B-Real schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Elke race weer vind ik de boordradio's van Ferrari zowel hilarisch als tenenkrommend. Eerlijk is eerlijk, het Italiaans/Engels van de strateeg aan de pitmuur helpt daar ook niet bij

.
Bij Sainz proef je de frustratie en hoor je dat hij probeert mee te denken in de strategie en zelf keuzes maken. Bij Lecler proef je vooral de onzekerheid, hij weet het niet totdat de pitstop is geweest de strategie slecht heeft uitgepakt en hij dat zuchtend via de boordradio laat weten.
Zonde, want ik acht Leclerc zeker in staat om vooraan te vechten in de auto. Sainz zit misschien iets onder dat niveau, maar gezamenlijk lijkt het mij een ijzersterk rijdersduo. Beide kunnen ze echter het team niet voldoende op sleeptouw nemen om het team vooruit te helpen, al worden ze ook niet bepaald geholpen door alle wisselingen in het team, politiek binnen het team, druk vanuit Italië etc
Ik schat Sainz wel in als de meer complete rijder, hoewel Leclerc iets sneller is. Sainz denkt duidelijk meer mee over strategie, en ik verwacht ook dat hij meer technische feedback kan geven bij testen.
Maar het probleem zit hem denk ik vooral in het feit dat de teamleiding niet openstaat voor die suggesties, en dat ze continu worstelen met het niet geven van team-orders. Als de achterste rijder sneller is, bijvoorbeeld omdat hij net verse of zachtere banden heeft, laten ze die vervolgens achter de ander rijden omdat ze kennelijk bang zijn de ander te schofferen. Terwijl je dat gewoon uit moet kunnen leggen, dat de ander op een andere strategie zit...
Ik denk dat Sainz zijn tijd uit zit totdat Audi in stapt, maar waar zou Leclerc heen moeten?
Red Bull zie ik niet gebeuren, die vissen wel uit hun eigen vijver.
Mercedes, daar zitten Russel en Hamilton nog wel even. Ik ga er namelijk van uit dat Hamilton nog wel een paar jaar door rijdt.
McLaren heeft ook een prima rijdersduo die ik ook niet zomaar zie vertrekken.
Bij Aston Martin blijft Stroll zitten zolang hij het leuk vind en Stroll Sr. het voor het zeggen heeft. Zolang de auto goed is zie ik Alonso ook wel door gaan eigenlijk.
Elke ander team lijkt mij geen stap vooruit
Daaruit blijkt maar weer, dat je als rijder ook de mazzel moet hebben dat je het juiste team kiest / bij het juiste team terechtkomt. Dan kan je nog zo goed zijn, maar als Max net in de verkeerde lijn had gezeten, had het ook heel anders kunnen lopen. En dat kan nog, als er straks iets gebeurt waardoor een ander team ineens weer dominant wordt. Bijvoorbeeld bij de volgende regelwijziging in 2026. Zo heeft Lewis natuurlijk een keer enorm goed gekozen, door naar Mercedes gegaan waarover iedereen zijn wenkbrouwen fronste. En Alonso heeft er dan weer een handje van gehad om net naar de verkeerde teams over te stappen...
Daarom is het ook zo moeilijk om de prestaties van rijders van verschillende generaties te vergelijken, het moet ze ook net een beetje meegezeten hebben...
Hoewel een Schumacher bijvoorbeeld ook wel een onderdeel was van het succes van Ferrari, maar hij kon dat ook nog niet helemaal herhalen bij Mercedes... (Hoewel je zou kunnen zeggen dat hij de basis gelegd heeft, waar ze op verder konden met Lewis...) En misschien heeft een Max bij Red-Bull ook wel een behoorlijke bijdrage geleverd, dat zullen we nooit helemaal weten. Aan de andere kant had Red Bull denk ik ook de mazzel dat zij Newey hebben, die 30 jaar geleden al aan het pionieren was met grondeffect auto's (en er op gepromoveerd is destijds, als ik me niet vergis).
B-Real schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:55:
[...]
Dat denk ik ook en daarom is het extra jammer dat het nu zo'n puinhoop is bij Ferrari. Als ze het daar iets beter voor elkaar hadden gehad, dan werd dat zwakke punt (om het zomaar even te noemen) een stuk beter gecompenseerd.
[...]
Ondanks dat elke coureur in de F1 er anders over denkt (of in elk geval lange tijd zo heeft gedacht), ben je toch ook een hoop veldvulling nodig.
Goede rijders zijn het allemaal, buitencategorie van de buitencategorie zoals een Verstappen, Hamilton of Alonso etc kunnen ze niet allemaal zijn.
Daarnaast hebben teams ook gewoon behoefte aan een hele sterke tweede rijder. Dat vergroot de kans op het constructeurskampioenschap, maar ze kunnen elkaar ook pushen naar nog betere prestaties.
Ik denk dat bij een Ricciardo, maar ook een Alonso inmiddels wel het besef is gekomen dat (nog) titel er niet in zit. Next best thing is dan rijden voor een goed team, genieten van het racen en proberen zo goed mogelijk te scoren. Ik denk dat als Perez dat besef ook krijgt hij een stuk meer plezier krijgt aan het racen en zijn prestaties ook veel beter zullen zijn.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Perez is niet per se te lief, hij is gewoon net niet snel en consistent genoeg om WDC-materiaal te zijn. Ik heb wel het idee dat dat besef ook langzaam bij hemzelf aan het indalen is. En als hij eenmaal beseft dat 2e worden achter Max misschien toch beter is dan 3e of minder worden met elke andere auto, dan denk ik dat hij een prima 2e rijder zal zijn.
Ik denk dat Perez overigens ook bij de andere teams niet de snelste rijder zou zijn, Leclerc, Norris, Hamilton, Russel en ook Alonso schat ik wel sneller in.
[
Voor 19% gewijzigd door
Wild Chocolate op 25-07-2023 10:08
]