Justevo schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:24:
[...]
Die browser extensie geeft enkel aan wat de WOZ waarde is en wanneer het door de jaren heen is verkocht of te koop is gezet.
Voor de daadwerkelijke transactieprijs betaal ik ook gewoon de 2,80 bij het Kadaster. Zou niet weten hoe je die anders op kunt vragen.
Klopt, al kun je het woningrapport downloaden (pdf door eerst door te klikken via de browserextensie) en die geeft een "verwachte verkoopprijs" voor de woning waar je het voor opvraagt inclusief een reeks vergelijkbare woningen in de buurt.
Punt is alleen, iemand bracht het hier voor die ene woning in Utrecht als een feit dat er 46% overboden was. Daarom was ik benieuwd waar die informatie vandaan kwam, want ik ken dus geen andere bron los van het kadaster zelf (waar je voor moet betalen) waar je de daadwerkelijke transactieprijs kan opvragen.
Maar nu ik weet het het WL waarderapport is en die dus in mijn 2 checks enorm afwijkt, betekent het dus dat je er feitelijk niks aan hebt. Want er zouden 2 dingen kunnen plaatsvinden:
1. WL heeft toegang (net als makelaars/taxateurs) tot de kadasterinfo en baseert zich daarop.
2. WL doet een schatting met hun big data kennis van de markt, locatie, type woning, etc.
Het eerste geval is dus zeker niet het geval, dan zouden ze niet tienduizenden euros afwijken en bij de woning waar wij nu mee bezig zijn zegt WL dus dat er dik overboden is, terwijl in werkelijkheid de woning voor 20k onder vraagprijs is verkocht. En dat is niet 10 jaar geleden waardoor je nog kan denken dat hun berekening niet helemaal passend is, maar het is letterlijk vorig jaar augustus. Tja, dan heeft dus inderdaad 0 waarde zo'n schatting.
Nogmaals: indicatieve waardes van woningen zijn prima natuurlijk als je achter je luie stoel op Funda enzo zit rond te kijken, maar zodra het ook maar wat concreter wordt wil je al snel weten waarom een woning in 1 jaar tijd 50k in vraagprijs gestegen is zonder dat er ook maar 1 schroef of likje verf aan te pas is gekomen (is ook een 2017 woning, dus niet dat het nodig is). En dan heb je dus niks aan een schatting die een foutmarge heeft van ruim 10% van de vraagprijs, oftewel 50-70k grofweg.