Anoniem: 656993

Topicstarter
Ik heb een 60 tal cassettes in video8 en digital8 ( en een rits VHS) met voornzmelijk familieopnames die ik graag in een een modern digitaal formaat wil opslaan. Ik heb destijds ( jaren 80-90) maar heel beperkt titels geschreven op de cassettes en doosjes en met een eerder summiere summiere inhoud. Voor sommige cassettes is het eenvoudig ( een grote reis bvb) maar op meerdere cassettes staan vele verschillende opnames, slecht of niet gedocumenteerd op het doosje. Ik heb zelf een hele rits oude 8mm fims teruggevonden uit de jaren 60-70 van mijn ouders.

Alhoewel waarschijnlijk technisch doenbaar, maar wegens absoluut tijdsgebrek wil het overzetten uitbesteden aan een professionele firma en bereid voor deze dienst te betalen. Ik zie dat er in NL en Duitsland tal van aanbieders zijn. Ik realiseer me dat dit niet goedkoop is en aanvaard dit ook. Het is het me waard.

Wat me opvalt is dat het meerendeel van deze aanbieders voorstelt om deze cassettes op DVD over te zetten. Vele van deze aanbieders hebben zelf ook redelijk ouderwetse websites en maken me niet echt warm. DVD lijkt me daarenboven ook al zelf zijn beste tijd gehad te hebben. Zijn er anno 2018 geen beteren manieren om video8, digital 8 en VHS cassettes over te zetten in digitaal formaat dat bvb in dropbox geleverd wordt. Ik vind die DVD’s zo ouderwets

Het liefst van al zou ik de filmpjes in digitaal formaat hebben zoals bvb in dropbox of op een harddisk. Ik kan capaciteit van dropbox upgraden, dat is geen probleem. Ik zal waarschijnlijk toch zelf wat nabewerking moeten doen om de verschillende filmpjes te benoemen met een titel/onderwerp en ze per folder organiseren. Ter info, wij werken thuis met windows 10 laptops en we hebben iphone/ipad en een moderne Samsung UHD televiisie.

Aangezien ik het digitaliseren van deze private opnames wil uitbesteden aan een firma, stelt zich de vraag van de privacy. Hoe wordt deze gerespecteerd ? Ik wil geen gerotzooi.

Mijn vragen zijn dus:
1) waar vind ik meer informatie, artikels dienaangaande ?
2) in welk format moet ik deze cassettes laten digitaliseren ?
3) wat zijn de meest betrouwbare providers volgens dit forum ?
4) waarop te letten ivm privacy ?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-03 13:50

P_Tingen

omdat het KAN

Bij de Hema kun je het laten overzetten naar USB stick, maar hou rekening met een stevig prijskaartje; 20 tapes van 60 minuten naar usb sticks gaat je ruim €450 kosten.
https://foto.hema.nl/foto...nd-naar-dvd-of-usb-stick/

Je kan ook eens op marktplaats kijken. Hangt misschien een beetje af van wat voor beelden op de tapes staan en of je wel of niet wil wie dat ziet, maar bv deze meneer (ken hem niet) kan het een stuk voordeliger dan de Hema. Deze meneer kan in overleg ook naar HDD kopieren lees ik. Met het aantal tapes van jou lijkt me dit misschien een betere oplossing dan de Hema-route

[Voor 47% gewijzigd door P_Tingen op 21-01-2018 15:47]

... en gaat over tot de orde van de dag

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-03 07:44
Zelf zou ik kiezen voor digitalisatie naar een optisch medium als dvd of bluray en die dan rippen naar een hard disk/cloudopslag.
De schijfjes als back up op een veilige plaats bewaren en de HDD/cloud voor "dagelijks" gebruik.
Optische dragers lijken me beter tegen de tijd bestand dan een hdd of cloudopslag.

[Voor 18% gewijzigd door justmike op 21-01-2018 16:04]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Om antwoord te geven op vraag 1: zoek hier eens op het forum naar hi8, video 8 of dergelijke termen. Er komen ontzettend veel topics voorbij met mensen die het zelfde willen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
Digital8 en Hi8 zijn echt supergemakkelijk in te lezen op de pc. Enige wat je nodig hebt zijn een werkende Digital8 camera, een pc met FireWire aansluiting en een FireWire kabel. Je hoeft dan alleen maar de bandjes af te spelen terwijl de pc het opslaat en je hebt alles digitaal op je pc. Knippen en nabewerken moet je sowieso zelf doen.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
@Ventieldopje 99% van de topics hierover gaan over het zelf opscharrelen van oude apparatuur (kapot, ongeschikt of onbetaalbaar) die de tapes kan afspelen met firewire output (en de aanbieders van die dingen weten wat ze in handen hebben) om ze te digitaliseren. Ze lopen altijd dood en TS komt niet meer terug met een resultaat of uiteindelijke beslissing.

@Anoniem: 656993 Vorig jaar rond deze tijd de beslissing gemaakt onze collectie Hi8 tapes te laten digitaliseren om verder bederf van de video te voorkomen. Ik heb toen de keuze gemaakt voor deze firma ( https://www.der-filmemacher.de/ ) na wat mail heen en weer (die snel beantwoord werd). De eisen die ik stelde aan de verwerking en het zelf aanleveren van een harde schijf waren allemaal geen probleem. Enige wat mij nogal zorgen bracht was de verzending, je onvervangbare video's geef je immers in handen van de post....

Inmiddels voor diverse vrienden en kennissen ook tapes bij hen laten digitaliseren waaronder een 8mm film uit 1963 waardoor ik voor het eerst in mijn leven bewegende beelden van mijn grootvader te zien kreeg!

Vooraf een goede prijs besproken (moet met grotere aantallen nog beter kunnen), betaling mogelijk via Paypal en ze houden zelf een back-up totdat jij na ontvangst alles voor akkoord meld. Ik kan het je zeker aanbevelen!*

*geen aandelen

edit; om nog even je vragen te beantwoorden:

1) waar vind ik meer informatie, artikels dienaangaande ? Zie website hierboven genoemd
2) in welk format moet ik deze cassettes laten digitaliseren ? Zelf gekozen voor MPEG-2 zonder verdere compressie
3) wat zijn de meest betrouwbare providers volgens dit forum ? Zie mijn aanbeveling
4) waarop te letten i.v.m. privacy ? Als jij op die tapes dingen doen die strafrechtelijk niet door de beugel kunnen zou ik ze achterhouden. :+ .

[Voor 16% gewijzigd door Erwin op 21-01-2018 16:14]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:25

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb zelf 11 uur aan 8mm film bij https://www.van-eck.net laten inscannen naar FHD ongecomprimeerd, verder niets. Het verbeteren van de kleuren heb ik zelf gedaan, ook de ruis heb ik zelf verwijderd met Neat Video. Totaal waren we max €1500 kwijt inclusief software en een HDD en dergelijke. We vonden dat ze erg behulpzaam zijn en verder zeker geen massa productie. Dus goede ervaringen mee. Ze zitten trouwens in Tilburg.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee