[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste
Acties:
  • 900.978 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:47
-tom-562 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:00:
[...]

I.p.v. redbull.bin laden ze dan ATv4_nugoed.bin in :P
En wordt de simulator een caravan of een baksteen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51

AvK

Ready Set Go

Bushie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:59:
Chuck Norris bedoel je zeker?
Chuck Norris does not drive F1 cars...... He just pusshes them forward.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
alienfruit schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:18:
Geen idee, ik ging er van uit dat elk team een sim heeft?
Volgens mij heb ik toch wel vaker Toro Rosso (/AlphaTauri) coureurs horen zeggen dat ze "tussendoor" nog naar Milton Keynes moesten voor sim werk.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:14
Even weer een huishoudelijke mededeling van mijn zijde.

Versie 1.8 van de topic start is een feit nadat Nyck een 'box! box!' bericht heeft gekregen en zijn details zijn nu vervangen door die van Daniel Ricciardo in het teamoverzicht.

De GIF van de F1 intro waar Nyck nog wel in zit en Daniel niet laat ik nog heel even staan totdat er een nieuwe komt of zal deze weghalen als een nieuwe GIF niet lukt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Chocoball schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:52:

Versie 1.8 van de topic start is een feit nadat Nyck een 'box! box!' bericht heeft gekregen en zijn details zijn nu vervangen door die van Daniel Ricciardo in het teamoverzicht.

De GIF van de F1 intro waar Nyck nog wel in zit en Daniel niet laat ik nog heel even staan totdat er een nieuwe komt of zal deze weghalen als een nieuwe GIF niet lukt.
rm - rf /home/nyck dus.

Van mij had je hem mogen laten staan, want hij deed alsnog 10 races mee in 2023.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Chocoball schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:52:

Het zou voor de historiek wel aardig zijn als Nyck er als alumnus met 10 races dit seizoen nog bij zou staan (onder de huidige teamleden bv.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

AvK schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:49:

Er is er maar 1 die naast Verstappen kan rijden en hem petoet kan geven....... Tromgeroffel........ Maar jullie weten het best wel..... Norris natuurlijk.
Heb ik over gedacht. Ik denk dat hij snel genoeg is en een goede en gezonde relatie met Verstappen heeft. Toch denk ik dat hij beter no 1 bij McLaren kan blijven. Bij RBR zal hij permanent met Verstappen vergeleken worden en excuses moeten maken als hij langzamer is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Heb ik over gedacht. Ik denk dat hij snel genoeg is en een goede en gezonde relatie met Verstappen heeft. Toch denk ik dat hij beter no 1 bij McLaren kan blijven. Bij RBR zal hij permanent met Verstappen vergeleken worden en excuses moeten maken als hij langzamer is.
ach; 'vriendjes' in deze sport waarbij je ook elkaars 'vijand/concurrent' bent werkt niet (of heeeeel lastig)

zie bijv. het mooie voorbeeld van lewis en nico

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:57
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Ik denk ook dat de auto van RBR niet bij Norris past qua rijstijl. Dat zien we ook met Ricciardo dat beter met een RBR zou om kunnen gaan, maar helemaal niet mee kwam met de McLaren terwijl Norris het daar toch best goed deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Sir_Lion schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:50:
[...]

Ik denk ook dat de auto van RBR niet bij Norris past qua rijstijl. Dat zien we ook met Ricciardo dat beter met een RBR zou om kunnen gaan, maar helemaal niet mee kwam met de McLaren terwijl Norris het daar toch best goed deed.
Norris is jonger en nog wat kneedbaarder / flexibeler denk ik. En Norris heeft volgens mij ook al wel eens aangegeven dat hij het toen niet fijn vond rijden en dat het niet bij zijn stijl paste. Maar hij kon er blijkbaar net wat beter omheen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
Kan natuurlijk ook een nadeel zijn, nu heel erg wennen aan hoe de McLaren rijdt en dan straks niet met andere autos overweg kunnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
pjottum schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Van mij had je hem mogen laten staan, want hij deed alsnog 10 races mee in 2023.
noo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Het zou voor de historiek wel aardig zijn als Nyck er als alumnus met 10 races dit seizoen nog bij zou staan (onder de huidige teamleden bv.)
Het Teams gedeelte gaat over teams en actieve coureurs dus Nyck daar met foto en all te laten staan is niet echt een optie. Daarnaast is ruimte een beperkende factor en om nu een aparte plek voor coureurs die tussentijds de zak krijgen of voor invallers te maken heeft niet mijn voorkeur.

Ik zal er nog over nadenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
tweakduke schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:25:
Er is wat gewijzigd met de bandenkeuze voor de aankomende kwalificatie.
[Twitter]
Wellicht door regen niet van toepassing?
Maar anders dreigt er wel een saaie kwalificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Chocoball schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:29:
[...]

[...]

Het Teams gedeelte gaat over teams en actieve coureurs dus Nyck daar met foto en all te laten staan is niet echt een optie. Daarnaast is ruimte een beperkende factor en om nu een aparte plek voor coureurs die tussentijds de zak krijgen of voor invallers te maken heeft niet mijn voorkeur.

Ik zal er nog over nadenken in ieder geval.
Wellicht gewoon een stukje toevoegen onder de huidige coureurs. Lijkt mij niet goed om Nyck de Vries compleet te scrubben van de topic starts.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 09:55

Martinspire

Awesomeness

Magnussen heeft een dochtertje gekregen:

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 18-07-2023 11:46 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Martinspire schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:46:
Magnussen heeft een zoontje gekregen:

[Twitter]
Dat is dan 0.3 sec langzamer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Martinspire schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:46:
Magnussen heeft een zoontje gekregen:

[Twitter]
Dochter als ik het zo lees :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22

JB

Cédric roelt!

noo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Dochter als ik het zo lees :)
Mietjes maken grietjes... :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 22:36
-tom-562 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:00:
[...]

I.p.v. redbull.bin laden ze dan ATv4_nugoed.bin in :P
Finalv4_latest-final

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
streamnl schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:00:
Laten we dan beginnen met wat er is veranderd qua drivers.
[Afbeelding]

Bron Reddit
En deze moet nu dus ook anders :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

himlims_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:40:
ach; 'vriendjes' in deze sport waarbij je ook elkaars 'vijand/concurrent' bent werkt niet (of heeeeel lastig)

zie bijv. het mooie voorbeeld van lewis en nico
Makkelijk is het zeker niet maar sommige relaties werken beter dan andere relaties.
Verstappen en Norris hebben al zoveel met/tegen elkaar gereden in e-sport dat ik geloof dat hun relatie niet gedomineerd zal worden door de vraag wie sneller is. De buitenwereld zal dat nog steeds doen maar ik geloof dat Norris genoeg zen heeft om daar niet wakker van te liggen.

Toch denk ik dat hij beter de onbetwiste nr 1 bij McLaren kan blijven en de vergelijking helemaal vermijden.

<aanvulling>
Wat misschien ook een rol speelt is dat voor de meeste partners van Verstappen het hun enige (of laatste) kans was. Dat geeft een enorme druk op die jongens om zich te bewijzen terwijl het niet eens een echt eerlijke vergelijking is (want relatief rookie vs de zeer ervaren Verstappen). Verstappen zelf gaat zo goed dat hij er behoorlijk relaxed in staat. Die hoeft zich geen zorgen te maken dat hij een keer een fout maakt, hij heeft genoeg marge om alle mogelijke fouten op te vangen. Dat moet echt een stuk prettiger rijden. De meeste mensen presteren niet beter onder druk (ook al maken we elkaar dat soms wijs) maar juist als ze zich 100% kunnen concentreren op hun taak.
Dat gaat zelfs verder dan snelheid op de baan maar ook om (zorgen om) contracten, sponsoren, etc. Verstappen zal daar geen slaap over verliezen.

Norris heeft de afgelopen jaren een stabiele plek bij McLaren gehad waarbij alle zorgen over de auto en Ricciardo gingen, niet om hem. Dat lijkt me ook veel waard en iets dat je niet snel opgeeft als je weet dat je bij RBR zo ongeveer begint met je kop op het hakblok te leggen.

[ Voor 43% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 18-07-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:53
Er zijn 2 redenen waarom het voor Norris wel interessant zou zijn om naar RBR te gaan:
- Als McLaren er toch niet in lijkt te slagen een stap naar voren te kunnen zetten (en behouden!), waardoor duidelijk wordt dat voor podia vechten er niet in zit.
- Als Piastri echt zo goed is als er geroepen werd en hij Norris het vuur aan de schenen kan leggen of er zelfs voorbij gaat.

In het eerste geval heeft hij bij RBR als 2e rijder meer kans om voor podia te vechten en zelfs af en toe een overwinning te pakken.
In het tweede geval kan hij beter als 2e coureur naast Max een reputatie hoog houden als 2e coureur overal die van een wereldkampioen verliest, dan als 2e coureur bij McLaren die van een rookie verliest

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

sanderb schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:22:
Er zijn 2 redenen waarom het voor Norris wel interessant zou zijn om naar RBR te gaan:
- Als McLaren er toch niet in lijkt te slagen een stap naar voren te kunnen zetten (en behouden!), waardoor duidelijk wordt dat voor podia vechten er niet in zit.
- Als Piastri echt zo goed is als er geroepen werd en hij Norris het vuur aan de schenen kan leggen of er zelfs voorbij gaat.

In het eerste geval heeft hij bij RBR als 2e rijder meer kans om voor podia te vechten en zelfs af en toe een overwinning te pakken.
In het tweede geval kan hij beter als 2e coureur naast Max een reputatie hoog houden als 2e coureur overal die van een wereldkampioen verliest, dan als 2e coureur bij McLaren die van een rookie verliest
Er zou nog een derde reden kunnen zijn, dat Verstappen het wel genoeg vind en zijn heil in andere series gaat zoeken. Ik zie hem niet meer ruim na zijn 30ste nog aanwezig zijn in deze serie, iets wat ie zelf ook al diverse keren heeft aangegeven. Voor het geld zal ie het niet meer hoeven doen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandD
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:15
Tegen die tijd zijn Hamilton & Alonso er ook wel mee opgehouden dus er zijn meer opties..

Was het idee niet dat Norris naar Audi zou gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

hardware-lover schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Er zou nog een derde reden kunnen zijn, dat Verstappen het wel genoeg vind en zijn heil in andere series gaat zoeken. Ik zie hem niet meer ruim na zijn 30ste nog aanwezig zijn in deze serie, iets wat ie zelf ook al diverse keren heeft aangegeven. Voor het geld zal ie het niet meer hoeven doen.
Zag van het weekend een interview met Max voor Channel4 en daar gaf hij juist aan dat die records toch wel een uitdaging zijn voor hem, zolang het team een vorm van dominantie heeft. Anders wordt het te saai aan de top en zal je eerder de focus verliezen of ergens anders heen willen. En zonder dominantie zal je dus genoeg focus hebben om weer nummer 1 te worden.

Dus ik zou er niet zo heel hard op rekenen dat hij zeker weten relatief snel de F1 zal verlaten. Racing is zijn enige echte ding en die andere series kunnen vaak op hogere leeftijd ook nog gedaan worden met een goed resultaat. (Indy, WEC, enz enz.)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

thunder8 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:09:
Zag van het weekend een interview met Max voor Channel4 en daar gaf hij juist aan dat die records toch wel een uitdaging zijn voor hem, zolang het team een vorm van dominantie heeft. Anders wordt het te saai aan de top en zal je eerder de focus verliezen of ergens anders heen willen. En zonder dominantie zal je dus genoeg focus hebben om weer nummer 1 te worden.

Dus ik zou er niet zo heel hard op rekenen dat hij zeker weten relatief snel de F1 zal verlaten. Racing is zijn enige echte ding en die andere series kunnen vaak op hogere leeftijd ook nog gedaan worden met een goed resultaat. (Indy, WEC, enz enz.)
Hmmm, ik ken het interview en het is ook openbaar, maar ik hoor hem eigenlijk het tegenovergestelde zeggen? Ik neem aan dat het onderstaand interview is?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

hardware-lover schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:22:
[...]

Hmmm, ik ken het interview en het is ook openbaar, maar ik hoor hem eigenlijk het tegenovergestelde zeggen? Ik neem aan dat het onderstaand interview is?
[YouTube: Max Verstappen Silverstone Interview | Can Max Be Beaten? | C4F1 | F1]
Jup dat interview. Ik kan mis zitten, maar dat haalde ik eruit. Uiteindelijk gaan we het wel zien, want wat zijn mening nu is, kan over 4 jaar wel heel anders zijn. Als hij de 2026+ auto's helemaal niets vindt, dan kan hij sneller weg zijn. En indien wel leuk, misschien ook wel langer blijven.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04
Als hij in 2026 op 5x GP champion zit, dan is er natuurlijk nog de gedachte "zal ik doorgaan tot 8" :+

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
[...]

[YouTube: Max Verstappen Silverstone Interview | Can Max Be Beaten? | C4F1 | F1]
Heerlijk interview nog beter dan die van gekke Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RoelandD schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:08:
Tegen die tijd zijn Hamilton & Alonso er ook wel mee opgehouden dus er zijn meer opties..

Was het idee niet dat Norris naar Audi zou gaan?
Dat zou een optie kunnen zijn. Hij kent CEO Seidl immers.
hardware-lover schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Zou Norris zo tegen zijn 30e er wel nog zin in hebben? Die twee schelen onderling ook maar 2 jaar. En Norris is ook alweer in 2019 ingestapt. Dus in ~2027 is die ook alweer 8 jaar aanwezig in de sport (Verstappen nu al aan zijn 9e seizoen bezig :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

sanderb schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:22:
Dat zou op zich een prima reden zijn, maar na jaren van tegenslag zou ik het gek vinden om weg te gaan nu er eindelijk echt vooruitgang zichtbaar is. Al kan het zijn dat we daar aan het einde van het seizoen toch weer anders over denken. Maar als je op dit moment een contract moet sluiten kun je daar niet op wachten.
Al weet natuurlijk ook niemand zeker wat de RBR in 2024 gaat doen.
In dat geval denk ik dat RBR hem niet meer wil en liever Piastri een aanbod doet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:34
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1Uf3UsaYAUyK6-?format=jpg&name=medium

(sinds dat rijders een eigen nummer mogen kiezen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

alki schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:39:

Heerlijk interview nog beter dan die van gekke Jack
Inderdaad een van de beste interviews met Verstappen ooit, en nog wel van een Britse zender. Ik vind het wel tof dat het gelukt is om genoeg vertrouwen te kweken dat dit kan (iets met een taxi). Voor een Britse zender zou het ook heel makkelijk zijn om vol in de aanval te gaan tegen de niet-Britse "vijand". Dit is echt veel beter.

Verwacht niks schokkends hoor, het zijn geen grote onthulling of zo iets, gewoon een heel menselijk interview met Verstappen die z'n gewone nuchtere en directe zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

basvn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:08:
[Afbeelding]

(sinds dat rijders een eigen nummer mogen kiezen
Goh, ik dacht dat F1 racenummers persoonlijk waren en de rest van je carriere gereserveerd waren. Blijkbaar toch niet want Alonso had blijkbaar ooit nummer 3.

Is er trouwens iemand die de nummers ooit echt gebruikt (binnen F1)? Daarmee bedoel ik dat je coureur herkent aan z'n nummer? Ik niet, ik kijk naar de livery van de auto om het team te herkennen en dan naar de camera en andere (al dan niet) felgele accenten om de coureur te herkennen.

Ik kan me niet herinneren ooit naar het nummer te hebben gekeken op een F1 auto (wel in andere series).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:16:
[...]

Goh, ik dacht dat F1 racenummers persoonlijk waren en de rest van je carriere gereserveerd waren. Blijkbaar toch niet want Alonso had blijkbaar ooit nummer 3.
Het jaar daarna werd ingevoerd dat racenummers persoonlijk waren ;)

Hij zal nummer 3 geweest zijn omdat hij de 1e rijder van de 2e constructeur in het kampioenschap van 2012 was. Seb was kampioen in 2012 en Webber was #2 bij Red Bull, de winnende constructeur.

Overigens stond in 2013 de nummers 1 t/m 12 op de grid. 13 werd niet gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Maasluip op 18-07-2023 15:29 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik hoor zelf vooral onzekerheid en enige ontwijking. Hij kan het niet maken om te zeggen dat records hem niks kunnen schelen want de PR-afdeling van z'n werkgever wil ieder record breed uitspinnen.

Echt helemaal niks is het vast ook niet, de meeste mensen hebben toch wel enige trots en vinden het leuk om in dit soort lijstjes te staan. Ook Verstappen staat vast liever bovenaan zo'n lijst dan onderaan.
Maar ik geloof niet dat het genoeg motivatie is om alleen nog voor de records te racen. Dat gevoel heb ik bij Hamilton wel eens gehad (al geloof ik dat ook die het vooral doet omdat F1 rijden gewoon heel gaaf is).

Eigenlijk denk ik dat Verstappen dit soort records nodig heeft om gemotiveerd te blijven. Met z'n huidige voorsprong in het kampioenschap kan hij hele wedstrijden overslaan zonder z'n positie in gevaar te brengen.
Alles went, ook F1, en iedere race op kop rijden lijkt me eigenlijk vrij saai. Af en toe krijgen we daar een vleugje van mee als GP hem weer eens smeekt om z'n banden te sparen of wanneer Verstappen toch nog even voor fastest lap gaat.
Maar ja, dat kan je ook niet zeggen voor de camera want dan klink je helemaal als een arrogant en verwend joch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Is er trouwens iemand die de nummers ooit echt gebruikt (binnen F1)? Daarmee bedoel ik dat je coureur herkent aan z'n nummer? Ik niet, ik kijk naar de livery van de auto om het team te herkennen en dan naar de camera en andere (al dan niet) felgele accenten om de coureur te herkennen.

Ik kan me niet herinneren ooit naar het nummer te hebben gekeken op een F1 auto (wel in andere series).
Vroegah was alles anders :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Vroeger waren startnummers gebonden aan de klassering van het team. Dat rijders hun eigen startnummer mogen kiezen is pas sinds 2014. Zie voor meer info ook:

https://nl.motorsport.com...ste-startnummers/3381001/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chocoball
Ik heb mijn Marko edit in de topic start iets aangepast zodat Nyck toch nog deel uitmaakt van het 2023 seizoen. Zijn naam staat nu onder de huidige 2 coureurs met 10 races achter zijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:26:
Maar ik geloof niet dat het genoeg motivatie is om alleen nog voor de records te racen. Dat gevoel heb ik bij Hamilton wel eens gehad (al geloof ik dat ook die het vooral doet omdat F1 rijden gewoon heel gaaf is).
Bij HAM was het nog wel eens spannend met zijn teamgenoot :+ maar daarnaast heeft Hamilton ook een (IMHO belangrijke) politieke/sociale reden om in de F1 te rijden en alle records op te eisen en zo lang mogelijk aan de top te staan.

Dat is iets wat Max niet heeft. Die houd vooral van racen heb ik het idee. Die zie ik na de F1 nog wel wat andere raceklassen aandoen. Bij HAM zie ik dat niet snel gebeuren. Die heeft teveel nevenactiviteiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:58
https://it.motorsport.com...nzioni-sportive/10496862/
Geruchten gaan dat nu drie teams zich niet aan de budget cap hebben kunnen houden.... Veroorzaakt door inflatie

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:03
Snowhite0901 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:31:
Geruchten gaan dat nu drie teams zich niet aan de budget cap hebben kunnen houden.... Veroorzaakt door inflatie
Om een shitstorm te voorkomen mag ik toch hopen dat Red Bull daar niet bij zit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Snowhite0901 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:31:
En dat zou dan ook nog zijn incl. inflatiecorrectie? Of was die er toch niet door gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
TinusXIII schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:05:
[...]

Om een shitstorm te voorkomen mag ik toch hopen dat Red Bull daar niet bij zit :X
Ik denk het haast niet, want als je het aantal upgrades van RB vergelijkt met de rest van het veld staan ze volgens mij vrij ver onderaan. Ook de schade valt dit jaar best mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 10:23

Bloodclot

Jawier!

asdfqwerty schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:44:
[...]

Ik denk het haast niet, want als je het aantal upgrades van RB vergelijkt met de rest van het veld staan ze volgens mij vrij ver onderaan. Ook de schade valt dit jaar best mee
Gaat om vorig jaar. Maar dan nog. Red bull hoefde ook niet door te ontwikkelen halverwege seizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
asdfqwerty schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:44:
[...]

Alleen gaat het over 2022, niet over 2023. Waarbij ze in 2022 vast ook een groot deel gewerkt hebben onder de aanname dat ze in 2021 goed zaten en ze "weer hetzelfde doen". Om vervolgens laat in het seizoen er achter gekomen dat er fouten in 2021 zaten en ze daardoor het budget (fors) overschreden hadden. Vraag is of ze dan in 2022 nog zo kunnen snijden om binnen het budget te blijven. En dat dingetj terugvragen bij belasting wat meegenomen mag worden en weer flink wat ademruimte geeft is het natuurlijk de vraag van of ze dat nog hebben kunnen doen of dat het daarvoor al te laat was.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chocoball
De een-na-laatste race voor de zomerstop [F1 2023] Race 12 GP van Hongarije

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:14

sjaool

Every life should have 9 cats

TinusXIII schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:05:
[...]

Ik denk dat Mercedes dit keer aan de beurt is gezien de ingrijpende updates die zij gedaan hebben. Vooral ook omdat een boete van 7 miljoen Euro wel meevalt als het je veel punten kan gaan kosten. ;)

De F1 heeft vorige jaar een precedent geschapen en daar gaan ze nu mee te maken krijgen denk ik zo.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Mijn vermoeden is dat een deel van de overschrijding te maken heeft met het grijze gebied rond de inzet van technisch personeel buiten de F1.

Nadat de FIA technical directive TD45 uitbracht moesten de grotere teams aanpasisngen doen. TD45 zorgt ervoor dat de teams niet langer het budgetplafond kunnen omzeilen door technisch personeel buiten het F1 team te gebruiken en de verworven kennis gratis laat terugvloeien naar de teams.

Ohh wacht dit zal pas voor volgend jaar gelden omdat de TD er pas in januari van dit jaar was maar mogelijk heeft 2022 daar ook wel last van gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Chocoball op 19-07-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
  • Laatst online: 22-09 13:00
sjaool schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Ik denk dat Mercedes dit keer aan de beurt is gezien de ingrijpende updates die zij gedaan hebben. Vooral ook omdat een boete van 7 miljoen Euro wel meevalt als het je veel punten kan gaan kosten. ;)

De F1 heeft vorige jaar een precedent geschapen en daar gaan ze nu mee te maken krijgen denk ik zo.
Let wel op... dit gaat niet om dit seizoen maar het vorige seizoen!
Mijn gevoel zegt dat jouw opmerking met ingrijpende updates meer voor dit seizoen is dan vorig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Laatst online: 16:33
Dan zit je in het verkeerde topic :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RickvB
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-09 21:25
Bij de afgelopen Historische GP op Zandvoort heb ik tijdens een demo run deze video mogen maken op de oude Hesketh van James Hunt!

Portrait Versie

Hiervoor heb ik Een Insta360 One RS op de airbox gezet en gebruik gemaakt van de Insta360 X2 op de achtervleugel. Ik had geen tijd meer om de microfoon in de auto te plakken dus het geluid is van de OneRS.

Leuk om te delen dacht ik! Vragen, suggesties en/of opmerkingen zijn altijd welkom!

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/73pj0poo2tcb1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=57ddc4419a48047412fb4e35adaf2e4c2b8e3afc

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:14

sjaool

Every life should have 9 cats

stijn1309 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Let wel op... dit gaat niet om dit seizoen maar het vorige seizoen!
Mijn gevoel zegt dat jouw opmerking met ingrijpende updates meer voor dit seizoen is dan vorig...
Ja, daar heb je ook weer gelijk in. Vorig seizoen zou ik het zo niet weten wie er teveel zou hebben uitgegeven. Het zou inderdaad te maken kunnen hebben met de onduidelijkheid rondom welk personeel wel of niet onder het budgetplafond valt. Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat Red Bull het budget heeft overschreden. Die weten nu wel beter.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
sjaool schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Ja, daar heb je ook weer gelijk in. Vorig seizoen zou ik het zo niet weten wie er teveel zou hebben uitgegeven. Het zou inderdaad te maken kunnen hebben met de onduidelijkheid rondom welk personeel wel of niet onder het budgetplafond valt. Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat Red Bull het budget heeft overschreden. Die weten nu wel beter.
Nouja, het is dus een "nieuwe" regel. Dus iedereen kan daar weer nat op gaan. Het gaat niet om personeel dat wel of niet buiten de cap valt. Maar dat personeel dat (primair) werkt onder de cap nevenwerkzaamheden heeft (buiten de cap), daarvan dingen leert, en dat dan weer in de F1 wordt toegepast.
Dus bv Red Bull dat die RB17 aan het bouwen is als hypercar. Dat een deel van het "aero" personeel ook aan die auto werkt. Die werkzaamheden kunnen leiden tot "ontdekkingen" die ook op de F1 auto van toepassing zijn. Voorheen kon dat dan "gratis" in F1 worden toegepast ("als we dit flapje toevoegen hebben we 1% meer downforce"). Terwijl het zou moeten zijn "We hebben 3 uur zitten testen en zijn tot de conclusie gekomen dat als we dit flapje toevoegen we 1% meer downforce hebben". Vroeger kon je dus "5 minuten" opzetten voor het maken van die wijziging en viel bv alleen dat deel van het salaris (+ kosten maken windtunnelmodel, CFD, ...), nu moet wel een veel groter deel van die tijd + kosten op gezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1ZbwHIWwAAXBPg?format=jpg&name=4096x4096

zal later nog wel meer info over komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
basvn schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:59:
[Afbeelding]

Wat zou er dan nog meer over te zeggen zijn, als hier staat dat alles in orde bevonden is?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
basvn schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:59:
[Afbeelding]

Welke "meer info"? Elke race worden er een aantal auto's willekeurig gekozen voor uitgebreidere inspectie. Dat was nu toevallig de auto van Verstappen. Uit inspectie is gebleken dat alles in orde was en klaar. Wat zou daar nog meer over medegedeeld moeten worden? Het gebeurt elke race en je hoort er nooit wat van (tenzij illegaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
RobertMe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Welke "meer info"? Elke race worden er een aantal auto's willekeurig gekozen voor uitgebreidere inspectie. Dat was nu toevallig de auto van Verstappen. Uit inspectie is gebleken dat alles in orde was en klaar. Wat zou daar nog meer over medegedeeld moeten worden? Het gebeurt elke race en je hoort er nooit wat van (tenzij illegaal).
Ik dacht dat ze na deze keuring nog met een overzicht kwamen wat er allemaal gekeurd zou zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
"...de inspecteurs waren allen in dienst van Mercedes" :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:24

DataGhost

iPL dev

basvn schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:05:
[...]

Ik dacht dat ze na deze keuring nog met een overzicht kwamen wat er allemaal gekeurd zou zijn
Dat is de standaardlijst, die heet "Race Scrutineering" en komt de dag van de race al online te staan 's avonds.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Chocoball
De FIA heeft in februari van dit jaar een procedure ingericht zodat nieuwe teams zich konden aanmelden voor de Formule 1. Formule 1 (FOM) is tegen een uitbreiding. Over 1 team lijkt er een machtsstrijd tussen de FIA en de FOM te kunnen ontstaan in de vertaling en samenvatting.
  • De deadline voor de beoordeling van nieuwe Formule 1 teams wordt steeds opgeschoven. Initieel zou de beoordeling op 30 april tijdens de grand prix van Azerbeidzjan afgerond worden. Daarna werd het uitgesteld naar 15 mei, toen weer naar 15 juli en nu zou het eind juli worden dat de beoordeling afgerond wordt.
  • Het sportregelement houdt rekening met 12 teams en 24 wagens echer zijn er 4 teams die zich voor de Formule 1 gemeld hebben. Hoewel er officieel niks bekend is gemaakt wie dat zijn gaat het om 2 bekende namen Andretti Autosport en Hitech Grand Prix. De 2 onbekende zijn een project met de naam 'Lucky Star' uit Hong Kong en Rodin Motorsport uit Nieuw-Zeeland. Achter Lucky Star zit een zeer gefortuneerd persoon uit Hong Kong. Rodin wordt door een australische miljardair David Dicker gefinancieerd.
  • Hoewel de uitslag pas eind juli te verwachten valt krijgen Andretti en Hitech waarschijnlijk groen licht te horen. De Formule 1 (FOM) kan bezwaar maken maar die houdt zich bewust stil en laat het over aan de teams. Op Alpine na wijzen alle teams een uitbreiding af. Alpine heeft namelijk met alle vier de kandidaten gesproken over levering van mortoren en chassis. Het is iedereen wel duidelijk dat als 11e of 12e team instappen allleen lukt op basis van het model Haas-Ferrari. Voor Alpine zouden deze inkomsten zeer welkom zijn.
  • De andere teams gaat het ook om het geld. De instappremie van 200 miljoen dollar is niet genoeg en zou 600 miljoen dollar moeten zijn. Daarnaast willen de teams mee kunnen praten in de procedure waar ze nu geen veto recht hebben. Beide punten kunnen mogelijk verankerd worden in de volgende concord agreement die vanaf 2026 gaat gelden maar die staat nu nog in de kinderschoenen. De teams wijzen nieuwe teams af met argumenten dat nieuwe teams meerwaarde moeten brengen zonder te vertellen wat die meerwaarde dan moet zijn. Een zelfstandig team van autofabrikant General Motors zouden ze wel weer accepteren maar zouden deze zwaargewicht wel aanraden om liever een bestaand team te kopen dan helemaal opnieuw te beginnen. Inmiddels gaat het protectionisme door de teams zo ver dat ze met operationele bezwaren aankomen dat er geen plek is voor 11 teams in de pitstraat of dat men nu al over elkaar struikelt met 20 wagens tijdens de kwalificatie wat weer een veiligheidsrisico is.
  • Als de FIA de aanvraag van 1 of 2 teams attesteert dan zou er wel eens een machtsstrijd tussen de FIA en de FOM kunnen ontstaan. Voor de meesten is FOM CEO Domenicali de baas van Formule 1 en niet FIA president Bin Sulayem. Met het voorbeeld Andretti zou Bin Sulayem kunnen laten zien wie eigenlijk de baas is. Formule 1 (FOM) krijgt namelijk alle lof over de toegenomen populariteit, uitverkochte grand prix weekenden en gpedgevulde kassa's. De FIA is steeds de gebeten hond vanwege onbegrijpelijke regelementen, teveel straffen die uitgedeeeld worden en de beslissingen over straffen duren te lang. Blijkbaar is er de vurige wens dat Bin Sulayem zijn stempel op iets kan drukken waarvan hij denkt dat een overgroot deel van de fans aan zijn kant zal staan.
  • Mogelijk laat de FIA de aanvraag van Hitech GP vallen zodat het haar bereidheid tot onderhandelen laat zien. Formule 1 is namelijk als de dood dat het geld niet uit Kazachstan komt maar van de oud eigenaar Dmitry Mazepin uit Rusland. Zodra al de minste verdenking bestaat dat er russisch geld met het team gemoeid is dan zal ook de FIA meteen de stekker eruit moeten trekken.
  • Andretti blijft een heet hangijzer en al helemaal omdat het nu General Motors als partner heeft. De Formule 1 zal met verdomd goede redenen moeten komen om de aanvraag af te wijzen. Het kan ook negatief uitpakken omdat Andretti Autosport en General Motors grote namen in de VS zijn waarvoor je niet zomaar de deur dichtgooit.
  • Het plan van Andretti kan wel argumenten bevatten die de Formule 1 als bezwaarlijk ziet zoals een team wat grotendeels in de VS zit en deelname vanaf 2025 wat inhoudt dat Andretti 2 verschillende wagens in 2 jaar tijd moet bouwen.
  • De Formule 1 (FOM) kan wel een veto tegen nieuwe teams uitspreken maar kan het niet blokkeren want de FIA gaat over de licenties. Ook al zou Andretti een licentie krijgen dan kan het team wel meerijden maar deelt het niet mee in de start- en prijzengelden omdat ze niet zijn opgenomen in de hudige concord agreement. Om dat te krijgen heeft het toestemming van de FOM nodig.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Andretti-Cadillac-Sean-Bull-Design-169Inline-d0eca333-1972564.jpg

https://www.auto-motor-un...stieg-machtkampf-fia-fom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 20:51

AvK

Ready Set Go

Chocoball schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:47:
De FIA heeft in februari van dit jaar een procedure ingericht zodat nieuwe teams zich konden aanmelden voor de Formule 1. Formule 1 (FOM) is tegen een uitbreiding. Over 1 team lijkt er een machtsstrijd tussen de FIA en de FOM te kunnen ontstaan in de vertaling en samenvatting.
  • De deadline voor de beoordeling van nieuwe Formule 1 teams wordt steeds opgeschoven. Initieel zou de beoordeling op 30 april tijdens de grand prix van Azerbeidzjan afgerond worden. Daarna werd het uitgesteld naar 15 mei, toen weer naar 15 juli en nu zou het eind juli worden dat de beoordeling afgerond wordt.
  • Het sportregelement houdt rekening met 12 teams en 24 wagens echer zijn er 4 teams die zich voor de Formule 1 gemeld hebben. Hoewel er officieel niks bekend is gemaakt wie dat zijn gaat het om 2 bekende namen Andretti Autosport en Hitech Grand Prix. De 2 onbekende zijn een project met de naam 'Lucky Star' uit Hong Kong en Rodin Motorsport uit Nieuw-Zeeland. Achter Lucky Star zit een zeer gefortuneerd persoon uit Hong Kong. Rodin wordt door een australische miljardair David Dicker gefinancieerd.
  • Hoewel de uitslag pas eind juli te verwachten valt krijgen Andretti en Hitech waarschijnlijk groen licht te horen. De Formule 1 (FOM) kan bezwaar maken maar die houdt zich bewust stil en laat het over aan de teams. Op Alpine na wijzen alle teams een uitbreiding af. Alpine heeft namelijk met alle vier de kandidaten gesproken over levering van mortoren en chassis. Het is iedereen wel duidelijk dat als 11e of 12e team instappen allleen lukt op basis van het model Haas-Ferrari. Voor Alpine zouden deze inkomsten zeer welkom zijn.
  • De andere teams gaat het ook om het geld. De instappremie van 200 miljoen dollar is niet genoeg en zou 600 miljoen dollar moeten zijn. Daarnaast willen de teams mee kunnen praten in de procedure waar ze nu geen veto recht hebben. Beide punten kunnen mogelijk verankerd worden in de volgende concord agreement die vanaf 2026 gaat gelden maar die staat nu nog in de kinderschoenen. De teams wijzen nieuwe teams af met argumenten dat nieuwe teams meerwaarde moeten brengen zonder te vertellen wat die meerwaarde dan moet zijn. Een zelfstandig team van autofabrikant General Motors zouden ze wel weer accepteren maar zouden deze zwaargewicht wel aanraden om liever een bestaand team te kopen dan helemaal opnieuw te beginnen. Inmiddels gaat het protectionisme door de teams zo ver dat ze met operationele bezwaren aankomen dat er geen plek is voor 11 teams in de pitstraat of dat men nu al over elkaar struikelt met 20 wagens tijdens de kwalificatie wat weer een veiligheidsrisico is.
  • Als de FIA de aanvraag van 1 of 2 teams attesteert dan zou er wel eens een machtsstrijd tussen de FIA en de FOM kunnen ontstaan. Voor de meesten is FOM CEO Domenicali de baas van Formule 1 en niet FIA president Bin Sulayem. Met het voorbeeld Andretti zou Bin Sulayem kunnen laten zien wie eigenlijk de baas is. Formule 1 (FOM) krijgt namelijk alle lof over de toegenomen populariteit, uitverkochte grand prix weekenden en gpedgevulde kassa's. De FIA is steeds de gebeten hond vanwege onbegrijpelijke regelementen, teveel straffen die uitgedeeeld worden en de beslissingen over straffen duren te lang. Blijkbaar is er de vurige wens dat Bin Sulayem zijn stempel op iets kan drukken waarvan hij denkt dat een overgroot deel van de fans aan zijn kant zal staan.
  • Mogelijk laat de FIA de aanvraag van Hitech GP vallen zodat het haar bereidheid tot onderhandelen laat zien. Formule 1 is namelijk als de dood dat het geld niet uit Kazachstan komt maar van de oud eigenaar Dmitry Mazepin uit Rusland. Zodra al de minste verdenking bestaat dat er russisch geld met het team gemoeid is dan zal ook de FIA meteen de stekker eruit moeten trekken.
  • Andretti blijft een heet hangijzer en al helemaal omdat het nu General Motors als partner heeft. De Formule 1 zal met verdomd goede redenen moeten komen om de aanvraag af te wijzen. Het kan ook negatief uitpakken omdat Andretti Autosport en General Motors grote namen in de VS zijn waarvoor je niet zomaar de deur dichtgooit.
  • Het plan van Andretti kan wel argumenten bevatten die de Formule 1 als bezwaarlijk ziet zoals een team wat grotendeels in de VS zit en deelname vanaf 2025 wat inhoudt dat Andretti 2 verschillende wagens in 2 jaar tijd moet bouwen.
  • De Formule 1 (FOM) kan wel een veto tegen nieuwe teams uitspreken maar kan het niet blokkeren want de FIA gaat over de licenties. Ook al zou Andretti een licentie krijgen dan kan het team wel meerijden maar deelt het niet mee in de start- en prijzengelden omdat ze niet zijn opgenomen in de hudige concord agreement. Om dat te krijgen heeft het toestemming van de FOM nodig.
[Afbeelding]

Goed stuk. Maar wat een kinnesinne. Die hele constructie FOM / FIA is eigenlijk al een beetje raar. En ik vraag me werkelijk af wat de ECHT diepgravende reden is dat de teams niet willen dat Andretti er bij komt. Alleen maar dat beetje geld? Er moet toch meer achter zitten? Iemand?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

12 teams zou echt heel tof zijn. En dan de top 12 punten. En als ik helemaal even los mag gaan met dromen: 3 auto’s per team, waarvan de 3e auto verplicht bestuurd moet worden door een coureur met maximaal 1 jaar F1 ervaring.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31
Mog schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:35:
12 teams zou echt heel tof zijn. En dan de top 12 punten. En als ik helemaal even los mag gaan met dromen: 3 auto’s per team, waarvan de 3e auto verplicht bestuurd moet worden door een coureur met maximaal 1 jaar F1 ervaring.
12x3=36 auto's. Dat zou een spektakel zijn. Enige aanpassing voor nodig qua drukte op de baan.

Je kunt ook 10 teams met 4 auto's doen... Dan heb je meer concurrentie in een team en meer spreiding van punten. Past alleen niet of nauwelijks op een heel aantal banen, denk ik. Tenzij ze pitboxen delen/aanpassen. Zou het wel interessant vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45
Playa del C. schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:44:
[...]

12x3=36 auto's. Dat zou een spektakel zijn. Enige aanpassing voor nodig qua drukte op de baan.

Je kunt ook 10 teams met 4 auto's doen... Dan heb je meer concurrentie in een team en meer spreiding van punten. Past alleen niet of nauwelijks op een heel aantal banen, denk ik. Tenzij ze pitboxen delen/aanpassen. Zou het wel interessant vinden.
Dan is een triple stack met banden vervangen wel een leuke uitdaging :+

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 16-09 13:19
[Afbeelding]

FIA heeft hier wel gelijk, dit is volgens mij iets wat elke fan wilt. Vind het een bizarre situatie. Regels e.d. laten 12 teams toe, snap niet dat dit überhaupt een discussie punt (kan/mag) zijn. Gaan met die banaan!

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:00
Mog schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:35:
Liever niet, dan is er gigantisch veel veldvulling nodig om al die zitjes vol te krijgen. 1 of 2 extra teams prima, maar 3 auto's per team, ik zou nu al geen 10 coureurs kunnen noemen waarvan ik denk dat ze een gigantische toevoeging zouden zijn op het F1 veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48

Marc H

- - Is wakker - -

....
Inmiddels gaat het protectionisme door de teams zo ver dat ze met operationele bezwaren aankomen dat er geen plek is voor 11 teams in de pitstraat of dat men nu al over elkaar struikelt met 20 wagens tijdens de kwalificatie wat weer een veiligheidsrisico is.
....
Q1 is nu, met twintig auto's, al vaak een chaos. Met 24 auto's tegelijk op Monaco is kwalificatie al helemaal een feest. Maar er is ook een oplossing voor te bedenken.

Verdeel, het liefst random, de coureurs over drie pools. Na Q1 vallen de slechtste 8 coureurs af. Voor Q2 worden er weer twee pools gemaakt, waarvan de slechtste 8 afvallen. In Q3 starten de laatste 8.

Natuurlijk kan het weer invloed hebben. Als het gaat regenen zal een latere pool daar een flink nadeel aan hebben, terwijl op een droge baan de laatst startende pool een klein voordeel kan hebben.
Om dat risico te verkleinen zou je bijvoorbeeld bij Q1 en Q2 kunnen bepalen dat beide coureurs van één team nooit in dezelfde pool geplaatst worden.
Natuurlijk zijn er meer opties, bijvoorbeeld het systeem dat Indycar gebruikt. Maar of de kijkers daarop zitten te wachten, dat vraag ik me af.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
En gaan we bij 24 auto's ook de punten over de eerste 12 verdelen? Ik zie het nut van 12 teams ook niet helemaal... maar Andretti in de F1 lijkt mij wel gaaf. Wie weet...
Snap overigens ook niet helemaal de weerstand tegen Andretti vanuit de FIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Marc H schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:44:
[...]

Q1 is nu, met twintig auto's, al vaak een chaos. Met 24 auto's tegelijk op Monaco is kwalificatie al helemaal een feest. Maar er is ook een oplossing voor te bedenken.
Hoe gaat dat met de F2? Die rijden met 22 auto's.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48

Marc H

- - Is wakker - -

Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:33:
[...]

Qualification:

This 30-minute session on Friday afternoon decides the grid for the Feature race on Sunday. This is not a knockout style qualification session, and instead, all drivers are free to set times throughout the entire 30-minute session, with the best time at the end of the session taking pole position.

The driver who takes pole position following the final classification of Fridays qualifying session will be awarded with 2 points, as is already the case.

Op Monaco doen ze het echter anders. Ze verdelen de rijders over 2 groepen, die elk 15 minuten hebben om de snelste tijd neer te zetten. De resultaten worden samengevoegd.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
ArcticWolf schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:17:
En gaan we bij 24 auto's ook de punten over de eerste 12 verdelen? Ik zie het nut van 12 teams ook niet helemaal... maar Andretti in de F1 lijkt mij wel gaaf. Wie weet...
De weeerstand komt vanuit de teams. Zij moeten de cake over meerdere partijen gaan verdelen, wat ze niet willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 20:54
Wat een gezeik, in 2012 (het laatste jaar met 12 teams uit m'n hoofd) ging het ook prima met 12 teams op de grid. Nu waren er daar wel drie teams die er standaard uitvlogen in Q1, maar toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

jan390 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:48:
[...]

De weeerstand komt vanuit de teams. Zij moeten de cake over meerdere partijen gaan verdelen, wat ze niet willen.
hoe dan?

een team krijgt euros bij behalen van punten; die worden verdeeld onder de top10.
finish je buiten de top 10 = geen punten = geen euro's
al doen er 30 autos mee; 20 vallen buiten de top 10

of zie ik iets over het hoofd?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:03
Nee, teams krijgen sowieso prijzengeld uitgekeerd. Dit was de verdeling van het prijzengeld vorig jaar:

Uitgekeerd Formule 1-prijzengeld na het seizoen 2022

Team Bedrag
Italy Ferrari 200 miljoen dollar
Austria Red Bull Racing 169 miljoen dollar
Germany Mercedes 159 miljoen dollar
United Kingdom McLaren 113 miljoen dollar
France Alpine 112 miljoen dollar
Switzerland Sauber (Alfa Romeo) 92 miljoen dollar
United Kingdom Aston Martin 82 miljoen dollar
United Kingdom Williams 80 miljoen dollar
United States Haas 78 miljoen dollar
Italy AlphaTauri 72 miljoen dollar

https://nl.motorsport.com...-minder-ferrari/10438718/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

TinusXIII schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:08:
Nee, teams krijgen sowieso prijzengeld uitgekeerd. Dit was de verdeling van het prijzengeld vorig jaar:

Team Bedrag

Probleem is dat deze bedragen door meer teams gedeeld moeten worden als er meer meedoen.

Elke punt in de wdc/wcc* stand is geld waard, dus dat speelt ook mee. Het moet gewoon nog verder gedeeld worden. En dat kost de huidige deelnemers onder de streep geld.

* hoe en wat geen idee.
** ook bijzonder dat de toelage van Ferrari boven het plafond is 🤣

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
himlims_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:55:
[...]

hoe dan?

een team krijgt euros bij behalen van punten; die worden verdeeld onder de top10.
finish je buiten de top 10 = geen punten = geen euro's
al doen er 30 autos mee; 20 vallen buiten de top 10

of zie ik iets over het hoofd?
Alle teams krijgen sowieso een vast bedrag, identiek voor elk team. Daarbij komt nog een bedrag op basis van de ranking aan het einde van het seizoen. Dus hoe meer teams, hoe lager het bedrag per team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
pjottum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:13:
[...]

(...)
** ook bijzonder dat de toelage van Ferrari boven het plafond is 🤣
Dat is niet zo gek hoor, omdat de salarissen van de rijders en de 3 duurste mensen van het team niet onder de budget-cap vallen. Ook marketing valt er geloof ik niet onder, maar vooral die salarissen buiten de cap kunnen best hard oplopen bij de top-teams.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:33:
[...]

Het zal ook wel schelen dat de F2 auto's toch een heel stuk kleiner zijn

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
TinusXIII schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:08:

Team Bedrag

Krijgt Ferrari nog steeds een 'toelage' omwille van hun historische betekenis voor de F1? Waarschijnlijk onder dreigementen dat het anders niet haalbaar is, en ze de sport verlaten, en dat toch wel jammer zou zijn voor de F1.

F1 moet gewoon z'n poot stijf houden, en die bluf terugkaatsen. Dat ze dan maar ophoepelen.

Als F1 zich ooit als 'sport' serieus wil nemen moet elk team gelijk behandeld worden. En laten we wel wezen, onder de klassieke definities van 'sport' is F1 geen sport. Een beetje zweten en cardio en een gespierde nek, het zal allemaal best wel, maar het belang van de auto/techniek/team/geld is veel te groot.

Sowieso, blijkbaar staan 4 teams aan de deur te kloppen, dus zonder Ferrari kunnen ze nog aan 12 teams raken als ze dat zouden willen.

En het lijkt me dat Andretti ook wel de naam en prestige heeft, en die x-factor om spektakel en vonken te geven.

Ondertussen verkoopt ferrari elke auto die ze maken, aan dubbel wat je vroeger voor een equivalente ferrari betaalde. Dus het lijkt me dat ze dat zelf ook allemaal wel kunnen financieren.

Politieke clubjes zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nee, want in 2016 waren er ook nog 11 teams / 22 auto's en kreeg ook alleen de top 10 punten.

En de geldverdeling was ook toen alleen voor de top 10 teams. Heeft Manor de kop gekost. Toen pakte een van de Sauber rijders (gok Nasr) een van de laatste races nog punten voor Sauber, waardoor die meer punten hadden dan Manor en Manor het prijzengeld uit WDC mis liep. Ironisch genoeg was het dezelfde coureur die het jaar er op naar Manor zou gaan, wat dus niet door ging en daarmee zijn eigen carrière beëindigde. Vandaar ook dat ik meen dat het Nasr was, Ericson heeft immers in 2017 nog Grosjean van de baan gereden in Baku :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 15:26

Vuvuzela

My spire is forming

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Vind het nogal wat, 30kg puur fuel burn om elektriciteit te genereren 8)7 en dat noemt zich groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:38
ArcticWolf schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Vind het nogal wat, 30kg puur fuel burn om elektriciteit te genereren 8)7 en dat noemt zich groen.
Waterstof? Of zal dat nog te vroeg zijn?
Toyota heeft een experiment gedaan geloof ik met een hydrogen combustion engine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik blijf er bij. Hard inzetten op die biofuels. F1 is rijk genoeg om dat te betalen. Die biofuels kan je ook goed verpakken in een groen hoera-verhaaltje, laat er wat marketing jongens op los.

Alle EV brol er uit flikkeren. Dikke biturbo V6. Compact, licht, auto's lichter, goedkopere ontwikkelingen... En ineens is er genoeg budget om alle prijzengeld onder 12 teams te verdelen.

Ook grenzen stellen op het aantal medewerkers, het aantal medewerkers die meereizen on-track, geen bandenwarmers, minder banden sets per race, 2 races minder dan nu...

Men kan dromen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JEightyFive schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Waterstof? Of zal dat nog te vroeg zijn?
Toyota heeft een experiment gedaan geloof ik met een hydrogen combustion engine.
Ja erg mooie techniek, maar voorlopig ook niet echt groen. Hydrogen opwekken kost nogal wat energie.

YouTube: Hydrogen-Powered Engine Corolla Unveiled! [ World's first full test ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32

flessuh

Set sail for fail!

ArcticWolf schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Ja erg mooie techniek, maar voorlopig ook niet echt groen. Hydrogen opwekken kost nogal wat energie.

YouTube: Hydrogen-Powered Engine Corolla Unveiled! [ World's first full test ...
offtopic:
Opwekken en opslaan, komt nogal wat compressie bij kijken wat gewoon een inefficiënt proces is :)

Met hoe belangrijk de elektrische energie binnen de 2026 F1 auto wordt verbaast die 30 liter mij eigenlijk niets. Zal niet direct verbrand worden om op te wekken, maar extra om genoeg te kunnen regenereren, maar het klinkt zo wel als veel.
Mooiste zou zijn om een vergelijking te maken met hoeveel het nu is en of het dan in verhouding staat tot de huidige elektrische capaciteit.

Anyways, ontopic ;) Ik vraag me af waar de huidige budget cap geruchten vandaan komen. Blijkt dat Sky sports de FIA gevraagd heeft en die ontkennen dat er 2 of 3 teams overheen zijn gegaan. Kan uiteraard betekenen dat het er meer zijn als ze letterlijk de 2 of 3 ontkennen.
Je zou toch zeggen dat de wat meer gesettelde F1 media niet zomaar onbetrouwbare geruchten posten, dat moet toch van iemand komen dat zij het in de basis als bron vertrouwen?

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Amos_x schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Krijgt Ferrari nog steeds een 'toelage' omwille van hun historische betekenis voor de F1? Waarschijnlijk onder dreigementen dat het anders niet haalbaar is, en ze de sport verlaten, en dat toch wel jammer zou zijn voor de F1.

F1 moet gewoon z'n poot stijf houden, en die bluf terugkaatsen. Dat ze dan maar ophoepelen.

Als F1 zich ooit als 'sport' serieus wil nemen moet elk team gelijk behandeld worden.
Helemaal mee eens. Ferrari uit F1 zou jammer zijn, maar verder geen punt. Mooie historie. Ik geloof ook niks van een dreigement dat Ferrari de F1 zou verlaten als ze hun hogere bonus niet krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:18

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

kraanwagen schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Helemaal mee eens. Ferrari uit F1 zou jammer zijn, maar verder geen punt. Mooie historie. Ik geloof ook niks van een dreigement dat Ferrari de F1 zou verlaten als ze hun hogere bonus niet krijgen.
Hoort bij hun strategie. ;)

wacht...strategie en Ferrari..... :+

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik zie het nut van 12 teams ook niet helemaal...
Voornamelijk om meer rijders een kans te geven.
Het was toch alleen de FOM?
De FIA wil er zo snel mogelijk 4 teams bij drukken.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 20-07-2023 11:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:06
ArcticWolf schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Hoeveel energie er voor nodig is maakt toch niet uit voor de groene status ervan? Als dat allemaal wind energie is is het toch gewoon groen, ook al gaat er een hele hoop energie verloren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
flessuh schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:45:
[...]

offtopic:
Opwekken en opslaan, komt nogal wat compressie bij kijken wat gewoon een inefficiënt proces is :)

Met hoe belangrijk de elektrische energie binnen de 2026 F1 auto wordt verbaast die 30 liter mij eigenlijk niets. Zal niet direct verbrand worden om op te wekken, maar extra om genoeg te kunnen regenereren, maar het klinkt zo wel als veel.
Mooiste zou zijn om een vergelijking te maken met hoeveel het nu is en of het dan in verhouding staat tot de huidige elektrische capaciteit.
30kg = 40L

En er wordt wel degelijk gekeken naar fuel burn voor opwekken:
Fuel burn set for F1 return as result of 2026 engine plan
https://www.motorsport.co...026-engine-plan/10493181/

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 20-07-2023 11:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Shinji schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Hoeveel energie er voor nodig is maakt toch niet uit voor de groene status ervan? Als dat allemaal wind energie is is het toch gewoon groen, ook al gaat er een hele hoop energie verloren.
Leuk dat F1 dan groene windenergie gebruikt om waterstof op te wekken. Maar als Henk & Ingrid naast de fabriek wonen en hun elektriciteit uit een kolencentrale komt denk ik dat het alsnog niet heel groen is allemaal. En die windmolen beter voor de woning van Henk & Ingrid ingezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Marc H schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:44:

<knip>

Natuurlijk zijn er meer opties, bijvoorbeeld het systeem dat Indycar gebruikt. Maar of de kijkers daarop zitten te wachten, dat vraag ik me af.
Bij andere race series lukt het ook allemaal dus F1 kan het ook. Over de kijkers maak ik me niet zo veel zorgen, de meeste kijken helemaal niet naar de kwalificaties en zien alleen de zondagrace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:00
YakuzA schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Voornamelijk om meer rijders een kans te geven.
Maar welke rijders krijgen nu geen kans? De F1 moet de top zijn, niet iedereen zal daar kunnen komen. Als die extra stoeltjes echt opgevuld worden door talenten en die extra teams ook mee kunnen komen hebben extra stoeltjes zin, maar als het veldvulling wordt van mensen met teveel geld/rijke ouders dan hoeft het van mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Shinji schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Elektrolyse valt wel mee inderdaad, maar de opslag en transport is wel een ding. Dat kost meer dan gewone brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Transportman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Maar welke rijders krijgen nu geen kans?
De Vries. * RobertMe rent :+
De F1 moet de top zijn, niet iedereen zal daar kunnen komen. Als die extra stoeltjes echt opgevuld worden door talenten en die extra teams ook mee kunnen komen hebben extra stoeltjes zin, maar als het veldvulling wordt van mensen met teveel geld/rijke ouders dan hoeft het van mij niet.
Het risico is dan inderdaad groot dat er alsnog geen kwaliteit in komt. Zie Haas als voorbeeld. Eerst een dikke paydriver en een driver met naam + sponsoring + Ferrari steun (lees: nog meer geld), en nu weer twee afgeschreven coureurs.
Nu vind ik Hulkenberg geen onaardige coureur. Maar hij is er natuurlijk wel 3 jaar "uit" geweest en komt dan ineens weer terug terwijl er ook een junior in had kunnen zitten.

Maar dan moet je teams dus al gaan dwingen, en dat is ook weer lastig. Dan krijg je weer "doe maar 3 auto's per team waarvan een verplichte junior coureur" maar dat gaat natuurlijk ook nooit gebeuren. En zelfs de huidige 2 verplichte FPs een junior zijn de teams uiterst conservatief in (wat moest De Vries bij Mercedes, Aston Msrtin en Williams?! Toen achte niemand het voor mogelijk dat die F1 zou halen en hij was al zeer bekend met Mercedes), maar ook het uitstellen tot (o.a.) de laatste race omdat het er dan minder toe doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-09 09:48
RobertMe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Leuk dat F1 dan groene windenergie gebruikt om waterstof op te wekken. Maar als Henk & Ingrid naast de fabriek wonen en hun elektriciteit uit een kolencentrale komt denk ik dat het alsnog niet heel groen is allemaal. En die windmolen beter voor de woning van Henk & Ingrid ingezet kan worden.
Ik zit toevallig in de groene waterstof met een aantal leuke projecten en enorm grote spelers - ik wil niet teveel offtopic gaan maar je moet waterstof generatie vooral zien als mooie buffer voor een groen energienet; als er tekort aan energie is dan draai je de generatie naar 15 of zelfs 0%; als het s'nachts flink waait dan genereer je richting de 100% - dat is het probleem denk ik niet. Waterstof zal nooit energie efficiënt zijn vergeleken met sommige alternatieven maar het is wel een manier om heel snel stroom om te zetten in een energie drager en heeft echt wel een plek in de energie transitie.

Voor F1 is naar mijn idee waterstof gewoon absoluut niet geschikt; de bizarre ontvlambaarheid en eisen aan de apparatuur (H2 kruipt echt door alle kieren) zijn in een sport waar constant alle grenzen worden opgezocht moeilijk te matchen; dan liever bio-brandstof waar al een bestaande infrastructuur van is en welke vele malen stabieler is. Dat ongeluk van Grosjean in 2020 had er echt anders uitgezien als de H2 tank was gebarsten...

at your service

Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics