omzetten van videoband naar DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 636 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69607

Topicstarter
Hallo,
ik heb totaal geen ervaring met het bewerken van videobeelden.

Nu zou ik graag een opgenomen programma van de VHS-band willen digitaliseren zodat ik die op mijn PC kan bekijken.

Kan iemand me vertellen welke stappen ik daarvoor moet nemen. Wellicht is een verwijzing naar een site, waar deze info te vinden is, al voldoende.

Alvast dank voor je reactie!

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:55
Hier staat wat:
http://www.signvideo.com/conv-v-to-d.htm

Je kunt ook gewoon een videorecorder op een capture card (TV kaart, of Videokaart met VIVO) aansluiten, de film opnemen als avi o.i.d. en deze vervolgens met Nero Vision converteren naar DVD en branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69607

Topicstarter
Dat is een snelle reactie!

Dank, ik ga daar snel wat rondneuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 16:27

2mb

http://www.doom9.nl is ook handig, kijk maar eens bij Gidsen -> TV-opname & DV camera's

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 09:12
Hoi,

Ik ben ook begonnen met oude familie opnames om te zetten naar DVD.
Ik gebruik hiervoor de guide van Doom9.org en gebruik dan het programma Virtualdub om het te capturen en TMPGenc om het om te zetten nara dvd formaat.
Als ik hem dan brand naar dvd en bekijk op tv is de kwaliteit ergelijk. Dus nog slechter dan de videoband. Allemaal pixels zie je.
Ik heb hiervoor denk ik wel 12 uur staan omzetten om de beste kwaliteit te krijgen, maar helaas.

Wie kan mij helpen om toch een goede 1op1 kwaliteit te krijgen, misschien nog beter? En kan strepen die door het beeld lopen weggehaald worden?

Ik gebruik een Pinnacle PCTV USB2 en een standalone vhs-speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 18:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je het goed hebt gedaan zouden die "strepen" (interlacing) op de TV niet zichbaar moeten zijn. ALs je echter de encoder daar niet op ingesteld hebt, wordt het een brei van crap en ziet het idd niet uit (maar dat moet je op de PC monitor ook wel kunnen zien dan).

Verder: Je PCTV neemt al eerst op naar MPEG1, daarna doe je nog een keer naar MPEG2. Je zou het ook gewoon mpeg1 kunnen laten. Hercompressie geeft je toch alleen maar kwaliteitsberminderin. Ik zou ook ff kijken naar de compressieinstellingen van de PCTV. Misschien zit daar iets niet goed.

Nog verder: hoe groot zijn je moeg2 bestanden nu? en hoeveel minuten. Misschien is je bitrate wel gewoon te klein. In welke resolutie heb je gecaptured?

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 22-11-2004 15:33 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
Nou anderhalf uur wordt toch al snel 20 GB. Ik zet dat dan om met TMPGenc naar 4,7 GB.

Ik gebruik in Virtualdub als codec 'Pic Video MJPEG' quality 9. zie ook tv capture in doom9.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

erwin85 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:39:
Nou anderhalf uur wordt toch al snel 20 GB. Ik zet dat dan om met TMPGenc naar 4,7 GB.

Ik gebruik in Virtualdub als codec 'Pic Video MJPEG' quality 9. zie ook tv capture in doom9.org.
MJPEG is niet erg handig omdat je dan eerst van MPEG1 naar MJPEG en dan weer naar MPEG2 gaat....

Ook zou ik niet vdub gebruiken voor het capturen, aangezien je capture "kaart" (USB-ding) in mpeg1 alles overstuurd. Gebruik liever de tools die bij je kaart zaten om te caturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
Vreemd. In dat programma PCTV Vision genoemd staat er dat je kan opnemen als MPEG DVD formaat? Wordt het dan nog steeds als MPEG1 gecomprimeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen idee, probeer het uit.. Je kunt in een of andere media player best zien wat het voor formaat is.

Pagina: 1