• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01 08:29
Hallo, ik heb een tijdje geleden een huis gekocht waar 4 Dahua camera's hangen in combinatie met een network video recorder model DHI-NVR4204P.

Nu is er echter 1 camera welke ik niet meer online krijg. Sporadisch doet hij het nog maar dat wordt ook steeds minder.
Is het mogelijk om deze camera te vervangen door een nieuwe(re) camera en is dat dan een kwestie van de oude camera van de muur afschroeven en weer aansluiten op de video recorder? Als ik het goed begrijp kan ik de muurbeugel dan laten zitten en de nieuwe camera daarop schroeven.

Het betreft de camera ipc-hdw2220r-z en deze zal niet meer verkrijgbaar zijn maar misschien een nieuw type.

Bedankt voor jullie reply.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:22

bjp

je zou ook de software er terug kunnen op flashen eventueel. Kan soms helpen.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• bruce the boss
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D21iDK8qvtoA-fEGeyNYFTd7lRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewxUAWCc6newZMklfKqfgml1.jpg?f=fotoalbum_large

Zie net dat ik ook een reset kan doen. Dat zal ik eerst eens doen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:07
bruce the boss schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:13:
[Afbeelding]

Zie net dat ik ook een reset kan doen. Dat zal ik eerst eens doen.
Als er (ook) een geheugenkaartje inzit: Verwijderen voor je de reset doet! Ga je toch voor een niuwe camera (dat zal niet helemaal drop-in vervangen zijn vermoed ik, instructie volgen) dan zijn er voor ongeveer hetzelfde geld aanzienlijk verbeterde Dahua (of Andy's versies) te verkrijgen.

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Om camera's te plaatsen bij een systeemplafond, met mounts/junction box, heb je daar nog speciale bevestigingen voor nodig? Zoekfunctie in het topic gaf geen resultaat.

Ga camera's plaatsen, twee buiten en 6 binnen, voor een winkel 52m2 met een kassa.
Kabels zijn al meegetrokken tijdens verbouwing voor PoE. Voor buiten kan ik kiezen uit een wallmount. Maar binnen is wel iets anders naar mijns inziens.
Nu nog weten welke camera's ik moet kiezen. Dat is al een opgave. ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• bruce the boss
DjoeC schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Als er (ook) een geheugenkaartje inzit: Verwijderen voor je de reset doet! Ga je toch voor een niuwe camera (dat zal niet helemaal drop-in vervangen zijn vermoed ik, instructie volgen) dan zijn er voor ongeveer hetzelfde geld aanzienlijk verbeterde Dahua (of Andy's versies) te verkrijgen.
Maar het het probleem is dat ik nog 3 andere camera's heb hangen van Dahue dus dat gaat dan niet.

• DjoeC
bruce the boss schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Maar het het probleem is dat ik nog 3 andere camera's heb hangen van Dahue dus dat gaat dan niet.
Dat snap ik niet? 1 oude camera weg, 1 nieuwe erin.

Het puntje is dat deze camera's (iig de Andy versie en dus vermoed ik ook de Dahua versie) niet standaard met DHCP werken. Je moet de camera dus wel even configureren. En dat geldt na een reset vermoedelijk ook voor de oude. En omdat ze bij een reset MET geheugenkaart nog wel eens willen bricken is het beter om de geheugenkaart er eerst uit te halen.

• bruce the boss
DjoeC schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Dat snap ik niet? 1 oude camera weg, 1 nieuwe erin.

Het puntje is dat deze camera's (iig de Andy versie en dus vermoed ik ook de Dahua versie) niet standaard met DHCP werken. Je moet de camera dus wel even configureren. En dat geldt na een reset vermoedelijk ook voor de oude. En omdat ze bij een reset MET geheugenkaart nog wel eens willen bricken is het beter om de geheugenkaart er eerst uit te halen.
ik had je antwoord niet goed gelezen en dacht dat je het over een ander merk had 8)7

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:07
Iemand hier ervaring met Sony Dome Plus AI-ISP Full Color 2K?
Voor het huis is wel wat verlichting aanwezig, aan de zijkant hangt een lamp die 's nachts altijd aan is, maar achter is het (als de lampen uit zijn) écht pikkedonker.
Nu verwacht ik geen 100% kleurenbeeld als het zo donker is, z/w is ook prima, maar dan moet het beeld natuurlijk wel goed zijn.

Zit te kijken op 8 van deze camera's incl. een 16-kanaals NVR zodat ik altijd de mogelijkheid blijf houden om, mocht het nodig zijn, extra camera's op te hangen.

Dit is de indeling waar ik een beetje aan zit te denken.
Camera's hebben een hoek van 110 graden, zou het dan (een beetje) haalbaar zijn om op deze manier (ongeveer) het hele terrein in beeld te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQygvry8wAiYWUUo1RorDJ6emK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LJ6aJZSXfmJwPRkb4rILSG0l.png?f=user_large
Om een beetje indruk te krijgen van hoe groot het ongeveer is, de gele lijn is +/- 30m.

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De gelinkte camera en NVR heb ik geen ervaring mee en ken het bedrijf niet, maar ingaande op je tweede vraag is de eerste reactie die in mij opkomt; wat wil je achter met de camera aan de schuur/stal kijkend richting het zandvlak (of rijbak?) bereiken?
Daar ga je op de volledige de 30 meter geen identificatie van personen mee halen tenzij je al naar een PTZ met autotracking gaat kijken. Ter observatie is het misschien nog geschikt maar het is goed om van tevoren eerst het doel per camera en zichtveld te bepalen en dan een keuze maken voor de hardware.

[ Voor 6% gewijzigd door boyd86 op 15-01-2026 21:30 ]

Boyd Klaas ICT dienstverlening en camerabewaking

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13
Sony camera's, rebranded materiaal, maakt gebruik van de guard viewer / guard live app via star4life p2p. Prima camera's maar verwacht geen wonderen. ze gaan al redelijk snel over op infrarood als er weinig omgevingslicht is. Ik weet niet of je dicht aan de kust woont of iets met zout water, maar dan zou ik voor wat anders kiezen wat ook corrosie bestendig is gezien je vrij open woont.

De camera aan de loods kijkend naar de buitenbak gaat geen zin hebben. Of een dikke pano ophangen daar dat je veel overzicht heb, of als het je ook echt om identificatie gaat dan een ptz met autotracking zoals eerder genoemd.

Is het enkel om af te schrikken ? Dan lekker die sony's ophangen. Ik doe veel van dit soort terreinen in de camera's hangen, kijkend naar jouw perceel en gebouwen kom ik op 12 camera's als ik zo vlug kijk.

Wat is je doel ? Afschrikken ? Overzicht ? Of alles als een havik in de gaten willen houden ? Daar moet je over nadenken en je keuzes op baseren, je gaat best wel wat munten uitgeven, en dat kan je dan beter in 1x goed doen.

• Rensjuh
@boyd86 en @Galaxis
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Misschien goed om even een wat beter overzicht van de locatie te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4J_RDHlrI--iumtOKvjOBsAdMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nS39h6SVaaIbIeXL4P5sDoOk.png?f=fotoalbum_large
Rood omlijnd is het volledige terrein, gelegen in het buitengebied.
Aan 1 zijde zit het perceel van de buurman, een zijde is de straat en aan de andere zijdes zitten weiland / landbouwgrond.
Het volledige terrein is omheind met een hekwerk met daarboven nog 3 rijen prikkeldraad (prikkeldraad zal overigens in de toekomst vervangen worden door schrikdraad).

Het volledige terrein afdekken zal niet lukken en dat is ook niet mijn bedoeling.
Ik wil het gele omlijnde zo goed als mogelijk in de gaten kunnen houden, dus meer een overzicht kunnen hebben van wat er gebeurd (is) als we niet thuis zijn.

Budget voor nu zit ik om en nabij de €2500 - €3000.
Daarom kom ik op 8 camera's en 1 NVR.
Bewust een NVR met meer kanalen zodat er in de toekomst altijd camera's bij kunnen mochten we echt een dode hoek hebben.

Ik had trouwens ook nog deze Dahua 4MP IP dome - 50m - 2.8mm - Dual Light - WizSense - HDW3449QM-S-IL-B gezien i.c.m. NVR Dahua 12MP 16 kanaals NVR recorder - SMD - 16x PoE - NVR4216-P-4KS3.

Dan kom ik met 8 camera's en 1 NVR op €3200,- incl. installatie materiaal (muurbeugels, UTP kabel e.d.), prijs is dan ongeveer €500,- meer t.o.v. de set met de Sony camera's.
Hoe zit het in dit geval met de kwaliteit van (deze) Dahua camera's?
Ga ik hier bijvoorbeeld beter zicht mee hebben dan met de Sony camera's die ik eerder aanhaalde?

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:55
Rensjuh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:38:
@boyd86 en @Galaxis
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Misschien goed om even een wat beter overzicht van de locatie te geven:
[Afbeelding]
Rood omlijnd is het volledige terrein, gelegen in het buitengebied.
Aan 1 zijde zit het perceel van de buurman, een zijde is de straat en aan de andere zijdes zitten weiland / landbouwgrond.
Het volledige terrein is omheind met een hekwerk met daarboven nog 3 rijen prikkeldraad (prikkeldraad zal overigens in de toekomst vervangen worden door schrikdraad).

Het volledige terrein afdekken zal niet lukken en dat is ook niet mijn bedoeling.
Ik wil het gele omlijnde zo goed als mogelijk in de gaten kunnen houden, dus meer een overzicht kunnen hebben van wat er gebeurd (is) als we niet thuis zijn.

Budget voor nu zit ik om en nabij de €2500 - €3000.
Daarom kom ik op 8 camera's en 1 NVR.
Bewust een NVR met meer kanalen zodat er in de toekomst altijd camera's bij kunnen mochten we echt een dode hoek hebben.

Ik had trouwens ook nog deze Dahua 4MP IP dome - 50m - 2.8mm - Dual Light - WizSense - HDW3449QM-S-IL-B gezien i.c.m. NVR Dahua 12MP 16 kanaals NVR recorder - SMD - 16x PoE - NVR4216-P-4KS3.

Dan kom ik met 8 camera's en 1 NVR op €3200,- incl. installatie materiaal (muurbeugels, UTP kabel e.d.), prijs is dan ongeveer €500,- meer t.o.v. de set met de Sony camera's.
Hoe zit het in dit geval met de kwaliteit van (deze) Dahua camera's?
Ga ik hier bijvoorbeeld beter zicht mee hebben dan met de Sony camera's die ik eerder aanhaalde?
Als ik het mocht zeggen, zou ik voor € 2.872,60 klaar zijn.
8x https://hq-securityshop.n...et-2-8mm-lens-strobe-led/
1x https://hq-securityshop.n...-poe-acusense-en-acuseek/

Dan ben je voorlopig up to date en heb je het nieuwste van het nieuwste.
En nee ik heb geen belang in deze zaak, ben gewoon een tevreden klant en zijn service is geweldig.

Hikvision gebruiker

• Galaxis
@Rensjuh De door jouw genoemde Dahua's hebben een best kleine sensor, die ik zou ik overslaan. Sony geeft zijn sesormaat niet op helaas. De bovengenoemde camera's van HIK door @vuurvreter63 hebben een een grote sensor, die pakt meer licht op, die zijn prima. De gelikte Recorder is ook goed, NXI serie. Ik zou van de HIK recorders wel het fannetje vervangen als je recorder ergens in huis komt te staan, die zijn goed hoorbaar. Noctua heeft vervangende fannetjes.

Eventueel bijkomende kosten zijn nog je montagebakjes en of beugels voor de camera's waarin je ook makkelijker je kabel kan wegwerken.Vergeet ook de opslag niet. Snelle vuist regel is voor 4MP camera met 24/7 opname en detectie opname 500GB per 10 dagen retentie. Dus met 8 camera's voor 10 dagen retentie va je beelden zit je op 4TB hardeschijf.

[ Voor 14% gewijzigd door Galaxis op 16-01-2026 06:17 ]

• vuurvreter63
Galaxis schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:12:
@Rensjuh De door jouw genoemde Dahua's hebben een best kleine sensor, die ik zou ik overslaan. Sony geeft zijn sesormaat niet op helaas. De bovengenoemde camera's van HIK door @vuurvreter63 hebben een een grote sensor, die pakt meer licht op, die zijn prima. De gelikte Recorder is ook goed, NXI serie. Ik zou van de HIK recorders wel het fannetje vervangen als je recorder ergens in huis komt te staan, die zijn goed hoorbaar. Noctua heeft vervangende fannetjes.

Eventueel bijkomende kosten zijn nog je montagebakjes en of beugels voor de camera's waarin je ook makkelijker je kabel kan wegwerken.Vergeet ook de opslag niet. Snelle vuist regel is voor 4MP camera met 24/7 opname en detectie opname 500GB per 10 dagen retentie. Dus met 8 camera's voor 10 dagen retentie va je beelden zit je op 4TB hardeschijf.
Ik heb de 8 kanaals PoE NVR uit deze Vpro serie. En die fan (net als alle andere NVR fan's) heb ik idd vervangen voor een stillere versie. Kosten waren iets van €20.00 en dat verschil is duidelijk merkbaar.

Hikvision gebruiker

• Rensjuh
vuurvreter63 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Ik heb de 8 kanaals PoE NVR uit deze Vpro serie. En die fan (net als alle andere NVR fan's) heb ik idd vervangen voor een stillere versie. Kosten waren iets van €20.00 en dat verschil is duidelijk merkbaar.
NVR komt in de meterkast in de schuur, dus geluid is geen issue 😀

Edit; grotere lens is beter had ik gelezen.
Hikvision DS-2CD2347G3-LIS2UY/SL 4MM ColorVu 3.0 4MP Turret zwart
Zelfde camera maar dan met een 4mm lens voor dezelfde prijs.
Is dat een no-brainer t.o.v. die 2.8mm lens of ga ik hier de mist in?

[ Voor 32% gewijzigd door Rensjuh op 16-01-2026 12:12 ]

• DjoeC
Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Was het maar zo simpel..... De lens bepaalt de hoek en de afstand. De sensor bepaalt (mede) de gevoeligheid. Hoe meer megapixels hoe beter je sensor moet zijn. Lees: meer pixels is lang niet altijd beter. 4MP is momenteel de sweet-spot.

Je kunt altijd nog een zoomlens overwegen, al zou ik dan eerder gaan voor een "automatisch" aangestuurde goede (duurdere) PTZ. Dan je gebruik je je gewone vaste camera's om te detecteren en gebruik je de PTZ om die richting uit te draaien en in te zoomen.

Type noem ik niet maar ik ben tevreden over prijzen en service van Andy.

Ik mis trouwens nog wel dekking achter je schuur. Daar zal best een raam of deur zitten & een zadelkamer is zo leeg gehaald.

• bjp

bjp

als ik die camera neem, en de Download bekijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEA6sy0Db60zHdHu8Oj9PiAjzeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eh3vp1WbobuEWLfFP71GTXM6.png?f=fotoalbum_large

lijkt het dus dat een 4mm lens minder kijkhoek heeft dan 2.8mm.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dat klopt ook, want het beeld is meer “ingezoomd” des te groter de brandpuntsafstand wordt.

Boyd Klaas ICT dienstverlening en camerabewaking

• Rensjuh
@bjp en @boyd86
Dat is ook goed om te weten, dat word dus sowieso een 2.8mm en geen 4mm. (y)

• vuurvreter63
Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:02:
@bjp en @boyd86
Dat zou ook mijn advies zijn ;)

Hikvision gebruiker

• bjp

bjp

bonus vraag: hoe weet ik welke lens ik heb? (ik heb zo'n camera op leen, maar weinig uitleg).

• vuurvreter63
bjp schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:19:
bonus vraag: hoe weet ik welke lens ik heb? (ik heb zo'n camera op leen, maar weinig uitleg).
Dan zou je moeten gaan zoeken op de specs van het merk en type camera.
Ik en menig anderen kunnen dat zo niet zien ;)

Hikvision gebruiker

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:00
Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:02:
@bjp en @boyd86
met 2.8 is het beeld wel brede4 maar op afstand wordt herkennen wel lastiger

https://www.jvsg.com/calculators/cctv-lens-calculator/

met zo,n tool kan je kijken wat voor lens er nodig is om iets in beeld tekrijgen met welke lens

hier meer info

en hier kan je het helmaal mooi berekenen en plannen

https://www.ccvs.be/cctv-...ens-voor-perimeter-camera

[ Voor 4% gewijzigd door vonkkie op 16-01-2026 19:39 ]

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Rensjuh Neem deze set ook mee in je overweging: https://empiretech01.com/...ze?variant=45381911085341
Moet je alleen nog voor elke camera PFB203W wall mounts meebestellen.

In dit prijssegment zijn dit zo ongeveer de beste camera's die Dahua nu heeft.
Varifocal modellen dus je brandpunt(zoom) kun je na installatie bepalen dus dat hoef je niet van te voren te bedenken.

• Rensjuh
Piet91 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:25:
@Rensjuh Neem deze set ook mee in je overweging: https://empiretech01.com/...ze?variant=45381911085341

Varifocal modellen dus je brandpunt(zoom) kun je na installatie bepalen dus dat hoef je niet van te voren te bedenken.
Durf je ook iets te zeggen over kwaliteit in vergelijking met de (bijvoorbeeld) hierboven genoemde HikVision set?
Alvast bedankt voor de alternatieve set! (y)

• Galaxis
Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Nee niet de Lens, de sensor. De lens ; 2.8mm is gangbaar, meest gebruikt. 4mm is meer ingezoomd. Het gaat om de sensor grootte , hoe groter die is, hoe meer licht die vangt.

• Galaxis
Piet91 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:25:

Leuke set, maar de prestaties met weinig licht / in het donker heb ik mijn twijfels bij met een F van 1.8 en een sensor van 1 1/8.

Kies als het kan voor een camera met F 1.0 / 1.2 en een sensor grootte van 1/1.2". Liefst dan ook 4MP en geen 8MP. Met 4MP en een F1.0 met een 1/1.2" sensor geeft je ontzettend goede resultaten in het donker / weinig licht.

Waarom 4MP en geen 8MP ? Simpel, de sensor hoeft zijn licht maar te verdelen over 4MP in plaats van 8 MP, minder pixels te belichten , waardoor er dus per pixel meer licht over blijft bij een 4MP variant. Anders gezegd, de 8MP variant krijgt maar de helft van het licht per pixel als de 4MP variant.

• vuurvreter63
4 mp wordt door iig Hikvision aangeraden om te gebruiken bij de nieuwe ColorVu G3 camera's.

[ Voor 10% gewijzigd door vuurvreter63 op 16-01-2026 22:06 ]

Hikvision gebruiker

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:13:
Durf je ook iets te zeggen over kwaliteit in vergelijking met de (bijvoorbeeld) hierboven genoemde HikVision set?
Sterk vergelijkbaar. Mogelijk zelfs zelfde sensor.
Galaxis schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:46:
Leuke set, maar de prestaties met weinig licht / in het donker heb ik mijn twijfels bij met een F van 1.8 en een sensor van 1 1/8.
Heb er zelf meerdere van hangen. Zoals gezegd; rond deze prijs een van de beste camera's.
Op IP Cam Talk ook nog dé aanrader, ondanks dat er nieuwe Dahua camera's zijn.
Heb er ook een naast een camera met 1/1/2" sensor hangen. Gebruik ze voor verschillende doeleinden dus kan ze niet exact naast elkaar leggen; maar de S3 kan zich aardig houden.

@Rensjuh geeft zelf al aan dat grootste deel van zijn erf 's nachts gewoon pikkedonker is en dan ga je het ook met 1/2" sensor niet lukken om bruikbare kleurbeelden te krijgen zonder extra artificieel licht te gebruiken.
(Ingebouwde LED's vind ik niet voldoende voor kleurbeeld 's nachts)

Zonder extra artificieel licht moet je bijvoorbeeld dermate lange sluitertijden gebruiken dat je nog niets aan de beelden hebt.

• Galaxis
Piet91 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:11:
[...]

[...]

Heb er zelf meerdere van hangen. Zoals gezegd; rond deze prijs een van de beste camera's.
Heb er ook een naast een camera met 1/1/2" sensor hangen. Gebruik ze voor verschillende doeleinden dus kan ze niet exact naast elkaar leggen; maar de S3 kan zich aardig houden.

@Rensjuh geeft zelf al aan dat grootste deel van zijn erf 's nachts gewoon pikkedonker is en dan ga je het ook met 1/2" sensor niet lukken om bruikbare kleurbeelden te krijgen zonder extra artificieel licht te gebruiken.

Zonder extra artificieel licht moet je bijvoorbeeld dermate lange sluitertijden gebruiken dat je nog niets aan de beelden hebt.
Eens ! Als het pitch black donker is dan gewoon terug grijpen naar infrarood.

• DjoeC
Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:13:
[...]

De camara's van Andy (empiretech) zijn Dahua's. Ze zijn op prijs en kwaliteit vergelijkbaar. Hik en Dahua zijn vergelijkbaar, vissen in dezelfde vijver maar er zitten verschillen in de gebruikersinterface waardoor sommigen de 1 boven de ander prefereren.

Gezien al je vragen hier al eens gesteld zijn in 1 of andere vorm wil ik je verwijzen naar (o.a.) DjoeC in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" en een flink aantal posts die daarop volgt w.o. (links naar) verklaringen over DORI (een specs die vaak minder uitpakt dan in de specsheet), DOF, FOV, plaatsing, etc.

• DjoeC
Piet91 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:11:
[...]

[...]

Voor in het donker heeft Canon een camera met zeer goede sensor. Denk aan €20K + lens. Ik zou m niet aanbevelen want hij is makkelijk mee te nemen.....
Pagina: 1 ... 92 93 Laatste