[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 80 Laatste
Acties:
  • 900.963 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:52
Ahum...misschien past de discussie beter in het eigen topic [F1] Drive to Survive ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
The Race heeft een video gemaakt over de upgrades van de teams tot nu toe en wat er eventueel nog in de pijplijn zit

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chocoball
Scuderia Alpha Tauri gaat als naam verdwijnen en krijgt in 2024 naast een nieuwe teamleiding, ook een nieuwe teamsponsor en dus een nieuwe teamnaam. Dat werd bekend gemaakt door de Herr Doktor in een interview met Kleine Zeitung.
AlphaTauri bekommt ab 2024 mit Laurent Mekies und Peter Bayer zwei neue Spitzen. Es wird neue Sponsoren geben und auch eine neue Namensgebung. Die Ausrichtung ist klar: Anlehnung an Red Bull Racing, soweit es das Reglement erlaubt. Eigenkonstruktionen sind der falsche Weg.
https://www.kleinezeitung...P_In-Oesterreich-hat-weit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chocoball schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:56:
Scuderia Alpha Tauri gaat als naam verdwijnen en krijgt in 2024 naast een nieuwe teamleiding, ook een nieuwe teamsponsor en dus een nieuwe teamnaam. Dat werd bekend gemaakt door de Herr Doktor in een interview met Kleine Zeitung.

[...]

Terug naar Toro Rosso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Is niet te zeggen maar kan een optie zijn volgens de pers, amdere pers roept weer van niet.

Misschien wel verstappen.com racing team :)

[ Voor 6% gewijzigd door Chocoball op 29-06-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
Heeft dat nut? "Het kost AlphaTauri veel geld". Hoezo? Het is allemaal Red Bull en dus broekzak-vestzak? En AlphaTauri is dan nog sponsoring. Toro Rosso is niks, gewoon Red Bull op zijn Italiaans en that's it, en één Red Bull team is dan voldoende. Een titelsponsor binnen halen lijkt mij dan toch logischer (zoals bv Sauber met Alfa Romeo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
Ford F1 Team :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Of naar hun cola merk :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Porsche F1 Team lijkt me dan waarschijnlijker, Ford komt al bij RB op de vleugels.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
pjottum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:30:
[...]

Porsche F1 Team lijkt me dan waarschijnlijker, Ford komt al bij RB op de vleugels.
Maar Porsch is afgehaakt. AT als Ford F1 en RBR met Ford branded engine lijkt me opzich geen gekke gedachte juist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pjottum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:30:
[...]

Ja want twee totaal ongerelateerde concerns als sponsor is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
PKN Orlen als titel sponsor? Ze sponsoren nu al het team uit Faenza, kunnen vast nog wel wat geld in pompen als titel sponsor zoals Oracle dat nu is voor Red Bull Racing.

[ Voor 6% gewijzigd door NeverSettle op 28-06-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Chocoball schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:56:

[...]

Ik vroeg me al af hoe lang Alpha Tauri nog ging bestaan als naam. Ik verwacht ook dat het kledingmerk wel snel zal stoppen met die nieuwe leiding.

Ik verwacht dat ze wel iets met de andere merken gaan doen of wellicht de light/zero kant op. En ze hebben toch ook nog fruitsapjes?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:00

Major_ton

Shoot!

Ranten draait niks bij aan de discussie

[ Voor 81% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-06-2023 12:53 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De onderbouwing van Norris zijn penalty voor het ophouden van andere rijders is nu ook blijkbaar bekend:
https://www.motorsport.co...like-f1-penalty/10489257/
How an 18-year-old incident triggered Norris’ ‘unsportsmanlike’ F1 penalty
McLaren driver Lando Norris' unsportsmanlike behaviour penalty in Formula 1's Canadian Grand Prix is the result of a precedent set 18 years ago, Motorsport.com has learned.
In the 2005 Chinese Grand Prix, Renault driver Giancarlo Fisichella backed off to leave a gap to his team-mate Fernando Alonso, who was leading the race.
In doing so he held up McLaren's Kimi Raikkonen and Ferrari's Rubens Barrichello, allowing Renault plenty of time to get Alonso back out before servicing the Italian, who received a drive-through penalty for the offence.
Since then, the highest profile case of purposefully backing opponents of ahead of a double stack occurred when Lewis Hamilton held up Red Bull's Daniel Ricciardo in the 2017 Bahrain Grand Prix, which also netted the Briton a five-second penalty.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 30-06-2023 12:23 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

YakuzA schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:23:
De onderbouwing van Norris zijn penalty voor het ophouden van andere rijders is nu ook blijkbaar bekend:
[knip]
Waar trekken ze de grens wil ik wel eens weten? Wat triggert wel of geen straf?
https://www.racefans.net/...ng-field-before-pit-stop/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hardware-lover schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:40:
[...]

Waar trekken ze de grens wil ik wel eens weten? Wat triggert wel of geen straf?
https://www.racefans.net/...ng-field-before-pit-stop/
Die van Norris was iig overduidelijk, in 1 recht stuk verloor hij tig secondes.
Voor de rest als je overal 1 of 2 km/u langzamer rijd dan de delta zal het idd een inschatting van de stewards worden.
(in principe kunnen ze prima inzien of iemand continu onder/boven de delta rijd)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 30-06-2023 12:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://racingnews365.com...fia-call-to-clip-red-bull

In de 8 jaar dat Mercedes de constructeurstitel pakte was dit geen probleem blijkbaar

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

YakuzA schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:42:
Die van Norris was iig overduidelijk, in 1 recht stuk verloor hij tig secondes.
Voor de rest als je overal 1 of 2 km/u langzamer rijd dan de delta zal het idd een inschatting van de stewards worden.
Ik heb het over daadwerkelijke tijd. Bottas werd over zijn boordradio op de hoogte gehouden hoe groot hij het gat moest maken, dus als iets overduidelijk is aan "onsportief" gedrag, dan eigenlijk dit wel. Maar als het niet duidelijk in de regels omschreven staat, en dat zal beslist het geval zijn, dan is het dus (zoals altijd al), hoe de wedstrijdleiding ermee omgaat.

Het is niet de eerste keer dat ik me aan dat soort zaken ergerde (het overduidelijk vertragen dus), maar als er geen duidelijke regels voor zijn, tja?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSVeLhQBYQkaZdHGKTUbuxHZ6xs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M7FihDrydwD2JOKM7J7OGPOx.png?f=user_large

F1 is alvast de rest van het seizoen aan het spoilen voor ons

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een stagiaire moest vast alle tweets voor de rest van het jaar klaarzetten: "Vul ze maar vast in, Verstappen wint toch wel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
V.w.b. vertragen voor een double stack was Norris in Canada niet eens de enige. Sainz reed achter Leclerc en vertraagde ook toen de SC uit kwam, ik meen zelfs dat Palmer in zijn analyse nog aangaf dat Sainz meer vertraagde dan dat Norris dat deed. Enige verschil was dat Ferrari uiteindelijk buiten bleef en Sainz vanaf het moment dat hij dat te horen kreeg het gat ook weer zo goed als mogelijk dicht reed (binnen de delta dus).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
basvn schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:03:
[Afbeelding]

F1 is alvast de rest van het seizoen aan het spoilen voor ons
Memorable moment? Schumacher vs Hakkinen (vs Zonta)

Edit:
Of Schumacher vs Coulthard, in de pitbox "LOOK AT HIM, LOOK AT HIM" :P

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 30-06-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
RobertMe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Memorable moment? Schumacher vs Hakkinen (vs Zonta)

[Video: Hakkinen Surprises Schumacher With Double Overtake! | All The Angles | 2000 Belgian Grand Prix]

Edit:
Of Schumacher vs Coulthard, in de pitbox "LOOK AT HIM, LOOK AT HIM" :P
Briljant! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Na 2 dagen Pirelli banden testen op Silvertone met Red Bull en WIlliams gaat de FIA op donderdag 13 juli hun spatbord/ spatlap concept testen met Mercedes en McLaren. De Mercedes zal met het FIA concept uitgerust worden en de Mclaren niet.

Er zal alleen op het rechte stuk getest worden onder zeer natte condities waarbij afzonderlijk of beide wagens zullen rijden. De FIA gaat de test ook filmen om inzicht te krijgen wat water doet omdat dit extreem lastig te voorspellen is met een model. Ook wordt er data verzameld welke invloed de spatbord of spatlap heeft op de aerodynamica.

De test wordt door de FIA gefinancierd en zal geen invloed hebben op het budgetplafond van de teams.

https://www.motorsport.co...est-silverstone/10489716/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHRtTFzAxYVg1uD686QmYawfiZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qJk3M3PkFLp36TH5Cy9XAAX1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
58...dat is geen leeftijd om te gaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

murphydrz schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:49:
[...]

58...dat is geen leeftijd om te gaan :(
Hij is 70 geworden. Nog steeds jong maar geen 58.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Mog schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:50:
[...]

Hij is 70 geworden. Nog steeds jong maar geen 58.
Laat maar..... ik heb een probleem vanavond..iets met begrijpend lezen.. excuus

[ Voor 25% gewijzigd door murphydrz op 30-06-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik niet snap.. hij is geboren in 1967... 2023 - 1967 = 56 jaar... Mis ik wat?

edit:
Blijkbaar geboren in 1953 8)7 gaat weer goed met het internet.

[ Voor 32% gewijzigd door ArcticWolf op 30-06-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
ArcticWolf schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:59:
Ik niet snap.. hij is geboren in 1967... 2023 - 1967 = 56 jaar... Mis ik wat?

edit:
Blijkbaar geboren in 1953 8)7 gaat weer goed met het internet.
https://www.gpfans.com/nl...bob-fernley-70-overleden/

De crux zit hem in de kop van de afbeelding. Niet Stefano is overleden, hij bracht slechts het bericht dat Bob Fenley is overleden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 19:22
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fz8BB6_WIAcJu6C?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:38
miss even erbij een linkje naar het orginele document ;) ik had een vermoedden waar het om ging maar ik ben eigenlijk vrij lui ingesteld :+

https://www.fia.com/sites...tsmanlike%20Behaviour.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

RobertMe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:13:
[...]

Nee, de onboards zijn tegenwoordig helemaal gefilterd. Geen beeps voor fucks maar gewoon de hele zin weg. In Monaco of Spanje nog heeft er een * beep * van Verstappen in de world feed gezeten, terwijl die hele zin miste in de onboard.
Er was vandaag gewoon een “What the fuck” na bocht 1 bij Max te horen als je de onboard aan had. Uiteraard in de main tv stream was er een beep.

Dit ontkracht je punt dus wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hann1BaL schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:59:
[...]

Er was vandaag gewoon een “What the fuck” na bocht 1 bij Max te horen als je de onboard aan had. Uiteraard in de main tv stream was er een beep.

Dit ontkracht je punt dus wel
Nounou, mij op basis van 1 voorbeeld zo ongeveer een leugenaar noemen is wellicht ook wat overdreven? ;)

Eerder dit seizoen is er toch zeer zeker een moment geweest waarop er op de main feed een boordradio van Verstappen werd afgespeeld, met beeps, waarna meerdere Tweakers reageerde dat dat helemaal niet op de onboard te horen was geweest / censuur werd toegepast (nog voordat ook maar iemand daar over had gesproken). En daarna zijn er IIRC ook nog soortgelijke situaties geweest, bleeps op main feed, niet terug te vinden op de onboard.
Het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat ze of iets van AI toepassen om de berichten te filteren en die het niet "op viel" (/verkeerd verstond); iemand bij F1 die de censuur doet (al dan niet per coureur) zat te slapen; of dat als het handwerk is dat bij de start lastig is (mogelijk veel radioverkeer?);
Of ze hebben het gewoon teruggedraaid en doen de censuur nu niet meer.

Maarja, als je nu 1 fuck hoort meteen doen alsof ze voorgaande races geen censuur hebben toegepast is natuurlijk ook een optie :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

RobertMe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Nounou, mij op basis van 1 voorbeeld zo ongeveer een leugenaar noemen is wellicht ook wat overdreven? ;)

Eerder dit seizoen is er toch zeer zeker een moment geweest waarop er op de main feed een boordradio van Verstappen werd afgespeeld, met beeps, waarna meerdere Tweakers reageerde dat dat helemaal niet op de onboard te horen was geweest / censuur werd toegepast (nog voordat ook maar iemand daar over had gesproken). En daarna zijn er IIRC ook nog soortgelijke situaties geweest, bleeps op main feed, niet terug te vinden op de onboard.
Het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat ze of iets van AI toepassen om de berichten te filteren en die het niet "op viel" (/verkeerd verstond); iemand bij F1 die de censuur doet (al dan niet per coureur) zat te slapen; of dat als het handwerk is dat bij de start lastig is (mogelijk veel radioverkeer?);
Of ze hebben het gewoon teruggedraaid en doen de censuur nu niet meer.

Maarja, als je nu 1 fuck hoort meteen doen alsof ze voorgaande races geen censuur hebben toegepast is natuurlijk ook een optie :/
Je punt was dat vloeken er uit wordt gefilterd. Als je mij quote en dan suggereert dat ik je leugenaar noem is wel at creatief. Ik zeg dat het je punt ontkracht. Ik geloof niet dat ze de filtering ooit hebben toegepast. Dat heb je toen wel gesteld, maar ik was daar niet van overtuigd. Nu geef je aan dat andere tweakers dat gesteld hebben Eerste race moment om te verifiëren hoef ik maar 1 bocht te wachten 😉

Ik geloof niet dat er iets is teruggedraaid maar denk dat die censuur er niet is geweest.

Ik zou je leugenaar noemen als ik zou denken dat je moedwillig de boel in neemt 😊. Ik denk dat je je gewoon vergist en dat is niet erg.

Mocht er audio uit de onboard gemist zijn:
Soms valt het geluid door slechte verbinding wel eens weg die dan wel te horen is in de main feed later. Alsof ze de bron kunnen verbeteren. Dan heb ik heb over vriendelijke onboards waarop vloeken gewoon niet te verwachten is en halve woorden vallen weg.

Als dit met AI gedaan zou worden: veel duidelijker kan de fuck niet worden 😂

Ik denk dat een betere potentiële verklaring is dat er dus wel eens audio stream issues zijn in de onboards. Alsof ze even geen bereik hebben.

Er is trouwens ook geen reden van filtering. De filtering is voor tv zenders die de verplichting hebben en de onboards zijn geen main tv feed.

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 01-07-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
Ligt het aan mij of kan ik in de F1 TV app geen punten overzicht vinden en ook niet een tabel waarin staat wie op welke startpositie staat?

Ik zou als one stop shop voor je F1 content verwachten dat je bepaalde data zou kunnen terugvinden en niet alleen maar beelden, of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
CuBras schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:58:
Ligt het aan mij of kan ik in de F1 TV app geen punten overzicht vinden en ook niet een tabel waarin staat wie op welke startpositie staat?

Ik zou als one stop shop voor je F1 content verwachten dat je bepaalde data zou kunnen terugvinden en niet alleen maar beelden, of kijk ik verkeerd?
De start plaats is formula1.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:48

sjaool

Every life should have 9 cats

CuBras schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:58:

Daar hebben ze de Formula 1 app voor, daarin vind je naast de standen en het laatste nieuws ook de live timing terug. Die app maakt gebruik van dezelfde inlog als die je gebruikt voor de F1TV app.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Laatst online: 19-09 11:07

Tripl3 D

Brother in Arms

Nieuwe tussenstand WDC en WCC voor de topteams (met de nieuwe uitslag erin verwerkt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQDFbzfODVYA2nwbDTUF-7DnB0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oB7d7H4ucXNvG3x8IwQT0ZVO.jpg?f=user_large

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 19:22
Mclaren heeft hun logo aangepast op Twitter:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/profile_images/1675761354878210049/qlZM0BCd_400x400.jpg
Chrome livery voor Silverstone?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQYRB0YGSfDtYWD7Sxha6dmmuto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ny7rsqk9CYMXjsdOkXh0UTHl.png?f=user_large

"en de gasten van vandaag zijn ...."

heb artikel nu 2x gelezen; begrijp er nog weinig van

https://www.autosport.com..._term=News&utm_content=uk

whut?!

[ Voor 35% gewijzigd door himlims_ op 03-07-2023 14:33 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Wat begrijp je niet? Dan kunnen anderen pogen het uit te leggen.
Wat ik in ieder geval lees is dat power verdeling 50/50 wordt tussen verbrandingsmotor (op synthetische brandstof) en elektrisch. Alleen zal het elektrisch vermogen wel te min zijn (en brandstof wellicht ook te beperkt in motorinhoud / fuel flow / tank grote) waardoor ze gedurende een ronde al de accu leeg hebben. Echter zit er dan ogenschijnlijk ergens een "trucje" om toch wat extra acceleratie te behalen door terug te schakelen. Wat ik mij daarbij kan indenken is dat door hoger aantal toeren het elektrische deel ook beter functioneert?

Daarnaast zit je met het bekende fenomeen dat je steeds meer vermogen nodig hebt om te blijven accelereren (voorbeeld, om van 0km/u naar 1km/u te gaan heb je 5PK nodig, om van 300km/u naar 301km/u te gaan, dezelfde 1km/u verschil, heb je 50PK nodig). Dit door de drag (luchtweerstand) die een steeds groter remmend vermogen heeft (steek je hand uit een auto die 10km/u rijdt en vervolgens een auto die 100km/u rijdt en merk het verschil :p). Waarbij er dus blijkbaar wordt gekeken om actieve aero toe te voegen om op de rechte stukken bv iets van een vleugel in te schuiven (?) en in de bochten weer uit te schuiven (?). Waarbij je op het rechte stuk dus minder drag hebt maar in de bochten wel de downforce. Dure sportwagens hebben dit ook al. Waarbij de achtervleugel bij "gewoon gassen" achter op de kofferbak ligt en bij remmen een centimeter of 10-20 omhoog schief "op pootjes" en eventueel ook omhoog klapt (dus zeg maar standaard als een DRS vleugel staat en bij remmen "dicht klapt").
En de bestaande DRS is natuurlijk ook al een vorm van actieve aero. Alleen is bij de 2026 regelgeving dan dus het idee om dat automatisch etc te doen? Dus i.t.t. de huidige DRS die handmatig bediend wordt en in de race alleen gebruikt mag worden binnen 1s van de voorligger dat het dan automatisch gaat, onafhankelijk van voorliggers, en mogelijk ook meer gecontroleerd i.p.v. open of dicht. En hetzelfde zou ook kunnen met het tweede element van de achtervleugel.

Vraag is uiteraard wel weer hoeveel extra gewicht allemaal die aansturing (/motoren) gaan kosten en hoeveel snelheidsverlies dat oplevert (en hoeveel de veiligheid verbeterd moet worden door deze zwaardere auto's en hoeveel zwaarder de auto's daardoor weer worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Heb het al een paar keer gesteld, maar persoonlijk volg ik nog 3 jaar F1, en in 2026 :w Tijd voor andere interesses, er zijn er genoeg.

Ergens wel een goed gevoel, nu maximaal genieten van F1 die nog min of meer lijkt op hoe ik het ken. Dan heb ik wel de voor mij mooie periodes gevolgd (met een paar lange pauzes, dat wel). Alle geblaat van 'star tegen verandering zijn' mag iedereen voor zichzelf houden :z Wat ik lees voor vanaf 2026 interesseert me hoegenaamd niet. :?

De volgende generatie vanaf 2026 zal vast ook z'n fans hebben, en dat is prima voor hen en voor F1. Daar doe ik niets van af d:)b Maar als alles wordt zoals het er nu naar uitziet, laat ik de EV-transformers fase graag aan me voorbij gaan.

Genoeg andere klasses...

[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 03-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Amos_x schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:34:
Heb het al een paar keer gesteld, maar persoonlijk volg ik nog 3 jaar F1, en in 2026 :w Tijd voor andere interesses, er zijn er genoeg.

Ergens wel een goed gevoel, nu maximaal genieten van F1 die nog min of meer lijkt op hoe ik het ken. Dan heb ik wel de voor mij mooie periodes gevolgd (met een paar lange pauzes, dat wel). Alle geblaat van 'star tegen verandering zijn' mag iedereen voor zichzelf houden :z Wat ik lees voor vanaf 2026 interesseert me hoegenaamd niet. :?

De volgende generatie vanaf 2026 zal vast ook z'n fans hebben, en dat is prima voor hen en voor F1. Daar doe ik niets van af d:)b Maar als alles wordt zoals het er nu naar uitziet, laat ik de EV-transformers fase graag aan me voorbij gaan.

Genoeg andere klasses...
uiteindelijk verdwijnt het zoals we dat nu kende (dat oorverdovende gedreun en gejank van de motoren is al niet meer, dat je van veraf al hoort dat er f1 rijdt. Dat je langs de baan staat, en eigenlijk vingers in je oren moet doen, maar het gedreun van de motoren tot diep in je borstkas voelbaar is ... heerlijk, die emotie komt nooit meer terug [..] zelfde voro wat nu gebeurd)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Soms kom je van die filmpjes tegen waarbij al snel duidelijk wordt dat iemand echt teveel tijd over heeft.

Dit is er zo 1:

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Extigo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:42:
Mclaren heeft hun logo aangepast op Twitter:
[Afbeelding]
Chrome livery voor Silverstone?
Is al gelekt :)
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/0bcwidltwr9b1.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Volgens mij waren deze hier nog niet voorbij gekomen. De vernieuwde (serieuze?) Talking Bull podcasts.

Nummero 2(?) met Adrian Newey:

"Interessant" feitje is dat hij benoemd dat het 2026 project (voornamelijk nog motor deel) wordt overzien door... Rob Marshall. Podcast van mei? Robs vertrek is aangekondigd in mei? juni?

En deze heb ik een tijdje terug gekeken:

Met Hannah, een aero designster, en vrouw die werkte aan graphics voor de simulator.

En de eerste was blijkbaar met Horner:

En on the podcasts note. Blijkbaar is/was er ook een nieuwe Pitstop video/podcast met Calum Nicholas (de gekleurde RB monteur met de dreadlocks).

Maar ik vond hem een stuk minder interessant dan zijn eerste bezoek aldaar:

Deze heb ik al eens eerder gedeeld. Inclusief de anekdote die bij China 2018 bij Ricciardo in de auto was gevallen bij vervangen motor zo ongeveer tijdens de Q.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NeverSettle

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0IGHqmXsAApVFb?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0IGHqwXsAYwX1z?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0IGHqtXsBEk79p?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0IGyImXwAAXwdj?format=jpg&name=medium

Edit:
Nog meer foto's:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/oys8komm5s9b1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&v=enabled&s=82415b5ced387e60053781073ebb0f3d18313994
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/zutz1y9n5s9b1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&v=enabled&s=f41f70bea1c3b9d84a9815d4ff99381760b75d92
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/jt7dru5o5s9b1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&v=enabled&s=e9e4a713717c519b2f2372ee44650113bebde8ca

[ Voor 33% gewijzigd door NeverSettle op 03-07-2023 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ze zouden eigenlijk ook Orange als sponsor moeten hebben :+

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
Bij de nieuwe MC Laren livery past maar 1 quote

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Even de bandenallocatie tot en met België. Blijkbaar is de C3 favoriet dit seizoen, de niet geliefde C0 (oude C1) is nog nergens ingezet.
Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/2363/45b1b646-213b-468c-8095-d6b4f0d2a0b2/1920_nominationstable-hu-be-en.jpg?10000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:54:
*knip*

heb artikel nu 2x gelezen; begrijp er nog weinig van

https://www.autosport.com..._term=News&utm_content=uk

whut?!
De huidige motoren leveren maximaal 1050pk incl. ERS die in principe 160pk levert maximaal en de rest door de ICE (ca. 940pk uit de 1.6L V6T). De nieuwe motoren moeten 50/50% gaan leveren, waarbij dus 525pk uit de ICE en 525pk uit het ERS gedeelte...
Vanmorgen las ik er ook wat over, waarbij Max zei dat ze dan al X honderd meter terug moesten schakelen om genoeg te regenereren om na de bocht genoeg batterij te hebben om nog enigszins tegen die 1000pk aan te komen. Als je dus geen batterij meer hebt dan valt het vermogen gewoon 50% terug 8)7 en dat slaat inderdaad nergens op...

Maar goed de Koeningsegg Gemera heeft ook zo'n ontwerp filosofie (3 cylinder twin turbo met 600pk die zowel de auto aandrijft als de batterijen oplaadt en daarnaast nog 1100pk aan elektrische motoren heeft), het is alleen de vraag of dat gaat werken bij een race en of het dat leuk maakt...

https://www.koenigsegg.com/technical-specifications-gemera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:01
ArcticWolf schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:31:
[...]

De huidige motoren leveren maximaal 1050pk incl. ERS die in principe 160pk levert maximaal en de rest door de ICE (ca. 940pk uit de 1.6L V6T). De nieuwe motoren moeten 50/50% gaan leveren, waarbij dus 525pk uit de ICE en 525pk uit het ERS gedeelte...
Vanmorgen las ik er ook wat over, waarbij Max zei dat ze dan al X honderd meter terug moesten schakelen om genoeg te regenereren om na de bocht genoeg batterij te hebben om nog enigszins tegen die 1000pk aan te komen. Als je dus geen batterij meer hebt dan valt het vermogen gewoon 50% terug 8)7 en dat slaat inderdaad nergens op...

Maar goed de Koeningsegg Gemera heeft ook zo'n ontwerp filosofie (3 cylinder twin turbo met 600pk die zowel de auto aandrijft als de batterijen oplaadt en daarnaast nog 1100pk aan elektrische motoren heeft), het is alleen de vraag of dat gaat werken bij een race en of het dat leuk maakt...

Volgens mij is de regeneratie van de huidige auto beperkt, en is dat niet wat de auto zou kunnen regenereren. Ik dacht 120kW maximaal. De nieuwe generatie kan 350kW doen en de Formule E gaat naar voor en achter regeneratie voor zelfs 600kW regeneratie.

Dus tja, zegt allemaal weinig. Met de huidige techniek vergelijken met 2026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
ArcticWolf schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:31:
[...]

Hoe zit dat dan eigenlijk, zoals je het opschrijft lijkt het aantal pk gemaximeerd te zijn maar dat is toch maar net wat je zelf uit een bepaalde motor weet te persen? Als jij uit een 1L 3 cilinder 1500pk weet te halen op een veilige manier die het een aantal races volhoudt is dat toch prima lijkt me?

En hoe wordt dan die 50/50 bepaald? Of is het elektrische gedeelte een standaard onderdeel en is dat altijd bijvoorbeeld 500pk en hoeveel pk je totaal hebt hangt af van wat je uit je blok weet te halen (ook al is dat dan misschien niet exact 50/50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Hoe zit dat dan eigenlijk, zoals je het opschrijft lijkt het aantal pk gemaximeerd te zijn maar dat is toch maar net wat je zelf uit een bepaalde motor weet te persen? Als jij uit een 1L 3 cilinder 1500pk weet te halen op een veilige manier die het een aantal races volhoudt is dat toch prima lijkt me?

En hoe wordt dan die 50/50 bepaald? Of is het elektrische gedeelte een standaard onderdeel en is dat altijd bijvoorbeeld 500pk en hoeveel pk je totaal hebt hangt af van wat je uit je blok weet te halen (ook al is dat dan misschien niet exact 50/50).
Ja geen idee, dat vond ik dus ook het rare aan het verhaal, maar dat haalde ik er wel uit B) en krijgen we dan echt 3 cylinder 1L turbo motoren die slechts 525pk leveren? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
ArcticWolf schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Ja geen idee, dat vond ik dus ook het rare aan het verhaal, maar dat haalde ik er wel uit B) en krijgen we dan echt 3 cylinder 1L turbo motoren die slechts 525pk leveren? 8)7
...en 2-takt, zoals Helmut ooit eens opperde! :D :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

murphydrz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:29:
[...]

...en 2-takt, zoals Helmut ooit eens opperde! :D :D
Heel groot Puch op die achtervleugel!

Kan prima.

(voor de jonkies en degenen die de link niet meteen leggen.. Wikipedia: Puch)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

pjottum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:54:
Heel groot Puch op die achtervleugel!

Kan prima.
Suzuki dan (3 cilinder 2-takt) 😏

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Shinji schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Probleem daarbij is wel dat de maximale hoeveelheid brandstof omlaag gaat naar 70kg en ze gaan "from controlling the fuel flow through a maximum mass flow rate, to a maximum energy flow rate" dus dat zijn al twee manieren waarop de maximale hoeveelheid pk's uit de motoren beperkt wordt. Of ja, misschien kan je er toch meer pk's uit persen dan de rest maar zolang de hoeveelheid recovery/deployment nog steeds beperkt is per ronde zal dat betekenen dat je de race niet uit kan rijden. Daar bovenop verdwijnt de MGU-H dus de motoren worden effectief minder efficiënt, een deel van die energie gaat dan puur als warmte verloren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amos_x
Dit legt het goed uit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RobertMe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Wat ik in ieder geval lees is dat power verdeling 50/50 wordt tussen verbrandingsmotor (op synthetische brandstof) en elektrisch. Alleen zal het elektrisch vermogen wel te min zijn (en brandstof wellicht ook te beperkt in motorinhoud / fuel flow / tank grote) waardoor ze gedurende een ronde al de accu leeg hebben. Echter zit er dan ogenschijnlijk ergens een "trucje" om toch wat extra acceleratie te behalen door terug te schakelen. Wat ik mij daarbij kan indenken is dat door hoger aantal toeren het elektrische deel ook beter functioneert?
Zoals ik het lees zijn de plannen dat de ICE 50% van het vermogen levert en de elektromotor ook 50%. Dus als je nu 1000 pk hebt wordt dat een ICE van 500pk en een elektromotor van 500pk.
Je accuopslag is natuurlijk beperkt en die energie moet komen uit het terugwinnen van energie. Dus het kan zomaar zijn dat je alle beschikbare elektrische energie hebt verbruikt voor het eind van een lang recht stuk en dan rij je 330 km/h met nog maar 500 pk. Die snelheid hou je niet vast, je gaat langzamer, de ICE daalt in toeren en je moet terugschakelen om het vermogen daarvan te behouden. Maar in de basis rij je dan met een 500 pk auto en daarme haal je dan een topsnelheid van laten we zeggen 270 km/h.

Dat zal een heel vreemde dynamiek geven. Een soort van omgekeerde DRS. Als een inhaler iets zuiniger omgaat met zijn energie kan die vlak voor/in de bocht misschien meer vermogen leveren en zo inhalen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

RobertMe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Daarnaast zit je met het bekende fenomeen dat je steeds meer vermogen nodig hebt om te blijven accelereren (voorbeeld, om van 0km/u naar 1km/u te gaan heb je 5PK nodig, om van 300km/u naar 301km/u te gaan, dezelfde 1km/u verschil, heb je 50PK nodig). Dit door de drag (luchtweerstand) die een steeds groter remmend vermogen heeft (steek je hand uit een auto die 10km/u rijdt en vervolgens een auto die 100km/u rijdt en merk het verschil :p). Waarbij er dus blijkbaar wordt gekeken om actieve aero toe te voegen om op de rechte stukken bv iets van een vleugel in te schuiven (?) en in de bochten weer uit te schuiven (?). Waarbij je op het rechte stuk dus minder drag hebt maar in de bochten wel de downforce. Dure sportwagens hebben dit ook al. Waarbij de achtervleugel bij "gewoon gassen" achter op de kofferbak ligt en bij remmen een centimeter of 10-20 omhoog schief "op pootjes" en eventueel ook omhoog klapt (dus zeg maar standaard als een DRS vleugel staat en bij remmen "dicht klapt").
En de bestaande DRS is natuurlijk ook al een vorm van actieve aero. Alleen is bij de 2026 regelgeving dan dus het idee om dat automatisch etc te doen? Dus i.t.t. de huidige DRS die handmatig bediend wordt en in de race alleen gebruikt mag worden binnen 1s van de voorligger dat het dan automatisch gaat, onafhankelijk van voorliggers, en mogelijk ook meer gecontroleerd i.p.v. open of dicht. En hetzelfde zou ook kunnen met het tweede element van de achtervleugel.

Vraag is uiteraard wel weer hoeveel extra gewicht allemaal die aansturing (/motoren) gaan kosten en hoeveel snelheidsverlies dat oplevert (en hoeveel de veiligheid verbeterd moet worden door deze zwaardere auto's en hoeveel zwaarder de auto's daardoor weer worden).
Wordt er nog niet vrolijk van moet ik eerlijk zeggen. Op zich vind ik een volgende stap wel logisch, want anders raken er ook fabrikanten afgehaakt op termijn. Technische ontwikkeling juich ik toe maar ik heb wel het idee dat ze nu een te grote stap maken, waardoor je een enorme performance / rondetijd dip krijgt.. Wordt meer racen tegen je eigen auto dan bezig kunnen zijn met de tegenstander heb ik het idee.. We gaan het zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Gewoon terug naar de V10 motor en variabele of elektronische kleptiming toestaan, tractiecontrol/ABS weer terug en actieve aero O-)

Het volgende motorconcept heeft toch een hele korte toekomst als we toch naar volledig elektrische (of hydrogen) auto's willen.

[ Voor 33% gewijzigd door ArcticWolf op 04-07-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Chrosser schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Wordt er nog niet vrolijk van moet ik eerlijk zeggen. Op zich vind ik een volgende stap wel logisch, want anders raken er ook fabrikanten afgehaakt op termijn. Technische ontwikkeling juich ik toe maar ik heb wel het idee dat ze nu een te grote stap maken, waardoor je een enorme performance / rondetijd dip krijgt.. Wordt meer racen tegen je eigen auto dan bezig kunnen zijn met de tegenstander heb ik het idee.. We gaan het zien..
Er was ook een mogelijkheid om een radicaal ander pad te bewandelen, met een volledig andere insteek.

Houd het elektrische gedeelte, want dat zal voor de beeldvorming, marketing en "groene initiatieven" wel nodig zijn om sponsors, fabrikanten en nieuwe fans aan boord te houden.

Zoals het nu is, werkt het, en kunnen ze een rondje doen met de energie die ze recupereren.

Maar met alle hype rond synthetische fuels dit jaar en vorig jaar, had men harder kunnen inzetten op het ICE gedeelte. Synthetische fuels zijn onder de streep klimaatneutraal. (dikke WIN!). Een extreem rijke sport als F1 kan dat wel bekostigen lijkt me.

Dan kan je terug een V6 of zelfs V8 overwegen, of een V6 met een kleine turbo. En de auto terug kleiner en lichter maken.

Nu gaan stemmen op voor actieve ophanging, en zelfs actieve aero :X Maak de bestaande auto's anders nog complexer, en nog meer 'vrachtboot' ipv racewagen. Hoe is dit te rijmen met cost caps en ontsporende technologische gaps tussen de teams? Williams loopt voor een groote deel nog steeds mijlenver achter omdat ze geen goed ERP systeem hebben :') Was onlangs in de media. En met actieve ophanging en aero wordt alles beter?

Wat mij betreft is er maar een richting, en dat is eenvoud, eenvoud en eenvoud. Minder tech, eenvoudigere wagens...

Als je dan echt eco-punten wil scoren, kan je echt eens gaan snoeien in het gigantische circus dat F1 is, en daar door een consultancy bureau een getal laten opplakken, en hard aankondigen in de media hoeveel CO2 je uitspaart.

- een paar (neem 3) races minder per jaar: megawinst!
- de races beter plannen
- geen bandenwarmers
- verregaande vereenvoudiging en beperken hoeveel crew je nodig hebt op een weekend (halveren desnoods)
- inzetten op openbaar vervoer voor het publiek, elektrische shuttle-busses (beeldvorming!)
- banden die het een volledige race volhouden, of max. 1 pitstop per race. Kan prima. Duizenden banden minder nodig per jaar en hun transport.

Nee, in plaats daarvan gaat men het EV gedeelte uitvergroten, om een paar litertjes brandstof te sparen per weekend. 8)7 Symboolpolitiek dus, want dat is waar jan modaal aan denkt: verbruik/km, zoals in z'n vw lupo... Dat elk team verschillende vrachtwagens en honderden crewmembers op 23 verschillende locaties moet krijgen, dat is 'onzichtbaar'.

Zoals gezegd, ik volg het tot 2025, en daarna laat ik het voor wat het is. Te veel politiek, te veel media hype, te veel circus, leuke geforceerde 'we zijn allemaal vriendjes' filmpjes op het F1 youtube channel, kwisjes, secret santa's, en andere onzin. Driver parades, ... Het mag allemaal wat soberder, het zou de sport goed doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Amos_x schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:11:
Zoals gezegd, ik volg het tot 2025, en daarna laat ik het voor wat het is. Te veel politiek, te veel media hype, te veel circus, leuke geforceerde 'we zijn allemaal vriendjes' filmpjes op het F1 youtube channel, kwisjes, secret santa's, en andere onzin. Driver parades, ... Het mag allemaal wat soberder, het zou de sport goed doen.
Misschien moet je gewoon níét het hele mediacircus volgen. 90% van de casual fans volgt dat allemaal niet. Die kijkt de kwalificaties en races en dan is het klaar. Al dat andere (behalve politiek) kies je zelf voor om het te volgen. O-)

Persoonlijk? Als het racen maar leuk is. Vorig jaar was fantastisch dankzij het dichter kunnen volgen. Dáár zou IMHO de effort naartoe moeten gaan want dat zorgt voor closer racing.

Afgelopen weekend genoten van de races. Zeker als je Max gewoon weg denkt, is het gewoon erg spannend O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 04-07-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Waah schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Misschien moet je gewoon níét het hele mediacircus volgen. 90% van de casual fans volgt dat allemaal niet.
Ik volg dat ook totaal niet, man. Ik heb wel betere dingen te doen. Maar 1) je ontsnapt er niet aan, en 2) dat die infantilisering bestaat, daar stoor ik me ook aan. Ook al probeer ik er van weg te blijven.

Dat mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Amos_x schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Ik volg dat ook totaal niet, man. Ik heb wel betere dingen te doen. Maar 1) je ontsnapt er niet aan, en 2) dat die infantilisering bestaat, daar stoor ik me ook aan. Ook al probeer ik er van weg te blijven.

Dat mag ook.
Tja als ik dit lees:
Te veel politiek, te veel media hype, te veel circus, leuke geforceerde 'we zijn allemaal vriendjes' filmpjes op het F1 youtube channel, kwisjes, secret santa's, en andere onzin. Driver parades, ... Het mag allemaal wat soberder, het zou de sport goed doen.
Alles dikgedrukt kan je gewoon skippen zonder moeite. Youtube kan je kanalen gewoon blokkeren of negeren zodat het niet in je feed komt. En alles wat in de topics komt kan je gewoon voorbij scrollen. Alleen politiek en media hype ontkomt je lastig aan... Maar dat hoort al sinds jaar en dag bij F1 dus als je daar nu pas over struikelt vind ik dat best bijzonder :+

Waarom je dat dan koppelt aan 2026 snap ik ook niet. Waarom niet nú stoppen met kijken? 2026 weten we nog heel weinig van. Men was ook niet blij met de wijzigingen van 2022 maar dat gaf wel auto's en races die eindelijk konden volgen en maakten het eindelijk weer spannend (tot Ferrari ging Ferrari'en maar daar kan je de regels niet de schuld van geven)

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 04-07-2023 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 20:49
De nieuwe motoren naar 550 PK? :O

Dat betekent dat qua ICE de F1 auto's zelfde aantal PK's hebben als (de vorige generatie) NASCAR auto's?!
(NASCAR zat op zo'n 550 PK voor 1,5+ mile, de Next-Gen/huidige generatie hebben ze 670 PK voor bijna alle banen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
In mijn ogen staat vermogen los van spanning en sensatie. Uiteraard is er wel een grens (je moet niet met 100pk gaan rondknorren), maar 550pk of 700pk maakt mij niet uit, mits de spanning dan wel toeneemt en auto's dichter bij elkaar komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Giel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:50:
In mijn ogen staat vermogen los van spanning en sensatie. Uiteraard is er wel een grens (je moet niet met 100pk gaan rondknorren), maar 550pk of 700pk maakt mij niet uit, mits de spanning dan wel toeneemt en auto's dichter bij elkaar komen.
Is dat zo? F2 rijdt rond met 620pk. Het ligt natuurlijk ook aan dat ik die serie niet heel erg volg maar ik vind ze er een stuk langzamer uitzien (en dat is ook zo) en daarom ook minder interessant om me goed in te verdiepen om het te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Waah schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Tja als ik dit lees:

[...]

Alles dikgedrukt kan je gewoon skippen zonder moeite. Youtube kan je kanalen gewoon blokkeren of negeren zodat het niet in je feed komt. En alles wat in de topics komt kan je gewoon voorbij scrollen. Alleen politiek en media hype ontkomt je lastig aan... Maar dat hoort al sinds jaar en dag bij F1 dus als je daar nu pas over struikelt vind ik dat best bijzonder :+
Het Youtube kanaal is zowat het enige wat ik nog gebruik om F1 te volgen, namelijk de 7-8 minuten qualy en race highlights. Ik kan max. 7-8 races per jaar live volgen. Ik ga echt m'n zondag niet organiseren rond een afspraak pal in de namiddag. Als ik het kan meepikken, dan graag, en anders de samenvattingen en analyses later op de avond of doorheen de week (peter windsor oa...). De samenvattingen zijn best goed eigenlijk.

Sinds jaar en dag? Wanneer zag je grote rivalen elkaar '3 beste en slechtste punten' opnoemen? "never have i ever" spelen, elkaar interviewen. Mediatraining, excuses rondstrooien in alle richtingen om absoluut maar niet te 'edgy' over te komen. Een goed social media imago houden, iedereen moet continu beste vriendjes zijn.

Waar is die glasharde rivaliteit en focus zoals een Schumacher dat had. Die zou je, met al die nonsens, met een blik in de ogen hebben weg gebliksemd.

Die vibe mis ik een beetje. Ok, de jonge rijders kennen elkaar en zijn samen opgekomen in het jongerencircuit, waar dat vroeger veel minder het geval was. Maar het lijkt nu vaak wel meer een sim racing/karting racing vriendenclubje die elk weekend samen gaan racen, dan absoluut killers die komen om te racen en verder niets.

Dan sluit max nog het beste aan bij die vibe van vroeger (zo, obligaat max complimentje geplaatst, post is gered (y) )
Waarom je dat dan koppelt aan 2026 snap ik ook niet. Waarom niet nú stoppen met kijken? 2026 weten we nog heel weinig van. Men was ook niet blij met de wijzigingen van 2022 maar dat gaf wel auto's en races die eindelijk konden volgen en maakten het eindelijk weer spannend (tot Ferrari ging Ferrari'en maar daar kan je de regels niet de schuld van geven)
Omwille van wat er nu allemaal naar buiten komt ivm de technische richting die ze uit willen. Tot 2025 verandert er weinig, dus als ik het nu (net) trek, qua technisch reglement, dan trek ik het logischerwijs ook nog tot 2025, toch? Zo bizar is dat niet? Waarom 'moet' ik dan nu stoppen met kijken, omdat ik lichte kritiek heb op het hele gebeuren? Zo gemakkelijk, 'stop met kijken' ipv een mening te mogen poneren. Niets is zwart-wit, of volledig 'slecht' of 'goed', maar op een spectrum. Dat kantelpunt merk ik zelf wel. Voorlopig weegt de interesse zwaarder dan de rest.

Ik heb zelfs geen enkel probleem met dominantie, omdat ik dat kan plaatsen in het type 'sport' dat F1 is. Itt vele anderen. F1 is een teamsport, en de wagen bepaalt bijna alles. Wie goed gewerkt heeft, verdient de dominantie.

Edit: hier, meer dit en minder kleuterschool kumbayaa

YouTube: Schumacher 2021: Michael and Coulthard fight

Zo extreem hoeft ook niet, maar meer rivaliteit, minder softe gen-z BS

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 04-07-2023 11:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
Waah schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:42:
[...]
Alleen politiek en media hype ontkomt je lastig aan... Maar dat hoort al sinds jaar en dag bij F1 dus als je daar nu pas over struikelt vind ik dat best bijzonder :+
Klopt, politiek is idd niet nieuw in F1. Alleen is het de laatste paar jaar wel veel erger geworden in mijn beleving en wordt het ook steeds kinderachtiger van niveau. Vroeger had je zeker ook politiek, absoluut waar. Maar de afgelopen seizoenen waar Red Bull en Mercedes elke race elkaar wel probeerde zwart te maken of penalties aan te naaien, dat heb ik in verleden zelden zo erg gezien. En races zoals afgelopen zondag waar rijders telkens de radio in klimmen om hun concurrent een straf aan te naaien om vervolgens niet veel later zelf ook gepakt te worden voor track limits. Nu worden de boardradio's tegenwoordig misschien ook meer uitgezonden dan vroeger, maar het neemt wel trieste vormen aan naar mijn mening. Volwassen kerels die als een stel kleuters gaan zitten jammeren om het gedrag van anderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tomcatter_31 op 04-07-2023 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
Hoe ze het doen maak mij niet zoveel uit, zolang ze maar geen formula-e attack mode of zoiets gaan verzinnen a.k.a. mario kart power ups items.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 20:49
SirLct schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:24:
Hoe ze het doen maak mij niet zoveel uit, zolang ze maar geen formula-e attack mode of zoiets gaan verzinnen a.k.a. mario kart power ups items.
Zoveel problemen heb ik eigenlijk zelf niet met Formula E Attack Mode.
Denk dat zonder Attack Mode dat het niet heel erg interessant is.
(De Hankooks kunnen het de hele race namelijk uithouden, dus je hoeft niet te pitten)

Ik zie het eigenlijk als een strategie afwisseling, beetje wat in F1 met de bandenpitstops zijn.
En bij het WEC met double stinten vs triple stinting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 19:05
Max zou gek worden van de blauwe schildjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Amos_x schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:08:
Edit: hier, meer dit en minder kleuterschool kumbayaa

YouTube: Schumacher 2021: Michael and Coulthard fight

Zo extreem hoeft ook niet, maar meer rivaliteit, minder softe gen-z BS
Sprint race in Baku gemist? Of Brazilië 2018 was het meen ik?

spoiler:
Verstappen vs Russell dus in Baku, verbaal; en Verstappen vs Ocon in Brazilië, waarbij wat duw en trekwerk kwam kijken.

Daarnaast was er in 2021 ook voldoende (politieke) strijd on en off track.

En vroeger zullen het net zo goed collega's/vrienden zijn geweest en niet alleen maar strijd tussen alle coureurs. Alleen moest je daarvoor toen de Privé lezen en nu staat het op social media. Ook toen was er gewoon wederzijds respect tussen de coureurs en "credits" voor elkaars acties, i.p.v. dat ze elke keer als killers naast elkaar op het podium staan.
En ja, uiteraard zijn er ook wel wat periodes geweest waarin er wel strijd was. Prost vs Senna; Alonso vs Hamilton bij McLaren, Hamilton vs Rosberg, Hamilton vs Verstappen. Hamiltons naam komt wel vaak langs :+. Waarbij je nu natuurlijk weer eerder terug kijkt naar de periode dat er wel iets gebeurde dan naar de periodes dat er vrij weinig gebeurde. Hetzelfde als dat er wordt gesproken over dat vroeger alle races spannend waren en het nu een saaie bedoeling is. Ook vroeger waren er (vele) saaie races, alleen zijn we die al lang vergeten. En als er nu één saaie race is afgelopen klaagt iedereen steen en been dat hedendaagse F1 zo saai is, je al van tevoren weet dat Verstappen wint, .... Maar dat zal in de Schumacher periode niet anders zijn geweest (of Ascari met zijn 300 ronden aan een stuk aan de leiding, dat was pas saai).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:56

Mimiix

Professioneel Prutser

Zo'n blauw schild de baan over of een banaan lijkt me best tof :+

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mimiix schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:41:
Zo'n blauw schild de baan over of een banaan lijkt me best tof :+
Jij valt dan binnen de doelgroep, heb je toch wat om naar uit te kijken ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
Amos_x schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:08:
[...]

Het Youtube kanaal is zowat het enige wat ik nog gebruik om F1 te volgen, namelijk de 7-8 minuten qualy en race highlights. Ik kan max. 7-8 races per jaar live volgen.
(…)
Maar het lijkt nu vaak wel meer een sim racing/karting racing vriendenclubje die elk weekend samen gaan racen, dan absoluut killers die komen om te racen en verder niets.
Misschien moet je wat meer bekijken dan samenvattingen om een reëler beeld te krijgen. Je komt op mij over als iemand die over alles zegt dat het vroeger beter was. Dat is vast je bedoeling niet, maar het hele seizoen ‘21 was absoluut geen gezellig vriendenclubje op de baan en erbuiten, en dat etterde nog een tijd na in ‘22. Ik vind het heel aangenaam dat het nu weer even anders is en dat er goede en faire raceacties te zien zijn.

Verder denk ik dat het nu eenmaal van deze tijd is om alles van iedereen helemaal uit te lichten. Moderne technieken, sociale media hebben wat dat betreft veel mogelijk gemaakt en helaas wordt dat niet alleen maar ten goede ingezet. Maar dat speelt overal, niet alleen in F1 en zoals anderen al aangeven, kun je je daar best goed voor afsluiten. Neem de F1tv app, dan kun je precies afbakenen wat je wilt zien aan race, samenvatting, highlights en comments en kun je al het overige skippen.

En oh ja, van mij mag deze hele discussie naar F1 Randzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

hardware-lover schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:48:
[...]

Jij valt dan binnen de doelgroep, heb je toch wat om naar uit te kijken ;)
Zo'n turbo boost hoeft niet hoor. DRS is prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mimiix schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Zo'n turbo boost hoeft niet hoor. DRS is prima :)
Dus de pre-2014 KERS oplossing vond je niks? Dat was ook een boost knop :p

En nu hebben ze natuurlijk ook nog de overtake knop waarmee ze de ("automatische") energy deployment (uit de mapping) overrulen om op dat moment maximaal te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Dus de pre-2014 KERS oplossing vond je niks? Dat was ook een boost knop :p

En nu hebben ze natuurlijk ook nog de overtake knop waarmee ze de ("automatische") energy deployment (uit de mapping) overrulen om op dat moment maximaal te leveren.
Toen keek ik nog niet :) Ik kijk eigenlijk pas sinds Max.

Het hele idee van de soort power-ups vind ik gewoon apart. In essentie is het natuurlijk hetzelfde, alleen het voelt toch anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:56
Wat mij betreft wordt er een beetje naar Damon Hill geluisterd en gaan we richting synthetische brandstoffen voor F1 (of autosport in het algemeen) --> https://www.autosport.com...l-future-for-f1/10488845/

Porsche is hier ook druk mee aan het experimenteren en heeft een productielocatie in Peru. Al zien zij het meer als een tussenstation in de transitie richting waterstof, en dat zal voor normaal vervoer ook wel de toekomst worden is de verwachting.

Een groot deel van de charme van auto- en motorsport (en van "performance-auto's" voor de openbare weg) is voor mij (en ik denk dat ik voor velen spreek) het geluid en gevoel van die machines, met als hoogtepunt de V10-motoren uit begin jaren 2000 die begrenst werden op 21.500 rpm _/-\o_

Wanneer synthetische brandstoffen toegepast zouden worden, kunnen we het hele elektrische gedeelte gewoon achterwege laten en weer goed klinkende brandstof-motoren gebruiken. Met als groot bijkomend voordeel dat de auto's weer stukken lichter en compacter kunnen worden. Het niveau van vroegere jaren zullen we niet meer halen vanwege alle veiligheidsvoorzieningen (wat alleen maar goed is), maar het zijn nu wel echt vrachtwagens die ook nog eens nergens naar klinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeverSettle
DesireHD schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:39:
Wat mij betreft wordt er een beetje naar Damon Hill geluisterd en gaan we richting synthetische brandstoffen voor F1 (of autosport in het algemeen) --> https://www.autosport.com...l-future-for-f1/10488845/

Porsche is hier ook druk mee aan het experimenteren en heeft een productielocatie in Peru. Al zien zij het meer als een tussenstation in de transitie richting waterstof, en dat zal voor normaal vervoer ook wel de toekomst worden is de verwachting.

Een groot deel van de charme van auto- en motorsport (en van "performance-auto's" voor de openbare weg) is voor mij (en ik denk dat ik voor velen spreek) het geluid en gevoel van die machines, met als hoogtepunt de V10-motoren uit begin jaren 2000 die begrenst werden op 21.500 rpm _/-\o_

Wanneer synthetische brandstoffen toegepast zouden worden, kunnen we het hele elektrische gedeelte gewoon achterwege laten en weer goed klinkende motoren gebruiken. Met als groot bijkomend voordeel dat de auto's weer stukken lichter en compacter kunnen worden. Het niveau van vroegere jaren zullen we niet meer halen vanwege alle veiligheidsvoorzieningen (wat alleen maar goed is), maar het zijn nu wel echt vrachtwagens die ook nog eens nergens naar klinken.
Had een tijdje terug ook een video over gezien. Porsche heeft alleen 1 fabriek, in Punta Arenas (Chille), die specifiek biobrandstof produceert voor de Porsche SuperCup. Zal een hoop geld geïnvesteerd moeten worden willen andere race categorieën op vergelijkbare efuel rijden.
Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar productie kost ook aardig wat energie. Zal wel een tijdje duren voordat dat ook 100% groen is.

[ Voor 4% gewijzigd door NeverSettle op 04-07-2023 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:56
NeverSettle schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Had een tijdje terug ook een video over gezien. Porsche heeft alleen 1 fabriek, in Punta Arenas (Chille), die specifiek biobrandstof produceert voor de Porsche SuperCup. Zal een hoop geld geïnvesteerd moeten worden willen andere race categorieën op vergelijkbare efuel rijden.
Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar productie kost ook aardig wat energie. Zal wel een tijdje duren voordat dat ook 100% groen is.
Ah, was in Chili in plaats van Peru d:)b . Heb het gelezen in de AutoVisie van een tijdje terug en vond het wel interessant. Spul kost nu nog wel iets van $10,- per liter maar de gedachte is dat wanneer het op grote schaal geproduceerd gaat worden die kosten wel omlaag gaan. Maar de benodigde energie voor productie is wel "een dingetje" inderdaad.

De brandstof waar Damon Hill mee reed was wel iets anders dan die van Porsche trouwens en van een bedrijf van Paddy Lowe. Maar op dit moment vast nog niet geschikt voor F1-motoren.

Naja, het blijft ook allemaal een beetje wishful thinking wat mij betreft. Ik heb niets met die stofzuiger- en koffiemolen-motoren van tegenwoordig en hoop dat er toffe alternatieven komen maar vrees dat ik er maar gewoon aan moet wennen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chocoball
Toen het motorenregelement van 2026 nog een vel papier was dacht men na over een dwarsgeplaatste viercilindermotor als krachtbron, een dwarsgeplaatste versnellingsbak en een tankinhoud van rond de 80 kilo.

Om bestaande en nieuwe autofabrikanten erbij te krijgen moest het elektrische aandeel omhoog omdat verbrandingsmotoren niet langer de toekomst was en autofabrikanten vol gingen inzetten op EV voertuigen. Van meer bio- of synthetische brandstoffen was toen nog geen sprake. Een volledige elektrificatie was nooit een optie omdat het dan een 2e Formule E zou worden. Formule 1 moet gevoel zijn dus daar hoort geluid bij van verbrandingsmotoren.

De teams waren geen voorstander van energie terugwinnen aan de vooras dus moet alle energiewinning van achteren komen maar dat levert onvoldoende op. Mede ook door het wegvallen van de te dure en complexe MGU-H blijft alleen de mogelijkheid over de grotere accu op te laden door extra brandstof te verbranden. Daardoor is een kleinere tankinhoud niet meer mogelijk maar dat ging al eerder niet door het aanhouden van de hybride V6 motor. Helemaal terug naar alleen een verbrandingsmotor met bio- of synthetische brandstof willen de rechtenhouders ook niet want dat vinden ze niet groen genoeg. Wel is het idee van een CVT transmissie voor de krachtoverbrenging gesneuvekd omdat dat het geluid van een automatische transmissie niet mooi klinkt.

Het was al eerder duidelijk dat de alle spelers zichzelf in de vingers zouden snijden met bepaalde keuzes die gemaakt zijn maar het idee bestaat dat de ingenieurs vast wel met ideeën komen om die op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Maasluip schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:52:
[...]

Zoals ik het lees zijn de plannen dat de ICE 50% van het vermogen levert en de elektromotor ook 50%. Dus als je nu 1000 pk hebt wordt dat een ICE van 500pk en een elektromotor van 500pk.
Je accuopslag is natuurlijk beperkt en die energie moet komen uit het terugwinnen van energie. Dus het kan zomaar zijn dat je alle beschikbare elektrische energie hebt verbruikt voor het eind van een lang recht stuk en dan rij je 330 km/h met nog maar 500 pk. Die snelheid hou je niet vast, je gaat langzamer, de ICE daalt in toeren en je moet terugschakelen om het vermogen daarvan te behouden. Maar in de basis rij je dan met een 500 pk auto en daarme haal je dan een topsnelheid van laten we zeggen 270 km/h.

Dat zal een heel vreemde dynamiek geven. Een soort van omgekeerde DRS. Als een inhaler iets zuiniger omgaat met zijn energie kan die vlak voor/in de bocht misschien meer vermogen leveren en zo inhalen.
Dit gaat wel heel erg richting de Formule E als je dit zo leest. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Chocoball schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:14:
Wel is het idee van een CVT transmissie voor de krachtoverbrenging gesneuvekd omdat dat het geluid van een automatische transmissie niet mooi klinkt.
Ik moest even hier aan denken. Geluid kun je compenseren met 10 of 12 cilinders. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Gezien het race topic dicht is.
Palmers analysis staat online op F1TV. Behandelt uiteraard ook de track limits. Niet case by case maar in het algemeen. Hij geeft aan dat er 9 man dedicated waren aan het monitoren van de track limits (in T9-T10 benoemd bij. Gaf vrijbrief voor de overige bochten? :X).
Haalt ook 2016 aan, toen er nog broodjes lagen en Kvyat zijn ophanging sneuvelt en in principe dus ook een case tegen de broodjes is. Alternatief zou dan gras of een ander, gladdere, ondergrond zijn. "Maar dat is aan de FIA".
Geeft overigens ook aan dat het vorig jaar ook wel gebeurde, maar ze toen niet zo streng waren. En daardoor nu dus meer issues dan vorig jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:36
RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:45:
Gezien het race topic dicht is.
Palmers analysis staat online op F1TV. Behandelt uiteraard ook de track limits. Niet case by case maar in het algemeen. Hij geeft aan dat er 9 man dedicated waren aan het monitoren van de track limits (in T9-T10 benoemd bij. Gaf vrijbrief voor de overige bochten? :X).
Haalt ook 2016 aan, toen er nog broodjes lagen en Kvyat zijn ophanging sneuvelt en in principe dus ook een case tegen de broodjes is. Alternatief zou dan gras of een ander, gladdere, ondergrond zijn. "Maar dat is aan de FIA".
Geeft overigens ook aan dat het vorig jaar ook wel gebeurde, maar ze toen niet zo streng waren. En daardoor nu dus meer issues dan vorig jaar.
Waarom is dat een case tegen broodjes? In Monaco ben je ook stuk als je buiten de track limits gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:45:
De broodjes bij T3 klaagt niemand over toch?

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 04-07-2023 21:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
meenkdrie schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Waarom is dat een case tegen broodjes? In Monaco ben je ook stuk als je buiten de track limits gaat.
Ten eerste zou je Monaco heden ten dagen nooit meer op de kalender krijgen, waarbij veiligheid vast en zeker ergens bovenaan staat.
Daarnaast is de situate ook anders. T9 vliegen ze met ~200 de bocht uit over de broodjes. Kapotte ophanging bij Kvyat resulteerde erin dat hij eerst het circuit over schoot naar de binnenkant en met de neus nog net de muur van de pit entry raakt, en vervolgens door schiet weer het circuit over bij de exit van T10 om een stuk verderop in de muur te belanden. In Monaco is het gewoon muur aanraken en klaar, daar maak je geen enorme klapper met ~200 waarbij je nog 2x het circuit doorkruist en mogelijk andere meeneemt in de crash.
YakuzA schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:56:
[...]

De broodjes bij T3 klaagt niemand over toch?
Klopt, en T1 ook niet. Maar dat zijn wel bochten waar ze een stuk langzamer uit komen waardoor er ook veel minder krachten overal op staan. T1 en T3 komen ze door de low speed nature onder controle uit en driften ze niet/veel minder vaak zo ver naar buiten en als dat al het geval is dan rijden ze er meer tegenaan. De oplossingen bij T9 / T10 kwamen ze veel makkelijker bij (bij wijze van plank gas door de bocht, waardoor de auto automatisch wijd gaat).
Wat in principe dus ook van toepassing is op Monaco. Lagere snelheden waardoor de gevolgen totaal anders zijn.

Overigens klaagt ook niemand over de grindbak meteen aan de buitenkant van T4 en T6.
* RobertMe vraagt zich dan wel af hoe dat zit met MotoGP aldaar. Er is wel die "shortcut" voor T2 waarmee je tussen T6 & T7 uit komt, maar geen idee of MonoGP dan die route neemt waardoor die dus geen "last" hebben van de grindbakken bij T4 & T6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Ten eerste zou je Monaco heden ten dagen nooit meer op de kalender krijgen, waarbij veiligheid vast en zeker ergens bovenaan staat.
Daarnaast is de situate ook anders. T9 vliegen ze met ~200 de bocht uit over de broodjes. Kapotte ophanging bij Kvyat resulteerde erin dat hij eerst het circuit over schoot naar de binnenkant en met de neus nog net de muur van de pit entry raakt, en vervolgens door schiet weer het circuit over bij de exit van T10 om een stuk verderop in de muur te belanden. In Monaco is het gewoon muur aanraken en klaar, daar maak je geen enorme klapper met ~200 waarbij je nog 2x het circuit doorkruist en mogelijk andere meeneemt in de crash.

[...]

Klopt, en T1 ook niet. Maar dat zijn wel bochten waar ze een stuk langzamer uit komen waardoor er ook veel minder krachten overal op staan. T1 en T3 komen ze door de low speed nature onder controle uit en driften ze niet/veel minder vaak zo ver naar buiten en als dat al het geval is dan rijden ze er meer tegenaan. De oplossingen bij T9 / T10 kwamen ze veel makkelijker bij (bij wijze van plank gas door de bocht, waardoor de auto automatisch wijd gaat).
Wat in principe dus ook van toepassing is op Monaco. Lagere snelheden waardoor de gevolgen totaal anders zijn.

Overigens klaagt ook niemand over de grindbak meteen aan de buitenkant van T4 en T6.
* RobertMe vraagt zich dan wel af hoe dat zit met MotoGP aldaar. Er is wel die "shortcut" voor T2 waarmee je tussen T6 & T7 uit komt, maar geen idee of MonoGP dan die route neemt waardoor die dus geen "last" hebben van de grindbakken bij T4 & T6.
Ja goed punt, als je daar staat, ingaan 9 en 10, damn. Dat gaat zo onwerkelijk hard, alsof je naar iets staat te kijken wat gewoon niet kan.

Zou de witte lijn niet meer naar binnen kunnen? Wanneer ze dan de curb voelen dat ze weten dat ze dan op het randje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
[...]
De oplossingen bij T9 / T10 kwamen ze veel makkelijker bij (bij wijze van plank gas door de bocht, waardoor de auto automatisch wijd gaat).
En dat kan je dan ook weer linken aan de grotere en zwaardere auto's. Menig analist had het er na de GP over. Erg veel momentum, in een licht afhellende bocht, met net iets minder voorspelbare wagens, en dan krijg je meer marge en onzekerheid op dat centimeterwerk als je uit zo'n bocht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
T9 heeft in het verleden ook lengte richting broodjes gehad dacht ik. Vanuit F1 was het toen prima.
Weet eigenlijk niet waarom die toen weer weg gehaald zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-07-2023 22:29 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
meenkdrie schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:15:
Zou de witte lijn niet meer naar binnen kunnen? Wanneer ze dan de curb voelen dat ze weten dat ze dan op het randje rijden.
Andersom? :P Curb naar buiten leggen zodat de lijn het zelfde blijft maar ze wel voelen dat ze op de curb zitten.
Overigens meen ik dat er vroeger ook andere curbs lagen. Die de coureurs beter voelde en hoorden. Echter waren die meen ik ook niet veilig. Vanaf de zijkant gezien hadden die IIRC meer een zaagpatroon, wat dan toch weer wat "scherp" was voor dit soort situaties. De curbs nu zijn eigenlijk gewoon hartstikke vlak en meer een likje verf dan een merkbare curbstone. Door de snelheid, bocht, ... krijg je sowieso al dat het rubber "scheef" staat en er veel meer spanning op het rubber staat. Daardoor dat de combinatie curbs + banden ook wel eens niet goed ging. Overigens zal met de 19" velgen dat effect natuurlijk weer anders zijn. Doordat de wang niet zo hoog is.
Amos_x schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:19:
[...]

En dat kan je dan ook weer linken aan de grotere en zwaardere auto's. Menig analist had het er na de GP over. Erg veel momentum, in een licht afhellende bocht, met net iets minder voorspelbare wagens, en dan krijg je meer marge en onzekerheid op dat centimeterwerk als je uit zo'n bocht komt.
Momentum, dat was het woord dat ik zocht :P

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chocoball
Het race topic is weer geopend [F1 2023] Race 11 GP van Groot-Brittannië

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Andersom? :P Curb naar buiten leggen zodat de lijn het zelfde blijft maar ze wel voelen dat ze op de curb zitten.
Overigens meen ik dat er vroeger ook andere curbs lagen. Die de coureurs beter voelde en hoorden. Echter waren die meen ik ook niet veilig. Vanaf de zijkant gezien hadden die IIRC meer een zaagpatroon, wat dan toch weer wat "scherp" was voor dit soort situaties. De curbs nu zijn eigenlijk gewoon hartstikke vlak en meer een likje verf dan een merkbare curbstone. Door de snelheid, bocht, ... krijg je sowieso al dat het rubber "scheef" staat en er veel meer spanning op het rubber staat. Daardoor dat de combinatie curbs + banden ook wel eens niet goed ging. Overigens zal met de 19" velgen dat effect natuurlijk weer anders zijn. Doordat de wang niet zo hoog is.

[...]

Momentum, dat was het woord dat ik zocht :P
Ik bedoel wel gewoon de lijn naar binnen hoor, curb gewoon zo laten maar wanneer je daar dus overheen gaat weet je dan dat je niet verder moet gaan.

Aangezien ze nu prima over die curb kunnen rijden leek mij dat wel makkelijk, omdat je dan de limiet gewoon voelt.
Pagina: 1 ... 40 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics