Toon posts:

[Digital8 Video Camera] Hi8 -> FireWire -> PC

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 28377

Topicstarter
Ik heb een Sony Digital8 Camera, type DCR-TRV510E. Nu heb ik hierbij een aantal Digital8 tapes die ik met behulp van FireWire op mijn PC opsla. Dit werkt zonder problemen.

Nu wil ik ook een aantal Hi8 bandjes digitaliseren en op mijn PC inlezen. Als ik dit echter via FireWire probeer krijg ik videobestanden met behoorlijk wat frameloss. Er is eigenlijk niets van de originele film te zien. Ik heb dit geprobeerd met zowel Adobe Premiere als Windows Movie Maker.

Nu is mijn vraag of het überhaupt wel mogelijk is om met mijn camera die Hi8 bandjes via FireWire in te lezen. Zo ja, hoe? Wat voor software heb ik nodig en/of wat voor instellingen?

Het is al een keer ter sprake gekomen in dit
Video 8 banden bewaren
topic maar ik kan daar niet veel meer uit wijs worden.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
wat zijn je pc specs? firewire (digitale video) heeft een behoorlijk hoge transferrate. waarschijnlijk is je systeem gewoon te langzaam...

Hier staat tekst

Topicstarter
Hier mijn specs:

Intel Pentium III 800 Mhz
512 MB RAM
Seagate 30GB HDD 7200 rpm
Maxtor 160GB HDD 7200 rpm 8 MB cache

Ik zie alleen niet wat dit er mee te maken zou kunnen hebben. De digital8 tapes worden namelijk wel goed ingelezen.

Anoniem: 76854

Als de Hi8 bandjes van slechte qualiteit zijn wil het wel eens voorkomen dat deze bij het converteren naar digitaal, frames droppen. Je specs zijn in principe genoeg om native DV te capturen aangezien dat mij dat nog lukte met een Athlon 750 en 128MB geheugen.

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22

bladebla

<Piéééép>

Hmm, ik heb dit probleem meer gehoord, juist als er een tape met 8/hi8 gegevens inzit. Je zou kunnen speculeren dat het de camera 'druk is' met het omzetten van Hi8 naar digital8 (hij gooit er namelijk vast weer een spoor met timecodes bij e.d.) terwijl de tape loopt en dan ook nog uit moet spugen maar firewire.

Ik weet uit ervaring dat als je de camera als doorgeef luik gebruikt voor analoog naar digitaal conversie, dwz een vhs recorder aan de analoog-in van de videocamera en dan direct weer via DV-uit, zonder tussenkomst van tape, het wel soepel loopt.

Hmm, kan je nog niet verder helpen, maar ik weet dat het ik meer gelezen heb, ligt volgens mij beslist niet aan je systeem.

|This Signature Intentionally Left Blank|

Topicstarter
bladebla schreef op 28 februari 2004 @ 12:46:
Hmm, ik heb dit probleem meer gehoord, juist als er een tape met 8/hi8 gegevens inzit. Je zou kunnen speculeren dat het de camera 'druk is' met het omzetten van Hi8 naar digital8 (hij gooit er namelijk vast weer een spoor met timecodes bij e.d.) terwijl de tape loopt en dan ook nog uit moet spugen maar firewire.
Zou kunnen ja, maar waarom krijg ik in Adobe Premiere wel een goede preview te zien? Dan zou je het toch ook moeten kunnen capturen?

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Dus al ik het begrijp loopt je preview wel soepel met beeld en geluid in premiere?
Zou je nog wat aan de instellingen van de camera kunnen prutsen om wat te proberen. Een losse flodder: 16bit geluid instellen, ipv 12 bit (staat ie standaard op).

Topicstarter
Preview loopt inderdaad goed in Premiere 6.5

Geluid stond al ingesteld op 16 bit. Ik heb ook 12 bit geprobeerd maar zonder resultaat. Ook alleen video capture levert niets op.

Movie Maker kan er helemaal niets mee.

Premiere captured wel maar met frameloss. Eerste loss na 100 frames, daarna frequenter. Is er misschien een buffer die vol raakt?

edit:
typo

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 28377 op 29-02-2004 18:09]

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
hoe is de kwaliteit van de tape als je em kijkt op de tv? heb t zelfde probleem gehad met een hi8 camera en een oude tape... allemaal framedrops. na een 10keer het begin opnieuw af te spelen was de "stof" er af en had ik een perfect beeld. 1 frame verloren op 90min (had overigens wel een metal bandje... de normale hi8 bandjes hebben een te slechte kwaliteit na 8 jaar)

Topicstarter
De kwaliteit is goed, tapes zijn ook niet zo erg oud. In ieder geval geen 8 jaar.

Mijn pa heeft de camera gekocht met daarbij een aantal hi8 tapes. Heb zelf voor hem een keer digital8 tapes opgehaald. Nu heeft hij een toneelvoorstelling van de plaatselijke toneelvereniging opgenomen op 1 digital8 en 2 hi8 tapes. |:(

Ik wilde het geheel nu op DVD zetten en het capturen van de eerste tape (digital8) ging goed. Toen grotere harddisk aangeschaft en de andere 2 tapes (hi8) geprobeerd te capturen en dat wil dus voor geen meter.

Ik dacht dat de camera gewoon digitaal opnam op alle tapes, maar is dat wel zo?

edit:
alweer typo

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 28377 op 29-02-2004 18:52]

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

wow, wacht even. Ik dacht dat je een hi8 opname op een hi8-tape via die DV-out van een digital8-camera naar je pc wil overbrengen. (still with me? :)) Je vader heeft gewoon met een digital8 camera gefilmd op een digital8 tape? Dat kan nooit een probleem zijn. D8-, hi8-, 8-tapes, nooit verschil gemerkt. Ja, Sony verkoopt graag alléén tape die zogenaamd voor D8 geschikt zijn, maar dat is onzin. Met alle tapes gaat het prima, alleen loopt de tapes wat sneller zodat er minder opgenomen kan worden dan met analoog. (voorzover je dat nog niet wist).
Teruggekomen op je probleem lijkt het me dus dat je geen verschil zou moeten merken bij het capturen naar de pc. Overigens als je op 'display' drukt op de camera, zou je in het scherm een 'D' moeten zien die bevestigd dat het een digitale opname is.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 12:57

Xymox

Determinism rulez !

Anoniem: 28377 schreef op 29 februari 2004 @ 18:40:
... Toen grotere harddisk aangeschaft en de andere 2 tapes (hi8) geprobeerd te capturen en dat wil dus voor geen meter.
Een analoog opgenomen Hi8 bandje kan zondermeer met een Digital8->firewire->pc procedure worden gecaptured.

Maar zoals je zelf schrijft heb je extra harddisk(s) geplaatst en daarna werkte het capturen niet goed meer. Controleer je setup even goed of er geen conflicten zijn, of DMA nog wel aan staat voor alle disks en controleer de snelheid van je HD's met een benchmark tool om te zien of hij wel snel genoeg is.

Mocht alles prima ingesteld staan, controleer dan of het capturen van een D8 bandje nog wel lukt (naar exact dezelfde locatie waar je ook je Hi8 bandjes probeert te capturen).

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Topicstarter
bladebla schreef op 29 februari 2004 @ 20:07:
wow, wacht even. Ik dacht dat je een hi8 opname op een hi8-tape via die DV-out van een digital8-camera naar je pc wil overbrengen. (still with me? :)) Je vader heeft gewoon met een digital8 camera gefilmd op een digital8 tape? Dat kan nooit een probleem zijn. D8-, hi8-, 8-tapes, nooit verschil gemerkt. Ja, Sony verkoopt graag alléén tape die zogenaamd voor D8 geschikt zijn, maar dat is onzin. Met alle tapes gaat het prima, alleen loopt de tapes wat sneller zodat er minder opgenomen kan worden dan met analoog. (voorzover je dat nog niet wist).
Teruggekomen op je probleem lijkt het me dus dat je geen verschil zou moeten merken bij het capturen naar de pc. Overigens als je op 'display' drukt op de camera, zou je in het scherm een 'D' moeten zien die bevestigd dat het een digitale opname is.
Ik dacht ook dat er geen verschil in was, maar begon te twijfelen. Gelukkig had ik het toch goed. Die D (met een 8 erin) is inderdaad zichtbaar.
Xymox schreef op 01 maart 2004 @ 08:34:
[...]

Een analoog opgenomen Hi8 bandje kan zondermeer met een Digital8->firewire->pc procedure worden gecaptured.

Maar zoals je zelf schrijft heb je extra harddisk(s) geplaatst en daarna werkte het capturen niet goed meer. Controleer je setup even goed of er geen conflicten zijn, of DMA nog wel aan staat voor alle disks en controleer de snelheid van je HD's met een benchmark tool om te zien of hij wel snel genoeg is.

Mocht alles prima ingesteld staan, controleer dan of het capturen van een D8 bandje nog wel lukt (naar exact dezelfde locatie waar je ook je Hi8 bandjes probeert te capturen).
Verrek, je hebt gelijk.

Ik was er al vanuit gegaan dat het aan de bandjes lag, maar het ligt aan de hardware van mijn pc. Die digital8 tape kan ik nu ook niet meer goed inlezen.

Ik denk dat ik er nu wel uit moet komen. Bedankt voor de reacties en mijn verontschuldigingen voor het feit dat ik het probleem pas later in dit topic duidelijk uitlegde. Ik ging er gewoon blind vanuit dat het aan de camera en/of bandjes moest liggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee