[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 80 Laatste
Acties:
  • 901.913 views

Onderwerpen

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

AvK schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:31:
Goed stuk. Maar wat een kinnesinne. Die hele constructie FOM / FIA is eigenlijk al een beetje raar. En ik vraag me werkelijk af wat de ECHT diepgravende reden is dat de teams niet willen dat Andretti er bij komt. Alleen maar dat beetje geld? Er moet toch meer achter zitten? Iemand?
Mijn indruk is dat het zwaar weegt dat Andretti vanuit de VS wil opereren. Iedereen die nu in F1 werkt woont in Europa en binnen Europa nog steeds relatief dicht bij elkaar. Van het ene team naar het andere team overstappen is vrij makkelijk als de fabriek maar 15km verder ligt. Het is echt geen toeval dat zoveel teams vanuit het VK werken.

Om in de VS te gaan werken is een ander verhaal, dan zul je moeten verhuizen. Daarnaast speelt denk ik een rol dat de Brexit pijnlijk duidelijk heeft gemaakt dat het erg onhandig is om geen deel van EU te zijn als de helft van de sport binnen de EU is gevestigd en al je partners ook. Vanuit de VS zou het nog lastiger zijn. Afstand, tijd(zones), visa, munteenheid

Eigenlijk denk ik dus dat er een hoop klein eigenbelang in zit. Het levert een hoop gedoe op en wie nu al binnen F1 werkt heeft er weinig tot niks aan. Ik denk dat ze liever een partij zien waar ze zelf misschien wel een leuke baan kunnen krijgen.

Bij sommigen zal ook nog wel meespelen dat ze zich bedreigd voelen door de niet-europese invloeden op F1. Liberty Media is een Amerikaans bedrijf, we hebben twee races in de VS en Andretti zou het tweede Amerikaanse team zijn.

Ten slotte voelen ze zich bedreigd omdat Andretti nu eenmaal een grote naam in de autosport is, zeker in de VS. Die zal een hoop aandacht (en dus geld) weten weg te kapen bij andere teams. Teams die nu nog hopen dat ze in de VS populair kunnen worden (dankzij DTS en de Amerikaanse races) weten dat Andretti al populair en bekend is. Zodra die meedoet aan F1 staan ze zelf op achterstand.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12 16:06
Yuki Tsunoda heeft lovende woorden voor Nyck de vries

https://www.autosport.com...a-in-rush-movie/10497604/

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Weten we ook meteen waarom De Vries ontslagen is:
spoiler:
It's a shitbox :+
Ook bij Ferrari konden ze daar niet mee lachen.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:14
Laurent Rossi is per direct opzij gezet als CEO en vervangen door Philippe Krief.

• Arthur345
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-12 00:40
Dit vind ik echt TOP

Nu hopen dat Yuki Ricciardo er finaal uitrijdt, volgend jaar RBR rijdt, en overwinningen pakt.

Sowieso hoe de Nederlandse journalisten en experts Nyck verdedigen vind ik geweldig. Dat doe je voor je landgenoot.

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Arthur345 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:16:
[...]
Sowieso hoe de Nederlandse journalisten en experts Nyck verdedigen vind ik geweldig. Dat doe je voor je landgenoot.
Ik vind het juist weer zo'n typisch oranje bril verhaal. Lekker boeiend dat Nyck uit NL komt, hij was ontzettend matig en is wat mij betreft terecht uit het stoeltje gezet. Al moet ik eerlijk zijn hij had er ook al helemaal nooit in moeten zitten.

hoi

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:01
Chocoball schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:11:
Laurent Rossi is per direct opzij gezet als CEO en vervangen door Philippe Krief.
[Twitter]
Hamilton curse continue :o

• Arthur345
ReVision. schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:55:
[...]

Ik vind het juist weer zo'n typisch oranje bril verhaal. Lekker boeiend dat Nyck uit NL komt, hij was ontzettend matig en is wat mij betreft terecht uit het stoeltje gezet. Al moet ik eerlijk zijn hij had er ook al helemaal nooit in moeten zitten.
Als heel Nederland in de polonaise loopt als Max kampioen wordt dan mogen we ook die andere landgenoot steunen als het wat minder gaat. Dat is in mijne ogen een kwestie van rechtvaardigheid.

• RobertMe
Arthur345 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:47:
[...]

Als heel Nederland in de polonaise loopt als Max kampioen wordt dan mogen we ook die andere landgenoot steunen als het wat minder gaat. Dat is in mijne ogen een kwestie van rechtvaardigheid.
Want Feynoord fans die een feestop je op de Coolsingel vieren moeten ook Ajax steunen als het daar minder gaat? :P

Je hebt als sporter fans om wat je doet en wat je laat zien (omdat je er goed in bent, fans zich met je identificeren, "persoonlijkheid"). Alleen heeft De Vries nu niet echt veel laten zien. Nu was die auto ook prut, maar 9/10x als die in beeld kwam was het niet voor een goede inhaalactie of snel(st)e ronde in de Q zeg maar.

En dat geld niet alleen voor Verstappen vs De Vries. Dat zag je vooral voorgaande jaren ook op Silverstone met Hamilton vs Norris vs Russell (vs Albon). Of in Duitsland waar ze weg liepen met Schumachter maar Rosberg hen koud liet en ze ook niet echt warm liepen voor Vettel (laat staan een Wehrlein).

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-12 15:39

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ach al zou de Vries wel de sterren van de hemel hebben gereden. Kan mij niet indenken ooit fan van hem te worden.

Qua persoonlijkheid heb ik echt totaal niks met hem. De Mercedes garage is een veel betere plek voor hem. Vind hem echt in het rijtje passen bij Toto en Lewis.
George was eerst ook leuk qua overkomen/persoon, maar heeft zich inmiddels goed aangepast.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:23
Arthur345 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:16:
[...]
En ik maar denken dat journalisten objectief moeten zijn........

De 'experts' aan tafel bij de diverse talkshows is een iets ander verhaal natuurlijk.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Arthur345
bregweb schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:26:
[...]

En ik maar denken dat journalisten objectief moeten zijn........

De 'experts' aan tafel bij de diverse talkshows is een iets ander verhaal natuurlijk.
Hier heb je zeker gelijk in, journalisten moeten het totaalplaatje belichten.

• RobertMe
Arthur345 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Hier heb je zeker gelijk in, journalisten moeten het totaalplaatje belichten.
En dat doen de meeste dan ook. Dat Marko op basis van Monza De Vries een contract heeft aangeboden, Horner het niet echt zag zitten en Tost echt tegen was. Er totaal geen test of wat dan ook is geweest. De Vries meerdere kansen heeft gekregen zich te verbeteren, .... En het uiteindelijk nog steeds prut was. Daarnaast benoemen ze ook dat Red Bull hier altijd hard in is geweest (Kvyat, Gasly, Albon uit de RB geschopt mid season). En ja, De Vries is nu abrupt uit zijn stoeltje gehaald. Maar hij voldeed ook niet aan de verwachtingen en dat je van iemand van 28 die 1x F2 kampioen is en 2x(?) FE kampioen wel meer mag verwachten.
En dat ze daarnaast dus de beschikking hadden over Ricciardo waarbij het ook gebruikt zou kunnen worden als drukmiddel naar Perez voor komend seizoen. En dat het dus niet perse alleen aan De Vries ligt maar er op de achtergrond meer mee kan spelen.
Personal note: hetzelfde als dat Kvyat niet uit de RB is getrokken na zijn twee aanvaringen met Vettel, in China en Rusland, en ook niet alleen omdat Verstappen zo goed was. Maar ook omdat andere teams aan Verstappen aan het trekken waren, en Jos & Carlos senior elkaar ook niet lekker lagen.
Het speelde bij De Vries dus veel meer zaken buiten puur de performance. Ook het feit dat ze meer verwachtte van iemand als De Vries en ook het feit dat ze Ricciardo zullen willen testen.

Dus geen idee welke gekleurde media jij leest. Maar wat ik gezien heb belicht het ook zoals het is.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-12 22:32

Martinspire

Awesomeness

Perez helpt zijn toekomst niet echt met de actie van vandaag :o

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Martinspire schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:37:
Perez helpt zijn toekomst niet echt met de actie van vandaag :o
het gaat gebeuren ... Ricciardo terug naar Red Bull :+

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Arthur345
RobertMe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:59:
[...]

En dat doen de meeste dan ook. Dat Marko op basis van Monza De Vries een contract heeft aangeboden, Horner het niet echt zag zitten en Tost echt tegen was. Er totaal geen test of wat dan ook is geweest. De Vries meerdere kansen heeft gekregen zich te verbeteren, .... En het uiteindelijk nog steeds prut was. Daarnaast benoemen ze ook dat Red Bull hier altijd hard in is geweest (Kvyat, Gasly, Albon uit de RB geschopt mid season). En ja, De Vries is nu abrupt uit zijn stoeltje gehaald. Maar hij voldeed ook niet aan de verwachtingen en dat je van iemand van 28 die 1x F2 kampioen is en 2x(?) FE kampioen wel meer mag verwachten.
En dat ze daarnaast dus de beschikking hadden over Ricciardo waarbij het ook gebruikt zou kunnen worden als drukmiddel naar Perez voor komend seizoen. En dat het dus niet perse alleen aan De Vries ligt maar er op de achtergrond meer mee kan spelen.
[small]Personal note: hetzelfde als dat Kvyat niet uit de RB is getrokken na zijn twee aanvaringen met Vettel, in China
In China was die "aanvaring" toch meer van Vettels kant want daar deed Kvyat niks fout.
Dus geen idee welke gekleurde media jij leest. Maar wat ik gezien heb belicht het ook zoals het is.
Waarom trek je de conclusie dat ik gekleurde media lees? Ik geef hier mijn mening op basis van de objectieve informatie die ik heb, en mijn visie over F1. Waarbij ik dus denk: Als je weet dat Nyck tijd nodig heeft in raceklasses maar toch goed bekend staat als iemand die de auto en het weggedrag goed kan lezen waarom gooi je hem er dan uit terwijl die niet eens zo verkeerd rijdt? Vind ik gewoon belachelijk. Dat is gewoon mijn mening.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16

AvK

Ready Set Go

Boeryepes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:44:
[...]

het gaat gebeuren ... Ricciardo terug naar Red Bull :+
Ik zeg Ric in de Bull en Nyck (met een Mea Culpa van de Dr.) terug in de AT.

>:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2023/07/21/989420/1440x1080a.jpg
Ai. Perez… Geen goed begin van het weekend.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12 22:00
Live camera op Adrian Newey kijkend naar de RB19 op een takelwagen:

Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/s3fcp8cElq4AAAAC/look-up-scared.gif

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• sjaool
  • Registratie: September 2005

sjaool

Every life should have 9 cats

@iedereen hierboven, er is een race topic. Zie dat mooie blok onderaan deze pagina. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12 22:00
sjaool schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:40:
@iedereen hierboven, er is een race topic. Zie dat mooie blok onderaan deze pagina. ;)
Excuses, had na het posten pas door dat dit niet het racetopic was. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12 16:06
TSU 2 - 0 RIC

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En als het er echt omgaat: RIC-TSU: 1-0

En je kan ook wel zeggen: PER-RIC: 0-1. Want perez valt toch weer tegen.

[ Voor 49% gewijzigd door Zwerver op 22-07-2023 16:54 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
Zwerver schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:52:
En als het er echt omgaat: RIC-TSU: 1-0

En je kan ook wel zeggen: PER-RIC: 0-1. Want perez valt toch weer tegen.
Zit maar een auto tussen :z

• RobertMe
Waar tussen? Ricciardo staat precies in het midden waarmee die vergeleken wordt. Perez P9, hijzelf P13, Tsunoda P17. Zitten dus zowel naar voren als naar achteren 3 auto's tussen.

• Chocoball
Van de spatborden test in Silverstone zijn geen foto's uitgebrachtt. Wel heett de FIA CAD tekeningen uitgebracht van hoe de spatborden eruit zien.
Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/the-race-com.appspot.com/1/2023/07/WetWeatherPackage.png
Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/the-race-com.appspot.com/1/2023/07/WetWeatherPackage2.png

De test in SIlverstone was nodig omdat CFD simulaties niet alles vertellen. Blijkbaar vielen de resultaten van de test tegen terwijl de hoop was dat deze oplossing later dit seizoen ingezet kon worden maar dat zal eerder 2024 worden. Wordt vervolgd.

https://the-race.com/form...uards-after-initial-test/

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-12 15:50
Chocoball schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:32:
Van de spatborden test in Silverstone zijn geen foto's uitgebrachtt. Wel heett de FIA CAD tekeningen uitgebracht van hoe de spatborden eruit zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De test in SIlverstone was nodig omdat CFD simulaties niet alles vertellen. Blijkbaar vielen de resultaten van de test tegen terwijl de hoop was dat deze oplossing later dit seizoen ingezet kon worden maar dat zal eerder 2024 worden. Wordt vervolgd.

https://the-race.com/form...uards-after-initial-test/
Spatborden hielden water tegen, maar andere onderdelen zorgen alsnog voor spray. Terug naar het tekentafel :)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:08
Wat is dat nu weer voor gedoe/gezeik over de legaliteit van de RBR drs klep? Het “voordeel” voor RBR zou opeens verdwenen zijn?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12 15:40
NeverSettle schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:27:
[...]

Spatborden hielden water tegen, maar andere onderdelen zorgen alsnog voor spray. Terug naar het tekentafel :)
Inderdaad. Maar elke leek kan toch zien dat op hogere snelheid de meeste spray onder de vloer vandaan komt?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59
De_Bastaard schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:18:
Wat is dat nu weer voor gedoe/gezeik over de legaliteit van de RBR drs klep? Het “voordeel” voor RBR zou opeens verdwenen zijn?
Bron?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59
Als er door de FIA is ingegrepen zal dat lijkt me altijd via een TD gaan. Dat kan volgens mij niet zonder dat andere teams dat te horen krijgen. Misschien weten ze niet alle details. Bij de Ferrari fuel flow zaak was er ook een TD die bepaalde dat x en y moest waardoor Ferrari’s truukje niet meer werkte / mocht.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

De_Bastaard schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:18:
"Volgens Ted Kravitz"

Daar heb je je antwoord. :)

https://gp33.nl/f1-nieuws...t-media-onderzoek-te-doen

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Aan de andere kant, het is wel opvallend dat ze ineens niet meer ruim de snelste zijn op de rechte stukken.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:08
Dj-sannieboy schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:37:
[...]

Aan de andere kant, het is wel opvallend dat ze ineens niet meer ruim de snelste zijn op de rechte stukken.
Volgens Alonso hebben zij (AM) en RBR mogelijk last van andere banden die Pirelli sinds Silverstone geïntroduceerd heeft.

https://racingnews365.nl/...ndere-red-bull-prestaties

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Veel meer dan een Verstappen fan website die wat shade richting Hamilton wil werpen zie ik niet? :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

De_Bastaard schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:52:
[...]

Volgens Alonso hebben zij (AM) en RBR mogelijk last van andere banden die Pirelli sinds Silverstone geïntroduceerd heeft.

Jammer dat ik dat door het koekiefeestje gewoon niks kan of wil lezen. Tjemig.

Zou de Vito een voordeel hebben van de nieuwe bandjes?

ping 127.212.23.124

• Chocoball
Bij de eerder ingevoerde engine freeze die van 2022 tot en met 2025 loopt is al eerder gewaarschuwd dat er geen afspraken zijn gemaakt als 1 van de huidige 4 fabrikanten achter zou lopen.

Ik had al eerder in de vrijdaganalyse van Hongarije geschreven dat Renault achterloopt op de rest en uit onderzoek van de FIA zou het verschil ergens tussen de 15-25 kW (20-33 pk) zijn. Bij de F1 Comission vergadering in Spa komt het onderwerp over motoregalisatie op de agenda te staan. Renault kan het gat niet inlopen omdat de huidige regels alleen maar wijzigingen toestaat om de betrouwbaarheid te verbeteren of kosten te besparen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

De_Bastaard schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:52:
[...]

Lijkt mij sterk dat ze daardoor zoveel snelheid op het rechte stuk zijn verloren.

[ Voor 93% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-07-2023 16:38 ]

• Chevy454
  • Niet online
Hebben jullie de gelatenheid bij Charles Leclerc gemerkt bij de post race interview? Niet gefrustreerd of boos maar erg gelaten. Niet eens teleurgesteld.

Zijn beste kans om wereldkampioen te worden was in 2022 en nu McLaren en AM toch redelijk in de buurt zitten wordt het enkel maar moeilijker voor Ferrari.

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 24-07-2023 00:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• alexbl69
  • Laatst online: 17:44
Chevy454 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 00:01:
Hebben jullie de gelatenheid bij Charles Leclerc gemerkt bij de post race interview? Niet gefrustreerd of boos maar erg gelaten. Niet eens teleurgesteld.

Zijn beste kans om wereldkampioen te worden was in 2022 en nu McLaren en AM toch redelijk in de buurt zitten wordt het enkel maar moeilijker voor Ferrari.
Er gaan geruchten dat Ferrari één van de twee coureurs na 2024 wil vervangen (waarschijnlijk Sainz), maar zou niet verbaast zijn als beiden zelf besluiten te vertrekken.

Het lijkt wel of daar niemand meer besluiten neemt. Beide coureurs vragen tijdens de race wat nu eigenlijk het plan is, het antwoord is een vrij geïrriteerd 'rustig maar, we zijn aan het overleggen'. Een fatsoenlijk plan komt er vervolgens niet waardoor ze in de regel lager eindigen dan ze gestart zijn. Dit keer werd dat nog een beetje gemaskeerd omdat Sainz zo'n slechte kwalificatie had en door een superstart direct flink wat plekken opschoot, maar normaal kost de 'strategie' ze alleen maar plekken.

Elke input van de coureurs (met name Sainz) wordt genegeerd. Ze worden vaak op dezelfde (domme) strategie gezet terwijl het bij onduidelijkheid vaak slimmer is om een net iets van elkaar afwijkende strategie te kiezen.

Kritiek op de eigen organisatie, die je andere coureurs wel vaak genoeg hoort uiten en die de boel ook scherp houdt, is bij Ferrari waarschijnlijk contractueel verboden. Daardoor lijkt alle passie bij beide coureurs inmiddels verdwenen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[b]alexbl69 in "[F1] Seizoen 2023"alex

Kritiek op de eigen organisatie, die je andere coureurs wel vaak genoeg hoort uiten en die de boel ook scherp houdt, is bij Ferrari waarschijnlijk contractueel verboden. Daardoor lijkt alle passie bij beide coureurs inmiddels verdwenen.
denk dat dit al langer speelt, dat zie je duidelijk terug.

Charles wil gebrek over-compenseren; geeft fouten
sainz vind ik erg constant en sterk rijden, maar zijn kwaliteit komt er niet uit binnen dit team (..) ook omdat ze een shit strategie hebben iedere week. onlogische beslissingen of fouten vanuit de pitwall

Ferrari is nooit iets geweest afgezien van de schumacher periode, of in de jaren 50-60, verder is het toch gewoon shit?!

Proeft mij altijd beetje als renaut; zelfde cultuur en mentaliteit, ook dat zo niets worden. niet nu, niet over 10jr.

In verleden in de automotive gewerkt, veel met peugeot en michelin " samengewerkt" (projectjes van half jaar die 2jr werden, continue communicatie problemen, andere utivoering van vooraf gestelt plan etc. mijn toenmalige werkgever was er ook heel stellig in; dit is eerste en laatste keer dat we met die fransen in zee zijn gegaan. Het is 'altijd' hoofdpijn. Die mentaliteit en cultuur verschilt bizar weinig met die van ferrari.

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 24-07-2023 09:37 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:31
himlims_ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:26:
[...]

denk dat dit al langer speelt, dat zie je duidelijk terug.

Charles wil gebrek over-compenseren; geeft fouten
sainz vind ik erg constant en sterk rijden, maar zijn kwaliteit komt er niet uit binnen dit team (..) ook omdat ze een shit strategie hebben iedere week. onlogische beslissingen of fouten vanuit de pitwall

Ferrari is nooit iets geweest afgezien van de schumacher periode, of in de jaren 50-60, verder is het toch gewoon shit?!

Proeft mij altijd beetje als renaut; zelfde cultuur en mentaliteit, ook dat zo niets worden. niet nu, niet over 10jr.

In verleden in de automotive gewerkt, veel met peugeot en michelin " samengewerkt" (projectjes van half jaar die 2jr werden, continue communicatie problemen, andere utivoering van vooraf gestelt plan etc. mijn toenmalige werkgever was er ook heel stellig in; dit is eerste en laatste keer dat we met die fransen in zee zijn gegaan. Het is 'altijd' hoofdpijn. Die mentaliteit en cultuur verschilt bizar weinig met die van ferrari.
In de jaren '70 is Ferrari 4 keer constructeurskampioen geweest, jaren '80 2 keer, jaren '90 1 keer, jaren '00 7 keer, en daarna niet meer.

Ze hebben het vooral 2e helft '80er jaren, begin '90er jaren en dus de laatste jaren moeilijk gehad. Maar verder toch best voorin mee kunnen doen met de constructeurs. Als je top-3 resultaten telt, hebben ze het grootste gedeelte van hun bestaan wel bij de beste constructeurs gehoord... Maar ja, daarvoor doe je als het goed is niet mee...

iRacing Profiel

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
noo schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:35:
[...]

"Volgens Ted Kravitz"
Vond hem in de tijd dat HAM wereldkampioen was en werd wel te pruimen. Nu het wat minder gaat wordt deze man een karikatuur van zichzelf

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RCBL schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Vond hem in de tijd dat HAM wereldkampioen was en werd wel te pruimen. Nu het wat minder gaat wordt deze man een karikatuur van zichzelf
echt he, ik vond Ted (bijna) altijd geweldig om te kijken; vaak leuke quotes, interresante vraagstukken of technisch onderbouwd stukje.

sinds het max/lewis verhaal ben ik wel redelijk klaar met zijn notebook sessies. te vaak wordt er verwezen naar dat moment.

edoch kijk ik de race het liefste met sky-commentaar; ze loopen daar met compleet leger aan support personeel, dat merk je wel bij de verslaglegging.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oh leuk, de tweewekelijkse discussie over Sky/Ted/Abu Dhabi 2021!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:18
Ik ging even het tijdschema voor Spa opzoeken, is het ook een sprintweekend :'( :'(

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
DeKaerften schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:36:
Oh leuk, de tweewekelijkse discussie over Sky/Ted/Abu Dhabi 2021!
Welke discussie..ik lees alleen maar een feitelijke constatering

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TinusXIII schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:18:
Ik ging even het tijdschema voor Spa opzoeken, is het ook een sprintweekend :'( :'(
*O*

PSN

• alexbl69
Wild Chocolate schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:29:
[...]

In de jaren '70 is Ferrari 4 keer constructeurskampioen geweest, jaren '80 2 keer, jaren '90 1 keer, jaren '00 7 keer, en daarna niet meer.

Ze hebben het vooral 2e helft '80er jaren, begin '90er jaren en dus de laatste jaren moeilijk gehad. Maar verder toch best voorin mee kunnen doen met de constructeurs. Als je top-3 resultaten telt, hebben ze het grootste gedeelte van hun bestaan wel bij de beste constructeurs gehoord... Maar ja, daarvoor doe je als het goed is niet mee...
Gezien al het extra geld dat ze krijgen ten opzichte van de andere teams lijkt me dat ook niet onlogisch. Blijkbaar hadden ze dat extra geld in het verleden ook hard nodig om de boel een beetje bij te benen want nu ze allemaal binnen de restricties van de costcap moeten werken zakt het steigerende paard toch aardig door z'n hoeven.

Ze hebben nog redelijke jaren gekend met Alonso en Vettel, maar dat waren dan ook coureurs die toen ze bij Ferrari kwamen al redelijk door de wol geverfd waren en een geschiedenis en persoonlijkheid hadden waarmee ze hun zin door konden drukken.

Leclerc (5 overwinningen) en Sainz (1 overwinning) daarentegen hebben nog geen trackrecord waarmee ze hun voet in het zand kunnen laten staan. Ze zijn ongetwijfeld contractueel aan allerlei restricties gebonden en hebben niet de persoonlijkheid om er tegenin te gaan. Het team zakt verder en verder weg, maar het lijkt niemand bij Ferrari veel te interesseren.

Had gedacht dat Vasseur de boel wel op zou kunnen kloppen, maar daar blijkt nog niet veel van. Geen idee wat daar de reden van is.

Ondertussen is het alweer bijna 1,5 decennium geleden dat ze WDC en WCC waren. Vergelijkbaar met de periode van hun laatste successen eind jaren '70 tot de geesten eindelijk rijp waren om medio jaren '90 alle Italianen er uit te werken en Schumacher carte-blanché te geven om maar weer succesvol te worden. Na al die successen is Schumacher er direct weer uitgewerkt, kwamen de Italianen weer op de troon en daarmee de chaos.

Het uitblijven van succes heeft nog geen uitwerking op de auto verkopen, maar het begint wel een beetje het lachertje van het veld te worden. Als het dat al niet is. Ook zal het invloed hebben op de macht die Ferrari altijd heeft gehad. Als je structureel afzakt naar het middenveld kun je wel blijven proberen dingen gedaan te krijgen onder dreiging met het verlaten van de sport, maar ze lopen het risico dat iemand dan een keer zegt 'dan ga ook maar'.

• Chocoball
De F1 Commission gaat komende vrijdag nog meer bespreken dan alleen de motorenegalisatie.
  • Om meteen bij de motoregalisatie te blijven. Na berekeningen door de FIA blijkt de achterstand wat Renault op de concurrentie heeft in een jaar verdubbeld te zijn met zo'n 30 pk (omgerekend is dat 3 tienden). De verdenking bestaat dat Ferrari, Honda en Mercedes bij het oplossen van betrouwbaarheidsproblemen meer prestatie via een achterdeur erbij hebben weten te krijgen. De FIA zal dit verder gaan onderzoeken. Renault wil nu op basis van gelijke kansen tot 5 kW (8 pk) inlopen op de concurrentie door aanvullende ontwikkeling of door een hogere stroomsnelheid van de brandstof. Renault gaf destijds akkoord op bevriezing van de motoren toen Honda de Formule 1 ging verlaten. Red Bull teambaas Horner heeft al aangegeven het verzoek van Renault te zullen steunen.
  • Een ander agendapunt zijn de bandenwarmers. In de F1 Comission zitten de FIA en Formule 1 met ieder 10 stemmen en de 10 teams met ieder 1 stem. Voor sommige beslissingen zijn 28 stemmen en voor andere 25. Er zijn minstens 5 teams nodig om met de huidige banden door te gaan. Invoering van banden zonder bandenwarmers wordt dan met 1 jaar of voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dat heeft een reden, wordt vanaf 2024 met de nieuwe banden gereden of worden bandenwarmers een jaar utigesteld dan blijft Pirelli zeer zeker de bandenleverancier van de Formule 1. Wordt het voor onbepaalde tijd uitgesteld dan is de kans groot dat Bridgestone de nieuwe bandenleverancier gaat worden.
  • Niet alleen door de vele mazen in de regelgeving is het budgetplafond eigenlijk nog steeds een bodemloze put zo ook het bedrag om te mogen investeren. De hoogte van de CapEx staat ook op de agenda, die is nu gesteld op 36 miljoen over 4 jaar. Gesproken wordt over een verhoging naar 50 of 80 miljoen dollar. Daarmee kunnen teams met sterk verouderde infrastructuur in nieuwe spullen investeren om zo weer te kunnen aansluiten bij de rest. Williams en Sauber zijn op zoek naar bondgenoten want ook hier zijn 5 stemmen nodig. De concurrentie stelt wel dat zij ook het nieuwe bedrag mogen uitgeven. Voor Alpine zou 50 miljoen voldoende zijn voor een simulator en de testbanken voor de transmissie en de remmen. Willliams heeft alleen al 100 miljoen nodig voor het aanschaffen van SAP software maar hoopt in ieder geval op een compromis tussen de 50 en 80 miljoen dollar.
  • Een ander heikel punt is de transmissie. Op Aston Martin, Williams en Haas na bouwen alle teams hun eigen transmissie. Daardoor ontstaan er technische en politieke afhankelijkheden omdat deze teams alleen naar een andere leverancier kunnen overstappen als ze hun wagen aanpassen. Zij willen dat de FIA deze vorm van chantage wegneemt. De FIA wil daarom standaardmaten voor de cassette invoeren zodat ovestappen makkelijker wordt. De grote teams stribbelen tegen want die afhankelijkheid geeft hun juist voordelen.
  • Dan zijn er ook nog makkelijke onderwerpen zoals waar en wanneer volgend seizoen de 6 sprint races zullen plaatsvinden. Ook zal wederom het formaat aangepast worden, zo bestaat het idee dat de vrije training en sprint shootout voor de sprint naar de vrijdag gaan. De sprint en de kwalificatie voor de race gaan dan naar de zaterdag.
https://www.auto-motor-un...mps-streit-themen-agenda/

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 17:10

alienfruit

the alien you never expected

100 miljoen voor SAP systeem. Wat willen ze allemaal gaan doen? Mijn laatste project was voor een bakker met meer vestigingen dan McDonald’s en dat was minder dan de helft. Lijkt mij een hoop geld.

• La1974
  • Laatst online: 00:18
alienfruit schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:54:
100 miljoen voor SAP systeem. Wat willen ze allemaal gaan doen? Mijn laatste project was voor een bakker met meer vestigingen dan McDonald’s en dat was minder dan de helft. Lijkt mij een hoop geld.
Neem aan dat je Nederland bedoelt. Een bakker met meer dan 257 vestigingen? Welke is dat dan?

Een bakker is natuurlijk ook veel complexer dan een F1 fabriek.

• Chocoball
alienfruit schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:54:
Williams kan nu niet alle 17.000 onderdelen op een Formule 1 wagen van ontwikkeling tot afvalcontainer bijhouden. In een interview met Autosport gaf hij eerder aan een investering van 100 miljoen Britse ponden nodig is. Geen idee of dat echt berekend is eerder overdreven. Kan het laatste zijn met oog op dit overleg en nu hij aangeeft dat alles tussen de 50 en 80 miljoen ook goed is.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 17:10

alienfruit

the alien you never expected

Nee, in het buitenland. Ja, bij de bakker houden ze ook bij hoeveel broodjes misbaksel waren. Gebruikte ingrediënten etc Moet dagelijkse gerapporteerd worden ivm. verkopen. Forecasting wat er gebakken moet worden komende week op basis van weer, trends, events, en verkoop geschiedenis. Het was een interessant project.

SAP is stom duur en redelijk belabberd. Ik weet niet of ik als ex-SAP consultant het zelf zou gebruiken lol

[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 24-07-2023 21:59 ]

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-10 17:22
Lekker alles op een git server zetten, kost niks :+

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:40:
[...]
Williams kan nu niet alle 17.000 onderdelen op een Formule 1 wagen van ontwikkeling tot afvalcontainer bijhouden. In een interview met Autosport gaf hij eerder aan een investering van 100 miljoen Britse ponden nodig is. Geen idee of dat echt berekend is eerder overdreven. Kan het laatste zijn met oog op dit overleg en nu hij aangeeft dat alles tussen de 50 en 80 miljoen ook goed is.
17.000 is niet echt echt veel.
Een beetje sorter gooit er zo 50.000 pakketjes per uur doorheen met individuele tracking :P

PSN

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:09
YakuzA schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:19:
[...]

17.000 is niet echt echt veel.
Een beetje sorter gooit er zo 50.000 pakketjes per uur doorheen met individuele tracking :P
Pakketjes hebben een kleiner pathway footprint dan de onderdelen voor een F1 wagen door het hele proces, of beter: van processen naar processen. Waarschijnlijk ook meerdere varianten van elk onderdeel op elk gegeven moment. Dus eerder het dubbele of driedubbele.

• noo
  • Niet online

noo

Sir_Lion schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 06:35:
[...]

Pakketjes hebben een kleiner pathway footprint dan de onderdelen voor een F1 wagen door het hele proces, of beter: van processen naar processen. Waarschijnlijk ook meerdere varianten van elk onderdeel op elk gegeven moment. Dus eerder het dubbele of driedubbele.
Dat is nog conservatief geschat denk ik. Veel, zo niet alle, onderdelen worden zelf gefabriceerd dus daar heb je materialen en 'ontelbare' halffabrikaten die ook apart getrackt moeten worden.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

asdfqwerty schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:01:
Lekker alles op een git server zetten, kost niks :+
Bij die bakker zou het een gist server zijn.

Meer over kosten: ook een git server is niet gratis. "Free as in speech, not as in beer"

ping 127.212.23.124

• RobertMe
pjottum schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:41:
[...]

Bij die bakker zou het een gist server zijn.

Meer over kosten: ook een git server is niet gratis. "Free as in speech, not as in beer"
Git zelf is zeer zeker wel free as in beer. Alleen zul je normaliter iets van een centrale server willen inzetten (hoeft niet perse). En one way or another zullen daar wel kosten bij horen. Of om het als SaaS af te nemen of om zelf een server er voor in te richten en up to date te houden.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:52:
[...]

Git zelf is zeer zeker wel free as in beer. Alleen zul je normaliter iets van een centrale server willen inzetten (hoeft niet perse). En one way or another zullen daar wel kosten bij horen. Of om het als SaaS af te nemen of om zelf een server er voor in te richten en up to date te houden.
Da's wat ik zeggen wilde. Thanks!
(Ik had de gist server grap in gedachten, maar wilde toch reageren op 'gratis'.)

Afijn, terug naar racen.

ping 127.212.23.124

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 17:35
Chocoball schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:33:
De F1 Commission gaat komende vrijdag nog meer bespreken dan alleen de motorenegalisatie.
  • Een ander heikel punt is de transmissie. Op Aston Martin, Williams en Haas na bouwen alle teams hun eigen transmissie. Daardoor ontstaan er technische en politieke afhankelijkheden omdat deze teams alleen naar een andere leverancier kunnen overstappen als ze hun wagen aanpassen. Zij willen dat de FIA deze vorm van chantage wegneemt. De FIA wil daarom standaardmaten voor de cassette invoeren zodat ovestappen makkelijker wordt. De grote teams stribbelen tegen want die afhankelijkheid geeft hun juist voordelen.
https://www.auto-motor-un...mps-streit-themen-agenda/
Ik kan me niet voorstellen dat Alpha Tauri en Alfa Romeo hun eigen bakken maken. Zoals het er nu staat, zijn het slechts drie teams dus dat valt nog wel mee. Als je Tauri en Romeo mee telt, is het al een iets groter probleem.

McLaren bewijst dat je zelf je bak kunt maken die werkt met een motor van een andere producent.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• B-Real
  • Laatst online: 23:05
alexbl69 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:55:
[...]

Er gaan geruchten dat Ferrari één van de twee coureurs na 2024 wil vervangen (waarschijnlijk Sainz), maar zou niet verbaast zijn als beiden zelf besluiten te vertrekken.

Het lijkt wel of daar niemand meer besluiten neemt. Beide coureurs vragen tijdens de race wat nu eigenlijk het plan is, het antwoord is een vrij geïrriteerd 'rustig maar, we zijn aan het overleggen'. Een fatsoenlijk plan komt er vervolgens niet waardoor ze in de regel lager eindigen dan ze gestart zijn. Dit keer werd dat nog een beetje gemaskeerd omdat Sainz zo'n slechte kwalificatie had en door een superstart direct flink wat plekken opschoot, maar normaal kost de 'strategie' ze alleen maar plekken.

Elke input van de coureurs (met name Sainz) wordt genegeerd. Ze worden vaak op dezelfde (domme) strategie gezet terwijl het bij onduidelijkheid vaak slimmer is om een net iets van elkaar afwijkende strategie te kiezen.

Elke race weer vind ik de boordradio's van Ferrari zowel hilarisch als tenenkrommend. Eerlijk is eerlijk, het Italiaans/Engels van de strateeg aan de pitmuur helpt daar ook niet bij :P.
Bij Sainz proef je de frustratie en hoor je dat hij probeert mee te denken in de strategie en zelf keuzes maken. Bij Lecler proef je vooral de onzekerheid, hij weet het niet totdat de pitstop is geweest de strategie slecht heeft uitgepakt en hij dat zuchtend via de boordradio laat weten.

Zonde, want ik acht Leclerc zeker in staat om vooraan te vechten in de auto. Sainz zit misschien iets onder dat niveau, maar gezamenlijk lijkt het mij een ijzersterk rijdersduo. Beide kunnen ze echter het team niet voldoende op sleeptouw nemen om het team vooruit te helpen, al worden ze ook niet bepaald geholpen door alle wisselingen in het team, politiek binnen het team, druk vanuit Italië etc

Ik denk dat Sainz zijn tijd uit zit totdat Audi in stapt, maar waar zou Leclerc heen moeten?
Red Bull zie ik niet gebeuren, die vissen wel uit hun eigen vijver.
Mercedes, daar zitten Russel en Hamilton nog wel even. Ik ga er namelijk van uit dat Hamilton nog wel een paar jaar door rijdt.
McLaren heeft ook een prima rijdersduo die ik ook niet zomaar zie vertrekken.
Bij Aston Martin blijft Stroll zitten zolang hij het leuk vind en Stroll Sr. het voor het zeggen heeft. Zolang de auto goed is zie ik Alonso ook wel door gaan eigenlijk.
Elke ander team lijkt mij geen stap vooruit

• Chocoball
Kenhas schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat Alpha Tauri en Alfa Romeo hun eigen bakken maken. Zoals het er nu staat, zijn het slechts drie teams dus dat valt nog wel mee. Als je Tauri en Romeo mee telt, is het al een iets groter probleem.

McLaren bewijst dat je zelf je bak kunt maken die werkt met een motor van een andere producent.
Alpha Tauri koopt inderdaad in bij Red Bull maar mogelijk dat ze het team niet noemen omdat die niet klaagt over de oneerlijke praktijken. Alleen zo staat het niet beschreven.

Alfa Romeo maakt zijn eigen transmissie (en achterophanging) omdat ze daarmee meer vrijheden hebben, verder gewicht en 10 miljoen besparen.

• alexbl69
B-Real schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Elke race weer vind ik de boordradio's van Ferrari zowel hilarisch als tenenkrommend. Eerlijk is eerlijk, het Italiaans/Engels van de strateeg aan de pitmuur helpt daar ook niet bij :P.
Bij Sainz proef je de frustratie en hoor je dat hij probeert mee te denken in de strategie en zelf keuzes maken. Bij Lecler proef je vooral de onzekerheid, hij weet het niet totdat de pitstop is geweest de strategie slecht heeft uitgepakt en hij dat zuchtend via de boordradio laat weten.

Zonde, want ik acht Leclerc zeker in staat om vooraan te vechten in de auto. Sainz zit misschien iets onder dat niveau, maar gezamenlijk lijkt het mij een ijzersterk rijdersduo. Beide kunnen ze echter het team niet voldoende op sleeptouw nemen om het team vooruit te helpen, al worden ze ook niet bepaald geholpen door alle wisselingen in het team, politiek binnen het team, druk vanuit Italië etc

Ik denk dat Sainz zijn tijd uit zit totdat Audi in stapt, maar waar zou Leclerc heen moeten?
Mercedes, daar zitten Russel en Hamilton nog wel even. Ik ga er namelijk van uit dat Hamilton nog wel een paar jaar door rijdt.
Bij Aston Martin blijft Stroll zitten zolang hij het leuk vind en Stroll Sr. het voor het zeggen heeft. Zolang de auto goed is zie ik Alonso ook wel door gaan eigenlijk.
De meest succesvolle F1 rijders hebben 1 ding gemeen: ze laten niet over hun heen lopen. Niet door hun tegenstanders, niet door hun teammaat, maar ook zeker niet door hun team.

Denk je dat een Senna, Schumacher, Hamilton of Verstappen dat gedoe allemaal voor zoete koek zouden slikken? Die zouden die gasten aan de pitmuur compleet de huid volschelden. En als ze achteraf apart worden genomen om ze te 'sensibiliseren' spugen ze diegene op de schoenen en lopen ze kwaad weg.

Leclerc en Sainz zijn veel te lief voor dat team.

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

alexbl69 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:40:
[...]

De meest succesvolle F1 rijders hebben 1 ding gemeen: ze laten niet over hun heen lopen. Niet door hun tegenstanders, niet door hun teammaat, maar ook zeker niet door hun team.

Denk je dat een Senna, Schumacher, Hamilton of Verstappen dat gedoe allemaal voor zoete koek zouden slikken? Die zouden die gasten aan de pitmuur compleet de huid volschelden. En als ze achteraf apart worden genomen om ze te 'sensibiliseren' spugen ze diegene op de schoenen en lopen ze kwaad weg.

De reden waarom Ricciardo nooit een WDC zal worden, Perez idem dito.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• B-Real
alexbl69 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Dat denk ik ook en daarom is het extra jammer dat het nu zo'n puinhoop is bij Ferrari. Als ze het daar iets beter voor elkaar hadden gehad, dan werd dat zwakke punt (om het zomaar even te noemen) een stuk beter gecompenseerd.
Slavy schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:49:
[...]

De reden waarom Ricciardo nooit een WDC zal worden, Perez idem dito.
Ondanks dat elke coureur in de F1 er anders over denkt (of in elk geval lange tijd zo heeft gedacht), ben je toch ook een hoop veldvulling nodig.
Goede rijders zijn het allemaal, buitencategorie van de buitencategorie zoals een Verstappen, Hamilton of Alonso etc kunnen ze niet allemaal zijn.
Daarnaast hebben teams ook gewoon behoefte aan een hele sterke tweede rijder. Dat vergroot de kans op het constructeurskampioenschap, maar ze kunnen elkaar ook pushen naar nog betere prestaties.

Ik denk dat bij een Ricciardo, maar ook een Alonso inmiddels wel het besef is gekomen dat (nog) titel er niet in zit. Next best thing is dan rijden voor een goed team, genieten van het racen en proberen zo goed mogelijk te scoren. Ik denk dat als Perez dat besef ook krijgt hij een stuk meer plezier krijgt aan het racen en zijn prestaties ook veel beter zullen zijn.

• Wild Chocolate
B-Real schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Ik schat Sainz wel in als de meer complete rijder, hoewel Leclerc iets sneller is. Sainz denkt duidelijk meer mee over strategie, en ik verwacht ook dat hij meer technische feedback kan geven bij testen.

Maar het probleem zit hem denk ik vooral in het feit dat de teamleiding niet openstaat voor die suggesties, en dat ze continu worstelen met het niet geven van team-orders. Als de achterste rijder sneller is, bijvoorbeeld omdat hij net verse of zachtere banden heeft, laten ze die vervolgens achter de ander rijden omdat ze kennelijk bang zijn de ander te schofferen. Terwijl je dat gewoon uit moet kunnen leggen, dat de ander op een andere strategie zit...
Daaruit blijkt maar weer, dat je als rijder ook de mazzel moet hebben dat je het juiste team kiest / bij het juiste team terechtkomt. Dan kan je nog zo goed zijn, maar als Max net in de verkeerde lijn had gezeten, had het ook heel anders kunnen lopen. En dat kan nog, als er straks iets gebeurt waardoor een ander team ineens weer dominant wordt. Bijvoorbeeld bij de volgende regelwijziging in 2026. Zo heeft Lewis natuurlijk een keer enorm goed gekozen, door naar Mercedes gegaan waarover iedereen zijn wenkbrouwen fronste. En Alonso heeft er dan weer een handje van gehad om net naar de verkeerde teams over te stappen...
Daarom is het ook zo moeilijk om de prestaties van rijders van verschillende generaties te vergelijken, het moet ze ook net een beetje meegezeten hebben...

Hoewel een Schumacher bijvoorbeeld ook wel een onderdeel was van het succes van Ferrari, maar hij kon dat ook nog niet helemaal herhalen bij Mercedes... (Hoewel je zou kunnen zeggen dat hij de basis gelegd heeft, waar ze op verder konden met Lewis...) En misschien heeft een Max bij Red-Bull ook wel een behoorlijke bijdrage geleverd, dat zullen we nooit helemaal weten. Aan de andere kant had Red Bull denk ik ook de mazzel dat zij Newey hebben, die 30 jaar geleden al aan het pionieren was met grondeffect auto's (en er op gepromoveerd is destijds, als ik me niet vergis).
B-Real schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:55:
[...]

Dat denk ik ook en daarom is het extra jammer dat het nu zo'n puinhoop is bij Ferrari. Als ze het daar iets beter voor elkaar hadden gehad, dan werd dat zwakke punt (om het zomaar even te noemen) een stuk beter gecompenseerd.

[...]

Ondanks dat elke coureur in de F1 er anders over denkt (of in elk geval lange tijd zo heeft gedacht), ben je toch ook een hoop veldvulling nodig.
Goede rijders zijn het allemaal, buitencategorie van de buitencategorie zoals een Verstappen, Hamilton of Alonso etc kunnen ze niet allemaal zijn.
Daarnaast hebben teams ook gewoon behoefte aan een hele sterke tweede rijder. Dat vergroot de kans op het constructeurskampioenschap, maar ze kunnen elkaar ook pushen naar nog betere prestaties.

Ik denk dat bij een Ricciardo, maar ook een Alonso inmiddels wel het besef is gekomen dat (nog) titel er niet in zit. Next best thing is dan rijden voor een goed team, genieten van het racen en proberen zo goed mogelijk te scoren. Ik denk dat als Perez dat besef ook krijgt hij een stuk meer plezier krijgt aan het racen en zijn prestaties ook veel beter zullen zijn.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Perez is niet per se te lief, hij is gewoon net niet snel en consistent genoeg om WDC-materiaal te zijn. Ik heb wel het idee dat dat besef ook langzaam bij hemzelf aan het indalen is. En als hij eenmaal beseft dat 2e worden achter Max misschien toch beter is dan 3e of minder worden met elke andere auto, dan denk ik dat hij een prima 2e rijder zal zijn.

Ik denk dat Perez overigens ook bij de andere teams niet de snelste rijder zou zijn, Leclerc, Norris, Hamilton, Russel en ook Alonso schat ik wel sneller in.

[ Voor 19% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-07-2023 10:08 ]

iRacing Profiel

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:56

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh62MXaLyMkSLpWxV13gWBlwcgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcJ19ygeI0EAhTNxyVd3cp4E.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Typisch zo veel snelle stops in hongarije; waar zou m dat in zitten?

• Wild Chocolate
Opvallend, slechts 3 teams in de top 10. (Jammer dat Ferrari wel snel de banden kan wisselen, maar dat vervolgens op het verkeerde moment doet, of een onlogische bandenkeuze...).

Ook opvallend, Bij Ferrari en McLaren zijn het beide rijders, bij Red Bull 4x Perez! Lijkt er toch op dat ze bij Max net ff meer op zeker gaan, ten koste van een paar tienden.

iRacing Profiel

• Waah
  • Laatst online: 00:13
himlims_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Typisch zo veel snelle stops in hongarije; waar zou m dat in zitten?
De pitstopcrews zijn cold-blooded machines. En bij biologie hebben we geleerd dat koudbloedige dieren sneller werken werken als de temperatuur hoger is :+
Wild Chocolate schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Opvallend, slechts 3 teams in de top 10. (Jammer dat Ferrari wel snel de banden kan wisselen, maar dat vervolgens op het verkeerde moment doet, of een onlogische bandenkeuze...).

Ook opvallend, Bij Ferrari en McLaren zijn het beide rijders, bij Red Bull 4x Perez! Lijkt er toch op dat ze bij Max net ff meer op zeker gaan, ten koste van een paar tienden.
Bij max kunnen ze er ook gewoon een aantal seconden extra over doen als ze willen :+ dus zo vreemd is dat niet. En aangezien het (volgens mij?) dezelfde pitstop crew is voor beide coureurs is het niet alsof ze de snelle stops niet oefenen.

• B-Real
Wild Chocolate schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Ik schat Sainz wel in als de meer complete rijder, hoewel Leclerc iets sneller is. Sainz denkt duidelijk meer mee over strategie, en ik verwacht ook dat hij meer technische feedback kan geven bij testen.

Maar het probleem zit hem denk ik vooral in het feit dat de teamleiding niet openstaat voor die suggesties, en dat ze continu worstelen met het niet geven van team-orders. Als de achterste rijder sneller is, bijvoorbeeld omdat hij net verse of zachtere banden heeft, laten ze die vervolgens achter de ander rijden omdat ze kennelijk bang zijn de ander te schofferen. Terwijl je dat gewoon uit moet kunnen leggen, dat de ander op een andere strategie zit...

[...]

Daaruit blijkt maar weer, dat je als rijder ook de mazzel moet hebben dat je het juiste team kiest / bij het juiste team terechtkomt. Dan kan je nog zo goed zijn, maar als Max net in de verkeerde lijn had gezeten, had het ook heel anders kunnen lopen. En dat kan nog, als er straks iets gebeurt waardoor een ander team ineens weer dominant wordt. Bijvoorbeeld bij de volgende regelwijziging in 2026. Zo heeft Lewis natuurlijk een keer enorm goed gekozen, door naar Mercedes gegaan waarover iedereen zijn wenkbrouwen fronste. En Alonso heeft er dan weer een handje van gehad om net naar de verkeerde teams over te stappen...
Daarom is het ook zo moeilijk om de prestaties van rijders van verschillende generaties te vergelijken, het moet ze ook net een beetje meegezeten hebben...

Hoewel een Schumacher bijvoorbeeld ook wel een onderdeel was van het succes van Ferrari, maar hij kon dat ook nog niet helemaal herhalen bij Mercedes... (Hoewel je zou kunnen zeggen dat hij de basis gelegd heeft, waar ze op verder konden met Lewis...) En misschien heeft een Max bij Red-Bull ook wel een behoorlijke bijdrage geleverd, dat zullen we nooit helemaal weten. Aan de andere kant had Red Bull denk ik ook de mazzel dat zij Newey hebben, die 30 jaar geleden al aan het pionieren was met grondeffect auto's (en er op gepromoveerd is destijds, als ik me niet vergis).
Absoluut waar. Vergelijk Alonso en Hamilton is wat dat betreft wel typerend inderdaad. Alonso heeft te vaak verkeerd gekozen, Hamilton heeft 1x een hele goede keuze gemaakt en mede dat heeft hem zoveel overwinningen/titels opgeleverd.

Daar heb ik verder geen oordeel over, het is zoals het is maar Hamilton heeft in zijn hele F1 carrière nog nooit bij een achterhoede team gereden.

Daarmee heb ik ook meer bewondering voor de prestaties van Schumacher, die heeft Ferrari destijds (met o.a. Ross Brawn, Jean Todt, Rory Byrne en ja, ook Mattia Binotto) echt weer opgebouwd naar een dominerend team. In hoeverre Hamilton dat bij Mercedes heeft gedaan durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat de basis en stijgende lijn er bij Mercedes er al heel wat meer in zat toen Hamilton binnen kwam.

Overigens heb ik ook geen idee in hoeverre het huidige Red Bull de verdienste is van Max.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Perez is niet per se te lief, hij is gewoon net niet snel en consistent genoeg om WDC-materiaal te zijn. Ik heb wel het idee dat dat besef ook langzaam bij hemzelf aan het indalen is. En als hij eenmaal beseft dat 2e worden achter Max misschien toch beter is dan 3e of minder worden met elke andere auto, dan denk ik dat hij een prima 2e rijder zal zijn.

Ik denk dat Perez overigens ook bij de andere teams niet de snelste rijder zou zijn, Leclerc, Norris, Hamilton, Russel en ook Alonso schat ik wel sneller in.
Perez heeft in al zijn jaren bij Force India/Racing Point aangetoond een prima stabiele coureur te zijn, met af en toe een topprestatie als de omstandigheden zich er voor lenen. Een beetje dat wat Hulkenberg en Magnussen ook altijd doen.

Toen zat er echter minder druk op bij Perez, nu wordt van hem geacht dat hij elk weekend voor de overwinning gaat en niet/nauwelijks toelegt op Verstappen. Hij verhoogt zelf die druk door aan het begin van het seizoen te zeggen dat hij voor de titel gaat.
Is zijn goed recht, hij heeft immers dezelfde auto als Verstappen, maar hij maakt het zichzelf er niet makkelijker op denk ik.

• B-Real
Waah schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Bij max kunnen ze er ook gewoon een aantal seconden extra over doen als ze willen :+ dus zo vreemd is dat niet. En aangezien het (volgens mij?) dezelfde pitstop crew is voor beide coureurs is het niet alsof ze de snelle stops niet oefenen.
Wellicht dat de manier van aanrijden/parkeren bij Perez net wat beter is als bij Max. Als de auto net niet goed staat duurt een stop wellicht net een tiende of twee langer.

Ze zullen het vast analyseren vermoed ik :)

• Waah
B-Real schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:36:
[...]
Absoluut waar. Vergelijk Alonso en Hamilton is wat dat betreft wel typerend inderdaad. Alonso heeft te vaak verkeerd gekozen, Hamilton heeft 1x een hele goede keuze gemaakt en mede dat heeft hem zoveel overwinningen/titels opgeleverd.

Daar heb ik verder geen oordeel over, het is zoals het is maar Hamilton heeft in zijn hele F1 carrière nog nooit bij een achterhoede team gereden.

Daarmee heb ik ook meer bewondering voor de prestaties van Schumacher, die heeft Ferrari destijds (met o.a. Ross Brawn, Jean Todt, Rory Byrne en ja, ook Mattia Binotto) echt weer opgebouwd naar een dominerend team. In hoeverre Hamilton dat bij Mercedes heeft gedaan durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat de basis en stijgende lijn er bij Mercedes er al heel wat meer in zat toen Hamilton binnen kwam.

Overigens heb ik ook geen idee in hoeverre het huidige Red Bull de verdienste is van Max.

[...]
Amen O-)
Perez heeft in al zijn jaren bij Force India/Racing Point aangetoond een prima stabiele coureur te zijn, met af en toe een topprestatie als de omstandigheden zich er voor lenen. Een beetje dat wat Hulkenberg en Magnussen ook altijd doen.
Ik weet niet of dat nu de leukste vergelijking is voor Perez :+ Maar de vraag is (en zal altijd blijven) of bij Force India/Racing Point er niet méér in had gezeten als er een andere coureurs achter het stuur had gezeten. Dit is ook iets dat we nu bij Alfa Tauri zouden kunnen zien. Wat als Ricciardo straks comfortabel "best of the rest" is? of zelfs in de buurt komt van een Stroll/Aston martin? En tsunoda er (ver) achter rijd?

Aangezien je in een team altijd maar 2 rijders hebt, is het heel lastig bepalen hoe goed een auto nu écht is. Misschien hadden er veel meer race wins of podiums ingezeten voor Racing Point met de Merc-kloon als er een andere rijder in dat stoeltje had gezeten.
Toen zat er echter minder druk op bij Perez, nu wordt van hem geacht dat hij elk weekend voor de overwinning gaat en niet/nauwelijks toelegt op Verstappen. Hij verhoogt zelf die druk door aan het begin van het seizoen te zeggen dat hij voor de titel gaat.
Is zijn goed recht, hij heeft immers dezelfde auto als Verstappen, maar hij maakt het zichzelf er niet makkelijker op denk ik.
Hij leek goed met de druk om te kunnen gaan in het begin van het seizoen. Echter lijkt hij volledig geknakt. Baku reed die goed en is (debatable) de eerste keer dat die Max daadwerkelijk heeft verslagen. De race daarna kwam Max vanuit het middenveld even naar voren, en reed Perez even om de oren. Daarna is er geen goed weekend meer geweest voor Checo.

Die race ging van "Ik ga het WK leiden, want Max start in het middenveld" naar "Ik had al eerste moeten zijn, want Melbourne auto-issues".

• alexbl69
B-Real schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Wellicht dat de manier van aanrijden/parkeren bij Perez net wat beter is als bij Max. Als de auto net niet goed staat duurt een stop wellicht net een tiende of twee langer.

Ze zullen het vast analyseren vermoed ik :)
Vermoed dat het toch komt omdat ze bij Verstappen meer marge hebben.

In de regel heeft hij zodra hij voor z'n eerste stop gaat al een 'free pitstop' met flink aantal secondes marge. Dan is het beter om voor zeg een 2,3s te gaan dan voor een 1,9s met het risico op een blunder waardoor je veel meer verliest.

Bij Perez daarentegen telt in de regel elke tiende of hij een positie weet te behouden of niet. Dan loont het zich om dat risico te nemen.

• Wild Chocolate
alexbl69 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Vermoed dat het toch komt omdat ze bij Verstappen meer marge hebben.

In de regel heeft hij zodra hij voor z'n eerste stop gaat al een 'free pitstop' met flink aantal secondes marge. Dan is het beter om voor zeg een 2,3s te gaan dan voor een 1,9s met het risico op een blunder waardoor je veel meer verliest.

Bij Perez daarentegen telt in de regel elke tiende of hij een positie weet te behouden of niet. Dan loont het zich om dat risico te nemen.
Ik denk niet zozeer meer marge, volgens heeft Perez doorgaans ook niet zoveel te duchten van de mensen achter hem. Maar ik ben het wel eens dat het bij Max eerder zal zijn om minder risico te lopen op het verkloten van de stop dan om de kwaliteit van aanrijden.

iRacing Profiel

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

[...]

Ik denk dat het vergelijkbaar was, Mercedes was dolblij met een podium voordat Hamilton kwam en het duurde ook een paar jaar (en een flinke reglementswijziging) voordat zij overwinningen aan elkaar aan het rijgen waren.

blup

• Wild Chocolate
[...]

[...]

Precies, het hoort wat mij betreft ook gewoon bij de charme van F1. Maar als Max eerder een dominante auto had gehad, had hij misschien al op 5 wereldtitels gestaan... (En als mijn oom een meisje was, was het mijn tante :+ )

Overigens is in dat opzicht de echte eindbaas natuurlijk Fangio, die haalde zijn 5 titels bij 4 verschillende teams (zelfs 1 titel met 2 verschillende merken, zie ik...). En dan ook nog eens in een tijd dat crashes veel vaker fataal waren... En in dat laatste opzicht blijft het voor mij jammer dat we nooit hebben kunnen zien hoe ver Senna gekomen zou zijn. Dat was (en is) mijn held toen ik net de Formule 1 ging volgen :'(

iRacing Profiel

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ook wel opvallend, 4/10 snelste pitsstops zijn afgelopen weekend gemaakt.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 17:35
Chocoball schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:25:
[...]

Alpha Tauri koopt inderdaad in bij Red Bull maar mogelijk dat ze het team niet noemen omdat die niet klaagt over de oneerlijke praktijken. Alleen zo staat het niet beschreven.

Alfa Romeo maakt zijn eigen transmissie (en achterophanging) omdat ze daarmee meer vrijheden hebben, verder gewicht en 10 miljoen besparen.
Ik dacht dat ze enkel de behuizing van de transmissie zelf maakten en dat de rest van Ferrari kwam. Ik beschouw alles van tandwielen, aansturing, ... als belangrijker dan de behuizing dus daarmee dat ik niet plaats onder "eigen fabrikaat". Maar kan verkeerd zijn hoor.

De inhoud van een flesje Duvel is voor mij ook belangrijker dan het flesje waar het in zit :+

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• DeKaerften
  • Niet online
Maar het gewicht en de vorm en omvang van het flesje zijn wel mede bepalend voor hoeveel er in je koelkast passen en hoe snel je 'm richting je gezicht kunt bewegen.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:26

flessuh

Set sail for fail!

Chocoball schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:41:
Bij de eerder ingevoerde engine freeze die van 2022 tot en met 2025 loopt is al eerder gewaarschuwd dat er geen afspraken zijn gemaakt als 1 van de huidige 4 fabrikanten achter zou lopen.

Ik had al eerder in de vrijdaganalyse van Hongarije geschreven dat Renault achterloopt op de rest en uit onderzoek van de FIA zou het verschil ergens tussen de 15-25 kW (20-33 pk) zijn. Bij de F1 Comission vergadering in Spa komt het onderwerp over motoregalisatie op de agenda te staan. Renault kan het gat niet inlopen omdat de huidige regels alleen maar wijzigingen toestaat om de betrouwbaarheid te verbeteren of kosten te besparen.
Kosten besparing is daar toch de ultieme loophole? Meer kampioenschapspunten betekent meer uitbetaald krijgen dus over een seizoen een besparing van de kosten voor een team? :+

Maar ja met zo'n groot verschil zou ik het niet heel erg vinden als die een extra revisie van de motor uit mogen brengen. Echter wel onder streng toezicht van de FIA dat er niet ineens 100pk bij komt en de rest van het veld hetzelfde probleem krijgt.

https://www.dutchsolarboat.com

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:39
flessuh schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Kosten besparing is daar toch de ultieme loophole? Meer kampioenschapspunten betekent meer uitbetaald krijgen dus over een seizoen een besparing van de kosten voor een team? :+

Maar ja met zo'n groot verschil zou ik het niet heel erg vinden als die een extra revisie van de motor uit mogen brengen. Echter wel onder streng toezicht van de FIA dat er niet ineens 100pk bij komt en de rest van het veld hetzelfde probleem krijgt.
Ik geloof dat prijzengeld en andere funding/sponsoring geen loophole is, eerder is dat de betrouwbaarheid (turbo vervangen ivm betrouwbaarheid maar die wel hogere druk geeft of sneller opspint). Spend staat los van de inkomsten in het budgetcap, anders werkt dat elkaar alleen maar in de hand.

Het vervelende van de high-end techniek is dat die laatste pk's zoveel meer tijd en geld kosten dan de eerste 600/700. Dat zal je niet door ingrijpen dmv een budgetregel weten te fixen, enkel door een radicale wijziging (zie Merc vanaf 2014) de zaken zo op z'n kop kan zetten.

• Chocoball
flessuh schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Ik had het aangevuld in mijn bijdrage over de agenda van de F1 Comission. Renault wil tot 5 kW of 8 pk erbij hebben via extra ontwikkeling of meer brandstof laten doorstromen dan de rest. Daarnaast is er een beschuldigend vingetje gegaan naar de rest van de motorfabrikanten die onder het kopje aanpassing vanwege de betrouwbaarheid meer pk's hebben te weten krijgen. De FIA gaat daar onderzoek naar doen.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-12 10:42
Wild Chocolate schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Bij Perez moeten ze de pitstops zo snel als ze kunnen doen, want Perez heeft letterlijk iedere milliseconde nodig door zijn eigen domme fouten en slechte kwalificaties. Bij Max kunnen ze zelfs iedere pitstop zijn vleugel vervangen mochten ze dat willen :+

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Chocoball schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:22:
Ik had het aangevuld in mijn bijdrage over de agenda van de F1 Comission. Renault wil tot 5 kW of 8 pk erbij hebben via extra ontwikkeling of meer brandstof laten doorstromen dan de rest. Daarnaast is er een beschuldigend vingetje gegaan naar de rest van de motorfabrikanten die onder het kopje aanpassing vanwege de betrouwbaarheid meer pk's hebben te weten krijgen. De FIA gaat daar onderzoek naar doen.
Had FIA dat niet vooraf moeten doen, of het daadwerkelijk een betrouwbaarheid_update was, of hebben ze weer regels als gatenkaas op dit gebied, zou ook zomaar kunnen.

Renault (Alpine), is blijkbaar niet in staat om het via diezelfde betrouwbaarheid update naar een hoger niveau te tillen. Dus om gebruik te maken van die gaten die er mogelijk zijn.

Testing, one, two ...

• Chocoball
hardware-lover schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:45:
[...]

Had FIA dat niet vooraf moeten doen, of het daadwerkelijk een betrouwbaarheid_update was, of hebben ze weer regels als gatenkaas op dit gebied, zou ook zomaar kunnen.

Renault (Alpine), is blijkbaar niet in staat om het via diezelfde betrouwbaarheid update naar een hoger niveau te tillen. Dus om gebruik te maken van die gaten die er mogelijk zijn.
Bij mijn weten is er een strikte procedure dat een wijziging aan de FIA moet worden voorgelegd met een uitleg waarom. Aan het begin van het seizoen hadden 3 fabrikanten last van motorproblemen, de enige uitzondering was Renault. Die problemen lijken nu weg en opeens heeft Renault een gat van 30pk met de rest. Dus ja, deze procedure lijkt niet te werken als betrouwbaarheid ook steeds met extra prestatie komt.

Maar goed handhaving van de strikte aero regels lijkt ook tegen te vallen. Steeds meer teams gebruiken een truc bij de achtervleugel wat weer extra luchtwervelingen achter de wagen veroorzaakt. Iets wat juist niet mag van de huidge set aan regels maar misschien is het nog allemaal binnen de marge.

• RobertMe
Chocoball schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:09:
[...]

Bij mijn weten is er een strikte procedure dat een wijziging aan de FIA moet worden voorgelegd met een uitleg waarom. Aan het begin van het seizoen hadden 3 fabrikanten last van motorproblemen, de enige uitzondering was Renault. Die problemen lijken nu weg en opeens heeft Renault een gat van 30pk met de rest. Dus ja, deze procedure lijkt niet te werken als betrouwbaarheid ook steeds met extra prestatie komt.
Die updates moesten toch ook door de andere fabrikanten gevalideerd worden? Dus als Mercedes, Ferrari en Honda intussen 30PK verder zijn heeft Renault ook liggen te slapen.

Plus dat ze volgens mij wel nog steeds aan de software (/mappings) mogen ontwikkelen. Dus wellicht komt het net zo goed daar uit.

• Waah
[...]

Maar goed handhaving van de strikte aero regels lijkt ook tegen te vallen. Steeds meer teams gebruiken een truc bij de achtervleugel wat weer extra luchtwervelingen achter de wagen veroorzaakt. Iets wat juist niet mag van de huidge set aan regels maar misschien is het nog allemaal binnen de marge.
Wel bijzonder dat die extra luchtwerveling dan binnen de marges valt, maar dat er eerder "in the spirit of the rules" dingen toch mid-season werden aangepast :+

Misschien hebben ze nog zoveel hoofdpijn van het verhogen van de ride height (waarmee men misschien dacht RB/Ferrari dichterbij de rest te krijgen... That went well) dat ze nu niet meer dit soort wijzigingen durven door te voeren.

Daarbij zal de discussie altijd zijn met deze engine freeze... Want als de motor betrouwbaarder is, ga je hem weer opschroeven natuurlijk. Dus extra PK's. Dus welk deel komt door meer betrouwbaarheid en dus meer opschroef-mogelijkheid? en welk deel komt door extra performance dóór de upgrades zelf? O-)

• DeKaerften
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Misschien hebben ze nog zoveel hoofdpijn van het verhogen van de ride height (waarmee men misschien dacht RB/Ferrari dichterbij de rest te krijgen... That went well) dat ze nu niet meer dit soort wijzigingen durven door te voeren.

[...]
Ze hebben Ferrari toch ook dichter bij de rest gekregen? :+

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En Horner steunt het voorstel om alle motoren gelijk te trekken. Hij wil alleen niet dat Renault die 30PS erbij gaat ontwikkelen. Nee, Horner stelt voor dat de FIA duidelijk moet maken dat de andere drie motoren een voordeel in vermogen hebben om ze vervolgens te limiteren tot hetzelfde vermogen als Renault. Dat is nogal een statement dat een teambaas ook zijn eigen team wil verzwakken om een eerlijk speelveld te krijgen nu de PU ontwikkeling is stilgelegd. Natuurlijk speelt hier ook dat RBR die Honda PU niet kan doorontwikkelen en die ontwikkel stop voor elkaar kreeg, maar toch. :)
https://www.motorsport.co...ualisation-move/10499838/

Iedereen zijn kladblok klaar? :P

[ Voor 65% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-07-2023 18:06 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• AvK
  • Laatst online: 22:16

AvK

Ready Set Go

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:07:
En Horner steunt het voorstel om alle motoren gelijk te trekken. Hij wil alleen niet dat Renault die 30PS erbij gaat ontwikkelen. Nee, Horner stelt voor dat de FIA duidelijk moet maken dat de andere drie motoren een voordeel in vermogen hebben om ze vervolgens te limiteren tot hetzelfde vermogen als Renault. Dat is nogal een statement dat een teambaas ook zijn eigen team wil verzwakken om een eerlijk speelveld te krijgen nu de PU ontwikkeling is stilgelegd. Natuurlijk speelt hier ook dat RBR die Honda PU niet kan doorontwikkelen en die ontwikkel stop voor elkaar kreeg, maar toch. :)

[YouTube: How To Design a Championship Winning Formula 1 Car ✍️ | Talking Bull Podcast]
Erg leuk en leerzaam interview. Dank voor het plaatsen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Chocoball
RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Die updates moesten toch ook door de andere fabrikanten gevalideerd worden? Dus als Mercedes, Ferrari en Honda intussen 30PK verder zijn heeft Renault ook liggen te slapen.

Plus dat ze volgens mij wel nog steeds aan de software (/mappings) mogen ontwikkelen. Dus wellicht komt het net zo goed daar uit.
Ik moest weer even spitten in mijn schrijfsels maar ze worden geïnformeerd.
... Dit houdt in dat teams alleen wijzigingen aan de power unit mogen aanbrengen in het kader van betrouwbaarheid, veiligheid en kostenbesparing. Hiervoor moeten motorfabrikanten een schriftelijk verzoek bij de technische afdeling van de FIA indienen. Aanvullend moet ze aangeven wat het defect is en welke wijzigingen er aangebracht gaan worden. Alle concurrenten worden daarna over deze wijzigingen geïnformeerd.
Dit seizoen mag er 1 keer een software update komen maar die brengt niet meer dan 5 tot 10 pk extra. Ik weet niet of Renault dat beter nog een keer kan doen als ze toch maar tot 8 pk extra willen en geen 30.

• Chevy454
  • Niet online

[YouTube: How To Design a Championship Winning Formula 1 Car ✍️ | Talking Bull Podcast]
Het is ook logisch om nu gewoon alles te knijpen op hetzelfde niveau als Alpine. Zo kunnen ze (Alpine) dichter bij het middenveld komen en dus Mercedes dwars zitten want zo slecht is die wagen niet.

En ook voor ons als kijker zou het goed zijn.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-12 01:47
Volgens Kym Illman was de beker van Lando afgelopen weekend ook gebroken, maar hadden ze deze zelf gelijmd:

• Wild Chocolate

Dat betekent volgens mij dat Horner denkt dat Mercedes (en misschien Ferrari) meer vermogen heeft dan Honda. Hij roept dit alleen als ze er zelf voordeel van hebben. Red Bull heeft de rij-eigenschappen het beste voor elkaar, dus is het voor hun altijd gunstig als de vermogens gelijkgetrokken worden...

iRacing Profiel

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-12 09:04
[...]

Best simpel te verklaren. Die motoren zijn allemaal goedgekeurd met een afstelling waarmee ze het misschien 1 race volhouden. Daarna worden ze lager afgesteld terwijl het team werkt aan updates om de motor op dat " originele" vermogen te kunnen draaien en toch 8 races te kunnen rijden voordat hij stuk gaat. Iedere betrouwbaarheidsupdate betekent dat het vermogen een beetje "minder omlaag" kan.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 49 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics