[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 80 Laatste
Acties:
  • 901.192 views

Onderwerpen

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:35
RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:50:
[...]
En de echte talenten, namelijk de kampioen, mag dan niet meer meedoen en zit voor het tweede jaar op rij aan de zijlijn. Eerst de kampioen van 2021, Piastri, die niet verder kwam dan reserve bij Alpine. En nu Felipe Drugovic die aan de zijlijn bij Aston Martin zit.
Zo jammer dat er niet iets bestaat als promotie/degradatie. Ik snap dat het niet zomaar kan, gezien verschillen in opzet en technische benadering F1/F2, maar met zoiets raak je vanzelf verlost van paydrivers en krijgen talenten een kans ipv aan de kant te moeten toekijken.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-10 10:30

Beaves

Usque ad Finem

TheBrut3 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:54:
[...]

Technisch gezien heeft Ocon hem verslagen. Die is kampioen geworden in de F3 in het jaar van Max.
Mwah, hij reed in een auto van Frits van Amersfoort racing, welke met alle respect voor dat team, allerminst de sterkste auto had. Tel daarbij op dat Max een engine failure had welke in meerdere races ervoor zorgde dat hij naar achteren moest op de grid.

Als je ondanks dat nog steeds de meeste races wint in dat jaar (10), dus meer dan Ocon, dan is het voor mij wel duidelijk wie de beste was dat jaar.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:12:
Was dat niet ook een uitval dingetje of zo? Dat Verstappen een onbetrouwbare auto had en/of decauto langzamer was (alhoewel F3 een spec serie is dus allemaal hetzelfde materiaal).
Verstappen was inderdaad meer uitgevallen en had uiteindelijk 1 win meer. Ocon reed voor Prema, dat was wel het team waar je wilde zitten. Fun fact; Roy Nissany reed toen ook al in de F3, die breekt nu nogsteeds geen potten (wel auto's) in de F2.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44
Wulfric92 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:04:
[...]

Dat betwijfel ik, niet omdat Alonso geen goede coureur is. Maar omdat ze beide een totaal verschillende rijstijl hebben. Verstappen houdt van overstuur terwijl Alonso van onderstuur houdt.

Een auto ontwikkelen dat beide eigenschappen heeft is nagenoeg onmogelijk.
Ferrari heeft bewezen dat je prima een auto kan ontwikkelen die zowel onderstuur als overstuur heeft

Of dat een oplossing is.... nee dat niet :+

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10 21:42

pro_6or

amateur_60r

schumi2004 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:06:
[...]

Zoals ik het las blijft hij WDC totdat hij niet meer de beste wagen heeft of een net niet beste wagen maar kan het verkeerd gelezen hebben ;)
Max is in 21 kampioen geworden in de net niet beste wagen. Die laatste paar races tegen de klapvleugel Merc was het eigenlijk gewoon klaar. Toch nog gelukt.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Beaves schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:16:
[...]

Mwah, hij reed in een auto van Frits van Amersfoort racing, welke met alle respect voor dat team, allerminst de sterkste auto had. Tel daarbij op dat Max een engine failure had welke in meerdere races ervoor zorgde dat hij naar achteren moest op de grid.

Als je ondanks dat nog steeds de meeste races wint in dat jaar (10), dus meer dan Ocon, dan is het voor mij wel duidelijk wie de beste was dat jaar.
Je kan ook de beelden terug zien, staat allemaal op Youtube. Max heeft geen enkel duel met Ocon verloren dat jaar, altijd was hij hem de baas. Helaas veel technische malheur idd. Iets dat Max nog lang achtervolgde. Zelfs dit jaar heeft hem dat nog 1 overwinning gekost (Jeddah, P15 qualy doordat de auto stopte) terwijl Perez zijn wagen het altijd deed (in qualy en race).

een treffende spreuk

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-10 11:24
pro_6or schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:23:
[...]

Max is in 21 kampioen geworden in de net niet beste wagen. Die laatste paar races tegen de klapvleugel Merc was het eigenlijk gewoon klaar. Toch nog gelukt.
Volgens Newey was de Red Bull over heel het seizoen de betere auto:
YouTube: Adrian Newey admits that Red Bull was the faster car in 2021

Alleen laatste deel van seizoen kwam Mercedes terug en hadden zij waarschijnlijk weer de betere auto. En laten we wel wezen. Als de safety car niet gebeurd was, was Hamilton kampioen geworden in 21.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Technisch gezien heeft Ocon hem verslagen. Die is kampioen geworden in de F3 in het jaar van Max.

Edit; Super technisch gezien heeft Latifi Max ook verslagen, maar dat is geen huidige coureur meer.
Op papier, correct. Realistisch gezien, niet.

Bekijk één raceweekend van dat seizoen en pak dan Spa. Verstappen versus Ocon, Latifi maar even buiten beschouwing gelaten 😏

Testing, one, two ...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:12:
[...]

Was dat niet ook een uitval dingetje of zo? Dat Verstappen een onbetrouwbare auto had en/of decauto langzamer was (alhoewel F3 een spec serie is dus allemaal hetzelfde materiaal).
Ook een spec auto kan natuurlijk bij de een meer uitvallen dan bij de ander, niet alle onderdelen hoeven per se hetzelfde te zijn. In de WEC zag je dat ook bij de LMP2 bijvoorbeeld en zie je nog bij zelfs de hypercar, met verschillende fabrikanten van het chassis, om maar wat te noemen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Tomcatter_31 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:35:
[...]

Alleen laatste deel van seizoen kwam Mercedes terug en hadden zij waarschijnlijk weer de betere auto. En laten we wel wezen. Als de safety car niet gebeurd was, was Hamilton kampioen geworden in 21.
En oude koeien; Als Bottas en Ham hun Mercedes niet in een RB hadden geboord was Max het ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:37

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Ajb, gaan we weer het hebben over AD21?

Diegene die de meeste wedstrijden wint is de kampioen.
Straks gaan we nog zeuren over de goal uit '66 op Wembley of dat de paal in '78 dikker was dan normaal en Nederland geen wereldkampioen werd in Argentinië.

Niet weer, ajb.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

CH4OS schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:48:
[...]

Ook een spec auto kan natuurlijk bij de een meer uitvallen dan bij de ander, niet alle onderdelen hoeven per se hetzelfde te zijn. In de WEC zag je dat ook bij de LMP2 bijvoorbeeld en zie je nog bij zelfs de hypercar, met verschillende fabrikanten van het chassis, om maar wat te noemen.
Ik doelde met spec auto niet op betrouwbaarheid maar op performance ;) Maar ook dan kan een beter team natuurlijk de betere monteurs / ... hebben die de auto beter weten af te stellen waardoor de performance hoger is.

• Tomcatter_31
Illegal_Alien schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:50:
[...]

En oude koeien; Als Bottas en Ham hun Mercedes niet in een RB hadden geboord was Max het ;)
ja, zo zijn er meer als momenten geweest. Ik vind Verstappen ook gewoon terecht kampioen van 21, dat wil ik verder niet ter discussie stellen. Ik reageer alleen op dat er gesteld werd dat Verstappen in een net niet beste auto kampioen is geworden. Voor het laatste deel van het seizoen klopt het waarschijnlijk dat de Merc beter was, maar over het gehele seizoen was de RB de betere auto, wat Newey dus ook aangeeft. Enige wat ik met de safety car situatie aan wil geven is dat Verstappen het tot die SC situatie niet kon winnen van de Merc in die net niet beste auto.

[ Voor 12% gewijzigd door Tomcatter_31 op 06-09-2023 11:00 ]

pro_6or schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:26:
[...]

Je kan ook de beelden terug zien, staat allemaal op Youtube. Max heeft geen enkel duel met Ocon verloren dat jaar, altijd was hij hem de baas. Helaas veel technische malheur idd. Iets dat Max nog lang achtervolgde. Zelfs dit jaar heeft hem dat nog 1 overwinning gekost (Jeddah, P15 qualy doordat de auto stopte) terwijl Perez zijn wagen het altijd deed (in qualy en race).
Nounou, omdat Verstappen de afgelopen 2, 3 seizoenen een technische uitvalbeurt heeft is het wel een beetje overdreven om te stellen dat hem dat nog steeds achtervolgd. Shit happens en wet van Murphy. Ook de onverwoestbare Mercedes heeft zo nu en dan zijn uitvalbeurt gehad bv (Maleisië 2016 bv, maar ook die kwalificatie in Duitsland (2018?) waar Hamilton in Q1 al uitviel.
pro_6or schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:23:
[...]

Die klapvleugel zal nog wel meevallen. Elke race een nieuwe motor op standje "hoeft net één race mee te gaan" zal een groter verschil gemaakt hebben.

• Maasluip
  • Laatst online: 31-10 14:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Als Max zijn band in Azerbeidzjan niet ontploft was dan was er ook geen discussie geweest.
Als Lewis Max in Silverstone niet zeer effectief van de baan had gerost dan was er ook geen discussie geweest.
Als Bottas in Hongarije geen Bottsautotje had gespeeld dan was er ook geen discussie geweest.
Als Lewis in Monza wat meer ruimte had gelaten dan was er ook geen discussie geweest.

Het is een beetje nutteloos dat als-dan spelletje te spelen.

Feit is wel dat Max constanter was dan Lewis in 2021. Afgezien van die vier incidenten had Max alleen 1e en 2e plekken. Lewis niet.

Signatures zijn voor boomers.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Maar even terug over het feit dat Norris wellicht naar Red Bull zou komen, of eigenlijk meer dat Checo niet in de 2024 RB in zou gaan stappen. Eerlijk gezegd lijkt mij dat vanuit een marketing standpunt nog niet eens zo'n slecht idee.

Sergio rijdt, zoals ik het zie, nu rond als de nèt niet betrouwbare tweede coureur van Red Bull die met enige regelmaat echt flaters slaat. Ik ben uiteraard vele malen slechter achter het stuur, maar bijvoorbeeld de FP2 crash van afgelopen week leek mij nou niet echt nodig. Idem voor de FP1 crash in Hongarije. En dat was niet de eerste keer dit jaar. Hij staat na de Grote Prijs van Nederland namelijk tweede in het World Destructors Championship voor dit jaar. Het steekt wat mij betreft ook af tegen een superieure Max. Vooral omdat Checo ook niet meer de jongste is.

Ik zeg niet dat Checo ook direct vervangen moet worden of dat het destijds een slechte keus was. In tegendeel zelfs. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het Red Bull (Racing) merk hier altijd even tevreden over is. Ik associeer Red Bull namelijk met op het randje (maar niet erover heen) en winnaars en geeft je vleugels. En niet met ik poeier 'em er in een vrije training af want ik had de auto niet zo onder controle.... Op een moment dat het eigenlijk niet zo bijster belangrijk is.

Ook vraag ik mij af in hoeverre een teammate en/of rivaal nog belangrijk is voor Verstappen. Als ik namelijk naar mezelf kijk, dan weet ik dat ik mijn werk saai begin te vinden op momenten dat ik niet meer voldoende uitdaging krijg. Natuurlijk rijden er nog 18 anderen rondt, maar het lijkt mij ook wel lekker om te kunnen sparren met een teammate die wat beter op niveau is. Alleen vind ik dit wel redelijk koffiedik kijken.

Eerlijk gezegd zou ik, mits ik F1 coureur was, niet graag naast Max instappen. Die druk lijkt mij enorm. Maar aan de andere kant lijkt mij de Checo-keuze niet heel evident meer. Ook al staat hij nu tweede in het kampioenschap (knap!). En buiten bovenstaande lijkt mij het ook belangrijk en begrijpelijk dat er bij Red Bull al over mogelijke troonopvolging gedacht wordt. Ook al lijkt mij dat die puzzel momenteel lastig te leggen is.

Terug naar Norris. Die zou wellicht wel bovenstaande kwaliteiten en pluspunten mee kunnen nemen. Ik denk alleen dat hij niet (zomaar) weggaat bij McLaren.
Maasluip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:20:
Als Lewis in Monza wat meer ruimte had gelaten dan was er ook geen discussie geweest
Uhm, waarom kreeg Verstappen er dan een penalty voor? Had Hamilton hem een wave bye moeten geven zonder enige reden?

• Tomcatter_31
[...]

Als Max zijn band in Azerbeidzjan niet ontploft was dan was er ook geen discussie geweest.
Als Lewis Max in Silverstone niet zeer effectief van de baan had gerost dan was er ook geen discussie geweest.
Als Bottas in Hongarije geen Bottsautotje had gespeeld dan was er ook geen discussie geweest.
Als Lewis in Monza wat meer ruimte had gelaten dan was er ook geen discussie geweest.

Feit is wel dat Max constanter was dan Lewis in 2021. Afgezien van die vier incidenten had Max alleen 1e en 2e plekken. Lewis niet.
Zie mijn bovenstaande reactie aan Illegal_Alien. Verder ga ik er niet meer op reageren.

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-10 17:05
RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:29:
[...]

Uhm, waarom kreeg Verstappen er dan een penalty voor? Had Hamilton hem een wave bye moeten geven zonder enige reden?
Beetje oude koeien maar de manier waarop Hamilton zich ging verdedigen nadat hij met nieuwe banden uit de pits kwam was niet de meest handige. Verstappen had er voor kunnen kiezen Hamilton voor te laten en hem in de volgende bocht in te halen. Aan de andere kant wist Hamilton dondersgoed dat hij dit zou verliezen en had dus ook moeten nadenken. Maar goed Hamilton vindt het lastig om ingehaald te worden.

Dat FIA Verstappen hiervoor een penalty heeft gegeven snap ik tot de dag van vandaag niet.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:33
Tijdreizen bestaat!! ...het is net alsof ik twee jaar terug in de tijd ben beland.

[ Voor 14% gewijzigd door murphydrz op 06-09-2023 11:39 ]

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat mij opvalt is dat er zoveel heftige duels aan de top worden uitgevochten waarbij na afloop beide door kunnen. Dit was afgelopen weekend ook het geval. Zolang er maar geen Mercedes bij betrokken is.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:54
[...]

Ondanks dat ik de Abu Dhabi finale nog steeds geweldig mooi vind, vind ik het soms ook wel jammer dat het op de laatste ronde aan kwam. Voor veel Engelse fans voelt het nog steeds als oneerlijk dat Max daar kampioen is geworden.

Als alle races qua uitslagen exact gelijk waren gebleven, maar Abu Dhabi gewoon een willekeurige race in het seizoen was geweest was er nooit zoveel commotie geweest.
Was Silverstone de laatste race geweest dan hadden nog veel meer mensen het volledig terecht gevonden dat Max de titel zou pakken.

Al met al was Max de betere in 2021 want hij had meer punten.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ja, en als Hamilton niet Verstappen van de baan had gereden dan was het weer Verstappen.

Die oude }:O }:O }:O met what-if zijn allang uitgemolken :)

———————
Wel vervelend dat de teams toch weer flinke outwash blijken te genereren dit seizoen waardoor volgen weer een stuk moeilijke is geworden:
https://www.motorsport.co...-lament-drivers/10516681/

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 06-09-2023 12:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tomcatter_31
YakuzA schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:26:
[...]

Ja, en als Hamilton niet Verstappen van de baan had gereden dan was het weer Verstappen.

Die oude }:O }:O }:O met what-if zijn allang uitgemolken :)
Ik verwijs nogmaals naar mijn antwoord in deze post:
Tomcatter_31 in "[F1] Seizoen 2023"

maar blijf vooral allemaal lekker op het 'als' deel reageren van mijn originele post.... ;)

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k95jAx7225k8kHLQeGigRrDNEBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tg4x7Ng3MFWMjILplMxlNj8S.jpg?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
😋 Gemist. 🫣 F1 Topics gaan ook zo hard..

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Snap niet waarom er zo vaak wordt gezegd dat de druk voor nieuwe teamgenoten van Max enorm is. Je racet naast de nummer één, de onverslaanbare, the goat zoals bijna iedereen hem ziet.

Elke race die je wint is meegenomen, die je verliest niet meer dan logisch.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-10 17:25
werphengel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:21:
Snap niet waarom er zo vaak wordt gezegd dat de druk voor nieuwe teamgenoten van Max enorm is. Je racet naast de nummer één, de onverslaanbare, the goat zoals bijna iedereen hem ziet.

Elke race die je wint is meegenomen, die je verliest niet meer dan logisch.
Ik denk dat het iets anders ligt. Die coureurs zijn allemaal haantjes, overal in hun jeugd de beste geweest, en daarom nu in de F1. Dan rij je naast iemand die beter is, kijk je naar zijn data, rijstijl whatever. En dan kan de moed je in de schoenen zakken als je niet kan aanpassen tot dat niveau... Perez dacht echt, ik rij in de beste auto (by-far), dan word ik makkelijk 2e of misschien wel eerste. Maar die auto is alleen zo goed als Max erin rijdt en dan is 2e worden geen zekerheidje meer. En dan heeft je teamgenoot ook nog zoveel capaciteit over om grappen te maken, nee dat lijkt me niet makkelijk :-).

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Met illegale openklappende mainwingplane. Daarom waren ze die laatste races zo dominant. Max kon eigenlijk geen kampioen meer worden. Toch lukte het.

Vanaf pagina 84 hier is alles duidelijk gedocumenteerd. Weliswaar een pagina vol hardcore Mercedes fans maar beelden liegen niet:

https://www.f1technical.n...ic.php?t=29672&start=1245

[ Voor 12% gewijzigd door pro_6or op 06-09-2023 14:54 ]

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:59:
[...]

Nounou, omdat Verstappen de afgelopen 2, 3 seizoenen een technische uitvalbeurt heeft is het wel een beetje overdreven om te stellen dat hem dat nog steeds achtervolgd. Shit happens en wet van Murphy. Ook de onverwoestbare Mercedes heeft zo nu en dan zijn uitvalbeurt gehad bv (Maleisië 2016 bv, maar ook die kwalificatie in Duitsland (2018?) waar Hamilton in Q1 al uitviel.
Vorig seizoen viel Max in de eerste 3 races 2 keer uit door technische malheur. Heeft tot half het seizoen geduurd om die punten weer in te lopen.

een treffende spreuk

• Tomcatter_31
pro_6or schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:45:
[...]

Met illegale openklappende mainwingplane. Daarom waren ze die laatste races zo dominant. Max kon eigenlijk geen kampioen meer worden. Toch lukte het.

Vanaf pagina 84 hier is alles duidelijk gedocumenteerd. Weliswaar een pagina vol hardcore Mercedes fans maar beelden liegen niet:

https://www.f1technical.n...ic.php?t=29672&start=1245
Verandert niks aan mijn punt. Verstappen had grootste deel van 2021 de beste auto, zelfs Newey zegt dit. En de laatste paar races dat het de 'net niet' beste auto was, won hij het dus ook niet meer. Zoals je zelf zegt, hij kon daarmee eigenlijk geen kampioen meer worden, toch lukte het....alleen was dat met dank aan een safety car en een set nieuwe banden. En niet de 'net niet' auto...

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15

hamsteg

Species 5618

Kunnen we AUB stoppen met weer wellus-nietus discussie over Max-HAM?

Het zorgt ervoor dat ik steeds minder dit draadje lees en in de inhoud steeds minder serieus neem. Max heeft de beker thuis staan ... klaar! Toen is het al van a tot z uitgekauwd, we zijn nu twee jaar later.

Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Laat iemand een [2021 HAM-MAX] topic openen en de regels voor dit topic aanpassen dat die discussie hier verboden gebied is.

... gecensureerd ...

• B-Real
  • Laatst online: 14:54
L-VIS schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat het iets anders ligt. Die coureurs zijn allemaal haantjes, overal in hun jeugd de beste geweest, en daarom nu in de F1. Dan rij je naast iemand die beter is, kijk je naar zijn data, rijstijl whatever. En dan kan de moed je in de schoenen zakken als je niet kan aanpassen tot dat niveau... Perez dacht echt, ik rij in de beste auto (by-far), dan word ik makkelijk 2e of misschien wel eerste. Maar die auto is alleen zo goed als Max erin rijdt en dan is 2e worden geen zekerheidje meer. En dan heeft je teamgenoot ook nog zoveel capaciteit over om grappen te maken, nee dat lijkt me niet makkelijk :-).
Dacht hij dat maar, vanaf dag 1 heeft hij de illusie dat hij voor het kampioenschap gaat. Als hij die gedachte nou eens los laat en gewoon eens gaat genieten van die beste auto, dan is de druk een stuk minder en zullen de resultaten ook wat beter zijn.

Aldus mijn bescheiden amateur psycholoog inschatting :P

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tomcatter_31 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:05:
[...]

Verandert niks aan mijn punt. Verstappen had grootste deel van 2021 de beste auto, zelfs Newey zegt dit. En de laatste paar races dat het de 'net niet' beste auto was, won hij het dus ook niet meer. Zoals je zelf zegt, hij kon daarmee eigenlijk geen kampioen meer worden, toch lukte het....alleen was dat met dank aan een safety car en een set nieuwe banden. En niet de 'net niet' auto...
Net niet <> totaal kansloos. Die races in Brazilië en AD waren een totale aanfluiting. De FIA heeft destijds ook gewoon gezegd dat ze niks meer gingen doen aan die vleugel. Hun tests werden behaald, zoek het maar uit.

[ Voor 9% gewijzigd door pro_6or op 06-09-2023 15:42 ]

een treffende spreuk

• Tomcatter_31
pro_6or schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:40:
[...]

Net niet <> totaal kansloos. Die races in Brazilië en AD waren een totale aanfluiting. De FIA heeft destijds ook gewoon gezegd dat ze niks meer gingen doen aan die vleugel. Hun tests werden behaald, zoek het maar uit.
Dus eerst was het een net niet beste auto en nu is het compleet kansloos? Maar goed, je draait het nu naar de legaalheid van Mercedes. De oorspronkelijke stelling van je was dat Verstappen in net niet de beste auto kampioen werd, iets wat dus al door Newey zelf van Red Bull is weerlegd. Verder niks ergs aan, neemt ook niks weg van Verstappen. Zijn sowieso maar weinig keren dat ik kan bedenken waar een coureur zonder de beste auto kampioen is geworden. Ik kijk sinds 1988 F1 en de enige voorbeelden die ik zo kan bedenken (maar misschien zie ik iets over het hoofd) waarin rijders kampioen werden terwijl ze niet de beste auto hadden zijn mogelijk Schumacher in de Benetton in 1995 en misschien Raikkonen in de Ferrari in 2007. En zelfs deze beide gevallen lagen de topteams erg dicht bij elkaar als je mij vraagt.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:We leven in 2023 mensen, de discussie over 2021 is hierbij klaar.

Tweakers Discord

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:39
Help!!!! schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:09:
^
😋 Gemist. 🫣 F1 Topics gaan ook zo hard..
In dat kader weet je toch dat als ze zelfs de tijd hebben gehad het nieuws te drukken en bij jou te bezorgen, het hier al gepost is? ;)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

BlackMonkey schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:01:
[...]

In dat kader weet je toch dat als ze zelfs de tijd hebben gehad het nieuws te drukken en bij jou te bezorgen, het hier al gepost is? ;)
Had nog wel een stukje teruggescrolled... :X :o :$

Gelukkig in ieder geval dit keer geen gezeur over budgetcap ! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 06-09-2023 19:24 ]

PC Specs

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:00
Had Red Bull geen geldboete gekregen van een paar miljoen en minder windtunnel tijd? Of was dat voorwaardelijk?

Die boete is nog wel terugbetaald maar die windtunnel tijd boete hebben ze toch al moeten incasseren?

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:05
Milenco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:40:
Had Red Bull geen geldboete gekregen van een paar miljoen en minder windtunnel tijd? Of was dat voorwaardelijk?

Die boete is nog wel terugbetaald maar die windtunnel tijd boete hebben ze toch al moeten incasseren?
Dat is van vorig jaar. Toen ze wel over de budgetcap heen gegaan waren.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-10 14:56
TinusXIII schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:43:
[...]

Dat is van vorig jaar. Toen ze wel over de budgetcap heen gegaan waren.
Ter verduidelijking: ze zijn dus in het seizoen 2021 over het limiet gegaan, en hebben daarvoor in het seizoen 2022 een straf opgelegd gekregen, waaronder minder windtunneltijd. De windtunneltijd sanctie had effect op seizoen 2023 (dit seizoen dus).

Wat nu gemeld is door de FIA is dat iedereen in het seizoen 2022 binnen het budget is gebleven. Voor seizoen 2024 is alles dus weer "normaal". Dus geen boetes of minder windtunneltijd (behalve wat je sowieso minder krijgt door je teampositie aan het einde van het seizoen).

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:00
Duidelijk, dank voor de uitleg!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Klikkie FOM:

Place The Famous Landmark Challenge! | Grill The Grid 2023 | Episode 6

spoiler:
Ferrari heeft nu wel wat gewonnen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Illegal_Alien op 06-09-2023 22:06 ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-10 09:41

sjaool

Every life should have 9 cats

B-Real schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:39:
[...]

Ondanks dat ik de Abu Dhabi finale nog steeds geweldig mooi vind, vind ik het soms ook wel jammer dat het op de laatste ronde aan kwam. Voor veel Engelse fans voelt het nog steeds als oneerlijk dat Max daar kampioen is geworden.
Ach, in de voetbal hebben ze daar wekelijks mee te maken. Als alle scheidersrechters die een discutabele beslissing gemaakt hebben net zo zouden worden behandeld als Michael Masi dan was er nu geen enkele scheidsrechter meer aan het werk geweest. ;)

De FIA heeft wat dat betreft nog flink wat te leren. :P

"When you grow up your heart dies"

• Damian
  • Laatst online: 31-10 14:25

Damian

Insane Obtrusion

Waah schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:20:
[...]

Ferrari heeft bewezen dat je prima een auto kan ontwikkelen die zowel onderstuur als overstuur heeft
[YouTube: 2014 Fernando Alonso Onboard Start Malaysia]

Of dat een oplossing is.... nee dat niet :+
Das gewoon koude bandjes...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:25
Hatsjoe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:47:
[...]

Ter verduidelijking: ze zijn dus in het seizoen 2021 over het limiet gegaan, en hebben daarvoor in het seizoen 2022 een straf opgelegd gekregen, waaronder minder windtunneltijd. De windtunneltijd sanctie had effect op seizoen 2023 (dit seizoen dus).

Wat nu gemeld is door de FIA is dat iedereen in het seizoen 2022 binnen het budget is gebleven. Voor seizoen 2024 is alles dus weer "normaal". Dus geen boetes of minder windtunneltijd (behalve wat je sowieso minder krijgt door je teampositie aan het einde van het seizoen).
Misschien is minder windtunneltijd de methode om vervolgens alle races in het seizoen te winnen :9 O-)

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
Het kan verkeren.
RB zou veel last krijgen van minder tijd in de windtunnel en Ferrari had een raketmotor :)

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52

backupdevice

No Risk , Full Push

[...]

Edit; Super technisch gezien heeft Latifi Max ook verslagen, maar dat is geen huidige coureur meer.
Zou wat zijn als Ocon Max niet verslagen zou hebben. Max had , naast een paar races in de winterseries, zero ervaring in formula auto’s en kwam zo vanuit de karts in het high competitive F3 veld.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:27
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F5VISkdW0AAd8Bt?format=jpg&name=medium

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:53
In Monza waren er geruchten dat Andretti Autosport het 11e team op de grid gaat worden in de vertaling en samenvatting.
  • De FIA wil in september nog, na 6 maanden onderzoek, bekend maken welke van de 4 ingeschreven teams definitief toegelaten worden tot de Formule 1. Volgens de geruchten zou Andretti Autosport al aan de 5 gestelde criteria voldoen en daarmee vanaf 2025 een licentie krijgen.
  • Die 5 criteria zijn. 1) elke aanvrager moet kunnen aantonen dat deze over een structuur en management beschikt om een competitief team op te kunnen zetten. 2) dat ze het regelement begrepen hebben en voldoende financiële middelen hebben om een team op te zetten wat geregeld aan de start kan verschijnen. 3) ook moet bewezen worden dat middelen zoals een fabriek, werktuigen en gekwalificeerd personeel aanwerzig zijn. 4) verder vindt er een achtergrondonderzoek plaats bij de teambaas en technische directeur. 5) als laatste moet de aanvrager een duurzaamheidscontrole doorstaan en aantonen dat het binnen een gestelde termijn klimaatneutraal kan opereren.
  • Mocht Andretti akkoord krijgen van de FIA dan is hij pas op de helft want ook de Formule 1 moet zijn aanvraag beoordelen. Daarbij moet de aanvrager aantonen dat deze commercieel gezien een toegevoegde waarde voor de sport is en niet alleen aanwezig is voor het prijzengeld of het team na een korte periode (met winst) wil doorverkopen.
  • Instappen in 2025 is namelijk een extreen ambitieus plan. Ook al volgt Andretti het Haas bedrijfsmodel waarbij de wagen voor 70% door Alpine in Enstone gebouwd wordt kan de meerwaarde toets door de Formule 1 zeker een half jaar in beslag nemen. General Motors zal ook eerst genoegen moeten nemen dat hun logo op de Renault motor verschijnt omdat zij op hun vroegst pas in 2027 kunnen instappen. Audi als voorbeeld is vorig jaar zomer gestart met de ontwikkeling van hun motor en zal pas in 2026 zo goed als klaar zijn. De grote angst bij de Formule 1 is dat door de extreme tijdsdruk Andretti mogelijk niet competitief genoeg is.
  • Toch zal het na het akkoord van de FIA niet eenvoudig zijn om Andretti af te wijzen. De Formule 1 moet hele goede redenen hebben om te weigeren en is hetzelfde probleem als waar de FIA tegenaan loopt.In het jaar 2000 heeft de toenmalige EU commissaris de FIA met een richtlijn gedwongen hun sportregelement aan te passen wat betreft deelname aan motorsportevenementen. In artikel 2 staat dat de deelname van een team niet gehinderd of verhinderd mag worden tenzij er sprake is van veiligheidsredenen of de zorg dat deelname een eerlijke en correcte afloop in gevaar brengt. Op grond hiervan kan Andretti niet afgewezen worden. Niet alleen voor de FIA maar ook voor Formule 1 zal het moeilijk worden om de genoemde redenen te bewijzen. Andretti is een bekende naam in de motorsport en General Motors is een wereldconcern waar geen twijfel over mogelijk zou moeten zijn. Waar de FIA vooral bang voor is een langdurige en kostbare juridische strijd als de aanvrager wordt afgewezen.
  • In theorie zou Liberty Media nog een hak kunnen zetten door het nieuwe team niet op te nemen in de concorde agreement of voor 2026 een astronomisch bedrag voor inschrijving te eisen. Het team mag dan wel meerijden maar deelt niet in de pot met prijzengeld wat mogelijk ook verkeerd kan uitpakken. Andretti heeft dan in theorie het recht om publieke uitzending van zijn intellectueel eigendom te verbieden. Dit houdt in dat bij de start of op momenten dat de wagens van Andretti in beeld komen de TV op zwart moet. Alle partijen willen het echter niet zover laten komen.
  • Voor Andretti is het een race tegen de klok en Formule 1 kan de toetsing zo lang rekken dat mogelijk het nieuwe concord agreement straks in kannen en kruiken is. Het instapgeld, het zogenaamde dillution fee, zal opnieuw onderhandeld moeten worden. Het is daarbij de bedoeling dat het instapgeld wat betaald moet worden en uitgekeerd wordt aan de andere teams te verhogen van 200 miljoen naar 600 miljoen dollar. Dit bedrag zou elke aanvrager en zelf een autoconcern moeten afschrikken. De vraag is echter of zo'n enorme som ook juridisch standhoudt omdat het indruist tegen artikel 2 van de EU richtlijn. Een aanvrager kan stellen dat dit hoge bedrag deelname verhindert. De Formule 1 zal met het tegenargument komen dat 600 miljoen "een schijntje" is omdat zelfs het kleinste F1 team tegenwoordig al op 1 miljard dollar getaxeerd wordt.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Cadillac-F1-Concept-2023-Sean-Bull-Design-169Inline-6ac5d74b-1966338.jpg

https://www.auto-motor-un...t-fia-lizenz-f1-einstieg/

• TheBrut3
  • Nu online
Illegal_Alien schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:52:
Klikkie FOM:

Place The Famous Landmark Challenge! | Grill The Grid 2023 | Episode 6

[YouTube: Place The Famous Landmark Challenge! | Grill The Grid 2023 | Episode 6]

spoiler:
Ferrari heeft nu wel wat gewonnen. :+
Oef... Zhou...
Max ging als een trein, maar had volgens mij geen zin meer om de laatste paar op de stad te plaatsen.

• alexbl69
  • Nu online
Kijk eens hoeveel sneller F1 is geworden in 20 jaar... :)

spoiler:
Niet dus :X

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

TheBrut3 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:31:
[...]

Oef... Zhou...
Max ging als een trein, maar had volgens mij geen zin meer om de laatste paar op de stad te plaatsen.
Stroll dan met zijn expo verhaal... Beetje interessant willen doen met zijn verhaaltje. Terwijl iedereen toch weet dat dat hele eilandje (Ile Notre Dame, alleen de spelling gezochr, naam wist ik :p) is aangelegd voor die expo. En dan FOM lekker trollen door nog eens die "sticker" met "5 punten" te laten zien zo van "hij doet nu wel alsof hij iets weet, maar hij heeft maar 5 schamele puntjes van de 20".
En nu met een echt circuit en niet een veredelde dragstrip. Met de 2017 auto's zijn ze een klap sneller geworden en dat hele reglement was zo ongeveer opgesteld om op elk circuit de lap records te verbreken (waarbij ze ook elke ronde van een GP die banner konden laten zien).

De oude auto's (200x dus) weegde niks en hadden hoge topsnelheden. De 2014+ auto's zijn veel zwaarder geworden door de hybride motoren. In 2017 is dat "gecompenseerd" met de grotere auto's en bredere banden. Daardoor is de bochtensnelheid drastisch toegenomen waardoor ze over een hele ronde sneller waren. Behalve... op Monza dan, omdat deze auto's nog steeds log en lomp zijn en niet de topsnelheden van oude tijden halen en veel meer drag geven op deze dragstrip.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-10 16:14

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• alexbl69
  • Nu online
Update van de lijst met win-streaks.

Deze keer heeft Verstappen 'maar' 2 posities gewonnen. De 10 en de 62 (beiden van Schumacher).

Aantal racesCoureur met hoogste % overwinningen
10Verstappen
11 t/m 17Schumacher
18 t/m 62Verstappen
>Hamilton

Volledige lijst hier: klik

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Chocoball
alexbl69 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:07:
Update van de lijst met win-streaks.

Deze keer heeft Verstappen 'maar' 2 posities gewonnen. De 10 en de 62 (beiden van Schumacher).

Aantal racesCoureur met hoogste % overwinningen
10Verstappen
11 t/m 17Schumacher
18 t/m 62Verstappen
>Hamilton

Volledige lijst hier: klik
Staat dit ook op Wikipedia, ik vraag het voor een teambaas? :+

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Chocoball schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:41:
[...]

Staat dit ook op Wikipedia, ik vraag het voor een teambaas? :+
Hoe zou iemand dit moeten weten :+

een treffende spreuk

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Jake schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:10:
[...]

Yuki naar Aston Martin confirmed? 8)
Obviously bedoel je het als "Bond rijdt Aston Martin" grap. Maar dat Tsunoda naar AM zou kunnen gaan is wel iets waar Red Bull / Marko zich "zorgen" over zou maken. Het is immers geen echte Red Bull coureur maar iemand met Honda backing. En gezien Honda vanaf 2026 aan Aston Martin levert... (Zelfde zal dan vast ook gelden voor Iwasa? Of is dat wel een Japanner maar zonder Honda backing?)

• Chocoball
De B-versie van de Haas VF-23 is gepland in de race van Austin.

[ Voor 4% gewijzigd door Chocoball op 08-09-2023 12:08 ]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-10 22:03
RobertMe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:18:
[...]

Obviously bedoel je het als "Bond rijdt Aston Martin" grap. Maar dat Tsunoda naar AM zou kunnen gaan is wel iets waar Red Bull / Marko zich "zorgen" over zou maken. Het is immers geen echte Red Bull coureur maar iemand met Honda backing. En gezien Honda vanaf 2026 aan Aston Martin levert... (Zelfde zal dan vast ook gelden voor Iwasa? Of is dat wel een Japanner maar zonder Honda backing?)
Nope, Iwasa is hetzelfde als Tsunoda. Een Red Bull Junior & een Honda Formula Dream lid.

• TheBrut3
  • Nu online
Ik denk niet dat Red Bull in zak en as zit wanneer Tsunoda en Iwasa weg gaan. In mijn ogen geen top talenten. Voor Iwasa has ik nog best wat hoop, maar die is de 2e helft van het F2 seizoen minder geworden.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-10 22:03
TheBrut3 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:35:
Ik denk niet dat Red Bull in zak en as zit wanneer Tsunoda en Iwasa weg gaan. In mijn ogen geen top talenten. Voor Iwasa has ik nog best wat hoop, maar die is de 2e helft van het F2 seizoen minder geworden.
Ik vind Tsunoda verrassend goed eigenlijk.
En beide vind ik wel de beste van wat RB in de pijplijn heeft zitten, alle andere RB-juniors vallen mij echt enorm tegen!
Had veel hoop van Hauger, die ken ik nog toen hij bij VAR reed, maar valt enorm tegen.

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:34
TheBrut3 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:35:
Yuki laat goede dingen zien, helaas is het zo dat zelfs een Max Verstappen of Lewis Hamilton de huidige AlphaTauri niet vooruit gaat krijgen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:03:
De B-versie van de Haas VF-23 is gepland in de race van Austin.
[Twitter]
Ze hebben de nieuwe Ferrari body kit gekregen? :)

PSN

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:05
YakuzA schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:35:
[...]

Ze hebben de nieuwe Ferrari body kit gekregen? :)
Nee van Red Bull staat er :P

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
Oostenrijkers en discutabele uitspraken in F1,the saga continues:

BBC News - Red Bull's Helmut Marko apologises to Sergio Perez over 'offensive remark'
https://www.bbc.co.uk/sport/formula1/66758136

• Chocoball
cy-gor25 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:15:
Oostenrijkers en discutabele uitspraken in F1,the saga continues:

BBC News - Red Bull's Helmut Marko apologises to Sergio Perez over 'offensive remark'
https://www.bbc.co.uk/sport/formula1/66758136
Wordt al besproken in [F1] Randzaken als de discussie daar kan blijven, bedankt :)

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
Chocoball schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:26:
[...]

Wordt al besproken in [F1] Randzaken als de discussie daar kan blijven, bedankt :)
Ah shit, sorry, ik vergeet altijd dat topic

• mitsumark
  • Laatst online: 14:49
Dit is Schumacher/Barrichello vs Leclerc/Sainz, de auto zelf is veel sneller :+

Maargoed, ik denk dat veiligheid belangrijker is dan snelheid, tenzij je er geen spektakel in kunt houden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maar Ferrari heeft dat downwash van RB over genomen en daarna hun kopie aan Haas gegeven. (Ongetwijfeld)
Dus het is meer Ferrari kopie dan RB kopie.

Ergo ‘de nieuwe Ferrari body kit’.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2023 09:03 ]

PSN

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Is de limiet van 100kg brandstof pas sinds de hybride motoren of was die er altijd al?

• Chocoball
In de laatste race maar ook eerder dit jaar gaven de coureurs aan dat volgen en inhalen lastiger is geworden dan vorig jaar.

Met de de vorige generatie wagens in '21 was het verlies aan aerodynamische belasting meer dan 50% als de achterligger op 2 wagenlengtes erachter zat. Met de grondeffect wagens In 2022 was dit nog maar 20% geworden maar dit seizoen is het verschil al opgelopen tot 35%.

Regelwijzigingen voor 2024 komen volgens Tombazis (FIA) te laat en zullen pas in 2025 komen, in de hoop het volgen en inhalen te verbeteren. Te denken valt aanpassingen aan de endplate bij de voorvleugel, de vloerranden en vleugeltjes bij de wielen.

https://the-race.com/form...-overtaking-will-it-work/

• Kadett
  • Laatst online: 13:16
werphengel schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:42:
[...]

Is de limiet van 100kg brandstof pas sinds de hybride motoren of was die er altijd al?
Hoeveel kg hiervan is vanwege aangescherpte veiligheids regels in die 20 jaar? En de F2004 kon denk ik niet op een volle tank de race uitrijden, hoeveel verschil in kg is dat?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

werphengel schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:42:
[...]

Vanaf de hybride ging het idd naar 100/105 kg
In 2009, the cars had a fuel tank of a capacity of approximately 90 to 100 litres. Cars started the race with about 60kg of fuel onboard, resulting in a car that weighted 655 kilos (605 + 60kg).

Things will be radically different in 2010. With an average fuel consumption of 2.5 kilos per 5km (source: Race Car Engineering), the cars will need to embark something like 155kg of fuel at the start of a Grand Prix (about 210 litres).

PSN

• Chocoball
offtopic:
Voor de kijkers hier die zich afvragen waarom er geen afleveringen zijn van Lollipopman verschijnen. Op 30 augustus heeft hij het volgende gemeld op Patreon.

Status Update
Hi all. Due to some unforeseen personal circumstances I would miss making videos for a few races during the 2nd half of the season, including ..

Ik heb zelf geen Patreon maar in ieder geval Zandvoort en Monza ontbreken tot op heden.

• Chocoball
In Monza waren er weer nieuwe statieken die op Wikipedia bijgeschreven kunnen worden:
  • Zoals bekend heeft Verstappen nu het record met 10 raceoverwinningen op rij en verbrak daarmee het oude record van Vettel met 9 races in 2013. Verder is Verstappen in de laatste 15 races 1e of 2e geworden. Alleen Schumacher is datzelfde gelukt in 2002.
  • De laatste 17 races waar met de klok mee werd gereden zijn door Verstappen gewonnen. Zijn laatste nederlaag waar met de klok mee werd gereden was in Spielberg 2022. In Singapore wordt weer tegen de klok in gereden.
  • Verstappen heeft nu 33 races op rij punten behaald. Alleen Hamilton heeft een langere puntenreeks van 48 races (Silverstone 2018 tot Bahrain 2020). Verstappen is de eerste coureur die alle 4 klassiekers in 1 seizoen heeft weten te winen: Monaco, Silverstone, Spa-Francorchamps en Monza.
  • Red Bull is het eerste F1 team dat 15 races op rij weet te winnen. Het vorige record van 12 races op rij stond op naam van McLaren in 1988. Verder heeft Red Bull in het huidige kampioenschap 310 punten meer dan de nummer 2, daarmee is het oude record van Mercedes verbroken met een voorspring van 297 punten (Abu Dhabi, 2016).
  • Sainz reed in Monza 14 ronden lang aan kop. Dat is dit seizoen het langste aantal ronden voor een niet Red Bull wagen. Met het podium van Sainz hebben dit seizoen 10 verschillende coureurs de podcast het podium gehaald.
  • Hamilton is de eerste coureur die in zijn F1 carrière 300 keer Q3 in de kwalificatie heeft gehaald.
  • Alonso is de eerste F1 coureur die voor de 20e keer aan de start van Monza verscheen. Met de race in Monza erbij opgeteld is Alonso de eerste F1 coureur met 20.000 raceronden achter zijn naam. In Singapore kan hij ook nog een ander record verbreken, namelijk het aantal racekilometers op zijn naam wat nu op 99.925 km staat.
  • Liam Lawson staat door zijn 11e plek in Monza boven De Vries en Ricciardo in het wereldkampioenschap.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Max-Verstappen-Formel-1-GP-Italien-2023-169Gallery-ffe8559f-2033931.jpg

https://www.auto-motor-un...s-f1-rennen-aller-zeiten/

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Chocoball schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:53:
In Monza waren er weer nieuwe statieken die op Wikipedia bijgeschreven kunnen worden:
  • Zoals bekend heeft Verstappen nu het record met 10 raceoverwinningen op rij en verbrak daarmee het oude record van Vettel met 9 races in 2013. Verder is Verstappen in de laatste 15 races 1e of 2e geworden. Alleen Schumacher is datzelfde gelukt in 2002.
  • De laatste 17 races waar met de klok mee werd gereden zijn door Verstappen gewonnen. Zijn laatste nederlaag waar met de klok mee werd gereden was in Spielberg 2022. In Singapore wordt weer tegen de klok in gereden.
  • Verstappen heeft nu 33 races op rij punten behaald. Alleen Hamilton heeft een langere puntenreeks van 48 races (Silverstone 2018 tot Bahrain 2020). Verstappen is de eerste coureur die alle 4 klassiekers in 1 seizoen heeft weten te winen: Monaco, Silverstone, Spa-Francorchamps en Monza.
  • Red Bull is het eerste F1 team dat 15 races op rij weet te winnen. Het vorige record van 12 races op rij stond op naam van McLaren in 1988. Verder heeft Red Bull in het huidige kampioenschap 310 punten meer dan de nummer 2, daarmee is het oude record van Mercedes verbroken met een voorspring van 297 punten (Abu Dhabi, 2016).
  • Sainz reed in Monza 14 ronden lang aan kop. Dat is dit seizoen het langste aantal ronden voor een niet Red Bull wagen. Met het podium van Sainz hebben dit seizoen 10 verschillende coureurs de podcast het podium gehaald.
  • [b]
  • Hamilton is de eerste coureur die in zijn F1 carrière 300 keer Q3 in de kwalificatie heeft gehaald.
  • [/b]
  • Alonso is de eerste F1 coureur die voor de 20e keer aan de start van Monza verscheen. Met de race in Monza erbij opgeteld is Alonso de eerste F1 coureur met 20.000 raceronden achter zijn naam. In Singapore kan hij ook nog een ander record verbreken, namelijk het aantal racekilometers op zijn naam wat nu op 99.925 km staat.
  • Liam Lawson staat door zijn 11e plek in Monza boven De Vries en Ricciardo in het wereldkampioenschap.
[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...s-f1-rennen-aller-zeiten/
Leuk voor Wikipedia, maar dat leest toch niemand :+

Wel leuke records tussen, maar als je het aantal clockwise vs counter-clockwise gaat tellen wordt het tijd voor een gezondere hobby O-)

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:41
Chocoball schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:53:

Wie heeft dat record nu dan? Want wat ik kan vinden, heeft hij dat record al sinds vorig jaar Silverstone in handen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Transportman schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:28:
[...]

Wie heeft dat record nu dan? Want wat ik kan vinden, heeft hij dat record al sinds vorig jaar Silverstone in handen.
Idd:
https://www.statsf1.com/en/statistiques/pilote/gp/kms.aspx

Ver doet het wel erg slecht in de categorie van het aantal races met 1 motor merk :+
https://www.statsf1.com/e...ilote/gp/meme-moteur.aspx

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2023 15:47 ]

PSN

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:38
Transportman schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:28:
[...]

Dat staat dan ook in de tekst " het record ... op zijn naam". Het zal er om gaan dat hij door de 100.000 km breekt.

erutangiS

Verwijderd

1 ding is zeker... deze statistiek is een leugen met 1 motor doe je hooguit 6-7 wedstrijden :+

• Shinji
  • Laatst online: 13:39
Dan klopt die site denk ik niet, RBR rijdt vanaf 2019 met Honda, sindsdien zijn er 96 grand prix geweest.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shinji schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:56:
[...]

Dan klopt die site denk ik niet, RBR rijdt vanaf 2019 met Honda, sindsdien zijn er 96 grand prix geweest.
Dit jaar (en vorig jaar) rijden ze niet met ‘Honda’ als officiële motor ;)

(De rename dit jaar van RBPT naar Honda RBPT zal ook weer niet helpen)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2023 20:12 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Flexiwing:
https://www.motorsport.co...-wing-clampdown/10518559/

Blijkbaar heeft de FIA verdenkingen dat teams die op sommige plekken mogelijk rubber tussenstukjes hebben/hadden om beweging te faciliteren vanaf een bepaalde load :P
The potential for hidden one-way mechanisms and moveable parts concealed by rubber components have emerged as key driving forces behind the FIA's latest Formula 1 flexi-wing clampdown.
"What happened recently? Some teams have components adjacent to each other that have a fairly high movement but do not slide [in tandem] because these areas are covered with rubber material. We do not consider this acceptable and, for this reason, we have made a clarification."
Ik zou zelf gokken dat dit tussen het vaste stuk en het verstelbare stuk van de voorvleugel is.

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2023 10:15 ]

PSN

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-10 15:34
YakuzA schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:09:
Flexiwing:
https://www.motorsport.co...-wing-clampdown/10518559/

Blijkbaar heeft de FIA verdenkingen dat teams die op sommige plekken mogelijk rubber tussenstukjes hebben/hadden om beweging te faciliteren vanaf een bepaalde load :P

[...]

[...]

Ik zou zelf gokken dat dit tussen het vaste stuk en het verstelbare stuk van de voorvleugel is.
Ben benieuwd of RBR hier ook onder valt?

• Chocoball
Deels al gemeld door @YakuzA heeft de FIA bij de teams bepaalde dingen gevonden waardoor het genoodzaakt is niet met 1 maar zelfs met 2 aangepaste technical directives naar Singapore af te reizen in de vertaling en samenvatting.
  • Op 22 augustus jl. kregen de teams post van de FIA Single-Seater Technical Director Tim Goss over 2 technical directives die al langer bestaan maar weer aangepast moesten worden omdat de teams nieuwe manieren gevonden hadden om de regels te omzeilen.
  • TD018 is 3 kantjes lang die gaat over het buigzaamheid van bodywork onderdelen. TD039 is 7 kantjes lang die gaat over het bevestigen van de ondervloer en het aerodynamisch schommelen van de wagen. Beide vernieuwde technical directives gaan vanaf de grand prix van Singapore gelden.
  • Sinds vorig jaar in Spa werkt de FIA met een formule (aerodynamic oscillation metric of AOM) om te meten of de wagen niet teveel verticaal stuitert. De grens ligt bij 8g en gaat een team eroverheen dan moet het team aanpassingen doen.
  • De plank onder de wagen bewees zich niet als hulpmiddel om grondcontact te vermijden want deze mag op bepaalde plekken maar maximaal 1 mm afslijten. De teams hebben echter manieren gevonden om de plank tegen slijtage te beschermen. Zo werd er dempingsmateriaal tussen het chassis en de bodemplaat gebruikt om het contact met de grond te dempen. In een ander geval werden er bevestigingsschroeven gebruikt die licht uitstaken en daarbij het contact met de grond dempten en daardoor compleet verdwenen. Daar maakte TD039 toen een einde aan maar de teams hebben inmiddels weer nieuwe manieren gevonden en is de technical directive uitgebreid met een nieuwe paragraaf 1.3 om die tegen te gaan. De paragraaf luidt als volgt: "We have noticed design details in the designated holes in the underbody skid area that are designed to maximize the allowable stiffness in these areas. While these designs may meet the deflection requirements, we would like the teams to do so remember that designs must still conform to the dimensional constraints of the corresponding trim parts, which state that there must be a continuous surface on the reference plane. Designs must not use breaks in this surface to allow for differences in vertical stiffness at these break points."
  • De FIA heeft de volgende punten genoemd die zij binnenkort als illegaal beschouwen. 1) Gaten, sneden of stootvoegen in het relevante deel van het referentievlak. 2) Systematische beschadigingen, scheuren of breuken op het oppervlak van het referentievlak nabij de gaten bedoeld voor de skids. 3) Zeer flexibele materialen op de plank of gevouwen oppervlakken en verbindingen.
  • In TD018 gaat het in de breedste zin van het woord om de voor- en achtervleugel. De FIA heeft bepaalde teams weten te betrappen waarbij het niet om de vleugels zelf gaat maar om het verbuigen van de complete vleugel in relatie tot andere delen van de wagen.
  • Zo zou de voorvleugel bij Aston Martin bij het deel waar de vleugel verbonden is met de neus teveel hebben verbogen. Bij andere teams was het de achtervleugel die zich te sterk vervormde bij de steun of bij de endplates. Waarschijnlijk herinnnert iedereen zich nog de wiebelende achtervleugel van Alpine in Canada.
  • De FIA heeft de teams gewaarschuwd om vanaf Singapore de zaken niet tot het uiterste te drijven. Alle vleugelelementen die kunnen buigen of roteren in relatie tot andere onderdelen van het bodywork worden verboden. Ook elastische vullingen of carbonstructuren die draaien op verbindingspunten of “zachte” materialen aan de randen van vleugels zijn verboden.
  • Welke teams allemaal in overtreding waren is niet duidelijk. De meeste houden het er op dat hun wagens door de gewijzigde technical directives niet aangepast hoeven te worden. Daarom was het in Monza een drukte van belang bij het FIA meetstation.
  • Haas gaf aan dat ze de achtervleugel lichtjes moeten aanpassen terwijl bij Williams de focus ligt op de ondervloer. Uit het geruchtencircuit komen namen als Mercedes vanwege de achtervleugel en Red Bull vanwege de ondervloer. Red Bull teambaas Horner zei in Monza dat Red Bull niet geraakt is en dat ze bij andere wagens rubberen neuzen (rubbbery nose boxes) ontdekt hadden die straks hopelijk weg zijn. Mercedes teambass Wolff zei dat Aston Martin al een stap terug moest doen en het interessant is wie nog meer moet aanpassen en hoe zich dat straks verhoudt met de rondetijden in Singapore.
  • Een niet bij naam genoemde ingenieur denkt dat de technical directive voor de vleugels een grotere impact zal hebben dan voor de vloer. Door de aanpassingen aan de ondervloer moet de wagen iets meer de hoogte in en verlies je wat neerwaartse druk. Als je aerodynamisch pakket ontworpen is rond de verbuiging of rotering van vleugels bij de bevestigingspunten verlies je bij aanpassingen niet alleen neerwaartse druk maar krijg je ook balansproblemen.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Aston-Martin-Formel-1-GP-Miami-4-Mai-2023-169Inline-159bc8a3-1998540.jpg

https://www.auto-motor-un...gapur-fluegel-unterboden/

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Sainz bij P1 (Matt & Tommy)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Chocoball schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:10:
Deels al gemeld door @YakuzA heeft de FIA bij de teams bepaalde dingen gevonden waardoor het genoodzaakt is niet met 1 maar zelfs met 2 aangepaste technical directives naar Singapore af te reizen in de vertaling en samenvatting.
  • Op 22 augustus jl. kregen de teams post van de FIA Single-Seater Technical Director Tim Goss over 2 technical directives die langer bestaan maar weer aangepast moest worden omdat de teams nieuwe manieren gevonden hadden om de regels te omzeilen.
  • TD018 zijn 3 kantjes lang die gaat over het buigzaamheid van bodywork onderdelen. TD039 is 7 kantjes lang die gaat over het bevestigen van de ondervloer en het aerodynamisch schommelen van de wagen. Beide vernieuwde technical directives gaan vanaf de grand prix van Singapore gelden.
  • Sinds vorig jaar in Spa werkt de FIA met een formule (aerodynamic oscillation metric of AOM) om te meten of de wagen niet teveel verticaal stuitert. De grens ligt bij 8g en gaat een team eroverheen dan moet het team aanpassingen doen.
  • De plank onder de wagen bewees zich niet als hulpmiddel om grondcontact te vermijden want deze mag op bepaalde plekken maar maximaal 1 mm afslijten. De teams hebben echter manieren gevonden om de plank tegen slijtage te beschermen. Zo werd er dempingsmateriaal tussen het chassis en de bodemplaat gebruikt om het contact met de grond te dempen. In een ander geval werden er bevestigingsschroeven gebruikt die licht uitstaken en daarbij het contact met de grond dempten en compleet verdwenen. Daar maakte TD039 toen een einde aan maar de teams hebben inmiddels weer nieuwe manieren gevonden en is de technical directive uitgebreid met een nieuwe paragraaf 1.3 om die tegen te gaan. De paragraaf luidt als volgt: "We have noticed design details in the designated holes in the underbody skid area that are designed to maximize the allowable stiffness in these areas. While these designs may meet the deflection requirements, we would like the teams to do so Remember that designs must still conform to the dimensional constraints of the corresponding trim parts, which state that there must be a continuous surface on the reference plane. Designs must not use breaks in this surface to allow for differences in vertical stiffness at these break points."
  • De FIA heeft de volgende punten genoemd die zij binnenkort als illegaal beschouwen. 1) Gaten, sneden of stootvoegen in het relevante deel van het referentievlak. 2) Systematische beschadigingen, scheuren of breuken op het oppervlak van het referentievlak nabij de gaten bedoeld voor de skids. 3) Zeer flexibele materialen op de plank of gevouwen oppervlakken en verbindingen.
  • In TD018 gaat het in de breedste zin van het woord om de voor- en achtervleugel. De FIA heeft bepaalde teams weten te betrappen waarbij het niet om de vleugels zelf gaat maar om het verbuigen van de complete vleugel in relatie tot andere delen van de wagen.
  • Zo zou de voorvleugel bij Aston Martin bij het deel waar de vleugel verbonden is met de neus teveel hebben verbogen. Bij andere teams was het de achtervleugel die zich te sterk vervormde bij de steun of bij de endplates. Waarschijnlijk herinnnert iedereen zich nog de wiebelende achtervleugel van Alpine in Canada.
  • De FIA heeft de teams gewaarschuwd om vanaf Singapore de zaken niet tot het uiterste te drijven. Alle vleugelelementen die kunnen buigen of roteren in relatie tot andere onderdelen van het bodywork worden verboden. Ook elastische vullingen of carbonstructuren die draaien op verbindingspunten of “zachte” materialen aan de randen van vleugels zijn verboden.
  • Welke teams allemaal in overtreding waren is niet duidelijk. De meeste houden het er op dat hun wagens door de gewijzigde technical directives niet aangepast hoeven te worden. Daarom was het in Monza een drukte van belang bij het FIA meetstation.
  • Haas gaf aan dat ze de achtervleugel lichtjes moeten aanpassen terwijl bij Williams de focus ligt op de ondervloer. Uit het geruchtencircuit komen namen als Mercedes vanwege de achtervleugel en Red Bull vanwege de ondervloer. Red Bull teambaas Horner zei in Monza dat Red Bull niet geraakt is en dat ze bij andere wagens rubberen neuzen ontdekt hadden die straks hopelijk weg zijn. Mercedes teambass Wolff zei dat Aston Martin al een stap terug moest doen en het interessant is wie nog meer moet aanpassen en hoe zich dat straks verhoudt met de rondetijden in Singapore.
  • Een niet bij naam genoemde ingenieur denkt dat de technical directive voor de vleugels een grotere impact zal hebben dan voor de vloer. Door de aanpassingen aan de ondervloer moet de wagen iets meer de hoogte in en verlies je wat neerwaartse druk. Als je aerodynamisch pakket ontworpen is rond de verbuiging of rotering van vleugels bij bevestigingspunten verlies je niet alleen neerwaartse druk maar krijg je ook balansproblemen.
[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...gapur-fluegel-unterboden/
F1 grey area's uitbuiten, you gotta love it ! :) :D _/-\o_

PC Specs

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:09

JB

Cédric roelt!

Help!!!! schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:40:
[...]

F1 grey area's uitbuiten, you gotta love it ! :) :D _/-\o_
We gaan het in Singapore wel zien wie er (veel) pijn heeft van TD018. Zeer benieuwd.

Mijn boefje is liev!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:14:
We gaan het in Singapore wel zien wie er (veel) pijn heeft van TD018. Zeer benieuwd.
Ik denk dat de impact wel mee gaat vallen, we gaan het zien, ik ben beniewd! :)

• Shinji
  • Laatst online: 13:39
Misschien wel allemaal en rijden ze allemaal 1/10e langzamer waardoor niemand het doorheeft ;)

• Maasluip
  • Laatst online: 31-10 14:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik gok dat Red Bull er als enige geen last van heeft. Want zo gaat het met de TDs dit jaar. :D

Signatures zijn voor boomers.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:34
Veel teams zijn straks nog langzamer en RedBull spint er garen bij. :+

• Chocoball
Volgend seizoen wordt het meer zo op de grid :)

Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aPgr1xP_460swp.webp

Ik lees net dat de bovenkant (downwash) kopiëren de concurrentie niet veel gebracht heeft en dat veel teams volgend seizoen met een nieuw chassis en nieuwe transmissie gaan komen (Ferrari, Haas, Sauber, Mercedes, Williams, McLaren?)

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:19
Maasluip schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:18:
Ik gok dat Red Bull er als enige geen last van heeft. Want zo gaat het met de TDs dit jaar. :D
Welke TD's hebben dit jaar RB benadeeld?

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:49
ZeromaNoiS schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:04:
[...]

Welke TD's hebben dit jaar RB benadeeld?
Dat is wat ie zegt, geen een. :+
Pagina: 1 ... 59 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics