Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:45
ErikKo schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:24:
[...]

Kun je de grafiek nogmaals laten zien, maar dan met alleen de volgende lijnen getekend?
  • CV aanvoer
  • CV retour
  • Compressor freq
  • Pompdebiet
  • Zone1 water target temperature (?)
Volgens mij is er ook een lijn of de defrost actief is of niet.
Maar ik heb zelf geen installateursaccount, dus ik kan het niet controleren.
Verloop van de EVA is typisch voor defrosts

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
[...]

Kun je de grafiek nogmaals laten zien, maar dan met alleen de volgende lijnen getekend?
  • CV aanvoer
  • CV retour
  • Compressor freq
  • Pompdebiet
Dat is de lijn 'ontdooien' die geeft dan aan 1 (Uit) 2 (aan).

Ik heb zelf direct een vervolgvraag mbt defrosts. Deze zijn bij mij ook begonnen en bij elke defrosts schakelt de compressor uit om evenlaten weer op te starten. Je ziet dat het met elke defrost weer het geval is. Kan iemand daar een verklaring voor geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQj55T7BE3JsRfhxV1c_Qcn4Clw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2C3f1chKvogDm4j3Xnwjjxx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Daffy1982 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:49:
Jongens willen jullie eens met mij meekijken?

Situatie is als volgt. Ben begonnen met een basisinstelling war+thermostaat in september. 12kw t-cap liep als een zonnetje.

nachtverlaging ingesteld van 23:00 tot 10:00 naar 19 graden. 21 graden overdag.

Met de afnemende temperatuur merkte ik op dat het huis toch erg veel moeite had om in de ochtend weer op temperatuur te komen. DE WAF daalde gestaag daardoor.

Nu heb ik het beestje deze nacht eens van de nachtverlaging afgehaald met onderstaande grafiek als resultaat:

[Afbeelding]

Mijn vraag aan jullie:

Is dit defrost mania ivm de huidige buitentemperatuur of een t-cap die zijn warmte niet kwijt komt? Ik weet dat de t-cap onder de 4 graden naar minimaal hoog in de 30hz wil draaien. Dat deed hij overdag ook al dus leek me niet voor de hand liggend dat hij nu zo stijl piekt als de temperatuur onder de 4 graden komt buiten.

Wat zou ik kunnen proberen om hem iets rustiger te krijgen icm een aangenaam binnenklimaat? Ik neig zelf naar een wat subtielere nachtverlaging. Bijvoorbeeld tussen 0:00 en 8:00 naar 20 graden en dan 21 overdag.

Of gewoon accepteren dat dit het gedrag is bij geen nachtverlaging?

Huis blijft nu wel netjes op temperatuur zonder door te schieten dus de stooklijn lijkt me zo goed. Deze staat nu zo ingesteld:

[Afbeelding]

Benieuwd naar jullie ideeën/suggesties
Het was gewoon een slechte defrost nacht, 1x per uur heb ik ook met mijn tcap met deze temperaturen.

Zelf doe ik een subtiele nachtverlaging (21.3 overdag, 20.6 in de nacht). Van 22 uur tot 05:00. Hiermee voorkom je dat je in de koudste uren staat te stoken (met alle defrosts) en in de ochtend heb je genoeg tijd het huis weer warm te maken voor je opstaat.

Enige wat ik zelf nog verder wil optimaliseren is dat ie ook echt uit blijft. Want zelfs met een setpoint van 24 graden gaat ie nu in de nacht soms toch nog aan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:57

ErikKo

Rippie

harmen22 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:36:
[...]

Dat is de lijn 'ontdooien' die geeft dan aan 1 (Uit) 2 (aan).

Ik heb zelf direct een vervolgvraag mbt defrosts. Deze zijn bij mij ook begonnen en bij elke defrosts schakelt de compressor uit om evenlaten weer op te starten. Je ziet dat het met elke defrost weer het geval is. Kan iemand daar een verklaring voor geven?

[Afbeelding]
Ah inderdaad, de 'ontdooien' lijn bedoelde ik.

Volgens mij gaat tijdens een defrost de compressor in omgekeerde richting werken draaien de rollen van verdamper en condensor om. Hierdoor warmt hij op. Als jij met de auto achteruit wil rijden stop je toch ook eerst? ;)

Overigens zie ik in je grafiek (tijd onbekend, die is eraf geknipt) in het midden dat de compressor stopt zonder defrost (zie ontdooien lijn). Die lijkt mij interessanter om te begrijpen.

Edit: correctie over compressor vs condensor/verdamper. Thanks @FransvWoerkom

[ Voor 6% gewijzigd door ErikKo op 26-11-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 15:28
[...]

• CV aanvoer
  • CV retour
  • Compressor freq
  • Pompdebiet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7Tla7ASuKUt3voNYVcAl4COPbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCZ1noKUP7FY2qFxQ1ehzbls.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Daffy1982 op 26-11-2023 13:28 ]

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:09
Aikon schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:00:
Dacht ik ook in 1e instantie, maar ik had gisteren een defrost en die hield zich er netjes aan.
@Beekforel , @Aikon , mijn ervaring is ook dat tijdens een defrost de pomp gewoon naar MAX gaat en zich nergens wat van aantrekt. Dus ook niet van max_pump_duty.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6TfDCRDvzhdzbXe3GJGcErYEgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tL0I0TdC1628DyOtbNspk72T.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 12:28
rykers schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:46:
@Thorsd er was geen andere foutmelding, alleen de H65.

[Afbeelding]

Als ik deze lees heb ik dus het idee dat er juist (even?) geen flow zou moeten zijn.

Hij was nog maar kort gestart, dus de water temperatuur was onder de 27 graden. Mijn T-cap zou dan de specifieke defrost met de compressor moeten starten.
Edit: al beantwoord

[ Voor 13% gewijzigd door FransvWoerkom op 26-11-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:38:
[...]

Ja, nu begrijp ik wat je bedoelt. Als je de buffer met t-stukken heb aangesloten, kan de secundaire pomp een kleine flow over de WP veroorzaken. Toen ik het nog zo had zag ik soms 3..4 l/m, met de kamstrup gemeten.
Volgens de docs komt de h65 door een flow van >5l/m tijdens deice-2.

Als je de secundaire waterpomp met de WP aanstuurt, wordt deze uitgezet tijdens deice-2 als ik de flowchart goed bekijk.

Met welke resolutie lees je de kamstrup uit? Ik heb deze op 1x per 2 minuten. Dat is denk ik te langzaam om het exacte gedrag tijdens een defrost te kunnen zien. Met een heishamon kan dit veel nauwkeuriger, hier komt de flow uit de HM exact overeen met wat de Kamstrup aangeeft als de flow constant is.
Als je een buffervat aansluit, moet je goed lezen wat Panasonic daarover schrijft. Hoe je een buffervat ook aansluit, als je secundaire flow hoger is dan de primaire, is de flow in het buffervat van onder naar boven en is dus de druk bovenin lager en helpt dus de primaire pomp. Met een heishamon los je niet op wat al fout zit. Wat helpt, is de secundaire pomp voeden uit de extra-pomp aansluiting van de pana. De pana neemt trouwens geen halve maatregelen. Een mengklep in een secundaire zone wordt tijdens een defrost ook door de pana dichtgezet.

p.s. Met "je" bedoel ik dus "men" !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:53
@FransvWoerkom

Mijn secundaire flow zal door voornamelijk radiatoren zelden hoger zijn dan de primaire flow. Ook zit de externe pomp op de Pana aangesloten, dus die stopt als het goed is dus tijdens de defrost.

Zou het dan alleen nog een storing van de Pana zelf kunnen zijn dat die de interne pomp niet tijdig stil heeft gezet?

Met de vorst die eraan komt en sinds dit voorjaar ook geen gas meer als backup wordt het wel meteen spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rykers schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:04:
@FransvWoerkom

Mijn secundaire flow zal door voornamelijk radiatoren zelden hoger zijn dan de primaire flow. Ook zit de externe pomp op de Pana aangesloten, dus die stopt als het goed is dus tijdens de defrost.

Zou het dan alleen nog een storing van de Pana zelf kunnen zijn dat die de interne pomp niet tijdig stil heeft gezet?

Met de vorst die eraan komt en sinds dit voorjaar ook geen gas meer als backup wordt het wel meteen spannend.
O ja. Mijn secundaire pomp zit aangesloten op zone2pomp van het extra pcb. Ik heb geen buffervat maar wel 2-zone met voor zone 2 een mengklep en pomp. Aan die extra pomp aansluiting op het main pcb zit nu niks meer dus met dit weer kan ik ook niks zien.

Dus heeft @Thorsd gelijk en moet je sneller loggen of een lampje aan de secundaire pomp om te zien wat er gebeurt. Er is natuurlijk ook nog zoiets als thermostroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
ErikKo schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:03:
[...]

Volgens mij gaat tijdens een defrost de compressor in omgekeerde richting werken. Hierdoor warmt de compressor op. Als jij met de auto achteruit wil rijden stop je toch ook eerst? ;)

Overigens zie ik in je grafiek (tijd onbekend, die is eraf geknipt) in het midden dat de compressor stopt zonder defrost (zie ontdooien lijn). Die lijkt mij interessanter om te begrijpen.
Thnx! En scherp gezien! Inderdaad zit er ook één aan/uit tussen zonder defrost. Daar kon die zn vermogen ff niet kwijt. Tb ging daar een graad omhoog en ik zat daar al op mn target. Enige wat ik niet begrijp is waarom hij daar niet met een lagere pompfrequentie ging draaien omdat dat beter in de middag wel gebeurde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen22
... beter = later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 18:30
Ben al enige tijd aan het zoeken naar de reden waarom Heishamon niet aangaat en de CZ-TAW1 in storing staat. Uiteindelijk toch maar de WP uitgezet en de groep uitgeschakeld.
De CZ-TAW1 geeft nu weer 3 groene LEDs, maar op de service pagina van Aquarea staat een error code CN-CNT. Iemand deze al eens gezien?
Daarbij werkt de Heishamon nog steeds niet. Beide zijn met de originele 5 meter kabels aangesloten.

Never mind, heb Heishamon nu los gekoppeld en de CZ-TAW1 is weer online. Verder zoeken naar Heishamon ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door wervisser op 26-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikKo schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:03:
[...]

Volgens mij gaat tijdens een defrost de compressor in omgekeerde richting werken. Hierdoor warmt de compressor op. Als jij met de auto achteruit wil rijden stop je toch ook eerst? ;)

De compressor draait niet in omgekeerde richting, maar de rollen van verdamper en condensor worden omgedraaid door de 4-weg klep om te zetten. Hij schakelt gewoon om van verwarmen naar koelen van het huis en na de defrost weer terug. Zie de SM blz 120-121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:58
Thorsd schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:16:
[...]
In absolute hoeveelheden moet je weten hoeveel energie een defrost kost. Dit staat niet in de documentatie, maar ik heb ooit gelezen dat het zo rond de 1.5 kWh is (iemand exacte gegevens?).
@ConQuestador Ik heb toch nog even naar de kamstrup gegevens gekeken tijdens een paar defrosts, en bij de 9J zie ik een onttrokken energie uit het CV water van tussen de 0.35 en 0.6 kWh. Bij de t-cap kan er heel wat meer ijs op zitten natuurlijk.

Wat me opvalt is dat tijdens een defrost de Kamstrup in kWh nooit achteruit lijkt te tellen. De uitleesresolutie is per 1 kWh, dus het kan ermee te maken hebben dat de defrost altijd minder dan dat is. Het kan ook dat de Kamstrup gewoon niet achteruit telt. Als dat zo is dan wijken de COP berekening met externe meters wel een beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De WP draaide hier al sinds donderdag eind van de middag constant... Lekker op 19 Hz. Maar nu huis vol visite en die klagen allemaal dat het te warm is. :+

Dus maar wat naar beneden geshift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Thorsd schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:14:
[...]

@ConQuestador Ik heb toch nog even naar de kamstrup gegevens gekeken tijdens een paar defrosts, en bij de 9J zie ik een onttrokken energie uit het CV water van tussen de 0.35 en 0.6 kWh. Bij de t-cap kan er heel wat meer ijs op zitten natuurlijk.

Wat me opvalt is dat tijdens een defrost de Kamstrup in kWh nooit achteruit lijkt te tellen. De uitleesresolutie is per 1 kWh, dus het kan ermee te maken hebben dat de defrost altijd minder dan dat is. Het kan ook dat de Kamstrup gewoon niet achteruit telt. Als dat zo is dan wijken de COP berekening met externe meters wel een beetje af.
Ik had vanochtend 1 defrost die 15 minuten duurde, met een piek naar 4kW. Het kan dus nooit meer dan 1kWh gekost hebben.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
Hebben mensen wel eens last gehad van heima koppelingen die niet goed geperst lijken?
Heb er in verschillende huizen al heel wat geperst met de handpers, nu opeens 5 16mm koppelingen die lekken. Aan de pers is niets bijzonders te zien, net als aan de koppelingen niet. Wel leken de koppelingen niet heel zwaar te persen, maar misschien is dat wel het vergelijk tussen 32/16mm koppelingen.
Of is dit mogelijk een slechte batch koppelingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 12:33
lampy25 schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:04:
Hebben mensen wel eens last gehad van heima koppelingen die niet goed geperst lijken?
Heb er in verschillende huizen al heel wat geperst met de handpers, nu opeens 5 16mm koppelingen die lekken. Aan de pers is niets bijzonders te zien, net als aan de koppelingen niet. Wel leken de koppelingen niet heel zwaar te persen, maar misschien is dat wel het vergelijk tussen 32/16mm koppelingen.
Ik neem aan dat je met de heima handpers perst? Wellicht wat strakker afstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
Tinkerer84 schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:53:
[...]

Ik neem aan dat je met de heima handpers perst? Wellicht wat strakker afstellen?
Hmm ik zie nu pas in de handleiding dat je hem strakker kan zetten. Goeie, dit ga ik proberen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:45:
[...]

Niet bij stil gestaan, dat kan ook nog inderdaad.
Vooralsnog is het nu 20,0 graden binnen en de pomp pruttelt netjes door.
[Afbeelding]
Dat lijkt nu heel mooi te draaien.

Voor alleen radiatoren vind ik de aanvoertemperatuur niet heel hoog. Waarschijnlijk wil je niet te hoog gaan omdat je dan op je COP inlevert.

Als ik het me goed herinner heb je een jaren 50 huis. Heb je dan al vloerisolatie? Dat kan kamertemperatuur behoorlijk beinvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Er zijn van Kamstrup ook warmte/koude-meters. Ik kan me voorstellen dat sommige te configureren zijn. Verkoop van koude in de zomer is een verdienmodel voor commerciele exploitanten en woongebouwen met warmte/koude-opslag. Ik kan me ook voorstellen dat dat uitschakelbaar is om te voorkomen dat klanten in de zomer warmte gaan terugleveren waar geen warmteopslag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op maandag 27 november 2023 @ 00:56:
[...]

Er zijn van Kamstrup ook warmte/koude-meters. Ik kan me voorstellen dat sommige te configureren zijn. Verkoop van koude in de zomer is een verdienmodel voor commerciele exploitanten en woongebouwen met warmte/koude-opslag. Ik kan me ook voorstellen dat dat uitschakelbaar is om te voorkomen dat klanten in de zomer warmte gaan terugleveren waar geen warmteopslag is.
Als je een (Kamstrup) meter wil hebben die ook CoolEnergy kan bijhouden dan moet je die heel bewust aanschaffen, de meeste aageboden meters registreren alleen HeatEnergy. De (elke) Kamstrup meet wel (tijdens koelen / defrost) 't vermogen, de power value wordt dan negatief. Ik heb in Nodered een flow draaien waarin ik zelf een totalCoolEnergy bereken op basis van de tijd tussen 2 metingen en 't (negatieve) vermogen. Dat is niet helemaal nauwkeurig (want 't vermogen kan tussen die 2 metingen fluctueren) maar geeft m.i. wel een aardige indicatie. Ik moet mijn COP berekening hiermee nog gaan corrigeren, heb 't tot nu toe gebruikt om de geleverde koeling in de zomermaanden te meten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:30:
[...]

@Beekforel , @Aikon , mijn ervaring is ook dat tijdens een defrost de pomp gewoon naar MAX gaat en zich nergens wat van aantrekt. Dus ook niet van max_pump_duty.

[Afbeelding]
Ah ok, dan zal die ene defrost niet representatief zijn geweest helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoosten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-06 21:09
kjoosten schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:08:
[...]

Mijn K-serie draait nu bijna een week. Ik heb een overdruk ventiel in de koudwater-aanvoerleiding gemaakt. De 2 afvoeren in de bodem van de binnenunit heb ik niet aangesloten op het riool. Voor de zekerheid wel een plastic opvangbak onder gezet. Tot op heden geen water in de opvangbak gehad.

[Afbeelding]
Panasonic KIT-ADC07K3E5
Binnenunit: WH-ADC0309K3E5
Buitenunit: WH-UDZ07KE5

De WP draait nu maand. Ondertussen staat er een laag water van ong. 5 liter in de opvangbak onder de WP. Geen idee op welk moment of uit welke afvoer het is ontstaan. Aangezien het aansluit op het riool voor mij erg lastig is, vind ik het geen probleem om 2 maandelijks de bak te legen...

Ik ga de komende weken het lekwater wat beter controleren. Dan kan ik beter achterhalen hoeveel en wanneer het lekwater ontstaat. Het lekwater komt uit de afvoeropeningen in de bodemplaat:
Afvoer G: Afvoer warmtapwatertank (aftapkraan), type: kogelklep, Rc 1/2"
Afvoer H: Waterafvoeropening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7AsoWIhR-Wpz5EbqvXp8p6UK28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KmmSDvDUzHgZESfGSrCC0Xkq.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door kjoosten op 27-11-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
kjoosten schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:37:
[...]

De WP draait nu maand. Ondertussen staat er een laag water van ong. 3 liter in de opvangbak onder de WP. Geen idee op welk moment of uit welke afvoer het is ontstaan. Aangezien het aansluit op het riool voor mij erg lastig is, vind ik het geen probleem om 2 maandelijks de bak te legen...
Huh? Ik zie op de foto niet goed of je een split of AiO hebt, maar sowieso vind ik het vreemd dat er water uit de binnenunit loopt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Even een korte vraag, ik zie dat er vaak een formule gebruikt wordt om afgifte te berekenen.

DeltaT x flow x 70

Waar komt die 70 vandaan?

Bvd

Mattijs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thorsd
mattijs86 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:45:
Even een korte vraag, ik zie dat er vaak een formule gebruikt wordt om afgifte te berekenen.

DeltaT x flow x 70

Waar komt die 70 vandaan?

Bvd

Mattijs
Die volgt uit de soortelijke warmte van water. Die is ~4200 J/kg*K. Als de flow in liter per minuut is, moet je die nog door 60 delen om de flow per seconde te krijgen: 4200/60 = 70.
Impliciet wordt hier ook de conversie van kg naar liter gemaakt, waarbij 1 kg = 1 liter wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 17:58
[...]

Ik weet niet welk type Kamstrup je hebt, maar bij de multical 302 moet je naar een apart menu (tech) om de onttrokken energie (E3) te zien. In het standaard menu (user) vind je alleen de geleverde energie (E1).
Ook kun je de uitlees resolutie instellen op 1 of 3 decimalen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoosten
sjimmie schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:59:
[...]

Huh? Ik zie op de foto niet goed of je een split of AiO hebt, maar sowieso vind ik het vreemd dat er water uit de binnenunit loopt.
Ik heb geen monoblock maar een split. De binnenunit is een all-in-one.

Panasonic KIT-ADC07K3E5

Ik ga de komende weken het lekwater wat beter controleren. Dan kan ik beter achterhalen hoeveel en wanneer het lekwater ontstaat. Het lekwater komt uit de afvoeropeningen in de bodemplaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7AsoWIhR-Wpz5EbqvXp8p6UK28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KmmSDvDUzHgZESfGSrCC0Xkq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er komt alleen mogelijk wat water uit G als je aan het ontdooien of koelen bent. in normaal bedrijf mag daar niks uitkomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:59:
[...]
Je moet ook niet op de foto alleen afgaan. Ook de tekst is vaak van belang: Een WH-ADC... is een all in one binnenunit. Er staat ook warmtapwatertank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
kjoosten schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:27:
[...]

Panasonic KIT-ADC07K3E5

[Afbeelding]
Oke, wat mij betreft is er een bi-bloc (monoblock), een split, en een all-in-one.
Die all-on-one is dan een split met ingebouwde boiler (waar een split niet per definitie een boiler heeft).

Dus bij de AiO kan het water uit de overloop van het boiler (SWW) gedeelte komen. Daarvan is de bedoeling dat dat nettjes via een pijpje wordt opgevangen en afgevoerd.
Als het water ergens anders vandaan komt dan heb je een uitdaging (lees: lek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
jaari schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:18:
[...]

Ik weet niet welk type Kamstrup je hebt, maar bij de multical 302 moet je naar een apart menu (tech) om de onttrokken energie (E3) te zien. In het standaard menu (user) vind je alleen de geleverde energie (E1).
Ook kun je de uitlees resolutie instellen op 1 of 3 decimalen.
Dankjewel, ik heb een 303 en daar heb ik de E3 ook gevonden. Toch even ~600kWh van de opgewekte ~20MWh gebruikt voor defrosts.

Ik gebruik een bedrade m-bus om de meter uit te lezen (libmbus/mbus-serial-request-data), maar daar lijkt deze waarde niet gelijk in voor te komen. Ga ik nog eens maar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Panasonic KIT-ADC07K3E5

[Afbeelding]
G is in de service manual de "water discharge valve". Een ontlastklep dus of overdrukklep. Die opent zich bij de hoge druk die optreedt als het water in de tank uitzet bij opwarming. Die moet volgens de service manual uitlopen in een zogenaamde "tundish", een open bak die uitkomt in het riool. In Nederland is ook een terugslagklep in de koudwaterinlaat verplicht. Bij boilers, dus ook deze tank in je binnenunit, wordt dat gerealiseerd in de inlaatcombinatie tussen sanitair koudwater en de inlaat, en met de uitlaat van het bakje via een syphon aangesloten op het riool. De inlaatcombinatie moet rechtstreeks worden aangesloten op de inlaat, dus in dezelfde ruimte en zonder afsluiter er tussen.

Het handige van een losse inlaatcombinatie is ook dat je die ook boven de tank mag zetten, bijvoorbeeld als de onderkant van de tank onder het riool zit.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 27-11-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:21
kjoosten schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:37:

De WP draait nu maand. Ondertussen staat er een laag water van ong. 5 liter in de opvangbak onder de WP. Geen idee op welk moment of uit welke afvoer het is ontstaan. Aangezien het aansluit op het riool voor mij erg lastig is, vind ik het geen probleem om 2 maandelijks de bak te legen...
Verlies je water/druk in je CV circuit?
Misschien een automatische ontluchter die lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Hier nog nooit problemen gehad, wel altijd professionele elektrische perstang gebruikt.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoosten
flippy schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:38:
er komt alleen mogelijk wat water uit G als je aan het ontdooien of koelen bent. in normaal bedrijf mag daar niks uitkomen.
Hij heeft inderdaad een paar ontdooi-cycli gedaan.
sjimmie schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:04:
[...]

Oke, wat mij betreft is er een bi-bloc (monoblock), een split, en een all-in-one.
Die all-on-one is dan een split met ingebouwde boiler (waar een split niet per definitie een boiler heeft).

Dus bij de AiO kan het water uit de overloop van het boiler (SWW) gedeelte komen. Daarvan is de bedoeling dat dat nettjes via een pijpje wordt opgevangen en afgevoerd.
Als het water ergens anders vandaan komt dan heb je een uitdaging (lees: lek).
Het lekwater komt uit afvoer G.
Het aansluiten van afvoer G is in mijn situatie een uitdaging, vandaar een lekbak.
FransvWoerkom schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:16:
[...]

G is in de service manual de "water discharge valve". Een ontlastklep dus of overdrukklep. Die opent zich bij de hoge druk die optreedt als het water in de tank uitzet bij opwarming. Die moet volgens de service manual uitlopen in een zogenaamde "tundish", een open bak die uitkomt in het riool. In Nederland is ook een terugslagklep in de koudwaterinlaat verplicht. Bij boilers, dus ook deze tank in je binnenunit, wordt dat gerealiseerd in de inlaatcombinatie tussen sanitair koudwater en de inlaat, en met de uitlaat van het bakje via een syphon aangesloten op het riool. De inlaatcombinatie moet rechtstreeks worden aangesloten op de inlaat, dus in dezelfde ruimte en zonder afsluiter er tussen.

Het handige van een losse inlaatcombinatie is ook dat je die ook boven de tank mag zetten, bijvoorbeeld als de onderkant van de tank onder het riool zit.
In de koudwaterinlaat heb ik een inlaatcombinatie, toch komt er lekwater uit afvoer G. Is dat dan van de ontdooi-cycli? Of is er iets anders aan de hand?

Voor de duidelijkheid, hierbij een afbeelding van afvoer G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdFOVBbpAFW95zfDWvNblNvB4aQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HEToVT5QdYoVDpAqESTDRetQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:08
kjoosten schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:00:
[...]

Het lekwater komt uit afvoer G.
Het aansluiten van afvoer G is in mijn situatie een uitdaging, vandaar een lekbak.

[...]

In de koudwaterinlaat heb ik een inlaatcombinatie, toch komt er lekwater uit afvoer G. Is dat dan van de ontdooi-cycli? Of is er iets anders aan de hand?

[Afbeelding]
Hoe ik het heb opgelost.
Haakse koppeling aan onderzijde binnenunit > kraanverlengstuk > slangklem stuk.
Vervolgens met "tuinslang" naar de afvoer toe. Ik gebruik daar een droog sifon voor omdat er zo weinig vocht komt en deze horizontaal geplaatst kan worden ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

nokiaan958GB schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:15:
[...]

Dat lijkt nu heel mooi te draaien.

Voor alleen radiatoren vind ik de aanvoertemperatuur niet heel hoog. Waarschijnlijk wil je niet te hoog gaan omdat je dan op je COP inlevert.

Als ik het me goed herinner heb je een jaren 50 huis. Heb je dan al vloerisolatie? Dat kan kamertemperatuur behoorlijk beinvloeden.
Ja vandaag ook een run tot 12:00u aan een stuk. Geen vloerisolatie aanwezig, woonkamer is half beton op kleigrond en de andere helft hout met 20cm kruipruimte. Hoekwoning is inderdaad uit 1952 met woonkamer aan de buitenmuur die wel is volgespoten met isolatie. Ik weet niet of het loont oom hoger te gaan met de watertemperatuur, waarschijnlijk krijg ik dan hollen en stoppen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Hij heeft inderdaad een paar ontdooi-cycli gedaan.

[...]

Een defrost zorgt alleen voor een partijtje (smelt)water buiten bij jouw buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:34

Pazo

Mroaw?

Pazo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:03:
[...]

Even terugkomen op mijn 'uitdaging' mbt pendelen van mijn WP en verkeerd aangelegde leidingen.
Installateur zit helemaal volgepland / heeft weinig tijd dus afgesproken dat ik zelf de leidingen heb opgehaald en gelegd. 26mm leidingen. Wat een hel was dat om die te leggen. 'buigzaam' of 'flexibel' is een relatief begrip. Maar goed, het is uiteindelijk gelukt en nu is het afwachten totdat de installateur een keer een gaatje vrij heeft / eerder klaar is op een andere klus om bij mij de oude aansluiting los te maken / af te doppen en de nieuwe leiding aan te sluiten. Dan is er dus een rechtstreekse aansluiting tussen WP en VWV en hopelijk kan het pendelen dan ook een halt toegeroepen worden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Wordt vervolgd.
Vandaag belde de monteur ineens, ze hadden klus-uitval gehad ivm de hevige regen, dus of ze konden langskomen om de (door mij gelegde) leidingen aan te sluiten. Dus dat hebben ze gedaan, en nu zit de WP direct verbonden met de VWV, dus niets anders ertussen :) Dus ik wil nu maar eens gaan kijken of het pendelen eruit is, en of ik het dan beter kan optimaliseren.

Maar: iemand een idee waarom de datalogging het niet (meer) doet (in de Aquarea Service Cloud)?
Ik heb al een keer opnieuw op stop en start gedrukt, maar de grafiek blijft leeg.
Ik heb ook de HeishaMon eraan hangen, maar ik dacht dat het gewoon samen kan? HeishaMon is alleen om uit te lezen in HA, dus zit er 'extra' aan. Ik kan mij herinneren dat ik ze in het begin (2 weken terug) wel beide kon zien, zowel in HA als in de Service Cloud.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:22
@Pazo Heb je Heishamon wel in read-only modus gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Elmardus schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:02:
Hmm, niet naar gekeken. Eerlijk gezegd erin geplugd en hoppa, hij deed het, dus dacht dat is goed }:O
Misschien dat er toch ergens een conflict zit. Zal vanavond eens kijken.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Vergeef mij mijn noobness, maar is er ook zoiets als een te lange run?
Die van mij heeft gisterennacht een flink aantal defrosts gehad, en draait sindsdien hardstikke stabiel, maar intussen wel al ruim 24 uur aan één stuk (plaatje is van de afgelopen 48u):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRSwYIoXlI2DBbsl9UipB13_nhE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/C9rhmH4vb9N5NmSs3P7Wha6y.png?f=fotoalbum_medium

Uiteraard met bijbehorend stroomverbruik (beetje op en neer tussen de 500 en 600w). Op zich niet onaardig met deze temperatuur denk ik overigens.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-06 23:03

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Panasonic KIT-ADC07K3E5

[Afbeelding]
Als het goed is zit onderin je all in one een 8bar overstort. Ik neem aan dat daar het water vandaan kokt en gebeurd uiteraard tijdens het opwarmen je sanitair warm water.

Tip monteer een 6 bar inlaatcombinatie in je koudwateraanvoer en sluit deze aan op het riool.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ik heb wel eens gelezen dat bij het draaien van de kop ook de pers afstand kan wijzigen

is dit misschien bij jou de oorzaak? Zodat dus de pers niet volledig is gesloten, heb je ook de pipetec controle tool gebruikt? dan weetje of hij ver genoeg is dicht geperst

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 12:43
Om vanaf de voorkant van het huis, waar de buitenunit komt, tot aan de verdeler te komen moet ik door een kruipruimte die niet goed bereikbaar is. De kruipruimtes zijn allemaal gescheiden door de fundering en een klein muurtje. Ik kan in de hal, bij de verdeler, wel onder de vloer. Ik wil proberen de 32mm Uponor leiding middels een touw of iets dergelijks vanaf buiten, door de minder bereikbare kruipruimte, naar binnen halen. Nu is extra isoleren van die leiding niet goed mogelijk. Heeft het veel negatief effect dat de leiding met standaard isolatie in de kruipruimte ligt? (Er staat vaak wat warehouse in de kruipruimte). Het gaat om 3 meter vanaf de buitenmuur tot de kruipruimte onder de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_JsdEXr7satCOZJdmqzRCTdKgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipHbRHBq5PkdsUV6xWvOT2St.jpg?f=fotoalbum_large
Door dit muurtje wil ik dan een gat maken waar de leidingen binnenkomen vanaf de kruipruimte die er achter ligt.

[ Voor 26% gewijzigd door WOrange op 27-11-2023 17:33 ]

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Inmiddels een run van 4 dagen continue, maar aan het weer te zien gaat daar snel een einde aan komen.
Tijd voor de allereerste defrost hier, hoe kon je ook weer zien in je grafiek dat die eraan zit te komen?
Wil nl. vooral even gaan luisteren naar de geluidsproductie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

WOrange schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:30:
Om vanaf de voorkant van het huis, waar de buitenunit komt, tot aan de verdeler te komen moet ik door een kruipruimte die niet goed bereikbaar is. De kruipruimtes zijn allemaal gescheiden door de fundering en een klein muurtje. Ik kan in de hal, bij de verdeler, wel onder de vloer. Ik wil proberen de 32mm Uponor leiding middels een touw of iets dergelijks vanaf buiten, door de minder bereikbare kruipruimte, naar binnen halen. Nu is extra isoleren van die leiding niet goed mogelijk. Heeft het veel negatief effect dat de leiding met standaard isolatie in de kruipruimte ligt? (Er staat vaak wat warehouse in de kruipruimte). Het gaat om 3 meter vanaf de buitenmuur tot de kruipruimte onder de verdeler.

[Afbeelding]
Door dit muurtje wil ik dan een gat maken waar de leidingen binnenkomen vanaf de kruipruimte die er achter ligt.
De leidingen verliezen best wat warmte zonder isolatie. Als je de gaten door de fundering groot genoeg maakt kun je de isolatie er misschien vanaf buiten omheen schuiven.
ASW1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:56:
Inmiddels een run van 4 dagen continue, maar aan het weer te zien gaat daar snel een einde aan komen.
Tijd voor de allereerste defrost hier, hoe kon je ook weer zien in je grafiek dat die eraan zit te komen?
Outdoor pipe temperatuur op -7 is de trigger volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]
Ik lees net van ErikVers dat onderin een 8 bar overdrukventiel zit (met die blauwe knop). Als je wil dat het overtolloge water uit de inlaatcombinatie komt, moet dat dus een 6 bar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een kleine update over mijn J7 H90 fout, Rjtec vroeg of ik de cloud verbonden heb.
Nee dus want wellicht lukt dt niet vanwege de storing en de nu beperkte communicatie met de wp.
Hij kan immers het koeldeel niet bereiken en dan zal het wifi/lan ding de wp ook niet goed kunnen registreren.
Ik beantwoordde hun email met wat er volgens mij rond de H90 fout speelt en wat ik heb gemeten.
Inmiddels kreeg het wifi/lan ding met een andere rj45 een ip maar de registratie eindigt met een time-out melding wanneer ik een user pw als laatste verstuur.
Hij checkt het pw wel want te kort of alleen letters accepteert hij niet.

Na een hoop geklooi heb ik het voor elkaar dat de pomp met 12l/minuut blijft draaien ondanks de H90 die de wp eigenlijk uit wil zetten, bevestig je de melding meermaals dan blijft de wp gelukkig aan en kan ik met HeishaMon de boel volgen (en loggen in HA).
Lastig van de read-only stand is dat Heishamon niet met de wp communiceert als de prik eraf is geweest, dat moest een keer toen ik H62 kreeg vanwege te weinig flow (te veel radiatoren dicht).
Ik deed ze dicht omdat liever niet de kou van de wp naar binnen haal dus nu gebeurt dat alleen nog waar ik toch niet stook (met de airco's).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Om vanaf de voorkant van het huis, waar de buitenunit komt, tot aan de verdeler te komen moet ik door een kruipruimte die niet goed bereikbaar is. De kruipruimtes zijn allemaal gescheiden door de fundering en een klein muurtje. Ik kan in de hal, bij de verdeler, wel onder de vloer. Ik wil proberen de 32mm Uponor leiding middels een touw of iets dergelijks vanaf buiten, door de minder bereikbare kruipruimte, naar binnen halen. Nu is extra isoleren van die leiding niet goed mogelijk. Heeft het veel negatief effect dat de leiding met standaard isolatie in de kruipruimte ligt? (Er staat vaak wat warehouse in de kruipruimte). Het gaat om 3 meter vanaf de buitenmuur tot de kruipruimte
Wanneer er al isolatie omheen zit zou ik me niet druk maken over 3 meter in een kruipruimte.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:45
Kijk naar de EVA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzX9zAs0Sfu86aq44DZtZ3qQ_f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZSSKFZfAdtdbcjpxX4yBGQg.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:52
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende driewegkleppen op het oog:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005685295978.html in 220V DN32.

Mijn setup moet er uiteindelijk vergelijkbaar met die van @blb4 uit komen te zien maar dan met fancoils.
In zijn topic: Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie beschrijft hij het idee om met een extra driewegklep de defrosts alleen over de buffer te laten lopen en niet over de radiatoren (in mijn geval fancoils). Ik lees in de omschrijving op Aliexpress echter:
"6, Twee of meer kleppen kunnen niet parallel worden aangesloten. Als parallelle verbinding echt nodig is, gebruik dan relais voor isolatie. "
Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft, met of zonder relais en als je een relais hebt gebruikt welke dan?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Elmardus schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:02:
Deze stond inderdaad verkeerd, en staat nu in read-only modus.
Echter zie ik nog steeds niets in de data log.

Verder lijkt het erop dat ik geen instellingen meer kan veranderen, dat ie dat niet pakt / verwerkt. Ik heb volledige rechten, maar als ik een instelling verander dan krijg ik keurig een schermpje dat het verzonden wordt, en dan vervolgens is er niets gebeurt aan de instelling en staat het gewoon zoals het was.
Heb de WP al een keer uit gezet en aan, maar helpt niet.

Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Speedy-Andre schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:14:
Een kleine update over mijn J7 H90 fout, Rjtec vroeg of ik de cloud verbonden heb.
Nee dus want wellicht lukt dt niet vanwege de storing en de nu beperkte communicatie met de wp.
Hij kan immers het koeldeel niet bereiken en dan zal het wifi/lan ding de wp ook niet goed kunnen registreren.
Ik beantwoordde hun email met wat er volgens mij rond de H90 fout speelt en wat ik heb gemeten.
Inmiddels kreeg het wifi/lan ding met een andere rj45 een ip maar de registratie eindigt met een time-out melding wanneer ik een user pw als laatste verstuur.
Hij checkt het pw wel want te kort of alleen letters accepteert hij niet.

Na een hoop geklooi heb ik het voor elkaar dat de pomp met 12l/minuut blijft draaien ondanks de H90 die de wp eigenlijk uit wil zetten, bevestig je de melding meermaals dan blijft de wp gelukkig aan en kan ik met HeishaMon de boel volgen (en loggen in HA).
Lastig van de read-only stand is dat Heishamon niet met de wp communiceert als de prik eraf is geweest, dat moest een keer toen ik H62 kreeg vanwege te weinig flow (te veel radiatoren dicht).
Ik deed ze dicht omdat liever niet de kou van de wp naar binnen haal dus nu gebeurt dat alleen nog waar ik toch niet stook (met de airco's).
Maak het niet te ingewikkeld. Als Robert J. in de cloud wil meekijken, probeer dan niet tegelijkertijd met heishamon en je afgiftesysteem te donderjagen.
Ik denk dat de verbinding met de cloud het gewoon doet. Dat komt gewoon van het water system board. Net als de communicatie met de remote controller. Ik las laatst dat voor de registratie leestekens in het wachtwoord niet geaccepteerd worden. Maar voor de rest weet ik te weinig van de cloudverbinding en wat daar allemaal fout kan gaan.

Heb je al op je refr system pcb gekeken of de 5V het daar doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Update94 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:07:
Beste Tweakers,

Mijn setup moet er uiteindelijk vergelijkbaar met die van @blb4 uit komen te zien maar dan met fancoils.
In zijn topic: Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie beschrijft hij het idee om met een extra driewegklep de defrosts alleen over de buffer te laten lopen en niet over de radiatoren (in mijn geval fancoils). Ik lees in de omschrijving op Aliexpress echter:

[...]

Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft, met of zonder relais en als je een relais hebt gebruikt welke dan?

Alvast bedankt
Ik heb 2 3-wegkleppen parallel; zie mijn schema. Dat geeft bij mij geen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:13:
Vergeef mij mijn noobness, maar is er ook zoiets als een te lange run?
Die van mij heeft gisterennacht een flink aantal defrosts gehad, en draait sindsdien hardstikke stabiel, maar intussen wel al ruim 24 uur aan één stuk (plaatje is van de afgelopen 48u):

[Afbeelding]

Uiteraard met bijbehorend stroomverbruik (beetje op en neer tussen de 500 en 600w). Op zich niet onaardig met deze temperatuur denk ik overigens.
Lekker! En nee hoor als je de warmte kwijt kan is het lekker toch?
Hier rond de drie graden en bakken regen en zelfde aantal defrosts (8+) zal wel een matig weekje worden wat betreft stroomverbruik als ik weerbericht zo bekijk komende dagen. Loop van de week gelukkig wat droger 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
blb4 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:40:

Ik heb 2 3-wegkleppen parallel; zie mijn schema. Dat geeft bij mij geen problemen.
Bedankt, ik kon op internet (en op Tweakers) niet heel veel vinden over meerdere kleppen met een relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pazo schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:15:
[...]

Deze stond inderdaad verkeerd, en staat nu in read-only modus.
Echter zie ik nog steeds niets in de data log.

Verder lijkt het erop dat ik geen instellingen meer kan veranderen, dat ie dat niet pakt / verwerkt. Ik heb volledige rechten, maar als ik een instelling verander dan krijg ik keurig een schermpje dat het verzonden wordt, en dan vervolgens is er niets gebeurt aan de instelling en staat het gewoon zoals het was.
Heb de WP al een keer uit gezet en aan, maar helpt niet.

Wat zou dit kunnen zijn?
In de system cloud zijn twee soorten logs. De normale onder statistieken met snapshots om de 5 minuten en een bewaartijd van 7 dagen. En de data log met een snellere sampling waarvan je er 1 kunt starten en stoppen. Haal je die niet door elkaar? Kloppen de dingen in de status nog? Heeft de service cloud ooit goed gewerkt? Zit het stekkertje van de CZ-TAW1 in de goede connector of heb je CZ-TAW1 en heishamon verwisseld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 24-06 18:38

dof

Mooi dat het lukt met lange run :)

Vorige week de 22 'ste was laatste defrost, daarna niet meer gezien.

Je ziet het aan EVA (verdamper) sensor, maar ook aan die outdoor pipe sensor. Eva zie je dan ineens aantal graden naar beneden gaan (binnen paar minuten) , outdoor pipe minuutje later ook. Als je daarmee een belletje kunt triggeren dan snel met camera naar buiten. M'n 9J staat dan in heel korte tijd flink te dampen :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

FransvWoerkom schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:55:
[...]

In de system cloud zijn twee soorten logs. De normale onder statistieken met snapshots om de 5 minuten en een bewaartijd van 7 dagen. En de data log met een snellere sampling waarvan je er 1 kunt starten en stoppen. Haal je die niet door elkaar? Kloppen de dingen in de status nog? Heeft de service cloud ooit goed gewerkt? Zit het stekkertje van de CZ-TAW1 in de goede connector of heb je CZ-TAW1 en heishamon verwisseld?
Ja ik weet dat er 2 soorten logs zijn. Ze doen het allebei niet, maar die onder tabblad Data log reageert ook niet als ik dat start of stop. Heeft het in het verleden gedaan, toen was ik hier mbt pendelen.

Ik heb de bestaande CZ-TAW1 niet losgekoppeld, alleen de HeishaMon in het betreffende stekkeraansluiting ernaast gedaan. Ik heb deze net maar even afgekoppeld, dus die doet nu niets meer. WP uitgezet, en weer aan, maar nog steeds niets. Kan ook nog steeds geen gegevens aanpassen. Erg vreemd wat dat kon eerder wel :?

Zo staat momenteel bijvoorbeeld de stille modus op niveau 3 aan (ivm pendelen, om dat iets te reduceren). Die zet ik nu op uit, druk op instellen, krijg keurig het schermpje te zien dat het verzonden wordt (zonder foutmelding) maar daarna staat de instelling gewoon nog / weer op niveau 3. Erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Update94 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:51:
[...]

Bedankt, ik kon op internet (en op Tweakers) niet heel veel vinden over meerdere kleppen met een relais.
Er zit ook geen relais tussen, gewoon beide parallel aangesloten op de printplaat van de WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05
Hier ook nog even een update van mijn acties met betrekking tot het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming en de Jaga convectoren en de badkamer radiator.

Ik heb m.b.v. een Flir camera (geen echte, maar eentje van ome Ali) alle slangen van de vloerverwarming gemeten en was er eerst nauwelijks verschil tussen aanvoer en retour en één slang, waarschijnlijk de kortste, was ook het warmst. Dus lekker aan de slag gegaan en alles afgesteld zodat de retour ongeveer vier graden kouder is dan de aanvoer en de aanvoer zo gelijk mogelijk is met alle groepen. Ik had online op o.a. Youtube filmpjes van John Visser gezien waar hij voor LTV doorgaans een verschil van vier graden aangehoudt. Dat is mooi gelukt moet ik zeggen en geven alle slangen nu dit verschil en lijkt het mij nu mooi in balans te zijn.

Bij de Jaga's boven kon ik het verschil tussen aanvoer en retour echter niet kleiner krijgen dan zo'n twee graden, maar volgens mij is dat al een hele verbetering dan daarvoor, toen ik nagenoeg geen verschil kon meten. Ze stonden dan ook helemaal open op standje 6 op de stelknop achter de thermostaatknop van de Jaga Pro ventielen. Ik heb na steeds proberen ze nagenoeg dicht moeten draaien en op stand 1 gezet. Daarna mat ik een temperatuurverschil van rond de twee graden op praktisch alle convectoren. Nadeeltje is dat je ze nu hoort suizen, maar dat is niet extreem dus acceptabel. Het voetventiel van de designradiator in de badkamer staat nu nog maar een kwart slag open.

Ik heb wel de stooklijn met één graad verhoogd: 36-28ºC -5-15ºC en heb nu het gevoel dat de Jaga's iets warmer worden nu want dat was eerst echt lauw.

Na de grafieken te hebben bekeken heb ik het gevoel dat de Pana na de inregeling en nachtverlaging met één graad nu een stuk rustiger loopt met langere runs. Erik, Frans, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of het een beetje klopt. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rcypgS7XVdFbm10hBuh-t6PRFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0X9tALVdYEzBdRk9290VflzB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 27-11-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
Beekforel schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:00:
[...]

De leidingen verliezen best wat warmte zonder isolatie. Als je de gaten door de fundering groot genoeg maakt kun je de isolatie er misschien vanaf buiten omheen schuiven.
Ik wilde het ook wel proberen met de standaard 4(?)mm isolatie die er omheen zit. Maar vroeg me meer af of dat dan voldoende is of dat ik er echt meer isolatie om 'moet' hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Update94 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:07:
Beste Tweakers,

[...]

Alvast bedankt
Ik heb een tweeweg- en een driewegklep parallel in gebruik. Zonder relais. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
Tranquility schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:04:

Ik heb wel de stooklijn met één graad verhoogd: 36-28ºC -5-15ºC en heb nu het gevoel dat de Jaga's iets warmer worden nu want dat was eerst echt lauw.

Na de grafieken te hebben bekeken heb ik het gevoel dat de Pana na de inregeling en nachtverlaging met één graad nu een stuk rustiger loopt met langere runs. Erik, Frans, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of het een beetje klopt. ;)
]
Die Temperatuur met je Jaga's ben ik jaloers op.
Die van mij (met heatbooster) hebben zo rond de 35 graden nodig willen ze lekker werken.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WOrange schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:35:
[...]

Ik wilde het ook wel proberen met de standaard 4(?)mm isolatie die er omheen zit. Maar vroeg me meer af of dat dan voldoende is of dat ik er echt meer isolatie om 'moet' hebben.
Tja, niks moet, maar 4mm is gewoon echt weinig. Maar 3 meter is ook niet zoveel. Maar water neemt wel weer snel warmte weg... Ik zou zeker proberen om er zoveel mogelijk isolatie omheen te krijgen, als je een gat moet boren, dan moet dat gat toch ook wel 1-2cm groter kunnen zou ik denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Tranquility schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:36:

Ik heb een tweeweg- en een driewegklep parallel in gebruik. Zonder relais. Werkt prima.
Ziet er goed uit! Ik heb ze besteld. Nu nog uitvissen hoe ik een klep kan opereren op het defrost signaal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 15:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

FransvWoerkom schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:38:
[...]

Maak het niet te ingewikkeld. Als Robert J. in de cloud wil meekijken, probeer dan niet tegelijkertijd met heishamon en je afgiftesysteem te donderjagen.
Ik denk dat de verbinding met de cloud het gewoon doet. Dat komt gewoon van het water system board. Net als de communicatie met de remote controller. Ik las laatst dat voor de registratie leestekens in het wachtwoord niet geaccepteerd worden. Maar voor de rest weet ik te weinig van de cloudverbinding en wat daar allemaal fout kan gaan.

Heb je al op je refr system pcb gekeken of de 5V het daar doet?
Het is eindelijk gelukt, prik eraf en zonder de HeishaMon geprobeerd en toen werd hij geregistreerd :)F
Als de HeishaMon nu read-only mee loopt dan werkt het goed dus HA logt wat er gebeurt en het cloud gebeuren kan ik aan een ander overlaten.
Ook nog wat buizen geïsoleerd waar ik niet makkelijk bij kon, het moest toch een keer gebeuren en nu kan ik de boel tenminste opruimen.
Nog wel wat gedoe tussen de smart cloud en de service cloud met al die rechten.

De vraag is eigenlijk welke login Rjtec het beste kan krijgen, liefst iets waar ik zelf nog wat aan kan veranderen zoals rechten aanpassen zodra alles goed functioneert.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik krijg geen actuele data maar door van mijn WP in Service Cloud. Ik heb geen foutmelding, maar ik kan dus niets aanpassen (instellingen worden niet doorgevoerd), de data log werkt niet en de data die ik zie in bijvoorbeeld het tabblad Service is veroudert (ik zie nu bijv buitentemperatuur 9 graden staan, maar in het menu van de WP staat 1 graden). Maar ik heb geen foutmelding en de ik zou wel verbinding hebben.

Is er een manier om het te resetten? Of zou ik cloud / WP moeten loskoppelen van mijn installateurs account en weer opnieuw moeten aanmelden?

Wijzigingen in de (gebruikers) app worden ook niet doorg
evoerd!
Alsof het toch aan de netwerkverbinding (kabel) ligt...

EDIT:
Oke, een echte power-cycle heeft geholpen. Dus niet alleen de WP uitzetten wat ik eerst deed, maar letterlijk de stekkers eruit halen. Nu kan ik weer instellingen aanpassen. En daar ben ik dan de halve avond mee bezig... zucht.

[ Voor 19% gewijzigd door Pazo op 27-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 10:46
Motorfret schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:38:
[...]

Die Temperatuur met je Jaga's ben ik jaloers op.
Die van mij (met heatbooster) hebben zo rond de 35 graden nodig willen ze lekker werken.
Weet niet hoe jij "iets warmer" van Tranquility vergelijkt met "lekker werken" bij jou. ;-)
In ieder geval zou ik het prima vinden als ik het hier boven warm krijg met 35C. Zou ik voor het Pana-tijdperk niet hebben durven dromen.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Update94 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:39:
[...]

Ziet er goed uit! Ik heb ze besteld. Nu nog uitvissen hoe ik een klep kan opereren op het defrost signaal :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3FijKZFUhXO82qmPbrRUu9hgPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hNm0DufHndnQmhLNaPFe2d98.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tranquility schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:04:
Hier ook nog even een update van mijn acties met betrekking tot het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming en de Jaga convectoren en de badkamer radiator.

Ik heb m.b.v. een Flir camera (geen echte, maar eentje van ome Ali) alle slangen van de vloerverwarming gemeten en was er eerst nauwelijks verschil tussen aanvoer en retour en één slang, waarschijnlijk de kortste, was ook het warmst. Dus lekker aan de slag gegaan en alles afgesteld zodat de retour ongeveer vier graden kouder is dan de aanvoer en de aanvoer zo gelijk mogelijk is met alle groepen. Ik had online op o.a. Youtube filmpjes van John Visser gezien waar hij voor LTV doorgaans een verschil van vier graden aangehoudt. Dat is mooi gelukt moet ik zeggen en geven alle slangen nu dit verschil en lijkt het mij nu mooi in balans te zijn.

Bij de Jaga's boven kon ik het verschil tussen aanvoer en retour echter niet kleiner krijgen dan zo'n twee graden, maar volgens mij is dat al een hele verbetering dan daarvoor, toen ik nagenoeg geen verschil kon meten. Ze stonden dan ook helemaal open op standje 6 op de stelknop achter de thermostaatknop van de Jaga Pro ventielen. Ik heb na steeds proberen ze nagenoeg dicht moeten draaien en op stand 1 gezet. Daarna mat ik een temperatuurverschil van rond de twee graden op praktisch alle convectoren. Nadeeltje is dat je ze nu hoort suizen, maar dat is niet extreem dus acceptabel. Het voetventiel van de designradiator in de badkamer staat nu nog maar een kwart slag open.

[Afbeelding]
Mooi man en dat knijpen van die ene groep zal al verschil maken. Je grafiek is zonder legenda wat lastig af te lezen. Ziet er op zich goed uit. Hij gaat op een wat ongelukkig moment aan in de nacht/vroege ochtend maar dat zal wel gewoon komen door afkoelen ivm huidige buitentemp en is even niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
Aikon schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:38:
[...]

Tja, niks moet, maar 4mm is gewoon echt weinig. Maar 3 meter is ook niet zoveel. Maar water neemt wel weer snel warmte weg... Ik zou zeker proberen om er zoveel mogelijk isolatie omheen te krijgen, als je een gat moet boren, dan moet dat gat toch ook wel 1-2cm groter kunnen zou ik denken.
Dat kan inderdaad. Maar ik had nu Uponor 32mm op het oog, met al isolatie er omheen. Extra isolatie daar weer omheen wordt dan lastiger. Mogelijk kan ik dan beter 32mm buis zonder isolatie aanschaffen en dan extra dikke isolatie er omheen doen. https://www.heima24.de/in...ung-fuer-heizungsanitaer/
Eventueel kan ik onder de fundering door proberen te kruipen, maar ik ben er geen held in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-05 12:17
Mede Tweakers,

Er zit duidelijk veel kennis hier op Tweakers ook m.b.t. tot de Panasonic warmtepompen en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven over mijn installatie en hoe ik sommige dingen het beste kan aanpakken.

Ik denk dat een eigen topic het beste is of hebben jullie het graag centraal hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
WOrange schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:35:
[...]

Wat mij betreft niet, het zou echt jammer zijn om een nauwelijks geïsoleerd stuk in je hoofdleiding te hebben..
Je kunt dit maar 1x doen dus doe het dan zo goed als je het kunt.

Haal buisisolatie, niet van die stijve maar die wat sponsachtige/rubberachtige/flexibele van 2 cm, ik geloof dat 19 mm een standaardmaat is. Trek die 4 mm isolatie eraf daar heb je niks aan en het zit alleen maar in de weg.
Maak je gaten groot genoeg voor de isolatiebuis, voer eerst de buis door en schuif daarna vanaf de zijde waar je er het makkelijkst bij kan de isolatie over de buis door het gat totdat het er aan de andere kant uitkomt.
Vaak zijn het stukken van 2 meter, je moet 3 meter dus als je aan het 2e stuk isolatie begint tape ze aan elkaar. En schuif ze heel over de buis, geen opengesneden buis gebruiken en daarna weer vasttapen/lijmen want stel het komt los dan kom je er nooit meer bij om te repareren.
Klusje om met z'n tweeën te doen om de isolatie ook door het 2e gat te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

WOrange schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:01:
[...]

Dat kan inderdaad. Maar ik had nu Uponor 32mm op het oog, met al isolatie er omheen. Extra isolatie daar weer omheen wordt dan lastiger. Mogelijk kan ik dan beter 32mm buis zonder isolatie aanschaffen en dan extra dikke isolatie er omheen doen. https://www.heima24.de/in...ung-fuer-heizungsanitaer/
Eventueel kan ik onder de fundering door proberen te kruipen, maar ik ben er geen held in ;)
Ik had twee gaten van 80 mm, dat gaf voldoende ruimte om de isolatie er omheen te schuiven.

Ik zit op zand en kruipruimte is altijd droog dus heb de helft van binnenuit en de andere helft via de gaten gedaan. Ik heb 2 x ongeveer 7 meter leiding onder de vloer.

Heb de isolatie ook van Heima, die zonder kleefrand.

[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 27-11-2023 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WOrange schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:01:
[...]

Isolatie kan je gewoon optellen, het maakt denk ik niet zoveel uit, het gaat om de uiteindelijke dikte. Ik denk dat het lastigste nog is om te zorgen dat het jaren en jaren goed blijft én goed blijft zitten in het water. Ik zou bijna zeggen tape de je gewenste hoeveelheid lagen schuim goed vast en doe daar weer een dunne buis omheen.

Er zullen vast betere waterbestendige oplossingen voor zijn.

Ga iig niet alleen de kruipkelder in, iemand op de wacht houden en zo spannend is het niet. Maar overdrijf het niet, het is maar een beetje isolatie uiteindelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Paul2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:04:
Mede Tweakers,

Er zit duidelijk veel kennis hier op Tweakers ook m.b.t. tot de Panasonic warmtepompen en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven over mijn installatie en hoe ik sommige dingen het beste kan aanpakken.

Ik denk dat een eigen topic het beste is of hebben jullie het graag centraal hier?
Zou een los topic maken en dan hier de link met verkorte vraag/vragen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ErikVers schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:01:
Mooi man en dat knijpen van die ene groep zal al verschil maken. Je grafiek is zonder legenda wat lastig af te lezen. Ziet er op zich goed uit. Hij gaat op een wat ongelukkig moment aan in de nacht/vroege ochtend maar dat zal wel gewoon komen door afkoelen ivm huidige buitentemp en is even niet anders.
Hmm, had inderdaad vergeten de legenda erbij te zetten, is niet handig.. Ondertussen gefixt!
Ja die afschakeling is wel apart, maar zal idd wel te maken hebben met de weersomstandigheden. Die kabouters zijn vaak toch lastig te begrijpen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Ik moet dit nog even voor mij praktisch vertalen naar een relais dat de 230v driewegklep gaat schakelen op basis van het wat ik begrijp 24v defrost signaal van de warmtepomp als ik het goed begrijp. Als dit allemaal werkt, laten we zeggen de volgende winter mag ik jou wel een biertje komen brengen @blb4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Update94 schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:24:
[...]

Ik moet dit nog even voor mij praktisch vertalen naar een relais dat de 230v driewegklep gaat schakelen op basis van het wat ik begrijp 24v defrost signaal van de warmtepomp als ik het goed begrijp. Als dit allemaal werkt, laten we zeggen de volgende winter mag ik jou wel een biertje komen brengen @blb4.
we benne op de wereld om mekaar om mekaar om mekaar om mekaar
Te hellepe nietwaar
Ja, we benne op de wereld om mekaar om mekaar om mekaar om mekaar
Te hellepe niewaar

Ik probeer ook alleen maar m'n schuld aan dit forum in te lossen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Vanmorgen voor 't eerst een defrost gezien tijdens DHW bedrijf. Ik wist niet zeker of tijdens een defrost de 3-wegklep (terug)geschakeld wordt; dat blijkt dus niet 't geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpOzOftP2p4rddJL05MeUStOI-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MTcca4bLYMaLRiuFaNUxH6b.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien heeft dit niet veel effect op DHW temperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 28-11-2023 00:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]
Je kunt met een 80mm diamantzaag/dozenboor in een gewone boormachine gaten in die kalkzandsteenblokken maken en daardoor 75mm pvc buizen schuiven. Daarin dan weer je 32mm buizen met isolatie. Met een beetje geluk passen er dan ook nog 19mm buizen in voor de kabels. Zelf had ik 125mm pvc buis, maar het viel niet mee daar de twee buizen en de kabels door te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 28-11-2023 00:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Oke, sinds gisteravond de data logging weer aangezet nadat de nieuwe leidingen waren aangesloten. Dat heeft (gelukkig) veel effect gehad.

Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj6henyjLxOq-E-bYLMJEd4-NpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/osboPUrczrzZNO9kR0w0bykK.png?f=user_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5txKeCHYHm6rrLHS-ZsPiMzgX3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lGISBOJdHzWY1BQmAlGtefjg.jpg?f=user_large

En met 12u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6x8SXpZ5JP_ETvyPNI5Yp0U0pLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1FsT3cknJTr59j6G2KFhM79i.jpg?f=user_large

Een heel stuk rustiger dus, dit lijkt me een heel stuk beter dan dat het was. Ik heb alleen de stille modus uitgezet (vandaar de hogere pieken in de compressor frequentie), verder nog niets aangepast. De runs zijn dus een stuk langer nu, het pendelen is er wel aardig af gelukkig.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zou eigenlijk het 'ideale' plaatje zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch nog een klein vraagje.
De begane grond warmt iets te snel op. Wil dus wat meer warmte boven hebben.
Heb beneden 11 groepen. Rond de 40Liter per uur per groep.
Op de eerste verdieping 9 groepen. Rond de 60 liter per uur per groep.

Moet ik nu de begane grond nog wat knijpen dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 12:33
Als je de pana weer aanzet nadat je in het installer menu bent geweest om settings te wijzigen dan gaat hij direct een DHW run doen als de tank temperatuur onder het setpoint is.

Is er een manier om dat te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:58
Vraagje over de vorstventielen: mijn plan was om voor zowel de aanvoer als de retour vanuit de Pana met een 5/4 verloop naar 1" te gaan, daar een 1" vorstventiel op te zetten en dan naar RVS flex en uiteindelijk naar Uponor.
Nu lees ik dat de vorstventielen niet boven elkaar mogen worden geplaatst en volgens de handleiding minstens 10cm uit elkaar moeten. Dat maakt het aansluiten lastig.
Echter zie ik in andere WP topics mensen ook slechts 1 vorstventiel enkel in de retour plaatsen. Dat scheelt zo'n €100 maar lost ook meteen bovenstaand probleem op. Hoe kijken jullie daar naar? Is 1 vorstventiel genoeg of moeten er wel echt twee geplaatst? En hoe sluit je die dan makkelijk aan volgens de voorschriften?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Pazo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:32:

Dit is het ideale plaatje, die pieken zijn defrosts en dat hoort er nu eenmaal bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:44
Tinkerer84 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:50:
Als je de pana weer aanzet nadat je in het installer menu bent geweest om settings te wijzigen dan gaat hij direct een DHW run doen als de tank temperatuur onder het setpoint is.

Is er een manier om dat te voorkomen?
Nee, dat is de aard van het beestje als ie op heat +dhw staat.
Evt kun je em op Heat only zetten om dat te onderdrukken, maar weet dat niet zeker.

[ Voor 12% gewijzigd door Diedo70 op 28-11-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ASW1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:20:
[...]

Dit is het ideale plaatje, die pieken zijn defrosts en dat hoort er nu eenmaal bij.
Ah mooi, dus hij loopt al aardig goed zo? Eigenlijk draait ie dus continu.
Zie wel in HA dat ie continu 700W verbruikt. Is dat veel / normaal / weinig voor 7kW unit? evt daar nog wat in tunen?

Ik wil 'm 's nachts eigenlijk wel wat stiller hebben, de buitenunit staat recht boven ons bed op het platte dak, en we horen 'm aardig brommen. Niet heel hard maar met de stille modus was het wel minder. Volgens mij kan je schema's maken voor de stille modus, dus bijvoorbeeld tussen 23.00 en 07.00 in stille modus. Zou dat nog kwaad / nadelig effect kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Pazo Die pieken van 60Hz zijn de defrost, maar die van 80Hz is daarna, voor de verwarming als ik het goed zie. Die zijn wel hoog, niet echt een probleem behalve voor de herrie. Zoals je aangeeft helpt quiet mode, maar daarmee gaat je cop wat omlaag (als je het aanlaat na de piek). Maar ja, slapen is belangrijker lijkt me.

Verder idd ideaal zo :) Alleen om 6 uur issie even afgeslagen, juist vanwege die piek werd de retour te snel te heet zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
De vraag is wat je hoort, is dat het normale bedrijf of zijn het de pieken waar je wakker van wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26
Mijn split pana van 5kw en een hygiene boiler draait nu ook best goed.
vannacht 3 defrosts volgens mij gehad.
Er word dan water uit de hygiene boiler gehaald verwacht ik omdat die ook als c.v. buffer dient.

Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/tweakers/2023/pana/28-11-23-run.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:39
Pazo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:32:
Oke, sinds gisteravond de data logging weer aangezet nadat de nieuwe leidingen waren aangesloten. Dat heeft (gelukkig) veel effect gehad.

Naar:
[Afbeelding]

Een heel stuk rustiger dus, dit lijkt me een heel stuk beter dan dat het was. Ik heb alleen de stille modus uitgezet (vandaar de hogere pieken in de compressor frequentie), verder nog niets aangepast. De runs zijn dus een stuk langer nu, het pendelen is er wel aardig af gelukkig.

In je 2e plaatje lijk je 2 "nep-starts" te hebben voordat de pomp een normale cyclus doet vanaf 06:10 . Waarom doet hij dat ? Ik heb er zelf ook last van, Soms wel 5 keer compressor aan en uit voordat er een langere cyclus optreed. Gebeurd bij mij ook aan het einde van een run van een paar uur. Zie bv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUDxi6X0d6taJiguMdVJLfYGT-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc4yX0Alv5nBH8DyCzkFCM61.jpg?f=fotoalbum_large

De "Temperatuur wateruitlaat (doel)" lijkt elke keer de veroorzaker te zijn van het gewiebel. Is dat bij jou ook zo ? Wat is de oorzaak ?

p.s. ik draai een 9kw, op interne thermostaat 20, deltaT 4, watertemp 30.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
ercolano schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:59:
[...]

In je 2e plaatje lijk je 2 "nep-starts" te hebben voordat de pomp een normale cyclus doet vanaf 06:10 . Waarom doet hij dat ? Ik heb er zelf ook last van, Soms wel 5 keer compressor aan en uit voordat er een langere cyclus optreed. Gebeurd bij mij ook aan het einde van een run van een paar uur. Zie bv:

[Afbeelding]

De "Temperatuur wateruitlaat (doel)" lijkt elke keer de veroorzaker te zijn van het gewiebel. Is dat bij jou ook zo ? Wat is de oorzaak ?

p.s. ik draai een 9kw, op interne thermostaat 20, deltaT 4, watertemp 30.
Het lijkt inderdaad dat het komt omdat de doeltemperatuur hard op en neer gaat. Als je geen heel wilde stooklijn hebt, is de "PI-logica" van de interne thermostaat hiervoor verantwoordelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ercolano schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:59:
[...]

In je 2e plaatje lijk je 2 "nep-starts" te hebben voordat de pomp een normale cyclus doet vanaf 06:10 . Waarom doet hij dat ?
Het ding maakt zo snel heet water met 80Hz dat de doeltemperatuur simpelweg voorbij wordt geschoten. Dus 3 min >=2 graden boven doel, en dan gaat compressor weer uit.

Een paar minuten laten slaat 'ie weer aan, is het water al wat warmer om te beginnen en gaat 'ie daarom sneller terugtoeren en wordt ie niet 'verrast' door z'n eigen veel te hete water.

Quiet mode kan daartegen helpen (met zn eigen nadelen). Zie ook m'n vorige post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Pazo Zoals gezegd, lijkt dit op een defrost. Die kun je ook toevoegen aan je grafiek; is een boolean (0/1). Of de buitentemperatuur toevoegen. Meestal beginnen defrosts onder de 4C.
lees dit topic ook eens door. Trillingen warmtepomp dempen

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 36 ... 88 Laatste