Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
Pazo schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:23:
[...]

Van mij mag de WP prima een bepaalde tijd uit staan. We hebben een nieuwbouwhuis uit 2013 en is goed geïsoleerd. Er hoeft alleen beneden verwarmt te worden, en ons huis kan prima een tijd lang de temperatuur vasthouden.

De voorgestelde instellingen eerder heb ik nu doorgevoerd, en kijken wat het de aankomende dag / dagen gaat gebeuren. Anders denk ik nog 2 opties: schema maken waarin de WP gedurende de dag (of nacht?) een tijd uit staat, of anders ook nog een kamerthermostaat installeren?
Ik verlaag om 23:00 de Ta voor de vloerverwarming met 2° (shift -2 in het dagschema) en de kamertemperatuur in de jaga-zone met 2° (18 in het dagschema). Om 9:00 uur naar 0 en 20 en om 18 uur naar 20° en +1. Bij deze temperaturen staat de wp dan 's nachts uit, overdag matig en 's avonds warm voor de TV. Zowel de jaga-zone als vvw zone draaien op WAR. Alleen in de jaga-zone gebruik ik de interne thermostaat (controller). Dus in principe staat de wp niet uit, alleen de compressor stopt zo af en toe. In voor- en najaar zet ik de wp om 23:00 uit en om 9:00 aan. Dan vermijd ik het draaien op het koudst van de nacht voor de zon opkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Homewin schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:56:
Wij hebben sinds kort een 5kw mono draaiende.

Begane grond en 1e hebben vloerverwarming. 2e nog radiatoren. Nu worden deze niet warm. Op dit moment nauwelijks lauw te noemen, terwijl ik ze in de eerste uren na het in bedrijfstellen aanzienlijk warmer heb gevoeld toen de aanvoertemperatuur nog lager was.
De vloer was toen ook al warm.

Nu is het een sauna waar de vloerverwarming ligt en koud op de bovenste verdieping.

We gebruiken de draadloze panasonic thermostaat en die staat boven in de slaapkamers (temperatuur die daarop staat klopt overigens niet, dus aanzienlijk hoger ingesteld).
De thermostaat is al die tijd vragend, maar radiatoren blijven niet op een constante temperatuur en die warmte in de eerste uren heb ik niet meer gevoeld.

Wat zijn goede eerste stappen om als eerst na te lopen?

Geen zoneregeling, alles staat open. Wel (nog) verdelers met pomp maar die zijn aangepast en hebben een ltv ventiel dus het aanvoerwater wordt nu niet gemengd.
Heb je ontluchters op de 2e verdieping, of heb je onlangs de radiatoren ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Homewin schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:56:
Wij hebben sinds kort een 5kw mono draaiende.

Begane grond en 1e hebben vloerverwarming. 2e nog radiatoren. Nu worden deze niet warm. Op dit moment nauwelijks lauw te noemen, terwijl ik ze in de eerste uren na het in bedrijfstellen aanzienlijk warmer heb gevoeld toen de aanvoertemperatuur nog lager was.
De vloer was toen ook al warm.

Nu is het een sauna waar de vloerverwarming ligt en koud op de bovenste verdieping.

We gebruiken de draadloze panasonic thermostaat en die staat boven in de slaapkamers (temperatuur die daarop staat klopt overigens niet, dus aanzienlijk hoger ingesteld).
De thermostaat is al die tijd vragend, maar radiatoren blijven niet op een constante temperatuur en die warmte in de eerste uren heb ik niet meer gevoeld.

Wat zijn goede eerste stappen om als eerst na te lopen?

Geen zoneregeling, alles staat open. Wel (nog) verdelers met pomp maar die zijn aangepast en hebben een ltv ventiel dus het aanvoerwater wordt nu niet gemengd.
Net is al gemeld dat je misschien moet ontluchten. Als je moet ontluchten dan is dat op het hoogste punt.
Bij ons hebben we in dezelfde situatie een t11 radiator van 1,5 meter vervangen door een t22 van 2,0 meter wat nu naar tevredenheid verwarmt.
Wat voor kranen heb je erop zitten en kun je daar het debiet ook nog op instellen? Heb hier ook meerdere malen gelezen dat de doorlaatdiameter van kranen heel erg klein is waardoor je weinig flow krijgt.
Als ze wel lauw worden dan misschien ventilatoren plaatsen om de afgifte te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:37:
[...]

specs staan er gewoon bij hoor. vermogens zijn alleen berekend op 60 graden water. dus men zal wel een correctie moeten toepassen.
Vond de specs (bij Ali add) wel wat summier vergeleken met b.v. die Winterwarm brochure. En correctie lijkt me natuurlijk wel nodig.

Weet je ook of bij zulk soort "kantoor/fabriek" units, de LT uitvoeringen echt anders zijn? (die Winterwarm heeft LT units)

Of is dat meer marketing praat en kun je gewoon de "normale" units gebruiken met water van zeg Ta 30C ?
Ik zou het denken, maar heb geen ervaring met fancoils.
dingen zijn behoorlijk standaard. niet anders dan wat je in een doorsnee kantoorgebouw vind als je een plavondplaat weghaalt.

ga zelf ook nog 2 of 3 van deze dingen plaatsen in het huis voor de garage, overkapping en dergelijke.
Interessant. Nieuw terrein voor mij.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@Thorsd, @Krilo_89, dank voor antwoord! Ja, ik ken de node-red aansturing, die heb ik hier ook draaien, net als de HA integratie. Ik probeer de functionaliteit van de node-red besturing zo goed & kwaad 't gaat met Heishamon rules te bouwen.

Maar al deze automatiseringen hebben natuurlijk te maken met de (on)mogelijkheden van de WP,

Eigenlijk gaat alles goed, ook 't shiften op de stooklijn, maar ik ben dus op benieuwd of er nog een andere manier is om de waterpomp uit te zetten als er enige tijd geen warmtevraag meer is. Nu gebruik is dus de optie om de WP uit te zetten in combinatie met OM 0 (Heat) om te voorkomen dat de WP DHW gaat produceren bij weer aan zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
on OTT then
    if #aOTT == 1 && #DHWRun < 1 && #3WVS == 0 && @Defrosting_State == 0 then
        if @Heatpump_State != 1 && #chE == 1 then
            @SetHeatpump = 1;
        end
        if #chEOT > 30 && #3WVS == 0 && (#cRT > 30 || #cState == 0) && @Outside_Temp > -4 then
            @SetHeatpump = 0;
            if  @Operating_Mode_State != 0 then
                @SetOperationMode = 0;
            end
            #aOTT = 0;
            setTimer(7,600);
        end
        if #chE == 0 then
            #aOTT = 0;
            setTimer(7,25);
        end
    end
end

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:45:
[...]

ik heb nog steeds geen flauw idee wat jij bedoelt met een "dak fancoil".
Wikipedia: Fan coil unit
Probleem met 'Fan Coil' is dat dat ongeveer alles dekt wat temperatuur regeling heeft met een ventilator.
'Vroeger' waren dit de indirect gestookte verwarmings toestellen in grote hallen e.d.

Maar blijkbaar zijn er de afgelopen paar jaar een hoop nieuwe modellen bij gekomen.

@dof ter inspiratie:
https://www.shopclima.it/...ec-5-speeds-645-m3-h.html
Als je aan het plafond 'moet' hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

TheGhostInc schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:31:
[...]

Bezint eer ge begint.

Een Fan Coil, verwarmings batterij of iets dergelijks gaat enorm hard qua kosten. Als je de ruimte hebt voor een buitenunit hang je er voor iets meer dan €1000 een 5kW Airco meer.
Ik heb er zelf meerdere keren naar gekeken, maar als je 5kW vermogen zou willen met LT, dan lopen de kosten volledig uit de hand. Terwijl je ook niet te zuinig wilt zijn qua vermogen, omdat je de ruimte alleen echt wilt verwarmen als je er iets doet, dus reactietijd is een dingetje.

Misschien een radiator aan de muur tegen de vorst/extreme kou?
Omdat m'n WP nog wel wat capaciteit heeft, leek me een kantoor- of kleine fabrieksachtige plafond unit wel interessant. Mits het qua kosten beperkt blijft (vandaar dat ik die Ali units van paar honderd € aanhaalde). Leidingwerk kan ik allemaal zelf wel doen en zijn ook de kosten niet.

Een simpele grote T33 radiator leek me ook wel wat, maar m'n garage (daar zijn auto's ook al verbannen :) ) is qua kastenwanden helemaal vol (ja, ik heb gewoon teveel spul O-)), en kan zoiets nergens kwijt.
Vandaar de gedachte aan iets als plafond- of hoog-aan-de-wand fancoil.

O ja, wat betreft airco; er is een WAF veto op dingen aan de buitenmuur anders dan een plantje of vogelhuisje. M'n WP is ook al wat verstopt (met nog steeds genoeg ruimte voor waaien) :)

[ Voor 7% gewijzigd door dof op 17-12-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dof schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:37:
[...]

Vond de specs (bij Ali add) wel wat summier vergeleken met b.v. die Winterwarm brochure. En correctie lijkt me natuurlijk wel nodig.

Weet je ook of bij zulk soort "kantoor/fabriek" units, de LT uitvoeringen echt anders zijn? (die Winterwarm heeft LT units)

Of is dat meer marketing praat en kun je gewoon de "normale" units gebruiken met water van zeg Ta 30C ?
Ik zou het denken, maar heb geen ervaring met fancoils.

[...]

Interessant. Nieuw terrein voor mij.
enigste verschil is vaak dat ze op papier de correctie al toepassen. de echt betere units hebben vaak veel dikkere leidingen voor meer flow/minder weerstand, iets waar de hoge temerpatuur modellen moeite mee hebben om te halen als je echt laag gaat in je temperatuur. in nederland word het verkocht onder de vlag van zeer lage temperatuur verwarming meestal maar dan betaal je ook nog meer dan het volle pond bij bijvoorbeeld jaga. meestal is het dan gewoon goedkoper om een zo groot mogelijke vette T33 op te hangen ipv zon veel te dure jaga. qua afgifte komt het dan grofweg op hetzelfde neer. nadeel is dat je niet kan koelen...

tip van flip: pak de grootste die je op kan hangen welke nog het minste geluid maakt op de laagste fansnelheid. daarmee kan je zo laag mogelijk in je watertemperatuur wat je weer de hooggste besparing oplevert. verlagen van de watertemperatuur is je enige doel als het gaat om je afgiftesysteem en de efficientie ervan.
TheGhostInc schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:43:
[...]

Wikipedia: Fan coil unit
Probleem met 'Fan Coil' is dat dat ongeveer alles dekt wat temperatuur regeling heeft met een ventilator.
'Vroeger' waren dit de indirect gestookte verwarmings toestellen in grote hallen e.d.

Maar blijkbaar zijn er de afgelopen paar jaar een hoop nieuwe modellen bij gekomen.
dat commericele spul kan je ook wel fancoils noemen en dat is het technisch ook wel. maar als je het gewoon bij het kleinere (sub 5kW) spul houd zijn de opties nog groter dan waar je uit kan kiezen bij de aircoboeren qua binnendelen.

grote voordeel is dat fancoils erg goed schalen bij meer ruimtes. het is een klap duurder om een woonhuis volledig van (multisplit) aircos te voorzien dan eentje vol te hangen met fancoils en een WP in de achtertuin. vooral bij de wat "luxere" woningen gaat de balans heel snel in het voordeel van fancoils qua kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 00:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:25:
[...]

fancoils hebben veel liters nodig om tof te werken op lagere teperaturen dus zorg voor dikke toevoer.
buffertank is alleen nodig als er anders te weinig inhoud is. en die moet natuurlijk alleen in serie aangesloten zijn en op de retour vlak voor de machine. litertje of 50 is echt wel genoeg.
zorg voor overcapaciteit van de fancoil. groter is beter omdat je dan op lagere temperaturen kan draaien wat een berg energie bespaart. hang er anders 2 op om de lucht beter te verdelen. 2 kleinere is beter dan 1 grote.
let op, je hebt 2 pijps en 4 pijps. je moet de 2 pijps variant hebben. de 4 pijps is als je 2 watersystemen hebt die tegelijk kunnen koelen en verwarmen.

focus op prijs, niet op merk.

overleg even en zorg ook dat je een condensafvoer aansluit en de leidingen isoleert. kan kan je ook koelen met de units. kost weinig meer maar vergroot comfort aanzienlijk.
thanks voor de info, hier kan ik wel wat mee. ik schat zo in dat we zoizo niet onder een serie buffer uit komen, 10m leiding en de fancoil is zeker te weinig volume.
Ik zal voor de afgifte met een fabrikant overleggen, aangezien in de meeste tabellen de delta T 10 graden is en de Ta 40 of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
dof schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:58:
[...]

Ben wel geïnteresseerd indien je een passende fancoil weet te vinden.

'k Heb ook een dubbele garage, aan huis vast, waar ik makkelijk de WP CV leiding naar toe kan leggen. Maar een dikke T33 radiator gaat daar niet passen. Een fancoil, evt aan plafond of anders, lijkt me wel interessant.

En zie op Ali wel wat interessante en prijsgunstige modellen. En een fancoil lijkt me niet erg ingewikkelde techniek, toch?
Ik zal laten weten waar we op uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

John lamers schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:06:
[...]

thanks voor de info, hier kan ik wel wat mee. ik schat zo in dat we zoizo niet onder een serie buffer uit komen, 10m leiding en de fancoil is zeker te weinig volume.
Ik zal voor de afgifte met een fabrikant overleggen, aangezien in de meeste tabellen de delta T 10 graden is en de Ta 40 of hoger.
probeer 32mm aan te houden tot bij de binnendelen zelf. liever 2 of meerdere binnendelen dan 1 grote. hou ook rekening met het toepassen van een stooklijn.
een dT van 10 over een grote fancoil (5>kW) is relatief normaal al is lager beter als het niet teveel pompvermogen kost. daarom is het beter om meerdere kleinere te instaleren.

stuur maar een berichtje als je wat specifekere info nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 08:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52
Pazo schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:23:
[...]

Van mij mag de WP prima een bepaalde tijd uit staan. We hebben een nieuwbouwhuis uit 2013 en is goed geïsoleerd. Er hoeft alleen beneden verwarmt te worden, en ons huis kan prima een tijd lang de temperatuur vasthouden.

De voorgestelde instellingen eerder heb ik nu doorgevoerd, en kijken wat het de aankomende dag / dagen gaat gebeuren. Anders denk ik nog 2 opties: schema maken waarin de WP gedurende de dag (of nacht?) een tijd uit staat, of anders ook nog een kamerthermostaat installeren?
Probeer anders als test eerst gewoon de interne thermostaat van de controller. Mits deze in de te verwarmen ruimte hangt uiteraard. Deze schakelt misschien wat grof in temperatuur maar zeker om het gedrag van je warmtepomp te evalueren bij een nachtverlaging is dit misschien al meer dan voldoende.

Ik had zelfs overigens een Panasonic paw-a2w-rtwired liggen om te installeren als externe thermostaat. Nu na enige tijd draaien vinden wij ( in ieder geval voor onze woning) de interne thermostaat eigenlijk prima werken en hebben we nog geen behoefte gehad om die externe thermostaat te installeren.

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58

Pazo

Mroaw?

Daffy1982 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:09:
[...]

Probeer anders als test eerst gewoon de interne thermostaat van de controller. Mits deze in de te vernamen ruimte hangt uiteraard. Deze schakelt misschien wat grof in temperatuur maar zeker om het gedrag van je warmtepomp te evalueren bij een nachtverlaging is dit misschien al meer dan voldoende.

Ik had zelfs overigens een Panasonic paw-a2w-rtwired liggen om te installeren als externe thermostaat. Nu na enige tijd draaien vinden wij ( in ieder geval voor onze woning) de interne thermostaat eigenlijk prima werken en hebben we nog geen behoefte gehad om die externe thermostaat te installeren.
De WP hangt op zolder en de te verwarmen ruimte is de begane grond, dus dat gaat niet op :)

Maar ik heb ook geëxperimenteerd om een vaste pompsnelheid in te stellen (20/min) zoals eerder voorgesteld hier. Dan loopt de WP heel netjes / rustig, maar het wordt wel steeds warmer beneden. Gisteravond was 23 graden, dat is echt te veel van het goede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3Dhk51v4aA9KfhvLITxwvlIIYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dmYnw7o3bXmDOnO97g3qd73u.jpg?f=user_large

Dit zit er volgens mij al aardig goed uit.

Maar ik ga denk ik nog een schema instellen, dat de WP een bepaalde tijd uit staat. Zit zelf te denken ca 21:00 uit, en dan om 04:00 of 05:00 weer zodat we we warm kunnen douchen. Een kijken of dat wil, hopelijk ben ik er dan en is een kamerthermostaat niet nodig.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Pazo schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:19:
[...]
De WP hangt op zolder en de te verwarmen ruimte is de begane grond, dus dat gaat niet op :)
Volgens mij werd genoemd om de controller in de te verwarmen ruimte te hangen, niet de hele WP.
De controller is gewoon ergens op te hangen net zoals je een thermostaatje ergens ophangt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Maar ik heb ook geëxperimenteerd om een vaste pompsnelheid in te stellen (20/min) zoals eerder voorgesteld hier. Dan loopt de WP heel netjes / rustig, maar het wordt wel steeds warmer beneden. Gisteravond was 23 graden, dat is echt te veel van het goede.

[Afbeelding]

Dit zit er volgens mij al aardig goed uit.

Maar ik ga denk ik nog een schema instellen, dat de WP een bepaalde tijd uit staat. Zit zelf te denken ca 21:00 uit, en dan om 04:00 of 05:00 weer zodat we we warm kunnen douchen. Een kijken of dat wil, hopelijk ben ik er dan en is een kamerthermostaat niet nodig.
als je kamer doorschiet zo ver staat zoizo je stooklijn te hoog. en hang de afstandsbediening in de woonkamer en/of sluit een reguliere thermostaat aan op de CN2 aansluiting. als de WP niet weet hoe heet is het in de kamer stopt ie ook niet natuurlijk....

en je verwarmingsschema staat los van je DHW instelling. die zou ik ook smiddags laten lopen als je huis al goed op temperatuur is en het warmer is buiten.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
[...]
..... en dan om 04:00 of 05:00 weer zodat we we warm kunnen douchen.
Bedoel je hiermee a) in een warme badkamer kunnen douchen of b) kunnen douchen met warm water?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@blb4 douchen met warm water. Maar ik hoor net van @flippy dat de verwarming en DHW / SWW los van elkaar staat. Ik dacht dat als ik een schema zou instellen dat de hele WP dan uitstaat, dus ook DHW. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn :)

Kamerthermostaat ga ik toch ook maar naar kijken.
Voldoet de simpele variant van ca €25 die in de TS staat nog steeds? Of is dat achterhaalt? Of zou het beter zijn om een veel duurdere Panasonic PAW-A2W (wired versie dan) te nemen?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Pazo schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:11:
@blb4 douchen met warm water. Maar ik hoor net van @flippy dat de verwarming en DHW / SWW los van elkaar staat. Ik dacht dat als ik een schema zou instellen dat de hele WP dan uitstaat, dus ook DHW. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn :)
DHW zit in een boiler en die geeft ook warm water af als de WP uit staat. Als die natuurlijk daarvoor is opgewarmd door de WP....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
John lamers schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:06:
[...]

Kijk ook naar de specs luchtdebiet. Bij een dT van 10° (lucht) en 5kW afgifte gaat het wel over 1400m3/uur. Dan moet je uitkijken met stapeltjes losse papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pazo schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:11:
@blb4
[...]

Kamerthermostaat ga ik toch ook maar naar kijken.
Voldoet de simpele variant van ca €25 die in de TS staat nog steeds? Of is dat achterhaalt? Of zou het beter zijn om een veel duurdere Panasonic PAW-A2W (wired versie dan) te nemen?
Die zijn even goed of slecht. Bij die externe thermostaten weet de pana niet welke temperatuur de te verwarmen ruimte heeft. Begin maar eens met de controller als thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

FransvWoerkom schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:57:
Bij die externe thermostaten weet de pana niet welke temperatuur de te verwarmen ruimte heeft.
Huh? Dus een externe thermostaat geeft niet de actuele ruimte temperatuur door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pazo schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:02:
[...]

Nee. Hij heeft gewoon een aan/uit contact. Om het lastiger te maken, ook nog op 230V zodat je geen gewone thermostaatkabel kunt gebruiken. Als het verplaatsen van de controller lastig is, kun je ook een thermo sensor van panasonic ophangen. Die kan aan een gewoon laagspanningskabeltje en die geeft de temperatuur aan de pana door. Dan kun je de gewenste temperatuur met de controller of het schema instellen en de sensor meet de temperatuur in de kamer.

Voor die kamersensor kun je ook een buffer-, zone-, solar of buitensensor nemen. Die zijn vaak goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-12-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

FransvWoerkom schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:07:
[...]

Nee. Hij heeft gewoon een aan/uit contact. Om het lastiger te maken, ook nog op 230V zodat je geen gewone thermostaatkabel kunt gebruiken. Als het verplaatsen van de controller lastig is, kun je ook een thermo sensor van panasonic ophangen. Die kan aan een gewoon laagspanningskabeltje en die geeft de temperatuur aan de pana door. Dan kun je de gewenste temperatuur met de controller of het schema instellen en de sensor meet de temperatuur in de kamer.

Voor die kamersensor kun je ook een buffer-, zone-, solar of buitensensor nemen. Die zijn vaak goedkoper.
Dat lijkt me dan haast beter. Er loopt nog een thermostaat kabel naar beneden. Zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Pazo schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:02:
[...]

Een externe thermostaat is... een thermostaat.
Dat is een apparaat wat aan/uit schakelt een bepaalde ingestelde temperatuur. Ongeacht wat je er verder op aansluit. In de goede oude tijd van de gasketels had je ook een thermostaat, daarbij wist de gasketel ook niet wat de kamertemperatuur was.
Wikipedia: Thermostaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@sjimmie Ja OK, maar ik had verwacht dat een kamerthermostaat ook gewoon een thermometer / temperatuursensor erin heeft zitten en dus de ruimte temperatuur kan doorgeven. Kennelijk weer te simpel gedacht.

Ik zal eens kijken naar een ruimte temperatuursensor. PAW-A2W-TSRT zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pazo schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:29:
@sjimmie Ja OK, maar ik had verwacht dat een kamerthermostaat ook gewoon een thermometer / temperatuursensor erin heeft zitten en dus de ruimte temperatuur kan doorgeven. Kennelijk weer te simpel gedacht.

Niet doen. Gewoon de goedkope thermostaat nemen en je stooklijn goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

De een zegt thermostaat nemen. De ander zegt neem een temperatuursensor. Of interne controller naar beneden verplaatsen.

Wel lastig zo hoor om de juiste keuze te maken. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

hnq

Pazo schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:44:
De een zegt thermostaat nemen. De ander zegt neem een temperatuursensor. Of interne controller naar beneden verplaatsen.

Gebruik hier inmiddels voor het tweede jaar, en naar volle tevredenheid, de goedkope emos thermostaat. Wel aangesloten op cn4 en dat is een beetje vloeken in de kerk geloof ik😉. Er is trouwens ook een draadloze versie daarvan. Scheelt een kabel trekken naar de woonkamer.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08

Zeer tevreden met autoshift middels een temperatuurvoeler, zeker met de huidige buitentemperatuur. De 5H pruttelt al een week zonder stop met in de nacht standaard -1 shift

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT63o0cpBP4hC4NATNI5TasIcBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQt6hK1gdFpqxkSJBVobhm7A.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Pazo schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:29:

Ja, in een beetje behoorlijke thermostaat zit een thermometer, al kan het ook met een ouderwets bi-metaal. De panasonic kan je, net als de oude gasketels en net als veel andere verwarmingsapparaten, met een aan/uit thermostaat aansturen. En aan/uit is gewoon wat het zegt: aan of uit. Dat de thermostaat zelf daarvoor wel iets meet staat los van wat er naar het aangesloten apparaat wordt doorgegeven.
De thermostaat aansluiting van de panasonic is dus net als elke andere thermostaat aansluiting.

Los daarvan kan je de controller, die je altijd aan de panasonic moet hebben aangesloten, ook een thermostaat-functie vervullen. Die doet dat dan wel wat intelligenter (en geeft ook zijn gemeten temperatuur door), vandaar dat we die hier liever niet een thermostaat noemen, maar de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

FransvWoerkom schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:50:
[...]

Kijk ook naar de specs luchtdebiet. Bij een dT van 10° (lucht) en 5kW afgifte gaat het wel over 1400m3/uur. Dan moet je uitkijken met stapeltjes losse papieren.
Of zaagsel in de schuur / garage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:25
Ik heb de afgelopen twee weken niet meer “gespeeld” met de instellingen van de pana. Hij pruttelt dan ook al enige tijd op het laagste vermogen(19hz) en blijft hierop doorpruttelen. (Instellingen; WAR 27-22 dT van 5).

Op zich niet erg en werkt het erg efficient, maar op zijn laagste vermogen krijg hij de woning niet warmer, enkel op temperatuur (volgens pana;”22” graden). Dit terwijl de doeltemperatuur op de controller “24” graden staat. Hij lijkt echter niet harder te gaan werken; hz blijft op 19 en flow rond de 9 L p/m.

Ik dacht dat bij het verhogen van de doeltemperatuur(gemeten via controller), dat juist enigszins zou optoeren om de woning op temperatuur te krijgen, maar dat doet hij niet.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
@RemySoeters er mist iets.
Draai je WAR of WAR+Thermostaat? En in geval van het laatste dan met external of internal thermostaat?
En je vertelt ook maar de helft van je WAR instellingen, 27 bij wat en 22 bij wat? Als je bv 27 bij buiten -10 en 22 bij buiten +5 hebt dan kom je bij buiten nu +6 uit op 22, en dat is wat je nu op je controller ziet.
Kortom, er mist teveel om te snappen wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:20:
[...]

Een externe thermostaat is... een thermostaat.
Dat is een apparaat wat aan/uit schakelt een bepaalde ingestelde temperatuur. Ongeacht wat je er verder op aansluit. In de goede oude tijd van de gasketels had je ook een thermostaat, daarbij wist de gasketel ook niet wat de kamertemperatuur was.
Wikipedia: Thermostaat :+
Nee, aan/uit schakelen is alleen interessant voor systemen met niet-moduleerbare warmte/koude bronnen in de regellus. Bij een proportionele regeling met een moduleerbare warmtebron spreek je ook van een thermostaat. Bijvoorbeeld de OpenTherm of de Honeywell Home en in feite ook de software thermostaten die gebouwd worden op de Heishamon.

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

De controller verplaatsen en als thermostaat gebruiken is voor de pana hetzelfde als een losse temperatuursensor. Alleen hebben sommigen de controller liever niet binnen ieders handbereik of gewoon liever in hun binnenunit. Maar de externe thermostaat is principieel iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:47:
[...]

De controller verplaatsen en als thermostaat gebruiken is voor de pana hetzelfde als een losse temperatuursensor. Alleen hebben sommigen de controller liever niet binnen ieders handbereik of gewoon liever in hun binnenunit. Maar de externe thermostaat is principieel iets anders.
Er is toch een verdenking dat de temperatuursensor in de controller beïnvloed wordt door de (opwarming van de) controller zelf en dan zou dus een losse temperatuursensor iets nauwkeuriger werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:19:
[...]

Er is toch een verdenking dat de temperatuursensor in de controller beïnvloed wordt door de (opwarming van de) controller zelf en dan zou dus een losse temperatuursensor iets nauwkeuriger werken?
Beslist. Je hebt ook meer vrijheid om de sensor op te hangen. Niet op ooghoogte naast de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:10:
[...]

Nee, aan/uit schakelen is alleen interessant voor systemen met niet-moduleerbare warmte/koude bronnen in de regellus. Bij een proportionele regeling met een moduleerbare warmtebron spreek je ook van een thermostaat. Bijvoorbeeld de OpenTherm of de Honeywell Home en in feite ook de software thermostaten die gebouwd worden op de Heishamon.
We hadden het hier over gewoon de basis van een thermostaat die je aansluit op de WP.
Niet over varianten die opentherm doen of heishamon, dat is niet meer de basis.
Thermostaat is thermostaat, de rest is extra. En dan nog geeft geen enkele thermostaat, ook geen opentherm en ook geen heishamon, de kamertemperatuur door aan de Panasonic warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronim0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:47
Ik leer hier een hoop, wat een nuttig forum. Dank hier voor!
Is de PAW-A2W-TSRT net zo grof als de controller met meting op een hele graad? Of kan die nauwkeuriger meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De kerstvakantie staat voor de deur! wij gaan een ruime week weg.. wat is jullie aanpak doorgaans in deze tijd van het jaar? WP uit? Of op een laag pitje dmv vakantiemodus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 22:47
HomegrownBGP schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:59:
De kerstvakantie staat voor de deur! wij gaan een ruime week weg.. wat is jullie aanpak doorgaans in deze tijd van het jaar? WP uit? Of op een laag pitje dmv vakantiemodus?
Als ik propageer 24/7 constante temperatuur, dan houdt ik me daar aan. Ook in de vakantie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
HomegrownBGP schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:59:
In het kader van "zoveel mensen, zoveel meningen": ik zet hem in zo'n geval op (externe) thermostaat 17 graden.
En de dag voordat we teruggaan zet ik hem remote weer terug op normaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
In de discussie losse thermostaat of controller gebruiken wil ik hier toch een lans breken voor de controller:
Waar vaak wordt benoemd dat de controller te grof schakelt op hele graden, is mijn ervaring dat de controller de temperatuur hier heel netjes binnen +/- 0.3 graden van de setpoint houdt (nog afgezien van een offset tussen de ijking van de controller en de zigbee sensor die dit meet).
De PI control speelt af en toe wat met de aanvoertemperatuur en dat leidt tot een prima resultaat.
Uitschieters in de temperatuur zijn door zoninstraling.

Wat mij betreft dus een hele acceptabele prestatie waardoor een externe thermostaat voor ons geen meerwaarde biedt.
De controller affakkelen omdat ie slechts in hele graden meet is wat mij betreft te kort door de bocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCBlLnfIMQQxWIZZYl2xB5T5M9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob9bRylhQm81sU1E9Hus3NG9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Diedo70 op 19-12-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:49
Diedo70 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:43:
In de discussie losse thermostaat of controller gebruiken wil ik hier toch een lans breken voor de controller:
Waar vaak wordt benoemd dat de controller te grof schakelt op hele graden, is mijn ervaring dat de controller de temperatuur hier heel netjes binnen +/- 0.3 graden van de setpoint houdt (nog afgezien van een offset tussen de ijking van de controller en de zigbee sensor die dit meet).
De PI control speelt af en toe wat met de aanvoertemperatuur en dat leidt tot een prima resultaat.

Wat mij betreft dus een hele acceptabele prestatie waardoor een externe thermostaat voor ons geen meerwaarde biedt.
De controller affakkelen omdat ie slechts in hele graden meet is wat mij betreft te kort door de bocht.
[Afbeelding]
Voor mij heeft het meer te maken met onnodig in- en uitschakelen. Omdat de target aanvoertemperatuur ineens aangepast wordt ruim onder de huidige aanvoertemperatuur bij kleine temperatuurschommelingen.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 22:47
@Diedo70 Dit is natuurlijk ook waarom we hier op tweakers bij elkaar zijn. Om verhalen te staven aan harde data door o.a. metingen. Ben benieuwd of anderen jouw bevindingen kunnen onderschrijven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
cerebrum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:39:
[...]

Voor mij heeft het meer te maken met onnodig in- en uitschakelen. Omdat de target aanvoertemperatuur ineens aangepast wordt ruim onder de huidige aanvoertemperatuur bij kleine temperatuurschommelingen.
Het wijzigen van het setpoint is binnen de logica van de pana de manier om de compressor het zwijgen op te leggen. Meestal doet hij dat als hij al eerder heeft geprobeerd het oplopen van de Ta te voorkomen door de frequentie van de compressor te verlagen. Dan lukt het echt niet meer om minder dan het minimum te produceren. De veelgenoemde 2500W van de J mini monoblocs en de 1/3 van het nominale vermogen voor de H en T-caps als minimum wordt bij hoge buitentemperaturen niet gehaald. Onder dat minimum is er maar 1 mogelijkheid: uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
cerebrum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:39:
[...]

Door de PI control krijg je inderdaad wel wat op het eerste gezicht onzinnige start/ stops cadeau.

Voor mijzelf zie ik een 20-tal start/stops (incl. SWW runs) over een periode van een dag of 5 als heel prima.
Dat mag iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen.

Ging me vooral om het tonen van een praktijkvoorbeeld wat de controller in praktijk voor gedrag biedt qua temperatuurregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Diedo70 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:07:
[...]

Door de PI control krijg je inderdaad wel wat op het eerste gezicht onzinnige start/ stops cadeau.

Voor mijzelf zie ik een 20-tal start/stops (incl. SWW runs) over een periode van een dag of 5 als heel prima.
Dat mag iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen.

Ging me vooral om het tonen van een praktijkvoorbeeld wat de controller in praktijk voor gedrag biedt qua temperatuurregeling.
Ik zie 't toch liever zo. Ik laat de WP max 2 graden omhoog shiften, hij zal binnenkort dan toch wel een x uit gaan. Heeft me wel wat tijd gekost (blb4 logic 8) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UffzNcpIcaK4pHDu6_5qeCKWKu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0pHldB1rJjc5teox2tMgEkEK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:34

timovd

Voorsprong door techniek

blb4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:13:
[...]

Ik zie 't toch liever zo. Ik laat de WP max 2 graden omhoog shiften, hij zal binnenkort dan toch wel een x uit gaan. Heeft me wel wat tijd gekost (blb4 logic 8) )
[Afbeelding]
Op basis waarvan "voorspel" je een potentiele stop waarmee je 1 stop omhoog shift?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
timovd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:20:
[...]

Op basis waarvan "voorspel" je een potentiele stop waarmee je 1 stop omhoog shift?
Niet heel ingewikkeld; als Toutlet > Ttarget + 1,6 dan 1 naar boven, als Toutlet < Ttarget + 0,5 dan weer 1 naar beneden. Moet 't nog iets netter maken dat bij een korte verhoging (piekje) er niet gereageerd wordt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
on eXtRunTime then
    if #allowExtRunTime == 1 then
        #allowExtRunTime = 2;
        $hM = @Heating_Mode;
        $oST = @Outside_Temp;
        $hRT = @Z1_Heat_Request_Temp;
        if $hM == 1 then
            $hRT = $hRT - #maxTA;
        end
        $mOT = @Main_Outlet_Temp;
        $mTT = @Main_Target_Temp;
        if #compState == 1 then
            if $oST > 7 && #compRunTime > 10 then
                if $mOT > (1.6 + $mTT) then
                    $hRT = 1 + $hRT;
                else
                    if $mOT < (0.5 + $mTT) && $hRT > 0 then
                        $hRT = -1 + $hRT;
                    end
                end
                if $hRT > 2 then
                    $hRT = 2;
                end
                if $hRT < -1 then
                    $hRT = -1;
                end
            end
        else
            $hRT = 0;
        end
        if $hM == 1 then
            $hRT = #maxTA + $hRT;
        end
        if $hRT != @Z1_Heat_Request_Temp then
            @SetZ1HeatRequestTemperature = $hRT;
        end
    setTimer(8,60);
    end
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52
Diedo70 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:43:

[Afbeelding]
Helemaal mee eens. Ik ging er in eerste instantie ook vanuit dat ik vanwege veel zoninstraling een externe thermostaat moest op gaan hangen maar inmiddels de war zo netjes afgeregeld kunnen krijgen dat de controller meer dan volstaat. Het beeld dat de gemeten temperatuur erg verschilt met een externe sensor valt denk ik ook wel binnen de bandbreedte.

Ik heb bijvoorbeeld altijd xiaomi temperatuursensors gehad in alle ruimtes in mijn gasketel tijdperk. Ik heb de temperatuur van de controller hier gewoon een beetje op gecalibreerd. Niet zeggende dat dit een geijkte temperatuur is maar voor ons voldoende om op te sturen.

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Geronim0 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:06:
Ik leer hier een hoop, wat een nuttig forum. Dank hier voor!
Is de PAW-A2W-TSRT net zo grof als de controller met meting op een hele graad? Of kan die nauwkeuriger meten?
De TSRT is een analoge sensor, een ntc thermistor. We weten niet hoe de daarmee gemeten temperatuur in de pana eruit ziet. We weten alleen dat in het display van de controller die temperatuur in hele graden wordt weergegeven en in de grafieken in de service cloud in halve graden. Samengevat: Nee, ze meten niet op een hele graad en of je ze grof vindt moet je zelf weten, maar zeg het niet tegen ze want ze zijn nogal gevoelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:52:
[...]

De TSRT is een analoge sensor, een ntc thermistor. We weten niet hoe de daarmee gemeten temperatuur in de pana eruit ziet. We weten alleen dat in het display van de controller die temperatuur in hele graden wordt weergegeven en in de grafieken in de service cloud in halve graden. Samengevat: Nee, ze meten niet op een hele graad en of je ze grof vindt moet je zelf weten, maar zeg het niet tegen ze want ze zijn nogal gevoelig.
Ik heb de TSRT hangen. Dat is inderdaad niets meer enkele minder dan een thermistor. De temperatuursafhankelijke weerstand wordt in de elektronica van de warmtepomp omgezet in een temperatuur. En hoe nauwkeurig dat is vind ik nog een beetje vaag. In de grafieken gaat dat de ene keer met stapjes van 0,25 graden en de andere keer met stapjes van 0,5 graden.
Voorbeeld, de temperaturen die de afgelopen dagen gemeten zijn:
19,00
19,50
19,75
20,25
20,50
[graden Celsius]
Setpoint 20 graden

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:49
FransvWoerkom schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:43:
[...]

Het wijzigen van het setpoint is binnen de logica van de pana de manier om de compressor het zwijgen op te leggen. Meestal doet hij dat als hij al eerder heeft geprobeerd het oplopen van de Ta te voorkomen door de frequentie van de compressor te verlagen. Dan lukt het echt niet meer om minder dan het minimum te produceren. De veelgenoemde 2500W van de J mini monoblocs en de 1/3 van het nominale vermogen voor de H en T-caps als minimum wordt bij hoge buitentemperaturen niet gehaald. Onder dat minimum is er maar 1 mogelijkheid: uit.
Dat klopt. Maar als (bijvoorbeeld tijdens het koken) de temperatuur iets oploopt (tijdelijk, maar dat weet de controller niet) hoeft van mij de compressor niet uit. Die temperatuur zakt wel weer.
Met een thermostaat die is ingesteld op 0.5 graad tolerantie boven de ingestelde waarde, en 0 eronder gaat de WP niet direct uit, maar blijft gewoon draaien.
Dat was voor mij in ieder geval de reden om een externe thermostaat te gebruiken.
De laatste dagen gaat de compressor alleen kortstondig uit na een SWW run.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvsn
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 08:44
dvsn schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:51:
[...]

Ik heb de maximale flow nu op 20l/min gezet. De stooklijn heb ik nog even laten staan die wil ik over 2 dagen aanpassen dan kan ik hopelijk de verschillen zien en ook de invloed van de aanpassingen bekijken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten 😎
Om hier nog even op terug te komen. Op dit moment draait ik nog steeds met dezelfde instellingen en dat bevalt goed. Voor wat betreft de stooklijn ben ik eigenwijs geweest en ben niet naar een minimale temperatuur van 26grdn gegaan. Nu is deze 20grdn aanvoer bij 15grdn buiten en 26grdn aanvoer bij -10grdn buiten. Op dit moment komt dat erop neer Ta 22grdn als setpoint heeft en dat lijkt tot nu toe prima te werken.. wie weet kom ik hier nog wel op terug als het kouder wordt buiten ;-)

Verder is me wel iets anders opgevallen sinds ik de warmtepomp op WAR-zonder ruimtethermostaat heb gezet, namelijk dat mijn boilervat veel sneller afkoelt. Wat er in feite veranderd is, is dat ik nu continue water rondpomp door mijn vloer, waar ik dit voorheen niet deed. Ik heb een kogelkraan als 3-wegklep, waardoor ik eigenlijk geen lekflow zou moeten hebben over mijn boilervat maar ik vermoed dat er toch zoiets aan de hand zal zijn.. Of zijn er meer mensen die dit fenomeen hebben waargenomen?

Groeten Dirk

Elshout: SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Hoe kijken jullie aan tegen het instellen van een weekschema?
Ik wil eens gaan proberen om te kijken of het bevalt om de pana bepaalde tijd uit te hebben staan, omdat het a) nog steeds te warm wordt beneden en b) stroom te besparen.

Zeg bijvoorbeeld UIT van 21:00 tot 05:00. Dan tot ca 09:00 AAN, zowel Tank als Verw. Misschien tussendoor nog een keer even aan om de tank weer op temperatuur te krijgen. Dan richting einde van de dag rond 16:00 weer AAN, tank + verw, tot 21:00.

Zijn er meer mensen die zo iets doen? Of zou het te veel aan / uit (of te kort/ lang) zijn? Of gewoon proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:15
Pazo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:46:
Ik wil eens gaan proberen om te kijken of het bevalt om de pana bepaalde tijd uit te hebben staan, omdat het a) nog steeds te warm wordt beneden en b) stroom te besparen.

Zeg bijvoorbeeld UIT van 21:00 tot 05:00. Dan tot ca 09:00 AAN, zowel Tank als Verw. Misschien tussendoor nog een keer even aan om de tank weer op temperatuur te krijgen. Dan richting einde van de dag rond 16:00 weer AAN, tank + verw, tot 21:00.

Zijn er meer mensen die zo iets doen? Of zou het te veel aan / uit (of te kort/ lang) zijn? Of gewoon proberen :)
Bij dit zachte weer is bij mij de wp alleen aan tussen 15u en 23u voor verwarmen en even tussen 13u en 14u voor warm water. Als het kouder wordt gaat ie eerder aan, ik laat het niet kouder worden dan 19 graden in de woonkamer. Savonds willen we het 20.5 hebben. Maar ik heb hier radiatoren en dus relatief hoge watertemperatuur van 33gr of hoger.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24

Zou je kunnen doen, dan krijg je 's morgens een langere run om de boel weer op temperatuur gaat krijgen. Maar als dat het éénmaal is gaat hij toch weer pendelen omdat de warmtevraag met dit weer gewoon te laag is.
Als het structureel te warm is dan in huis en je wil toch weersafhankelijke regeling blijven gebruiken dan moet je gewoon de stooklijn naar beneden gooien. Zet die 33 graden maar naar 30 en de 14 naar 8. Dan is het morgen vast minder warm in huis en gebruik je minder elektriciteit. Pendelen zal hij blijven doen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

RaymondD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:09:

Zou je kunnen doen, dan krijg je 's morgens een langere run om de boel weer op temperatuur gaat krijgen. Maar als dat het éénmaal is gaat hij toch weer pendelen omdat de warmtevraag met dit weer gewoon te laag is.
Is dat eigenlijk iets wat er gewoon bij hoort? Ik heb in mijn hoofd zitten dat het pendelen eruit moet. Lange stabiele runs. Of is dat gewoon een utopie. Afgelopen 1-2 dagen slaat ie ongeveer elk uur aan. Uur op, uur af ongeveer.
RaymondD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:09:
Als het structureel te warm is dan in huis en je wil toch weersafhankelijke regeling blijven gebruiken dan moet je gewoon de stooklijn naar beneden gooien. Zet die 33 graden maar naar 30 en de 14 naar 8. Dan is het morgen vast minder warm in huis en gebruik je minder elektriciteit. Pendelen zal hij blijven doen.
Ga ik ook eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Pazo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:13:
Is dat eigenlijk iets wat er gewoon bij hoort? Ik heb in mijn hoofd zitten dat het pendelen eruit moet. Lange stabiele runs. Of is dat gewoon een utopie. Afgelopen 1-2 dagen slaat ie ongeveer elk uur aan. Uur op, uur af ongeveer.
Ja, dat is gewoon iets wat er bij hoort. Net als met een CV ketel. Er is ergens een minimum vermogen wat hij kan leveren. Als je huis minder warmteverlies heeft dan dat dan gaat de warmtebron pendelen (aan, uit, aan, uit). Als hij dat niet zou doen, dan wordt het te warm in je huis. Bij jou is nu beide het geval. Het te warm worden los je op door de watertemperatuur te verlagen.

Wat je nog wel zou kunnen uitzoeken, maar dat is echt een Panasonic dingetje, is waarom start je warmtepomp altijd op 30Hz, gaat hij optoeren naar 50Hz en moduleert daarna pas terug naar 20Hz. Kan hij bij lage warmtevraag niet direct op 20Hz gaan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
[...]

[ Voor 142% gewijzigd door RaymondD op 19-12-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

RaymondD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:23:
Ja, dat is gewoon iets wat er bij hoort. Net als met een CV ketel. Er is ergens een minimum vermogen wat hij kan leveren. Als je huis minder warmteverlies heeft dan dat dan gaat de warmtebron pendelen (aan, uit, aan, uit). Als hij dat niet zou doen, dan wordt het te warm in je huis. Bij jou is nu beide het geval. Het te warm worden los je op door de watertemperatuur te verlagen.
Duidelijk, ik zal de stooklijn eens verlagen naar de settings zoals je aangaf.
En wellicht 's nachts een bepaalde tijd uit. Zal de komende dagen weer verder gaan met experimenteren.
Wat je nog wel zou kunnen uitzoeken, maar dat is echt een Panasonic dingetje, is waarom start je warmtepomp altijd op 30Hz, gaat hij optoeren naar 50Hz en moduleert daarna pas terug naar 20Hz. Kan hij bij lage warmtevraag niet direct op 20Hz gaan draaien?
Echt geen flauw idee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
dat is voor de interne huishouding van de machine zelf. daar heb je geen directe invloed op en dat wil je ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-12-2023 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
@Pazo, zoals hierboven ook al verwoord is er altijd, bij iedereen, een omslagpunt waarop 't warmteverlies van je huis minder is dan 't minimale vermogen dat je WP kan leveren.

Als 't warmteverlies groter is dan 't minimale vermogen van je WP dan is 't zaak om je hele verwarmingssysteem zo ingeregeld te hebben dat de WP precies 't warmteverlies compenseert en dat je WP dan dus 24 uur per dag draait. Afhankelijk van eigen voorkeuren (b.v. toch behoefte aan nachtverlaging, mogelijk ivm herrie van de Wp 's nachts), snel/langzaam afgiftesysteem, DHW middels WP of niet kan je hiervan afwijken. Als je b.v. 2 uur per dag nodig hebt voor DHW productie en je 7 uur nachtverlaging wil dan hou je nog maar 15 uur per dag over om 24 uur warmteverlies te compenseren en zal de WP die tijd dus wat harder moeten werken.

Als 't warmteverlies kleiner is dan 't minimale vermogen van de WP dan beginnen de 'problemen' Je wil dan dus niet dat de WP de hele tijd draait want dan warmt je huis te veel op. Je moet dan dus wat gaan doen om 't 24 uur warmteverlies in kortere tijd te compenseren. Dit kan je doen door thermostaat of door bepaalde delen van de dag de WP uit te zetten. Of een combinatie van die 2. Of je warmteverlies vergroten door wat ramen open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bartvl schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb de TSRT hangen. Dat is inderdaad niets meer enkele minder dan een thermistor. De temperatuursafhankelijke weerstand wordt in de elektronica van de warmtepomp omgezet in een temperatuur. En hoe nauwkeurig dat is vind ik nog een beetje vaag. In de grafieken gaat dat de ene keer met stapjes van 0,25 graden en de andere keer met stapjes van 0,5 graden.
Voorbeeld, de temperaturen die de afgelopen dagen gemeten zijn:
19,00
19,50
19,75
20,25
20,50
[graden Celsius]
Setpoint 20 graden
Dat valt me mee. Ik ken die 1/4 graden alleen van Ta en Tr in de service cloud. De halve graden ken ik van de kamertemperatuur, gemeten met de controller en weergegeven in de service cloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pazo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:13:
[...]
[...]
Bij de huidige buitentemperatuur is dat een utopie. Je huis heeft gewoon minder warmte nodig dan het minimum van een draaiende warmtepomp. Je zult gewoon moeten wachten tot het gaat vriezen of vloerverwarming in de tuin aanleggen. Of, als je lange runs wilt maken, programmeren dat je de halve dag koelt en de andere halve dag verwarmt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie

Heb ik 2 jaar ongeveer zo gedaan.
Alleen liet ik hem pas in de middag rond 15:00 naar DHW gaan, voor de rest van de dag geen DHW. Want op het moment dat je naar DHW of Verwaremen+DHW schakelt zal de WP meteen een DHW Run doen, ook als de tank nog niet onder de ingestelde dT is gezakt (vervelende eigenschap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bedankt iedereen. Heb gisteravond een schema ingesteld. Van 21.00 tot 05.00 uit. Om 6.45 ging de wekker en ik zag dat de wp in een uur tijd de DHW weer op temperatuur had. Was geduurde de nacht nog geen 5 graden gedaald.
Om 9u gaat ie weer uit, om pas om 15.00 weer aan te gaan tot ca 21.00. De komende dagen eens kijken of dat bevalt; waar nodig aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:15
Pazo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:22:
Bedankt iedereen. Heb gisteravond een schema ingesteld. Van 21.00 tot 05.00 uit. Om 6.45 ging de wekker en ik zag dat de wp in een uur tijd de DHW weer op temperatuur had. Was geduurde de nacht nog geen 5 graden gedaald.
Om 9u gaat ie weer uit, om pas om 15.00 weer aan te gaan tot ca 21.00. De komende dagen eens kijken of dat bevalt; waar nodig aanpassen.
Bedenk wel dat je zo juist op het koudste moment van de dag de warmtepomp aan hebt. Misschien is het mogelijk om de warmtepomp savonds tot bijv. 23u aan te laten en dan pas om 10u weer aan?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik doe aan nachtverlaging, en als ik bijv. een middag of overdag weg ben doe ik ook verlaging. Ik heb radiators. Zo lang ik op een normale manier, met normaal vermogen, kan bijstoken in een acceptabele tijd is dat prima. Hoe warmer je huis, hoe hoger je verlies, maar ook daalt je COP als je harder moet stoken (met hogere temperatuur). Mijn huis verliest veel warmte, dus ik bespaar ook relatief veel als ik dat niet lange tijd moet aanvullen. Lastig om precies te bepalen wat nu zuiniger is, en hoeveel. Ik zorg wel dat de boel weer warm is vóór ik weer thuis ben.

Om 6 uur 's ochtends gaat de nachtverlaging eraf. Met al die defrostst laatst duurde het opwarmen wel te lang, en heb ik minder nachtverlaging toegepast.

Met de huidige temperaturen is het natuurlijk niet mogelijk om de warmtepomp continue aan te laten, ik regel puur op kamertemperatuur, als die nog niet bereikt is, laat ik de warmtepomp simpelweg niet afslaan. Zo heb ik zo lang mogelijke runs ondanks niet al te veel afgiftecapaciteit, maar wordt het niet te warm. Momenteeel uur uit en dan uur aan gemiddeld, en natuurlijk zo lage temperatuur als mogelijk gebruiken.

DHW schakel ik alleen in als het ook nodig is, of overdag, of als het koud is zodra de nachtverlaging erin gaat. Ik stuur het aan met HA, en werkt eigenlijk best aardig inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Pazo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:22:
Ik zou in elk geval proberen de DHW run net na de middag te plannen, dan in de buitentemperatuur 't hoogste (dus de COP 't hoogste), is je huis al warm en 't warmteverlies (ook door de hogere buitentemperatuur) 't minste.

Ik heb vanaf ~22:30u tot ~06:15u nachtverlaging en draai na 13:00u DHW als dat nodig is. Dit wordt aangestuurd door Evohome Thermostaat en HeishaMon Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

blb4 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:09:
[...]

Ik zou in elk geval proberen de DHW run net na de middag te plannen, dan in de buitentemperatuur 't hoogste (dus de COP 't hoogste), is je huis al warm en 't warmteverlies (ook door de hogere buitentemperatuur) 't minste.

Ik heb vanaf ~22:30u tot ~06:15u nachtverlaging en draai na 13:00u DHW als dat nodig is. Dit wordt aangestuurd door Evohome Thermostaat en HeishaMon Rules.
OK ik zal eens kijken.
Ik heb ook een HeishaMon maar die staat nu in listen only mode, zodat ik wat waarden in Home Assistent kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Pazo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:26:
[...]

OK ik zal eens kijken.
Ik heb ook een HeishaMon maar die staat nu in listen only mode, zodat ik wat waarden in Home Assistent kan zien.
sowieso nuttig, analyse over de dagen heen geeft goed inzicht wat er gebeurt en waar verbeteringen mogelijk/nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:09:
[...]

Inderdaad, ook is dan de mist meestal opgetrokken (als die er uberhaupt was natuurlijk) en gebruik je zoveel mogelijk je eigen zonnestroom. Herrie is blijkbaar geen probleem 's nachts? Als er genoeg zon is doe ik toch een DHW ook al is het koud, omdat m'n huis dan niet zo afkoelt. Zoveel voordelen in de middag 8) Je moet alleen wel zorgen dat je 's ochtends nog genoeg warm water hebt natuurlijk ;) ik doe dan ook altijd nog een check 's avonds op de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ja het is even bekijken / afstemmen dat ik op de gewenste momenten ( ca 6.30-8.00 en 16.00-20.00) wel genoeg warm water / DHW heb. Maar ik zag dat de tank in 8 uur tijd nog geen 5 graden afkoelde, dus dat is wel goed geïsoleerd.
Ik kijk mijn schema eerst even enkele dagen aan, kan ik mooi de grafieken erbij pakken en dan verder finetunen.

Hoe zit het eigenlijk met de defrost run als het straks weer gaat vriezen? Als de wp in de nacht uit staat terwijl het vriest, en springt om bijv 05.00 weer aan, gaat dat dan goed? Doet ie neem ik aan eerst gelijk een defrost run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:44

joost_e

Aktief!

Hallo allemaal,

Ik draai deze winter voor het eerst met mijn nieuwe J-serie 5kW split. Nu hij een tijdje heeft gedraaid wil ik het volgende aan jullie voorleggen. Het gaat om een woning met 188m2 woonoppervlak, uitsluitend vloerverwarming, 15 hoh, met zone naregeling per kamer. Op de begane grond heb ik de regelaars van de groepen afgehaald zodat deze open blijven staan. De WP is aangesloten icm een 51L buffervat, en over de manier waarop dit is gedaan heb ik mijn twijfels. Het buffervat heeft 5 aansluitingen, onder twee, boven twee, en op de kop eentje waaraan het expansievat zit.

De aansluiting van het buffervat volgt een schema die ik niet terug vind op warmtepompweetjes: op de onderste twee aansluitingen de aanvoer vanuit de WP, en de retour van de vloerverwarming. Op de bovenste aansluitingen zitten de retour naar de WP, en de aanvoer naar de vloerverwarming. Het gevolg hiervan is dat er een aanmerkelijk deel van het retourwater uit de vloer zonder verwarmd te worden gelijk weer terugstroomt de vloer in, en ik naar mijn idee de WP een veel hogere temperatuur moet laten leveren dan nodig. Op de tast lijkt het soms zelfs zo dat het water dat retour gaat naar de WP warmer is dan het water dat de vloer ingaat.

Voordat ik mijn installateur vraag om de installatie te veranderen zou ik graag nog wat andere meningen willen horen over wat in deze wijsheid is, en wat in mijn situatie het beste aansluitschema zou zijn. Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Pazo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:21:
Ja het is even bekijken / afstemmen dat ik op de gewenste momenten ( ca 6.30-8.00 en 16.00-20.00) wel genoeg warm water / DHW heb. Maar ik zag dat de tank in 8 uur tijd nog geen 5 graden afkoelde, dus dat is wel goed geïsoleerd.
Ik kijk mijn schema eerst even enkele dagen aan, kan ik mooi de grafieken erbij pakken en dan verder finetunen.

Hoe zit het eigenlijk met de defrost run als het straks weer gaat vriezen? Als de wp in de nacht uit staat terwijl het vriest, en springt om bijv 05.00 weer aan, gaat dat dan goed? Doet ie neem ik aan eerst gelijk een defrost run?
Wat voor boiler heb jij, 5 graden afkoelen in 8 uur is erg veel. In de afgelopen 24 uur is mijn boiler 4 graden afgekoeld waarbij er 1 x gedoucht is.

Defrost wordt volgens mij pas gestart als de WP de conclusie heeft getrokken dat er ijsvorming is opgetreden, dus dat is niet alleen op basis van de buitentemperatuur. De WP zal dus gewoon aan gaan en dan na een tijdje een Defrost starten als dat nodig gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
joost_e schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:23:
Hallo allemaal,

Ik draai deze winter voor het eerst met mijn nieuwe J-serie 5kW split. Nu hij een tijdje heeft gedraaid wil ik het volgende aan jullie voorleggen. Het gaat om een woning met 188m2 woonoppervlak, uitsluitend vloerverwarming, 15 hoh, met zone naregeling per kamer. Op de begane grond heb ik de regelaars van de groepen afgehaald zodat deze open blijven staan. De WP is aangesloten icm een 51L buffervat, en over de manier waarop dit is gedaan heb ik mijn twijfels. Het buffervat heeft 5 aansluitingen, onder twee, boven twee, en op de kop eentje waaraan het expansievat zit.

De aansluiting van het buffervat volgt een schema die ik niet terug vind op warmtepompweetjes: op de onderste twee aansluitingen de aanvoer vanuit de WP, en de retour van de vloerverwarming. Op de bovenste aansluitingen zitten de retour naar de WP, en de aanvoer naar de vloerverwarming. Het gevolg hiervan is dat er een aanmerkelijk deel van het retourwater uit de vloer zonder verwarmd te worden gelijk weer terugstroomt de vloer in, en ik naar mijn idee de WP een veel hogere temperatuur moet laten leveren dan nodig. Op de tast lijkt het soms zelfs zo dat het water dat retour gaat naar de WP warmer is dan het water dat de vloer ingaat.

Voordat ik mijn installateur vraag om de installatie te veranderen zou ik graag nog wat andere meningen willen horen over wat in deze wijsheid is, en wat in mijn situatie het beste aansluitschema zou zijn. Alvast bedankt voor het meedenken!
Foto's kunnen helpen om de situatie duidelijk te krijgen maar als ik dit zo lees denk ik dat de WP niet goed is aangesloten op 't buffervat, de aanvoer van de WP moet boven, de retour onder. Nu krijg je dat de aanvoer van de WP gemengd wordt met de retour van de vloerverwarming waardoor de WP altijd met een te hoge aanvoertemperatuur moet werken.

stel beide flows 20l/m, Ta_WP 30 graden, Tr_VVW 26 graden. Dan wordt Ta_VVW en Tr_WP beide 28 graden.

als je buffer goed aansluit dan kan Ta_WP op 28graden , Ta_VVW is dan ook 28 graden en Tr VVW en Tr_WP worden dan beide 26 graden.

Ta_WP kan dus 2 graden lager wat een positief effect heeft op de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:13
@joost_e zie ook: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

zou in jouw geval nu volgens schema A moeten zijn

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

blb4 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:34:
[...]

Wat voor boiler heb jij, 5 graden afkoelen in 8 uur is erg veel. In de afgelopen 24 uur is mijn boiler 4 graden afgekoeld waarbij er 1 x gedoucht is.

Defrost wordt volgens mij pas gestart als de WP de conclusie heeft getrokken dat er ijsvorming is opgetreden, dus dat is niet alleen op basis van de buitentemperatuur. De WP zal dus gewoon aan gaan en dan na een tijdje een Defrost starten als dat nodig gevonden wordt.
Net nog een keer beter gekeken in de grafiek, het is minder :) Was een snelle blik / halve aanname.
Gisteravond om 21.00 toen ie uit ging 52 graden, maar ging ca 15 min later naar 51, dus was denk ik al dichter bij de 51 graden. Vanochtend om 05.00 49 graden. Dus ca 2-2,5 graden in die 8 uur.

Zit een boiler van Panasonic zelf bij, type zou ik moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Pazo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:49:
[...]

Net nog een keer beter gekeken in de grafiek, het is minder :) Was een snelle blik / halve aanname.
Gisteravond om 21.00 toen ie uit ging 52 graden, maar ging ca 15 min later naar 51, dus was denk ik al dichter bij de 51 graden. Vanochtend om 05.00 49 graden. Dus ca 2-2,5 graden in die 8 uur.

Zit een boiler van Panasonic zelf bij, type zou ik moeten opzoeken.
Ik heb ook een Panasonic RVS boiler (192l, PAW-TD20C1E5-EU), die zijn behoorlijk goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e

joost_e

Aktief!

Ja, schema A, behalve dat aanvoer en retour aan WP-zijde omgedraaid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:24
Ik constateer dat bij een buitentemperatuur van 5 graden of hoger mijn 9J continu 800-1000 watt verbruikt. Als de buitentemperatuur 3 of 4 graden is verdubbelt het verbruik letterlijk tot continu 2kW, zonder dat het nou echt warmer wordt in huis.

Ervaren jullie hetzelfde? Is dit omdat de minimum compressor frequentie bij 4 graden omhoog gaat? Dramatisch gereduceerde COP door aanvriezen condensor en defrosts?

Ik vind het nogal een opmerkelijk verschil in verbruik voor 1-2 graden lagere buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:13
@Tinkerer84 heb je een T-cap? want dan is het normaal. zoek even op "34hz probleem"
joost_e schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:58:

[...]
dus verkeerd aangesloten

[ Voor 57% gewijzigd door Motorfret op 20-12-2023 12:08 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
Motorfret schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:07:
@Tinkerer84 heb je een T-cap? want dan is het normaal. zoek even op "34hz probleem"
Geen t-cap. Ik dacht dat de niet t-cap ook omhoog gaat in minimum frequentie bij 4 graden, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49
Tinkerer84 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:01:
Ik constateer dat bij een buitentemperatuur van 5 graden of hoger mijn 9J continu 800-1000 watt verbruikt. Als de buitentemperatuur 3 of 4 graden is verdubbelt het verbruik letterlijk tot continu 2kW, zonder dat het nou echt warmer wordt in huis.

Ervaren jullie hetzelfde? Is dit omdat de minimum compressor frequentie bij 4 graden omhoog gaat? Dramatisch gereduceerde COP door aanvriezen condensor en defrosts?

Ik vind het nogal een opmerkelijk verschil in verbruik voor 1-2 graden lagere buitentemperatuur.
De mijne loopt met deze buitentemperaturen rustig op 19HZ , 500 watt opgenomen vermogen.

Dus er lijkt iets niet te kloppen, misschien kan je een paar fotos posten van je afgifte systeem en instellingen van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
joost_e schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:58:
Waarschijnlijk gewoon per abuis verkeerd om geinstalleerd. Om spraakverwarring uit te sluiten: de "aanvoer" is gedefinieerd ten opzichte van het afgifte systeem. Dus het warme water dat uit de WP komt bij verwarmen en naar de VVW/radiatoren stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e

joost_e

Aktief!

Juist. En heeft het nog zin, als er toch wat veranderd moet worden, om naar bijv. schema C over te stappen? Volgens de tekst op warmtepompweetjes is dit de meest effectieve manier van aansluiten, maar zijn er bijvoorbeeld situaties waar dit niet geldt? Als ik zo dit forum teruglees lijken de meningen hierover verdeeld.
Motorfret schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:07:

[...]

dus verkeerd aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
joost_e schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:06:
Juist. En heeft het nog zin, als er toch wat veranderd moet worden, om naar bijv. schema C over te stappen? Volgens de tekst op warmtepompweetjes is dit de meest effectieve manier van aansluiten, maar zijn er bijvoorbeeld situaties waar dit niet geldt? Als ik zo dit forum teruglees lijken de meningen hierover verdeeld.

[...]
De mening hier is overwegend dat een buffervat - zeker een parallel aangesloten vat - in de meeste gevallen niet nodig is. Maar daar zijn hele topics over volgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e

joost_e

Aktief!

Ja. Het door de WP verwarmde water en het retourwater uit de VVW komen samen aan de onderzijde van het buffervat. De retour richting de WP en de aanvoer richting de VVW zitten aan weerszijden van de bovenkant van het buffervat.
Thorsd schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:06:
[...]

Waarschijnlijk gewoon per abuis verkeerd om geinstalleerd. Om spraakverwarring uit te sluiten: de "aanvoer" is gedefinieerd ten opzichte van het afgifte systeem. Dus het warme water dat uit de WP komt bij verwarmen en naar de VVW/radiatoren stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e

joost_e

Aktief!

Tja, hij is al geplaatst, dus dat geld is al uitgegeven ;) Ik zou het buffervat alleen verwijderen als het het rendement echt negatief beïnvloedt.

Kunnen de leidingdiameters bijvoorbeeld nog een rol spelen in de keuze tussen de verschillende aansluitschema's? Tussen WP en buffervat zit namelijk een grotere diameter dan de leidingen naar de VVW verdelers.
blb4 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:09:
[...]

De mening hier is overwegend dat een buffervat - zeker een parallel aangesloten vat - in de meeste gevallen niet nodig is. Maar daar zijn hele topics over volgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
joost_e schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:13:
Tja, hij is al geplaatst, dus dat geld is al uitgegeven ;) Ik zou het buffervat alleen verwijderen als het het rendement echt negatief beïnvloedt.

Kunnen de leidingdiameters bijvoorbeeld nog een rol spelen in de keuze tussen de verschillende aansluitschema's? Tussen WP en buffervat zit namelijk een grotere diameter dan de leidingen naar de VVW verdelers.

[...]
Dan moet je 'm verwijderen, dat doet hij namelijk :). Maar dus helemaal zoals hij nu ziet aangesloten. Als je buffer wil behouden en parallel aangesloten dan moet dus sowieso de aanvoer en retour van de WP worden verwisseld. Maar omdat de installateur dan dus toch aan de gang moet zou ik regelen dat 't schema C wordt, dan zijn de negatieve effecten van een parallelbuffer 't minste (en vooruit :), de positieve effecten 't grootst).

qua leidingdiameters is 't vooral van belang dat de leidingen naar de VVW verdelers niet te krap zijn. Dat kan je ook nagaan in die tabellen op warmtepompweetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:34:
[...]

Het hangt ook van de hoogte van de sensor in de tank af. Met de sensor onderin lijkt de tank na een keer handenwassen afgekoeld terwijl hij nog vol heet water zit. En hoeveel graden hij in hoeveel uur afkoelt hangt ook van de begintoestand van de tank af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e

joost_e

Aktief!

Ok, hartelijk dank voor het meedenken! Ik zal ook nog eens narekenen hoeveel vermogen de WP kwijt kan met de groepen die altijd open staan. Dat was immers de reden van de installateur om een buffer toe te voegen.
blb4 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:25:
[...]

Dan moet je 'm verwijderen, dat doet hij namelijk :). Maar dus helemaal zoals hij nu ziet aangesloten. Als je buffer wil behouden en parallel aangesloten dan moet dus sowieso de aanvoer en retour van de WP worden verwisseld. Maar omdat de installateur dan dus toch aan de gang moet zou ik regelen dat 't schema C wordt, dan zijn de negatieve effecten van een parallelbuffer 't minste (en vooruit :), de positieve effecten 't grootst).

qua leidingdiameters is 't vooral van belang dat de leidingen naar de VVW verdelers niet te krap zijn. Dat kan je ook nagaan in die tabellen op warmtepompweetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:34:
[...]

Het hangt ook van de hoogte van de sensor in de tank af. Met de sensor onderin lijkt de tank na een keer handenwassen afgekoeld terwijl hij nog vol heet water zit. En hoeveel graden hij in hoeveel uur afkoelt hangt ook van de begintoestand van de tank af.
Ik zie dat bij mij ook duidelijk als je 'm echt 'leeg' doucht, tot zo'n 40 graden gaat 't allemaal erg geleidelijk, als je dan nog een douche neemt dan gaat de temp in 5 minuten zomaar 8 graden naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:29
Wat voor (sturings)kabels hebben jullie naar de buitenunit van de Panasonic getrokken? Qua stroomkabel heb ik 2x 2,5mm2 ymvk voorbereid maar qua controller/thermostaat, heisamon en eventueel andere toekomstige uitbreidingen ben ik nog niet zeker. Ik zag hier wat mensen CAT5/6 getrokken hebben, maar volgens de handleiding moet de thermostaat controller minimaal 0,3mm2 zijn. Dan is 24 AWG officieel net te dun?

[ Voor 3% gewijzigd door Knopsje op 20-12-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Knopsje schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:58:
Wat voor (sturings)kabels hebben jullie naar de buitenunit van de Panasonic getrokken? Qua stroomkabel heb ik 2x 2,5mm2 ymvk voorbereid maar qua thermostaat, heisamon en eventueel andere toekomstige uitbreidingen ben ik nog niet zeker. Ik zag hier wat mensen CAT5/6 getrokken hebben, maar volgens de handleiding moet de thermostaat minimaal 0,3mm2 zijn. Dan is 24 AWG officieel net te dun?
ik neem aan 2 x 3x2,5mm2 ymvk, anders kon je wat tekort. Je kan in mijn topic (zie footer) kijken wat ik heb getrokken, was wel wat meer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Inderdaad 2 x 3x2,5mm2 ymvk, scherp! Ik ga je topic eens bekijken, dank je wel.
Edit: @blb4 waar heb je al die 0,5mm2 en 0,8mm2 kabels vandaan als ik vragen mag?

[ Voor 34% gewijzigd door Knopsje op 20-12-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Knopsje schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:01:
Inderdaad 2 x 3x2,5mm2 ymvk, scherp! Ik ga je topic eens bekijken, dank je wel.
Edit: @blb4 waar heb je al die 0,5mm2 en 0,8mm2 kabels vandaan als ik vragen mag?
Weet je al welke warmtepomp er komt? Er zit een groot verschil tussen de J-serie en de L-serie bijvoorbeeld op dat vlak.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
bartvl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:21:
[...]

Weet je al welke warmtepomp er komt? Er zit een groot verschil tussen de J-serie en de L-serie bijvoorbeeld op dat vlak.
Er komt een J, 5kW!
Pagina: 1 ... 44 ... 89 Laatste