Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:09

painkill

Pain(k)(ill)

Momenteel draai ik HA op een Raspberry Pi 3.
Graag wil ik voor mijn 2 cameras buiteneen aantal automations e.d. instellen. En slimme detectie in HA. Hoor goede dingen over Frigate.
Daarnaast gebruik ik Node Red/zigbee.

Mij lijkt dat de PI3 niet krachtig genoeg gaat zijn. Wat is hiervoor de goede hardware?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:51
painkill schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:58:
Momenteel draai ik HA op een Raspberry Pi 3.
Graag wil ik voor mijn 2 cameras buiteneen aantal automations e.d. instellen. En slimme detectie in HA. Hoor goede dingen over Frigate.
Daarnaast gebruik ik Node Red/zigbee.

Mij lijkt dat de PI3 niet krachtig genoeg gaat zijn. Wat is hiervoor de goede hardware?
Een Google Coral? :+ Als je echt AI zaken wilt doen met Frigate schijnt dat toch wel een must te zijn. Gebruik het zelf niet (ook geen camera's). Maar Frigate zelf is volgens mij niet heel zwaar (ook afhankelijk van aantal camera's, resolutie, ... natuurlijk) en valt bij mijn weten ook prima te draaien op bv een Intel N5105 systeempje (en tegenwoordig is er ook nog de N100, N200 en N300 waarvan de laatste zelfs onder de i3 lineup valt). Maar als je echt herkenning wilt gaan doen met "persoon in beeld" of "auto in beeld" etc dan ontkom je niet aan een Google Coral. Dat verlaagt het systeemverbruik echt enorm bij mijn weten. Als in: een N5105 leg je plat met "AI" herkenning, terwijl dat met een Coral erbij vrij eenvoudig goed gaat.

Mogelijk dat een Coral met een RPi ook al gaat. Maar ikzelf zou gokken dat het toch te min is en je beter kunt upgraden naar iets snellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Possible schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Zo dichtgesmeerd vind ik niet. Ben zelf van mening dat als je dit doet, je de hele muur opnieuw moet doen omdat je anders altijd een klein verschil zult zien als je maar een klein deel van de muur hersteld hebt. En ja, ik ben redelijk handig.
offtopic:
Ik heb regelmatig gaten in muren gemaakt en daarna weer dichtgesmeerd. Niets, maar dan ook niets meer van te zien. De truc is wel dat je precies moet werken en meerdere keren eroverheen moet: grof (ja, je ziet een groef / kuil), Nog een keer (bijna geen verschil meer) en dan ultradun aanbrengen. Daarna met het fijnste schuurpapier erover en niets meer te zien. Daarna verven natuurlijk

Kost even wat tijd om het precies te doen, maar met de beste wil van de wereld kan mijn vrouw niet aanwijzen waar ik een leiding heb verplaatst. En ze moppert al over 1 mm verschil in hoogte van stopcontacten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robvandervelde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-09 18:01
ik kom er even niet uit met de syntaxis..... Ik wil in de tv remote dat hij kodi start wanneer ik op de kodi knop van mijn afstandsbediening dashboard druk. Ik heb op de fysieke afstandsbediening een knop gedefinieerd daarvoor. (key_779)

Dat zou toch moeten kunnen via een remote.send_command commando?

wanneer ik via ontwikkelingshulpmiddelen enkel de remote.send_commando test krijg ik unknow error en wanneer ik beiden combineer dan krijg ik een syntax error....

@TheFes zou jij soelaas kunnen bieden?

YAML:
1
2
3
4
5
6
service: remote.turn_on
data: 
  service: remote.send_command
    - command: key_779
target:
  entity_id: remote.tv_beneden_philips

[ Voor 3% gewijzigd door Robvandervelde op 15-10-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
AWEF schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Welke versie van HA en de App draai je? Als ik je menu zo zie, dan lijkt het er op dat je een hele oude versie van HA draait. Of ben je op de app als een niet-admin account ingelogd?

Als ik in mijn app kijk, dan zie ik onderin Developer Tools en Settings op de plek waar jij appconfiguratie ziet staan. Dat ik ook de username iPhone zie staan, doet mij denken dat het geen admin gebruiker is
Wat stom, dat was het inderdaad user iPhone was geen beheerder. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:17
Himalaya schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:56:
[...]
Ik heb de mijne op de achterkant voorzien van kleine metalen ringetjes die er met nano-tape opgeplakt zitten en dan 4 magneetjes op de muur geschroefd. Werkt ook prima.
Wel een beetje offtopic maar waar haal je zulke magneetjes? Klinkt wel als een oplossing voor mijn HA tablet

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Heb de buienradar integration maar het lijkt of hij niet meer update, is dat een generiek probleem of moet ik even in mijn setup gaan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20
Petertje750 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:43:
Heb de buienradar integration maar het lijkt of hij niet meer update, is dat een generiek probleem of moet ik even in mijn setup gaan zoeken?
Is een probleem in de API en reeds bekend bij buienradar

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
Wiley99 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Wel een beetje offtopic maar waar haal je zulke magneetjes? Klinkt wel als een oplossing voor mijn HA tablet
Ik heb ze bij https://www.supermagnete.nl/ besteld.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 21:44
Himalaya schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:56:
[...]
Om de x aantal weken? De mijne laad zichzelf bijna dagelijks op, zeker als je het scherm langdurig aan laat staan. (Bij mij met bewegingsmelder die scherm naar 80% brengt en dan na 2 min weg laat zakken op 10% voor 20min voor hij uit gaat, of in de tussentijd weer opnieuw geactiveerd is.)
Kan je die automatisering delen?
Ik probeer dat ook te doen maar mijn scherm blijft op de lage brightness staan als er in die tijd opnieuw beweging is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
ComTech schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Kan je die automatisering delen?
Ik probeer dat ook te doen maar mijn scherm blijft op de lage brightness staan als er in die tijd opnieuw beweging is.
Belangrijk is dat je je automatisering in de mode “restart” hebt staan. Dan stopt de lopende aktie en start hij opnieuw.

Dus bij de puntjes rechtsboven naar Modus wijzigen en dan Herstarten selecteren.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een hoop verschillende devices met verschillende protocollen (KaKu 433, zwave, zigbee, wifi) en wil dat liefst beperken tot wifi en zigbee. KaKu heb ik er al een tijd uit, zwave heb ik er nu bijna uit, op de Fibaro Smoke detectors na. Ik heb moeite met goede (en liefst ook niet te lelijke) rookmelders te vinden op het zigbee protocol. Het lieft gecombineerd met co, maar die zijn er wel heel weinig volgens mij. Ik kom uit op de Frient Rookmelder Intelligent Smoke Alarm op zigbee, maar geen co. Of de Nest Protect, wel met co, maar geen zigbee. Zoek ik iets wat niet bestaat, of heeft iemand wellicht nog tips? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 21:44
Himalaya schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Belangrijk is dat je je automatisering in de mode “restart” hebt staan. Dan stopt de lopende aktie en start hij opnieuw.

Dus bij de puntjes rechtsboven naar Modus wijzigen en dan Herstarten selecteren.
Gaan we proberen, wanneer stopt de lopende actie dan? Bij een nieuwe trigger in die automatisering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
ComTech schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Gaan we proberen, wanneer stopt de lopende actie dan? Bij een nieuwe trigger in die automatisering?
Precies dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 20:32
Sp33dFr34k schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:06:
Ik heb een hoop verschillende devices met verschillende protocollen (KaKu 433, zwave, zigbee, wifi) en wil dat liefst beperken tot wifi en zigbee. KaKu heb ik er al een tijd uit, zwave heb ik er nu bijna uit, op de Fibaro Smoke detectors na. Ik heb moeite met goede (en liefst ook niet te lelijke) rookmelders te vinden op het zigbee protocol. Het lieft gecombineerd met co, maar die zijn er wel heel weinig volgens mij. Ik kom uit op de Frient Rookmelder Intelligent Smoke Alarm op zigbee, maar geen co. Of de Nest Protect, wel met co, maar geen zigbee. Zoek ik iets wat niet bestaat, of heeft iemand wellicht nog tips? :)
Ik heb er van klik aan klik uit hangen. Dit exemplaar maar dan met een ander label. Bij de hornbach te koop voor 30 euro en prima te integreren in HA (in mijn geval via ZHA). Ze hebben deze ook als CO melder, stuk duurder maar dat zijn de meeste CO melders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:40
Voor mijn nieuwbouw ben ik lampen aan het bestellen.
Ik heb 6 inbouwspots in mijn living/eetplaats.

Ik ben bij deze uitgekomen: https://www.into-led.com/...m-2700k-110-dimmable.html
Is dit merk compatibel met home assistant?
Iemand al ervaring mee?

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Stef CB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:52:
Voor mijn nieuwbouw ben ik lampen aan het bestellen.
Ik heb 6 inbouwspots in mijn living/eetplaats.

Ik ben bij deze uitgekomen: https://www.into-led.com/...m-2700k-110-dimmable.html
Is dit merk compatibel met home assistant?
Iemand al ervaring mee?
Zijn zo te zien gewoon domme dimbare spots, je zult ze dus achter een dimmer moeten hangen en die dimmer met HA bedienen. Bijvoorbeeld een Shelly Dimmer 2 of een Zigbee dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
TheFes schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Zijn zo te zien gewoon domme dimbare spots, je zult ze dus achter een dimmer moeten hangen en die dimmer met HA bedienen. Bijvoorbeeld een Shelly Dimmer 2 of een Zigbee dimmer
Ik zag het ook net :|
Dan moet ik verder opzoek naar een GU10 lamp die ik kan connecteren met home assistant

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

sinuz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Ik heb er van klik aan klik uit hangen. Dit exemplaar maar dan met een ander label. Bij de hornbach te koop voor 30 euro en prima te integreren in HA (in mijn geval via ZHA). Ze hebben deze ook als CO melder, stuk duurder maar dat zijn de meeste CO melders.
Had ik gezien inderdaad, maar in Trust I don't trust :+ Lijken ook heel veel op die Heimann dingen?
Stef CB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Ik zag het ook net :|
Dan moet ik verder opzoek naar een GU10 lamp die ik kan connecteren met home assistant
Lidl heeft ze wel, met zigbee. Wel online uitverkocht: https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100340516

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Lidl heeft ze wel, met zigbee. Wel online uitverkocht: https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100340516
[/quote]
Is 250lm genoeg voor leefruimte of eetplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Sp33dFr34k schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

Had ik gezien inderdaad, maar in Trust I don't trust :+ Lijken ook heel veel op die Heimann dingen?

[...]

Is 250lm genoeg voor leefruimte of eetplaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@Stef CB @Sp33dFr34k Waarom niet gewoon Hue of IKEA?

Zelf heb ik bijvoorbeeld deze van IKEA, maar je hebt ze ook met kleur. Heel eenvoudig te koppelen met Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
alex3305 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:18:

Zelf heb ik bijvoorbeeld deze van IKEA, maar je hebt ze ook met kleur. Heel eenvoudig te koppelen met Zigbee.
Ik zou graag een witte GU10 willen hebben omdat dit mooier is in een inbouwspot.
https://www.lampenlicht.b...9293/9/4/8489_94870_5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik gebruik al een jaar deze sensor: https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat. Die heeft altijd prima gewerkt, echter sinds een aantal maanden werkt deze niet meer. Is er een optie om deze als template sensor weer aan de praat te krijgen (gebruikte hem tot nu toe via de legacy in configuration.yaml zoals de github zegt.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
alex3305 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:18:

https://www.dealdonkey.com/smart-zigb-gu10-350lm-4-8w
Deze ziet er mooi uit. Met zigbee, 350lm en 4.8w :)

https://www.dealdonkey.com/smart-zigb-gu10-350lm-4-8w-1
5 stuks 20 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Stef CB op 15-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@manusjevanalles Ik ken het component niet helemaal, maar wellicht zou je zelf iets kunnen maken met Thermal Comfort? Ik weet niet of je die al kende en Thermal Comfort wordt wat breder gedragen geloof ik ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Stef CB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Ik zou graag een witte GU10 willen hebben omdat dit mooier is in een inbouwspot.
https://www.lampenlicht.b...9293/9/4/8489_94870_5.jpg
Mja. Dat vind ik muggenziften. Mij valt zoiets niet op in ieder geval. Maar dan moet je even verder kijken. Hue gaf ik al als voorbeeld, die hebben ook witte lampjes.
Ik ben nooit zo kapot van goedkope LED verlichting. Dat ziet er in de regel toch vaak slecht(er) uit dan de net iets duurdere zoals IKEA of Hue. Maar wat voor jou werkt, is natuurlijk voldoende. Zolang het Zigbee is, kun je het in principe aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
alex3305 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:32:
[...]

Mja. Dat vind ik muggenziften. Mij valt zoiets niet op in ieder geval. Maar dan moet je even verder kijken. Hue gaf ik al als voorbeeld, die hebben ook witte lampjes.

[...]

Ik ben nooit zo kapot van goedkope LED verlichting. Dat ziet er in de regel toch vaak slecht(er) uit dan de net iets duurdere zoals IKEA of Hue. Maar wat voor jou werkt, is natuurlijk voldoende. Zolang het Zigbee is, kun je het in principe aansturen.
Ik ga de prolight GU10 lampen eens proberen.
Ik gebruik op dit moment GU10 van philips hue waar ik heel tevreden over ben maar vind deze toch wat prijzig om nu aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:54
Hoi,

Ik probeer een automation te maken die ervoor zorgt dat de thermostaat automatisch aanpast wordt.
De thermostaat moet ingesteld worden op 16 graden wanneer de "sensor.thermostat_hc1_current_room_temperature" of de "sensor.thermostat_damped_outdoor_temperature" boven een bepaalde waarde is.

Echter lukt het mij niet om er voor te zorgen dat de thermostaat in alle andere gevallen op 20.5 moet worden ingesteld. Hoe kan ik dit doen? Ik wil dus een soort "Else" functie toevoegen....

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Thermostaat automatisch omlaag
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "0"
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.thermostat_hc1_current_room_temperature
    above: 20.5
    entity_id: sensor.thermostat_damped_outdoor_temperature
    above: 15
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "16"
    target:
      entity_id: number.thermostat_hc1_manual_temperature
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 15-10-2023 18:54 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wollie91 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:30:
Hoi,

Ik probeer een automation te maken die ervoor zorgt dat de thermostaat automatisch aanpast wordt.
De thermostaat moet ingesteld worden op 16 graden wanneer de "sensor.thermostat_hc1_current_room_temperature" of de "sensor.thermostat_damped_outdoor_temperature" boven een bepaalde waarde is.

Echter lukt het mij niet om er voor te zorgen dat de thermostaat in alle andere gevallen op 20.5 moet worden ingesteld. Hoe kan ik dit doen? Ik wil dus een soort "Else" functie toevoegen....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
    minutes: "0"
action:
    data:
    target:
Het simpelste lijkt me om dan de if...else... te selecteren in de automation builder.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Dutchess_Nicole schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Het simpelste lijkt me om dan de if...else... te selecteren in de automation builder.
Dan krijg ik zoiets als onderstaande code. Echter moet er dan aan beide voorwaarden worden voldaan en dat is niet de bedoeling. Er moet aan minimaal 1 voorwaarde worden voldaan.

Is hier een oplossing voor?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
trigger:
    minutes: "13"
action:
  - if:
      - condition: numeric_state
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
          value: "20.5"
        target:

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 15-10-2023 18:54 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Nu online
Wollie91 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Dan krijg ik zoiets als onderstaande code. Echter moet er dan aan beide voorwaarden worden voldaan en dat is niet de bedoeling. Er moet aan minimaal 1 voorwaarde worden voldaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
trigger:
action:
  - if:
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:
Idd bijna: het enige wat je dus moet doen is van die if condition even een OR type maken. Die kun je vinden bij de conditions in je IF statement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:35
manusjevanalles schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:23:
Ik gebruik al een jaar deze sensor: https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat. Die heeft altijd prima gewerkt, echter sinds een aantal maanden werkt deze niet meer. Is er een optie om deze als template sensor weer aan de praat te krijgen (gebruikte hem tot nu toe via de legacy in configuration.yaml zoals de github zegt.
Wat wil je doen met deze sensor? Douche ventilator aansturen? Ik gebruik daar deze voor. Werkt erg goed; veranderingen in gemeten luchtvochtigheid worden gemeten dmv een derivative sensor. Bij een hoge verandering springt de fan aan. Werkt uitstekend bij mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wollie91 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
trigger:
action:
  - if:
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:
Ik snap niet helemaal wat je probeert te bereiken maar misschien is choose hier wel handig voor met een default actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 11:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Wollie91 Een time patern is heeeeeeeel zelden een slimme oplossing. Gewoon triggeren waar je werkelijk op wilt triggeren is veel slimmer. En daarnaast hebben we een OR :)

Krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
    below: 20.5
    below: 15
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
Boys, als het hier niet thuishoort dan verwijder ik deze post.
Ik ben aan het kijken om home assistant in docker te draaien op mijn optiplex home server. Scheelt weer wat stroomverbruik.
Iemand een idee wat ik nog kan vragen voor een home assistant blue 2dehands ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik heb 5 nieuwe Philips Hue Zigbee spotjes. Ik krijg ze niet geïntegreerd in HA. Gebruik een Sonoff Zigbee stick met ZHA, de spotjes worden gevonden maar dan blijft de boel hangen op Interviewing Device.

Iemand een oplossing? Ik heb geen Hue bridge dus zo zijn m'n spotjes waardeloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:31

BiG-GuY

Sleepie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:19:
Ik heb 5 nieuwe Philips Hue Zigbee spotjes. Ik krijg ze niet geïntegreerd in HA. Gebruik een Sonoff Zigbee stick met ZHA, de spotjes worden gevonden maar dan blijft de boel hangen op Interviewing Device.

Iemand een oplossing? Ik heb geen Hue bridge dus zo zijn m'n spotjes waardeloos
Er zijn iets van 5 methodes om Hue lampen/spots te resetten. Een makkelijke is de Hub, maar er zijn opties zonder de Hub, als die Bluetooth heeft ook makkelijk.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/8718696598283.html

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Septillion schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:54:
@Wollie91 Een time patern is heeeeeeeel zelden een slimme oplossing. Gewoon triggeren waar je werkelijk op wilt triggeren is veel slimmer. En daarnaast hebben we een OR :)

Krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
    below: 20.5
    below: 15
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:
Bedankt! 😀
Ik had die timer zodat elk uur gecontroleerd wordt of er iets is veranderd. Nu moet ik handmatig op uitvoeren klikken zodat de automation start. Valt dit op een andere manier in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
BiG-GuY schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Er zijn iets van 5 methodes om Hue lampen/spots te resetten. Een makkelijke is de Hub, maar er zijn opties zonder de Hub, als die Bluetooth heeft ook makkelijk.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/8718696598283.html
Ze komen nieuw uit de doos. Dan zouden ze toch in pairing mode moeten staan? Waarom een factory reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sleepie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

Ze komen nieuw uit de doos. Dan zouden ze toch in pairing mode moeten staan? Waarom een factory reset?
Alleen de eerste zoveel minuten na inschakelen / stroom er op. Ze blijven niet oneindig in pairing mode, anders kunnen de buren ze ook pairen als je zelf een issue hebt met pairen.

Maar aangezien je aangeeft dat ze blijven "hangen" op het interview zou ik gokken dat ze wel willen pairen maar er daarin iets mis gaat. En als ze te lang aan zijn lijkt mij dat het interview niet start. Maar ik gebruik geen ZHA, dus wellicht is het afwijkende "naamgeving"? Bij Z2M is het "pairing" om apparaten te kunnen koppelen en na het daadwerkelijke starten met pairen "interview(ing)" (dus het gevonden apparaat uitvragen over "wat die is"). Als ZHA al "interview" gebruikt voor pairing mode zou ik het logischer vinden dat die zou blijven "hangen" op pairing (als de lampen al (te) lang aan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
RobertMe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Alleen de eerste zoveel minuten na inschakelen / stroom er op. Ze blijven niet oneindig in pairing mode, anders kunnen de buren ze ook pairen als je zelf een issue hebt met pairen.

Maar aangezien je aangeeft dat ze blijven "hangen" op het interview zou ik gokken dat ze wel willen pairen maar er daarin iets mis gaat. En als ze te lang aan zijn lijkt mij dat het interview niet start. Maar ik gebruik geen ZHA, dus wellicht is het afwijkende "naamgeving"? Bij Z2M is het "pairing" om apparaten te kunnen koppelen en na het daadwerkelijke starten met pairen "interview(ing)" (dus het gevonden apparaat uitvragen over "wat die is"). Als ZHA al "interview" gebruikt voor pairing mode zou ik het logischer vinden dat die zou blijven "hangen" op pairing (als de lampen al (te) lang aan zijn).
OK dat verduidelijkt wel. Misschien inderdaad proberen te resetten omdat ze te lang aan zijn geweest. Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sleepie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

OK dat verduidelijkt wel. Misschien inderdaad proberen te resetten omdat ze te lang aan zijn geweest. Ik ga het proberen.
Resetten hoeft dan niet. Gewoon even stroom er af / lamp uitdraaien en weer indraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
balk schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Wat wil je doen met deze sensor? Douche ventilator aansturen? Ik gebruik daar deze voor. Werkt erg goed; veranderingen in gemeten luchtvochtigheid worden gemeten dmv een derivative sensor. Bij een hoge verandering springt de fan aan. Werkt uitstekend bij mij!
Bedankt, ik ga deze eens proberen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
RobertMe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Resetten hoeft dan niet. Gewoon even stroom er af / lamp uitdraaien en weer indraaien.
Dat heb ik al 10 keer gedaan. En dan de dongel laten zoeken maar elke keer blijft het hangen op Starting Interview.
Soms vind hij ze helamaal niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Wollie91 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Bedankt! 😀
Ik had die timer zodat elk uur gecontroleerd wordt of er iets is veranderd. Nu moet ik handmatig op uitvoeren klikken zodat de automation start. Valt dit op een andere manier in te stellen?
Dat hoeft niet, dat gebeurt nu al :) Maar dan moet een van die waardes wel onder of boven de threshold komen. HA werkt event based, niet state based :)

Dus ja, alleen direct na het maken van de automation zal hij niet triggeren en kan dus number.thermostat_hc1_manual_temperature op een andere staat staan dan je wilt. Eenmalig even handmatig draaien en daarna zal zodra het nodig is (volgens je omschrijving in text) de waarde aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Sleepie Ik heb geen Hue lampen, maar ik heb een aantal 'lastige' TRADFRI panelen met ongeveer dezelfde problemen. De enige manier waarop ik deze gekoppeld krijg met Zigbee2MQTT is:
  • De coordinator naar de node brengen en met TouchLink koppelen
  • De zendkracht van de coordinator naar beneden bijstellen zodat het Zigbee apparaat geen directe verbinding wil en kan opzetten
  • Een Philips Hue afstandsbediening gebruiken voor Zigbee TouchLink pairing
Een IKEA TRADFRI afstandsbediening met TouchLink werkt zelfs niet :|. Op enkele andere manieren krijg ik deze panelen nauwelijks gekoppeld of überhaupt in koppelingsmodus. Ik gebruik inmiddels de laatste optie, want die is het meest betrouwbaar. Ik kan je dus aanraden om minimaal één Philips Hue Dimmer Switch aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
Ja ik ga zo'n Philips dimmer maar aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:31

BiG-GuY

Sleepie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Dat heb ik al 10 keer gedaan. En dan de dongel laten zoeken maar elke keer blijft het hangen op Starting Interview.
Soms vind hij ze helamaal niet
Ik heb ditzelfde gehad met ZHA toen ik batterij gevoede apparaten wilde toevoegen. Elke keer moest ik ZHA herstarten na het toevoegen van zo’n apparaat. Hij herkende dan wel merk en type en maakte een apparaat aan in ZHA, maar had geen verdere entiteiten. Na herstart van ZHA stond toen alles er wel in.

Vanwege andere issues met ZHA en bij meerdere apparaten missende entiteiten toch weer overgestapt op Z2M en daarin werkte alles veel sneller met pairen. ‘Remove’ uit ZHA, Hue lampen gaan dan in Pairing mode en dan Pairing starten in Z2M en werden gelijk herkend. Om dit op deze manier te doen heb je wel 2 Zigbee Coordinators nodig.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Ik heb al gelezen dat meer gebruikers problemen hebben met pairing in zha. Dongels zijn zo duur niet dus heb er net 1 extra besteld. Daarmee eens z2m opzetten en kijken hoe dat gaat.
Het geeft me sowieso meer opties dat is die paar tientjes wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
Heb de Honeywell home type lyric T6 thermostaat geactiveerd in de home assistant.

Hoe stel je nu simple een begintijd en eindtijd met temperatuur in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@boomer21 Net als je al het andere automatiseert, je maakt een automation. Als het goed is heb je als actie nu climate service calls waarmee je de temperatuur in kunt stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:28
boomer21 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:20:
Heb de Honeywell home type lyric T6 thermostaat geactiveerd in de home assistant.

Hoe stel je nu simple een begintijd en eindtijd met temperatuur in?
Sowieso met een automation. Je zou kunnen beginnen met een Schedule helper waarin je bepaalt wanneer je thermostaat op een bepaalde temperatuur moet staan. Die gebruik je dan als trigger in je automation en in je automation zet je het setpoint van je thermostaat

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Even wat anders, ben ik de enige hier die zijn brainfarts op een todo lijstje zet zodat het niet vergeten wordt? Of is het gewoon mijn ouderdom? :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-PR1nW5lTAGs6ZVr09hrNXA-yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xVd9y5wE7wC8kT8Aw5ZMgbzn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:35:
Even wat anders, ben ik de enige hier die zijn brainfarts op een todo lijstje zet zodat het niet vergeten wordt? Of is het gewoon mijn ouderdom? :9

[Afbeelding]
Ik maak daarvoor issues aan in mijn GitHub repo. Of ik fix het meteen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Ik maak daarvoor issues aan in mijn GitHub repo. Of ik fix het meteen :P
Ah, dat is ook een goeie ja :) Ik had iets nodig voor meerdere lijsten (selfhosted meuk, klusjes rondom huis, etc.) dus vandaar maar een wat algemenere oplossing. Zo weinig tijd nu met de kroost dat ik alles moet gaan noteren waar ik niet aan toekom 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Sp33dFr34k op 16-10-2023 10:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03

[Afbeelding]
https://www.robbshop.nl/f...e65e018b40ad44b529ed5d3f1

Astu :) Weer iets van je lijstje.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:13
Bestaat er een standaard template / blueprint voor het aansturen van de airco?

Wat ik zou willen is:

- Airco gaat aan als externe temp sensor <x is en stopt als >x graden is.
- Dit ook tijdgebonden. Van X tot X moet kamer x graden zijn en van X tot X moet kamer Y graden zijn.

De sensor van de airco zelf zit blijkbaar tegen een koude muur want hij geeft 13 graden aan terwijl het 18,5 is.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 22:32

[Afbeelding]
Wat/welke integratie gebruik je hier precies voor eigenlijk? Wel n charmante oplossing zo. Of is dit juist volledig extern?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

[Afbeelding]
Als ik hier aan zou beginnen dan heb ik echt heel veel lijstjes en records. Laat staan als mn vrouw dingen er op kan zetten :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Koepert schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Wat/welke integratie gebruik je hier precies voor eigenlijk? Wel n charmante oplossing zo. Of is dit juist volledig extern?
Dit is (een docker image van) Planka: https://github.com/plankanban/planka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:06
water_escape schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:34:
Bestaat er een standaard template / blueprint voor het aansturen van de airco?

Wat ik zou willen is:

- Airco gaat aan als externe temp sensor <x is en stopt als >x graden is.
- Dit ook tijdgebonden. Van X tot X moet kamer x graden zijn en van X tot X moet kamer Y graden zijn.

De sensor van de airco zelf zit blijkbaar tegen een koude muur want hij geeft 13 graden aan terwijl het 18,5 is.
Ik probeer zoiets met de scheduler-card / scheduler-integration.

https://community.home-as...d-custom-component/217458

Maar schedy in app-daemon is mogelijk nog een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:42
@Sp33dFr34k Yup, hier ook een KanBan in gebruik voor de issue's binnen het huis.

Voor je batterijen overzicht:

Maak een sensor template aan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      devices_with_low_battery:
        friendly_name: 'Devices with Low Battery'
        unit_of_measurement: devices
        value_template: >-
          {% set ignore_entities = ['sensor.phone_1', sensor.phone_2'] %}
          {{ states.sensor
             | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'battery')
             | rejectattr('entity_id', 'in', ignore_entities)
             | map(attribute='state')
             | reject('in', ['unknown', 'unavailable', 'Ok'])
             | map('int', -1) | select('le', 10)
             | list | count
          }}
        icon_template: >-
          {% if is_state('sensor.devices_with_low_battery', '0') %}
            mdi:battery-check
          {% else %}
            mdi:battery-alert
          {% endif %} 

Vervolgens heb ik met auto-entities, mushroom-template-card en layoutg-card een overzichtje gemaakt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
type: custom:auto-entities
filter:
  include:
    - attributes:
        device_class: battery
      state: < 101
      options:
        type: custom:mushroom-template-card
        primary: '{{ states(entity) }}%'
        secondary: >-
          {{ state_attr(entity, 'friendly_name') |
          title }}
        icon: >
          {% set battery_level = (states(entity) |
          int / 10) | round(0) | int * 10 %}

{% if battery_level == 100 %}
            mdi:battery
          {% elif battery_level > 0 %}
            mdi:battery-{{ battery_level }}
          {% else %}
            mdi:battery-outline
          {% endif %}
        icon_color: >-
          {% set battery_level = states(entity) |
          int %}

{% if battery_level > 90 %} 
            green
          {% elif battery_level > 60 %}
            light-green
          {% elif battery_level > 50 %}
            lime
          {% elif battery_level > 40 %}
            yellow
          {% elif battery_level > 30 %}
            amber
          {% elif battery_level > 20 %}
            orange
          {% elif battery_level > 10 %}
            deep-orange
          {% else %}
            red
          {% endif %} 
        layout: horizontal
        tap_action:
          action: none
        badge_icon: >-
          {{ 'mdi:exclamation-thick' if
          states(entity) | int < 10 }} 
        badge_color: red
  exclude:
    - entity_id: sensor.phone_1
    - entity_id: sensor.phone_2
show_empty: false
card:
  type: custom:layout-card
  cards: []
  layout_type: masonry
sort:
  method: friendly_name

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Is hier iemand bekend met browser_mod? Ik ben bezig met een script zodat ik een pop-up vanaf meerdere plekken kan aanroepen maar ik wil alleen dat hij hem opent op het apparaat waarvan er op de link geklikt is maar ik krijg dit (nog) niet voor elkaar?

De knop:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
show_name: true
show_icon: true
type: button
tap_action:
  action: fire-dom-event
  browser_mod:
    service: script.pop_up_scenes
    data:
      browser_id: THIS
entity: light.carport

Het script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Pop-up: Scenes"
sequence:
  - service: browser_mod.popup
    data:
      dismissable: true
      title: Scenes
      content:
        type: entities
        entities:
          - entity: scene.ik_ben_thuis
          - entity: scene.weltrusten
        device_id: {{ browser_id }}
      right_button: Sluiten
      autoclose: false

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 16-10-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:48:
@TheFes Mm, ik had hem zelf nog niet als sensor toegevoegd, alleen via de SQlite Web addon gecheckt :+

Nu vind ik de UI fijn voor de trend dat voor sommige zaken zoals dit het UI-only is vind ik nog steeds een erg slechte zaak :/ Waarom dit niet gewoon 1 op 1 als yaml zou kunnen verschijnen zoals een automation :(

De UI wil zie ik mijn query niet accepteren :| Maar geeft heel fijn geen enkele reden waarom niet... Ik denk dat iemand een te simplistische SQL checker geschreven heeft :/

Weghalen van scan interval optie kan ik me nog een beetje in vinden. Dat was ooit de "oplossing" om dat voor vanalles zelf te kunnen kiezen. Daarvoor zet je polling in de config (onder system options) uit, dit kan schijnbaar wel per SQL sensor. Daarna moet je dan zelf een automation maken met een call naar homeassistant.update_entity. Blijf het niet de mooiste optie vinden maar goed.
Ik probeer ook wat foute data uit de SQlite database te halen, wat een armoede om deze addon te gebruiken.
Weet iemand een simpele manier om de HA database te bewerken?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

[Afbeelding]
Mijn keep staat vol... :+

Maar leuk voor snelle notities, boodschappenlijstjes en paklijstjes maar voor todo eigenlijk wel op zoek naar iets beters. Liefst self hosted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:39
Toppe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:43:
Is hier iemand bekend met browser_mod? Ik ben bezig met een script zodat ik een pop-up vanaf meerdere plekken kan aanroepen maar ik wil alleen dat hij hem opent op het apparaat waarvan er op de link geklikt is maar ik krijg dit (nog) niet voor elkaar?

De knop:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
show_name: true
show_icon: true
type: button
tap_action:
  browser_mod:
    service: script.pop_up_scenes
    data:
      browser_id: THIS
entity: light.carport

Het script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Pop-up: Scenes"
sequence:
  - service: browser_mod.popup
    data:
      dismissable: true
      title: Scenes
      content:
        type: entities
        entities:
          - entity: scene.ik_ben_thuis
          - entity: scene.weltrusten
        device_id: {{ browser_id }}
      right_button: Sluiten
      autoclose: false
Geen idee of je hier wat aan hebt, maar ik heb @paQ zijn config gekopieerd (voor mijn 'tap-action' bij picture-elements). Daarin wordt een action aangeroepen ipv de service browsermod:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
browser_mod:
  service: popup
  data:
    content:
       type: thermostat
       entity: climate.huiskamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Mijn keep staat vol... :+

Maar leuk voor snelle notities, boodschappenlijstjes en paklijstjes maar voor todo eigenlijk wel op zoek naar iets beters. Liefst self hosted.
Dan is Planka wellicht iets voor jou, was aan het twijfelen tussen deze en Vikunja (beiden selfhosted), maar ben uiteindelijk voor Planka gegaan omdat de GUI en simpliciteit me meer aantrok (https://github.com/plankanban/planka) :) Enige nadeel is de externe afhankelijkheid van een database, en dit is beperkt tot Postgresql, maargoed kleine moeite om een extra containertje op te spinnen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
offtopic:
@Sp33dFr34k Thanks! Weer een met containers stoeien. Wil maar steeds niet lukken om twee containers te linken en te starten van een enkele compose.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

tagican schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar ik heb @paQ zijn config gekopieerd (voor mijn 'tap-action' bij picture-elements). Daarin wordt een action aangeroepen ipv de service browsermod:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
browser_mod:
  service: popup
  data:
    content:
       type: thermostat
       entity: climate.huiskamer
En @paQ heeft die weer van mij. Ik wil een script aanroepen zodat ik 1 pop-up (in het script) kan aanpassen en die op meerdere plekken kan aanroepen.

Waarom? Ik gebruik de pop-up best vaak en het is met dik 2000 regels code voor Lovelace aardig onoverzichtelijk aan het worden. Ik kan zeker 800 regels besparen door de pop-up's allemaal uit de code te trekken en er scripts van te maken maar dan moeten de pop-ups wel alleen werken op het browser_id waar hij op ingedrukt is.

Mogelijk dat @Septillion nog een ideetje heeft?

Ondertussen ook een issue geopend: https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod/issues/644

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 16-10-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:15:
offtopic:
@Sp33dFr34k Thanks! Weer een met containers stoeien. Wil maar steeds niet lukken om twee containers te linken en te starten van een enkele compose.... :/
offtopic:
In principe is het niet linken wat je doet, maar meer verwijzen naar (en dan intern via Docker DNS). Ik kan je mijn docker-compose.yml wel geven ter inspiratie, ik gebruik de container van Spad (LSIO) gezien die wat cleaner is dan de originele:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  planka:
    <<: *base
    container_name: planka
    image: ghcr.io/thespad/planka:latest
    ports:
      - 1337:1337
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ}
      - BASE_URL=https://planka.domein.nl
      - TRUST_PROXY=0
      - DATABASE_URL=postgresql://user:password@postgres/planka
      - SECRET_KEY=blabla123
    volumes:
      - /data/planka/config:/config
  postgres:
    container_name: postgres
    image: postgres:14-alpine
    volumes:
      - /data/postgres/config:/var/lib/postgresql/data
    environment:
      - POSTGRES_USER=user
      - POSTGRES_PASSWORD=password
      - POSTGRES_DB=planka
      - POSTGRES_HOST_AUTH_METHOD=trust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:10
Sp33dFr34k schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

offtopic:
In principe is het niet linken wat je doet, maar meer verwijzen naar (en dan intern via Docker DNS). Ik kan je mijn docker-compose.yml wel geven ter inspiratie, ik gebruik de container van Spad (LSIO) gezien die wat cleaner is dan de originele:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  planka:
    container_name: planka
    image: ghcr.io/thespad/planka:latest
    ports:
      - 1337:1337
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ}
      - BASE_URL=https://planka.domein.nl
      - TRUST_PROXY=0
      - DATABASE_URL=postgresql://user:password@postgres/planka
      - SECRET_KEY=blabla123
    volumes:
      - /data/planka/config:/config
  postgres:
    container_name: postgres
    image: postgres:14-alpine
    volumes:
      - /data/postgres/config:/var/lib/postgresql/data
    environment:
      - POSTGRES_USER=user
      - POSTGRES_PASSWORD=password
      - POSTGRES_DB=planka
      - POSTGRES_HOST_AUTH_METHOD=trust
offtopic:
Volgens mij zou je ook nog moeten aangeven dat planka depends_on postgres is, nu zou je je postgres kunnen update zonder dat planka down gaat, wat in theorie problemen kan geven. Zie hier voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
krijn1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

offtopic:
Volgens mij zou je ook nog moeten aangeven dat planka depends_on postgres is, nu zou je je postgres kunnen update zonder dat planka down gaat, wat in theorie problemen kan geven. Zie hier voor meer informatie.
Goede software kan (korte) downtime van de DB gewoon handlen. Al dan niet door op dat moment netjrs een foutmelding te geven. Maar bv Home Assistant zul je ook alleen zien dat de recorder errort, maar de rest vrolijk verder draait als je de DB herstart (als je al een externe DB gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

krijn1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

offtopic:
Kan, niet strict noodzakelijk zoals @RobertMe idd ook al zegt, daarbij is die "depends_on" niet zo geavanceerd als je zou verwachten. Hij houdt rekening met de volgorde van opstarten, veel meer is het niet. Ik heb hem in het verleden wel gebruikt, maar merk dat het eigenlijk weinig uitmaakt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Geen ervaring mee maar misschien dat ik vanavond even kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:10
RobertMe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Goede software kan (korte) downtime van de DB gewoon handlen. Al dan niet door op dat moment netjrs een foutmelding te geven. Maar bv Home Assistant zul je ook alleen zien dat de recorder errort, maar de rest vrolijk verder draait als je de DB herstart (als je al een externe DB gebruikt).
Dat is zeker waar.
Sp33dFr34k schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Kan, niet strict noodzakelijk zoals @RobertMe idd ook al zegt, daarbij is die "depends_on" niet zo geavanceerd als je zou verwachten. Hij houdt rekening met de volgorde van opstarten, veel meer is het niet. Ik heb hem in het verleden wel gebruikt, maar merk dat het eigenlijk weinig uitmaakt verder.
Misschien had ik het inderdaad iets minder stellig moeten verwoorden dat je het moet gebruiken. Ik dacht dat hij ook bijvoorbeeld home assistant wel down zou brengen als je dus alleen je DB container update. Maar misschien is dit ook maar een foute aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sp33dFr34k schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Ik denk dat dat ook afhankelijk is van het aanwezig zijn van een health check. Een depends_on op een container met health check wacht neem ik aan (/hopelijk) wel op dat die container "Running (healty)" is.

In any case. Hier allemaal redelijk offtopic. En kan beter verder worden gezet in het Docker ervaringen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:52:
@Toppe Geen ervaring mee maar misschien dat ik vanavond even kan spelen.
Mocht je zin/tijd hebben.

Mijn issue staat hier
Ik heb ook dit voorbeeld gebruikt om een regel naar het logboek te kunnen wegschrijven: Daar komt netjes het kloppende ID voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:41
breinonline schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 06:13:
[...]

Als je die Prodesk goed inricht dan moet je zuiniger zijn (en robuster en sneller) dan de losse oplossingen.
Maar zijn er bepaalde CPUs die jullie aan zouden raden? Ik wil dat de server wel krachtig genoeg is om 2 of 3 virtual machines te draaien in proxmox, en dan nog wat kleine Docker containers.

Daarnaast wil ik in idle echt niet boven de 9 a 10 watt uit komen, aangezien het anders weinig nut heeft.

Home Assistant vraagt toch al snel 2 cores, dus ik wil minimaal wel een quad core processor die een TDP heeft van max 15 watt

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wachten... schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Maar zijn er bepaalde CPUs die jullie aan zouden raden? Ik wil dat de server wel krachtig genoeg is om 2 of 3 virtual machines te draaien in proxmox, en dan nog wat kleine Docker containers.

Daarnaast wil ik in idle echt niet boven de 9 a 10 watt uit komen, aangezien het anders weinig nut heeft.

Home Assistant vraagt toch al snel 2 cores, dus ik wil minimaal wel een quad core processor die een TDP heeft van max 15 watt
Ik heb een 6700T draaien met behoorlijk wat VM's/LXC's, en nog 32 Docker containers, geen problemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Rembock schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:16:
@Sp33dFr34k Yup, hier ook een KanBan in gebruik voor de issue's binnen het huis.

Voor je batterijen overzicht
*snip*
Top, dankje ziet er prima uit! Kaartje half opgelost, nu de automations nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Sp33dFr34k schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Ik heb een 6700T draaien met behoorlijk wat VM's/LXC's, en nog 32 Docker containers, geen problemen :)
Ja dat snap ik wel, dat is ook wel een beste cpu.
Echter heeft deze een tdp van 35 Watt. Ik zoek liever iets van max 15 Watt tdp.

Die i7 is dus wat overkill voor mij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Nu online
Wachten... schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Ja dat snap ik wel, dat is ook wel een beste cpu.
Echter heeft deze een tdp van 35 Watt. Ik zoek liever iets van max 15 Watt tdp.

Die i7 is dus wat overkill voor mij ;)
Zoek even naar een compute doosje bij mijn oom Ali. Iets met een 4core N100 processor is al gauw vlot genoeg. Ik draai naast HA ook 4 andere VMs en een zoot LXC containers en dat draait prima op 4 cores en 16GB RAM.
Hoeft niet zoveel te kosten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dutchess_Nicole schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Zoek even naar een compute doosje bij mijn oom Ali. Iets met een 4core N100 processor is al gauw vlot genoeg. Ik draai naast HA ook 4 andere VMs en een zoot LXC containers en dat draait prima op 4 cores en 16GB RAM.
Hoeft niet zoveel te kosten hoor.
Dat ziet er opzich wel interessant uit. Dat is al een heel stuk snellere cpu dan de Intel Celeron J3455 die in mijn NAS zit.

Zijn er nog meer van die soort CPU's? En waarom hoor je iedereen altijd over een i5 of een i7 voor dit soort kastjes dan, als een N100 ook zou voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Wachten... schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Dat ziet er opzich wel interessant uit. Dat is al een heel stuk snellere cpu dan de Intel Celeron J3455 die in mijn NAS zit.

Zijn er nog meer van die soort CPU's? En waarom hoor je iedereen altijd over een i5 of een i7 voor dit soort kastjes dan, als een N100 ook zou voldoen?
De N100 is redelijk nieuw, en... Ook zwaar overkill naar mijn idee. Ilzelf heb twee N5105 systeempjes. Een als router en dus lastig te "meten". Ander als "server" met HA en alles bij elkaar een stuk of 20 Docker containers. En dat draait echt dik prima. Daarnaast gebruiken de N5105 systeempjes ongeveer 2W idle helemaal kaal. De N100 systeempjes lijken niet (substantieel) lager dan 8W te komen. Dus de N5105 is ook (~esn kwart) zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Nu online
[...]

De N100 en z'n wat grotere broertje N200 zijn inderdaad vrij nieuw dus ze zijn nog niet zo lang in de omloop.

Mijn proxboxje kabbelt rustig wat aan op rond de 6W bij typisch gebruik. Niet niks maar zeker geen hoeveelheden stroom waar ik me druk over ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@RobertMe @Dutchess_Nicole

Ja en dat is sowieso iets wat ik mee wil nemen. Als het apparaat 2 watt meer verbruikt, maar ik krijg er ook een aanzienlijk snellere server voor terug, dan vindt ik het niet zo heel erg, maar het gemiddelde verbruik moet toch niet ver boven de 9 watt uit gaan komen.

Zouden jullie dan alsnog bij die N processors blijven, of toch eerder naar een wat oudere i3 of i5 processor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 13:59
Is er iemand hier doe toevallig bruikbare spraak resultaten haalt met een pi4 (of 3 :+ )? En zo ja, hoe?
Of ik word niet begrepen of het verwerken van een spraakopdracht kost 15 seconden of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Wachten... schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:55:

Ja en dat is sowieso iets wat ik mee wil nemen. Als het apparaat 2 watt meer verbruikt, maar ik krijg er ook een aanzienlijk snellere server voor terug, dan vindt ik het niet zo heel erg, maar het gemiddelde verbruik moet toch niet ver boven de 9 watt uit gaan komen.

Zouden jullie dan alsnog bij die N processors blijven, of toch eerder naar een wat oudere i3 of i5 processor gaan?
What if I told you... dat de N300 volgens mij formeel een i3 processor is? Zitten ook 8 Alder Lake E-cores in dus 0 P-cores). En ik gok dat dat voor de N100 en N200 dan ook geldt.

Bij (hele) oude systemen wordt in ieder geval het verbruik weer een dingetje. Ik meen dat het verbruik pas (heel) laag is vanaf 8th gen, maar in ieder geval 10th en denk ook 11th weer wat onzuiniger is. Waarbij lange tijd bv een i3-9100 erg populair is geweest (maar ook de Pentiums van die generatie).

Maar lijkt mij hier allemaal nogal offtopic. Vooral gezien er een heel topic over is: Het grote zuinige server topic - deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Nu online
Wachten... schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:55:

Nouja ik heb deze al draaien, dus ik ga em niet nu weer vervangen nee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Jesse- schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:05:
Is er iemand hier doe toevallig bruikbare spraak resultaten haalt met een pi4 (of 3 :+ )? En zo ja, hoe?
Of ik word niet begrepen of het verwerken van een spraakopdracht kost 15 seconden of meer.
Ik maak wel gebruik van Assist, maar niet via Whisper/Piper. Ik heb Nabu Casa voor TTS en STT.
Maar goed, dat is denk ik niet wat je bedoelt.

Je kunt in de debugging kijken wat hij verstaan heeft, en waar de vertraging in zit (dus welke stap hoe lang duurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

[...]

Op Amazon.nl zijn met een PRIME-abbon. de Minisforum "N-intel" mini-pc's 16GB/512GB (2xLAN en ruimte voor ook 2,5inch SSD/HDD) NU niet duurder (goedkoper?) dan bij Ali.
N100 16GB/512GB 191,99 : https://www.amazon.nl/MIN...05%2Caps%2C93&sr=8-1&th=1
N305 16GB/512GB 279,99 : https://www.amazon.nl/MIN...05%2Caps%2C93&sr=8-1&th=1

Er is trouwens een speciaal forum voor zuinige servertjes. waar heel veel info te vinden is. Misschien daar ook eens je vraag stellen.
Het grote zuinige server topic - deel 3

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
RobertMe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

What if I told you... dat de N300 volgens mij formeel een i3 processor is? Zitten ook 8 Alder Lake E-cores in dus 0 P-cores). En ik gok dat dat voor de N100 en N200 dan ook geldt.

Bij (hele) oude systemen wordt in ieder geval het verbruik weer een dingetje. Ik meen dat het verbruik pas (heel) laag is vanaf 8th gen, maar in ieder geval 10th en denk ook 11th weer wat onzuiniger is. Waarbij lange tijd bv een i3-9100 erg populair is geweest (maar ook de Pentiums van die generatie).

Maar lijkt mij hier allemaal nogal offtopic. Vooral gezien er een heel topic over is: Het grote zuinige server topic - deel 3
Ik snap dan alleen niet dat die i3 9100 zo populair is geweest, die heeft een TDP van 65 watt. :s ik zal zo wel even mijn vraag openen in het andere topic

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 16-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Klopt het dat Eufyniet te connecten is met HA ?

Ik ben op zoek naar indoor camera;s. Maar wil natuurlijk wel het beeld kunnen bekijken in HA.

eufy-indoor-cam-s350-4k-binnencamera

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

water_escape schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:22:
Klopt het dat Eufyniet te connecten is met HA ?

Ik ben op zoek naar indoor camera;s. Maar wil natuurlijk wel het beeld kunnen bekijken in HA.

eufy-indoor-cam-s350-4k-binnencamera
Ik dacht dat de meeste EUFY's wel met stream te verbinden zijn, maar er wordt vaak gemeld dat het niet (niet goed) werkt.
YouTube: 3 Ways to add EUFY Cameras (HOME ASSISTANT)
Behalve dat Eufy makkelijk te installeren is door (wifi, ingebouwde accu, zonnepaneeltje) is het voor de rest CRAP/rommel (ik wil hier niemand beledigen en zeker niet de EUFY bezitters, maar dat is mij mening :( :) ) . NIET aan beginnen.
Kies iets met goede lenzen spec's en die ook open standaards volgen (FTP, RTSP; DNS/DDNS; P2P; RTP; RTMP; SSH; HTTP/HTTPS; ONVIF, H.264/H.265/MJPEG (beeld), G.711/A/G/U & PCM (geluid), PoE/Wifi (internet), App & WebUI-acces, evt. SIP). Door die open standaards zijn ze makkelijk te integreren in HA en/of andere zaken.
Je komt dan al gauw bij de Chinese merken Dahua of Hikvision of rebrands (niet hun B-merken: Imou, EZIZ). Met een beetje computer-netwerk kennis en het gebruik van de juiste instellingen kun je die ook nog eens veilig gebruiken. Dit geldt niet alleen voor hun bewakings-cam's maar ook voor hun andere cam's (o.a. voor binnen).
Zie aparte/speciale forum:
Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 16-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 13:59
TheFes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:13:
[...]

Ik maak wel gebruik van Assist, maar niet via Whisper/Piper. Ik heb Nabu Casa voor TTS en STT.
Maar goed, dat is denk ik niet wat je bedoelt.

Je kunt in de debugging kijken wat hij verstaan heeft, en waar de vertraging in zit (dus welke stap hoe lang duurt).
Ah dat je kan zien welke stap lang duurt wist ik niet. Ik zal de logs eens nakijken.
Tot nog toe is het of verkeerd begrepen of lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Jesse- schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:05:
kijk eens naar (van "mostlychris") :
YouTube: Local Control! Using Wake Works for voice control with Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Antonio di schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Ik dacht dat de meeste EUFY's wel met stream te verbinden zijn, maar er wordt vaak gemeld dat het niet (niet goed) werkt.
YouTube: 3 Ways to add EUFY Cameras (HOME ASSISTANT)
Behalve dat Eufy makkelijk te installeren is door (wifi, ingebouwde accu, zonnepaneeltje) is het voor de rest CRAP/rommel (ik wil hier niemand beledigen en zeker niet de EUFY bezitters, maar dat is mij mening :( :) ) . NIET aan beginnen.
Kies iets met goede lenzen spec's en die ook open standaards volgen (FTP, RTSP; DNS/DDNS; P2P; RTP; RTMP; SSH; HTTP/HTTPS; ONVIF, H.264/H.265/MJPEG (beeld), G.711/A/G/U & PCM (geluid), PoE/Wifi (internet), App & WebUI-acces, evt. SIP). Door die open standaards zijn ze makkelijk te integreren in HA en/of andere zaken.
Je komt dan al gauw bij de Chinese merken Dahua of Hikvision of rebrands (niet hun B-merken: Imou, EZIZ). Met een beetje computer-netwerk kennis en het gebruik van de juiste instellingen kun je die ook nog eens veilig gebruiken. Dit geldt niet alleen voor hun bewakings-cam's maar ook voor hun andere cam's (o.a. voor binnen).
Zie aparte/speciale forum:
Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2
Dank je! Ja buiten heb ik Hikvisions hangen, erg tevreden over. Maar voor binnen zoek ik iets moois (WAF), kleins, local storage en in HA te zien. Meer niet. Die zie ik dan weer geen knappe zo lijkt het.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:45

JME

zeg maar Jamie

alex3305 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:31:
@JME Ik heb ook een aantal P115's met de Custom Tapo integration. En die pollt standaard om de 30 seconden. Volgens mij krijg je inderdaad dan gewoon een unavailable wanneer de smart plug eruit is gehaald. Ik ben hier niet 100% zeker van, maar ik dacht van wel. Je zou hiervoor de stroommeting sensor of wifi signal level entiteiten in de gaten kunnen houden. Die zouden sowieso naar unavailable gaan voor zover ik weet.

En met betrekking tot point releases, daar kun je in principe altijd direct naartoe. Heb het nog bijna nooit aan de hand gehad dat iets breekt. Ik wacht meestal wel met minor releases tot er een .1 is, dat voelt dan toch nét dat beetje beter.
Het is gelukt om de aanwezigheid van de P115 in het netwerk te monitoren, dank aan iedereen die heeft meegedacht! Vraagje dan nog aan de mede P115-gebruikers: in de Tapo iOS app kun je behalve het verbruik in kWh ook de verbruiksduur aflezen. In de NL versie noemen ze dat "Voeding", terug te vinden onder Energiegebruik > Toon meer > Voeding. Dat is echter iets anders dan de entity Runtime in HA, want die geeft aan hoe lang de plug zelf al aan staat, niet hoe lang er een verbruiker aan het verbruiken is. Kan ik die voedingsduur ook ergens terugvinden in HA?

En nog een laatste vraag, nu ik er toch ben (sorry voor de basic newby vragen). In het verleden heb ik de meeste van mijn slimme devices aan het gastnetwerk gehangen. Heb me ooit eens laten vertellen dat dat veiliger zou zijn (heb een KPN Experiabox dus op wat fixed ip's na gewoon nul instelmogelijkheden). Maar nu loop ik er tegenaan dat HA in het hoofdnetwerk zit en alle devices op het gastnetwerk helemaal niet kan vinden. Zelfs de HACS Tapo integration, die volgens mij van de servers van TP-Link gebruikmaakt, herkent een P115 smart plug alleen als deze op het hoofdnetwerk zit en niet op het gastnetwerk. Hoe doen jullie dat, alles op het reguliere netwerk?
Pagina: 1 ... 116 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.