Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 16:12
Ik heb nog wat Hi8 (analoog) tapes welke ik wil digitaliseren. Nu heb ik nog een oude TV kaart met s-video in en een Hi8 camcorder met s-video out.

Nu dacht ik makkelijk de output van de camcorder aan te sluiten op de TV kaart en dit dan op te nemen, echter als ik dat probeer is het beeld helemaal door de war. (Zal nog wat pics uploaden vanavond)

Filmpje: YouTube: Hi8 s-video artifacts

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat het waarschijnlijk komt omdat ik geen TBC op de TV kaart heb en deze alleen op duurdere VCR's en DVD recorders zit. Klopt dit?

Hoe kan het trouwens dat het op de ene TV wel direct goed weergeven wordt via s-video en op een andere weer niet (dan zie ik hetzelfde als op de TV kaart)?

Mijn eigen TV doet het in het begin even heel raar maar na een minuut o.i.d. lijkt deze het signaal 'op te pakken' en is de rest van de weergave goed. Een andere TV komt nooit met goed beeld, weer een andere blijft zwart en weer een andere doet het in 1x goed.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar de makkelijkste oplossing om de beelden te digitaliseren zonder de banden te hoeven opsturen (i.v.m. verhalen dat bandjes kwijt raken e.d.).

Op de zoeker van de camcorder is het beeld trouwens altijd perfect, als in geen storingen e.d.

Iemand nog goede ideeën? :)

[ Voor 7% gewijzigd door chaoscontrol op 15-07-2019 16:02 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Scoor een oude (VHS) video recorder .. --> vhs --> digitaal.

dus eerst naar VHS copieren .. en dan vandaar naar digitaal .. kans is groter dat dat werkt (zo werkte de techniek vroeger iig) en vhs is beter ondersteund dan hi8 aan de pc kant

je kan bij koop vragen of je het mag testen...

soms kan je gelijk doorlussen naar "tv" (lees pc) en heb je de vhs stap niet eens nodig

[ Voor 83% gewijzigd door vso op 15-07-2019 15:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien een driver issue, tussen NTSC en PAL/Secam ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
@FreshMaker
Het is een PAL camera met PAL tapes en de TV kaart staat ook op PAL_B. Dit geeft ook de goede kleurweergave.

Er komen nog fotos maar die heb ik nu niet bij de hand. Het lijkt nog het meest op het plaatje linksbovenin alleen is de storing per frame anders, soms zie je dus bijna niets van het beeld.

Afbeeldingslocatie: https://forum.videohelp.com/images/guides/p1525899/tbc.jpg

@vso Heb ik dan met de VHS niet hetzelfde probleem? Ik heb nog een oude videorecorder geprobeerd en daar de camera op aan te sluiten, de videorecorder vervolgens op de TV maar dan heb ik hetzelfde slechte beeld.

Direct op de TV gaat nog het best, maar verschilt dus per TV. Dit kan te maken hebben met de ingebouwde H-stop in TV's? Maarja ik heb er geen kaas van gegeten en zou graag even precies horen wat er mis is. Hier zit vast nog wel iemand die dat weet. :P

Toevoeging: op de camcorder zelf (via het zoekertje) is het beeld wel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door chaoscontrol op 15-07-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:55:

De uitgang zelf kan natuurlijk ook kapot zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
FreshMaker schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:59:
[...]

De uitgang zelf kan natuurlijk ook kapot zijn ...
Sommige TV's gaat het dus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

chaoscontrol schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:55:
@FreshMaker
Het is een PAL camera met PAL tapes en de TV kaart staat ook op PAL_B. Dit geeft ook de goede kleurweergave.

Er komen nog fotos maar die heb ik nu niet bij de hand. Het lijkt nog het meest op het plaatje linksbovenin alleen is de storing per frame anders, soms zie je dus bijna niets van het beeld.

[Afbeelding]

@vso Heb ik dan met de VHS niet hetzelfde probleem? Ik heb nog een oude videorecorder geprobeerd en daar de camera op aan te sluiten, de videorecorder vervolgens op de TV maar dan heb ik hetzelfde slechte beeld.

Direct op de TV gaat nog het best, maar verschilt dus per TV. Dit kan te maken hebben met de ingebouwde H-stop in TV's? Maarja ik heb er geen kaas van gegeten en zou graag even precies horen wat er mis is. Hier zit vast nog wel iemand die dat weet. :P

Je banden zijn magnetisch, je speelt ze af op een (schone?) leeskop .. ligt het niet aan de afspeler ... ?
ligt wellicht ook nog aan de video recorder (kwailiteit) .. en dan inderdaad de tv.
elk van hun kan een "rot contact hebben" (slechte soldeer of slechte kabel etc..) teveel factoren die invloed hebben

De banden zijn kwa magnetische waarde er ook niet sterk op vooruit gegaan,. (lees achteruit)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 15-07-2019 16:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
vso schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:00:
[...]

Je banden zijn magnetisch, je speelt ze af op een (schone?) leeskop .. ligt het niet aan de afspeler ... ?
ligt wellicht ook nog aan de video recorder (kwailiteit) .. en dan inderdaad de tv.
elk van hun kan een "rot contact hebben" (slechte soldeer of slechte kabel etc..) teveel factoren die invloed hebben

De banden zijn kwa magnetische waarde er ook niet sterk op vooruit gegaan,. (lees achteruit)
In de zoeker is het beeld perfect, op sommige TV's dus ook. Vermoed dus dat de banden goed zijn.

Filmpje toegevoegd aan de OP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:36
Het youtubekanaal Technology Connections heeft hier pas nog een video over gemaakt. Hij gebruikte een goedkope analoge naar hdmi converter, en een hdmi naar usb capture unit.

Met als argument dat de goedkope analoog->hdmi converter toch wel dezelfde mediachip zou gebruiken als nu in tv's zit. Aangezien het daar wel goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 15-07-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
De strepen lijken mij eerder te maken te hebben met versleten koppen ( tracking )
Misschien voorzichtig de koppen proberen te reinigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
FreshMaker schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:30:
De strepen lijken mij eerder te maken te hebben met versleten koppen ( tracking )
Misschien voorzichtig de koppen proberen te reinigen ?
Neem maar even aan dat de camcorder goed is. Anders zou het beeld op de zoeker en de TV ook niet goed zijn. Daar is het beeld kraakhelder. Het is enkel wanneer ik deze digitaal of op bepaalde nieuwe TV's aansluit de bovenste artifacten voorkomen. Dit is een redelijk bekend probleem met het missen van een TBC en vraag mij hier dus meer af hoe mensen dit op lossen zonder een recorder met TBC aan te schaffen.

Pagina: 1