[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 80 Laatste
Acties:
  • 900.954 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:24

d0s

sssst

Ouch.. Stroll.

Ik denk dat Lawrence zo'n goede auto wil bouwen waarin zelfs Stroll nog WDC kan worden. Maar dan zul je er geen ALO meer moeten hebben zitten. Wat een dilemma en reality check moet dat zijn voor papa Stroll.

Wie is er nou echt langzamer dan Stroll? Ik denk oprecht dat het er van de huidige grid echt niet veel zijn. Latifi maar terughalen O-)

[ Voor 35% gewijzigd door d0s op 30-05-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 08:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Ai, red bull is zn engineer kwijt per einde van het seizoen

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:37
Toch nog koppen gerold na die saga met het cateringbudget van vorig jaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Laatst online: 20-09 08:29

DirtyBird

Praktiserend denker

doomtech schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:35:
[...]

Toch nog koppen gerold na die saga met het cateringbudget van vorig jaar…
Hoe bedoel je? Dat heeft toch niks met elkaar te maken?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
d0s schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:30:
Ouch.. Stroll.

Ik denk dat Lawrence zo'n goede auto wil bouwen waarin zelfs Stroll nog WDC kan worden. Maar dan zul je er geen ALO meer moeten hebben zitten. Wat een dilemma en reality check moet dat zijn voor papa Stroll.

Wie is er nou echt langzamer dan Stroll? Ik denk oprecht dat het er van de huidige grid echt niet veel zijn. Latifi maar terughalen O-)
Nick natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:17
Chocoball schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:34:
Chief Engineering Officer en Red Bull veteraan (sinds 2006) Rob Marshall wordt technical director bij McLaren.
[Twitter]
[Afbeelding]
Zo dat is nog wel wat :/

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:21
himlims_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:15:
[Afbeelding]

gaat dit nog iets betekenen voor toekomstige ontwikkeling bij andere teams dan rbl?
Nee, hier kun je weinig mee. Het is onderdeel van het totale pakket van aerodynamica en is niet zo maar te kopiëren.

Daarnaast zijn de vloeren in de paddock ook al regelmatig te zien geweest.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ALO naar RB en PER naar AM >:)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

Bloodclot

Jawier!

RBR komt met een update(s) voor de auto, ben benieuwd!

https://www.gpblog.com/en...to-try-something-new.html

spoiler:
Zero Sidepots-design die de auto een halve seconde sneller maakt

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:48
We gaan weer racen en de weersvoorspelling zegt ook iets over regen [F1 2023] Race 8 GP van Spanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
(jarig!)
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:29:
[...]

Nee, hier kun je weinig mee. Het is onderdeel van het totale pakket van aerodynamica en is niet zo maar te kopiëren.

Daar heb ik toch beetje mijn twijfels bij. De vloer is zo'n beetje het best bewaarde geheim van het ontwerp. En kan me ook niet herinneren dat er veel foto's van de vloer van Red Bull zijn verschenen

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:48
Chocoball schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:34:
Chief Engineering Officer en Red Bull veteraan (sinds 2006) Rob Marshall wordt technical director bij McLaren.
[Twitter]
[Afbeelding]
Begint volgend seizoen, hij kan dus de RBR kennis pas voor de 2025 auto gebruiken of misschien (kleine) updates voor de 2024 auto's toepassen. Ben wel benieuwd hoe het uitpakt voor McLaren. James Keys deed het destijds bij Scuderia Toro Rosso goed, maar viel toch tegen bij McLaren. Ben benieuwd waar het aan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:29:
[...]

In de paddock draaien de monteurs de vloer om, ze laten alleen de bovenkant zien. Zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://media.gettyimages.com/id/1249927633/photo/f1-grand-prix-of-australia-previews.webp?s=612x612&w=gi&k=20&c=fh14RGymVn-ZuFlB_-jtzjon39T1gR2DaVC3wUtFjb4=

[ Voor 1% gewijzigd door NeverSettle op 31-05-2023 18:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DirtyBird schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:37:
Hoe bedoel je? Dat heeft toch niks met elkaar te maken?
Hij is aan het bodyshamen. Net als geheel FB en Twitter...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:21
Kenhas schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Daar heb ik toch beetje mijn twijfels bij. De vloer is zo'n beetje het best bewaarde geheim van het ontwerp. En kan me ook niet herinneren dat er veel foto's van de vloer van Red Bull zijn verschenen
Lees de verschillende berichten of kijk een paar video's hierover (nee, ik ga ze niet voor je googlen). Het wordt zowel ge-up als ge-downplayed.

Tuurlijk haal je er wat informatie uit, maar als je bijvoorbeeld ziet dat er op bepaalde punten skids zitten, is dat alsnog niet 1-op-1 te kopiëren naar je eigen auto.

Daarnaast heeft ieder team fotograven in dienst die echt wel weten waar ze moeten staan in het paddock om de nitty gritty details van elke auto te fotograferen.

Enige wat je er echt uit kunt hale is dat de onderkant van de Red Bull veel ingewikkelder in elkaar zit dat die van Mercedes en Ferrari. Wat dus verklaard waarom schade aan de vloer bij RB een heel grote impact heeft op de performance van de auto, zoals in (geloof ik) Silverstone vorig jaar bij Max.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik bekijk dat artikel, maar wat lees ik nou eigenlijk? Alsof ze Chat GPT 1.500 tekens laten schrijven voor wat in essentie "Marko: we komen met iets nieuws" is. Wat zijn moderne F1 sites toch een hoop crap bij elkaar.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
(jarig!)
MasterMaceMichu schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Lees de verschillende berichten of kijk een paar video's hierover (nee, ik ga ze niet voor je googlen). Het wordt zowel ge-up als ge-downplayed.

Tuurlijk haal je er wat informatie uit, maar als je bijvoorbeeld ziet dat er op bepaalde punten skids zitten, is dat alsnog niet 1-op-1 te kopiëren naar je eigen auto.

Daarnaast heeft ieder team fotograven in dienst die echt wel weten waar ze moeten staan in het paddock om de nitty gritty details van elke auto te fotograferen.

Enige wat je er echt uit kunt hale is dat de onderkant van de Red Bull veel ingewikkelder in elkaar zit dat die van Mercedes en Ferrari. Wat dus verklaard waarom schade aan de vloer bij RB een heel grote impact heeft op de performance van de auto, zoals in (geloof ik) Silverstone vorig jaar bij Max.
De vloer is nu één van de belangrijkste aerodynamische onderdelen. Dus het belang van de vloer is gewoonweg niet te downplayen.
En je gaat inderdaad niet 1-op-1 kunnen kopiëren maar je kunt wel bijleren hoe een team bepaalde luchtstromen laat vloeien en er zo achter komen waarom een team als Red Bull meer downforce genereert. Ook de werking van hun "double/triple DRS" wordt gehaald door hun vloer.

En vraag me af hoe je als fotograaf een foto gaat kunnen nemen van de vloer, behalve in gevallen zoals met Perez dit weekend. Zoals de foto die @NeverSettle hierboven zette, is de onderkant van de vloer altijd afgedekt. Dat gaan ze echt niet doen als het toch niet zo belangrijk is. Er is een reden dat, tijdens de testdagen, teams eerst de wagen mogen afdekken met doeken vooraleer die getakeld wordt

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Kenhas schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:49:
Er is een reden dat, tijdens de testdagen, teams eerst de wagen mogen afdekken met doeken vooraleer die getakeld wordt
En de "wandjes" om de pitbox af te sluiten van pottenkijkers niet meer mogen, tenzij.... de vloer er af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

MasterMaceMichu schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:59:
[...]
Wat dus verklaard waarom schade aan de vloer bij RB een heel grote impact heeft op de performance van de auto, zoals in (geloof ik) Silverstone vorig jaar bij Max.
Dat lag volgens mij meer aan de halve voorvleugel die erin vast zat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 16:40
Bloodclot schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:55:
RBR komt met een update(s) voor de auto, ben benieuwd!

https://www.gpblog.com/en...to-try-something-new.html

Zero Sidepots-design die de auto een halve seconde sneller maakt
Dat zou wel lachen zijn, dat ze het ook proberen en dat het ook meteen werkt en ze nog sneller als de rest zijn :P

Hail to the king baby!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:11

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Het hele concept van de auto moet ook nog kloppen. Kopieer je de vloer, maar doe je niks aan de ophanging, dan werkt het ook niet.
Anti-dive voor, of anti-squad achter oid.
Luister even naar podcast de Boordradio, preview race Barcelona. Ho-Pin Tung legt even wat uit daarover

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Chocoball
Het belangrijkste onderdeel van de grondeffect wagens is normaal niet te zien maar met een beetje geluk wel in Monaco. In de afgelopen editie kon men niet 1, niet 2 maar zelfs bij 3 verschillende teams naar de onderkant gluren in de vertaling en samenvatting.
  • Bij de huidige generatie Formule 1 wagens draagt de ondervloer met meer dan 40% bij aan de totale neerwaartse druk. De rest komt van de vleugels maar die zijn minder efficiënt omdat die in tegenstelling tot de ondervloer last hebben van luchtweerstand.
  • De teams zullen daarom de ondervloer graag willen verbergen vooral wanneer je op eenzame hoogte rijdt zoals Red Bull. Helaas voor Red Bull werd dit jaar weer de ondervloer zichtbaar door een ongeluk van Perez. Eerder dat weekend werden de ondervloeren van Ferrari en Mercedes al zichtbaar.
  • Mercedes teambaas Wolff grapte "Red Bull zal meer geïrriteerd zijn. Zij hebben meer te prijs te geven dan wij. Wie onze ondervloer wil kopiëren, daar zeg ik tegen ga je gang."
  • De concurrentie kan er zeker iets van leren, de vraag is ook of ze het in de praktijk kunnen brengen. Bij Williams (performance director Dave Robson) heeft men ook naar de ondervloer gekeken maar die is zo bochtig en complex. Verder kunnen we weinig met een 2D foto mede ook door de lichtinval.
  • Waar de Ferrari en Mercedes evenwijdige Venturi kanalen kennen zijn ze bij Red Bull afwisselend versmald of verbreed. Wat verder nog opvalt is de plank, bij Ferrari en Mercedes zijn die nog houtkleurig maar bij Red Bull is de plank bijna helemaal zwart. Dat houdt in dat RB19 lager bij de grond is afgesteld dan de andere 2.
  • Vorig seizoen verdenkte de concurrentie Red Bull er van iets met de skid block (de titanium blokken) te doen. De skid blocks beschermen de plank tegen slijtage en geven een mooie vonkenregen als ze contact komen met de baan. De skid blocks zouden bij Red Bull 'flexibel' zijn geweest en in zekere mate ingedrukt worden als ze contact met de baan maken. Echter is dit nooit aangetoond en sinds de zomer van vorig seizoen scherpte de FIA tussentijds de regels aan waarbij ondervloer en skid blocks stijver moesten worden. Daarnaast werd er niet langer op 1 plek gemeten maar over 75% van het hele gebied en mag de slijtage niet meer zijn dan 1 mm.
  • Terwijl de plank bij Mercedes minimale verkleuring toont en bij Ferrari alleen op bepaalde plekken doet de zwart gekleurde plank bij Red Bull vermoeden dat de slijtage hoger lijkt. Niks is minder waar want tot nu toe doorstaat Red Bull alle controles van de FIA.
  • De vraag is of de concurrentie echt iets kan met de foto's van de ondervloer. Zoals gezegd vorig jaar gebeurde hetzelfde maar de concurrentie is sindsdien niet achter de geheimen van Red Bull gekomen.
Ferrari
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Unterboden-GP-Monaco-2023--169Gallery-5899ddc6-2005526.jpg

Mercedes
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Mercedes-Unterboden-GP-Monaco-2023--169Gallery-5b43060-2005533.jpg

Red Bull
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-Unterboden-GP-Monaco-2023--169Gallery-95bdc681-2005530.jpg

https://www.auto-motor-un...s-ferrari-gp-monaco-2023/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:19
Chocoball schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:06:
[...]wanneer je op eenzame hoogte rijdt zoals Red Bull. [...]

Red Bull
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-Unterboden-GP-Monaco-2023--169Gallery-95bdc681-2005530.jpg
Pun intended?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
@Chocoball is de auto van Albon niet weggetakeld? Of vond niemand het interessant om daar foto's van te maken? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Hoewel ik graag woordgrapjes maak was er dit geval geen sprake van opzet.
RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:26:
@Chocoball is de auto van Albon niet weggetakeld? Of vond niemand het interessant om daar foto's van te maken? :P
Het artikel gaat uit van 3. Hoewel VT 1 na de crash van Albon niet meer hervat is, zijn er geen TV beelden en kan ik ook niet 1-2-3 foto's vinden van een Williams W14 die in de lucht bungelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:39:
[...]

Het artikel gaat uit van 3. Hoewel VT 1 na de crash van Albon niet meer hervat is, zijn er geen TV beelden en kan ik ook niet 1-2-3 foto's vinden van een Williams W14 die in de lucht bungelt.
Nouja, de fotograven zullen ook na einde sessie nog wel de interessante kiekjes maken. Maar kan natuurlijk ook dat, doordat de sessie was afgelopen, die meteen met een flatbed is opgepikt en dus niet hoog in de lucht heeft gehangen en de kiekjes makkelijk gemaakt konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Het belangrijkste onderdeel van de grondeffect wagens is niet te zien maar met een beetje geluk wel in Monaco. In de afgelopen editie kon men niet 1, niet 2 maar zelfs bij 3 verschillende teams naar de onderkant gluren in de vertaling en samenvatting.

Red Bull
[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...s-ferrari-gp-monaco-2023/
mij lijkt toch de meest voor de hand liggende verklaring voor de zwarte houten plank van RBR dat die zwart is vanaf de start en de "gele" vlekken de slijtage plekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 22:33
TrekDr0p schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:47:
[...]

mij lijkt toch de meest voor de hand liggende verklaring voor de zwarte houten plank van RBR dat die zwart is vanaf de start en de "gele" vlekken de slijtage plekken zijn.
Dat zou je misschien denken, maar is niet zo. Het is een houten plank en binnen de F1 volgens mij altijd al dezelfde kleur geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

cordonbleu schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Dat zou je misschien denken, maar is niet zo. Het is een houten plank en binnen de F1 volgens mij altijd al dezelfde kleur geweest.
Alleen is de plank geen houten plank meer tegenwoordig.
Today has moved over to a phenolic resin material called Permaglass made by "BTR Permali". This is a glass reinforced laminated product, so it's no any longer a wooden plank at all
https://www.formula1-dictionary.net/plank_or_skidblock.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Verder kunnen we weinig met een 2D foto mede ook door de lichtinval.
Maar er is toch niet maar 1 foto van? Met meerdere foto's kun je al ver komen om een voorlopig 3d model te bouwen en uit te testen. Ik ga er vanuit dat ze dat beter kunnen dan menig ander.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Martinspire schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 01:21:
[...]

Maar er is toch niet maar 1 foto van? Met meerdere foto's kun je al ver komen om een voorlopig 3d model te bouwen en uit te testen. Ik ga er vanuit dat ze dat beter kunnen dan menig ander.
Er zijn zeker tientalllen foto's gemaakt die wij ook niet allemaal te zien krijgen. Daarmee doel ik o.a. op de huisfotografen van de teams. Met een 2D foto heb je wel een globaal idee maar Williams gaf aan op deze manier geen conclusies te kunnen trekken. Of ze kunnen het wel maar vertellen de journalist wat anders.

3D fotografie is verboden sinds het Racing Point incident maar ik weet niet hoe daar op gecontroleerd wordt. Overigens aan de ondervloer alleen heb je niet veel omdat het onderdeel is van het complete aerodynamische pakket van voor- tot achtervleugel. Zie ook de voorbeelden bij Racing Point/ Aston Martin, een roze Mercedes of groene Red Bull namaken is 1 maar het concept snappen is 2.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Chocoball

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
Chocoball schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:54:
[...]

3D fotografie is verboden sinds het Racing Point incident maar ik weet niet hoe daar op gecontroleerd wordt.
Volgens mij is het zo dat teams het ontwikkeltraject van upgrades aan moeten kunnen tonen. Als je een onderdeel ontwikkeld op basis van (3D) fotografie zal dat traject er anders uitzien dan iets wat uit eigen keuken komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
McLaren teambaas Stella geeft aan dat de MCL60 weer zichtbaar anders gaat worden tussen de grand prix van Oostenrijk (30 juni - 2 juli) en Groot-Brittannië (7-9 juli). De nieuwe wijziging zal eerder een aanpassing op het huidige ontwerp zijn dan de Mercedes aanpak in Monaco die daar met andere sidepods kwam.

https://www.motorsport.co...-f1-car-upgrade/10476597/

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Chocoball
Zoals laatst gemeld had Porsche de buik vol van Formule 1 en zal in 2026 niet aan de start verschijnen in de vertaling en samenvatting.
  • Het plan was dat Porsche en Audi als nieuwe motorfabrikanten vanaf 2026 in de Formule 1 zouden stappen. Porsche zat meteen op de eerste rij door de aangekondigde samenwerking met Red Bull terwijl Audi nergens een ingang leek te krijgen. Nu zijn de rollen omgedraaid, Audi heeft een meerderheidsbelang in Sauber weten te krijgen. Porsche heeft zijn gedroomde samenwerking met Red Bull in duigen zien vallen omdat ze teveel zeggenschap in Red Bull Technology wilde hebben.
  • Porsche zat na de afwijzing niet stil en bleef aan hun F1 droom vasthouden. Het budget om een motor te bouwen was er, de basis zou de in 2018 ontworpen V6 motor zijn. Toen ging de Formuel 1 droom niet door vanwege de sjoemeldiesel affaire. Naast de motor maakte Porsche ook plannen om de infrastructuur op tijd klaar te hebben zodat ze alsnog in 2026 aan de start konden verschijnen.
  • Na Red Bull probeerde Porsche het bij Williams. Het aanbod werd door Williams afgewezen alleen is niet bekend waarom. Mogelijk dat de huidige investeerder Dorliton Capital wil wachten in de hoop nog meer voor het team te kunnen vangen maar dat kan misschien ook verkeerd uitpakken. Na Williams ging Porsche naar McLaren en deed daar hetzelfde aanbod wat Audi eerder deed. Net als Audi werd ook Porsche om dezelfde redenen afgewezen.
  • De grootste kans had Porsche daarna bij Aston Martin. Om succes te hebben wil Aston Martin een fabrieksteam worden. Echter toen Honda afgelopen februari aangaf ook in 2026 te willen instappen kwam er een optie bij. Aston Martin drong aan op een snelle beslissing maar het bestuur van VW wilde niet overhaast beslissen en kwam het niet tot een overenkomst. Zodoende kwam het bericht dat Aston Martin en Honda vanaf 2026 gaan samenwerken. Wat ook meespeelde is dat de Japanners geen belang in het team hoeven en zijn al tevreden met de ontwikkeling en het beschikbaar stellen van de techniek. Honda heeft al een werkende infrastructuur in Sakura en heeft ook de kennis. Met Porsche had dit een groot vraagteken geweest.
https://www.auto-motor-un...-vier-versuche-scheitern/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:20:
• De grootste kans had Porsche daarna bij Aston Martin. Om succes te hebben wil Aston Martin een fabrieksteam worden. Echter toen Honda afgelopen februari aangaf ook in 2026 te willen instappen kwam er een optie bij. Aston Martin drong aan op een snelle beslissing maar het bestuur van VW wilde niet overhaast beslissen en kwam het niet tot een overenkomst. Zodoende kwam het bericht dat Aston Martin en Honda vanaf 2026 gaan samenwerken. Wat ook meespeelde is dat de Japanners geen belang in het team hoeven en zijn al tevreden met de ontwikkeling en het beschikbaar stellen van de techniek. Honda heeft al een werkende infrastructuur in Sakura en heeft ook de kennis. Met Porsche had dit een groot vraagteken geweest.
[/list]
En Aston Martin heeft Martin Whitmarsh. Die had Honda ook al bij McLaren binnen gehaald (maar was daar weer vrij snel weg werd aangegeven bij die mededeling "op TV", dus geen idee hoeveel van het falen van Honda bij McLaren te maken heeft/had met Whitmarsh / de samenwerking die hij(/zij) hadden opgezet).
Porsche heeft zijn gedroomde samenwerking met Red Bull in duigen zien vallen omdat ze teveel zeggenschap in het team van Red Bull wilde hebben.
Red Bull Technologies toch? Waar Red Bull Racing dan weer onder valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
@RobertMe, artikel zegt Red Bull, na wat recherchewerk inderdaad Red Bull Technology. Heb het voor de volledigheid aangepast.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:07

Tripl3 D

Brother in Arms

Nieuwe tussenstand van het WDC en WCC voor (rijders van) de topteams:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8tbymTWwB28e4h3PRT4tRF638I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WrV6ATRysLxHsk0N0xt5Ernk.jpg?f=user_large

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Schijnbaar zijn de plannen voor een grand prix in Zuid-Afrika tot en met 2025 gepauzeerd maar nog niet uitgesloten. Dat zou inhouden als Zuid-Afrika niet doorgaat dat Spa ook in 2024 op de kalender blijft.

https://www.motorsport.co...-plans-for-2024/10479404/

China staat ook weer voor 2024 op de kalender mits de citcuitfaciliteiten die sinds 2019 niet meer gebruikt zijn in orde zijn en er ook geen Covid maatregelen van toepassing zijn.

https://the-race.com/form...1-is-set-to-race-in-2024/

[ Voor 42% gewijzigd door Chocoball op 06-06-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Chocoball schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:07:
Schijnbaar zijn de plannen voor een grand prix in Zuid-Afrika tot en met 2025 gepauzeerd maar nog niet uitgesloten. Dat zou inhouden als Zuid-Afrika niet doorgaat dat Spa ook in 2024 op de kalender blijft.

China staat ook weer voor 2024 op de kalender mits de citcuitfaciliteiten die sinds 2019 niet meer gebruikt zijn in orde zijn en er ook geen Covid maatregelen van toepassing zijn.

racen op meerdere continenten (en zo ook afrika) is wel gaaf [..] maar .... moet je zo'n glamorous, prestige en commercieel circus op zo'n 'achtergesteld' stukje land willen?

Als local is dat natuurlijk wel gaaf om te zien, maar z'n ticket is al snel een half jaar salaris :X

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Achtergesteld? Niet meer of minder dan bijv. Brazilië.

[ Voor 8% gewijzigd door Shiver23 op 06-06-2023 13:51 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 19-09 13:32
himlims_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:44:
[...]

racen op meerdere continenten (en zo ook afrika) is wel gaaf [..] maar .... moet je zo'n glamorous, prestige en commercieel circus op zo'n 'achtergesteld' stukje land willen?

Als local is dat natuurlijk wel gaaf om te zien, maar z'n ticket is al snel een half jaar salaris :X
Op elk continent en/of land zijn er mensen die niet mee kunnen doen aan een F1 circus. Het gaat er meer om of er overheidsgeld verspild wordt aan dit circus in plaats van nobele overheidsdoelen, of dat het circus zichzelf kan bedruipen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chocoball
Newey's carrière en ontwerpkeuzes in een notendop (2:34 - 3:28 today's sponsor :) )

[ Voor 10% gewijzigd door Chocoball op 06-06-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 17:46
Mooi om te zien hoe iedere auto weer een doorontwikkeling op hetzelfde concept is. Ik kan z'n boek ook erg aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Chocoball schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:07:

Mja ik vind het een vaag verhaal van zuid afrika. Dat gedoe om Rusland. Dat speelt toch totaal niet voor een land als Zuid Afrika? Het is bovendien een land wat blijkbaar nog wel wat historie heeft die hier van invloed is en nog wat andere dingetjes (zij het niet zo heel sterk, maar lees hier maar). Een neutrale stand is gewoon niet iets waardoor een race die volgend jaar pas is, afgeschoten moet worden imo. Elk land moet neutraal kunnen zijn imo.

Maar goed, ik heb sterk het idee dat ze toch liever ergens anders heen willen omdat Zuid Afrika nou eenmaal niet zo'n hele handige partij is. Waarom legt Lewis niet gewoon ergens anders een baantje aan? Of eventueel in Grenada waar zijn vader vandaan komt (al is dat dus in de Carriben)? Lijkt me wel leuk, ergens anders en de jeugd heeft er vast wel wat aan.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Martinspire schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:27:
[knipperdeknip]
Waarom legt Lewis niet gewoon ergens anders een baantje aan? Of eventueel in Grenada waar zijn vader vandaan komt (al is dat dus in de Carriben)? Lijkt me wel leuk, ergens anders en de jeugd heeft er vast wel wat aan.
Het zijn geen Johan Cruijff trapveldjes hè. Circuits kosten bakken met geld en hebben een hoge NIMBY factor.
Er is in de jaren '60 tot '80 vaak zat in Zuid Afrika geracet. Van mij mag het wel weer een keer terug op de kalender mits het een beetje te doen is met de huidige wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Martinspire schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:27:
[...]

Mja ik vind het een vaag verhaal van zuid afrika. Dat gedoe om Rusland. Dat speelt toch totaal niet voor een land als Zuid Afrika? Het is bovendien een land wat blijkbaar nog wel wat historie heeft die hier van invloed is en nog wat andere dingetjes (zij het niet zo heel sterk, maar lees hier maar). Een neutrale stand is gewoon niet iets waardoor een race die volgend jaar pas is, afgeschoten moet worden imo. Elk land moet neutraal kunnen zijn imo.

Maar goed, ik heb sterk het idee dat ze toch liever ergens anders heen willen omdat Zuid Afrika nou eenmaal niet zo'n hele handige partij is. Waarom legt Lewis niet gewoon ergens anders een baantje aan? Of eventueel in Grenada waar zijn vader vandaan komt (al is dat dus in de Carriben)? Lijkt me wel leuk, ergens anders en de jeugd heeft er vast wel wat aan.
Waar dar verhaal opeens vandaan komt weet ik ook niet. Het is wel vaag want in die context zijn er nog wel een aantal grand prix landen die kunnen afvallen.

De redenen dat het in ieder geval niet lukt in Zuid-Afrika is geld. Er is geen geldschieter voor meer dan 1 seizoen en het circuit is niet meer Grade 1 gecertificeerd. Ze zijn bezig met een andere geldschieter maar dat neemt zijn tijd. Daarnaast zijn er nog wel andere geïntresseerden op het Afrikaanse continent zoals Marokko en zelfs Rwanda,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:11

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Zou leuk zijn als het doorgaat. Meer strategie hopelijk.
Bridgestone heeft ook een bid gedaan om eventueel mee te doen.
Link naar artikel motorsport.com: https://t.co/DKflMKPbFc

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Sepp14 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:34:
Zou leuk zijn als het doorgaat. Meer strategie hopelijk.
Bridgestone heeft ook een bid gedaan om eventueel mee te doen.
Link naar artikel motorsport.com: https://t.co/DKflMKPbFc
Alleen wil de FIA met maar 1 fabrikant in zee omdat ze geen wedloop tussen 2 fabrikanten wil hebben waarbij geld geen rol speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfqwerty
Chocoball schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Alleen wil de FIA met maar 1 fabrikant in zee omdat ze geen wedloop tussen 2 fabrikanten wil hebben waarbij geld geen rol speelt.
Volgens mij wil FIA met maar 1 fabrikant in zee omdat ze dan zelf alles onder controle kunnen houden. Ik denk niet dat de wedloop de echte reden is, want er zijn genoeg constructies te bedenken om dat aan banden (haha) te leggen.

Jammer wel, want meerdere bandenfabrikanten geeft toch weer een extra element aan het geheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 16:53
Denk dat de F1 dat ook niet wil omdat het weer een extra element in ongelijkheid is wat voor de casual kijker niet te begrijpen is. Banden zijn immers allemaal zwart, rond en dus gelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:50

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Logisch. McLaren gaat als de Brandweer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
MikeyMan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Logisch. McLaren gaat als de Brandweer!
Maar James Key is nu niet (meer) bij McLaren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hippocampus schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:42:
[...]

Het zijn geen Johan Cruijff trapveldjes hè. Circuits kosten bakken met geld en hebben een hoge NIMBY factor.
Er is in de jaren '60 tot '80 vaak zat in Zuid Afrika geracet. Van mij mag het wel weer een keer terug op de kalender mits het een beetje te doen is met de huidige wagens.
Building an F1 racetrack can cost anything from $250 to $500 million. However, there is no cap on the maximum amount and it might go as high as $1 billion, which is how much it took to construct the Abu Dhabi track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

asdfqwerty schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Volgens mij wil FIA met maar 1 fabrikant in zee omdat ze dan zelf alles onder controle kunnen houden. Ik denk niet dat de wedloop de echte reden is, want er zijn genoeg constructies te bedenken om dat aan banden (haha) te leggen.

Jammer wel, want meerdere bandenfabrikanten geeft toch weer een extra element aan het geheel
Ik denk dat ze een band willen scheppen met de huidige leverancier.

Voor mij persoonlijk is 1 band voor iedereen wel eerlijker. Alhoewel daar ook een gevaar in schuilt natuurlijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 10:23
pro_6or schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat ze een band willen scheppen met de huidige leverancier.

Voor mij persoonlijk is 1 band voor iedereen wel eerlijker. Alhoewel daar ook een gevaar in schuilt natuurlijk.
Ik denk dat het vooral gaat om de compound strategie van de FOM. De banden slijtage en gebruiksduur is kunstmatig gecreëerd, en min of meer opgelegd, met als doel om banden strategien te kunnen hanteren met verschillende compounds op verschillende tracks.

Op het moment dat er concurrentie is, laat de ene fabrikant de band net iets minder drop-off hebben, waarop de andere fabrikant reageert, en uiteindelijk kan iedereen een hele race uitrijden op hyper softs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Nivado schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat het vooral gaat om de compound strategie van de FOM. De banden slijtage en gebruiksduur is kunstmatig gecreëerd, en min of meer opgelegd, met als doel om banden strategien te kunnen hanteren met verschillende compounds op verschillende tracks.

Op het moment dat er concurrentie is, laat de ene fabrikant de band net iets minder drop-off hebben, waarop de andere fabrikant reageert, en uiteindelijk kan iedereen een hele race uitrijden op hyper softs.
Ja, met 1 fabrikant is iedereen aan hetzelfde toe. En idealiter wil je een mooie geleidelijke drop off, zo dat verschillende strategieen kunnen werken Zou je er weer 2 hebben dan is het gevaar ook nog daar dat de ene fabrikant zijn oor iets meer laat hangen naar team A, de andere naar team B. Voor mij is 1 prima.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
Is het hele idee van F1 niet dat team x het iets beter doet dan team y? Anders zouden we ook alle teams gelijke auto's kunnen geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46

JB

Cédric roelt!

himlims_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Building an F1 racetrack can cost anything from $250 to $500 million. However, there is no cap on the maximum amount and it might go as high as $1 billion, which is how much it took to construct the Abu Dhabi track.
1x geen belastingaangifte en je bent de man :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

pro_6or schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Ja, met 1 fabrikant is iedereen aan hetzelfde toe. En idealiter wil je een mooie geleidelijke drop off, zo dat verschillende strategieen kunnen werken Zou je er weer 2 hebben dan is het gevaar ook nog daar dat de ene fabrikant zijn oor iets meer laat hangen naar team A, de andere naar team B. Voor mij is 1 prima.
kuch f1 usa Bridgestone vs Michelin
Dat moeten we niet weer willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

himlims_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:21:
[...]
kuch f1 usa Bridgestone vs Michelin
Dat moeten we niet weer willen
Dat kan je voorkomen, door te eisen dat teams geen vaste contracten kunnen sluiten met bandenleveranciers. Tijdens een raceweekend zou je dan kunnen kiezen voor leverancier A of B. Training 1 A, Training 2 B, kwali B en de Race A. Hierdoor voorkom je dat probleem van de VS, echter is het nieuwe probleem dat er veel meer banden meegenomen moeten worden, zodat elke leverancier in principe alle teams alle bandensets kunnen leveren voor het hele weekend. De niet verkochte sets blijven dan over.

[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 07-06-2023 10:48 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Tijdens de tire wars kon een team niet makkelijk van de een naar de ander wisselen, omdat ze volledig anders hun beste performance leverde. Zelfs als je met regelgeving zoveel mogelijk dichttimmert zal je een auto toch naar de ene of de andere optie moeten ontwikkelen om er het beste uit te krijgen.

Zie maar hoe bijvoorbeeld Toyota wegviel in 2006 en hoe in 2007 de meeste teams (McLaren en BMW-Sauber uitgezonderd) van Michelin naar Bridgestone veel performance verloren.

Ik vind verplichte pitstops een ongelofelijk stom idee en zou graag zien dat daar meer vrijheid in zat. Track position zo belangrijk dat je denkt met 1 set een beter resultaat te halen? Go ahead. 4 sessies op softs omdat dat de enige band is waar je iets mee kan? Super, probeer het! Maar de huidige verplichting tot 2 compounds heeft ertoe geleid dat iedereen de auto en strategie ontwikkeld richting 1 tot maximaal 2 stops en levert naar mijn mening dus minder variatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
thunder8 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Dat kan je voorkomen, door te eisen dat teams geen vaste contracten kunnen sluiten met bandenleveranciers. Tijdens een raceweekend zou je dan kunnen kiezen voor leverancier A of B. Training 1 A, Training 2 B, kwali B en de Race A. Hierdoor voorkom je dat probleem van de VS, echter is het nieuwe probleem dat er veel meer banden meegenomen moeten worden, zodat elke leverancier in principe alle teams alle bandensets kunnen leveren voor het hele weekend. De niet verkochte sets blijven dan over.
Daarmee voorkom je het probleem niet. De teams moeten nu al ruim 10 weken van te voren aangeven hoeveel rode, gele en witte banden ze willen bij de Grand Prix. Pirelli alleen heeft al zo'n 1600 banden bij zich per Grand Prix, dan zijn een stuk of 10 zee containers (want ze zitten niet op elkaar gepropt zoals normaal). Pirelli gebruiker per Grand Prix meer vrachtwagens dan ieder andere team, of zelfs de FOM (voor de broadcast). Breng daar een extra banden fabrikant bij dat ze per race, op dat moment, kunnen kiezen: worden het in totaal 3200 banden, 20 zee containers, en weet ik niet hoeveel vrachtwagens. Ofwel: kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Sinds covid maakr Pirelli volgens mij zelf de bandenkeuze per GP.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

thunder8 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Leuk idee maar met het Carbon-zero verhaal rond 2030 ga je dit nooit meer voor elkaar krijgen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

ThomasG schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Daarmee voorkom je het probleem niet. De teams moeten nu al ruim 10 weken van te voren aangeven hoeveel rode, gele en witte banden ze willen bij de Grand Prix. Pirelli alleen heeft al zo'n 1600 banden bij zich per Grand Prix, dan zijn een stuk of 10 zee containers (want ze zitten niet op elkaar gepropt zoals normaal). Pirelli gebruiker per Grand Prix meer vrachtwagens dan ieder andere team, of zelfs de FOM (voor de broadcast). Breng daar een extra banden fabrikant bij dat ze per race, op dat moment, kunnen kiezen: worden het in totaal 3200 banden, 20 zee containers, en weet ik niet hoeveel vrachtwagens. Ofwel: kan niet.
Kan niet, bestaat niet. Waar een wil is, is een weg. De grote vraag is dan alleen of je met het hele groene gebeuren dit wenselijk is en dat antwoord is allang bekend, want de FOM wil geen 2 bandenleveranciers. Maar mocht je een 2de leverancier toestaan, dan is dit de manier om te voorkomen dat een zelfde situatie als toen in de VS weer plaatsvind. En de teams beslissen het helemaal niet meer tegenwoordig, dat is vooruit bepaald hoeveel banden van welk soort ze beschikbaar krijgen voor dat weekend. Dat kan met 2 leveranciers ook, want die kunnen ook die vaste verhouding aanhouden. Er is geen enkele reden te verzinnen waarom het niet kan, er zijn 100den redenen te verzinnen waarom het niet wenselijk is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
thunder8 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Kan niet, bestaat niet. Waar een wil is, is een weg. De grote vraag is dan alleen of je met het hele groene gebeuren dit wenselijk is en dat antwoord is allang bekend, want de FOM wil geen 2 bandenleveranciers. Maar mocht je een 2de leverancier toestaan, dan is dit de manier om te voorkomen dat een zelfde situatie als toen in de VS weer plaatsvind. En de teams beslissen het helemaal niet meer tegenwoordig, dat is vooruit bepaald hoeveel banden van welk soort ze beschikbaar krijgen voor dat weekend. Dat kan met 2 leveranciers ook, want die kunnen ook die vaste verhouding aanhouden. Er is geen enkele reden te verzinnen waarom het niet kan, er zijn 100den redenen te verzinnen waarom het niet wenselijk is. ;)
Volgens mij onderschat jij de logistiek die hierbij nodig is enorm. Vooral als er bijvoorbeeld een double of zelf tripple-header is. Daarnaast is het nog maar de vraag of jouw idee überhaupt iets oplost. waarschijnlijk krijg je dan dat ieder team voor dezelfde fabrikant kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfqwerty
ThomasG schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Volgens mij onderschat jij de logistiek die hierbij nodig is enorm. Vooral als er bijvoorbeeld een double of zelf tripple-header is. Daarnaast is het nog maar de vraag of jouw idee überhaupt iets oplost. waarschijnlijk krijg je dan dat ieder team voor dezelfde fabrikant kiest.
Elke race krijgen alle teams de banden van één leverancier. Dit worst pas bekend gemaakt bij de start fan FP1 :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mavamal schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:56:
Tijdens de tire wars kon een team niet makkelijk van de een naar de ander wisselen, omdat ze volledig anders hun beste performance leverde. Zelfs als je met regelgeving zoveel mogelijk dichttimmert zal je een auto toch naar de ene of de andere optie moeten ontwikkelen om er het beste uit te krijgen.

Zie maar hoe bijvoorbeeld Toyota wegviel in 2006 en hoe in 2007 de meeste teams (McLaren en BMW-Sauber uitgezonderd) van Michelin naar Bridgestone veel performance verloren.

Ik vind verplichte pitstops een ongelofelijk stom idee en zou graag zien dat daar meer vrijheid in zat. Track position zo belangrijk dat je denkt met 1 set een beter resultaat te halen? Go ahead. 4 sessies op softs omdat dat de enige band is waar je iets mee kan? Super, probeer het! Maar de huidige verplichting tot 2 compounds heeft ertoe geleid dat iedereen de auto en strategie ontwikkeld richting 1 tot maximaal 2 stops en levert naar mijn mening dus minder variatie op.
Bring back refueling! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

ThomasG schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Ik onderschat helemaal niets. Werk zelf in de logistiek. Waar een wil is, is er een weg. Als 1 leverancier double of triple headers banden kan leveren, kunnen 2-3-4 leveranciers dat ook. En nogmaals, het is geen kwestie van kunnen, want dat is het probleem niet, het is een kwestie of het wenselijk is. En daar is de FOM stellig in en het antwoord is: "NEE, niet wenselijk". Dan is verder discussie over wie wat kiest en of het iets oplost totaal overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
En groeven in de band! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
thunder8 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Ik onderschat helemaal niets. Werk zelf in de logistiek. Waar een wil is, is er een weg. Als 1 leverancier double of triple headers banden kan leveren, kunnen 2-3-4 leveranciers dat ook. En nogmaals, het is geen kwestie van kunnen, want dat is het probleem niet, het is een kwestie of het wenselijk is. En daar is de FOM stellig in en het antwoord is: "NEE, niet wenselijk". Dan is verder discussie over wie wat kiest en of het iets oplost totaal overbodig.
Die discussie is juist niet overbodig. Je komt hier met een idee aanzetten, en de vraag of of dit iets oplost en zo ja wat precies. Met veel tijd, moeite en geld is het inderdaad mogelijk. Maar is het wenselijk? En is het resultaat van het idee dan we betere races krijgen? Daar ben ik niet van overtuigd. Je moet dan immers zeer strikte eisen stellen aan de banden, anders krijgen we races met 0 pitstops. Of een ergens willekeurig enkel en alleen moet je je minimaal een keer van banden moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:20

Major_ton

Shoot!

Tanken tijdens de race, dat waren nog eens tijden!!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Geen verkeerde keus! Bij STR en AlphaTauri destijds goede auto's ontworpen, alleen bij McLaren ging het mis. Seidl en Sauber gaan niet zomaar James Keys aannemen zonder dat ze weten wat er fout ging bij McLaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Major_ton schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Tanken tijdens de race, dat waren nog eens tijden!!
YouTube: Michael Schumacher Wins With a 4-Stop Strategy - 2004 French GP

:Y)

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
pro_6or schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:01:
Sinds covid maakr Pirelli volgens mij zelf de bandenkeuze per GP.
Voor corona hadden de teams vrije keuze in het aantal sets per type band. Tijdens het 2020 seizoen met corona maatregelen is het voorstel gedaan om alle teams hetzelfde uit te rusten met 2 sets hard, 3 sets medium en 8 sets soft banden. Toen vrije keuze weer op de agenda kwam waren de teams eigenlijk best tevreden met deze bandenallocatie en daarnaast scheelde het ook weer kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
mavamal schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:56:

Dit. Nul pitstops strategie zou ook mogelijk moeten zijn. Daar hangen ook compromissen aan vast, want zelfs met hard zal er best wel wat degradatie optreden, en rondetijd verliezen. Maar het zou een ultieme kans zijn voor goede rijders die toevallig veel pech hebben in een weekend, om terug naar voor te rijden vanuit het middenveld met een gedurfde 0 stops strategie. Je weet maar nooit

Het zal in elk geval nog iets meer variatie en vooral wat extra 'show' opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Amos_x schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Dit. Nul pitstops strategie zou ook mogelijk moeten zijn. Daar hangen ook compromissen aan vast, want zelfs met hard zal er best wel wat degradatie optreden, en rondetijd verliezen. Maar het zou een ultieme kans zijn voor goede rijders die toevallig veel pech hebben in een weekend, om terug naar voor te rijden vanuit het middenveld met een gedurfde 0 stops strategie. Je weet maar nooit

Het zal in elk geval nog iets meer variatie en vooral wat extra 'show' opleveren.
Het gaat helemaal geen gedurfde strategie zijn want waarschijnlijk gaat iedereen altijd voor 0 stops. Of dacht je dat ze de verplichte pitstop gewoon random of voor de grap verplicht hadden gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-09 10:21
DataGhost schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Het gaat helemaal geen gedurfde strategie zijn want waarschijnlijk gaat iedereen altijd voor 0 stops. Of dacht je dat ze de verplichte pitstop gewoon random of voor de grap verplicht hadden gemaakt?
Dat ligt er maar aan,
a) of de gekozen band en fatsoenlijk race pace kan vasthouden
b) de band dat een hele race volhoudt
c) of de pace op een verse set banden meer tijd goedmaakt t.o.v. de oude banden dan een pitstop aan tijd kost.

De huidige C0 is knijterhard min of meer de enige optie om een hele race vol te houden. Ik durf te denken dat een huidige C2-c1 inclusief pitstop sneller gaat zijn.

Ik denk dat je beter kunt spelen met bv c1-c3-c4 meenemen. Of andere niet-aaneengesloten compounds. Of gewoon teams helemaal de vrije keuze laten welke sets ze uit de c0-c5 range mee willen nemen naar een weekend.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FyBBD3PX0AE0-ee?format=jpg&name=large

Is nu een Pirelli bandentest aan de gang, vandaar dat MSC in de auto zit

[ Voor 30% gewijzigd door basvn op 07-06-2023 13:25 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
DataGhost schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Het lijkt me dat 0 stops enkel mogelijk zou moeten zijn, of zelfs nog maar te overwegen, met een harde band. En laat die band nu net een nukkig ding zijn. Niet op alle circuits doet 'ie het goed, en het is ook sterk afhankelijk van de auto of 'hard' het goed doet.

Omgekeerd kan een een bepaalde wagen misschien goed omgaan met de banden, waardoor een 0-stop eventueel mogelijk is met een medium.

Dus een 0 stop zou niet voor iedereen optimaal zijn, en sterk afhankelijk van het circuit. Een soft-medium-soft (met in totaal 40 seconden verlies in pitstops) kan alsnog sneller zijn dan bijvoorbeeld 60 laps op hard.

Er wordt tegenwoordig zoveel geëxperimenteerd (die sprintraces), dat ze dit ook wel eens zouden kunnen testen. Op een typisch saai circuit als Barcelona of Paul Ricard bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

heeft er iemand wat nieuws / tracker over de bandentest? Ik kon het zelf zo 1 2 3 niet vinden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

YoupS schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Dat ligt er maar aan,
a) of de gekozen band en fatsoenlijk race pace kan vasthouden
b) de band dat een hele race volhoudt
c) of de pace op een verse set banden meer tijd goedmaakt t.o.v. de oude banden dan een pitstop aan tijd kost.

De huidige C0 is knijterhard min of meer de enige optie om een hele race vol te houden. Ik durf te denken dat een huidige C2-c1 inclusief pitstop sneller gaat zijn.

Ik denk dat je beter kunt spelen met bv c1-c3-c4 meenemen. Of andere niet-aaneengesloten compounds. Of gewoon teams helemaal de vrije keuze laten welke sets ze uit de c0-c5 range mee willen nemen naar een weekend.
Dat hangt verder weer helemaal van de baan af. Een C0 hoeft het zeker niet te zijn, voldoende tracks waar het op een andere compound ook prima kan. Afgelopen Monaco had Verstappen hem (zonder regen) waarschijnlijk uit kunnen rijden op zijn mediums en dat zijn C4, van de C3 was sowieso bekend dat die het met gemak de hele race vol zou houden. Op afgelopen Baku kwam Ocon pas de laatste ronde binnen om zijn C3's te wisselen voor iets anders. Australië 2022 idem voor Albon op C2's.

Als je voor een nulstopper kan gaan houd je minimaal je track positie, heb je geen risico dat je een trage pitstop hebt en kom je ook niet in verkeer terecht. Vrije lucht hebben of krijgen en houden scheelt vaak behoorlijk voor je slijtage en je kan zomaar op P1 terecht komen als de rijders voor je moeten pitten. Als je in zo'n veld een pitstop maakt moet je ook maar zeker weten dat je iedereen weer voorbij kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Amos_x schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Het lijkt me dat 0 stops enkel mogelijk zou moeten zijn, of zelfs nog maar te overwegen, met een harde band. En laat die band nu net een nukkig ding zijn. Niet op alle circuits doet 'ie het goed, en het is ook sterk afhankelijk van de auto of 'hard' het goed doet.

Omgekeerd kan een een bepaalde wagen misschien goed omgaan met de banden, waardoor een 0-stop eventueel mogelijk is met een medium.

Dus een 0 stop zou niet voor iedereen optimaal zijn, en sterk afhankelijk van het circuit. Een soft-medium-soft (met in totaal 40 seconden verlies in pitstops) kan alsnog sneller zijn dan bijvoorbeeld 60 laps op hard.

Er wordt tegenwoordig zoveel geëxperimenteerd (die sprintraces), dat ze dit ook wel eens zouden kunnen testen. Op een typisch saai circuit als Barcelona of Paul Ricard bijvoorbeeld.
In 2005 waren er alleen refuel stops en reden ze de hele quali + race op 1 set.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FyBTN6haMAAm9pK?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Toch jammer dat RB zo ontzettend dominant is. Zelfs Perez, die inconsistent is en mazzel heeft dat ie in die RB mag zitten, ligt tweede in het klassement en zal wel verder uitlopen op de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Het is ook nooit goed he... ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:10
Was Verstappen niet meer ingehaald na een start een paar races terug? Ik dacht Miami dat die vanaf P9 begon en dat die door een auto was ingehaald bij de start, paar bochten later was die er wel weer voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Shinji schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Was Verstappen niet meer ingehaald na een start een paar races terug? Ik dacht Miami dat die vanaf P9 begon en dat die door een auto was ingehaald bij de start, paar bochten later was die er wel weer voorbij.
First lap data is niet meegenomen hier in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
"We" willen gewoon strijd zien toch. :+ Dat je moet vechten voor je overwinning. Blijkbaar is het lastig om dat te crëëëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Giel schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:03:
[...]

First lap data is niet meegenomen hier in.
Lekker selectieve statistiekjes dan…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn
Shinji schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:08:
[...]

Lekker selectieve statistiekjes dan…
First lap word nooit in zulke overzichten(van meerdere mensen die overzichten maken) meegenomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

basvn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:11:
[...]

First lap word nooit in zulke overzichten(van meerdere mensen die overzichten maken) meegenomen
Is ook complete bogus, eerste bocht er voorbij, tweede bocht weer ingehaald. Startchaos meenemen is onzin, is meer momentum dan een uitgekiende actie.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:43
YoupS schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:24:
[...]
Of gewoon teams helemaal de vrije keuze laten welke sets ze uit de c0-c5 range mee willen nemen naar een weekend.
Geef/Alloceer de teams voorafgaand aan het jaar allemaal een X hoeveelheid van elk (droogweer) bandentype, daarmee moeten ze dan het t hele jaar doen.

Daarna mag elk team zelf bepalen (wel van te voren aan Pirelli doorgeven ofc) hoeveel ze van welke types naar elke race mee willen nemen. In de race verplicht minimaal 2 verschillende compounds gebruiken.

Regenbanden krijgen de teams X sets per race vanuit Pirelli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
Formule 1 is achter de schermen bezig aan een nieuwe Concorde Agreement. Sinds covid is F1 alleen maar populairder geworden, sponsoren en bedrijven willen mee profiteren. Alfa Romeo sponsoring, is na Sauber, al eens om Haas te gaan sponsoren. Ander voorbeeld is dat Red Bull al een bod van 800 miljoen dollar heeft geweigerd om AlphaTauri te verkopen.
Stefano Domenicale is nu van plan om 12 teams in F1 te krijgen. Grote teams als Ferrari staan er voor open, Fred Vasseur was in Barcelona een paar keer gespot bij de Formula 1 Hospitality. Wel gaat het inschrijfgeld voor een nieuwe team flink omhoog, huidige prijs is 200 miljoen dollar. Geruchten gaan dat een bedrag van circa 1 miljard dollar wordt verdeelt over de teams.

Bron: formu1a.uno.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Wanneer kunnen we eigenlijk iets verwachten over budget cap violations? Of wordt dat vanaf nu onder het tapijt geveegd?

Las wel al dat RBR 6 teams verdacht van het overschrijden. Maar daarna bleef het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 19:31

Vuvuzela

My spire is forming

Shinji schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:31:
Wanneer kunnen we eigenlijk iets verwachten over budget cap violations? Of wordt dat vanaf nu onder het tapijt geveegd?

Las wel al dat RBR 6 teams verdacht van het overschrijden. Maar daarna bleef het stil.
Laat dat aub geen terugkerend iets worden. Ik hoop dat we helemaal niets horen en dat dat dan betekent dat iedereen heeft voldaan aan de gestelde eisen.

I served in a company of heroes.

Pagina: 1 ... 36 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics