Geen enkele dominantie blijft voor eeuwig. Maar volgens die logica had Hamilton dus bij McLaren moeten blijven

Dan had die nu mooi naast Norris gezeten, maar was iemand anders (Alonso?) nu meervoudig wereldkampioen ipv Lewis. Mercedes is nog steeds wel erg goed als team (consistent, zie je wel aan de huidige stand in het kampioenschap) maar dat is geen garantie. Er is ook géén garantie dat Mclaren en andere teams Merc voorbij zullen streven in de toekomst.
Newey heeft iets gevonden wat de andere teams niet kunnen evenaren. Honda heeft iets gevonden wat de andere teams niet kunnen evenaren.
Dat Newey goed werk heeft geleverd is wel duidelijk. Of Honda iets gevonden heeft is IMHO niet zo duidelijk. De snelheid zit voornamelijk in het aero-ontwerp volgens mij... Een Mercedes-motor kan ook gewoon snel zijn (in de speed trap was Lewis het snelst bijvoorbeeld) maar een Albon was bloedsnel, zo snel zelfs dat die meermaals moest inhouden voor de bus stop en toen er alsnog omheen reed alsof de ander er niet was...
Echter ligt dat vooral aan het gebrek aan downforce bij Williams.
Volgens mij is er weinig verschil tussen de motoren dit jaar. Als een Honda echt zo snel was, zou een Alfa Tauri ook wel wat sneller rijden zou je denken...
Het is voor mij volstrekt duidelijk dat de RB 2023 velen malen sneller is dan de andere wagens.
Wat voor mij nog niet volstrekt duidelijk is, waarom is het niet iedere race RB 1 en 2?
Sergio kan niet sturen? De twee RB's zijn niet gelijk? De RB van Sergio is een test auto voor upgrades?
De auto's zijn gewoon gelijk. Er is geen enkel bewijs dat dit niet zo is. Van de upgrades is bekend wie met wat rijd (verplicht te melden bij de FIA, en de pers weet dit ook altijd) dus dat is het ook niet.
Een praktisch onmogelijke gedachte: Misschien kan Max gewoon héél goed sturen, en Checo iets minder goed? Als je het seizoen gevolgd had had je gezien dat Checo gewoon veel pech en onhandigheden heeft gehad waardoor die steeds een inhaalrace moest doen. Maar ook bij die inhaal-races zie je dat Max zich véél sneller door het veld weet te worstelen dan Checo.
Waarschijnlijk ligt de auto Max gewoon veel beter (waar de McLaren Ricciardo duidelijk NIET lag vorig jaar). Ik denk zeker dat de RB sneller is als de rest. Maar ik denk dat dit een combinatie is van:
De RB is sneller dan de rest
De RB ligt max heel goed (auto met overstuur maakt Max blij)
De RB lijkt heel stabiel en voorspelbaar
De RB lijkt makkelijker af te stellen
Die combi maakt dat Max er heel goed mee kan rijden. Hij is al sneller, dus minder risico. De auto ligt Max heel goed kwa gevoel waardoor die meer op het randje kan rijden, de auto is stabiel en voorspelbaar waardoor die nóg meer op het randje kan rijden en doordat die makkelijker af te stellen is (de oude RB's waren vaak lastig af te stellen, maar wanneer goed afgesteld ook snel) ook weer voorspelbaarder en dus makkelijker te rijden.
De auto ligt Checo gewoon wat minder, plus dat die psychologisch gewoon een tik heeft gehad toen die vanaf pole niet eerste in het kampioenschap kon staan omdat Max hem met overmacht pakte vanaf P9 op een stratencircuit (zijn specialiteit) in een gelijke auto. Daarna was het klaar met Checo en daar lijkt die nu pas van te herstellen. Checo gaf zelf ook al aan na de race dat de summer break voor hem goed uit komt gezien alle stress van de afgelopen maanden.
Dat laatste zou mij niet verbazen, zo deed Schumacher het ook. Naast dat hij een trainings beest was, toen nog op fiorano, nu Max hetzelfde maar dan in de simulator.
Max leeft voor racen. Op de track, buiten de track. Dat is IMHO ook het verschil met vele andere coureurs. Hij heeft het talent, het tactisch inzicht én de werkethiek in één pakket. En dat maakt hem één van de groten (GOAT geloof ik niet in voor een klasse waarbij de auto's niet gelijk zijn en er zoveel verandering is binnen de sport). Er is géén afleiding voor hem. Geen "save the enviroment", geen "Hollywood/fashion".
Dat maakt dat je als mens misschien minder met hem hebt (dat heb ik ook) maar als coureur maakt dat hem gewoon erg goed. Dat heeft die al bewezen door sterker materiaal te verslaan, door teamgenoten te vermorzelen (niet verslaan, daadwerkelijk te vermorzelen). Maar vraag hem niet over politieke kwesties
De enige zwakte die ik kan ontdekken bij Max, is Lewis. En dat heeft die dan van zijn vader denk ik maar. Maar zo is Lewis zijn zwakte ook Max

Dus die hebben elkaar goed gevonden wat dat betreft.