Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:
  • 385.560 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
Nog wat meer opmerkelijk nieuws:
VS verwelkomen Saudisch engagement in Oekraïne
De Verenigde Staten hebben de Saudische hulp voor Oekraïne omschreven als een "positieve stap". De Saudische minister van Buitenlandse Zaken prins Faisal bin Farhan al-Saoed reisde zondag naar Kiev en had daar onder meer een ontmoeting met de Oekraïense president Volodimir Zelenski.
Tijdens zijn bezoek heeft Saudi-Arabië de levering van hulpgoederen ter waarde van 400 miljoen dollar in het vooruitzicht gesteld, verklaarde John Kirby, de woordvoerder van de Amerikaanse Nationale Veiligheidsraad, maandag. Het gaat dan onder meer om generatoren en dringend noodzakelijke energieleveringen. "Het Saudisch initiatief is een positieve stap uit het Midden-Oosten en wij hopen dat onze partners daar in de komende maanden nog meer zullen doen", aldus Kirby.
Het Saudische bezoek was het eerste uit een Arabisch land sinds het begin van de oorlog meer dan een jaar geleden.
en
Blinken spreekt steun uit voor Kazachse onafhankelijkheid
Tijdens een bezoek aan Kazachstan heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zijn steun voor de onafhankelijkheid en de territoriale integriteit van het land uitgeroepen. "Zoals jullie weten, steunen de Verenigde Staten met klem de soevereiniteit, territoriale integriteit en onafhankelijkheid van Kazachstan", zei Blinken tijdens zijn gesprek met de Kazachse minister van Buitenlandse Zaken Moukhtar Tleouberdi. "Zeker in deze periode hebben die woorden nog meer betekenis", klonk het, verwijzend naar de Russische invasie van Oekraïne.

Kazachstan deelt een grens van 7.500 kilometer met Rusland. In 1991 werd het land onafhankelijk van de Sovjet-Unie. Momenteel vangt Kazachstan verschillende Russische vluchtelingen op, en heel wat Russische minderheden in het land hebben zich tegen Russisch president Vladimir Poetin gekeerd. Toch onthield Kazachstan zich, net zoals de andere Centraal-Aziatische landen, vorige week bij de stemming voor een VN-resolutie die de terugtrekking van Russische troepen eiste.

De VS willen nu "een betrouwbare partner", en zijn "vastberaden" om de relaties met Kazachstan te versterken. "Wij hebben zaken te bieden op vlak van economisch engagement, maar ook op het gebied van waarden", verzekerde Donald Lu, topdiplomaat voor Centraal-Azië bij het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De Amerikanen zijn lekker bezig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
tuurlijk willen de Amerikanen betere banden met Kazachstan,
Net tussen Rusland en China in, mooi om meer invloed te kunnen uitstralen in die streek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De VS gaat meer van hun eigen stocks backfillen met Koreaanse 155mm:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolfp4ck schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:52:
tuurlijk willen de Amerikanen betere banden met Kazachstan,
Net tussen Rusland en China in, mooi om meer invloed te kunnen uitstralen in die streek.
Natuurlijk wil Kazachstan betere banden met de VS.
Rusland was ze pas nog aan het bedreigen met een invasie.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben toch benieuwd hoe zo'n fabriek er na 35 jaar niets doen bij staat. Zal niet een kwestie zijn van ff op de knop drukken en de zooi loopt weer lijkt me?

Stukje achtergrond van NYT:

https://www.nytimes.com/2...-ammunition-bulgaria.html

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:04:
Ben toch benieuwd hoe zo'n fabriek er na 35 jaar niets doen bij staat. Zal niet een kwestie zijn van ff op de knop drukken en de zooi loopt weer lijkt me?

Stukje achtergrond van NYT:

https://www.nytimes.com/2...-ammunition-bulgaria.html
Zoals ik het las was het dat ze een productielijn die uit stond sinds '88 weer gingen activeren.
Niet zozeer dat ze een hele fabriek uit het stof gingen trekken :)

Zo'n oude machine zal idd wel wat onderhoud nodig hebben voordat die weer vol productie in kan :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2023 12:58 ]

PSN

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
Omdat Polen en de Europese Commissie een onderzoek naar het ontvoeren en heropvoeden van kinderen hebben gestart, leek het me een goed idee eens de niet-militaire kant van de oorlog ook een topic te geven (tenslotte zijn de huidige dat bijna allemaal). Het nieuws gaat op dat punt wat trager, en ik merk dat ik mijn eigen berichten erover moeilijk kan terugvinden, laat staan die van anderen. Dus bij deze, een topic daarover:

Oorlogsmisdaden: massagraven, deportaties, kinderontvoering.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Resultaat van het rookincident met mogelijk een Tu141:

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2023 13:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:20:
[Twitter]
1 van de reacties

No panic in Russia, just Pantsir-S1 anti-aircraft systems are placed everywhere. In this case, in Tuapse, Kransodar Krai near the oil depot of Rosneft
if true then <vul maar in>

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 28-02-2023 14:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:20:
[Twitter]
zijn waarschijnlijk UJ-22's .. Dat is tenminste wat er in Rusland teruggevonden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQogcXpXpMnK-JzoWZ7s-WOtALc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xc9jZqAp9YPklh94Q4rX46k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c7jbFsQgClCgYWjK2hZkIOvGRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvkDjnh5ReSpGfMsxY2ScqnP.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Apache4u schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:08:
[...]

zijn waarschijnlijk UJ-22's .. Dat is tenminste wat er in Rusland teruggevonden is.
Die zouden een bereik van Max. 200 km hebben
https://www.globalsecurit...y/world/ukraine/uj-22.htm
Kan wel, maar dan niet vanaf door Oekraïne gecontroleerd grondgebied.

Oh wacht. Blijkbaar tot 800 km inzetbaar https://www.militaryfacto...tail.php?aircraft_id=2464 en https://ukrjet.ua/eng

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 28-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 14:33

flessuh

Set sail for fail!

blissard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:57:
[...]

Die zouden een bereik van Max. 200 km hebben
https://www.globalsecurit...y/world/ukraine/uj-22.htm
Kan wel, maar dan niet vanaf door Oekraïne gecontroleerd grondgebied.
Volgens mij waren er eerder berichten van special forces over de grens. Nou kan ik me niet echt voorstellen hoe/dat die van deze drones meenemen, maar dat zou een optie zijn om in de buurt te komen.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
flessuh schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Volgens mij waren er eerder berichten van special forces over de grens. Nou kan ik me niet echt voorstellen hoe/dat die van deze drones meenemen, maar dat zou een optie zijn om in de buurt te komen.
Nee, foute informatie van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:24
flessuh schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:59:
[...]

De foto kan natuurlijk overal genomen zijn, en het hoeft ook niet deze week te zijn geweest.

Twitter post + pic might not equal Fact :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Melding van explosies bij een munitiedepot in Kadiivka en explosies bij Testylnyk in Donetsk
(Door RU bezet gebied).
Bron (+foto): LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rheinmetall levert geautomatiseerde grenswachter/kustwacht met camera's die tot 30km ver kunnen zien en geautomatiseerde drones.
Rheinmetall supplying Ukraine with automated reconnaissance systems
Order in the two-digit million-euro range

At the behest of the German government, Rheinmetall is supplying Ukraine with automated reconnaissance systems. These are primarily used for monitoring large areas of terrain with as few personnel as possible. Rheinmetall is cooperating in this project with the Estonian company DefSecIntel. Known as the SurveilSPIRE, these reconnaissance systems consist of mobile surveillance towers with day and night-capable camera equipment, autopiloted mini drones and a control system. The scope of delivery also includes transport vehicles. The order is worth a figure in the double-digit million-euro range. Delivery has already commenced.

Made by Estonia’s DefSecIntel, the SurveilSPIRE surveillance towers can be loaded onto trailers and quickly transported to their area of operation. Assembly requires three personnel; operation is fully automated. The system includes wireless links (4G and Starlink) for video transmission to a mobile command post. Solar panels enable sustained operation without power cables or a fuel source. The system relies on autopiloted reconnaissance drones that conduct patrols and mission-specific flights. This enables inspection of detected threats and lets the operator initiate necessary countermeasures.
https://www.rheinmetall.c...test_news/index_39168.php
https://mil.in.ua/en/news...d-reconnaissance-systems/

Mobiks worden binnenkort door AI opgejaagd:

Afbeeldingslocatie: https://mil.in.ua/wp-content/uploads/2023/02/photo_2023-02-28-11.49.51.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://mil.in.ua/wp-content/uploads/2023/02/DefSecIntel_concept.jpg

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
DefSecIntel SurveilSPIRE introduction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 14:02
rapture schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:41:
Rheinmetall levert geautomatiseerde grenswachter/kustwacht met camera's die tot 30km ver kunnen zien en geautomatiseerde drones.

[...]

https://www.rheinmetall.c...test_news/index_39168.php
https://mil.in.ua/en/news...d-reconnaissance-systems/

Mobiks worden binnenkort door AI opgejaagd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[YouTube: DefSecIntel SurveilSPIRE introduction]
toon volledige bericht
Dit is wel heel vet, maar ik vraag me dan wel af hoe dat gaat met normaal volk wat daar rond loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02

Tens

let me drink about it

De_Bastaard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Dit is wel heel vet, maar ik vraag me dan wel af hoe dat gaat met normaal volk wat daar rond loopt?
Denk dat de laatste x km's langs de grens sowieso verboden gebied zijn. Voor zover ik zie is dit systeem ook onbewapend.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]Dit is wel heel vet, maar ik vraag me dan wel af hoe dat gaat met normaal volk wat daar rond loopt?
Het gaat niet om drones die op basis van AI mensen gaan neerschieten.
Uit het artikel: "This enables inspection of detected threats and lets the operator initiate necessary countermeasures."
Het 'normale volk" loopt niet in uniform met helm en een wapen rond.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:41:
Een beetje wrang maar dit is hét moment voor de wapenindustrie om een rise and shine te doen. De manier waarop een oorlog wordt gevoerd verandert drastisch en defensie uitgaven gaan een piek beleven. Daarnaast kan er nu in de praktijk getest worden ipv alleen statisch. Niets verkoopt beter als resultaat op het slagveld.

Ik verwacht dat er nog veel meer spul verzonnen gaat worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 14:02
Over een paar weken: Boston Dynamics stuurt een paar zeecontainers gevuld met Spot's, tot de tand toe bewapend _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

De meldingen en beelden worden naar een commandopost gestuurd en een operator beoordeelt wat de AI gespot heeft. De AI moet wel een onderscheid tussen mensen, dieren, voertuigen,... kunnen maken om de false positives beperkt te houden.

Met het opjagen bedoel ik automatisch naar de indringers zoeken en psychologisch effect als een drone over je wilt vliegen. De mobiks worden net zo bang van een ongewapende drone als een drone die granaten gaat droppen. Die gaan nog slechter slapen als ze door geautomatiseerde systemen 24/7 opgespoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 23:27
De_Bastaard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:05:
Over een paar weken: Boston Dynamics stuurt een paar zeecontainers gevuld met Spot's, tot de tand toe bewapend _O-
Er wordt door beide kanten geexperimenteerd met gewapende autonome machines - de drones worden nu bijvoorbeeld nog bestuurd, maar dat is tijdelijk. Er zijn aan beide kant wat schaarse beelden van rijdende robots of wagentjes met wapens erop. Die van UA zien er NAVO uit, die van Rusland meer uit oma's schuur, maar toch.

Ik vind het te stil en maak mij een beetje zorgen. Wacht UA ergens op of zijn ze aan de top van hun kunnen op dit moment? De spontaan ontploffende dingen buiten theoretisch Himars bereik daargelaten ziet het er allemaal niet zo fraai uit.

Ook weet Rusland het terug te brengen tot een business as usual iets waarbij de dagelijkse slachtoffers schijnbaar probleemloos geabsorbeerd worden. Had ik persoonlijk niet verwacht, wellicht met mijn naive westerse bril op.

Zie ook van de 'experts' en analisten weinig anders dan 'moeilijke situatie' en 'wachten op beloofde tanks' - waarvan ik ook niet weet of dat in de beloofde aantallen doorslaggevend zal zijn. Ze kunnen ook gewoon stuk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:11:
[...]

Ik vind het te stil en maak mij een beetje zorgen. Wacht UA ergens op of zijn ze aan de top van hun kunnen op dit moment? De spontaan ontploffende dingen buiten theoretisch Himars bereik daargelaten ziet het er allemaal niet zo fraai uit.
Het is boven 0 en het regent. Het moet nu één grote modderpoel zijn dus niemand kan wat. Dat de Russen nog wat bereiken ligt meer aan het feit dat de gemechaniseerde brigades nu eigenlijk infanterie zijn geworden wegens gebrek aan mechanisatie.

Het is vaker zo stil geweest dus geen zorgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sky News in Vuhledar:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ukraine War: 'They're just advancing over their dead brothers' in Vuhledar

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-05 17:04

Snow_King

Konijn is stoer!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:11:
[...]

Ook weet Rusland het terug te brengen tot een business as usual iets waarbij de dagelijkse slachtoffers schijnbaar probleemloos geabsorbeerd worden. Had ik persoonlijk niet verwacht, wellicht met mijn naive westerse bril op.

Zie ook van de 'experts' en analisten weinig anders dan 'moeilijke situatie' en 'wachten op beloofde tanks' - waarvan ik ook niet weet of dat in de beloofde aantallen doorslaggevend zal zijn. Ze kunnen ook gewoon stuk.
Zoals al eerder aangegeven is UA nu echt aan het wachten op beter weer, betere ondergrond en de levering van de juiste systemen.

Ik ga geen Armchair general zijn die op gaat sommen met welk materiaal men precies wat gaat doen, maar het is redelijk te voorspellen dat men in de offensieve modus gaat zodra:

- Het beter weer is (heb je ook meer dekking van bladeren op bomen en struiken!)
- Tanks en andere voertuigen er zijn en geintegreerd zijn
- De plannen uitgewerkt zijn

Laatst las ik nog dat UA echt nog over voldoende manschappen beschikt, maar deze nu vooral achter de hand houdt om ze later in te gaan zetten.

Wellicht zijn de explosies die we deze dagen zien juist wel al langzaam speldenprikjes ter voorbereiding, we weten het niet.

Zelf zit ik te wachten op de Kerchbrug die nu echt naar de bodem van de zee gaat. Dat lijkt mij bijna een no-brainer dat UA het minimaal nog een keer gaat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:20
Apache4u schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:08:
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Correct.
The Guardian plaatst dezelfde foto van de drone in de sneeuw.
Zou helaas net een paar boomtoppen hebben gescheerd en 10 meter voor het hek van een Gazprom gas compressie station terecht zijn gekomen.
[...]
The UAV apparently clipped trees just before its target and landed 10 metres from the outer fence of the gas compression station, a Gazprom representative confirmed to Russian media.

Ukrjet, the producer of the UJ-22, claims the drone can fly 500 miles (800km) and is armed with an interchangeable payload.
https://www.theguardian.c...hmut-china-us#top-of-blog

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Satellietbeelden van voor en na de geclaimde aanval op een Russische A-50.
Er is verkleuring te zien (verfbeurt?), maar ruimte voor twijfel blijft er imho.

19/02:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5855v0JwPMSIENL9MP20kxeT960=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3MghLZhJoaq4hggfr8ovjdj.jpg?f=fotoalbum_large
28/02:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXUu7jBAL6MqR5QtmnHMDO326l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odgM2ozWiZ2FwyYDaZqbtkEr.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:06
Tens schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:38:
Satellietbeelden van voor en na de geclaimde aanval op een Russische A-50.
Er is verkleuring te zien (verfbeurt?), maar ruimte voor twijfel blijft er imho.

[Twitter]
19/02:
[Afbeelding]
28/02:
[Afbeelding]
Lijkt meer op Photoshop, of zeg ik iets heel raars.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
mir4dor schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Misschien goed om aan te geven waarom je dit op photoshop vindt . 2 dingen: 1, Is het duidelijk als Photoshop herkenbaar? of 2, als je Photoshop gebruikt om deze foto te vervalsen, is dit dan een logische keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

mir4dor schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Weet niet, Maxar beelden volgend de claim. Maar echt duidelijk is het hiermee niet geworden.

Brandschade is meestal niet rechthoekig dat lijkt de verkleuring wel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:06
blissard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:52:
[...]

Misschien goed om aan te geven waarom je dit op photoshop vindt . 2 dingen: 1, Is het duidelijk als Photoshop herkenbaar? of 2, als je Photoshop gebruikt om deze foto te vervalsen, is dit dan een logische keuze?
Eerste ingeving is dat ik het erop vind lijken, ik zeg niet dat het dat is.
2. Geen idee wie hier baat bij zou hebben of niet.
Okay, ik was misschien iets te snel met reageren.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 15:34

Stemt ook weinig hoopvol, denk dat we komende dagen bakhmut zullen zien vallen helaas.

[ Voor 255% gewijzigd door saikol op 28-02-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tens schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:52:
[...]

Weet niet, Maxar beelden volgend de claim. Maar echt duidelijk is het hiermee niet geworden.

Brandschade is meestal niet rechthoekig dat lijkt de verkleuring wel te zijn.
Ik liet het iemand zien die niet wist dat er mogelijk iets naars mee was gebeurd en die zegt 'deel bevroren', wat de vlakken verklaart als er bijvoorbeeld brandstof in zit en wel/niet rijp op de vleugel zit etc.

Met de foto's kunnen we dus niet enorm veel - de theorie dat er brandschade is die is overgeschilderd kan, maar vind ik ook wel wat gezocht. We zullen moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:11:
[...]

Ik liet het iemand zien die niet wist dat er mogelijk iets naars mee was gebeurd en die zegt 'deel bevroren', wat de vlakken verklaart als er bijvoorbeeld brandstof in zit en wel/niet rijp op de vleugel zit etc.

Met de foto's kunnen we dus niet enorm veel - de theorie dat er brandschade is die is overgeschilderd kan, maar vind ik ook wel wat gezocht. We zullen moeten afwachten.
Denk dat het interessant is om over een paar dagen weer een sattelietbeeld te zien. Is het toestel dan niet verplaatst en de vlekken hetzelfde zal er waarschijnlijk iets mee aan de hand zijn (veelgebruikt toestel, waar ze er niet veel van hebben. Dus zal frequent vliegen).

Snap ook überhaupt niet waarom je zo’n toestel nonchalant midden in de open lucht laat staan.

[ Voor 6% gewijzigd door saikol op 28-02-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

CNN meldt ook dat de situatie in Bakhmut ernstig is:
Situation in Bakhmut is "much worse than officially reported," Ukrainian soldiers say
From CNN's Yulia Kesaieva, Vasco Cotovio and Olga Voitovych

Ukrainian soldiers in Bakhmut describe a worsening situation on the ground as Russian forces continue to apply pressure to capture the eastern Ukrainian city.

“The situation in Bakhmut is very difficult now. It is much worse than officially reported,” a soldier who didn’t want to be named told CNN on Tuesday. “We should add another 100% difficulty to the official reports. In all directions. Especially in the northern direction, where the orcs [Russians] have made the biggest advance.”
The soldier refuted Russian claims that Ukrainian forces in Bakhmut had been cut off and were unable to get supplies into the city.

“The Khromove [settlement] is the key for the defense of the city. When it is captured, only one Bakhmut - Kostiantynivka road will remain to supply the city,” the soldier explained. “It is already under the enemy's fire control, and if the enemy captures it, supplies will be impossible.”

Despite the challenges, the soldier said Ukrainian forces would defend the city as long as possible. “The city will be defended until the end, no matter what.”

"We all understand that we are holding on and dying to win time for a counteroffensive in the spring,” the soldier also said. “We cannot give up every city without a fight.”

Another soldier referenced only by his call-sign Kyivan, described a similar situation in a video posted on social media.

“As of the morning of February 28, the situation around the defense of Bakhmut is quite difficult,” Kyivan, who used to be based in Bakhmut said, citing information he is getting from colleagues inside the city. A third soldier speaking alongside Kyivan described the battles in Bakhmut as “hellish,” but added that Ukrainian soldiers were “holding everything.”
toon volledige bericht
https://www.cnn.com/europ...-news-02-28-23/index.html

Ik ben ook bang dat we één dezer dagen een terugtrekking uit Bakhmut gaan aanschouwen, eigenlijk is het best bizar te noemen hoelang Oekraïne hier al stand houdt ondanks de geconcentreerde overmacht van de russen...

Mocht Bakhmut uiteindelijk vallen dan is de inname van deze stad door Poetin duur betaald met het bloed van zijn slaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:02:

[...]

Ik ben ook bang dat we één dezer dagen een terugtrekking uit Bakhmut gaan aanschouwen, eigenlijk is het best bizar te noemen hoelang Oekraïne hier al stand houdt ondanks de geconcentreerde overmacht van de russen...

Mocht Bakhmut uiteindelijk vallen dan is de inname van deze stad door Poetin duur betaald met het bloed van zijn slaven.
Zolang die nog lang niet opraken gaat dit gewoon door, hier of ergens anders. Zorgelijk, ook al staat het in geen enkele verhouding tot de verliezen.

Tis dus hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:02:

[...]

Ik denk dat Poetin het allemaal niet zo duur zal vinden. Het gaat om het resultaat en dat is er nu wel. 'Rusland is aan het winnen van de Nazi's' en dat is het enige wat belangrijk is.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

honey schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat Poetin het allemaal niet zo duur zal vinden. Het gaat om het resultaat en dat is er nu wel. 'Rusland is aan het winnen van de Nazi's' en dat is het enige wat belangrijk is.
ALS Bakhmut valt dan heeft rusland er meer dan 6 maanden over gedaan en een bizarre prijs betaald in zowel manschappen als materieel.

Het maakt niet zoveel uit wat Poetin vindt, dat is gewoon de realiteit hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol

RU is weer lekker bezig in de mijnenvelden rond Vuhledar. Overal al kraters van inslagen/explosies en dan met BMP’s volgeladen met troepen in en op het voertuig er zo doorheen jagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-05 15:08

bloody

0.000 KB!!

Als je dit soort foto's ziet, snap je wel waarom de Russen maar op mijnen blijven knallen...
Het stukje gebied ligt echt letterlijk bezaaid :D

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:25:
Grijze import uit Servie :)
/edit: tweet is verdwenen, dus zal wel iets anders geweest zijn.
Blijkbaar was de grad supply uiteindelijk toch wel uit Servië:

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2023 22:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 20:46

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Het is weer tijd voor de overgang naar een nieuw maand-topic.

Jullie worden uitgenodigd om te verhuizen naar Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3

Let ook even op de startpost en de topicwaarschuwing. Daarin staan wat aanpassingen.

Dit topic wordt nu gesloten.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid