Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Pazo schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:34:
[...]
Temperatuur over 24 uur schommelt tussen 20,5 en 21,2 op een piek, dus dat vind ik al aardig netjes. Ik heb wel de Doeltemperatuur zone op -1 staan. -2 werkt niet want dan begint ie te pendelen. Nu loopt ie aardig netjes. Afgelopen 24 uur ongeveer ieder uur een defrost gehad, maar als de buitentemperatuur >2 graden is komt ie in een hele stabiele run:

[Afbeelding]
Heb je een beeld van het minimum vermogen van de 7kW K serie? Tot hoever kunnen ze terug moduleren? En hoe is het geluid van de buitenunit? Voor je gevoel geschikt voor in de tuin bij een tussenwoning?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:13
FransvWoerkom schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:57:
[...]

Sommige automobilisten rijden met 80km/h over onze doorgaande 30km weg. Zij gaan ervan uit dat zij vanwege de veel kortere verblijftijd veel minder kans lopen een overstekend schoolkind te raken.
Bedankt voor je input😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
teun95 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:47:
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over het aansluiten van een buffervat op de Panasonic WH-MDC07J3E5.

De warmtepomp is vorige week geinstalleerd in combinatie met vanwege ruimtegebrek een SWW vat en een buffervat in één, maar mijn vraag gaat exclusief over het buffervat.

[Afbeelding]

De installateur heeft het vat helaas aangesloten met 4 leidingen volgens voorbeeld A. Als gevolg moet de weercompensatie curve hoger staan dan nodig omdat door onnodige menging de temperatuur van het water wat bij de radiatoren aankomt een stukje lager is dan wat de warmtepomp levert (gebruikelijke verhaal). Ik heb contact gehad met de fabrikant van het vat die mij verteld heeft dat er geen onzichtbare interne leidingen in het vat zitten en dat de aansluitdiagram gewoonweg een veelbeeld is en dat installaties zich hier niet aan hoeven te houden.

Nu wil ik voordat de installatie formeel is afgerond bespreken met de installateur dat de aansluiting van het vat wordt aangepast naar voorbeeld C waar het slechts met 2 leidingen is aangesloten.

Echter.. In voorbeeld C is een temperatuursensor voor het buffervat (die op het T stuk is aangesloten) aanwezig en een standaard Aquarea installatie meet de flow temperatuur ipv het buffervat.

Ik lees het volgende online (ben niet bekend met de bron, maar het laat me twijfelen):

[...]

Dit roep de volgende vragen op:
  1. Betekent dit dat voorbeeld C voor de Aquarea warmtepomp niet geschikt is
  2. Is er een extra PCB (CZ-NS4P) en buffervat sensor (PAW-AW-TSBU) nodig om voorbeeld C te laten werken?
  3. Ondersteunt de Aquarea warmtepomp het gebruik van een weercompensatie curve in combinatie met een buffervat sensor?
Mijn verwachting is dat onze warmtepomp behoorlijk veel efficiënter kan draaien als we ongewenste menging tegengaan, dus ik probeer er achter te komen hoe ik dit kan aanpakken. Helaas verwacht ik dat door onze over het algemeen beperkte warmtebehoefte een buffer onvermijdelijk is.
De vraag is of bij jou sprake is van "the next zone". Het buffervat is vooral bedoeld voor woningen met meer zones. Je probeert met het buffervat een soort niemandsland te maken tussen de warmtebron(nen) en warmtegebruiker(s). Vergelijkbaar met het lichtnet: niemand hoeft naar de Eemshaven te bellen dat hij een was gaat draaien. In de Eemshaven en bij andere elektriciteitsproducenten zorgen ze dat er 230V op het lichtnet staat en eindgebruikers hoeven alleen maar de wasmachine aan te zetten. De warmtepomp, en eventueel andere bronnen, zorgen dat er warmte in het vat zit, de zone(s) met radiatoren, convectoren en vloerverwarming halen die warmte er uit. Bronnen en gebruikers zijn onafhankelijk van elkaar. Hydraulische scheiding heet dat.

Voor de besturing van warmtepomp met buffervat heeft Panasonic de software ingebouwd en heeft aansluitingen voor de bediening op een optionele printplaat, de optional pcb CZ-NS4P samen met de optionele sensors voor buffervat en zone(s) en extra pomp(en) en eventueel mengklep(pen). Dat is de Panasonic manier.

De eerste vraag bij dat buffervat is: waarom zit dat buffervat daar? Vraag dat de installateur. Voor de meeste toepassingen is een buffervat niet nodig, tenzij je ook nog een houtgestookte ketel en/of zonneboiler hebt, of een heel ingewikkeld gebouw met leef- en kantoorruimten en een absoluut noodzakelijk meerzone automatisch zone besturingssysteem. Meestal heb je dan een veel groter buffervat nodig. Een buffervat van 50L is goed voor warmteopslag van 10 minuten. Als je alleen radiatoren hebt, zit daar al meer warmte in. Als je vloerverwarming hebt, kun je een uur zonder warmtepomp zonder dat je het merkt.

Eerdere reacties op vragen over buffervaten waren meestal in de orde van gooi hem er af, zet hem op marktplaats. Dat hoeft niet. Door het buffervat alleen (met 1 onder en 1 boven-aansluiting) in de retour van de radiatoren naar de warmtepomp te zetten, kan hij enorm bij het ontdooien helpen. Bij het ontdooien vn de verdamper wordt de warmtepomp omgekeerd. Hij koelt het water in huis en verwarmt de verdamper. Met een grotere systeeminhoud kan voorkomen worden dat de warmtepomp de energiehongerige backup heater aanzet.

Succes.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:52
jaari schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
Vandaag een vooraf aangekondigde stroomonderbreking gehad voor onderhoud aan het stroomnet door Liander. Was benieuwd of de WP na deze stroomonderbreking uit zichzelf weer zou starten. Maar helaas, de klok van de afstandsbediening was direct uit en de WP wilde na de stroomonderbreking eerst weer op tijd gezet worden en moest daarna ook weer op "on" gezet.

Conclusie: de Panasonic F-serie kan niet omgaan met stroomonderbrekingen en dat betekent dat je eigenlijk in de winter niet op vakantie kunt. Want ik zie de buurvrouw die voor de post zorgt niet in staat om dit tot een goed einde te brengen.
Wel iets om rekening mee te houden als je een tijdje van huis bent. Ik ben benieuwd of latere series hier beter mee omgaan.
Ik heb ook een F-serie, met een Intesishome. Daarmee kan je hem (o.a.) remote aan zetten (volgens mij ook als de tijd nog niet opnieuw goed ingesteld is).

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over het aansluiten van een buffervat op de Panasonic WH-MDC07J3E5.

De warmtepomp is vorige week geinstalleerd in combinatie met vanwege ruimtegebrek een SWW vat en een buffervat in één, maar mijn vraag gaat exclusief over het buffervat.

[Afbeelding]

De installateur heeft het vat helaas aangesloten met 4 leidingen volgens voorbeeld A. Als gevolg moet de weercompensatie curve hoger staan dan nodig omdat door onnodige menging de temperatuur van het water wat bij de radiatoren aankomt een stukje lager is dan wat de warmtepomp levert (gebruikelijke verhaal). Ik heb contact gehad met de fabrikant van het vat die mij verteld heeft dat er geen onzichtbare interne leidingen in het vat zitten en dat de aansluitdiagram gewoonweg een veelbeeld is en dat installaties zich hier niet aan hoeven te houden.

Nu wil ik voordat de installatie formeel is afgerond bespreken met de installateur dat de aansluiting van het vat wordt aangepast naar voorbeeld C waar het slechts met 2 leidingen is aangesloten.

Echter.. In voorbeeld C is een temperatuursensor voor het buffervat (die op het T stuk is aangesloten) aanwezig en een standaard Aquarea installatie meet de flow temperatuur ipv het buffervat.

Ik lees het volgende online (ben niet bekend met de bron, maar het laat me twijfelen):

[...]

2. Is er een extra PCB (CZ-NS4P) en buffervat sensor (PAW-AW-TSBU) nodig om voorbeeld C te laten werken?
  3. Ondersteunt de Aquarea warmtepomp het gebruik van een weercompensatie curve in combinatie met een buffervat sensor?
Mijn verwachting is dat onze warmtepomp behoorlijk veel efficiënter kan draaien als we ongewenste menging tegengaan, dus ik probeer er achter te komen hoe ik dit kan aanpakken. Helaas verwacht ik dat door onze over het algemeen beperkte warmtebehoefte een buffer onvermijdelijk is.
Ik heb de installateur vorig jaar bij de installatie ook gevraagd om C toe te passen ipv de standaardoplossing met 4 leidingen. Heb een 200L buffervat. Ik heb zelf die CZ-NS4P geinstalleerd en de watertemperatuur meet ik op de plek waar op het plaatje "sensor" staat. Verder eens met het antwoord van @FransvWoerkom

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28
Zijn er hier mensen die de CZ-TAW1 kabel van de wifi module hebben verlengd?
Doorknippen en er een signaal kabel tussen plaatsen met lasklemmetjes is het eerste wat ik kan bedenken.
Netter lijkt me om de stekkertjes op een kabel met de juiste lengte te krijgen, maar geen idee of dat kan en hoe dat zou moeteb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Pejdref schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:40:
Zijn er hier mensen die de CZ-TAW1 kabel van de wifi module hebben verlengd?
Doorknippen en er een signaal kabel tussen plaatsen met lasklemmetjes is het eerste wat ik kan bedenken.
Netter lijkt me om de stekkertjes op een kabel met de juiste lengte te krijgen, maar geen idee of dat kan en hoe dat zou moeteb.
Knippen en plakken is de makkelijkste manier.
Zelf heb ik 3 jaar geleden de stekkertjes gewoon online gekocht en zelf aan een kabel gezet. Da's wel ff prutsen als je dat voor het eerst doet en dan heb je ofwel een geschikte tang ofwel een goede soldeerbout nodig.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Pejdref
sjimmie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:48:
[...]

Knippen en plakken is de makkelijkste manier.
Zelf heb ik 3 jaar geleden de stekkertjes gewoon online gekocht en zelf aan een kabel gezet. Da's wel ff prutsen als je dat voor het eerst doet en dan heb je ofwel een geschikte tang ofwel een goede soldeerbout nodig.
Thanks, weet je nog welke stekkertjes (en waar gekocht eventueel) en kabel je hebt gebruikt hiervoor?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Pejdref schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:11:
[...]

Thanks, weet je nog welke stekkertjes (en waar gekocht eventueel) en kabel je hebt gebruikt hiervoor?
Staat gewoon op de github pagina voor Heishamon. Of heb je die niet?

Even een controle vraag. Kan ik hennep en kolmat gebruiken voor de koppeingen aan mijn SWW-vat voor de warm/koud-water aansluitingen?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[...]

Ik heb ook een 7J en vanwege zoneregeling een (los) buffervat van 200 liter. Deze is aangesloten volgens voorbeeld C zonder sensor. De warmtepomp weet niet dat het buffervat er is. Werkt goed.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Pejdref
imdos schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:09:
[...]

Staat gewoon op de github pagina voor Heishamon. Of heb je die niet?

Even een controle vraag. Kan ik hennep en kolmat gebruiken voor de koppeingen aan mijn SWW-vat voor de warm/koud-water aansluitingen?
Bedankt. Het gaat me om het verlengen van de kabel voor de originele Panasonic wifi module, maar ik moet een dikke 20 meter overbruggen. Ik zie dat die van Heishamon maar tot 5 meter kan zonder signaalversterkende maatregelen, enig idee of de Panasonic wifi module die beperking ook heeft? De originele kabels worden tot 10 meter verkocht zover ik ze kan vinden.

Iemand die ervaring heeft in de Panasonic wifi module op >20 meter van de warmtepomp aan te sluiten? Alternatieve optie is om de wifi dichter naar de warmtepomp toe te brengen maar dat heeft niet de voorkeur (dat is in een oud vochtig schuurtje namelijk).

Hennep mag niet meer gebruikt worden in drinkwaterinstallaties. Bij Kolmat moet je even kijken of deze het KIWA keurmerk heeft. Zelf heb ik overal loctite 55 gebruikt, nog nooit gedaan en alles in 1 keer lekdicht (vooralsnog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:25
@Pejdref wifi kabel trekken en de module aansluiten in de buitenunit met de meegeleverde kabel?

• Pejdref
mister_muller schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:09:
@Pejdref wifi kabel trekken en de module aansluiten in de buitenunit met de meegeleverde kabel?
Dat is inderdaad het alternatief, maar heeft niet de voorkeur. Volgens spec moet de module vrij van vorst en vocht blijven.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:52
FransvWoerkom schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:25:
[...]

Mocht je echt te kort komen, dan is een tweede 5kW misschien een goede mogelijkheid als je daar plaats voor hebt in je tuin en in je groepenkast. In de design manual 2018 en de final draft 2020 staan voorbeelden van installatie.
heb je een link naar die files ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52
Pejdref schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:07:
[...]

Bedankt. Het gaat me om het verlengen van de kabel voor de originele Panasonic wifi module, maar ik moet een dikke 20 meter overbruggen. Ik zie dat die van Heishamon maar tot 5 meter kan zonder signaalversterkende maatregelen, enig idee of de Panasonic wifi module die beperking ook heeft? De originele kabels worden tot 10 meter verkocht zover ik ze kan vinden.

Iemand die ervaring heeft in de Panasonic wifi module op >20 meter van de warmtepomp aan te sluiten? Alternatieve optie is om de wifi dichter naar de warmtepomp toe te brengen maar dat heeft niet de voorkeur (dat is in een oud vochtig schuurtje namelijk).

Hennep mag niet meer gebruikt worden in drinkwaterinstallaties. Bij Kolmat moet je even kijken of deze het KIWA keurmerk heeft. Zelf heb ik overal loctite 55 gebruikt, nog nooit gedaan en alles in 1 keer lekdicht (vooralsnog).
Ik heb zelf ook de wifi module verlengt met een ordinaire 4 aderige telefoonkabel van 0,8mm2. Originele kabel doorgeknipt en in de wp even 'tijdelijk' met een kroonsteentje verbonden aan de kabel met connector om te testen of het werkte. Nou dat ding werkt zo stabiel, moet het kroonsteentje nog steeds vervangen :)

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Pejdref schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:11:
[...]

Bij Conrad in 2020 besteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
artnr  naam  aantal  p.st. totaal
741295 Crimpcontact XA 0,22 - 0,5mm 16 0,13 2,08
151034 Transistor MOSFET 2N7000MOT TO92 6 0,19 1,14
740614 Busbehuizing 4 polig RM2,0 3 0,15 0,45
741135 krimpcontact 0,05-0,22 mm 16 0,09 1,44
741233 Busbehuizing 5pol RM 2,5 3 0,17 0,51
741366 Stiftlijst 5polig RM 2,5mm 2 0,41 0,82
1426240 JST SPHD-002T-P0.5 Busbehuizing-kabel 1 16 0,04 0,64
1426227 JST PAP-05V-S Busbehuizing-kabel 3 0,12 0,36

Dit is meer dan je nodig hebt, het is puur wat ik toen besteld heb.
Qua kabel gewoon een 4x0,5mm kabel. (alarmkabel, thermostaatkabel, signaalkabel)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:25
Pejdref schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:14:
[...]

Dat is inderdaad het alternatief, maar heeft niet de voorkeur. Volgens spec moet de module vrij van vorst en vocht blijven.
Ok.. was namelijk de aanpak die door de installateur aan mij werd aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:13

C kan wel, maar niet met de imaginaire sensor van warmtepompweetjes, de pana heeft deze niet. Je moet wel alleen zorgen dat de flow over de buffer altijd hoger is dan de flow over de afgifte (details hier, maar die had je al gevonden :) ).

Als ik het me goed herinner, wordt de buffertanksensor alleen gebruikt om de WP uit te schakelen als de buffer op temperatuur is (details in service manual). De outlet target temp word met buffer bepaald volgens max(zoneTa) + buffer dT. de zoneTa kan direct of weersafhankelijk zijn. Volgensmij beantwoordt dat 1, 2, 3.

Verder het belangrijkste punt, een beperkte warmtebehoefte los je niet direct op met een buffer. De Pana heeft dat buffertje binnen een paar minuten op temperatuur. Het kan wel nodig zijn als alle naregelingen dicht kunnen lopen, daar houdt de Pana absoluut niet van.

Edit: hier staat het gedrag met de buffervatsensor precies beschreven. Het is wat "dense" (buffer target temp, target temp, etc) maar het klopt wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhfeJdq-Z_nz4twHq5tlJrD817M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YzXhSFQGnntwsPhpfuDgWCCk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Thorsd op 14-12-2023 17:51 ]

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Paul2 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:03:
Heren,

De thermostaat zit er in👍 dus de wp gaat niet meer aan om onverklaarbare redenen, alleen zit ik nog steeds met het probleem dat ik de schuur maar 13 graden wil stoken en dat hierdoor de Tr dus nauwelijks boven de 20c uitkomt waardoor de backup heater constant inschakelt.

Wie o wie heeft hiervoor de oplossing?

Ik zat zelf te denken om meer flow door de VVW te sturen zodat het water iets minder kans heeft om zijn warmte af te geven maar dit zal uiteindelijk weer mis lopen zodra de vloer wat op temperatuur komt.
Ik zie je vraag nu pas, weet niet of er al gereageerd is?
Als ik in de winter lang weg ben heb ik hetzelfde probleem. Ik heb dit voor een groot deel opgelost door de Ta en Tr offset 2 graden hoger te zetten.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:22
Tip voor de mensen die veel last hebben van MQTT reconnects en van veel Bad header reads op hun Heishamon. Controleer je S0 kabels die van mij waren best lang en liepen langs stroom kabales het was een afgeschermde kabel maar toch stoorde die op de heishamon.

Verder heb ik nog een vraagje over het opstart gedrag van de pomp. Ik heb namelijk het probleem dat de pomp gelijk weer uit gaat na het opstarten. Dit komt omdat de outlet temperatuur in een kortetijd heel warm wordt door dat de waterpomp nog lekker rustig op 10 liter per minuut loopt en niet sneller gaat lopen.

info en situatie:
pana 9kw J serie
Aanvoer temp nu op 24c staan zodat het niet al te warm in huis wordt met 24c wordt het nu 17 a 18c in huis.
Ik gebruik dus geen stooklijn op dit moment.
Delta T van 2
Ik gebruik als termostaat het watertemperatuur in de leidingen.
max pomp debiet: 232

Zodra de compressor uit gaat blijft de waterpomp rust 10 liter per minuut verpompen. Zodra het water 3 graden is gedaald gaat de compressor weer aan tot nu toe klopt alles dus volgens de manual. Maar de compressor gaat dan op 46hz lopen en het water in de outlet schiet echt in 2 minuten richting de 28 graden en dan schakelt hij de compressor weer uit. Wat ook logisch is want dit is zo geprogrammeerd in de pomp Ta warmer dan 2 graden voor 3 min = compressor weer uit. Wat het probleem lijkt te zijn is dat de waterpomp de hele tijd op 10 liter per minuut blijf draaien ik had eigenlijk verwacht dat die harder zal gaan draaien om het warme water rond te pompen. Als ik de temperatuur verhoog van de targettemp dan blijft de compressor wel aan en dan na een paar minuten gaat de waterpomp ook sneller lopen op 30 liter per minuut.

Iemand een idee of dit gedrag aan te passen is?
Hier is de zien dat hij in een korte tijd heel even erg warm wordt en weer uit gaat. In die paar minuten is de waterpomp rustig op 10 liter per minuut gebleven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RV--mo_ZDtx4RSO9DCQvetBH08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qtzfPpXpkDkurCP8E1WiWTJs.png?f=user_large

iRacing Profiel

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SkullboyNL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:25:
Tip voor de mensen die veel last hebben van MQTT reconnects en van veel Bad header reads op hun Heishamon. Controleer je S0 kabels die van mij waren best lang en liepen langs stroom kabales het was een afgeschermde kabel maar toch stoorde die op de heishamon.

Verder heb ik nog een vraagje over het opstart gedrag van de pomp. Ik heb namelijk het probleem dat de pomp gelijk weer uit gaat na het opstarten. Dit komt omdat de outlet temperatuur in een kortetijd heel warm wordt door dat de waterpomp nog lekker rustig op 10 liter per minuut loopt en niet sneller gaat lopen.

info en situatie:
pana 9kw J serie
Aanvoer temp nu op 24c staan zodat het niet al te warm in huis wordt met 24c wordt het nu 17 a 18c in huis.
Delta T van 2

Zodra de compressor uit gaat blijft de waterpomp rust 10 liter per minuut verpompen. Zodra het water 3 graden is gedaald gaat de compressor weer aan tot nu toe klopt alles dus volgens de manual. Maar de compressor gaat dan op 46hz lopen en het water in de outlet schiet echt in 2 minuten richting de 28 graden en dan schakelt hij de compressor weer uit. Wat ook logisch is want dit is zo geprogrammeerd in de pomp Ta warmer dan 2 graden voor 3 min = compressor weer uit. Wat het probleem lijkt te zijn is dat de waterpomp de hele tijd op 10 liter per minuut blijf draaien ik had eigenlijk verwacht dat die harder zal gaan draaien om het warme water rond te pompen. Als ik de temperatuur verhoog van de targettemp dan blijft de compressor wel aan en dan na een paar minuten gaat de waterpomp ook sneller lopen op 30 liter per minuut.

Hier is de zien dat hij in een korte tijd heel even erg warm wordt en weer uit gaat. In die paar minuten is de waterpomp rustig op 10 liter per minuut gebleven.
[Afbeelding]
Dat gedrag valt niet echt aan te passen, maar wel de reden waarom je water zo snel heet wordt ahgi. Heb je geen bypass ergens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
SkullboyNL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:25:

info en situatie:
pana 9kw J serie
Delta T van 2

[Afbeelding]
Dit is dis waarom Erik blijft roepen dat 26 de ondergrens is. Je kan wel lager, maar dan zal je met domotica (heishamon en software rules in bv nodered) aan de slag moeten om dit gedrag tegen te gaan.

De nodered flow heeft bijvoorbeeld logica dat hij de eerste minuten de setpoint verhoogt en verlaagt om dit gedrag op te vangen, pas als het na een paar minuten stabiel is gaat ie maar je echte setpoint.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• SkullboyNL
Aikon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:44:
[...]

Dat gedrag valt niet echt aan te passen, maar wel de reden waarom je water zo snel heet wordt ahgi. Heb je geen bypass ergens?
Nee geen bypassen in het systeem. Ik heb alleen vloerverwarming op de begane grond waar de pana op aangesloten zit. Ik heb in de leiding net voor de verdeler zelf sensoren geplaatst daar zie je ook dat de aanvoer (blauw)snel stijgt maar de return(paars) niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GixcxAcmjNDJQJ23fS6-qxKHXVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JVpeBNqy0nDSGY6iu5qz2Q34.png?f=user_large
ConQuestador schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:01:
[...]

Dit is dis waarom Erik blijft roepen dat 26 de ondergrens is. Je kan wel lager, maar dan zal je met domotica (heishamon en software rules in bv nodered) aan de slag moeten om dit gedrag tegen te gaan.

De nodered flow heeft bijvoorbeeld logica dat hij de eerste minuten de setpoint verhoogt en verlaagt om dit gedrag op te vangen, pas als het na een paar minuten stabiel is gaat ie maar je echte setpoint.
Ik had in het verleden die 26 graden grens wel eens gelezen maar kon het zo snel niet terug vinden. Ik ga hem op 26 zetten kijken wat hij doet vannacht.

[ Voor 33% gewijzigd door SkullboyNL op 14-12-2023 20:03 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
@SkullboyNL je kunt ook nog even kijken of echt alles open staat. Ik heb deze microruns/valse starts ook gezien (dit dus). Van alles geprobeerd, en het lijkt te maken te hebben met de weerstand in het systeem. Het is heel vreemd, maar het gebeurt alleen met de pomp op dT en in het lage regelbereik. Op de een of andere manier start de compressor dan zonder dat de waterpomp harder gaat draaien. Ik zag het bij pakweg 1 op de 30 starts.

[ Voor 9% gewijzigd door Thorsd op 14-12-2023 20:42 ]

• SkullboyNL
Thorsd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:39:
@SkullboyNL je kunt ook nog even kijken of echt alles open staat. Ik heb deze microruns/valse starts ook gezien (dit dus). Van alles geprobeerd, en het lijkt te maken te hebben met de weerstand in het systeem. Het is heel vreemd, maar het gebeurt alleen met de pomp op dT en in het lage regelbereik. Op de een of andere manier start de compressor dan zonder dat de waterpomp harder gaat draaien. Ik zag het bij pakweg 1 op de 30 starts.
Ik verwacht niet veel weerstand in het systeem ik heb bij het aanleg van alles er rekening mee proberen te houden. Ik gebruik gelijk na de wp 32mm meerlaagsbuis. En maar op 1 plek een 90° knie(kon niet anders helaas) afstand tot de vloerverwarming verdelers is 9 meter. De verdeler is volgens de specs ook groter van binnen zodat daar ook meer flow door kan. Verder heb ik de groepen zo klein mogelijk proberen te houden max 80m en heb ik 18x2mm vloerverwarming buis gebruikt. Intotaal heb ik 9 groepen en heb ik 650 meter slang gebruikt.

Het zal natuurlijk kunnen dat er veel weerstand is maar ik verwacht het niet.

iRacing Profiel

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 11:17
@SkullboyNL: Ik heb bij mezelf de microstarts die je beschrijft op kunnen lossen door de pomp niet op deltaT te zetten, maar op max-duty. Niet echt een elegante oplossing, ben dus ook nog op zoek naar een betere oplossing.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
hannibal2206 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 01:06:
[...]

Ik heb ook een F-serie, met een Intesishome. Daarmee kan je hem (o.a.) remote aan zetten (volgens mij ook als de tijd nog niet opnieuw goed ingesteld is).
Ik gebruik geen Intesishome dus ik kan niet nagaan of dat werkt. Maar ik ben er niet optimistisch over omdat de dag-tijd aanduiding op de display van de afstandsbediening knippert en je kunt niet verder tot de tijd weer ingesteld is.
Of kan de Intesishome ook de tijd instellen? Dan kan het werken.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Om 4 uur vannacht was de temperatuur 3 graden gezakt en toch weer een microrun gehad. Target temp stond op 26c maar hij schoot net over de 29c dus gelijk weer uit.
Ik ben nu een beetje aan het spelen met de temperatuur en het valt mij op dat de outlet erg snel stijgt dit was de eerste dagen zeker niet zo. Ik zal eens kijken wat er mis gaat in het systeem alleen ben ik heel het weekend niet thuis. Dan maar af en toe op afstand met de hand starten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:44
RaymondD schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:09:
[...]

Heb je een beeld van het minimum vermogen van de 7kW K serie? Tot hoever kunnen ze terug moduleren? En hoe is het geluid van de buitenunit? Voor je gevoel geschikt voor in de tuin bij een tussenwoning?
Hier draait nu een aantal weken een 9kW K-serie. Nog niet bezig geweest met Heishamon oid, dus de exacte cijfers heb ik niet, maar als 'ie rustig staat te pruttelen (de compressor op laagste stand) zie ik via de P1 een afname van rond de 500-550 watt. Ik denk dat het moduleren heel vergelijkbaar is met de J-serie.

Qua geluid een beetje een dubbel verhaal tot nu toe, met de huidige temperaturen is 'ie niet storend aanwezig.
Dan hoor je 'm bijna alleen als je er naast gaat staan. Echter twee weken terug toen het de hele dag onder/rond 0 was, kon je m wel goed horen als 'ie bezig was met een run. Dan zou ik m niet te dicht bij de erfgrens hebben willen staan.

Heb geen ervaringen met andere warmtepompen, dus weet niet hoe zich dit verhoudt tot andere modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:35
P.K. schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:52:
[...]

Hier draait nu een aantal weken een 9kW K-serie. Nog niet bezig geweest met Heishamon oid, dus de exacte cijfers heb ik niet, maar als 'ie rustig staat te pruttelen (de compressor op laagste stand) zie ik via de P1 een afname van rond de 500-550 watt. Ik denk dat het moduleren heel vergelijkbaar is met de J-serie.

Qua geluid een beetje een dubbel verhaal tot nu toe, met de huidige temperaturen is 'ie niet storend aanwezig.
Dan hoor je 'm bijna alleen als je er naast gaat staan. Echter twee weken terug toen het de hele dag onder/rond 0 was, kon je m wel goed horen als 'ie bezig was met een run. Dan zou ik m niet te dicht bij de erfgrens hebben willen staan.

Heb geen ervaringen met andere warmtepompen, dus weet niet hoe zich dit verhoudt tot andere modellen.
Heb exact dezelfde ervaring met mijn 5kW J model. Nu rustig pruttelend, maar toen, met elk uur een defrost, was er aanzienlijk meer geluid.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
SkullboyNL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:05:
[...]

Ik verwacht niet veel weerstand in het systeem ik heb bij het aanleg van alles er rekening mee proberen te houden. Ik gebruik gelijk na de wp 32mm meerlaagsbuis. En maar op 1 plek een 90° knie(kon niet anders helaas) afstand tot de vloerverwarming verdelers is 9 meter. De verdeler is volgens de specs ook groter van binnen zodat daar ook meer flow door kan. Verder heb ik de groepen zo klein mogelijk proberen te houden max 80m en heb ik 18x2mm vloerverwarming buis gebruikt. Intotaal heb ik 9 groepen en heb ik 650 meter slang gebruikt.

Het zal natuurlijk kunnen dat er veel weerstand is maar ik verwacht het niet.
Dat lijkt me inderdaad prima. Je kunt misschien de filters nog controleren, of misschien heb je nog ergens een radiatortje die je open kunt zetten om te testen.

Ik ben echt benieuwd waardoor de waterpomp soms niet optoert na een start. Als ik in detail kijk met heishamon, dan gaat bij een start de waterpomp soms eerst 5 seconden hard draaien, dan 10 sec langzaam, en daarna weer hard. Bij een microrun ontbreekt die laatste versnelling en blijft hij langzaam draaien terwijl de compressor wel start.

Hij start wel weer uit zichzelf als de retour 3 graden extra afgekoeld is, totaal 6 graden dus. Als je target heel laag ligt, kan dat heel lang duren.

Hier lijkt het beter te gaan nadat ik een radiator altijd open heb gezet. Maar voorlopig kan ik er weinig over zeggen, het zal nog wel een paar maanden duren voordat hij weer afslaat op Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

Pazo

Mroaw?

Kunnen jullie mij nog een keer helpen om het pendelgedrag van mijn 7Kw K-serie te verklaren / op te lossen?
Ik probeer te begrijpen wat het nu veroorzaakt en aan welke knoppen ik moet draaien om er wat tegen te doen, maar ik vind het lastig. Je kunt zoveel instellen, en van 90% weet ik niet wat het doet :)

Instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu2Iwir0w-2H_keTgxJ0f3J_smg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IWwuHtpNoNWhL4a7TrQzsFas.jpg?f=user_large

Enkel vloerverwarming, 6 groepen over ca 55m2.

Toen het 2-3 weken geleden rond het vriespunt was, had ik hele mooie rustige / lange runs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2DYLjQ1-zjchkOhovCM9q_xlVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J5bNop3qLuzRVDc9T14EJjUo.jpg?f=user_large

Keer een defrost en lekker weer rustig doorpruttelen.
Temperatuur in huis ca 21 graden, iets aan de warme kant maar OK.

Nu is de temperatuur momenteel dus +5 +10 graden buiten, en krijg ik te maken met pendelgedrag.

Dit is afgelopen nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0gGzzt1ZBz7p4-uWPUj5i8cnzk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cqlUomzl6JIBfjmQCGqSHkQA.jpg?f=user_large

Wat mij opvalt: Tanktemperatuur staat ingesteld op 52 graden. Het gekke is dat ik de hele nacht ca 44-45 graden zie staan. Rond 05.30 (is eigenlijk 06:30, volgens staat het de tijd nog een uur verkeerd :+ )ga ik douchen en dropt de tanktemperatuur sneller (logisch lijkt mij), dus de boel staat aan om het weer te verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMhDdplA_ZuPIHy02hBhs8qVla4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sxGFouyW1he2tMCD9wYfqfw2.jpg?f=user_large
(wat is dat looswater eigenlijk?)

Bereikt dus rond 06:45 de juiste temperatuur en de boel komt weer tot rust, en lijkt weer in zijn normale patroon te vallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAepkfffOEtXe7ZxkBs3QUHvntA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v1Q1oNxaq8VcnKK9znlA3WFc.jpg?f=user_large

Maar dan (iedereen is aan het werk / huis leeg) is er rond 10:40 een drop te zien, tegen 12.00 weer en dan beland het weer in pendelgedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkLX3djqTPPklIJJgLhSLPJ5-70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TWbpZfoXJILiCKb8IlWR6wrZ.jpg?f=user_large

12 uurs run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpIoxS44KIkMPZJ8IbeDL7_A6PE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WN3k41L0pxBfXjhjoZUENCYg.jpg?f=user_large

Ik zie dit patroon elke dag terug. De WP zit in een pendel, en als we 's ochtends gaan douchen komt deze uit de pendel, om na enkele uren alsnog weer in zijn pendelgedrag te vallen.

Ik wil graag weer terug naar de lange / stabiele runs zoals in het eerste screenshot. Dat is toch het doel / het beste?

Waar zou dit aan kunnen liggen, en wat kan ik er aan doen?
Moet ik iets aanpassen in de stooklijn?
Moet ik iets aanpassen in de pompsnelheid wat ik hier wel eens lees?
Zou ik de groepen van de vloerverwarming moeten knijpen / iets moeten dichtzetten?
Of toch een thermostaat plaatsen?

In huis is het dus rond de 21-22 graden. Eigenlijk zou ik dat wel een graadje of anderhalf minder willen, naar de 20. Ik heb al een keer zitten spelen met de doelverwarming in de app om die op -2 te zetten, maar dat helpt niet / verandert naar mijn gevoel niets.

Pff lastig hoor :?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Thorsd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:13:
[...]

Dat lijkt me inderdaad prima. Je kunt misschien de filters nog controleren, of misschien heb je nog ergens een radiatortje die je open kunt zetten om te testen.

Ik ben echt benieuwd waardoor de waterpomp soms niet optoert na een start. Als ik in detail kijk met heishamon, dan gaat bij een start de waterpomp soms eerst 5 seconden hard draaien, dan 10 sec langzaam, en daarna weer hard. Bij een microrun ontbreekt die laatste versnelling en blijft hij langzaam draaien terwijl de compressor wel start.

Hij start wel weer uit zichzelf als de retour 3 graden extra afgekoeld is, totaal 6 graden dus. Als je target heel laag ligt, kan dat heel lang duren.

Hier lijkt het beter te gaan nadat ik een radiator altijd open heb gezet. Maar voorlopig kan ik er weinig over zeggen, het zal nog wel een paar maanden duren voordat hij weer afslaat op Ta.
Ik heb dus helemaal geen radiatoren. Alles gaat rechtsreeks naar de verdeler (foto hier onder) er zit alleen op de half nog een 3wegklep tussen voor de DHW. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWhkOfVSE6pTw5pWZpV9Lh1Lpjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVcRC8g3M4LDEwN1WaXnLUYl.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:22:
Kunnen jullie mij nog een keer helpen om het pendelgedrag van mijn 7Kw K-serie te verklaren / op te lossen?
Ik probeer te begrijpen wat het nu veroorzaakt en aan welke knoppen ik moet draaien om er wat tegen te doen, maar ik vind het lastig. Je kunt zoveel instellen, en van 90% weet ik niet wat het doet :)

Instellingen:
[Afbeelding]

Toen het 2-3 weken geleden rond het vriespunt was, had ik hele mooie rustige / lange runs:

[Afbeelding]

Nu is de temperatuur momenteel dus +5 +10 graden buiten, en krijg ik te maken met pendelgedrag.

Dit is afgelopen nacht:

[Afbeelding]

Wat mij opvalt: Tanktemperatuur staat ingesteld op 52 graden. Het gekke is dat ik de hele nacht ca 44-45 graden zie staan. Rond 05.30 (is eigenlijk 06:30, volgens staat het de tijd nog een uur verkeerd :+ )ga ik douchen en dropt de tanktemperatuur sneller (logisch lijkt mij), dus de boel staat aan om het weer te verwarmen:

[Afbeelding]

Bereikt dus rond 06:45 de juiste temperatuur en de boel komt weer tot rust, en lijkt weer in zijn normale patroon te vallen:

[Afbeelding]

Maar dan (iedereen is aan het werk / huis leeg) is er rond 10:40 een drop te zien, tegen 12.00 weer en dan beland het weer in pendelgedrag:

[Afbeelding]

12 uurs run:

[Afbeelding]

Ik zie dit patroon elke dag terug. De WP zit in een pendel, en als we 's ochtends gaan douchen komt deze uit de pendel, om na enkele uren alsnog weer in zijn pendelgedrag te vallen.

Ik wil graag weer terug naar de lange / stabiele runs zoals in het eerste screenshot. Dat is toch het doel / het beste?

Zou ik de groepen van de vloerverwarming moeten knijpen / iets moeten dichtzetten?

In huis is het dus rond de 21-22 graden. Eigenlijk zou ik dat wel een graadje of anderhalf minder willen, naar de 20. Ik heb al een keer zitten spelen met de doelverwarming in de app om die op -2 te zetten, maar dat helpt niet / verandert naar mijn gevoel niets.

Dat douchen veroorzaakt een daling in temperatuur in je SWW voorraadvat wat een SWW run triggerd. Daar moet fink verwarmd worden en duurt gewoon een tijdje, dus wat mij betreft is dat gewoon verklaard normaal gedrag.

Het pendelen midden op de dag zou je inderdaad willen dat hij met zo weinig warmtevraag lekker op het allerlaagste niveau (20hz) blijft draaien en lange runs maakt. Ik heb (nog) geen panasonic, maar meer algemene kennis... : Aangezien het ook te warm is in je huis zou ik beginnen je stooklijn iets te verlagen. Mogelijk dat hij dan minder snel getriggerd wordt om op een hoger vermogen te draaien. Zet bijv. die 14 graden setting van de stooklijn eens naar 12 of 10. Boven de 10 graden buitentemp heb je aan 26 graden watertemperatuur wellicht voldoende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52

Instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is afgelopen nacht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

12 uurs run:

[Afbeelding]

Je hebt een 7kw pomp op 55m2 vloerverwarming en geen radiatoren? Dan komt het beestje zijn warmte gewoon niet kwijt denk ik. Ik heb met temperaturen zoals nu veel gehad aan de instellingen die @ErikVers mij heeft aangeraden en denk ik in jouw situatie ook heel goed zouden werken en dat is 2 graden nachtverlaging toepassen tussen bijv 11 uur en 8 uur ( even afhankelijk van je dagritme uiteraard). Dan komt de pomp overdag waarschijnlijk zijn warmte een stuk beter kwijt.

Zoals reeds veler malen herhaald in dit topic zou ik de aanvoertemperatuur ook niet lager meer zetten dan de huidige 26 graden.

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Je zou eigenlijk van een panasonic kenner moeten weten waarom de warmtepomp besluit de frequentie omhoog te gooien van 30Hz naar 50Hz.

Waarschijnlijk probeeert hij met een laag vermogen een tijdje het setpoint te bereiken en als dat niet lukt binnen een aantal minuten gooit hij het vermogen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

RaymondD schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:26:
[...]

Dat douchen veroorzaakt een daling in temperatuur in je SWW voorraadvat wat een SWW run triggerd. Daar moet fink verwarmd worden en duurt gewoon een tijdje, dus wat mij betreft is dat gewoon verklaard normaal gedrag.
Yes true, die kan ik zeker begrijpen, lijkt me inderdaad ook niet meer dan normaal :)
Aangezien het ook te warm is in je huis zou ik beginnen je stooklijn iets te verlagen. Mogelijk dat hij dan minder snel getriggerd wordt om op een hoger vermogen te draaien. Zet bijv. die 14 graden setting van de stooklijn eens naar 12 of 10.
Dat ga ik eens proberen.
Daffy1982 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:33:
[...]

Je hebt een 7kw pomp op 55m2 vloerverwarming en geen radiatoren? Dan komt het beestje zijn warmte gewoon niet kwijt denk ik.
De 5 en de 7 hebben dezelfde ondergrens / minimale vermogen had ik gelezen. Nu hebben we inderdaad enkel vloerverwarming. Volgend jaar ivm verbouwing komt er ca 20m2 bij. Wellicht ooit nog radiatoren op de kamers van de kids als ze ouder worden (zitten er nu niet), dus daarom voor de 7 gekozen ipv de 5.
Daffy1982 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:33:
Ik heb met temperaturen zoals nu veel gehad aan de instellingen die @ErikVers mij heeft aangeraden en denk ik in jouw situatie ook heel goed zouden werken en dat is 2 graden nachtverlaging toepassen tussen bijv 11 uur en 8 uur ( even afhankelijk van je dagritme uiteraard). Dan komt de pomp overdag waarschijnlijk zijn warmte een stuk beter kwijt.
OK, ik zal mij een verdiepen naar het instellen van een nachtschema, want dat schijnt dus te kunnen.
Maar dan 2 graden verlagen op de stooklijn? Diezelfde 2 graden waar @RaymondD op doelt?
Zoals reeds veler malen herhaald in dit topic zou ik de aanvoertemperatuur ook niet lager meer zetten dan de huidige 26 graden.
Noted.
RaymondD schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:47:
[...]

Je zou eigenlijk van een panasonic kenner moeten weten waarom de warmtepomp besluit de frequentie omhoog te gooien van 30Hz naar 50Hz.

Waarschijnlijk probeeert hij met een laag vermogen een tijdje het setpoint te bereiken en als dat niet lukt binnen een aantal minuten gooit hij het vermogen omhoog.
Inderdaad. Waarom gaat dat ineens omhoog terwijl er verder niets verandert is qua temperaturen?

PS: wat is looswater? Zit al te zoeken in dit topic maar vind geen definitie?

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 15-12-2023 16:51 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zet de pomp maar eens vast en niet op dT regeling. dat zal ook wel helpen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 11:09
FransvWoerkom schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:56:
[...]

De vraag is of bij jou sprake is van "the next zone". Het buffervat is vooral bedoeld voor woningen met meer zones. Je probeert met het buffervat een soort niemandsland te maken tussen de warmtebron(nen) en warmtegebruiker(s). Vergelijkbaar met het lichtnet: niemand hoeft naar de Eemshaven te bellen dat hij een was gaat draaien. In de Eemshaven en bij andere elektriciteitsproducenten zorgen ze dat er 230V op het lichtnet staat en eindgebruikers hoeven alleen maar de wasmachine aan te zetten. De warmtepomp, en eventueel andere bronnen, zorgen dat er warmte in het vat zit, de zone(s) met radiatoren, convectoren en vloerverwarming halen die warmte er uit. Bronnen en gebruikers zijn onafhankelijk van elkaar. Hydraulische scheiding heet dat.

Voor de besturing van warmtepomp met buffervat heeft Panasonic de software ingebouwd en heeft aansluitingen voor de bediening op een optionele printplaat, de optional pcb CZ-NS4P samen met de optionele sensors voor buffervat en zone(s) en extra pomp(en) en eventueel mengklep(pen). Dat is de Panasonic manier.

De eerste vraag bij dat buffervat is: waarom zit dat buffervat daar? Vraag dat de installateur. Voor de meeste toepassingen is een buffervat niet nodig, tenzij je ook nog een houtgestookte ketel en/of zonneboiler hebt, of een heel ingewikkeld gebouw met leef- en kantoorruimten en een absoluut noodzakelijk meerzone automatisch zone besturingssysteem. Meestal heb je dan een veel groter buffervat nodig. Een buffervat van 50L is goed voor warmteopslag van 10 minuten. Als je alleen radiatoren hebt, zit daar al meer warmte in. Als je vloerverwarming hebt, kun je een uur zonder warmtepomp zonder dat je het merkt.

Eerdere reacties op vragen over buffervaten waren meestal in de orde van gooi hem er af, zet hem op marktplaats. Dat hoeft niet. Door het buffervat alleen (met 1 onder en 1 boven-aansluiting) in de retour van de radiatoren naar de warmtepomp te zetten, kan hij enorm bij het ontdooien helpen. Bij het ontdooien vn de verdamper wordt de warmtepomp omgekeerd. Hij koelt het water in huis en verwarmt de verdamper. Met een grotere systeeminhoud kan voorkomen worden dat de warmtepomp de energiehongerige backup heater aanzet.

Succes.
Het buffervat zit er omdat we destijds de aanbeveling van Panasonic hebben opgevolgd in combinatie met de vele bronnen die een buffervat aanraden. Tegenwoordig weten we dat de bijdrage van een buffervat veel controversiëler is dan ik doorhad.

Waarom een buffervat? In de avond zijn er meestal slechts twee Jaga radiatoren in gebruik in een ruimte die bij een buitentemperatuur van 3 graden een warmteverlies heeft van 1900 Watt. Als gevolg zit de warmtevraag van deze ruimte een groot deel van de tijd >2500W, zo koud is het hier immers over het algemeen niet. Vanwege dit, het kleine watervolume in Jaga radiatoren, en naregeling leek een buffervat inclusief anti-pendel werking belangrijk. Zelfs al geeft het maar 10 minuten extra tijd.

Helaas is de installateur is wat beperkt in wat ze aanraden aangezien normaal gesproken alleen WPen van het Engelse merk Grant installeren met een "volumizer" die als addon op de buitenunit geschroefd kan worden voor 30L extra volume. Panasonic was men bereid te installeren omdat we dit als klant vroegen. De installateur knikt vooral ja als we wensen hebben, zonder deskundig advies te bieden.

Het valt me op dat je voorbeeld C hier nergens noemt, terwijl je juist een configuratie adviseert die op warmtepomp-tips wordt afgeraden onder het kopje "Buffer in serie (serieel of schakelbuffer) (minder goede keuze)" ondanks dat het een verklaarbare keuze is voor een modulerende warmtepomp. Tenminste, als ik je goed begrijp. Is er dan echt zo weinig consensus omtrent buffervaten? 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door teun95 op 15-12-2023 16:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:49:
[...]
OK, ik zal mij een verdiepen naar het instellen van een nachtschema, want dat schijnt dus te kunnen.
Maar dan 2 graden verlagen op de stooklijn? Diezelfde 2 graden waar @RaymondD op doelt?
[...]
PS: wat is looswater? Zit al te zoeken in dit topic maar vind geen definitie?
Nee, de gewenste temperatuur op de thermostaat. Gewoon ouderwetse nachtverlaging als op de CV ketel ook geadviseerd werd in slecht geisoleerde huizen. Dat helpt om de warmtepomp overdag meer warmte te kunnen laten leveren op dit soort kwakkeldagen dat de warmtepomp eigenlijk gewoon nog te zwaar bemeten is.

Looswater, ik heb geen idee wat het is. Ik vind in dit topic alleen dat het niet belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

flippy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:53:
zet de pomp maar eens vast en niet op dT regeling. dat zal ook wel helpen.
Welke instelling doel je op? Vind alleen deze wat evt met de pomp te maken heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAnutMxiqYL5S4CzpkiKaHsX5qg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8V2I9LwRTcBsTAO20KZdUU2E.jpg?f=user_large
RaymondD schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:58:
[...]

Nee, de gewenste temperatuur op de thermostaat. Gewoon ouderwetse nachtverlaging als op de CV ketel ook geadviseerd werd in slecht geisoleerde huizen. Dat helpt om de warmtepomp overdag meer warmte te kunnen laten leveren op dit soort kwakkeldagen dat de warmtepomp eigenlijk gewoon nog te zwaar bemeten is.
Ik heb er geen thermostaat tussen zitten. Ik heb hier al eerder gelezen dat het toch wel handig kan zijn. Wellicht toch maar eens overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:00:
[...]

Welke instelling doel je op? Vind alleen deze wat evt met de pomp te maken heeft:

[Afbeelding]

[...]

Ik heb er geen thermostaat tussen zitten. Ik heb hier al eerder gelezen dat het toch wel handig kan zijn. Wellicht toch maar eens overwegen?
Je doet volledig weerafhankelijk dus? Tja, ik zou weerafhankelijk regelen + ruimtecompensatie. Ik weet niet precies hoe panasonic dit noemt.

Wat je met alleen weersafhankelijk gaat zien is dat je bij winderig bewolkt weer een te lage temp krijgt in huis en en bij zonnig windstil weer een te hoge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

RaymondD schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:04:
[...]

Je doet volledig weerafhankelijk dus? Tja, ik zou weerafhankelijk regelen + ruimtecompensatie. Ik weet niet precies hoe panasonic dit noemt.

Wat je met alleen weersafhankelijk gaat zien is dat je bij winderig bewolkt weer een te lage temp krijgt in huis en en bij zonnig windstil weer een te hoge.
Eh... geen idee of ik dat doe? Als jij het zegt :P
Sorry draait pas ruim een maand, moet nog enorm veel leren en begrijpen hoe het allemaal werkt. Maar gaandeweg wordt ik steeds wijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:07:
[...]

Eh... geen idee of ik dat doe? Als jij het zegt :P
Sorry draait pas ruim een maand, moet nog enorm veel leren en begrijpen hoe het allemaal werkt. Maar gaandeweg wordt ik steeds wijzer.
Ja, ik ga er vanuit dat je nu volledig met de stooklijn weersafhankelijk regelt. Dus de buitentemperatuur bepaalt de aanvoertemperatuur.

Ik denk dat ik warmtepompen in het algemeen inmiddels redelijk begrijp, maar hoe het specifiek bij Panasonic werkt niet. Ik heb veel gespeeld met de Elga Ace van mijn ouders en overweeg nu zelf een panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
RaymondD schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:47:
[...]

@Pazo Ja, precies, het lijkt zelfs dat de frequentie omhoog gaat op het moment dat de setpoint bereikt wordt. Ik weet niet of dit K-specifiek is, maar bij de J wordt eerst op hoge frequentie naar de setpoint gewerkt, en wordt er daarna teruggeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
Thorsd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:32:
[...]

C kan wel, maar niet met de imaginaire sensor van warmtepompweetjes, de pana heeft deze niet. Je moet wel alleen zorgen dat de flow over de buffer altijd hoger is dan de flow over de afgifte (details hier, maar die had je al gevonden :) ).

Als ik het me goed herinner, wordt de buffertanksensor alleen gebruikt om de WP uit te schakelen als de buffer op temperatuur is (details in service manual). De outlet target temp word met buffer bepaald volgens max(zoneTa) + buffer dT. de zoneTa kan direct of weersafhankelijk zijn. Volgensmij beantwoordt dat 1, 2, 3.

Verder het belangrijkste punt, een beperkte warmtebehoefte los je niet direct op met een buffer. De Pana heeft dat buffertje binnen een paar minuten op temperatuur. Het kan wel nodig zijn als alle naregelingen dicht kunnen lopen, daar houdt de Pana absoluut niet van.

Edit: hier staat het gedrag met de buffervatsensor precies beschreven. Het is wat "dense" (buffer target temp, target temp, etc) maar het klopt wel:

[Afbeelding]
Dank, ik denk dat ik al iets verder ben gekomen. Enkele zaken blijven alleen onduidelijk.

De in de post die je linkt komt wat vreemd over:
Wat er kan gebeuren is dat de Pana helemaal teruggemoduleerd is, en z'n target water temp haalt. Tegelijkertijd is er veel vraag van de afgifte, en dus veel secundaire flow. De secundaire Ta zal laag zijn, zonder dat de WP harder gaat draaien. Je hebt dan dus 2 problemen: niet genoeg warmte en een afgifte-Ta die veel lager is dan WP-Ta.

Simpele oplossing is zorgen dat de primaire flow altijd hoger is dan de secundaire flow.
Initieel zal de secundaire WP-Ta even laag zijn, maar zodra dit via de CV retour het T stuk bereikt waar een deel van naar de buffer gaat en de rest de WP bereikt en de inlet temperatuur sensor van de WP dit waarneemt gaat de WP toch gewoon weer harder draaien? Of heb ik dit mis? Het is mij overigens niet helemaal duidelijk hoe je simpelweg kan zorgen dat de primaire flow hoger is dan de secundaire flow zonder een vaste snelheid in te stellen voor de water pomp van de WP (wat niet gewenst is neem ik aan).

"Dense" is een understatement :9 . Vooral lastig dat sommige termen niet overeenkomen met de rest van de manual en de vertaling van programmeerlogica naar versimpeld Engels soms behoorlijk gebutchered is. Afijn, het heeft me denk ik wel verder geholpen.

Dus als de compensatiecurve van de WP 35°C voorschrijft en de buffer 30°C is, dan is de Buffer Delta T 5°C. Als gevolg wordt de Target Buffer Tank Temperatuur op 35°C + 5°C = 40°C gezet. Echter, de WP zal door er nog eens 2°C bovenop te doen WP-Ta naar 42°C gaan verwarmen. Sounds about right?

Ik probeer me in te beelden hoe het functioneren van het systeem zoals in voorbeeld C met extra PCB (CZ-NS4P) en buffervat sensor of zonder extra PCB of sensor (maar nog steeds zoals in voorbeeld C) van elkaar zullen verschillen. Maar dat is een behoorlijke simulatie om mentaal even te draaien (ben momenteel aan het uitzieken..). Compenseert de WP zonder extra PCB gewoon niet voor menging en reageert het wat trager op kouder dan verwachtte circulatie van water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
Tiesert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 05:47:
[...]

Ik heb de installateur vorig jaar bij de installatie ook gevraagd om C toe te passen ipv de standaardoplossing met 4 leidingen. Heb een 200L buffervat. Ik heb zelf die CZ-NS4P geinstalleerd en de watertemperatuur meet ik op de plek waar op het plaatje "sensor" staat. Verder eens met het antwoord van @FransvWoerkom
Gaat dit om de PAW-A2W-TSBU Buffer tank sensor en om een enkele zone die hier bediend wordt?

Ondanks dat je het met @FransvWoerkom eens bent is jouw implementatie anders. Is dit omdat 200L een hoeveelheid is die geschikter is voor warmteopslag dan de 70L in ons buffervat?

Tot slot, werkt deze configuratie naar tevredenheid of zou je het achteraf anders hebben aangepakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

RaymondD schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:23:
[...]

Ja, ik ga er vanuit dat je nu volledig met de stooklijn weersafhankelijk regelt. Dus de buitentemperatuur bepaalt de aanvoertemperatuur.
Ja dat klopt dan wel.
Thorsd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:01:
[...]

@Pazo Ja, precies, het lijkt zelfs dat de frequentie omhoog gaat op het moment dat de setpoint bereikt wordt. Ik weet niet of dit K-specifiek is, maar bij de J wordt eerst op hoge frequentie naar de setpoint gewerkt, en wordt er daarna teruggeregeld.
Bedoel je met het setpoint, de Zone 1: watertemperatuur (doel)? Die geeft 28 graden aan.
Als ik inzoom bij het punt wanneer de frequentie omhoog gaat, dan zie ik dat de aanvoer / retour 24 graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2lOmFDFnVp_lX5olCR1eEYbEAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zE5QXDqQ7TTlrI5CQlMmaNd9.jpg?f=user_large

Dat heeft dan te maken met instelling verwarming aan dT van ingestelde temperatuur: -4 neem ik aan? Dat is namelijk het verschil. Vraag is dan wel, waarom de aanvoertemperatuur zo snel / vaak daalt dat ie dus begint te pendelen, maar soms dus ook gewoon 3-4 uur op temperatuur blijft...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_lAFokVbmIoXIratjyUtb6r3nY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e8hf5ZHs8rhx2VOKFidH3inZ.jpg?f=user_large

Ik zit te denken mbt warmte niet kwijtraken: het verschil tussen aanvoer en retour is ca 1,5-2 graden zie ik de grafieken. Zou dat verschil eigenlijk niet groter moet zijn voor een betere werking (de retour kouder)? En zo ja hoe zou ik dat kunnen bereiken? Pompsnelheid naar beneden zodat het langer duurt voordat het water retour is en dus kouder is? Groepen op de verdeler knijpen? Of staat dit los het pendelgedrag?

En zou ik nog iets kunnen bereiken door er een kamerthermostaat tussen te plaatsen? Wat is het effect richting de warmtepomp als die temperatuur dan ingesteld staat op bijvoorbeeld 20 graden?

Zoveel vragen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:38:
[...]

Ja dat klopt dan wel.

[...]

Bedoel je met het setpoint, de Zone 1: watertemperatuur (doel)? Die geeft 28 graden aan.
Als ik inzoom bij het punt wanneer de frequentie omhoog gaat, dan zie ik dat de aanvoer / retour 24 graden is.

[Afbeelding]

Dat heeft dan te maken met instelling verwarming aan dT van ingestelde temperatuur: -4 neem ik aan? Dat is namelijk het verschil. Vraag is dan wel, waarom de aanvoertemperatuur zo snel / vaak daalt dat ie dus begint te pendelen, maar soms dus ook gewoon 3-4 uur op temperatuur blijft...

[Afbeelding]

Ik zit te denken mbt warmte niet kwijtraken: het verschil tussen aanvoer en retour is ca 1,5-2 graden zie ik de grafieken. Zou dat verschil eigenlijk niet groter moet zijn voor een betere werking (de retour kouder)? En zo ja hoe zou ik dat kunnen bereiken? Pompsnelheid naar beneden zodat het langer duurt voordat het water retour is en dus kouder is? Groepen op de verdeler knijpen? Of staat dit los het pendelgedrag?

En zou ik nog iets kunnen bereiken door er een kamerthermostaat tussen te plaatsen? Wat is het effect richting de warmtepomp als die temperatuur dan ingesteld staat op bijvoorbeeld 20 graden?

Zoveel vragen... :)
Net wat @flippy zegt: Waarom staat jouw pomp als een gek te stampen?

Ik draai nu ook WAR zonder thermostaat.
Mijn 9J met 8 vloerverwarmingsgroepen heeft een poosje na het opstarten een debiet van rond de 10l/min maar bij jou draait hij continue het dubbele......................

Stel je wilt 2 liter per groep dat zou je hem sowieso kunnen beperken tot 12l/min. Of is dat geen goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
teun95 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:13:
[...]

Gaat dit om de PAW-A2W-TSBU Buffer tank sensor en om een enkele zone die hier bediend wordt?

Ondanks dat je het met @FransvWoerkom eens bent is jouw implementatie anders. Is dit omdat 200L een hoeveelheid is die geschikter is voor warmteopslag dan de 70L in ons buffervat?

Tot slot, werkt deze configuratie naar tevredenheid of zou je het achteraf anders hebben aangepakt? :)
Ja, gaat om die sensor in een enkele zone. Wat ik anders zou willen hebben is de optie om met kranen de buffertank optioneel te maken, zodat ik het gebruik kan activeren of de-activeren. Zou dat heel graag vergelijken. Maar ben wel tevreden over hoe hij nu is aangesloten en werkt goed mits de secundaire pomp minder verplaatst dan de Pana. Zou leuk zijn als ik de Gundfos pomp kon aansturen met data uit de Heishamon!

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

nokiaan958GB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:10:
[...]

Net wat @flippy zegt: Waarom staat jouw pomp als een gek te stampen?

Ik draai nu ook WAR zonder thermostaat.
Mijn 9J met 8 vloerverwarmingsgroepen heeft een poosje na het opstarten een debiet van rond de 10l/min maar bij jou draait hij continue het dubbele......................

Stel je wilt 2 liter per groep dat zou je hem sowieso kunnen beperken tot 12l/min. Of is dat geen goed idee?
Geen idee, ik sta voor alles open :)
Dat is dus die optie bij pompdebiet achter dT toch, want nu bij mij op Max bedrijfstijd 0x57 staat? Hoe moet ik dat omrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Doe ik effe voor je vriend.

0x57 hex is 1010111 binair. :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
teun95 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:06:

Initieel zal de secundaire WP-Ta even laag zijn, maar zodra dit via de CV retour het T stuk bereikt waar een deel van naar de buffer gaat en de rest de WP bereikt en de inlet temperatuur sensor van de WP dit waarneemt gaat de WP toch gewoon weer harder draaien? Of heb ik dit mis? Het is mij overigens niet helemaal duidelijk hoe je simpelweg kan zorgen dat de primaire flow hoger is dan de secundaire flow zonder een vaste snelheid in te stellen voor de water pomp van de WP (wat niet gewenst is neem ik aan).
Ja, ik heb dit wel eens zien gebeuren, hoewel het meestal goed gaat. Ik denk dat de kans hierop met een 4-pijps buffer aansluiting lager is. Maar stel dat de WP dT 5 graden is en op de laagste stand draait, dan kan de afgifte dT 2 zijn als het debiet van de secundaire pomp veel hoger is. Tr van het systeem, naar de buffer, en naar de WP is dan gelijk. Eigenlijk zou de WP dan harder moeten draaien, maar dat wordt niet gedaan omdat deze alleen op target Ta regelt.

Als de Tr nog verder zakt, zal de WP inderdaad weer een tandje bijzetten en waarschijnlijhk uit deze situatie komen. En ja, als je dit wilt voorkomen kan dat alleen met een vast pompdebiet.
"Dense" is een understatement :9 . Vooral lastig dat sommige termen niet overeenkomen met de rest van de manual en de vertaling van programmeerlogica naar versimpeld Engels soms behoorlijk gebutchered is. Afijn, het heeft me denk ik wel verder geholpen.

Dus als de compensatiecurve van de WP 35°C voorschrijft en de buffer 30°C is, dan is de Buffer Delta T 5°C. Als gevolg wordt de Target Buffer Tank Temperatuur op 35°C + 5°C = 40°C gezet. Echter, de WP zal door er nog eens 2°C bovenop te doen WP-Ta naar 42°C gaan verwarmen. Sounds about right?
Ja/nee, de buffer dT is een instelling in het menu, die stel je gewoon in. Dus als de compensatiecurve 35 geeft, wordt de target_Ta: 35+buffer_dT+2. De WP gaat uit als de thermostaat uit is, en buffer_temp > 35+buffer_dT.
Ik probeer me in te beelden hoe het functioneren van het systeem zoals in voorbeeld C met extra PCB (CZ-NS4P) en buffervat sensor of zonder extra PCB of sensor (maar nog steeds zoals in voorbeeld C) van elkaar zullen verschillen. Maar dat is een behoorlijke simulatie om mentaal even te draaien (ben momenteel aan het uitzieken..). Compenseert de WP zonder extra PCB gewoon niet voor menging en reageert het wat trager op kouder dan verwachtte circulatie van water?
De extra PCB kan de optionele mengkleppen en pompen aansturen, maar compenseert niet actief iets op basis van de buffer temperatuur.

Ik zou op dit moment gewoon eerst de boel aanslingeren en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:38:

[Afbeelding]
Wat ik bedoelde is dat de target_Ta (doel) 27 graden is. De WP start met een Ta van ~25 en de compressor draait 20..30 Hz totdat de de target_Ta gehaald is. Ik zou nu verwachten dat de compressor wat gas terug neemt, maar in plaats daarvan schiet deze naar 50 Hz waardoor de Ta snel hoger wordt dan target_Ta.

Mijn referentie is alleen de J, dus behalve de observering helaas geen echt antwoord. Misschien start de K bv wel altijd de eerste 5min op lage toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

martijn v o schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:20:
Doe ik effe voor je vriend.

0x57 hex is 1010111 binair. :-)
Zal wel weer aan mij liggen, waarom nou weer zo ingewikkeld (vanuit Panasonic dan), en niet gewoon liter per min?

Maar 0x57 is dan 87 in decimalen? Dat is 87 minuten (ivm titel Max bedrijfstijd)? Hoe rijm ik dat met de ca 18.75 l/min die ik in de grafiek terug zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:58:
[...]

Zal wel weer aan mij liggen, waarom nou weer zo ingewikkeld (vanuit Panasonic dan), en niet gewoon liter per min?

Maar 0x57 is dan 87 in decimalen? Dat is 87 minuten (ivm titel Max bedrijfstijd)? Hoe rijm ik dat met de ca 18.75 l/min die ik in de grafiek terug zie?
Het is een vreemde vertaling. Het is 87 op een schaal van 64 tot 255.

Liter per minuut kan niet in dat elk systeem verschillend is.

[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 15-12-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49

Instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is afgelopen nacht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

12 uurs run:

[Afbeelding]

Zet de dt maar eens op 2, en heb je max pomp ingesteld op de juiste waarde voor de 7kw ( 20 liter p/m )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ramon_1984 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:42:
[...]

Zet de dt maar eens op 2, en heb je max pomp ingesteld op de juiste waarde voor de 7kw ( 20 liter p/m )
Nou ik zie dat er ca 18-19 liter p/m doorheen gaat, en er wordt net gezegd om dat juist te verlagen? Waarom zou ik het juist moeten verhogen ipv verlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49
Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:55:
[...]

Nou ik zie dat er ca 18-19 liter p/m doorheen gaat, en er wordt net gezegd om dat juist te verlagen? Waarom zou ik het juist moeten verhogen ipv verlagen?
Die 20 liter p/m is het werk gebied van een 7 kw warmtepomp.
Dat is een vaste waarde, daarna de dt in het menu verkleinen naar 2.

En dan afwachten en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 16:20
Dat klopt inderdaad!
Ik heb dan weliswaar een 9Kw T-Cap, maar dat werkt volgens mij hetzelfde.
Ik heb eerst gedraaid met extra PCB+buffervat sensor+aanvoertemp sensor. Resultaat was dat de WP steeds heel hard en kort aan het werk ging omdat hij de 2 graden extra verhoging voor het buffervat meerekent. De Ta-Target ligt dan ineens veel hoger dan Ta, en dus gaat hij extra zijn best doen om Ta-Target te halen. Alles was dan ook snel op temperatuur en dan ging hij weer uit.

Nu draai ik al ongeveer een jaar met de instellingen dat er geen buffervat is aangesloten en ook geen extra aanvoertemp sensor. Hij moduleert nu veel eerder terug, wat zorgt dat hij een stuk rustiger draait. De extra PCB zit er nog wel in, maar eigenlijk zonder functie.

Ook vond ik het niet prettig dat het water 2 graden warmer werd gemaakt, omdat ik dan een temperatuur overschot in de woonkamer kreeg. Op het moment dat hij uit gaat, gaat de 2 graden extra er weer vanaf en koelt hij ten opzichte van de laatste Ta-Target best ver af.

Ik heb de waterpomp van de WP gewoon op een vaste flow ingesteld, en daarbij de waarde in de handleiding aangehouden(24.5L/m voor de 9Kw T-Cap)
De secondaire pomp staat op constante druk ingesteld, en verpompt de meeste tijd 21.5 tot 23.5L/min.
Mijn buffervat heb ik ook aangesloten zoals in voorbeeld C.

Misschien heb je hier wat aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:58

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:49:
[...]

Yes true, die kan ik zeker begrijpen, lijkt me inderdaad ook niet meer dan normaal :)

[...]

Dat ga ik eens proberen.

[...]

De 5 en de 7 hebben dezelfde ondergrens / minimale vermogen had ik gelezen. Nu hebben we inderdaad enkel vloerverwarming. Volgend jaar ivm verbouwing komt er ca 20m2 bij. Wellicht ooit nog radiatoren op de kamers van de kids als ze ouder worden (zitten er nu niet), dus daarom voor de 7 gekozen ipv de 5.

[...]

Nee niet op de stooklijn maar 1-2 graden lagere wens ruimte temp. Met bij voorkeur een externe en anders interne thermostaat. En anders programeer je hem nu gewoon uit en weer om 10:00 aan. Kan je met dit weer prima mee testen. Als kouder (vorst overdag) word zet je hem op 24-7. Of je knoopt er een thermostaat aan.

Op de stooklijn gaat hij juist pendelen want dan gaat je stooklijn target setooint van 26 naar 24 en kan hij zijn warmte niet kwijt.

Korte samenvatting;
-je vloer mag best wat afkoelen
-je water setpoint 26 en hoger
-circulatie pomp bij max pump speed instellen op 20l/min
-deltaT zet ik altijd op 20% van je gemiddelde setpoint. Vaak dus rond de 5-6. Alleen pana doet er weinig mee

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 16-12-2023 00:06 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:58:
[...]

Dat staat er gewoon, als je op controller instelt zie je welke l/min er uit de xx omwentelingen komt. Nb als jij 18.75 tijdens een verwarmingsrun ziet dan gok ik dat je hem ff moet checken welke waarde in installateurs instellingen eruit komt.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 16-12-2023 00:08 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:55:
[...]

Je moet niet naar de waarde tijdens run kijken, maar naar de waarde tijdens het instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is afgelopen nacht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

12 uurs run:

[Afbeelding]

Looswater is een oude term voor het water dat uit een gemaal komt. In het verre oosten denken ze dat Hollanders dat wel zullen begrijpen. Hier is het het hete gas dat van de compressor naar de condensor gaat om daar zijn warmte af te geven aan het cv-water.

Kijk voor de aardigheid eens op de controller naar het opgewekt vermogen en de opgewekte energie onder System Check>Energy Monitor>Historical chart. Dan zul je zien dat dat veel minder is dan het minimum. Dan moet hij wel in tijd moduleren. Dat doen cv-ketels ook bij deze buitentemperaturen.

Heb je Quiet Mode 3 al geprobeerd? Dan maakt hij niet zo'n vliegende start en blijft iets langer doorgaan met een run.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bedankt @ErikVers en @FransvWoerkom
Ik zal einde middag / vanavond de boel doornemen en instellen; wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Iemand ervaring met een fancoil unit?
Ik ben gevraagd om een warmtepomp te plaatsen in een werkplaats, voor de warmteafgifte willen ze alleen een fancoil gebruiken.
waar moet ik rekening mee houden?
Buffervat om het systeem volume te vergroten en voor defrosts?
Zijn er bepaalde merken aan te raden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

John lamers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:17:
Ik ben gevraagd om een warmtepomp te plaatsen in een werkplaats, voor de warmteafgifte willen ze alleen een fancoil gebruiken.
fancoils hebben veel liters nodig om tof te werken op lagere teperaturen dus zorg voor dikke toevoer.
buffertank is alleen nodig als er anders te weinig inhoud is. en die moet natuurlijk alleen in serie aangesloten zijn en op de retour vlak voor de machine. litertje of 50 is echt wel genoeg.
zorg voor overcapaciteit van de fancoil. groter is beter omdat je dan op lagere temperaturen kan draaien wat een berg energie bespaart. hang er anders 2 op om de lucht beter te verdelen. 2 kleinere is beter dan 1 grote.
let op, je hebt 2 pijps en 4 pijps. je moet de 2 pijps variant hebben. de 4 pijps is als je 2 watersystemen hebt die tegelijk kunnen koelen en verwarmen.

focus op prijs, niet op merk.

overleg even en zorg ook dat je een condensafvoer aansluit en de leidingen isoleert. kan kan je ook koelen met de units. kost weinig meer maar vergroot comfort aanzienlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 16:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

FransvWoerkom schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 01:45:
Kijk voor de aardigheid eens op de controller naar het opgewekt vermogen en de opgewekte energie onder System Check>Energy Monitor>Historical chart. Dan zul je zien dat dat veel minder is dan het minimum. Dan moet hij wel in tijd moduleren. Dat doen cv-ketels ook bij deze buitentemperaturen.
Zojuist bekeken van de afgelopen dag. Opwekking, verbruik en COP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2CNHqoQ1ffxKZG9n4iOCa1oguU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GOElHIkPifO2p7ClPbHMgfV4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ1tvRghaytea-I7VWd9GIp38Yk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ppuSSpKJPgz3ytzDpUpJXbDu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoaRhvWWZgmGHMkccLcC-hdpik4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNLC0pqO1ThL4XobhAjjzpCM.jpg?f=user_large
FransvWoerkom schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 01:45:
Heb je Quiet Mode 3 al geprobeerd? Dan maakt hij niet zo'n vliegende start en blijft iets langer doorgaan met een run.
Ja heb ik in het verleden ook wel eens gedaan, maar er werd hier ook verteld dat het meer een tijdelijke maatregel is, en niet om definitief / voor altijd aan te laten? Heb het nu aangezet, kijken wat het doet.
ErikVers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:03:
[...]

Nee niet op de stooklijn maar 1-2 graden lagere wens ruimte temp. Met bij voorkeur een externe en anders interne thermostaat. En anders programeer je hem nu gewoon uit en weer om 10:00 aan. Kan je met dit weer prima mee testen. Als kouder (vorst overdag) word zet je hem op 24-7. Of je knoopt er een thermostaat aan.

Op de stooklijn gaat hij juist pendelen want dan gaat je stooklijn target setooint van 26 naar 24 en kan hij zijn warmte niet kwijt.

Korte samenvatting;
-je vloer mag best wat afkoelen
-je water setpoint 26 en hoger
-circulatie pomp bij max pump speed instellen op 20l/min
-deltaT zet ik altijd op 20% van je gemiddelde setpoint. Vaak dus rond de 5-6. Alleen pana doet er weinig mee
Hier ga ik mee aan de slag. Heb nu via de controller denk ik de maximale pompsnelheid op ca 20l/min staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWGze1h9tqGVsKOlFi1s1wMkU04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X2utqwu2bLBnZqrD8lnM4eQW.jpg?f=user_large

Water setpoint is bedoel je toch de onderkant van de stooklijn mee toch? Die staat nu op 26 (stond ie al) (33@-10 en 26@10)
dT, bedoel je dan die 'dT voor verwarming aan: 5C'? (staat dus al op 5). Er zijn namelijk meerdere dT's :)

Vannacht overigens vrij rustig nadat ik gisteravond enkel in de stooklijn 14 naar 10 had aangepast, maar einde van de ochtend komt ie dan toch weer in zijn pendel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsGa7Yok0cqfpWF0jhCC3AiK9Cw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D1aK47iKCn7MoFYaHD2S2hzJ.png?f=user_large

Samenvattend waarmee ik de avond / nacht in ga:
* Stooklijn (33@-10 en 26@10)
* Max pompsnelheid 0x53 = ca 20l/min
* Quiet Mode 3
* dT voor verwarming aan 5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:02:
[...]

Zojuist bekeken van de afgelopen dag. Opwekking, verbruik en COP:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ja heb ik in het verleden ook wel eens gedaan, maar er werd hier ook verteld dat het meer een tijdelijke maatregel is, en niet om definitief / voor altijd aan te laten? Heb het nu aangezet, kijken wat het doet.

[...]

Hier ga ik mee aan de slag. Heb nu via de controller denk ik de maximale pompsnelheid op ca 20l/min staan:

[Afbeelding]

Water setpoint is bedoel je toch de onderkant van de stooklijn mee toch? Die staat nu op 26 (stond ie al) (33@-10 en 26@10)
dT, bedoel je dan die 'dT voor verwarming aan: 5C'? (staat dus al op 5). Er zijn namelijk meerdere dT's :)

Vannacht overigens vrij rustig nadat ik gisteravond enkel in de stooklijn 14 naar 10 had aangepast, maar einde van de ochtend komt ie dan toch weer in zijn pendel:

[Afbeelding]

Samenvattend waarmee ik de avond / nacht in ga:
* Stooklijn (33@-10 en 26@10)
* Max pompsnelheid 0x53 = ca 20l/min
* Quiet Mode 3
* dT voor verwarming aan 5C
Ik bedoel de enige echte deltaT: die van het verschil tussen aanvoer en retour. Die jij nu bedoeld nu gaat over wel of niet de heater aan. Zet maar eens op engels je browser.

Ik zou eerst nog twee dingen checken;
-Staan alle retouren gelijk ingeregeld dus waterzijdig ingeregeld? Geen hele warme retouren van een korte groep?
-Geen valse bylass van een radiator of oude positie cv ketel?

Mocht dat niet zo zijn zou ik eerst maar eens een uur of 8 per dag via klokprogram (4 voor en 4 na zonsopkomst) je warmtepomp uit zetten. En vooral niet met quit mode gaan werken.

Mocht dat nog niet lukken de 26 naar 27 of 28 zetten 👍✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ErikVers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:19:

Ik bedoel de enige echte deltaT: die van het verschil tussen aanvoer en retour. Die jij nu bedoeld nu gaat over wel of niet de heater aan. Zet maar eens op engels je browser.
Ah oke. Voor jullie vanzelfsprekend als over dT wordt gesproken, voor mij was dat nog niet :)
Ik zou eerst nog twee dingen checken;
-Staan alle retouren gelijk ingeregeld dus waterzijdig ingeregeld? Geen hele warme retouren van een korte groep?
-Geen valse bylass van een radiator of oude positie cv ketel?
Waterzijdig ingeregeld heeft (als het goed is) de installateur gedaan. Ik zie in de grafieken wel terug dat de retour maar ca 2 graden minder is als de aanvoer. Ik had last van valse bypass, dat is opgelost door laatst rechstreeks 26mm leidingen te trekken vanaf de WP naar de VWV (zie stuk terug in dit topic)
Van de 6 groepen is er trouwens 1 heel kort: die loopt langs de muur naar het einde van het huis en direct weer terug, die is gelegd door als er in de toekomst een aanbouw zou komen, dan kan die daar opgepakt worden (en die gaat er trouwens in ca febr/maart volgend jaar komen :) ) Zou ik die groep anders beter dicht zetten omdat ie zo kort is (schat ca 5 meter heen en terug)?
Mocht dat niet zo zijn zou ik eerst maar eens een uur of 8 per dag via klokprogram (4 voor en 4 na zonsopkomst) je warmtepomp uit zetten. En vooral niet met quit mode gaan werken.
Schema mbt uitzetten wil ook wel proberen. Maar valt de SWV dan ook niet uit?
En Quiet mode dus niet gebruiken... de een zegt van wel en de ander van niet, lastig :)
Mocht dat nog niet lukken de 26 naar 27 of 28 zetten 👍✅
Check.

En anders toch maar een kamerthermostaat ertussen zetten?

Bedankt voor het alle hulp so far. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pazo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:34:
[...]

Ah oke. Voor jullie vanzelfsprekend als over dT wordt gesproken, voor mij was dat nog niet :)

[...]

Waterzijdig ingeregeld heeft (als het goed is) de installateur gedaan. Ik zie in de grafieken wel terug dat de retour maar ca 2 graden minder is als de aanvoer. Ik had last van valse bypass, dat is opgelost door laatst rechstreeks 26mm leidingen te trekken vanaf de WP naar de VWV (zie stuk terug in dit topic)
Van de 6 groepen is er trouwens 1 heel kort: die loopt langs de muur naar het einde van het huis en direct weer terug, die is gelegd door als er in de toekomst een aanbouw zou komen, dan kan die daar opgepakt worden (en die gaat er trouwens in ca febr/maart volgend jaar komen :) ) Zou ik die groep anders beter dicht zetten omdat ie zo kort is (schat ca 5 meter heen en terug)?

[...]
Schema mbt uitzetten wil ook wel proberen. Maar valt de SWV dan ook niet uit?
En Quiet mode dus niet gebruiken... de een zegt van wel en de ander van niet, lastig :)

[...]

Check.

En anders toch maar een kamerthermostaat ertussen zetten?

Bedankt voor het alle hulp so far. d:)b
Thermostaat zal wel moeten als je niet genoeg afgifte vermogen hebt en dus water temp omhoog gooit en niet steeds zelf wil ingrijpen. Voor nu kan t wel zonder maar t geeft gemak.

Die korte leiding voelen of die warmer terug komt dan de rest. Als dat zo is zeker knijpen. En zorgen dat je je pomp instelling goed hebt staan en deltaT. Dan gaat hij minder hard rondpompen en word je retour lager. Streven is 20% maar bijna nooit haalbaar. Als ik nieuw zou bouwen ging er 20mm en om de 7-8cm in de vloer 😋🥳

Dat klokprogram kun je prima je sww ook in die uren uit zetten jah. Maar hoeft niet je zou een verlaagde sww temp in kunnen stellen. Tip doe dat op de controller want icm cloud gaat wel eens mis. En na het instellen van klokprogram vergeet dan niet je klokprogram ook te activeren 🙈 je ziet dat hij aan staat als in home screen links boven dat agenda tijd symbooltje staat.

Quit mode is geen twijfel; enkel doen als niet anders kan en dan ook op tijd program of handmatig incidenteel maar je kan veel beter je water temp omhoog gooien zodat hij de warmte kwijt kan, dan de ventilator snelheid gaan knijpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:50

dof

John lamers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:17:
Ben wel geïnteresseerd indien je een passende fancoil weet te vinden.

'k Heb ook een dubbele garage, aan huis vast, waar ik makkelijk de WP CV leiding naar toe kan leggen. Maar een dikke T33 radiator gaat daar niet passen. Een fancoil, evt aan plafond of anders, lijkt me wel interessant.

En zie op Ali wel wat interessante en prijsgunstige modellen. En een fancoil lijkt me niet erg ingewikkelde techniek, toch?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 22:01
ErikVers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:14:
[...]

Als ik nieuw zou bouwen ging er 20mm en om de 7-8cm in de vloer 😋🥳
Leuke kroeg praat maar totaal onrealistisch. Met 16mm zijn de binnenbochten op 10cm hoh net haalbaar. 20mm krijg je nooit zo strak gebogen..

Los daarvan: ik heb nu 16mm 10cm hoh met groepen van 60m. Deze is al zo efficient dat nog meer echt onzinnig wordt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:20:
[...]

Leuke kroeg praat maar totaal onrealistisch. Met 16mm zijn de binnenbochten op 10cm hoh net haalbaar. 20mm krijg je nooit zo strak gebogen..

Los daarvan: ik heb nu 16mm 10cm hoh met groepen van 60m. Deze is al zo efficient dat nog meer echt onzinnig wordt.
Dank, 20is wellicht wat overdreven maar kan prima met een lus. 18mm vorige week nog geplaatst, vloer 6cm dik boven de slangen ligt te drogen en januari gaat er een nieuwe Panasonic draaien 🤓🔧💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
Met nieuwbouw is het vast ook niet zo'n punt omdat de warmtebehoefte gelimiteerd wordt door goede isolatienorm. Het afgiftesysteem hoeft daarmee ook niet enorm potent te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:58:
[...]

'k Heb ook een dubbele garage, aan huis vast, waar ik makkelijk de WP CV leiding naar toe kan leggen. Maar een dikke T33 radiator gaat daar niet passen. Een fancoil, evt aan plafond of anders, lijkt me wel interessant.

En zie op Ali wel wat interessante en prijsgunstige modellen. En een fancoil lijkt me niet erg ingewikkelde techniek, toch?
Zie het jaga hybrid topic. En ja low h2o werkt prima. Let wel op je liters en pas indien nodig een buffer in serie in he retour.

Er is ook fancoil topic. Hoewel mainstraim toch wel meer de niet condenserende variant toepast zoals de jaga’s. De standaard voor boven icm nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ASW1 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:04:
Met nieuwbouw is het vast ook niet zo'n punt omdat de warmtebehoefte gelimiteerd wordt door goede isolatienorm. Het afgiftesysteem hoeft daarmee ook niet enorm potent te zijn.
Klopt, het gaat mij meer om maximaal liters en afgifte in een vloer te stoppen.
Dit voor warmtebuffer en je minimale vermogen kwijt te kunnen ✅👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ErikVers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:04:
[...]

Zie het jaga hybrid topic. En ja low h2o werkt prima. Let wel op je liters en pas indien nodig een buffer in serie in he retour.

Er is ook fancoil topic. Hoewel mainstraim toch wel meer de niet condenserende variant toepast zoals de jaga’s. De standaard voor boven icm nieuwbouw.
Ok, 'k ga es kijken, thanks. Maar reputatie van Jaga's is dat het nogal duur is, vandaar dat ik voor m'n garage naar wat goedkopers zocht. Evt iets industrieels. Hoeft er ook niet mooi uit te zien.

Gezien aansluiting op bestaande WP systeem is er ook meer dan genoeg inhoud.

En het gaat me alleen om warmte opwekking, koeling in garage is niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:22:
[...]

Ok, 'k ga es kijken, thanks. Maar reputatie van Jaga's is dat het nogal duur is, vandaar dat ik voor m'n garage naar wat goedkopers zocht. Evt iets industrieels. Hoeft er ook niet mooi uit te zien.

Gezien aansluiting op bestaande WP systeem is er ook meer dan genoeg inhoud.

En het gaat me alleen om warmte opwekking, koeling in garage is niet nodig...
Je kan dan ook naar grote radiator heaters kijken alleen daar ben ik niet zo in thuis. Geen optie om gewoon vloer met vloerverwarming te leggen? , zie je ook bij fabrieken soms wel.

@dof zoiets bedoel ik; bak vermogen zie afbeelding wat de LT variant al doet met 40 graden water 👍

https://www.warmteservice...njfMWVhuYj-8aAjtSEALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6R3HdFGRvUk8IKqqWj2UU3ldwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JW7z5iSR2jGcqXv9qWP1rHKR.png?f=fotoalbum_large

@Pazo anders zoiets erbij hangen? Gegarandeerd geen pendelen meer 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOHMjZgeEW3YZ3cNspyuRlEpZqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GCcEcqPyuzxW6auAhwE4EvbY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door ErikVers op 16-12-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ErikVers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:25:
[...]

Je kan dan ook naar grote radiator heaters kijken alleen daar ben ik niet zo in thuis. Geen optie om gewoon vloer met vloerverwarming te leggen? , zie je ook bij fabrieken soms wel.
Nee, helaas niet want alleen m'n garage leeghalen is al een mega project op zich :) En gezien de bestaande betonvloer direct op zand ligt, is dan naast nieuwe betonvloer en VVW ook nog een flinke isolatie onderlaag nodig. Dat wordt allemaal een beetje teveel werk :)
@dof zoiets bedoel ik; bak vermogen zie afbeelding wat de LT variant al doet met 40 graden water 👍

https://www.warmteservice...njfMWVhuYj-8aAjtSEALw_wcB

[Afbeelding]
Ja, ziet er wel gaaf uit, thanks. Maar de LT variant, die wel iets voor mij zou zijn (WWH 220 LT), zit al op 2k €. Dat wordt me ook wel iets te gortig.

Op Ali zie ik units zoals deze (willekeurig voorbeeld), voor paar honderd € (verzending waarschijnlijk net zoveel helaas). En dat heeft waarschijnlijk wel zoveel capaciteit. Maar vanwege totaal ontbreken van specs is zoiets aanschaffen natuurlijk ook een beetje een avontuur.

Hmm, wordt nog even verder zoeken denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dof schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:29:
[...]

Nee, helaas niet want alleen m'n garage leeghalen is al een mega project op zich :) En gezien de bestaande betonvloer direct op zand ligt, is dan naast nieuwe betonvloer en VVW ook nog een flinke isolatie onderlaag nodig. Dat wordt allemaal een beetje teveel werk :)

[...]

Ja, ziet er wel gaaf uit, thanks. Maar de LT variant, die wel iets voor mij zou zijn (WWH 220 LT), zit al op 2k €. Dat wordt me ook wel iets te gortig.

Op Ali zie ik units zoals deze (willekeurig voorbeeld), voor paar honderd € (verzending waarschijnlijk net zoveel helaas). En dat heeft waarschijnlijk wel zoveel capaciteit. Maar vanwege totaal ontbreken van specs is zoiets aanschaffen natuurlijk ook een beetje een avontuur.

specs staan er gewoon bij hoor. vermogens zijn alleen berekend op 60 graden water. dus men zal wel een correctie moeten toepassen.

dingen zijn behoorlijk standaard. niet anders dan wat je in een doorsnee kantoorgebouw vind als je een plavondplaat weghaalt.

ga zelf ook nog 2 of 3 van deze dingen plaatsen in het huis voor de garage, overkapping en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:47
Zijn er nog creatieve manieren om - zonder externe thermostaat op CN2 - de waterpomp uit te zetten als er geen warmtevraag is?

Ik draai nu met WAR en een (Evohome zoneregeling) Opentherm Thermostaat aangesloten op HeishaMon met rules. Ik had gedacht om met een relais op de externe thermostaat aansluiting te gaan werken om de waterpomp uit te zetten als er geen warmtevraag is maar 't nadeel is dat met externe thermostaat de -5/+5 shift functie niet meer werkt. Die functie wil ik graag behouden.
Wat ik nu doe is dat ik de WP uitschakel (middels SetHeatpump=0 als er geen warmtevraag meer is vanuit de OT Thermostaat) maar dat heeft weer een nadeel dat je geen Heat+DHW kan gebruiken omdat de WP dan altijd DHW gaat draaien als je de WP weer aanzet (met SetHeatpump=1). Oftewel elk nadeel heeft zijn voordeel zeg maar....

Ik heb zelf CN4 (external control) nog niet geprobeerd, is 't daarbij misschien niet zo dat bij OM Heat+DHW er direct DHW geproduceerd gaat worden?

Heeft iemand mogelijk nog andere ideeën?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:59:
Zijn er nog creatieve manieren om - zonder externe thermostaat op CN2 - de waterpomp uit te zetten als er geen warmtevraag is?

Ik draai nu met WAR en een (Evohome zoneregeling) Opentherm Thermostaat aangesloten op HeishaMon met rules. Ik had gedacht om met een relais op de externe thermostaat aansluiting te gaan werken om de waterpomp uit te zetten als er geen warmtevraag is maar 't nadeel is dat met externe thermostaat de -5/+5 shift functie niet meer werkt. Die functie wil ik graag behouden.
Wat ik nu doe is dat ik de WP uitschakel (middels SetHeatpump=0 als er geen warmtevraag meer is vanuit de OT Thermostaat) maar dat heeft weer een nadeel dat je geen Heat+DHW kan gebruiken omdat de WP dan altijd DHW gaat draaien als je de WP weer aanzet (met SetHeatpump=1). Oftewel elk nadeel heeft zijn voordeel zeg maar....

Ik heb zelf CN4 (external control) nog niet geprobeerd, is 't daarbij misschien niet zo dat bij OM Heat+DHW er direct DHW geproduceerd gaat worden?

met CN4 zet je hem gewoon uit, dus ook geen DHW meer.

volg alleen niet helemaal wat het nut is van zoneregeling icm met een variabele war. dat werkt ook niet tof want je mengt 2 compleet verschillende manieren van regelen. shiften met je setpoint is vrij nutteloos als je al zoneregeling hebt, immers is de benodigde temperatuur voor je zonegereling leidend en je referentieruimte waar de panasonic zijn shift op baseert klopt niet want je regelt de verkeerde kamer ermee.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pazo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:02:
[...]

Zojuist bekeken van de afgelopen dag. Opwekking, [verbruik en COP]:

[Afbeelding]

[...]
De opgewekte warmte is hier in geen van de 2-uurs perioden groter dan 5kWh. Dus maximaal 2,5kW opgewekt vermogen, oftewel het minimum van je warmtepomp. Dat lukte alleen nog 's nachts door de lagere buitentemperatuur. Overdag zat hij gemiddeld ver onder de 2,5kW wat dus alleen maar kan door meer uit dan aan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:47
flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 01:08:
[...]

met CN4 zet je hem gewoon uit, dus ook geen DHW meer.

volg alleen niet helemaal wat het nut is van zoneregeling icm met een variabele war. dat werkt ook niet tof want je mengt 2 compleet verschillende manieren van regelen. shiften met je setpoint is vrij nutteloos als je al zoneregeling hebt, immers is de benodigde temperatuur voor je zonegereling leidend en je referentieruimte waar de panasonic zijn shift op baseert klopt niet want je regelt de verkeerde kamer ermee.
En als je 'm met CN4 weer aanzet gaat hij - in OM Heat+DHW niet altijd direct DHW produceren?

Evohome OT thermostaat laat ik momenteel alleen via chenable als on/off thermostaat functioneren, dus ik doe nu even niets met 't chsetpoint want dat is bij Evohome nogal grillig. De stooklijn heb ik denk ik redelijk staan (29/36 graden bij +15/-15 graden zonder vvw) maar afhankelijk van de naregeling kan 't bij temperaturen boven ~ 7 graden zijn dat de WP z'n minimale vermogen (net) niet kwijt kan en dan werkt +1 of +2 shiften prima om de WP aan te houden. Als ik dat niet doe schakelt hij uit omdat de Ta te hoog wordt en dan na +/- 15 minuten weer aan op een hogere frequentie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
Wij hebben sinds kort een 5kw mono draaiende.

Begane grond en 1e hebben vloerverwarming. 2e nog radiatoren. Nu worden deze niet warm. Op dit moment nauwelijks lauw te noemen, terwijl ik ze in de eerste uren na het in bedrijfstellen aanzienlijk warmer heb gevoeld toen de aanvoertemperatuur nog lager was.
De vloer was toen ook al warm.

Nu is het een sauna waar de vloerverwarming ligt en koud op de bovenste verdieping.

We gebruiken de draadloze panasonic thermostaat en die staat boven in de slaapkamers (temperatuur die daarop staat klopt overigens niet, dus aanzienlijk hoger ingesteld).
De thermostaat is al die tijd vragend, maar radiatoren blijven niet op een constante temperatuur en die warmte in de eerste uren heb ik niet meer gevoeld.

Wat zijn goede eerste stappen om als eerst na te lopen?

Geen zoneregeling, alles staat open. Wel (nog) verdelers met pomp maar die zijn aangepast en hebben een ltv ventiel dus het aanvoerwater wordt nu niet gemengd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

[...]

Ok dacht dat zakelijk was, vind eerlijk gezegd gezien zijn capaciteit prijs wel mee vallen. Met wat onderhandelen en ex btw vind ik het wel meevallen 👍

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 17-12-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:40
[...]

[...]

En marktplaats in de gaten houden voor een (of 2) kickspace en die tegen het plafond monteren nog een optie?
Of iets zelf bouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 14-09 14:01
Homewin schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:56:

Begane grond en 1e hebben vloerverwarming. 2e nog radiatoren. Nu worden deze niet warm. Op dit moment nauwelijks lauw te noemen, terwijl ik ze in de eerste uren na het in bedrijfstellen aanzienlijk warmer heb gevoeld toen de aanvoertemperatuur nog lager was.

Nu is het een sauna waar de vloerverwarming ligt en koud op de bovenste verdieping.

We gebruiken de draadloze panasonic thermostaat en die staat boven in de slaapkamers (temperatuur die daarop staat klopt overigens niet, dus aanzienlijk hoger ingesteld).
De thermostaat is al die tijd vragend, maar radiatoren blijven niet op een constante temperatuur en die warmte in de eerste uren heb ik niet meer gevoeld.

Geen zoneregeling, alles staat open. Wel (nog) verdelers met pomp maar die zijn aangepast en hebben een ltv ventiel dus het aanvoerwater wordt nu niet gemengd.
Klinkt alsof je je vvw verdeler wat dicht moet draaien, dus waterzijdig inregelen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 14-09 14:01
[...]

[...]

Je kan nog naar Betherma kijken, ook convectoren maar stukje goedkoper dan Jaga. of marktplaats natuurlijk, staan geregeld Jaga's op. Ik heb ze daar bijna allemaal vandaan.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Homewin schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:56:

Ik heb een heel vergelijkbare situatie gehad. Begon met de constatering dat de installateur de aanvoer en retour van de wp verkeerdom had aangesloten :+ . Water ging de radiatoren linksonder in en linkboven direct eruit.

Dat verhelpen zorgde ervoor dat de radiatoren daadwerkelijk weer warm werden. Ideaal was het nog niet, veel geneuzel om na weersverandering de boel weer goed te krijgen. Ik heb uiteindelijk een kraan met ingebouwde flowmeter laten plaatsen en kan daarmee de flow naar de radiatoren knijpen. De flowkranen op de vv verdeler staan gewoon allemaal open (alles gaat naar de woonkamer, maakt dus in mijn situatie niet zoveel uit).

Met de WAR gaat het zo erg goed, geen noodzaak om de flowkraan bij te stellen. Het is bij weersovergangen soms nog wat te warm beneden naar mijn smaak, maar dat heeft ook te maken met de glaspartij op het zuiden en de krenterige afgifte boven waardoor de aanvoertemperatuur wat hoger moet.

De WP is met een T splitsing zonder buffer op de vv en radiatoren aangesloten (met tussen de T splitsing en de radiatoren dus een flowkraan). Ook een 5kW mono.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
dof schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:58:
[...]

Bezint eer ge begint.

Een Fan Coil, verwarmings batterij of iets dergelijks gaat enorm hard qua kosten. Als je de ruimte hebt voor een buitenunit hang je er voor iets meer dan €1000 een 5kW Airco meer.
Ik heb er zelf meerdere keren naar gekeken, maar als je 5kW vermogen zou willen met LT, dan lopen de kosten volledig uit de hand. Terwijl je ook niet te zuinig wilt zijn qua vermogen, omdat je de ruimte alleen echt wilt verwarmen als je er iets doet, dus reactietijd is een dingetje.

Misschien een radiator aan de muur tegen de vorst/extreme kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

FransvWoerkom schreef op zondag 17 december 2023 @ 01:20:
[...]

De opgewekte warmte is hier in geen van de 2-uurs perioden groter dan 5kWh. Dus maximaal 2,5kW opgewekt vermogen, oftewel het minimum van je warmtepomp. Dat lukte alleen nog 's nachts door de lagere buitentemperatuur. Overdag zat hij gemiddeld ver onder de 2,5kW wat dus alleen maar kan door meer uit dan aan te staan.
Van mij mag de WP prima een bepaalde tijd uit staan. We hebben een nieuwbouwhuis uit 2013 en is goed geïsoleerd. Er hoeft alleen beneden verwarmt te worden, en ons huis kan prima een tijd lang de temperatuur vasthouden.

De voorgestelde instellingen eerder heb ik nu doorgevoerd, en kijken wat het de aankomende dag / dagen gaat gebeuren. Anders denk ik nog 2 opties: schema maken waarin de WP gedurende de dag (of nacht?) een tijd uit staat, of anders ook nog een kamerthermostaat installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
@dof Er is ook een fancoil topic, misschien heb je daar wat aan. Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd

Als je toch al alles zelf doet, kan je die shift van de stooklijn ook niet zelf implementeren en bv vanuit HA bedienen?

Misschien kun je anders nog de buffervatsensor ingang gebruiken (gesimuleerd vanuit heishamon?). Daar zit ook nog wat logica die de WP uit kan zetten als de buffer op temperatuur is.

Anderzijds, als ik hier kijk hoeveel de waterpomp gedraaid heeft in snuffelmode, kom ik uit op ~400 uur per jaar. Dat kost hier 24W extra (8W vs 32W), en kan ik per jaar 10 kWh besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TheGhostInc schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:31:
[...]

Bezint eer ge begint.

Een Fan Coil, verwarmings batterij of iets dergelijks gaat enorm hard qua kosten. Als je de ruimte hebt voor een buitenunit hang je er voor iets meer dan €1000 een 5kW Airco meer.
Ik heb er zelf meerdere keren naar gekeken, maar als je 5kW vermogen zou willen met LT, dan lopen de kosten volledig uit de hand. Terwijl je ook niet te zuinig wilt zijn qua vermogen, omdat je de ruimte alleen echt wilt verwarmen als je er iets doet, dus reactietijd is een dingetje.

Misschien een radiator aan de muur tegen de vorst/extreme kou?
fancoils kosten iets van 300 euro per stuk voor wat leuks uit zuid europa (zie fancoil topic) en hang je gewoon zelf op. icm met de subsidie ben je een klap goedkoper uit dan een rits aircos ophangen door je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
…..
Heb je gekeken naar de NodeRed aansturing? Die doet wat je wilt en kan je zelf nog aanpassen. Wp staat uit als er niets verwarmd hoeft te worden en gaat aan als je kamer een bepaalde aantal graden onder setpoint zit. Of gaat aan als je dhw onder een x aantal graden komt en forceert dan en run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:44:

fancoils kosten iets van 300 euro per stuk voor wat leuks uit zuid europa (zie fancoil topic) en hang je gewoon zelf op. icm met de subsidie ben je een klap goedkoper uit dan een rits aircos ophangen door je hele huis.
Geval van spraakverwarring.

Een Fancoil zoals ik die bedoel is iets wat als een ventilatie ding aan je dak hangt. Soort kanaalairco maar dan op water.

Wat jij bedoelt is een radiator met fans. (In een mooi jasje)
@dof geeft aan geen ruimte aan de wand te hebben voor een radiator. Dan wordt het iets aan het dak en dan kom je op spul dat niet gemaakt is voor lage temperaturen (en vaak industrieel) en daardoor al snel qua kosten niet meer leuk. En dan is een wandunit airco ineens gunstiger. Zeker bij wat overcapaciteit.

Dus niks ten nadele van de fancoils zoals jij die bedoeld. Dat is een prima oplossing en idd beter dan overal airco's.

Maar misschien is er wel iets voor het dak, maar in het topic gaat het volgens mij alleen over wandmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TheGhostInc schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:16:
[...]

Geval van spraakverwarring.

Een Fancoil zoals ik die bedoel is iets wat als een ventilatie ding aan je dak hangt. Soort kanaalairco maar dan op water.

Wat jij bedoelt is een radiator met fans. (In een mooi jasje)
@dof geeft aan geen ruimte aan de wand te hebben voor een radiator. Dan wordt het iets aan het dak en dan kom je op spul dat niet gemaakt is voor lage temperaturen (en vaak industrieel) en daardoor al snel qua kosten niet meer leuk. En dan is een wandunit airco ineens gunstiger. Zeker bij wat overcapaciteit.

Dus niks ten nadele van de fancoils zoals jij die bedoeld. Dat is een prima oplossing en idd beter dan overal airco's.

Maar misschien is er wel iets voor het dak, maar in het topic gaat het volgens mij alleen over wandmodellen.
fancoils heb je in alle vormen en maten. die kan je kopen in exact dezelfde vormen als waar je ook airco binenndelen kan kopen, dus wandmodellen, vloermodellen, plavond onderbouw, casettes en sattelieten. vaak zijn het ook nog dezelfde fabrikanten want het enigste verschil is vaak de diameter en type koperen leiding wat door de warmtewisselaar gaat.

als jij zo'n lelijke (airco) puist aan de muur wilt maar dan eentje waar warm of oud water doorheen gaat kan je die ook gewoon installeren, het effect is hetzelfde. zou alleen niet weten waarom als je betere units kan kopen zoals de vloermodellen. iets wat zowel in airco als fancoil uitvoering verreweg het meeste comfort oplevert tegen de minste kosten.

dat het "niet gemaakt is" voor lage temperaturen is natuurlijk onzin. de capaciteit verandert gewoon net als elk ander afgiftesysteem.

ik heb nog steeds geen flauw idee wat jij bedoelt met een "dak fancoil".

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 19:48 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 89 Laatste