Problemen met mijn Satel alarm, zoek betaalbaar alternatief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 14:57
Hallo, Ik heb nueen Satel integra 32 alarm systeem geinstalleerd.
De installateur waar ik ook gewoon kostenloos een vraag kon stellen is er mee gestopt dus support heb ik niet meer.
Het systeem werkt over het algemeen goed maar ik heb ook wel wat issues er mee:
  1. Ik heb nu al een paar keer een valse brandalarm melding gekregen van mijn ASD-250 - ABAX 2 draadloze rookdetector. 1 keer terwijl ikop vakantie was en niemand kon bereiken
    Toen de volgende dag iemad ging controleren was het idd loos alarm en had de batterij laten verwijderen om niet weer loss alarm te krijgen maar kreeg daarna het alarm neit meer actief ook niet via de (nogal onvriendelijke app) Nu thuis maar even de melding uitgeschakeld maar wel batterij er weer in..Overbruggen tijdens alarm aanzetten werkte ook niet. alleen raar piepje zoder enige feedback in de app
  2. de APD-100 blijft op de poezen in de huiskamer reageren ook op de voorgen de manual ongevoeligste stand. Dus deze uit moeten zetten
  3. Batterij detectie werk nauwelijks (komt doordat dat met litium cel slecht te meten is) dus preventief vervang ik elk jaar alle 12 batterijen. Vervangen van Batterij is best lastig. gauisjes zijn erglastig open te krijgen en de montage op de bijgeleverde steuntjes in niet echt rubust
  4. Enorme kast in best volle meterkast enheb in 5 jaar 2x accu moeten vervangen
  5. geen alarm melding op telefoon, alleen via utgaande lijn bellen (GSM gateway) zonder melding wat er mis is. Spraak module zeg alleen dat er alarm is.
  6. zelf herconfigureren is knap lastig vind ik en als er wat met mij gebeurt voorzie ik nu dat de hele boel door mijn vroeu vervangen moe worden. Zelf kom ik er vaak met wat puzzelen den DLOADx wel uit maar kost veel lezen en soms puzzelen wat er bedoeld wordt
Dus ben aan het kijken voor een oplossing..
Ik heb wel een HA integratie werkend maar ook deze werkt gebrekkig. Er is geen verschil tussen alarm home en alarm away zodat mijn HA daar op kan reageren
Ik overweeg dit systeem te deinstalleren en te vervangen en eventueel de spullen van didt systeem 2e hands te verkopen om een deel van de kosten van een andere systeem te dekken,
Wat ik nu heb aan melders:
  • 6x contact voor raam /deur
  • 4x PIR waarvan de dierviendelijkegeen alarm meer geeft
  • buten gordijn melder met radar en PIR
  • bedien paneel met tag reader *bedraad)
  • Sirene en flitser (bedraad)
verder heb ik een Dahua camera systeem een een reolink deurbel. deze laat ik geen alarm meldigen geven maar is puur voor monitoren

Ik heb wel eens voor ik dit systeem kocht een AJAX syteem geinstalleerd maar dat was denk ik nog te vers me aanloop problemen.
Maar er zzijn beslist andere opties welke mogelijk ook wat prijsvriendelijker zijn.
Natuurlijk kan ik ook met HA we alarm functied bouwen maar denk dat een autonoom systeem wel beter is

Ik heb verder al rond gekeken Lupus heeft geen lokale vertegenwoordiging wat eventueel support lastiger maakt.
Verder ken ik ajax waar ik oooit een test me had en de sirene af ging omdat de verbining even weg viel (ik zat in een meeting dus was ook zeer storend omdat er eigelijk niets ana de hand was)
Verder zie ik spul van
Eufy
Hozzard
ELro
Abus

Ik wil dan iets met een overzchtelijke app, tags, een betrouwbaar protocol voor de sensors.
Camemra aaansluiten hoef van mij niet echt ik heb daar een aoppart susteem voor van DAhua

[ Voor 8% gewijzigd door mrbert op 09-07-2026 12:05 ]

mrbert

Beste antwoord (via mrbert op 09-07-2026 09:40)

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-07 14:28

Antonio di

a mi me dijeron que si

Wil je een betrouwbaar en "eenvoudig" Alarm systeem dat vrij makkelijk is qua installatie en bediening dan kom je bij Ajax of Climax uit. Zie mijn schrijven:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Satel is inderdaad een heel stuk technischer.
In Home Assistant (HA) kan alles (moet je wel goed kunnen programmeren). Een 868Mhz ster-netwerk (wat gewoon het beste is voor draadloze alarm systemen) kan nu ook via Zwave-LR (nog beperkt assortiment). De standaard alarmzaken in HA zijn echt heel basic en niet compleet. Home Assistant is absoluut NIETS voor gewone mensen. Je moet er hobby in hebben.

Ik ben zelf geen fan van Ajax omdat zij voor Cloud afhankelijkheid gekozen hebben (Cloud van Ajax, draait nu bij Amazon). De basis blijft het meestal wel doen zonder die Cloud. Ook heeft Ajax voor de consument alleen nog een App en geen browser interface (WebUI) meer. Daarnaast beloofd Ajax al jaren meer "open" te gaan naar andere systemen maar dat komt er maar niet van. Ajax is ook echt een reclame bedrijf. Voor de rest is het een prima Alarm-systeem.

Climax levert aan heel veel merken (ook via importeurs) waaronder in Nederland "Blaupunkt" en Vesta (by Climax) en Woonveilig (is zelfde als Egardia in omliggende landen). Het wil niet zeggen dat het onderling allemaal uitwisselbaar is wat ze uitbrengen!!!
- Blaupunkt is wat beperkter qua componenten en heeft Cloud afhankelijkheid (Basis Alarm blijft werken).
- Woonveilig heeft Nederlandse support en ook Cloud afhankelijk met een abonnement voor uitgebreide mogelijkheden en buitenshuis toegang voor meer dan 1 persoon.
- Vesta wordt in Nederland vooral door installateurs verkocht en geïnstalleerd en kan dan komen met afhankelijkheid van de installateur. Je kun het ook zelf via Internet (vooral in Duitsland) kopen en installateur "zijn"
- Lupus is Climax hardware voor Alarm met een eigen App/WebUI en aangepaste firmware voor de Hub. Lupusec is 100% lokaal en ook verbinding buitenshuis kan via een Lupusec server of via een zelf te kiezen DDNS service provider (onafhankelijke van Lupusec en/of Climax). Zelf zonder internet kun je XT2-plus uit zetten via SMS-commando's als je geen internet zou hebben. Support is prima maar in Duits en Engels (+49 nummer, en e-mail) Ook de App is alleen in Duits en Engels. De browser interface (WebUI) heb ik ooit vertaald voor hen naar NL (zitten nog wel wat bugjes in bij de sensorlijst). Er is een redelijk complete interface naar Home Assistant via de App/addon Lupusec2MQTT. Lupusec camera's zijn tegenwoordig allemaal Dahua rebrand met eigen versie firmware.
De Lupusec Zigbee componenten zijn vaak ook rebrand "Climax" maar ook andere eigen import" uit Azië door Lupusec.
Lees ook mijn review van de Lupusec XT2-plus:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Zelf vind ik Lupusec het makkelijkste goede Alarm systeem om te installeren en te bedienen en daarnaast kun je ook de basic Smarthome zaken er mee doen (Zonder HA). Wil je ook nog camera's in Lupusec dan kan dat ook nog eens.
Kijk ook eens op de volgende Duitse verkopers-site voor de verschillen tussen Blaupunkt, Vesta en Lupusec (er staat ook veel zinvolle uitleg op die site):
https://alarmanlagen.pro/

De merken die jij noemt kun je niet vergelijken met Ajax of Climax (Lupusec). Abus is best redelijk spul maar heeft Z-wave Mesh-netwerk en dat raad ik af voor Alarm systemen. Eufy e Hozard (zo ver ik weet gebasserd op Tuya smart ecosyst) is allemaal aardige Chinese rommel waar ik zelf ver van weg zou blijven. Elro is al heel lang op de Alarm markt. heeft support in NL maar het heeft nogal een gewisseld van soorten Alarm. Ik ben niet bekend met de laatste stand van Elro.

Het is mij niet duidelijk wat je probleem was met het "brandalarm uit zetten" (het geluid van de melder zelf ??) . Volgens de richtlijnen van het Bouwbesluit, mag dat alleen als je zelf lokaal vaststelt dat het vals alarm is (dus op afstand is niet toegestaan), dus alleen via het knopje van de Melder of met "dichtbij directe verbinding naar Melder" draadloos. Dus hier verkochte rookmelders moeten hieraan voldoen. Koop je ze bij AliExpress dan heb je ze vaak met firmware op de Melder waar het wel mogelijk is het geluid(evt. licht) van de Melder zelf op afstand UIT te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 08-07-2026 23:49 ]

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-07 14:28

Antonio di

a mi me dijeron que si

Wil je een betrouwbaar en "eenvoudig" Alarm systeem dat vrij makkelijk is qua installatie en bediening dan kom je bij Ajax of Climax uit. Zie mijn schrijven:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Satel is inderdaad een heel stuk technischer.
In Home Assistant (HA) kan alles (moet je wel goed kunnen programmeren). Een 868Mhz ster-netwerk (wat gewoon het beste is voor draadloze alarm systemen) kan nu ook via Zwave-LR (nog beperkt assortiment). De standaard alarmzaken in HA zijn echt heel basic en niet compleet. Home Assistant is absoluut NIETS voor gewone mensen. Je moet er hobby in hebben.

Ik ben zelf geen fan van Ajax omdat zij voor Cloud afhankelijkheid gekozen hebben (Cloud van Ajax, draait nu bij Amazon). De basis blijft het meestal wel doen zonder die Cloud. Ook heeft Ajax voor de consument alleen nog een App en geen browser interface (WebUI) meer. Daarnaast beloofd Ajax al jaren meer "open" te gaan naar andere systemen maar dat komt er maar niet van. Ajax is ook echt een reclame bedrijf. Voor de rest is het een prima Alarm-systeem.

Climax levert aan heel veel merken (ook via importeurs) waaronder in Nederland "Blaupunkt" en Vesta (by Climax) en Woonveilig (is zelfde als Egardia in omliggende landen). Het wil niet zeggen dat het onderling allemaal uitwisselbaar is wat ze uitbrengen!!!
- Blaupunkt is wat beperkter qua componenten en heeft Cloud afhankelijkheid (Basis Alarm blijft werken).
- Woonveilig heeft Nederlandse support en ook Cloud afhankelijk met een abonnement voor uitgebreide mogelijkheden en buitenshuis toegang voor meer dan 1 persoon.
- Vesta wordt in Nederland vooral door installateurs verkocht en geïnstalleerd en kan dan komen met afhankelijkheid van de installateur. Je kun het ook zelf via Internet (vooral in Duitsland) kopen en installateur "zijn"
- Lupus is Climax hardware voor Alarm met een eigen App/WebUI en aangepaste firmware voor de Hub. Lupusec is 100% lokaal en ook verbinding buitenshuis kan via een Lupusec server of via een zelf te kiezen DDNS service provider (onafhankelijke van Lupusec en/of Climax). Zelf zonder internet kun je XT2-plus uit zetten via SMS-commando's als je geen internet zou hebben. Support is prima maar in Duits en Engels (+49 nummer, en e-mail) Ook de App is alleen in Duits en Engels. De browser interface (WebUI) heb ik ooit vertaald voor hen naar NL (zitten nog wel wat bugjes in bij de sensorlijst). Er is een redelijk complete interface naar Home Assistant via de App/addon Lupusec2MQTT. Lupusec camera's zijn tegenwoordig allemaal Dahua rebrand met eigen versie firmware.
De Lupusec Zigbee componenten zijn vaak ook rebrand "Climax" maar ook andere eigen import" uit Azië door Lupusec.
Lees ook mijn review van de Lupusec XT2-plus:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Zelf vind ik Lupusec het makkelijkste goede Alarm systeem om te installeren en te bedienen en daarnaast kun je ook de basic Smarthome zaken er mee doen (Zonder HA). Wil je ook nog camera's in Lupusec dan kan dat ook nog eens.
Kijk ook eens op de volgende Duitse verkopers-site voor de verschillen tussen Blaupunkt, Vesta en Lupusec (er staat ook veel zinvolle uitleg op die site):
https://alarmanlagen.pro/

De merken die jij noemt kun je niet vergelijken met Ajax of Climax (Lupusec). Abus is best redelijk spul maar heeft Z-wave Mesh-netwerk en dat raad ik af voor Alarm systemen. Eufy e Hozard (zo ver ik weet gebasserd op Tuya smart ecosyst) is allemaal aardige Chinese rommel waar ik zelf ver van weg zou blijven. Elro is al heel lang op de Alarm markt. heeft support in NL maar het heeft nogal een gewisseld van soorten Alarm. Ik ben niet bekend met de laatste stand van Elro.

Het is mij niet duidelijk wat je probleem was met het "brandalarm uit zetten" (het geluid van de melder zelf ??) . Volgens de richtlijnen van het Bouwbesluit, mag dat alleen als je zelf lokaal vaststelt dat het vals alarm is (dus op afstand is niet toegestaan), dus alleen via het knopje van de Melder of met "dichtbij directe verbinding naar Melder" draadloos. Dus hier verkochte rookmelders moeten hieraan voldoen. Koop je ze bij AliExpress dan heb je ze vaak met firmware op de Melder waar het wel mogelijk is het geluid(evt. licht) van de Melder zelf op afstand UIT te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 08-07-2026 23:49 ]

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• mrbert
@Antonio di . dan voor ju uitgebreidde reactie daar kan ik wel wat mee.
ik moest idd het alarm via de app uitschakelen. Entoen werd ik iig niet meer elke paar minuten gebeld en koorde ik via de reolink bel dat het stil was. Had de melder via het remote keypanel kunnen resetten en heb bij de zones gekeken of er een nieuwe melding kwam. In de log van de app stond alleen 1 melding. Na opnieuw activeren van het alarm kwam er ook een tijdje geen alarm meer, maar opeens kreeg ik weer een brandalarm melding. terwijl er in de log geen nieuwe trigger stond. De buren waren weg en al mijn normale noodnummers waren in de nacht onbereikbaar, (moet ik het toch eens met ze over hebben;) )
Omdat er geen nieuwe meldingen waren ben ik er vanuit geaan dat er ook loos alarm was (politie/brandweer wordt niet blij bij loos alarm en wil ook niet dat er een deur geforceerd moet worden om te kijken.Toen heb ik de melder voor dat alarm maar gedeactiveerd via remote keypanel. Wel ook via mijn dahua camera'sgechecked of er iets te zien was. Toen later contact persoon ging kijken was er gelukig oook helemaal niets aan de hand . De melder was stil. ( Les is dat ik mogelijk bij de brandmelder in die ruimte ook een camera zet die ik kan belkijken op afstand. )

Wilde geen vals alarm meer hebben dus had hem batterij laten verwijderen alleen kreeg ik toen het alarm niet mee ingeschakeld. Had dat eerder al eens gehad bij een storing door lege batterij en naar mijn mening kun je beter een alarm hebben wat wel ingeschakeld is met 1 sensor in storing dan geen alarm.
Het idd een heel technisch systeem meteen in mijn ogen hopeloos onduidelijke menu structuur.
ALs alles goe gaat werkt het verder ook wel goed. Alleen de batterij status is onbruikbaar en battrij verwisselen is zeker bij de PIR sensors heel lastig. De klepje gaan er heel lastig van open. Raamsensors gaan wel prima.
Verder heb ik huisdier vriendelijke PIR gekocht omdat we 2 katten hebben maar de blijft ook gewoon alarm geven 's nachts. Dus katten sluit ik nu in een ruimte zonder PIR op als we gaan slapen. Maar baal daar wel van want dat is 1 ruimte minder begeiligd.

Ik heb hier thuis HA draaien en dat werkt al paar jaar nagenoeg probleemloos. Had op zich weinig moeite om dat te configureren en hier en daar wat YAML aan te passen. Raak alleen soms in de war door de spaties al begin-end van blokken. IK heb vroeger aardig wat in Pascal en Assembly geprogrammeerd.

Ik vind het mee veel apparaten wel handig dat ik daar op 1 centrale plek alles kan doen via HA, maar de hoofdbediening via de officiele remote of app hou ik natuurlijk altijd mogelijk. De Satelintegratie biedt in HA ook weing en had ik eigelijk alleenomdat ik graag wat verlichtingfuncties wilde instellen tussen wasnneer ik thuis ben of weg ben en daar meldt de integratie geen verschil in. Ik gebriuik die koppeling absoluut niet om te bedienen.

[ Voor 5% gewijzigd door mrbert op 09-07-2026 12:04 ]

mrbert

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-07 13:18
Brand zones kan je op de meeste beveilgings centrales niet overbruggen

• mrbert
@vincedd Dat probeerde ik ook niet ik had de sensom remote op de controll panel gedisabled. Toen kon ik nog steeds alam activeren. Maar aangezien ik niet het risico wilde lopen dat die rookmelder dagen zou ligggen gillen had ik de batterij laten verwijderen door die vriend.

En toen kwam er bij activeren een melding dat er een storing was met de brandmelder maar lukte het op geen enkele wijze om alsnog het alarm in te schakelen

mrbert

• mrbert
Ik ga maar eens samen met ChatGPT kijken wat die aan support geeft.
Ik wil iig wel dat het alarm ook bij een storing altijd actief gezet kan worden beter aan met 1 defect dan niets

mrbert

Pagina: 1