if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dit soort klein spul wordt al lange tijd in hoog volume wereldwijd weggezet. Zie bv Javelin wikipedia. Als de Russen willen hadden ze al lang een exemplaar.Kadett schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:21:
[...]
Ik denk dat de Russische MoD best graag en volledig werkend Manpad/Javelin/Stugna P e.d. in handen zou willen krijgen om te ' reverse engineering' Of om te kijken hoe ze zich er beter tegen kunnen beschermen.
Dus geheel risicoloos is het niet.
Punt is dat moderne wapensystemen een complex aan hoogtechnologische industrie nodig heeft.
Duitsland levert nog eens vier tanks aan Oekraïne
Duitsland gaat nog eens vier Leopard 2-tanks leveren aan Oekraïne. Dat heeft minister Pistorius van Defensie bekendgemaakt. Het totaal aantal tanks dat Duitsland aan Oekraïne doneert wordt daarmee 18.
Zweden heeft vandaag ook aangekondigd ongeveer tien van dit type tanks te leveren. En Polen heeft een deel van de veertien toegezegde tanks inmiddels aan Oekraïne geleverd.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik vind dit een mooi filmpje. Tijdens een OVSE-meeting stroomt de hele zaal leeg als rusland aan het woord komt. Hier kun je verder weinig mee, maar het is symbolisch gezien mooi.Russia is isolated. Completely. Irreversibly.
— Lithuanian Mission in Vienna (@LT_OSCE) 24 februari 2023
During today’ OSCE PC meeting, when Russian propagandist (they still call them ‘diplomats’ to gain some credibility) started reading his statement, the mtg room was emptied immediately.
Everyone stands with Ukraine!#UkraineWillWin pic.twitter.com/hr4n6vjxZP
https://nitter.it/LT_OSCE/status/1629161103333679105
De Russen hebben zelfs al een Javelin naar Iran gestuurd, vast in ruil voor een shahed drone.Rukapul schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Dit soort klein spul wordt al lange tijd in hoog volume wereldwijd weggezet. Zie bv Javelin wikipedia. Als de Russen willen hadden ze al lang een exemplaar.
Punt is dat moderne wapensystemen een complex aan hoogtechnologische industrie nodig heeft.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat dus, je kunt alles wel ergens vandaan krijgen via een alternatieve route maar niet in hoog volume zelf produceren. Dat is een van de redenen dat Rusland dit keihard gaat verliezen.Rukapul schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Dit soort klein spul wordt al lange tijd in hoog volume wereldwijd weggezet. Zie bv Javelin wikipedia. Als de Russen willen hadden ze al lang een exemplaar.
Ik ben de tank teller inmiddels een beetje kwijt maar laatste keer stond het al boven de 500 toegezegde tanks. Daarvan lijkt dus eigenlijk toch het merendeel binnen de 6 maanden te komen. Los nog van wat er nog meer toegezegd wordt.
Het wordt een bizar offensief met deze opbouw.
https://news.yahoo.com/po...es-ukraine-105307254.html
Ooit, ooit moeten we weer in gesprek gaan. Niet nu, niet morgen, maar ooit wel. Isolement is uiteindelijk recept voor grotere problemen. China doet z'n best zichzelf ook ongeloofwaardig te maken met hun '12 punten plan'. Dat ze ageren tegen de 'koude oorlog' toestanden van expanderende NAVO doet mij deugt - het feit dat ze dat niet leuk vinden met oog op hun oogje op Taiwan begrijp ik goed.RoD schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:07:
[Twitter] Ik vind dit een mooi filmpje. Tijdens een OVSE-meeting stroomt de hele zaal leeg als rusland aan het woord komt. Hier kun je verder weinig mee, maar het is symbolisch gezien mooi.
⚡️Russian Foreign Ministry: Attack on Transnistria would be an 'attack' on Russia
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 24 februari 2023
Russian propagandists claim that Ukraine, Moldova or NATO are preparing an attack on Transnistria. There is speculation that this is a facade for a Russian plan to invade or destabilize Moldova.
Ik hoop stiekem dat ze proberen een luchtlanding te doen, met al die frisse air defense op scherp.
I thought a lot about the one year anniversary of the war and what I might say... what can anyone say, really. To capture what it was like D-1 to D+1 will be a feeling I hope to never repeat.
— Evergreen Intel (@vcdgf555) 24 februari 2023
Yet, the amazing resilience of the Ukrainian people goes on. Slava Ukraini. 🇺🇦 💪 pic.twitter.com/fLlVMn7fmE
De beelden van 1 jaar geleden lijken nu onwerkelijk. We waren getuige van de Russische oorlogsmachine die op het punt stond UA te verpletteren. Ze reden zo Kyiv in, zouden zo het halve land even innemen.
En gedurende de daarop volgende dagen heb ik alles gelezen, bekeken en gevolgd. En al heel snel zag ik, met velen hier en online, een discrepantie tussen die moderne geoliede machine en de underdog UA. Veel experts waarschuwden direct: het beste komt nog, de invasie is nog niet eens begonnen, die was louter de prelude.
Ondertussen zagen we brandende VDV, vliegtuigen, helicopters en lekker chineze banden. Vastgelopen konvooien en een UA wat elke dag vindingrijker werd om devRussische invasiemacht kapot te meppen met alles wat ze hadden.
Pijnlijk is om terug te lezen en te zien hoe tergend traag het westen reageerde. We zijn een jaar verder en nu pas tanks aan het leveren. Ik begrijp dat Bucha, Irpin en Mariupol 'nodig' waren om te laten zien wat Rusland werkelijk van plan was, het kostte zoveel tijd voor iedereen eindelijk zag wat wij vanaf dag 1 zagen. Random mensen in de straat, oudere stel in de auto, allemaal, klakkeloos kapot geschoten. Beelden die ik in ieder geval nooit meer ga vergeten.
Tis pas een jaar geleden.
Germany retaliates against Brazil and embargoes the export of the Guarani armored vehicle to the Philippines after Lula and earlier Bolsonaro denied German requests to supply Ukraine with military equipment and Leopard 1 ammo.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 februari 2023
Germany is on a roll 🇩🇪👊https://t.co/swrOyPgwvq
De Europese oorlogsmachine begint op stoom te komen. Eindelijk. Tis helaas nodig, maar wellicht leidt dit op termijn eindelijk tot meer vereniging binnen Europa - niet alleen als economische macht. Tegelijk kun je je afvragen waar we de komende decennia op afstevenen.
[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1629199764502847490?s=20]
UA vliegt ongestoord boven de linies van Bakhmut. Niets wat ze er van weerhoudt daar, op deze hoogte, te vliegen. Zou het tij dan toch stiekem aan het keren zijn?
Berlin right now ✊🏻#FullScaleFreedom #Ukraine pic.twitter.com/8VBaDu7YGn
— Mattia Nelles (@mattia_n) 24 februari 2023
Berlijn
Oke een draaioorlog bij de ambassade is wat beperkt, maar toch grappig en knap irritant - voor de bewoners
[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-02-2023 20:41 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat soort spul werd in hoog tempo gesloopt / van de sokkel getrokken (het afgelopen) in de Baltische Staten en Polen. Ik zou deze landen het zeker niet kwalijk nemen als daar niet gebeurt.Spotmatic schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:29:
In dit verband zou het (naar mijn mening) HEEL mooi zijn als in ELK land dat Oekraïne steunt een vernietigde Russische tank komt te staan. Om ons blijvend te herinneren aan de Russische misdaden en waar we (eigenlijk: Oekraïne zelf) het voor doen...
Waarom? Dat heeft met de geschiedenis te maken (1945 -> 1992)
En een Rus is in die landen OF de rijke toerist OF het afvoerputje van de maatschappij
[ Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 24-02-2023 21:10 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Canadian Prime Minister Justin Trudeau just announced that Canada will send 4 additional Leopard 2A4 main battle tanks to Ukraine. https://t.co/1CsOG1tOcy
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 februari 2023
Waar blijven die NL Leopards?
PSN
UA groeit ook meer naar het westen toe, en mocht deze ellende voorbij zijn zie ik een mooie kans voor westerse bedrijven om te investeren in de wederopbouw van UA en zo meer te handelen met Oekraïne en haar grondstoffen. De daarbij horende welvaart zal ook de bevolking laten zien dat hetgeen zij zo voor gestreden hebben uiteindelijk de moeite waard is.
Een lichtpuntje aan de horizon, maar oh wat hoop ik er voor al die mensen op dat dit de uitkomst zal zijn. En dat de lijdensweg ernaartoe niet lang meer zal duren.
Je hebt gelijk, ooit moeten we weer in gesprek. Ik kan, en wil, me er alleen momenteel geen voorstelling bij maken.NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:35:
[...]
Ooit, ooit moeten we weer in gesprek gaan. Niet nu, niet morgen, maar ooit wel. Isolement is uiteindelijk recept voor grotere problemen. China doet z'n best zichzelf ook ongeloofwaardig te maken met hun '12 punten plan'. Dat ze ageren tegen de 'koude oorlog' toestanden van expanderende NAVO doet mij deugt - het feit dat ze dat niet leuk vinden met oog op hun oogje op Taiwan begrijp ik goed.
China heeft een obligaat en voorspelbaar verhaal. Dat zijn we morgen weer vergeten.
Ik zou het wel leuk vinden als we rusland voor voldongen feiten stellen. Aan de Oekraïense kant staan voldoende soldaten om het slecht georganiseerde zootje in Transnistrië weg te vegen. Als dit goed gecoördineerd zou kunnen worden met de Moldavische regering, dan kan rusland niets beginnen.[Embed]
Ik hoop stiekem dat ze proberen een luchtlanding te doen, met al die frisse air defense op scherp.
Ja, dit is volledig wensdenken, laat me aub even dromen
Het is pas een jaar geleden inderdaad. Het voelt alsof het een heel leven geleden is. Dat was vandaag ook merkbaar bij de demonstraties/herdenkingen. Ik was bij die in Groningen, en het was zo anders dan een jaar geleden. Vorig jaar was het een demonstratie, dit jaar veel meer een herdenking, met verhalen, foto's, boosheid, verdriet, etc. Het was erg zwaar.[Embed]
De beelden van 1 jaar geleden lijken nu onwerkelijk. We waren getuige van de Russische oorlogsmachine die op het punt stond UA te verpletteren. Ze reden zo Kyiv in, zouden zo het halve land even innemen.
En gedurende de daarop volgende dagen heb ik alles gelezen, bekeken en gevolgd. En al heel snel zag ik, met velen hier en online, een discrepantie tussen die moderne geoliede machine en de underdog UA. Veel experts waarschuwden direct: het beste komt nog, de invasie is nog niet eens begonnen, die was louter de prelude.
Ondertussen zagen we brandende VDV, vliegtuigen, helicopters en lekker chineze banden. Vastgelopen konvooien en een UA wat elke dag vindingrijker werd om devRussische invasiemacht kapot te meppen met alles wat ze hadden.
Pijnlijk is om terug te lezen en te zien hoe tergend traag het westen reageerde. We zijn een jaar verder en nu pas tanks aan het leveren. Ik begrijp dat Bucha, Irpin en Mariupol 'nodig' waren om te laten zien wat Rusland werkelijk van plan was, het kostte zoveel tijd voor iedereen eindelijk zag wat wij vanaf dag 1 zagen. Random mensen in de straat, oudere stel in de auto, allemaal, klakkeloos kapot geschoten. Beelden die ik in ieder geval nooit meer ga vergeten.
Tis pas een jaar geleden.
Verwijderd
Ik denk dat de intenie van China als volgt is: China ziet Rusland deze oorlog niet winnen. Vooral nu met de steun die NAVO levert aan Oekraine wordt de kans steeds kleiner. Persoonlijk geloof ik ook dat Rusland langzaam zal afbrokkelen als het doorgaat met de oorlog. Met als gevolg dat de machtsverhoudingen uit balans zullen raken (in het voordeel van het Westen). Nu is China geen vijand van het Westen, maar zoveel macht zien ze ons liever niet krijgen. In plaats daarvan ziet China Rusland liever terugtrekken voordat het totaal afbrokkelt.RoD schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:50:
[...]
Je hebt gelijk, ooit moeten we weer in gesprek. Ik kan, en wil, me er alleen momenteel geen voorstelling bij maken.
China heeft een obligaat en voorspelbaar verhaal. Dat zijn we morgen weer vergeten.
[...]
China wil juist macht in rusland. Die willen rusland enigszins helpen zonder het westen echt te hard tegen de schenen te schoppen. Uiteindelijk zal rusland nl. hoe dan ook sterk verzwakt uit deze oorlog komen. China zal dan klaar staan om de boel weer op de rails te krijgen waarbij er veel macht richting China zal gaan. Daarom zie je nu ook dat China roept dat ze rusland altijd bij zullen staan en taal uiten die anti-westers is. Maar dan wel op zo'n manier dat het richting het westen niet zoveel doet. In die context moet je naar mijn idee dan ook de uitspraken zien die ze de laatste dagen weer hebben gedaan.Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:31:
[...]
Ik denk dat de intenie van China als volgt is: China ziet Rusland deze oorlog niet winnen. Vooral nu met de steun die NAVO levert aan Oekraine wordt de kans steeds kleiner. Persoonlijk geloof ik ook dat Rusland langzaam zal afbrokkelen als het doorgaat met de oorlog. Met als gevolg dat de machtsverhoudingen uit balans zullen raken (in het voordeel van het Westen). Nu is China geen vijand van het Westen, maar zoveel macht zien ze ons liever niet krijgen. In plaats daarvan ziet China Rusland liever terugtrekken voordat het totaal afbrokkelt.
[removed]
Ze zullen wel een lange weg moeten gaan. Ook al 'groeien ze naar het westen toe', ze staan op plaats honderdzoveel als een van de meest corrupte landen ter wereld (courtesy of Russische invloeden zullen we maar zeggen). Zodra na de oorlog de wederopbouw begint, komen ook de roofoligarchen en corrupte ambtenaren en vastgoedbazen terug om de EU miljarden te verduisteren. En omdat het snel snel snel moet, zal de controle bar tegenvallen. In de media zullen dan de verhalen binnendruppelen en de steun voor 'corrupt rovershol Oekraine' rap afnemen. Ik hoop dat ze het redden, maar de realiteit en hoe het bij andere landen ging doet me toch een beetje vrezen voor het scenario wat ik net beschrijf.saikol schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:47:
Triest dat deze ellende voor UA al een jaar aanhoudt, maar mooi om te zien dat de saamhorigheid in het westen groot is en alles op gang komt en er lessen getrokken worden.
UA groeit ook meer naar het westen toe, en mocht deze ellende voorbij zijn zie ik een mooie kans voor westerse bedrijven om te investeren in de wederopbouw van UA en zo meer te handelen met Oekraïne en haar grondstoffen. De daarbij horende welvaart zal ook de bevolking laten zien dat hetgeen zij zo voor gestreden hebben uiteindelijk de moeite waard is.
Een lichtpuntje aan de horizon, maar oh wat hoop ik er voor al die mensen op dat dit de uitkomst zal zijn. En dat de lijdensweg ernaartoe niet lang meer zal duren.
Dit dus.
⚡️A "plan" for a demilitarized zone between Russia and Ukraine appeared in the Chinese segment of the network as part of China's peace initiative. pic.twitter.com/fWtWJCH3XU
— War Monitor (@WarMonitors) 24 februari 2023
XWB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:54:
China's 'vredesplan' zou bestaan uit een gedemilitariseerde zone in Oekraïne:
[Twitter]
[Afbeelding]

PSN
De kaart "erkent" Russisch geannexeerd gebied en duwt de hele gedemilitariseerde zone tot aan Kiev en geen meter in Rusland. Niet echt realistisch in mijn ogenXWB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:54:
[Twitter]
[Afbeelding]
Laten we eerlijk zijn.XWB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:54:
[Twitter]
[Afbeelding]
Hadden we wat anders kunnen verwachten.
Maar met Oost en West Kiëv weet je dat het niet serieus te nemen is.
[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 24-02-2023 23:10 ]
Fuck dat.XWB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:54:
[Twitter]
[Afbeelding]
Das volledig in het straatje van Rusland. Moeten we niet willen.
Maar wel een zone in bezit van Oekraïne?XWB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:54:
[Twitter]
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Verwijderd
Zo kan het ook :Kheos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:17:
Op zich geen slecht idee, alleen de uitwerking kan beter. Ik stel voor een dmz van de grens met Ukraine van 2014 tot aan Sint Petersburg.
:strip_exif()/f/image/45gldIcZUYlYXGjvNkMcOLNG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het voor Rusland beter is als de zone nog iets meer Rusland in gaat zodat de himars geen doelwitten in Rusland kan raken
Ik denk dat je de plank volledig mis slaat vanuit het perspectief van China, hollen rusland en de navo elkaars militaire voorraad uit momenteel terwijl Rusland voor een schijntje grondstoffen in China dumpt. Daarna sprint China in het macht vacuum.Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:31:
[...]
Ik denk dat de intenie van China als volgt is: China ziet Rusland deze oorlog niet winnen. Vooral nu met de steun die NAVO levert aan Oekraine wordt de kans steeds kleiner. Persoonlijk geloof ik ook dat Rusland langzaam zal afbrokkelen als het doorgaat met de oorlog. Met als gevolg dat de machtsverhoudingen uit balans zullen raken (in het voordeel van het Westen). Nu is China geen vijand van het Westen, maar zoveel macht zien ze ons liever niet krijgen. In plaats daarvan ziet China Rusland liever terugtrekken voordat het totaal afbrokkelt.
Wat wil je als China nog meer, zij zullen in zetten op verlenging van het conflict zonder escalatie.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Helaas is het wat dat betreft eigenlijk opmerkelijk rustig voorbij gegaan vandaag.
Is dit nou gewoon het uit de tent lokken van Jinping? Wel met mogelijk Poetin in gesprek maar wat als hij Zelenski weigert? Dan kan dat zogenaamde plan van China ook hup de versnipperaar in. Dan is meneer Xi zijn 'geloofwaardigheid' ook vergoed klaar.
En ik stel voor dat een vrij St. Petersburg inclusief omliggende regio zich afscheidt van Moskou en een zelfstandig land wordt...Kheos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:17:
Op zich geen slecht idee, alleen de uitwerking kan beter. Ik stel voor een dmz van de grens met Ukraine van 2014 tot aan Sint Petersburg.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Een landbrug tussen Finland en Estland hebben we idd historisch gezien wel verdiend.Fiber schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 04:37:
[...]
En ik stel voor dat een vrij St. Petersburg inclusief omliggende regio zich afscheidt van Moskou en een zelfstandig land wordt...
PSN
Beide partijen zijn inmiddels slim genoeg om te snappen dat het niet logisch is om aan te vallen op de dagen dat dat verwacht wordt. Je moet pas aanvallen als je er klaar voor bent en de ander het niet verwacht.Ossi schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:57:
Een beetje tegenovergesteld aan dagelijkse ontwikkelingen. Ik snap dat er een hoop bs rondgaat op internet. Maar de berichten vanuit de Oekraïense kant dat er vandaag mooie dingen zouden gaan gebeuren voor Oekraïene deden bij mij stiekem toch wel de verwachtingen omhoog gaan voor een mooie push, of een rakettenregen op alle kampementen en/of hotspots van officieren.
Helaas is het wat dat betreft eigenlijk opmerkelijk rustig voorbij gegaan vandaag.
[removed]
Ik vraag me ten zeerste af of dit niet door die twitteraar verzonnen is of door een ander naar 'm is doorgestuurd en zonder verificatie geplaatst. Wat is "the Chinese segment of the network" en hoe komt dit via een (zo te zien) Libanees op zolder naar buiten?MikeyMan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:12:
[...]
Fuck dat.
Das volledig in het straatje van Rusland. Moeten we niet willen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Misschien kunnen we nog iets met een muur doen, en dan draaien we West en Oost Kiev qua bezit om...D-dark schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:08:
[...]
Laten we eerlijk zijn.
Hadden we wat anders kunnen verwachten.
Maar met Oost en West Kiëv weet je dat het niet serieus te nemen is.
China probeert zich met een "vredesplan" alleen te profileren als de grote "vredesstichter" in de ogen van de landen waar ze invloed op willen uitoefenen.
Dan kunnen ze zeggen zie je, de gevestigde orde wil alleen maar oorlog voeren, je kunt beter met ons spelen wij hebben geen verborgen agenda...
Terwijl je aan alle kanten ziet dat die verborgen agenda er natuurlijk wel is, het bewust onthouden van stemmingen om de inval al dan niet te veroordelen, wanneer je zelf watertandend naar je "afvallige provincie" zit te kijken.
Ze zullen daar in Beijing overigens wel zwetend naar de overkant kijken wetende dat Taiwan gesteund wordt door een land wiens wapentuig zelfs in handen van mensen met een korte en gebrekkige training er op extreem effectief blijkt.
[ Voor 26% gewijzigd door TIGER1125 op 25-02-2023 09:01 ]
resultaat:RoD schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:07:
[Twitter] Ik vind dit een mooi filmpje. Tijdens een OVSE-meeting stroomt de hele zaal leeg als rusland aan het woord komt. Hier kun je verder weinig mee, maar het is symbolisch gezien mooi.
And in the end, Russians did not even manage to read their statement. They said they will circulate it in writing.
Pitiful propagandists, do not cry - Все идет по плану!
Het is slim van Zelensky, China weet heel goed wat zijn rode lijn is en er is veel geld te verdienen met de Oekraïnse wederopbouw.ManiacsHouse schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 01:38:
Is dit nou gewoon het uit de tent lokken van Jinping? Wel met mogelijk Poetin in gesprek maar wat als hij Zelenski weigert? Dan kan dat zogenaamde plan van China ook hup de versnipperaar in. Dan is meneer Xi zijn 'geloofwaardigheid' ook vergoed klaar.
Poetin moet oppassen dat hij geen wisselgeld wordt...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Prachtig dit soort acties!Arator schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:26:
In het kader van 1 jaar oorlog in Oekraïne, hebben ze in Londen een Oekraïense vlag "geschilderd" op het straat voor de ambassade van Rusland.
[YouTube: Protesters paint Ukrainian flag outside Russian embassy in London]
En inderdaad slim van Zelensky mbt dat ‘vredesplan’.
https://www.hln.be/buiten...ezoek-aan-china~a036bf08/
Deze mag alvast wel op de koffie…
Ik meen ook een politieke prikkel te lezen: jullie willen vrede maar hebben nog niet eens met ons gesproken: ga eerst maar eens beide partijen gelijk behandelen.hoevenpe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:21:
[...]
Het is slim van Zelensky, China weet heel goed wat zijn rode lijn is en er is veel geld te verdienen met de Oekraïnse wederopbouw.
Vrees dat China geen hoge verwachtingen heeft van de business die ze met UA kunnen doen, al is dat iets wat Zelensky kan bespreken. Uiteindelijk zie ik de economie van UA wel groter worden dan die van Rusland - qua potentieel aan inwoners, de ligging en grondstoffen.
niét als ze wapens /drones etc gaan leverenhoevenpe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:21:
[...]
Het is slim van Zelensky, China weet heel goed wat zijn rode lijn is
en er is veel geld te verdienen met de Oekraïnse wederopbouw.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Het lijkt er trouwens op dat je op je wenken bediend wordt. Voor mensen met dezelfde vraag kijk maar eens naar: Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?
[ Voor 82% gewijzigd door teacup op 25-02-2023 20:13 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Verwijderd
Ondanks dat dit topic voor dadelijkse ontwikkelingen is, is discussie over hem al veel terug te vinden in dit topic en inderdaad al aanleiding geweest voor apart topic waar de discussie over deze talking head.pjot1 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:54:
Kan er niet een Rob de Wijk topic aangemaakt worden?
Omdat hier vaak toch vaak veel updates gericht is voor meer achtergrond staat inmiddels veel wat er over en weer is gezegd alweer vele pagina’s terug, eigenlijk verzand je helaas daarmee hier toch vaak in herhaling. Voor een meer compleet overzicht past de discussie daarom toch wat beter in zijn eigen topic thuis:Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2023 11:05 ]
Eigenlijk is het een regel dat als Oekraïne iets aankondigt met zulke vage bewoordingen, dat er dan niets gebeurt. Dit was de zoveelste keer. Succesvolle Oekraïense initiatieven (counteroffensief Charkiv, Cherson, Krim-brug, aanvallen op de Krim, aanvallen in rusland) kwamen zonder enige indicatie vantevoren dat het stond te gebeuren. En zo moet het ook zijn natuurlijk.Ossi schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:57:
Een beetje tegenovergesteld aan dagelijkse ontwikkelingen. Ik snap dat er een hoop bs rondgaat op internet. Maar de berichten vanuit de Oekraïense kant dat er vandaag mooie dingen zouden gaan gebeuren voor Oekraïene deden bij mij stiekem toch wel de verwachtingen omhoog gaan voor een mooie push, of een rakettenregen op alle kampementen en/of hotspots van officieren.
Als je verwacht wordt niet aan te vallen, omdat dat verwacht zou zijn, zou het dan niet alsnog moeten aanvallen omdat dat dan toch onverwacht zou zijn?redwing schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:26:
[...]
Beide partijen zijn inmiddels slim genoeg om te snappen dat het niet logisch is om aan te vallen op de dagen dat dat verwacht wordt. Je moet pas aanvallen als je er klaar voor bent en de ander het niet verwacht.
nee, niet serieus, neem wel aan dat RU ondanks wel of niet verwachten toch wel de verdediging iets opgeschroefd heeft.
De eerste levering van Leopards is niet mooi genoeg?Ossi schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:57:
Het moment dat je het minst iets verwacht van UA .. dan "Supplies" gebeurt er iets op een plek die je niet verwacht maar wel een enorme impact heeft.Ossi schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:57:
Teminste dat is mijn ervaring tot nu toe dus ik wacht geduldig af
Tja vanalles
Cijfers met een korreltje zout nemen natuurlijk, maar als dit in Nederland zou gebeuren waren er vast extra journaals en zo...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verslag over aanvallen op 2 verschillende locaties in Mariupol en de Russische logistieke/trein+vrachtwagen route, van Illovaisk->Khartzyzk->Makiivka->Donetsk.
Russische munitiedepots en troepen-concentraties binnen 150km van 't front, zullen waarschijnlijk steeds meer uitgedund gaan worden met deze nieuwe beschikbare capaciteit.
Het zal de lokale jammerklachten over 'gebrek aan granaten' niet doen minderen en een stevige aanpassing vereisen van de RU-logistieke keten.
YouTube: 24 Feb: HIMARS TIME! Ukrainians DESTROY 6 LOGISTICAL HUBS IN ONE NIG...
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Geschichte wiederholt sich.
— (((Tendar))) (@Tendar) 25 februari 2023
History repeats.#Friedensdemo #Friedensbewegung #b2502 #Russland #Faschismus pic.twitter.com/GQrumhDhLx
Ik heb daar toevallig gisteren eens op zitten rekenen. De totale waarde van alle militaire, humanitaire en financiële hulp komt uit op ruwweg 0,4% van het (totale) GDP van de donerende landen (EU+NATO+Japan, ik ben Australië en Zuid Korea nog vergeten maar dat zal de boel niet substantieel wijzigen).redwing schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Daarnaast moet je ook niet vergeten dat wat we nu naar Oekraine sturen vergeleken met ons BBP zo goed als niets is. En dat wil niet zeggen dat we niet aan onze defensie moeten gaan werken, maar het geeft wel aan dat we zonder problemen meer geld naar defensie zouden kunnen brengen. Het gaat dus vooral om de wil en niet dat het niet zou kunnen.
Gebruikte bronnen heb ik op m’n telefoon ff niet paraat; maar het is een vrij eenvoudig te reproduceren rekensom (voldoende sites met overzichten van totale hulp, GDP is overal te vinden).
Dat de oorlog niet al 3x is gewonnen door UA is dus -imho- voornamelijk het gevolg van succesvolle information operations door RU die het Westen daarmee afdoende weet af te schrikken / vertragen.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Ik denk heel eerlijk gezegd dat het weinig te maken heeft met een succesvolle informatie-oorlog. Ik denk eerder dat het westen vooral rusland tegen wil houden en uit wil putten, zonder er zelf alteveel last van te hebben. Het is voorlopig nog steeds een oorlog die weliswaar in de buurt is, maar verder weinig risico voor ons heeft.Seraphin schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Ik heb daar toevallig gisteren eens op zitten rekenen. De totale waarde van alle militaire, humanitaire en financiële hulp komt uit op ruwweg 0,4% van het (totale) GDP van de donerende landen (EU+NATO+Japan, ik ben Australië en Zuid Korea nog vergeten maar dat zal de boel niet substantieel wijzigen).
Gebruikte bronnen heb ik op m’n telefoon ff niet paraat; maar het is een vrij eenvoudig te reproduceren rekensom (voldoende sites met overzichten van totale hulp, GDP is overal te vinden).
Dat de oorlog niet al 3x is gewonnen door UA is dus -imho- voornamelijk het gevolg van succesvolle information operations door RU die het Westen daarmee afdoende weet af te schrikken / vertragen.
Oftewel we willen dat Oekraine wint, maar dan wel op zo'n manier dat iedereen weet dat het voornamelijk door Oekraine zelf is gedaan en dus niet door de NAVO. Daarbij willen we ervoor zorgen dat rusland veel militair potentieel verliest en het imago van rusland als wereldmacht het putje in gooien. Ook al is het een oorlog is het net zo goed een politiek spel.
[removed]
Ik vind dit toch wel een voorbarige conclusie.Seraphin schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:33:
Natuurlijk zullen inlichtingendiensten informatie hebben gebruikt om daarmee hun voordeel te kunnen doen in de oorlog, maar dat doen alle partijen. Vergeet niet dat het westen zelf beperkingen oplegt in de oorlog waardoor het trager gaat. Bijvoorbeeld om voornamelijk alleen tegenaanvallen te plegen op Oekraïens grondgebied en niet de in Rusland zelf op militairen en infrastructuur.
Ik vraag mij ook af hoeveel je die percentage aan GDP direct kan linken aan de verdediging van de oorlog. Ten eerste is een deel voor hulp en wederopbouw en zal dat deel nooit in de oorlog zelf worden ingezet.
En daarnaast is het materieel wat in de oorlog wordt gebruikt over meerdere jaren aangeschaft en onderhouden, en dat kan je niet 1 op 1 linken op een enkele GDP.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Laat ik het herformuleren; het Westen zou economische capaciteit te over moeten hebben om a) een MIC draaiende te houden waarmee afdoende steun aan UA geboden kan worden om de (conventionele) oorlog te winnen, onderwijl b) de UA economie en maatschappij draaiende te houden, en c) na afloop de wederopbouw te financieren.
En dit alles zonder dat we onze eigen begrotingen significant aan moeten passen.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Het laat vooral zien hoeveel van onze economie we spenderen aan deze oorlog. En zelfs met de ruime cijfers die gebruikt worden voor de steun kom je dan op een heel klein deel van de GDP. Bedenk nl. dat veel van het materieel dat gestuurd wordt eigenlijk bestaat uit oude voorraad, terwijl er vaak nieuwprijs kosten worden gebruikt om aan te geven hoeveel steun het is.Onbekend schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:55:
[...]
Ik vraag mij ook af hoeveel je die percentage aan GDP direct kan linken aan de verdediging van de oorlog. Ten eerste is een deel voor hulp en wederopbouw en zal dat deel nooit in de oorlog zelf worden ingezet.
En daarnaast is het materieel wat in de oorlog wordt gebruikt over meerdere jaren aangeschaft en onderhouden, en dat kan je niet 1 op 1 linken op een enkele GDP.
Je kunt het dan ook niet 1 op 1 linken aan het GDP, maar het laat wel zien hoe weinig zorgen we ons eigenlijk maken. En bovenal dat (in tegenstelling tot rusland) we helemaal niet bezig zijn om naar een oorlogseconomie te gaan. Dat is ook helemaal niet nodig, alhoewel we wat defensie betreft wel een tandje bij mogen zetten (alhoewel dat ook wel al gebeurd)
[removed]
Deze kijk ik ook elke ochtend. Zeker aanbevolen om te kijken. Dit + Tweakers is all u needBaserk schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:21:
Op YouTube is de dagelijkse update over de vorige dag, van het kanaal 'Reporting from Ukraine' interessant.
Verslag over aanvallen op 2 verschillende locaties in Mariupol en de Russische logistieke/trein+vrachtwagen route, van Illovaisk->Khartzyzk->Makiivka->Donetsk.
Russische munitiedepots en troepen-concentraties binnen 150km van 't front, zullen waarschijnlijk steeds meer uitgedund gaan worden met deze nieuwe beschikbare capaciteit.
Het zal de lokale jammerklachten over 'gebrek aan granaten' niet doen minderen en een stevige aanpassing vereisen van de RU-logistieke keten.
YouTube: 24 Feb: HIMARS TIME! Ukrainians DESTROY 6 LOGISTICAL HUBS IN ONE NIG...
Vyborg wil wel, maar Finland staat niet te springen (vanwege het extreme verschil in welvaart)Fiber schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 04:37:
[...]
En ik stel voor dat een vrij St. Petersburg inclusief omliggende regio zich afscheidt van Moskou en een zelfstandig land wordt...
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Croatia is completing the withdrawal and preparation of 14 Mi-8 helicopters from its own army, which it promised to transfer to Ukraine. They can be handed over to the Armed Forces as early as next month.https://t.co/t1qMsKOC2w
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 25 februari 2023
PSN
Thanks Wijzig ik nog even..
En dan kunnen die posts van vandaag er ook nog heen...
[ Voor 28% gewijzigd door teacup op 25-02-2023 21:47 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik volg dit kanaal ook. Ontopic, geen onzin (lijkt het op) en gewoon to the point. Ideaal in een paar minuten.technoaddict schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:38:
[...]
Deze kijk ik ook elke ochtend. Zeker aanbevolen om te kijken. Dit + Tweakers is all u need
Deze ochtend: YouTube: 25 Feb: Finally! Russian Winter Campaign IS PUT TO AN END | War in U...
Als het inderdaad zo is dat de regen en dooi begint te komen gaat het waarschijnlijk heel snel klaar zijn met het Russische offensief. Ze kunnen geen meter meer bewegen en zitten voor een week of 8 vast.
UA heeft dan alle tijd om zich voor te bereiden en in April/Mei er keihard tegenin te gaan. Ik ben benieuwd.
Dat zou betekenen dat Bakhmut wordt omcirkeld. Naar verwachting zitten er 10-20k Oekraïnse militairen daar.
Het wordt een spannende dag vandaag.
_____
In de tussentijd probeert Rusland nog steeds anti-tank mijnen te ruimen met tanks en apcs.
Vuhledar, and Russians tried it again. Full speed into the obvious minefield. Absolutely hilarious to watch. #Ukraine #Vuhledar #Donetsk pic.twitter.com/bIqWpLpcnZ
— (((Tendar))) (@Tendar) 25 februari 2023
Ja dat gaat niet goed daar, nog geen gehele omsingeling maar alle wegen zijn wel afgesneden dan wel contested waardoor versterkingen naar Bakhmut onmogelijk zijn.AndereKoekoek schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:30:
Online veel berichten dat Ivanivske wordt bestormd door Russische soldaten en Wagner.
Dat zou betekenen dat Bakhmut wordt omcirkeld. Naar verwachting zitten er 10-20k Oekraïnse militairen daar.
_____
In de tussentijd probeert Rusland nog steeds anti-tank mijnen te ruimen met tanks en apcs.
[Twitter]
Opvallend dat UA zo hard daaraan vasthoudt ondanks ander advies.
:strip_exif()/f/image/DrFgvwxP5DkcZIsnmZYcJRxk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door tuinïnen op 26-02-2023 09:27 ]
Hem volg ik inderdaad dagelijks. In het kort een overzicht wat er precies gebeurt is. Ook als het niet zo goed gaat. En elke dag consistent een video van tussen de 4 a 6 minuten.Baserk schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:21:
Op YouTube is de dagelijkse update over de vorige dag, van het kanaal 'Reporting from Ukraine' interessant.
Lijkt er op dat ze Bakhmut op moeten geven op korte termijn, overigens maanden later dan velen voorspelden. Maar het zal een field day worden voor alle Rusland supporters.AndereKoekoek schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:30:
Online veel berichten dat Ivanivske wordt bestormd door Russische soldaten en Wagner.
Dan vergeten ze even erbij te vermelden wat het ze heeft gekost om de ruine van Bakhmut te veroveren.....Tens schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:47:
[...]
Lijkt er op dat ze Bakhmut op moeten geven op korte termijn, overigens maanden later dan velen voorspelden. Maar het zal een field day worden voor alle Rusland supporters.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Geloof niet dat dat iets uitmaakt voor ze…asing schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:53:
[...]
Dan vergeten ze even erbij te vermelden wat het ze heeft gekost om de ruine van Bakhmut te veroveren.....
Ukraine received from Germany 6 additional BIBER bridge-laying tanks, Zetros trucks, camouflage nets, and first-aid kitshttps://t.co/m8KSlqlYkV#Ukraine #UkraineRussiaWar #Germany #BIBER #Zetros #Aid
— Militarnyi (@militarnyi) 26 februari 2023
PSN
Valt ook wel weer mee zo te zien:tuinïnen schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:19:
[...]
Ja dat gaat niet goed daar, nog geen gehele omsingeling maar alle wegen zijn wel afgesneden dan wel contested waardoor versterkingen naar Bakhmut onmogelijk zijn.
Ukraine update🧵 February 25th
— Def Mon (@DefMon3) 25 februari 2023
Probing attacks in the north.
Bakhmut stills stands but heavy battles and newly rotated RU forces. Continued stationary positions in the south.
It would be helpful if you like and retweet this tweet. pic.twitter.com/qgIeRqUbOH
Britse inlichtingendienst: Rusland heeft geen Iraanse drones meer
Volkskrant Liveblog
Mogelijk dat om het volgende nu ook China in beeld is:02:06
Het Russische leger heeft waarschijnlijk zijn voorraad Iraanse drones opgebruikt. Dat vermoeden analisten van de Britse inlichtingendienst.
Tussen eind januari en begin februari had het Oekraïense leger zeker nog 24 kamikazedrones van het type Shahed-136 neergeschoten.
Sinds ongeveer 15 februari zijn er namelijk geen meldingen meer geweest van het gebruik van de onbemande luchtvaartuigen in Oekraïne, stelt het Britse ministerie van Defensie in zijn dagelijkse inlichtingenupdate over Russische invasie.
Het Britse ministerie zegt in zijn verslag ook dat de Russen op zoek zullen gaan naar nieuwe voorraden. 'Hoewel de wapens geen goede resultaten hebben wat betreft het vernietigen van de beoogde doelen, vindt Rusland ze waarschijnlijk wel nuttig om de Oekraïense luchtverdediging af te leiden van veel doeltreffendere Russische kruisraketten.'
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
er loopt een weg via Khromove naar Chasiv Yar welke ook gebruikt kan worden voor bevoorradingtuinïnen schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:19:
[...]
Ja dat gaat niet goed daar, nog geen gehele omsingeling maar alle wegen zijn wel afgesneden dan wel contested waardoor versterkingen naar Bakhmut onmogelijk zijn.
Opvallend dat UA zo hard daaraan vasthoudt ondanks ander advies.
[Afbeelding]
Plus dat het nog vriest daar, je kan dan ook gewoon over de akkers rijden, geen weg nodig.saikol schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:11:
[...]er loopt een weg via Khromove naar Chasiv Yar welke ook gebruikt kan worden voor bevoorrading
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
een treffende spreuk
Deze heeft mij nog aan het denken gezet. UA weet dan niet alle manschappen uit te schakelen, maar langzaam aan weten ze steeds meer officieren en hogere rangen uit het RU leger uit te schakelen. Langzaam aan wordt het een steeds minder gecoördineerd 'zooitje' die Russen.
In het filmpje wordt ook aangehaald dat RU tot wel 800k militairen nodig heeft om heel UA in te nemen en daarna ook echt te bezetten.
Dus stel RU weet nog wat succes te boeken, hoe verder ze naar voren komen, hoe groter het partizanen probleem weer wordt, zoals Kherson dus was.
Steden als Kramatorsk en Sloviansk zouden dan ook echt heel pijnlijk zijn voor de Russen omdat ze letterlijk nergens veilig zijn.
Hiermee zou het conflict wel veel langer duren, maar RU kan het nooit winnen omdat het altijd een ongelofelijke strijd tegen de Russen blijft in het land van de Oekraïners.
Zo weet ik ook dat een lokale bewoner bij Kherson het CCTV systeem van het lokale vliegveld was binnen gedrongen en maandanlang de beelden aan UA doorgaf. Zo kon men precies zien wat RU deed op dat vliegveld en het steeds weer uitschakelen.
Melitopol lijkt nu ook het zelfde te gaan worden als Kherson. Grote kans dat zodra UA begint aan zijn offensief die kant op dat de partizanen daar massaal aan de slag gaan en het een totale hel maken.
Dus een combinatie van hogere rangen die verloren gaan, partizanen en een UA die steeds betere tech krijgt wordt het lastig voor RU.
Zeker, RU heeft de grote getallen, maar UA heeft de brains.
Nee, ik krijg steeds vaker wel het idee dat in 2023 UA wel eens hele grote successen kan gaan boeken.
De Kerchbrug gaat er binnen enkele weken weer aan waarna men kan beginnen met de Krim afsterven van de buitenwereld.
In het AD staat een artikel over deze kwestie, ik vond het wel interessant.pro_6or schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:22:
Als China daadwerkelijk wapens gaat leveren dan is dat een aanval op Europa. Dat kunnen we simpelweg niet accepteren.
Levert China wapens aan Rusland? ‘China wil vooral voorkomen dat Amerika sterker uit de oorlog komt’
https://www.ad.nl/buitenl...-de-oorlog-komt~a02837b8/
Daily driver; MB R171 SLK280
jij gaat uit van de gedachte dat RU, UA nog wil "innemen" ...Snow_King schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:23:
Vandaag deze gekeken (tijdens de was opvouwen ;-) ).
[YouTube: Why Ukraine Guerilla Warfare is a Nightmare for Russia]
Deze heeft mij nog aan het denken gezet. UA weet dan niet alle manschappen uit te schakelen, maar langzaam aan weten ze steeds meer officieren en hogere rangen uit het RU leger uit te schakelen. Langzaam aan wordt het een steeds minder gecoördineerd 'zooitje' die Russen.
In het filmpje wordt ook aangehaald dat RU tot wel 800k militairen nodig heeft om heel UA in te nemen en daarna ook echt te bezetten.
Dus stel RU weet nog wat succes te boeken, hoe verder ze naar voren komen, hoe groter het partizanen probleem weer wordt, zoals Kherson dus was.
Steden als Kramatorsk en Sloviansk zouden dan ook echt heel pijnlijk zijn voor de Russen omdat ze letterlijk nergens veilig zijn.
Hiermee zou het conflict wel veel langer duren, maar RU kan het nooit winnen omdat het altijd een ongelofelijke strijd tegen de Russen blijft in het land van de Oekraïners.
Zo weet ik ook dat een lokale bewoner bij Kherson het CCTV systeem van het lokale vliegveld was binnen gedrongen en maandanlang de beelden aan UA doorgaf. Zo kon men precies zien wat RU deed op dat vliegveld en het steeds weer uitschakelen.
Melitopol lijkt nu ook het zelfde te gaan worden als Kherson. Grote kans dat zodra UA begint aan zijn offensief die kant op dat de partizanen daar massaal aan de slag gaan en het een totale hel maken.
Dus een combinatie van hogere rangen die verloren gaan, partizanen en een UA die steeds betere tech krijgt wordt het lastig voor RU.
Zeker, RU heeft de grote getallen, maar UA heeft de brains.
Nee, ik krijg steeds vaker wel het idee dat in 2023 UA wel eens hele grote successen kan gaan boeken.
De Kerchbrug gaat er binnen enkele weken weer aan waarna men kan beginnen met de Krim afsterven van de buitenwereld.
maar als je er nu van uitgaat dat ze UA "alleen" nog maar PLAT willen hebben? stukje voor stukje? wraak?
dan lopen ze nog op koers, zei het langzaam. Ma tm Zo gehaktdag... RU heeft er genoeg die luisteren.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik denk niet dat Putin nog van plan is om heel Oekraine in te nemen. Die kans is langzamerhand wel verkeken tenzij er opeens een half miljoen Chinezen mee gaan doen.Snow_King schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:23:
Het plan zal zijn om een vrede op Russische voorwaarden af te dwingen. Dus waarschijnlijk Oekraiense erkenning van de annexatie van die vier oblasts plus garantie dat Oekraine geen lid van NATO en EU wordt. Genoeg om voor het thuisfront te claimen dat alle doelen van de SMO zijn bereikt.
Maar dat is het Moskovische wensdenken.downtime schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Het plan zal zijn om een vrede op Russische voorwaarden af te dwingen. Dus waarschijnlijk Oekraiense erkenning van de annexatie van die vier oblasts plus garantie dat Oekraine geen lid van NATO en EU wordt. Genoeg om voor het thuisfront te claimen dat alle doelen van de SMO zijn bereikt.
Wat betreft realiteit en relevantie, is de uitspraak van bijv. US staatssecretaris buitenlandse zaken Nuland, dat ook de totale ontwapening/bevrijding van de Krim als voorwaarde voor de werkelijke bevrijding van Oekraïne wordt gezien, richtinggevender dan wensdenken.
https://www.politico.com/...a-putin-red-line-00083857And this time, more western policy-makers — providing the arms, the financing and the diplomatic support necessary for Ukraine to finally achieve its goal of retaking “every inch” of Russian-occupied Ukraine — are increasingly along for the ride. “No matter what the Ukrainians decide about Crimea in terms of where they choose to fight… Ukraine is not going to be safe unless Crimea is at a minimum, at a minimum, demilitarized,” undersecretary of state Victoria Nuland recently said.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
En dat zullen sommige weer Westers/Oekraïens wensdenken noemen. Daar zijn ze helaas nog heel erg ver vandaan simpelweg.Baserk schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:21:
[...]
Maar dat is het Moskovische wensdenken.
Wat betreft realiteit en relevantie, is de uitspraak van bijv. US staatssecretaris buitenlandse zaken Nuland, dat ook de totale ontwapening/bevrijding van de Krim als voorwaarde voor de werkelijke bevrijding van Oekraïne wordt gezien, richtinggevender dan wensdenken.
[...]
https://www.politico.com/...a-putin-red-line-00083857
En hoewel ze het vast willen, neem ik aan dat ook in het Kremlin ze momenteel wel weten dat heel Oekraïne bezetten geen mogelijkheid meer is. Dus nu zullen beide kanten voldoende militaire overwinningen willen behalen zodat ze hun wensen kunnen afdwingen in onderhandelingen.
Maar aan de andere kant, een grootmacht als VS mag wel UA helpen en waarom mag China ,Rusland niet helpen ? Het is dan wel dat China dan een duidelijke kant kiest ipv het neutrale standpunt.pro_6or schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:22:
Als China daadwerkelijk wapens gaat leveren dan is dat een aanval op Europa. Dat kunnen we simpelweg niet accepteren.
Ik hoop natuurlijk dat China geen wapens gaat leveren en betwijfel dat ook want dan zullen er zeker sancties komen tegen China lijkt me, en of ze daar op zitten te wachten.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Het is er inmiddels al 8 graden met regen. Dat zijn geen ideale omstandigheden voor dat soort wegenYaksa schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:28:
[...]
Plus dat het nog vriest daar, je kan dan ook gewoon over de akkers rijden, geen weg nodig.
Ze mogen alles. En aan alles zit een prijs. De VS vindt dat hun belangen in Oekraine groot genoeg zijn om de kosten van deze oorlog te dragen. Nu zien of China ook zulke grote belangen heeft dat zij de kosten van deelname willen dragen.merlin1201 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:30:
[...]
Maar aan de andere kant, een grootmacht als VS mag wel UA helpen en waarom mag China ,Rusland niet helpen ? Het is dan wel dat China dan een duidelijke kant kiest ipv het neutrale standpunt.
Omdat Rusland de aggressor is, een soevereine staat is binnengevallen. China zou Ukraine moeten helpen, daar heb ik geen enkel probleem mee.merlin1201 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:30:
[...]
Maar aan de andere kant, een grootmacht als VS mag wel UA helpen en waarom mag China ,Rusland niet helpen ? Het is dan wel dat China dan een duidelijke kant kiest ipv het neutrale standpunt.
Ik hoop natuurlijk dat China geen wapens gaat leveren en betwijfel dat ook want dan zullen er zeker sancties komen tegen China lijkt me, en of ze daar op zitten te wachten.
een treffende spreuk
Het kost ons letterlijk een schijntje ten opzichte van zelf meevechten. De kosten voor Afghanistan lagen op een gegeven moment over 100 miljard dollar.downtime schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:36:
[...]
Ze mogen alles. En aan alles zit een prijs. De VS vindt dat hun belangen in Oekraine groot genoeg zijn om de kosten van deze oorlog te dragen. Nu zien of China ook zulke grote belangen heeft dat zij de kosten van deelname willen dragen.
Daar komt bij dat als we Putin laten winnen, het volgende land een NATO land wordt en dan moeten we ineens wel mee gaan doen.
Dus de bereidheid om deze oorlog in Oekraïne ook daar te laten eindigen is groot.
We zullen zien. China die openlijk wapens levert aan Rusland betekent dat het moderne equivalent van de as-mogendheden is ontstaan en dat we versneld een herijking op geopolitiek veld hebben. Mogelijk met enorme economische gevolgen.pro_6or schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:52:
[...]
Omdat Rusland de aggressor is, een soevereine staat is binnengevallen. China zou Ukraine moeten helpen, daar heb ik geen enkel probleem mee.
De multipolaire wereld van Poetin, alleen dan met Rusland als vazalstaat in plaats van grootmacht.dr.lowtune schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:48:
China die openlijk wapens levert aan Rusland betekent dat het moderne equivalent van de as-mogendheden is ontstaan en dat we versneld een herijking op geopolitiek veld hebben. Mogelijk met enorme economische gevolgen.
Maar hoeveel duurder wordt het (en ik bedoel dat niet alleen maar financieel) als China mee gaat doen? Wat doet dat met het risico op escalatie? En wat kost het als de internationale handel ontregelt wordt door sancties over en weer?asing schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:59:
[...]
Het kost ons letterlijk een schijntje ten opzichte van zelf meevechten. De kosten voor Afghanistan lagen op een gegeven moment over 100 miljard dollar.
Daar komt bij dat als we Putin laten winnen, het volgende land een NATO land wordt en dan moeten we ineens wel mee gaan doen.
Dus de bereidheid om deze oorlog in Oekraïne ook daar te laten eindigen is groot.
Rusland zal nooit een NAVO land aanvallen, zo dom is hij ook weer niet.asing schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:59:
Relevant bij deze opmerking, de Oryx van de officieren:Snow_King schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:23:
Vandaag deze gekeken (tijdens de was opvouwen ;-) ).
[YouTube: Why Ukraine Guerilla Warfare is a Nightmare for Russia]
Het tempo zit er inderdaad goed in.Hello. Colleagues have added dozens more Russian officers killed to the table, I have more than 100 names left to post that are already on the list, including several Majors and a Lieutenant Colonel...
— KIU ✪ Russian Officers killed in Ukraine 🇨🇿🇺🇦 (@KilledInUkraine) 26 februari 2023
Als China mee gaat doen hebben we een probleem. Iran zit al zwaar onder de sancties dus dat heeft niet veel invloed. China daarentegen moet heel goed opletten dat het geen sancties over zich afroept. Dat is voor ons niet goed en zeker niet voor China.downtime schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:58:
[...]
Maar hoeveel duurder wordt het (en ik bedoel dat niet alleen maar financieel) als China mee gaat doen? Wat doet dat met het risico op escalatie? En wat kost het als de internationale handel ontregelt wordt door sancties over en weer?
Het plaatsvervangend hoofd van de militaire inlichtingendienst van Oekraïne, Vadym Skibizkyj, verwacht dat zijn leger dit voorjaar een tegenoffensief zal beginnen tegen de Russische bezetters. Dat zei hij zondag in een interview met Duitse media. De exacte timing zou afhangen van verschillende factoren, zoals de levering van westerse wapens.
'Het is een van onze strategische militaire doelstellingen om te proberen een wig te drijven in het Russische front in het zuiden - tussen de Krim en het Russische vasteland', vervolgde Skibizkyj. De inlichtingenofficier sloot ook aanvallen op wapendepots in Russische gebieden bij de grens niet uit. 'Vanuit die Russische wapendepots worden aanvallen op Oekraïne gelanceerd. Dit is een bedreiging voor bijvoorbeeld Charkov.'
Op dit moment zal er even weinig gebeuren. De temperatuur is omhoog gegaan naar een graad of 8 en het is gaan regenen. Raspoetitsa is blijkbaar vroeg dit jaar.XWB schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:07:
Een nieuw Oekraïeens offensief staat nog steeds op de planning:
[...]
Dat is mooi want iedereen zit nu even stil terwijl Oekraïne allerlei materiaal de grens over gedrukt krijgt.
De Baltische Staten (en Moldavië maar dat is geen NATO lid natuurlijk) als Ukraine was gelukt. Dan sta je voor een voldongen feit voor je in kan grijpen.hoevenpe schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:58:
[...]
Rusland zal nooit een NAVO land aanvallen, zo dom is hij ook weer niet.
Nu staan daar ook onze troepen en komen Finland en Zweden er nog bij. En de mogelijkheden van Rusland zelf zijn hevig beperkt nu natuurlijk.
een treffende spreuk
Dan zijn ze de volgende eeuw nog niet klaar, waarbij er dan ook geen rusland meer is gezien de verliezen die ze hebben. Dus ook als ze UA plat willen hebben gaat het zeer slecht en hebben ze nog veel meer materieel en manschappen nodig, waarbij zeker het materieel sneller kapot gaat dan ze nieuwe kunnen produceren.Hansieo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:33:
[...]
jij gaat uit van de gedachte dat RU, UA nog wil "innemen" ...
maar als je er nu van uitgaat dat ze UA "alleen" nog maar PLAT willen hebben? stukje voor stukje? wraak?
dan lopen ze nog op koers, zei het langzaam. Ma tm Zo gehaktdag... RU heeft er genoeg die luisteren.
[removed]
Dat heeft niets met 'dom' te maken, soms escaleert een conflict een bepaalde kant op zonder dat het in eerste instantie bedoeld was.hoevenpe schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:58:
[...]
Veel rationele beslissingen van die kant zie ik dan ook weer niet.hoevenpe schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:58:
[...]
Moldavië zou hij inderdaad hebben gepakt, maar de Baltische Staten en daarmee het activeren van artikel 5 lijkt me erg onwaarschijnlijk.pro_6or schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:15:
De Baltische Staten (en Moldavië maar dat is geen NATO lid natuurlijk) als Ukraine was gelukt. Dan sta je voor een voldongen feit voor je in kan grijpen.
Met de toetreding is hij die landen definitief verloren, niet voor niets dat hij enige tijd geleden over het herenigen van 12 ipv 15 Sovjet republieken had.
Nu ook in Belarus

⚡⚡💥UPD about explosions in #Belarus at the Machulishchi airfield
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 26 februari 2023
According to preliminary data, the target of the night attack was the AWACS A-50 aircraft of the #Russian Aerospace Forces, which could have received some damage.1/2⬇️#Ukraine #UkraineWillWin #Ukraina pic.twitter.com/CLXpAhWkZx
2/2
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 26 februari 2023
Among other things, we can talk about damage to the side by dropping an unidentified object from a height. Source - #Belarusian Gayun.#Ukraine #UkraineWillWin #Ukraina #UkraineRussianWar #UkraineWillWin #UkraineWar #Ukrainian #ukrainecounteroffensive
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2023 18:26 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid