pjottum schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:18:
Jemig, komt die koe nou weer uit de sloot?
Perez presteert niet voldoende, maar staat wel 2e. Ric moet getest worden voor volgend jaar. Wie kan eruit van de 4? Max nog niet, die is nog geen kampioen. Wie wel? Per niet, die kan nog 2e worden en die willen we juist onder druk zetten. Tsunoda niet, want Honda: dan dus de Vries. Dat ligt deels aan hem (had ie nu elke race p10 gereden...), maar toch vooral aan de omstandigheden.
Ik denk ook dat alle verhalen over spontane en overhaaste beslissingen vooral kletskoek zijn. Ze gaan echt niet over één nacht ijs en ik geloof ook niet dat zo'n beslissingen van de mening van een of twee personen afhangt. Daar zit echt wel veel meer achter. In F1 zijn de belangen (en bedragen) zo groot dat ik er van uit gaan dat ze bij het sluiten van een contract al een plan A, B en C hebben.
Ik geloof niet dat ze De Vries hebben aangenomen met het doel om hem nu te wippen maar dat dit scenario wel is overwogen en dat het deel is geweest van de beslissing.
Ik geloof ook dat ze de bedoeling hadden om Ricciardo een plek te geven maar dat ze er op dat moment rekening mee moesten houden dat hij misschien nooit meer zou racen.
Ik denk dus dat De Vries en Ricciardo een beetje complementair zijn. Ze zijn beiden aangenomen als een soort gok en in de hoop dat tenminste een van die twee goed presteert.
Ik denk dat Perez inderdaad ook een rol speelt. Volgens mij is Perez in zijn tijd ook aangenomen met een duidelijke verwachting dat hij op ieder moment gewipt kan worden als ze een betere hebben. Op dat moment hadden ze alleen niemand die goed genoeg was. Zeker niet iemand die niet ook zo jong en ervaren was dat het alleen maar schraal kon afsteken naast Verstappen met een verwoestend effect op de eigen carriere. Perez kunnen ze nog altijd zonder veel gedoe naar huis sturen, die zat al aan het einde van z'n carriere. Nog een stukje bij RBR rijden is al een mooie extra.
Volgens mij is dat "probleem" overigens alleen maar groter geworden. Verstappen is niet alleen zelf beter geworden maar met ieder jaar raakt hij ook beter ingespeeld op het team en vorm het team zich steeds meer rond hem. Zelfs als je iemand vind die net zo goed is als Verstappen zal het jaren duren voor die net zo'n goede relatie met het team heeft als Verstappen.
Ik zou werkelijk niet weten wie je naast Verstappen kan zetten zonder dat het einde carriere is. Je moet dus haast iemand kiezen die toch geen lange carriere in F1 (meer) ambieert. Hamilton, Alonso of Bottas zouden het kunnen doen, maar ik denk niet dat die willen.
Ricciardo zit in een positie dat hij eigenlijk niks te kiezen heeft. Net als Perez is z'n carriere eigenlijk al voorbij. Als hij naast Verstappen gezet zou worden en het valt tegen dan is hij er niet slechter aan toe dan nu. Ik heb wel twijfels aan z'n rijvaardigheid maar dat is een ander verhaal.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.