Hallo Allemaal,
Om in 2022 op de energie kosten te besparen (en hobby) hebben wij een mooie split warmtepomp aangeschaft voor onze woning, in al deze tijd werd alleen de begaande grond verwarmd i.v.m. het wachten op een nieuw dak en de verbouwing boven.
Nu dit allemaal gereed is en ik boven ook de kamers verwarm met Jaga Strada Hybrids probeer ik een goede manier te vinden om dit allemaal aan te kunnen sturen en natuurlijk zo efficiënt mogelijk, daarnaast zou ik graag dit topic willen gebruiken om jullie mening te krijgen over de installatie en het verbruik.
Ik start dit topic mede omdat mijn zoontje van 4,5 maand boven slaapt en dat dit op heden nog niet lukt aangezien de temperatuur flink aan het schommelen is a.d.v. de warmtevraag van de woonkamer (master - slave), normaal ben ik er ook niet van om direct om hulp te vragen maar omdat dit ik hier niet te lang mee kan wachten hoop ik gebruik te mogen maken van jullie kennis.
Ik was al onderweg naar PLC's en complexe regelingen, maar ik dacht iemand heeft hier vast al een goede oplossing voor bedacht:)
Ik heb hier onder mijn best gedaan om zo goed en zo veel mogelijk gegevens te verzamelen, mocht er iets missen dan vul ik dat graag aan.
p.s ik heb een FLIR E60 thermografische camera en als iemand in de regio Doetinchem woont kan ik altijd eens langskomen om je woning/cv/meterkast etc te bekijken!
Vragen concreet:
1. Boven kon geen vloerverwarming dus gekozen voor Strada Hybrids aangestuurd met Danfoss Icon (ivm inbouw in Gira) Door master (woonkamer) slave (boven) opstelling fluctureerd de tempratuur boven erg, hoe pakken jullie dit aan? Pana thermo samen met Danfoss de WP pomp aansturen of alleen de Danfoss?
2. Moet ik nu wel of niet de flow knijpen van iedere separate lus in de vloerverwarming afhankelijke van de lengte?
3. Wat houden jullie aan bij Delta T bij de Jaga Strada Hybrid, ik lees verschillende dingen, moet ik de flow limiteren?
4. Wat denken jullie van mijn verbruik?
5. Wat denken jullie van de huidige operatie van de WP?
6. Waar kan ik het beste beginnen met verbeteren?
Gegevens woning
Een opmerking betreft de vloerverwarming, deze is volgens mij niet zo best gelegd (diep) en met geen enkele logica / patroon door de vorige bewoner. (zal later eens een thermische foto delen) De Radiatoren staan dicht behalve de Jaga's.
Alle flowmeters staan op 2L/min (80%)
*Dit is gemeten door Enphase Enlighten op de fase waarop de WP is aangesloten dus er zit nog wat sluipverbruik in.
Data log WP
Instellingen:
User settings
Installer settings - system setup
Installer settings - Operation setup
Plaatjes
:fill(white):strip_exif()/f/image/6EdMOZZe9vFVAsepdJ8DlXxr.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/R0B5tl8R6agoRQUBdwd1KXvv.png?f=user_large)
Om in 2022 op de energie kosten te besparen (en hobby) hebben wij een mooie split warmtepomp aangeschaft voor onze woning, in al deze tijd werd alleen de begaande grond verwarmd i.v.m. het wachten op een nieuw dak en de verbouwing boven.
Nu dit allemaal gereed is en ik boven ook de kamers verwarm met Jaga Strada Hybrids probeer ik een goede manier te vinden om dit allemaal aan te kunnen sturen en natuurlijk zo efficiënt mogelijk, daarnaast zou ik graag dit topic willen gebruiken om jullie mening te krijgen over de installatie en het verbruik.
Ik start dit topic mede omdat mijn zoontje van 4,5 maand boven slaapt en dat dit op heden nog niet lukt aangezien de temperatuur flink aan het schommelen is a.d.v. de warmtevraag van de woonkamer (master - slave), normaal ben ik er ook niet van om direct om hulp te vragen maar omdat dit ik hier niet te lang mee kan wachten hoop ik gebruik te mogen maken van jullie kennis.
Ik was al onderweg naar PLC's en complexe regelingen, maar ik dacht iemand heeft hier vast al een goede oplossing voor bedacht:)
Ik heb hier onder mijn best gedaan om zo goed en zo veel mogelijk gegevens te verzamelen, mocht er iets missen dan vul ik dat graag aan.
p.s ik heb een FLIR E60 thermografische camera en als iemand in de regio Doetinchem woont kan ik altijd eens langskomen om je woning/cv/meterkast etc te bekijken!
Vragen concreet:
1. Boven kon geen vloerverwarming dus gekozen voor Strada Hybrids aangestuurd met Danfoss Icon (ivm inbouw in Gira) Door master (woonkamer) slave (boven) opstelling fluctureerd de tempratuur boven erg, hoe pakken jullie dit aan? Pana thermo samen met Danfoss de WP pomp aansturen of alleen de Danfoss?
2. Moet ik nu wel of niet de flow knijpen van iedere separate lus in de vloerverwarming afhankelijke van de lengte?
3. Wat houden jullie aan bij Delta T bij de Jaga Strada Hybrid, ik lees verschillende dingen, moet ik de flow limiteren?
4. Wat denken jullie van mijn verbruik?
5. Wat denken jullie van de huidige operatie van de WP?
6. Waar kan ik het beste beginnen met verbeteren?
Gegevens woning
- Woning: Vrijstaand,
- Bouwjaar: 1900,
- Isolatie: voorzetwanden / Isovlas,
- Oppervlakte: Circa 170m2
- Vloer: Beton op zand (isolatie onbekend) 20% kelder
- Historisch verbruik gas: gem 1500m3/j (nog niet goed geïsoleerd)
Een opmerking betreft de vloerverwarming, deze is volgens mij niet zo best gelegd (diep) en met geen enkele logica / patroon door de vorige bewoner. (zal later eens een thermische foto delen) De Radiatoren staan dicht behalve de Jaga's.
- Beneden:
- Woonkamer – Vloerverwarming + 2 type 22 radiatoren (worden nog gemodificeerd met fans)
- Slaapkamer – Vloerverwarming + 1x jaga strada hybrid
- Keuken – Vloerverwarming + 2x verticale wand radiator
- WC / Hal – vloerverwarming + 1x type 21 radiator.
- Boven
- Studeer kamer - Jaga strada hybrid
- Hobby kamer - Jaga strada hybrid
- Kinderkamer - Jaga strada hybrid
Alle flowmeters staan op 2L/min (80%)
- 3 x kunstof verdeler met flow meters en optie voor motor op de retour.
- Iedere verbruiker heeft een eigen aanvoer en retour.
- Panasonic thermostaat (woonkamer)
- Boven heeft iedere kamer een Danfoss icon thermostaat (inbouw – BUS)
*Dit is gemeten door Enphase Enlighten op de fase waarop de WP is aangesloten dus er zit nog wat sluipverbruik in.
- 24-11-2023 - 26.839Wh / 38.725Wh totaal
- 25-11-2023 - 22.471Wh / 33.104Wh totaal
- 26-11-2023 - 23.081Wh / 40,131Wh totaal
- 27-11-2023 - 29.344Wh / 39.148Wh totaal
- 28-11-2023 - 35.604Wh / 44.990Wh totaal
- IDU:WH-SDC0709J3E5
- ODU:WH-UD07JE5
- SWW tank: 200L
- CV Buffer: 50L
- Toepassing: CV + SWW
Data log WP
Instellingen:
User settings
Operation | Power: On |
Operation mode | Heat + Tank |
Zone target temperature | |
Zone1 for Heat: 20°C | Zone2 for Heat: 0°C |
Zone1 for Cool: 22°C | Zone2 for Cool: 15°C |
Tank target temperature | 53°C |
Zone operation setting | - |
Force DHW | Off |
Weekly timer | Off |
Holiday mode | Off |
Quiet timer | Off |
Quiet mode | Off |
Room heater | Off |
Tank heater | On |
Sterilization | - |
Tank sensor | - |
Powerful | Off |
Force heater | Off |
Force defrost | - |
Installer settings - system setup
Optional PCB connection | No |
Zone & sensor | 1 Zone |
Zone1: Room | Room sensor: Internal thermostat |
Zone2: Room | Room sensor: Water temperature |
Heater capacity | |
Anti freezing | Yes |
Tank connection | Yes |
Buffer tank connection | No |
Tank heater | Internal |
Base pan heater | No |
Alternative outdoor sensor | No |
Bivalent connection | No |
External SW | No |
Solar connection | No |
External error signal | No |
Demand control | No |
SG ready | No |
External compressor SW | No |
Heat-Cool SW | No |
Pump flowrate | ΔT |
Maximum duty : 0x5D | |
Force DHW |
Installer settings - Operation setup
Water temperature for heating on | Compensation curve |
40c @ -2c / 25c @ 15c | |
ΔT for heating on: 5°C | |
Outdoor temperature for heating off: 20°C | |
Outdoor temperature for heater on: -5°C | |
Heater on delay time : 30min | |
Heater on ΔT of target temp : -3℃ | |
Heater off ΔT of target temp : -2℃ | |
Auto | |
Outdoor temperature for (heat to cool): 15°C | |
Outdoor temperature for (cool to heat): 10°C | |
Tank | |
Room operation time (maximum): 90 | |
Tank heat up time (maximum): 90 | |
Tank re-heat temperature: -5°C | |
Sterilization boiling temperature: 65°C | |
Sterilization operation time (maximum): 10 |
Plaatjes
:fill(white):strip_exif()/f/image/6EdMOZZe9vFVAsepdJ8DlXxr.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/R0B5tl8R6agoRQUBdwd1KXvv.png?f=user_large)
/f/image/3pAUmWhyMTwjrfKZXRKzvIwg.png?f=fotoalbum_large)