[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 80 Laatste
Acties:
  • 900.924 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Het gaat in deze waarschijnlijk niet om het loopvlak, maar om het karkas van de band. Dit heeft minieme invloed op de slijtage van de band, maar zeker op een circuit als Silverstone waar er in snelle bochten heel veel op de banden geleund wordt kan het karkas soms niet sterk genoeg zijn. Op Silverstone specifiek zijn er om die reden al eens bandjes geklapt die nog niet versleten waren, maar waarbij het karkas het gewoon opgaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 15:11
Ik meen me op dat circuit vooral te herinneren dat er bandjes geklapt waren omdat er weldegelijk te lang mee doorgereden was. MER reed vele malen langer dan andere teams door op hun banden, veel langer dan de door Pirelli aangegeven levensduur en dat kwam HAM en BOT bijna duur te staan.
Dit jaar heeft OCO een complete GP (-1 lap) op één set gereden en Max vorige week iets van 75% meen ik? De huidige banden lijken mij sterk genoeg.

[ Voor 20% gewijzigd door cordonbleu op 12-05-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
2013 Silverstone was o.a. vanwege de agressieve kerbs, maar de eerste was toen al na 8 ronden. Toen is ook de constructie aangepast.
2020 Silverstone was volgens Pirelli vanwege de lange stints en de grootste krachten die een F1 auto ooit op een band hadden uitgeoefend.

2017 Silverstone was het alleen Ferrari en die hadden toen ook de langste stints gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:55
cordonbleu schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:48:
In dat geval heeft er iemand dus een heel erg shitty berekening gemaakt. Het is in de hele geschiedenis van de F1 al zo dat een doorontwikkelde auto na grote regelwijziging het jaar erop sneller is. Ook dus in dit geval weer, ondanks het verhogen van de vloer.

Verder word ik een beetje moe van mid season wijzigingen. Die zijn altijd voor bepaalde teams in het voordeel en voor anderen in het nadeel. Dat moet gewoon een keer klaar zijn. "Fix your fucking car" it is.

En wat betreft het verhogen van de vloer nav de MER lobby, daar heb ik in dit topic al genoeg over geschreven... Vorig jaar was zo veelbelovend en één team krijgt het voor elkaar om dit weer om zeep te helpen. Weg dicht achter elkaar kunnen volgen, weg spanning. Nog zo'n geintje en aan mij heeft de F1 geen fan meer.
Zelfs al MER niet mee doet voor de prijzen weten ze het kampioenschap nog om zeep te helpen :+

Verder bijzonder dat ze pas in Miami zien dat de auto's sneller zijn dan vorig jaar? hadden ze dat de vorige races niet kunnen zie of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Waah schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Zelfs al MER niet mee doet voor de prijzen weten ze het kampioenschap nog om zeep te helpen :+

Verder bijzonder dat ze pas in Miami zien dat de auto's sneller zijn dan vorig jaar? hadden ze dat de vorige races niet kunnen zie of...?
Blijkbaar, want de race ervoor, in Baku, was de pole tijd dit jaar ook ruim 1,1 sec sneller dan vorig jaar. Dus ja, het was al langer bekend dat de auto's dit jaar sneller zijn dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik zou graag een tweede bandenleverancier zien. Dat maakt de variabelen weer groter. Ze mogen namelijk ook verschillende soorten fabrikanten brandstof gebruiken. Er zijn naar mijn mening nu te weinig variabelen waardoor een wagen goed of slecht presteert. Heb je de aerodynamica niet op orde maar je banden zijn wel goed bijvoorbeeld. Of geef ze meer mogelijkheden om met de strategie te spelen door brandstof tanken weer in te voeren. Dat brengt het gewicht van de wagens ook weer omlaag. Ook kleinere wagens zou ik verwelkomen dat verbetert ook het racen op krappe circuits of straatcircuits zoals Monaco. De wagens zijn nu hele slagschepen geworden in vergelijking met 15-20 jaar terug.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Laten we dan ook gewoon weer gaan tanken tijdens de race. Komt er ook weer wat meer spanning; wegrijden met de slang er nog in en zo. Dikke vuurzeeën. Kan Coronel nog meer cijfers geven obv rook en vlammen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Dit zou ik ook liever zien. Meer slijtage zodat 2 stops vaker (hoeft niet ALTIJD) interessant is. En misschien wel 3-stops.

Verder zouden ze gewoon de ride height weer omlaag moeten doen in stapjes. Elke paar races of elk jaar weer wat omlaag. Dan kunnen teams kijken waar het gestuiter bij hun auto weg komt... Want het stuiteren leek toch aardig onder controle bij de meeste teams op het einde van het seizoen..... En het is niet alsof het omhoog zetten van de auto's heeft geholpen het veld dichter bij elkaar te krijgen.

Juist de gevechten van rondenlang binnen een seconde tot halve seconde van elkaar rijden was machtig en spannend. Omdat je weet dat een foutje genoeg is om er meteen langs te gaan, met ook de kans op inhaalacties op punten waar het normaal niet kan.

Maarja... ik dacht dat die flapjes ed. nu ook dit jaar opeens weer mochten wat ook voor extra turbulentie zorgt. 8)7 Ze lijken bijna te hebben gedacht vorig jaar: Goh dit seizoen had echt spannend kunnen zijn als Ferrari niet zoveel fouten maakte, laten we de boel maar eens omgooien want dit zijn we niet gewend 8)7
Zodra ze bij Mercedes eindelijk wakker zijn geworden en hun concept uit het raam gooien zal je zien dat Toto ook graag de auto's wat lager aan de grond wil hebben 'omdat ze anders niet goed kunnen volgen' :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

D-Ed schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Zodra ze bij Mercedes eindelijk wakker zijn geworden en hun concept uit het raam gooien zal je zien dat Toto ook graag de auto's wat lager aan de grond wil hebben 'omdat ze anders niet goed kunnen volgen' :+
Dat zou sowieso het streven moeten zijn. Als Red Bull porpoising onder controle kan krijgen moeten de technici van de andere teams dat ook kunnen lijkt mij. Ze wilden niet voor niet het ground effects weer terug hebben. De teams hebben nu al meer dan een jaar de tijd gehad om het aan te pakken. Dus wagens weer omlaag zou ik direct verwelkomen.

De enige die er echt over geklaagd heeft is Mercedes omdat die gewoon een draak van een wagen gebouwd hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door sjaool op 12-05-2023 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 04:15
cordonbleu schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:09:
Dit jaar heeft OCO een complete GP (-1 lap) op één set gereden en Max vorige week iets van 75% meen ik?
Norris in Miami ook de hele GP. Lap 1 pitstops naar de hard en zo naar de finish. Hulkenberg in Baku natuurlijk ook, alleen dan GP -2L
De huidige banden lijken mij sterk genoeg.
Je hebt sterkte en degradatie. Pirelli wil de sterkte aanpassen, jij hebt het eigenlijk over degradatie, maar noemt het sterkte.
Silverstone 2020 & Baku 2021 (& Oostenrijk, bij Vettel, denk 2016?) zijn voorbeelden van sterkte. In de band zitten "kettingen" van het karkas die de band zijn vorm & stevigheid geeft. Als er teveel krachten op komen te staan dan kan zo'n ketting breken en heb je een band die volledig uit elkaar vliegt. En dat is dus niet de bedoeling.
Dat ze een hele race op een set kunnen rijden zonder noemenswaardig performaceverlies komt door (gebrek aan) degradatie. Dat is dus het loopvlak dat afslijt en dat is perfect zichtbaar en redelijk voorspelbaar. En ja, als het loopvlak op is kan de band ook volledig ploffen, maar dan rijdt je echt veel te lang door. Heeft Hamilton niet ook meerdere nat => droog races een inter band volledig omgetoverd naar een slick waar die ook nog een redelijke snelheid had? (Turkije 2020? comes to mind. Waar die eigenwijs blijft doorrijden en te laat de toch wat snellere slicks pakt. Maar volgens mij ook andere races).

Waarbij Pirelli de band nu dus steviger wilt maken door het karkas aan te passen. Dat zou als het goed is dus geen invloed op de performance moeten hebben. Maar er wel voor zorgen dat de banden hogere krachten (= snelheden) aan kan.

Hebben ze overigens in 2020 ook gedaan. Stevigere banden geïntroduceerd. Was voor de bankings op Zandvoort, and we all know how that went.
spoiler:
Die race werd niet verreden door Corona :+

Na Baku 2021 is volgens mij die band/dat karkas over de gehele linie ingevoerd (vanaf Silverstone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
RobertMe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:02:

Dat ze een hele race op een set kunnen rijden zonder noemenswaardig performaceverlies komt door (gebrek aan) degradatie. Dat is dus het loopvlak dat afslijt en dat is perfect zichtbaar en redelijk voorspelbaar. En ja, als het loopvlak op is kan de band ook volledig ploffen, maar dan rijdt je echt veel te lang door.
Dat is dus wat ik bedoel. Op Silverstone 2020 reden de MER veel te lang door voor die generatie banden. Zo lang dat de banden ploften. Ze wisten dat dat kon gebeuren als ze er zo lang op door reden en dat risico hebben ze bewust genomen.
Heb jij dat dit jaar of vorig jaar zien gebeuren? Zelfs als er een gehele GP -1 lap op wordt gereden klappen de banden van de huidige generatie nog niet eens. Dus ja, de banden zijn sterk genoeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
@YakuzA @basvn dank. Ik heb de TS aangevuld met het nieuws over de nieuwe Pirelli banden.

Tevens even de starttijden van de sprintweekenden onder handen genomen want die waren in de week van Baku nog niet bekend. Daarmee is versie 1.5 een feit. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Chocoball op 13-05-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waah schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Het idee is volgens mij dat de banden zijn bedacht op een langzamere auto dan vorig jaar (men verwachtte een halve seconde per ronde in Miami) door de wijzigingen in vloerhoogte e.d.

Echter was men nu 2 seconden sneller... En blijkbaar zijn de banden daar niet op bedacht ofzo.
Het probleem is dat Miami niet te vergelijken was door het nieuwe asfalt :)

Overigens zou het alleen een verandering aan de constructie zijn, geen verandering aan de compound :)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 12-05-2023 17:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
sjaool schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:35:
Ik zou graag een tweede bandenleverancier zien. Dat maakt de variabelen weer groter. Ze mogen namelijk ook verschillende soorten fabrikanten brandstof gebruiken. Er zijn naar mijn mening nu te weinig variabelen waardoor een wagen goed of slecht presteert. Heb je de aerodynamica niet op orde maar je banden zijn wel goed bijvoorbeeld. Of geef ze meer mogelijkheden om met de strategie te spelen door brandstof tanken weer in te voeren. Dat brengt het gewicht van de wagens ook weer omlaag. Ook kleinere wagens zou ik verwelkomen dat verbetert ook het racen op krappe circuits of straatcircuits zoals Monaco. De wagens zijn nu hele slagschepen geworden in vergelijking met 15-20 jaar terug.
De FIA zou maar 1 bandenleverancier willen omdat het geen wedloop wil tussen 2 fabrikanten (of zou het door de 2005 United States Grand Prix fiasco komen? ;) ).

Eerder werd Hankook als geïnteresseerde gemeld, laatste berichten zijn dat Bridgestone naast Pirelli zou meedingen als bandenleverancier voor de Formule 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
cordonbleu schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Dat is dus wat ik bedoel. Op Silverstone 2020 reden de MER veel te lang door voor die generatie banden. Zo lang dat de banden ploften. Ze wisten dat dat kon gebeuren als ze er zo lang op door reden en dat risico hebben ze bewust genomen.
Heb jij dat dit jaar of vorig jaar zien gebeuren? Zelfs als er een gehele GP -1 lap op wordt gereden klappen de banden van de huidige generatie nog niet eens. Dus ja, de banden zijn sterk genoeg.
Silverstone 2020 was dus ook kapot karkas (niet alleen Mercedes, ook Sainz bij McLaren en meen nog iemand). Dat heeft in principe niet te maken met te lang doorrijden. Pirelli moet banden maken waar het loopvlak van afslijt. Niet banden die spontaan uit elkaar vliegen (dus karkas faalt). Een band mag gewoon niet ploffen, tenzij er geen loopvlak meer op de band zit en dat is duidelijk zichtbaar omdat je gewoon geen rubber meer ziet.

Edit:
Dat is overigens ook waarom Baku 2021 ge-red flagged was. Noch Racing Point noch Red Bull hadden signalen dat de band op ploffen stond. En dus wist ook niemand of in die laatste ronden nog iemand met 300+ de muur in zou gaan.
Banden die slijten (loopvpak er af) en daardoor trager worden, en in extreme gevallen ploffen omdat geen loopvlak meer er op zit is dikke prima.
Banden die de performance hebben, en nog een dikke laag rubber hebben, maar ineens * plof * doen kan/mag gewoon niet. Omdat dan dus zonder indicatie het karkas stuk is gegaan.

[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 12-05-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
RobertMe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Silverstone 2020 was dus ook kapot karkas (niet alleen Mercedes, ook Sainz bij McLaren en meen nog iemand). Dat heeft in principe niet te maken met te lang doorrijden. Pirelli moet banden maken waar het loopvlak van afslijt. Niet banden die spontaan uit elkaar vliegen (dus karkas faalt). Een band mag gewoon niet ploffen, tenzij er geen loopvlak meer op de band zit en dat is duidelijk zichtbaar omdat je gewoon geen rubber meer ziet.
Wat begrijp je niet aan:

Oude generatie banden.
Silverstone 2020 39 v/d 52 ronden op dezelfde band met klapband tot gevolg.
Baku 2021 Max reed 33 ronden op dezelfde band met klapband tot gevolg.

Nieuwe generatie banden.
Baku 2023 50 v/d 51 ronden op dezelfde band, geen klapband, alleen degradatie.
Miami 2023 45 v/d 57 ronden op dezelfde band, geen klapband, alleen en weinig! degradatie.

Conclusie, de huidige banden zijn al sterk genoeg. En veel sterker dan de oude generatie banden.

[ Voor 6% gewijzigd door cordonbleu op 12-05-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
cordonbleu schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Wat begrijp je niet aan:
Miami 2023 45 v/d 57 ronden op dezelfde band, geen klapband, alleen en weinig! degradatie.

Conclusie, de huidige banden zijn al sterk genoeg. En veel sterker dan de oude generatie banden.
Miami is niet Silverstone? En Miami is niet Zandvoort? Jij blijft maar praten over performance en degradatie, maar daar gaat het helemaal niet over. Pirelli past het karkas aan waardoor de banden sterker worden. Maar het loopvlak blijft hetzelfde en daarmee de eigenschappen van de band. Een circuit met veel high speed bochten (zoals Silverstone) of bankings (Zandvoort) zet veel meer laterale krachten op de band, als in: dat de blek van de band over de velg en de band op het asfalt niet meer in een lijn is. Dat is iets dat het karkas moet kunnen (ver)dragen. En volgens Pirelli kunnen de huidige banden dat niet omdat de auto's sneller zijn dan gedacht.
Waar jij blijft hameren op het feit dat ze een hele race op 1 set kunnen rijden. Maar dat is doordat het loopvlak "te goed" is. Dat heeft 0,0 met de sterkte van het karkas te maken. Wat jij simpel gezegd wilt is dat de laag rubber dunner wordt zodat ook eerder geen rubber meer er op zit. En Pirelli maakt nu aanpassingen aan de zaken die juist onder het rubber zitten. Zaken die wij nooit zien, tenzij het faalt en je een klapband hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Ik begrijp prima het verschil tussen sterkte en deg van een band. Mijn conclusie is nog steeds dat de huidige banden een (te) lage deg hebben en sterk genoeg zijn. Sowieso (ook aantoonbaar) veel sterker dan de banden t/m 2021.

[ Voor 4% gewijzigd door cordonbleu op 12-05-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
cordonbleu schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:31:
Ik begrijp prima het verschil tussen sterkte en deg van een band. Mijn conclusie is nog steeds dat de huidige banden een (te) lage deg hebben en sterk genoeg zijn. Sowieso (ook aantoonbaar) veel sterker dan de banden t/m 2021.
Mooi, dat is niet wat nu aangepast wordt. Nieuwe banden zullen dezelfde deg hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
mavamal schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Mooi, dat is niet wat nu aangepast wordt. Nieuwe banden zullen dezelfde deg hebben.
Is er aantoonbare reden dat de banden versterkt moeten worden?

Je kan overigens wel zeggen dat dit niet samenhangt met deg, maar dat is niet volledig juist. De sterkte van de wang correleert weldegelijk met de deg, bijvoorbeeld omdat de band minder vervormd. Hierdoor wordt de deg dus weldegelijk in een bepaalde mate verlaagd. Het is niet zo eenvoudig zwart wit als door sommigen hier gedacht wordt. Er zijn vele factoren die de deg beïnvloeden. De sterkte van de band valt daar ook onder.
Om dezelfde deg te verkrijgen zal de compound dan dus ook aangepast moeten worden. Wordt dit ook gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door cordonbleu op 12-05-2023 19:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:45
Mercedes test de band al sinds oktober vorig jaar en hebben tijdig voor Silverstone een passend auto- concept klaar voor de nieuwe band.

🤡

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
sjaool schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:35:
2 bandenleveranciers maakt de verschillen ook weer groter. Als je close racing wil hebben is dat dus niet wat je wilt...

Want het klinkt leuk, RB die de auto goed heeft maar mindere bandjes dus extra pitstop, en Ferrari die de auto niet goed heeft, maar sterke banden....

Maar in de praktijk zal het wel zijn dat RB de juiste auto én banden heeft, en Ferrari beide ruk _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
cordonbleu schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Wat begrijp je niet aan:

Oude generatie banden.
Baku 2021 Max reed 33 ronden op dezelfde band met klapband tot gevolg.

Nieuwe generatie banden.

Jij lijkt niet te begrijpen dat Silverstone 2020 en Baku 2021 niet mogen gebeuren vanwege veiligheid. Een band mag nooit klappen, tenzij alle rubber weg is. En dat was niet het geval in beide situaties.

Het liep nu goed af voor Max in Baku, maar als dat dit jaar gebeurd gaat die met pech met 344km/u de barriers in.

Door degradatie zouden ze moeten willen wisselen. Het lijkt er nu vaak vooral op dat de softs die gekozen worden teveel degradatie hebben waardoor ze niet interessant zijn, de medium oké is, maar ook veel degradatie heeft... En de hards heel lang mee gaan, weinig degradatie hebben en kwa rondetijd niet extreem veel onder doen.

Vooral door dat laatste (lang mee, weinig degradatie en nog steeds snel) is een 2 stopper nooit echt interessant... Wanneer hadden we voor het laatst de strategie soft-medium-soft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Waah schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Jij lijkt niet te begrijpen dat Silverstone 2020 en Baku 2021 niet mogen gebeuren vanwege veiligheid. Een band mag nooit klappen, tenzij alle rubber weg is. En dat was niet het geval in beide situaties.

Het liep nu goed af voor Max in Baku, maar als dat dit jaar gebeurd gaat die met pech met 344km/u de barriers in.

Door degradatie zouden ze moeten willen wisselen. Het lijkt er nu vaak vooral op dat de softs die gekozen worden teveel degradatie hebben waardoor ze niet interessant zijn, de medium oké is, maar ook veel degradatie heeft... En de hards heel lang mee gaan, weinig degradatie hebben en kwa rondetijd niet extreem veel onder doen.

Vooral door dat laatste (lang mee, weinig degradatie en nog steeds snel) is een 2 stopper nooit echt interessant... Wanneer hadden we voor het laatst de strategie soft-medium-soft?
Ik ben het met je eens dat een band zonder schade inderdaad nooit mag klappen. Maar je geeft zelf het antwoord al.

Met de oudere generatie banden kwam dat nog wel eens voor. In sommige gevallen zoals bij Max in Baku zelfs nog ver voordat de band versleten was. En in het geval van Silverstone ben ik het niet met je eens. MER reed op het moment van klappen weldegelijk met versleten banden. Dat wisten ze en was een bewuste keuze. Ze reden er een stuk langer mee dan de verwachte levensduur. Alle rubber weg..

Met de nieuwe generatie banden echter, heb jij daar al banden van zien klappen? Zelfs als er ver, heel ver boven de verwachte levensduur mee wordt gereden klappen ze niet. Zelfs bij Silverstone 2020 zaten ze bij lange na niet zo ver boven de levensduur limiet als dat ze er nu mee halen. En nog klappen ze niet. Geeft dus aan hoe sterk de huidige banden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Waah schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:48:
Dat komt ook door (het gebrek aan) circuits. Van de 5 races waren er 5 op stratencircuits. Die zijn zo hlad als een biljartlaken. Een echt circuit heeft een totaal andee soort asfalt dat veel grover is. Pirelli neemt nu al de zachtere/zachtste banden mee, en de hard daarbij is vervolgens nog steeds veel te hard / heeft te weinig deg. Als ze deze compounts op een echt circuit zouden gebruiken vreten ze ze allemaal zo op. Volgens mij is het probleem nu ook niet dat de softs door de deg vervangen moeten worden, maar doordat ze oververhitten.
cordonbleu schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Ik ben het met je eens dat een band zonder schade inderdaad nooit mag klappen. Maar je geeft zelf het antwoord al.

Met de oudere generatie banden kwam dat nog wel eens voor. In sommige gevallen zoals bij Max in Baku zelfs nog ver voordat de band versleten was. En in het geval van Silverstone ben ik het niet met je eens. MER reed op het moment van klappen weldegelijk met versleten banden. Dat wisten ze en was een bewuste keuze. Ze reden er een stuk langer mee dan de verwachte levensduur. Alle rubber weg..

Met de nieuwe generatie banden echter, heb jij daar al banden van zien klappen? Zelfs als er ver, heel ver boven de verwachte levensduur mee wordt gereden klappen ze niet. Zelfs bij Silverstone 2020 zaten ze bij lange na niet zo ver boven de levensduur limiet als dat ze er nu mee halen. En nog klappen ze niet. Geeft dus aan hoe sterk de huidige banden zijn.
Met de nieuwe generatie banden echter, heb jij daar al banden van zien klappen? Zelfs als er ver, heel ver boven de verwachte levensduur mee wordt gereden klappen ze niet.
Zie hierboven. Over dit seizoen is het moeilijker oordelen doordat het (vrijwel) allemaal straten circuits waren. Daarnaast zijn deze 18" banden/velgen natuurlijk ook wwer helemaal anders. Door de veel kleinere wangen staan er ook minder zijwaartse krachten op. En de 13" velgen zorgden ook ervoor dat de banden 75% van de vering waren waardoor er ook meer stress op de banden stonden.
Daarnaast spreek je je nogal eerder over eerdere berichten. Eerst vraag je je af hoe het kan dat Pirelli niet door had dat de auto's sneller zouden worden en dus de banden aangepast moeten worden, en daarna vraag je je af waarom de banden aangepast moeten worden. Nou, omdat Pirelli dus niet in de gaten had dat ee auto's zoveel sneller zouden worden ;) En liever voorkomen dan genezen, dus komen ze mid season met nieuwe banden. Ook omdat gedurende het seizoen de autonog sneller worden. Dus dat het nu (nog) goed gaat betekent niet dat dat aan het eind van het seizoen ook zo zal zijn. En Pirelli zal tijdig degelijke banden willen hebben, want met flyaway races gaan die per boot. Dus je wilt niet in Japan er achter komen dat je ineens nieuwe banden moet produceren voor CotA, Brazilië, Mexico, Vegas, Abu Dhabi, allemaal fly aways.

En Silverstone 2020 was sowieso een ongelukkige samenloop en niet alleen Mercedes die daar de mist on ging (op zijn minst Sainz in de McLaren ook, maar volgens mij was er nog een coureur naast die drie).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:21
Wat een logica: er is er nog geen een geklapt, dus het is veilig.

De paar stratencircuits die tot nu toe zijn geweest zijn onvergelijkbaar met diverse racecircuits die nog komen.
Top dat je vanuit je stoel de sterkte beter kan inschatten dan Pirelli!

Meest grappige nog is dat in 2020 raikkonen(?) zijn voorvleugel kapot reed met allerlei carbon in omgeving becketts tot gevolg. Sainz zijn band en waarschijnlijk ook die van mercedes (en anderen als ze niet gepit hadden) waren waarschijnlijk gewoon lek gereden op dat debris. Lag zeer waarschijnlijk niet aan tyrelife/constructiefalen

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:45
Wat een BS trouwens over de ultieme snelheid van RB. Niemand die er aan kan tippen…

YouTube: Stroll & Verstappen sending it at 350+ km/h - Miami 2023

Tube filmpje dat notabene stroll ook 350 aantikt op de backstraight net als Max.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:54
Gynnad schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Het schijnt dat Ricciardo's stoel al klaar staat..

[Afbeelding]
Ricciardo was in Miami de back up rijder voor AT en RBR, Lawson was niet in Miami aanwezig dus moest er een zitje worden aangemeten in geval van nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:40:
[...]

Dat komt ook door (het gebrek aan) circuits. Van de 5 races waren er 5 op stratencircuits. Die zijn zo glad als een biljartlaken. Een echt circuit heeft een totaal andee soort asfalt dat veel grover is.
De mis use van ‘stratencircuit’ is aardig prominent tegenwoordig. :+

Een stratencircuit is hobbelig als wat, zoals Monaco, absoluut geen biljartlaken :)
SA en Miami zijn 100% fake stratencircuits. :P

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 12-05-2023 22:49 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:47:
[...]

De mis use van ‘stratencircuit’ is aardig prominent tegenwoordig. :+

Een stratencircuit is hobbelig als wat, zoals Monaco, absoluut geen biljartlaken :)
SA en Miami zijn 100% fake stratencircuits. :P
Ik bedoelde het soort asfalt, niet de uhm, ondergrond :P Er zit een zeer groot verschil tussen het asfalt op straat (glad) en op een circuit (grof). Ik bedoelde inderdaad niet op hobbelig of glad of wat dan ook, maar echt puur hoe glad/grof het is en het effect daarvan op de banden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 18-09 11:34
Racing-Paradise schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:46:
[...]

Ricciardo was in Miami de back up rijder voor AT en RBR, Lawson was niet in Miami aanwezig dus moest er een zitje worden aangemeten in geval van nood.
Nee zo werkt dat niet, je moet fake news maken met pakkende titels. Niet de waarheid vertellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Dat ze niet klappen kan ook gewoon betekenen dat ze een hardere compound hebben nu dan voorheen. Dat betekend niet dat ze de banden helemaal oprijden tot op het karkas.

Silverstone 2020 reed mercedes niet langer door dan aangeraden door Pirelli. Dus ook dat is niet vreemd. Dat was een combi van omstandigheden waarbij Pirelli zeker niet vrijuit ging :+ niet zozeer Merc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:07
Gynnad schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Het schijnt dat Ricciardo's stoel al klaar staat..

[Afbeelding]
Allemaal gelul en uit de duim gezogen, de vries krijgt echt nog wel de tijd hoor, en dat stoeltje is blijkbaar al veel eerder gepast door Ricardo

https://www.racefans.net/...years-minimum-in-f1-tost/

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
offtopic:
Heel even ongeveer 30 seconden tijd nemen voor een klassiekertje… moest er vanmorgen ineens aan denken, geen idee waarom.

[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 13-05-2023 09:54 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Dat was echt de 'evil Vettel' periode :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
-tom-562 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:51:
Dat was echt de 'evil Vettel' periode :P
offtopic:
Later kwam de 'blue flag' periode van Vettel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Barfman schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:09:
[...]

Allemaal gelul en uit de duim gezogen, de vries krijgt echt nog wel de tijd hoor, en dat stoeltje is blijkbaar al veel eerder gepast door Ricardo

https://www.racefans.net/...years-minimum-in-f1-tost/
Altijd afwachten want met HM weet je het maar nooit. :+ Maar als je zag hoe Tsunoda het deed in z'n eerste seizoen (dat gevloek en getier, domme acties en om de oren gereden worden door Gasly ) dan valt het eigenlijk nog wel mee hoe De Vries het doet...

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 13-05-2023 10:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

vhal schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Altijd afwachten want met HM weet je het maar nooit. :+ Maar als je zag hoe Tsunoda het deed in z'n eerste seizoen (dat gevloek en getier, domme acties en om de oren gereden worden door Gasly ) dan valt het eigenlijk nog wel mee hoe De Vries het doet...
Ja, alleen was Tsunoda in zijn eerste seizoen wel écht snel. Volgens mij heeft die jongen echt ontzettend veel rauw talent, alleen komt het er niet goed uit

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

TheBrut3 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:14:
In mijn ogen was Nyck sowieso al placeholder. Naar het team gehaald omdat hij veel ervaring heeft en stabiel zou moeten zijn, niet per se omdat hij super snel is en talent heeft. Er rijden momenteel niet voor niets 6 Red Bull junioren in de F2, daarvan willen ze echt wel dat er minimaal 2 doorstromen naar AT. RBR heeft zelf ook nog een opvolger nodig voor Perez. Het zou toch een faal zijn van het Red Bull junior programma als ze die niet uit eigen stal kunnen halen...
De hele F2-situatie is wel ontstaan omdat geen van die junioren er echt uitsprong als hét talent voor de toekomst. Red Bull schijnt ze allemaal naar F2 te hebben gestuurd (een deel racete in andere klasses) om ze direct te kunnen vergelijken. Het beeld begint nu wel wat duidelijker te worden maar de nieuwe Max Verstappen zit er niet tussen. Ik snap dus wel dat RBR/AT nog eens goed rond heeft gekeken of er niet een gemist talent is.

Ergens heb ik ook een vermoeden dat het hem heeft geholpen dat hij een Nederlander is. F1 is momenteel enorm populair in NL dus ik kan me voorstellen dat ze daar een graantje van mee willen pikken. Als landgenoot van Verstappen moet hij wel goed zijn, toch? ;)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +73 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Dit keer geen artikel maar een videosamenvatting wat de teams aan upgrades gaan meenemen aan de start van de Europese tour in Imola volgende week.
  • Alle upgrades tot Baku zijn al voor de start van het seizoen bepaald. Na goedkeuring uit de windtunnel valt er dan niet meer veel aan te wijzigen omdat afhankelijk van het onderdeel productie dan 4 tot 6 weken in beslag neemt. Bij de Europese races kunnen ook meer onderdelen mee in de vrachtwagens dan bij de overzeese races waar extra vracht extra geld kost. Daarom wordt Imola als het startpunt voor nieuwe upgrades tijdens het seizoen gezien.
  • Mercedes: had al vooraf aangekondigd dat er in Imola een groot upgradepakket zal komen. Ondervloer, sidepods en vooras. Wat betreft de sidepods wordt gezegd dat het geen Red Bull kopie wordt maar ook niet langer het zero-pod ontwerp. Beiden coureurs krijgen meteen het complete pakket omdat vergelijking met het oude pakket niet nodig zal zijn. Ook zullen er voldoende reserveonderdelen zijn.
  • Ferrari: Ferrari wou haar grote upgrade pakket voor Barcelona naar voren halen en in Imola introduceren. Daar ziet het team weer van af. De nieuwe ondervloer maakte al zijn opwachting in Miami. In Imola komen kleine upgrades, in Monaco wijzigt alleen de vleugels want Monaco en in Barcelona komt er een groter pakket waarbij een aanpassing van de sidepods te verwachten is. Grote vraag is of Ferrari blijft vasthouden aan haar inwash sidepods of misschien meer de kant opgaat zoals Aston Martin?
  • Red Bull: Red Bull kwam in Baku al met een upgrade die meteen leek te werken. Het team doet geheimzinnig over wat er mogelijk aan upgrades komt. Aan de andere kant zit de RB19 tegen perfectie aan en valt er niet veel aan te veranderen. Na Barcelona wordt pas duidelijk of Mercedes en Ferrari aan het inlopen zijn.
  • Aston Martin: In Baku was er alleen een speciale achtervleugel voor Baku. Het team laat ook niet veel los over haar ontwikkelstrategie, daarnaast zei de CEO dat er een grote upgrade te verwachten was in de 6e race (Imola) terwijl de teambaas zegt dat het team continue met upgrades komt. Het kan ook zijn dat de volgende grote stap pas in de winterpauze komt omdat Aston Martin niet gewend is het ontwikkeltempo van de grote 3 te volgen en of ze dat volhouden.
  • Alpine: Het team wou met 1 groot pakket komen van ondervloer en sidepods. Dat lukte niet helemaal en daarom werd het pakket opgesplitst. De nieuwe ondervloer levert volgens het team 2,5 tiende, de sidepods die dus in Imola komen nog eens 1,5 tiende. Dan komt er nog een upgrade in Barcelona of Montreal wat nog een 2 tiende moet opleveren. Vraag is alleen of Alpine echt dichterbij gaat komen als de top 4 zich ook weet te verbeteren.
  • Haas: De nieuwe ondervloer in Miami deed wat het beloofde in de windtunnel. Daarnaast kon de wagen lager afgesteld worden zonder dat er bouncing optrad. Miami was alleen een vlakke baan en is Imola een goede test voor de ondervloer. Wel komt Haas in Imola met gewijzigde flaps aan de voorvleugel wat misschien weer een halve tiende brengt.
  • McLaren:McLaren kwam in Baku met een grote upgrade, die werkte daar wel en in Miami niet. Imola is net als Baku een 'stop and go' circuit. In Imola komen ze waarschijnlijk met kleine aanpassingen. Tussen Montreal en Silverstone is de B-versie te verwachten met andere sidepods. Deze B-versie had al in Bahrein klaar moeten zijn.
  • Alfa Romeo: Het team komt in Imola ook met een upgrade zegt alleen niet wat maar wel dat het uiterlijk van de wagen zal veranderen en daarnmee wordt waarschijnlijk de vorm van de motorkap, sidepods of allebei bedoeld.
  • Alpha Tauri: Het team kwam al in de laatste 3 races met steeds iets nieuws. In Imola komt een nieuwe ondervloer. De nauwere samenwerking met Red Bull gaat pas echt volgend jaar in, Alpha Tauri gaat dan bijvoorbeeld de vooras van Red Bull gebruiken. Dit seizoen kan dat niet omdat het chassis dan aangepast moet worden.
  • Williams: Geen nieuws over upgrades. Wel dat Williams de productie van haar carbon onderdelen heeft uitbesteedt en dat dit waarschijnlijk tot 3 keer zoveel kost dan het zelf te maken plus dat het ook meer tijd kost.
De video is natuurlijk ook met Engelse ondertiteling te bekijken :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28
Chocoball schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:49:
Dit keer geen artikel maar een videosamenvatting wat de teams aan upgrades gaan meenemen aan de start van de Europese tour in Imola volgende week.
Wat fijn dat je telkens van die overzichtelijke samenvattingen maakt @Chocoball! Dankjewel. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Dank je wel voor de update. Ziet er veelbelovend uit. Mooi al die upgrades! Veel slechter kan het vast niet worden voor Mercedes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Uit dezelfde video kwam er ook nog nieuws over de bandentests en bandenwarmers. De bandentest met de intermediates zonder bandenwarmer was geslaagd, de test met de slicks echter niet.

Pirelli wil komende zomer weten waar het aan toe is wat betreft het verbod op bandenwarmers vanaf 2024. Gezien de tender voor een nieuwe bandenleverancier in 2025 wil Pirelli niet onnodig gaan investeren in volgend jaar.

Het kan zijn dat het besluit over bandenwarmers wordt doorgeschoven er dat er pas vanaf 2026 wel of geen verbod gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:15:
Uit dezelfde video kwam er ook nog nieuws over de bandentests en bandenwarmers. De bandentest met de intermediates zonder bandenwarmer was geslaagd, de test met de full wets echter niet.

Pirelli wil komende zomer weten waar het aan toe is wat betreft het verbod op bandenwarmers vanaf 2024. Gezien de tender voor een nieuwe bandenleverancier in 2025 wil Pirelli niet onnodig gaan investeren in volgend jaar.

Het kan zijn dat het besluit over bandenwarmers wordt doorgeschoven er dat er pas vanaf 2026 wel of geen verbod gaat komen.
Kloppen die jaartallen? Je zegt nu dat Pirelli geen nieuwe banden wil maken voor wat potentieel alleen 2024 is omdat er vanaf 2025 een nieuwe/andere leverancier kan zijn. Maar als ze dan de bandenwarmer discussie doorschuiven naar 2026 dan is ook zeker dat er geen nieuwe leverancier komt want die zal dan weer niet alleen voor 2025 banden willen produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:24:
[...]

Kloppen die jaartallen? Je zegt nu dat Pirelli geen nieuwe banden wil maken voor wat potentieel alleen 2024 is omdat er vanaf 2025 een nieuwe/andere leverancier kan zijn. Maar als ze dan de bandenwarmer discussie doorschuiven naar 2026 dan is ook zeker dat er geen nieuwe leverancier komt want die zal dan weer niet alleen voor 2025 banden willen produceren.
De jaartallen kloppen. Pirelli wil dit seizoen zo vroeg mogelijk een besluit weten over de bandenwarmers. Zodoende weten ze of ze voor volgend seizoen flink moeten investeren in banden die zonder bandenwarmers kunnen.

Omdat de coureurs en teams niet tevreden zijn over de testen met slick banden zonder bandenwamers (excuus had full wet geschreven) bestaat de kans dat het verbod weer wordt uitgesteld en volgens AMuS zou dat wel eens 2026 kunnen worden.

Dit zou inderdaad niet logisch zijn omdat eventueel geïnteresseerde bandenfabrikanten dan voor 2025 en 2026 aparte banden moet fabriceren. Een besluit vanaf 2025 en verder zou dan logischer zijn maar ik denk dat de banden in 2026 toch weer anders worden met of zonder bandenwarmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:54

De bandenwarmer regels zullen er wel weer doorheen gedrukt worden, waarna er vervolgens na een aantal van bovenstaande incidenten weer een noodgreep wordt gedaan.

De formule 1 teams ontwikkelen als een gek, de organisatie lijkt helaas minder te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:00:
[...]

De jaartallen kloppen. Pirelli wil dit seizoen zo vroeg mogelijk een besluit weten over de bandenwarmers. Zodoende weten ze of ze voor volgend seizoen flink moeten investeren in banden die zonder bandenwarmers kunnen.

Omdat de coureurs en teams niet tevreden zijn over de testen met slick banden zonder bandenwamers (excuus had full wet geschreven) bestaat de kans dat het verbod weer wordt uitgesteld en volgens AMuS zou dat wel eens 2026 kunnen worden.

Dit zou inderdaad niet logisch zijn omdat eventueel geïnteresseerde bandenfabrikanten dan voor 2025 en 2026 aparte banden moet fabriceren. Een besluit vanaf 2025 en verder zou dan logischer zijn maar ik denk dat de banden in 2026 toch weer anders worden met of zonder bandenwarmers.
Ik wist inderdaad niet goed of ik dit nu moest scharen onder "ook @Chocoball maakt wel eens een foutje" of onder "F1 logica is altijd ondoorgrondelijk". Maar het laatste dus :p En het eerste door full wet banden te noemen terwijl het slicks moesten zijn O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:06:
[...]

Ik wist inderdaad niet goed of ik dit nu moest scharen onder "ook @Chocoball maakt wel eens een foutje" of onder "F1 logica is altijd ondoorgrondelijk". Maar het laatste dus :p En het eerste door winterbanden te noemen terwijl het slicks moesten zijn O-)
Ik ben blij met je reactie, het kan zijn dat het zo heb opgeschreven dat het verwarrend is of niet klopt. Daarbij ging ik er ook over nadenken of het logisch is wat er stond of misschien wat meer toelichting nodig had.

Winterbanden? Vind je 23-24 races in een seizoen niet genoeg? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:14:
[...]

Ik ben blij met je reactie, het kan zijn dat het zo heb opgeschreven dat het verwarrend is of niet klopt. Daarbij ging ik er ook over nadenken of het logisch is wat er stond of misschien wat meer toelichting nodig had.

Winterbanden? Vind je 23-24 races in een seizoen niet genoeg? :+
Ik bedoelde gewoon waterbanden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:28
Wat een waanzinnige plaat, die mercedes.... wauw!!! Ben geen mercedes F1 fan, maar deze wil ik wel aan de muur.....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Racing-Paradise schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:01:
[YouTube: Ferrari Hypercar #50 is out of the race I 2023 6 Hours of Spa I FIA WEC]

De bandenwarmer regels zullen er wel weer doorheen gedrukt worden, waarna er vervolgens na een aantal van bovenstaande incidenten weer een noodgreep wordt gedaan.

De formule 1 teams ontwikkelen als een gek, de organisatie lijkt helaas minder te leren.
De FIA loopt als regelbewaker altijd achter de feiten aan, het maakt daarbij niet niet of het over techniek, sport of financiën gaat.

Bij de introductie van het bugdetplafond hadden ze maar een paar handhavers binnen de FIA terwijl ze 10 teams moeten controleren. Voor techniek hebben ze een techinisch bureau die met de teams meekijkt wat ze uitspoken en hebben ze ook windtunnel en CFD simulaties tot hun beschikking maar 10 man is geen Formule 1 team met 250 man personeel of meer.

Uit financieel oogpunt willen vooral de kleinere teams van de bandenwarmers af maar dan moeten er wel minimaal 6 of 8 teams mee instemmen en daar wringt misschien wel de schoen dat teams soms teveel inspraak hebbem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
wowly schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:33:
[...]

Wat een waanzinnige plaat, die mercedes.... wauw!!! Ben geen mercedes F1 fan, maar deze wil ik wel aan de muur.....
Even snel gespiekt bij AMuS maar kom deze foto daar niet tegen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Waah schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:32:
[...]

Dat ze niet klappen kan ook gewoon betekenen dat ze een hardere compound hebben nu dan voorheen. Dat betekend niet dat ze de banden helemaal oprijden tot op het karkas.

Silverstone 2020 reed mercedes niet langer door dan aangeraden door Pirelli. Dus ook dat is niet vreemd. Dat was een combi van omstandigheden waarbij Pirelli zeker niet vrijuit ging :+ niet zozeer Merc
Karkas is versterkt. Daarnaast is het grootste verschil met toen dat er twee verschillende soorten rubber op het loopvlak zit. De buitenste is de normale compound, daaronder zit een harde compound die weinig grip heeft. Daardoor zullen teams moeten pitten voordat ze op het karkas rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:16
Afschaffen van bandenwarmers omwille van de financiën snap ik echt niet. Wat kost dat spul nou? Is toch peanuts op de budgetten waar zelfs de kleine teams mee werken?

Ik snap wel dat alle kleine beetjes helpen (zie Haas met hun kleine pitwall tentje), maar toch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 09:16
Chocoball schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:54:
[...]

Uit financieel oogpunt willen vooral de kleinere teams van de bandenwarmers af maar dan moeten er wel minimaal 6 of 8 teams mee instemmen en daar wringt misschien wel de schoen dat teams soms teveel inspraak hebbem.
Was het niet meer dat afschaffen van de bandenwarmers tot problemen met de druk in de banden leid en daardoor een verschil in omtrek. (koude band versus harde band) Voor formule1 die tot op de millimeter is afgesteld geeft dat vervelende problemen qua grip of nog erger aanlopende banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Jasphur schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:38:
offtopic:
Heel even ongeveer 30 seconden tijd nemen voor een klassiekertje… moest er vanmorgen ineens aan denken, geen idee waarom.
[Video: Vettel double overtake in Pit Lane - Chinese Grand Prix 2016]
En dit schijnt dus gewoon te mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
sjaool schreef op zondag 14 mei 2023 @ 01:22:
[...]

En dit schijnt dus gewoon te mogen.
Tuurlijk mag dat. Verstappen heeft dat het jaar erna nog gedaan, ook in China, en Russell twee weken terug dus in Baku. Zolang je het maar doet voor de pit entry line (en mogelijk dat je met minimaal een wiel binnen de lijnen die de entry definiëren moet blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
B-Real schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:27:
Afschaffen van bandenwarmers omwille van de financiën snap ik echt niet. Wat kost dat spul nou? Is toch peanuts op de budgetten waar zelfs de kleine teams mee werken?

Ik snap wel dat alle kleine beetjes helpen (zie Haas met hun kleine pitwall tentje), maar toch…
Voor de grote teams niet, voor de kleine wel
Een van de manieren waarop de organisatie de kosten nog verder wil drukken is het uitbannen van bandenwarmers. De geïsoleerde elektrische dekens kosten namelijk zo'n 7.000 euro per deken.

Dat lijkt in F1-termen mee te vallen, tot je bedenkt dat ieder team maar liefst veertig bandenwarmers op voorraad heeft. Dat is dus een flinke 280.000 euro aan dekens, die elke twee jaar weer vervangen moeten worden. Het liefst ziet de FOM het hele systeem dus gewoon gaan.
https://autobahn.eu/artik...verbod-voor-bandenwarmers

Dat verklaart ook waarom het ene team ze nog wel wil hebben en de ander niet. Als je het budget ervoor hebt dan wil je geen performance inleveren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:02
tweakduke schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:08:
[...]
Voor de grote teams niet, voor de kleine wel
Als je daarentegen één keer een auto in de muur parkeert omdat de banden niet goed opgewarmd zijn verdwijnt dat financiële voordeel als sneeuw voor de zon :).

Zal natuurlijk een mate van gewenning zijn, maar de verschillen tussen wagens met koude en met warme banden worden wel flink vergroot waardoor je ook meer wanhopige moves van diegenen met (nog) koude banden zult zien.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:37:
[...]
Als je daarentegen één keer een auto in de muur parkeert omdat de banden niet goed opgewarmd zijn verdwijnt dat financiële voordeel als sneeuw voor de zon :).

Zal natuurlijk een mate van gewenning zijn, maar de verschillen tussen wagens met koude en met warme banden worden wel flink vergroot waardoor je ook meer wanhopige moves van diegenen met (nog) koude banden zult zien.
En het geld dat bespaard wordt op bandenwarmers moet meteen geïnvesteerd worden in nieuwe technieken om de band sneller op te warmen via exotische brake drum ontwerpen etc.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
In andere raceklasse gaat het al jaren prima zonder bandenwarmers. Kwestie van je tactiek en manier van rijden aanpassen tijdens de outlap. Zal waarschijnlijk weer een stuk interessantere pit stop strategieën kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

chevsticks schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:05:
In andere raceklasse gaat het al jaren prima zonder bandenwarmers. Kwestie van je tactiek en manier van rijden aanpassen tijdens de outlap. Zal waarschijnlijk weer een stuk interessantere pit stop strategieën kweken.
Het gaat allemaal om banden die hiervoor gemaakt zijn.
Er zullen voor F1 weer andere banden ontwikkeld moeten worden die ook koud nog voldoende grip geven.

En het gaat zo ‘prima’ in het WEC dat ze voor Le Mans weer bandenwarmers toestaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2023 10:21 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
@B-Real @tweakduke Voorheen had een team 40 bandenwarmers wat in de aanschaf 280.000 euro kost en dat is dan zonder de gebruiks- en vervoerskosten. Plus ze gaan maar 2 jaar mee. Voor dit seizoen is besloten dat er nog maar 20 bandenwarmers gebruikt mogen worden dus het aanschafbedrag is dan wel gehalveerd maar de gebruiks- en vervoerskosten zijn waarschijnlijk gelijk of hoger door de gestegen inflatie. Deze kosten vallen onder het budgetplafond en kunnen dan niet besteed woden aan de ontwikkeling van de wagen zoals Tweakduke al aangeeft.

@D-dark Klopt, door de minder warme bandenwarmers is het gripniveau aan het begin anders totdat de banden op hun gewenste temperatuur komen. Teams kunnen de banden ook niet meer van binnenuit opwarmen met de restwarmte van de remmen omdat de velgen een standaard onderdeel zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
YakuzA schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Het gaat allemaal om banden die hiervoor gemaakt zijn.
Er zullen voor F1 weer andere banden ontwikkeld moeten worden die ook koud nog voldoende grip geven.

En het gaat zo ‘prima’ in het WEC dat ze voor Le Mans weer bandenwarmers toestaan ;)
Om hem er maar weer eens in te gooien, in die andere open wheel klasse, Indycar, gaat het al jaren prima.
Ja, de snelheden zijn daar iets anders (als je de ovals niet mee rekent) en de belasting ook. Gaat er vooral om dat de coureurs de outlap tot de banden op temperatuur zijn voorzichtiger moeten rijden. Echte coureurs kunnen hier het verschil maken.

Het rubber zal hoe dan ook aangepast moeten worden op wel of geen bandenwarmers, maar het rubber moet tegenwoordig bijna ieder jaar aangepast worden vanwege de mate van extra downforce / belasting die de teams blijven vinden. Dus dat vind ik niet echt een goed argument.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
We doen het niet slecht op het F1 wereldkampioenschap voor landen, staan bovenaan gelijk met Spanje :)
Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/agoxB9q_460swp.webp

[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 14-05-2023 11:51 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:42
Chocoball schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:51:
We doen het niet slecht op het F1 wereldkampioenschap voor landen, staan bovenaan gelijk met Spanje :)
[Afbeelding]
En dan nog klagen over Nyck de Vries :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 14:20

DataGhost

iPL dev

chevsticks schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:05:
In andere raceklassen (bijv stock car) gaat het al jaren prima zonder gekke aero-ontwerpen en DRS. In andere raceklassen (bijv motoGP) gaat het al jaren prima op slechts twee banden. In andere raceklassen... gaan dingen anders dan in F1. Dat heeft andere snelheden, rondetijden en strijd als gevolg.

Straatbanden voor productieauto's werken direct als ze koud zijn, alleen heel veel performance haal je daar niet uit. Daarvoor heb je andere compounds nodig, die koud juist niet goed werken maar pas wanneer ze op temperatuur zijn. Door met dit soort compounds te rijden kan je uiteindelijk harder racen. Om dan over het temperatuurs-aspect heen te komen kan je dus bandenwarmers gebruiken, een behoorlijk low-tech oplossing met snel het gewenste resultaat. Daardoor kan er de hele tijd harder geracet worden, in plaats van dat je super-conservatieve starts en outlaps krijgt omdat de boel nog koud is. Het lijkt mij persoonlijk enorm saai als de gemiddelde racestart zonder inhaalacties is omdat niemand genoeg grip heeft om iets voor elkaar te krijgen, of als juist het halve veld direct in de kreukels ligt omdat iemand achterin z'n banden niet goed op temperatuur krijgt en zich in de eerste bocht gigantisch verremt.

Als je bandenwarmers afschaft omdat dat voor een paar teams (lage) kosten scheelt, zal je inderdaad zien dat de teams met genoeg budget andere (duurdere) oplossingen gaan verzinnen om de banden sneller op temperatuur te krijgen, waardoor die juist weer een groter voordeel krijgen tov de kleinere teams. Coureurs kunnen hier inderdaad ook een verschil gaan maken maar net als met normale bandenslijtage zal een groot deel van de auto afhangen, dus als het ontwerp kak is zit je daar een groot deel van het jaar aan vast. Leuk om te kijken welke van de twee teamgenoten daar het best in is maar ten opzichte van een ander team waarbij de banden met twee vingers in de neus opwarmen is dat niet interessant meer natuurlijk.

Of je moet op compounds gaan rijden die koud ook al genoeg grip hebben maar dan zal de overall performance weer achteruit gaan en dan kan je inderdaad net zo goed een andere klasse gaan kijken als je van langzame auto's houdt.
chevsticks schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Het rubber zal hoe dan ook aangepast moeten worden op wel of geen bandenwarmers, maar het rubber moet tegenwoordig bijna ieder jaar aangepast worden vanwege de mate van extra downforce / belasting die de teams blijven vinden. Dus dat vind ik niet echt een goed argument.
Zoals ik hierboven dus zei, er is een reden dat deze banden werken op de temperaturen waar ze op werken. Als ze zo simpel als je het laat lijken gewoon even het rubber konden "aanpassen" zodat deze F1-griplevels koud ook bereikbaar zijn zonder dat de band op iets hogere temperatuur compleet uit elkaar vliegt, hadden ze dat allang gedaan want dat is niet alleen voor de racerij maar ook voor normale straatauto's enorm interessant. Je kan de temperatuursinvloed hier zien, het is een wat ouder artikel maar de natuurkundige principes zijn onveranderd. Hoe zachter de band, hoe kouder deze gereden kan worden maar de boel slijt dus een stuk harder. Je suggereert een soort van C8-compound alleen vraag ik me af of F1 daar meer dan 2 rondjes op kan rijden voordat ze op zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwFJsE2WcAEjDyd?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwFJooRXgAA2I-o?format=jpg&name=4096x4096Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwFJppYWAAE6q92?format=jpg&name=4096x4096

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
DataGhost schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:42:
[...]

In andere raceklassen (bijv stock car) gaat het al jaren prima zonder gekke aero-ontwerpen en DRS. In andere raceklassen (bijv motoGP) gaat het al jaren prima op slechts twee banden. In andere raceklassen... gaan dingen anders dan in F1. Dat heeft andere snelheden, rondetijden en strijd als gevolg.

Straatbanden voor productieauto's werken direct als ze koud zijn, alleen heel veel performance haal je daar niet uit. Daarvoor heb je andere compounds nodig, die koud juist niet goed werken maar pas wanneer ze op temperatuur zijn. Door met dit soort compounds te rijden kan je uiteindelijk harder racen. Om dan over het temperatuurs-aspect heen te komen kan je dus bandenwarmers gebruiken, een behoorlijk low-tech oplossing met snel het gewenste resultaat. Daardoor kan er de hele tijd harder geracet worden, in plaats van dat je super-conservatieve starts en outlaps krijgt omdat de boel nog koud is. Het lijkt mij persoonlijk enorm saai als de gemiddelde racestart zonder inhaalacties is omdat niemand genoeg grip heeft om iets voor elkaar te krijgen, of als juist het halve veld direct in de kreukels ligt omdat iemand achterin z'n banden niet goed op temperatuur krijgt en zich in de eerste bocht gigantisch verremt.

Als je bandenwarmers afschaft omdat dat voor een paar teams (lage) kosten scheelt, zal je inderdaad zien dat de teams met genoeg budget andere (duurdere) oplossingen gaan verzinnen om de banden sneller op temperatuur te krijgen, waardoor die juist weer een groter voordeel krijgen tov de kleinere teams. Coureurs kunnen hier inderdaad ook een verschil gaan maken maar net als met normale bandenslijtage zal een groot deel van de auto afhangen, dus als het ontwerp kak is zit je daar een groot deel van het jaar aan vast. Leuk om te kijken welke van de twee teamgenoten daar het best in is maar ten opzichte van een ander team waarbij de banden met twee vingers in de neus opwarmen is dat niet interessant meer natuurlijk.

Of je moet op compounds gaan rijden die koud ook al genoeg grip hebben maar dan zal de overall performance weer achteruit gaan en dan kan je inderdaad net zo goed een andere klasse gaan kijken als je van langzame auto's houdt.

[...]

Zoals ik hierboven dus zei, er is een reden dat deze banden werken op de temperaturen waar ze op werken. Als ze zo simpel als je het laat lijken gewoon even het rubber konden "aanpassen" zodat deze F1-griplevels koud ook bereikbaar zijn zonder dat de band op iets hogere temperatuur compleet uit elkaar vliegt, hadden ze dat allang gedaan want dat is niet alleen voor de racerij maar ook voor normale straatauto's enorm interessant. Je kan de temperatuursinvloed hier zien, het is een wat ouder artikel maar de natuurkundige principes zijn onveranderd. Hoe zachter de band, hoe kouder deze gereden kan worden maar de boel slijt dus een stuk harder. Je suggereert een soort van C8-compound alleen vraag ik me af of F1 daar meer dan 2 rondjes op kan rijden voordat ze op zijn.
Als de F1 graag bandenwarmers af schaft (overigens dacht ik dat de Fia ze af wilde schaffen vanwege het milieu aspect: https://arstechnica.com/c...es-why-thats-a-good-idea/) zijn er genoeg voorbeelden te vinden hoe het prima kan werken, dat is wat ik met de vergelijking duidelijk wilde maken.

Ja, het zal ten koste gaan van de snelheid gedurende de outlap of de herstart na een safety car, maar dat zouden toch geen problemen moeten zijn waar de werelds beste coureurs niet mee overweg kunnen.

Ik kan er als fan prima mee leven dat er 1 of 2 rondes wat minder snelle auto's te zien zijn door koude banden. Zeker als dat meer spanning oplevert wat betreft pitstop strategie. En het ook nog eens een besparing oplevert in de energie die de F1 gebruikt, want ook daar is nog een hoop ruimte voor verbetering

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 14:20

DataGhost

iPL dev

chevsticks schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Als de F1 graag bandenwarmers af schaft (overigens dacht ik dat de Fia ze af wilde schaffen vanwege het milieu aspect: https://arstechnica.com/c...es-why-thats-a-good-idea/) zijn er genoeg voorbeelden te vinden hoe het prima kan werken, dat is wat ik met de vergelijking duidelijk wilde maken.
Er mogen maximaal 20 bandenwarmers gebruikt worden per coureur, en banden mogen maximaal twee uur lang verwarmd worden tot een maximumtemperatuur die verschilt per soort band. Laten we even uitgaan van 1kW per bandenwarmer (geen heel raar getal aangezien "normale" bandenwarmers minder gebruiken) en een volledig worst-case scenario waarin alle bandenwarmers de maximale twee uur vóór de sessie op volle kracht gebruikt worden (wat dus normaal nooit gebeurt want ze zijn ook nog eens geisoleerd) en ook tijdens de volledige rest van de sessie waarbij de race ook nog eens een rode vlag kent en dus de maximale tijd loopt. Dan heb je 1kW * 20 dekens * 20 coureurs = 400kW en voor FP1, FP2, FP3, Q en de race 3h + 3h + 3h + 3h + 5h = 17h, bij elkaar is dat 400 kW * 17h = 6800 kWh. Dat is dan af te zetten tegen het brandstofverbruik van de auto's, wat op zichzelf al redelijk in het niet valt bij de rest van de logistiek, maar soit. De gebruikte brandstof is min of meer gewone benzine (met wat toevoegingen) dus dat is 13 kWh/kg. Neem 110kg voor de race en 50kg voor elke sessie daarvoor, dan kom je totaal aan 110kg + 4 * 50kg = 310kg. Samen is dat 13 kWh/kg * 310kg * 20 coureurs = 80600 kWh. Het worst-case verbruik van de bandenwarmers is dus net 8% daarvan. Ik vind dat op het hele plaatje best meevallen.
Ja, het zal ten koste gaan van de snelheid gedurende de outlap of de herstart na een safety car, maar dat zouden toch geen problemen moeten zijn waar de werelds beste coureurs niet mee overweg kunnen.

Ik kan er als fan prima mee leven dat er 1 of 2 rondes wat minder snelle auto's te zien zijn door koude banden. Zeker als dat meer spanning oplevert wat betreft pitstop strategie. En het ook nog eens een besparing oplevert in de energie die de F1 gebruikt, want ook daar is nog een hoop ruimte voor verbetering
Ik mag hopen dat de werelds beste coureurs ook een goed potje achteruit kunnen rijden in een DAF en hoewel het een of twee keer hilarisch zal zijn is het op competetief gebied niet bijster interessant om te volgen. Als je dit leuk lijkt kan je Stadium Super Trucks gaan kijken maar dat heeft gewoon niet zo'n grote fanbase als F1. Waar dat aan ligt? Tsja ik weet het niet zeker maar een vermoeden is het snelheidsverschil en het rijden en strijden op de limiet van het beste materiaal. Door het verbieden van bandenwarmers zal er toch wat on-track strijd verloren gegaan en verplaatst een deel van het gevecht zich weer naar de pits en virtuele posities die gereden worden tijdens de outlap en de eerste paar ronden daarna. Strategisch misschien interessant als je de hele race alleen maar naar de tijden kijkt, maar qua actie vrijwel onzichtbaar. Tel daarbij op dat er ongetwijfeld meer schade gereden gaat worden en ik vraag me af of de milieuvoordelen van het besparen van een paar procent aan energie daar tegen opwegen.

Verder zijn er natuurlijk nog tal van opties open. Momenteel staat in de regels dat bandenwarmers puur resistief moeten zijn, in deze tijd met de opkomst van warmtepompen liggen daar natuurlijk nog mogelijkheden om het verbruik terug te dringen. Of je verplicht de teams de bandenwarmers met een speciale accu te voeden. Met worst-case 340 kWh/coureur kan je dat min of meer met drie Tesla-accu's doen. Verplicht ze (met auditing, wat nu op de dekens zelf ook al plaatsvindt) dat die accu's alleen maar met groene energie mogen worden opgeladen voor het raceweekend en tijdens het weekend niet meer. Volgens mij heb je dan al een paar redelijke oplossingen.

Late edit: om het even in verder perspectief te zetten, bijv. het lichtcircus van Abu Dhabi is 3180kW, ongeveer 8x zoveel als alle bandendekens bij elkaar, alleen maar omdat ze graag 's nachts willen racen in een woestijn. Dus haal de nachtraces van de kalender af en je kan met de uitgespaarde energie een heel seizoen banden warmhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 14-05-2023 21:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.motorsport.co...-lies-elsewhere/10469585/

Het heeft even geduurd (1,5 jaar) maar het balletje begint beter te vallen:
Forget DRS, Red Bull’s true F1 brilliance lies elsewhere
Red Bull’s domination of Formula 1 this year has prompted plenty of intrigue about just where its sizeable advantage comes from.
...
What Red Bull’s rivals are homing in on, though, is the way that the RB19 is able to maintain its aero platform around a lap – which appears to be delivering gains in allowing the car to deliver consistent downforce for the drivers.

Its anti-roll, anti-squat and anti-dive features are something that the opposition are looking to adopt themselves – once they can work out exactly how Red Bull is achieving it.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:42
vandaag 7 jaar geleden hadden een hoop Nederlanse/Verstappen fans een top dag

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Chocoball schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:51:
[Afbeelding]
Gemiddeld genomen is Mexico dus het beste in F1.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:16:
https://www.motorsport.co...-lies-elsewhere/10469585/

Het heeft even geduurd (1,5 jaar) maar het balletje begint beter te vallen:

[...]
Het is toch allang bekend dat het de "anti-roll, anti-squat and anti-dive" voor- en achter ophanging/vering/whatever is? Ik lees en zie er iig al langer wat uitleg en stukjes over. Geen enkel ander team weet alleen hoe RB/Newey het voor elkaar heeft gekregen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
DataGhost schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Er mogen maximaal 20 bandenwarmers gebruikt worden per coureur, en banden mogen maximaal twee uur lang verwarmd worden tot een maximumtemperatuur die verschilt per soort band. Laten we even uitgaan van 1kW per bandenwarmer (geen heel raar getal aangezien "normale" bandenwarmers minder gebruiken) en een volledig worst-case scenario waarin alle bandenwarmers de maximale twee uur vóór de sessie op volle kracht gebruikt worden (wat dus normaal nooit gebeurt want ze zijn ook nog eens geisoleerd) en ook tijdens de volledige rest van de sessie waarbij de race ook nog eens een rode vlag kent en dus de maximale tijd loopt. Dan heb je 1kW * 20 dekens * 20 coureurs = 400kW en voor FP1, FP2, FP3, Q en de race 3h + 3h + 3h + 3h + 5h = 17h, bij elkaar is dat 400 kW * 17h = 6800 kWh. Dat is dan af te zetten tegen het brandstofverbruik van de auto's, wat op zichzelf al redelijk in het niet valt bij de rest van de logistiek, maar soit. De gebruikte brandstof is min of meer gewone benzine (met wat toevoegingen) dus dat is 13 kWh/kg. Neem 110kg voor de race en 50kg voor elke sessie daarvoor, dan kom je totaal aan 110kg + 4 * 50kg = 310kg. Samen is dat 13 kWh/kg * 310kg * 20 coureurs = 80600 kWh. Het worst-case verbruik van de bandenwarmers is dus net 8% daarvan. Ik vind dat op het hele plaatje best meevallen.
Als je het zo bekijkt valt de hele milieuschade wel weer mee ja. Maar aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat alle kleine beetjes helpen.
Gelukkig gaan ze nu ook eindelijk eens werk maken van de logistiek en niet onnodig 6 keer op en neer vliegen tussen alle wereld delen (al moet ik nog maar zien wat daar van terecht komt).
[...]

Ik mag hopen dat de werelds beste coureurs ook een goed potje achteruit kunnen rijden in een DAF en hoewel het een of twee keer hilarisch zal zijn is het op competetief gebied niet bijster interessant om te volgen. Als je dit leuk lijkt kan je Stadium Super Trucks gaan kijken maar dat heeft gewoon niet zo'n grote fanbase als F1. Waar dat aan ligt? Tsja ik weet het niet zeker maar een vermoeden is het snelheidsverschil en het rijden en strijden op de limiet van het beste materiaal. Door het verbieden van bandenwarmers zal er toch wat on-track strijd verloren gegaan en verplaatst een deel van het gevecht zich weer naar de pits en virtuele posities die gereden worden tijdens de outlap en de eerste paar ronden daarna. Strategisch misschien interessant als je de hele race alleen maar naar de tijden kijkt, maar qua actie vrijwel onzichtbaar. Tel daarbij op dat er ongetwijfeld meer schade gereden gaat worden en ik vraag me af of de milieuvoordelen van het besparen van een paar procent aan energie daar tegen opwegen.
Maar er worden toch ieder jaar weer regels door gevoerd die de auto's langzamer maken. Soms uit het oogpunt van veiligheid, soms het milieu en soms om het spannender te maken. Volgens bovenstaande logica moet de FIA dat dan ook maar niet meer doen. Anders moeten we ook maar weer actieve vering toe gaan staan, DAS, flexibele vleugels, etc...
Beginnen met koude banden is dan het limiet van het beste materiaal wat er op het moment beschikbaar is en daar zullen ze dan naar moeten rijden.
Verder zijn er natuurlijk nog tal van opties open. Momenteel staat in de regels dat bandenwarmers puur resistief moeten zijn, in deze tijd met de opkomst van warmtepompen liggen daar natuurlijk nog mogelijkheden om het verbruik terug te dringen. Of je verplicht de teams de bandenwarmers met een speciale accu te voeden. Met worst-case 340 kWh/coureur kan je dat min of meer met drie Tesla-accu's doen. Verplicht ze (met auditing, wat nu op de dekens zelf ook al plaatsvindt) dat die accu's alleen maar met groene energie mogen worden opgeladen voor het raceweekend en tijdens het weekend niet meer. Volgens mij heb je dan al een paar redelijke oplossingen.

Late edit: om het even in verder perspectief te zetten, bijv. het lichtcircus van Abu Dhabi is 3180kW, ongeveer 8x zoveel als alle bandendekens bij elkaar, alleen maar omdat ze graag 's nachts willen racen in een woestijn. Dus haal de nachtraces van de kalender af en je kan met de uitgespaarde energie een heel seizoen banden warmhouden.
Dit vind ik dan persoonlijk nog wel de beste optie. Inzetten op beter gebruiken van groene opwek mogelijkheden aangevuld met nieuwe warm houdt mogelijkheden. (wellicht warmhoud kasten op basis van warmtepomp ipv dekens). Ben het overigens met je eens dat het afschaffen onder de noemer van beter voor het milieu vrij onzinnig oogt er is immers zoveel meer winst te behalen met andere zaken.
Uit oogpunt van meer spanning rondom pit stops vind ik het zelf dan wel weer een goed iets. Dat het voor jou weer heel anders ligt is iets wat we natuurlijk al sinds het begin van de F1 kennen: Fans die het pertinent oneens zijn over de beslissingen van de FIA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
Heeft iemand ooit al een coureur kunnen betrappen op terugschakelen in het ritme van "die zien we nooit meer te-rug"?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:16
Maarten_E schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:34:
Heeft iemand ooit al een coureur kunnen betrappen op terugschakelen in het ritme van "die zien we nooit meer te-rug"?
Nee maar in het kader van je F1 motor iets laten zeggen/zingen bestaat wel dit:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
basvn schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:43:

[YouTube: Rosberg And Hamilton Collide | Spanish Grand Prix 2016]
No headphones or desks were harmed during this action. Also no race director was told by a team principal that this was so not right. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RonaldMcDonald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Nee maar in het kader van je F1 motor iets laten zeggen/zingen bestaat wel dit:

[YouTube: Compilation of national anthems and songs played by F1 engine]
Denk dat de conclusie moet zijn dat Renault dit songfestival gewonnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Wat een gezeur over banden(warmers). Ik stem voor rijden op fietsbanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Gemiddeld genomen is Mexico dus het beste in F1.
Nee dan moet je de punten verdelen over de totale bevolking.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5rv9qWPP0NTUyiRwdowdXl3U1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GrICQEF1aDiEik3jafa2yTOY.png?f=user_large

Wel allemaal goed leren he, dit wordt einde van de week getest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 21:04
Heb wel zin in dit weekend, maar jammer dat ze weer gaan experimenteren in de kwalificatie. Kunnen ze dingen nou niet gewoon normaal houden?

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
TrekDr0p schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:38:
[Afbeelding]

Wel allemaal goed leren he, dit wordt einde van de week getest.
In antwoord daarop :)
Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aqexRKL_460swp.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 18:32
MikeyMan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Denk dat de conclusie moet zijn dat Renault dit songfestival gewonnen heeft.
Ooit live gezien, gehoord en gevoeld tijdens het Goodwood Festival of Speed (aanrader!). Ik mis de V10 wel een beetje!

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
basvn schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:43:

[YouTube: Rosberg And Hamilton Collide | Spanish Grand Prix 2016]
Jaaa, screenshot op 0,34 sec. is nog een hele tijd mijn bureaubladachtergrond geweest. >:)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Dit weekend is pas de 6e race van het seizoen maar de kalender van 2024 geeft de Formule 1 toch wel hoofdbrekens.
  • Eerder werd gemeld dat Formule 1 de kalender meer wil regionaliseren vanwege hun ambities op gebied van duurzaamheid. Iets wat niet altijd zal lukken door contractafspraken of de weersomstandigheden vroeger of later in het seizoen.
  • De eerste uitdaging begint al met de start van het seizoen. Ramadan vindt dan rond die tijd plaats van 10 maart tot 9 april. Er wordt gekeken of het seizoen iets eerder kan starten met de testdagen enr race in Bahrein, of de testdagen in Bahrein en de eerste race in Saoedië- Arabie. Daarna komt Australië mogelijk gevolgd door een andere Azië race in Japan of Singapore waarmee 1 van beiden naar april verhuist. Als China op de kalender terugkomt dan zal dit mogelijk een back tot back race worden met Japan.
  • Apropos China, de toekomst van deze grand prix is onzeker. Voorheen was het een high-priority race ook vanwege Zhou die als eerste Chinese coureur in de Formule 1 rijdt. Daarom waren er zelfs plannen voor een 2e grand prix in China. Met 2024 erbij loopt het contract nog 2 jaar door maar is kwetsbaar geworden vanwege de houding van China bij bepaalde zaken zoals het conflict in de Oekraïne en mensenrechten.
  • Daarnaast zijn er nog een hoop nieuwkomers of geïnteresseerden: Zuid-Afrika, Rwanda, Marokko, Spanje (Madrid), Zuid-Korea (Seoul, Busan), Columbia en Vietnam. Om gelijk met de afvallers te beginnen Columbia en Vietnam zijn meer speculaties dan concrete opties. Ook de straatrace in Seoul is ogistiek gezien geen haalbare kaart is en wordt voor de langere termijn ingezet op een race in Busan (terwijl er ongeveer 250 km verderop het Korea International Circuit ligt?). Ook een straatrace in Madrid wordt als lange termijn optie gezien en als vervanger voor de grand prix in Barcelona (t/m 2026).
  • Kyalami (Zuid-Afrika) ging dit seizoen niet door omdat het gerucht was dat de organisator maar geld had voor 1 editie. Inmiddels is er een andere partij aangetrokken en alles is nog mogelijk dat de race in 2024 op de kalender komt. Mocht het niet doorgaan dan zijn er mogelijk andere Afrikaanse gegadigden zoals Kaapstad (Zuid-Afrika), Rwanda en Marokko.
  • Hoewel er maar plek is voor 24 races moet er ook gesneden worden. Zo zijn er 2 Italiaanse races en blijkbaar staat Imola als waarschuwing op de kalender zodat Monza beter haar best moet doen om op de kalender te blijven. Als dat gebeurd blijft Monza langdurig op de kalender en verdwijnt Imola. Spa verdwijnt als Kyalami doorgaat, echter een lange termijn optie zou kunnen zijn als Spa en Zandvoort steeds stuivertje gaan wisselen. Verder zijn geen Franse of Duitse grand prix op de radar, Paul Ricard niet vanwege allerlei zaken en omdat er geen vervangers zijn. Duitsland is waarschijnlijk alleen mogelijk met de interesse van een Duitse motorfabrikant.
https://the-race.com/form...ndar-for-2024-and-beyond/

Wat er niet in het artikel staat maar wel een mogelijkheid, is een 4e race in de VS en daarbij wordt nadrukkelijk New York als plaats genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Een grand prix in Vietnam? Want die eerste GP daar was ook zo'n grandioos succes inderdaad.

spoiler:
Die van 2020 dus die uiteraard door corona niet door ging, maar ook nooit meer benoemd is. En volgens mij was zelfs voor 2020 het circuit nog niet af? Race zou (volgens wiki) ook in april zijn. Dus toen de boel op de fles ging met corona had dat (straten)circuit natuurlijk ook al ver af moeten zijn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:02
Chocoball schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:17:
Dit weekend is pas de 6e race van het seizoen maar de kalender van 2024 geeft de Formule 1 toch wel hoofdbrekens.
  • Eerder werd gemeld dat Formule 1 de kalender meer wil regionaliseren vanwege hun ambities op gebied van duurzaamheid. Iets wat niet altijd zal lukken door contractafspraken of de weersomstandigheden vroeger of later in het seizoen.
  • De eerste uitdaging begint al met de start van het seizoen. Ramadan vindt dan rond die tijd plaats van 10 maart tot 9 april. Er wordt gekeken of het seizoen iets eerder kan starten met de testdagen enr race in Bahrein, of de testdagen in Bahrein en de eerste race in Saoedië- Arabie. Daarna komt Australië mogelijk gevolgd door een andere Azië race in Japan of Singapore waarmee 1 van beiden naar april verhuist. Als China op de kalender terugkomt dan zal dit mogelijk een back tot back race worden met Japan.
  • Apropos China, de toekomst van deze grand prix is onzeker. Voorheen was het een high-priority race ook vanwege Zhou die als eerste Chinese coureur in de Formule 1 rijdt. Daarom waren er zelfs plannen voor een 2e grand prix in China. Met 2024 erbij loopt het contract nog 2 jaar door maar is kwetsbaar geworden vanwege de houding van China bij bepaalde zaken zoals het conflict in de Oekraïne en mensenrechten.
  • Daarnaast zijn er nog een hoop nieuwkomers of geïnteresseerden: Zuid-Afrika, Rwanda, Marokko, Spanje (Madrid), Zuid-Korea (Seoul, Busan), Columbia en Vietnam. Om gelijk met de afvallers te beginnen Columbia en Vietnam zijn meer speculaties dan concrete opties. Ook de straatrace in Seoul is ogistiek gezien geen haalbare kaart is en wordt voor de langere termijn ingezet op een race in Busan (terwijl er ongeveer 250 km verderop het Korea International Circuit ligt?). Ook een straatrace in Madrid wordt als lange termijn optie gezien en als vervanger voor de grand prix in Barcelona (t/m 2026).
  • Kyalami (Zuid-Afrika) ging dit seizoen niet door omdat het gerucht was dat de organisator maar geld had voor 1 editie. Inmiddels is er een andere partij aangetrokken en alles is nog mogelijk dat de race in 2024 op de kalender komt. Mocht het niet doorgaan dan zijn er mogelijk andere Afrikaanse gegadigden zoals Kaapstad (Zuid-Afrika), Rwanda en Marokko.
  • Hoewel er maar plek is voor 24 races moet er ook gesneden worden. Zo zijn er 2 Italiaanse races en blijkbaar staat Imola als waarschuwing op de kalender zodat Monza beter haar best moet doen om op de kalender te blijven. Als dat gebeurd blijft Monza langdurig op de kalender en verdwijnt Imola. Spa verdwijnt als Kyalami doorgaat, echter een lange termijn optie zou kunnen zijn als Spa en Zandvoort steeds stuivertje gaan wisselen. Verder zijn geen Franse of Duitse grand prix op de radar, Paul Ricard niet vanwege allerlei zaken en omdat er geen vervangers zijn. Duitsland is waarschijnlijk alleen mogelijk met de interesse van een Duitse motorfabrikant.
https://the-race.com/form...ndar-for-2024-and-beyond/

Wat er niet in het artikel staat maar wel een mogelijkheid, is een 4e race in de VS en daarbij wordt nadrukkelijk New York als plaats genoemd.
Kan de GP van Nederland niet op Spa verreden worden? Zou zo zonde zijn als die race verdwijnt :/ . Zandvoort zou ik geen traan om laten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Als het zo doorgaat is het over een aantal jaar een Amerikaanse sport a la Indy maar dan custom chassis etc. De invloed van de Amerikaanse eigenaren wordt steeds opzichtiger.

4x VS. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 21:04
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwL45eFXsBM3NNm?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28
alexbl69 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:22:
[...]

Kan de GP van Nederland niet op Spa verreden worden? Zou zo zonde zijn als die race verdwijnt :/ . Zandvoort zou ik geen traan om laten.
Ik begrijp dat de coureurs zowel Spa als z’voort een fijn circuit vinden. Dus afwisseling lijkt me best een goed plan. Allebei vlak na elkaar vind ik sowieso niet zo voor de hand liggend.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is wel mooi. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:53:
Een grand prix in Vietnam? Want die eerste GP daar was ook zo'n grandioos succes inderdaad.

spoiler:
Die van 2020 dus die uiteraard door corona niet door ging, maar ook nooit meer benoemd is. En volgens mij was zelfs voor 2020 het circuit nog niet af? Race zou (volgens wiki) ook in april zijn. Dus toen de boel op de fles ging met corona had dat (straten)circuit natuurlijk ook al ver af moeten zijn
Die is ook nooit verder benoemd, omdat er geen geld is om een dergelijke race te kunnen hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dawg schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:40:
Als het zo doorgaat is het over een aantal jaar een Amerikaanse sport a la Indy maar dan custom chassis etc. De invloed van de Amerikaanse eigenaren wordt steeds opzichtiger.

4x VS. 8)7
Tja, aan de andere kant, hoeveel EU races zijn er nu wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:13:
[...]
Die is ook nooit verder benoemd, omdat er geen geld is om een dergelijke race te kunnen hosten.
Snap / weet ik. Punt is meer "waarom nu weer naar Vietnam kijken, als de eerste race niet eens is door gegaan en niemand het mist. En ze het daarnaast niet eens rond kregen ondanks alle beloften". Als in: waarom zouden ze nu 3 jaar later wel serieus zijn en het rond krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah

4x VS. 8)7
Je ziet de Amerikaanse invloed meer terug in nog meer stratencircuits als vervangen voor gewone circuits.

Lekker veel kans of gele en rode vlaggen, safety cars etc. O-)

Nog een paar jaar volhouden Perez! :+

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 15-05-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:25:
Snap / weet ik. Punt is meer "waarom nu weer naar Vietnam kijken, als de eerste race niet eens is door gegaan en niemand het mist. En ze het daarnaast niet eens rond kregen ondanks alle beloften". Als in: waarom zouden ze nu 3 jaar later wel serieus zijn en het rond krijgen?
Niemand het mist? Ik ben op zich wel nog wel nieuwsgierig, eigenlijk. Het is dat toen COVID toesloeg, waardoor het circuit uiteindelijk eenmalig gebruikt is (en niet eens voor F1), maar nu wel failliet is.

EDIT:
The planned next Formula One race on the circuit was also dropped from the 2021 calendar because of the arrest on corruption charges of a key official responsible for the race in Hanoi
Wikipedia: Hanoi Circuit

EDIT2:
Volgens de Luxemburgse RTL site, zal er sowieso tot 2029 niet geraced worden in Vietnam: https://today.rtl.lu/sport/international/a/1978547.html

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:15
Waah schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:42:
[...]

Je ziet de Amerikaanse invloed meer terug in nog meer stratencircuits als vervangen voor gewone circuits.

Lekker veel kans of gele en rode vlaggen, safety cars etc. O-)

Nog een paar jaar volhouden Perez! :+
Miami en Baku zaten idd vol met safety cars, gele vlaggen en uitvallers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42

Killjoy

Klingon lawn products

Maarten_E schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:34:
Met een 7-bak staat'ie dan in neutraal.

4x VS. 8)7
Als ze Watkins Glen en Road America toevoegen, hoor je mij niet klagen over vier Amerikaanse races. Nou ja, Miami ruilen voor de Indy Road course is dan nog te overwegen.

[ Voor 46% gewijzigd door Killjoy op 15-05-2023 22:16 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Pagina: 1 ... 32 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics