Toon posts:

[F1] Seizoen 2023 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Yzord schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:58:
Ik ben normaal niet van slow chatting in F1 topics, maar ik wil nu wel een klein duitje in de zak doen. Ik hoop echt dat Perez dit seizoen gaat redden door Verstappen flink dwars te zitten. Ik ben Verstappen fan, maar meer F1 fan. En ik hoop dan dus ook dus Perez hem het vuur aan de schenen legt om zodoende dit seizoen te redden. En van wat ik kon zien gisteren is de strijd losgebarsten. May the best driver win.

Het ouderwetse Lauda/Prost fight. Smullen
Eens, ik ook!
Maar vraag mij af of het Perez gaat lukken.

In alle trainingen stond Perez toch op stevige afstand van Max. Oke, dat zijn trainingen dus zegt zeker niet alles.
In de race kwam Max gestaag naar voren en liep Perez maar mondjesmaat uit op o.a. Alonso. Dat laatste zou strategie kunnen zijn, waarom hard pushen als er geen direct druk is? Alonso had immers ook nog een tijdsstraf.

Na de SC had Max weer aansluiting met de kop en wist Perez gelijk een stevig gat te slaan, dat heeft hem uiteindelijk de winst opgeleverd. Toen Max op P2 lag gingen de rondetijden tussen beide gelijk op en kon Max niet echt dichterbij komen.

Meer dan terechte winst voor Perez, dat staat buiten kijf. We gaan vast nog wel 1-op-1 gevechten tussen beide zien, ik denk wel te weten wie als winnaar uit deze gevechten naar boven komt.

Ik durf Max wel in het rijtje Lauda/Prost te vermelden, Perez toch eigenlijk niet. Absoluut geen slechte coureur en meer dan prima coureur aan de zijde van Max, een potentiële wereldkampioen? Nee, dat niet.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:18
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:52:
@himlims_ , ik heb op basis van jouw reactie toch even mezelf gepijnigd en Race Cafe aangezet. Jack en Olav zijn boven zichzelf uitgestegen door nog meer onzin te lullen dan ik van ze gewend ben.

Ik snap jouw reactie van eerder wel beter nu, al blijf ik er bij dat het weinig met Max zelf te maken heeft. Maar waarom heeft die tandarts nog een podium om zijn mening te verkondigen? Niet alleen over Max, maar bijv ook over Stroll, want die zou het slecht gedaan hebben want 0 punten. Zijn auto was notabene defect zonder toedoen van Stroll zelf.

Die gasten zijn compleet van het padje af.
Je hoeft niet eens de hele uitzending te kijken. Alleen de clips die ze zelf op Twitter hebben gezet zijn genoeg om te zien hoe belachelijk het was.

Ook gezien de reacties op Twitter, ben ik benieuwd wat Ziggo hier mee gaat doen en hoe dit "Café" in de toekomst eruit ziet.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:27:
[...]

[...]

Ik weet niet waarom Max zijn auto in de pots heet gezet, dus daar wil ik geen conclusies aan trekken.

Max is verteld door het team dat er met de auto niets mis was, dus kon hij door racen en voor de snelste ronde gaan. Hij was niet meer in de aanval voor plek 1. Want hij liet Perez in de laatste 6-8 rondjes wel lopen.
Volgens mij wordt er online weer veel te veel achter gezocht. Ik heb net de onboard van Verstappen van de cooldown lap teruggekeken en uit niets blijkt dat hij zwaar pissed off is over het resultaat.
  • hij steekt direct na de finish een hand uit de cockpit richting Perez om te feliciteren
  • hij is gewoon relaxed over de radio over dat het tricky was in het begin en met de balans aan het einde
  • het team vertelt hem ook niet dat hij op start/finish moet parkeren
Het verschilt natuurlijk per circuit waar de top 3 moet parkeren, maar meestal is dat in de pitstraat. Als dat een keer niet zo is, moet het team dat imho aan de coureur vertellen. Hij is ook niet de eerste coureur die daarmee de mist in gaat.

Aan het zweet op zijn gezicht te zien was het best een zware race, dus ook niet gek dat hij dan even moet uitpuffen als hij naast de auto staat? Na het weegmoment heeft hij ook gewoon een lach op zijn gezicht. Vergelijk dat maar eens met 2 jaar eerder na de clash met Hamilton. :+

Aan het einde van de dag is Max een racer en wil hij altijd winnen, maar volgens mij was hij er ok mee dat dit het maximaal haalbare was. Dat hij dan kritisch is op de betrouwbaarheid is zijn goed recht

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 16:49

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

B-Real schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:52:
[...]

Eens, ik ook!
Maar vraag mij af of het Perez gaat lukken.

In alle trainingen stond Perez toch op stevige afstand van Max. Oke, dat zijn trainingen dus zegt zeker niet alles.
In de race kwam Max gestaag naar voren en liep Perez maar mondjesmaat uit op o.a. Alonso. Dat laatste zou strategie kunnen zijn, waarom hard pushen als er geen direct druk is? Alonso had immers ook nog een tijdsstraf.

Na de SC had Max weer aansluiting met de kop en wist Perez gelijk een stevig gat te slaan, dat heeft hem uiteindelijk de winst opgeleverd. Toen Max op P2 lag gingen de rondetijden tussen beide gelijk op en kon Max niet echt dichterbij komen.

Meer dan terechte winst voor Perez, dat staat buiten kijf. We gaan vast nog wel 1-op-1 gevechten tussen beide zien, ik denk wel te weten wie als winnaar uit deze gevechten naar boven komt.

Ik durf Max wel in het rijtje Lauda/Prost te vermelden, Perez toch eigenlijk niet. Absoluut geen slechte coureur en meer dan prima coureur aan de zijde van Max, een potentiële wereldkampioen? Nee, dat niet.
Klopt, maar het gaat ook om de auto’s en Perez weet dat hij dit seizoen dingen moet gaan doen die hem wellicht te groot zijn. Maar daardoor groei je juist. Hij heeft de juiste auto en de juiste teammaat. Wat heeft hij geleerd de afgelopen jaren en wat durft hij? Want hij zal alles uit de kast moeten halen om Max achter zich te kunnen houden. En dat wordt dus smullen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Plenkske schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Je hoeft niet eens de hele uitzending te kijken. Alleen de clips die ze zelf op Twitter hebben gezet zijn genoeg om te zien hoe belachelijk het was.

Ook gezien de reacteis op Twitter, ben ik benieuwd wat Ziggo hier mee gaat doen en hoe dit "Café" in de toekomst eruit ziet.
Ik kijk al jaren geen F1 meer met commentaar van Olav Mol. Ik was altijd al doodmoe van Coronel die zelfs bij een crash van Max nog wist te vertellen dat het een goede strategie was. Zo blind voor Verstappen. Omdat dat al jaren het geval is, verwacht ik niet dat het snel zal veranderen.

Voor een groot deel zal het commercieel wel uit kunnen om dit te blijven doen, om een groot deel van de “nieuwe F1 fans” te voorzien van wat ze willen horen en zien. Wat ik met die nieuwe fans bedoel zijn de mensen die F1 alleen maar kijken voor Verstappen. (Dat mag je overigens zelf weten, maar is gewoon een andere invalshoek dan de mijne. :) )

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-05 16:20
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:59:
[...]
Ik kijk al jaren geen F1 meer met commentaar van Olav Mol.
Ik heb het vorig jaar nog gedaan omdat het toch nostalgisch is. Opgegroeid met de beste man als commentator bij de F1. Nog met Allard in het verleden, vond dat toch altijd wel een iconisch duo. Plooij heb ik dan weer niks mee.
Daarnaast was het Viaplay commentaar ook echt tranentrekkend slecht vorig seizoen dus die switch was snel gemaakt.
Nu met een F1TV abo heb ik 'm lekker op het Engelse commentaar staan, van F1TV zelf. Geen Sky.
Prima te doen nu er even geen Brit competitief is ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:59:
Voor een groot deel zal het commercieel wel uit kunnen om dit te blijven doen, om een groot deel van de “nieuwe F1 fans” te voorzien van wat ze willen horen en zien. Wat ik met die nieuwe fans bedoel zijn de mensen die F1 alleen maar kijken voor Verstappen. (Dat mag je overigens zelf weten, maar is gewoon een andere invalshoek dan de mijne. :) )
Is ook zo inderdaad, ze doen het al jaren zo en het zal daardoor weinig veranderen. Met de clips die ik gezien heb leken ze zichzelf wel te overtreffen.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

himlims_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:55:
[...]

Maar wat een zuur, zeikend en roze oranje max show zeg ... Olav is behoorlijk verbitterd, jack heb ik nog nooit iets zinnigs horen zeggen.
Chauvinisme is niemand vreemd.
Tijdens de race kreeg Hamilton een waarschuwing vanwege weaving on the straight. Martin Brundle ging er vol op in. Hoezo wordt hier een waarschuwing voor gegeven, er was niemand in de buurt, dan mag je toch doen wat je wil en hij wilde alleen de slipstream van de achterliggers proberen te breken.
Hoezo is er niemand in de buurt en zijn er toch auto's die in zijn slipstream reden. En als je had gekeken dan reden die dus gewoon pal achter Hamilton.

Maar ik zeg al zo lang dat dat Ziggo race cafe vol zit met narcisten die er alleen maar zitten om elkaar vliegen af te vangen.
Alleen als die andere van de Coronels er zit (je weet wel, die ene die wel normaal kan doen), gaat het een beetje beter. Ik heb het vorig jaar niet gekeken omdat Ziggo de race ook niet meer doet, maar vorige race toevallig wel even opgenomen. Tja, als je Mol en Plooij elke keer in je uitzending hebt dan heb je gewoon twee Coronels (je weet wel, die ene die niet normaal kan doen) in de show zitten. Combineer dat met Doornbos die altijd gelijk moet hebben en Kamphues die alleen maar kan doen alsof hij nergens van af weet, en dan heb je gewoon een vervelende show.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +10Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
BasvanS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Vreemd, ik meende te horen dat ze beide op 33.0 moesten mikken en volgens mij is door ook herhaalt. Max verloor 2/3 ronden in totaal een seconde per ronde om de banden in de juiste window te krijgen en de batterij te laden, vervolgens reed hij .2 sneller dan Checo. Ik denk dat Checo ook nog wel in de buurt van de 31.9 had kunnen komen, maar het laatste bericht dat ik hoorde was dat hij op 33.0 moest blijven mikken als rondetijd.

Overigens reed Checo wel de snelste ronde toen zowel Max als hij ook al 33.0 moesten rijden..
https://share.cleanshot.com/h7lhwmM7stWC6NW6Pcfl

Ronde 44, you're free to push, daarna is er volgens mij niets meer geroepen over de boordradio qua rondetijden die gereden moesten worden. Perez zou ook inmiddels wel beter moeten weten als het gaat om cadeautjes en dat hij die echt niet krijgt van Verstappen, zeker niet als het echt ergens om gaat.

Perez laat zich er hier gewoon in tillen en dat kan hij echt alleen zichzelf verwijten, hij had de vrijheid om te pushen en die laat hij liggen. Verstappen matchte op een gegeven moment de tijden van Perez en was zelfs sneller, toen kwam het "issue" bij Verstappen, zag je hem tijd verliezen, vervolgens weer wat tijd winnen en toen Verstappen door had dat ie het niet ging redden liet hij hem weer iets lopen om alles op te laden voor die laatste ronde.

Perez tuint er gewoon met open ogen in wat dat betreft.

iRacing profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:19
himlims_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:55:
[...]

dit was eerste keer dat weer eens ziggo/sport/f1/cafe gezien heb [..] man man wat een trieste bedoeling was dit zeg. Ook direct de laatste keer geweest dat ik ingeschakeld heb. (ik vond het een geslaagd format, zelfs naar de theater show geweest van robert en rob - aanrader!!)

Maar wat een zuur, zeikend en roze oranje max show zeg ... Olav is behoorlijk verbitterd, jack heb ik nog nooit iets zinnigs horen zeggen.

Wat een aanvallen op de drivers, FIA, en onze koning max kan niets fout doen. Beetje nationaal trost vind ik prima, maar hoe max hier weggezet wordt ... kan me niet anders voorstellen dat de kijkcijfers flink in kakken.

Max is kampioen! top! hij kan racen als een van de beste. Maar de houdign van max (kritiek op team, geneuzel om mechanisch probleem, utieindelijk 2de worden en dan zon zure pruim zijn [..] pappa die nog niet eens een schouderklopje aan 'die mexiaan' kan geven. Ik ben nooit 'fan'van max geweest, maar met zo'n zure bak pis in je bakkes zal ik het ook nooti worden.

Er is zo veel talent en kwaliteit op de grid, persoonlijkheden verschillen. Maar hier liet Max, en Olav zich wel heeeel erg kennen. Stelletje amateurs Er wordt vaak over lewis gezgt dat hij aan zeuren is, klagen piepen en mauwne [..] lijkt erop dat max ook dit stokje van hem wil overnemen. bah bah
[img="https://www.telegraaf.nl/images/840x473/filters:format(jpeg):quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/3127cb82-c6e4-11ed-8a52-0255c322e81b.jpg"[/]

Als ik horner zou zijn geweest, had ik max volgende race lekker op de bank gezet; ga maar pokeren met pappa ofzo
Oh ik ben het 100% eens over Ziggo Race Café. Olav en Jack in de studio is minder dan wanneer ze op het circuit waren.

Over Lewis en Max ben ik het niet mee eens, een competitieve F1 coureur kan slecht tegen zijn verlies. Ik ben van mening dat ze wat egoïsme nodig hebben om te kunnen winnen.

• Muse
  • Niet online
NeverSettle schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:52:
[...]

Over Lewis en Max ben ik het niet mee eens, een competitieve F1 coureur kan slecht tegen zijn verlies. Ik ben van mening dat ze watveel egoïsme nodig hebben om te kunnen winnen.
Alle echte topsporters zijn enorme egoïsten. Dat is inherent aan hun enorme wil om te winnen. Dat is binnen F1 (Senna, Prost, Schumacher, Vettel, Alonso, Hamilton, Verstappen hebben dit allemaal laten zien) maar ook bij andere sporten. Binnen het voetbal zorgen mannen als Ronaldo en Messi ook dat alles om hun draait. Zij zijn bepalend in een team, trekken het spel constant naar zich toe.

Dat egoïsme heeft ze geholpen om te zorgen dat zij in de allerbeste positie komen om te doen wat ze het liefste doen: winnen.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004

Bullet NL

Eigen Wijs

R2D2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Ronde 44, you're free to push, daarna is er volgens mij niets meer geroepen over de boordradio qua rondetijden die gereden moesten worden. Perez zou ook inmiddels wel beter moeten weten als het gaat om cadeautjes en dat hij die echt niet krijgt van Verstappen, zeker niet als het echt ergens om gaat.

Perez laat zich er hier gewoon in tillen en dat kan hij echt alleen zichzelf verwijten, hij had de vrijheid om te pushen en die laat hij liggen. Verstappen matchte op een gegeven moment de tijden van Perez en was zelfs sneller, toen kwam het "issue" bij Verstappen, zag je hem tijd verliezen, vervolgens weer wat tijd winnen en toen Verstappen door had dat ie het niet ging redden liet hij hem weer iets lopen om alles op te laden voor die laatste ronde.

Klopt helemaal, Checo had ook een radio gehad dat hij mocht racen, Max deed het alleen even slimmer, die was 4 ronden voor het einde bezig om te sparen zodat hij de laatste ronde kon aanzetten voor een extra punt. Ik denk dat Checo de laatste ronden in heeft gereden om niet te veel af te zaken omdat hij een angst had dat Max hem wel eens om de oren kon rijden.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:45
Die hele discussie tussen Max en Perez lost zich met een race of twee echt wel vanzelf of als ze de aandrijfas problemen bij Max gefixt hebben.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004

Bullet NL

Eigen Wijs

Tristan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:03:
Die hele discussie tussen Max en Perez lost zich met een race of twee echt wel vanzelf of als ze de aandrijfas problemen bij Max gefixt hebben.
Precies, zo aan het begin van het seizoen heeft Checo nog de illusie dat hij mee mag doen om de kinkkers :+

Dat lost zich vanzelf wel op gedurende dit seizoen :D

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:29

Gynnad

* * *

Het zou anders ook fantastisch zijn als we een strijd krijgen zoals destijds bij Rosberg en Hamilton en dat dus Perez dan uiteindelijk aan het langste eind trekt.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
R2D2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:42:
[...]

I stand corrected. Die heb ik gemist!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 17:34
Gynnad schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:40:
Het zou anders ook fantastisch zijn als we een strijd krijgen zoals destijds bij Rosberg en Hamilton en dat dus Perez dan uiteindelijk aan het langste eind trekt.
Zou leuk zijn, want dat is het enige wat dit seizoen nog beetje zou kunnen redden ben ik bang. maar gaat niet gebeuren vrees ik. Het gat tussen Perez en Verstappen is te groot. Hamilton was over geheel wel de snellere tov Rosberg, maar Rosberg kon nog wel geregeld partij bieden. Perez is meer vergelijkbaar met Bottas. Heeft af en toe een goede dag, maar zit er over het geheel te ver achter. Ben bang dat het dit seizoen een erg eentonig verhaal gaat worden. had vooraf gehoopt dat Ferrari meer stappen had kunnen maken, maar die zijn eerder terug gezakt. Mercedes heeft de plank helemaal mis geslagen. Als je voornaamste concurrentie van Aston Martin moet komen.... die gaan dat nooit een heel seizoen volhouden. En ook die zitten er al vrij ver achter.

• Muse
  • Niet online
Bullet NL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:05:
[...]

Precies, zo aan het begin van het seizoen heeft Checo nog de illusie dat hij mee mag doen om de kinkkers :+

Dat lost zich vanzelf wel op gedurende dit seizoen :D
Toch kan het nog even spannend blijven. Perez is altijd goed op (semi-)stratencircuits en daar hebben we er nog een paar van te gaan. Sowieso Australië en Azerbaijan als volgende races. Miami vind ik moeilijker te peilen op basis van 1 race, maar ook daar zie ik Perez wel goed mee doen. Daarna Monaco waar hij altijd sterk is.

Op Imola zullen we wel zien hoe de vlag erbij hangt. Verstappen is altijd sterk op dat soort oldschool circuits en heeft juist minder op met stratencircuits.

Ik hoop dat Perez druk kan blijven zetten, want dat houdt het vooraan ook nog een beetje interessant.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tomcatter_31 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Zou leuk zijn, want dat is het enige wat dit seizoen nog beetje zou kunnen redden ben ik bang. maar gaat niet gebeuren vrees ik. Het gat tussen Perez en Verstappen is te groot. Hamilton was over geheel wel de snellere tov Rosberg, maar Rosberg kon nog wel geregeld partij bieden. Perez is meer vergelijkbaar met Bottas. Heeft af en toe een goede dag, maar zit er over het geheel te ver achter. Ben bang dat het dit seizoen een erg eentonig verhaal gaat worden. had vooraf gehoopt dat Ferrari meer stappen had kunnen maken, maar die zijn eerder terug gezakt. Mercedes heeft de plank helemaal mis geslagen. Als je voornaamste concurrentie van Aston Martin moet komen.... die gaan dat nooit een heel seizoen volhouden. En ook die zitten er al vrij ver achter.
Ondanks de mis geslagen planken, staat Merc toch gewoon (gedeeld) 2e in de constructors:
https://www.formula1.com/en/results.html/2023/team.html

(RB al bijna 50 punten los ;o)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06
Tomcatter_31 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Ik snap dit soort opmerkingen nooit zo... Kijk je dan alleen maar voor wie er als eerste over de finish gaat? Want achter de Red Bulls is het juist wel heel spannend.
Ik zou graag Max meer in gevecht zien maar als hij alleen maar altijd vooraan rijdt dan kijken we toch naar de auto's die er achter rijden die wel met elkaar in gevecht zijn...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 17:34
Finraziel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Ik snap dit soort opmerkingen nooit zo... Kijk je dan alleen maar voor wie er als eerste over de finish gaat? Want achter de Red Bulls is het juist wel heel spannend.
Ik zou graag Max meer in gevecht zien maar als hij alleen maar altijd vooraan rijdt dan kijken we toch naar de auto's die er achter rijden die wel met elkaar in gevecht zijn...
Ik kijk al sinds eind jaren 80 F1 en nee ik kijk niet alleen voor p1, maar uiteindelijk wil je wel een spannend gevecht zien om wk. Het middenveld zit dicht op elkaar, maar dat boeit toch niet evenveel als een spannende wk strijd. Uiteindelijk kijk ik om mooi racen, dus misschien was mijn post beetje te somber, maar vind gewoon jammer dat we na 8 jaar Mercedes nu weer een ander team hebben wat enorm gat heeft naar de rest. En met een engine freeze en een cost cap ben ik ook niet heel positief dat de rest het gat snel kan gaan dichten. Maar hopelijk heb ik dat mis. Aston Martin heeft immers nu ook een hele snelle auto gebouwd, dus mogelijk dat de rest wel dichterbij kan gaan komen. En ja, ik weet dat F1 eigen is dat er vaak wel een team beter is dan de rest. Misschien dat ik F1 intussen dusdanig lang kijk dat ik wat verzadigd aan het raken ben....zou kunnen...

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Finraziel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Gelukkig is daar in de afgelopen jaren ook vanuit de FOM meer aandacht voor.
Bijv. het gevecht tussen Piastri en Norris om de spek en bonen in de laatste rondes.

De tijden dat voornamelijk de alleen rijdende koploper, uit de jaren 90 of 00, alleen maar in beeld kwam ligt gelukkig achter ons :)

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2023 14:02]

PSN

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:07
Graft schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:56:
Zoals het nu lijkt is dit seizoen DE kans voor Checo om het WDC een keer binnen te slepen. Zelfs Checo rijdt met deze Redbull namelijk onbedreigd naar een 2e stek. Als Max dan 1 of 2 keer uitvalt door technische malheur of een aanrijding met een andere coureur kost dat Max weer een x aantal wedstrijden om dicht te rijden. Dan kan het er echt om gaan spannen.

Ik ben heel benieuwd of de frictie van gisteren tussen Checo & Max een voorbode gaat zijn voor de rest v/h seizoen.
En waarom zou Perez niet 1 of 2x uitvallen? Is het (eventuele) gat zo weer dicht

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53
Robbie T schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:19:
[...]

En waarom zou Perez niet 1 of 2x uitvallen? Is het (eventuele) gat zo weer dicht
Dat kan natuurlijk, maar net zo goed niet. Kijk naar hoe vorig jaar de pech tussen Ocon en Alonso onevenredig in het nadeel viel van de laatste. Juist doordat met deze Redbull Perez elke race onbedreigd naar plek 2 lijkt te kunnen rijden snap ik dat hij het gevoel heeft dat er dit seizoen wellicht meer mogelijk is dan ooit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Muse schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Toch kan het nog even spannend blijven. Perez is altijd goed op (semi-)stratencircuits en daar hebben we er nog een paar van te gaan. Sowieso Australië en Azerbaijan als volgende races. Miami vind ik moeilijker te peilen op basis van 1 race, maar ook daar zie ik Perez wel goed mee doen. Daarna Monaco waar hij altijd sterk is.

Op Imola zullen we wel zien hoe de vlag erbij hangt. Verstappen is altijd sterk op dat soort oldschool circuits en heeft juist minder op met stratencircuits.

Ik hoop dat Perez druk kan blijven zetten, want dat houdt het vooraan ook nog een beetje interessant.
Dat zegt men wel vaker van Perez maar hij heeft Singapore gewonnen wat nou niet echt een standaard race was, Baku een keer omdat Verstappen uit viel en Monaco omdat ie daar op een misschien iets wat dubieuze manier de pole pakte voor Verstappen wist te kwalificeren en inhalen daar praktisch onmogelijk is.

Maar in zowel Baku als Monaco was de kans heel groot geweest dat Verstappen er onder normale omstandigheden er gewoon voor gefinished was.

Ik snap de lovende kritieken nooit zo als het om Perez gaat, de man is een redelijke coureur maar als je de statistiek bekijkt is hij in zijn periode bij RBR niet eens in de buurt gekomen van Verstappen, https://www.racing-statis...x-verstappen/seasons/2022

Over een race of 5 is Perez waarschijnlijk al wel weer op dusdanige achterstand gereden in het kampioenschap dat alleen hijzelf en z'n ouweheer nog geloven in de titel ;)

iRacing profiel

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@R2D2, Perez pakte de 3e plek in Monaco, niet pole.

Testing, one, two ...

• R2D2
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:06:
@R2D2, Perez pakte de 3e plek in Monaco, niet pole.
I stand corrected, neemt niet weg dat Perez heeeeeeel soms op een dag dat het hem allemaal mee zit, de wind de goede kant op staat en de stand van de maan en de sterren helemaal juist is hij Verstappen een keer dan verslaan maar dat hij het in het gros van de gevallen gewoon af legt en onze lieve heer op z'n blote knietjes mag danken dat men bij RBR heel erg omhoog zat anders had ie waarschijnlijk geen meter meer in de F1 gereden (aan de andere kant... zelfs Hulkenberg is in staat gebleken een comeback te maken).

Albon is toen wel heel erg rap aan de kant geschoven en had in mijn ogen nog wel een seizoen verdiend bij RBR, ook geen wonderkind maar nog wel iemand die aan het begin van zijn carrière staat en nog ruimte tot verbetering heeft, bij Perez weet je wat je krijgt en dat is onderaan de streep niet eens "net niet".

[Voor 5% gewijzigd door R2D2 op 20-03-2023 16:16]

iRacing profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ditto voor bottas; idee is simpel, als max het niet pakt (welke reden dan ook) moet je een 2e driver hebben die de punten binnen harkt. Dat deed bottas, dat doet perez [..]

Overigens helemaal mee eens; zowel gasley als albon zijn 'te vroeg' gepromoveerd. Beide kunnen prima potje sturen (denk albon wat rapper kan zijn). Maar langs max moet je geen rookie zetten, maar iemand met dijk aan ervaring; perez een prima keuze denk ik zo :)

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 12:37
NeverSettle schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:52:
[...]

Oh ik ben het 100% eens over Ziggo Race Café. Olav en Jack in de studio is minder dan wanneer ze op het circuit waren.

Over Lewis en Max ben ik het niet mee eens, een competitieve F1 coureur kan slecht tegen zijn verlies. Ik ben van mening dat ze wat egoïsme nodig hebben om te kunnen winnen.
Same here. Kan er nog wel van genieten maar enkel de afleveringen waar jack en Olav niet aan tafel zitten. Renger en Robert hebben wel degelijk goede input vind ik.

het wordt heel bitter wanneer waldorf en statler aanschuiven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Ik snap niet dat er niet meer coureurs als Barrichello zijn. Die legde zich er (bijna openlijk) bij neer dat hij 2e coureur was. Reed voor Ferrari wat toch iets magisch is en een absoluut topteam was in die tijd, verdiende kneiter veel geld en had een mooie tijd.
Kampioen worden zat er niet in, dat besef had hij zelf ook wel. Dan maar het één na beste, tweede worden in het kampioenschap (en heel veel geld verdienen).

Tsja, af en toe moet je dan zelfs op de finishlijn je overwinning dan nog afstaan aan je teamgenoot maar voor de rest prima.

Nee, dan een Coulthard, Bottas, Rosberg of nu Perez om maar een paar voorbeelden te noemen. Aan het begin van het seizoen er heilig van overtuigd dat ze kampioen worden, met de race zie je de frustratie toenemen en eigenlijk komen ze net te kort. Rosberg heeft dan eenmaal geflikt, maar heeft ook aangegeven dat dat zo ontzettend veel toewijding heeft gekost dat je je kunt afvragen of dat het waard is. Bottas die er, als we de verhalen mogen geloven, er bijkans aan onderdoor ging en nu in de achterhoede weer goed in zijn fel zit.

Waarom beseft Perez zich ook niet dat hij, net als Barrichello, een prima coureur is. Zijn sporen echt wel verdiend heeft bij zijn voorgaande teams en daar mooie dingen heeft laten zien. Nu lekker de laatste jaren bij Red Bull knallen in een top auto, wat overwinningen pakken als het uitkomt, veel geld verdienen en je in je rol schikken als het moet.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:58:
Ik snap niet dat er niet meer coureurs als Barrichello zijn. Die legde zich er (bijna openlijk) bij neer dat hij 2e coureur was. Reed voor Ferrari wat toch iets magisch is en een absoluut topteam was in die tijd, verdiende kneiter veel geld en had een mooie tijd.
Kampioen worden zat er niet in, dat besef had hij zelf ook wel. Dan maar het één na beste, tweede worden in het kampioenschap (en heel veel geld verdienen).

Tsja, af en toe moet je dan zelfs op de finishlijn je overwinning dan nog afstaan aan je teamgenoot maar voor de rest prima.

Nee, dan een Coulthard, Bottas, Rosberg of nu Perez om maar een paar voorbeelden te noemen. Aan het begin van het seizoen er heilig van overtuigd dat ze kampioen worden, met de race zie je de frustratie toenemen en eigenlijk komen ze net te kort. Rosberg heeft dan eenmaal geflikt, maar heeft ook aangegeven dat dat zo ontzettend veel toewijding heeft gekost dat je je kunt afvragen of dat het waard is. Rosberg die er, als we de verhalen mogen geloven, er bijkans aan onderdoor ging en nu in de achterhoede weer goed in zijn fel zit.

Waarom beseft Perez zich ook niet dat hij, net als Barrichello, een prima coureur is. Zijn sporen echt wel verdiend heeft bij zijn voorgaande teams en daar mooie dingen heeft laten zien. Nu lekker de laatste jaren bij Red Bull knallen in een top auto, wat overwinningen pakken als het uitkomt, veel geld verdienen en je in je rol schikken als het moet.
Rosberg - Hamilton was toch wel gaaf om te zien, Rosberg die echt alles moet geven om die WK titel er uit te slepen, zoiets nu bij RB zou erg mooi zijn om te zien.

Vrees dat als het nodig is RB gewoon Max voorkeur geeft, alleen al omdat ze hem miljoenen meer betalen en hij toch hun golden-boy is die de centen binnen brengt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Allemaal leuk over de top, beste team en kampioenschap

Maar …. Wat is nu het “slechtste” team van de grid? Is mij nog niet duidelijk

Mooi dat allemaal zo dicht op elkaar zit

[Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 20-03-2023 17:00]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:00:
Allemaal leuk over de top, beste team en kampioenschap

Maar …. Wat is nu het “slechtste” team van de grid? Is mij nog niet duidelijk

Mooi dat allemaal zo dicht op elkaar zit
McLaren, die hebben gewoon een flinke stap achteruit gezet. Ik twijfel ook in hoeverre Norris daar op een constructieve manier mee om kan gaan, hij is toch de meer ervaren coureur binnen het team maar denk dat nu toch merkbaar zal worden hoe junior hij nog is buiten de baan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
R2D2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Dat zegt men wel vaker van Perez maar hij heeft Singapore gewonnen wat nou niet echt een standaard race was, Baku een keer omdat Verstappen uit viel en Monaco omdat ie daar op een misschien iets wat dubieuze manier de pole pakte voor Verstappen wist te kwalificeren en inhalen daar praktisch onmogelijk is.

Maar in zowel Baku als Monaco was de kans heel groot geweest dat Verstappen er onder normale omstandigheden er gewoon voor gefinished was.

Ik snap de lovende kritieken nooit zo als het om Perez gaat, de man is een redelijke coureur maar als je de statistiek bekijkt is hij in zijn periode bij RBR niet eens in de buurt gekomen van Verstappen, https://www.racing-statis...x-verstappen/seasons/2022

Over een race of 5 is Perez waarschijnlijk al wel weer op dusdanige achterstand gereden in het kampioenschap dat alleen hijzelf en z'n ouweheer nog geloven in de titel ;)
Klopt helemaal, het zijn de enige circuits waarop Perez afgelopen seizoenen uberhaupt in de buurt van Verstappen kwam. Nu de auto hem beter ligt, zou hij Verstappen daar dus partij moeten kunnen geven. Over het hele seizoen genomen geef ik hem geen schijn van kans tov Verstappen. Hij mist het pure talent en de killer mentaliteit.

Maar als hij het ook vooraan nog wat spannend kan maken, dan heel graag! Alles achter RBR zit belachelijk dicht op elkaar, dus dat is een feest om te kijken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57

JB

Cédric roelt!

Sky blijft bezig… de (hedendaagse) media in dienst van :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +8Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

JB schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet sky = UK
Net zo “onpartijdig” als ziggo sport :+

Dat gezegd hebben; ik keek “vroeger” voornamelijk via skyf1. In mijn beleving betere en uitgebreidere verslaglegging.

Maar sinds #f1xed / lewis/Max situatie is dat toch wel omgeslagen.

Ben geen fan van Tim, palmer, maar dat proeft dit seizoen beter dan het gekleurd beeld.

Lewis/sky; Red Bull meest dominate auto ever ….. vergeten even voor het gemaakt dat Mercedes hun bak op 80% vermogen draaide (paté lowe)

Dit had Mercedes omlaag gezet, omdat ze anders na 10 laps, het veld al op een rondje konden zetten. Om restricties en ingrijpen van (FIA? Of was dat nog tijdens Ecclestone tijd?) te voorkomen.

[Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 20-03-2023 18:00]

Acties:
  • +31Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hola…, breng maar terug die beker! :D

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
JB schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die laatste zo gek nog niet, ik ben ook erg benieuwd. :> Of was het allemaal niet zo spannend en lag het aan de banden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Saturnus schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:07:
[...]

Die laatste zo gek nog niet, ik ben ook erg benieuwd. :> Of was het allemaal niet zo spannend en lag het aan de banden?
Makkelijk, Red Bull geeft je vleugels!

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Saturnus schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:07:
[...]

Nee, het valt op dat de Red Bulls met de DRS open echt veel sneller zijn. Er staat in dat plaatje "bijna 20 mph", tijdens de race had sky het over "17 mph" en dat werd later nog gerelativeerd naar "ten opzichte van het middenveld" (maar ja, dat is Hamilton nu wel).
Het zou mij niet verbazen als er eens een team over gaat klagen om de FIA te laten uitzoeken of die DRS wel legaal is.
En bij sky hadden ze het erover dat de DRS-zone hier te lang was. Het gaat te makkelijk. Dat hoor je meer, nu de auto's ook dichter achter elkaar kunnen rijden.

Open Source landkaart

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:29
Het verschil valt allemaal wel mee. Mercedes is gewoon erg traag:

Bron: https://twitter.com/F1Dat...?cxt=HHwWgMCz_eDKyLotAAAA

Steam

• alexbl69
  • Laatst online: 11:35
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:29:
[...]

Nee, het valt op dat de Red Bulls met de DRS open echt veel sneller zijn. Er staat in dat plaatje "bijna 20 mph", tijdens de race had sky het over "17 mph" en dat werd later nog gerelativeerd naar "ten opzichte van het middenveld" (maar ja, dat is Hamilton nu wel).
Het zou mij niet verbazen als er eens een team over gaat klagen om de FIA te laten uitzoeken of die DRS wel legaal is.
En bij sky hadden ze het erover dat de DRS-zone hier te lang was. Het gaat te makkelijk. Dat hoor je meer, nu de auto's ook dichter achter elkaar kunnen rijden.
Op welke wijze zou de DRS illegaal kunnen zijn? Zijn er restricties over welk deel open mag oid? Als dat zo is zou ik toch aannemen dat dat onderdeel is van een standaard technische controle.

Als ik het plaatje van @Extigo bekijk lijkt het er inderdaad op dat het probleem eerder is dat Mercedes te langzaam is dan dat Red Bull te snel is. Verstappen heeft met een inderdaad snelle auto in de beginfase van de race flink wat auto's onder perfecte DRS condities ingehaald, vandaar dat hij (net aan) de snelste is. Perez die dat niet had staat 'gewoon' in de middenmoot.

Lijkt me niet zoveel aan de hand hier.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:58:
[...]

Op welke wijze zou de DRS illegaal kunnen zijn? Zijn er restricties over welk deel open mag oid? Als dat zo is zou ik toch aannemen dat dat onderdeel is van een standaard technische controle.
Ik weet het niet, jij weet het niet, de teams weten het niet, dus laat maar controleren. Zo ging het vorig jaar toch ook?
En al vinden ze niets illegaals, misschien krijgen de teams dan wel inzicht waarom hun DRS zo effectief is.

Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:17
B-Real schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:58:
Rosberg heeft dan eenmaal geflikt, maar heeft ook aangegeven dat dat zo ontzettend veel toewijding heeft gekost dat je je kunt afvragen of dat het waard is. Rosberg die er, als we de verhalen mogen geloven, er bijkans aan onderdoor ging en nu in de achterhoede weer goed in zijn fel zit.
Waar heb je het over?
Rosberg is per direct gestopt en geen meter f1 meer gereden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Extigo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:36:
Het verschil valt allemaal wel mee. Mercedes is gewoon erg traag:
[Afbeelding]
Bron: https://twitter.com/F1Dat...?cxt=HHwWgMCz_eDKyLotAAAA
En veel zegt het niet, Russel en Alonso onderaan terwijl ze hoog eindigen.

Open Source landkaart

• B-Real
  • Nu online
JPM85 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Waar heb je het over?
Rosberg is per direct gestopt en geen meter f1 meer gereden.
Tweede Rosberg had Bottas moeten zijn natuurlijk, excuses ;)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 11:35
Hoe het ook zij, hoop wel dat de andere teams de achterstand op Red Bull de komende periode enigszins in weten te lopen. Na 7 jaren van Mercedes dominantie zit ik persoonlijk niet te wachten op nu x jaren Red Bull dominantie. Leuk dat er een Nederlander van profiteert, maar daar kijk ik persoonlijk geen F1 voor. Daarvoor was het al 4 jaar Vettel (hoewel dat af en toe nog wel iets closer was).

Merk aan mezelf dat het kijken van de races niet meer 'heilig' is. Was zelfs verheugd dat Verstappen zaterdag die malheur had omdat de race daardoor nog interessant werd. Betwijfel of ik hem anders überhaupt had gekeken als hij met een halve seconde voorsprong pole had gepakt.

Natuurlijk gebeurt er genoeg in het middenveld, maar daar moeten nu al bijna een decennium (muv 2021) naar toe om enige spanning te zoeken.

Hoop dat het verschil in windtunneltijd inderdaad op de baan zichtbaar zal worden. Maar betwijfel het eerlijk gezegd.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:29:
[...]

fia / f1 wil graag experimenteren; andere qualification procedure, sprint race; laat ze een of twee races zonder drs doen. Monza of deze baan lijkt mij daar perfect voor

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 17:30

Bartske

Valar Morghulis

Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Ik weet het niet, jij weet het niet, de teams weten het niet, dus laat maar controleren. Zo ging het vorig jaar toch ook?
En al vinden ze niets illegaals, misschien krijgen de teams dan wel inzicht waarom hun DRS zo effectief is.
Alleen die DRS maakt niet de topsnelheid, dat is een samenspel van hoe de hele auto gebouwd is en de aerodynamica. En voor zover ik weet zitten er restricties aan de DRS, en wordt daar ook op gecontroleerd?

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Bartske schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:35:
[...]

Alleen die DRS maakt niet de topsnelheid, dat is een samenspel van hoe de hele auto gebouwd is en de aerodynamica. En voor zover ik weet zitten er restricties aan de DRS, en wordt daar ook op gecontroleerd?
The entire RW Flap described in Article 3.10.1, including any gurney if fitted, part of the
rearward most section from any regions of the Rear Wing Tip described in Article 3.10.5
where there are exactly two sections in an intersection with any plane that contains the Xaligned axis [Y,Z]= [480, 670], and the portions of the Rear Wing Separators defined in 3.10.6
that are attached to these components, may be rotated about a fixed axis whilst the car is in
motion. All bodywork to be rotated shall be known as “DRS Bodywork”
Furthermore:
a. No part of the “DRS Bodywork” may lie outboard of Y=490.
b. The axis of rotation of the RW Flap must be fixed and located no more than 20mm
below the upper extremity and no more than 20mm forward of the rear extremity of
RV-RW-PROFILES at all times.
c. There must be no relative movement between the constituent parts of the DRS
Bodywork.
d. Any such variation of incidence maintains compliance with all of the bodywork
regulations with the exception of Article 3.10.1 and 3.10.5.
e. It cannot be used to change the geometry of any duct, either directly or indirectly,
other than the change to the distance between adjacent sections permitted by Article
3.10.1 and 3.10.5.
f. The design is such that failure of the system will result in the uppermost closed section
returning to the normal high incidence position.
g. Any alteration of the incidence of the uppermost closed section may only be
commanded by direct driver input and controlled using the control electronics
specified in Article 8.3.
h. At any Y plane, the distance between the two sections of the Rear Wing Profiles at
their closest position must lie between 10mm and 85mm.
2023 Formula 1 Technical Regulations 35 29 June 2022
© 2022 Fédération Internationale de l’Automobile Issue 1
In order to achieve the above adjustment, the actuator mechanism and any associated
minimal fairings must lie inboard of Y=25, below Z=940 and not extend beyond
RV-RW-PROFILES in the forward or rearward direction, when viewed from above.
Furthermore, any additional minimal bodywork associated with the adjustment of the DRS
Bodywork must be located outboard of Y= 465 and in side-view be below the top surface of
RV-RW-PROFILES, must not be visible from below and must fit within a cuboid which is
30mm wide, 60mm long and 30mm high. This cuboid may have a free orientation in space,
but its width must be aligned with the axis of rotation of the RW flap.
3.10.11 Rear Wing Bodywork Group
Once the components defined in Articles 3.10.1 to 3.10.10 have been constructed in
accordance to the provisions of those Articles, and any subsequent operation of
sub-assembly described within those Articles has been applied, the resulting union of these
components is defined as “Rear Wing Bodywork”.

Acties:
  • +1Henk 'm!
himlims_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:32:
[...]
fia / f1 wil graag experimenteren; andere qualification procedure, sprint race; laat ze een of twee races zonder drs doen. Monza of deze baan lijkt mij daar perfect voor
Volgens mij is juist Monza dan een slecht voorbeeld? Op Monza hebben ze al zo weinig vleugel dat DRS daar helemaal niet zo effectief is. Op Monza zie je daardoor dan ook dat ook inhalen met DRS lastig is doordat er vrijwel geen winst wordt behaald uit de DRS.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobertMe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Volgens mij is juist Monza dan een slecht voorbeeld? Op Monza hebben ze al zo weinig vleugel dat DRS daar helemaal niet zo effectief is. Op Monza zie je daardoor dan ook dat ook inhalen met DRS lastig is doordat er vrijwel geen winst wordt behaald uit de DRS.
en juist daarom; ga maar 8 rondjes knokken om er langs te komen

Acties:
  • +2Henk 'm!
himlims_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:43:
[...]

en juist daarom; ga maar 8 rondjes knokken om er langs te komen
Punt is: dat doen ze nu ook al, omdat DRS op Monza geen nut heeft. Dus als je het er af haalt als experiment dan zie je geen verschil met andere races op Monza.

• Plenkske
Nee, om te zien of F1 zonder DRS kan moet je een circuit hebben waar DRS gemiddeld/hoog effect heeft. Bij Monza heeft het weinig effect, en heb je er dus niks aan om het verschil te zien tussen wel/geen DRS.
Plenkske schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:48:
Nee, om te zien of F1 zonder DRS kan moet je een circuit hebben waar DRS gemiddeld/hoog effect heeft. Bij Monza heeft het weinig effect, en heb je er dus niks aan om het verschil te zien tussen wel/geen DRS.
Juistem zonder DRS testen kan het beste in Monaco. Zul je overigens ook geen verschil zien in aantal inhaalacties :p. Vervolgens krijg je Hongarije. Qua grote achtervleugel heb je dan nog Mexico, maar dat is ook een vreemde een in de byte, omdat daar de lucht zo dun is en ook invloed heeft op de DRS.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobertMe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Juistem zonder DRS testen kan het beste in Monaco. Zul je overigens ook geen verschil zien in aantal inhaalacties :p. Vervolgens krijg je Hongarije. Qua grote achtervleugel heb je dan nog Mexico, maar dat is ook een vreemde een in de byte, omdat daar de lucht zo dun is en ook invloed heeft op de DRS.
Dus de menig is hier; lekker met drs kunstmatig inhalen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rybar
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:13
@R2D2 Vorig jaar was er toch iets met te weinig brandstof in de auto van Max tijdens de kwalificatie. En als dat niet zo was geweest, had Max pole gepakt en Singapore gewonnen. Dat Perez Singapore gewonnen heeft komt, net als nu in Jeddah, door de technische pech die Max had met zijn auto.
Wel goed dat Perez dan wint, maar ja daar is die dan ook voor aangenomen.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58

DataGhost

iPL dev

himlims_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Binnen de regels zorgen voor zo vuil mogelijke lucht achter je auto zodat volgen lastig wordt is niet kunstmatig bedoel je? Voor de zoveelste keer, DRS is geen push-to-overtake, het is op dit moment de beste oplossing om het verlies van downforce achter een andere auto elders op de baan uit te middelen. Ook al is het vorig jaar minder geworden, betekent niet dat het effect weg is en dat DRS dus ook weg kan. Sterker nog, er is dit jaar al geklaagd door coureurs/teams dat het juist weer erger is geworden tov vorig jaar.

[Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 21-03-2023 11:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:02
Was het niet het idee van die nieuwe aero regels om op termijn compleet zonder DRS te kunnen omdat de auto's elkaar langer strak kunnen volgen zonder je banden en motor aan gort te rijden door hoge temperaturen en slechte koeling?

Lijkt mij dan ook goed om DRS langzaam uit te faseren nu het duidelijk is geworden dat auto's elkaar prima voor 5 laps strak kunnen volgen. Ga maar lekker de slipstream goed gebruiken (zoals nu ook al met DRS gaat), maar dan in plaats van aan het begin van de pit straight al inhalen, pas bij het einde van de pit straight vlak voor de bocht.

Acties:
  • +2Henk 'm!
himlims_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Dat schrijf ik toch niet? Ik weerleg alleen wat jij aangeeft: dat ze op Monza zonder DRS moeten testen. Want op Monza is DRS niet zo effectief (doordat ze al een kleine achtervleugel hebben). Daar ga je dus geen verschil zien als je DRS er af haalt. Als je wilt testen of racen / inhalen zonder DRS ook goed gaat kun je beter een van de circuits uitkiezen waar inhalen nu ook al redelijk gebeurt (dus niet Monaco) en waar ze niet met een kleine achtervleugel rijden. Dus zeg maar: elk exht circuit (geen stratencircuit) waar ze met een achtervleugel rijden i.p.v. een platte plank (zoals Monza).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
Hatsjoe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:10:
Was het niet het idee van die nieuwe aero regels om op termijn compleet zonder DRS te kunnen omdat de auto's elkaar langer strak kunnen volgen zonder je banden en motor aan gort te rijden door hoge temperaturen en slechte koeling?
Klopt, ze willen er compleet vanaf.
Zullen ze op korte termijn nog niet durven omdat je dan ineens veel minder inhaalacties hebt.
Zou al mooi zijn als ze het dit jaar een keer testen in een training of sprintrace ofzo.

[Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 21-03-2023 11:13]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

himlims_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:32:
[...]
Nog een suggestie:
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Nieuw experiment van de FIA: alleen met de softs rijden en zie maar hoeveel stops je nodig hebt. >:)
Of als je 25% en minimal 50 punten los staat van de rest, alleen harde banden.

[Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 21-03-2023 11:23]

Open Source landkaart

• Finraziel
  • Laatst online: 07:06
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Nog een suggestie:

[...]

Dan gaat de volgorde van races een veel te belangrijke rol spelen. Als je auto het goed doet op de laatste paar races heb je een gigantisch voordeel in het kampioenschap.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:15
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Nog een suggestie:

[...]

Nou die banden mogen echt wel wat zachter. Het liefst zie ik de harde band verdwijnen en minimaal 2 pitstops per race zodat er meer undercuts en overcuts mogelijk zijn, maakt het ook al weer spannender.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:13

Martinspire

Awesomeness

Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:09:
[...]

En veel zegt het niet, Russel en Alonso onderaan terwijl ze hoog eindigen.
Die 2 hebben ook niet veel DRS kunnen gebruiken. Denk dat het daar vooral in zit. Verstappen reed natuurlijk door het veld heen en heeft vrijwel de helft van de race met DRS gereden. Dus de beste 15 zijn dan hoog.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

En gewoon omdat het kan:

:p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 14:56
Nee sorry, zoals je merkt, bijna geen tijd voor Tweakers :(

Het is teveel handmatig werk, wellicht is er iemand die goed is met een database of Excel, dan zou het al heel veel schelen en kunnen we volgend jaar weer een nieuwe poging doen :)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 09:58
GertjanO schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:53:
[...]

Er zit een verschil tussen voorkeur en partijdigheid. Dat Sam Collins een (hele grote) voorkeur heeft voor Lewis Hamilton maakt hem nog niet partijdig. Hij maakt er geen geheim van dat hij hoopt dat Lewis elke race gaat winnen en weet het vaak spannender te vertellen dan dat het daadwerkelijk is maar ik heb hem,de afgelopen jaren, nog niet partijdig horen praten (in tegenstelling tot bepaalde Sky medewerkers).

Ik ga er van uit dat ook deze uitspraak vooral bedoeld is om het spannend te houden voor de kijker.
Sky richt zich dan ook primair op een VK publiek, F1TV richt zich (in theorie) op een veel bredere groep internationale kijkers (maar heeft ook een nogal Britse bias in het team, helaas). Maar goed, Mol & zijn sidekick zijn ook niet bepaald objectief toch? Dat was ook altijd de Max Verstappen show.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ATS
streamnl schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Liever de Metropole orkest.
Misschien icm een bekende DJ.
Liever in combinatie met een metal band. Zoiets:

O+

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• JB

JB

Cédric roelt!

Man man man dat Twitter blijft maar los gaan op het stukje dat Jos, Checo niet zou hebben gefeliciteerd... 8)7

Mijn boefje is liev!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
JB schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:20:
Man man man dat Twitter blijft maar los gaan op het stukje dat Jos, Checo niet zou hebben gefeliciteerd... 8)7
Dit topic ook zo te lezen terwijl we daar een prachtig topic voor hebben: [F1] Randzaken

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:22
De aflevering van Beyond The Grid met Paul Stoddart is wel een aanrader. Leuke achtergrondinformatie en interessante anecdotes. :Y

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

JB schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:20:
op twitter is men nog steeds aan het janken over #f1xed (lewis/max/massi/toto geneuzel)
zo af en toe blijft twitter wel grappig om wat olie op het vuur te gooien.
https://thesportsgrail.co...3-season-and-its-meaning/

[Voor 19% gewijzigd door himlims_ op 22-03-2023 09:59]

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
Porsche zal in 2026 niet op de grid verschijnen, wel houdt het bedrijf interesse in F1.

https://the-race.com/form...n-formula-1-grid-in-2026/

• ATS
Interessant: een analyse van de effectiviteit van de DRS tussen de verschillende teams. Want dat ze allemaal DRS hebben, wil niet zeggen dat ze ook even effectief zijn...

https://twitter.com/F1Dat...tatus/1638485574888701952

RBR leek inderdaad een veel effectievere DRS setup te hebben (in SA) dan Mercedes of Astin Martin. Ze doen daar bij RBR echt een paar dingen heel goed...

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is het niet gewoon zo, dat teams die met meer (een verticalere) vleugel reden meer verschil hebben tussen DRS en geen DRS? Lijkt mij de meest logische verklaring.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

DeKaerften schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:45:
Is het niet gewoon zo, dat teams die met meer (een verticalere) vleugel reden meer verschil hebben tussen DRS en geen DRS? Lijkt mij de meest logische verklaring.
Deels, want hoe de vleugel elementen in elkaar zitten maakt natuurlijk uit: als het element wat je opklapt dieper is, of langer of hoe dan ook, haal je een groter deel van je vleugel weg? Althans, dat las ik die thread. Maar het was Twitter en dat is op zijn minst een k-platform.

ping 127.212.23.124

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

DeKaerften schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:45:
Jup. Hoe meer vleugel je zet aan de achterkant hoe meer voordeel je hebt zodra die open klapt.

Maargoed die Twitter link is toch kapot omdat die niet goed gekopieerd is ;)

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 22-03-2023 21:19]

PSN

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:10
YakuzA schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Jup. Hoe meer vleugel je zet aan de achterkant hoe meer voordeel je hebt zodra die open klapt.

Maargoed die Twitter link is toch kapot omdat die niet goed gekopieerd is ;)
Een mooi voorbeeld is Monza.
Daar rijd iedereen met een minimale vleugel en is het effect van DRS minimaal.

• JB

JB

Cédric roelt!

Bij McLaren ook verschuivingen op de technische afdeling. Key vertrekt, Sanchez komt;

https://www.motorsport.co...uctures-f1-team/10447549/

Mijn boefje is liev!

• NeverSettle
JB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:14:
Bij McLaren ook verschuivingen op de technische afdeling. Key vertrekt, Sanchez komt;

https://www.motorsport.co...uctures-f1-team/10447549/
Het interessante is dat vóór 2018 alle wagens bij McLarens meerdere verantwoordelijke mensen hadden, vanaf 2018 kan ik alleen maar James Key vinden als degene die verantwoordelijk is voor het ontwerp. De auto's die ontworpen zijn bij zijn vorige teams hadden wel meerdere verantwoordelijken. Zo slecht waren de auto's van Scuderia Toro Rosso destijds niet :)

• NeverSettle
Mercedes schijnt last te hebben van verkeerde windtunnel simulaties. Tot 2024 geen nieuwe chassis. De schaalmodellen komen niet overeen met de werkelijkheid. Oplossen kost tijd en geld, i.v.m. budget cap kunnen ze pas vanaf 2024 nieuwe chassis ontwerpen/bouwen.

• Chocoball
NeverSettle schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:28:
Mercedes schijnt last te hebben van verkeerde windtunnel simulaties. Tot 2024 geen nieuwe chassis. De schaalmodellen komen niet overeen met de werkelijkheid. Oplossen kost tijd en geld, i.v.m. budget cap kunnen ze pas vanaf 2024 nieuwe chassis ontwerpen/bouwen.
Apart, want de correlatie op en baan en windtunnel zou kloppen alleen genereert het pakket te weinig downforce was eerder de uitleg.

• Waah
  • Laatst online: 11:38
Ik heb F1 teams zelden op waarheden weten te betrappen.... En Mercedes is daar zeker eentje van.

Nog een opvallende uitspraak van Hamilton:
“On set-up, yeah, we work on that. It’s just there was a 50-50 choice. I chose one way, he went another. More often than not, the way he went is the wrong one – but it just happened to work.

“So I could only match his pace, rather than be quicker this weekend. But I’ll work hard to make sure that we’re in a better place.”
Eens kijken of die dat kan waarmaken komende races.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58

DataGhost

iPL dev

Dan is er ook nog het probleem dat de regelwijziging waar Mercedes vorig jaar zo hard voor gelobbyd heeft niet alleen niet voor ze gewerkt heeft maar ook nog eens het probleem van vuile lucht erger heeft gemaakt waardoor auto's minder goed kunnen volgen dan afgelopen jaar. Tel daarbij de outwash-voorvleugels op die om volledig onbekende redenen zijn goedgekeurd en er mag nog veel gaan veranderen. Voor het hele veld maar vooral voor Mercedes want het lijkt alsof die weer flink terug naar de tekentafel mogen.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-05 16:20
DataGhost schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:50:
Dan is er ook nog het probleem dat de regelwijziging waar Mercedes vorig jaar zo hard voor gelobbyd heeft niet alleen niet voor ze gewerkt heeft maar ook nog eens het probleem van vuile lucht erger heeft gemaakt waardoor auto's minder goed kunnen volgen dan afgelopen jaar. Tel daarbij de outwash-voorvleugels op die om volledig onbekende redenen zijn goedgekeurd en er mag nog veel gaan veranderen. Voor het hele veld maar vooral voor Mercedes want het lijkt alsof die weer flink terug naar de tekentafel mogen.

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:28
Waah schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:41:
Ik heb F1 teams zelden op waarheden weten te betrappen.... En Mercedes is daar zeker eentje van.

Nog een opvallende uitspraak van Hamilton:

[...]

Eens kijken of die dat kan waarmaken komende races.
Wat een absurde uitspraak.
More often than not, the way he went is the wrong one – but it just happened to work.
Als het werkt is het toch de juiste keuze?

• Waah
Mink Z. schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Wat een absurde uitspraak.

[...]

Als het werkt is het toch de juiste keuze?
Waar die exact op doelt is lastig te bepalen. het enige echt duidelijke verschil was beginnen op de hards vs mediums.

Dat die vorig jaar druk aan het testen was en met experimentele setups reed wil ik best geloven (als zou je denken dat zo'n setup dan ook eens moet werken, want anders maak je immers geen progressie lijkt me). Maar hij kan natuurlijk niet seizoenen blijven volhouden dan het setup of auto is.
Het probleem daarbij is alleen dat het backfired voor de sport, en niet alleen Mercedes. Wat @DataGhost aangeeft is dat dus vrij letterlijk de dingen die de 2022 auto's moesten oplossen (minder dirty air, door groundeffect) nu weer erger zijn dan vorig jaar door de auto die 15mm hoger te zetten. SatDatis dus niet alleen nadelig voor Mercedes, maar voor elk team. Met als gevolg dat volgen en daarmee inhalen weer lastiger wordt. En dus is het ook nadelig voor de kijker. En daar heb ik persoonlijk minder love voor. Als de backfire alleen voor Mercedes was had ik er echter ook love voor :p

• Waah
RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:55:
[...]

Het probleem daarbij is alleen dat het backfired voor de sport, en niet alleen Mercedes. Wat @DataGhost aangeeft is dat dus vrij letterlijk de dingen die de 2022 auto's moesten oplossen (minder dirty air, door groundeffect) nu weer erger zijn dan vorig jaar door de auto die 15mm hoger te zetten. SatDatis dus niet alleen nadelig voor Mercedes, maar voor elk team. Met als gevolg dat volgen en daarmee inhalen weer lastiger wordt. En dus is het ook nadelig voor de kijker. En daar heb ik persoonlijk minder love voor. Als de backfire alleen voor Mercedes was had ik er echter ook love voor :p
Mee eens. Het is voor de sport jammer. Het was best leuk om te zien vorig jaar tot men de regels aanpaste dankzij Mercedes. Toen reed Red Bull er mee weg.

En dit jaar doet men daar een schepje bovenop. Mijn gevoel zegt dat we anders best eens een veel spannender seizoen hadden gehad...

Porpoising was gewoon iets wat kwam door de nieuwe regels. Dat lost zich vanzelf op met ontwikkeling. Dat zag je ook bij de andere teams. Maarja Mercedes ipv de auto te ontwikkelen stopte vooral moeite in politiek.
Waah schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Mee eens. Het is voor de sport jammer. Het was best leuk om te zien vorig jaar tot men de regels aanpaste dankzij Mercedes. Toen reed Red Bull er mee weg.

En dit jaar doet men daar een schepje bovenop. Mijn gevoel zegt dat we anders best eens een veel spannender seizoen hadden gehad...
Niet alleen dat, maar in het midfield zul je het nog veel meer zien. Zeker nu 6? t/m 20? of zo binnen 1 seconde zit. Dan is het wel handig als ze ook kunnen inhalen.
Porpoising was gewoon iets wat kwam door de nieuwe regels. Dat lost zich vanzelf op met ontwikkeling. Dat zag je ook bij de andere teams. Maarja Mercedes ipv de auto te ontwikkelen stopte vooral moeite in politiek.
Politiek gaat niet van de budget cap af neem ik aan. Auto ontwikkelen uiteraard wel.

• Chocoball
Een slechte eigenschap lijkt terug te keren in de Formule 1, mede veroorzaakt door een regelwijziging van de FIA. De FOM en de FIA zijn gewaarschuwd en is het nog maar de vraag of er iets aan te doen valt in de vertaling en samenvatting.
  • Vorig seizoen waren er in Bahrein 67 inhaalacties, dit jaar bleeft de teller op 30 steken. In Saoedi-Arabië bleef de teller dit jaar op 33 inhaalacties tegen 38 vorig jaar. Met een Leclerc en Verstappen die verder naar achteren stonden had deze statistiek juist een voordeel moeten geven maar deed het niet.
  • Ook de TV beelden van de race in Jeddah lieten zien dat een slechte eigenschap terug gekomen lijkt.George Russell, Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Esteban Ocon en Pierre Gasly reden 20 ronden lang met een tussenpoos van 2 seconden over het citcuit. Niemand van de achtervolgers kwam in de buurt van DRS activatie.
  • Leclerc en Verstappen klaagden over turbulentie, Leclerc als hij onder een seconde achter Sainz reed. Verstappen kreeg een soort rugwind die veroorzaakt werd door de turbulentie tussen de betonmuren in sector 1. Dat ligt niet aan het circuit van Jeddah, in Bahrein waren er ook coureurs die aangaven dat het lastiger was om dichter achter de voorganger te rijden. In het geval van Alonso kon hij Hamilton en Sainz alleen inhalen omdat zijn wagen sneller was. Sainz was na de race in Jeddah van mening dat hij met meer turbulentie onderweg was en het doet hem denken aan racen met de vorige generatie Formule 1 wagens. Sainz vermoedt dat dit komt door de aerodynamische ontwikkelingen en de nieuwe ondervloer regels.
  • Kijkend naar de 2023 wagens heeft Sainz gelijk. De ingenieurs hebben dit seizoen meer outwash elementen aangebracht en dat mogen ze omdat het regelement het toelaat. Na een jaar lang ervaring met grond-effect zoeken ze nu de grenzen op en vinden daarbij uitvluchten met als nadeel dat de naar buiten verdrongen luchtwervelingen achter de wagen weer samenkomen.
  • Het begint al bij de voorvleugel. De mini vleugeltje op de voorvleugel bij Ferrari of de verbinding tussen de bovenste flaps met de endplate. Trucjes die de vuile lucht nog voordat deze bij de voorband komt naar buiten drukken. Ook behulpzaam is de bovense wishbone bij de vooras die naar beneden gebogen staat zoals bij Red Bull en Aston Martin.
  • De regelgevers hadden al bij het begin van de nieuwe regels een oogje toegeknepen dat de venturi kanalen bij de ondervloer naar buiten buigen zodat de ingenieurs tenminste 1 instrument hadden om de luchtstroom onder de wagen te beheersen. De ingenieurs namen niet alleen de spreekwoordelijke vinger maar gelijk de hele hand.
  • De buitenste bargeboard staat steeds verder naar buiten gebogen, niet alleen de hoek maar ook de verticale kromming. Het oppervlak wordt naar beneden toe steeds boller en bijnaj bij de grond staat deze schuin naar buiten. Sommige wagens hebben tussen bargeboard en de grond nog een goot die het outwash effect versterkt.
  • Met het verhogen van de ondervloer hebben de regelgevers waarschijnlijk zichzelf in de voet geschoten. Wel werd het punt verschoven waardoor bouncing ontstaat alleen hebben de ingenieus zich uitgeleefd met het aanbrengen van allerlei slots, vleugels en richels aan de vloerranden om de verloren downforce weer terug te krijgen die door de verhoging met 15mm ontstaan is.
  • Als de coureurs blijven klagen over turbulentie en dat volgen lastiger is geworden dan kan de FIA weer ingrijpen. De makkelijkste weg is de DRS zones langer te maken maar dat is alleen symptoombestrijding en geen oplossing. Het regalement is immers zo dat wagens elkaar makkelijker moeten kunnen volgen. Een ingreep door de technische regels aan te passen is mogelijk ook om zodoende de superioriteit van Red Bull in te dammen. Probleem daarbij is om een goede reden te hebben. De kwaliteit van duels te verbeteren staat hoog aangeschreven maar zolang er geen veiligheidsrisico bestaat wordt het lastig te regels hierop aan te passen.
https://www.auto-motor-un...aerorynamik-outwash-2023/

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chocoball schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:29:
Een slechte eigenschap lijkt terug te keren in de Formule 1, ook veroorzaakt door een regelwijziging van de FIA. De FOM en de FIA zijn gewaarschuwd en is het nog maar de vraag of er wat aan te doen valt in de vertaling en samenvatting.
  • Vorig seizoen waren er in Bahrein 67 inhaalacties, dit jaar bleeft de teller op 30 steken. In Saoedi-Arabië bleef de teller dit jaar op 33 inhaalacties tegen 38 vorig jaar. Met een Leclerc en Verstappen die verder naar achteren stonden had deze statistiek juist een voordeel moeten geven maar deed het niet.
  • Ook de TV beelden van de race in Jeddah lieten zien dat een slechte eigenschap terug gekomen lijkt.George Russell, Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Esteban Ocon en Pierre Gasly reden 20 ronden lang met een tussenpoos van 2 seconden over het citcuit. Niemand van de achtervolgers kwam in de buurt van DRS activatie.
  • Leclerc en Verstappen klaagden over turbulentie, Leclerc als hij onder een seconde achter Sainz reed. Verstappen kreeg een soort rugwind die veroorzaakt werd door de turbulentie tussen de betonmuren in sector 1. Dat ligt niet aan het circuit van Jeddah, in Bahrein waren er ook coureurs die aangaven dat het lastiger was om dichter achter de voorganger te rijden. In het geval van Alonso kon hij Hamilton en Sainz alleen inhalen omdat zijn wagen sneller was. Sainz was na de race in Jeddah van mening dat hij met meer turbulentie onderweg was en het doet hem denken aan racen met de vorige generatie Formule 1 wagens. Sainz vermoedt dat dit komt door de aerodynamische ontwikkelingen en de nieuwe ondervloer regels.
  • Kijkend naar de 2023 wagens heeft Sainz gelijk. De ingenieurs hebben dit seizoen meer outwash elementen aangebracht en dat mogen ze omdat het regelement het toelaat. Na een jaar lang ervaring met grond-effect zoeken ze nu de grenzen op en vinden daarbij uitvluchten met als nadeel dat de naar buiten verdrongen luchtwervelingen achter de wagen weer samenkomen.
  • Het begint al bij de voorvleugel. De mini vleugeltje op de voorvleugel bij Ferrari of de verbinding tussen de bovenste flaps met de endplate. Trucjes die de vuile lucht nog voordat deze bij de voorband komt naar buiten drukken. Ook behulpzaam is de bovense wishbone bij de vooras die naar beneden gebogen staat zoals bij Red Bull en Aston Martin.
  • De regelgevers hadden al bij het begin van de nieuwe regels een oogje toegeknepen dat de venturi kanalen bij de ondervloer naar buiten buigen zodat de ingenieurs tenminste 1 instrument hadden om de luchtstroom onder de wagen te beheersen. De ingenieurs namen niet alleen de spreekwoordelijke vinger maar gelijk de hele hand.
  • De buitenste bargeboard staat steeds verder naar buiten gebogen, niet alleen de hoek maar ook de verticale kromming. Het oppervlak wordt naar beneden toe steeds boller en bijnaj bij de grond staat deze schuin naar buiten. Sommige wagens hebben tussen bargeboard en de grond nog een goot die het outwash effect versterkt.
  • Met het verhogen van de ondervloer hebben de regelgevers waarschijnlijk zichzelf in de voet geschoten. Wel werd het punt verschoven waardoor bouncing ontstaat alleen hebben de ingenieus zich uitgeleefd met het aanbrengen van allerlei slots, vleugels en richels aan de vloerranden om de verloren downforce weer terug te krijgen die door de verhoging met 15mm ontstaan is.
  • Als de coureurs blijven klagen over turbulentie en dat volgen lastiger is geworden dan kan de FIA weer ingrijpen. De makkelijkste weg is de DRS zones langer te maken maar dat is alleen maar symptoombestrijding en geen oplossing. Het regalement is immers zo dat wagens elkaar makkelijker moeten kunnen volgen. Een ingreep door de technische regels aan te passen is mogelijk en zodoende ook de superioriteit van Red Bull in te dammen. Probleem daarbij is om een goede reden te hebben. De kwaliteit van duels te verbeteren staat hoog aangeschreven maar zolang er geen veiligheidsrisico bestaat wordt het lastig te regels hierop aan te passen.
Het zal mij benieuwen als de FIA ingrijpt we dat dit seizoen nog gaan zien. Door de budgetcap lijkt het me dat ze geen grote veranderingen kunnen pushen.
Zonde als we pas volgend jaar weer 2022-like volgen en inhaalacties gaan zien :/

• Thinlanet
  • Laatst online: 00:08
Ik ben benieuwd wat het vertrek van James Key McLaren gaat brengen. In zijn tijd bij TorroRosso wist hij een fraaie wagen te ontwikkelen die soms niet onderdeed voor de zuster wagen. Bij McLaren leken zijn ontwerpen minder revolutionair en sinds 2022 gaat het hard achteruit. Laten we hopen dat het geen Williams verhaal gaat worden.

• Thinlanet
  • Laatst online: 00:08
Een slechte eigenschap lijkt terug te keren in de Formule 1, mede veroorzaakt door een regelwijziging van de FIA. De FOM en de FIA zijn gewaarschuwd en is het nog maar de vraag of er iets aan te doen valt in de vertaling en samenvatting.
  • Als de coureurs blijven klagen over turbulentie en dat volgen lastiger is geworden dan kan de FIA weer ingrijpen. De makkelijkste weg is de DRS zones langer te maken maar dat is alleen maar symptoombestrijding en geen oplossing. Het regalement is immers zo dat wagens elkaar makkelijker moeten kunnen volgen. Een ingreep door de technische regels aan te passen is mogelijk en zodoende ook de superioriteit van Red Bull in te dammen. Probleem daarbij is om een goede reden te hebben. De kwaliteit van duels te verbeteren staat hoog aangeschreven maar zolang er geen veiligheidsrisico bestaat wordt het lastig te regels hierop aan te passen.
Toch wel even complimenten voor de teams die (zoals verwacht) er weer veel aan proberen te doen om het volgen te bemoeilijken. Onder leiding van Ross Brawn bij Ferrari de eerste poging om dmv de achtervleugel en diffuser “vieze lucht” achter de auto te creëren en sindsdien lijkt het wel een doel op zich. Misschien sla ik wel door maar het was wel een beetje wachten op wie er als eerste, op de grenzen van de regels de oude situatie van het slecht kunnen volgen terug te kunnen brengen. Wat mij betreft een ingreep op het technisch reglement waard!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:31

Ook de TV beelden van de race in Jeddah lieten zien dat een slechte eigenschap terug gekomen lijkt.George Russell, Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Esteban Ocon en Pierre Gasly reden 20 ronden lang met een tussenpoos van 2 seconden over het citcuit. Niemand van de achtervolgers kwam in de buurt van DRS activatie.
Is een snelle tijdelijke oplossing mogelijk door DRS toe te staan wanneer iemand binnen 2 seconden van zijn voorganger is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kraanwagen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:06:
Is een snelle tijdelijke oplossing mogelijk door DRS toe te staan wanneer iemand binnen 2 seconden van zijn voorganger is?
Nothing is as permanent as a temporary fix.

Beter dat ze de vloer weer 15mm laten zakken. Mercedes toont aan dat ze hun auto kunnen laten stoppen met bounce.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

kraanwagen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:06:
[...]

Dan blijven ze nog steeds op 2 seconden afstand.
2 seconden is ongeveer de afstand waar je een stuk minder last hebt van de vuile lucht van je voorganger.

Al zet je DRS op 3 seconden afstand, dan blijven ze nog steeds dat 2 seconden gat vast houden, want dichterbij en dan eet je je banden te snel op.

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:26
  • Als de coureurs blijven klagen over turbulentie en dat volgen lastiger is geworden dan kan de FIA weer ingrijpen. De makkelijkste weg is de DRS zones langer te maken maar dat is alleen symptoombestrijding en geen oplossing. Het regalement is immers zo dat wagens elkaar makkelijker moeten kunnen volgen. Een ingreep door de technische regels aan te passen is mogelijk ook om zodoende de superioriteit van Red Bull in te dammen. Probleem daarbij is om een goede reden te hebben. De kwaliteit van duels te verbeteren staat hoog aangeschreven maar zolang er geen veiligheidsrisico bestaat wordt het lastig te regels hierop aan te passen.
Ergens is het toch belachelijk dat de FIA kennelijk niet de macht heeft om een slecht uitgepakte regelwijziging een jaar later terug te draaien? Ik bedoel, goed dat het niet direct dit jaar kan, maar toch zeker per 2024 lijkt me goed te doen.
Dat de veiligheid nu geen argument is, was vorig jaar ook geen probleem. Of ja, het was alleen een veiligheidsprobleem bij Merc...

LinkedIn
BlackIntel

Pagina: 1 ... 22 ... 37 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee