Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik wil Hi8 bandjes en VHSVbanden gaan digitaliseren waarbij de aansluitingen middels S-video of tulp stekkers gemaakt moeten worden.
Is er iemand die video grabbers getest heeft of ervaring hiermee heeft?

Op internet zijn er diverse te vinden die werken met een USB stick en software met bijbehorende kabeltjes.
Zien er allemaal hetzelfde uit, maar met een verschillende naam.
Zijn dat OEM producten of zitten er kwaliteitsverschillen in?

Of heeft iemand een beter advies?

Mvg,
Albèr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:35

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Afhankelijk van hoeveel het er zijn kun je het misschien beter laten doen. Ikzelf had een stuk of 15 miniDV tapes en heb die met een opgeduikelde firewirekaart en een ouwe pc met XP erop (want ouwe software) mbv de originele camera nog kunnen digitaliseren; daar was uitbesteden niet rendabel, maar voor jou wellicht wel.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Daar zijn meerdere topics over. Die goedkope USB grabbers leveren imho zeer matige kwaliteit. Dat blijkt ook uit diverse tests op internet. Wil je beter, dan moet je er wel wat voor doen en meer investeren.

Hi8 digitaliseren
Hi8 digitaliseren
Oude Hi8/VHS tapes digitaliseren op PC
Hi-8 digitaliseren : USB-grabber of Firewire
Problemen met digitaliseren van camcorder tapes en Windows10
Informatie over zelf VHS (Video-)banden digitaliseren
Hi8 bandjes op DVD zetten.
[Digital8 Video Camera] Hi8 -> FireWire -> PC
Video8 digital8 overzetten in digital formaat
Hi8 tape naar PC zonder camcorder
Video 8 filmpjes overzetten.

--

Zelf doe ik het als volgt:
Ik gooi alle analoge output door een Canopus ADVC-300, die het beeld oplapt (noise correction, tbc, sync correctie, kleur correctie enz) en omzet naar Firewire. Aangezien m'n pc geen firewire meer heeft heb ik er een Pinnacle Moviebox USB 510 tussen hangen, die zet het firewire signaal om naar USB2. Werkt prima.

Daarna is mijn proces als volgt:
- capturen via Exsate DV Capture (gratis, http://www.exsate.com/products/dvcapture/)
- Knippen en omzetten via Wondershare Video Converter Ultimate (payware).

Voor analoog (Hi8/VHS) is het dan:
camcorder/videorecorder -> s-video out -> Canopus -> Pinnacle Moviebox -> PC

Voor digitaal (MiniDV) is het dan
MiniDV camcorder -> Pinnacle Moviebox -> PC

Wondershare Video Converter vind ik echt een super programma. In 1x knippen, resizen en converten. Maakt gebruik van je grafische kaart, dus een stuk sneller dan Handbrake. En aangezien de kwaliteit van Hi8/MiniDV/VHS toch al niet zo hoog is, is de output prima. Ik zet alles nu gewoon over van 720x576 DV AVI naar 768x576 H.264 MKV. Van de paar GB AVI blijft vaak nog een paar honderd MB aan MKV over.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 02-01-2023 18:31 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:08
@Microkid hoe heb jij die Pinnacle USB-510 in W10 aan de praat gekregen want ik heb nog weinig succes. Heb wel ergens 64 bit drivers bedoelt voor Windows 7 gevonden en apparaat beheer geeft aan dat het ding goed zou werken. Maar met VirtualDub lukt het nog niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Grunfeld , ik raad je ook aan er niet zelf aan te gaan beginnen want die goedkope capture sticks en kaartjes zijn er ook naar en je maar een matige kwaliteit krijgt. Ik weet het van een vriend van me die een multimediabedrijfje heeft en op dat gebied wel al heel wat ervaring opgedaan heeft. Hij heeft er professionele apparatuur voor staan en kan in principe wel alle formaten videotapes digitaliseren, inclusief ook dan de heel oude super8 filmpjes.

Mocht je zijn adres hebben dan stuur mij even een priveberichtje en dan kan ik je wel naar hem doorverwijzen. Let wel, ik verdien er niets mee verder en je ook dan verder alles met hem moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-04 19:38
Ik heb hiervoor meerdere digital8 sony camcorders.
Er staat ergens online een lijst van digital8 camcorders, welke ook hi8 via firewire gecaptured kunnen worden.
Heb toendertijd een oude sony vaio met firewire gebruikt en later een pc gebouwd specifiek voor het capturen, hiervoor toen een firewire kaart gekocht.

Ik heb ook een oude mac mini geprobeerd, via quicktime of imovie, maar ik wilde niks in mov formaat, dus heb ik een windows (xp) software gebruikt: http://www.scenalyzer.com/

In principe heb ik dus dedicated stations hiervoor gemaakt. Maar ik heb het dan ook over 50+ tapes en ik vind digitaliseren en het encoderen/processen van eigenlijk elk formaat wel leuk om te doen.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik heb deze gebruikt voor banden van vriend. Simpel (goedkoop) en werkt prima. En tja wat is kwaliteit... Ding gaf prima beeld en eindresultaat was ook prima voor de gebruikte bron en het doel. Je kunt er immers geen beeld of detail bij toveren dat er niet is :)
https://www.bol.com/nl/nl...xKcA.2_3_6.7.ProductTitle
Ben even kwijt welke software ik er voor gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

dimi_v schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:36:
@Microkid hoe heb jij die Pinnacle USB-510 in W10 aan de praat gekregen want ik heb nog weinig succes. Heb wel ergens 64 bit drivers bedoelt voor Windows 7 gevonden en apparaat beheer geeft aan dat het ding goed zou werken. Maar met VirtualDub lukt het nog niet echt.
Ik heb gewoon de Pinnacle_Video_Driver_64bit.exe werkend gekregen in Win11.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

ManiacsHouse schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:46:
Ik heb deze gebruikt voor banden van vriend. Simpel (goedkoop) en werkt prima. En tja wat is kwaliteit... Ding gaf prima beeld en eindresultaat was ook prima voor de gebruikte bron en het doel. Je kunt er immers geen beeld of detail bij toveren dat er niet is :)
Dat durf ik te bestrijden. Nadelen van een el-cheapo video grabber zijn:
- doet 99% geen nette scheiding van het composiet signaal in Y en C signaal
- doet geen TBC (het beeld is dus niet altijd perfect recht, iets wat iedereen vast wel herkend van de oude VHS recorders).
- Daarnaast doet een goede grabber (zoals de Canopus die ik gebruik) ook nog ruisonderdrukking door frames met elkaar te vergelijken.
- dumpt de output in een zwaar gecomprimeerd videoformaat, wat niet meer gebruikt kan worden voor verdere bewerking

Uiteindelijk is meermaals bewezen dat een goede grabber een veel beter resultaat oplevert dan een USB ding van 2 tientjes. Als het om dierbare/kostbare/emotionele opnames gaat, moet kwaliteit op #1 staan.
Ik zet nog steeds banden over, ook voor anderen, en de kwaliteit en reacties zijn altijd lovend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8N3Fn3FxF61F1ZcC-vuANzbsAFo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wqBt9NO2HJyQ4w1Zj5DtcgM0.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 30-01-2025 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:08
Microkid schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 06:34:
[...]

Ik heb gewoon de Pinnacle_Video_Driver_64bit.exe werkend gekregen in Win11.
Thanks voor de geruststelling dat “gewoon” moet werken. Nog eens de drivers geïnstalleerd en in OBS studio kan ik nu de Pinaccle als capture gebruiken. Helaas alleen geen audio, zie nog niet waarom niet. In de audio mixer staat deze “inactief” maar krijg het met geen enkele setting werkend. Ook onder crossbar lijken de settings goed te staan. Pffff
Pagina: 1