Fraggert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:58:
@
DjoeC @
vuurvreter63
Toch nog even een kleine vraag om een advies vanuit jullie wat verduidelijkt te krijgen.
Ik lees meerdere malen dat Wi-fi niet aangeraden wordt. Persoonlijk probeer ik thuis (TV, PS4, streamer etc) daar waar mogelijk ook altijd te bedraden, deels vanuit een verwachtte stabielere verbinding en doorgaans wat makkelijker troubleshooten.
Ik kan me voorstellen dat Wi-fi een zwakkere schakel in de keten is doordat dat signaal weggedrukt kan worden door een jammer.
Is er een punt waarop W-fi een prima keuze zou zijn?
https://www.thesignaljamm...ct-category/wifi-jammers/
Uiteraard ben jij degene die bepaalt of je wel/niet wifi wilt gebruiken. Een camera levert je in principe 7x24 beelden en dat mogelijk van meerdere camera's gelijktijdig. Kan het - yep maar zoek dan vooral een camera die op 5GHz zit OF je moet geen/nauwelijks andere netwerken in de buurt hebben anders zitten de buren je ook nog dwars.
Ik zou bijvoorbeeld de gelegenheids-inbreker/insluiper op beeld willen hebben (ff om een hoekje kijken en weglopen met een boormachine of je fiets bijv.) of de pakketdienst die voor de zoveelste keer mijn boom en/of poort raakt bj het keren) in plaats van een georganiseerde bende want ik heb geen RAV4, 911 of Q5 op de oprit waarvan ze mijn sleutel willen klonen.
Je kunt als backup altijd nog een geheugenkaartje in de camera stoppen. Maar, neem dan een rugged versie (hitte, kou) met een hoge TBW.
Of zijn zulke jammers inmiddels al zulk gemeengoed dat je eigenlijk wi-fi al niet meer zou moeten overwegen. Ik vind het wat lastig de vraag te omschrijven.
Zie de link iets hier boven die op mijn 1e google page stond. Ben ik ze zelf tegen gekomen? Nee, maar ik ben ook maar gewoon kleinburgerlijk (of beter: boers).
Ik kan eventueel kabels trekken, maar positionering en uitstraling wordt een stukje lastiger dan met een wi-fi optie.
Waarom zo positionering moelijker worden? Je hebt er vermoedelijk al wel voedingspunten - of wil je ze op zonneenergie? Ik gebruik zelf PoE en heb dus allen maar een netwerkkabel naar zwarte camera's want dat valt bij mij het minste op. Al vraag ik me soms af of camera's die WEL opvallen misschien effectiever zijn - of een combinatie van beiden.....
Geen wifi komt vooral voort uit: beveiliging doe je goed of je doet het niet en dan noem je het geen beveiling maar weet ik veel wat. Observeren? Voyeurisme? Als beveiliging heb je een potentieel lek en wetende hoe dat gaat, denk Louvre in Parijs, maskers in Assen.... Camera's kunnen psychologisch helpen dingen te voorkomen en achteraf op te lossen. Maar ellende voorkomen kunnen ze niet en zullen ze niet, je zult meer maatregelen moeten nemen. Goed hang en sluitwerk en dat ook gebruiken. Raam sloten, braakwerende beglazing, een anti-diefstal pook in je stuur/op je schakelpook. Noem maar op. Het is maar wat je wilt
[
Voor 11% gewijzigd door
DjoeC op 23-06-2026 13:16
]