retour zou praktischer zijn. Heeft dit gevolgen?
Komt ook een vat voor sww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Watt1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:36:
Ik ga binnekort beginnen aan de installatie van een mono 7kw. Ben me al aan het inlezen en in de installatiehandleiding staat dat de 3wegklep in de aanvoer moet komen. Nu is de ruimte niet groot en retour zou praktischer zijn. Heeft dit gevolgen?
Komt ook een vat voor sww
op de retour werkt niet voor SWW, die moet op de aanvoer.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watt1
flippy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:38:
[...]

op de retour werkt niet voor SWW, die moet op de aanvoer.
Ah ok, wat zou er dan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Watt1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:42:
[...]

Ah ok, wat zou er dan gebeuren?
door stromingen word je hele aanvoer alsnog warm. niet handig tijdens een SWW run.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:44:
[...]
door stromingen word je hele aanvoer alsnog warm. niet handig tijdens een SWW run.
Je bedoelt eenpijpstromingen? Dat hangt dan ook weer af van de layout van je systeem. Bijvoorbeeld of je tank op zolder of in de kelder staat. Als er door de gekozen layout kans is op eenpijpstroming, dan moet je dat voorkomen door een extra bochtje of inderdaad een betere plek voor je driewegkraan.

Het is kennelijk niet erg dat de aanvoerleiding naar het verwarmingscircuit warm wordt tijdens een sww run. Aan het eind van die run zet de pana de driewegklep terug en spoelt met grote snelheid het hete water uit wp en leidingen door het verwarmingscircuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:44:
[...]

m.i. zou ‘t niet heel veel moeten uitmaken, in de aanvoer of retour. Wat vooral uitmaakt is de plek in de installatie waar de Boiler zit aangesloten. Als aanvoer en retour van de boiler dichter bij de WP zitten dan ‘t afgiftesysteem dan maakt ‘t volgens mij sowieso niet uit. Als de boiler verderop zit aangesloten (aanvoer of afvoer) kan je, afhankelijk van je installatie, een warmte stroming door je installatie krijgen. Ook dan maakt denk in 3-weg klep in aanvoer of afvoer niet veel uit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watt1
blb4 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:26:
[...]

m.i. zou ‘t niet heel veel moeten uitmaken, in de aanvoer of retour. Wat vooral uitmaakt is de plek in de installatie waar de Boiler zit aangesloten. Als aanvoer en retour van de boiler dichter bij de WP zitten dan ‘t afgiftesysteem dan maakt ‘t volgens mij sowieso niet uit. Als de boiler verderop zit aangesloten (aanvoer of afvoer) kan je, afhankelijk van je installatie, een warmte stroming door je installatie krijgen. Ook dan maakt denk in 3-weg klep in aanvoer of afvoer niet veel uit.
Dank voor de reactie. Plaatsing zou in de buurt zijn van de wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Watt1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:21:
[...]

Dank voor de reactie. Plaatsing zou in de buurt zijn van de wp.
Als je kijkt naar onderstaande schema zie je dat 't niet uitmaakt als die 3weg-klep in de retour zou zitten, in beide gevallen is er geen stroming via 't afgiftesysteem mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L96RutTH7TSO7L5Ej0Bi1qKMHhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dT3SV77l33mS0N4bVucRxBpm.png?f=fotoalbum_large

Er is een verschil met een installatie zoals ik die heb, zie hieronder waar 't retourwater ook via de radiatoren kan stromen (zie groene pijl). In deze situatie maakt 't wel iets uit of de 3-wegklep in de aanvoer of retour zit, zou die in de retour zitten dan stroomt er warmer water door de radiatoren met meer afgifte als gevolg.
Ik stuur nu trouwens de radiatorkranen dicht als de DHW run start en weer open als de DHW run klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXC00gJwdktI28i_CypAPcTJC58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PbBb35WEqyjbb05pzdWbJP90.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
blb4 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:04:
[...]

Als je kijkt naar onderstaande schema zie je dat 't niet uitmaakt als die 3weg-klep in de retour zou zitten, in beide gevallen is er geen stroming via 't afgiftesysteem mogelijk.

[Afbeelding]
[...]
Met de tank boven kan het prima. Met de tank in de kelder, zoals ik heb, zou het hete water van de tank via de bovenkant van de horizontale leiding tot de warmtepomp stromen en via de onderkant van dezelfde leiding afgekoeld weer terug. Dus ik heb mijn 3-wegklep in de aanvoer zitten vlakbij de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Jurvh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]

Gevraagde temperatuur is 22° en huidige temperatuur is 20,3°.

Het komt hier met bakken uit de lucht, dus de actie om direct door te verbinden lukt nu even niet.
Ok dan is mij wel helder waar de schoen wringt. Ik ga nooit lager dan een target 26 (misschien keer 25) anders gaat hij nooit meer aan na een dhw run of een overshoot zie de meerdere berichten van mij en in de ts voor de parameters waarop hij weer aanslaat na een overshoot.

Stel gelijk ff je pump flow in want volgens mij loopt die ook veel te hard als ik je printscreen zo zie.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

tonny147 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:56:
Klopt alleen sluit je dan geen kabelbreuk uit, maar gezien een stooklijn target 20 wat ik net in zijn plaatje zie haak ik ff af. Geen energie meer voor vandaag om opnieuw uit te leggen.

26!!!!!!!! 😏

Welterusten 😋🫡

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2023 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:21:
[...]

Met de tank boven kan het prima. Met de tank in de kelder, zoals ik heb, zou het hete water van de tank via de bovenkant van de horizontale leiding tot de warmtepomp stromen en via de onderkant van dezelfde leiding afgekoeld weer terug. Dus ik heb mijn 3-wegklep in de aanvoer zitten vlakbij de tank.
Pfff, lastig hoor, dat warme stilstaande water! Maar dit is dus waar thermosifons voor dienen (om die stromingen te voorkomen dan).

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 10-12-2023 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkOhuis
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-10-2024
Heeft iemand al ervaring met de L-serie? Handleiding en servicedocumenten gevonden?

Ik ben benieuwd of hij ook enkel als buitenunit te gebruiken is zonder binnen een hydrobox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
@HenkOhuis ik heb een L-serie. Handleiding en service documenten zijn eenvoudig met Google te vinden even zoeken op productcode van de versie die je zoekt.

Buitenunit is niet los te gebruiken omdat de aansturing in de binnenunit zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
HenkOhuis schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:46:
Heeft iemand al ervaring met de L-serie? Handleiding en servicedocumenten gevonden?

Ik ben benieuwd of hij ook enkel als buitenunit te gebruiken is zonder binnen een hydrobox.
https://www.panasonicproc...anual_PAPAMY1209153CE.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik heb laatst een aantal PAW-A2W-RTWIRED meegenomen uit Engeland omdat ze daar goedkoper waren, de originele Panasonic thermostaat dus met instelbare hysterese, aantal schakelmomenten p/u en klokprogramma. Heb er nog eentje over, liefhebbers mogen zich melden per PB, niet in dit topic svp.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 11-12-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
ASW1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:00:
Ik heb laatst een aantal PAW-A2W-RTWIRED meegenomen uit Engeland omdat ze daar goedkoper waren, de originele Panasonic thermostaat dus met instelbare hysterese, aantal schakelmomenten p/u en klokprogramma. Heb er nog eentje over, liefhebbers mogen zich melden.
Ik heb je een bericht gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52
ASW1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:00:
Ik heb laatst een aantal PAW-A2W-RTWIRED meegenomen uit Engeland omdat ze daar goedkoper waren, de originele Panasonic thermostaat dus met instelbare hysterese, aantal schakelmomenten p/u en klokprogramma. Heb er nog eentje over, liefhebbers mogen zich melden.
Ik heb ook nog een PAW-A2W-RTWIRED liggen. Blijk hem eigenlijk helemaal niet nodig te hebben omdat WAR+interne thermostaat eigenlijk gewoon heel goed werkt bij ons. Dus mocht iemand interesse hebben. Let me know

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Nu probeer ik (wederom) het gedrag van de WP te verklaren. Als ik de service manual erbij pak om te bepalen welk gedrag hij zou moeten vertonen, kan ik het nog niet helemaal rijmen. De buitentemperatuur blijft redelijk gelijk, maar na de SWW run om 2300 (wat misschien niet helemaal handig is) draait hij vervolgens veel onrustiger. In huis verandert er niets, behalve dat we niet heen en weer lopen.

De huidige instelling is als volgt. Er is geen externe thermostaat aanwezig. Er worden wel een aantal groepen geknepen en de controller hangt in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XjehI1ntnPib2iQHq9G-L-uz_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sv7EuYJcg3B5O7jbMKiJlltJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjcY2ry5qQizAArHcQE28qygCiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eeN89jDO3KdfbokICyF4XkP1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha5wxuQ-4PfZgC7-YAmXr4WEejw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3KNHbA2WOq3p2cFixDZ9WHAR.png?f=fotoalbum_large

Wie heeft een tip om eens naar te kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRCutrslrzasb3T7WpQU5e4AmHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOIjYmI8fM9eOsQzt925cAYC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@wervisser ga je in de avond net een paar groepen knijpen?
En zet de windsnelheid er eens naast….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
BarryH schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:18:
@wervisser ga je in de avond net een paar groepen knijpen?
En zet de windsnelheid er eens naast….
Die groepen knijpen zich uiteindelijk zelf op basis van temperatuur in een specifieke ruimte. Nu verwacht ik niet dat dit in de nacht opeens verandert.

Windsnelheid? Is dat iets vanuit Aquarea, want daar zie ik niets staan wat daar enigszins op lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
wervisser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:13:
[...]
Windsnelheid? Is dat iets vanuit Aquarea, want daar zie ik niets staan wat daar enigszins op lijkt.
Maar goed ook. Tien variabelen is veel meer dan genoeg. Zeker als ze bijna dezelfde kleur hebben en ze allemaal onleesbaar worden gemaakt door de discharge temp. Waarom denk je dat tank temp en outdoor piping temp van belang zijn? Waarom moeten we een etmaal zien terwijl een halve dag meer dan genoeg zou zijn? Bedenk altijd dat wij niet even over de grafiek kunnen hoveren om te zien wat iets voorstelt, en dat wij ook niet eventjes de muiswijzer ergens kunnen neerzetten waar geen langwerpige tag verschijnt.

Ik zie in de loop van de dag de Ta oplopen. Komt dat door lagere buitentemperatuur? Ik zie na middernacht de Ta en frequentie oplopen voor hij stopt. Kan hij de warmte nog kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:15
Graag wil ik het volgende met jullie delen en heb een vraag daarover. Mijn wp (9kw monobloc) draait vanaf Januari '23. Woning houdt hij obv stooklijn mooi warm, en het 300 liter SWW vat (geschakeld met 3 weg klep) wordt dagelijks om 12.30 met SWW run verwarmt naar 53 graden.

Met kouder weer ( <5 graden) komen de gebruikelijke defrost runs zoals bij iedereen, echter vind ik dat de warmtepomp daarbuiten veel te veel aan- uit schakelingen heeft voor het aantal draaiuren:
Bedrijfstijd: 2732 h Cycli: 2754.
Heb de huidige instellingen na wat uitproberen van andere tweakers overgenomen en dat werkt prima voor de momenten met voldoende warmtebehoefte. Wanneer hij op het randje van aan-uit schakelen zit pendelt hij echter gigantisch..

Afgiftesysteem: ca. 60 m2 open vvw + 5 radiatoren
Ik draai standaard in stille modus 3, om rustiger te laten starten en stiller in bedrijf te zijn.
Debiet zit standaard op ca. 10-12 liter/minuut (max bedrijfstijd 0x58)

De Pana kan zomaar dag mooi lopen zonder enig aan-uit gaan, maar het lijkt erop dat hij rondom minimaal inschakel temperatuur enorm gaat pendelen.

Wie kan en wil mij eerlijke feedback geven? Alvast dank!

Kan mooi lopen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4xzfrF2ZWy3oMft50yJ5xqSHc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ab2C0yIRtNm6hRYHIK9KxO03.png?f=fotoalbum_large

Zie hieronder huidige statistiek met enorm pendel gedrag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDwccCX5DSrSPJ3D8yldV7Zl-t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPqSVYQdWKrQh7mUjWnCzTmr.png?f=fotoalbum_large

En actuele instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwETkBPuaSxOzjrikWc3g1xp__k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jkTggIN9OBXu65Nd3mkF7EAA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
jvaessen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:42:
Graag wil ik het volgende met jullie delen en heb een vraag daarover. Mijn wp (9kw monobloc) draait vanaf Januari '23. Woning houdt hij obv stooklijn mooi warm, en het 300 liter SWW vat (geschakeld met 3 weg klep) wordt dagelijks om 12.30 met SWW run verwarmt naar 53 graden.

Met kouder weer ( <5 graden) komen de gebruikelijke defrost runs zoals bij iedereen, echter vind ik dat de warmtepomp daarbuiten veel te veel aan- uit schakelingen heeft voor het aantal draaiuren:
Heb de huidige instellingen na wat uitproberen van andere tweakers overgenomen en dat werkt prima voor de momenten met voldoende warmtebehoefte. Wanneer hij op het randje van aan-uit schakelen zit pendelt hij echter gigantisch..

Ik draai standaard in stille modus 3, om rustiger te laten starten en stiller in bedrijf te zijn.

De Pana kan zomaar dag mooi lopen zonder enig aan-uit gaan, maar het lijkt erop dat hij rondom minimaal inschakel temperatuur enorm gaat pendelen.

Kan mooi lopen..
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En actuele instellingen.
[Afbeelding]
Zoals je kan zien begint hij te pendelen op het moment dat je Ttarget 1 graat daalt. Daardoor komt je Ta 2 graden (of meer) boven je Ttarget, en dus gaat hij uit. Iets later is je water weer genoeg afgekoeld en dus gaat ie weer aan.

Typisch pendel gedrag dus: Hij kan zijn warmte niet snel genoeg kwijt. Enige wat ik kan bedenken is de target omhoog (dus je WAR curve hoger / vlakker), en dan met een thermostaat de boel uitzetten zodra alles op temperatuur is.

edit: Wat je ook nog even moet meten is de retour temperatuur van je VVW en al je radiatoren. Ik had zelf 1 radiator in een systeem van alleen maar VVW. Die 1e radiator acteerde echter als bypass waardoor het water dat terugging naar de WP veel te hoog was, en dus ging ie pendelen. De flow van de radiatoren verlagen (met voetventiel) forceert relatief meer flow door de VVW, welke waarschijnlijk een groter afgifte vermogen heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 12-12-2023 11:52 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:29:
[...]

Maar goed ook. Tien variabelen is veel meer dan genoeg. Zeker als ze bijna dezelfde kleur hebben en ze allemaal onleesbaar worden gemaakt door de discharge temp. Waarom denk je dat tank temp en outdoor piping temp van belang zijn? Waarom moeten we een etmaal zien terwijl een halve dag meer dan genoeg zou zijn? Bedenk altijd dat wij niet even over de grafiek kunnen hoveren om te zien wat iets voorstelt, en dat wij ook niet eventjes de muiswijzer ergens kunnen neerzetten waar geen langwerpige tag verschijnt.
Steekhoudende argumentatie, daar kun je inderdaad erg weinig mee.
Ik zie in de loop van de dag de Ta oplopen. Komt dat door lagere buitentemperatuur? Ik zie na middernacht de Ta en frequentie oplopen voor hij stopt. Kan hij de warmte nog kwijt?
Die laatste is wel een goed punt. Op enig moment springt de compressor aan, waardoor er een hogere Ta wordt behaald. Hij pruttelt vervolgens een periode met een deltaT van 5 (is ook zo ingesteld) om vervolgens uit te gaan. Dit zal dan het punt zijn dat hij geen afgifte meer kan realiseren.
Vervolgens gaat hij weer aan wanneer de inlet 3 graden afwijkt met het moment van uitschakelen. Dit is gedocumenteerd als conditie.

Dan is de vraag hoe ik de afgifte kan rekken voor een langere run. Hiervoor heb ik de pompsnelheid naar beneden afgesteld, met het idee dat het hierdoor langer zou duren. Dit is misschien een misvatting van mijn kant. De Ta verder verhogen klinkt niet logisch, want dan bereikt hij het afschakel punt sneller en verlagen zorgt misschien voor een te lage afgifte?

Ik denk dat onderstaande afbeelding dan beter werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6P4suEGSzqY0q38CBjVVqQk7dU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqKzR0FEeR0sZ0QKk1Q5eyYY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49
wervisser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:58:
[...]

Steekhoudende argumentatie, daar kun je inderdaad erg weinig mee.

[...]

Die laatste is wel een goed punt. Op enig moment springt de compressor aan, waardoor er een hogere Ta wordt behaald. Hij pruttelt vervolgens een periode met een deltaT van 5 (is ook zo ingesteld) om vervolgens uit te gaan. Dit zal dan het punt zijn dat hij geen afgifte meer kan realiseren.
Vervolgens gaat hij weer aan wanneer de inlet 3 graden afwijkt met het moment van uitschakelen. Dit is gedocumenteerd als conditie.

Dan is de vraag hoe ik de afgifte kan rekken voor een langere run. Hiervoor heb ik de pompsnelheid naar beneden afgesteld, met het idee dat het hierdoor langer zou duren. Dit is misschien een misvatting van mijn kant. De Ta verder verhogen klinkt niet logisch, want dan bereikt hij het afschakel punt sneller en verlagen zorgt misschien voor een te lage afgifte?

Ik denk dat onderstaande afbeelding dan beter werkt.

[Afbeelding]
Zo te lezen heb je vloerverwarming, wat is de reden dat de regeling op een delta van 5 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Ramon_1984 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:48:
[...]

Zo te lezen heb je vloerverwarming, wat is de reden dat de regeling op een delta van 5 staat?
Klopt, op een enkel badkamer radiator na is het volledig vloerverwarming. Een delta van 5 is hierin niet wenselijk maak ik hieruit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wervisser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:01:
[...]

Klopt, op een enkel badkamer radiator na is het volledig vloerverwarming. Een delta van 5 is hierin niet wenselijk maak ik hieruit op?
Vloerverwarming is inderdaad vaak een kleine delta T, proef ondervindelijk kan je de delta op 2/3 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:13
Met een delta van 5 wil je pomp relatief snel draaien en die ga je vervolgens beperken.
Beter is om die beperking eraf te halen en je delta T hoger te zetten.
Dan geeft je de WP meer "werkruimte" om te zoeken.
(ook niet te hoog, want dan is je vloer niet regelmatig meer verwarmd, even experimenteren dus)

edit n.a.v het antwoord hierboven: experimenteren dus en kijken wat voor jouw werkt.
iig in beide gevallen de beperking van de pomp eerst eraf halen

[ Voor 19% gewijzigd door Motorfret op 12-12-2023 13:21 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Ik heb de kwh-meter een jaar voor de unit zitten (10-12-2022 <> 10-12-2023):

Algemene gevens:
Locaties: Twente NL
Huis: Bouwjaar 1960, redelijk nageisoleerd, onderverdieping vvw 80m2.
WP: 7KW Split
Stooklijn: -15/33 +15/22, dT3
Pomp snelheid: +-21L/min
Binnentemperatuur: Het gehele jaar rond de 21
Gasverbuik: +- 1000m³ (=9736kWh)
Geschatte WP verbruik: 2434kWh (Wij hielden rekening met een gem COP van 4. 9736/4= +-2434kWh per jaar.

Resultaten:
Compressor
Bedrijfstijd: 3290 h
Aantal bedrijfscycli: 1653 starts
Ruimteverwarming bedrijfstijd (E-Heater): 96 h

Kwh-meter in de meterkast geeft weer 2034,5kwh (Volgens de panasonic zou het 1531 kwh hebben opgenomen). Ik ben afgelopen zomer al tot de conclusie gekomen dat door WAR only te draaien de unit +- 1Kwh per dag verbruikt als standby om de pompen te laten draaien om TR te kunnen meten. Standby verbuik regristreert de pana niet als 'verbuik'. De WP heeft Juni/Juli/Aug nagenoeg uitgestaan dus hij zal +-280Kwh standby verbruik hebben gehad.

Conclusie
Samen gevat 2034,5 kwh voor de unit en 288kwh voor de e-heater (96h * 3kw uitgegaan van max vraag) geeft een totaal van 2322,5 kwh. onze geschatte 2434kwh komt aardig overeen. :)

Bekijken we het financieel dan hebben wij dus 2,5 keer de hoeveelheid kwh nodig t.o.z van M³. Zolang gas dus min 2,5x duurder is dan stroom besparen we geld. :*)

Kijk ik naar de terugverdien tijd is onderstaande een goede indicatie. Momenteel hebben wij een vast contract (sinds Okt. 2023), wij zouden in 'theorie' de komende 3 jaren +- €1725/pj aan gaskosten hebben gehad met dit contract (prijzen van destijds gebaseerd op 1000m³/pj incl. vast recht etc.) we maken nu €822,5 extra stroom kosten. We besparen dus de komende 3 jaren €2527. Wij zullen de WP dus binnen de aankomende 3 jaar terugverdient hebben. Met een totale t.v.t. Van +-4,5jr _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Cige op 13-12-2023 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 15:32
Na (flink) wat uitzoekwerk voor de aanschaf van een warmtepomp (Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980) heb ik volgens mij m'n tekening compleet. De warmtepomp is inmiddels onderweg en ik wil deze week de bestelling van de onderdelen de deur uit doen. :)

Iemand nog tips en/of aanvullingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81Md6CcbT6Vf9eq45MhSlFg4kxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iThpSXZBVquvdIGgRe5oN3gR.png?f=fotoalbum_large

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:53
WOrange schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:43:
Na (flink) wat uitzoekwerk voor de aanschaf van een warmtepomp (Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980) heb ik volgens mij m'n tekening compleet. De warmtepomp is inmiddels onderweg en ik wil deze week de bestelling van de onderdelen de deur uit doen. :)

[Afbeelding]
Lijkt me aardig compleet. Ik heb zelf auto ontluchers op aanvoer en retour van de vvw. Ben ik achteraf blij mee. Heb 2 verdelers, dus nu vier ontluchters. Had ze bij Amazon van caleffie, het type dat flippy had genoemd ergens. Was erg goed geprijsd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
WOrange schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:43:

[Afbeelding]
Ik neem aan dat het bestaande radiatoren zijn. Zitten daar geen voetventielen/thermostaatkranen aan? Als die radiatoren allemaal wijd open staan, gaat al het water door de radiatoren en niet door de vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Ramon_1984 @Motorfret
Heb de pomp weer op maximaal vermogen gezet en dT naar 2. Even afwachten wat dit brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:13
Heren,

De thermostaat zit er in👍 dus de wp gaat niet meer aan om onverklaarbare redenen, alleen zit ik nog steeds met het probleem dat ik de schuur maar 13 graden wil stoken en dat hierdoor de Tr dus nauwelijks boven de 20c uitkomt waardoor de backup heater constant inschakelt.

Wie o wie heeft hiervoor de oplossing?

Ik zat zelf te denken om meer flow door de VVW te sturen zodat het water iets minder kans heeft om zijn warmte af te geven maar dit zal uiteindelijk weer mis lopen zodra de vloer wat op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Paul2 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:03:
Heren,

De thermostaat zit er in👍 dus de wp gaat niet meer aan om onverklaarbare redenen, alleen zit ik nog steeds met het probleem dat ik de schuur maar 13 graden wil stoken en dat hierdoor de Tr dus nauwelijks boven de 20c uitkomt waardoor de backup heater constant inschakelt.

Wie o wie heeft hiervoor de oplossing?

Ik zat zelf te denken om meer flow door de VVW te sturen zodat het water iets minder kans heeft om zijn warmte af te geven maar dit zal uiteindelijk weer mis lopen zodra de vloer wat op temperatuur komt.
Hogere flow is juist meer afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 23:02
Aangezien in de handleiding van de Panasonic L serie staat dat je geen automatische ontluchters mag plaatsen ivm met R290, vraag ik me af wat een beste aanpak is om de lucht uit het systeem te forceren.

Ik blijf namelijk lucht horen in het systeem, met name bij de pomp, terwijl ik bij het ontluchtventiel, bovenin de binnenunit, maar heel weinig lucht ontsnapt. Ook als ik op de bovenverdieping de jaga-mini's ontlucht, komt daar vrijwel alleen maar water uit.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 15:32
Maurice1066 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:13:
[...]

Lijkt me aardig compleet. Ik heb zelf auto ontluchers op aanvoer en retour van de vvw. Ben ik achteraf blij mee. Heb 2 verdelers, dus nu vier ontluchters. Had ze bij Amazon van caleffie, het type dat flippy had genoemd ergens. Was erg goed geprijsd
Dank voor je tip. Ik kon het zo snel niet terugvinden in het forum, maar heb ze in m'n lijst voor minder dan €10,-, dus dat is ook wel goed te doen.
Waarom ben je er blij mee, merkbaar op beide leidingen veel lucht?
FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:07:
[...]

Ik neem aan dat het bestaande radiatoren zijn. Zitten daar geen voetventielen/thermostaatkranen aan? Als die radiatoren allemaal wijd open staan, gaat al het water door de radiatoren en niet door de vvw.
Dat klopt, het zijn bestaande radiatoren, inclusief voetventiel en thermostaatkraan. De installatie zal waterzijdig ingeregeld worden bij de inbedrijfstelling. Dus dat moet goed komen :)
Dank voor je tip.

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:13
Ramon_1984 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:14:
[...]

Hogere flow is juist meer afgifte.
Tot de maximale afgifte bereikt wordt en dan zal de Tr omhoog lopen? (dit was de gedachte gang).

Zie hier de datalog, elke opstart cyclus start de Tr bij ongeveer 13.5 en duurt >30min om hem boven de 20c te krijgen (dan sprint de backup ook weer uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nRVxUVhPutlxqdDVtlE5JdoPik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o6DT08Ybohbm4FZk18O2u3os.png?f=fotoalbum_large
FransvWoerkom schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:43:
[...]
Houd ons vooral op de hoogte van de prestaties met de nieuwe thermostaat!
De update :)

EDIT:

In de manual zag ik de funcite ''Heater on delay time'' die heb ik van 30min naar 60min gezet maar volgens mij werd er al gezegd dat dit een andere functie was

[ Voor 8% gewijzigd door Paul2 op 12-12-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Laatst online: 19:50
Kort vraagje, welk (merk?) expansievat gebruiken jullie voor SWW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Update94 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:25:
Kort vraagje, welk (merk?) expansievat gebruiken jullie voor SWW?
ik heb een flamco, maar vraag me niet waarom, ik heb geen idee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
twain4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:30:

ik heb een flamco, maar vraag me niet waarom, ik heb geen idee. :+
Ik heb ook flamco op het oog, zo'nbeetje de enige betaalbare met BRL-K14021 (Kiwa) certificering die ik tot nu toe heb gevonden.

Edit: Deze zijn bijvoorbeeld veel goedkoper (hoewel de druk voor deze ook te laag is: https://www.ho-michielsen...kvat-rood-50-liter-staand

[ Voor 24% gewijzigd door Update94 op 12-12-2023 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

waarom zou je uberhaupt een SWW expansievat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
flippy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:43:
waarom zou je uberhaupt een SWW expansievat gebruiken?
Bij een aantal SWW vaten wordt het voorgeschreven en vervalt ook je garantie als je dat niet hebt gedaan vanwege incorrecte installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jvaessen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:42:

Kan mooi lopen..
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En actuele instellingen.
[Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat je het debiet hebt gemaximaliseerd op 10-12 l/min?
Zo ja, waarom is dat? De fabrikant heeft het voor dit model over 24/25 l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Update94 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:52:
[...]

Bij een aantal SWW vaten wordt het voorgeschreven en vervalt ook je garantie als je dat niet hebt gedaan vanwege incorrecte installatie.
Wat maakt het voor het vat uit of je een expansivat gebruikt of het veiligheidsventiel? Veiligheidsventiel zal zoizo afgaan dus het nut is er niet als je kijky naar de kosten van zon vat en de hoge mate van uitval van die dingen.

Heb je ergens een voorsschrift waar het bijstaat dat een expansievat verplicht is en hun motivatie ervoor? Een technishe reden kan er immers niet zijn want het effect van beide is voor de tank hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-12-2023 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Ik neem aan dat je een overstortventiel bedoeld.

Er zit wel degelijk verschil in als ik het goed begrijp, een overstortventiel zal in werking treden bij 8 bar (sommige boilers 6 bar) en dan staat er dus al behoorlijk wat druk op je boiler. Het ventiel gaat dan open om schade te voorkomen.

Een expansievat zorgt ervoor dat het water ergens heen kan waardoor de drukverhoging beperkt blijft en je vat minder stres ervaart. Dat is de theorie in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:32:
[...]

Wat maakt het voor het vat uit of je een expansivat gebruikt of het veiligheidsventiel? Veiligheidsventiel zal zoizo afgaan dus het nut is er niet als je kijky naar de kosten van zon vat en de hoge mate van uitval van die dingen.

Heb je ergens een voorsschrift waar het bijstaat dat een expansievat verplicht is en hun motivatie ervoor? Een technishe reden kan er immers niet zijn want het effect van beide is voor de tank hetzelfde.
Ik heb ook ff naar zo'n ssw expansievat gekeken, ook met 't idee dat 't wat zonde is dat je wat (warm) water lekt zonder, maar toch gewoon voor een inlaatcombinatie gekozen, wel zo simpel en compact.

Maar er is m.i. wel een drukverschil toch, met inlaatcombinatie is de druk tot 6 of 8 bar, met een expansievat wordt 't niet veel meer als de gewone waterdruk dus rond de 2 bar toch? De panasonic boiler die ik heb specificeerd een inlaatcombinatie van 8 bar, neem aan dat dit vrij standaard is en dan ook geen problemen geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
[...]
Sommige automobilisten rijden met 80km/h over onze doorgaande 30km weg. Zij gaan ervan uit dat zij vanwege de veel kortere verblijftijd veel minder kans lopen een overstekend schoolkind te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Expansievat voor sanitair water nodig of niet?

In dit topic is er ook over gesproken en over de belasting van de tank. Mijn vraag was vooral wat de ervaringen ermee zijn en niet zozeer of ik het wel/niet zou moeten doen maar wellicht moet ik het heroverwegen en een 4 bar overstortventiel ertussen zetten.

Ik heb overigens ook al een 6 bar inlaatcombinatie en ook nog eens een overstortventiel op de tank zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:53
WOrange schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:49:
[...]

Dank voor je tip. Ik kon het zo snel niet terugvinden in het forum, maar heb ze in m'n lijst voor minder dan €10,-, dus dat is ook wel goed te doen.
Waarom ben je er blij mee, merkbaar op beide leidingen veel lucht?
Liep te klooien met een sleutel ontluchter, kreeg het er niet makkelijk uit. Nu heb je geen omkijken tijdens vullen. Met alleen vvw is het bij mij toch al lastig alle lucht uit de vloer te krijgen. De luchtbellen uit de vloer hopen zich niet zo makkelijk op in de verdeler, had het idee dat ze er zo uit gingen als ze de kans kregen te ontsnappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Als de fabrikant zegt (stiekem) dat hun tanks niet tegen de opgegeven drukken kunnen kan je beter naar een andere fabrikant kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Je theorie klopt helaas niet, in de praktijk zit je beter.
De afgifte (afgifte gaat feitelijk om vermogen, een gevolg van het temperatuurverschil tussen afgiftesysteem en omgeving) zal bij een hogere flow juist hoger zijn, omdat de gemiddelde temperatuur tussen begin en eind hoger wordt en er dus meer vermogen wordt afgegeven. Echter betekent dat dus inderdaad wel dat het water warmer terugkomt bij de WP en dat is wat je bedoelt te bereiken.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik heb even je "historie" gemist en er zijn hier teveel verhalen door elkaar om het nog terug te gaan zoeken. In het algemeen geldt 1 van deze:
A. Indien je meer hebt dan alleen die schuur dan kan je de leiding naar de schuur gewoon "knijpen". Door te knijpen zal simpelweg het systeem in de schuur "minder doen" en gaat er meer energie naar de rest van je huis.
B. Indien die schuur de enige is aan de WP dan kan je de Ta verhogen en de thermostaat meer laten werken. Hogere Ta betekent dan ook een hogere Tr en dus geen BH meer.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Weet iemand wat het modulatiebereik is van de WH-UDZ07KE5 en WH-UDZ09KE5?

Ik heb in principe voldoende aan de WH-UDZ07KE5. Maar als het minimumvermogen hetzelfde is als de WH-UDZ09KE5, dan kan ik beter die nemen. Dat geeft iets meer reserve voor als het echt koud wordt en bovendien iets hogere subsidie. Weinig prijsverschil dus.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 11:09
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over het aansluiten van een buffervat op de Panasonic WH-MDC07J3E5.

De warmtepomp is vorige week geinstalleerd in combinatie met vanwege ruimtegebrek een SWW vat en een buffervat in één, maar mijn vraag gaat exclusief over het buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl8oyvnuw36-vPcmLhv5XR9fZME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xH24JnVuce4YLjktlymQJ3w.png?f=fotoalbum_large

De installateur heeft het vat helaas aangesloten met 4 leidingen volgens voorbeeld A. Als gevolg moet de weercompensatie curve hoger staan dan nodig omdat door onnodige menging de temperatuur van het water wat bij de radiatoren aankomt een stukje lager is dan wat de warmtepomp levert (gebruikelijke verhaal). Ik heb contact gehad met de fabrikant van het vat die mij verteld heeft dat er geen onzichtbare interne leidingen in het vat zitten en dat de aansluitdiagram gewoonweg een veelbeeld is en dat installaties zich hier niet aan hoeven te houden.

Nu wil ik voordat de installatie formeel is afgerond bespreken met de installateur dat de aansluiting van het vat wordt aangepast naar voorbeeld C waar het slechts met 2 leidingen is aangesloten.

Echter.. In voorbeeld C is een temperatuursensor voor het buffervat (die op het T stuk is aangesloten) aanwezig en een standaard Aquarea installatie meet de flow temperatuur ipv het buffervat.

Ik lees het volgende online (ben niet bekend met de bron, maar het laat me twijfelen):
2-pipe buffers should only be used when the heat source is turned on and off based on buffer tank temperature. The reasoning is as follows: If the heat pump flow rate and load flow rate are about the same, there will be very little flow through the tank. This could lead to the heat pump shutting off based on satisfying the space-heating thermostat, without adding much heat to the tank. In this scenario the tank is not “engaged” in the energy flow streams. However, when the heat pump is controlled directly from tank temperature, the heat pump should continue to run even after the space-heating thermostat is satisfied, banking heat that’s immediately ready to go to the next zone requesting it.
Dit roep de volgende vragen op:
  1. Betekent dit dat voorbeeld C voor de Aquarea warmtepomp niet geschikt is
  2. Is er een extra PCB (CZ-NS4P) en buffervat sensor (PAW-AW-TSBU) nodig om voorbeeld C te laten werken?
  3. Ondersteunt de Aquarea warmtepomp het gebruik van een weercompensatie curve in combinatie met een buffervat sensor?
Mijn verwachting is dat onze warmtepomp behoorlijk veel efficiënter kan draaien als we ongewenste menging tegengaan, dus ik probeer er achter te komen hoe ik dit kan aanpakken. Helaas verwacht ik dat door onze over het algemeen beperkte warmtebehoefte een buffer onvermijdelijk is.
Pagina: 1 ... 42 ... 89 Laatste