Om 2024 interessanter te maken hoop ik vanaf vandaag van harte dat Hamilton Perez inhaalt voor het WDCChocoball schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:13:
[...]
Marko die eerder aangaf dat Perez voor 2024 behouden blijft gaf in Qatar een twijfelend antwoord op de vraag wat als Perez geen 2e wordt. Van Perez wordt minimaal verwacht dat hij 2e in het kampioenschap wordt om zijn stoeltje te behouden. Anders bestaat de kans dat Ricciardo alsnog doorstroomt naar Red Bull en dat Lawson instapt bij Alpha Tauri.
Thanks, heb het daar ook geplaatst.Hann1BaL schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:
[...]
Dit is misschien een beter topic voor je vraag:
[F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Daarom baalde ik zondag ook dat Lewis zichzelf elimineerde...had de strijd om P2 (en mogelijk sillyseason voor 2024) een stuk interessanter gemaakt.Requiem19 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:27:
[...]
Om 2024 interessanter te maken hoop ik vanaf vandaag van harte dat Hamilton Perez inhaalt voor het WDC.
Groetjes
FTFY:Requiem19 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:27:
Om 2024 interessanter te maken hoop ik vanaf vandaag van harte dat Hamilton Perez inhaalt voor het WDC.
Om 2024 interessanter te maken hoop ik vanaf vandaag van harte dat Hamilton Norris Perez inhaalt voor het WDC
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Je bedoelt dat 2023 dan interessanter wordt denk ik?Tripl3 D schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:02:
[...]
FTFY:![]()
Om 2024 interessanter te maken hoop ik vanaf vandaag van harte dat Hamilton Norris Perez inhaalt voor het WDC
Ook!Requiem19 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:03:
Je bedoelt dat 2023 dan interessanter wordt denk ik?
Als Norris zo veel punten blijft pakken dat hij zelfs Perez in haalt, dan betekend dat dat Verstappen volgend seizoen (=2024) niet zomaar even kampioen wordt, maar gedegen concurrentie heeft. Of alle coureurs tussen Verstappen en Norris zouden nu iedere komende race uit moeten vallen, dan is dat niet zo.Requiem19 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:14:
En hoe zou dat dan 2024 interessanter maken?
Ik heb het idee dat ik even het punt mis
Mjah, weet niet of je zomaar die correlatie kunt maken tussen de snelheid in 2023 en 2024.Tripl3 D schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:18:
[...]
Als Norris zo veel punten blijft pakken dat hij zelfs Perez in haalt, dan betekend dat dat Verstappen volgend seizoen (=2024) niet zomaar even kampioen wordt, maar gedegen concurrentie heeft. Of alle coureurs tussen Verstappen en Norris zouden nu iedere komende race uit moeten vallen, dan is dat niet zo.
RB heeft de luxe om al wat langere tijd na te denken over de 2024 auto, terwijl Mclaren relatief veel tijd geïnvesteerd heeft in 2023.
Daarnaast: hoe hoger Mclaren eindigt in 2023, hoe minder windtunnel tijd ze ook hebben in 2024. Denk juist dat het voor Mclaren gunstiger is om lager te eindigen.
Als RIC de rest van het seizoen rijdt, heeft hij sowieso 2 races in USA: Las Vegas (16-18 november) en COTA (20-22 oktober).himlims_ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:06:
Geloof van wel, maar of Daniel er nog iets van kan maken [..] ben bang dat dit zijn laatste USA race gaat worden
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 11-10-2023 11:49 ]
Ik denk dat RBR wel laat zien dat dat best relatief is, gezien RBR dit jaar ook minder windtunnel tijd had (WDC van 2022) tov 2022 (omdat Mercedes in 2021 constructeurs kampioen was) en RBR in 2023 ook met een redelijk onverslaanbare auto op de proppen is gekomen.Requiem19 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:21:
Daarnaast: hoe hoger Mclaren eindigt in 2023, hoe minder windtunnel tijd ze ook hebben in 2024. Denk juist dat het voor Mclaren gunstiger is om lager te eindigen.
Tjah N=1.CH4OS schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:24:
[...]
Ik denk dat RBR wel laat zien dat dat best relatief is, gezien RBR dit jaar ook minder windtunnel tijd had (WDC van 2022) tov 2022 (omdat Mercedes in 2021 constructeurs kampioen was) en RBR in 2023 ook met een redelijk onverslaanbare auto op de proppen is gekomen.
Met meer windtunnel tijd had RB wellicht nog een betere auto gehad. Daarnaast werkt Newey ook nog steeds met een schetsbord en is hij conceptueel sterk, waardoor ze vrij snel de goede richting in gaan. Andere teams hebben meer tijd nodig om alle verschillende concepten te testen in de windtunnel (en gaan dan alsnog de verkeerde kant op..).
RB heeft op dit moment een vrij grote voorsprong qua aero concept icm ride height control. Niet de meeste peak downforce, maar wel de meeste controle over de airflow over de vloer en diffuser. Daarom ook verreweg het sterkste qua bandenslijtage.
Je kon in Qatar mooi zien dat RB's racepace voordeel grotendeels verdampt als bandenslijtage geen rol speelt. Door de verplichte drie stops kon iedereen de hele race pushen en was met name Norris min of meer even snel qua race pace.
Lang verhaal kort: RB heeft minder last van de beperkte windtunneltijd tov andere teams en RB heeft een conceptuele voorsprong. Zodra andere teams dichterbij gaan komen gaat ook RB het gebrek aan windtunnel tijd voelen.
Die hebben momenteel Drugovic op de bank zitten (F2 kampioen 2022), die zie ik eerder in de AM instappen dan een willekeurige andere rookie.Maasluip schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Lawson naar AM als Ricciardo weer terug is?
Dat Tsunoda tzt gaat instappen in een AM zie ik ook pas gebeuren als AM met Honda rijdt, en als Alonso met pensioen is of Drugovic tegenvalt.
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen. Natuurlijk is het er maar 1 die er last van heeft en dat is RBR zelf, andere teams krijgen meer tijd, dus ik begrijp niet wat je hiermee zeggen wilt.
Mij gaat het erom dat zij dus met de beperkte tijd die ze hierdoor al hadden (en daar bovenop de extra straf vanwege overschrijden van het budget plafond!) alsnog een goede auto hebben hebben neergezet en kunnen updaten.
De andere teams kunnen natuurlijk in theorie grotere stappen maken doordat zij meer testtijd hebben. Hoe er ontworpen wordt maakt natuurlijk niets uit voor de windtunneltijd die de teams hebben, de windtunnel tijd is immers puur de tijd die men heeft om te testen, dat limiteert de tijd voor ontwerpen natuurlijk niet.
Wanneer RB volgend jaar dus weer wat meer tijd heeft (doordat de straf van de budgetcap uitgezeten is) zullen we dus pas echt wat gaan zien hoeveel effect de testtijd in de windtunnel daadwerkelijk heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 11-10-2023 11:48 ]
N=1 betekent dat je vaak geen harde conclusies kunt afleiden uit 1 voorbeeld.CH4OS schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:45:
[...]
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen. Natuurlijk is het er maar 1 die er last van heeft en dat is RBR zelf, andere teams krijgen meer tijd, dus ik begrijp niet wat je hiermee zeggen wilt.
Mij gaat het erom dat zij dus met de beperkte tijd die ze hierdoor al hadden (en daar bovenop de extra straf vanwege overschrijden van het budget plafond!) alsnog een goede auto hebben hebben neergezet en kunnen updaten.
De andere teams kunnen natuurlijk in theorie grotere stappen maken doordat zij meer testtijd hebben. Hoe er ontworpen wordt maakt natuurlijk niets uit voor de windtunneltijd die de teams hebben, de windtunnel tijd is immers puur de tijd die men heeft om te testen, dat limiteert de tijd voor ontwerpen natuurlijk niet.
Wanneer RB volgend jaar dus weer wat meer tijd heeft (doordat de straf van de budgetcap uitgezeten is) zullen we dus pas echt wat gaan zien hoeveel effect de testtijd in de windtunnel daadwerkelijk heeft.
Verder heb ik de rest van je punten al toegelicht in mijn eerdere post. RB (/Newey) werkt iets anders dan andere designers waardoor er minder validatie tijd nodig is in de windtunnel.
FIA is rustig aan bezig om wat druk op te voeren richting FOM aangaande 11e team:
https://www.motorsport.co...ays-ben-sulayem/10531501/FIA president Mohammed Ben Sulayem is optimistic Andretti’s Formula 1 entry will be approved by FOM, as he dismissed fears of court action or a war erupting between series bosses.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja, een elfde (en misschien twaalfde) team zou super zijn! Maar huidige teams hebben dan iets minder aandacht en zijn tegen. Dus ben benieuwd waar dit eindigt.YakuzA schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:22:
FIA is rustig aan bezig om wat druk op te voeren richting FOM aangaande 11e team:
[...]
https://www.motorsport.co...ays-ben-sulayem/10531501/
Eind deze maand zit de 10% ATR straf voor Red Bull er op en gaan ze van 63% weer terug naar 70% limiet op areo testtijd. Daarmee krijgen ze iets meer windtunneltijd en CFD simulaties weer terug minus wat ze al verbruikt hebben vanaf juli tot en met oktober.
De afleveringen van Race Cafe kan je op You Tube terug kijken. Meestal komt de aflevering van vrijdag avond eind van de zaterdagmiddag op YT. Kijk zelf ook nooit live omdat het zo laat is na een week hard werken....Maasluip schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:51:
Dan Lawson naar AT. Hebben ze daar Lawson en Ricciardo om druk op Perez te zetten.
Ik kijk tegenwoordig geen Ziggo Race cafe meer omdat dat niet in de natuurlijke flow valt, maar hebben ze daar al een bord gemaakt wie volgend jaar waar rijdt?
En als antwoord: alleen het plekje bij Williams staat volgens mij nog open.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Eigenlijk is het een strijd wie nu de baas is over Formule 1.kraanwagen schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:30:
[...]
Ja, een elfde (en misschien twaalfde) team zou super zijn! Maar huidige teams hebben dan iets minder aandacht en zijn tegen. Dus ben benieuwd waar dit eindigt.
FIA president Ben Sulayem is voor meer teams en minder races. De FOM laat vooral de teams reageren dat ze geen 11e team willen want geen toegevoegde waarde. De eigenaar van Rodin die niet door de FIA is toegelaten heeft al laten weten dat het hele 'meerwaarde' verhaal onzin is. Teams zijn gewoon bang punten, (prijzen)geld en personeel te verliezen.
De FOM kan om dezelfde redenen als de FIA een 11e team niet weigeren en zal proberen het proces zo lang mogelijk te rekken. Nu staat in het concorde agreement dat het entreegeld 200 miljoen dollar is. In 2024 willen ze een nieuwe concord agreement onderhandelen en het entreegeld opdrijven tot 600 miljoen of zelfs een miljard. Dit entreegeld (dilution fee) is een vergoeding aan de huidige teams om hun voor meerdere jaren te compenseren voor minder prijzengeld maar ook als afschrikmiddel want naast dit bedrag moet een 11e team ook nog investeren in fabrieken, infrastructuur en personeel.
De top 10 krijgt geld uit de pot.kraanwagen schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:30:
[...]
Ja, een elfde (en misschien twaalfde) team zou super zijn! Maar huidige teams hebben dan iets minder aandacht en zijn tegen. Dus ben benieuwd waar dit eindigt.
Als je dan ineens 11e kan worden, krijg je geen geld uit de pot.
Je kan de regels aanpassen ("Ieder team wat meedoet krijgt n.a.v. positie en aantal races een navenant deel van het geld") maar dan krijg je alsnog minder geld en dat willen ze niet.
ping 127.212.23.124
Is prima op te lossen, Q3 Q1 in twee splitsen. Daarna helemaal geen probleem meer. Je kan zelfs 12 teams laten meedoen.drfruit schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:30:
Kun je je voorstellen hoe erg die opstoppingen worden in de kwali als er nog twee wagens bij komen?
En dan ook nog enkel op de kortere tracks, op lange tracks (Spa) is er plaats genoeg om 22 of 24 wagens de baan op te sturen. Vooropgesteld dat die ook nooit allemaal tegelijk op de baan zijn.
Ik verkies ook liever meer teams en minder races
Hoe werkt dit trouwens moet je de tijd linear elke maand opmaken? Of mocht RedBull ook wachten tot die straf voorbij was en de volledige 70% nu in de laatste 2,5 maand van 2023 gebruiken?Chocoball schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:31:
Eind deze maand zit de 10% ATR straf voor Red Bull er op en gaan ze van 63% weer terug naar 70% limiet op areo testtijd. Daarmee krijgen ze iets meer windtunneltijd en CFD simulaties weer terug minus wat ze al verbruikt hebben vanaf juli tot en met oktober.
[Afbeelding]
Vraag me af in hoeverre ze er echt iets van gemerkt hebben. Dit seizoen zijn ze oppermachtig dus zijn ze niet al (heel) lang bezig om de schaarse tijd die ze hebben voor volgend jaar in te zetten?Chocoball schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:31:
[Afbeelding]
F1 heeft heel lang een startveld van 26 auto's gehad. In de jaren 80 had je zelfs pre kwalificaties. Het is vooral teruggelopen naar 20 auto's omdat er teams failliet gingen dan dat er geen ruimte was. Nu zijn de teams aan 20 auto's gewend en willen ze niet meer terug naar meer. Maar dat is eigenlijk onzin en puur eigenbelang zoals hierboven ook al aangegeven.drfruit schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:30:
Kun je je voorstellen hoe erg die opstoppingen worden in de kwali als er nog twee wagens bij komen?
Ik denk toch meer dan je denkt en er uitgesproken wordt. Mercedes en McLaren komen steeds dichterbij. Je kunt wel roepen dat er niets aan de hand is voor de buitenwereld en we zijn al met 2024++ bezig ... maar je wilt ook nu performen alleen je maakt de concurrentie niet wijzer.JEightyFive schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Vraag me af in hoeverre ze er echt iets van gemerkt hebben. Dit seizoen zijn ze oppermachtig dus zijn ze niet al (heel) lang bezig om de schaarse tijd die ze hebben voor volgend jaar in te zetten?
... gecensureerd ...
Precies dit.Tomcatter_31 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:49:
[...]
F1 heeft heel lang een startveld van 26 auto's gehad. In de jaren 80 had je zelfs pre kwalificaties. Het is vooral teruggelopen naar 20 auto's omdat er teams failliet gingen dan dat er geen ruimte was. Nu zijn de teams aan 20 auto's gewend en willen ze niet meer terug naar meer. Maar dat is eigenlijk onzin en puur eigenbelang zoals hierboven ook al aangegeven.
En in de recentere historie: Ik kan me niet herinneren dat het in de tijd van Marussia, Manor, HRT etc. zo'n heisa opleverde. En bovendien, uiteindelijk heeft de gevestigde orde niet echt veel te duchten gehad van deze teams. Misschien dat men bang is dat er deze keer wel een nieuw team aanklopt dat de boel in de war kan schoppen?
Dat zijn de regels uit het concorde agreement, en die zijn niet openbaar. Dus dit kun je niet zo stellig zeggen.pjottum schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:01:
[...]
De top 10 krijgt geld uit de pot.
Als je dan ineens 11e kan worden, krijg je geen geld uit de pot.
Dat zal waarschijnlijk wel waar zijn.Je kan de regels aanpassen ("Ieder team wat meedoet krijgt n.a.v. positie en aantal races een navenant deel van het geld") maar dan krijg je alsnog minder geld en dat willen ze niet.
Signatures zijn voor boomers.
Er zal geen verplichting per maand zijn want bij de onderste teams is het maar de vraag of ze zoveel windtunnel tests of CFD simulaties kunnen uitvoeren, betalen of nodig hebben.L-VIS schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:44:
[...]
Hoe werkt dit trouwens moet je de tijd linear elke maand opmaken? Of mocht RedBull ook wachten tot die straf voorbij was en de volledige 70% nu in de laatste 2,5 maand van 2023 gebruiken?
Sinds vorig jaar oktober moest Red Bull werken met het principe dat een idee al geslaagd moest zijn voordat het de windtunnel of simulatie in ging. Aangezien de RB18 al goed was is de vraag hoeveel ontwikkeling Red Bull nodig zal hebben gehad.JEightyFive schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Vraag me af in hoeverre ze er echt iets van gemerkt hebben. Dit seizoen zijn ze oppermachtig dus zijn ze niet al (heel) lang bezig om de schaarse tijd die ze hebben voor volgend jaar in te zetten?
De ontwikkeling van de RB19 was meen ik al in augustus gestaakt en zal alle beschikbare tijd en simulaties sindsdien besteed zijn aan de 2024 wagen.
Maar ze willen toch ook een nieuw Concorde agreement. Waarbij teams meer inleggen. Dan kan je ook zeggen als het nu is dat team 1 100 miljoen krijgt en team 10 10 miljoen dat alles doorschuift en team 1 110 miljoen krijgt en team 11 10 miljoen.Maasluip schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:57:
[...]
Dat zijn de regels uit het concorde agreement, en die zijn niet openbaar. Dus dit kun je niet zo stellig zeggen.
[...]
Dat zal waarschijnlijk wel waar zijn.
Overigens zijn de auto’s ook een stuk groter geworden dus helemaal eerlijk is de vergelijking met vroeger niet.
Helmut roert zich. Geen keiharde uitspraken met de gp van mexico op komst (hij wil ook weer veilig thuiskomen
) maar het interview gaat wel een richting op.
https://gp33.nl/f1-nieuws...eeft-een-ander-team-nodig
Ze zijn een beetje gegroeid sinds 2014Shinji schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
Overigens zijn de auto’s ook een stuk groter geworden dus helemaal eerlijk is de vergelijking met vroeger niet.
Clickbait. Helmut zegt (bijna) niets. Het is Berger die het zegt.stylezzz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:08:
Helmut roert zich. Geen keiharde uitspraken met de gp van mexico op komst (hij wil ook weer veilig thuiskomen) maar het interview gaat wel een richting op.
Signatures zijn voor boomers.
Ik had begrepen dat de toewijzing van het aantal CFD-objecten en minuten windtunnel per ATR periode ook verder onderverdeeld is, zodat ongebruikte ruimte niet onbeperkt opgespaard kan worden tot het einde van een periode.
Ik kan dit niet meer terugvinden, dus neem het met een paar kilo zout.
Ik kan dit niet meer terugvinden, dus neem het met een paar kilo zout.
Bedoel je niet Q1?Amos_x schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:38:
Is prima op te lossen, Q3 in twee splitsen. Daarna helemaal geen probleem meer. Je kan zelfs 12 teams laten meedoen.
Dat klopt, maar de auto's waren wel een stukje kleiner toen.Tomcatter_31 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:49:
F1 heeft heel lang een startveld van 26 auto's gehad
En ook RB nu weer groene cijfers, nog los van de miljarden aan marketing exposure waar het ze eigenlijk om gaat:YakuzA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:15:
"F1 equals profit" lijkt het nieuwe credo te worden
[...]
https://www.motorsport.co...ed-474m-in-2022/10531180/
https://www.motorsport.co...of-385m-in-2022/10531570/RBT declared a turnover of £385.6m, an increase of 13% on the previous year’s figure of £341.9m, while profit after tax rose from £8.6m to £13.4m.
PSN
wel grappig, rijder tov achteras is vrijwel gelijk gebleven.Chocoball schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:10:
[...]
Ze zijn een beetje gegroeid sinds 2014
[Afbeelding]
Dacht altijd dat juist de motor langer was geworden, maar dat is blijkbaar de neus die veel verder doorgaat.
PSN
Goed lezen. Helmut zegt wel degelijk wat.Maasluip schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:11:
[...]
Clickbait. Helmut zegt (bijna) niets. Het is Berger die het zegt.
Deze kwam ik ook nog tegen. Het is dat er geen realistische opvolger klaar staat, anders had perez allang een probleem gehad.Maasluip schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:11:
[...]
Clickbait. Helmut zegt (bijna) niets. Het is Berger die het zegt.
https://nl.motorsport.com...ef-sergio-perez/10531499/
En dan is er een plensbui. Welke van de teams laat jij daar de dupe van worden?Amos_x schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Is prima op te lossen, Q3 in twee splitsen. Daarna helemaal geen probleem meer. Je kan zelfs 12 teams laten meedoen.
"When you grow up your heart dies"
Geen: de top 8 per Q1 gaat door naar Q2 (3 afvallers per groep). Dan hebben de coureurs onderling dezelfde omstandigheden. Daarbij splits je elk team op, zodat elk F1 team in de twee groepen vertegenwoordigd is. Heb je daar ook geen mazzel/ pech mee om als enkele Alfa Romeo bij 2 Red Bulls terecht te komen.sjaool schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:57:
[...]
En dan is er een plensbui. Welke van de teams laat jij daar de dupe van worden?
Bij Q2 komt de top 16 bij elkaar en is het weer Business as usual.
Maar goed, dit is een oplossing voor een probleem wat (nog) niet eens bestaat, of zal bestaan.
Tja, huidige quali opzet is mij nooit goed bevallen.
Blijft altijd soort van: 1 rondje, wachten, op het laatst allemaal nog een rondje en klagen dat iedereen elkaar ophoudt of in de weg rijdt bij een snelle ronde. Zelfs met minder auto's zie ik dit probleem niet verdwijnen.
Vroeger was het gewoon een uur. En dan kies je als team zelf maar de beste tijd om naar buiten te gaan, zonder gemekker dat je opgehouden wordt omdat men in in-/outlaps extreem langzaam rijden.
En als het nu toch nagenoeg omstebeurt een rondje rijden is, dan kun je bijna net zo goed naar Indy-style(denk ik) gaan: omstebeurt naar buiten en een vrije baan. Haalt ook wel spanning weg, maar ook hoop gezever.
En denk sowieso dat hoop mensen een verschillende stijl van kwalificatie prefereren, waardoor er altijd een hoop ontevreden zijn.
Blijft altijd soort van: 1 rondje, wachten, op het laatst allemaal nog een rondje en klagen dat iedereen elkaar ophoudt of in de weg rijdt bij een snelle ronde. Zelfs met minder auto's zie ik dit probleem niet verdwijnen.
Vroeger was het gewoon een uur. En dan kies je als team zelf maar de beste tijd om naar buiten te gaan, zonder gemekker dat je opgehouden wordt omdat men in in-/outlaps extreem langzaam rijden.
En als het nu toch nagenoeg omstebeurt een rondje rijden is, dan kun je bijna net zo goed naar Indy-style(denk ik) gaan: omstebeurt naar buiten en een vrije baan. Haalt ook wel spanning weg, maar ook hoop gezever.
En denk sowieso dat hoop mensen een verschillende stijl van kwalificatie prefereren, waardoor er altijd een hoop ontevreden zijn.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Met de huidige Formule 1 zijn dingen te veel veranderd, track evolution is zodanig toegenomen (deels door stratencircuits, deels door circuits die verder nooit meer gebruikt worden) dat in het oude format ook iedereen 1 rondje doet en vervolgens wacht tot het einde van de sessie om dan nog 1 rondje te zetten.
Dat is ook gelijk het probleem als je een Indy of Formule E stijl kwalificatie op wil zetten, de evolutie zorgt ervoor dat degene die aan het eind gaat een voordeel heeft (tenzij de weersomstandigheden ernstig veranderen).
Dit is ook hoe Jos Verstappen destijds de snelste was met een Minardi en Hülkenberg zijn pole position kon pakken in 2010.
Dat is ook gelijk het probleem als je een Indy of Formule E stijl kwalificatie op wil zetten, de evolutie zorgt ervoor dat degene die aan het eind gaat een voordeel heeft (tenzij de weersomstandigheden ernstig veranderen).
Dit is ook hoe Jos Verstappen destijds de snelste was met een Minardi en Hülkenberg zijn pole position kon pakken in 2010.
Vroeger kon het best saai zijn. Als het na een kwartier begon te regenen kwam er niemand meer op de baan. Naar dat formaat gaan ze nooit meer terug.VincentG schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:07:
Aan het huidige formaat kan wel wat gesleuteld worden om de chaos op het eind wat te verminderen. Een wat strakkere minimum rondetijd in combinatie met een verkeerslicht aan het eind van de pitstraat waarmee een gap van zeg 5 seconden tussen vertrekkende auto's wordt gecreëerd bijvoorbeeld.
Loop je de kans dat je niet meer rond komt als je te laat in de file aansluit, maar dan had je maar eerder weg moeten gaan
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik vind het jammer dat de sprint qualification gewoon exact hetzelfde is maar net iets korter. Daar hadden ze wat meer kunnen experimenteren. Bijvoorbeeld elke minuut valt de laatste/langzaamste af of iets van die strekking.
Dat hebben ze in 2016 geprobeerd. Was niet zo'n succes dus na twee races ging men weer terug naar het oude (en huidige) format.Shinji schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:21:
Ik vind het jammer dat de sprint qualification gewoon exact hetzelfde is maar net iets korter. Daar hadden ze wat meer kunnen experimenteren. Bijvoorbeeld elke minuut valt de laatste/langzaamste af of iets van die strekking.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Hopeloos kansloos format was dat.Shinji schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:21:
Misschien dat ze een 1 lap shootout kunnen doen oid. Maar dan krijg je weer gemier zoals hierboven aangestipt over de rijder volgorde ivm vieze baan.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 11-10-2023 19:07 ]
PSN
Het geluid is alleen verdwenenChocoball schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:10:
[...]
Ze zijn een beetje gegroeid sinds 2014
[Afbeelding]
YouTube: Fernando Alonso Reunited With Renault R25 | 2020 Abu Dhabi Grand Prix
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Misschien kunnen ze proberen vanaf 100 meter een pirelliband onder de rok van Bin Salman door te rollen. En dan starten in volgorde van hoe dichtbij je komt.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Das een jurk.DirtyBird schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:56:
Misschien kunnen ze proberen vanaf 100 meter een pirelliband onder de rok van Bin Salman door te rollen. En dan starten in volgorde van hoe dichtbij je komt.
Een rok zou bij Jackie Steward zijn
PSN
@YakuzA dat is een kilt
Waarom zou een team er ooit voor kiezen om op een niet ideaal moment naar buiten te gaan tijdens dat uur?VincentG schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:07:
Van alle Q formats die ik heb gezien is de huidige opzet toch echt het best. 1 voor 1 was best spannend maar niet eerlijk en je zit dan toch lang naar veldopvulling te kijken wachtend op de "top". 1 lange Q sessie is 50min saai en daarna chaos. En de volle tanks eerst leeg moeten rijden onzin is gelukkig ook weg.
I served in a company of heroes.
Ondanks dit dit helaas de laatste is van het seizoen voor Lollipopman is hij weer briljant....
Cogitationis poenam nemo patitur
Klopt. Misschien wel de beste. Checo die denkt dat het nog steeds gaat over het aantal overtakes..... Russel zijn eigen roem. Nagel knippende Max. Aan het eind HAM die constant de track oversteekt..... En nog veel meer.Bullet NL schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:06:
[YouTube: Qatar GP 2023 | Highlights | Formula 1 Animated Comedy (Season finale episode)]
Ondanks dit dit helaas de laatste is van het seizoen voor Lollipopman is hij weer briljant....
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
offtopic, dit hoort in F1 randzaken
[ Voor 82% gewijzigd door Remy op 12-10-2023 23:31 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
1.9% positieve bijdrage aan een betere wereld..? Daar is minister Rob Jetten jaloers op!alexbl69 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:34:
Verhelderend filmpje over greenwashing door bedrijven, waarbij als eerste de Formule 1 wordt behandeld.
[YouTube: Why We Get Greenwashing Instead of Better Products? The Right to Repair and Rationalism]
Verwijderd
Volgorde is toch niet zo moeilijk? Op basis van laatste gp uitslag. Eerdtr gefinisht start als eerste in de qualy. Hou je het ook nog wat spannender
Haha. Dit is precies hoe ik Russel zie. Spot on!Bullet NL schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:06:
[YouTube: Qatar GP 2023 | Highlights | Formula 1 Animated Comedy (Season finale episode)]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
In ander nieuws Bernie moet geld ophoesten https://nos.nl/artikel/24...geeft-belastingfraude-toe
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Dat staat al in het randzaken-topic, waar het hoort. Bernie heeft volgens mij niks meer met 2023 te maken.
Het is heel simpel. Waar ergens iets "groener" wordt gemaakt wordt er ergens anders iets "grijzer". Wat we niet zien is er niet.alexbl69 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:34:
Verhelderend filmpje over greenwashing door bedrijven, waarbij als eerste de Formule 1 wordt behandeld.
[YouTube: Why We Get Greenwashing Instead of Better Products? The Right to Repair and Rationalism]
"When you grow up your heart dies"
Einde oeffening perez? https://www.reddit.com/r/...ce_his_retirement_during/
Chique.... als we dat verhaal geloven houd hij de eer aan zichzelf. We zullen zien.
Zoals ik eerder al zei lijkt het me inderdaad voor Perez beter. Op het moment dat je professionele hulp zoekt omdat je veel fouten maakt en je niet kunt meten met je teamgenoot, is het beter om er zelf mee te stoppen. Vind ik dan. Met zo een mentale problemen is dat wel verstandig. En geen schande ook, hij is ook maar een mens.
Uiteraard. Niks menselijks is hem vreemd. Maar gezien zijn eer, lijkt me dit een betere oplossing als dat Helmut weer op zijn eigen weergaloze wijze de stekker eruit trekt.dawg schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:59:
[...]
Zoals ik eerder al zei lijkt het me inderdaad voor Perez beter. Op het moment dat je professionele hulp zoekt omdat je veel fouten maakt en je niet kunt meten met je teamgenoot, is het beter om er zelf mee te stoppen. Vind ik dan. Met zo een mentale problemen is dat wel verstandig. En geen schande ook, hij is ook maar een mens.
Als ik het even goed lees, staat er in het gerucht dat Perez tijdens het weekend van Japan verteld was dat hij in 2024 niet voor Red Bull zal rijden. Dan is het niet helemaal zelf de stekker eruit trekken natuurlijk.
….en dan rijst (alweer) de grote vraag, wie rijdt er dan wel voor RB 2024?mavamal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:28:
Als ik het even goed lees, staat er in het gerucht dat Perez tijdens het weekend van Japan verteld was dat hij in 2024 niet voor Red Bull zal rijden. Dan is het niet helemaal zelf de stekker eruit trekken natuurlijk.
Ze hinten publiekelijk dat ze Norris wel willen hebben, maar die zit vast. (Wat zou dat een stunt zijn.)
Toch een jaartje Ricciardo dan?
Hint: Norris uitruilen voor RB Powertrains motoren in 2026, met de naam Toyota..... Japanse rijder voor McLarenZeromaNoiS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:18:
[...]
….en dan rijst (alweer) de grote vraag, wie rijdt er dan wel voor RB 2024?
Ze hinten publiekelijk dat ze Norris wel willen hebben, maar die zit vast. (Wat zou dat een stunt zijn.)
Cogitationis poenam nemo patitur
Gasly was destijds uitgesloten omdat hij zich in zijn tijd bij het hoofdteam kennelijk bij een aantal mensen onmogelijk heeft gemaakt. Perez is wat lastiger om naar AT te degraderen omdat hij niet in de RB pijplijn zat, maar wellicht nemen ze iets minder peak performance wel voor lief als daarmee de sfeer weer beter wordt.
Wat denk ik ook meespeelt: Red Bull lijkt zijn voorsprong een beetje kwijt te raken. Ik denk dat dat komt omdat ze zo min mogelijk updates brengen. Heel simpel gezegd: ze doen nu wat ze nodig hebben om hun doelen te halen (en ik denk dat die binnen zijn), en houden de updates die ze daarvoor nog niet nodig hebben, voor volgend seizoen. Ze kunnen het zich inmiddels permitteren om een race minder te winnen, hoewel ze het ook niet helemaal weg zullen willen geven.Requiem19 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Mjah, weet niet of je zomaar die correlatie kunt maken tussen de snelheid in 2023 en 2024.
RB heeft de luxe om al wat langere tijd na te denken over de 2024 auto, terwijl Mclaren relatief veel tijd geïnvesteerd heeft in 2023.
Als je een update nu brengt, hebben de anderen de hele winter de tijd om het principe ervan te bestuderen en het na te bouwen. Als je ze bewaart en aan het begin van het nieuwe seizoen weer een grotere stap maakt, heeft de rest weer langer nodig om op hetzelfde niveau te komen.
Maar die motoren gaan ontwikkeld worden samen met Ford en ook onder die naam ingezet worden, denk niet dat die het leuk vinden als RBPT ze dan ook als Toyota gaan verkopen...Bullet NL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:29:
[...]
Hint: Norris uitruilen voor RB Powertrains motoren in 2026, met de naam Toyota..... Japanse rijder voor McLaren
En dan komen die updates ook niet onder costcap van dit seizoen, als ik het goed heb begrepen.Wild Chocolate schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:33:
[...]
Heel simpel gezegd: ze doen nu wat ze nodig hebben om hun doelen te halen (en ik denk dat die binnen zijn), en houden de updates die ze daarvoor nog niet nodig hebben, voor volgend seizoen.
Misschien lacht hij vanwege de afkoopsom en commissie
De kosten die ze maken in dit jaar worden allemaal meegeteld bij de cost cap van dit seizoen. Mochten ze nog niets produceren en dat pas volgend jaar doen dan is dat inderdaad kosten voor volgend jaar. Volgens mij is het juist beter om die kosten nu te pakken, zodat je volgend jaar meer ruimte hebt in je budget om stappen te zetten.Toke_gt schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
En dan komen die updates ook niet onder costcap van dit seizoen, als ik het goed heb begrepen.
Klopt, maar je hebt ook 5 weekenden om te kijken of het ook echt werkt. Als je beperkte windtunneltijd hebt, dan is dat best een aantrekkelijk perspectief wellicht?Wild Chocolate schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:33:
[...]
Als je een update nu brengt, hebben de anderen de hele winter de tijd om het principe ervan te bestuderen en het na te bouwen. Als je ze bewaart en aan het begin van het nieuwe seizoen weer een grotere stap maakt, heeft de rest weer langer nodig om op hetzelfde niveau te komen.
Volgens mij tellen alleen de onderdelen die ook daadwerkelijk op de auto gezet worden onder de costcap. Wanneer het het handigste is om de kosten te pakken ligt natuurlijk ook aan de ruimte die je nu nog in je budget hebt. Op zich heeft RBR niet enorm veel schade gemaakt dit jaar volgens mij, dus wellicht is er nog budget over. Dan wil je het nu hebben, maar als je nu al krap zit...kezzza schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:51:
[...]
De kosten die ze maken in dit jaar worden allemaal meegeteld bij de cost cap van dit seizoen. Mochten ze nog niets produceren en dat pas volgend jaar doen dan is dat inderdaad kosten voor volgend jaar. Volgens mij is het juist beter om die kosten nu te pakken, zodat je volgend jaar meer ruimte hebt in je budget om stappen te zetten.
[ Voor 41% gewijzigd door ATS op 12-10-2023 21:14 . Reden: Reactie op andere post bijgevoegd. ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Max niet, Perez daarin tegen...ATS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:11:
[...]
Op zich heeft RBR niet enorm veel schade gemaakt dit jaar volgens mij, dus wellicht is er nog budget over.
[ Voor 18% gewijzigd door Nemean op 12-10-2023 22:33 ]
Ik heb wel wat ideetjes.ZeromaNoiS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:18:
[...]
….en dan rijst (alweer) de grote vraag, wie rijdt er dan wel voor RB 2024?
To settle for once and for all : Lewis
En omdat het zou kunnen : Fernando
Maar als Daniel ook maar een beetje potentie toont, dan Daniel. Als Daniel ook niets laat zien dan wordt het spannend.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Volgend jaar rijdt gewoon weer Perez naast achter Verstappen in een Red Bull.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Ik weet niet of je het een beetje volgt, maar die kans acht ik inmiddels zeer zeer klein.Major_ton schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:07:
Volgend jaar rijdt gewoon weer Perez naast achter Verstappen in een Red Bull.
De geruchten lijken idd her en der wat aan te zwellen. Ben benieuwd. Van mij mag Lawson ergens een kans krijgen.ZeromaNoiS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
Ik weet niet of je het een beetje volgt, maar die kans acht ik inmiddels zeer zeer klein.
Zit Ocon nog lang aan zijn contract? Ook een leuke combi voor bij RB.
Zou verbaast zijn als alles bij het oude blijft, maar Lawson bij RB zie ik niet gebeuren. Wel bij AT. Zou zonde zijn om Lawson zijn carrière nu al te vertiefen.
Zou verbaast zijn als alles bij het oude blijft, maar Lawson bij RB zie ik niet gebeuren. Wel bij AT. Zou zonde zijn om Lawson zijn carrière nu al te vertiefen.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Piastri doet het ook prima. Zet Lawson maar in die RB.Sepp14 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:39:
Zit Ocon nog lang aan zijn contract? Ook een leuke combi voor bij RB.![]()
Piastri is echt een ander niveau dan Lawson.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Perez mag dan wel niet de ideale 2de coureur zijn naast Max (wie is dat wel?), maar gelijktijdig hebben ze niemand die meer gekwalificeerd is dan hem. Ricciardo? Nope. Tsunoda? Dubbel nope. Lawson? Gaan ze weer een rookie breken naast Verstappen? Nope. Ik denk dat de focus nu ligt op het creëren van een zo comfortabel mogelijke positie voor Perez binnen Red Bull, zodat hij dit jaar en volgend jaar de 2e plek in het kampioenschap binnen kan halen. Dat geeft Red Bull nog een jaar de tijd om met een vervanger te komen.ZeromaNoiS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
Ik weet niet of je het een beetje volgt, maar die kans acht ik inmiddels zeer zeer klein.
Aan de andere kant, ik laat me graag verrassen!
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Ben benieuwd wat er van klopt. Als het al zo is en PER krijgt de ruimte om het zelf te "managen" in Mexico, ben ik benieuwd naar zijn uitleg. De Mexicanen zullen het toch altijd zo zien dat het de schuld van RBR is, welke uitleg hij ook brengt (denk ik).mavamal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:28:
- Max voorgetrokken
- Auto voor Max gebouwd
etc.
Mijn boefje is liev!
Perez is voorbij. Heeft het zelf verprutst. Vorig jaar al toen hij bewees niet op eigen kracht 2e te kunnen worden en dit jaar weer door eigenlijk maar 2 echt goede races te hebben. van de rest was de helft prut en de helft matig. Perez is niet goed genoeg om in de tweede auto van het veld zijn plaats te claimen. Hij is amper in staat om door het veld naar voren te komen wat vroeger nog prima ging. Ik denk dat hij andere prioriteiten heeft of gaat vinden en dat hij afscheid neemt van de F1, in ieder geval van Red Bull. Als het dit jaar is verwacht ik eigenlijk lawson in de laatste races om te kijken of hij met de RB kan werken of niet. de rest van het jaar is te kort om te knakken onder Max en RedBull heeft een idee wat hij met de auto kan.
Eerlijk gezegd hoop ik dat het ook zo gaat. Laat ricciardo zich maar eerst weer bewijzen in de AT. Doet hij dat goed dan in 2024 naar RB.
Perez heeft gewoon de laatste tijd niet meer geleverd en wel gezeurd. Dat wil RB niet.
Eerlijk gezegd hoop ik dat het ook zo gaat. Laat ricciardo zich maar eerst weer bewijzen in de AT. Doet hij dat goed dan in 2024 naar RB.
Perez heeft gewoon de laatste tijd niet meer geleverd en wel gezeurd. Dat wil RB niet.
Punt is, hij is niet door het ijs gezakt in zn eerste seizoen.Sepp14 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:48:
Piastri is echt een ander niveau dan Lawson.
Als je naar de graphs kijkt die hier gepost worden, zie je dat hij de eerste 4-5 races toch goed meekomt, qua punten en racecraft. Daarna zakt hij inderdaad weg en haalt 'ie veel minder, tot nauwelijks nog punten.
Blijf het jammer vinden. Ik weet dat het voor de zure calvinistische Nederlander nooit goed is, en dat je best jezelf permanent moet zelfkastijden en naar beneden halen, maar ik vond 'm wel een sympathieke gast. En dat men alles wat ruikt naar een beetje "misplaatst"zelfvertrouwen en ambitie meteen belachelijk moet maken, maar zo werkt dat niet in zijn (eerder Amerikaanse) cultuur.
Hij heeft toch mooie dingen laten zien, en kan (kon) best wel een potje rijden, vooral op circuits met veel trage bochten.
Peter Windsor heeft mooie analyses over het bochtenwerk van Verstappen, en hoe dit superieur is aan de rest van het veld. Perez rijdt niet op die manier, en krijgt het niet onder de knie, dus dat sta je al snel in het nadeel tov je team mate die een ongeevenaard gevoel voor snelheid heeft.
YouTube: MAX V CHECO - Red Bull's own pics tell the story by Peter Windsor
YouTube: Max Verstappen's secret driving style - F1 analysis by Peter Windsor...
YouTube: Max Verstappen's secret driving style (2/2) - F1 analysis by Peter ...
Blijf het jammer vinden. Ik weet dat het voor de zure calvinistische Nederlander nooit goed is, en dat je best jezelf permanent moet zelfkastijden en naar beneden halen, maar ik vond 'm wel een sympathieke gast. En dat men alles wat ruikt naar een beetje "misplaatst"zelfvertrouwen en ambitie meteen belachelijk moet maken, maar zo werkt dat niet in zijn (eerder Amerikaanse) cultuur.
Hij heeft toch mooie dingen laten zien, en kan (kon) best wel een potje rijden, vooral op circuits met veel trage bochten.
Peter Windsor heeft mooie analyses over het bochtenwerk van Verstappen, en hoe dit superieur is aan de rest van het veld. Perez rijdt niet op die manier, en krijgt het niet onder de knie, dus dat sta je al snel in het nadeel tov je team mate die een ongeevenaard gevoel voor snelheid heeft.
YouTube: MAX V CHECO - Red Bull's own pics tell the story by Peter Windsor
YouTube: Max Verstappen's secret driving style - F1 analysis by Peter Windsor...
YouTube: Max Verstappen's secret driving style (2/2) - F1 analysis by Peter ...
[ Voor 16% gewijzigd door Amos_x op 13-10-2023 08:59 ]
Okee, ik heb ineens een gekke gedachte:
Opzich kan Max het team ook wel alleen naar een kampioenschap trekken (zo blijkt)... dus wat dat betreft zou het RB veel kosten schelen om alleen Max te laten rijden.
Mag zoiets? Dat RB zegt, 2024 rijden met 1 auto ipv 2.
Of staat er ergens in de regels dat dit altijd 2 auto's moeten zijn.
Klein risico dat McLaren telkens dubbele punten pakt en dan er met het kampioenschap er vandoor gaat maar dat even terzijde.
Opzich kan Max het team ook wel alleen naar een kampioenschap trekken (zo blijkt)... dus wat dat betreft zou het RB veel kosten schelen om alleen Max te laten rijden.
Klein risico dat McLaren telkens dubbele punten pakt en dan er met het kampioenschap er vandoor gaat maar dat even terzijde.
*sowieso
Is al wel eens eerder besproken, en het antwoord is: nee. Dat mag niet.DonJunior schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:05:
Okee, ik heb ineens een gekke gedachte:
Wow... Ik had zo echt niet (meer) op mijn netvlies dat Perez zoveel schade gereden had dit jaar. 2e overall is veel hoger dan ik mijn hoofd had. Dank voor dit overzicht.Nemean schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:32:
[...]
Max niet, Perez daarin tegen...
[Afbeelding]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik blijf het bijzonder vinden dat er mensen zeggen dat Riciardo niet snel genoeg is om in de RB te stappen. Dat kan je toch niet serieus baseren op de seizoenen bij Renault en McLaren?
De cijfers in de simulator liegen niet, die zeggen veel meer over de snelheid van de 'RIC-RB' combinatie dan de voorgaande seizoenen. Zeker nadat je zowel Sainz als Norris hebt horen zeggen dat die McLaren écht een bijzonder hok was. Natuurlijk kan je beargumenteren dat een top rijder in alle auto's snel moet zijn, maar RB zoekt niet iemand die snel kan zijn in alle auto's. Ze zoeken iemand die dichter op Max kan zitten in de RB.
Ik zeg overigens niet dat Daniel sowieso sneller gaat zijn dan Perez, maar ik schrijf hem ook niet af op de resultaten in die McLaren.
Persoonlijk zou ik het geniaal vinden als Alonso de aanstaande shitshow van Aston inruilt voor een tweejarig RB contract.
De cijfers in de simulator liegen niet, die zeggen veel meer over de snelheid van de 'RIC-RB' combinatie dan de voorgaande seizoenen. Zeker nadat je zowel Sainz als Norris hebt horen zeggen dat die McLaren écht een bijzonder hok was. Natuurlijk kan je beargumenteren dat een top rijder in alle auto's snel moet zijn, maar RB zoekt niet iemand die snel kan zijn in alle auto's. Ze zoeken iemand die dichter op Max kan zitten in de RB.
Ik zeg overigens niet dat Daniel sowieso sneller gaat zijn dan Perez, maar ik schrijf hem ook niet af op de resultaten in die McLaren.
Persoonlijk zou ik het geniaal vinden als Alonso de aanstaande shitshow van Aston inruilt voor een tweejarig RB contract.
Groetjes
En het zou ook compleet idioot zijn.Sir_Lion schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:20:
[...]
Is al wel eens eerder besproken, en het antwoord is: nee. Dat mag niet.
RB heeft massa's geld waarmee ze vast wel wat creatief kunnen boekhouden en 'support' regelen buiten de cost cap. Ze krijgen massa's geld door het WDC en WCC te winnen. Die kunnen echt zonder het minste probleem een tweede bolide regelen en op circuit zetten.
Ook al zit er iemand in die ondermaats presteert, het snoept toch punten weg van achterliggers. En het zorgt met track positie toch ook voor wat 'interferentie' op de baan, neemt een 'tijdslot' in tijdens Qualifying...
Zorgt vast ook wel voor data (hoe reageert de auto op een bepaald weekend in verschillende omstandigheden, bvb vroeger of later op de baan dan Max). Data dat dan kan teruggekoppeld worden aan Max.
Om nog maar niets te zeggen over dat er volgend jaar weer nieuwe dingen kunnen gebeuren, en dat je niet weet hoe de verhoudingen zullen liggen. Blijft de voorsprong behouden? Zet McLaren nog grote stappen gedurende de winter? Je ziet ook dat het allemaal wat meer naar elkaar komt... Je hebt die tweede rijder gewoon nodig
Dat ja. Ze weten wat Max rijdt in de simulator, en wat hij IRL doet. Ik verwacht dat je die resultaten voor Daniël redelijk kan 'extrapoleren' met de data van hem vanuit de simulator. Dat zou genoeg moeten zijn om een keuze te maken.Nhz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:29:
Ik blijf het bijzonder vinden dat er mensen zeggen dat Riciardo niet snel genoeg is om in de RB te stappen. Dat kan je toch niet serieus baseren op de seizoenen bij Renault en McLaren?
Ik ben benieuwd naar die geruchten. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant, hij heeft het er wel zelf naar gemaakt.
En w.b.t. Max alleen laten rijden.. WDC zal wellicht lukken, WCC no way, als McLaren en Mercedes daadwerkelijk op stoom zijn volgend jaar. WDC zal dan zelfs al spannend worden verwacht ik, aangezien je met 2 top coureurs in een team veel beter tactische spelletjes kunt spelen
Vaak bu'j te bang!
Alles om Merc en Ferrari te kietelen 
https://www.motorsport.co...among-f1-rivals/10532265/Max Verstappen believes McLaren's Lando Norris and Oscar Piastri form the best driver line-up among Red Bull's Formula 1 competitors.
PSN
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
nice! zou ook raar zijn als deze komt te vervallen. Super mooie baan en volgens mij vinden veel coureurs dit ook een toffe baan om te rijden.
*sowieso
Zijn meer banen die ik graag zou zien op de kalender. Alleen die hebben niet genoeg geld om het te betalen.
Dat is nu eenmaal zo, money rules.
Als je al ziet dat er bij de laatste GP van Qatar "maar 120.000" toeschouwers waren, verdeeld over de dagen. Zandvoort heeft dat volgens mij met anderhalve dag, met slecht weer.
Dat is nu eenmaal zo, money rules.
Als je al ziet dat er bij de laatste GP van Qatar "maar 120.000" toeschouwers waren, verdeeld over de dagen. Zandvoort heeft dat volgens mij met anderhalve dag, met slecht weer.
[ Voor 3% gewijzigd door Sepp14 op 13-10-2023 13:29 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics
:strip_exif()/f/image/AYUAsKg1xjJWO6JJFSQg9ivW.jpg?f=fotoalbum_large)