[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 80 Laatste
Acties:
  • 900.956 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:41
Vuvuzela schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Laat dat aub geen terugkerend iets worden. Ik hoop dat we helemaal niets horen en dat dat dan betekent dat iedereen heeft voldaan aan de gestelde eisen.
Goedschiks of kwaadschiks zal er hoe dan ook iets over bekend gemaakt moeten worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Shinji schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:42:
[...]
Goedschiks of kwaadschiks zal er hoe dan ook iets over bekend gemaakt moeten worden lijkt me.
Vorig jaar was het 10 oktober.
https://www.fia.com/news/...a-1-financial-regulations

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 07-06-2023 20:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:41
Maar toen werd ook gezegd dat het niet zo lang meer moest duren. Dus was benieuwd of er ergens nu een deadline voor is ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik vind deze helaas een van de mindere…

Ach ja, ze kunnen niet allemaal goed zijn.
Meestal moet ik wél hardop lachen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
streamnl schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Ik vind deze helaas een van de mindere…

Ach ja, ze kunnen niet allemaal goed zijn.
Meestal moet ik wél hardop lachen.
Die reactie van Norris was sowieso weinig creatief.

spoiler:
Want dat was vrij letterlijk de reactie van Norris op de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
Shinji schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Mij niet, als iedereen voldoet hoeven ze daar geen aandacht aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:29
Ook dan zullen ze waarschijnlijk wel naar buiten brengen dat iedereen voldaan heeft aan de Cost Cap, zeker na alle gezeik van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:19

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
NeverSettle schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:09:
Formule 1 is achter de schermen bezig aan een nieuwe Concorde Agreement. Sinds covid is F1 alleen maar populairder geworden, sponsoren en bedrijven willen mee profiteren. Alfa Romeo sponsoring, is na Sauber, al eens om Haas te gaan sponsoren. Ander voorbeeld is dat Red Bull al een bod van 800 miljoen dollar heeft geweigerd om AlphaTauri te verkopen.
Stefano Domenicale is nu van plan om 12 teams in F1 te krijgen. Grote teams als Ferrari staan er voor open, Fred Vasseur was in Barcelona een paar keer gespot bij de Formula 1 Hospitality. Wel gaat het inschrijfgeld voor een nieuwe team flink omhoog, huidige prijs is 200 miljoen dollar. Geruchten gaan dat een bedrag van circa 1 miljard dollar wordt verdeelt over de teams.

Bron: formu1a.uno.
Voor zover ik het Günther zelf begreep hadden Haas en Alfa Romeo elkaar nog niet gesproken. Daarnaast moet Günther dergelijke zaken ook met Gene bespreken en tevens heeft hun huidige teamnaam sponsor Moneygram een meerjarige deal. Benieuwd hoe dan de teamnaam gaat worden Moneygram Alfa Romeo (Haas)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Shinji schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:31:
Wanneer kunnen we eigenlijk iets verwachten over budget cap violations? Of wordt dat vanaf nu onder het tapijt geveegd?

Las wel al dat RBR 6 teams verdacht van het overschrijden. Maar daarna bleef het stil.
Deze vraag stelde ik hier enige weken geleden ook. Enige wat je kunt doen is de FIA regulation er op na slaan qua tijdslijnen. Hieruit is alleen de volgend conclusie te trekken:
  1. Alle Formule 1 teams waren op tijd met het inleveren van de financiële rapportages;
  2. FIA is nog bezig met beoordeling van de ingeleverde rapportages.
Verder is het natuurlijk wel zo dat er eerder wat geruchten zijn verspreid over de budgetten:
  • Horner heeft eind 2022 gezegd dat hij verwacht dat minimaal 6 teams de budgetten zullen overschrijden vanwege de hoge brandstofprijzen en hoge kosten voor vervoer (lees: inflatie)
  • FIA heeft na afronding van de cost cap 2021 aangegeven dat het niet wederom zo lang mocht duren en ze hier voor de zomer een klap op willen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
De FIA vond het tijd voor een nieuw motorhome.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/FIA-Motorhome-GP-Spanien-2023-169Gallery-abbe59f9-2007309.jpg

De inspiratie is waarschijnlijk opgedaan bij het F1 motorhome want ze zijn identiek qua bouwstijl.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/FIA-F1-Motorhomes-Formel-1-GP-Spanien-4-Juni-2023-169Gallery-3e5170f5-2006431.jpg

Wie naar de stewards moet mag naar een ander kantoor.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/FIA-F1-Motorhomes-Formel-1-GP-Spanien-4-Juni-2023-169Gallery-40b8a57d-2006433.jpg

Het oude motorhome van de FIA zag er voorheen zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Motorhomes-Formel-1-GP-Spanien-11-Mai-2017-169Gallery-48cb62af-1070056.jpg

https://www.auto-motor-un...torhomes-2023-gp-spanien/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Hadden ze meer ruimte nodig om al het geld op te slaan? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik weet wie de budgetcap heeft overschreven dit jaar +). De FIA zelf dat motorhome is veel groter dan het oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chocoball schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:02:
De FIA vond het tijd voor een nieuw motorhome.
[Afbeelding]

De inspiratie is waarschijnlijk opgedaan bij het F1 motorhome want ze zijn identiek qua bouwstijl.
[Afbeelding]

Wie naar de stewards moet mag naar een ander kantoor.
[Afbeelding]

Het oude motorhome van de FIA zag er voorheen zo uit.
[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...torhomes-2023-gp-spanien/
Het meest lame is nog wel dat F1TV de afgelopen twee races hun post race show op het "dek" van het F1 motorhome heeft gedaan, in Spanje stonden ze vervolgens naast FIA motorhome (zie foto :p) en met de glazen zijwand van het FIA motorhome kon je zo zien wat zich daar afspeelde (inclusief grote TV met Sky F1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:50:
Nou ik weet wie de budgetcap heeft overschreven dit jaar +). De FIA zelf dat motorhome is veel groter dan het oude.
"Doe maar wat jullie voor FOM hebben gedaan in een ander kleurtje" zal waarschijnlijk weer wel goedkoper zijn dan een volledig nieuw ontwerp laten maken (zowel in "architect" voor het design als het bouwkundige ontwerpen met constructies bedenken, berekenen "of het stevig genoeg is", dat het per vrachtwagen vervoerd moet kunnen worden, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:27:
[...]

Het meest lame is nog wel dat F1TV de afgelopen twee races hun post race show op het "dek" van het F1 motorhome heeft gedaan, in Spanje stonden ze vervolgens naast FIA motorhome (zie foto :p) en met de glazen zijwand van het FIA motorhome kon je zo zien wat zich daar afspeelde (inclusief grote TV met Sky F1).
Bij de FIA hebben ze voor een bijpassende blauwe bank gekozen i.p.v. van fauteuils zoals bij het F! motorhome.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/FIA-F1-Motorhomes-Formel-1-GP-Spanien-4-Juni-2023-169Gallery-fddfe89f-2006432.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Woudloper schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:30:
[...]

Deze vraag stelde ik hier enige weken geleden ook. Enige wat je kunt doen is de FIA regulation er op na slaan qua tijdslijnen. Hieruit is alleen de volgend conclusie te trekken:
  1. Alle Formule 1 teams waren op tijd met het inleveren van de financiële rapportages;
  2. FIA is nog bezig met beoordeling van de ingeleverde rapportages.
Verder is het natuurlijk wel zo dat er eerder wat geruchten zijn verspreid over de budgetten:
  • [b]
  • Horner heeft eind 2022 gezegd dat hij verwacht dat minimaal 6 teams de budgetten zullen overschrijden vanwege de hoge brandstofprijzen en hoge kosten voor vervoer (lees: inflatie)[/b]
  • FIA heeft na afronding van de cost cap 2021 aangegeven dat het niet wederom zo lang mocht duren en ze hier voor de zomer een klap op willen geven.
Ik mag toch hopen dat Red Bull hier zelf niet bij zit, dan krijg je me toch een shitstorm :P
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
TinusXIII schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:41:
[...]
Ik mag toch hopen dat Red Bull hier zelf niet bij zit, dan krijg je me toch een shitstorm :P
:+
Stiekem hoop ik dat alle teams over de budgetlimiet zijn gegaan.. Dat zou wel een middelvinger zijn naar de FIA.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Inmiddels zijn er wat verbeterde foto's gekomen tussen de Ferrari van Leclerc met de badkuip en Sainz met de aflopende sidpods.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Technik-Upgrades-GP-Spanien-2023-169Gallery-f473288a-2006987.jpg
zijaanzicht tussen beide wagens
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Technik-Upgrades-GP-Spanien-2023-169Gallery-fc37237a-2006988.jpg
pijlen zijn alleen om aan te geven dat de onderkant van de sidepod, de floor fence en vloerranden ook gewijzigd zijn
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Technik-Upgrades-GP-Spanien-2023-169Gallery-218a7b92-2006989.jpg
pijlen vergelijken de nieuwe en oude sidepod, de nieuwe heeft een diepere uitsnede
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Technik-Upgrades-GP-Spanien-2023-169Gallery-68b464ef-2006990.jpg
het achterste gedeelte loopt strakker naar achteren
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Technik-Upgrades-GP-Spanien-2023-169Gallery-b154aa2-2006991.jpg
de strakkeren lijn van bovenaf gezien
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Technik-Upgrades-GP-Spanien-2023-169Gallery-a8722c06-2006992.jpg
de 'nieuwe' badkuip
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Technik-Upgrades-GP-Spanien-2023-169Gallery-2d203e41-2006993.jpg
zijkant met de nieuwe vloerranden en aangepaste sidepod
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Technik-Upgrades-GP-Spanien-2023-169Gallery-7cedaa8f-2006995.jpg
nieuwe achtervleugel hoort er ook bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chocoball schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:38:
Inmiddels zijn er wat verbeterde foto's gekomen tussen de Ferrari van Leclerc met de badkuip en Sainz met de aflopende sidpods.
[Afbeelding]
zijaanzicht tussen beide wagens
[Afbeelding]
pijlen zijn alleen om aan te geven dat de onderkant van de sidepod, de floor fence en vloerranden ook gewijzigd zijn
[Afbeelding]
pijlen vergelijken de nieuwe en oude sidepod, de nieuwe heeft een diepere uitsnede
[Afbeelding]
het achterste gedeelte loopt strakker naar achteren
[Afbeelding]
de strakkeren lijn van bovenaf gezien
[Afbeelding]
de 'nieuwe' badkuip
[Afbeelding]
zijkant met de nieuwe vloerranden en aangepaste sidepod
[Afbeelding]
nieuwe achtervleugel hoort er ook bij
Opvallend dat de bovenste vergelijkingen ook echt Sainz vs Leclerc zijn.

spoiler:
Leclerc reed vanaf FP2 ook met de nieuwe sidepods etc. Dus Leclerc vs Leclerc kon ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Opvallend dat de bovenste vergelijkingen ook echt Sainz vs Leclerc zijn.
Ik heb goed opgelet bij de nummers op de wagens maar klopt wat je zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Goed, ik kan niet zoveel, dus zit ik een beetje op YT te neuzen, kom ik het bovenstaande filmpje tegen...
Er valt mij iets op, zien jullie het ook?

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bullet NL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:53:
[YouTube: Lando Norris & George Russell making fun of Carlos Sainz bucket hat | BTS of driver arrivals]

Goed, ik kan niet zoveel, dus zit ik een beetje op YT te neuzen, kom ik het bovenstaande filmpje tegen...
Nee :?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Hintje.... Hoe de heren op komen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Bullet NL Nope, nog steeds niet...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:21
Dat Perez minder aandacht krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 20-09 00:41
Het is een leuk filmpje, maar weet ook niet waar je op doelt :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

* Illegal_Alien ziet niks bijzonders?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

* noo ziet ook niks bijzonders en denkt dat dit meer iets voor Randzaken is?

[ Voor 7% gewijzigd door noo op 08-06-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Verschil met Hamilton en de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:11
Dat er 19 op de wagen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Iedereen behalve Hamilton komt heel rustig aangelopen, deelt handtekeningen uit..... Hamiton komt met een eigen camerateam aan, loopt wederom afzonderlijk vanaf de driver parade terug.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Bullet NL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:37:
Iedereen behalve Hamilton komt heel rustig aangelopen, deelt handtekeningen uit..... Hamiton komt met een eigen camerateam aan, loopt wederom afzonderlijk vanaf de driver parade terug.
Het is maar waar je je druk om maakt? Wat boeit dat nou weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02:35
Bullet NL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:37:
Ik zou daar niet te zwaar aan tillen. Het is een compilatie van lukraak wat shots uit de aanloop naar de parade. Los daarvan heeft iedere coureur zo zijn eigen voorbereiding. De een vindt het ontstressend als iedereen je om handtekeningen en foto’s vraagt, de ander reageert alleen op kinderen, en weer een ander wil zo min mogelijk afleiding. Ik zie ze op die kar en daarvoor/daarna gewoon gezellig met elkaar omgaan?
Overigens stapt Alonso in de artsenauto ter afzondering. Is dat ook opvallend?

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 08-06-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Lewis wordt waarschijnlijk door Netflix of door die film crew van Brad gevolgd, hij is misschien bovengemiddeld ijdel maar dit is ook voor hem te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lekker boeiend.
Daarom hebben we daar ook een compleet randzaken topic voor :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:En zo zijn we wel weer klaar met Hamilton. }:|

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

AvK

Ready Set Go

DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:49:
[modbreak] En zo zijn we wel weer klaar met Hamilton. }:| [/]
Eens! :+

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
In de Formel Schmidt over de grand prix van Spanje kwam nog ter sprake wat de concurrentie nu precies kunnen met de beelden van de ondervloer van Red Bull.
  • Sinds de foto's in Monaco wordt In de paddock het grapje gemaakt dat de ondervloer van Red Bull Formule 1 is, die van Mercedes Formule 2 en die van Ferrari Formule 3. Wel is er beroering in de paddock hoeveel anders en complexer de ondervloer van Red Bull eruit ziet t.o.v. van de rest.
  • Mercedes (Andrew Shovlin) gaf aan als zij morgen de ondervloer van Red Bull onder hun wagen bevestigen zou deze niet hetzelfde doen als bij de Red Bull. Het namaken van de luchtstromen onder de wagen is te beperkt en dat is niet alleen vanwege de afstelling, de ophanging, het aerodynamische pakket maar misschien wel belangrijker begrijpen wat je doet.
  • Wel kunnen de concurrenten gaan vergelijken. Vorig jaar wist Perez in Monaco ook zijn wagen in de vangrail te parkeren. Door vorig jaar en dit jaar met elkaar te vergelijken kan men mogelijk zien waar de focus bij de ontwikkeling van de vloer lag, welke delen voor Red Bull belangrijk zijn geweest en welke conclusies er aan verbonden kunnen worden.
  • Teambaas Horner is in ieder geval niet onder de indruk. Vorig jaar al was de ondervloer van Red Bull ook al verder dan de rest en na een jaar is er niet veel veranderd. Daarnaast gaf hij aan dat over een aantal grand prix er een nieuwe ondervloer gaat komen.
  • Hoewel Günther Steiner geen ingenieur is denkt hij dat Red Bull weet wat ze doen en daarom gericht kijken wat er te verbeteren valt en daarom dus ook minder windtunneltijd nodig hebben. Andere teams zijn nog steeds zoekende en die tegen elke prijs meer neerwaartse druk zoeken maar niet stabiel krijgen (llees Ferrari).
  • Ferrari had in Barcelona naast nieuwe sidepods, ook nieuwe vloerranden, nieuwe Venturi kanalen en nieuwe floor fences die meer in de stijl van Red Bull zijn. Of er ook een nieuwe ondervloer onder de wagen zat is niet duidelijk. De ondervloer in Monaco was in ieder geval nog de oude die bij het vorige concept hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Chocoball schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:08:
In de Formel Schmidt over de grand prix van Spanje kwam nog ter sprake wat de concurrentie nu precies kunnen met de beelden van de ondervloer van Red Bull.
  • Sinds de foto's in Monaco wordt In de paddock het grapje gemaakt dat de ondervloer van Red Bull Formule 1 is, die van Mercedes Formule 2 en die van Ferrari Formule 3. Wel is er beroering in de paddock hoeveel anders en complexer de ondervloer van Red Bull eruit ziet t.o.v. van de rest.
Dan ben ik benieuwd wat ze maken van de vloer van de Williams in Spanje afgelopen weekend, euro karting series? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Steiner is geen ingenieur? ;)
Hij was toch echt de eerste CTO van RBR hoor, voordat Newey kwam. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:20:
Steiner is geen ingenieur? ;)
Hij was toch echt de eerste CTO van RBR hoor, voordat Newey kwam. :P
Het is zo gezegd in de video maar misschien wordt hier een ingenieur met als vakgebied aerodynamica bedoeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TinusXIII schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Dan ben ik benieuwd wat ze maken van de vloer van de Williams in Spanje afgelopen weekend, euro karting series? :+
Formule 10 :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Zal je net zien schrijf ik een leuk stukje komen ze met nog een video met interessante informatie.

Waarom de plank zo zwart is bij Red Bull is inmiddels ook duidelijk. Het is niet door contact met de grond maar hij wordt dus zwart geverfd. Zodoende kan het team zien of de plank op de juiste plekken afslijt en voor situaties zoals in Monaco dat de rest niet duidelijk kan zien wat er allemaal met de plank gebeurd. Andere teams doen dit ook en Alpine deed het eerst ook maar is hiermee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:48
Bullet NL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:53:
[YouTube: Lando Norris & George Russell making fun of Carlos Sainz bucket hat | BTS of driver arrivals]

Wat moet ik zien? Dat bepaalde coureurs in (eigen) mode kleding komen en anderen in team kleding? Dat sommige fans negeren en anderen niet? Dat laatste is zeer begrijpelijk als je bedenkt dat de coureurs bijna overal gevraagd worden naar hun handtekening of een foto. Ik zou ook gek worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03:40

sjaool

Every life should have 9 cats

Bullet NL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Hintje.... Hoe de heren op komen
Vergeet niet dat een camera maar een beperkt deel van het geheel laat zien. Dus dit soort filmpjes zegt niets over de populariteit van een coureur. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
TinusXIII schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Die was ook te zien nadat Albon de muur in ging bij bocht 1. Was een soort van 'base model' versie

edit: Tada
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9j5kf65OsOoKxOBK3Z46yEtCpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mG18Nj0lb255zR6aLXNcpLIf.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Holk op 09-06-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:16
Er is de laatste tijd alleen maar praat over sidepods en vloeren, maar zijn er eigenlijk ook nog ontwikkelingen aan de voor- en achtervleugel? Of is dat al redelijk uitgekristalliseerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
RonaldMcDonald schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:19:
Er is de laatste tijd alleen maar praat over sidepods en vloeren, maar zijn er eigenlijk ook nog ontwikkelingen aan de voor- en achtervleugel? Of is dat al redelijk uitgekristalliseerd?
Ik denk dat bij de vorige generatie auto's de voor- & achtervleugel en de bardgeboards vele malen belangrijker waren. Nu komt alle downforce uit de vloer en heeft de vorm van de sidepods ook een groot effect op de hoeveelheid drag / downforce die je aan de achterkant produceert.
De "grote" winsten zitten nu dus in de vloer & sidepods, en voorheen in de vleugels en sidepods.

En ontwikkeling aan de voorvleugel is denk ik zeer beperkt mogelijk, net zoals de achtervleugel. Enige ontwikkeling die je daar ziet is dat sommige teams een hele kleine winglet aan de binnenkant hebben geplaatst (Haas, Mercedes, AlphaTauri meen ik), maar grappig genoeg wijst die bij sommigen omhoog en bij anderen omlaag. En wat we aan de voorvleugel nog hebben gezien is die winglets waarmee de elementen bevestigd zitten. Mercedes had die vorig jaar in CotA? maar niet mee gereden uit angst voor protesten, naar dit jaar zijn de regels aangepast, maar Ferrari heeft het nu wel nieuw geïntroduceerd, maar Mercedes is er niet mee teruggekomen. Dus ook Mercedes vindt dat niet meer interessant klaarblijkelijk.
En dat de voorvleugel niet meer zo interessant is zien we ook aan het feit dat ze vroeger de voorvleugel zo laag mogelijk aan de grond plaatsen, zodat die zo veel mogelijk downforce genereerde, terwijl de voorvleugel nu ruim in de lucht hangt om zodanig zoveel mogelijk lucht onder de vloer te krijgen zodat die zijn werk goed kan doen.

En ontwikkeling aan de achtervleugel hebben we vorig jaar gezien met Aston Martin, en dat was meteen verboden per dit jaar. Denk dat aan de achterkant meer wordt ontwikkeld aan de beam-wing dan aan de daadwerkelijke achtervleugel. Omdat de beam wing veel meer samenwerkt met de luchtstroom over de auto (sidepods) en de luchtstroom uit de diffuser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 20:30
RobertMe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat bij de vorige generatie auto's de voor- & achtervleugel en de bardgeboards vele malen belangrijker waren. Nu komt alle downforce uit de vloer en heeft de vorm van de sidepods ook een groot effect op de hoeveelheid drag / downforce die je aan de achterkant produceert.
De "grote" winsten zitten nu dus in de vloer & sidepods, en voorheen in de vleugels en sidepods.
Jep, maar nog belangrijker is om de vloer in het juiste window te houden.
Te hoge rijhoogte en je hebt teveel verliezen en te weinig downforce.
Te laag en je krijgt porpoising met alle gevolgen vandien.

Het compromis lijkt te zijn om de vloer stabiel te houden door een goed afgestelde en werkende vering.
Daardoor houd je de vloer in een constant bereik met misschien niet maximale maar wel constante downforce

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-dark schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:09:
Het compromis lijkt te zijn om de vloer stabiel te houden door een goed afgestelde en werkende vering.
Daardoor houd je de vloer in een constant bereik met misschien niet maximale maar wel constante downforce
Jip, niet voor niks dat Red Bull al sinds dag één met deze generatie auto's een ophanging heeft die zwaar gericht is op anti-dive & anti-squat, ontworpen door Mr. Newey himself. En Mercedes heeft sinds Monaco ook een nieuwe ophanging met deze karakteristieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Horner over Rob Marshall die bij Red Bull vertrekt.
“We did a little thing for him at the last debrief. Usually when somebody leaves the team, we tell them to f**k off.
Lekkere toko :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chocoball schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:53:

[...]

Tsja, Mercedes dan waar je aan het eind van het seizoen in Abu Dhabi in het water wordt geflikkerd nadat ze je eerst vastgebonden op een steekkar door het paddock paraderen is wel "gezellig"?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Laatst online: 20-09 20:11

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

[...]

Mwah... Lijkt mij nogal erg Brits... Met een knipoog :P

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het zal wel stoerdoenerij zijn, RBR kiest er volgens mij bewust voor omzichzelf als medegenloze macho's op te stellen. Beetje stoer doen voor de buitenwereld en intimiderend naar de rest van het veld toe.

Al zit er vast een kern van waarheid in, ik neem aan dat je onmiddellijk van alle informatie wordt afgesloten als je aankondigt naar een ander team te gaan. Dan wordt verder werken al snel onmogelijk en kun zo iemand beter naar huis sturen om lekker wat te tuinieren ofzo.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 19:24
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:39:
[...]

Het zal wel stoerdoenerij zijn, RBR kiest er volgens mij bewust voor omzichzelf als medegenloze macho's op te stellen. Beetje stoer doen voor de buitenwereld en intimiderend naar de rest van het veld toe.

Al zit er vast een kern van waarheid in, ik neem aan dat je onmiddellijk van alle informatie wordt afgesloten als je aankondigt naar een ander team te gaan. Dan wordt verder werken al snel onmogelijk en kun zo iemand beter naar huis sturen om lekker wat te tuinieren ofzo.
Ik denk, net als SideSwipe, dat je die opmerking moet lezen met een droge Britse 'deadpan delivery'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03:40

sjaool

Every life should have 9 cats

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:39:
[...]

Alles wat Red Bull doet is tongue in cheek en de media gaat ermee aan de haal met dit soort discussies als resultaat. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
SideSwipe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Mwah... Lijkt mij nogal erg Brits... Met een knipoog :P
Zo lees ik het ook :)

[ Voor 11% gewijzigd door Chocoball op 09-06-2023 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeverSettle
RobertMe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Tsja, Mercedes dan waar je aan het eind van het seizoen in Abu Dhabi in het water wordt geflikkerd nadat ze je eerst vastgebonden op een steekkar door het paddock paraderen is wel "gezellig"?
Het is een traditie, werknemers die naar een andere team gaan worden vastgebonden en naar het andere team overgedragen. Bij Nyck was dat ook zo, eerst in het water gegooid worden en vervolgens vastgebonden naar AlphaTauri :P

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FyLyRWTWwAEqHYQ?format=png&name=large

2023 heatmap tot nu toe

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Laatst online: 20-09 20:19
Leclerc en positie 10 winnen!

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij kun je er de racecraft van HUL en BOT uit aflezen: ze komen wel hoger, maar uiteindelijk heeft de auto niet meer in zich. En andersom de pech of gebrek aan racecraft van PER en LEC. De auto brengt ze wel hoog, maar op de een of andere manier komen ze toch ook vaak achterin voor. Iets wat je bij ALO, SAI en HAM niet zo ziet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Maasluip schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:00:
Volgens mij kun je er de racecraft van HUL en BOT uit aflezen: ze komen wel hoger, maar uiteindelijk heeft de auto niet meer in zich. En andersom de pech of gebrek aan racecraft van PER en LEC. De auto brengt ze wel hoog, maar op de een of andere manier komen ze toch ook vaak achterin voor. Iets wat je bij ALO, SAI en HAM niet zo ziet.
Ik denk dat je Leclerc te snel beoordeeld, hij heeft aardig wat pech gehad tot nu toe. Huidige vorm van Ferrari helpt ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeverSettle schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:26:
[...]

Het is een traditie, werknemers die naar een andere team gaan worden vastgebonden en naar het andere team overgedragen. Bij Nyck was dat ook zo, eerst in het water gegooid worden en vervolgens vastgebonden naar AlphaTauri :P
Exact, en bij Red Bull is die traditie dat Horner even fuck off roep. Dan heb ik liever dat laatste dan dat ik ongevraagd in het water wordt gegooid en wordt vastgebonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Chocoball schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:32:
Zal je net zien schrijf ik een leuk stukje komen ze met nog een video met interessante informatie.

Waarom de plank zo zwart is bij Red Bull is inmiddels ook duidelijk. Het is niet door contact met de grond maar hij wordt dus zwart geverfd. Zodoende kan het team zien of de plank op de juiste plekken afslijt en voor situaties zoals in Monaco dat de rest niet duidelijk kan zien wat er allemaal met de plank gebeurd. Andere teams doen dit ook en Alpine deed het eerst ook maar is hiermee gestopt.
Horner zegt natuurlijk wel dat het hem niet zoveel interesseert dat ze de vloer hebben gezien, maar dat is ook meer voor de bühne. "It’s very rude to look up people’s skirts"

Ik vraag me af waarom ze niet zoiets verzinnen voor de vloer. Het zal niet veel helpen, maar lijkt me toch lastig om diepte te kunnen inschatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mL2JPYd-qZ1QyPGtTEVsST7Mk3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmEvSmGHAJhsAJJkdVDOBhBi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
werphengel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:55:
Ik vraag me af waarom ze niet zoiets verzinnen voor de vloer. Het zal niet veel helpen, maar lijkt me toch lastig om diepte te kunnen inschatten.
Gewicht is nu al een issue. Elke gram telt en vooral: je moet een bepaalde ruwheid hebben en door dergelijke structuren aan te brengen heb je verschillende ruwheden en brengt wervelstoring mee en is nadelig voor je flow.

Daarom dat inlaatkelken bijvoorbeeld ongelofelijk ruk eruit zien maar die ruwheid is enorm belangrijk zodat de lucht niet kleeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2023 19:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
F1 Inside story van de kwalificatie in Monaco.

INSIDE STORY: The Greatest Qualifying Ever? | 2023 Monaco Grand Prix

alleen te zien met een klik op YoutTube want FOM

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Kleine rectificatie van mijn zijde. De difffuser van Red Bull in Barcelona zou eerder geinsprireerd zijn door het ontwerp van Ferrari maar dat is niet het geval. In de FIA documentatie stond eerder:
A small increase in local load towards the trailing edge of the diffuser profile in the upper corners has been extracted with a more curved profile, taking inspiration from competitor designs,
Vervolgens deelde ik een artikel van The Race die stelde dat de inspriatie bij Ferrari vandaan kwam. Echter navraag bij Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull, leert dat de inspiratie bij Williams vandaan kwam die het aan de start van 2022 had. Red Bull had al eerder met het idee geflirt maar gaf het niet het resultaat wat men zocht. Nu blijkbaar wel en valt het onder alle kleine beetjes helpen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-3.motorsport.com/images/mgl/YKEOzkz0/s1000/red-bull-rb19-diffuser-corner-1.webp

https://www.motorsport.co...red-by-williams/10480989/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
knip

[ Voor 98% gewijzigd door Amos_x op 13-06-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maasluip schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:00:
Hulkenberg heeft ook een paar mooie kwalificaties gehad. :)
Maar Haas lijkt net zoals Ferrari, erg zwak te zijn met bandenmanagement en levensduur. Daar heeft Leclerc dan ook last van, buiten natuurlijk Ferrari die Ferrari dingen doet. Perez, tja hij heeft denk ik niet echt een excuus met die RB19. Desnoods laat hij de auto wat minder scherp afstellen. Echt bedreigt gaat hij niet worden. Misschien Alonso ja, maar voor de rest denk ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Hulkenberg heeft ook een paar mooie kwalificaties gehad. :)
Maar Haas lijkt net zoals Ferrari, erg zwak te zijn met bandenmanagement en levensduur. Daar heeft Leclerc dan ook last van, buiten natuurlijk Ferrari die Ferrari dingen doet. Perez, tja hij heeft denk ik niet echt een excuus met die RB19. Desnoods laat hij de auto wat minder scherp afstellen. Echt bedreigt gaat hij niet worden. Misschien Alonso ja, maar voor de rest denk ik niet.
Aston Martin lag in het downforce gevraagde Barcelona achter Mercedes en Ferrari. Mercedes was op eigen kracht daar 2e kracht. Ferrari is snel over 1 ronde op de zaterdag maar dat wordt gemaskeerd door nieuwe zachte banden. Op de zondag weet men bij Ferrari niet wat na 2 ronden gaat gebeuren. Zodra de temperatuur of windrichting verandert werkt de afstelling van zaterdag niet meer goed. Ook gedraagt de wagen zich anders met 10 of met 110 kilogram brandstof aan boord.

Ook in de bochten verliest Ferrari meer neerwaartse druk dan de anderen. Ferrari is tegen elke prijs op zoek naar meer neerwaartse druk maar krijgt geen constentie in haar pakket. In Maranello geeft de aerodynamica afdeling de schuld aan de chassis afdeling en omgekeerd. Kijk je terug in de historie wanneer de aerodynamische problemen voor Ferrari begonnen dan begint het bij de grand prix van Frankrijk in 2022.

Haas blijft overigens nog op de inwash sidepods en wacht af hoe het Ferrari concept zich ontwikkelt voordat ze overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
Chocoball schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:56:
Kleine rectificatie van mijn zijde. De difffuser van Red Bull in Barcelona zou eerder geinsprireerd zijn door het ontwerp van Ferrari maar dat is niet het geval. In de FIA docuemntatie stond namelijk:

[...]

Vervolgens deelde ik een artikel van The Race die stelde dat de inspriatie bij Ferrari vandaan kwam. Echter navraag bij Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull, leert dat de inspiratie bij Williams vandaan kwam die het aan de start van 2022 had. Red Bull had al eerder met het idee geflirt maar gaf het niet het resultaat wat men zocht. Nu blijkbaar wel en valt het onder alle kleine beetjes helpen.

[Afbeelding]

https://www.motorsport.co...red-by-williams/10480989/
Ofwel "de discussie" die wij een tijdje terug hadden klopte niet eens, Williams was dus het voorbeeld :P
Toch mooie dat de kleinere teams nog steeds met goeie ideeën komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
NeverSettle schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:03:
[...]

Ofwel "de discussie" die wij een tijdje terug hadden klopte niet eens, Williams was dus het voorbeeld :P
Toch mooie dat de kleinere teams nog steeds met goeie ideeën komen.
Ja, dat was een heftige discussie ;)

Een foto van Ferrari of Mercedes die het ook hebben zegt dus niet veel, het idee was al veel ouder. Dit is vergelijkbaars zoals de dubbele t-tray die vorig jaar van Aston Martin vandaan kwam of de later verboden achtervleugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 16:05

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Stad in Frankrijk? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Tijd voor v5.0 ondertussen of waar zijn we gebleven?

Wat zal het zijn, kleurtje in zijn haar en snor?

[ Voor 12% gewijzigd door Gekkenhuis op 12-06-2023 15:04 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Formule 1 is de enige race serie die nog met bandenwarmers werkt. Vanaf 2024 wil de FIA bandenwarmers verbieden en Pirelli is optimistisch in de vertaling en samenvatting.
  • Mercedes en Ferrari deden na de grand prix van Spanje mee aan een Pirelli bandentest en na de grand van Groot-Brittanië volgt de laatste bandentest. Dan heeft Pirelli er 20 testdagen op zitten waarbij banden zonder bandenwarmers getest zijn met als doel meer duurzaamheid en kostenreductie.
  • Zonder bandenwarmers besparen teams per seizoen ongeveer 600.000 euro aan vrachtkosten en elke 3 jaar een investering van 500.000 euro aan nieuwe bandenwarmers. De elektriciteitskosten voor de bandenwarmers zullen naar 0 (nul) zakken. Het verlagen van de temperatuur heeft de energievraag met 40% doen zakken in vergelijking met 2019.
  • Pirelli is al in 2022 gestart met de 2024 banden waarbij de focus lag op de constructie van de band en de uitdaging dat de banden een veel breder werkvenster moeten hebben. Pirelli blijft vasthouden aan de huidige typen C1 t/m C5. De eerste testen bestonden uit banden met het nieuwe karkas met de oude rubbersamenstelling erop. Daarna werd steeds de temperatuur van de bandenwarmers verlaagd, momenteel mogen de droogweerbanden 2 uur lang op 70 graden voorverwarmd worden.
  • Dit seizoen werd het serieuzer met testdagen in Paul Ricard, Jerez en Bahrein. Daarbij werd gekeken hoe lang het duurt voordat de banden op bedrijfstemperatuur waren wannneer ze koud de garage uitkwamen. Op de 3 verschillende circuits lag de temperatuur van het asfalt steeds tussen de 20 en 45 graden.
  • Als referentie werd de C3 band gebruikt en werd de constructie van de band steeds op basis van de ervaringen aangepast. Na Bahrein gingen de duimen omhoog, na de 4e bocht waren de banden na een koude start op bedrijfstermperatuur. Wel was de rondetijd een seconde langzamer dan met opgewarmde banden maar acceptabel volgens de specificaties van de FIA.
  • Het zou een veiligheidsrisico zijn geworden als de banden te traag op temperatuur zouden komen na een pit stop. Naast dat een snelle opwarming van de bandentemperatuur onderdeel was van de specificatie gold dat ook voor de stabiliteit van de band. Door het wegrijden met lage bandendruk mocht er geen structurele schade of latere breuken door vermoeidheid ontstaan.
  • Zonder bandenwarmer is de startdruk 18 PSI met bandenwarmer 23 PSI. Onder het rijden stijgt de druk tot 24,5 - 25 PSI. Hoe groter de delta hoe meer het karkas van de band belast wordt.
  • In Barcelona en Silverstone wordt vooral het opwarmen tijdens koele middagtemperaturen getest. In vergelijking met Bahrein hebben Barcelona en SIlverstone ook snelle bochen wat zeker zal helpen om de banden snel op termperatuur te krijgen.
  • Pirelli ziet geen problemen en heeft het de doelen van de droogweerbanden behaald. De regenbanden zijn inmiddels al zonder bandenwarmers. Het is nu aan de FIA, Formule 1 en de teams een beslissing te nemen op basis van de data van Pirelli. Wel wordt er veel weerstand van de coureurs verwacht, zij moeten straks hun opwarmstrategie wijzigen. Ook de strategen zullen hun plannen moeten gaan wijzigen want zonder bandenwarmers is een undercut niet meer mogelijk.
https://www.auto-motor-un...erbot-2024-pirelli-tests/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Laatst online: 20-09 20:19
Chocoball schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:33:
Formule 1 is de enige race serie die nog met bandenwarmers werkt. Vanaf 2024 wil de FIA bandenwarmers verbieden en Pirelli is optimistisch in de vertaling en samenvatting.
  • Mercedes en Ferrari deden na de grand prix van Spanje mee aan een Pirelli bandentest en na de grand van Groot-Brittanië volgt de laatste bandentest. Dan heeft Pirelli er 20 testdagen op zitten waarbij banden zonder bandenwarmers getest zijn met als doel meer duurzaamheid en kostenreductie.
  • Zonder bandenwarmers besparen teams per seizoen ongeveer 600.000 euro aan vrachtkosten en elke 3 jaar een investering van 500.000 euro aan nieuwe bandenwarmers. De elektriciteitskosten voor de bandenwarmers zullen naar 0 (nul) zakken. Het verlagen van de temperatuur heeft de energievraag met 40% doen zakken in vergelijking met 2019.
  • Pirelli is al in 2022 gestart met de 2024 banden waarbij de focus lag op de constructie van de band en de uitdaging dat de banden een veel breder werkvenster moeten hebben. Pirelli blijft vasthouden aan de huidige typen C1 t/m C5. De eerste testen bestonden uit banden met het nieuwe karkas met de oude rubbersamenstelling erop. Daarna werd steeds de temperatuur van de bandenwarmers verlaagd, momenteel mogen de droog weer banden 2 uur lang op 70 graden voorverwarmd worden.
  • Dit seizoen werd het serieuzer met testdagen in Paul Ricard, Jerez en Bahrein. Daarbij werd gekeken hoe lang het duurt voordat de banden op bedrijfstemperatuur waren wannneer ze koud de garage uitkwamen. Op de 3 verschillende circuits lag de temperatuur van het asfalt steeds tussen de 20 en 45 graden.
  • Als referentie werd de C3 band gebruikt en werd de constructie van de band steeds op basis van de ervaringen aangepast. Na Bahrein gingen de duimen omhoog, na de 4e bocht waren de banden na een koude start op bedrijfstermperatuur. Wel was de rondetijd een seconde langzamer dan met opgewarmde banden maar acceptabel volgens de specificaties van de FIA.
  • Het zou een veiligheidsrisico zijn geworden als de banden te traag op temperatuur zouden komen na een pit stop. Naast dat een snelle opwarming van de bandentemperatuur onderdeel was van de specificatie gold dat ook voor de stabiliteit van de band. Door het wegrijden met lage bandendruk mocht er geen structurele schade of latere breuken door vermoeidheid ontstaan.
  • Zonder bandenwarmer is de startdruk 18 PSI met bandenwarmer 23 PSI. Onder het rijden stijgt de druk tot 24,5 - 25 PSI. Hoe groter de delta hoe meer het karkas van de band belast wordt.
  • In Barcelona en Silverstone wordt vooral het opwarmen tijdens koele middagtemperaturen getest. In vergelijking met Bahrein hebben Barcelona en SIlverstone ook snelle bochen wat zeker zal helpen om de banden snel op termperatuur te krijgen.
  • Pirelli ziet geen problemen en heeft het de doelen van de droog weer banden behaald. De regenbanden zijn inmiddels al zonder bandenwarmers. Het is nu aan de FIA, Formule 1 en de teams een beslissing te nemen op basis van de data van Pirelli. Wel wordt er veel weerstand van de coureurs verwacht, zij moeten straks hun opwarmstrategie wijzigen. Ook de strategen zullen hun plannen moeten gaan wijzigen want zonder bandenwarmers is een undercut niet meer mogelijk.
Toevoeging voor degenen die minder bekend zijn met PSI (zoals ik):
PSI - Bar
18 - 1.24
23 - 1.59
25 - 1.72

(Ik wist dat de bandendruk laag lag, maar zo laag... :o)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

• Pirelli is al in 2022 gestart met de 2024 banden waarbij de focus lag op de constructie van de band en de uitdaging dat de banden een veel breder werkvenster moeten hebben. Pirelli blijft vasthouden aan de huidige typen C1 t/m C5. De eerste testen bestonden uit banden met het nieuwe karkas met de oude rubbersamenstelling erop. Daarna werd steeds de temperatuur van de bandenwarmers verlaagd, momenteel mogen de droogweerbanden 2 uur lang op 70 graden voorverwarmd worden.
  • Pirelli ziet geen problemen en heeft het de doelen van de droogweerbanden behaald. De regenbanden zijn inmiddels al zonder bandenwarmers. Het is nu aan de FIA, Formule 1 en de teams een beslissing te nemen op basis van de data van Pirelli. Wel wordt er veel weerstand van de coureurs verwacht, zij moeten straks hun opwarmstrategie wijzigen. Ook de strategen zullen hun plannen moeten gaan wijzigen want zonder bandenwarmers is een undercut niet meer mogelijk.
Toch vind ik het ergens ook wel weer jammer dat ze zoveel tijd verliezen met opwarmen van de banden. Want nu kun je de pits uitkomen en meteen in de aanval of verdedigen voor positie. Dat gaat dan totaal niet meer. Dan moet je dus 5 seconden ervoor komen en dan nog hopen dat het voldoende is.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:22
Martinspire schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 01:59:
[...]

Toch vind ik het ergens ook wel weer jammer dat ze zoveel tijd verliezen met opwarmen van de banden. Want nu kun je de pits uitkomen en meteen in de aanval of verdedigen voor positie. Dat gaat dan totaal niet meer. Dan moet je dus 5 seconden ervoor komen en dan nog hopen dat het voldoende is.
Het is voor iedere coureur gelijk. Het maakt het juist interessanter. Welke coureur krijgt de banden het snelst en veilig op temperatuur? Risico door een pitstop of door op oudere banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 20-09 00:41
Playa del C. schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 05:26:
[...]

Het is voor iedere coureur gelijk. Het maakt het juist interessanter. Welke coureur krijgt de banden het snelst en veilig op temperatuur? Risico door een pitstop of door op oudere banden?
Bijkomende consequentie is dat je meer tijd gaat verliezen met een pitstop, wat van invloed zal zijn op de strategieën.

Maar vind het al met al niet zo'n punt. Dacht dat het veel langer dan 4 bochten zou duren dat de banden op temperatuur waren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:22
alexbl69 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:46:
[...]

Bijkomende consequentie is dat je meer tijd gaat verliezen met een pitstop, wat van invloed zal zijn op de strategieën.

Maar vind het al met al niet zo'n punt. Dacht dat het veel langer dan 4 bochten zou duren dat de banden op temperatuur waren.
Klopt, het is niet echt een issue. Het bespaart wel veel.

Persoonlijk vind en vond ik de bandenwarmers niet passen bij een stoere topsport. Het gaat er niet om dat alle auto's perfect rijden in een race. Het gaat erom dat men om alle obstakels heen werkt en om zo goed mogelijk t.o.v. een ander te presteren. Een race. Je kunt zelfs een Grand Prix op een ijsvlakte organiseren. Of op de maan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Playa del C. schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Klopt, het is niet echt een issue. Het bespaart wel veel.

Persoonlijk vind en vond ik de bandenwarmers niet passen bij een stoere topsport. Het gaat er niet om dat alle auto's perfect rijden in een race. Het gaat erom dat men om alle obstakels heen werkt en om zo goed mogelijk t.o.v. een ander te presteren. Een race. Je kunt zelfs een Grand Prix op een ijsvlakte organiseren. Of op de maan.
Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.1twente.nl/Images/_imageSlider/2821611/Paaltjes-fietspad-Twekkelerweg-F35-Vereijken_Chris.png _/-\o_ of kijken of maldonado of mazepin terug kan komen :+

ik weet, mazepin kan niet terug komen

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 13-06-2023 09:12 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 20:00
Geen C0 meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:49
Opvallend, als je dit zo ziet lijkt het erop dat de Alfa Romeo de slechtste auto is. Sargeant staat daar dan wel onder, maar die presteert flink minder dan zijn teamgenoot terwijl Bottas en Zhou redelijk gelijk presteren.

Ook laat dit goed zien dat Stroll en De Vries behoorlijk slecht presteren :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 16:53
Die heatmap is idd wel een interessante, maar ook wel een gevaarlijke om conclusies uit te trekken.

De Alfa coureurs lijken aardig aan elkaar gewaagd, of rijden ze beide op het max van de auto? Ik denk een combinatie van beide. Zhou valt mij eigenlijk helemaal niet tegen, stabiele rijder wel.

De Vries zou veel dichter op Tsunoda moeten staan. Zijn rookie status is eigenlijk geen excuus gezien zijn ervaring in andere klasses, maar ook in de F1. Al is ook Tsunoda lang niet slecht naar mijn mening.

Stroll en Alonso vallen wel op. De auto gaat in de handen van Alonso als een kogel, Stroll komt echter lastig in de buurt. Dat terwijl hij ook Vettel en Perez als teamgenoten heeft gehad en er toen een stuk dichter bij zat. Vettel en Perez weten toch ook wel heel aardig hoe ze een auto moeten rondsturen.
Ik vermoed dat de Aston Martin Lance Stroll niet zo lekker ligt.

De McLaren coureurs zijn volgens de heatmap aardig aan elkaar gewaagd, al staat Piastri wel voor Norris. Ik vermoed dat Norris wat meer pech heeft gehad met zijn auto? Piastri doet het als rookie in elk geval niet slecht.

Verschil tussen Albon en Sergeant is aanzienlijk. De auto werkt niet mee, maar Albon weet daar toch wel goed mee om te gaan. Sowieso denk ik dat Albon wel wat beter is dan velen denken, maar dat hij te vroeg in het diepe is gegooid bij Red Bull en dat label nog steeds aan hem hangt. Een ervaren rot mogen we hem inmiddels misschien ook wel noemen.
En Sergeant, tsja.... heb er niet zo'n hoge pet van op. Zijn prestaties in voorgaande raceklasses waren ook niet denderend. Denk niet dat we hem lang gaan zien in de F1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
B-Real schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:49:
Stroll en Alonso vallen wel op. De auto gaat in de handen van Alonso als een kogel, Stroll komt echter lastig in de buurt. Dat terwijl hij ook Vettel en Perez als teamgenoten heeft gehad en er toen een stuk dichter bij zat. Vettel en Perez weten toch ook wel heel aardig hoe ze een auto moeten rondsturen.
Ik vermoed dat de Aston Martin Lance Stroll niet zo lekker ligt.
Perez heeft zijn dagen, maar ook voldoende dagen dat het niet wil. Dus tsja, matchte Stoll Perez op zijn goede of op zijn slechte dagen?
De McLaren coureurs zijn volgens de heatmap aardig aan elkaar gewaagd, al staat Piastri wel voor Norris. Ik vermoed dat Norris wat meer pech heeft gehad met zijn auto? Piastri doet het als rookie in elk geval niet slecht.
Twee keer een "first" lap pitstop (Miami & Spanje, en in Jeddah frontwing damage, twijfel alleen over stop) helpt natuurlijk ook niet echt mee v.w.b. de statistiek wat dit plaatje laat zien. Immers gaat het plaatje niet over snelheid maar over positie in de race. Met een first lap pitstop rijdt je meteen ronden lang (/hele race) op plek ~20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Staat niet expliciet in het artikel benoemd. De C0 band van dit seizoen, is de niet geliefde C1 band van vorig seizoen en Pirelli is dit seizoen met een nieuwe C1 gekomen. Ik denk dat de C0 band alleen nog 'just in case' is want bij geen enkele race tot nu toe is de C0 band ingezet en zelfs niet voor Silverstone. Verder denk ik dat 6 typen droogweerbanden teveel van het goede is en dat uit kostenbeparing 5 verschillende typen genoeg moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:17
himlims_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding] _/-\o_ of kijken of maldonado of mazepin terug kan komen :+

ik weet, mazepin kan niet terug komen
Bekende foto ;)
(Fiets er iedere dag langs)

Hoezo zou Mazepin niet terug kunnen komen eigenlijk? Russen mogen best meedoen met de FIA, ze moeten alleen dan onder neutrale vlag meedoen (of andere licentie, zowel Kyvat die onder Italiaanse licentie nu rijdt).

[ Voor 20% gewijzigd door Ryur op 13-06-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ryur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Bekende foto ;)
(Fiets er iedere dag langs)

Hoezo zou Mazepin niet terug kunnen komen eigenlijk? Russen mogen best meedoen met de FIA, ze moeten alleen dan onder neutrale vlag meedoen (of andere licentie, zowel Kyvat die onder Italiaanse licentie nu rijdt).
Kvyat was al een bijzonder geval, want die had volgens mij al een dubbele nationaliteit, dat is vermoed ik bij Mazepin niet het geval?
En v.w.b. Mazepin was laatst nog op het nieuws dat hij niet naar Engeland mag rijzen en daardoor bij geen team terecht kan. Tenzij die naar een team in Italië of Zwitserland gaat. Maar Ferrari, AlphaTauri en Sauber / Alfa Romeo / Audi zullen ook niet op hem staan te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:17
RobertMe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:53:
[...]

Kvyat was al een bijzonder geval, want die had volgens mij al een dubbele nationaliteit, dat is vermoed ik bij Mazepin niet het geval?
En v.w.b. Mazepin was laatst nog op het nieuws dat hij niet naar Engeland mag rijzen en daardoor bij geen team terecht kan. Tenzij die naar een team in Italië of Zwitserland gaat. Maar Ferrari, AlphaTauri en Sauber / Alfa Romeo / Audi zullen ook niet op hem staan te wachten.
Je hoeft niet perse dubbele nationaliteit te hebben om onder een andere licentie te rijden.
De licentiehouder van het land moet je willen aannemen.
Voorbeeld Robert Doornbos, heeft alleen NL nationaliteit, reed toch onder Monegask licentie.

En Kyvat heeft volgens mij officieel alleen Russische nationaliteit. Maar doet veel voor Italië gezien hij daar al zijn hele leven woont.

Was van Mazepin vergeten, dat hij nog extra gebanned is door zijn vader's relatie met Putin. Je hebt gelijk! Mazepin is echt een lastig geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Ryur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:46:
[...]
Op hem en zijn vader Dmitry Mazepin gelden sancties en hij heeft een inreisverbod voor het VK. Ik kan niet uit het arikel opmaken of je dan niet onder een andere nationaliteit of neutrale vlag mag deelnemen.

https://www.bbc.com/sport/formula1/65847404

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Chocoball schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Op hem en zijn vader Dmitry Mazepin gelden sancties en hij heeft een inreisverbod voor het VK. Ik kan niet uit het arikel opmaken of je dan niet onder een andere nationaliteit of neutrale vlag mag deelnemen.

https://www.bbc.com/sport/formula1/65847404
Onder neutrale vlag of andere nationaliteit deelnemen is toegestaan.
Alleen is in dit geval Nikita ook onderworpen aan persoonlijke sancties waardoor hij bij de race in Silverstone niet welkom is. Hij komt het land niet in.

2e reden is dat hij een echte pay driver is. En zijn bronnen van inkomsten en sponsors zijn onderworpen aan de sanctie regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
D-dark schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:41:
[...]

Onder neutrale vlag of andere nationaliteit deelnemen is toegestaan.
Alleen is in dit geval Nikita ook onderworpen aan persoonlijke sancties waardoor hij bij de race in Silverstone niet welkom is. Hij komt het land niet in.

2e reden is dat hij een echte pay driver is. En zijn bronnen van inkomsten en sponsors zijn onderworpen aan de sanctie regeling.
#3 er zijn betere drivers

Acties:
  • +1 Henk 'm!
#4, Haas is tot de conclusie gekomen dat je meer aan oude drivers hebt (Aston Martin ook trouwens :p).

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• D-dark
En voor wat luchtiger nieuws.
Jeremy Clarkson heeft woord gehouden en bier uitgedeeld

Afbeeldingslocatie: https://cdn-1.motorsport.com/images/amp/YXRkWVQ0/s1200/jeremy-clarkson-jeremy-clarkso.webp

Wat meer context @RobertMe

In de serie Grand Tour gaf hij aan welke teams hij steunt als supporter en in het bijzonder Alpine.
De laatste omdat hij vlak om de hoek van de fabriek van het team woont.

Halverwege de grand prix van Monaco een tweet dat hij het team op een 'Pint' zou trakteren mochten ze op het podium komen. En Ocon stond op het podium

[ Voor 47% gewijzigd door D-dark op 13-06-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-dark schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:15:
En voor wat luchtiger nieuws.
Jeremy Clarkson heeft woord gehouden en bier uitgedeeld

[Afbeelding]
Context? Wat had hij geroepen? Ken die twee boeren wel :+, maar staat me niks bij van iets dat Clarkson (in de serie?) geroepen zou hebben over Alpine (en een podium neem ik aan?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Context? Wat had hij geroepen? Ken die twee boeren wel :+, maar staat me niks bij van iets dat Clarkson (in de serie?) geroepen zou hebben over Alpine (en een podium neem ik aan?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:39
werphengel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:55:
[...]

Horner zegt natuurlijk wel dat het hem niet zoveel interesseert dat ze de vloer hebben gezien, maar dat is ook meer voor de bühne. "It’s very rude to look up people’s skirts"

[Afbeelding]
Zoiets vroeg ik me ook af. Maar ik zou juist verwachten dat ze de onderkant van de vloer zouden spuiten met licht absorberende verf ofzo.
Succes met alle camera's die je erop zet dan

Voorbeeld (Musou Black) :
Afbeeldingslocatie: https://smartcdn.gprod.postmedia.digital/driving/wp-content/uploads/2020/12/Screen-Shot-2020-12-23-at-12.26.12-PM.png?quality=90&strip=all&w=375&h=211&sig=ASliaRYiB5M7M2bW1bKr2w

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1 ... 37 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics