Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste
Acties:
  • 386.052 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Auredium schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:32:
Ik ga zelf uit van wat de Amerikaanse en Engelse inlichtingsdiensten zeggen. Die zeggen hoger dan de 60.000 maar lager dan de 140.000.
Dus de Engelse inlichtingendienst zegt wat anders dan het Engelse Ministerie van Defensie? Da's best verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:00
Dit ziet er wel uit als het perfecte antwoord op de goedkope drones en ander kleiner spul.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:15
Auredium schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Er zijn wat haken en ogen aan dit artikel. Ten eerste is de bron een Rusische bron en betrouwbaarheid kan dus in twijfel worden getrokken.
Ook lijkt het erop dat ze doden van Wagner niet meetellen gezien de laatste paraaf van het artikel. Het dient overigens te worden gezegd dat de VS ook lagere cijfers geeft dan wat wij hier dagelijks door krijgen gezet.

Neemt niet weg dat dit nog steeds enorme aantallen zijn.
De bron is het Engelse Ministry of Defence.

Dit komt uit hun dagelijkse update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:55
Prosac schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:34:
Dan claimen ze vanuit die Russische bron dus de helft van de doden die Oekraine claimt.
Waar lees jij daar het Britse MoD een Russische bron voor deze cijfers gebruikt?
Ik kan daar niets in het artikel over vinden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
Rene schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:05:
[...]
Leuk vooruitzicht dat ruim 50% van de (ex-)gedetineerden straks vrij rondlopen. Iets zegt mij dat dit vast een succes gaat worden als dit volk straks in UA gehuisvest is. Krijg er een beetje een Banschee gevoel bij...
Straks?

Er lopen er nu al een paar rond. Dan bedoel ik de ge-pardon-de veroordeelden. Die hebben hun 6 maanden frontlinie overleefd. Dat begint nu in Rusland een probleem te worden waarbij die Russen anderen omleggen om niks.

Credible source (longread) https://www.nytimes.com/2...nvict-ukraine-russia.html

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Wel mooi om te zien hoe creatief ze worden. Het hoeft niet allemaal een half miljard aan ontwikkelingskosten te kosten. Een eenvoudige pickup ombouwen tot een wapenplatform.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rutte is met de Leo1's naar Kyiv gegaan zo te lezen:
The Netherlands, together with Germany and Denmark, are planning to supply Ukraine with about 100 Leopard main battle tanks.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Frankrijk heeft nog wat oude IFV's gevonden:
France is trying to rebuy them from one of the companies it sold it to in order to send them to Ukraine.

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2023 14:08 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 23:19

bloody

0.000 KB!!

Ome Luka is (gehéél vrijwillig..) op bezoek bij Putin :)
Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Dat idee had ik ook bij het lezen van cijfers van beide kanten: UA zal wellicht optimistisch zijn, maar ziet niet precies wat er aan RU zijde gebeurt - RU ruimt hun gewonde en gedode troepen nauwelijks op dus hoe moeten ze uberhaupt weten wie er dood is.

Ben wel benieuwd hoeveel mensen ze als MIA hebben genoteerd, of gewoon doen alsof ze nog ergens aan het front zitten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

bloody schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:56:
Ome Luka is (gehéél vrijwillig..) op bezoek bij Putin :)
Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen!
[Twitter]
Denk niet veel, met trigger happy NATO oid aan 1 kant, UA idem en RU dreigen met middelen die ze niet hebben en/of niet in kunnen zetten gezien iets met UA aan de gang is.

Denk dat ome Luka tussen 2 vuren bevind, waar niet veel plaatsvervangers gereed staan met meer dan 2 hersencellen zich zouden willen bevinden, je kan wel een biljoen Roebels ertegenover zetten maar als je daar 2 eieren voor je geld koopt ... dan houd dat feest snel op.

Uitglijden over een druppel water is dan nog wel het beste voor ome Luka

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-10 14:48
Misschien kan ome Luka ontsnappen via een open raam...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 23:19

bloody

0.000 KB!!

Oh hij overleeft dit bezoekje wel hoor, hij heeft wel voor hetere vuren gestaan.

Edit; ik zie net dat mijn favoriete journalist gisteren vragen aan Lukashenko gesteld heeft over de positie van Belarus :)
Er zijn journalisten voor minder opgehangen.

[ Voor 60% gewijzigd door bloody op 17-02-2023 15:14 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:06
hoevenpe schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:08:
[...]

Waar lees jij daar het Britse MoD een Russische bron voor deze cijfers gebruikt?
Ik kan daar niets in het artikel over vinden.
Excuus, ik klikte op je link, ging koffie pakken en klikte vervolgens op een ander tabblad met een ander bericht over slachtoffers wat wel uit russische bron kwam. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:55
Wagner is niet blij...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:59
In de reacties wordt aangegeven dat het er 20 zijn. Niet 200. Er wordt behoorlijk overdreven.
Ook dat het dodental van 140000 eerder de helft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:00
technoaddict schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:55:
[...]

In de reacties wordt aangegeven dat het er 20 zijn. Niet 200. Er wordt behoorlijk overdreven.
Ook dat het dodental van 140000 eerder de helft is.
Waarbij de schattingen van verschillende andere betrouwbare bronnen daar weer tussenin liggen. Pak daarbij dat veel is gebaseerd op schattingen en je steeds meer verhalen ziet dat gewonde russen achtergelaten worden en KIA worden en ik acht de kans is groot dat uiteindelijk die 140k nog een lage schatting is. Zeker als je ziet wat rusland nog voor elkaar krijgt moeten de verliezen wel oog zijn.

Punt blijft alleen wel dat het een pure gok blijft. Getallen rond de 90-100k zijn aardig onderbouwd en alles lager of hoger krig je door aannames. Het is dus maar net wat je wil geloven, maar zelfs als de lage schattingen kloppen gaat het slecht met rusland.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het niet zinnig überhaupt discussie te voeren over cijfers uit en onder een social media bericht.

De relevantie is hooguit dat er op heftige wijze geprobeerd wordt meer steun los te krijgen. That's it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:48
Prachtige reportage van hoe de Duitse instructeurs te werk gaan om de Oekraïners op te leiden.
Het geeft een goed beeld hoe de verschillende wapensystemen worden behandeld maar ook hoe het gaat met de commando structuur.
Er komt echt enorm veel bij kijken, meer als je in eerste instantie zou denken, kortom de moeite waard.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:27
Ik ving iets op over een RU tankbataljon dat "achtergelaten" was (vandaag???)

Ik kan echter niets er over vinden. Weten jullie meer? of is het broodje AAP ?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:00

Snow_King

Konijn is stoer!

Emryte schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:29:
Hier wat beelden van close combat. Mocht de moderatie dit te schokkend vinden, verwijder het dan. Het is wel NSFW, maar geen bloed etc.

[Twitter]
Bizar hoe die ene militair gewoon die loopgraaf lijkt te bestormen van boven zonder dekking van anderen danwel taktiek. Nog erger om te zien dat hij nu waarschijnlijk gewoon dood is.

Nee, ik heb geen medelijden, maar eigenlijk ook weer wel. Zo veel nutteloze doden, verscheurde families en alles, voor wat? Voor die hond Putin?

Ik kijk deze beelden wel om mijzelf te blijven herinneren hoe gruwelijk deze oorlog is en dat er weinig moois aan is, het is gewoon barbaars. Dat we dit in 2022~2023 nog moeten zien, bah.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:10
asing schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:57:
Wel mooi om te zien hoe creatief ze worden. Het hoeft niet allemaal een half miljard aan ontwikkelingskosten te kosten. Een eenvoudige pickup ombouwen tot een wapenplatform.
het was natuurlijk al eerder gedaan, Arabische lente:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFLEcXmQTDHbC-9WhbQJ91yntAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w9A5IgGmOb6buQzVvtBzK6yz.jpg?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Niets nieuws, maar...
.. Dit is wel een opvallende headline. Als je dit een paar weken geleden had opgeschreven was je voor gek verklaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:45
Snow_King schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:10:
[...]

Bizar hoe die ene militair gewoon die loopgraaf lijkt te bestormen van boven zonder dekking van anderen danwel taktiek. Nog erger om te zien dat hij nu waarschijnlijk gewoon dood is.

Nee, ik heb geen medelijden, maar eigenlijk ook weer wel. Zo veel nutteloze doden, verscheurde families en alles, voor wat? Voor die hond Putin?

Ik kijk deze beelden wel om mijzelf te blijven herinneren hoe gruwelijk deze oorlog is en dat er weinig moois aan is, het is gewoon barbaars. Dat we dit in 2022~2023 nog moeten zien, bah.
Als je goed kijkt, zie je zelfs 4 Russiche soldaten

game pc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:32
RoD schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:40:
Niets nieuws, maar...
[Embed] .. Dit is wel een opvallende headline. Als je dit een paar weken geleden had opgeschreven was je voor gek verklaard.
En terecht, de industrie in DE moet aan de bak en de Politiek moet kleur bekennen.

Scholtz kan niet anders, en ze doen al veel.
Maar door de houding blijft er meer plakken van “ Duitsland doet weinig” terwijl ze echt wel veel al doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sneaky frenchies: :)
https://mil.in.ua/en/news...r-akeron-atgm-to-ukraine/
France has supplied the Ukrainian Armed Forces with Missile Moyenne Portée 5th generation missile anti-tank missile systems, also known as MMP or Akeron MP, however has not made it public.

The Akeron MP is a light multi-purpose missile of approximately 15 kg in weight and with a range of over 4,000 meters.
Soortvan Franse Javelin.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wtf. Hoe kan iemand ooit nog het type van zo’n tank zien :o
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFpMTxhHWIAEQ0xB.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2023 20:35 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Geen wonder dat Wagner iets van zijn effectiviteit kwijt is.

En dan dit (ook net in het NOS Journaal)
Dat zijn behoorlijk wat doden die met social media te vinden zijn. Hoeveel hoger zou het echte getal liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:45
Emryte schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:29:
Hier wat beelden van close combat. Mocht de moderatie dit te schokkend vinden, verwijder het dan. Het is wel NSFW, maar geen bloed etc.

[Twitter]
Zelfde waarschuwing, volledige video:
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 16:17
RoD schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:11:
[Twitter] Geen wonder dat Wagner iets van zijn effectiviteit kwijt is.

En dan dit (ook net in het NOS Journaal)
[Twitter] Dat zijn behoorlijk wat doden die met social media te vinden zijn. Hoeveel hoger zou het echte getal liggen?
Ik vind de formulering hier nogal verwarrend. Vooral in de laatste zin. Zijn dit cijfers voor de hele oorlog of voor de laatste 14 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:22:
[...]

Ik vind de formulering hier nogal verwarrend. Vooral in de laatste zin. Zijn dit cijfers voor de hele oorlog of voor de laatste 14 dagen?
Ja, is niet echt duidelijk inderdaad. Die cijfers zijn van de gehele oorlog, maar het aantal doden dat op social media verschijnt, is in de afgelopen twee weken aanzienlijk hoger geworden. Die club van de BBC (ik weet niet precies wie het zijn) is al een poosje aan het tellen, alleen in de afgelopen tijd zijn het er zoveel dat ze die nauwelijks kunnen verwerken.

Geeft aan wat voor een meatgrinder Bachmut is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

we zijn gewoon getuige van geschiedschrijving.
Onder andere 'Bakhmut' zullen onze achterkleinkinderen kennen in de lijn van 'Stalingrad', 'Ieper', 'Verdun'.

*knip* Hier in dit topic graag beperken tot feitelijkheden. Associaties zijn op zich prima, maar dan liever in een eigen topic en steek dan wat energie in een startpost.

[ Voor 81% gewijzigd door teacup op 17-02-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:21
Hel op Aarde. Ongelofelijk aangrijpend en bijzonder indrukwekkend teamwork met je maat die het niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52

Yucon

*broem*

jan390 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Hel op Aarde. Ongelofelijk aangrijpend en bijzonder indrukwekkend teamwork met je maat die het niet meer trekt.
Het voelt ook enorm zinloos. En dan bedoel ik het niet perse filosofisch, maar wat zit je daar nu gewoon te doen dan bij wijze van spreken een beetje op goed geluk in het rond te schieten en te hopen dat je de avond haalt? Je zult waarschijnlijk geen alternatief hebben. Maar ik kan me maar moeilijk voorstellen hoe dat in je hoofd werkt.

wat is dat groenige vizier op z'n wapen? Het lijkt me geen nachtzichtapparatuur, maar wat is het wel?

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 17-02-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:21
jan390 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:51:
[...]
Hoezo niet meer trekt? Die gast is continu aan het bijladen en die andere alles aangeven waar die om vraagt. Ze doen gewoon beiden wat ze moeten doen.

En ja er gaat een conversatie rond van degene die schiet dat die dat zegt, maar nergens zie ik die gast die aan het bijladen is op de grond liggen en geen reet meer doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 17-02-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Offtopic

[ Voor 77% gewijzigd door teacup op 18-02-2023 19:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

commentaar op moderatie kan per DM en niet hier

[ Voor 99% gewijzigd door polthemol op 18-02-2023 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:46
Jammer dat ik een account hiervoor
Moet hebben

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dit gaat niet over WO2, laten we ontopic blijven

[ Voor 101% gewijzigd door polthemol op 18-02-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:03
Kepro schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:46:
[...]

Moet hebben
Volgens mij niet hoor. Gewoon de app installeren op je phone en je kunt de filmpjes zien.
Ik begin mijn dag er al bijna een jaar mee.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Kepro schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:46:
[...]

Moet hebben
Je kan bij Reddit heel makkelijk om bepaalde restricties heen komen. Dat maakt de ervaring wat minder maar de inhoud is hetzelfde. Je hoeft alleen www te vervangen door old. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pentagon: First Ukrainian troops finish training on U.S. Bradley combat vehicle
More than 630 Ukrainian soldiers completed the five-week training program on how to operate the M2 Bradley in combat.
American troops are also training Ukrainian artillery soldiers on the M109 Paladin howitzer. Next week, an infantry battalion will receive instructions on the M1126 Stryker, officials said.
https://m.washingtontimes...roops-finish-training-us/

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2023 00:28 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

https://eurasiantimes.com...ks-puts-our-military/?amp

Eurasian Times refereert naar Russische expert, met toch een redelijk balanced artikel;
- Rusland heeft niets wat tipt aan de M1 Abrams (T14 sowieso niet in productie)
- Ze hadden al problemen met Javelins, artillerie en vooral het falen van de wijze van inzet
- M1 is bij slechte inzet net zo goed kwetsbaar zoals in Yemen in gebleken
- 30-40 tanks maken het verschil niet voor een overtuigende overwinning, 200-300 mogelijk wel
- Het westen lijkt meer uit op een voorzichtige opbouw dan op duidelijke overwinning voor Oekraine
- Logistiek is een drama geweest voor Rusland
- De diverse mix aan tanks kan voor Oekraine tot logistieke problemen leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-10 10:13

Sebje

Makelaartje

Luchtalarm wederom in grote delen van Oekraïne. Raketlanceringen gemeld richting noordwesten van het land vanuit de Krim en Zwarte Zee

https://twitter.com/sentd...&t=ThWGL1fwB7vD0qeWQtapcw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En 630 soldaten getraind op de Bradley is uiteraard veel te veel voor de huidige 100 die beloofd zijn ;)

Samen met de 700 die op Strykers gerraind worden, worden dat een groot feest de komende maanden.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2023 08:54 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 16:17
YakuzA schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:53:
[...]

En 630 soldaten getraind op de Bradley is uiteraard veel te veel voor de huidige 100 die beloofd zijn ;)

Samen met de 700 die op Strykers gerraind worden, worden dat een groot feest de komende maanden.
Dat is genoeg voor ongeveer 200 Bradley’s als je de benodigde crew(3) per Bradley en engineers meetelt. Lijkt dus inderdaad nog ruimte te zitten voor meer leveringen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Dat is genoeg voor ongeveer 200 Bradley’s als je de benodigde crew(3) per Bradley en engineers meetelt. Lijkt dus inderdaad nog ruimte te zitten voor meer leveringen.
Wat is de 'uptime' van een tank bemanning in oorlogstijd? Je wilt mensen natuurlijk ook roteren zodat ze rust krijgen af en toe. Dan kom je op meer bemanning per tank uit als je de tank 100% van de tijd bemand wil hebben.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:00:
[...]
Had het bericht verkeerd gelezen.
Er zijn er 630 getraind, en deze week beginnen er nog 700 op Bradley + M109 training en daarnaast nog 900 op de stryker.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2023 09:09 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pingkiller schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:04:
[...]
Wat is de 'uptime' van een tank bemanning in oorlogstijd? Je wilt mensen natuurlijk ook roteren zodat ze rust krijgen af en toe. Dan kom je op meer bemanning per tank uit als je de tank 100% van de tijd bemand wil hebben.
Bradley is een IFV, geen tank ;)
(Met veel meer interne ruimte voor de crew)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2023 09:08 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 16:52

Yucon

*broem*

zo, nu.nl is ook goed op dreef. Wat is dit in vredesnaam voor een sensatiekop?

Ze gebruiken als linktitel op de voorpagina 'Achter de oorlog: 'Steek je neus niet in onze zaken en stuur geen wapens' terwijl dat niet eens de titel van het artikel is. Verder is het sowieso een behoorlijk onsamenhangend geheel.

[ Voor 27% gewijzigd door Yucon op 18-02-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Zeer interessante beelden. Twee dingen die mij opvallen.

1ste: hoe weinig moderne techniek er gebruikt wordt
2de: hoe weinig een mensenleven kost

De beelden voelen zeer primitief. We kunnen robots laten rondlopen op mars, maar als ik naar beelden kijk dan verwacht je toch wel meer techniek die de mensen moeten beschermen.

De mens is het minst vervangbare en toch zie je dat ze volledig, gevoelsmatig, zonder goede zicht wild om zich heen schieten. Is de techniek zo duur? Of een combinatie met het jaren lopen slapen en nooit voortgang kunnen boeken op militair vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-10 12:31

ZenTex

Doet maar wat.

grote_oever schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:14:
[...]

De beelden voelen zeer primitief. We kunnen robots laten rondlopen op mars, maar als ik naar beelden kijk dan verwacht je toch wel meer techniek die de mensen moeten beschermen.

De mens is het minst vervangbare en toch zie je dat ze volledig, gevoelsmatig, zonder goede zicht wild om zich heen schieten. Is de techniek zo duur? Of een combinatie met het jaren lopen slapen en nooit voortgang kunnen boeken op militair vlak.
Tsja wat verwacht je dan?

Dat ze robots in die loopgraven inzetten?

En high tech wapens zijn duur, complex, ook qua onderhoud, en Oekraïne is arm. Maar OK de US met bij a een trilard aan budget leunt nog zwaar op infanterie, zij het wat beter uitgerust.

En deze soldaat met z'n jaren 70 rpg schakelt alsnog een BMP van een half miljoen uit.

Onderschat de mens niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

Bloodclot

Jawier!

[...]

Wat verwacht je dan? Grappling hooks en mechwarriors? Een user-interface hoeveel ammo je nog over hebt?

Wat deze soldaat doet is erg bijzonder, vol adrenaline, stick+shoot+move en constant suppressie vuren en tussendoor wat rpgs, wisselen van wapens, en druk houden met granaten werpen. Iets van 4 russen neergeschoten en een armor in dit filmpje...

Maar dit zie ik natuurlijk als Luitenant ter Bank, ter stoel en op de WC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
ZenTex schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:33:
[...]

Tsja wat verwacht je dan?

Dat ze robots in die loopgraven inzetten?

En high tech wapens zijn duur, complex, ook qua onderhoud, en Oekraïne is arm. Maar OK de US met bij a een trilard aan budget leunt nog zwaar op infanterie, zij het wat beter uitgerust.

En deze soldaat met z'n jaren 70 rpg schakelt alsnog een BMP van een half miljoen uit.

Onderschat de mens niet.
Wat ik verwacht maakt niet zoveel uit, maar valt me gewoon op. Ik verwacht geen terminators op het veld eigenlijk, maar ik had wel het idee dat dat ze meer overzicht over het veld moeten hebben. En daarnaast bevestig je exact wat mij opvalt, namelijk dat high tech wapens duur zijn en daarom mensen ingezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

De bescherming die ze hebben bestaat uit een helm en misschien iets van een plate carrier. Veel meer kan je niet doen zonder mobiliteit enorm te beperken. Bij de Russen kan je je nog afvragen of er in een plate carrier wel echt een plaat zit, of dat het gewoon pisbakkenstaal is.

Ik denk overigens dat die UA soldaat best goed weet waar de vijand zit, maar rustig aanleggen en je ademhaling controleren is er in zo’n situatie niet bij denk ik. Zag je overigens hoe dichtbij die Rus stond die doodgeschoten werd? Het is echt bijna oog-in-oog….

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZR-1gXEaSV17mh0_hyP76fJYwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGbzafsM8RemJKZIZUEjOTAE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1JRFRqfC3X7Y7qCy3ELdWmr36A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwBoxcoDzIFautoTzXljWCKG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:53
Bloodclot schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Wat verwacht je dan? Grappling hooks en mechwarriors? Een user-interface hoeveel ammo je nog over hebt?

Wat deze soldaat doet is erg bijzonder, vol adrenaline, stick+shoot+move en constant suppressie vuren en tussendoor wat rpgs, wisselen van wapens, en druk houden met granaten werpen. Iets van 4 russen neergeschoten en een armor in dit filmpje...

Een simpele camera op een stokkie met een laptop/smartphone er aan? De soldaat in het putje kan dan aanwijzigen geven wie en wat er aan komt? Ook ik denk waarschijnlijk te simpel in mij ochtendjas aan de koffie vanachter een bureau......

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
bregweb schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:03:
[...]Een simpele camera op een stokkie met een laptop/smartphone er aan? De soldaat in het putje kan dan aanwijzigen geven wie en wat er aan komt? Ook ik denk waarschijnlijk te simpel in mij ochtendjas aan de koffie vanachter een bureau......
En jij denkt dat er in elk schuttersputje een IP69 wandcontactdoos / USB aansluiting zit?
En dat iedere compagnie een aantal laptops met militaire specs in de regen door de modder achter zich aan sleept? O-)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
1010 op een dag.
Bijna een Russische divisie per week door de Oekraïnse molen.
Hopelijk zijn de Zweedse Archers ook snel inzetbaar om de Moskovische 'Lesser Russian-waves' nog verder uit te dunnen.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Op welke resources doel je dan precies en kun je ook antwoord geven op de vraag waarom ze die niet al 8 maanden geleden hebben ingezet?

:+

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
Ah. Hysterisch optimisme, altijd vermakelijk.

"De beste 50% van onze tanks en manschappen gaan we expres verliezen, zodat de Oekraïners denken dat ze kunnen winnen".

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:53
Yaksa schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:33:
[...]

En jij denkt dat er in elk schuttersputje een IP69 wandcontactdoos / USB aansluiting zit?
En dat iedere compagnie een aantal laptops met militaire specs in de regen door de modder achter zich aan sleept? O-)
Je denkt te moeilijk en bent niet op zoek naar oplossingen. O-)
Waarom een laptop met militaire specs aan een wandcontactdoos?

Als ik daar zat en moest kiezen tussen mijn hoofd of een smartphone met selfiestick boven het maaiveld weet ik waarvoor ik kies.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:13
Baserk schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Ah. Hysterisch optimisme, altijd vermakelijk.

"De beste 50% van onze tanks en manschappen gaan we expres verliezen, zodat de Oekraïners denken dat ze kunnen winnen".
Wel slim, onderschatting... Deden de Duitsers ook in WO2 het beste wat ze hadden inzetten zodat... ...oh wacht... :+

Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel man er nog daadwerkelijk achter de horizon verstopt zit.

Want er zal toch zeker nog een flinke hoeveelheid daar zitten die oorspronkelijk alleen ter logistieke ondersteuning van de ingezette troepen waren. Daar zullen de Russen vast ook wel een flinke hoeveelheid van afgefakkeld hebben met een massa aanvallen en als gevolg van roken achter de linies.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 18-02-2023 11:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

merlin1201 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:05:
[...]
Ik vraag me dat ook af, want we willen niet dat Rusland gaat winnen en toe hoever zijn wij bereid om dit te laten escaleren.
Zoals ik het zie is er maar 1 escalatie geweest, op 24 februari.
Na die datum zie je nergens een echte escalatie, van beide kanten niet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:40

Fiber

Beaches are for storming.

3303 Tanks is een mijlpaaltje. De Russische tanks zouden nu eigenlijk op moeten zijn... ;)

https://minusrus.com/en

Helaas is de werkelijkheid iets anders en hebben ze er nog wat meer bij elkaar geschraapt. :'(

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
bregweb schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:00:
[...]Waarom een laptop met militaire specs aan een wandcontactdoos?
Als ik daar zat en moest kiezen tussen mijn hoofd of een smartphone met selfiestick boven het maaiveld weet ik waarvoor ik kies.
Ennuh, hoe ga je die smartphone opladen dan? Buiten dat het natuurlijk ontzettend dom is om vanuit een gecamoufleerd schuttersputje met een glanzende smartphone te gaan zwaaien; "Hallo, hier zit ik, pak me dan".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Fiber schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:51:
[...]

3303 Tanks is een mijlpaaltje. De Russische tanks zouden nu eigenlijk op moeten zijn... ;)

https://minusrus.com/en

Helaas is de werkelijkheid iets anders en hebben ze er nog wat meer bij elkaar geschraapt. :'(
Die 3200 die minusrus noemt was ook maar een soort educated guess. Hoeveel ze er nu nog (semi) gevechtsklaar hebben weet niemand, maar als je uitgaat van een productie van 75-100 tanks per jaar, dan doen ze er 32 jaar over om het weer aan te vullen :9

In ander nieuws, de Kerch brug is bijna klaar. Wat mij alleen opvalt is dat de pilaar onder de brand nog volledig in de steigers staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:13:
[...]
In ander nieuws, de Kerch brug is bijna klaar. Wat mij alleen opvalt is dat de pilaar onder de brand nog volledig in de steigers staat.

[YouTube: Update on the Crimean Bridge -- Repairs Start on the Railroad Section]
Ze hebben nu het weg gedeelte opgeknapt.

Het rail stuk is gepland om in september 2023 klaar te hebben, daar willen/moeten ze nog 2 spans vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2023 12:21 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een crispy T90M :)

PSN

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rusland lijkt vooralsnog geen antwoord te hebben op de mijnenvelden die Oekraïne vanop afstand kan aanleggen:

Russische tanks hulpeloos tegen nieuw wapen: op afstand gelegde mijnenvelden
Een nieuw Amerikaans wapen treft Russische tankbemanningen in het oosten van Oekraïne. Tanks en pantserwagens worden meer en meer uitgeschakeld door kleine antitankmijnen waarvan Kyiv er tienduizenden heeft gekregen.

Zo’n vijf maanden geleden kondigden de VS aan hun aan Oekraïne geleverde houwitsers te voorzien van een nieuwe granaat, gevuld met antitankmijnen. Nu wordt duidelijk hoe vernietigend de Raam (Remote Anti-Armor Mine), is. Waar de Russen met zwaar pantsermaterieel in de aanval gaan, schieten de Oekraïners de granaten af. Iedere granaat bevat negen mijnen van elk 2 kilo, die door de inslag over een gebied worden verspreid. Daar wachten ze op nietsvermoedende tankbemanningen die snel willen oprukken.
We konden dit al eerder bij Voehledar zien:
In december werd al duidelijk dat het Oekraïense leger was begonnen met de inzet van de Raam, vorige week meldde een pro-Wagner-kanaal op Telegram dat het wapen ook was ingezet bij Voehledar. Een Russische elite-eenheid liep daar zware verliezen op bij een poging om het plaatsje, ten zuiden van Bachmoet, te bestormen. Het Telegram-kanaal publiceerde diverse foto’s van de mijnen, verspreid over de grond.

‘Het begint wat duidelijker te worden waarom de Russen bij hun aanvallen zoveel mijnenvelden tegenkomen’, twitterde het Amerikaanse OSINTtechnical, dat bijhoudt welke wapens in de oorlog worden gebruikt. Op Telegram werd gemeld dat de mislukte Russische aanval op Voehledar mede werd veroorzaakt door de verspreiding van de Raam.
De Russen controleren een route eerst op mijnen. De route lijkt veilig, waarna Oekraïne alsnog mijnen vanop afstand aanlegt en de Russen verrast worden:
Het Oekraïense leger zou de mijnen hebben afgeschoten op een doorgangsroute die de Russen eerder nog hadden gecontroleerd op mijnen. ‘Ze zien eruit als blikken met voedsel’, aldus het Telegram-kanaal, dat banden heeft met de huurlingen van de Wagner-groep. ‘Ze mogen in geen geval worden vernietigd door erop te schieten.’

Als de Oekraïners de mijnen inderdaad op grotere schaal gebruiken, kan dat een fors probleem vormen als de Russen dit voorjaar massaal in de aanval willen gaan. De video’s die opduiken met eenvoudig getroffen Russische tanks, onderstrepen dat. Met de Raam kan het Oekraïense leger snel een gebied van een paar honderd meter lengte en breedte onbegaanbaar maken voor oprukkende Russische tanks.
De M777 kan dergelijke granaten met antitankmijnen afvuren:
De artilleriegranaten met de mijnen worden afgevuurd door de M777-houwitsers, waarvan de Verenigde Staten er 160 aan Oekraïne hebben geleverd. De Raam heeft genoeg explosieve kracht om de bepantsering van een tank of pantserwagen te doorboren. Zodra ze de contouren van een tank waarnemen staan ze op scherp, gereed om te ontploffen. Omdat de mijn zich na enige tijd buiten werking stelt, binnen uren of na een dag, kan het gebied daarna weer worden gebruikt door de Oekraïners.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Zou Oekraïne nou aantekenen maken waar ze dit wapen gebruiken? Lijkt mij wel handig om te weten waar je zelf mijnen hebt aangelegd? Zodat je er zelf niet stuk op loopt of voor na de oorlog als je de boel wilt opruimen en/of mensen die er wonen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
alienfruit schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:32:
Zou Oekraïne nou aantekenen maken waar ze dit wapen gebruiken? Lijkt mij wel handig om te weten waar je zelf mijnen hebt aangelegd? Zodat je er zelf niet stuk op loopt of voor na de oorlog als je de boel wilt opruimen en/of mensen die er wonen.
even lezen:
Omdat de mijn zich na enige tijd buiten werking stelt, binnen uren of na een dag, kan het gebied daarna weer worden gebruikt door de Oekraïners.
Velden die ze verder zelf aanleggen zijn gedocumenteerd natuurlijk

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:59
alienfruit schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:32:
Die mijnen werken maar enkele uren tot een dag. Zit een schakelaar in dat na x tijd ervoor zorgt dat mijn uitgeschakeld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
technoaddict schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Die mijnen werken maar enkele uren tot een dag. Zit een schakelaar in dat na x tijd ervoor zorgt dat mijn uitgeschakeld wordt
Ben benieuwd hoe dat uitschakelen precies werkt, kon er online zo snel niks over vinden.
Ik zie wel hoe ze het trigger mechanisme kunnen uitschakelen, maar de explosieven blijven dan wel in de grond zitten. Wat doet corrosie na een paar jaar met die dingen? Geen kans op ontploffing als na een aantal jaar een of andere graafmachine dat ding raakt?

[ Voor 8% gewijzigd door pingkiller op 18-02-2023 14:42 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
pingkiller schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:40:
[...]

En wat als een boer er per ongeluk een opgraaft over een aantal jaar?
Dat is bijna niet te voorkomen.

We zien nu bv. in het bevrijde Kharkiv dat Oekraïne volop Russische mijnen aan het ruimen is - een proces dat naar verwachting twee jaar zal duren - maar het komt van tijd tot tijd voor dat burgers op een mijn rijden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

Ben benieuwd hoe dat uitschakelen precies werkt, kon er online zo snel niks over vinden.
Ik zie wel hoe ze het trigger mechanisme kunnen uitschakelen, maar de explosieven blijven dan wel in de grond zitten. Wat doet corrosie na een paar jaar met die dingen? Geen kans op ontploffing als na een aantal jaar een of andere graafmachine dat ding raakt?
Een gebied waar bekend is dat er mijnen liggen wordt verboden gebied totdat demining klaar is.
Zelfde probleem is er overigens met niet geëxplodeerde vliegtuigbommen btw, nu nog steeds met WW2 bommen. Zelfs nog hele gebieden uit WW1 in Frankrijk zijn verboden vanwege explosiegevaar.

Wikipedia: Demining

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 18-02-2023 14:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Ben benieuwd hoe dat uitschakelen precies werkt, kon er online zo snel niks over vinden.
Dat lijkt mij nou bij uitstek een vraag die je mag stellen in: Wapens en wapensystemen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:44:
[...]

Dat is bijna niet te voorkomen.

We zien nu bv. in het bevrijde Kharkiv dat Oekraïne volop Russische mijnen aan het ruimen is - een proces dat naar verwachting twee jaar zal duren - maar het komt van tijd tot tijd voor dat burgers op een mijn rijden.
Dat komt ook omdat er soms op willekeurige plaatsen mijnen liggen. Mijn schoonouders zijn weer in Charkiv ( |:( ) en willen de komende dagen naar hun datsja in de buurt van Tsyrkony. Men waarschuwt daar dat je alleen op de hoofdwegen moet blijven omdat je overal mijnen kan tegenkomen. Toen de russen namelijk nog ten noorden van Charkiv zaten hebben ze veelvuldig van die mijnenschieters gebruikt, zodat in elke pol gras een mijn kan liggen.

Je kan er dus de donder op zeggen dat er in de komende jaren kinderen om gaan komen omdat ze een verdwaalde mijn zijn tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Hansieo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:47:
En dan zal er een nieuwe "regering" komen die zónder gezichtsverlies "vrede" kan gaan onderhandelen.
Het is niet alleen het gezichtsverlies van Putin alleen natuurlijk, het gaat om heel Rusland.

Het zal best wel even duren voordat ze het zelfbeeld van een Superpower achter zich kunnen/willen laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
Tens schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:55:
[...]

Het is niet alleen het gezichtsverlies van Putin alleen natuurlijk, het gaat om heel Rusland.

Het zal best wel even duren voordat ze het zelfbeeld van een Superpower achter zich kunnen/willen laten.
Gaat niet gebeuren, daar doen ze al 200 jaar over.

Total collapse is het enige wat alles doorbreekt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
Mektheb schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:05:
[...]

Gaat niet gebeuren, daar doen ze al 200 jaar over.

Total collapse is het enige wat alles doorbreekt.
Total collapse van de top/regering zal niet meteen genoeg zijn, zie ook dit:
Terwijl de Russische troepen vochten in Oekraïne, veranderde Rusland in een totalitaire dictatuur, zag de Russische politicoloog Andrej Kolesnikov. Tegenstanders vluchtten het land uit, maar de achtergebleven bevolking verenigt zich meer en meer achter Poetin en het moederland.
Laten we ons voor nu bezig houden met stap1: Rusland uit Oekraïne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bloodclot schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Zo eens met wat je zegt.

Ik heb het eerder gezegd: maar iedereen die onder vuur een vijand durft te confronteren is van een ander materiaal dan de meesten. Je ziet zijn maatje ook louter wapens herladen en aangeven, die schijt dertien kleuren diarree. En terecht.

Echt, net als comfy kantoorwarrior hier: ik airsoft regelmatig en zie zelfs daar regelmatig mensen zichzelf proberen te begraven met hun neusvleugels terwijl er bb's rondvliegen en ze plat op de buik liggen. Het is een volkomen natuurlijke reactie waar je zelfs na training niet per se tegen in kan op staan en alsnog kan vechten.

En zeker in combinatie met hoe enorm dichtbij de vijanden zijn die worden aangegrepen en hoe effectief er wordt gewisseld tussen suppressie en gericht schieten - het is bizar knap en doodeng.

Qua high tech discussie: je hebt geen opladers, droge schone plekjes, etc in een loopgraaf. Alles wat stuk kan gaan is na een tijdje stuk. Alles wat op stroom werkt is op een gegeven moment op. Alleen dat wat echt degelijk is blijft werken. En zo dichtbij als hier gevochtend werd verbaast het je niet dat als je te laat bent met herladen of een herladen wapen aangereikt te krijgen dat je de vijand dus te lijf moet met je help, een mes of je geweer. Zo smerig is oorlog vanuit FPV.

Heb diverse beelden gezien vanuit de FPV de laatste dagen, van alle kanten en het wordt alleen maar grimmiger nu munitie schaarser lijkt te worden en de gevechten steeds dichter op elkaar plaatsvinden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:13:
We konden dit al eerder bij Voehledar zien:
Voehledar was wel een aparte. De Russen konden niet door het veld dus moesten over de weg. En in die smalle coridor kregen ze de volle laag. :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
Die jachtvliegtuigen zie ik persoonlijk op korte termijn geen meerwaarde hebben. Rusland heeft veel luchtafweer, dus deze kostbare toestellen zijn vrij kwetsbaar. Voor de wederopbouw van de strijdkrachten na de oorlog zal Oekraïne (ervanuitgaande dat het er nog is) sowieso al aangewezen zijn op westerse appratuur.

Ik hoop dat dit conflict ons als Europa/ westerse wered wel laat inzien dat we niet weer beetje bij beetje meer gaan handelen met rusland. In feite hebben we door die jarenlange import van onder andere russisch gas dit conflict mee gefinancierd. Waar geen kapitaal is kan ook niks terug opgebouwd worden.

Ook vanuit militair oogpunt hoop ik dat er nog veel meer onderlinge samenwerking gaat ontstaan. Hoeveel soorten mobiele artilleriesystemen hebben we ondertussen gedoneerd, elk land heeft een ander systeem met kleine verschillen onderling, terwijl we als NATO zijnde volgens dezelfde doctrine trainen en dus ook materiee met grofweg dezelfde kenmerken gebruiken, waarom standaardiseren we die dan niet, scheelt ontwikkelingskosten die dan weer in absolute aantallen voertuigen/personeel/munitie gestoken kunnen worden.

Kijken we naar hoe Amerika de Abramsfabriek open houdt voor reparaties/upgrades en een beperkte productie is dat veel makkelijker op te schalen dan europa waar bijna alles wordt wegbezuinigd of in crisis de economie geslachtofferd zou moeten worden voor productie.
Of sterker nog dat we erachter komen dat we luchtafweer gebruiken waar eigenlijk geen munitiefabriek meer voor bestaat..

Wat dat betreft mogen we van ‘geluk’ spreken dat Oekraïne niet binnen dagen gevallen is en alle leiders foei zeggen op tv, maar dat we nu onze eigen tekortkomingen zien en (hopelijk) wakker kunnen worden en er wat aan gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Russische luitenant-generaal die verantwoordelijk is voor het fiasco bij Voehledar krijgt promotie van Putin:
De Russische president Vladimir Poetin heeft luitenant-generaal Rustam Muradov gepromoveerd tot kolonel-generaal. Dat is opmerkelijk, want Muradov wordt als commandant van het oostelijke militaire district verantwoordelijk geacht voor de vreselijke verliezen van de afgelopen weken bij Voehledar in het zuidoosten van Oekraïne. Daar werden twee Russische elitebrigades gedecimeerd en 130 militaire voertuigen uitgeschakeld, waaronder 36 tanks.
Wagner zag Muradov liever dood, maar van het Kremlin krijgt hij dus promotie.
Muradov werd meteen met de vinger gewezen door de huurlingen van de Wagnergroep, die geen kans voorbij laten gaan om de Russische legerleiding op de korrel te nemen. Het aan Wagner gelinkte Telegramkanaal GREY ZONE schold Muradov de huid vol en bedreigde hem zelfs met de dood.

In Moskou werden de verliezen afgelopen weekend onder de mat geveegd door president Poetin zelf. Die verklaarde dat alles helemaal volgens plan verloopt en dat “de marine-infanterie momenteel functioneert zoals het hoort” en “heldhaftig vecht”. Zijn beslissing om Muradov te promoveren lijkt in dezelfde lijn te liggen. Het presidentieel decreet over de promotie werd gisteren gepubliceerd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:27
weten jullie of Musk de Starlink helemáál heeft afgesloten? of alleen een gedeelte?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing

We hadden het de laatste weken over het hoe en waarom van de strijd om Bakhmut. Combat veteranen reacts op YouTube plakt er nu een label op. De Fabian Strategy.

Verhelderend om te kijken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ursula von der Leyen roept op om de steun aan Oekraïne te verdubbelen, de EU kan desnoods overeenkomsten met wapenproducenten afsluiten.
Om de militaire steun aan Oekraïne op te voeren, overweegt de Europese Unie een samenwerking met de defensie-industrie. Dat zegt Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, op de grote veiligheidsconferentie in München. Oekraïne heeft de wapens en munitie nu hard nodig en daarom zou een overeenkomst nodig zijn.

,,We moeten doorgaan en de enorme steun aan Oekraïne verdubbelen om deze imperialistische plannen van Poetin volledig te laten falen", sprak Von der Leyen op de conferentie. Om die hulp te kunnen opschalen zegt ze bijvoorbeeld te denken aan een overeenkomst met wapenproducenten die de aankoop al voor de productie regelt.

Von der Leyen verwijst naar de manier waarop de EU de coronavaccins heeft aangekocht tijdens de pandemie. Door de aankoop al van tevoren te regelen kunnen producenten sneller investeren en meer wapens en munitie leveren. Ze benadrukte dat Europa niet maanden kan wachten tot de voorraden, die er in Oekraïne in hoog tempo doorheen geschoten worden, op het normale tempo weer bijgevuld worden.
De coronacrisis heeft laten zien dat als de EU de portemonnee opentrekt, er veel en snel mogelijk is.

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
Rishi Sunak (UK PM) heeft bij de veiligheidsconferentie in Munchen aangegeven dat het VK het eerste land zal zijn wat UA lange afstandswapens zal leveren.
De volledige tekst van zijn toespraak is hier te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:50:
Rishi Sunak (UK PM) heeft bij de veiligheidsconferentie in Munchen aangegeven dat het VK het eerste land zal zijn wat UA lange afstandswapens zal leveren.
De volledige tekst van zijn toespraak is hier te vinden.
Benieuwd wat het VK dan precies voor ogen heeft, want de GMLRS munitie en straks ook de GLSDB raketten van de VS vallen ook onder langeafstandswapens.

[edit]

Hij heeft het over "longer-range" wapens, dat is wel heel erg open voor interpretatie :p

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 18-02-2023 18:55 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:53:
[...]

Benieuwd wat het VK dan precies voor ogen heeft, want de GMLRS munitie en straks ook de GLSDB raketten van de VS vallen ook onder langeafstandswapens.

[edit]

Hij heeft het over "longer-range" wapens, dat is wel heel erg open voor interpretatie :p
Als het ervoor zorgt er deuren open gaan dan prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:53:
[...

[edit]

Heeft de UK de ergens ER gmlrs?
https://ukdefencejournal....nge-gmlrs-in-test-flight/

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Tijdje geleden las ik op telegram dat het mogelijk om Stormshadow ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne heeft weer een wensenlijstje klaar: clustermunitie en fosformunitie.
De Oekraïense buitenlandminister Dmitro Koeleba heeft de internationale gemeenschap op de jaarlijkse veiligheidsconferentie in München opgeroepen om clustermunitie aan zijn land te leveren. Volgens Koeleba is het gebruik van de munitie in Oekraïne legaal, aangezien het land zich nooit heeft aangesloten bij een internationaal verdrag dat het inzetten van zulke wapens verbiedt.

Koeleba vroeg naar de levering van onder meer clustermunitie en fosformunitie. Het gebruik daarvan is omstreden en wordt door heel wat landen verboden. Zo kan fosfor bij contact met de menselijke huid tot op het bot doorbranden. Clusterbommen bevatten dan weer tientallen kleinere explosieven die over een groot gebied worden verspreid en willekeurig slachtoffers maken. Niet alle munitie komt echter tot ontploffing. Een deel ervan belandt in de grond en kan jaren nadien nog burgers verwonden of doden.

In de marge van de veiligheidsconferentie zei Koeleba dat als Oekraïne de omstreden munitie gaat gebruiken, die uitsluitend tegen het Russische leger zal worden ingezet.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

XWB schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:43:
Oekraïne heeft weer een wensenlijstje klaar: clustermunitie en fosformunitie.

[...]
Fosfor artillerie hebben wij ook gewoon in NL toen ik voorwaartse waarnemer was. Je mag het alleen niet gebruiken tegen uitgestegen infanterie maar tegen voertuigen wel.

Of het moet sindsdien zijn verandert, dat heb ik niet bijgehouden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 23:09

pro_6or

amateur_60r

Hippocampus schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:00:
[...]

Beetje onduidelijk wat je wil zeggen zo. Zin om uit te leggen?
Je eindigt je relaas met “ Ik kan me voorstellen dat het de haat tegen Oekraïne (en NATO) enkel groter maakt.”
Dat stukje alleen is al de omgekeerde wereld. Jij valt mijn huis binnen, verkracht mijn vrouw en dood mijn kinderen en wanneer ik dan terug vecht moet ik me zorgen gaan maken of jouw vrouw en kinderen mij zullen gaan haten. Dat is de omgekeerde wereld.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:21
Tens schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Een gebied waar bekend is dat er mijnen liggen wordt verboden gebied totdat demining klaar is.
Zelfde probleem is er overigens met niet geëxplodeerde vliegtuigbommen btw, nu nog steeds met WW2 bommen. Zelfs nog hele gebieden uit WW1 in Frankrijk zijn verboden vanwege explosiegevaar.

Wikipedia: Demining
Die zone rouge in Frankrijk is natuurlijk niet alleen vanwege explosiegevaar. Dat gebied ligt zo vol met menselijke resten, chemisch materiaal (chloor, lood en arseen) en lekkende gasbommen dat het ongelooflijk dom zou zijn daar ook maar iets te doen. Er zitten zelfs gebieden tussen waar gas moeite heeft met groeien op sommige plekken vanwege de enorme hoeveelheid arseen in de grond.'

Het is overigens ook niet zo dat het compleet verboden is daar rond te lopen in de zone rouge. Het meeste mag je gewoon rondlopen als je daar idioot genoeg voor bent. Overigens ook zo in Nederland na de oorlog hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:00

Snow_King

Konijn is stoer!

eppie schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:31:
Tijdje geleden las ik op telegram dat het mogelijk om Stormshadow ging.
De vraag is dan hoe veel de UK daar van heeft.

Op de Krim kan UA er van alles mee uithalen (brug?), maar is er voldoende.

Dat is met al deze leveringen de vraag.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 22:49

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist veel reacties naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst. Deze groep reacties betrof een discussie over hoe de eindfase van de oorlog zou kunnen verlopen.

De Moderatie is gevraagd of het geen tijd wordt voor een endgame topic. Hierover is in een eerder stadium al gesproken. Besloten is om dat vooralsnog niet te doen, omdat een dergelijk topic te lastig is af te bakenen. Het is allemaal nog te speculatief. Het zou een soort kopie van Russisch westerse verhoudingen worden, met veel overlap.

Ondanks dat dergelijke toekomstscenario's speculatief zijn valt het mij ook op dat in maar weinig reacties moeite wordt gedaan om de reactie te onderbouwen met feitenmateriaal. Ondanks het speculatieve karakter van een dergelijk toekomstscenario kan je nog wel de huidige situatie extrapoleren naar de toekomst. Om te beginnen kan je dan met onderbouwing de huidige situatie vaststellen.

Een reactie met een dergelijke onderbouwing kan ook betere reacties terugverwachten.
Nu blijft het wat hangen in "Stel eens dat dit zou gebeuren?"
Waarop de logische reactie dan wordt "Waarom denk je dat dit zou gebeuren?"

Met toekomst scenario's kunnen we ook heel weinig. Los van alles zouden we onze volledige energie al kunnen botvieren op het goed vaststellen en beschrijven van de huidige situatie. Er zijn veel meer bronnen aan te boren dan dat we hier zien langskomen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid