Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:45
Mijn vraag:
Ik wil graag VHS banden digitaliseren (zelf), het gaat hier voor een groot gedeelte van zelf opgenomen materiaal (van begin jaren 90 tot en met begin 00).

Ik heb al wat info gevonden, de een zegt doe het met zo een usb stick (https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=txl) die je kan aansluiten op je videorecorder. Dan is mijn vraag welke videorecorder ik moet aanschaffen voor de beste kwaliteit? S-VHS of volstaat VHS gewoon?

Dan zie ik ook nog dat de een zweert bij pc-tv output kaart te kopen voor betere kwaliteit?

Hier ziet het er simpel uit:
YouTube: Convert your VHS tapes into digital files
Maar als ik deze video pak:
YouTube: The Best Easy Way to Capture Analog Video (it's a little weird) Dan moet je weer bepaalde dingen gebruiken voor nog betere kwaliteit :?

Daarna heb ik ook nog gelezen dat een nog betere optie is om een dvd/vhs speler te kopen en de banden rechtstreeks over te zetten naar dvd voor de beste kwaliteit?

Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer en weet niet wat nu de beste optie is, hopelijk kan ik hier enig advies inwinnen :) .

[ Voor 10% gewijzigd door dutchnltweaker op 02-01-2020 14:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gewoon de goedkoopste :p
'Beste kwaliteit met VHS' is nog steeds... erg slecht :p Geen onnodig geld uitgeven aan filmpjes die er hoedanook uit gaan zien alsof ze uit de jaren 80 komen, dat is waarschijnlijk ook zo.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Beste resultaat heb ik gekregen met een standalone DVD recorder (van Marktplaats voor paar euro, als je klaar bent gooi je hem zelf ook weer op MP).

Deze sluit je aan op de VHS speler (er zijn er ook die VHS lusten) en dan gaan. DVDs zijn digitaal en zet je zo over op PC.

Speler kost niets, DVD een paar euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 02-01-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Wintervacht Ja snap ik, maar er is toch blijkbaar nog wat verschil in bepaalde dingen qua kwaliteit of kleur accuraatheid van het beeld.

Is dit dan te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het valt of staat met de bron, en VHS is zoals gezegd nou niet de allerhoogste kwaliteit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
The Eagle schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:11:
Het valt of staat met de bron, en VHS is zoals gezegd nou niet de allerhoogste kwaliteit.
Klopt, maar om van de bron de beste kwaliteit over te nemen zeg maar vind ik wel belangrijk. Snap je wat ik bedoel?

@Sethro Dus zo een combi dvd/vhs speler of een losse video recorder en losse dvd speler en dan copieren naar dvd geeft een betere kwaliteit dan van de videorecorder naar pc?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@dutchnltweaker Serieus? Heb je wel gezocht? Hier is zo veel over te vinden...
Videobanden digitaliseren
VHS digitaliseren advies
Videoband digitaliseren - Welke tool?
VHS Videobanden digitaliseren
Probleem met digitaliseren VHS banden
VHS digitaliseren, hoe doen jullie dat?
VHS/camcorder opnamen digitaliseren
VHS Band omzetten ,RGB (scart) naar pc?
videobanden kopieeren naar dvd
omzetten van videoband naar DVD

En een S-VHS recorder heb je alleen wat aan als de banden ook S-VHS zijn en in S-VHS formaat zijn opgenomen. Als je gewoon VHS banden hebt volstaat een VHS recorder.

Wil je het simpel en goedkoop doen, neem dan gewoon zoiets: https://www.ionaudio.com/video2sd. Maar alle waar naar z'n geld. Zo'n ION ding doet 0,56GB/uur aan videomateriaal. Onthou dat even... Dit formaat is naar mijn mening niet geschikt om verder te bewerken of te editen, aangezien het sterk gecomprimeerd is.

Zelf digitaliseer ik al jaren videobanden voor familie en vrienden en gebruik semi-pro spul. Kost wel meer, maar geeft ook veel betere kwaliteit. Mijn banden zijn veelal S-VHS, Hi8 of Mini-DV, dus gebruik ik o.a. een JVC HR-S8960 S-VHS recorder met diverse editing opties zoals Time Base Correctie. Signaal gaat via S-Video naar een Canopus ADVC-300 die het beeld stabiliseert, corrigeert, lineaire time correctie, frame synchroniser, Y/C separator, 2D en 3D ruis onderdrukking enz. Dan naar de PC die er DV AVI van maakt, dus redelijk lossless. Dit neemt wel wat meer ruimte in, zo'n 15GB per uur. Vergelijk dat met die 0,5GB/uur van de ION, dus je zal begrijpen dat zo'n ION oplossing waarschijnlijk sterk comprimeert en dus ten koste gaat van de kwaliteit. De kwaliteit is bij mijn opzet juist zo optimaal mogelijk. Kost wat, maar dan heb je ook wat :) Meestal laat ik de AVI zo staan, maar op verzoek kan ik hem comprimeren naar MKV of HEVC formaat, scheelt ong 90% van de bestandsgrootte...

[ Voor 82% gewijzigd door Microkid op 02-01-2020 21:18 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:12
Kijk eerder naar merk, een destijds dure philips of sony, met hifi stereo geluid. S-vhs zijn de banden toch niet in opgenomen of wel?

Edit: duurder was destijds, meer koppen = betere definitie. @Wintervacht dit is gewoon niet zo'n best advies, ook destijds kon je leuk film opnemen/afspelen met goede apparatuur. Digitalisering wil je goed mogelijk doen, omdat dit een eenmalig iets is.

[ Voor 52% gewijzigd door pennywiser op 02-01-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 27-04 17:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Microkid schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:25:
@dutchnltweaker Serieus? Heb je wel gezocht? Hier is zo veel over te vinden...
En een S-VHS recorder heb je alleen wat aan als de banden ook S-VHS zijn en in S-VHS formaat zijn opgenomen. Als je gewoon VHS banden hebt volstaat een VHS recorder.
Wil je het simpel en goedkoop doen, neem dan gewoon zoiets: https://www.ionaudio.com/video2sd

Videobanden digitaliseren
VHS digitaliseren advies
Videoband digitaliseren - Welke tool?
VHS Videobanden digitaliseren
Probleem met digitaliseren VHS banden
VHS digitaliseren, hoe doen jullie dat?
VHS/camcorder opnamen digitaliseren
VHS Band omzetten ,RGB (scart) naar pc?
videobanden kopieeren naar dvd
omzetten van videoband naar DVD
toon volledige bericht
Bijna volledig: aan een s-vhs systeem heb je wel degelijk wat als je reguliere vhs-banden gaat digitaliseren.. een reguliere vhs-recorder stuurt doorgaans geen echt s-video signaal uit, terwijl een svhs-recorder dat wèl doet.

S-vhs kan net wat extra scherpte/contrast meegeven, wat via een minder afgeschermde composietkabel verloren gaat.

Daarnaast beschikken high end svhs-recorders over ingebouwde timebase correctie. Enorme aanrader bij oude banden met een slecht signaal!

Tip voor TS: voor maximale kwaliteit koop je iets als een ‘Canopus’. Dat zijn high end digitaliseerders met diverse aansluitingen en ondersteuning voor RAW opslaan van je bestaanden. Dat klinkt overdreven, maar als je echt geeft om je oude tapes, dan koop je zo’n kastje.

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 02-01-2020 20:37 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@dutchnltweaker zie mijn edit ;)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Wasdah voor een ninja-edit? ;) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Michael Knight Dus een S-VHC is wel een mist voor een betere kwaliteit van het digitaliseren als ik het o begrijp? doormiddel van de S-Video aansluiting? (die meer kwaliteit ofzo brengt?).

@Michael Knight @Microkid Dus zo een Canopus is een must? Welke type?
Op internet is bar weinig te vinden om zo een ding te kopen, ten tweede zijn ze best duur.. 300 euro voor zo een apparaatje?

Brengt VHS naar DVD niet zo een zelfde ervaring in kwaliteit? (en daarna die dvd overzetten naar pc bestand).
Zoals dit: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 27% gewijzigd door dutchnltweaker op 03-01-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nee, S-VHS is geen must. Het gaat om de signaaloverdracht. Een recorder met s-video aansluiting geeft betere beeldkwaliteit dan een composiet aansluiting. S-VHS recorders hebben altijd een s-video aansluiting, VHS recorders niet altijd.

Een Canopus is ook geen must. Het zijn goede apparaten die analoog signaal prima omzetten in een DV stream, echter ondertussen al wat verouderd en ze werken met Firewire. Dat zie je steeds minder op moderne pc's (veelal vervangen door USB3 of thunderbolt), dus aansluiten op een pc zonder firewire is lastig. Als je weet wat je doet en hoe je het aangesloten krijgt, prima. Heb je geen kennis/zin, laat het dan zitten. Een Canopus ADVC-100 of 110 is her en der nog te vinden op internet.

DVD is gebaseerd op MPEG2 compressie. Dat is een eind-formaat, dit formaat is eigenlijk niet geschikt om te monteren. Als de kwaliteit voor jou voldoende is, prima. Dan kan een VHS/DVD recorder je helpen. Wil je naderhand nog knippen, monteren e.d. dan capture je bij voorkeur naar een lossless/lossy formaat met weinig compressie.

[ Voor 34% gewijzigd door Microkid op 03-01-2020 13:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

dutchnltweaker schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:50:
@Michael Knight Dus een S-VHC is wel een mist voor een betere kwaliteit van het digitaliseren als ik het o begrijp? doormiddel van de S-Video aansluiting? (die meer kwaliteit ofzo brengt?).

@Michael Knight @Microkid Dus zo een Canopus is een must? Welke type?
Op internet is bar weinig te vinden om zo een ding te kopen, ten tweede zijn ze best duur.. 300 euro voor zo een apparaatje?

Brengt VHS naar DVD niet zo een zelfde ervaring in kwaliteit? (en daarna die dvd overzetten naar pc bestand).
Zoals dit: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Enkele redelijk verkrijgbare apparaten via Marktplaats (zet wat zoekacties met "bewaren" zodat je bericht krijgt als er 1 wordt aangeboden):

Canopus:
- ADVC-110
- ADVC-100
- ADVC-55 (hetzelfde als de 110 alleen geen doorlus naar een externe monitor, wat op zich ook niet nodig is voor jouw doeleind)

DataVideo (zover ik weet vrijwel gelijk aan de Canopus, ik zie en merk geen verschil in kwaliteit):
- DAC-100
- DAC-200

Je hebt dan wel een Firewire aansluiting nodig.
Overzetten kan met WinDV, een super klein en gratis programma, werkt nog perfect.

WinDV ziet de Canopus / DataVideo als een DV-camera en doet niets anders dan de stream die eruit komt downloaden en opslaan als een AVI bestand.

De camera of videorecorder hang je aan de Canopus en afspelen maar.

Het grote voordeel van deze oplossing is dat je beeld en geluid altijd in sync blijven.

Ik heb ook een BlackMagic Intensity Shuttle USB3. Ook een prima apparaat om te capturen maar ik vind de kwaliteit niet beter dan de DV oplossing.

Wat je bij (vooral) VHS vaak nog wel nodig hebt is een TBC om het beeld stabiel te krijgen en frameloss te voorkomen. Zo'n TBC sluit je aan tussen de bron (videospeler) en het capturedevice.

Je kan daarvoor op zoek gaan naar (onvindbare) apparaten als de DataVideo 1000 of AVToolbox AVT-8710 maar met een Panasonic DMR-ES10 of DMR-ES15 (die je alleen gebruikt als doorgeefluik van de video) kan je ook goede resultaten behalen. Deze zijn op Marktplaats nog wel eens te vinden.
Helaas hebben deze wel vaak lekke / bolle elco's in de voeding dus de kans is aanwezig dat je de soldeerbout er een keer bij moet hebben.

Het is een leuke hobby, in mijn geval loopt het wat uit de hand:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hfa0Mz7.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-01-2020 14:13 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:15

lasharor

7 december 2004

Ik heb dit thuis met enkele videobanden gedaan in combinatie met een Easycap USB dongle (UTV007 chipset).

Kost max 10 EUR en het resultaat is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:36
lasharor schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:07:
Ik heb dit thuis met enkele videobanden gedaan in combinatie met een Easycap USB dongle (UTV007 chipset).

Kost max 10 EUR en het resultaat is prima.
Dit. Gewoon zo'n ding kopen bij de Lidl/Action etc.
Software die erbij zit werkt, matr je kan ook OBS gebruiken, de software die veel Streamers ook gebruiken. Dat werkt top met dit soort bronnen.
https://obsproject.com/

Kwaliteit van videobanden is vaak sowieso slecht. En oude banden nog slechter. Dus tenzij het je meest fantastische trouwvideo is..... good is good enough :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Waah schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:12:
[...]
Kwaliteit van videobanden is vaak sowieso slecht. En oude banden nog slechter. Dus tenzij het je meest fantastische trouwvideo is..... good is good enough :+
Maar dat is nog geen reden om de kwaliteit nog slechter te maken middels een brakke video grabber....
The most common problem with the cheapo captures devices is this:
- geometry errors -- example: 4x3 distorted by some % of pixels (BT8x8 was bad about this)
- AGC, IRE and luma errors -- meaning issues with brightness, hots spots, lack of true black/shadows, etc
- color errors -- where colors are shifted, have illegal values, over-downres'd ratio vs luma, etc
- tendency to drop frames outside of normal dropped frames reasons -- commonly a problem with hardware drivers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ik heb nagenoeg alle capture devices uit het analoge tijdperk geprobeerd (hauppage, pinnacle, etc), voor ‘on the road’ nog wel eens zo’n usb grabber, maar wat leveren die een mindere kwaliteit zeg.. ik digitaliseer nog wel eens wat voor familie en dat doe ik met een Canopus. Die zijn met een firewirekaart van tien euro nog steeds op iedere moderne pc te gebruiken en werken universeel met de meeste professionele software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Michael Knight schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:39:
Ik heb nagenoeg alle capture devices uit het analoge tijdperk geprobeerd (hauppage, pinnacle, etc), voor ‘on the road’ nog wel eens zo’n usb grabber, maar wat leveren die een mindere kwaliteit zeg.. ik digitaliseer nog wel eens wat voor familie en dat doe ik met een Canopus. Die zijn met een firewirekaart van tien euro nog steeds op iedere moderne pc te gebruiken en werken universeel met de meeste professionele software.
Ik heb mijn Canopus (DataVideo / Terratec variant, grotendeels zelfde hardware) vandaag gemod met een Acrctic 92mm fan (met NTC temperatuursensor dus meer RPM bij hoge temps). In de bodem van de behuizing ook een gat gemaakt voor wat aanvoer van relatief koele lucht en boven zuigt hij de warme lucht eruit. De fan heeft een eigen 12 volt voeding (aangezien de DataVideo een 5 volt voeding gebruikt).

Heb een stuk of 3 van deze apparaten en nog een ADVC-100, ADVC-55 en een DataVideo DAC-2 dus ik kan even vooruit ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1gm76vU.jpg

Hij draait nu de hele dag koel, ook duidelijk voelbaar aan de koelere behuizing :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OPIr1xL.jpg

Update:

Voor het overzetten van VHS kan je een Panasonic DMR-ES10 (en DMR-ES15 schijnt ook te kunnen) inzetten als een soort "Time Based Corrector" om het signaal wat stabieler naar je capture kaart te krijgen en frame drops (of zelfs vastlopen van de capture) te voorkomen.

Je zet de DMR-ES10 dan via de S-VIDEO connectoren tussen de videorecorder en de capture kaart in, dus gewoon doorlussen.

Nu heb ik er inmiddels al 3 verzameld maar alle 3 hebben ze bolle elco's in de voeding.

Vandaag in 1 van de 3 exemplaren de elco's vervangen door nieuwe:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jXKCOAR.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-01-2020 18:18 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:21
Ik heb hier een goede videorecorder, en een DVD harddisk recorder. Prima spul om de VHS banden op DVD over te zetten. Alleen nu heeft mijn pa weer nieuwe VHS banden gevonden, maar ik denk dat ie binnenkort zijn ouwe humax gaat wegdoen, dus ik vraag me wel af of een DVD nog wel het juiste medium is. En al die familie rommel op youtube gooien is ook niks. Wat is een goede manier om die oude media nu toch ergens te stallen? Het DVD beeld ziet er op de PC overigens ook niet uit als ik het converteer, dat lijkt me interlacing? Om bij de TS aan te sluiten, is DVD nog wel het medium waar je je beeldmateriaal op wilt neerzetten?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-04 21:31

bobcom

Dedicated dabbler

Leuk topic dit, al is de techniek een tikje hoog gegrepen voor mij. Ik heb uit de jaren tachtig een stuk of 150 VCC480-banden en ook een oude Philips VCR. Totaal zo'n 1200 uur uitgesteld TV-kijken, vooral oude films uit de jaren dertig (op Belgie).

Ik heb een paar filmpjes overgezet met verschillende USB capturedingetjes(vooral Pinnacle), maar tijd en kwaliteit vormen de bottleneck: één bandkant - meestal 2 films - loopt 4 uur, en dat ongestoord capturen is meestal te veel gevraagd. Ook de bijgeleverde Pinnacle-software was doorgans een drama - in elk geval voor mij.

Mijn huidige captureding maakt het zo makkelijk mogelijk. band erin, op play drukken, op schermpje kijken of de film begint, REC op afstandbediening en wat anders gaan doen. Maar hij vraagt wel om een Fat32 USB-opslag, dus na 4 Gb stopt hij ermee. En de kwaliteit is momenteel schrikbarend: nu eigenlijk alleen maar ruis en schuine balken waarop soms een stukje filmscene te herkennen is.

Een ouderwetse reparateur (82) kijkt nu naar de VCR, maar ik vraag me ook af of de banden nog te redden zijn. Is daar nog wat van te maken - in de zin van enigszins kijkbare videos, 720p zou al genoeg zijn - of kan ik met Het Grote Opruimen beginnen?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
720P van een videoband lijkt me knap ;-) aangezien TV's niet zoveel beeldlijnen hadden.... PAL is 576i(nterlaced).

Pinnacle is inderdaad drama. Je zou eens naar OBS kunnen kijken. Open source, en daar kun je vrij simpel videobanden mee opnemen met behulp van zo'n USB capture-dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Dank je - sorry van die 720p, dat krijg je als je mee wilt praten en de taal niet helemaal beheerst. :$ Maar nou snap ik iig waarom mijn video's "580 x 367" heten.

Is OBS ook bruikbaar voor snel knip- en plakwerk? Bijvoorbeeld om het voorgaande stuk praatprogramma of de reclame eraf te knippen? Mijn "Dr Video" capturekistje staat gewoon boven de VCR en een schermpje laat me zien of. en zo ja wat er wordt opgenomen, en heeft een afstandsbedieninkje - wel zo makkelijk, en vooreerst geen computer nodig. Daarna wil ik de films op maat knippen en op een schijf zetten om ze af en toe eens op de TV af te spelen. Maar alleen als het niet beter is de hele boel weg te mieteren.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
bobcom schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:49:
Dank je - sorry van die 720p, dat krijg je als je mee wilt praten en de taal niet helemaal beheerst. :$ Maar nou snap ik iig waarom mijn video's "580 x 367" heten.

Is OBS ook bruikbaar voor snel knip- en plakwerk? Bijvoorbeeld om het voorgaande stuk praatprogramma of de reclame eraf te knippen? Mijn "Dr Video" capturekistje staat gewoon boven de VCR en een schermpje laat me zien of. en zo ja wat er wordt opgenomen, en heeft een afstandsbedieninkje - wel zo makkelijk, en vooreerst geen computer nodig. Daarna wil ik de films op maat knippen en op een schijf zetten om ze af en toe eens op de TV af te spelen. Maar alleen als het niet beter is de hele boel weg te mieteren.
VCC recorders hadden volgens mij altijd scart toch? Ik zou zelf eerst alles naar mijn dvd/harddisk recorder overzetten, en daar dan op m'n gemakje knippen/plakken, en dan naar DVD. Zo deed ik het met VHS ook.

Wat je met die slechte kwaliteit aanmoet...of de tapeunit is niet meer uitgelijnd, óf je banden bevatten gewoon geen informatie meer.
Misschien kan je een stukje beeld opnieuw opnemen, en bekijken of dat er dan wel weer normaal uitziet.
Wel opletten wellicht dat die VCC banden dubbelzijdig zijn, als er in de andere richting wel beeldmateriaal staat wat je niet kwijt wilt, en je hebt een slecht afgestelde unit, dan bestaat misschien de kans dat je het andere spoor overschrijft.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Mistraller Er zit inderdaad (alleen) een Scart/analoge uitgang op, maar dat is niet erg, want mijn capturedokter slikt ook analoog in; een dvd/harddisk recorder heb ik niet, maar in feite funtioneert het DrVideoding niet anders. Aan het end van de rit heb ik een Mp4-file om te knippen en plakken, en die kan ik ook direct op mijn TV afspelen (nou ja, direct - er zit een android-boxje en een netwerk tussen, maar het werkt min of meer)

Vwb beeldkwaliteit: de VCR is nu bij de dokter, als die te redden is probeer ik of er nog wat van de banden te maken is. Zo niet, dan moet ik op zoek naar 1200 uur ander vertier.

[ Voor 17% gewijzigd door bobcom op 21-01-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Sorry voor de late reactie, geen tijd gehad om er mee verder te gaan.
@BlueTooth76 Mooi spul allemaal, maar hoeveel was je kwijt voor dit alles. Online is het spul alleen 2ehands te vinden, en als deze te vinden is is het best wel aan de prijs.
ADVC-100, ADVC-55 en een DataVideo DAC-2
Is dit allemaal nodig om videos te digitaliseren? + een VHS recorder. Of is van VHS naar dvd en van dvd naar digitaal ook een optie? zoals dit: https://www.google.nl/sea...noECAsQBA&biw=958&bih=959 Want dan hoef je een canopus niet aan te schaffen zoals ik het goed begrepen heb toch? (wat zou ik daarvoor nog meer nodig hebben?).

Is het dan niet voordeliger om alle banden te laten digitaliseren? Hoewel 20 a 30 euro per band snel oploopt denk ik..

Zoals ik hier uit kan opmaken wordt een usbgraber niet echt aangeprezen :X .

[ Voor 17% gewijzigd door dutchnltweaker op 07-05-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
BlueTooth76 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:03:
[...]

Enkele redelijk verkrijgbare apparaten via Marktplaats (zet wat zoekacties met "bewaren" zodat je bericht krijgt als er 1 wordt aangeboden):

Canopus:
- ADVC-110
- ADVC-100
- ADVC-55 (hetzelfde als de 110 alleen geen doorlus naar een externe monitor, wat op zich ook niet nodig is voor jouw doeleind)

DataVideo (zover ik weet vrijwel gelijk aan de Canopus, ik zie en merk geen verschil in kwaliteit):
- DAC-100
- DAC-200

Je hebt dan wel een Firewire aansluiting nodig.
Overzetten kan met WinDV, een super klein en gratis programma, werkt nog perfect.

WinDV ziet de Canopus / DataVideo als een DV-camera en doet niets anders dan de stream die eruit komt downloaden en opslaan als een AVI bestand.

De camera of videorecorder hang je aan de Canopus en afspelen maar.

Het grote voordeel van deze oplossing is dat je beeld en geluid altijd in sync blijven.

Ik heb ook een BlackMagic Intensity Shuttle USB3. Ook een prima apparaat om te capturen maar ik vind de kwaliteit niet beter dan de DV oplossing.

Wat je bij (vooral) VHS vaak nog wel nodig hebt is een TBC om het beeld stabiel te krijgen en frameloss te voorkomen. Zo'n TBC sluit je aan tussen de bron (videospeler) en het capturedevice.

Je kan daarvoor op zoek gaan naar (onvindbare) apparaten als de DataVideo 1000 of AVToolbox AVT-8710 maar met een Panasonic DMR-ES10 of DMR-ES15 (die je alleen gebruikt als doorgeefluik van de video) kan je ook goede resultaten behalen. Deze zijn op Marktplaats nog wel eens te vinden.
Helaas hebben deze wel vaak lekke / bolle elco's in de voeding dus de kans is aanwezig dat je de soldeerbout er een keer bij moet hebben.

Het is een leuke hobby, in mijn geval loopt het wat uit de hand:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat is nog wat spul ja, toevallig dat er de komende tijd niks in de verkoop gaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiM_Louise
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03 20:39
Ik kan jullie best helpen door wat advies te geven, ik doe alleen mijn best om het zo mooi mogelijk te krijgen. Ik werk al 20 jaar met Edius (inmiddels Edius 9.5), vroeger was deze software van Canopus. Tegenwoordig is het Grass Valley.
Als ik eerlijk ben dan vind ik Super 8 films veel beter dan VHS, jammer dat we voor het gemak heel lang hebben gekeken naar VHS, wat ik veel minder mooi vind.
De videorecorder sluit ik aan op de PC en wordt regelrecht in Edius geïmporteerd, eerst met firewhire en nu met een kaart van Blackmagic. In Edius kan ik de film bewerken: Licht, contrast, kleur, recht zetten, verscherpen enz., enz., ook het geluid kan ik nog prima verbeteren. VHS of S-VHS wordt nooit HD, de meeste begrijpen dat wel. Wat dit betreft zijn we tegenwoordig super verwend met zelfs 4 K.
Het comprimeren van de VHS beelden met allerlei tussen oplossingen,
daar wordt het mijns inziens niet beter van.
Ja, het is duur, maar dan heb je ook wat.
Louise

[ Voor 3% gewijzigd door LiM_Louise op 17-05-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiM_Louise
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03 20:39
Excuses dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door LiM_Louise op 17-05-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:44
Toch even een aanvullend vraagje op deze post.
Zelf wil ik wat oude VHS tapes omzetten naar digitaal formaat. Heeft iemand ervaring met de Elgato Video Capture? Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xWQHD4du2-1vuEpd6SWR3gHml4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsvWAE7Xb1GMNZp1M4W0QDNw.jpg?f=fotoalbum_large

Aan software heb ik nog Adobe Premiere Elements 2019 op mij PC staan.

Ik hoef de videos niet persé te restaureren, maar wil ze eigenlijk wel in even goede kwaliteit als op de VHS band opslaan. Ik heb ook gehoord van merken zoals Dazzle en Roxio, maar over de Elgato hoor ik heel goede verhalen. 1 uur aan video is ongeveer 1GB aan data, dus dat lijkt mij wel aardig in elk geval.

Zelf heb ik nog nooit videos omgezet, maar heb wat YouTube videos gekeken en erg moeilijk lijkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Geen ervaring met specifiek de elgato. Maar kwaliteit... Dat bestaat bij VHS niet IMHO ;-)

Kwa software... Ik had altijd issues met de meegeleverde software die in had. Dus uiteindelijk gewoon OBS gebruikt. Dat werkt top. En kan je zelf met kwaliteit spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat grappig, heb gewoon van Aliexpress voor een paar euri zo'n USB dongle gekocht, VideoView dumpt het naar AVI en die zet ik weer om naar wat ik wil.

Voor nu, 1 uur en 45 minuten omzetten, staat er net geen 4GB aan data op de disk.

Duurste was eigenlijk de videorecorder en het stroom qua wachten met omzetten. Nadeel is wel dat mijn banden >24 jaar oud zijn... en natuurlijk niet de duurste banden waren, dat merk ik helaas wel, dat er zo nu en dan stukken zijn waar het kleurprofiel niet goed is (groen/paars strepen), terwijl de rest gewoon lekker doorloopt. Best jammer, maar goed, de meeste staan nu op disk.

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 22-09-2020 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

DedSec85 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:36:
Toch even een aanvullend vraagje op deze post.
Zelf wil ik wat oude VHS tapes omzetten naar digitaal formaat. Heeft iemand ervaring met de Elgato Video Capture?
Geen ervaring, maar zie mijn eerdere reactie: Microkid in "Informatie over zelf VHS (Video-)banden digitaliseren" en de reactie van @Michael Knight daaronder.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 22-09-2020 22:01 ]

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:44
Waah schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:49:
Geen ervaring met specifiek de elgato. Maar kwaliteit... Dat bestaat bij VHS niet IMHO ;-)

Kwa software... Ik had altijd issues met de meegeleverde software die in had. Dus uiteindelijk gewoon OBS gebruikt. Dat werkt top. En kan je zelf met kwaliteit spelen.
Heb vandaag die Elgato binnen gekregen. Met een homevideo schrok ik wel hoe snel die kwaliteit achteruit is gegaan. Heb er nu een officiële VHS van Rammstein inzitten...die kwaliteit is wel beduidend beter. Ik ga volgende week wat extra VHS banden omzetten en kijken hoe dat gaat.

Wellicht verbeterd een VHS cleaning tape ook nog e.e.a.

• Thamponie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05-2023
Mij valt op dat de tweakers met ervaring het hebben over de: Canopus advc100/110 of DataVideo 100/200.
Zijn dit dan de apparaten waar (semi) professioneel gebruik van wordt gemaakt? Deze zijn ook alweer aardig op leeftijd (zo te zien). Zijn hier geen modernere opvolgers voor gekomen vraag ik mij dan af?

De Elgato Video Capture USB grabber lijkt mij ook echt iets voor de doorsnee consument maar is wel een stukje jonger in leeftijd. Deze zou in theorie een inhaalslag hebben kunnen gemaakt? Geen idee of @Michael Knight met dit model ook ervaring heeft? Elgato doet meer met video capture dan alleen dit product zo te zien.

Daarnaast heb je dus in beide gevallen een goede svhs-recorder met ingebouwde timebase correctie als je het een beetje professioneel wil aanpakken dus. Direct vanuit een goede svhs-recorder naar een PCI video capture card heeft dus niet de voorkeur als ik dit topic een beetje volg?

Ik ben ook maar een leek, maar als ik nu naar het aanbod kijk dan is wachten tot er ergens tweedehands een Canopus 100/110 of een DataVideo 100/200 vrij komt (op dit moment niet zo te zien).

interessante materie iig, :+

• Microkid

Microkid

Smile

Thamponie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:45:
[...]
Mij valt op dat de tweakers met ervaring het hebben over de: Canopus advc100/110 of DataVideo 100/200.
Zijn dit dan de apparaten waar (semi) professioneel gebruik van wordt gemaakt? Deze zijn ook alweer aardig op leeftijd (zo te zien). Zijn hier geen modernere opvolgers voor gekomen vraag ik mij dan af?

De Elgato Video Capture USB grabber lijkt mij ook echt iets voor de doorsnee consument maar is wel een stukje jonger in leeftijd. Deze zou in theorie een inhaalslag hebben kunnen gemaakt? Geen idee of @Michael Knight met dit model ook ervaring heeft? Elgato doet meer met video capture dan alleen dit product zo te zien.

Daarnaast heb je dus in beide gevallen een goede svhs-recorder met ingebouwde timebase correctie als je het een beetje professioneel wil aanpakken dus. Direct vanuit een goede svhs-recorder naar een PCI video capture card heeft dus niet de voorkeur als ik dit topic een beetje volg?

Ik ben ook maar een leek, maar als ik nu naar het aanbod kijk dan is wachten tot er ergens tweedehands een Canopus 100/110 of een DataVideo 100/200 vrij komt (op dit moment niet zo te zien).

interessante materie iig, :+
toon volledige bericht
Ik ben zelf ooit begonnen met een Canopus 110 en die later vervangen door een Canopus 300. Die heb en gebruik ik nog steeds om banden te digitaliseren. Samen met een goede S-VHS recorder (JVC HR-S9600U) met digitale time-base correctie en s-video aansluiting (dus geen composiet!) is de output van de Canopus gewoon zeer goed. Geen crappy MPG of andere compressie van 1.5GB per uur, maar lossy DV AVI van 25Mbps (~13GB per uur). Full resolution (720x576, ipv vaak bijv. 640x480). Doordat het een DV stream is, kan je er in elk geval nog mee editten als je wilt en daarna converteren. De Canopus zorgt voor een perfect beeld, o.a. door beeld-stabilisatie, Line Time Base Correction, kleur correctie, ruis onderdrukking enz. Ik heb er tientallen, zo niet >100 banden mee omgezet met perfect resultaat. De functies die zo'n Canopus biedt, zie je ook nu nog steeds niet in die goedkope USB grabbers. Het enige dat die doen is het beeldsignaal op een zo eenvoudig mogelijk wijze omzetten naar een digitale stream. En als het om kostbare familie video's gaat, wil ik het graag goed gedaan hebben :_

Canopus 100 en 300 kom je nog wel eens tegen op Marktplaats. Maar ondanks dat ze wellicht al wat ouder zijn, is de vraagprijs nog steeds aardig hoog. Hier bijv een 300: https://link.marktplaats.nl/m1580432336

En aangezien een plaatje vaak meer zegt dan 1000 woorden:
Het verschil tussen een Canopus en een USB grabber kan je trouwens hier mooi zien:
YouTube: Canopus ADVC 300 vs. USB Grabber | Profesional Digitalization VHS vs...
Waarbij meteen opvalt:
- beter contrast
- beeld is scherper
- beeld staat stil

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 30-09-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Microkid schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:10:
[...]

Ik ben zelf ooit begonnen met een Canopus 110 en die later vervangen door een Canopus 300. Die heb en gebruik ik nog steeds om banden te digitaliseren. Samen met een goede S-VHS recorder (JVC HR-S9600U) met digitale time-base correctie en s-video aansluiting (dus geen composiet!) is de output van de Canopus gewoon zeer goed. Geen crappy MPG of andere compressie van 1.5GB per uur, maar lossy DV AVI van 25Mbps (~13GB per uur). Full resolution (720x576, ipv vaak bijv. 640x480). Doordat het een DV stream is, kan je er in elk geval nog mee editten als je wilt en daarna converteren. De Canopus zorgt voor een perfect beeld, o.a. door beeld-stabilisatie, Line Time Base Correction, kleur correctie, ruis onderdrukking enz. Ik heb er tientallen, zo niet >100 banden mee omgezet met perfect resultaat. De functies die zo'n Canopus biedt, zie je ook nu nog steeds niet in die goedkope USB grabbers. Het enige dat die doen is het beeldsignaal op een zo eenvoudig mogelijk wijze omzetten naar een digitale stream. En als het om kostbare familie video's gaat, wil ik het graag goed gedaan hebben :_

Canopus 100 en 300 kom je nog wel eens tegen op Marktplaats. Maar ondanks dat ze wellicht al wat ouder zijn, is de vraagprijs nog steeds aardig hoog. Hier bijv een 300: https://link.marktplaats.nl/m1580432336

Het verschil tussen een Canopus en een USB grabber kan je trouwens hier mooi zien:
YouTube: Canopus ADVC 300 vs. USB Grabber | Profesional Digitalization VHS vs...
Waarbij meteen opvalt:
- beter contrast
- beeld is scherper
- beeld staat stil
toon volledige bericht
Exact dit. De eerste USB grabber die een Canopus overtreft, moet ik nog vinden. Ik heb oude videobanden uit de jaren ‘80 gedigitaliseerd met de Canopus en dat zijn tapes waar zo’n USB grabber altijd van over z’n nek gaat: verloren frames, syncproblemen, kleurfouten..

Als je goed wilt digitaliseren, geef dan net dat beetje extra geld uit. Ik heb mijn Canopus ook tweedehands gekocht voor aardig wat geld, maar als ik de kwaliteit van de captures zie, moet ik altijd even glimlachen ;)

Edit: en als het een eenmalig project is, dan krijg je een Canopus altijd weer verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamponie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05-2023
Microkid schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:10:
[...]

Waarbij meteen opvalt:
- beter contrast
- beeld is scherper
- beeld staat stil
toon volledige bericht
En merk/zie jij nog verschil tussen de 110 of 300 ? (sorry gewoon nieuwsgierig :+)

En is het echt nodig om, nadien de video's te editen of is dat alleen nodig wanneer de opnames al crappy genomen zijn, en je hier gewoon nog iets in kan bijsturen? Kan mij overigens ook voorstellen dat je de grootte van het bestand iets kleiner wilt hebben (bij een lange video). Maar dat zal dan ook wel weer nadelig gepaard gaan met de kwaliteit.

Na het lezen van jouw reactie en die van @Michael Knight, + het zien van die Youtube video kan je er bijna niet omheen nee. Het is een kwaliteitsverschil van jawelste. En blijkbaar zijn deze apparaten nog steeds "the way to go",,
Mijn pa is de opdrachtgever, maar dit lijkt nu al uit de hand te lopen. Wellicht kan ik ook andere personen blij maken wanneer ik de apparatuur eenmaal heb. Als je ergens aan begint, moet je het ook juist doen ;)

Een firewire kaart is zo geplaatst, maar deze zal ik t.z.t. dan ook even moeten aanschaffen.
Mijn beeld begint iig aardig compleet te worden dankzij dit draadje, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Microkid schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:10:MPG of andere compressie van 1.5GB per uur, maar lossy DV AVI van 25Mbps (~13GB per uur).
1,5 GB per uur klinkt prima voor VHS (en 1080p).
13 GB per uur klinkt als 4K HDR. Dat is te veel, voor een willekeurige VHS video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

James3 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:31:
[...]

13 GB per uur klinkt als 4K HDR. Dat is te veel, voor een willekeurige VHS video.
Toch is het echt ±13GB/uur.
Digital Interface Format
The audio, video, and metadata are packaged into 80-byte Digital Interface Format (DIF) blocks which are multiplexed into a 150-block sequence. DIF blocks are the basic units of DV streams and can be stored as computer files in raw form or wrapped in such file formats as Audio Video Interleave (AVI), QuickTime (QT) and Material Exchange Format (MXF).[9][10] One video frame is formed from either 10 or 12 such sequences, depending on scanning rate, which results in a data rate of about 25 Mbit/s for video, and an additional 1.5 Mbit/s for audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-04 18:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

James3 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:31:
[...]

Als je een moderne codec als bijvoorbeeld h265 of AV1 dan kom je daar misschien zelfs nog wel ver onder. Dit gaat echter om wat ruwere data :)

Nou vraag ik mij af wat daarvan het voordeel is ten opzichte van een moderne codec gebruiken. Die zijn tegenwoordig zo goed (en de kwaliteit van VHS zo slecht) dat het geen verschil moet maken, ook niet als je nog gaat bewerken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik zou zeggen: verdiep je eens in de wereld van codecs :) H.264 en H.265 zijn compressie codecs. Vanwege de techniek van deze codecs (ze slaan 1 full frame op, gevolgd door een aantal gedeeltelijke frames) kan dat mogelijk niet altijd op het frame nauwkeurig.
H.264 (and a bunch of others) are 'interframe compression', which basically means they will store 1 frame and then for the next 20 frames, only store what changes - so if you want to load a particular frame, the CPU has to go back 15 frames, figure out what that looked like, and then figure out what has changed, calculate it, and then display it to you. A bunch more work.
Tevens moet je computer elk beeldje dus de-comprimeren, wat veel cpu tijd vraagt. Editten van dergelijke streams zal dus altijd langzamer zijn dan editten van een RAW of lossy gecomprimeerde stream.
H.264/265 being compressed codecs, your computer has to do a lot more work in decompressing that information for the edit. In particular when a video has been shot with a long gop codec, there’s a lot of interpolated information in many of the frames. Transcoding into other edit ready codec converts those in the best it can to an All-I frame codec in which your computer no longer has to work at making sense of the interpolated data.
En als je iets eerst comprimeert (bij de capture), daarna de-comprimeert (bij de edit) en na het editten weer opnieuw comprimeert, is het resultaat altijd slechter. Daarom kan je het beste editten vanaf een codec met de minste compressie.
So, sounds like you've figured out that H.264 sucks for editing. It's designed to give you the lowest file size by offloading some of the work to the CPU. Unfortunately that's not great when editing as your CPU also has to do a tonne of other stuff - like think about any effects you've added to the video, think about the cuts that are coming up in the timeline, think about all the audio and levels you've set them at, etc. When you're streaming a video from youtube and all the CPU has to do is play it, then that's fantastic. But if you try and edit it, it quickly gets overloaded.
Bestanden die met codecs als MPG, H.264, H.265 worden daarom ook wel end-formats genoemd. Het zijn bestanden die bedoeld om slechts te bekijken. Dergelijke bestanden zijn niet geschikt om te editten.

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 04-10-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Yup. De ongeschreven regel is dan ook: bewerken doe je altijd in RAW formaat.. dat is in de industrie altijd zo geweest, zowel bij video- als fotobewerking.

En bij ouderwets PAL werk je dan dus bij voorkeur in raw AVI. Vroeger had dat als extra voordeel dat je due files in nagenoeg iedere editor kon nabewerken. Tegenwoordig hebben we meer ingebouwde ondersteuning voor codecs natuurlijk.

Neem niet weg dat je altijd bewerkt zonder compressie, zoals mijn collega hierboven ook al netjes uiteenzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nee dat snap ik allemaal wel, voor archivering (héle belangrijke/waardevolle banden) of bewerken. Voor het grootste deel is lossy opslaan net zo goed.

Echter wie gaat er VHS tapes nog bewerken? Normaal doe je dit met de bronbestanden (DV tapes bijv). Om dezelfde reden, van DV -> VHS dan verlies je ook al meteen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ventieldopje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:18:
Nee dat snap ik allemaal wel, voor archivering (héle belangrijke/waardevolle banden) of bewerken. Voor het grootste deel is lossy opslaan net zo goed.

Echter wie gaat er VHS tapes nog bewerken? Normaal doe je dit met de bronbestanden (DV tapes bijv). Om dezelfde reden, van DV -> VHS dan verlies je ook al meteen.
Dat is dan meer afhankelijk van wat jij ‘waardevol’ vindt. Ik zie direct bij een zelfbrouw dvd’tje van iemand of er sprake is van extra onnodige compressie of niet. Opnemen naar naar lossy codecs geeft uiteindelijk namelijk altijd extra artifacts of een blur/artificial beeld. Als jij die niet ziet, prima.

DV naar VHS, daar verlies je mij even.. waarom zou je van DV naar VHS gaan? Je gebruikt namelijk DV om het maximale bronsignaal van een VHS-band te pakken.

Daarnaast kan men onder ‘bewerken’ heel veel verstaan. Typisch bij vhs-banden zijn de verloren/gebroken frames. Dat is met DV AVI bestanden prima te repareren.. met een mkv gaat dat simpelweg niet lukken.

Nogmaals, het is aan jou om te bepalen wat jij ‘genoeg’ (of waardeval) acht. Wij zijn industriestandaarden gewend en proberen altijd het maximale ergens uit te halen. Als je al niks geeft on het verschil tussen DV avi en een MKV _tijdens_ capturen, dan zou ik een AliExpress dongle van 9 euro kopen en daar je ding mee doen. Misschien is dat dan al genoeg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Michael Knight schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

Dat is dan meer afhankelijk van wat jij ‘waardevol’ vindt. Ik zie direct bij een zelfbrouw dvd’tje van iemand of er sprake is van extra onnodige compressie of niet. Opnemen naar naar lossy codecs geeft uiteindelijk namelijk altijd extra artifacts of een blur/artificial beeld. Als jij die niet ziet, prima.

DV naar VHS, daar verlies je mij even.. waarom zou je van DV naar VHS gaan? Je gebruikt namelijk DV om het maximale bronsignaal van een VHS-band te pakken.

Daarnaast kan men onder ‘bewerken’ heel veel verstaan. Typisch bij vhs-banden zijn de verloren/gebroken frames. Dat is met DV AVI bestanden prima te repareren.. met een mkv gaat dat simpelweg niet lukken.

Nogmaals, het is aan jou om te bepalen wat jij ‘genoeg’ (of waardeval) acht. Wij zijn industriestandaarden gewend en proberen altijd het maximale ergens uit te halen. Als je al niks geeft on het verschil tussen DV avi en een MKV _tijdens_ capturen, dan zou ik een AliExpress dongle van 9 euro kopen en daar je ding mee doen. Misschien is dat dan al genoeg. ;)
toon volledige bericht
Nou ga je echt op de flauwe tour met waardeloze aannames, daar ga ik niet op in ;w

Ik vroeg mij oprecht gewoon af wat de beweegredenen zijn om te kiezen voor een grotere DV AVI of een kleinere h264 file. We hebben het hier over VHS tapes waar ik van uit ging dat het puur voor nostalgie was en leuk om eens terug te kijken, niet om nog helemaal gaan te bewerken en op te poetsen; dus kortom opnemen in goeie kwaliteit en that is it.

Maar goed je geeft aan dat er dus veel kapotte frames in kunnen zitten, was ook gewoon een antwoord geweest op mijn vraag ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ventieldopje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Nou ga je echt op de flauwe tour met waardeloze aannames, daar ga ik niet op in ;w

Ik vroeg mij oprecht gewoon af wat de beweegredenen zijn om te kiezen voor een grotere DV AVI of een kleinere h264 file. We hebben het hier over VHS tapes waar ik van uit ging dat het puur voor nostalgie was en leuk om eens terug te kijken, niet om nog helemaal gaan te bewerken en op te poetsen; dus kortom opnemen in goeie kwaliteit en that is it.

Maar goed je geeft aan dat er dus veel kapotte frames in kunnen zitten, was ook gewoon een antwoord geweest op mijn vraag ;)
Ik ga letterlijk in op wat je zegt, wat waardevol kan zijn voor jou.. de overige zaken zijn puur feitelijk. Als jij niet met genoemde feitelijke info om kan gaan of een reactie die beide kanten laat zien als het gaat om voor- of nadelen van een capture, dan ben jij de persoon met de lange tenen.. kom op zeg. Lees gewoon wat er staat zonder op de man af flauw te gaan doen en te beginnen over aannames.. die spelletjes speel je maar ergens anders. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Laten we het gezellig houden jongens. Blijf gewoon op de inhoud en niet op de man. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ventieldopje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:18:

Zeker als het VHS banden zijn met bijv. familie opnames (vakanties, trouwerijen, verjaardagen enz) zie je vaak dat er allerlei loze ruimtes tussen de opnamen zit en mogelijk stukken opnames die je niet meer wilt hebben. (bijv. opnames van de grond, wie kent het niet? ;)) Wat ik vaak doe is dat ik de VHS band eerst in zijn geheel capture, en dan deze opknip in gebeurtenissen. Daarbij knip ik alle rotzooi er af. Dat is dus de bewerking die ik doe. Ik doe geen effecten enz, dus slechts het knip werk. Het is niet ongebruikelijk dat ik van een 4-uur VHS band wellicht maar 3 uur bruikbaar materiaal over hou.

DV is reeds digitaal, dus waarom zou je die naar VHS willen zetten? Juist DV bandjes kan je 1-op-1 zonder kwaliteitsverlies overzetten van je DV camcorder naar je PC. Daar even opknippen en dan heb je een mooie verzameling opnames.
Wikipedia: Digital Video
Concreet: capture in RAW of lossy format, bewerk het daarna, en sla het daarna pas op in H.264 om het bestand te kunnen kijken, of om aan de familie te geven ofzo. De gecapturede bron bestanden bewaar ik altijd wel op m'n Nas, je weet immers nooit of er in de toekomst nog een betere codec komt dan H.264 of H.265, zodat je de bronbestanden wellicht eens opnieuw wilt converteren naar een nieuwere codec.

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 04-10-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Man wat ben ik blij dat ik topic heb gevonden. Heb een paar dozen vol met VHS banden met recorder, echter valt het niet mee om een Canopus te bemachtigen.. Nu bedacht ik mij net dat ik ook een Sony handycam heb met een av IN en ilink/firewire. In theorie zou ik dan toch ook zo kunnen kopiëren naar m'n PC? Echter wat doet dit met de kwaliteit, is dit beter dan een Elgato Video Capture set welke MP4 of h.264 uitspuugt. Iemand enig idee?

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Deurstopper schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:18:
Man wat ben ik blij dat ik topic heb gevonden. Heb een paar dozen vol met VHS banden met recorder, echter valt het niet mee om een Canopus te bemachtigen.. Nu bedacht ik mij net dat ik ook een Sony handycam heb met een av IN en ilink/firewire. In theorie zou ik dan toch ook zo kunnen kopiëren naar m'n PC? Echter wat doet dit met de kwaliteit, is dit beter dan een Elgato Video Capture set welke MP4 of h.264 uitspuugt. Iemand enig idee?
Er zijn wel camera's waarmee dat goed kan, het is een kwestie van uitproberen of het werkt. Als je zoekt op het type camera en dan "analog video capture" (of vergelijkbare zoektermen) in dezelfde zoekopdracht, heb je best kans dat je ervaringen vindt van anderen (en tips).

Als direct capturen naar de computer niet lukt, kan je ook eerst proberen te capturen naar een MiniDV-bandje en dan dat bandje weer te "capturen" (streamen) naar de computer met WinDV via FireWire. Dat zou geen verlies mogen opleveren maar is wel wat extra werk. Niet erg als het om 10 bandjes gaat maar bij grote batches wel wat veel.

Ik heb zelf ook 1 camera liggen die dit moet kunnen (Sony DCR-VX2000E) maar die is gebruikt net zo duur als een Canopus ADVC-110 dus dan zou ik voor de laatste gaan.

"Capture" doe ik met het programma WinDV, is al antiek en slechts 38kb groot maar het doet precies wat het moet doen: de DV stream opslaan.

Moderne codecs zijn vaak niet zo prettig voor oudere video-opnamen, ik denk dat dat deels te maken heeft met de interlacing (even en oneven beeldlijnen die om-en-om worden weergegeven en samengevoegd).

Ik hou het daarom gewoon in het ruwe AVI formaat. Je kan het natuurlijk wel verder bewerken en de-interlacen, compriimeren als je het wil delen op Facebook, YouTtube of waar dan ook.

Maar het ruwe bronmateriaal bewaar ook altijd.

En 13GB per uur klinkt natuurlijk als veel, maar met de huidige prijzen van harde schijven niet zo'n probleem. Je kan 600 uur ruwe video kwijt op een 8TB HDD. Ik heb hier een 40TB (8-bay) NAS staan, een een back-up NAS in de garage dus dat zou redelijk safe moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-10-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:17
Dit topic _O_ Al veel geleerd, maar toch nog in dubio. Als ik beter een eigen topic kan openen hoor ik dat graag, maar dit lijkt inmiddels wel een beetje het 'centrale' topic over dit onderwerp geworden.

Zoals zovelen heb ook ik een doos met het 'familiearchief' van m'n vader meegekregen, het bevat een velerlei aan oude filmpjes, een heuse videocamera en de nodige toebehoren. Deels van m'n ouders zelf volgens mij maar het grootste gedeelte van m'n al even overleden tante.

Ik wil het graag digitaliseren zodat het wat beter/makkelijker te behouden is en het makkelijker gedeeld kan worden met de overige familie. Ik heb hier veel over (S)VHS gelezen en de hardware die daar voor nodig is, maar mijn 'probleem' is dat VHS veruit de minste gegevensdrager is in mijn geval. Hier een overzicht van wat er in de doos zit;

3x VHS
8x Video-8 cassette (Fuji P5-60, gaat in de videocamera, kan het eventueel ook via die camera afspelen)
5x Super-8 op klein wieltje (schijnbaar moest je die opsturen om te laten ontwikkelen, zitten in zo'n Agfa envelopje?)
18x Super-8 op 'groot' wiel.

Ik zeg Super-8, ik weet dat niet 100% zeker, maar na even wat Googlen lijkt het me een logische aanname, het is zeker geen Dubbel-8, en gezien de periode dat deze films gemaakt zijn (begin jaren 80 tot begin jaren 90 (toen de videocamera met video-8 cassettes z'n intrede deed) lijkt Super-8 toen het courante formaat.
Ik sluit overigens ook niet uit dat die 3 VHS'en materiaal bevatten wat op die Super-8 films staat en ooit overgezet is.

Ik wil dit dus digitaliseren, waarbij ik uiteraard wel een degelijke kwaliteit wil behalen maar het ook nog wel enigszins leuk moet blijven qua budget en level of effort, ik was (nu in ieder geval) niet van plan om er veel aan te gaan editen. Wat is nu de beste aanpak hier? Ik zie bv. dit soort apparaten voor het digitaliseren van Super-8 films, is dat iets? https://www.amazon.nl/fil...Load-films/dp/B00O2BU8PK/. Een nadeel wat ik hier sowieso al aan zie is dat het schijnbaar .jpeg als output heeft, dus vervolgens zal er nog middels andere software een film gemaakt moeten worden van al die losse beelden. Wellicht is dit een betere (maar uiteraard meer prijzige ;') ) optie? https://www.kamera-expres...er-8-en-normal-8-scanner/

En dan natuurlijk de vraag waar ik vrees dat ik zelf het antwoord wel op weet :') Is er een apparaat wat alle formaten (of nou ja, iig alles behalve VHS?) kan handelen? Dat zou nl. wel een enorme pré zijn, aangezien ik niet echt 2 of 3x 400€ wil uitgeven aan een apparaat om weer een ander formaat te digitaliseren. Ik heb een beetje de hoop dat ik via die videocamera de video-8 cassettes zo kan afspelen dat ik dat beeld weer kan 'capturen', maar geen idee of dat makkelijk te doen is en wat de kwaliteit daarvan is.

Thanks voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jar00n-G
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-12-2023
Ik haak graag even in. Heb één van de oplossingen in dit topic zelf ook toegepast om te pogen VHS via een USB video grabber op mijn PC aan te sluiten, en via OBS op te nemen. Dit krijg ik echter niet aan de praat, de dongle lijkt niet te werken.

Nu bedacht ik me een andere mogelijkheid die ik hier nog niet voorbij heb zien komen die ik graag even wil voorleggen, aangezien ik het nergens tegenkom. Zou de volgende aanpak werken?

1. VHS via scart aansluiten op een Scart naar HDMI converter
2. Scart naar HDMI converter via HDMI aansluiten op een HDMI naar USB capture card
3. Deze capture card op mijn PC aansluiten en het inkomende signaal capturen via OBS.

Dit lijkt me haalbaar, maar zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t4600c
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 17:32
2 USB Grabbers geprobeerd, gingen allebij over hun nek, veel gevallen beeldjes, rare resoluties, beeld afgekapt of niet op de goede plaats.

Gebruik nu hauppauge wintv hvr-1700, geen problemen mee.

Capture PAL altijd op native formaat, nooit groter of kleiner. Dan krijg je problemen met de interlace fields.

Workflow:

VCR -> Panasonic DMR-E15 als passthrough voor TBC functies -> hauppauge wintv hvr-1700 -> Virtualdub2 -> PAL Huffyuv lossless, 1.7-2x lossless compressie tegenover ruwe RGB. Opgeslagen als AVI. Geluid: PCM.

Verdere verwerking afhankelijk van bron en doelstelling. Als het belangrijke beelden zijn, bewaar lossless bestand en ga verder met prores. Als de beelden minder bijzonder zijn, omzetten naar prores en hou die in archief.

H264/h265 gaan naar mijn ervaring niet goed om met interlaced beelden. MPEG-2/4 wel goed.

Ondersteun mijn projecten op:Patreon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Na bijna 2 jaar weer een reactie van de topic starter :).
Ik ben er helaas niet nog niet aan toe gekomen om wat met de vhs banden wat te doen.
Gekeken afgelopen maand wat @BlueTooth76 qua informatie gaf om aan te schaffen eventueel:
Canopus:
- ADVC-110
- ADVC-100

- DAC-100
- DAC-200
Beide apparaten gewoon onvindbaar.

De Panasonic DMR-ES10 of DMR-ES15 zijn soms wel eens te vinden.

Kortom het lijkt steeds lastiger om goed te digitaliseren..
Zelf denk ik om ergens een VHS/DVD op de kop te tikken waarbij ik alles van de VHS naar DVD kan zetten.

Nu heb ik dit filmpje op youtube gevonden:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The BEST Way to TRANSFER VHS To DIGITAL

Daar spreekt de beste man over dit apparaatje.
Is dit ook een goede optie? dit lijkt me toch een betere optie dan een usb grabber?

Edit:
Hier een review (wel duits) USB grabber vs deze device:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Video Digitalisierer Video Grabber Stand-alone vs USB-Digitalisierer

(de clearview en DNT zijn precies dezelfde apparaten met een andere merknaam).

[ Voor 8% gewijzigd door dutchnltweaker op 02-12-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
dutchnltweaker schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:36:
Na bijna 2 jaar weer een reactie van de topic starter :).
Ik ben er helaas niet nog niet aan toe gekomen om wat met de vhs banden wat te doen.
Gekeken afgelopen maand wat @BlueTooth76 qua informatie gaf om aan te schaffen eventueel:

[...]

Beide apparaten gewoon onvindbaar.

De Panasonic DMR-ES10 of DMR-ES15 zijn soms wel eens te vinden.

Kortom het lijkt steeds lastiger om goed te digitaliseren..
Zelf denk ik om ergens een VHS/DVD op de kop te tikken waarbij ik alles van de VHS naar DVD kan zetten.

Nu heb ik dit filmpje op youtube gevonden:
[YouTube: The BEST Way to TRANSFER VHS To DIGITAL]

Daar spreekt de beste man over dit apparaatje.
Is dit ook een goede optie? dit lijkt me toch een betere optie dan een usb grabber?

Edit:
Hier een review (wel duits) USB grabber vs deze device:
[YouTube: Video Digitalisierer Video Grabber Stand-alone vs USB-Digitalisierer]

(de clearview en DNT zijn precies dezelfde apparaten met een andere merknaam).
toon volledige bericht
Ik heb nog steeds mijn VHS videorecorder en harddisk recorder bewaard... Eerst rustig op HDD inlezen, daarna evt beetje begin en eind bewerken, en daarna op disc branden. Is vast niet optimaal maar ik heb er al veel mensen blij mee gemaakt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Mistraller schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:42:
[...]

Ik heb nog steeds mijn VHS videorecorder en harddisk recorder bewaard... Eerst rustig op HDD inlezen, daarna evt beetje begin en eind bewerken, en daarna op disc branden. Is vast niet optimaal maar ik heb er al veel mensen blij mee gemaakt.
Hier gaat dat dus lastig, ongeveer 10 jaar geleden had de VHS videorecorder al de geest gegeven :/ .
Dus ik moet voor het digitaliseren een VHS videorecorder kopen, welke gebruik jij zelf en wat voor kwaliteit krijg je hieruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

dutchnltweaker schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:36:
De meeste USB grabbers zijn gewoon rommel. De kwaliteit is matig, kleuren zijn niet altijd correct, ze kunnen niet omgaan met sync problemen, timing issues of ander gedoe van een oude VHS band. Hier geld het spreekwoord "Pay nothing, expect nothing". Daarnaast dumpen ze de output vaak in MP4 of MPG zodat het eigenlijk niet meer gebruikt kan worden voor editing. Ik gebruik al jaren een Canopus en de kwaliteit daarvan is zeer hoog.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 03-12-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
dutchnltweaker schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:10:
[...]

Hier gaat dat dus lastig, ongeveer 10 jaar geleden had de VHS videorecorder al de geest gegeven :/ .
Dus ik moet voor het digitaliseren een VHS videorecorder kopen, welke gebruik jij zelf en wat voor kwaliteit krijg je hieruit?
Ik heb destijds een vrij goede vhs recorder nieuw gekocht, ergens 2003 of zo...Een JVC in stereo. En die sluit ik dan op Scart aan. De hdd recorder stamt ook uit die tijd; Sony rdr hx510.

Wat daar voor kwaliteit uit kwam, dat was niet heel bijzonder maar de VHS banden die ik heb omgezet waren vaak al zeer oud. En iedereen was blij dat ze nu in elk geval weer iets terug hadden.
Dvd recorders en videorecorders staan veel op marktplaats dus dat lijkt me geen kostbaar verhaal te worden.
De codecs die zo'n oude recorder gebruikt zijn natuurlijk ook sterk verouderd, dus als je nog iets wilt bewerken, dan zou ik het advies van Microkid opvolgen en iets fatsoenlijks kopen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Er loopt een heel mooi project op het videohelp-forum om het VHS-signaal rechtstreeks van de videokop te capturen. Het ruwe signaal moet dan door een nauwkeurige A/D-converter op 40 MHz (geloof ik). Dan omzeil je dus de elektronica in de videorecorder, met alle potentiele verstoring en verlies van dien. Het project is ooit opgestart om de inhoud van LaserDisc-platen zo goed mogelijk te herstellen, maar ondertussen is er een fork voor VHS en ze zijn zelfs bezig met Video8.

De originele code voor LaserDisc staat hier: https://github.com/happycube/ld-decode
De VHS-fork staat hier: https://github.com/oyvindln/vhs-decode

Het project is nog lang niet af, maar de huidige resultaten zien er veelbelovend uit. Hier staat bijvoorbeeld een aantal testcaptures van september. (Niet mijn beelden, ik heb er nog niet mee geëxperimenteerd maar wil er wel mee beginnen.) In het forum staan ook genoeg screenshots met vergelijkingen tussen een normale composiet-capture en rechtstreeks van de kop, met veel meer scherpte/detail en minder crushed white/crushed black.

Ik capture momenteel met een Blackmagic Design Mini Converter Analog to SDI. Erg blij mee. Mijn Canopus ADVC-55 staat nu stof te happen. De BMD-converter is wel kieskeurig qua inputsignaal. Als je videosignaal niet strak genoeg is, en als je geen time base corrector hebt om dat te repareren (zoals een AVT-8710), dan komt er niets uit de SDI-output.

[ Voor 13% gewijzigd door Bergen op 05-12-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Jar00n-G schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:41:
.......
Nu bedacht ik me een andere mogelijkheid die ik hier nog niet voorbij heb zien komen die ik graag even wil voorleggen, aangezien ik het nergens tegenkom. Zou de volgende aanpak werken?
1. VHS via scart aansluiten op een Scart naar HDMI converter
2. Scart naar HDMI converter via HDMI aansluiten op een HDMI naar USB capture card
3. Deze capture card op mijn PC aansluiten en het inkomende signaal capturen via OBS.

Dit lijkt me haalbaar, maar zie ik iets over het hoofd?
Ben hier ook wel nieuwsgierig naar. De videobanden zijn inmiddels naar de eeuwige speelvelden, maar een simpele manier om via HDMI videovontent op te slaan zou best wel eens interessant kunnen wezen. Ouwe notebook als videorecorder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

bobcom schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:54:
[...]

Ben hier ook wel nieuwsgierig naar. De videobanden zijn inmiddels naar de eeuwige speelvelden, maar een simpele manier om via HDMI videovontent op te slaan zou best wel eens interessant kunnen wezen. Ouwe notebook als videorecorder?
Ja, dat kan zeker. Maar de HDMI-output van een ouwe notebook is geen HDMI-input, dus je hebt nog wel een HDMI-capture-apparaatje nodig. Kijk uit met goedkope converters zoals deze, die hebben vaak een vaste outputresolutie van bijvoorbeeld 1920x1080, en dat is nou juist niet wat je wilt.

Het mooist is als de capturedevice gewoon de ruwe 576i50-stream aflevert, dan heb je zelf de deïnterlacing en eventueel upscaling in de hand. Op Marktplaats kun je voor een paar tientjes wel een Decklink Mini Recorder kopen, dan capture je gegarandeerd op hoge kwaliteit (even los van de kwaliteit van de scart-naar-hdmi-converter natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bergen schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:56:
[...]

Ja, dat kan zeker. Maar de HDMI-output van een ouwe notebook is geen HDMI-input, dus je hebt nog wel een HDMI-capture-apparaatje nodig. Kijk uit met goedkope converters zoals deze, die hebben vaak een vaste outputresolutie van bijvoorbeeld 1920x1080, en dat is nou juist niet wat je wilt.

Het mooist is als de capturedevice gewoon de ruwe 576i50-stream aflevert, dan heb je zelf de deïnterlacing en eventueel upscaling in de hand. Op Marktplaats kun je voor een paar tientjes wel een Decklink Mini Recorder kopen, dan capture je gegarandeerd op hoge kwaliteit (even los van de kwaliteit van de scart-naar-hdmi-converter natuurlijk).
+1 voor de decklink, heel fijn spul!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Bergen Ik denk dat ik me niet duidelijk uitgedrukt heb.Het idee van @Jar00n-G was voor zover ik het begrijp een scart / cvb naar hdmi convertertje aan een analoge videobron te hangen, en de data daarna met een apparaatje als dit naar een via usb toegankelijk opslagmedium (notebook, externe hdd) te sturen om er later naar hartelust mee te kunnen knoeien of naar te kunnen kijken. Uit recensies begrijp ik dat het genoemde apparaatje redelijk troepig is, maar dat hdmi grabbers als hier genoemd het prima doen.
Wat je aan het eind van de rit overhoudt is een videostream waar je met OBS, VLC of wat ook maar naar hartenlust aan de slag kan - zelfs als je alleen een oude analoge videobron hebt. IK snap niet wat de video-output van een notebookje ermee van doen heeft - van cvb valt sowieso niet al te veel te verwachten, maar HD is mooi zat. Klopt dat? Of woner er adders onder het gras?

[ Voor 6% gewijzigd door bobcom op 06-12-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

@bobcom Je zei: "een simpele manier om via HDMI videocontent op te slaan" en "Ouwe notebook als videorecorder?" dus ik dacht dat je opperde om de SCART/HDMI-converter rechtstreeks op de laptop aan te sluiten, zonder tussenkomst van een HDMI/USB-converter. Daarom gaf ik aan dat dat niet gaat werken. Maar die aanname had ik niet moeten maken. :X

Je tweede link ("als dit") verwijst trouwens weer naar het scart/hdmi-kastje. Ik vermoed dat je ergens anders naar wilde linken.

Anyway, ja zo'n USB-capturekastje werkt prima, maar volgens mij encodeert die de binnenkomende video wel gelijk in H.264 ofzo. Als de bitrate hoog genoeg is kun je daar nog prima mee bewerken. Veel gamers gebruiken ook zo'n oplossing om hun gameplay mee op te nemen, en daar later mee te gaan knippen en plakken. Maar je hebt dus wel wat verlies.

Als je analoge video wilt opnemen (vanuit VHS bijvoorbeeld) moet je er wel op letten dat dat interlaced video is, en dat zo'n USB-converter daar mee overweg kan. Want interlaced content als progressive opslaan zonder deïnterlacen wordt erg lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Bergen Ik ben wat wijdlopig. Zal de leeftijd zijn. Wat ik bedoel is een capturemethode met twee kastjes: één van CVB naar HDMI, en één van HDMI naar USB. Zulke kastjes worden zo'n beetje door alle Amazones en Ali's uitgevent en kosten een paar tientjes.
Ik weet niet welke van jouw bezwaren overeind blijven in zo'n opstelling. Van CVB naar HDMI wordt 720 of 1080P, qua interlacing ????. Van HDMI naar USB weet ik niet of dat een gewone stream is of dat er compressie op wordt losgelaten. Ik vermoed van niet, want de apparaatjes worden ook verkocht als streamhulpjes.
In elk geval bedankt voor je voorgaande (en komende?) toelichtingen.

[ Voor 38% gewijzigd door bobcom op 07-12-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

bobcom schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:08:
@Bergen Ik ben wat wijdlopig. Zal de leeftijd zijn. Wat ik bedoel is een capturemethode met twee kastjes: één van CVB naar HDMI, en één van HDMI naar USB. Zulke kastjes worden zo'n beetje door alle Amazones en Ali's uitgevent en kosten een paar tientjes.
Precies, dat zeg ik ook. :) Van SCART (CVBS of S-Video) naar HDMI, en daarna van HDMI naar USB.
Ik weet niet welke van jouw bezwaren overeind blijven in zo'n opstelling. Van CVB naar HDMI wordt 720 of 1080P, qua interlacing ????
En daar ligt dus het gevaar. Analoge televisie is (in geval van PAL) 576i. Niet 720 of 1080, en zeker niet P (progressive). Analoge video is interlaced. 50 fields per seconde, gecombineerd 25 frames per seconde. Je zou in Windows dus ook het liefst een videostream krijgen op 720x576 pixels, 50 fields interlaced per seconde. (Oftewel, 576i50.)

Maar veel van zulke capturesticks upscalen de video naar een vaste resolutie, van bijvoorbeeld 1920x1080. Ik heb hier bijvoorbeeld deze HDMI-naar-USB-converter liggen, en wat voor resolutie ik ook aanbied (1920x1080, 1280x720, 720x576, 720x480, wat dan ook), er komt altijd 1920x1080 uit. De framerate is ook altijd 30 beelden per seconde. Of ik nou 25, 30, 50 of 60 fps aanbied, progressive of interlaced, er komt altijd 1080p30 uit. En dat is vervelend als je de originele PAL-resolutie (576i50) van je videorecorder wilt capturen.
Van HDMI naar USB weet ik niet of dat een gewone stream is of dat er compressie op wordt losgelaten. Ik vermoed van niet, want de apparaatjes worden ook verkocht als streamhulpjes.
Klopt, dat was een fout van mij, er komt gewoon een ruwe videostream uit zonder compressie.

[ Voor 7% gewijzigd door Bergen op 07-12-2021 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Bergen Dank voor je uitgebreide en verhelderende antwoorden. Ik denk dat ik aan de hand daarvan eerst eens bij meneer Google te rade moel gaan om het fijne over de details die je noemt aan de weet te komen. Voor nu laat ik het bij de conclusie dat het combineren van een CVB>>HDMI converter en een HDMI>>USB capturedingetje kan werken, maar dat je er geen wonderen van moet verwachten.
En misschien dat zo'n HDMI>>USB dingetje een aardig speeltje kan zijn om aan een harddisk achter de HDMI-uitgang van de satellietontvanger te hangen, maar dat zal ik zelf maar eens proberen uit te vinden. Wanneer ik me verder verdiept heb in het verschil tussen i's en p's, frames en fields en al die andere letters en getallen die video zo ongrijpbaar maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-03 22:33
Beste tweakers van dit topic,

Met erg veel interesse heb ik dit erg interessante topic van begin tot eind gelezen! Wat een kennis en ervaring hier tav VHS conversatie naar digitale bestanden, echt top alle uitleg hier.

Wat ik mij nu afvroeg of er inmiddels al weer verdere technische ontwikkelingen zijn, of dat de beste (en mogelijk enige route) nog steeds de inzet is van een oude hoogwaardige VHS recorder met een capture device als een Canopus ADVC.

Of dat er inmiddels nieuwe hardware op de markt is om het video signaal te capturen en hoogwaardig om te zetten naar een digitale (lossless) format als AVI of RAW?

Nog een 2e vraag:

Stel je wilt helemaal niets editen aan een video opgenomen op VHS en wilt de VHS tape gewoon 1:1 overzetten naar een digitaal format als een DVD, welk type VHS-DVD recorder uit de jaren '90 zou je dan het beste kunnen inzetten om je VHS banden om te zetten naar DVDs (en als vervolgstap van daar naar een MP4 format op een PC)?

[ Voor 22% gewijzigd door Marc_Sway op 26-10-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waar denk je dat de markt voor nieuwe hardware is? Ondertussen is VHS al zo oud dat de banden al weer meer geleden hebben. Als je oude banden hebt zou ik echt overwegen om deze bij een bedrijf over te laten zetten. Of je moet een set van iemand over kunnen nemen, maar zelfs dan. Bijna altijd was er een aandrijving van rubber banden etc. Het soort wat vergaat en vastplakt zeker bij stilstand. Of het moet echt je hobby zijn anders zou ik er niet aan beginnen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank voor input. Ik had al zo'n idee dat er niet echt nieuwe hardware is die op een goede manier de video stream van een VHS (video-S output) kan capturen, maar ik dacht dat er wellicht nieuwe PC video capture kaarten op de markt zijn gekomen die dat redelijk goed kunnen.

Gisteren heb ik 2 VHS banden bekeken die in 1991 en 1992 zijn gemaakt die ik sinds die tijd niet meer heb gezien en altijd luchtdicht en op een droge plek in een fotokoffer heb bewaard. Het viel mij heel erg mee hoe goed die beelden zijn gebleven.

Ik heb ca 8-10 VHS banden die ik goed (= professioneel) nu gedigitaliseerd wil hebben.

Enige tips waar ik dit goed zou kunnen laten doen bij een betrouwbaar bedrijf waar ze echt verstand van zaken hebben en je niet belazeren met een 'snel en goedkope conversie job'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik heb nog een bijkomende vraag waar wellicht iemand iets over weet:

Ik heb enkele AVI files van eerder gedigitaliseerde VHS banden en die zijn groter dan 40GB!

Op een Windows 11 machine heb ik die geprobeerd af te spelen met VLC Player en Windows Media Player, maar beide programma's kunnen dit niet spelen. Ik vermoed dat door de enorme file size van deze AVI video files deze programma's zich verslikken en het deze AVIs niet kunnen openen en afspelen.

Is dit een bekend probleem? Iemand tips hoe je een 40 GB+ Avi file wel kan afspelen of converteren naar MP4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

40GB is niets. Ik heb grotere bestanden gezien. Mogelijk heeft het te maken met je codec, cpu of gpu. Maar dan hebben we eerst meer informatie van je nodig.
Voor converteren zijn meerdere opties, kijk eens naar Handbrake bijv.

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 28-10-2024 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Marc_Sway schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:14:
Stel je wilt helemaal niets editen aan een video opgenomen op VHS en wilt de VHS tape gewoon 1:1 overzetten naar een digitaal format als een DVD, welk type VHS-DVD recorder uit de jaren '90 zou je dan het beste kunnen inzetten om je VHS banden om te zetten naar DVDs (en als vervolgstap van daar naar een MP4 format op een PC)?
Vergeet niet dat DVD gebruik maakt van MPEG2 codec, dat is een eindformaat. Zelf converteer ik altijd lossless naar de DV codec. Groot, maar dan kan je er nog wat aan editten in de toekomst, mocht dat nodig zijn, of opnieuw encoden naar een andere, toekomstige codec. Daarnaast maak ik van de DV versie een gewone MKV op basis van H264 of H265.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:44
Marc_Sway schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:01:
Ik heb enkele AVI files van eerder gedigitaliseerde VHS banden en die zijn groter dan 40GB!

Op een Windows 11 machine heb ik die geprobeerd af te spelen met VLC Player en Windows Media Player, maar beide programma's kunnen dit niet spelen. Ik vermoed dat door de enorme file size van deze AVI video files deze programma's zich verslikken en het deze AVIs niet kunnen openen en afspelen.

Is dit een bekend probleem? Iemand tips hoe je een 40 GB+ Avi file wel kan afspelen of converteren naar MP4?
Het is wel handig als je nog weet op welke manier je de VHS banden toen hebt gedigitaliseerd?
Welke software en capture apparatuur?
Bij zulke grote AVI bestanden zou je als eerste denken aan DV formaat, maar dat zou kan Windows media Player/VLC standaard gewoon moeten kunnen afspelen.
Je kan het nog met media Media Player Classic - Home Cinema (MPC-HC) proberen?
Krijg je nog een foutmelding over een onbekende/missende codec misschien?

Probeer het bestand anders eens te openen met VirtualDub (2) en kijk wat deze aangeeft?
VideoHelp: VirtualDub 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:44
Of met Avidemux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Microkid schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Vergeet niet dat DVD gebruik maakt van MPEG2 codec, dat is een eindformaat. Zelf converteer ik altijd lossless naar de DV codec. Groot, maar dan kan je er nog wat aan editten in de toekomst, mocht dat nodig zijn, of opnieuw encoden naar een andere, toekomstige codec. Daarnaast maak ik van de DV versie een gewone MKV op basis van H264 of H265.
Ik ben er achter gekomen dat de paar VHS banden die ik jaren geleden hebt laten digitaliseren omgezet zijn in AVI files (inderdaad allemaal groter dan 15 GB, 1 van die files is zelfs 83 GB!).

Met Windows Media Player is dat niet af te spelen, zelfs de Windows 11 (file) Explorer verslikt zich in dit soort grote files, en loopt helemaal vast.

De enige manier waarop ik deze grote AVI files ´kan zien zitten´ op mijn PC en op een back-up disk, is door VLC PLayer op te starten en dan naar ´Open' te gaan. Dan zie ik deze AVI files pas.
Vervolgens kan ik dan met VLC Player deze AVI file converteren naar H.264 of elke ander video format die VLC support.

Wat is trouwens het voordeel van de DV codec format?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Nog een additionele vraag:

Ik heb nu VLC Player gebruikt om de AVI files die ik heb te converteren naar H264.

Is er ook nog een betere converter dan VLC aan te bevelen om AVI files om te zetten naar H264 of H265?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb hele goede ervaring met Handbrake is freeware en werkt perfect veel mogelijkheden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, thanks. Kan die tool de AVI's naar zowel H264 en H265 converteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Marc_Sway schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Wat is trouwens het voordeel van de DV codec format?
DV uses lossy compression of video while audio is stored uncompressed.

Ofwel: prima om je video mee op te slaan, aangezien het amper gecomprimeerd is, zoals bij MPG2, H264, H265 e.d. Dat soort codecs zijn "eindformaten" en niet geschikt als bronmateriaal om mee te editen. Editen doe je vanaf bronmateriaal dat zo veel mogelijk raw/uncompressed is. DV codec is dus een goede keuze voor je bronmateriaal.

Pagina: 1