Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-05 12:17
Hallo Allemaal,

Om in 2022 op de energie kosten te besparen (en hobby) hebben wij een mooie split warmtepomp aangeschaft voor onze woning, in al deze tijd werd alleen de begaande grond verwarmd i.v.m. het wachten op een nieuw dak en de verbouwing boven.

Nu dit allemaal gereed is en ik boven ook de kamers verwarm met Jaga Strada Hybrids probeer ik een goede manier te vinden om dit allemaal aan te kunnen sturen en natuurlijk zo efficiënt mogelijk, daarnaast zou ik graag dit topic willen gebruiken om jullie mening te krijgen over de installatie en het verbruik.

Ik start dit topic mede omdat mijn zoontje van 4,5 maand boven slaapt en dat dit op heden nog niet lukt aangezien de temperatuur flink aan het schommelen is a.d.v. de warmtevraag van de woonkamer (master - slave), normaal ben ik er ook niet van om direct om hulp te vragen maar omdat dit ik hier niet te lang mee kan wachten hoop ik gebruik te mogen maken van jullie kennis.
Ik was al onderweg naar PLC's en complexe regelingen, maar ik dacht iemand heeft hier vast al een goede oplossing voor bedacht:)

Ik heb hier onder mijn best gedaan om zo goed en zo veel mogelijk gegevens te verzamelen, mocht er iets missen dan vul ik dat graag aan.

p.s ik heb een FLIR E60 thermografische camera en als iemand in de regio Doetinchem woont kan ik altijd eens langskomen om je woning/cv/meterkast etc te bekijken!

Vragen concreet:
1. Boven kon geen vloerverwarming dus gekozen voor Strada Hybrids aangestuurd met Danfoss Icon (ivm inbouw in Gira) Door master (woonkamer) slave (boven) opstelling fluctureerd de tempratuur boven erg, hoe pakken jullie dit aan? Pana thermo samen met Danfoss de WP pomp aansturen of alleen de Danfoss?
2. Moet ik nu wel of niet de flow knijpen van iedere separate lus in de vloerverwarming afhankelijke van de lengte?
3. Wat houden jullie aan bij Delta T bij de Jaga Strada Hybrid, ik lees verschillende dingen, moet ik de flow limiteren?
4. Wat denken jullie van mijn verbruik?
5. Wat denken jullie van de huidige operatie van de WP?
6. Waar kan ik het beste beginnen met verbeteren?

Gegevens woning
  • Woning: Vrijstaand,
  • Bouwjaar: 1900,
  • Isolatie: voorzetwanden / Isovlas,
  • Oppervlakte: Circa 170m2
  • Vloer: Beton op zand (isolatie onbekend) 20% kelder
  • Historisch verbruik gas: gem 1500m3/j (nog niet goed geïsoleerd)
Methode van verwarming:
Een opmerking betreft de vloerverwarming, deze is volgens mij niet zo best gelegd (diep) en met geen enkele logica / patroon door de vorige bewoner. (zal later eens een thermische foto delen) De Radiatoren staan dicht behalve de Jaga's.
  • Beneden:
  • Woonkamer – Vloerverwarming + 2 type 22 radiatoren (worden nog gemodificeerd met fans)
  • Slaapkamer – Vloerverwarming + 1x jaga strada hybrid
  • Keuken – Vloerverwarming + 2x verticale wand radiator
  • WC / Hal – vloerverwarming + 1x type 21 radiator.
  • Boven
  • Studeer kamer - Jaga strada hybrid
  • Hobby kamer - Jaga strada hybrid
  • Kinderkamer - Jaga strada hybrid
Verdelers
Alle flowmeters staan op 2L/min (80%)
  • 3 x kunstof verdeler met flow meters en optie voor motor op de retour.
  • Iedere verbruiker heeft een eigen aanvoer en retour.
Thermostaat(en)
  • Panasonic thermostaat (woonkamer)
  • Boven heeft iedere kamer een Danfoss icon thermostaat (inbouw – BUS)
Electra verbruik:
*Dit is gemeten door Enphase Enlighten op de fase waarop de WP is aangesloten dus er zit nog wat sluipverbruik in.
  • 24-11-2023 - 26.839Wh / 38.725Wh totaal
  • 25-11-2023 - 22.471Wh / 33.104Wh totaal
  • 26-11-2023 - 23.081Wh / 40,131Wh totaal
  • 27-11-2023 - 29.344Wh / 39.148Wh totaal
  • 28-11-2023 - 35.604Wh / 44.990Wh totaal
Gegevens WP
  • IDU:WH-SDC0709J3E5
  • ODU:WH-UD07JE5
  • SWW tank: 200L
  • CV Buffer: 50L
  • Toepassing: CV + SWW
Datalog WP
Data log WP

Instellingen:
User settings
OperationPower: On
Operation modeHeat + Tank
Zone target temperature
Zone1 for Heat: 20°CZone2 for Heat: 0°C
Zone1 for Cool: 22°CZone2 for Cool: 15°C
Tank target temperature53°C
Zone operation setting-
Force DHWOff
Weekly timerOff
Holiday modeOff
Quiet timerOff
Quiet modeOff
Room heaterOff
Tank heaterOn
Sterilization-
Tank sensor-
PowerfulOff
Force heaterOff
Force defrost-

Installer settings - system setup
Optional PCB connectionNo
Zone & sensor1 Zone
Zone1: RoomRoom sensor: Internal thermostat
Zone2: RoomRoom sensor: Water temperature
Heater capacity
Anti freezingYes
Tank connectionYes
Buffer tank connectionNo
Tank heaterInternal
Base pan heaterNo
Alternative outdoor sensorNo
Bivalent connectionNo
External SWNo
Solar connectionNo
External error signalNo
Demand controlNo
SG readyNo
External compressor SWNo
Heat-Cool SWNo
Pump flowrateΔT
Maximum duty : 0x5D
Force DHW

Installer settings - Operation setup
Water temperature for heating onCompensation curve
40c @ -2c / 25c @ 15c
ΔT for heating on: 5°C
Outdoor temperature for heating off: 20°C
Outdoor temperature for heater on: -5°C
Heater on delay time : 30min
Heater on ΔT of target temp : -3℃
Heater off ΔT of target temp : -2℃
Auto
Outdoor temperature for (heat to cool): 15°C
Outdoor temperature for (cool to heat): 10°C
Tank
Room operation time (maximum): 90
Tank heat up time (maximum): 90
Tank re-heat temperature: -5°C
Sterilization boiling temperature: 65°C
Sterilization operation time (maximum): 10

Plaatjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5o78LqIiJKuDiPm_2d85Bt4ufA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6EdMOZZe9vFVAsepdJ8DlXxr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a303jt3jZKDCx7WxVID_lXQDaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R0B5tl8R6agoRQUBdwd1KXvv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4Ylhup7z5wqXwuZBiEuG-Sk-ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pAUmWhyMTwjrfKZXRKzvIwg.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:49

ErikVers

e-Duurzaam

Kijk een mooie uitgebreide aftrap van je topic!
Ik zou als eerste met je warmte camera proberen zoveel als mogelijk alle retouren in balans te brengen zodat je dus op elke groep en of radiator een zelfde afgifte krijgt. Dit doe ik door de warmste groepen als eerste wat te knijpen.

Daarnaast vroeg ik met af wat je bedoeld met schommeling in temperatuur. Is het wellicht zo dat die danfos met een wat te grote hysterese werken? En dus te lang door en pas te laat aan gaan?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
Daarnaast vroeg ik met af wat je bedoeld met schommeling in temperatuur. Is het wellicht zo dat die danfos met een wat te grote hysterese werken? En dus te lang door en pas te laat aan gaan?
Deze controller werkt puur als ''slave'' dus de stel motoren staan gewoon open als de kamer <T ingesteld.
Als de woonkamer niet vragend staat dan zal deze kamer dus niet warmer worden omdat de WP geen signaal ontvang van de Danfoss.

En juist hiervoor ben ik opzoek naar een goede oplossing ik weet dat naregeling met een WP niet optimaal is en probeer ik dus altijd een minimaal vermogen kwijt te raken.

Stel dat ik exclusief met Danfoss per ruimte ga sturen en er staat maar 1 kamer open dan gaat de WP pendelen.

Met de groepen ga ik aan de gang om de DeltaT rond de 4 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
Bleek dat ik al aardig in de buurt zat bij de Delta T van 4-5c. Die laatste 2 lussen ben ik nu aan het finetunen door de rest te knijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9oIk17odZKocn-6P9L9i8u0PA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dnWf3FEraDX73aZuTHId43G1.jpg?f=user_large