Lijkt mij in de regeltjes toch makkelijk te regelen, iets over het spuitwerk in relatie tot gewicht. Zorgen dat dus alle auto's er een compleet kleurenpalet op kunnen gooien.
Mede Tweaker @dyrc merkte al eerder op dat Ferrari met schaduw en licht aan het spelen was met de SF-23 in de foto's. Ook bij de presentatie op de baan zorgde men er angstvallig voor dat vooral niet de ingang van de vloer of de zijkanten in beeld konden komen. Ook anders dan voorgaande jaren is de achterkant van de SF-23 helemaal niet te zien geweest.
Terug naar schaduw en licht, door de helderheid te verhogen is een opening te zien bij de cockpitrand. Ongewoonlijk is dit niet, dit wordt vaker gedaan voor het koelen van elektronica of accu's. Eigenlijk is de opening daarvoor te groot en Ferrari had afgelopen seizoen niet te kampen met oververhitting. Daarmee komt de vraag is dit een aerodynamische trucje of niet? Toeval wil dat er ook een luchtuitlaat net achter de cockpit zit. Mogelijk bedoeld om warme lucht van de koelers af te voeren. Een andere theorie zou kunen zijn dat deze uitgang verbonden is met de ingang bij de cockpitrand. Mede Tweaker @Damian deelde al eerder een plaatje wat in die richting zou kunnen wijzen.
Dit concept kende men eerder als de S-duct, daarbij werden de luchtwervelingen onder de wagen via de bovenkant van de neus weggezogen en gericht over de bovenkant van de wagen verder afgevoerd. De S-duct is sinds 2022 verboden omdat er geen gaten of openingen in de neus mogen zitten. Enige uitzondering is in de punt van de neus, daar mag een opening zitten om voor wat koeling voor de coureurs te zorgen bij zeer warme condities. Zeker weten of deze 2 punten met elkaar verbonden zijn weten we misschien pas als de SF-23 over een paar weken "naakt" in de garage te bewonderen is.

https://www.auto-motor-un...ick-s-schacht-lufthutzen/
Terug naar schaduw en licht, door de helderheid te verhogen is een opening te zien bij de cockpitrand. Ongewoonlijk is dit niet, dit wordt vaker gedaan voor het koelen van elektronica of accu's. Eigenlijk is de opening daarvoor te groot en Ferrari had afgelopen seizoen niet te kampen met oververhitting. Daarmee komt de vraag is dit een aerodynamische trucje of niet? Toeval wil dat er ook een luchtuitlaat net achter de cockpit zit. Mogelijk bedoeld om warme lucht van de koelers af te voeren. Een andere theorie zou kunen zijn dat deze uitgang verbonden is met de ingang bij de cockpitrand. Mede Tweaker @Damian deelde al eerder een plaatje wat in die richting zou kunnen wijzen.
Dit concept kende men eerder als de S-duct, daarbij werden de luchtwervelingen onder de wagen via de bovenkant van de neus weggezogen en gericht over de bovenkant van de wagen verder afgevoerd. De S-duct is sinds 2022 verboden omdat er geen gaten of openingen in de neus mogen zitten. Enige uitzondering is in de punt van de neus, daar mag een opening zitten om voor wat koeling voor de coureurs te zorgen bij zeer warme condities. Zeker weten of deze 2 punten met elkaar verbonden zijn weten we misschien pas als de SF-23 over een paar weken "naakt" in de garage te bewonderen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Chocoball op 16-02-2023 16:45 ]
Zie paar posts terugChocoball schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:21:
Mede Tweaker @dyrc merkte al eerder op dat Ferrari met schaduw en licht aan het spelen was met de SF-23 in de foto's. Ook bij de presentatie op de baan zorgde men er angstvallig voor dat vooral niet de ingang van de vloer of de zijkanten in beeld konden komen. Ook anders dan voorgaande jaren is de achterkant van de SF-23 helemaal niet te zien geweest.
Terug naar schaduw en licht, door de helderheid te verhogen is een opening te zien bij de cockpitrand. Ongewoonlijk is dit niet, dit wordt vaker gedaan voor het koelen van elektronica of accu's. Eigenlijk is de opening daarvoor te groot en Ferrari had afgelopen seizoen niet te kampen met oververhitting. Daarmee komt de vraag is dit een aerodynamische trucje of niet? Toeval wil dat er ook een luchtuitlaat net achter de cockpit zit. Mogelijk bedoeld om warme lucht van de koelers af te voeren. Een andere theorie zou kunen zijn dat deze uitgang verbonden is met de ingang bij de cockpitrand.
[Afbeelding]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik vind het een onwijs mooie wagen, maar ik vind het weg laten van verf echt 3x niks als gewichts besparing. De esthethiek van een wagen zit hem voor mij juist in een mooie orginele (kleurrijke) livery. Wat mij betreft verplicht de FIA gewoon iedereen om er een lekkere lik verf op te doen. Anders rijdt iedereen straks alleen met carbon fiber rond.Sepp14 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:24:
Bij de eerste foto van Mercedes dacht ik, fijn een tribute aan de Lotus72. Zoveel zwart.
Daar refereer ik toch naar of heb ik een andere gemist?
Ik had al een uitleg van Craig Scarborough gepost over die ductsChocoball schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:37:
[...]
Daar refereer ik toch naar of heb ik een andere gemist?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Zo beter, jij het plaatje ik de uitlegDamian schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:37:
[...]
Ik had al een uitleg van Craig Scarborough gepost over die ducts
Als de inlaat naast het begin van de bodemplaat is verbonden met uitlaat naast de Cockpitrand, dan lijkt mij dit vooral om de lucht over de onderkant van de airbox, bij de kieuwen van de motor sneller te laten stromen waardoor deze meer warme lucht uit de motorruimte kan halen door onderdruk. Maar eerst maar afwachten naar de foto’s van de tests.Chocoball schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:21:
[Afbeelding]
Daarvoor hebben we dit mooie topic [F1] Drive to Survivejaapstobbe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:52:
Trailer van DtS season 5 is uit:
Launch van Alpine gaat ook lekker, zou om 21 uur beginnen.. Nog niks.
Edit, schijnt over 2 minuten te beginnen.
Edit, schijnt over 2 minuten te beginnen.
[ Voor 24% gewijzigd door Humma Kavula op 16-02-2023 21:10 ]
Wie kondigen ze dan groots aan die er vervolgens niet is?murphydrz schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:14:
Dit is erger dan de RB presentatie!
Edit:
Alhoewel ze die aankondigen natuurlijk vorig jaar al gedaan hebben met Piasti die vervolgens ook niet kwam opdagen

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 16-02-2023 21:16 ]
Wachten ze op Alonso?RobertMe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:16:
[...]
Wie kondigen ze dan groots aan die er vervolgens niet is?Veel belabberder dan Stefano Dominicali aankondigen en dat die vervolgens niet komt opdagen kan niet.
Edit:
Alhoewel ze die aankondigen natuurlijk vorig jaar al gedaan hebben met Piasti die vervolgens ook niet kwam opdagen
"No murphydrz no, that is so not right"murphydrz schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:14:
Dit is erger dan de RB presentatie!
Voelt een beetje hetzelfde als de Alpine 2022 presentatie eerlijk gezegd.
Alpine heeft een vleugje Ricciardo nodig..
Ik wou net schrijven ik verwacht blauwe neus, roze sidepods en de rest zwarrt. Zat er niet ver naast
Maar er waren toch al beelden uitgelekt van de shakedown? Dus je kon sowieso al weten hoe die er uit zag. Tenzij ze niet met de echte livery zouden rijden op de shakedown, maar dat zou nogal raar zijn aangezien het officieel een filmdag is. Alhoewel Red Bull dat ook heeft gedaan in 2017? 2018? met die rode camo livery.Chocoball schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:22:
[...]
Ik wou net schrijven ik verwacht blauwe neus, roze sidepods en de rest zwarrt. Zat er niet ver naast
Maar er staan toch echt 2 compleet verschillende wagens daar, welke is de echte?
En nee, niet de kleur.
Edit, volgens mij is de blauwe die van vorig jaar.
En nee, niet de kleur.
Edit, volgens mij is de blauwe die van vorig jaar.
[ Voor 39% gewijzigd door Humma Kavula op 16-02-2023 21:32 ]
Niet dat ik weet, heb geen beelden van de Alpine shakedown voorbij zien komen. Alleen is zwart als kleur een inkoppertje dit seizoenRobertMe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:29:
[...]
Maar er waren toch al beelden uitgelekt van de shakedown? Dus je kon sowieso al weten hoe die er uit zag. Tenzij ze niet met de echte livery zouden rijden op de shakedown, maar dat zou nogal raar zijn aangezien het officieel een filmdag is. Alhoewel Red Bull dat ook heeft gedaan in 2017? 2018? met die rode camo livery.
U vraagt, wij draaien: NeverSettle in "[F1] Seizoen 2023"Chocoball schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:32:
[...]
Niet dat ik weet, heb geen beelden van de Alpine shakedown voorbij zien komen. Alleen is zwart als kleur een inkoppertje dit seizoen
Ik hoor Crofty (David Croft) nu al zeggen: "black car number 1 has overtaken black car number 2. Back to you Ted. Ted: ahh yes, a black car just has pitted for softs."Holk schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:56:
Afgezien van Mercedes en Ferrari wel veel eenheidsworsten
Maar toch, kijk je naar de sidepods dan zie je wel wat interessants
Loopt niet vloeïend af maar met een knik halverwege
Vierkante inlaat met een uitwaaierend stuk ernaast.
Loopt niet vloeïend af maar met een knik halverwege
Vierkante inlaat met een uitwaaierend stuk ernaast.
De echte RB19 hebben wij nog niet gezien, naja niet in hoge kwaliteit danHolk schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:56:
Afgezien van Mercedes en Ferrari wel veel eenheidsworsten
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
En hier alle wagens vanaf de zijkant gezien. Toch wel kleurrijk ondanks dat er dit seizoen meer naakte carbon delen zijn.
Mjah, toch blijft het een beetje 50 shades of black zo. Vraag me af of alpine voor blauw carbon is gegaan.
Kleurrijk is niet het eerste wat in mij op komt bij het zien van deze auto's...Chocoball schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:19:
En hier alle wagens vanaf de zijkant gezien. Toch wel kleurrijk ondanks dat er dit seizoen meer naakte carbon delen zijn.
[Afbeelding]
4 zijn er bijna helemaal donker, ben benieuwd of het op tv nog goed te onderscheiden is straks.
Ik mis de tijden met een knal gele Jordan en andere kleurrijke wagens wel.Chocoball schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:19:
[Afbeelding]
Car launches gaan me minder boeien wacht wel tot start van het seizoen en met een schuin ook test dagen kijken waar men echt mee komt.
Zou dat nog problemen op gaan leveren in het Midden-Oosten of de Verenigde Staten, al dat naakt?Chocoball schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:19:
[Afbeelding]
De olie en perslucht nipples zitten dacht ik nog onder een klepje, dus dat slipt niet zo snel....Mink Z. schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Zou dat nog problemen op gaan leveren in het Midden-Oosten of de Verenigde Staten, al dat naakt?
at your service
Ja, die " hard nipples" bij de voorvleugel kunnen daar echt niet.Mink Z. schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Zou dat nog problemen op gaan leveren in het Midden-Oosten of de Verenigde Staten, al dat naakt?
Ik laat mijzelf wel even uit.
Not sure if serious maar tijdens pre-season testing mag er per team maar 1 auto rijden (aanwezig zijn zelfs) dus daarom kiezen alle teams ook maar 1 rijder per sessie. Tijdens de sessie van rijder wisselen ben je echt veel te veel tijd mee kwijt zonder enig nut. Dit is al jarenlang zo en geldt voor alle teams.DeKaerften schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:59:
Güther wil Kevin en Nico nu al niet op dezelfde plek op hetzelfde moment hebben
Nouja, een sessie. In principe is de hele dag 1 sessie met een verplichte pauze / gesloten circuit (zodat de marshalls ook kunnen lunchen).DataGhost schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:02:
[...]
Not sure if serious maar tijdens pre-season testing mag er per team maar 1 auto rijden (aanwezig zijn zelfs) dus daarom kiezen alle teams ook maar 1 rijder per sessie. Tijdens de sessie van rijder wisselen ben je echt veel te veel tijd mee kwijt zonder enig nut. Dit is al jarenlang zo en geldt voor alle teams.
Vroeger reed een coureur gewoon nog een hele dag, en meen dat bv Red Bull dat in 2020 of 2021 nog gedaan heeft.
Want ook nu levert het wisselen van coureur wat probleempjes op. Immers moeten ze de positie van de pedalen etc aanpassen. Dat gebeurt dan wel in de "pauze", maar de monteurs kunnen dan gewoon doorwerken en aanpassingen om de andere coureur te laten rijden kosten gewoon tijd die ze ook anders konden besteden. Volgens mij heeft Alpine vorig jaar ook een flinke vertraging gehad na de "pauze" met als (bullshit?) reden het aanpassen van de auto voor de andere coureur.
Het aanpassen van de auto voor de andere coureur op volgende dag is echter geen tijdsverlies. 's nachts haalt de night shift toch al de hele auto uit elkaar. Dus om de pedalen bv dan op positie A of B terug te zetten maakt dan niet uit.
Dit is zeker niet de eerste keer dat een team rijders in de middagpauze wisselt. Daarom noemde ik ochtend en middag ook als aparte sessies (net zoals in het plaatje) want ertussen is gewoon tijd waarin toch niet gereden mag worden. F1TV vindt het ook aparte sessies:
/f/image/oxbeqXLd2QThh3hvcfv1SDWM.png?f=fotoalbum_large)
Zeker met maar drie testdagen zal je toch minimaal op een van de dagen beide coureurs moeten laten rijden (en dus wisselen in de pauze) om het eerlijk te houden. Dat is afgelopen jaar dan ook gebeurd, alle teams hebben dit op vrijdag gedaan en de meeste (6/10) op de andere dagen ook:
/f/image/9zNpIaZ9dhdZFJm1oSITQiAY.png?f=fotoalbum_large)
Edit: of misschien heb je het "geldt voor alle teams" verkeerd begrepen? Dat ging over de regel van 1 auto, niet over het wisselen midden op de dag. En 1 rijder per sessie kiezen sluit niet uit dat dat dezelfde rijder is voor beide sessies van een dag
maar dus nooit twee rijders in dezelfde sessie.
/f/image/oxbeqXLd2QThh3hvcfv1SDWM.png?f=fotoalbum_large)
Zeker met maar drie testdagen zal je toch minimaal op een van de dagen beide coureurs moeten laten rijden (en dus wisselen in de pauze) om het eerlijk te houden. Dat is afgelopen jaar dan ook gebeurd, alle teams hebben dit op vrijdag gedaan en de meeste (6/10) op de andere dagen ook:
/f/image/9zNpIaZ9dhdZFJm1oSITQiAY.png?f=fotoalbum_large)
Edit: of misschien heb je het "geldt voor alle teams" verkeerd begrepen? Dat ging over de regel van 1 auto, niet over het wisselen midden op de dag. En 1 rijder per sessie kiezen sluit niet uit dat dat dezelfde rijder is voor beide sessies van een dag
[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 17-02-2023 12:30 ]
Roze wel in het NL, maar dan Blue in het Engels laten staan.
Luie plaatjesmaker
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vandaar de "DataGhost schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:02:
[...]
Not sure if serious maar tijdens pre-season testing mag er per team maar 1 auto rijden (aanwezig zijn zelfs) dus daarom kiezen alle teams ook maar 1 rijder per sessie. Tijdens de sessie van rijder wisselen ben je echt veel te veel tijd mee kwijt zonder enig nut. Dit is al jarenlang zo en geldt voor alle teams.
Dat kan bijna niet waar zijn. Verschil is enorm! Stuk korter en cockpit is serieus stuk verder naar voren. Korter is wendbaarder en gewicht driver verder naar voren voor meer onderstuur? Ze wilden juist straight line speed winnen. Dan moeten ze haast wel weer een DaS geintje uitgehaald hebben.
Oh nee, een Tweaker Engineer weet het beter dan de engineers van een F1 team.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Rare stelling. Ik pretendeer geen engineer te zijn of een conclusie te stellen op basis wat ik zie. Een uiting van oprechte verbazing en ik krijg een dergelijk reactie….
Bovendien meen ik ergens gelezen te hebben dat MB ook inzakkende vering zou gaan gebruiken dus vandaar mijn verwijzing naar een “trucje”. Maar goed schijnbaar zijn de verschillen een hele natuurlijke evolutie en moet ik STFU. 👍
https://gp33.nl/mercedes-...ll-voor-meer-topsnelheid/
Bovendien meen ik ergens gelezen te hebben dat MB ook inzakkende vering zou gaan gebruiken dus vandaar mijn verwijzing naar een “trucje”. Maar goed schijnbaar zijn de verschillen een hele natuurlijke evolutie en moet ik STFU. 👍
https://gp33.nl/mercedes-...ll-voor-meer-topsnelheid/
[ Voor 10% gewijzigd door Lynx op 19-02-2023 07:23 ]
Als je zo gaat redeneren…. Dan kan je dat wel van dit hele forum zeggenIllegal_Alien schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:04:
Wow, ik wist niet dat die banden zoveel kleiner moesten zijn!
Dit dus.
Ja of gewoon een slechte photoshop die niet in verhouding is. Deze foto is niet door Mercedes vrijgegeven. Iedereen kan zo 2 auto's naast elkaar plakken en ze uit verhouding laten zijn.Illegal_Alien schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:04:
FunkyTrip schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:00:
[...]
Wow, ik wist niet dat die banden zoveel kleiner moesten zijn!
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit waarheid is, kwam het op Twitter tegen en vond het nodig om hem hier te delen vanwege het grote verschil. Heb nog een paar andere foto's gevonden voor misschien wel een beter beeld:Lynx schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:53:
[...]
Dat kan bijna niet waar zijn. Verschil is enorm! Stuk korter en cockpit is serieus stuk verder naar voren. Korter is wendbaarder en gewicht driver verder naar voren voor meer onderstuur? Ze wilden juist straight line speed winnen. Dan moeten ze haast wel weer een DaS geintje uitgehaald hebben.
:strip_exif()/f/image/22saYDYx1Br91Nrgw6Q5Mj86.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xgUJCHFAwtqNmExGjXDRfTcD.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hl1RlWUKsZ7VOne5oV3lNFhE.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door G_Dragon op 19-02-2023 10:12 ]
Dat oogt al een stuk realistischer! Ergens wel jammer eigenlijk, als die auto's weer 20cm smaller zijn kun je weer makkelijker naast elkaar rijden en inhalen.G_Dragon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:11:
[...]
[...]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit waarheid is, kwam het op Twitter tegen en vond het nodig om hem hier te delen vanwege het grote verschil. Heb nog een paar andere foto's gevonden voor misschien wel een beter beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit dus.
Voor makkelijk inhalen is de remweg eigenlijk belangrijker. Hoe langer de remweg hoe langer de "tijd" om er naast te komen. Op een remweg van 50m maakt 2m later remmen geen heel groot verschil in de kans op inhalen. Op een remweg van 75m bv 5m of 10m later kunnen remmen wel. Maar die 5 tot 10 meter later remmen op 50m is wel heel veel later.FunkyTrip schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:15:
[...]
Dat oogt al een stuk realistischer! Ergens wel jammer eigenlijk, als die auto's weer 20cm smaller zijn kun je weer makkelijker naast elkaar rijden en inhalen.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Vind die nieuwe wagen van Merc wat kleine Ferrari trekjes van vorig jaar hebben… kan alleen mn vinger er niet op leggen waar datdoor komtG_Dragon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:11:
[...]
[...]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit waarheid is, kwam het op Twitter tegen en vond het nodig om hem hier te delen vanwege het grote verschil. Heb nog een paar andere foto's gevonden voor misschien wel een beter beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dan:
Uh oh… 🐬😳 #F1 #Mercedes #W14 pic.twitter.com/2NlOCbgwRE
— Brad Philpot 🏎🏁 (@BradleyPhilpot) 16 februari 2023
Video in de tweet
[ Voor 28% gewijzigd door Jasphur op 19-02-2023 12:20 ]
De derde foto laat vanuit die hoek een andere sidepod zien dan foto 5. Ik zie eerst twee "badkuipen"/kuilen (zie Petronas logo), terwijl ze bij de laatst genoemde foto er maar 1 hebben aan ieder kant. Mogelijk testen ze twee verschillende sidepods uit?Jasphur schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:18:
[Afbeelding][Afbeelding]
En dan: [Embed]
Video in de tweet
Sorry dat ik het zeg @G_Dragon , maar in de afgelopen paar dagen heb je zeker 3 keer een post met verkeerde foto’s neergezet. Daarop komen dan opmerkingen en vragen wat uiteindelijk neer komt op dat het niet klopt. Misschien zou je even kritisch moeten zijn op wat je wilt delen
Als dit zo is, dan mijn excuses dat ik verkeerde foto's heb gedeeld. Want dat is natuurlijk nooit mijn bedoeling geweest, ik waardeer het ontzettend dat je mij er zo op aanspreekt. Want dat heb ik veel liever dan dat jij je er bijvoorbeeld stil over zouden houden, want daar schiet niemand iets mee opHolk schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:47:
Sorry dat ik het zeg @G_Dragon , maar in de afgelopen paar dagen heb je zeker 3 keer een post met verkeerde foto’s neergezet. Daarop komen dan opmerkingen en vragen wat uiteindelijk neer komt op dat het niet klopt. Misschien zou je even kritisch moeten zijn op wat je wilt delen
Zal er vanaf nu even op letten of de foto's wel kloppen voordat ik ze post
De FIA ontvangt dit seizoen bijna 27 miljoen dollar ($26.699.573) aan inschrijfgelden. Zoals eerder gemeld betaald de wereldkampioen bij de constructeurs een ander bedrag per punt dan de overige 9 teams. Het bedrag per punt is dit seizoen wel gestegen, zo betaalde de wereldkampioen vorig seizoen nog $6.926 en dat is nu verhoogd naar $7.441. De overige teams betaalden vorig seizoen nog $5.770 per punt wat nu $6.174 is geworden. Alle teams moeten wel een basisbedrag van $617.687 betalen.
Team | Punten 2022 | Basisbedrag | Bedrag per punt | Totaalbedrag |
Red Bull | 759 | $617.687 | $7.411 | $6.242.636 |
Ferrari | 554 | $617.687 | $6.174 | $4.038.083 |
Mercedes | 515 | $617.687 | $6.174 | $3.797.297 |
Alpine | 173 | $617.687 | $6.174 | $1.685.789 |
McLaren | 159 | $617.687 | $6.174 | $1.599.353 |
Alfa Romeo | 55 | $617.687 | $6.174 | $952.257 |
Aston Martin | 55 | $617.687 | $6.174 | $952.257 |
Haas | 37 | $617.687 | $6.174 | $846.125 |
Alpha Tauri | 35 | $617.687 | $6.174 | $833.777 |
Williams | 8 | $617.687 | $6.174 | $667.079 |
Ook voor de coureurs moet inschrijgeld betaald worden. Dit is een basisbedrag van $16.236 bestaande uit een vast deel van $12.256 + verzekering $3.980. Ook hier is het bedrag per punt gestegen van $1.623 naar $2.100 per punt, wat een verhoging van 30% is.
Coureur | Punten 2022 | Basisbedrag | Bedrag per punt | Totaalbedrag |
Verstappen | 454 | $16.236 | $2.100 | $969.636 |
Leclerc | 308 | $16.236 | $2.100 | $663.036 |
Perez | 305 | $16.236 | $2.100 | $656.736 |
Russell | 275 | $16.236 | $2.100 | $593.736 |
Sainz | 246 | $16.236 | $2.100 | $532.836 |
Hamilton | 240 | $16.236 | $2.100 | $520.236 |
Norris | 122 | $16.236 | $2.100 | $272.436 |
Ocon | 92 | $16.236 | $2.100 | $209.436 |
Alonso | 81 | $16.236 | $2.100 | $186.336 |
Bottas | 49 | $16.236 | $2.100 | $119.136 |
Magnussen | 25 | $16.236 | $2.100 | $68.736 |
Gasly | 23 | $16.236 | $2.100 | $64.536 |
Stroll | 18 | $16.236 | $2.100 | $54.036 |
Tsunoda | 12 | $16.236 | $2.100 | $41.436 |
Zhou | 6 | $16.236 | $2.100 | $28.836 |
Albon | 4 | $16.236 | $2.100 | $24.636 |
De Vries | 2 | $16.236 | $2.100 | $20.436 |
Piastri | 0 | $16.236 | $2.100 | $16.236 |
Hülkenberg | 0 | $16.236 | $2.100 | $16.236 |
Sargeant | 0 | $16.236 | $2.100 | $16.236 |
https://www.motorsport.co...3-f1-entry-fees/10433814/
Ja echt veel, las gisteren al dat Max Verstappen nu niet meer zo blij was met zijn succesvol seizoen van vorig jaarChocoball schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:01:
De FIA ontvangt dit seizoen bijna 27 miljoen dollar ($26.699.573) aan inschrijfgelden. Zoals eerder gemeld betaald de wereldkampioen bij de constructeurs een ander bedrag per punt dan de overige 9 teams. Het bedrag per punt is dit seizoen wel gestegen, zo betaalde de werelfkampioen vorig seizoen nog $6.926 en dat is nu verhoogd naar $7.441. De overige teams betaalden vorig seizoen nog $5.770 per punt wat nu $6.174 is geworden. Alle teams moeten wel een basisbedrag van $617.687 betalen.
Team Punten 2022 Basisbedrag Bedrag per punt Totaalbedrag Red Bull 759 $617.687 $7.411 $6.242.636 Ferrari 554 $617.687 $6.174 $4.038.083 Mercedes 515 $617.687 $6.174 $3.797.297 Alpine 173 $617.687 $6.174 $1.685.789 McLaren 159 $617.687 $6.174 $1.599.353 Alfa Romeo 55 $617.687 $6.174 $952.257 Aston Martin 55 $617.687 $6.174 $952.257 Haas 37 $617.687 $6.174 $846.125 Alpha Tauri 35 $617.687 $6.174 $833.777 Williams 8 $617.687 $6.174 $667.079
Ook voor de coureurs moet inschrijgeld betaald worden. Dit is een basisbedrag van $16.236 bestaande uit een vast deel van $12.256 + verzekering $3.980. Ook hier is het bedrag per punt gestegen van $1.623 naar $2.100 per punt, wat een verhoging van 30% is.
Coureur Punten 2022 Basisbedrag Bedrag per punt Totaalbedrag Verstappen 454 $16.236 $2.100 $969.636 Leclerc 308 $16.236 $2.100 $663.036 Perez 305 $16.236 $2.100 $956.736 Russell 275 $16.236 $2.100 $593.736 Sainz 246 $16.236 $2.100 $532.836 Hamilton 240 $16.236 $2.100 $520.236 Norris 122 $16.236 $2.100 $272.436 Ocon 92 $16.236 $2.100 $209.436 Alonso 81 $16.236 $2.100 $186.336 Bottas 49 $16.236 $2.100 $119.136 Magnussen 25 $16.236 $2.100 $68.736 Gasly 23 $16.236 $2.100 $64.536 Stroll 18 $16.236 $2.100 $54.036 Tsunoda 12 $16.236 $2.100 $41.436 Zhou 6 $16.236 $2.100 $28.836 Albon 4 $16.236 $2.100 $24.636 De Vries 2 $16.236 $2.100 $20.436 Piastri 0 $16.236 $2.100 $16.236 Hülkenberg 0 $16.236 $2.100 $16.236 Sargeant 0 $16.236 $2.100 $16.236
Je hebt een typo in het bedrag bij Perez, hij zal er misschien niet van wakker liggen, maar het scheelt een paar tonChocoball schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:01:
De FIA ontvangt dit seizoen bijna 27 miljoen dollar ($26.699.573) aan inschrijfgelden. Zoals eerder gemeld betaald de wereldkampioen bij de constructeurs een ander bedrag per punt dan de overige 9 teams. Het bedrag per punt is dit seizoen wel gestegen, zo betaalde de werelfkampioen vorig seizoen nog $6.926 en dat is nu verhoogd naar $7.441. De overige teams betaalden vorig seizoen nog $5.770 per punt wat nu $6.174 is geworden. Alle teams moeten wel een basisbedrag van $617.687 betalen.
Team Punten 2022 Basisbedrag Bedrag per punt Totaalbedrag Red Bull 759 $617.687 $7.411 $6.242.636 Ferrari 554 $617.687 $6.174 $4.038.083 Mercedes 515 $617.687 $6.174 $3.797.297 Alpine 173 $617.687 $6.174 $1.685.789 McLaren 159 $617.687 $6.174 $1.599.353 Alfa Romeo 55 $617.687 $6.174 $952.257 Aston Martin 55 $617.687 $6.174 $952.257 Haas 37 $617.687 $6.174 $846.125 Alpha Tauri 35 $617.687 $6.174 $833.777 Williams 8 $617.687 $6.174 $667.079
Coureur Punten 2022 Basisbedrag Bedrag per punt Totaalbedrag Verstappen 454 $16.236 $2.100 $969.636 Leclerc 308 $16.236 $2.100 $663.036 Perez 305 $16.236 $2.100 $956.736 Russell 275 $16.236 $2.100 $593.736 Sainz 246 $16.236 $2.100 $532.836 Hamilton 240 $16.236 $2.100 $520.236 Norris 122 $16.236 $2.100 $272.436 Ocon 92 $16.236 $2.100 $209.436 Alonso 81 $16.236 $2.100 $186.336 Bottas 49 $16.236 $2.100 $119.136 Magnussen 25 $16.236 $2.100 $68.736 Gasly 23 $16.236 $2.100 $64.536 Stroll 18 $16.236 $2.100 $54.036 Tsunoda 12 $16.236 $2.100 $41.436 Zhou 6 $16.236 $2.100 $28.836 Albon 4 $16.236 $2.100 $24.636 De Vries 2 $16.236 $2.100 $20.436 Piastri 0 $16.236 $2.100 $16.236 Hülkenberg 0 $16.236 $2.100 $16.236 Sargeant 0 $16.236 $2.100 $16.236
Dank voor het melden, bedrijfsadministratie was nooit mijn beste vak vroegerTransportman schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:06:
[...]
Je hebt een typo in het bedrag bij Perez, hij zal er misschien niet van wakker liggen, maar het scheelt een paar ton
Volgens Helmut Marko hoeft Max dat niet zelf te betalen, staat in zijn contractG_Dragon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:04:
[...]
Ja echt veel, las gisteren al dat Max Verstappen nu niet meer zo blij was met zijn succesvol seizoen van vorig jaar. Wat een geld zeg..
Oh dat scheelt weer, want hij viel eerst nog steil achterover toen hij het hoordeNeverSettle schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:21:
[...]
Volgens Helmut Marko hoeft Max dat niet zelf te betalen, staat in zijn contract
Het is altijd lastig om uit 1s video te bepalen of dit porpoising is of gewoon een hobbel in de baan. Bovendien reden ze niet voluit en was het een nat Silverstone, dus als ze dan al last van porpoising zouden hebben, hadden ze echt een flink probleem. Typisch is de rijhoogte hoger in de regen (ze reden op regenbanden zo te zien), dus dan zou je al helemaal geen porpoising verwachten.
Deze video rond 5:35 geeft een beter beeld, lijkt reuze mee te vallen:
YouTube: BAD NEWS for Mercedes: W14 Porpoising in Testing?! 😳 F1 News
Nog even en we hebben de wintertests en vlak daarna de GP, dus we gaan het vanzelf zien. Kan niet wachten om ze in de wintertests eens goed te kunnen bekijken
[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 19-02-2023 14:29 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Die W14 is ook echt enorm slank... Slanker dan de W13 volgens deze afbeelding! Heel benieuwd hoe ze gaan presteren dit jaar
Verhoudingen op die foto kloppen totaal niet. W14 heeft bijv. veel kleinere wielen.M4YN3 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:55:
[...]
Die W14 is ook echt enorm slank... Slanker dan de W13 volgens deze afbeelding! Heel benieuwd hoe ze gaan presteren dit jaar
Ergens ook wel logisch. Je wilt niet dat een coureur aan het eind van het seizoen minder gaat rijden omdat het hem anders geld gaat kostenG_Dragon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:29:
[...]
Oh dat scheelt weer, want hij viel eerst nog steil achterover toen hij het hoorde
Benieuwd of we gedurende het seizoen AM dan steeds beter zien worden.G_Dragon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:04:
Ik weet niet of dit een intressant overzicht is, maar kom hem net tegen op Facebook.
[Afbeelding]
Beter? Alonso heeft toch meer de reputatie om teams de vernieling in te helpen. Volgens mij heeft Horner ook wel eens gezegd "absoluut" niet Alonso in het team te willen hebben. Hij schijnt sowieso iemand te zijn die altijd probeert om een team naar zijn hand te zetten etc. Gezien het feit dat AM vervolgens van de pappa van zijn teamgenoot is kan dat dus wel wat vuurwerk opleveren. En bv ook het vertrek bij Alpine verdient geen schoonheidsprijs (wel hoog entertainment gehalte natuurlijk). En hetzelfde bv met bij McLaren de "GP2 engine uitspraak" en andere (/soortgelijke) zaken die die daar geroepen heeft.Jasphur schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:57:
[...]
Benieuwd of we gedurende het seizoen AM dan steeds beter zien worden.
Ach komend seizoen hoeft hij zich er minder druk om te maken als Benz orde op zake stelt.NeverSettle schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:21:
[...]
Volgens Helmut Marko hoeft Max dat niet zelf te betalen, staat in zijn contract
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Hopelijk een spannend seizoen tot het einde, drie teams die strijden om de podiums.Hari-Bo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:35:
[...]
Ach komend seizoen hoeft hij zich er minder druk om te maken als Benz orde op zake stelt.
Als de 3 teams gelijkwaardig zijn, is het met een beetje mazzel mogelijk dat beide rijders meestrijden, de rijder wiens teamgenoot als 1e afhaakt wordt dan kampioen (grootste kans dat dit Max dan is).NeverSettle schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:41:
Hopelijk een spannend seizoen tot het einde, drie teams die strijden om de podiums.
* Als MER of FER een betere auto hebben, gaat dit niet op (kan het nog steeds natuurlijk).
Ja, of de teamleden vechten elkaar onderling de tent uit.Jake schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:45:
[...]
Als de 3 teams gelijkwaardig zijn, is het met een beetje mazzel mogelijk dat beide rijders meestrijden, de rijder wiens teamgenoot als 1e afhaakt wordt dan kampioen (grootste kans dat dit Max dan is).
* Als MER of FER een betere auto hebben, gaat dit niet op (kan het nog steeds natuurlijk).
Vaak bu'j te bang!
Dan gaan we vroege teamorders zien vermoed ik.
W14 plaatje van Fox-Racing in "[F1] Seizoen 2023" en W13 plaatje van hier (Het Ferrari F1-75 vs Mercedes W13 plaatje) (de W14 is geresized 199% waarbij ik er van uit ben gegaan dat de wielbasis hetzelfde is):Lynx schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:53:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/nDdoFgY27Jqkej4ELCx1QuKS.png?f=user_large)
Signatures zijn voor boomers.
Gaat dit van de budget cap af?Chocoball schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:01:
De FIA ontvangt dit seizoen bijna 27 miljoen dollar ($26.699.573) aan inschrijfgelden. Zoals eerder gemeld betaald de wereldkampioen bij de constructeurs een ander bedrag per punt dan de overige 9 teams. Het bedrag per punt is dit seizoen wel gestegen, zo betaalde de wereldkampioen vorig seizoen nog $6.926 en dat is nu verhoogd naar $7.441. De overige teams betaalden vorig seizoen nog $5.770 per punt wat nu $6.174 is geworden. Alle teams moeten wel een basisbedrag van $617.687 betalen.
[/table]

Vooral bij Lewis vs George benieuwd naar. De een wil de geschiedenisboeken (nog verder) in en de ander wil zijn eerste titel.-tom-562 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:05:
[...]
Ja, of de teamleden vechten elkaar onderling de tent uit.
Kan best wel eens vuurwerk opleveren als het gelijk op gaat.
Heeft Hamilton natuurlijk ervaring mee. En toen won die hem niet. Terwijl die een paar races voor het eind niet meer mis kon grijpen.JEightyFive schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:16:
[...]
Vooral bij Lewis vs George benieuwd naar. De een wil de geschiedenisboeken (nog verder) in en de ander wil zijn eerste titel.
Kan best wel eens vuurwerk opleveren als het gelijk op gaat.
Precies waarom ik denk dat het vuurwerk op kan leverenRobertMe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:41:
[...]
Heeft Hamilton natuurlijk ervaring mee. En toen won die hem niet. Terwijl die een paar races voor het eind niet meer mis kon grijpen.
Zowel met Rosberg als met Max hebben we kunnen zien dat meneer niet schuwt om je van de baan af te rijden.
Owja, die met Rosberg was er natuurlijk ook nogJEightyFive schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:43:
[...]
Precies waarom ik denk dat het vuurwerk op kan leveren
Zowel met Rosberg als met Max hebben we kunnen zien dat meneer niet schuwt om je van de baan af te rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 20-02-2023 08:47 ]
Die spiegel kan VER ook tegen zichzelf aanhouden, dat is als het erop aan komt ook niet de meest nette rijder op de baan. En ook wel mooi om te zien ipv steriele inhaalacties met DRS.JEightyFive schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:43:
[...]
Precies waarom ik denk dat het vuurwerk op kan leveren
[ Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 20-02-2023 08:56 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Dat Max en Lewis elkaar niks (meer) gunnen is duidelijk. Alleen heb ik het daar nu niet over maar over mijn gevoel waarom het binnen het Mercedes team wel eens vuurwerk kan wordenHari-Bo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:55:
[...]
Die spiegel kan VER ook tegen zichzelf aanhouden, dat is als het erop aan komt ook niet de meest nette rijder op de baan. En ook wel mooi om te zien ipv steriele inhaalacties met DRS.
Heineken verbindt zich voor 6 jaar aan Max Verstappen. Unieke deal; bierbrouwer sponsort normaliter geen individuele sporters.
— Erik van Haren (@ErikvHaren) 20 februari 2023
Er wordt gameplatform opgezet (Player 0.0) en de F1-coureur wordt gezicht van de ‘When You Drive, Never Drink’-campagne. ⬇️https://t.co/E8cP154mXh
In sponsorship news @Max33Verstappen has been announced as a global ambassador for @Heineken and its 0.0 brand. The Dutch company also becomes a partner of @redbullracing.
— Adam Cooper (@adamcooperF1) 20 februari 2023
[ Voor 13% gewijzigd door basvn op 20-02-2023 09:12 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Emirates heeft het sponsorcontract verloren als luchtvaartmaatschappij. Qatar Airways zal woensdag waarschijnlijk aankondigen dit over te nemen voor 5 jaar a 6 miljoen dollar per jaar.
https://twitter.com/qatar...stration-lusail-boulevard
https://twitter.com/qatar...stration-lusail-boulevard
Ford might be coming into F1 with Red Bull in 2026, but Honda's involvement is getting more recognition this year with the power unit rebranded Honda RBPT #F1
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 20 februari 2023
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Komt het testdagen topic al bijna online? of blijven we dat hier in doen?
#F1Testing : Red Bull line up
— Giuliano Duchessa (@GiulyDuchessa) 20 februari 2023
23/2 VER
24/2 PER/VER
25/2 PER @formu1a__uno #F1
Dus Red Bull toch (weer?) hele dag met dezelfde coureur. En dan alleen voor de eerlijke verdeling dat ze de tweede dag splitsen.basvn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:39:
[Twitter]
Ombouwen van de auto duurt vaak langer dan dat uur pauze wat ze hebben in de middag. dus relatief veel verloren testtijd heb je danRobertMe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:54:
[...]
Dus Red Bull toch (weer?) hele dag met dezelfde coureur. En dan alleen voor de eerlijke verdeling dat ze de tweede dag splitsen.
Nee, Inschijfgelden vallen niet onder het budgetplafond.
Onthoud het budgetplafond als alle kosten voor het ontwikkelen en onderhouden van de wagens, dan weet je snel of het eronder valt of niet.
Als ze een hele dag rijden kunnen ze ook meer ervaring opdoen met de wagen. Die halve dagen is niks waard als je een beetje pech hebt sta je nog een hele tijd in de garage ook tijdens jouw beurt. Stel je voor PER rijdt als eerste en hij zet de wagen in de muur dan ben je als VER het haasje in de middag. Bij een hele dag is die kans een stuk kleiner omdat je dan als coureur zelf het haasje bent.RobertMe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:54:
[...]
Dus Red Bull toch (weer?) hele dag met dezelfde coureur. En dan alleen voor de eerlijke verdeling dat ze de tweede dag splitsen.
Maar of dit de echte reden is waarom ze het zo indelen? Geen idee.
"When you grow up your heart dies"
Ik zit meer op de Honda RBHT.... Red Bull Hype Train
Ik ben heel benieuwd naar de start van het seizoen. afgelopen decennia was het eigenlijk altijd hetzelfde riedeltje: Niet OF er zandzakken in de MERC lagen, maar hoeveel. Vorig jaar was ook weer de vraag, maar bleek het opeens anders te zijn...
Dit jaar voor het eerst dus écht het gevoel: Het kan alle kanten op in de top 3
Nu maar hopen dat we dit jaar wéér verrast worden, en dat er opeens 2 totaal andere teams voor de standaard 3 rijden
Ik ben heel benieuwd naar de start van het seizoen. afgelopen decennia was het eigenlijk altijd hetzelfde riedeltje: Niet OF er zandzakken in de MERC lagen, maar hoeveel. Vorig jaar was ook weer de vraag, maar bleek het opeens anders te zijn...
Dit jaar voor het eerst dus écht het gevoel: Het kan alle kanten op in de top 3
Nu maar hopen dat we dit jaar wéér verrast worden, en dat er opeens 2 totaal andere teams voor de standaard 3 rijden
I knowbasvn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:59:
[...]
Ombouwen van de auto duurt vaak langer dan dat uur pauze wat ze hebben in de middag. dus relatief veel verloren testtijd heb je dan
Wel raar dat ze niet Verstappen en Perez anderhalve dag aan een gesloten doen, nu moet je de auto 3x ombouwen en anders maar 1 keer.basvn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:39:
[Twitter]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Dat van die 6 jaar is wel interessant, Verstappen zijn huidige contract bij Red Bull Racing is korter en er werd regelmatig gespeculeerd dat hij aan het einde van dat contract er de brui aan zou geven. Deze deal met Heineken impliceert toch weer iets anders.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics