• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:15
Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het digitaliseren van mijn hi8 tapes (ong 40). Na een stuk of 15 was de lol er kennelijk af en ben ik gestopt. Omdat de tapes ook niet het eeuwige leven hebben wil ik de rest alsnog gaan digitaliseren, maar ik wil eerst een paar hobbels wegnemen:

1) De beste manier van importeren is denk ik via een firewire kabel vanuit de camera naar de pc. Kan ik een semi-random firewire kaartje van AliExpress kopen of moet ik dan nog rekening houden met bepaalde zaken

2) De bestanden van de eerste tapes heb ik nu in AVI formaat. Lekker handig, want het origineel en uncompressed, maar wel megagroot met zo'n 14GB per uur. Is er een beter formaat, wat eventuele bewerking nog mogelijk maakt maar wel minder ruimte inneemt?

3) Mijn Sony camera is een Digital-8 en stuurt dus tijdscodes mee met de opnames. Vroeger gebruikte ik daar AVCutty voor om het grote AVI bestand op te knippen in 1 AVI per tijdscode. AVCutty bestaat nog steeds maar is al een paar jaar niet geüpdated, zijn er betere alternatieven? Het gaat me vooral om het splitsen van de opname. Bewerken ga ik (eerst) niet doen. Ik heb ook al Scenalyzer ontdekt, maar die wordt helemaal niet meer ondersteund

En als er nog dingen zijn waar ik echt rekening mee moet houden of bronnen waar ik echt zou moeten kijken, dan hoor ik het graag. Ik heb hier al een paar links voorbij zien komen naar goede videobewerkingsprogramma's, maar het gaat me nu voornamelijk om het digitaliseren. Ik zie mezelf nog niet uitgebreid gaan monteren.

... en gaat over tot de orde van de dag

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aantal jaren geleden ook gedaan, ik heb ze toen omgezet naar Xvid met VirtualDub: ThinkPadd in "Video8 bandjes overzetten naar PC, met Digital8 FW camera?"

Is overigens 7 jaar geleden, dus mogelijk kan het tegenwoordig makkelijker via andere tooling.

Was wel Video8 (ingelezen via een Digital8 camera met FireWire) dus zaken als tijdscodes niet mee gewerkt.
Bij mij was het: bandje terugspoelen, opnemen starten, volgende bandje :P

Tip: zet slaapstand van je PC uit via energiebeheer, het converten duurde wel een paar uur bij mij.
Zonde als je PC dan in slaapstand gaat en het converten stopt :p

[Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2019 11:27]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• P_Tingen
Tnx, dat ziet er al bruikbaar uit.

[Voor 179% gewijzigd door P_Tingen op 29-01-2019 13:50]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-03 23:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zie ook alle andere topics over dit onderwerp ;) Zoek en gij zult vinden.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:45
Advies is om eerst gewoon te digitaliseren met de software die je hebt vanuit de camera.
Als dat klaar is, kun je makkelijk met Openshot Video Editor deze bewerken en omzetten naar een ander formaat. Gebruik zelf altijd als eind bestand een Youtube 720p of hogere output.
Deze zijn dan goed gecomprimeerd en op alle devices wel af te spelen. Desnoods uploaden naar Youtube.

PSN: plexforce (ps4)

• P_Tingen
Ik had hier al gezocht en al heel wat gevonden (geloof me, anders waren mijn vragen nog meer basic geweest :o), in een van de topics die @Ventieldopje noemt had ik zelf overigens ooit ook al gereageerd.

Punt is ook nog hoe ik de files het beste kan hercoderen. Even zoeken levert me een paar handvaten:
- Hier op het forum vind ik dit waar gezegd wordt dat je eigenlijk het beste mpg2 kan gebruiken als je het op DVD zet
- En hier wordt gezegd (skip naar conclusie) dat xvid zowel kleiner als beter is en bovendien sneller kan worden gecodeerd.

Als ik op Youtube zoek naar vergelijkende filmpjes vind ik oa dit:

en

Ik zie eigenlijk geen verschil in kwaliteit, dus als ik mijn spul naar x.264 overzet zit ik goed denk ik?
Is dat ook nog redelijk te bewerken, mocht ik dat ooit willen?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37

Felyrion

goodgoan!

Toevallig heb ik met de kerst ook eens mijn collectie tapes (zo'n 50 diverse types) via een USB capture device overgezet vanaf de camera's. Hiervoor heb ik een aparte pc ingericht die ongestoord zijn gang kon gaan gedurende langere tijd.

Ik heb zelf veel gehad aan deze tutorial: YouTube: How to convert VHS videotape to 60p digital video (NTSC)

Maar misschien ben je dat stadium al wel gepasseerd. Ik wou hem toch even delen.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de volgende stappen:
1) Virtualdub om te capturen (losless)
2) Virtualdub om te deïnterlacen (dubbele FPS door interpolatie)
3) Handbrake om te compressen (ben voor x.264 gegaan)

Ik ben in elk geval tevreden met het resultaat.

Ik heb zelf een externe 8TB disk aangeschaft om de resultaten van stap 1 en 3 op te slaan. Stap 2 heb ik weer verwijderd omdat deze zo nodig opnieuw te genereren is.

Splitten in scenes heb ik nog voor later staan. Daar heb ik nog geen onderzoek naar gedaan.

[Voor 5% gewijzigd door Felyrion op 29-01-2019 14:07]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• P_Tingen
Ik kan digitaal importeren, dus een aantal stappen kan ik overslaan, ik moet alleen nog een firewire kaartje kopen op AliExpress. Handbrake is idd een nuttige tip voor coderen, dank.

Met Freemake heb ik een kleine test gedaan en een file zowel naar x264 als naar MPG2 gecodeerd:

Links MPG (2361 MB), rechts x.264 (960 MB)

Kijkend naar de video's naast elkaar denk ik dat ik de x264 ook nog iets mooier vind. Het beeld is iets zachter, wat het rustiger maakt. Het zal ten koste gaan van details, maar dat zie ik vrijwel niet terug in het screenshot. De MPG-2 video oogt iets onrustiger door het flikkeren van donkere vlakken. De uiteindelijke filesize scheelt ook nog eens ruim factor 2. Nou maakt me dat niet zo heel veel uit; momenteel gebruikt het 14 GB per uur, dus zelfs MPG2 zou al een factor 7 schelen.

[Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 29-01-2019 14:15]

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-02 10:03
De weergave van het beeld wordt bepaald door de cpu/grafische kaart van de tv of computer.

Het bestand is 14 GB en wordt gecomprimeerd door de codecs. Mpeg2 comprimeert iets minder en er treedt ook enige kwaliteitsverlies op. H264 comprimeert forser en bij afspelen moet de grafische kaart/processor meer rekenen om de beelden weer te geven.

Het flikkeren bij Mpeg2 kan liggen aan het originele bestand. De donkere vlakken lijken mij in het origineel te zitten. Indien je de beelden in Mpeg2 afspeelt levert ook weer scherpere/originele beelden op. H264 uitpakken ontstaat er soms blurring en geeft de speler de beelden in lagere resolutie weer.

Beelden van lagere kwaliteit moet je niet fors comprimeren denk ik...

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:27

sapphire

Die-hard pruts0r

LucyLG schreef op zondag 3 februari 2019 @ 07:01:
De weergave van het beeld wordt bepaald door de cpu/grafische kaart van de tv of computer.

Het bestand is 14 GB en wordt gecomprimeerd door de codecs. Mpeg2 comprimeert iets minder en er treedt ook enige kwaliteitsverlies op. H264 comprimeert forser en bij afspelen moet de grafische kaart/processor meer rekenen om de beelden weer te geven.
Meer rekenen is toch al zeker 10 jaar een non-issue bij H264? Sinds daar hardware-versnelling voor is in zo'n beetje elke chipset uitgekomen en deticated chips voor TV's en mediaboxen, ect is dat echt geen punt meer.

MPEG2 is ook ooit zo begonnen als zware codec net als H264 ooit was :+
Het flikkeren bij Mpeg2 kan liggen aan het originele bestand. De donkere vlakken lijken mij in het origineel te zitten. Indien je de beelden in Mpeg2 afspeelt levert ook weer scherpere/originele beelden op. H264 uitpakken ontstaat er soms blurring en geeft de speler de beelden in lagere resolutie weer.

Beelden van lagere kwaliteit moet je niet fors comprimeren denk ik...
Is het niet gewoon efficiënter/slimmer/moderner waardoor je met H264 een kleiner formaat qua MB's kunt bereiken zonder veel in te leveren op MPEG2?

@P_Tingen Geloof dat ik nog een PCI FireWire kaartje heb liggen? DM maar als je interesse hebt.

[Voor 3% gewijzigd door sapphire op 03-02-2019 09:57]

Gabriël ITX

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Ik ben ook weer bezig om Hi8/miniDV/VHS te digitaliseren. Meerjaren project, noem ik het maar.
Ik gooi alle analoge output door een Canopus ADVC-300, die het beeld oplapt (noise correction, tbc, sync correctie, kleur correctie enz) en omzet naar Firewire. Aangezien m'n pc geen firewire meer heeft heb ik er een Pinnacle Moviebox USB 510 tussen hangen, die zet het firewire signaal om naar USB2. Werkt prima.

Daarna is mijn proces als volgt:
- capturen via Exsate DV Capture (gratis, http://www.exsate.com/products/dvcapture/)
- Knippen en omzetten via Wondershare Video Converter Ultimate (payware).

Voor analoog (Hi8/VHS) is het dan:
camcorder/videorecorder -> s-video out -> Canopus -> Pinnacle Moviebox -> PC

Voor digitaal (MiniDV) is het dan
MiniDV camcorder -> Pinnacle Moviebox -> PC

Wondershare Video Converter vind ik echt een super programma. In 1x knippen, resizen en converten. Maakt gebruik van je grafische kaart, dus een stuk sneller dan Handbrake. En aangezien de kwaliteit van Hi8/MiniDV/VHS toch al niet zo hoog is, is de output prima. Ik zet alles nu gewoon over van 720x576 DV AVI naar 768x576 H.264 MKV. Van de paar GB AVI blijft vaak nog een paar honderd MB aan MKV over.

[Voor 10% gewijzigd door Microkid op 03-02-2019 20:01]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• LucyLG
sapphire schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:56:
[...]

Meer rekenen is toch al zeker 10 jaar een non-issue bij H264? Sinds daar hardware-versnelling voor is in zo'n beetje elke chipset uitgekomen en deticated chips voor TV's en mediaboxen, ect is dat echt geen punt meer.

MPEG2 is ook ooit zo begonnen als zware codec net als H264 ooit was :+

[...]

Is het niet gewoon efficiënter/slimmer/moderner waardoor je met H264 een kleiner formaat qua MB's kunt bereiken zonder veel in te leveren op MPEG2?

@P_Tingen Geloof dat ik nog een PCI FireWire kaartje heb liggen? DM maar als je interesse hebt.
Wat betreft H264 moet ik je gelijk geven, dat bestaat al zo lang. Ik lees regelmatig over die codecs en kom er niet helemaal uit maar er wordt gezegd dat bij lage kwaliteitsbestanden MPEG2 scherpere beelden oplevert. Dat bevestigen meerdere bronnen, blijft voor mij ook een beetje een vreemde maar het is niet handig blijkbaar om een AVI van Hi8 te comprimeren met H264 is de common opvatting (ja ik weet dat dat op zich geen sterk argument is, de hele wereld vindt etc ;-)

MPeg 2 comprimeert voldoende lijkt mij voor dit oudere bestand. Maar indien H264 mooier oogt... why not? Ik zou de beelden wel eerst ook even op een grote TV afspelen en dan oordelen. De beelden hiervoor kan een preview zijn die niet realistisch zijn op een groot scherm. Just my guess.

Ik zal een link plaatsen die ik laatst hierover las

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05-2019

BdR

TV is gooder then books

Felyrion schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:06:
Ik heb zelf veel gehad aan deze tutorial: YouTube: How to convert VHS videotape to 60p digital video (NTSC)

Maar misschien ben je dat stadium al wel gepasseerd. Ik wou hem toch even delen.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de volgende stappen:
1) Virtualdub om te capturen (losless)
2) Virtualdub om te deïnterlacen (dubbele FPS door interpolatie)
3) Handbrake om te compressen (ben voor x.264 gegaan)

Ik ben in elk geval tevreden met het resultaat.
Geheel mee eens, ik was ook bezig met het digitaliseren van oude VHS banden en deze tutorial is zeker aan te raden. d:)b Wat ik er nog aan toe wil voegen, is dat er sinds kort ook VirtualDub2 beschikbaar is, een soort upgrade voor 2019 van de originele VirtualDub.

Nadat je een video hebt gecaptured, kan je hiermee met Save-as opslaan als MPEG-4, Quicktime MOV of FFMPEG formats. Hierdoor kan je de stappen 2) en 3) dus samenvoegen, dwz het de-interlacen en comprimeren naar MP4 tegelijk, dus je hebt Handbrake niet nodig. Dat scheelde mij behoorlijk wat tijd en diskruimte.

De Save-as naar bijv. MP4 is alleen niet heel erg gebruiksvriendelijk vond ik. Je moet in het Save-as dialog zelf handmatig de compressie selecteren. Ik heb "x264 8bit" gebruikt want "x264 10bit" speelt niet af op mijn Smart tv (10bit color depth is sowieso mega-overkill). De Change optie voor compressie voor geluid is default uitgeschakeld, dit komt doordat het Audio menu standaard op de optie "Direct Stream Copy" staat, deze moet je eerst wijzigen naar "Full processing mode".

Verder nog wat tips; je kan in VirtualDub makkelijk je "bron capture video" in stukken knippen en apart opslaan (onder Edit -> Select start/end en dan Delete). En de instellingen onder Capture -> Timing zijn ook erg belangrijk om het beeld en geluid goed gesynchroniseerd te capturen (zie tutorial). En volgens mij krijg je ook minder horten of stoten als je eerst diskruimte reserveert met "Allocate diskspace", nadat je "Set capture file" hebt gedaan. Je moet van te voren weten hoelang je video ongeveer is, en dan een beetje ruim reserveren. Ik had ruwweg 300 a 500 MB per minuut nodig met UtVideo compressie.

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• digital8LVH
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-01-2020
Als computerleek (77 j) ga ik toch trachten om mijn digital 8 video's om te zetten naar mijn PC omdat deze beelden voor de kinderen en kleinkinderen te bewaren.
Ze zijn gemaakt met een Sony DCR TRV210 E Pal en zijn in formaat digital 8.
De camcorder heeft een digitale uitgang (DV out) met de originele i Link kabel van Sony en ik heb een fireware kaart in bestelling.
Na lezen en nog eens lezen van deze rubriek (en andere) is het mij nog steeds niet duidelijk hoe ik het straks verder moet aanpakken. Ik lees dat je, om de beelden te capturen, je software nodig hebt. Sony adviseert Play Memories Home...
Als ik WeHoDo (zie hoger) goed begrijp dan kan er nadien gewerkt worden om het formaat te comprimeren met het programma Openshot Video. Anderen spreken dan over Virtualdub 1 en 2.
Ik heb beide programma's al gedownload maar voorlopig (wegens nog niet in bezit firewarekaart) kan ik deze (nog) niet gebruiken. Al lijkt mij Virtualdub 2 van bij de start reeds moeilijk... Echter bereid ook het moeilijke uit te zoeken indien nodig.
Wat zou jullie advies zijn?
Met welk programma capturen? Welk programma gebruiken om de video's (simpel) te bewerken en te comprimeren ( of eerst comprmeren? en dan bewerken? ) voor later gebruik naar een 4K Ultra TV?
Bedankt bij voorbaat om een leek van 77 j te willen informeren.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Kijk eens bij mijn reactie hierboven. De software die ik gebruik is super eenvoudig.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• GlowMouse
  • Niet online
Kijk ook eens naar het formaat hevc/x.265. Ik kan het verschil met x.264 niet zien, maar de bestanden worden maar half zo groot.

Voor het opknippen van een lang bestand gebruik ik liever een command line dan een gui. Met ffmpeg kip je een bestand zo op in een bestand met 3 seconden ruis, 493 seconden van één filmpje en 210 seconden van een ander filmpje zo op, waarbij je ook nog interlacing ongedaan maakt:
code:
1
2
ffmpeg -i "dv01_04.dv" -vf yadif -ss 3 -t 493 -c:v libx265 -preset slow -crf 28 -c:a aac -b:a 128k bestand1.mp4
ffmpeg -i "dv01_04.dv" -vf yadif -ss 496 -t 210 -c:v libx265 -preset slow -crf 28 -c:a aac -b:a 128k bestand2.mp4

• digital8LVH
Dank U Microkid.
Maar is Pinnacle Moviebox niet betalend?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

digital8LVH schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:33:
Dank U Microkid.
Maar is Pinnacle Moviebox niet betalend?
Dat is hardware. Jij doelde op het gebruiksgemakt van de software. Exsate DV is gratis, Wondershare Video Converter is betaald.

3000Wp zonnestroom

• digital8LVH
Dank U Microkid.

Ik heb Exsate DV eens bekeken.
Begrijp ik het goed dat je met dit programma meer kunt dan capturen?
Ik zie dat je er ook mee kunt video's bewerken en in een ander formaat opslaan of begrijp ik dat verkeerd?

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:13
BdR schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:14:
[...]

Geheel mee eens, ik was ook bezig met het digitaliseren van oude VHS banden en deze tutorial is zeker aan te raden. d:)b Wat ik er nog aan toe wil voegen, is dat er sinds kort ook VirtualDub2 beschikbaar is, een soort upgrade voor 2019 van de originele VirtualDub.

Nadat je een video hebt gecaptured, kan je hiermee met Save-as opslaan als MPEG-4, Quicktime MOV of FFMPEG formats. Hierdoor kan je de stappen 2) en 3) dus samenvoegen, dwz het de-interlacen en comprimeren naar MP4 tegelijk, dus je hebt Handbrake niet nodig. Dat scheelde mij behoorlijk wat tijd en diskruimte.

De Save-as naar bijv. MP4 is alleen niet heel erg gebruiksvriendelijk vond ik. Je moet in het Save-as dialog zelf handmatig de compressie selecteren. Ik heb "x264 8bit" gebruikt want "x264 10bit" speelt niet af op mijn Smart tv (10bit color depth is sowieso mega-overkill). De Change optie voor compressie voor geluid is default uitgeschakeld, dit komt doordat het Audio menu standaard op de optie "Direct Stream Copy" staat, deze moet je eerst wijzigen naar "Full processing mode".

Verder nog wat tips; je kan in VirtualDub makkelijk je "bron capture video" in stukken knippen en apart opslaan (onder Edit -> Select start/end en dan Delete). En de instellingen onder Capture -> Timing zijn ook erg belangrijk om het beeld en geluid goed gesynchroniseerd te capturen (zie tutorial). En volgens mij krijg je ook minder horten of stoten als je eerst diskruimte reserveert met "Allocate diskspace", nadat je "Set capture file" hebt gedaan. Je moet van te voren weten hoelang je video ongeveer is, en dan een beetje ruim reserveren. Ik had ruwweg 300 a 500 MB per minuut nodig met UtVideo compressie.
Bedankt voor je post. Ik ben al een hele tijd bezig (met tussenpozen) om Video8 en Hi8 bandjes over te zetten. Op marktplaats heb ik toentertijd een Sony HX-780 op te kop getikt. Deze recorder werkt prima, maar het nadeel is dat overgezette filmpjes enkel via een DVD+R of DVD-RW van de recorder afgehaald kunnen worden.

Dat kan makkelijker dacht ik. Gisteren een LogiLink USB 2.0 Video Grabber gekocht om filmpjes via de laptop te converten.

De opstelling is als volgt:

Sony camera > A/V out > USB 2.0 Video Grabber.

Dit werkt prima, alleen heb ik erg het idee dat de kwaliteit veel minder is dan wanneer ik de camera rechtstreeks op de TV aansluit. De bijgeleverde software smakt er ook een vrij lage resolutie uit (352x288).
Nu heb ik, zoals @Microkid aangaf in zijn post Exsate DV Capture geprobeerd. De camera wordt niet gezien door dit stukje software. Waarschijnlijk omdat ik deze analoog aansluit?

Daarna VirtualDub2 geprobeerd. Deze ziet de camera gelukkig wel, alleen de kwaliteit lijkt nog steeds beroert t.o.v de TV kwaliteit.

Ook krijg ik na de capture niet de optie om de video te exporten naar mp4 en de x264 codec te gebruiken. Wanneer ik bij de geladen plugins kijk zie ik deze er ook niet tussen staan. De FPS blijft ook op 50 staan. Doe ik iets fout? De resolutie is wel weer beter, namelijk 720x480.

Sorry voor de kick, maar vond het onzinnig om een nieuw topic te openen. :)

• GlowMouse
  • Niet online
Als je niet bang bent voor de command line, kun je ffmpeg proberen. De maximale outputresolutie van je usb-stick is 720x576 @ 30 fps met de yuyv422 codec. Op die link zie je ook hoe je dat naar x264 converteert.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heeft die camera geen FireWire aansluiting? Daarmee is de kwaliteit een stuk beter dan via zo’n grabber.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Ryan_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:19:
[...]
Nu heb ik, zoals @Microkid aangaf in zijn post Exsate DV Capture geprobeerd. De camera wordt niet gezien door dit stukje software. Waarschijnlijk omdat ik deze analoog aansluit?
Ja. Zoals de titel al aangeeft is Exsate DV alleen bedoeld voor DV streams, digitaal dus.

3000Wp zonnestroom

• LucyLG
@LiM_Louise weet dit exact. ik hoop dat ze reageert

• CountBasie2016
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09-2020
Ik zie hier eind van lang en vaak wat technisch verhaal. Daarom maar een domme vraag:
hoe kan ik relatief simpel mijn bandjes vanuit de camcorder met Firewire aansluiting inladen en bewerken in of een Mac of een Win10-laptop?

Alternatief is namelijk het door een bedrijf te laten doen, met aanmerkelijke kosten

Alvast bedankt voor een eventueel advies

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-03 09:54
Ik heb Hi8 en Digital8 bandjes gedigitaliseerd met Windows Movie maker op een oude Windows 7 PC met firewire. Ik heb een Gembird videograbber gekocht voor VHS banden en daarvoor gebruikte ik OBS Studio, dit is gratis software.

• Knutselares
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-10-2022
Ik heb een vraag ,ben al wekenlang aan het proberen om van een Sony digital camcorder uit 2003 opgenomen filmpjes mini dv over te zetten naar de pc , ik heb al met een usb-kabel en ,videograbber geprobeerd maar krijg geen beeld te zien op de pc !iemand raadde me aan dat ik een firewire kaart op de pc moest laten inbouwen en een i.link kabel van 4 naar 6 pins gebruiken dat heb ik gedaan maar de filmpjes krijg ik er niet opgezet ,op de camcorder zit ook een memorystick waar je foto’s mee kon maken die krijg je wel te zien op de pc ,ik heb het geprobeerd met plays Memories Home programma ze binnen te halen maar deze reageert hier niet op. Wie kan mij helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LucyLG
Beste @Knutselares het is zeker goed mogelijk om die beelden te importeren. Maak je daar geen zorgen over. Ik heb hier meerdere keren over geschreven maar is al enige tijd geleden en ik doe dit bijna nooit meer en dan gaat het even roesten.

De camera kan je aansluiten en inbouwen van een aansluiting is niet nodig er zijn meerdere wegen naar die naar Rome leiden. Het bestand wordt geimporteerd en kan in meerde formaten worden overgenomen/omgezet en de vraag is welke. Uit mn hoofd is het meestal een wat groter en ouderwets bestandformaat en die kun je weer bewerken en omzetten in een goed video programma. Het programma is ook weer een ding.

Omdat hier zoveel experts zijn durf ik nu niet uit mn hoofd de hele gang op te ratelen. Indien je echt de hoed en de rand wilt en er hier meerdere zijn die dat willen post ik het hier een dezer dagen en anders stuur me een pm, ik stuur dat door aan mn moeder die hier alles van weet. ze is hier af en toe actief onder @LiM_Louise

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Knutselares schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:24:
Ik heb een vraag ,ben al wekenlang aan het proberen om van een Sony digital camcorder uit 2003 opgenomen filmpjes mini dv over te zetten naar de pc , ik heb al met een usb-kabel en ,videograbber geprobeerd maar krijg geen beeld te zien op de pc !iemand raadde me aan dat ik een firewire kaart op de pc moest laten inbouwen en een i.link kabel van 4 naar 6 pins gebruiken dat heb ik gedaan maar de filmpjes krijg ik er niet opgezet ,op de camcorder zit ook een memorystick waar je foto’s mee kon maken die krijg je wel te zien op de pc ,ik heb het geprobeerd met plays Memories Home programma ze binnen te halen maar deze reageert hier niet op. Wie kan mij helpen.
Mini-dv gaat niet over USB maar over Firewire. Je zult dus inderdaad een firewire kabel moeten scoren (4 naar 6 pins, zoals je aangeeft). Dan heb je ook een applicatie nodig die de DV stream kan uitlezen, Exsate DV kan dat prima, zie mijn eerdere reactie in dit topic. Ik doe het ook op die manier en dat werkt prima. (er zijn natuurlijk meerdere apps die dit kunnen, maar ik weet dat Exsate gewoon werkt en gratis is).

3000Wp zonnestroom

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee