Ik wil wat hi-8 bandjes digitaliseren en twijfel over de juiste methode. Ik heb al een bandje gedigitaliseerd met een ion video2go . Over de kwaliteit ben ik niet echt te spreken. Het is nu eenmaal een HD tijdperk dus ik weet eigenlijk niet of er kwaliteitsverlies is opgetreden of dat hi-8 gewoon een stuk slechter is dan ik dacht. Ik zou het eigenlijk moeten vergelijken door de camera aan mijn tv te koppelen. Helaas heb ik daar geen aansluiting voor op mijn tv. Ik beschik ook over een firewire pci kaartje en de camera ondersteund ook firewire. Om de kwaliteit te controleren besloot ik om een bandje te digitaliseren via firewire. Helaas lukt het mij met geen mogelijkheid firewire onder windows 7 aan de praat te krijgen. Ik heb alle soorten drivers geprobeerd. Ik heb zelfs een Windows Vista als dualboot geinstalleerd om dit te testen. Ook in Vista krijg ik het niet aan de praat. Daarom bij deze de vraag aan jullie. Treed er kwaliteitsverlies op wanneer hi-8 wordt gedigitaliseerd via een usb grabber? Is dat een noemenswaardig verlies? Hoe groot is het kwaliteitsverschil met firewire?
Dat verschil zou heel klein moeten zijn, als het er als is. Hi8 is gewoon minder kwalitatief dan je dacht
400 tv lijnen en maar 30 chroma lijnen maakt gewoon voor weinig resolutie.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Oke, zou je mij een resolutie kunnen aanraden? Het is neem ik aan onzinnig om de bestanden in HD formaat weg te schrijven...
Ik zou 560×480 proberen. Dat komt namelijk overeen met de Hi-8 resolutie. Maar verwacht geen kwaliteit. Hi-8 is nu eenmaal van slechte kwaliteit...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ja er treed kwaliteit verlies op omdat je camera via composite het video signaal uitstuurt.
Via firewire houd je meer over omdat je geen last hebt van kabel kwaliteit bv.
Via firewire opnemen heeft meteen als voordeel dat je als je DV aanhoud je niets hoeft in te stellen, de resolutie is of PAL of NTSC en komt uit op 13GB per uur.
Via firewire houd je meer over omdat je geen last hebt van kabel kwaliteit bv.
Via firewire opnemen heeft meteen als voordeel dat je als je DV aanhoud je niets hoeft in te stellen, de resolutie is of PAL of NTSC en komt uit op 13GB per uur.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Maar is dat een goed zichtbaar verschil? Als het een niet noemenswaardig verschil is doe ik geen moeite verder. Anders ga ik nog meer tijd/geld besteden aan een werkende firewire verbinding.
Firewire Hands down... scheelt veel in beeldkwaliteit namelijk.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Een pci firewire kaartje kost nu ook niet zo heel veel als je moederbord dat nog onderteunt.
Waarom zou dit veel schelen?Lip schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:55:
Firewire Hands down... scheelt veel in beeldkwaliteit namelijk.
Hi8 is een analoog signaal en moet omgezet worden. Ik snap niet waarom dit een veel betere kwaliteit zou moeten opleveren. Zoals Gutteguttegut aangaf heb je minder last van storing op de kabel. Maar als de kabel degelijk is dan zou het verschil toch niet zo heel groot mogen zijn? Of mis ik wat?
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Mijn ervaring is dat via firewire het mooiste resultaat geeft.
Waarom het technisch zo werkt weet ik niet precies.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Die van mij ook.Gutteguttegut schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:38:
Mijn ervaring is dat via firewire het mooiste resultaat geeft.
Maargoed, welke aansluiting je ook gebruikt, de kwaliteit zal altijd matig blijven.
Composiet
Composiet is een van de meest simpele manieren om een apparaat met een display te verbinden. Dat heeft echter wel een nadeel want composiet geeft je ook een lage kwaliteit. Alle beeldinformatie wordt over één kabel, vaak een gele tulpkabel (RCA kabel), richting het display gestuurd. In dit signaal zit dus zowel de informatie over de kleur als de helderheid van het beeld. Vaak vind je naast de gele kabel/aansluiting voor het beeld ook een rode en een witte aansluiting voor de audio.
S-Video
Een wellicht minder vaak gebruikte mogelijkheid om apparatuur te koppelen is S-Video. S-Video biedt een ietwat betere kwaliteit dan composiet maar maakt gebruik van dezelfde bandbreedte. In de kabel zelf wordt echter informatie van elkaar gescheiden (Separate Video) middels kabels die zichtbaar zijn op de connector als vier pinnetjes. Het scheiden van de beeldinformatie zorgt ervoor dat kleuren beter worden weergeven en beelden ook scherper worden.
bron
En tenslotte Firewire
spreekt voorzich, maar ik zou altijd de firewire aansluiting gebruiken omdat de meeste analoge capture kaarten of usb apparaten teveel last hebben van frame drops. Verder lijkt mij dat de AD converter in de camcorder beter zijn werk doet dan de bovenstaande oplossingen.
Overigens zou ik 720 × 576 gebruiken als resolutie gebruiken met het rippen van je Hi8 bandjes.
bron : wikipedia
Composiet is een van de meest simpele manieren om een apparaat met een display te verbinden. Dat heeft echter wel een nadeel want composiet geeft je ook een lage kwaliteit. Alle beeldinformatie wordt over één kabel, vaak een gele tulpkabel (RCA kabel), richting het display gestuurd. In dit signaal zit dus zowel de informatie over de kleur als de helderheid van het beeld. Vaak vind je naast de gele kabel/aansluiting voor het beeld ook een rode en een witte aansluiting voor de audio.
S-Video
Een wellicht minder vaak gebruikte mogelijkheid om apparatuur te koppelen is S-Video. S-Video biedt een ietwat betere kwaliteit dan composiet maar maakt gebruik van dezelfde bandbreedte. In de kabel zelf wordt echter informatie van elkaar gescheiden (Separate Video) middels kabels die zichtbaar zijn op de connector als vier pinnetjes. Het scheiden van de beeldinformatie zorgt ervoor dat kleuren beter worden weergeven en beelden ook scherper worden.
bron
En tenslotte Firewire
spreekt voorzich, maar ik zou altijd de firewire aansluiting gebruiken omdat de meeste analoge capture kaarten of usb apparaten teveel last hebben van frame drops. Verder lijkt mij dat de AD converter in de camcorder beter zijn werk doet dan de bovenstaande oplossingen.
Overigens zou ik 720 × 576 gebruiken als resolutie gebruiken met het rippen van je Hi8 bandjes.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Ik snap dat bovenstaande een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit. Maar mijn ervaring is dat het met Hi-8 niet heel veel uitmaakt of je composite, s-video of firewire gebruiktLip schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:01:toon volledige bericht
Composiet
S-Video
bron
En tenslotte Firewire
Denk dat dat komt door de bandbreedte (560×480 resolutie) of door het feit dat de AD converter van de videocamera toch niet heel goed was die ik gebruikte.
Of onze meningen verschillen gewoon over wat een "wereld van verschil" is.
Mijn ervaring met video8 (nog een generatie ouder) is dat de manier van aansluiten wél veel uitmaakt. We hebebn bij het digitaliseren hier drie verschillende capturekaarten gebruikt, het verschil tussen de goedkoopste en duurste was duidelijk. De bandjes die met de twee minste kaarten werden gecaptured hebben we inmiddels opnieuw gecaptured met een kaart die svideo ondersteunt. Als het verschil bij video8 als erg duidelijk is, lijkt me dat het bij hi8 nog meer uitmaakt.ChojinZ schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:58:
[...]
Ik snap dat bovenstaande een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit. Maar mijn ervaring is dat het met Hi-8 niet heel veel uitmaakt of je composite, s-video of firewire gebruikt
Denk dat dat komt door de bandbreedte (560×480 resolutie) of door het feit dat de AD converter van de videocamera toch niet heel goed was die ik gebruikte.
Of onze meningen verschillen gewoon over wat een "wereld van verschil" is.
Volgens mij ligt het dan niet aan de aansluiting maar aan het merk/type capturekaart. Je hebt immers (in eerste instantie) hetzelfde kabeltje gebruikt (toch?) en dat gaf al kwaliteitsverschil.Teun_2 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:01:
[...]
Mijn ervaring met video8 (nog een generatie ouder) is dat de manier van aansluiten wél veel uitmaakt. We hebebn bij het digitaliseren hier drie verschillende capturekaarten gebruikt, het verschil tussen de goedkoopste en duurste was duidelijk. De bandjes die met de twee minste kaarten werden gecaptured hebben we inmiddels opnieuw gecaptured met een kaart die svideo ondersteunt. Als het verschil bij video8 als erg duidelijk is, lijkt me dat het bij hi8 nog meer uitmaakt.
Maargoed, we mogen denk wel concluderen dat het per gebruiker kan verschillen. Aan de TS zelf om te kijken wat het beste is..
Haha, wat een discussie, leuk. Dan toch maar verder klooien tot ik firewire zelf heb kunnen testen.
Doen we allemaal voor jou!michielvz schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:26:
Haha, wat een discussie, leuk. Dan toch maar verder klooien tot ik firewire zelf heb kunnen testen.
Dat ligt idd aan de capturekaart, maar ook type aansluiting. svideo was opmerkelijk beter dan composite. Ik wil alleen maar zeggen dat ook voor hi8 de manier van capturen wel wat uitmaakt. Ik zou €10 uitgeven aan een simpel firewirekaartje dat wel werkt onder windows 7.ChojinZ schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:23:
[...]
Volgens mij ligt het dan niet aan de aansluiting maar aan het merk/type capturekaart. Je hebt immers (in eerste instantie) hetzelfde kabeltje gebruikt (toch?) en dat gaf al kwaliteitsverschil.
Maargoed, we mogen denk wel concluderen dat het per gebruiker kan verschillen. Aan de TS zelf om te kijken wat het beste is..
Pagina: 1