Enkele redelijk verkrijgbare apparaten via Marktplaats (zet wat zoekacties met "bewaren" zodat je bericht krijgt als er 1 wordt aangeboden):dutchnltweaker schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:50:
@Michael Knight Dus een S-VHC is wel een mist voor een betere kwaliteit van het digitaliseren als ik het o begrijp? doormiddel van de S-Video aansluiting? (die meer kwaliteit ofzo brengt?).
@Michael Knight @Microkid Dus zo een Canopus is een must? Welke type?
Op internet is bar weinig te vinden om zo een ding te kopen, ten tweede zijn ze best duur.. 300 euro voor zo een apparaatje?
Brengt VHS naar DVD niet zo een zelfde ervaring in kwaliteit? (en daarna die dvd overzetten naar pc bestand).
Zoals dit: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Canopus:
- ADVC-110
- ADVC-100
- ADVC-55 (hetzelfde als de 110 alleen geen doorlus naar een externe monitor, wat op zich ook niet nodig is voor jouw doeleind)
DataVideo (zover ik weet vrijwel gelijk aan de Canopus, ik zie en merk geen verschil in kwaliteit):
- DAC-100
- DAC-200
Je hebt dan wel een Firewire aansluiting nodig.
Overzetten kan met WinDV, een super klein en gratis programma, werkt nog perfect.
WinDV ziet de Canopus / DataVideo als een DV-camera en doet niets anders dan de stream die eruit komt downloaden en opslaan als een AVI bestand.
De camera of videorecorder hang je aan de Canopus en afspelen maar.
Het grote voordeel van deze oplossing is dat je beeld en geluid altijd in sync blijven.
Ik heb ook een BlackMagic Intensity Shuttle USB3. Ook een prima apparaat om te capturen maar ik vind de kwaliteit niet beter dan de DV oplossing.
Wat je bij (vooral) VHS vaak nog wel nodig hebt is een TBC om het beeld stabiel te krijgen en frameloss te voorkomen. Zo'n TBC sluit je aan tussen de bron (videospeler) en het capturedevice.
Je kan daarvoor op zoek gaan naar (onvindbare) apparaten als de DataVideo 1000 of AVToolbox AVT-8710 maar met een Panasonic DMR-ES10 of DMR-ES15 (die je alleen gebruikt als doorgeefluik van de video) kan je ook goede resultaten behalen. Deze zijn op Marktplaats nog wel eens te vinden.
Helaas hebben deze wel vaak lekke / bolle elco's in de voeding dus de kans is aanwezig dat je de soldeerbout er een keer bij moet hebben.
Het is een leuke hobby, in mijn geval loopt het wat uit de hand:
[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-01-2020 14:13 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

:strip_exif()/f/image/BsvWAE7Xb1GMNZp1M4W0QDNw.jpg?f=fotoalbum_large)