Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhunlet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-05-2022
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs nog een hoop videobanden gevonden.
Jullie raden het al, deze wil ik in de (best mogelijke kwaliteit) omgezet hebben naar mijn pc.
Budget hiervoor is +-300 euro.

En ja ik wil dit graag zelf doen ;)

Ik lees veel over video "grabbers" maar ook over PCI kaarten dus ben nu echt benieuwd wat nu de beste optie is.

Graag ook inclusief software.
Ik ben in het bezit van een VHS en een S-VHS recorder.

[ Voor 10% gewijzigd door Peterhunlet op 08-05-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:47
Het eerste waar ik naar zou zoeken is een VHS speler op Marktplaats, en inderdaad een PCI TV capture-kaart halen van bv Hauppauge.

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 08-05-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 14:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Peterhunlet Eerste tip is om het forum te doorzoeken. Deze vraag is al vaker voorbij gekomen en beantwoord. Zit hier een mogelijke oplossing tussen?

Wat heb je verder zelf al gevonden...

Alvast bedankt voor je aanvulling...

[ Voor 48% gewijzigd door Daan_ op 08-05-2019 15:42 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhunlet
renegrunn schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:26:
Het eerste waar ik naar zou zoeken is een VHS speler op Marktplaats, en inderdaad een PCI TV capture-kaart halen van bv Hauppauge.
Ik ben in het bezit van een VHS en zelfs een S-VHS recorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wat ik begrepen heb is het eenvoudigst om een DVD recorder te scoren op Marltplaats en die via scart met je S-VHS recorder te verbinden en opnemen maar.

Wat ik zelf gedaan heb is een oude Linux pc met een PCI TV kaartje erin de boel te laten grabben via de externe input en die grote bestanden vervolgens te gaan bewerken op een recente pc.

Een oud XP bakje doet het ook prima als digitaliseerdoos, dan kan je wat gemakkelijker aan drivers voor de TV kaart komen.
Let er wel op dat beeld en geluid aan het einde van je digitaliseerproces nog synchroon lopen.
PCI omdat ik nog zo'n kaartje had liggen maar ongetwijfeld werken USB sticks ook.

Zorg wel voor fatsoenlijke scartkabels en een kwalitatief goede VHS recorder om af te spelen, je bronmateriaal wil je zo storingsvrij mogelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:17

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb zelf een USB-video grabber (zo'n ding) ervoor liggen.

Qua beeldkwaliteit van de grabber overstijgt het al snel wat een oude (s)VHS-band kan produceren en meer dan stereo geluid is niet nodig.

Belangrijkste zaken zijn vooral, zorg voor een goed afspeelapparaat (dus 4 koppen, stereo) en heel veel schijfruimte en geduld. Digitaliseren gaat in realtime, dus een band van een uur kost ook een uur om (letterlijk) op te nemen op de pc. Daarna moet hij nog gecodeerd worden, wat afhankelijke van de hardware ook veel tijd kan kosten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhunlet
Dank allen voor de input en tips!
Ik lees zelf veel over usb grabbers dat de kwaliteit niet over naar huis te schrijven is.

Ik ben zelf aan het kijken voor een Hauppauge PC kaart, voelt toch het meest solide (qua kwaliteit), kan iemand dit bevestigen?.
Omdat het waarschijnlijk een 2e handse gaat worden ben ik benieuwd hoe het is gesteld met de software, wat is het beste om te capturen icm de Hauppage?

Tijd voor opnemen en coderen maakt niet uit, het project heeft geen haast en ik heb er een apart pc'tje voor klaar staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 21:29

ikt

Zo'n USB ding voldoet toch prima qua kwaliteit hoor. Had er hier eentje van de Aldi waarmee alle belangrijke VHS-tapes zijn overgezet met prima kwaliteit. Daarna nog misbruikt om mijn consoles aan te sluiten op de PC, waar het beeldkwaliteit ook nog prima was. Beter dan de CRT TV waar die ooit aan heeft gehangen :+

Een USB-video ding kost ook helemaal niks, kun je dat niet eerst proberen voordat je het helemaal afschrijft? Als je er niks mee op schiet kun je hem ook gewoon weer inleveren binnen 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:26

Rannasha

Does not compute.

Ik heb ook zo'n USB ding gebruikt om VHS banden te kopieren naar de PC. Kwaliteit is prima, maar het blijft VHS (en het gaat vaak om oude banden), dus er is sowieso niet heel veel eer te behalen op het gebied van kwaliteit. De precieze aard van het apparaat dat je gebruikt om het signaal mee om te zetten zal waarschijnlijk niet de beperkende factor zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhunlet
Dat snap ik en ik zeg ook niet dat het slecht is.
Ik ben alleen op zoek naar een manier om het zelf te doen en de beste kwaliteit te behouden.
Ik snap dat ik geen hd kwaliteit uit een vhs kan persen maar ben wel bereid om wel extra te betalen zodat ik wel zeker de beste kwaliteit eruit krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Peterhunlet schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:21:
[knip]
Ik ben in het bezit van een VHS en een S-VHS recorder.
Welk model S-VHS heb je in het bezit?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05
Zoek een S-VHS speler met firewire uitgang en hang deze aan je PC met een random capture programma. Dan maakt de S-VHS speler er direct een digitale versie van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Erwin schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:02:
Zoek een S-VHS speler met firewire uitgang en hang deze aan je PC met een random capture programma. Dan maakt de S-VHS speler er direct een digitale versie van.
S-VHS -> S-VHS recorder ..... En de (Macrovision) kopieerbeveiliging van VHS is gone :D

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Erwin schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:02:
S-VHS met firewire uitgang? Nog niet eerder tegengekomen voor consumenten. Heb je een linkje (of typenummer)?

@Erwin, er is nog steeds interesse voor een typenummer of info. Heb je deze info ook?

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 02-06-2019 21:53 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb laatst een Pinnacle 510 USB MovieBox op de kop getikt op Marktplaats. Aangesloten op een S-VHS recorder met s-video kabel, USB in in de pc, prima kwaliteit. Kost je een paar tientjes. Ding is wel oud, dus je moet het wel aandurven. Er is ook een nieuwere 710 versie, maar nog steeds een paar jaar oud.
Of anders zoiets: https://www.bhphotovideo....HU_Intensity_Shuttle.html

[ Voor 45% gewijzigd door Microkid op 24-05-2019 23:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1