[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 80 Laatste
Acties:
  • 901.907 views

Onderwerpen

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:31

Bullet NL

Eigen Wijs

Dj-sannieboy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:25:
[...]

Blijkbaar heeft hij er geen moeite mee dat Max op een sokkel geplaatst wordt, terwijl hij dat bij Hamilton zo verschrikkelijk vindt.
Nee dit zie je verkeerd.

Mijn mening in dit geval doet er niet toe.

Het gaat er om wat de media doet, Nederlandse media heeft geen enkel probleem om de kwaliteit van Hamilton te benoemen, een aantal Britse media heeft wel grote moeite met het feit dat Max op dit moment Hamilton voorbij is als rijder (dus los van zijn auto). Zelf Peter Winsor, die ik best hoog heb zitten, is verre van objectief als hij het over Hamilton heeft, ondanks dat de man idolaat is van Max zijn rijstijl.

Feit is dat Hamilton nu al ruim 2 jaar een soort van veldvulling is, hij heeft geluk gehad met de dominantie van zijn auto, dit is ook iets wat hij zelf dondersgoed door heeft, hij zit al zolang bij Mercedes, hij weet dat dit een erg goed team is, maar zal nooit het risico nemen om naar bijvoorbeeld Ferrari of McLaren te gaan, al was het maar voor de uitdaging, omdat Hamilton weet dat de Mercedes hem meervoudig wereldkampioen heeft gemaakt, niet andersom... Een ander team zou hem nooit de zekerheid geven dat hij gewaardeerd kan worden om zijn verleden. De kans om door het ijs te zakken omdat hij daar niet kan leveren is des de groter.

Als de grote Hamilton echt zo groot is, waarom doet hij dan niet zoals Schumacher, Vettel of Alonso wel hebben gedaan.... Kijken hoe het bij andere teams is. De man heeft in het begin van zijn cariere een overstapje gemaakt omdat Mercedes toen net kwam kijken, daarna nooit meer een risico genomen.

Natuurlijk, dat is bij Max ook zo, maar die heeft nog wel even te gaan. Hamilton is wat dat betreft op basis van zijn leeftijd een winkeldochter :o 8) :+

Cogitationis poenam nemo patitur

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
stefanass schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Dat zou ik met je eens zijn, alleen is de claim nu dat de performance winst ‘illegaal’ behaald is dmv betrouwbaarheid updates waarbij volgens de regels geen performance winst behaald had mogen worden. In hoeverre die claim terecht is kunnen wij lastig beoordelen denk ik.

Als die niet terecht is ben ik het geheel met je eens, je moet teams die hun werk goed doen niet bestraffen, dan moeten de andere teams beter hun best doen.
Kan ook zijn dat de performance er al is, maar dat men dat wegens de betrouwbaarheid niet kan benutten? En na de betrouwbaarheidsupdate wel? Heb je dan performance gewonnen door de betrouwbaarheid, of kun je dan pas het volle potentieel gebruiken?

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:25
pjlgt schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Kan ook zijn dat de performance er al is, maar dat men dat wegens de betrouwbaarheid niet kan benutten? En na de betrouwbaarheidsupdate wel? Heb je dan performance gewonnen door de betrouwbaarheid, of kun je dan pas het volle potentieel gebruiken?
dat zou kunnen, maar volgens mij is dat precies wat men zou moeten onderzoeken; is de performance winst die behaald is dankzij de betrouwbaarheid updates nu wel of niet volgens de regels.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

stefanass schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:16:
Wellicht nog belangrijker is dat bij terugschroeven de motoren iets betrouwbaarder zijn en langer mee kunnen gaan.
Betrouwbaarheid is zelfs voor Renault niet echt een issue meer. Meeste technische uitvallers is niet echt meer omdat de motor in de soep loopt. Die zijn echt redelijk zeldzaam geworden.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

stefanass schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:50:
Dat zou ik met je eens zijn, alleen is de claim nu dat de performance winst ‘illegaal’ behaald is dmv betrouwbaarheid updates waarbij volgens de regels geen performance winst behaald had mogen worden. In hoeverre die claim terecht is kunnen wij lastig beoordelen denk ik.

Als die niet terecht is ben ik het geheel met je eens, je moet teams die hun werk goed doen niet bestraffen, dan moeten de andere teams beter hun best doen.
Mede hiervoor is/was het tokensysteem in het leven geroepen. Tot de volledige stop kwam. Ook is het zo, dat elke motorische upgrade door alle motorfabrikanten goedgekeurd dient/diende te worden

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:37
CH4OS schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:46:
[...]
Mede hiervoor is/was het tokensysteem in het leven geroepen. Tot de volledige stop kwam. Ook is het zo, dat elke motorische upgrade door alle motorfabrikanten goedgekeurd dient/diende te worden
For what its worth. Het tokensysteem v.w.b. motorontwikkeling bestaat al niet meer sinds 2017 of zo. Dus er is wel nog een aantal jaren "vrije" ontwikkeling geweest en daardoor dat Honda toentertijd ook de inhaalslag heeft weten te maken (2017 kwamen ze met compleet nieuwe motor / nieuw concept, dat over 2017 & 2018 weer verbeterd is en in 2019 meteen race winning was in de Red Bull).
En v.w.b. dat de concurrentie het moet goedkeuren schreef @Chocoball afgelopen dagen dat de fabrikanten het alleen ter inzage / mededeling ontvangen en het dus niet expliciet moeten goedkeuren (maar wellicht wel bij de FIA zaken kunnen aankaarten en de FIA vervolgens hun eigen "onderzoek" doet en op basis daarvan alsnog zelf de beslissing neemt of iets wel of niet mag).

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:00:
[...]

For what its worth. Het tokensysteem v.w.b. motorontwikkeling bestaat al niet meer sinds 2017 of zo. Dus er is wel nog een aantal jaren "vrije" ontwikkeling geweest en daardoor dat Honda toentertijd ook de inhaalslag heeft weten te maken (2017 kwamen ze met compleet nieuwe motor / nieuw concept, dat over 2017 & 2018 weer verbeterd is en in 2019 meteen race winning was in de Red Bull).
En v.w.b. dat de concurrentie het moet goedkeuren schreef @Chocoball afgelopen dagen dat de fabrikanten het alleen ter inzage / mededeling ontvangen en het dus niet expliciet moeten goedkeuren (maar wellicht wel bij de FIA zaken kunnen aankaarten en de FIA vervolgens hun eigen "onderzoek" doet en op basis daarvan alsnog zelf de beslissing neemt of iets wel of niet mag).
Ah, dat kan ook inderdaad. Ik heb even niet helder hoe het exact zit. Maar redelijk open naar de andere motorfabrikanten is het in elk geval wél. Ze weten precies wie wat wil doen wanneer.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:44
De FIA mag naar aanleiding van de laatste GP wat mij betreft de eigen reglementen nog wel eens doornemen, want sommige zaken schieten hun doel toch wel voorbij.

Ten eerste is daar de hele sprint-opzet in het algemeen. Doordat de afgelopen GP een sprint-weekend was, én FP1 letterlijk in het water viel moesten de coureurs 'blind' de kwalificatie voor de hoofdrace in. Ongetwijfeld leuk voor het spektakel, maar met de koningsklasse van de sport heeft dit natuurlijk niets te maken. Formule-1 auto's zijn hoogtechnische apparaten die fatsoenlijk afgesteld moeten kunnen worden om competitief en veilig te kunnen rijden. Instappen en wegrijden kan normaal alleen in de sim.

Een tweede aspect is de verplichte 4,5u tussen de Q en de (sprint-) race. Op zich logisch om teams tijd te geven eventuele schade te herstellen, maar er zou in het belang van de veiligheid van af moeten kunnen worden geweken. Nu resulteerde deze regel er in dat de sprint niet in het droog, maar in de regen moest worden gereden met alle complicaties van dien.

En dan als laatste de kwalificatie 'wet-race', met vooral de daarbij behorende verplichting tot het gebruik van full-wets. In naam van de veiligheid moeten de wagens rijden met banden die suboptimaal zijn, rondenlang achter de SC rijden, wat echter enkel resulteert in letterlijk levensgevaarlijke situaties in de pitlane zodra het veld (en de reglementen) worden vrijgegeven. Dan is het op de baan veilig, maar niet in de pitlane. Beter is het om in ieder geval de bandenkeuze vrij te laten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• alki
  • Laatst online: 17:14
alexbl69 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:26:
De FIA mag naar aanleiding van de laatste GP wat mij betreft de eigen reglementen nog wel eens doornemen, want sommige zaken schieten hun doel toch wel voorbij.

Ten eerste is daar de hele sprint-opzet in het algemeen. Doordat de afgelopen GP een sprint-weekend was, én FP1 letterlijk in het water viel moesten de coureurs 'blind' de kwalificatie voor de hoofdrace in. Ongetwijfeld leuk voor het spektakel, maar met de koningsklasse van de sport heeft dit natuurlijk niets te maken. Formule-1 auto's zijn hoogtechnische apparaten die fatsoenlijk afgesteld moeten kunnen worden om competitief en veilig te kunnen rijden. Instappen en wegrijden kan normaal alleen in de sim.

Een tweede aspect is de verplichte 4,5u tussen de Q en de (sprint-) race. Op zich logisch om teams tijd te geven eventuele schade te herstellen, maar er zou in het belang van de veiligheid van af moeten kunnen worden geweken. Nu resulteerde deze regel er in dat de sprint niet in het droog, maar in de regen moest worden gereden met alle complicaties van dien.

En dan als laatste de kwalificatie 'wet-race', met vooral de daarbij behorende verplichting tot het gebruik van full-wets. In naam van de veiligheid moeten de wagens rijden met banden die suboptimaal zijn, rondenlang achter de SC rijden, wat echter enkel resulteert in letterlijk levensgevaarlijke situaties in de pitlane zodra het veld (en de reglementen) worden vrijgegeven. Dan is het op de baan veilig, maar niet in de pitlane. Beter is het om in ieder geval de bandenkeuze vrij te laten.
Kom op nou man, doordat ze bijna geen banden data hadden, hebben we een super leuke race gekregen.

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Bullet NL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Het terugschroeven klopt niet, het is een sport... je moet de mensen die het wel onder controle hebben niet de dupe laten zijn van een team die dat niet heeft. Kortom, je moet de zwakkere beter maken, de sterkere niet minder.

Dit ondanks er teams zijn die voordeel kunnen hebben qua verbruik, betrouwbaarheid enz enz....

Het gaat om presteren, niet om controleren...
O want dit is nooit eerder gebeurd?
De regels zijn vorige seizoen namelijk gewoon aangepast na purposing gate en gehuil van bepaalde teams.

Je hebt gelijk hoor maar in praktijk gaat het toch ff wat anders. Zeker als het voor de sport beter is (in hun ogen)

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:25
CH4OS schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:13:
[...]
Betrouwbaarheid is zelfs voor Renault niet echt een issue meer. Meeste technische uitvallers is niet echt meer omdat de motor in de soep loopt. Die zijn echt redelijk zeldzaam geworden.
Betrouwbaarheid is voor alle teams zeker nog steeds een issue. Wellicht niet in de zin van klappende motoren tijdens de race, maar wel in de zin van een maximum aantal mogen gebruiken en bijbehorende gridstrafren moeten incasseren.

In 2022 werd er nog 137x een grid penalty uitgedeeld hiervoor.
https://www.autoracing1.c...t-grid-penalties-in-2022/

• NiaX
  • Niet online
Bullet NL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Nee dit zie je verkeerd.

Het gaat er om wat de media doet, Nederlandse media heeft geen enkel probleem om de kwaliteit van Hamilton te benoemen, een aantal Britse media heeft wel grote moeite met het feit dat Max op dit moment Hamilton voorbij is als rijder (dus los van zijn auto). Zelf Peter Winsor, die ik best hoog heb zitten, is verre van objectief als hij het over Hamilton heeft, ondanks dat de man idolaat is van Max zijn rijstijl.

Feit is dat Hamilton nu al ruim 2 jaar een soort van veldvulling is, hij heeft geluk gehad met de dominantie van zijn auto, dit is ook iets wat hij zelf dondersgoed door heeft, hij zit al zolang bij Mercedes, hij weet dat dit een erg goed team is, maar zal nooit het risico nemen om naar bijvoorbeeld Ferrari of McLaren te gaan, al was het maar voor de uitdaging, omdat Hamilton weet dat de Mercedes hem meervoudig wereldkampioen heeft gemaakt, niet andersom... Een ander team zou hem nooit de zekerheid geven dat hij gewaardeerd kan worden om zijn verleden. De kans om door het ijs te zakken omdat hij daar niet kan leveren is des de groter.

Als de grote Hamilton echt zo groot is, waarom doet hij dan niet zoals Schumacher, Vettel of Alonso wel hebben gedaan.... Kijken hoe het bij andere teams is. De man heeft in het begin van zijn cariere een overstapje gemaakt omdat Mercedes toen net kwam kijken, daarna nooit meer een risico genomen.

Natuurlijk, dat is bij Max ook zo, maar die heeft nog wel even te gaan. Hamilton is wat dat betreft op basis van zijn leeftijd een winkeldochter :o 8) :+
Maar, even objectief bekeken, een appel is echt veel lekkerder dan een perzik. Sappiger, smaakvoller, gezonder.
Dus het doet er even niet toe wat ik er van vind, feit is dat een appel veel lekkerder is.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Bullet NL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Nee dit zie je verkeerd.

Wat een Hamilton haat weer. Gelukkig stapt hij niet over naar een ander team... De voorbeelden die je noemt zijn allemaal mislukt, Voeg Senna ook nog even toe aan dat lijstje.

Newey heeft iets gevonden wat de andere teams niet kunnen evenaren. Honda heeft iets gevonden wat de andere teams niet kunnen evenaren.

Het is voor mij volstrekt duidelijk dat de RB 2023 velen malen sneller is dan de andere wagens.
Wat voor mij nog niet volstrekt duidelijk is, waarom is het niet iedere race RB 1 en 2?
Sergio kan niet sturen? De twee RB's zijn niet gelijk? De RB van Sergio is een test auto voor upgrades?

Dat laatste zou mij niet verbazen, zo deed Schumacher het ook. Naast dat hij een trainings beest was, toen nog op fiorano, nu Max hetzelfde maar dan in de simulator.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Speedster schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:33:
[...]
De RB van Sergio is een test auto voor upgrades?

Dat laatste zou mij niet verbazen, zo deed Schumacher het ook. Naast dat hij een trainings beest was, toen nog op fiorano, nu Max hetzelfde maar dan in de simulator.
Dat heeft niet veel zin.
Pas als je op de limiet rijdt, weet je of ze goed werken vaak.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

alexbl69 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:26:

Over het algemeen is de setup zo goed als af dankzij de sim, de FP's zijn dan vooral om wat kleine dingen te testen, maar in grote lijnen staat de afstelling al. Dit weekend was er ook een radio van VER bijvoorbeeld, waarin hij om net even wat meer voorvleugel vroeg (3 clicks). Vervolgens zou je in theorie dus alleen de race setup kunnen doen, of kijken hoe de racepace erbij zit en hoe je die kunt verbeteren.
Schades herstellen is ook in het kader van de veiligheid. De sprint race is toch ook meermaals uitgesteld? Met verkorten van de minimale tijd tussen de sprint qualifying en de sprint race los je dit niet mee op, zeker in Spa niet, waar het weer gewoon erg veranderlijk is.
Dit is denk ik eerder een Pirelli dingetje. In principe zijn de full wet banden de regenbanden die de meeste regen kunnen afwateren. Op basis daarvan wordt dus gezegd om die banden te gebruiken. Ik waag het te betwijfelen of een vrije bandenkeuze tijdens een sessie ook maar iets toevoegt aan veiligheid. Nogmaals, Spa is een lastig circuit voor de banden in relatie tot het weer. Het kan daar op hele specifieke plaatsen regenen (of juist net niet) Ook voor banden slijtage kan Spa een lastig circuit zijn. Als Pirelli zorgt dat de regenbanden wat beter en betrouwbaarder worden, zullen ze ook sneller en beter gebruikt kunnen worden. Het is te hopen dat de spatborden snel hun weg naar Formule 1 gaan (terug?) vinden. ;)
Ik ben trouwens ook wel benieuwd of rijders wel vaker nu de een na laatste ronde naar binnen gaan, om de snelste race ronde nog even weg te kapen bij VER.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2023 11:33 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

CH4OS schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:06:
[knip]
Ik ben trouwens ook wel benieuwd of rijders wel vaker nu de een na laatste ronde naar binnen gaan, om de snelste race ronde nog even weg te kapen bij VER.
Dat gebeurde voorheen ook al veel vaker, als er de ruimte naar achteren was voor een extra pitsstop.

Testing, one, two ...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

hardware-lover schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:38:
Dat gebeurde voorheen ook al veel vaker, als er de ruimte naar achteren was voor een extra pitsstop.
Scherp! Dat is even een detail die ik over het hoofd heb gezien inderdaad.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:17
CH4OS schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:40:
[...]
Scherp! Dat is even een detail die ik over het hoofd heb gezien inderdaad.
Sterker nog, Max deed het zelf nog in Hongarije, om de snelste rondetijd bij George Russell weg te halen...

iRacing Profiel

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 11:08

thunder8

Het gedonder begint weer.

[...]

... De voorbeelden die je noemt zijn allemaal mislukt, Voeg Senna ook nog even toe aan dat lijstje.

...
Schumacher is dat niet mislukt. Nadat hij 2x (1994 en 1995) wereldkampioen werd met de Benetton Renault, ging hij in 1996 naar Ferrari die toen al heel lang geen wereldkampioen meer was geworden. Pas in 2000 was haalde hij daar zijn derde titel, om daarna de dominante periode in te gaan. Daarmee was hij 1 van de weinigen die bij 2 teams wereldkampioen werd. De overstap was juist pikant, omdat je 2x wereldkampioen wordt bij Benetton, dus het eigenlijk raar is over te stappen naar een team dat al hele lange tijd geen wereldkampioen kon worden.

Lewis heeft het ook bij 2 teams gedaan (McLaren en Mercedes), echter was daar meer sprake van het feit dat er zoveel topmensen naar dat team gingen, dat het een kwestie van tijd zou zijn, dat dat team wereldkampioen zou worden. Verder waren er al 4 seizoenen bij McLaren voorbij gegaan, waar Lewis geen titel had gepakt. Dan is het overstappen naar een ander team ook veel vanzelfsprekender als je een talentvolle rijder bent. En na 1 seizoen zonder titel, ging het het jaar erop wel zijn kant op. En daarna, naja die geschiedenis kennen we allemaal.

Persoonlijk blijft Schumacher voor mij voorlopig nog steeds de beste aller tijden. Juist omdat hij, samen met het team natuurlijk, Ferrari aan een dominantie periode hebben geholpen. Iets wat daarvoor en daarna niet meer is voorgekomen bij het rode team. Lewis is een geweldige coureur, maar op 1 of andere wijze lijkt het meer op een juiste keuze qua team op het juiste moment te zijn geweest. Ik heb nooit het idee gehad dat het een synergie is geweest tussen team en Lewis om de auto kampioenwaardig te maken. Meer van: Denk dat zij de beste auto gaan bouwen en daar wil ik naar toe, want dan word ik opnieuw wereldkampioen. Zoals ik zei, het is mijn mening en daar mag je van mij helemaal mee oneens zijn. Daar word ik niet anders van. De beste aller tijden is hoe dan ook open voor interpretatie. En sommige zaken kan je niet vergelijken, als puntentellingen veranderen in de loop der jaren en/of het aantal races per seizoen. Door die 2 laatste zaken is het sowieso moeilijk vergelijken. Had Schumacher meer races gewonnen als er 24 ipv 16 races waren geweest per seizoen? Vast wel. Dat is gewoon 50% meer races per seizoen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:45
Door bepaalde beslissingen bij de top van Renault moest wederom de topic start aangepast worden.

De nieuwe teamleiding van Alpine is toegevoegd en om een eventuele discussie te vermijden dat namen zomaar vervangen worden terwijl ze onderdeel van dit seizoen waren, hun namen staan erachter tot en met de grand prix dat ze actief waren.

• Waah
  • Laatst online: 16:42
[...]

Wat een Hamilton haat weer. Gelukkig stapt hij niet over naar een ander team... De voorbeelden die je noemt zijn allemaal mislukt, Voeg Senna ook nog even toe aan dat lijstje.
Geen enkele dominantie blijft voor eeuwig. Maar volgens die logica had Hamilton dus bij McLaren moeten blijven :+ Dan had die nu mooi naast Norris gezeten, maar was iemand anders (Alonso?) nu meervoudig wereldkampioen ipv Lewis. Mercedes is nog steeds wel erg goed als team (consistent, zie je wel aan de huidige stand in het kampioenschap) maar dat is geen garantie. Er is ook géén garantie dat Mclaren en andere teams Merc voorbij zullen streven in de toekomst.
Newey heeft iets gevonden wat de andere teams niet kunnen evenaren. Honda heeft iets gevonden wat de andere teams niet kunnen evenaren.
Dat Newey goed werk heeft geleverd is wel duidelijk. Of Honda iets gevonden heeft is IMHO niet zo duidelijk. De snelheid zit voornamelijk in het aero-ontwerp volgens mij... Een Mercedes-motor kan ook gewoon snel zijn (in de speed trap was Lewis het snelst bijvoorbeeld) maar een Albon was bloedsnel, zo snel zelfs dat die meermaals moest inhouden voor de bus stop en toen er alsnog omheen reed alsof de ander er niet was...

Echter ligt dat vooral aan het gebrek aan downforce bij Williams.

Volgens mij is er weinig verschil tussen de motoren dit jaar. Als een Honda echt zo snel was, zou een Alfa Tauri ook wel wat sneller rijden zou je denken...
Het is voor mij volstrekt duidelijk dat de RB 2023 velen malen sneller is dan de andere wagens.
Wat voor mij nog niet volstrekt duidelijk is, waarom is het niet iedere race RB 1 en 2?
Sergio kan niet sturen? De twee RB's zijn niet gelijk? De RB van Sergio is een test auto voor upgrades?
De auto's zijn gewoon gelijk. Er is geen enkel bewijs dat dit niet zo is. Van de upgrades is bekend wie met wat rijd (verplicht te melden bij de FIA, en de pers weet dit ook altijd) dus dat is het ook niet.

Een praktisch onmogelijke gedachte: Misschien kan Max gewoon héél goed sturen, en Checo iets minder goed? Als je het seizoen gevolgd had had je gezien dat Checo gewoon veel pech en onhandigheden heeft gehad waardoor die steeds een inhaalrace moest doen. Maar ook bij die inhaal-races zie je dat Max zich véél sneller door het veld weet te worstelen dan Checo.

Waarschijnlijk ligt de auto Max gewoon veel beter (waar de McLaren Ricciardo duidelijk NIET lag vorig jaar). Ik denk zeker dat de RB sneller is als de rest. Maar ik denk dat dit een combinatie is van:
De RB is sneller dan de rest
De RB ligt max heel goed (auto met overstuur maakt Max blij)
De RB lijkt heel stabiel en voorspelbaar
De RB lijkt makkelijker af te stellen

Die combi maakt dat Max er heel goed mee kan rijden. Hij is al sneller, dus minder risico. De auto ligt Max heel goed kwa gevoel waardoor die meer op het randje kan rijden, de auto is stabiel en voorspelbaar waardoor die nóg meer op het randje kan rijden en doordat die makkelijker af te stellen is (de oude RB's waren vaak lastig af te stellen, maar wanneer goed afgesteld ook snel) ook weer voorspelbaarder en dus makkelijker te rijden.

De auto ligt Checo gewoon wat minder, plus dat die psychologisch gewoon een tik heeft gehad toen die vanaf pole niet eerste in het kampioenschap kon staan omdat Max hem met overmacht pakte vanaf P9 op een stratencircuit (zijn specialiteit) in een gelijke auto. Daarna was het klaar met Checo en daar lijkt die nu pas van te herstellen. Checo gaf zelf ook al aan na de race dat de summer break voor hem goed uit komt gezien alle stress van de afgelopen maanden.
Max leeft voor racen. Op de track, buiten de track. Dat is IMHO ook het verschil met vele andere coureurs. Hij heeft het talent, het tactisch inzicht én de werkethiek in één pakket. En dat maakt hem één van de groten (GOAT geloof ik niet in voor een klasse waarbij de auto's niet gelijk zijn en er zoveel verandering is binnen de sport). Er is géén afleiding voor hem. Geen "save the enviroment", geen "Hollywood/fashion".

Dat maakt dat je als mens misschien minder met hem hebt (dat heb ik ook) maar als coureur maakt dat hem gewoon erg goed. Dat heeft die al bewezen door sterker materiaal te verslaan, door teamgenoten te vermorzelen (niet verslaan, daadwerkelijk te vermorzelen). Maar vraag hem niet over politieke kwesties :+

De enige zwakte die ik kan ontdekken bij Max, is Lewis. En dat heeft die dan van zijn vader denk ik maar. Maar zo is Lewis zijn zwakte ook Max :+ Dus die hebben elkaar goed gevonden wat dat betreft. _O-

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

thunder8 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:28:
Schumacher is dat niet mislukt. Nadat hij 2x (1994 en 1995) wereldkampioen werd met de Benetton Renault, ging hij in 1996 naar Ferrari die toen al heel lang geen wereldkampioen meer was geworden. Pas in 2000 was haalde hij daar zijn derde titel, om daarna de dominante periode in te gaan. Daarmee was hij 1 van de weinigen die bij 2 teams wereldkampioen werd. De overstap was juist pikant, omdat je 2x wereldkampioen wordt bij Benetton, dus het eigenlijk raar is over te stappen naar een team dat al hele lange tijd geen wereldkampioen kon worden.

[...]

Persoonlijk blijft Schumacher voor mij voorlopig nog steeds de beste aller tijden. Juist omdat hij, samen met het team natuurlijk, Ferrari aan een dominantie periode hebben geholpen. Iets wat daarvoor en daarna niet meer is voorgekomen bij het rode team. Lewis is een geweldige coureur, maar op 1 of andere wijze lijkt het meer op een juiste keuze qua team op het juiste moment te zijn geweest. Ik heb nooit het idee gehad dat het een synergie is geweest tussen team en Lewis om de auto kampioenwaardig te maken. Meer van: Denk dat zij de beste auto gaan bouwen en daar wil ik naar toe, want dan word ik opnieuw wereldkampioen. Zoals ik zei, het is mijn mening en daar mag je van mij helemaal mee oneens zijn. Daar word ik niet anders van. De beste aller tijden is hoe dan ook open voor interpretatie. En sommige zaken kan je niet vergelijken, als puntentellingen veranderen in de loop der jaren en/of het aantal races per seizoen. Door die 2 laatste zaken is het sowieso moeilijk vergelijken. Had Schumacher meer races gewonnen als er 24 ipv 16 races waren geweest per seizoen? Vast wel. Dat is gewoon 50% meer races per seizoen.
Schumacher was de eerste die overstapte naar Ferrari bij Benetton weg, maar uiteindelijk was zo'n beetje het gehele team wat later bij Ferrari zat, praktisch dezelfde als wat daarvoor bij Benetton zat. ;) Alleen een andere teamnaam en andere naam onder het loonstrookje. ;)

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Omdat de auto 3 tienden sneller is dan de andere auto's en Max 5 tienden sneller is dan alle ander coureurs. Daarom is Sergio maar een paar tienden sneller in de race en moet hij vaak nog strijd leveren met andere auto's. En gezien het een gemiddelde coureur is maakt hij ook fouten. Daarom is RB niet altijd 1 en 2. Zo moeilijk is het niet.

Dit dus.

• thunder8
  • Laatst online: 15-12 11:08

thunder8

Het gedonder begint weer.

CH4OS schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:26:
[...]
Schumacher was de eerste die overstapte naar Ferrari bij Benetton weg, maar uiteindelijk was zo'n beetje het gehele team wat later bij Ferrari zat, praktisch dezelfde als wat daarvoor bij Benetton zat. ;) Alleen een andere teamnaam en andere naam onder het loonstrookje. ;)
Dan nog heeft de rijder als eerste het risico genomen, zonder enige garantie dat het daarna ook daar zou gaan lukken. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Speedster
thunder8 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Lewis heeft het ook bij 2 teams gedaan (McLaren en Mercedes), echter was daar meer sprake van het feit dat er zoveel topmensen naar dat team gingen, dat het een kwestie van tijd zou zijn, dat dat team wereldkampioen zou worden. Verder waren er al 4 seizoenen bij McLaren voorbij gegaan, waar Lewis geen titel had gepakt. Dan is het overstappen naar een ander team ook veel vanzelfsprekender als je een talentvolle rijder bent. En na 1 seizoen zonder titel, ging het het jaar erop wel zijn kant op. En daarna, naja die geschiedenis kennen we allemaal.

De overstap van Schumacher naar Mercedes was geen succes. Senna -> Williams geen succes. Vettel-> Ferrari geen succes. Alonso-> naar alles geen succes lijkt goed te gaan nu met de Aston martin.

Schumacher de beste aller tijden??? Wat dacht je van Fangio? Of Sir Stirling Moss? Of Sir John Young Stewart? Of Sir Lewis Hamilton ? O w8 Ik vergeet Graham Hill de "Triple crown champion".

Dat ^ is mijn mening.

• Speedster
thunder8 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Dan nog heeft de rijder als eerste het risico genomen, zonder enige garantie dat het daarna ook daar zou gaan lukken. ;)
Nou nee hoor Schumacher wist precies waar hij aan begon. Van enig risico was geen sprake.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Stukje van Brundle over de beruchte 2 bochten van spa.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het verschil in karakter en stijl maakt ook vergelijkingen tussen Verstappen, Hamilton en Perez lastig.
Verstappen lijkt er van te houden om zo ver mogelijk weg te rijden van de rest en duwt harder door dan z'n race enigineer zou willen.

Toen Hamilton dominant was leek hij (of het team) er meestal voor te kiezen om maar 3 sec. voor z'n achtervolger uit te gaan rijden en dan het gat te managen. Ik geloof dat het deels was om de achtervolger net in de vuile lucht te houden en deels om banden over te hebben voor een eventuele herstart en deels om zo min mogelijk risico te nemen (ongeluk, slijtage, pech). Iedereen was er in ieder geval van overtuigd dat de Mercs zelden het achterste van hun tong lieten zien en altijd nog wat achter de hand hadden*.

Perez is iemand die niet snel tegen z'n race engineer in zal gaan, dat is iemand die doet wat hem wordt opgedragen.
Dat zou er voor kunnen zorgen dat het gat tussen Perez en Verstappen groter is dan het lijkt. Misschien had Perez harder gekund als z'n engineer minder voorzichtig was geweest met de banden. Niet sneller dan Verstappen maar wel sneller dan we gezien hebben.

Ik denk dus dat door verschillen in persoonlijke stijl de dominatie van Verstappen nog dominanter voelt dan het aantal wins laat zien (en dat is al indrukwekkend genoeg).

* eerlijk gezegd was ik wat dat betref teind 2021 een beetje teleurgesteld in Mercedes, zo heel veel extra performance hadden ze blijkbaar ook weer niet achter de hand.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• RobertMe
The roast of Alpine:

In short:
Totale management puinzooi;
Prost heeft ex-CEO Rossi helemaal afgebrand in de pers;
Totaal geen plan v.w.b. hoe verder te gaan;
Binotto is gelinkt aan Alpine maar zou totale authoriteit willen hebben terwijl er in de huidige structuur drie! bazen boven hem zouden staan;

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:46
Speedster schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:38:
[...]

De overstap van Schumacher naar Mercedes was geen succes. Senna -> Williams geen succes. Vettel-> Ferrari geen succes. Alonso-> naar alles geen succes lijkt goed te gaan nu met de Aston martin.

Schumacher de beste aller tijden??? Wat dacht je van Fangio? Of Sir Stirling Moss? Of Sir John Young Stewart? Of Sir Lewis Hamilton ? O w8 Ik vergeet Graham Hill de "Triple crown champion".

Dat ^ is mijn mening.
Schumacher is er jaren uitgeweest, dat is volgens mij alleen bij Lauda goed gegaan.
Die opmerking over Senna vind ik op zijn minst dieptreurig, hij is overleden bij de derde race voor Williams.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
[...]

De overstap van Schumacher naar Mercedes was geen succes.
Voor hem zelf niet, maar hij heeft misschien daar wel (mede) de basis gelegd voor de succesvolle jaren erna.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:43

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Summerbreak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDo_ZYRQECZQWiPYqycYDTwAJx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPJBHl5Ew7wh4Ujte5oWdSV0.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Yuki's of Horners.
Dat wordt een lastige keuze

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@CAPSLOCK2000, kortgeleden heeft Verstappen nog naar buiten gebracht dat hij het een extra uitdaging vind om het gat met de rest zo groot mogelijk te willen maken. Dat is de extra uitdaging voor hem als ie toch al gemakkelijk vooraan rijdt.

Dat het team dat niet zo prettig vind kan ik mij voorstellen, maar beter een extra gemotiveerde en tevreden rijder, dan eentje die uit verveling fouten zou kunnen gaan maken (denk ik dan maar).

Testing, one, two ...

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Echt, als ze onderstaande gaan doen, waarom zou een Redbull nog in de sport blijven?
Formula One has a problem. Its world champion, Max Verstappen, it appears, is just too good. His crushing superiority in the Red Bull car in this year’s championship has already raised, as early as the mid-season break, questions that must be being considered by the sport. Can they, and will they, try to clip his wings?

At the Belgian Grand Prix on Sunday Verstappen won from sixth on the grid. The manner in which he did so was indicative of the stranglehold he has on the season. He passed his teammate, Sergio Pérez – in, it must be stressed, an identical car – on lap 17 and by the close was 22.3 seconds up the road from him and that included easing up for the final third. He was untouchable and it was all too familiar a sight.
However, were you to remove Red Bull from the equation this would have been a humdinger.

We would have had four winners – Fernando Alonso, Charles Leclerc, Hamilton and Lando Norris – with the two old rivals Alonso and Hamilton in a battle for the title. Four teams – Mercedes, Ferrari, Aston Martin and McLaren – would be vying for wins with the advantage swinging between them on a race-by-race basis.

What a prospect – as the Mercedes team principal, Toto Wolff, observed with a wry smile after the race in Belgium. “We just need to take Max out of the equation,” he said. “It would be a fantastic season and close racing but the stopwatch never lies. There is just one guy in one car above everything else. We have just got to catch up, there is in no choice.”

In April, after Red Bull absolutely bossed the first three races, including Verstappen going from 15th to second in Jeddah, the F1 chief executive, Stefano Domenicali, was optimistic other teams would step up. “The championship is very long and I think we are going to have good surprises before the end,” he said. Any surprises look further away now than ever.
A rule change to peg Red Bull back for 2024 may be under consideration. After Mercedes were utterly dominant in 2020, a swathe of rule changes to the floor of the cars was introduced. They were ostensibly for safety reasons but hit the cars hardest with a low-rake – Mercedes – and benefited the high-rake cars – Red Bull – the most. The result was the 2021 thriller.

Similar considerations are likely to be under review. Red Bull and Verstappen deserve their success and should be applauded for it. The Dutchman has been brilliant, his team at an imperious level. Both will be worthy champions but with such relentless control that therein lies the problem.

F1’s owners know it is a sport but for financial reasons it also has to function as entertainment. How they navigate that fine line in regard to Red Bull and Verstappen is their most pressing and delicate issue. Everyone wants to see a better fight but breaking this butterfly on a wheel would potentially do irreparable damage to the sport’s integrity.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zwerver schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 04:25:
Echt, als ze onderstaande gaan doen, waarom zou een Redbull nog in de sport blijven?

[...]

[...]

[...]
Voor de marketingwaarde. ;)

Er kijken, ongeacht de regels, wereldwijd nog altijd miljoenen mensen naar iedere race. Dat publiek is de reden dat Red Bull ooit ingestapt is en ook waarom ze er niet snel uit zullen stappen.

In de VS worden er (naar mijn beleving althans) te pas en te onpas 'cautions' gebruikt om het veld kunstmatig weer bij elkaar te brengen. Ook daar kijken nog steeds miljoenen mensen naar en de teams lopen ook niet weg. Dus het element show en actie is wel degelijk belangrijk in een sport, of wij dat nu leuk vinden of niet.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:28

[...]

[...]

[...]
Met een flinke korrel zout nemen. Het stuk komt immers uit een Britse tabloid.

Maar zonder gekheid; ik zie vooral heel veel sensatie, wat opinie, ongefundeerde waarheden en maarliefst 1 quote die op zich wel klopt (denk ik), maar zo uit context is geplaatst dat het lijkt alsof Toto het hele stuk heeft geschreven.

Wat RedBull zou doen als er maatregelen genomen zouden worden tegen hen? Wat piepen en schreeuwen, maar uiteindelijk gewoon stug doorgaan. De marketing machine draait toch wel. En wie weet, wint Max alsnog. Hoeveel maatregelen zijn er toentertijd genomen tegen Mercedes? Ook genoeg, maar het duurde zo'n 6 jaar voordat RedBull sterker was.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:26

BM

Moderator Spielerij
Fauna schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:17:
[...]
Hoeveel maatregelen zijn er toentertijd genomen tegen Mercedes? Ook genoeg, maar het duurde zo'n 6 jaar voordat RedBull sterker was.
Misschien heb ik het helemaal verkeerd onthouden (en dan hoor ik dat ook graag :)), maar in mijn beleving waren in die periode de meeste regelwijzigingen vooral in het voordeel van Mercedes, ipv tegen ze.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:15
kop is sensatie maar het is wel interessant. Alonso had tijdens de race vragen bij hoe ham zijn lichtje brandde ( en hij kan het weten aangezien zij ook merc motor hebben)

https://gp33.nl/f1-nieuws...maken-illegale-motorstand

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:28
BM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:34:
[...]

Misschien heb ik het helemaal verkeerd onthouden (en dan hoor ik dat ook graag :)), maar in mijn beleving waren in die periode de meeste regelwijzigingen vooral in het voordeel van Mercedes, ipv tegen ze.
Dat die regelwijzigingen niet zo uitpakten klopt inderdaad :)

Maar ik kom even kort nadenkend op: FRICS, Party mode en DAS.

Neemt overigens ook niet weg dat, zeker de laatste jaren, de plotselinge wijzigingen nogal, eh, opvallend zijn geweest.

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 19:11

Bloodclot

Jawier!

[...]

De overstap van Schumacher naar Mercedes was geen succes. ^ is mijn mening.
Schumacher was de grondlegger voor de Mercedes hybride tijdperk (samen met Lauda en Toto). Mercedes (Duitsland) kampioen maken was het doel en een nieuw duits-talend klaarstomen (Rosberg). De jaren van Schumacher werden gebruikt voor de 2014 auto. (Lauda wou graag ook Lewis binnenhalen, leek ook een talentje)

Hij accepteerde dat het heel moeilijk zou zijn om te winnen/kampioen zou worden. Maar de rest vanaf 2014 is wel redelijk gelukt voor Mercedes dacht ik.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:50
Fauna schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Neemt overigens ook niet weg dat, zeker de laatste jaren, de plotselinge wijzigingen nogal, eh, opvallend zijn geweest.
Nou ja het is niet zo dat Red Bull stil staat in haar ontwikkeling, dus een regelwijziging zou net zoveel effect hebben op hen als op anderen. Je kunt het effect toch nooit van te voren inschatten tenzij je bewust maatregelen neemt om het speelveld gelijk te trekken en daarmee één of meerdere teams benadelen. Zeg maar een aanhangwagen met beton blokken achter de auto van Max te hangen ofzo. :+

Daarbij no way dat er voor '24 een dusdanige regelwijziging op de plank zou liggen, door de budgetcap kun je daar niet meer op inspelen als team. De teams zijn al zover met de ontwikkeling van de nieuwe auto dat ze allemaal keihard over de cap heen zouden gaan.

Als je zulke regelwijzigingen zou willen invoeren zit je al gauw in '26 voordat je zover bent, dan heb je dus nog mogelijk 2 jr. RB dominantie achter de rug en geen garantie dat je in dit voorbeeld in '26 geen RB dominantie hebt. Want zoals eerder gezegd die zitten niet stil. :+

Overmacht is altijd wel een beetje inherent aan de F1 geweest, je bent en wil de top van de autosport zijn of niet. Wil je dat niet meer zijn? Dan kun je net als in de WEC gewoon gebruik gaan maken van BoP oplossingen, hoef je geen ingewikkelde regelement wijzigingen voor te hebben.

Dan kan een Alpine binnen haar 100 races strategie ook een keer winnen en vooraan mee blijven doen. :9 Aan het einde van het seizoen kan de langzaamste auto dan zelfs misschien wel winnen, had toch leuk geweest voor Minardi en daarmee Albers en Doornbos destijds :+

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 01-08-2023 08:20 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:55
[...]
The Guardian is niet een "Britse Tabloid" krant .. maar een degelijke onafhankelijke krant.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:14
Fauna schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Je vergeet de meermaals banden wijzigingen.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Maar zonder gekheid; ik zie vooral heel veel sensatie, wat opinie, ongefundeerde waarheden en maarliefst 1 quote die op zich wel klopt (denk ik), maar zo uit context is geplaatst dat het lijkt alsof Toto het hele stuk heeft geschreven.

Wat RedBull zou doen als er maatregelen genomen zouden worden tegen hen? Wat piepen en schreeuwen, maar uiteindelijk gewoon stug doorgaan. De marketing machine draait toch wel. En wie weet, wint Max alsnog. Hoeveel maatregelen zijn er toentertijd genomen tegen Mercedes? Ook genoeg, maar het duurde zo'n 6 jaar voordat RedBull sterker was.
Ben je triggered? Je Toto opmerking suggereert van wel (wat heeft dat er nu helemaal mee te maken?). De auteur geeft trouwens zelf aan dat het meer een gedachten experiment is, dan echte opinie/dwingende vraag naar actie:
Everyone wants to see a better fight but breaking this butterfly on a wheel would potentially do irreparable damage to the sport’s integrity.
Irreparable damage. Niet zo simpel allemaal dus. (y)

Maw, het artikel is prima geschreven. En het is een punt dat zeker eens mag belicht worden. Als geldachtenexperiment namelijk. Denk Max en Red Bull even weg, en je hebt effectief een klepper van een seizoen met 4 (!) titelkandidaten en een mooie afwisseling van race winnaars. Max of Red Bull hoeven niet afgeremd te worden, zo is F1 nu eenmaal. Maar mijmeren over een meer gespreid WK, waarom niet?

Je kan tijdens de hoogdagen van Federer ook het spel niet aanpassen om Federer naar beneden te brengen. Maar tennis is een echte sport, en F1 niet, dus totaal niet vergelijkbaar. Hoe hoog ik Max ook inschat, gezien de complexiteit van de sport en de rol van geld en engineering, schat ik topsporters uit 'echte' sporten nog wel wat hoger in. Maar binnen de F1 en racen in het algemeen is hij de absolute top, en het toptalent van deze, de vorige en de volgende generatie.

In een vacuum heb ik absoluut geen problemen met de man. Oneindig sympathieker dan het overgrote deel van z'n aanhang (hooligans, ook in dit topic), en absoluut de correcte mentaliteit. Jammer genoeg kan ik de fanbase niet los zien van het fenomeen Max. Of dan mag ik al bijna nergens nog participeren of meelezen online, en ook dat maakt deel uit van de beleving van de sport. Maar misschien moet ik dat maar doen. F1 is echter nogal complex, en context en analyse is tot op een zeker niveau toch nodig om alles naar waarde te schatten.

Dat maakt het allemaal extra moeilijk om een fan te zijn, omdat je niet wil geassocieerd worden met het schuimbekkende klootjesvolk dat zich vooral heel erg triest moet uitlaten over de competitie (Perez, Mercedes, ...). Die maken inderdaad ook wel eens een ongelukkige opmerking.

Perez die WK wou worden, maar laat die man toch? Hij is een van 20 rijders in de F1, ambitie mag toch? Ook al is het compleet misplaatst en een waanidee. Wat moet hij anders zeggen? De man heeft ook fans en sponsors... Hij is intussen wel wat wijzer, heeft zich in de rol van tweede rijder geplaatst, en doet terug z'n werk naar behoren. Maar als je het intentieproces hier leest, zou hij bijna levenslang moeten krijgen. Dat maakt alles erg vermoeiend en toxisch om te lezen. De meeste hier hebben in hun leven helemaal niets bereikt dat ook maar in de buurt komt. :z

En de concurrenten zullen (uiteraard, dat zijn ze verplicht!) vooral hun eigen ballenkraam verdedigen met nietszeggende boutades voor de politiek en voor de bühne. Maar dat hoort bij het spelletje, alleen nemen de fans het veel te serieus allemaal, en maken ze van elke scheet een halszaak. Als niet iedereen rücksichtslos gestrekt plat op de vloer gaat voor Red Bull, inclusief bestuurders, managers en rijders van de andere kampen, is het al een probleem :z

Hopelijk kan ik er later meer van genieten, als de hooligans het na een paar jaar beu zijn en terug gaan naar de voetbal tribunes...

• WoodyRS
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:50
Je kan tijdens de hoogdagen van Federer ook het spel niet aanpassen om Federer naar beneden te brengen. Maar tennis is een echte sport, en F1 niet, dus totaal niet vergelijkbaar.

Hier maar gestopt met lezen.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12 22:00
WoodyRS schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:42:
Je kan tijdens de hoogdagen van Federer ook het spel niet aanpassen om Federer naar beneden te brengen. Maar tennis is een echte sport, en F1 niet, dus totaal niet vergelijkbaar.

Hier maar gestopt met lezen.
Denk dat het ongelukkig geschreven staat. Federer gebruikt in principe alleen zijn kleding, racket en een paar coaches om zijn sport te beoefenen. Rond een F1 coureur hangen duizenden mensen en onderdelen waar de coureur van afhankelijk is.
De coureur valt niet aan te passen, hetgeen om hem heen wel.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Maasluip
  • Laatst online: 18:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gadverdamme wat een vies insinuerend en onrespectvol artikel.
Ja, laten we in alle sporten maar de nummer 1 elimineren, dan wordt het vast veel leuker.
Amos_x schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Maar tennis is een echte sport, en F1 niet
Wait, what? Wat is dan een "echte sport"? Ik neem dat snooker of darts dan ook niet kwalificeert als een echte sport? Voetbal wel? Want daar ben je ook afhankelijk van 10 andere teamspelers (en wat er omheen zit).

[ Voor 34% gewijzigd door Maasluip op 01-08-2023 10:00 ]

Signatures zijn voor boomers.

• RobertMe
Maarten_E schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Denk dat het ongelukkig geschreven staat. Federer gebruikt in principe alleen zijn kleding, racket en een paar coaches om zijn sport te beoefenen. Rond een F1 coureur hangen duizenden mensen en onderdelen waar de coureur van afhankelijk is.
De coureur valt niet aan te passen, hetgeen om hem heen wel.
En die kleding en racket zijn niet aangepast? Bij hardlopen worden ook "speciale" schoenen gebruikt? Bij zwemmen worden de pakken ook steeds verder ontwikkeling om "aerodynamischer" te zijn? Bij veel van deze sporten wordt ook geanalyseerd hoe de atleet "sport" (welke bewegingen beter / efficiënter kunnen).
Dat is dus niet zoveel anders dan een race/performance engineer in de F1 en CFD / windtunnel om de auto zo aerodynamisch mogelijk te maken (vs optimaliseren van sportkleding dus).

Bij andere sporten zijn dat wellicht geen miljoenen die er aan uit worden gegeven, maar ook daar gaat het niet alleen om de sporter.
Kijk naar wielrennen. Eet schema's geoptimaliseerd voor bv een Tour de France toegespitst op type rit. Routes verkennen vooraf aan de start van de tour. Sporters die volgens mij zelfs in een windtunnel gaan om een zo aerodynamisch mogelijke houding te vinden. Speciale helm voor tijdritten. Tijdrit met bergen waarbij vast vooraf een hele strategie wordt doorberekend om wel of geen fietswissel te doen. Etc etc. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de techniek in de vorm van een carbon fiets waaraan elke gram wordt bespaart etc.

• FastFred
  • Laatst online: 16:08
After Mercedes were utterly dominant in 2020
En 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 en oja 2020 ook nog. :/

Het is een Brits artikel, dit is de hoeveelheid zout die daarbij hoort
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Salt_mine_0096.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 01-08-2023 10:10 ]

• alexbl69
Amos_x schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:33:
[...]
Maw, het artikel is prima geschreven. En het is een punt dat zeker eens mag belicht worden. Als geldachtenexperiment namelijk. Denk Max en Red Bull even weg, en je hebt effectief een klepper van een seizoen met 4 (!) titelkandidaten en een mooie afwisseling van race winnaars. Max of Red Bull hoeven niet afgeremd te worden, zo is F1 nu eenmaal. Maar mijmeren over een meer gespreid WK, waarom niet?
Ach, mijmeren mag altijd. Het is alleen niet zo bijster zinvol.

Drie van de 4 achtervolgende teams die nu meer dan 100 punten hebben hebben in het verleden ook perioden van dominantie gekend (Mercedes, Ferrari en McLaren). Dus leuk om er over te fantaseren hoe de wereld er uit zou zien als je het op dit moment meest dominante team eruit zou halen, maar het is een kwestie van tijd voordat één van de andere teams weer (tijdelijk) dominant is en dan zit je weer met dezelfde discussie.

Een vrij zinloze discussie dus.

Het lijkt me het verstandigst dat we het maar laten rusten. F1 heeft altijd (meestal zelfs) perioden van dominantie gekend, er waren meer jaren met dominantie dan jaren dat 2 of meer teams gelijk waren aan de top. En toch is de F1 wereldwijd veruit de populairste klasse geworden. Populairder dan de Amerikaanse klassen waarbij er kunstmatig getracht om teams (regulering) en wedstrijden (SC's) gelijk te trekken.

Dus, laat dit maar lekker lopen en geniet van het summum van techniek en tactiek welke ons door F1 geboden wordt. Want dat is wat F1 onderscheid van andere klassen: betere techniek en tactiek wordt beloond, en niet afgeremd. En daardoor is het de top en staat het mijlenver boven de andere klassen. En het publiek waardeert dat.

• Chocoball
RobertMe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:20:
The roast of Alpine:
[YouTube: Why Renault's F1 team is so badly broken]

In short:
Totale management puinzooi;
Prost heeft ex-CEO Rossi helemaal afgebrand in de pers;
Totaal geen plan v.w.b. hoe verder te gaan;
Binotto is gelinkt aan Alpine maar zou totale authoriteit willen hebben terwijl er in de huidige structuur drie! bazen boven hem zouden staan;
Renault denkt nog steeds tegen minimale kosten een top 4 team te worden wat kan meevechten om het kampioenschap. Eerst met een 5 jaren plan (sinds 2016 met Renault) en toen die voorbij waren kwam er in 2021 een 100 races plan met Alpine. Alpine wordt geleid door management van een autofabrikant (de Meo - Krief) wat vergelijkbaar is met Ferrari (Elkann - Vjgna). Terwijl de kampioenschapteams van de afgelopen 10 jaar een eigen CEO hebben met wortels in de motorsport.

Door de goede start van Aston Martin dit seizoen en goede resultaten in de laatste 3 races van McLaren moest blijkbaar opeens het roer om bij Alpine. Al wordt vergeten dat Aston Martin ook in opbouw is sinds 2019 (Racing Point) en McLaren is ook al sinds 2018 bezig.

Bruno Famin die pas sinds 2022 bij Alpine zit schijnt de Meo overtuigd te hebben van een verkorte route. Daarom kreeg hij mogelijk promotie tot vice president over het 'project' Alpine. Dezelfde Famin heeft als verantwoordelijke voor de motorenafdeling zitten slapen dat er nu opeens 30 pk minder op de concurrentie is. Hij had misschien gehoopt dat Renault bij de laatste F1 Commission vergadering groen licht zou krijgen om meer brandstof te mogen verbruiken dan de andere teams. De andere teams zijn daarop fel tegen omdat dat het begin zou kunnen worden van BoP (balance of power). Eerst moet onderzocht worden hoeveel Renault daadwerkelijk achterloopt en dan kijken of Renault het met eigen ontwikeling kan terugbrengen tot minder dan 5 kW.

Imiddels is het ook eind juli geweest en nog geen berichten van de FIA over een 11e en 12e F1 team. Aangezien Andretti heel graag op de grid wil en met Renault motoren gaat rijden totdat GM inspringt zou het voor Renault misschien een idee kunnen zijn om een goede prijs voor het team uit Enstone te vragen.

• Chocoball
Ik ken deze media outlet niet maar schijnbaar verliest ook de groeimarkt van de Formule 1 kijkers "because it is boring".

https://thesportsrush.com...ax-verstappens-dominance/

• Pjottski
  • Laatst online: 17:45

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Chocoball schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:59:
Ik ken deze media outlet niet maar schijnbaar verliest ook de groeimarkt van de Formule 1 kijkers "because it is boring".

Er is niet veel onderzoek gedaan voor dit artikel. De titel en de inhoud spreken elkaar nogal tegen.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-12 15:50

Ook de kijkcijfers in de VS voor de GP van Miami dit jaar was met 24% omlaag gegaan. Bron.

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:17

Dat artikel vergelijkt Miami 2022 met Miami 2023 en schrijft alleen een insinuatie met een verwijzing naar een ander artikel waar een paar 'fans' middelvingers opsteken naar Red Bull mechanics.

Dus ik zou het vooral met een korrel zout nemen. Dominantie is natuurlijk nooit goed voor de sport, maar een ander probleem kan ook de sprint races zijn bijvoorbeeld. Of het feit dat er dit jaar maar weinig spectaculaire crashes zijn of andere dingen. Of dat er teveel races worden gehouden op circuits waar er weinig actie te zien is (bijna niet in te halen).

Legio redenen te verzinnen maar het gaat om de onderbouwing en die kan ik in beide artikelen niet terug vinden.

• RobertMe
Maar nog niemand de enorme fout gevonden in dit plaatje?

spoiler:
Hamilton is aan het vissen...

maar is vegetariër

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

Hij vist niet in Duitsland, mag ze daarom na het vangen teruggooien :+

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 01-08-2023 18:14 ]

Testing, one, two ...

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

.

[...]
Precies, met 7 jaar hegemonie van MER ,en vooral hun landgenoot HAM, toen hoorde je ze niet.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maasluip schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Ja, laten we in alle sporten maar de nummer 1 elimineren, dan wordt het vast veel leuker.
Net alsof de Max Verstappen fanclub websites in NL beter zijn dan dit :+

Kansloze websites/artikelen gaan gewoon naar de /ignore.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 01-08-2023 18:33 ]

PSN

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgens Brrrake was RBR voor flink wat ronden in de race, aan het liften in Eau Rouge. Koste ze 0.5s per ronde. Het vermoeden is dat de auto misschien iets te laag afgesteld was en te veel slijtage op de skid blocks zou kunnen krijgen, waardoor de auto niet door de inspectie na de race zou komen. Dit mede omdat de regenbanden een iets grotere diameter hebben.

Dus nee, geen sandbagging, maar ze waren waarschijnlijk dus nog sneller. Want liften in Eau Rouge is nogal wat. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• alexbl69
Pjottski schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Er is niet veel onderzoek gedaan voor dit artikel. De titel en de inhoud spreken elkaar nogal tegen.
Beetje vreemde gevolgtrekking inderdaad.

Ze kijken alleen naar de kijkcijfers van Miami, en komen qua conclusie niet verder dan dat het wellicht ('might') te maken heeft met de dominantie van Verstappen. Er is geen enkel onderzoek gedaan naar de correlatie van die 2 zaken.

Nou, newsflash... ik kijk zelf ook niet meer naar alle races waar ik ze eerst wel allemaal probeerde te kijken. Reden: het zijn er veel teveel te worden.

Een bekend euvel van de Amerikanen is dat ze zich niet bijster interesseren voor wat er buiten hun landsgrenzen gebeurt. Nu is het aantal GP's in de VS in twee jaar van één naar drie gegaan. Het lijkt daarom veel aannemelijker dat dat de reden is dat de aandacht per GP binnen de VS minder wordt.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 20:05
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:24:
Volgens Brrrake was RBR voor flink wat ronden in de race, aan het liften in Eau Rouge. Koste ze 0.5s per ronde. Het vermoeden is dat de auto misschien iets te laag afgesteld was en te veel slijtage op de skid blocks zou kunnen krijgen, waardoor de auto niet door de inspectie na de race zou komen. Dit mede omdat de regenbanden een iets grotere diameter hebben.

[YouTube: Red Bull Racing caught SANDBAGGING in Belgian GP?]

Dus nee, geen sandbagging, maar ze waren waarschijnlijk dus nog sneller. Want liften in Eau Rouge is nogal wat. :P
Dat was strategie van max volgens peter windsor. Sector 1 en 3 rustig aan, om in sector 2 (minst zwaar voor de banden) tijdswinst te pakken. Tot wanhoop van GP bij redbull geloof ik ;)

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:57
Maar waarom zou je daarvoor specifiek in Sector 1 en 3 rustig aan moeten doen? Zeker sector 1 bestaat voor 90% uit voluit rechtdoor zowat, levert dat zoveel slijtage op dat het zin heeft om daar rustiger aan te doen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ParaDroid2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:54:
Maar waarom zou je daarvoor specifiek in Sector 1 en 3 rustig aan moeten doen? Zeker sector 1 bestaat voor 90% uit voluit rechtdoor zowat, levert dat zoveel slijtage op dat het zin heeft om daar rustiger aan te doen?
S1 en S3 zijn de bandenvreters.
S1 ivm de lateral loads op de banden met peak downforce.
S3 ivm de paar stop/start bochten dacht ik

PSN

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het gaat specifiek om Eau Rouge. Dat stukje baan waar de vonken er normaal afvliegen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:09

DarkSide

theres no place like ::1

Sector 1 heeft veel wisselingen qua druk op de band begreep ik.
Dus load wisselingen die extra slijtage geven. Zowel load van de weg naar boven als van links naar rechts
Daarom daar juist wat rustiger aan en wat vloeiende sturen om de banden te sparen.

S3 geen idee.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• stylezzz
Eau rouge(en radillion etc) is ontzettend zwaar voor de banden. Ook die linkerbocht in blanchimont geeft flinke slijtage. Hoge snelheids bochten zijn sowieso zwaarder voor de banden als langzame... ondanks dat het makkelijker lijkt.

• ParaDroid2
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:55:
[...]

Het gaat specifiek om Eau Rouge. Dat stukje baan waar de vonken er normaal afvliegen. ;)
Dat snap ik, maar ik had het specifiek over de poster die het had over rustig aan doen in s1 en s3 om voluit te kunnen gaan in s2. Maar blijkbaar schatte ik de degradatie van de banden in s1 en 3 toch verkeerd in :p

• RobertMe
DarkSide schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:56:
Sector 1 heeft veel wisselingen qua druk op de band begreep ik.
Dus load wisselingen die extra slijtage geven. Zowel load van de weg naar boven als van links naar rechts
Daarom daar juist wat rustiger aan en wat vloeiende sturen om de banden te sparen.

S3 geen idee.
S3 is Paul Frere & Blanchimont, hogesnelheidsbochten dus wat ook flink wat laterale load zal geven. Daarnaast natuurlijk busstop die tegenwoordig heel scherp terug draait dus flink afremmen en opnieuw accelereren.

• alexbl69
In S1 is Eau Rouge/Radillion killing voor de banden als je er vol doorheen gaat. In S3 geldt hetzelfde voor Blanchimont (volgens Windsor dan).

Als je deze iets rustiger neemt bespaar je zoveel dat je dat in de meer conventionele bochten in S2 meer dan kan compenseren, en over een ronde toch minder van de banden vraagt.

• ParaDroid2
Overigens werkt dat alleen als je toch al snel genoeg bent om vooraan te blijven, anders wordt je keihard voorbij gereden in s1 en s3 en kun je dat niet zomaar goed maken in s2 want inhalen is daar veel lastiger.

• stylezzz
ParaDroid2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:59:
Overigens werkt dat alleen als je toch al snel genoeg bent om vooraan te blijven, anders wordt je keihard voorbij gereden in s1 en s3 en kun je dat niet zomaar goed maken in s2 want inhalen is daar veel lastiger.
Uiteraard. Maar daar had max niet echt last van.... maar om hamilton in s1 met drs in je nek te hebben en het dan maar even rustig aan te doen is ook funest. Voordeeltje dus als je een aantal seconden los bent van de rest....

• Chocoball
[...]

Ik had het gezien maar niet te moete waard het te melden

Misschien kan het ook betekenen dat hij momenteel achter het net vist ;)

• AvK
  • Laatst online: 14:53

AvK

Ready Set Go

[...]

spoiler:
Hamilton is aan het vissen...

maar is vegetariër
Ja ja, ik ken persoonlijk heel veel vegetariërs die inderdaad geen vlees eten maar wel vis. Dus misschien is Ham niet zo streng?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:06
Volgens mij is Hamilton zelfs veganistisch'?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:07
AvK schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Ja ja, ik ken persoonlijk heel veel vegetariërs die inderdaad geen vlees eten maar wel vis. Dus misschien is Ham niet zo streng?
Die mensen zijn dan dus geen vegetariërs maar pescetariërs.

Gamertag: FinrazielNL

• Chocoball
Dit gaat nog een lange 3,5 week zonder races worden :)

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:46
Wat als MAX zijn been breekt tijdens het klaverjassen deze summer break...Dan wordt de race for WDC alsnog ongekend spannend...

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
jaapstobbe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:55:
Wat als MAX zijn been breekt tijdens het klaverjassen deze summer break...Dan wordt de race for WDC alsnog ongekend spannend...
Hij kan nu volgens mij 5 races uitvallen en dan moet iemand anders FL pakken maar dan staat die nog steeds eerste. Dus denk dat het dan nog wel mee valt, zijn denk ik genoeg weken om te herstellen, ligt natuurlijk wel een beetje aan de ernst van de breuk.

• FastFred
  • Laatst online: 16:08
Extra uitdaging, met 1 been wint ie ook wel

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:01

sjaool

Every life should have 9 cats

Met één been kun je prima F1 rijden alleen dat gips hè. Met één hand wordt lastiger maar is ook prima mogelijk, maar heeft inderdaad zijn beperkingen. ;)

Ik vind de uitdaging om links en rechts op het stuur om te draaien leuker. :P

[ Voor 14% gewijzigd door sjaool op 02-08-2023 08:32 ]

"When you grow up your heart dies"

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:59
FastFred schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Extra uitdaging, met 1 been wint ie ook wel
Alex Zannardi doet t zonder benen

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:57
AvK schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Hamilton is Veganistisch…. Dus ook geen vis, alleen plantjes

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja mensen, Hamilton mag dus wel komkommers eten. Net als wij de komende 3 weken.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-12 22:32

Martinspire

Awesomeness

De bron is een tweet die ik laatst zag, denk ik. Dat was ook alleen maar het bericht dat die 650.000 gedaald was, zonder verdere context of bron daarbij. En ook niet een officiële account of zo.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:01

sjaool

Every life should have 9 cats

bove027 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Hamilton is Veganistisch…. Dus ook geen vis, alleen plantjes
Het probleem van veganisten is dan wel dat ze er vitamine B12 bij moeten nemen anders krijgen ze klachten met hun gezondheid. En laat vitamine B12 nu vooral in vlees en eieren etc. zitten. Vitamine B12 in supplementen wordt door bacteriën gemaakt en wordt daarom als veganistisch gezien.

"When you grow up your heart dies"

• Tripl3 D
  • Laatst online: 11:34

Tripl3 D

Brother in Arms

Door vakantie een tijdje de grafieken niet bij kunnen werken, maar nu gelijk maar een paar grote wijzigingen doorgevoert:

+ NOR vs PIA
+ MCL
- STR + NOR

Ik krijg hier mogelijk reacties op waarom NOR wel en niet PIA. Waarom STR weg, etc.
Maar te veel rijders in 1 overzicht werd echt chaos en met de huidige ontwikkelingen is NOR een serieuzere kandidaat om te volgen dan STR. Als je het niet eens bent, stel ik voor om zelf de grafieken te maken ;)

De tussenstand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufs5SXvqSxLm9df4Ut1DVGci67c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xo8eITlnja8HvXwqFLRQnauW.jpg?f=user_large

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Tripl3 D schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:45:
Door vakantie een tijdje de grafieken niet bij kunnen werken, maar nu gelijk maar een paar grote wijzigingen doorgevoert:

+ NOR vs PIA
+ MCL
- STR + NOR

Ik krijg hier mogelijk reacties op waarom NOR wel en niet PIA. Waarom STR weg, etc.
Maar te veel rijders in 1 overzicht werd echt chaos en met de huidige ontwikkelingen is NOR een serieuzere kandidaat om te volgen dan STR. Als je het niet eens bent, stel ik voor om zelf de grafieken te maken ;)

De tussenstand:

[Afbeelding]
Interessant om het verschil te zien tussen 1e en 2e rijder te zien, bij elk team is dat duidelijk, behalve bij……..Ferrari. Dat verbaast me nogal, want traditioneel was dat een team wat dat juist heel stevig had. Hebben ze die filosofie losgelaten of is Sainz gewoon te goed/eigenwijs om 2e viool te spelen?

Het valt me ook op dat Perez dus wel ruim eerste zou liggen als Max had besloten dit jaar in de Nascar te rijden ( :+ ) . Hoewel het verschil nu ten opzichte van de rest niet groot lijkt vertekent het natuurlijk wel, want zonder Max zou Perez meer punten hebben, simpelweg omdat hij dan wel 25 punten zou krijgen in plaats van genoegen te nemen met minder.

Ik denk dat elke redelijk goede coureur in de RB WDC kan worden, maar dat Verstappen het verschil wel extra groot maakt met zijn talent, iets wat we in dit topic wel vaker constateren.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12 14:48

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Tripl3 D schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:45:
Mooie grafieken maar de laatste lijkt met niet helemaal correct. Daar staat namelijk dat RBR alle top teams helemaal geen punten heeft hebben gepakt in Miami :o

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Viper op 02-08-2023 09:58 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Sir_Lion
Mr.Viper schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Mooie grafieken maar de laatste lijkt met niet helemaal correct. Daar staat namelijk dat RBR helemaal geen punten heeft gepakt in Miami :o
Dat is Imola.

Zou @Tripl3 D aanraden om die eruit te halen.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12 14:48

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Sir_Lion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Dat is Imola.

Zou @Tripl3 D aanraden om die eruit te halen.
Imola, je hebt gelijk!

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Sir_Lion
Het is een beetje verwarrend, want in de rest van de grafieken is Imola helemaal niet in meegenomen. Behalve dus in die laatste.

Echter, de race van Imola is helemaal niet doorgegaan door een overstroming. Dus is het logisch dat geen team daar punten hebben gescoord.

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Mr.Viper schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:57:
Mooie grafieken maar de laatste lijkt met niet helemaal correct. Daar staat namelijk dat RBR alle top teams helemaal geen punten heeft hebben gepakt in Miami :o
Je hebt gelijk. Ik moest Imola 'unhiden', omdat de grafiek anders raar deed voor McLaren.
Daarna weer vergeten te 'hiden' 8)7

Volgende keer zou hij weer goed moeten zijn!

• RobertMe
Sir_Lion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Het is een beetje verwarrend, want in de rest van de grafieken is Imola helemaal niet in meegenomen. Behalve dus in die laatste.

Echter, de race van Imola is helemaal niet doorgegaan door een overstroming. Dus is het logisch dat geen team daar punten hebben gescoord.
En het is ook logisch om deze te laten staan. Immers heeft FOM hem ook laten staan en zijn er formeel 13 events geweest. Maar dus maar 12 races. Als in: België was "Ronde 13" van het kampioenschap.

• Sir_Lion
RobertMe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:14:
[...]

En het is ook logisch om deze te laten staan. Immers heeft FOM hem ook laten staan en zijn er formeel 13 events geweest. Maar dus maar 12 races. Als in: België was "Ronde 13" van het kampioenschap.
Dat is het probleem niet. Het gaat om de consistentie van alle grafieken. Of je laat ze bij alle grafieken zien, of bij geen. Daarnaast, leuk dat de FOM hem laat zien, maar voor zelfgemaakte grafieken maakt dat niet uit.

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

dr.lowtune schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:57:
Interessant om het verschil te zien tussen 1e en 2e rijder te zien, bij elk team is dat duidelijk, behalve bij……..Ferrari
Stroll is toch eerste rijder bij Aston Martin? :+

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Haas gaat met Alfa Romeo samenwerken, nu Alfa Romeo (Sauber) Audi gaat worden.
https://nl.motorsport.com...in-f1-deal-haas/10503269/

[ Voor 9% gewijzigd door Tleilaxu op 02-08-2023 10:59 . Reden: niet goed gelezen ]

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:26

Edd

Als ik het artikel lees klopt dat niet helemaal. De motoren worden omgedoopt tot Alfa Romeo, maar het team zal Haas blijven heten.

-

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Edd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Als ik het artikel lees klopt dat niet helemaal. De motoren worden omgedoopt tot Alfa Romeo, maar het team zal Haas blijven heten.
Wil Stellantis de naam Ferrari niet meer geassocieerd hebben met een slecht presterend team en gooien ze daarom Alfa Romeo maar op die Haas?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Pagina: 1 ... 51 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics