Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:
  • 385.561 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:06
hoevenpe schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:58:
[...]

Rusland zal nooit een NAVO land aanvallen, zo dom is hij ook weer niet.
Als iemand hem in zijn oor fluistert dat hij ze kan hebben .... :X

Nu zijn we zo eensgezind dat we het niet tot dat moment laten komen, gelukkig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter: https://twitter.com/Alex_Support_UA/status/1629902707573022721]

meer hier

[ Voor 89% gewijzigd door vso op 26-02-2023 18:59 . Reden: tweakers embed doet vreemd ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:09
Mooi.
Met zulk soort vliegtuigen deed RUS nog wel eens vervelend in Europa (scheit hebben aan regels door jezelf niet te melden, bewust boven militaire objecten blijven hangen, enz)

Dit exemplaar kan voorlopig even minder vervelend doen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Kyiv kan in ieder geval niet zeggen dat zij het waren. Het is 240 km van de grens, dus onbereikbaar met drones.

Het lijkt me niet dat ze daar een TU-141 voor in gaan zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door asing op 26-02-2023 19:29 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:42

Bever!

3

bloody schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:07:
Indrukwekkende filmpjes van de Stormer vs Drone, het lijkt op de manier hoe Stugna-P anti-tank werkt, maar dan anti-air. :)

[Twitter]
Gebruiken star streak raketten, zijn al best lang daar in gebruik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:49

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:07:
Een nieuw Oekraïens offensief staat nog steeds op de planning:

[...]
Dit is mijn mening als armchair commandant.
- Rusland wilt Bachmut zo snel mogelijk afronden in verwachting van het offensief van Oekraine.
- Wat wij nu zien van Rusland aan de frontlinies is het Russchische hoofdoffensief. Ze hebben andere posities versterkt in afwachting van het lente offensief van Oekraine en wat ze verder nog over hadden voor hun eigen hoofd offensief is al aan het pushen. Ze hebben verder niets actiefs in Oekraine, this is it.

- Oekraine zijn lente offensief gaat gewoon door. Het is voor mij koffiedik kijken waat het gaat zijn maar er zijn wel wat aanwijzingen. De Britse minister van defensie gaf aan dat de Challangers naar de Krim zouden gaan. Duitsland heeft tijdelijke bruggen gedoneerd. Ik vermoed dat Mariopol en de Krim op het menu staan en ik ben benieuwd of de verdediging van Rusland sterk genoeg is.

Als Bakhmut nog staat en het lente offensief begint dan moet Rusland gaan kiezen; doorduwen bij o.a. Bakhmut en dus die troepen niet kunnen gebruiken voor de verdediging van het resterende restje Kerhson oblast en de Krim of hun eigen offensief afblazen.

In dat licht staaat het er erg slecht voor wat betreft Rusland. Hun eigen storm is momenteel niet sterk genoeg (vooralsnog) en er komt een storm vanuit het westen op ze af.
De vraag is alleen wanneer. Eind Maart?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 15:34
Verschillende hooggeplaatste officieren van het UA leger hebben in meer of mindere bewoording om de krim te isoleren. Dus het zal waarschijnlijk een linie richting de kust en dan de kerch brug opblazen zodat troepen op de krim niet meer bevoorraad kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:48

Fiber

Beaches are for storming.

saikol schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:40:
Verschillende hooggeplaatste officieren van het UA leger hebben in meer of mindere bewoording om de krim te isoleren. Dus het zal waarschijnlijk een linie richting de kust en dan de kerch brug opblazen zodat troepen op de krim niet meer bevoorraad kunnen worden.
Klinkt logisch. Ik denk ook niet dat ze de Krim voor het laatst bewaren, want dan lopen ze het risico dat het er om uiteenlopende redenen helemaal niet meer van komt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
saikol schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:40:
Dat zingt al rond sinds oktober, maar let wel tot dus ver is UA een meester in doen als of ze ergens gaan aanvallen om elders door te breken. Ik heb het idee dat het soms ook meer opportunisme is dan 100% gepland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

*knip* hier zijn moderatoren voor. Gebruik een TR als posts niet in orde zouden zijn.

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 27-02-2023 08:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

In plaats van dat Bakhmut omsingeld zou worden vandaag, zit een grote Wagner groep nu bijna in de val.

Edited: schijnt toch zo te zien. Russen waar doorgebroken en Oekraïne heeft ze afgeknepen. Onder andere door het opblazen van een dam waardoor de troepen makkelijker ingesloten konden worden.

Een bekende Russische propagandist,Rybar, post dat dit de huidige situatie is ten noorden van Bakhmut:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePC3r9IggOOxyKeX_Z1QB0jEBSE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEoTDJU1R8dC7agqOYrpZ6ET.jpg?f=user_large

Weet dat Russische propagandisten niet als betrouwbaar worden gezien, maar dit is een slecht nieuws bericht over de eigen troepen. Vaak is er dan wel echt iets aan de hand.

Kaart van de eerdere push vandaag. Die ze nu dus afsnijden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QasUSdUe9TTYf21XWF-5YB-nHVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1niCXbzyqjgU2AiNoevIbxhP.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk morgen meer nieuws en wat beelden etc.

[ Voor 53% gewijzigd door AndereKoekoek op 26-02-2023 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
President Zelensky heeft zojuist Eduard Moskalev, de commandant van de Joint Forces Operation, ontslagen.
Bron: LiveUAmap
Wat dat betekent, geen idee, daarvoor heb ik zelf te weinig overzicht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

AndereKoekoek schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:16:
In plaats van dat Bakhmut omsingeld zou worden vandaag, zit een grote Wagner groep nu bijna in de val.

Een bekende Russische propagandist,Rybar, post dat dit de huidige situatie is ten noorden van Bakhmut:
[Afbeelding]

Weet dat Russische propagandisten niet als betrouwbaar worden gezien, maar dit is een slecht nieuws bericht over de eigen troepen. Vaak is er dan wel echt iets aan de hand.
Wel een verrassing iig als dit klopt.
Zal wachten zijn op echte confirmations.
De kaartjes van Rybar waren tijdens de Charkiv ‘terugtrekking’ ook aardig accuraat iig.
Maar dat was voordat ze in Moskou op het matje moesten komen.

Gisteren was het kaartje zo @rybar_en :
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFp0z7VgWcAI9Ygd.jpg
https://twitter.com/rybar_en/status/1629516089360109569

Al heeft die wel Bilohorivka onder RU control getekend stiekem ;)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2023 22:53 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
Twitter

Een poolse journalist meldt hetzelfde, Noël reports is nog naar bevestiging binnen zijn bronnen opzoek.

Morgen weer een mooie piek in de dagcijfers erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16
Dat plaatje zou een behoorlijke opsteker zijn. Ik wacht het nog even af.

Als het klopt vegen ze M-03 schoon en zit alles daartussen in de tang. Dat zou ook betekenen dat pakweg 1,5 week aan RU opmars in 1x is teruggeslagen….

Klinkt misschien iets te mooi. Maar laten we hopen dat het klopt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat logistiek voor tussendoor:

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hierbij nog een interessant draadje over de aanvalstactieken van Wagner:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En de shahed’s zijn nog niet op:

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:26
Er zou een A-50 radarvliegtuig opgeblazen zijn in Wit-Rusland door partizanen. Twee agenten zouden er in geslaagd zijn die te vernietigen door middel van drones en zouden het land al uit zijn. Als dat waar is, is dat wel een mooie win voor Ukraine.

[ Voor 10% gewijzigd door tc982 op 27-02-2023 07:44 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:21
De cijfers van vandaag:

De absolute dodentallen neem ik met een grote korrel zout, maar de trend is interessant. Het lijkt erop dat het 'grote offensief' over haar hoogtepunt heen is, al dagen een dalende trend.

Rond Bakhmut boeken ze wat successen maar verder lijkt er weinig bereikt. Heel de Donbass in maart wordt een 'uitdaging'...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Licht en water is afgeschakeld in Odesa, schijnbaar ivm een verwachte raket aanval in Oekraïne.

/edit:
was achteraf een andere stroomstoring bij DTEK.

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2023 10:22 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:09:
En de shahed’s zijn nog niet op:
[Twitter]
Vannacht 11/14 neer geschoten uiteindelijk:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFp9ETNiWYAIV9o5.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02

Tens

let me drink about it

Auredium schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Dit is mijn mening als armchair commandant.
- Rusland wilt Bachmut zo snel mogelijk afronden in verwachting van het offensief van Oekraine.
- Wat wij nu zien van Rusland aan de frontlinies is het Russchische hoofdoffensief. Ze hebben andere posities versterkt in afwachting van het lente offensief van Oekraine en wat ze verder nog over hadden voor hun eigen hoofd offensief is al aan het pushen. Ze hebben verder niets actiefs in Oekraine, this is it.

- Oekraine zijn lente offensief gaat gewoon door. Het is voor mij koffiedik kijken waat het gaat zijn maar er zijn wel wat aanwijzingen. De Britse minister van defensie gaf aan dat de Challangers naar de Krim zouden gaan. Duitsland heeft tijdelijke bruggen gedoneerd. Ik vermoed dat Mariopol en de Krim op het menu staan en ik ben benieuwd of de verdediging van Rusland sterk genoeg is.

Als Bakhmut nog staat en het lente offensief begint dan moet Rusland gaan kiezen; doorduwen bij o.a. Bakhmut en dus die troepen niet kunnen gebruiken voor de verdediging van het resterende restje Kerhson oblast en de Krim of hun eigen offensief afblazen.

In dat licht staaat het er erg slecht voor wat betreft Rusland. Hun eigen storm is momenteel niet sterk genoeg (vooralsnog) en er komt een storm vanuit het westen op ze af.
De vraag is alleen wanneer. Eind Maart?
toon volledige bericht
Vanaf mijn eigen bank:
Bakhmut is voor Rusland eerder een ongoing prestigeproject denk ik, en Vuhledar was het offensief (hoop ik). Bahkmut blijft voor Oekraïne belangrijk om zoveel mogelijk Russische troepen vast te pinnen, zodat er ruimte is voor een eigen offensief. Grote Oekraïense acties verwacht ik niet voordat de kudde Leopards is gegroeid, en het terrein wat geschikter is voor de zwaardere tanks. Maar Oekraïne kan daar anders over denken natuurlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tens in dit tempo duurt het met die leopards eerder maanden dan weken. Hoop dat daar echt een beetje vaart achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
tc982 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:40:
Er zou een A-50 radarvliegtuig opgeblazen zijn in Wit-Rusland door partizanen. Twee agenten zouden er in geslaagd zijn die te vernietigen door middel van drones en zouden het land al uit zijn. Als dat waar is, is dat wel een mooie win voor Ukraine.

[Twitter]

[Embed]
Ik zit een beetje te zoeken maar ondanks de vele berichten dat het vliegtuig beschadigd zou zijn zijn er nog geen beelden te vinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

asing schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Ik zit een beetje te zoeken maar ondanks de vele berichten dat het vliegtuig beschadigd zou zijn zijn er nog geen beelden te vinden. :/
Beelden uit Belarus zou wat lastig kunnen zijn. Maar de grote persbureaus hebben het nieuws ook niet overgenomen, tenminste niet zonder de opmerking dat het onbevestigd nieuws is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

MikeyMan schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:11:
@Tens in dit tempo duurt het met die leopards eerder maanden dan weken. Hoop dat daar echt een beetje vaart achter komt.
Met de invallende dooi (voorspelling is nog zeker 10 nachtvorst en overdag boven nul) is het ook niet de beste tijd om iets grootschaligs te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

De Wit-Russische oppositie heeft zondag verklaard
Zover waren wij ook al.

En zeldzaam? relatief begrip natuurlijk. Rusland heeft er toch een stuk of 25, zoveel heb je er niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:48:
[...]

[...]

Zover waren wij ook al.

En zeldzaam? relatief begrip natuurlijk. Rusland heeft er toch een stuk of 25, zoveel heb je er niet nodig
Wiki heeft het over ongeveer 40 stuks. Hoeveel er nog over zijn en hoeveel daarvan nog functioneel? Je zou zeggen dat ze voor het doel van een AWACS 2 tot 3 van die kisten paraat moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48
[...]

[...]

Zover waren wij ook al.

Ze hadden er 16, en als dit bericht waar is nu nog 15. En dit zijn toch vliegtuigen die vaak gebruikt worden om overzicht te houden en ook vaak in de lucht te vinden zijn. Als dit dus waar is, is dat echt wel een goed verlies.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
7 6 dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

asing schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Wiki heeft het over ongeveer 40 stuks. Hoeveel er nog over zijn en hoeveel daarvan nog functioneel? Je zou zeggen dat ze voor het doel van een AWACS 2 tot 3 van die kisten paraat moeten hebben.
redwing schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Ze hadden er 16, en als dit bericht waar is nu nog 15. En dit zijn toch vliegtuigen die vaak gebruikt worden om overzicht te houden en ook vaak in de lucht te vinden zijn. Als dit dus waar is, is dat echt wel een goed verlies.
lol: drie bronnen drie verschillende aantallen. :+
Maar het onderwerp was: is het bericht waar of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Vanuit de spotters groep (en dat is dus inclusief elk id-nr) zijn er 16 die nog kunnen vliegen en zijn er de laatste jaren 8 daadwerkelijk in de lucht gezien. Hoe dan ook een aardig zeldzaam vliegtuig dus.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:54:
[...]

[...]

Dat er diverse cijfers worden genoemd is wel een beetje logisch. Ik kijk naar hoeveel er gebouwd zijn, en dat zouden er ongeveer 40 zijn. Het kan zijn dat een deel is verkocht, een paar verongelukt (je vliegt toch in de buurt van een oorlogsgebied met zo'n ding) en er kunnen er een paar gekanibaliseerd zijn voor onderdelen.

1 van de 40 is uiteraard al goed nieuws, 1 van de 8 bruikbare is nog veel beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 22:00
asing schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Dat er diverse cijfers worden genoemd is wel een beetje logisch. Ik kijk naar hoeveel er gebouwd zijn, en dat zouden er ongeveer 40 zijn. Het kan zijn dat een deel is verkocht, een paar verongelukt (je vliegt toch in de buurt van een oorlogsgebied met zo'n ding) en er kunnen er een paar gekanibaliseerd zijn voor onderdelen.

1 van de 40 is uiteraard al goed nieuws, 1 van de 8 bruikbare is nog veel beter.
Ze kosten USD 330.000.000 per stuk. (y)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16
Het belangrijkste is dat deze kisten de ogen van RU zijn.

Volgens mij gaat die A-50 vaak de lucht in als er weer een lading lucht-grond raketten afgevuurd worden. Als ze er daadwerkelijk nog maar een handjevol van hebben zal het een behoorlijk verlies zijn.

Van de wiki:
The A-50 can control up to ten fighter aircraft for either air-to-air intercept or air-to-ground attack missions. The A-50 can fly for four hours with a range of 1,000 kilometres (620 mi) from its base, at a maximum takeoff weight of 190 metric tons (420,000 lb). The aircraft can be refuelled by Il-78 tankers.[5][6]
Dat ding moet dus best dicht aan het front staan gezien de relatief korte endurance. Van de opvolger zijn er overigens maar 2 gebouwd.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 23:51

scorpionv

This space for rent

[...]

Ik ben de bron even kwijt, ik dacht Gerashchenko, maar ik las vanmorgen dat het 1 van de 7 geupgrade varianten was. Dezelfde bron wist te melden dat het na de Moskwa het duurste enkelstuks verlies was in de oorlog tot nu toe. Dus een mooie score voor de Belarus partizanen.

Er gaan allerlei geruchten op Twitter over de A50U, inclusief dat er een Russische kolonel bij is gesneuveld.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Rene schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:22:
Het belangrijkste is dat deze kisten de ogen van RU zijn.

Volgens mij gaat die A-50 vaak de lucht in als er weer een lading lucht-grond raketten afgevuurd worden. Als ze er daadwerkelijk nog maar een handjevol van hebben zal het een behoorlijk verlies zijn.

Van de wiki:

[...]

Dat ding moet dus best dicht aan het front staan gezien de relatief korte endurance. Van de opvolger zijn er overigens maar 2 gebouwd.
Van de genoemde tankers hebben ze er ook maar 19 in actieve dienst. Doorklikbron van de wiki : https://www.flightglobal....orces-2020/135665.article

Vervangen van dat ding kan logistiek een uitdaging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

[...]

true, maar als je er 8 hebt, en je hebt voor de SMO maar 4 nodig is het operationeel gezien nog geen drama. Dat bedoel ik met relatief zeldzaam. Qua kosten wel uiteraard, en wat verder ook ergens genoemd is; de opvolger is nog lang niet klaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bijzondere voorbereidingen:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
de Gehele Kherson oblast opgeven ... wellicht om bottleneck Crimea te kunnen verdedigen met minder manschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:08
Tens schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:54:
Als ik de bronnen wat mix zijn er in totaal 40 A-50 gemaakt (incl. A-50EI voor India), waarvan 16 operationeel in Rusland en 7 (nu 6?) zijn A-50U met de laatste upgrades.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 17:07

ZenTex

Doet maar wat.

Wolfp4ck schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:05:
de Gehele Kherson oblast opgeven ... wellicht om bottleneck Crimea te kunnen verdedigen met minder manschappen.
Niet logisch.

De brug is weliswaar niet 100% operationeel maar wel gedeeltelijk bruikbaar. Waarom terugtrekken als je zo Oekraïne de mogelijk geeft lange afstandraketten in bereik van de brug te parkeren?

Bevoorrading zou ook geen issue moeten zijn, dus ik neem aan dat de Russen rond Kherson gevechtsklaar zijn. Een offensief kost de aanvaller over het algemeen meer dan verdedigers, dus waarom zonder slag of stoot een gesture of goodwilletje doen?

Om kherson überhaupt in te kunnen nemen moet Oekraïne eerst die rivier over. Welke generaal haalt het in z'n hoofd een goed verdedigbaar positie op te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:12
Wolfp4ck schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:05:
Die hebben 5 maanden de tijd gehad dat hele stuk vol te gooien met mijnen en boobytraps.

Dat wordt op kruipsnelheid richting de Krim elke m2 controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 23:27
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1630150551861092353?s=20]

Bakhmut is bijna omsingeld. Door troepen, die sinds 24 uur, bijna zijn omsingeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlhEXHSfKzBk8mAcgnP7X7yI8nI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MFzl9bCNqGqHxUX836B74ti0.jpg?f=user_large

Als dit doorzet is het een mooi staaltje ‘als ze denken dat ze ons omsingelen, omsingelen wij hen’.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:08
NiGeLaToR schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:25:
[Embed]

Bakhmut is bijna omsingeld. Door troepen, die sinds 24 uur, bijna zijn omsingeld.

[Afbeelding]

Als dit doorzet is het een mooi staaltje ‘als ze denken dat ze ons omsingelen, omsingelen wij hen’.
De reacties onder die post geven tot zover aan dat het wishfull thinking is van de poster en niet dat het waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ZenTex schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:23:
[...]
Niet logisch.

De brug is weliswaar niet 100% operationeel maar wel gedeeltelijk bruikbaar. Waarom terugtrekken als je zo Oekraïne de mogelijk geeft lange afstandraketten in bereik van de brug te parkeren?

Bevoorrading zou ook geen issue moeten zijn, dus ik neem aan dat de Russen rond Kherson gevechtsklaar zijn. Een offensief kost de aanvaller over het algemeen meer dan verdedigers, dus waarom zonder slag of stoot een gesture of goodwilletje doen?

Om kherson überhaupt in te kunnen nemen moet Oekraïne eerst die rivier over. Welke generaal haalt het in z'n hoofd een goed verdedigbaar positie op te geven?
Als de huidige aanvallen bij Bakhmut/Vuhledar daadwerkelijk de grote voorspelde aanval is, dan is het wel duidelijk dat rusland een groot probleem heeft. Gezien wat er aan materieel naar Oekraine is gegaan en nog gaat, vergeleken met wat er daadwerkelijk aan het front is opgedoken maakt wel duidelijk dat Oekraine een aardige reserve aan het opbouwen is. Als je dat samen neemt is de volgende conclusie dat ondanks dat rusland het aantal fronten al drastisch heeft moeten verlagen, ze alsnog het huidige offensief niet vol kunnen houden. Zeker als de geruchten van wat er nu gebeurd rondom Bakhmut ook nog eens kloppen.

De grote vraag is dus of wat rusland nu doet inderdaad al het grote offensief is of dat ze toch een andere troepenmacht aan het opbouwen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TheBrut3 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:30:
[...]

De reacties onder die post geven tot zover aan dat het wishfull thinking is van de poster en niet dat het waar is.
Ik zie het. Zolang er verder niets bevestigd wordt ziet het er vooralsnog nog altijd penibel uit voor UA daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Niet bevestigd, slechts wilde geruchten helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:38
[Embed]

[Afbeelding]

Ik heb zo'n hekel aan het verspreiden van valse hoop...niet doen aub.

Moderatie comment:
Voor dit topic is het relevant om argumenten te horen waarom dit valse hoop is.

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 27-02-2023 19:44 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AFP heeft de grondgebied gewonnen/verloren in een grafiekje gezet:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFp-RzzBWIAUCUc1.jpg
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1630181923782901761]

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2023 13:27 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rusland lijkt langzaam wat troepen te verplaatsen van bij Zaporizhzhia\Polohy richting Vuhledar:
"Military update: the movement of military equipment changed directions again. Now the main route is Zaporizhia–Polohy–Mariupol toward Mariupol. In the area of the village of Nikolske – there’s a change of traffic toward Volnovakha/Vuhledar. On Sunday, the movement of the S300/S400 anti-aircraft system, self-propelled guns, and at least 16 tanks on tractor trailers was recorded... Through Mariupol in the direction of Manhush/Berdiansk drove at least 10 trucks with manpower coming directly from Russia/temporarily occupied Novoazovsk," Andryushchenko wrote on Telegram, posting a number of photos shot by eyewitnesses.
https://www.ukrinform.net...-spotted-in-mariupol.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
scorpionv schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Ik ben de bron even kwijt, ik dacht Gerashchenko, maar ik las vanmorgen dat het 1 van de 7 geupgrade varianten was. Dezelfde bron wist te melden dat het na de Moskwa het duurste enkelstuks verlies was in de oorlog tot nu toe. Dus een mooie score voor de Belarus partizanen.

Er gaan allerlei geruchten op Twitter over de A50U, inclusief dat er een Russische kolonel bij is gesneuveld.
Hmmmmm

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
A-50U AWACS Aircraft Damaged in Drone Attack at Machulishchy Air Base, Belarus

Ik kan even niet naar het geluid luisteren, zat meer te zoeken naar beeld. Echter, eronder in de comment sectie:
Russia had only 9 AWACS aircraft. Out of which only 3 were operational. Now they have only 2 and they cannot produce anymore. Pretty good job overall.
en
They had one of these covering Belarus, one covering crimea and one covering the donbas. I think they have other awacs aircraft, but this is still a massive hit to their wallet and should make using the other aircraft in Belarus a much riskier prospect as they have reduced ability to detect Ukrainian AA systems.
Als dit klopt, wat ik ABSOLUUT NIET kan verifiëren, dan was het buiten gebruik bombarderen van die ene echt een klap voor de Russen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Hmmmmm

[YouTube: A-50U AWACS Aircraft Damaged in Drone Attack at Machulishchy Air Base, Belarus]

Ik kan even niet naar het geluid luisteren, zat meer te zoeken naar beeld. Echter, eronder in de comment sectie:

[...]

en

[...]

Als dit klopt, wat ik ABSOLUUT NIET kan verifiëren, dan was het buiten gebruik bombarderen van die ene echt een klap voor de Russen.
toon volledige bericht
Zoals ik eerder zei zijn er vanuit spottersbronnen in de laatste jaren 8 verschillende vliegend gezien. Daarvan worden er inderdaad 3 in deze oorlog gebruikt, maar ik schat dat er binnen korte tijd een andere in die regio rond vliegt. Maar zelfs dan nog is het een grote klap omdat je met 8 vliegwaardige vliegtuigen je er alsnog maar hooguit 4 echt operationeel hebt. De rest staat in onderhoud. Oftewel hiermee worden degene die gebruikt worden zwaarder belast, maar is er ook geen snelle vervanging mocht er eentje een ander 'defect' krijgen.

Het grootste probleem voor rusland is echter dat ze nu weten dat Belarus niet veilig voor ze is en de vraag is dan ook waar ze hem dan gaan stationeren. De opties daarvoor worden nl. wel heel karig zo. Samen met de 150-km range ammo zie je dat ze wederom hun spullen verder van de frontlinie moeten gaan verplaatsen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 08:26
Deel vier in de serie van een gesprek met een Brits vrijwilliger.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How We Caught A Spy: Soviet hangovers in Ukraine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:42:
[...]
Het grootste probleem voor rusland is echter dat ze nu weten dat Belarus niet veilig voor ze is en de vraag is dan ook waar ze hem dan gaan stationeren. De opties daarvoor worden nl. wel heel karig zo. Samen met de 150-km range ammo zie je dat ze wederom hun spullen verder van de frontlinie moeten gaan verplaatsen.
Het is nogal een grote jongen dus het aantal vliegvelden waarop je kan opstijgen/landen is beperkt. Daarbij is het bereik van het ding ook beperkt dus je kan ook niet te ver weg stationeren.

De andere AWACS moeten nu wat meer meters maken of de noordflank is niet meer zo goed beschermd :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Podolyak heeft een uitgesproken mening over het Chinese vredesplan:
Ukraine advisor on Bejing’s "peace plan": China yet not fully understands “Russia is gone”
"There is one important point in the Chinese plan – an immediate ceasefire. And this is the only effective point that exists in this plan. And this means that Russia will remain in the occupied territories, we will have a new demarcation line, and we will see a slow absorption of Ukraine. This there will not be a three-day blitzkrieg, but, let's say, a three-year destruction of Ukraine with the ever-growing influence of the Russian Federation... I believe that all peace plans that provide for an immediate ceasefire and preservation of the current territorial status quo are exclusively a game in favor of the Russian Federation. It's surprising to me that someone still doesn't understand this... And it's surprising to me that China still doesn't fully understand that Russia is gone," he said.
https://www.ukrinform.net...tands-russia-is-gone.html

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 30-05 15:08

bloody

0.000 KB!!

Girkin is weer heerlijk negatief bezig (ook al ontkent hij dat zelf..):
Dagen, zoals zandkorrels in een zandloper, vloeien weg en vloeien weg ... Er is steeds minder tijd over om de nodige beslissingen te nemen voordat ze hun relevantie verliezen ...

Tanks, kanonnen, munitie en alle andere wapens en uitrusting stromen in een brede stroom naar de zogenaamde. "Oekraïne", en klappen op de communicatie zijn niet geleverd en worden niet geleverd. Stakingen op het elektriciteitsnet zijn gestopt. "Beslissingscentra" in Kiev nemen beslissingen op de meest comfortabele en veilige manier - ze hebben tot nu toe niet eens geprobeerd er inbreuk op te maken. Ondertussen is de aanvoer van raketten en alle soorten precisiemunitie in de Russische Federatie het afgelopen jaar duidelijk niet toegenomen (ik zal niet beweren dat het nu gewoon niet bestaat, anders zullen ze worden beschuldigd van "het onthullen van militaire geheimen " (die ik niet ken) of van "defaitistische stemmingen" "(die ik niet heb en des te meer niet kan hebben)).
Problemen met munitie en simpelweg de reproductie van de meest conventionele wapens - in de Russische Federatie nemen ook elke dag toe.

En - tegen de achtergrond van dit alles - blijven de onverwijderbare "maarschalken" "op hun voorhoofd slaan" (helaas niet die van henzelf) tegen de voorbereide verdediging van de vijand in de Donbass. Met uiterst onbetekenende successen (en vaker zonder enig succes), maar met zware verliezen.
Er is geen staat van beleg en het wordt niet verwacht (gebaseerd op de verklaringen van een persoon die uiterlijk op de president lijkt), de grenzen zijn open, olie en gas stromen naar partners (inclusief die van Kiev). De Centrale Bank van de Russische Federatie verhoogt de investeringen in Amerikaanse staatsobligaties.
En het enige "amusement" voor boze patriotten die met stomheid geslagen zijn door de realiteit, is de publieke wederzijdse vervolging betaald door de heren Shoigu en Prigogine, op zichzelf al lelijk en zowel getuigend van "hoe verrot alles is" in ons land, maar ook van het feit dat in de leiding van de militaire acties missen we het belangrijkste - eenheid van bevel. (En welke van de twee aangegeven personen "meer naar rechts" is - beslis zelf, als je wilt. Wat mij betreft - het is beter om de soorten shit niet te begrijpen).
Daarnaast is hij ook negatief over het verloop bij Vuhledar ( = Uledar), ik ben heel benieuwd of er daadwerkelijk iets rommelt daar, of dat het puur Girkin's psychoses zijn:
Ik ontvang wat informatie over de verdachte activiteit van de strijdkrachten van Oekraïne in de richting Volnovakhsko-Dokuchaevsky, wat heel logisch is: het is tenslotte hier, als gevolg van zware verliezen tijdens de mislukte aanval op Uledar, dat de RF De strijdkrachten zijn mogelijk het meest kwetsbaar. Bovendien kunnen de strijdkrachten van Oekraïne, in geval van snel succes, op de kortste afstand doorbreken naar de Zee van Azov, de landcommunicatie met de Krim afsnijden of ze eenvoudigweg in gevaar brengen door ze te heroveren (of op zijn minst te verlammen). het belangrijke transportknooppunt van Volnovakha (dat wil zeggen: "het spel is de kaars waard").

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:49:
[...]
Het is nogal een grote jongen dus het aantal vliegvelden waarop je kan opstijgen/landen is beperkt. Daarbij is het bereik van het ding ook beperkt dus je kan ook niet te ver weg stationeren.

De andere AWACS moeten nu wat meer meters maken of de noordflank is niet meer zo goed beschermd :P
Lukashenko vind de actie op het A50 vliegtuig niet genoeg om zelf in actie te komen blijkbaar :P
geen naamsverbasteringen

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 28-02-2023 08:14 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De dooi is ingezet in Donbas:
Over the past four days, Russian troops have become less active in the Vuhledar direction. This is due both to the weather conditions that prevent the occupiers from driving vehicles and the fact that they are massively refusing to conduct offensive actions.
https://www.ukrinform.net...tsk-regions-vuhledar.html

Rondom Bakhmut ziet het er ook enigszins modderig uit:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Grijze import uit Servie :)
/edit: tweet is verdwenen, dus zal wel iets anders geweest zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2023 16:32 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een college met een beschouwing van een jaar oorlog in Oekraïne door Commodore prof. dr. Frans Osinga.

https://faculteitmilitair...ns-war-a-european-tragedy
Commodore prof. dr. Frans Osinga is Hoogleraar Militair Operationele Wetenschappen aan de Faculteit Militaire Wetenschappen. Osinga, die al sinds 2007 als Universitair Hoofddocent Militair Operationele Wetenschappen op de NLDA werkt, vervulde eerder functies op het Instituut Defensie Leergangen en het Instituut Clingendael. Ook was de hoogleraar als liaisonofficier werkzaam bij het Allied Command Transformation in het Amerikaanse Norfolk.
Zeer interessant m.i.
Wel wat lang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
YakuzA schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Lukashenko vind de actie op het A50 vliegtuig niet genoeg om zelf in actie te komen blijkbaar :P
[Twitter]
Mooi, was bang dat opa het aan zou grijpen om zich aan te sluiten bij Rusland. Weten we ook weer dat hij liever overal buiten blijft.

Die dooi komt op een mooi moment, minimaal 2 weken blubber waarin zware voertuigen niet veel kunnen. De Russen willen nog terreinwinst dus zullen erdoor moeten en UA wordt door de modder geholpen om de tijd te overbruggen tot het zware westerse materieel er is en zij hun offensief kunnen beginnen.

Zie op steeds meer plaatsen die doorbraak van de Oekraïners voorbij komen, wel allemaal met de afbeeldingen erbij die we gister al zagen.. Hoop nog steeds dat het waar is.

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 28-02-2023 08:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat een 'toeval':
China heeft geen vrienden, alleen belangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
saikol schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:50:
[...]

Mooi, was bang dat opa het aan zou grijpen om zich aan te sluiten bij Rusland. Weten we ook weer dat hij liever overal buiten blijft.
Dat was al langer duidelijk. Zolang hij niet zelf wordt aangevallen zal ie helemaal niets doen. Hij weet ook wel dat hij alleen maar kan verliezen als ie zijn leger stuurt om rusland te helpen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
jaapstobbe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Ik heb zo'n hekel aan het verspreiden van valse hoop...niet doen aub.

Vooralsnog blijft Jay wensdenker in deze. Wat ik vreemd vind is dat het er nog steeds staat, hij niet reageert op opheldering en velen het amplificeren.

Wellicht zit er een plan achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:33:
[...]
[Embed]

Vooralsnog blijft Jay wensdenker in deze. Wat ik vreemd vind is dat het er nog steeds staat, hij niet reageert op opheldering en velen het amplificeren.

Wellicht zit er een plan achter.
Zoals ik ook al in het Donbass topic postte:
Als Chuck Pfarrer iets claimt wordt de kans dat het klopt alleen maar kleiner :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:41:
[...]

Zoals ik ook al in het Donbass topic postte:
Als Chuck Pfarrer iets claimt wordt de kans dat het klopt alleen maar kleiner :)
Chuck en z'n kaartjes... :| :/

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-05 17:04

Snow_King

Konijn is stoer!

saikol schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:50:
[...]

Die dooi komt op een mooi moment, minimaal 2 weken blubber waarin zware voertuigen niet veel kunnen. De Russen willen nog terreinwinst dus zullen erdoor moeten en UA wordt door de modder geholpen om de tijd te overbruggen tot het zware westerse materieel er is en zij hun offensief kunnen beginnen.
De foto's en filmpjes zijn er steeds meer aan het komen. 8+ tot 13+ heb ik nu al voorbij zien komen aan temperaturen.

Als dit nu in zet gaat het enkele weken een drama blijven met modder. Bewegen met zware voertuigen wordt bijna onmogelijk.

Dan stopt het 'offensief' van de Russen echt volledig en geeft UA een paar weken om voor te bereiden.

Men lijkt met de aanvallen op Mariupol al druk bezig te zijn met de boel ontregelen: https://nos.nl/artikel/24...ne-gevoelige-tik-uitdelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 23:51

scorpionv

This space for rent

[Embed]

[Afbeelding]

hoevenpe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Niet bevestigd, slechts wilde geruchten helaas.
NOËL is ook al een dagje aan het zoeken naar bevestiging, maar als hij het niet krijgt met zijn netwerk acht ik de kans erg groot dat het UA tegenoffensief niet waar is, of dat het minimaal schromelijk overdreven is. Jammer.

WarMonitor houdt het op kleinere tegenaanvallen om de Russische aanvallen te ontregelen / vertragen:

[ Voor 7% gewijzigd door scorpionv op 27-02-2023 22:51 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

voegt niets toe aan het topic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 28-02-2023 09:43 ]

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:33
hoevenpe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:53:
Wat een 'toeval':
[Twitter]China heeft geen vrienden, alleen belangen...
Called it :)
migchiell schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:55:
[...]

Daar is wel omheen te werken... Chinezen bouwen (op kosten van Rusland, uiteraard) een fabriek in Rusland en bemensen die met Russische dwangarbeiders. Dan is het formeel een Russische tank en is China alleen de leverancier van het staal, de technologie en de machines, en de beheerder van de fabriek.

En in ruil daarvoor hoeven de Russen alleen de haven van Vladivostok over te geven aan de Chinezen, maar tegen een vriendentarief mogen ze er dan wel gebruik van blijven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 00:30
Ik zie het ze nog niet doen. Ja, China die terugpakt wat ze kunnen zodra ze kunnen wel. Maar dat gaat echt niet vreedzaam in een onderhandeling gebeuren. En Rusland gaat daar echt geen fabrieken voor terugkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
scorpionv schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:40:
[...]

[...]

NOËL is ook al een dagje aan het zoeken naar bevestiging, maar als hij het niet krijgt met zijn netwerk acht ik de kans erg groot dat het UA tegenoffensief niet waar is, of dat het minimaal schromelijk overdreven is. Jammer.
[Twitter]
WarMonitor houdt het op kleinere tegenaanvallen om de Russische aanvallen te ontregelen / vertragen:
[Twitter]
Behalve symbolisch is er toch ook geen redenen om een groot tegenoffensief te voeren. De strategie die Oekraïne lijkt te voeren is Rusland leeg laten bloeden en gevechten concentreren in een poging dat niet alle dorpjes overhoop geschoten worden. Ik snap niet echt waarom Rusland hier zo op hapt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 15:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_n759O78lCTm4vpe6QEH-og1Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNcTss2CRB06d1K6zfpFhXA7.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sprhnk schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 06:58:
[...]

Behalve symbolisch is er toch ook geen redenen om een groot tegenoffensief te voeren. De strategie die Oekraïne lijkt te voeren is Rusland leeg laten bloeden en gevechten concentreren in een poging dat niet alle dorpjes overhoop geschoten worden. Ik snap niet echt waarom Rusland hier zo op hapt.
Rusland moet happen omdat ze nu eenmaal een doel hebben: Bezetting van de hele Donbass. Dat bereiken ze niet door een tentje op te zetten en af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

downtime schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:14:
[...]

Rusland moet happen omdat ze nu eenmaal een doel hebben: Bezetting van de hele Donbass. Dat bereiken ze niet door een tentje op te zetten en af te wachten.
En dat is ook gelijk de waarde van Bakhmut voor Oekraïne. Symbolische waarde, en de wetenschap dat Rusland alles zal doen om de laatste stad in de Donbass te veroveren en zo te voorkomen dat Rusland mission accomplished kan roepen.

Edit: @Apache4u ik dacht dat het de laatste stad van formaat was, maar met mijn geografische kennis is wel vaker wat mis. :+

[ Voor 11% gewijzigd door ZenTex op 28-02-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ZenTex schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:03:
[...]

En dat is ook gelijk de waarde van Bakhmut voor Oekraïne. Symbolische waarde, en de wetenschap dat Rusland alles zal doen om de laatste stad in de Donbass te veroveren en zo te voorkomen dat Rusland mission accomplished kan roepen.
Als het kaartje goed in mijn hoofd zit is Bakhmut bij lange na niet de laatste stad in Donbas hoor. Er moet daarna nog wel het e.e.a. gebeuren om die mission accomplished te bereiken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

twee incidenten wel op heel grote afstand van Oekraïne:

en van liveuamap:
59°48′N 30°15′E
Airspace over Pulkovo airport in St.Petersburg was closed due to unidentified flying object
aanvulling: ongeveer op de Route naar de olieraffinaderij:

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 28-02-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Apache4u schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:10:
Als het kaartje goed in mijn hoofd zit is Bakhmut bij lange na niet de laatste stad in Donbas hoor. Er moet daarna nog wel het e.e.a. gebeuren om die mission accomplished te bereiken.
Dat gezegd hebbende: hoe dicht zitten we bij het Russische cumulatiepunt? Je zou denken dat ook zij deze verliezen geen maanden kunnen volhouden, materiaal en munitie op een gegeven moment schaars wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Vliegveld St. Petersburg is op dit moment gesloten ivm onbekende objecten in het luchtruim.
edit: zie ook de post van @Tens hier boven.

[ Voor 12% gewijzigd door Apache4u op 28-02-2023 09:31 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-05 14:47
Tens schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:20:

[Twitter]
en van liveuamap:

[...]
Apache4u schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:30:
Vliegveld St. Petersburg is op dit moment gesloten ivm onbekende objecten in het luchtruim.

[Embed]
Chinese ballonnen... :+

Wel ver van Oekraïne vandaan om daar een operatie uit te voeren, zouden het misschien lokale partizanen zijn die drones of ballonnen gebruiken om het luchtverkeer te verstoren en/of doelen zoals in Belarus aan te vallen?

[ Voor 24% gewijzigd door TIGER1125 op 28-02-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:16
Denk dat we morgen de 150.000 wel aanraken, bi-zar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:33:
[...]

[...]

Chinese ballonnen... :+

Wel ver van Oekraïne vandaan om daar een operatie uit te voeren, zouden het misschien lokale partizanen zijn die drones of ballonnen gebruiken om het luchtverkeer te verstoren en/of doelen zoals in Belarus aan te vallen?
Ik denk misschien dat vanwege die aanvallen op oliedepots die > 400km ver weg liggen, de Russen een beetje zenuwachtig beginnen te worden..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ZenTex schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:03:
[...]

Edit: @Apache4u ik dacht dat het de laatste stad van formaat was, maar met mijn geografische kennis is wel vaker wat mis. :+
Zeker niet, er zijn nog grotere steden dan Bakhmut in de Donbas die niet door Rusland veroverd zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 09:51

3raser

⚜️ Premium member

scorpionv schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:40:
[...]

[...]

[Twitter]
[Twitter]
Wie maakt de Deepstatemap? Want die laat wel een pincher zien boven Bakhmut. Of is dat gewoon ongelukkig ingetekend vanwege dat meer net naast Berkhiva?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

3raser schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Wie maakt de Deepstatemap? Want die laat wel een pincher zien boven Bakhmut. Of is dat gewoon ongelukkig ingetekend vanwege dat meer net naast Berkhiva?
ga eens een dag terug; lijkt Russische opmars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
Is inderdaad meer een RU opmars dan dat het een UA tegenaanval. De situatie volgens deepstatemap is (mits klopppend) wel knijpend voor de UA troepen in Bakhmut. Ook de laatste route naar bakhmut via Khromove binnen bereik van de Russen ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Dat gezegd hebbende: hoe dicht zitten we bij het Russische cumulatiepunt? Je zou denken dat ook zij deze verliezen geen maanden kunnen volhouden, materiaal en munitie op een gegeven moment schaars wordt.
Ik zag ergens (sorry, bron ging verloren :$ ) dat de Russen een strak schema gebruiken met wat ze wanneer waarheen sturen. Bureaucratie maakt het zo goed als onmogelijk om van het schema af te wijken. Mocht er een munitie transport onderschept en opgeblazen worden, dan moeten ze wachten tot het volgende transport.

De bron gaf inzage in het schema wat de Russen gebruiken, waardoor ze wisten welke ammo wanneer waar werd afgeleverd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Apache4u schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:30:
edit: zie ook de post van @Tens hier boven.
[Embed]
Nu ook Murmansk

+
[Twitter: https://twitter.com/FouthTimeLucky/status/1630491757996568576]

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 28-02-2023 10:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En maar 2400km van Tsjernihiv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
OSINTdefender
@sentdefender
·
10 m
These Flight diversions appear to just be from Severe Weather and not related to the Airspace Closure over St. Petersburg; sorry for the confusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:20:

[Twitter]
en van liveuamap:

[...]
Dan is mijn theorie dat de Hrim 2 toch operationeel is wat minder vergezocht.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:39
Blijkt in Murmansk te gaan over slechte weersomstandigheden, en zou niets te maken hebben met de oorlog.

Edit : too slow :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

De afdeling open deuren voor vandaag:
Eerst raketten, dan drones, en dan pas over de grond aanvallen.

(voor het gemak de enorme aantallen mijnen die in de twee rode cirkels bovenaan liggen maar vergeten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDDxRCAIayl6hXQbsu_aGR78XIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yf0RkPXKY3x19dVueomN6sTu.jpg?f=user_large

zie het nu pas: autonomous republic Crimea volgens het kaartje. Waarom zou een VS generaal deze kaart gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 28-02-2023 10:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:17
Tens schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:33:

zie het nu pas: autonomous republic Crimea volgens het kaartje. Waarom zou een VS generaal deze kaart gebruiken?
Dat was toch ook al de benaming van de Krim voor 2014?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 10:34
gustaveau schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Precies: Wikipedia: Autonomous Republic of Crimea

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

gustaveau schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Als in autonome Oekraïense republiek. (y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bulgarije herstart een fabriek voor 122 mm artilleriegranaten.
Bulgaria resumes production of 122mm shells for the Ukrainian Armed Forces – NYT

The shells will be supplied exclusively for the Armed Forces of Ukraine, The New York Times reports.

After 35 years of inactivity, the Bulgarian plant in the city of Kostenets, owned by the TEREM state holding, resumes production of 122mm shells.

This plant ceased production of 122mm shells in 1988.

The impetus for the launch of production is the increase in demand for Soviet-type ammunition, as Western countries seek to provide Ukraine with the shells necessary to fight the Russian invaders and the necessary ammunition around the world, buying them out.

The NYT emphasizes that the start of ammunition production at the plant is welcome news for the residents of Kostenets, as it means an increase in jobs for local residents. At the same time, the financial sources for the adjustment of the shell production are unknown.
https://mil.in.ua/en/news...rainian-armed-forces-nyt/
Alle kalibers zijn goed om 2 miljoen artilleriegranaten per jaar bij elkaar te schrapen.

En er is al een andere munitiefabriek in Bulgarije aan het werk.
A similar situation occurred in a town called Sopot, where the Vazovsky Machine-Building Plant (VMZ) is located, the largest producer of 122-mm rockets for the Grad anti-aircraft missile system, 57-mm unguided rockets for helicopters and aircraft, as well as high-explosive and cumulative high-explosive projectiles of 152-mm.

The publication notes that last Friday, the windows of Sopot residents' houses were shaking. The reason for this was explosions during tests of newly produced ammunition.
https://ukranews.com/en/n...aunched-in-bulgaria-media

[ Voor 22% gewijzigd door rapture op 28-02-2023 11:34 ]

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid