Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:07

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Gizz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Het hangt ook een beetje van je netwerk af. Alleen maar Hue-spullen (waarvan vrijwel alles bedraad aangesloten?) zal prima werken met af en toe wat routers die wegvallen.
In de slaapkamers liggen Hue Smart buttons. Beneden 2 van die Hue 4-knops Switches en ook nog 2 Hue bewegingssensoren. Ook die gaan prima. In het begin (toen nog niet alle ruimtes omgezet waren naar Hue verlichting) hadden we wel eens dat een zo'n smart button rood knipperde (om aan te geven dat er geen verbinding was) waarna je dus nog een keer moest drukken. Maar dat gedrag was al snel verdwenen.

Wel allemaal Hue inderdaad (en 1 setje Osram onderbouwverlichting). Alle andere Zigbee spullen zitten op een eigen Zigbee netwerk (via een Lidl Hub met Paul Banks's custom firmware). Met alle perikelen die ik voorbij zie komen met ZHA en Z2M durf ik het niet aan om alle verlichting over te zetten van het bulletproof (en hoge WAF) Hue netwerk. Vraag me ook af of één Coordinator alles wel aan zou kunnen.
Plus dat het gewoon erg irritant is als je iets via zigbee niet in kan schakelen omdat er ergens een fysieke schakelaar verkeerd staat ;)
Ooh, absoluut. Maar een beetje beweging is voor mij niet verkeerd (dus da's dan ook weer een voordeel ;-)

[edit]Trouwens: Nog een Hue tip (hoewel velen het wellicht zullen weten). Als je het opstartgedrag van je lampen zo hebt staan dat ze stevig gedimd aan gaan (en je hebt even veel licht nodig). Doe de lichtschakelaar aan, na 1 seconde uit en 1 seconde later weer aan. De lamp(en) zullen nu op 100% branden.

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 11-10-2023 14:07 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee hoor, maar ik begrijp ondanks een aantal keer vragen nog steeds niet waarom je wil dat een lamp niet meer aangezet kan worden met de schakelaar. Maar wellicht kan ik mijn nieuwsgierigheid beter laten zitten :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
@Gizz
Nee hoor, maar ik begrijp ondanks een aantal keer vragen nog steeds niet waarom je wil dat een lamp niet meer aangezet kan worden met de schakelaar.
Omdat ik niet wil dat de lamp "makkelijk" aangezet kan worden door mijn zoon.
Nadat de lamp in de avond automatisch uitgaat. Anders staat ie weer de hele nacht aan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Paterman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:06:
@Gizz

[...]

Omdat ik niet wil dat de lamp "makkelijk" aangezet kan worden door mijn zoon.
Nadat de lamp in de avond automatisch uitgaat. Anders staat ie weer de hele nacht aan. ;)
Dat kan je veel simpeler oplossen door met een automatisering bijvoorbeeld na 20:00 uur of zo de lamp weer uit te doen nadat hij vijf minuten gebrand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 07:04
Septillion schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Mm, blijkbaar toch nog niet opgelost vanuit de HA config :/ Dan zelf even 16x een getal tussen 0 en 255 kiezen.

Maar daarna schrijf je dingen over netwerk en Z2M poorten etc. Draai jij Z2M en Mosquito niet als addon?
Ja draai ze als addon idd, dus in eerste instantie heb ik daar ook niks mee gedaan. Maar toen ik via mijn netwerk de poort van een van de twee open heb gezet in Unifi kwam wel ineens de communicatie tussen mosquitto en Z2M op gang.
Als dingen niet willen dan ga ik zoeken naar oplossingen en kom je wel eens iets tegen om te proberen. Zo ook dat verhaal van die poorten dus...........

En dat van de generate kan zijn dat het nu wel zou werken, ik had een oude versie van Z2M via een oude link op Github🥴

[ Voor 7% gewijzigd door Peet3kabo op 11-10-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Peet3kabo Als je ze als addon (op dezelfde host) draai hoef je op je normale netwerk niets te doen. Communicatie Z2M, Mosquitto en HA blijft allemaal binnen docker. Maar dan moet je ook niet klooien met server adres etc :) Dus in Mosquitto hoef je eigenlijk niets in te stellen naast het standaard. En in Z2M dus alleen had pad naar de stick. Dan moet het al werken.

Ah, je, dat was inderdaad ooit gekke adreswijziging. Maar goed, met huidige netwerk key werkt het wel maar heb je 0 beveiliging. Dus beter om daar even wat unieks voor te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
MikeOO schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:54:
[...]

Je stappen die je heb uitgevoerd lijken mij ook niet de beste denk ik.

Ik zou persoonlijk onderstaande stappen volgen

Je verwijderd eerst alles mbt Zigbee (zowel ZHA als Z2M) en Broker (in Add On)
Dan de config bestanden verwijderen die nog achter zijn gebleven van ZHA en Z2M.
Voor Zigbee2MQTT staan die in config/zigbee2mqtt
Dan je Sonoff Stick verwijderen en uit je systeem halen
Dan het systeem compleet herstarten.
Na herstart de Sonoff weer toevoegen aan het systeem
Dan de mosqiutto broker installeren en configureren en starten. en checken of deze goed is opstart.
Zo ja dan pas Zigbee2MQTT installeren en configureren en checken of deze goed opstart.
Dat is in de basis ook wel hoe ik begonnen ben maar goed.
Nog een keer, alles verwijderd en opnieuw Mosquitto als ad on geinstalleerd, daarna eerst geprobeerd zonder instellen user en password op te starten. Dit werkt niet.
Dan maar user en password in config en gelijk bij aanmaken user al geouwehoer want wil niet opslaan ivm verkeerde opzet.
Uiteindelijk na wat zoeken en proberen in de yaml file een user gezet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
logins:
  - username: mqtt-user
    password: "******"
require_certificate: false
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
customize:
  active: false
  folder: mosquitto

Hierna opstarten en de log bekijken, in HA gelijk de eerder genoemde melding van disconnected en connection refused: not authorised

In Mosquitto bij opstarten de volgende log:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G63N_PZmGTTFSsLJ4bmvwkTd7ko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YUeqhFF7sYMy5uVJv261Pitp.png?f=user_large

Zoals eerder gezegd, probleem lijkt in authorisatie van Mosquitto te zitten. En ik heb geen idee waar ik dat moet zoeken. Ik vindt ook geen oudere config van Mosquitto oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Septillion schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:31:
@Peet3kabo Als je ze als addon (op dezelfde host) draai hoef je op je normale netwerk niets te doen. Communicatie Z2M, Mosquitto en HA blijft allemaal binnen docker. Maar dan moet je ook niet klooien met server adres etc :) Dus in Mosquitto hoef je eigenlijk niets in te stellen naast het standaard. En in Z2M dus alleen had pad naar de stick. Dan moet het al werken.

Ah, je, dat was inderdaad ooit gekke adreswijziging. Maar goed, met huidige netwerk key werkt het wel maar heb je 0 beveiliging. Dus beter om daar even wat unieks voor te kiezen :)
Ik heb alleen de normale how to's gevolgd en niks ingesteld behalve user in HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Peet3kabo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Ik heb alleen de normale how to's gevolgd en niks ingesteld behalve user in HA
Dat is dus al niet waar want ik zie hierboven een user/pass :+
Peet3kabo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:26:
Dat is in de basis ook wel hoe ik begonnen ben maar goed.
Nog een keer, alles verwijderd en opnieuw Mosquitto als ad on geinstalleerd, daarna eerst geprobeerd zonder instellen user en password op te starten. Dit werkt niet.
Maar wat is de error dan die je krijgt? Zou namelijk moeten werken :)

User en pass kan je gebruiken voor andere zaken maar HA heeft het standaard niet nodig (want maakt onderwater al een user aan).
Hierna opstarten en de log bekijken, in HA gelijk de eerder genoemde melding van disconnected en connection refused: not authorised
Klinkt alsof je de integratie niet hebt verwijdert. Addon en integratie zijn twee losse zaken die je in dit geval beide moet hebben maar beginnende bij gewoon Mosquitto starten. En dat lijkt aan de log te zien gewoon gelukt.

Dus check eens of je de integratie ook al aan hebt, zo ja, eens verwijderen en opnieuw toevoegen. Dan daar gewoon de standaard info gebruiken, dus niet je 'mqtt-user'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peet3kabo
Septillion schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Dat is dus al niet waar want ik zie hierboven een user/pass :+

[...]

Maar wat is de error dan die je krijgt? Zou namelijk moeten werken :)

User en pass kan je gebruiken voor andere zaken maar HA heeft het standaard niet nodig (want maakt onderwater al een user aan).

[...]

Klinkt alsof je de integratie niet hebt verwijdert. Addon en integratie zijn twee losse zaken die je in dit geval beide moet hebben maar beginnende bij gewoon Mosquitto starten. En dat lijkt aan de log te zien gewoon gelukt.

Dus check eens of je de integratie ook al aan hebt, zo ja, eens verwijderen en opnieuw toevoegen. Dan daar gewoon de standaard info gebruiken, dus niet je 'mqtt-user'.
Ok, Peter beetje dom.
Idd de integratie vergeten te verwijderen 8)7
Werkt nu, ik heb 2 entiteiten in HA.
Zal eerst een paar meer omzetten, welke ik in ZHA had, om goed te testen met automatiseringen enz.

Jullie iig bedankt voor de hulp, zag het zelf even niet meer en dan ga ik moeilijk denken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 07:02
Peet3kabo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Ok, Peter beetje dom.
Idd de integratie vergeten te verwijderen 8)7
Werkt nu, ik heb 2 entiteiten in HA.
Zal eerst een paar meer omzetten, welke ik in ZHA had, om goed te testen met automatiseringen enz.

Jullie iig bedankt voor de hulp, zag het zelf even niet meer en dan ga ik moeilijk denken. :X
Mooi dat het is opgelost en weer werkt. Daarom dat ik het lijstje ook aangaf om echt alles te verwijderen als geheugensteun.
Je vergeet altijd wel een ding en dan blijf je eindeloos zoeken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
MikeOO schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:48:
[...]

Mooi dat het is opgelost en weer werkt. Daarom dat ik het lijstje ook aangaf om echt alles te verwijderen als geheugensteun.
Je vergeet altijd wel een ding en dan blijf je eindeloos zoeken. >:)
Yes, daarom ook thanks voor het meedenken.
Nu aleen eens kijken of we wat kunnen doen aan het bereik van de Sonoff of het netwerk zelf. Heb alleen lampen en plug switches welke allemaal als router werken maar kan nog niet echt zeggen dat het fantastisch werkt. ZHA met de sonoff dongle-e werkte beter dan nu Z2M met de dongle-p.
Lees ergens iets over een firmware update maar dat gaat meer over de zendsterkte, maar zoals met meeste dingen........als je meer schreeuwt wil niet zeggen dat je beter luistert.
To be continnued..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Peet3kabo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:18:
[...]
Heb alleen lampen en plug switches welke allemaal als router werken maar kan nog niet echt zeggen dat het fantastisch werkt.
Want, wat merk je? :)
Zie je gekke dingen als je een map van je netwerk maakt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Gizz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Want, wat merk je? :)
Zie je gekke dingen als je een map van je netwerk maakt?
Meldingen dat bijvoorbeeld lampen niet reageren, en lage of geen LQI maar heb gezien dat ik daar niet te veel naar moet kijken.
Ook aanpassingen naar bijvoorbeeld lampen komen niet door, ik probeer er nu een hele goede router plug tussen te zetten. Tenminste dat was bij Deconz 1 van de beste. De Innr plug SP 220

Edit, dit tackelt al een heleboel. Ik moet even niet vergeten dat ik mijn andere Zigbee netwerk nu aan het afbreken ben en dat devices waarschijnlijk een andere route hadden. Lijkt nu met de Inner SP 220 redelijk centraal een stuk beter.

[ Voor 18% gewijzigd door Peet3kabo op 12-10-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Yes, daarom ook thanks voor het meedenken.
Nu aleen eens kijken of we wat kunnen doen aan het bereik van de Sonoff of het netwerk zelf. Heb alleen lampen en plug switches welke allemaal als router werken maar kan nog niet echt zeggen dat het fantastisch werkt. ZHA met de sonoff dongle-e werkte beter dan nu Z2M met de dongle-p.
Lees ergens iets over een firmware update maar dat gaat meer over de zendsterkte, maar zoals met meeste dingen........als je meer schreeuwt wil niet zeggen dat je beter luistert.
To be continnued..........
Gebruik zelf Lidl smartstekkers als versterkers en merk dat ik hiermee prima dekking creëer in huis en de tuin.
Misschien toch eens de firmware proberen die ik eerder aangaf. Kan heel goed dat dit veel problemen bij je oplost. Zelf ervaar ik er 0 problemen mee en draait het zeer stabiel en snel.

Het open schroeven is het meeste werk en nu ben je nog in de beginfase en dan is het makkelijker te doen en hoef je straks niet alles opnieuw te pairen.

En let op de je de Sonoff met een usb-verlengkabel gebruikt en niet rechtstreeks in je systeem. Dat geeft storingen en problemen. Kabel van 1 a 2 meter en kun je het ook een betere plek geven qua dekking. Hoger is beter.

En pair de apparaten waar je ze gaat gebruiken en niet bij je PC en dan later naar de plek brengen waar je ze wilt gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 12-10-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:12
MikeOO schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

En pair de apparaten waar je ze gaat gebruiken en niet bij je PC en dan later naar de plek brengen waar je ze wilt gebruiken.
Dit is heel belangerijk, ik heb echt lang staan kloten omdat ik alles "lekker makkelijk" bij de NAS ging pairen. Vervolgens 1 brok ellende.

Ben er ook na 2 maanden achter gekomen in Zigbee2mqtt dat er gewoon een knop zit waarmee je een nieuw device aan een specifieke andere device kan pairen. Als je op de knop "permit join - all" drukt daaronder kan je ook individuele devices selecteren. Anders is mijn ervaring dat hij soms toch een volledig onlogische route pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Hey allemaal,

Ik probeer een automation te maken die het volgende doet:

Buitenverlichting aan doen bij zonsondergang
Buitenverlichting uit doen tussen 12u 's nachts en 5u 's morgens
Buitenverlichting aan doen na 5u
Buitenverlichting uit doen bij zonsopgang

Op dit moment heb ik dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
id: fb09ac1b-254d-4cec-bef2-f2cd0a003969
alias: "Lights: Turn On/off Outdoors Lights Based on Sun and Time"
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  - platform: event
    event_type: automation_reloaded
  - platform: state
    entity_id: sun.sun
    to:
      - "below_horizon"
      - "above_horizon"
  - platform: time
    at: "00:00:00"
    at: "05:00:00"
action:
  - choose:
      - conditions:
          condition: and
          conditions:
            - alias: "After sunset"
              condition: state
              state: below_horizon
            - alias: "Before midnight?"
              condition: time
              before: "00:00:00"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id: light.terrace_light_outdoors
      - conditions:
          condition: or
          conditions:
            - alias: "After midnight and before 4 AM?"
              after: "00:00:00"
              before: "05:00:00"
            - alias: "After sunrise?"
              state: above_horizon
        sequence:
          - service: light.turn_off
            target:
      - conditions:
          - alias: "After 5 AM?"
            after: "05:00:00"
        sequence:
            target:
    default:
        target:

Maar iets zegt mij dat dit efficienter kan @TheFes ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
dotcom87 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:09:
Hey allemaal,

Ik probeer een automation te maken die het volgende doet:

Buitenverlichting aan doen bij zonsondergang
Buitenverlichting uit doen tussen 12u 's nachts en 5u 's morgens
Buitenverlichting aan doen na 5u
Buitenverlichting uit doen bij zonsopgang

Op dit moment heb ik dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger:
    to:
      - "below_horizon"
      - "above_horizon"
action:
  - choose:
      - conditions:
          condition: and
          conditions:
            - alias: "After sunset"
              state: below_horizon
            - alias: "Before midnight?"
              before: "00:00:00"
        sequence:
            target:
      - conditions:
          condition: or
          conditions:
            - alias: "After midnight and before 4 AM?"
        sequence:
            target:
      - conditions:
          - alias: "After 5 AM?"
            after: "05:00:00"
        sequence:
            target:
    default:
        target:

Maar iets zegt mij dat dit efficienter kan @TheFes ?
Tja, het hangt er een beetje vanaf of je echt die edge case dat je HA herstart tijdens het moment dat de zon ondergaat of opkomt af wil vangen.
Die automation reload trigger is al even niet meer nodig, alleen de automations die gewijzigd zijn worden tegenwoordig opnieuw ingeladen en daardoor gestopt.

Zonder afvangen van de edge cases kun je hem versimpelen naar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
    to: "below_horizon"
    id: "on"
    to: "above_horizon"
    id:  "off"
    id: "off"
    id: "on"
action:
  - service: light.turn_{{ trigger.id }}
    target:

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Wel rekening mee houden dat de versie van @TheFes ook echt maar net goed gaat en uitgaat van Nederland :+ Zodra je tijden kiest die voor zonsondergang of na zonsopkomst liggen gaat kiezen gaat hij niet meer goed. Maar vroegste zonsopkomst in 2023 was 5:24 en laatste zonsondergang 22:03 :+. Ofwel, de condities zijn impliciet altijd waar voor de triggers.

Ook als je gaat rommelen met elevation (ipv sunset/sunrise) kan het dus nodig zijn om opnieuw te checken of aan de condities voldaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:31:
@dotcom87 Wel rekening mee houden dat de versie van @TheFes ook echt maar net goed gaat en uitgaat van Nederland :+ Zodra je tijden kiest die voor zonsondergang of na zonsopkomst liggen gaat kiezen gaat hij niet meer goed. Maar vroegste zonsopkomst in 2023 was 5:24 en laatste zonsondergang 22:03 :+. Ofwel, de condities zijn impliciet altijd waar voor de triggers.

Ook als je gaat rommelen met elevation kan het dus nodig zijn om opnieuw te checken of aan de condities voldaan is.
Klopt, maar ik had wel even gecheckt of de zon in Nederland ergens in het jaar voor 5:00 op komt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
@dotcom87 Nu ik nog eens naar de choose kijk, kan die ook wel simpeler. Zo ben je er volgens mij ook gewoon (ook de triggers een beetje versimpeld, de 2 edge case triggers heb ik er in laten zitten):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
    to: ~
    at:
      - "00:00:00"
      - "05:00:00"
action:
  - if:
      - or:
          - alias: "After midnight and before 5 AM?"
    then:
        target:
    else:
        target:

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 12-10-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Lollercopter schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Dit is heel belangerijk, ik heb echt lang staan kloten omdat ik alles "lekker makkelijk" bij de NAS ging pairen. Vervolgens 1 brok ellende.

Ben er ook na 2 maanden achter gekomen in Zigbee2mqtt dat er gewoon een knop zit waarmee je een nieuw device aan een specifieke andere device kan pairen. Als je op de knop "permit join - all" drukt daaronder kan je ook individuele devices selecteren. Anders is mijn ervaring dat hij soms toch een volledig onlogische route pakt.
Ik meen dat Zigbee uiteindelijk zelf de route wel bepaald zolang je de apparaten maar paired waar je ze wil gaan gebruiken. Anders willen ze inderdaad wel eens de verkeerde route vasthouden.

Zo doe ik het altijd en hij pakt dan ook de meest logische route en nog niet nodig gehad om dit specifiek te kiezen. Maar alles hangt ook sterk per huis af. Als een signaal niet goed doorkomt wordt het al een stuk lastiger en kan het helpen om het af te dwingen. Nadeel is wel dat als je later het apparaat verplaats je niet moet vergeten dat je hem aan een bepaalde router hebt gekoppeld >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
MikeOO schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Ik meen dat Zigbee uiteindelijk zelf de route wel bepaald zolang je de apparaten maar paired waar je ze wil gaan gebruiken. Anders willen ze inderdaad wel eens de verkeerde route vasthouden.

Zo doe ik het altijd en hij pakt dan ook de meest logische route en nog niet nodig gehad om dit specifiek te kiezen. Maar alles hangt ook sterk per huis af. Als een signaal niet goed doorkomt wordt het al een stuk lastiger en kan het helpen om het af te dwingen. Nadeel is wel dat als je later het apparaat verplaats je niet moet vergeten dat je hem aan een bepaalde router hebt gekoppeld >:)
Ik heb deze ervaring helemaal niet. Ik koppel ze allemaal bij mn PC en de temperatuursensor in de tuin neemt een hele andere route als die van de woonkamer.
Ook zie ik nu dat het WC licht via een stroommeter gaat die het meest dichtbij zit terwijl die eergisteren een andere route had moeten nemen omdat de stroommeter er pas 2 dagen in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het hangt van het device (vooral het merk) af hoe flexibel ze zijn. Sommige apparaten gedragen zich totaal niet flexibel en blijven plakken aan de router waar ze de eerste keer mee verbonden zijn. Andere apparaten, de meeste gelukkig, gedragen zich wel zoals het hoort en werken continu flexibel mee aan wijzigingen binnen een zo optimaal mogelijke mesh.

Volgens mij staan vooral de Aqara's erom bekend dat ze erg eenkennig zijn. Een bron heb ik nu even niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Gizz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:21:
Het hangt van het device (vooral het merk) af hoe flexibel ze zijn. Sommige apparaten gedragen zich totaal niet flexibel en blijven plakken aan de router waar ze de eerste keer mee verbonden zijn. Andere apparaten, de meeste gelukkig, gedragen zich wel zoals het hoort en werken continu flexibel mee aan wijzigingen binnen een zo optimaal mogelijke mesh.

Volgens mij staan vooral de Aqara's erom bekend dat ze erg eenkennig zijn. Een bron heb ik nu even niet bij de hand.
Denk dat dit de beste verklaring is voor het gedrag. Heb inderdaad ook wel eens gelezen dat Xiaomi hierin wat koppiger is. Al moet er ik bij vermelden dat in inmiddels een aardige rij Deursensoren/schakelaars/brandmelders en bewegingsmelders in gebruik heb en het is wel fijn spul. Werkt allemaal zonder problemen en draait superlang op een batterij.

Vandaar dat ik ook alles gewoon op de plek pair waar het moet komen en pakt hij gelijk de juiste route en voorkom je meer dan waar je op zit te wachten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
TheFes schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:39:
@dotcom87 Nu ik nog eens naar de choose kijk, kan die ook wel simpeler. Zo ben je er volgens mij ook gewoon (ook de triggers een beetje versimpeld, de 2 edge case triggers heb ik er in laten zitten):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
trigger:
    at:
      - "00:00:00"
      - "05:00:00"
action:
  - if:
      - alias: "After midnight and before 5 AM?"
    then:
        target:
    else:
        target:
Ja, netjes! Wat me wel niet echt duidelijk is: in het "if" statement staan nu 2 condities. Moet er aan beide condities voldaan zijn (AND), of is dit standaard OR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dotcom87 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Ja, netjes! Wat me wel niet echt duidelijk is: in het "if" statement staan nu 2 condities. Moet er aan beide condities voldaan zijn (AND), of is dit standaard OR?
Oeps, standaard is AND, en dit moet inderdaad OR zijn. Aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Zou ik alleen de alias nog even aanpassen => "Is the sun up?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
MikeOO schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Gebruik zelf Lidl smartstekkers als versterkers en merk dat ik hiermee prima dekking creëer in huis en de tuin.
Misschien toch eens de firmware proberen die ik eerder aangaf. Kan heel goed dat dit veel problemen bij je oplost. Zelf ervaar ik er 0 problemen mee en draait het zeer stabiel en snel.

Het open schroeven is het meeste werk en nu ben je nog in de beginfase en dan is het makkelijker te doen en hoef je straks niet alles opnieuw te pairen.

En let op de je de Sonoff met een usb-verlengkabel gebruikt en niet rechtstreeks in je systeem. Dat geeft storingen en problemen. Kabel van 1 a 2 meter en kun je het ook een betere plek geven qua dekking. Hoger is beter.

Sonoff zit idd in een USB verleng kabel van een meter, maar dat is niet anders als voor de Zwave dongle en de Conbee II welke ik voor Deconz gebruik.

Ik probeer altijd de devices op hun uiteindelijke plek te pairen maar dat wou gister bijvoorbeeld al niet bij 1 van de lampen. Deze heb ik snel in een plafonniere gedrukt bij de HA server en daarna op zijn uiteindelijke plek geschroefd. Toen kwam ik er ook achter dat het een dekkingsprobleem is terwijl een andere lamp er aan de andere kant van de muur nog geen 1,5 meter af zit.

De Firmware updaten, kan dat ondertussen niet via een site? Of was dat alleen maar de firmware om de dongle-e alleen als antenne te gebruiken tegelijk met Matter? Meende dat daar ook iets bij stond van Firmware updaten.........
Dit is alleen voor de dongle-e zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Bij mij hangt hij zelfs aan een 5 meterkabel van de Action zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Peet3kabo Firmware, bedoel je devices of stick? Van ondersteunde devices kan dat via de UI van Z2M.

Voor de firmware moet je hem even in een machine stoppen waar je meer directe controle over hebt. Dat kan niet vanuit Z2M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Septillion schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:27:
@Peet3kabo Firmware, bedoel je devices of stick? Van ondersteunde devices kan dat via de UI van Z2M.

Voor de firmware moet je hem even in een machine stoppen waar je meer directe controle over hebt. Dat kan niet vanuit Z2M.
Bedoel de sonoff stick idd, heb voor 2 lampen al 2 maal een update gedaan via Z2M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

TheFes schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:42:
BTW, noteer 12 oktober maar vast in je agenda voor Chapter 4
The suspense is killing me! Ik wil weer eens verder met voice, ik hád Rhasspy aan de praat met een Pi Zero als remote satellite, Wyoming werkt inmiddels ook via de browser/app, maar zonder satelliet ergens achter de bank icm wakeword vind ik het vooral een gimmick - als ik toch mijn mobiel moet pakken en de app openen heb ik het knopje al ingedrukt voordat het ding klaar is om mijn voice command aan te horen :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:01

JME

zeg maar Jamie

Newby here, please be gentle :)
Ik heb Home Assistant geïnstalleerd op een HP thin client. Via HACS de Tapo custom integration van petretiandrea toegevoegd. P115 smart plug gevonden en daarop een automatisering gebaseerd. Werkt allemaal feilloos, en dat op dag 1. Applausje voor mezelf _/-\o_
Vervolgens vroeg ik me af of het mogelijk is om een automatisering te maken die een melding geeft als de P115 gedurende tenminste 5 minuten niet meer wordt gevonden op het netwerk. Bijvoorbeeld als iemand de plug heeft losgetrokken, of de WiFi-verbinding is weggevallen. Ik denk dat het sleutelwoord Availability is, maar geen idee of dat überhaupt een optie is via een/deze integration. Iemand?

Edit: 2023.10.2 is een uur geleden beschikbaar gekomen. Kun je dat soort updates straffeloos meteen doorvoeren of beter even de eerste reacties afwachten?

[ Voor 10% gewijzigd door JME op 12-10-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JME Ik ken de plug niet, maar als je deze in HA bekijkt (via devices) zie je daar een state naar "unavailable" gaan als je hem eruit trekt? Zo ja, daar kan je dan gewoon op triggeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:26
JME schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:03:
Newby here, please be gentle :)
Ik heb Home Assistant geïnstalleerd op een HP thin client. Via HACS de Tapo custom integration van petretiandrea toegevoegd. P115 smart plug gevonden en daarop een automatisering gebaseerd. Werkt allemaal feilloos, en dat op dag 1. Applausje voor mezelf _/-\o_
Vervolgens vroeg ik me af of het mogelijk is om een automatisering te maken die een melding geeft als de P115 gedurende tenminste 5 minuten niet meer wordt gevonden op het netwerk. Bijvoorbeeld als iemand de plug heeft losgetrokken, of de WiFi-verbinding is weggevallen. Ik denk dat het sleutelwoord Availability is, maar geen idee of dat überhaupt een optie is via een/deze integration. Iemand?
Dan zou je ook kunnen doen met een Device tracker:
https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor de zoekrichtingen @Septillion @mr.DJ95
Ik ga dit weekend weer lekker aan de pruts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@JME Ik heb ook een aantal P115's met de Custom Tapo integration. En die pollt standaard om de 30 seconden. Volgens mij krijg je inderdaad dan gewoon een unavailable wanneer de smart plug eruit is gehaald. Ik ben hier niet 100% zeker van, maar ik dacht van wel. Je zou hiervoor de stroommeting sensor of wifi signal level entiteiten in de gaten kunnen houden. Die zouden sowieso naar unavailable gaan voor zover ik weet.

En met betrekking tot point releases, daar kun je in principe altijd direct naartoe. Heb het nog bijna nooit aan de hand gehad dat iets breekt. Ik wacht meestal wel met minor releases tot er een .1 is, dat voelt dan toch nét dat beetje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

BiG-GuY

Peet3kabo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Sonoff zit idd in een USB verleng kabel van een meter, maar dat is niet anders als voor de Zwave dongle en de Conbee II welke ik voor Deconz gebruik.

Ik probeer altijd de devices op hun uiteindelijke plek te pairen maar dat wou gister bijvoorbeeld al niet bij 1 van de lampen. Deze heb ik snel in een plafonniere gedrukt bij de HA server en daarna op zijn uiteindelijke plek geschroefd. Toen kwam ik er ook achter dat het een dekkingsprobleem is terwijl een andere lamp er aan de andere kant van de muur nog geen 1,5 meter af zit.

De Firmware updaten, kan dat ondertussen niet via een site? Of was dat alleen maar de firmware om de dongle-e alleen als antenne te gebruiken tegelijk met Matter? Meende dat daar ook iets bij stond van Firmware updaten.........
ZBDongle-P heb ik een handige add-on gevonden die gelijk de laatste stabiele firmware pakt van Z2M met die stick: https://github.com/mercen...in/zigstar-cc2652-flasher

Deze repository moet je dan toevoegen in je Add-Ons: https://github.com/mercenaruss/zigstar_addons

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 15-09 08:57
Rembock schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Moet de port niet /dev/ttyACM0 o.i.d. zijn?
Nee, zo is het volgens het boekje. Jouw optie gaat te vaak fout bij herstarten :)

@Peet3kabo Zo te zien is dit de P variant van de stick? want er staat geen ITEAD in de regel.
Dit is dus je configuration.yaml file. Maar die wordt automatisch gegenereerd door Z2M. Op basis van je config instellingen in de addon. Wat heb je hierin gezet?

Ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qQ7fex9o2uEpErF6qgj8rvT0nE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjhscSkKoQZnJ9GxoR9PlyNE.png?f=fotoalbum_large

Met daaronder nog de poort op 8485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 09:56
Hey allen,

Ik ben op zoek naar een multi-room audio systeem dat fijn kan samenwerken met Home Assistant.
Ik zou plafondspeakers willen inwerken in mijn bureau, de keuken, de badkamer en op mijn terras.
In mijn vorige huis maakte ik gebruik van kleine versterkertjes van Lepee i.c.m. een chromecast audio.

Kennen jullie betaalbare oplossingen waarbij ik vb 1 versterker (in mijn netwerkrack) kan plaatsen en met eenvoudige luidsprekerkabel naar de verschillende ruimtes kan gaan? Uiteraard zou elke ruimte apart aan te sturen moeten zijn.
Ik zou het vooral gebruiken voor Spotify en het uitsturen van notifications.

iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
@JME Ik gebruik het op een volgende manier:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: device offline
trigger:
    entity_id:
      - **** alle sensoren die je wilt monitoren
      - 

for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
action:
  - service: notify.mobile_*naam van je toestel*
    data:
      title: Device Offline!
        📵 {{ state_attr(trigger.to_state.entity_id, 'friendly_name') }} is
        offline for 3 minutes!
mode: parallel

Zo krijg ik netjes een notificatie met daarin de naam van de entity die offline is.

Enige wat ik mij wel afvraag, is het mogelijk om alle entity's in 1 keer toe te voegen? Nu moet ik dus alle nieuwe zaken los hieraan toevoegen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Hier ben ik weer met een andere automation voor onze trapverlichting :)

Wat wil ik graag bereiken:

- de trapverlichting moet aan gaan bij zonsondergang, maar enkel als dit voor 22u is (in de zomer is dit soms pas na 22u, dan mag hij gewoon uitblijven)
- vanaf 22u mag de trapverlichting uit
- als er beweging gedetecteerd wordt tussen 22u 's avonds en 7u 's morgens, dan moet de trapverlichting aan gaan gedurende 10 minuten (zonder beweging), daarna weer uit
- als het 7u's morgens is en de zon is nog onder, dan moet de trapverlichting aan gaan tot zonsopgang, daarna mag deze uit.

Ik ben met het volgende op de proppen gekomen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
id: 63778a8d-9df1-46eb-9258-633a10d04a36
alias: "Lights: Turn On/off Orientation Lighting Night Hall Based on Time and Motion"
trigger:
    at:
      - "22:00:00"
      - "07:00:00"
    entity_id:
      - binary_sensor.motion_sensor_wired_entrance
      - binary_sensor.motion_sensor_wired_night_hall
    to: "on"
    id: motion-detected
    entity_id:
    to: "off"
    for:
      minutes: 10
    id: motion-cleared
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: state
                state: "below_horizon"
              - condition: time
                before: "22:00:00"
        sequence:
            target:
              entity_id: light.orientation_lighting_night_hall
      - conditions:
            conditions:
              - condition: trigger
                after: "22:00:00"
                before: "07:00:00"
        sequence:
            target:
      - conditions:
            conditions:
                after: "07:00:00"
        sequence:
            target:
    default:
        target:
mode: restart

@TheFes, kan jouw kundig oog hier misschien snel eens een check op doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
warlock1984 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:19:
Hey allen,

Ik ben op zoek naar een multi-room audio systeem dat fijn kan samenwerken met Home Assistant.
Ik zou plafondspeakers willen inwerken in mijn bureau, de keuken, de badkamer en op mijn terras.
In mijn vorige huis maakte ik gebruik van kleine versterkertjes van Lepee i.c.m. een chromecast audio.

Kennen jullie betaalbare oplossingen waarbij ik vb 1 versterker (in mijn netwerkrack) kan plaatsen en met eenvoudige luidsprekerkabel naar de verschillende ruimtes kan gaan? Uiteraard zou elke ruimte apart aan te sturen moeten zijn.

iemand suggesties?
Ik maak gebruik van Bluesound nodes. De versterkers staan in de meterkast. daarna is het een kwestie van erg lange speakerkabels naar de gewenste ruimte. Dit werkt voor mij echt fantastisch. Of je dit een betaalbare oplossing vindt, is een vraag die ik moeilijk kan beantwoorden. Als je niet het nieuwste van het nieuwste nodig vindt, dan kan je wat oudere nodes ook via Marktplaats vinden. De beleving is hetzelfde, het is alleen trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:57
Zijn er mensen die wel goede ervaringen hebben met Lidl Smart Buttons? (https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100348592)

Ik heb er 3 van in huis, maar ze disconnecten om de haverklap van m'n Conbee II stick.. Soms verbinden ze opnieuw na een aantal keer proberen, maar dat is niet altijd het geval.

Met andere Zigbee devices (X aantal Ikea lampen, rookmelders, Ikea schakelaar) heb ik geen enkel probleem. Bovendien zijn de batterijen ook iedere paar week aan vervanging toe, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Ik heb ze al gereset, maar dat biedt ook geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 13:11
Hey allen,

iemand suggesties?
IKEA symfonisk, dat loopt via Sonos. Ik heb NFC tags in ruimtes hangen waarbij aantikken met telefoon een bepaalde internetradio op bepaald volume daar aan gaat. Werkt heel fijn 🙂

Als geluidskwaliteit minder belangrijk is en vooral notificaties en soms een nummertje kan je misschien wel naar nest of andere smart speakers. Uiteraard kan je met alles hierboven de behuizing opentrekken en ergens in verwerken cq eigen speakers aanknopen en puur de print gebruiken

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dotcom87 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:23:

- de trapverlichting moet aan gaan bij zonsondergang, maar enkel als dit voor 22u is (in de zomer is dit soms pas na 22u, dan mag hij gewoon uitblijven)
- als er beweging gedetecteerd wordt tussen 22u 's avonds en 7u 's morgens, dan moet de trapverlichting aan gaan gedurende 10 minuten (zonder beweging), daarna weer uit
- als het 7u's morgens is en de zon is nog onder, dan moet de trapverlichting aan gaan tot zonsopgang, daarna mag deze uit.

Ik ben met het volgende op de proppen gekomen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
alias: "Lights: Turn On/off Orientation Lighting Night Hall Based on Time and Motion"
trigger:
    at:
    entity_id:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
    default:
        target:

@TheFes, kan jouw kundig oog hier misschien snel eens een check op doen?
Zoals ik al aangaf, zijn conditions standaard AND, normaal gesproken hoef je die dus niet te gebruiken. Maarrr, je zou ze kunnen gebruiken in een OR condition in jouw geval, en dan wordt het zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
trigger:
    at:
    entity_id:
    entity_id:
    for:
action:
  - if:
      - or:
          - and:
          - and:
          - and:
    then:
        target:
    else:
        target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
TheFes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Zoals ik al aangaf, zijn conditions standaard AND, normaal gesproken hoef je die dus niet te gebruiken. Maarrr, je zou ze kunnen gebruiken in een OR condition in jouw geval, en dan wordt het zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
trigger:
    at:
    entity_id:
    entity_id:
    for:
action:
  - if:
      - or:
          - and:
          - and:
          - and:
    then:
        target:
    else:
        target:
Dit is inderdaad netter! Zo leren we elke dag bij!

Thanks _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Michaelg schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:23:
Enige wat ik mij wel afvraag, is het mogelijk om alle entity's in 1 keer toe te voegen? Nu moet ik dus alle nieuwe zaken los hieraan toevoegen.
Niet zo met een automation alleen. Maar wat zou kunnen is dat je een template sensor maakt die bijhoudt hoeveel sensoren er unavailable zijn. Deze pak je in een automation als trigger incl for van 3 minuten. Als conditie dat de teller hoger werd. En bij de actie een template die een lijst weergeeft van alle sensoren die offline zijn. Of misschien nog makkelijker, je zorgt dat de sensoren die offline zijn al een attribute zijn van je teller :)

@TheFes Jij bent veel sneller in het maken van templates om door alles te zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Niet zo met een automation alleen. Maar wat zou kunnen is dat je een template sensor maakt die bijhoudt hoeveel sensoren er unavailable zijn. Deze pak je in een automation als trigger incl for van 3 minuten. Als conditie dat de teller hoger werd. En bij de actie een template die een lijst weergeeft van alle sensoren die offline zijn. Of misschien nog makkelijker, je zorgt dat de sensoren die offline zijn al een attribute zijn van je teller :)

@TheFes Jij bent veel sneller in het maken van templates om door alles te zoeken....
Dat zou ik inderdaad doen, een template sensor met als state het aantal entities wat unavailable is, en dan in de attributes die entity id's (of names)

Je kunt dan de to_state en from_state van dat attribute gebruiken om te kijken welke er bij zijn gekomen.
Ik zal even een opzetje maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Gezien je derde case volledige overlap heeft met je eerste mag deze al weg. Ook zal de eerste case nu ongewenst 6:00 afvangen, dat wil je ook niet. Dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
trigger:
    at:
    entity_id:
    entity_id:
    for:
action:
  - if:
      - or:
          - and:
          - and:
    then:
        target:
    else:
        target:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
@Septillion @Michaelg
Dit template geeft een count van alle entities die langer dan 3 minuten unavailable zijn

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
{{
  states
    | selectattr('state', 'eq', 'unavailable')
    | selectattr('last_changed', '<', now()-timedelta(minutes=3))
    | map(attribute='name')
    | list
    | count
}}

Zonder de | count op het eind zal hij een lijst met de entity names geven.
Let wel, net na een HA herstart zal de count 0 zijn, aangezien last_changed dan reset. Dus 3 minuten na een HA herstart zal het van 0 naar een hogere count gaan, en zal de automation die je hiermee kunt maken triggeren.

Oh, en ik checkte eerst ook op unknown maar dan krijg je dus ook bijvoorbeeld alle button entities waar nog nooit op gedrukt is, ik ga er vanuit dat je dat niet wil.

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 13-10-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Daarom zou ik de template zelf ook gewoon 100% actueel houden en dan de 3 minuten in de automation afvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:53:
@TheFes Daarom zou ik de template zelf ook gewoon 100% actueel houden en dan de 3 minuten in de automation afvangen.
Dat wilde ik eerst voorstellen, maar dat werk niet. Als er binnen je for: van 3 minuten een nieuwe entity unavailable wordt dan triggert je automation niet meer, uiteindelijk zal hij wel een keer triggeren, maar dan kun je maar de notificatie voor de laatste entity die erbij gekomen is sturen, niet voor alles wat daarvoor ook toegevoegd is.
Tenzij je een lijst bij gaat houden van wat er bij de vorige notificatie allemaal op stond (eventueel in een trigger based template sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Ja, en nee. Ja, dan is de notificatie wel vertraagd. Maar ik zou überhaupt één notificatie maken met alle devices die unavailable zijn.

Maar als er één blijft klapperen dan krijgt je inderdaad geen notificatie, dat is waar. Dan is zo misschien wel netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:58:
@TheFes Ja, en nee. Ja, dan is de notificatie wel vertraagd. Maar ik zou überhaupt één notificatie maken met alle devices die unavailable zijn.

Maar als er één blijft klapperen dan krijgt je inderdaad geen notificatie, dat is waar. Dan is zo misschien wel netter.
Bij mij geeft dat template momenteel 86 als resultaat. Als ik er überhaupt in geïnteresseerd zou zijn, dan zou ik niet elke keer een lijst met 80+ entities willen, maar degene die er nieuw bijgekomen zijn.

Overigens zou een extra trigger based template sensor waarin je in een attribute een lijst van unavailable entities ten tijde van de vorige notificatie op slaat wel dat issue van 3 minuten na herstart oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:57
Hey allen,

iemand suggesties?
Ik gebruik enkele losse Sonos speakers hier door het huis en heb ook een Sonos Amp voor gebruik met bestaande speakers die ik niet weg wilde doen. Deze zou je kunnen integreren op een nette manier maar goedkoop zou ik het zeker niet noemen (kleine €700).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Septillion Waarom niet gewoon een state trigger gebruiken bovenop het template van @TheFes? Dus zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
automation:
  id: notification_recent_unavailable_entities
  name: Notification - Recent Unavailable Entities
  trigger:
      entity_id: sensor.unavailable_entities_count
  conditions: []
  action:
    - service: notify.mobile_my_phone
      data:
        title: Device Offline!
         📵 {{ states
                     | selectattr('state', 'eq', 'unavailable')
                     | selectattr('last_changed', '<', now()-timedelta(minutes=3))
                     | map(attribute='name')
                     | list
                     | join(', ')
         }} is offline for 3 minutes!

Wellicht wat die kan gaan flipperen? En bij mij geeft dat ding 160 resultaten vanwege een (brakke) cloud implementatie...

[ Voor 1% gewijzigd door alex3305 op 13-10-2023 12:02 . Reden: Weghalen for bij trigger... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Omdat je dan zowel de beperkingen van mijn oplossing als die van @TheFes hebt :+

In zijn template kijkt hij nu al naar de 3 minuten, doe je dat ook in de trigger heb je dus 6 minuten. En zoals @TheFes al aangaf, als de waarde blijft veranderen (bijvoorbeeld langzaam oplopen maar ook heen en weer pingen tussen twee waardes) dan zal de state-trigger dus nooit afgaan.

Hele lijst vs alleen laatste is een eigen afweging :)

En brakke cloud? Als je ze niet mer gebruikt, tijd om ze te verwijderen. Wel in gebruik, dan weet je hoe brak de cloud integratie is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Zou best kunnen dat er mogelijkheden voor zijn. Maar flashen doe je niet vaak zolang alles goed werkt of als je niet begint met het opzetten van de Sonoff. En via het stappenplan zie je wat er gebeurt (al moet je goed opletten want het is klaar voor je het weet >:) ) en het is een klusje van nix dus doe dat liever niet via een weg met allemaal tussenschakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 18:35
davasch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:32:
[...]

Ik gebruik enkele losse Sonos speakers hier door het huis en heb ook een Sonos Amp voor gebruik met bestaande speakers die ik niet weg wilde doen. Deze zou je kunnen integreren op een nette manier maar goedkoop zou ik het zeker niet noemen (kleine €700).
Ik maak gebruik van een oplossing met raspberry pi's en een hifiberry hat. Deze zijn gemonteerd in een rack en losse speakers in het plafond (kosten speaker +- 65 euro) en ook voor de hat + pi's hetzelfde ongeveer betaald.

Je moet dan wel elke kamer dus apart aansturen en dan kan je groepjes maken. Dit doe ik bijv. via airplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
Hey allen,

iemand suggesties?
Voldoet niet helemaal aan je eisen maar je zou nog naar Snapcast kunnen kijken. Ergens draai je een Snapserver waarop je MPD, spotify of andere streams als input geeft. En dan hang je devices met snapclient aan een versterker. Snapclient kun je dan bijvoorbeeld op RPi zetten die je overhebt.
Dus mocht je nog wat Rpi's over andere devices met geluidskaart en versterkers over hebben is dat nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Septillion schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:49:
@alex3305 Omdat je dan zowel de beperkingen van mijn oplossing als die van @TheFes hebt :+

In zijn template kijkt hij nu al naar de 3 minuten, doe je dat ook in de trigger heb je dus 6 minuten. En zoals @TheFes al aangaf, als de waarde blijft veranderen (bijvoorbeeld langzaam oplopen maar ook heen en weer pingen tussen twee waardes) dan zal de state-trigger dus nooit afgaan.
Je hebt gelijk inderdaad. Dat zou voor mij al voldoen overigens ;).
En brakke cloud? Als je ze niet mer gebruikt, tijd om ze te verwijderen. Wel in gebruik, dan weet je hoe brak de cloud integratie is :p
Nja. Nee. Die ga ik niet verwijderen. Ik heb mijn vaatwasser (Siemens met HomeConnect) en mijn wasmachine (Hoover met hOn) in Home Assistant zitten met respectievelijk Home Connect Alt en Haier Hon custom integraties. Allebei deze integraties zetten entiteiten op unavailable wanneer deze niet beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld de stop knop van de vaatwasser of de pauze knop van de wasmachine. Ik zou ook niet direct weten wat het alternatief zou zijn. Anders is zoiets nog wel aan te dragen als PR/issue.

Maar dit vind ik wel het mooie van Home Assistant. Dat ik toch deze apparaten kan koppelen en dat ik inzichtelijk heb wat ze doen en wanneer ze bijvoorbeeld klaar zijn. Dat vind mijn vrouw bijvoorbeeld ook enorm prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

11.0! For who’s counting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 06:27

Toppe

Oké ✅

Ben ik de enigste? Krijg vreemde notificatie. Ken ook geen Erik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-HbLHWwUs8w1H794DuAaP8Wmac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjmLmoHR8h7x2R52LvuXQL9J.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07
Hoi allemaal,

Ik zit me suf te staren op de volgende code. Ik krijg het niet werkend, dus hopelijk kan iemand zo zeggen wat ik fout doe.
Ik probeer dus een stukje automatisering te krijgen waarbij de lamp in de WC aan gaat als de deur open gaat. Doe je de deur nogmaals open dan gaat de lamp uit. Dus telkens als de deur open en dicht gaat moet de status van de lamp veranderen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  - alias: Toilet door open > Toilet lamp on
    trigger:
      entity_id: binary_sensor.deur_sensor_wc_contact
      to: 'on'
    condition:
      entity_id: light.wc
      state: 'off'
    action:
      data:

- alias: Toilet door open > Toilet lamp off
    trigger:
    condition:
      state: 'on'
    action:
      data:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
technoaddict schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:31:
Hoi allemaal,

Ik zit me suf te staren op de volgende code. Ik krijg het niet werkend, dus hopelijk kan iemand zo zeggen wat ik fout doe.
Ik probeer dus een stukje automatisering te krijgen waarbij de lamp in de WC aan gaat als de deur open gaat. Doe je de deur nogmaals open dan gaat de lamp uit. Dus telkens als de deur open en dicht gaat moet de status van de lamp veranderen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    trigger:
    condition:
      state: 'off'
    action:
      data:

- alias: Toilet door open > Toilet lamp off
    trigger:
    condition:
      state: 'on'
    action:
      data:
Dus eigenlijk gewoon dit?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    trigger:
    action:
    - service: light.toggle
      data:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@technoaddict even los van de code: is dit wel zo handig? Die deur weet niet of er iemand doorheen is gegaan. Zit je net lekker te poepen, roept iemand je, doe je even de deur op een kier om te laten weten waar je bent, gaat het licht uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07
@TheFes Dank. Hopelijk kan ik het vanavond proberen. Anders dit weekend.
@JME We hebben dit al jaren op deze manier gebruikt en in al die jaren heb ik misschien een paar keer gehad dat ik de deur ff open moest doen :) Waarschijnlijk deed ik de deur dan nog een keer dicht, open en dicht om de lamp weer aan te krijgen. Verder werkt dit heel prettig. Maar je moet wel altijd de deur dicht doen.
Helaas ben ik sinds een jaar de config kwijt. Dus laatste jaar geen gebruik van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
MikeOO schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Zou best kunnen dat er mogelijkheden voor zijn. Maar flashen doe je niet vaak zolang alles goed werkt of als je niet begint met het opzetten van de Sonoff. En via het stappenplan zie je wat er gebeurt (al moet je goed opletten want het is klaar voor je het weet >:) ) en het is een klusje van nix dus doe dat liever niet via een weg met allemaal tussenschakels.
Nee liever snel en simpel, moet je menen dat dat wou.
Zie de stick wel in de flasher tool maar wou niet flashen. Weet ik niet hoe vaak geprobeerd om opnieuw aan te sluiten, in bootloader te zetten en flashen. Niks noppes nada.
Dan maar proberen via het script wat hem automatisch in bootloader zet.
Dat had ook nogal wat voeten in de aarde met extra dingen installeren zoals python en dan de rest.
Maar uiteindelijk na een paar uren proberen en fouten oplossen is hij geflashed met de laatste firmware en Z2M draait weer.
Nu kijken of het ook beter is dan voorheen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39
Update van de Cloudflare tunnel add on zorgt ervoor dat de tunnel niet meer op komt en ha niet meer bereikbaar is. Hij geeft in de log dat de domeinnaam niet bestaat. Uiteraard bestaat deze wel. Backup vd add on teruggezet en het is weer healthy.

Iemand anders wel kunnen updaten?

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik ben mij aan het verdiepen in matter/thread. Nu loop ik al snel vast want om een matter device toe te voegen moet ik de app gebruiken en dan via instellingen kan ik dan een matter device toevoegen maar ik heb helemaal geen instelling mogelijkheid in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKTG5lf26z24CO91a_830Jcq8d4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/loSbuspTsM0Kdi7z2fy52vC6.png?f=fotoalbum_large

Of zit ik helemaal verkeerd? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:14
Naar beneden scrollen

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 13:47
@paQ

Gaaf hoor!

Mijn vriendin zit er niet op de wachten dat we de gestucte muur ga slopen :X Tablet zou opgehangen mogen worden maar zit dan met stroom.. dan moet ik om de x aantal weken de tablet moeten gaan opladen.

Grappig... Ik heb de Xiaomi Pad 6 gekocht op Aliexpres.. teminste.. een clone want voor 140 euro weet ik niet wat ik kan verwachten...

Ik heb ook zitten nadenken hoe ik alles wil gaan bevestigen. Ik zat te denken aan magneetverf en dan vervolgens kleine magneetjes op de tablet plakken.

Zou dit sterk genoeg zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 13-10-2023 22:00 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Als deze opmerking voor mij bedoeld is.

Dat kan niet, ik kan niet naar beneden scrollen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
Wie weet hoe ik via een automation backups ouder dan bijv. 14 dagen kan verwijderen?

Aangezien ik eind dit jaar ga verhuizen en ik compleet opnieuw wil beginnen met HA, ben ik op een test installatie wat zaken te testen. 1 daarvan is de backup. Op de oude installatie heb ik "Samba Backup" als custom add-on staan omdat HA toen niet de mogelijkheid had om naar een netwerk share weg te schrijven. Nu HA dat native wel kan wil ik eigenlijk native HA gaan gebruiken. Heb maken van een backup lukt, alleen ben ik nu op zoek naar een manier om iets van retentie in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-05-2024
Dag iedereen

Recent Home Assistant ontdekt. Ik zou graag mijn Xaomi smart home hub koppelen aangezien ik mijn temperatuurmetertjes er alvast mee heb geconnecteerd.
Ik heb de HA kunnen installeren en de HACS integratie er aan toegevoegd. Na het clearen van de cash en het herstarten van het systeem wilde ik dan AlexxIT's custom repo toevoegen om te kunnen connecteren met mijn Xaomi. Om de één of andere reden is het niet mogelijk voor mij om die specifieke repo toe te voegen. Hij zegt steeds dat het product al aanwezig is in de store terwijl dat niet het geval is, ik heb het nog nooit eerder geinstalleerd zelfs. Ik ken HA nog maar een halve dag!

Vreemd genoeg lukt het dus wél om andere repo's toe te voegen. Ik ben vrij zeker dat ik de link naar de repo correct copy paste...

Iemand die tips/hulp kan aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
RoTeK70 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Als deze opmerking voor mij bedoeld is.

Dat kan niet, ik kan niet naar beneden scrollen. :(
Welke versie van HA en de App draai je? Als ik je menu zo zie, dan lijkt het er op dat je een hele oude versie van HA draait. Of ben je op de app als een niet-admin account ingelogd?

Als ik in mijn app kijk, dan zie ik onderin Developer Tools en Settings op de plek waar jij appconfiguratie ziet staan. Dat ik ook de username iPhone zie staan, doet mij denken dat het geen admin gebruiker is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 18:14
Wat zouden jullie aan kunnen raden voor het volgende, want ik kom er zelf niet helemaal uit.

Mijn 'probleem'
Ik heb een Synology DS918+ waar ik een VM op draai met Home Assistant.
Ik heb ook wat proef docker projectjes draaien op de Synology.

Nu wil Ik (is puur gevoelsmatig) niet teveel klooien met mijn Synology, omdat ik deze gewoon wil gebruiken voor mijn data waarvoor deze bedoelt is en niet mijn systeem teveel vervuilen. Nogmaals, ik kan dit niet onderbouwen of dit ook zo is puur gevoelsmatig.

Ik heb daarom ook 2 Raspberry Pi`s draaien met wat kleine projectjes zoals Pihole.
Wat me alleen niet zo lekker zit is het stroomverbruik. Doordat ik een VM draai op mijn Synology voor HA, gaat mijn NAS nooit in idle, en heeft deze een redelijk hoog stroomverbruik. Daarnaast draai ik dus nog 2 Pi`s met wat verschillende projecten.

De vraag:
Zou het een stuk efficiënter zijn om bijvoorbeeld een HP Prodesk (7de of 8de Intel generatie) te halen met proxmox en daar alles op gooien, of zou het efficiënter zijn om de rest van de projecten die ik draai op de Pi`s gewoon in Docker te stoppen op de Synology?

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 13-10-2023 23:01 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 05:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Wachten... schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:00:
[...]
De vraag:
Zou het een stuk efficiënter zijn om bijvoorbeeld een HP Prodesk (7de of 8de Intel generatie) te halen met proxmox en daar alles op gooien, of zou het efficiënter zijn om de rest van de projecten die ik draai op de Pi`s gewoon in Docker te stoppen op de Synology?
Als je die Prodesk goed inricht dan moet je zuiniger zijn (en robuster en sneller) dan de losse oplossingen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
tvtech schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:25:
Update van de Cloudflare tunnel add on zorgt ervoor dat de tunnel niet meer op komt en ha niet meer bereikbaar is. Hij geeft in de log dat de domeinnaam niet bestaat. Uiteraard bestaat deze wel. Backup vd add on teruggezet en het is weer healthy.

Iemand anders wel kunnen updaten?
Geen problemen mee en update is uitgevoerd en hem daarna weer prima op domeinnaam bereiken, zowel intern als extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 05:10

paQ

Possible schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:48:
@paQ

Gaaf hoor!

Mijn vriendin zit er niet op de wachten dat we de gestucte muur ga slopen :X Tablet zou opgehangen mogen worden maar zit dan met stroom.. dan moet ik om de x aantal weken de tablet moeten gaan opladen.

Grappig... Ik heb de Xiaomi Pad 6 gekocht op Aliexpres.. teminste.. een clone want voor 140 euro weet ik niet wat ik kan verwachten...

Ik heb ook zitten nadenken hoe ik alles wil gaan bevestigen. Ik zat te denken aan magneetverf en dan vervolgens kleine magneetjes op de tablet plakken.

Een pad 6 van 149 is no way een pad 6

Ik ben van het magneetprincipe afgestapt. Wel getest, maar er zitten aan een tablet maar enkele plekken die magnetisch zijn en die oppervlakken zijn best klein.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
paQ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Een pad 6 van 149 is no way een pad 6

Ik ben van het magneetprincipe afgestapt. Wel getest, maar er zitten aan een tablet maar enkele plekken die magnetisch zijn en die oppervlakken zijn best klein.
Klopt, verwacht er ook niet veel van. Wil eerst kijken of dit goed gaat en kan daarna alsnog een duurdere nemen.

Als je de tablet van de muur wilt halen. Ben je niet bang dat je de strip die op de muur zit geplakt en stucwerk ook meeneemt?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39
MikeOO schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:31:
[...]

Geen problemen mee en update is uitgevoerd en hem daarna weer prima op domeinnaam bereiken, zowel intern als extern.
Net weer de update gedraaid en nu geen probleem. Maar ik dacht dat ik gisteravond 4.2.8 kreeg en nu is 4.2.9 geïnstalleerd dus wellicht lag het daar aan.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 15-09 09:42
Pieterjan94 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:25:
Dag iedereen

Recent Home Assistant ontdekt. Ik zou graag mijn Xaomi smart home hub koppelen aangezien ik mijn temperatuurmetertjes er alvast mee heb geconnecteerd.
Ik heb de HA kunnen installeren en de HACS integratie er aan toegevoegd. Na het clearen van de cash en het herstarten van het systeem wilde ik dan AlexxIT's custom repo toevoegen om te kunnen connecteren met mijn Xaomi. Om de één of andere reden is het niet mogelijk voor mij om die specifieke repo toe te voegen. Hij zegt steeds dat het product al aanwezig is in de store terwijl dat niet het geval is, ik heb het nog nooit eerder geinstalleerd zelfs. Ik ken HA nog maar een halve dag!

Vreemd genoeg lukt het dus wél om andere repo's toe te voegen. Ik ben vrij zeker dat ik de link naar de repo correct copy paste...

Kijk ook even in de andere categorieen van HACS of die niet toevallig ergnes anders staat. Misschien verwacht je het in integrations maar staat ie al in automations, bijvoorbeeld.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Pieterjan94 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:25:
Dag iedereen

Deze bedoel je?
https://github.com/AlexxIT/XiaomiGateway3

Die staat standaard al in HACS, die hoef je niet meer als custom repo toe te voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 05:10

paQ

Possible schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Klopt, verwacht er ook niet veel van. Wil eerst kijken of dit goed gaat en kan daarna alsnog een duurdere nemen.

Als je de tablet van de muur wilt halen. Ben je niet bang dat je de strip die op de muur zit geplakt en stucwerk ook meeneemt?
Al 4 keer verwijderd en erop geklikt. Geen probleem.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:55
@paQ

Gaaf hoor!

Om de x aantal weken? De mijne laad zichzelf bijna dagelijks op, zeker als je het scherm langdurig aan laat staan. (Bij mij met bewegingsmelder die scherm naar 80% brengt en dan na 2 min weg laat zakken op 10% voor 20min voor hij uit gaat, of in de tussentijd weer opnieuw geactiveerd is.)

Ik heb de mijne op de achterkant voorzien van kleine metalen ringetjes die er met nano-tape opgeplakt zitten en dan 4 magneetjes op de muur geschroefd. Werkt ook prima.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:14
IK heb node red geïnstalleerd (14.6.1) maar de web-ui blijft leeg in HA. De log van node-red plugin laat geen fouten zien. Overige plugins etc zijn allemaal wel zichtbaar en werken.

(Home Assistant 2023.10.3; OS 11.0)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Welcome to Node-RED
===================

14 Oct 15:55:24 - [info] Node-RED version: v3.1.0
14 Oct 15:55:24 - [info] Node.js  version: v18.17.1
14 Oct 15:55:24 - [info] Linux 6.1.56 x64 LE
14 Oct 15:55:24 - [info] Loading palette nodes
14 Oct 15:55:25 - [info] Dashboard version 3.6.0 started at /endpoint/ui
14 Oct 15:55:25 - [info] Settings file  : /etc/node-red/config.js
14 Oct 15:55:25 - [info] Context store  : 'default' [module=memory]
14 Oct 15:55:25 - [info] User directory : /config/node-red/
14 Oct 15:55:25 - [warn] Projects disabled : editorTheme.projects.enabled=false
14 Oct 15:55:25 - [info] Flows file     : /config/node-red/flows.json
14 Oct 15:55:25 - [warn] Encrypted credentials not found
14 Oct 15:55:25 - [info] Server now running at http://127.0.0.1:46836/
14 Oct 15:55:25 - [info] Starting flows
14 Oct 15:55:25 - [info] Started flows
[15:55:26] INFO: Starting NGinx...
14 Oct 15:55:30 - [info] [server:Home Assistant] Connecting to http://supervisor/core
14 Oct 15:55:30 - [info] [server:Home Assistant] Connected to http://supervisor/core

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Configuration:
Credential_secret*: ietsingewikkelds
Theme: default
http_node: username: ""; password: ""
http_static:  username: ""; password: ""
ssl: disabled
certfile: fullchain.pem
keyfile* pivkey.pem
system_packages*
npm_packages*
init_commands*

network: 1880

Ik gebruik home assistant lokaal via: http://homeassistant.local:8123/

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 17:48

TWKterry

Master Mariner

dotcom87 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:23:

Heb je niet toevallig al ergens een lux (licht sterkte) sensor?
De HUE motion sensors hebben die en dan kun je gewoon schakelen op de licht sterkte, werkt het ook bij een zware onweersbuit overdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jschoorl2 Hoe lang want je? Sommige addons hebben wel even nodig voor de webserver draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Net de update naar 2023.10 gedaan en mis nu al het logo :/ Nieuwe logo is net even te ver versimpelt. Als je niet weet dat het een huisje is lijkt het gewoon het USB logo op een pijltje... :/

[edit]Met dank aan hass favicon weer oude terug :+

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 14-10-2023 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

@Possible hier waren snoeren minder mooi dus alsnog 'n gat geboord en een Qi lader ingebouwd. Ik heb 't geluk dat de meterkast recht achter de muur met de tablet zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjTD3ScaQ-3ZCcvmEufpkqOScWw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mXGDQK834BTyTI7Q5kRMCB1.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7h_cBqbehBhsLiSYhz3f17OmwY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLAQvrHvR3LP1T8MREHcBcPn.jpg?f=fotoalbum_medium

Helaas liet mijn geheugen mij in de steek. Ik zou zweren dat m'n leidingen naar beneden liepen op alle plaatsen maar dit was de uitzondering die niet via de dekvloer ging 7(8)7 oops
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkjZdsFgss_FFr6olKEZRY6djUw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Jp1ClmiuELYCBrxJ10jIQGe.jpg?f=fotoalbum_medium

Hadden we weer extra werk :+

Amazon Fire HD 10 plus
Amazon beugeltje (tablet kun je eruit schuiven, vereiste voor de WAF en we gebruiken hem voor de recepten)
Qi lader van IKEA.
Tuya zigbee plug om Qi lader aan/uit te kunnen zetten op basis van batterij percentage.

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 14-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
Probleem met z-Wave.
SInds een paar updates geleden heb ik poblemen met z-Wave.
Een paar keer per dag valt z-Wave uit.
Het herstart wel (er loopt een waakhond mee of zo iets), maar het heeft allerlei gevolgen.
Logger: homeassistant.config_entries
Source: config_entries.py:441
First occurred: 16:32:04 (1 occurrences)
Last logged: 16:32:04
Config entry 'Z-Wave JS' for zwave_js integration not ready yet: Failed to connect: Cannot connect to host core-zwave-js:3000 ssl:default [Connect call failed ('172.30.33.2', 3000)]; Retrying in background
Iemand een idee?

P.S. Zijn er logboeken van z-Wave? En zo ja, waar vind ik die (stap voor stap s.v.p.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:14
Septillion schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:26:
@jschoorl2 Hoe lang want je? Sommige addons hebben wel even nodig voor de webserver draait.
Na een uur nog niet wat zichtbaar, draai op een Intel nuc.

[ Voor 4% gewijzigd door jschoorl2 op 14-10-2023 17:58 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-05-2024
TheFes schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Deze bedoel je?
https://github.com/AlexxIT/XiaomiGateway3

Die staat standaard al in HACS, die hoef je niet meer als custom repo toe te voegen
Blijkbaar! Dankjwel, ik had het niet meteen door omdat het scherm wel effectief leeg is. Intussen ben ik er denk ik achter gekomen dat ik mijn gateway niet kan connecteren wegens de verkeerde firmware (1.4.6_0043) als ik de repo documentatie er zo op nalees...

Toch wel wat spijt van mijn aankoop van die gateway, ik had blijkbaar wat te naief gedacht dat ik op een eenvoudige manier aan de data van mijn temperatuur- en vochtigheidsmetertjes zou kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

@paQ

Gaaf hoor!

Zit de crux hier in dat je niet handig bent en dat je het niet netjes op kan lossen, dat de muur van je vriendin is en niet van jou, of dat je vriendin geen vertrouwen in je heeft?

Want een gestucte muur is niets meer dan wat gips die je beschadigt, dat heb je zo weer dichtgesmeerd en als je nog de juiste kleur muurverf hebt liggen zie je daar als die eenmaal is gedroogd helemaal niks meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 02:07

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

WoBBeL schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:43:
[Afbeelding]

Helaas liet mijn geheugen mij in de steek. Ik zou zweren dat m'n leidingen naar beneden liepen op alle plaatsen maar dit was de uitzondering die niet via de dekvloer ging 7(8)7 oops
Een leidingzoeker was ook een optie geweest.
Tuya zigbee plug om Qi lader aan/uit te kunnen zetten op basis van batterij percentage.
Apparaten kunnen al jaren perfect overweg met continu aan de lader hangen. Wordt er niks warm dan is er ook niks aan de hand.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

BiG-GuY

Pieterjan94 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Blijkbaar! Dankjwel, ik had het niet meteen door omdat het scherm wel effectief leeg is. Intussen ben ik er denk ik achter gekomen dat ik mijn gateway niet kan connecteren wegens de verkeerde firmware (1.4.6_0043) als ik de repo documentatie er zo op nalees...

Toch wel wat spijt van mijn aankoop van die gateway, ik had blijkbaar wat te naief gedacht dat ik op een eenvoudige manier aan de data van mijn temperatuur- en vochtigheidsmetertjes zou kunnen...
Als het Zigbee gebaseerde zijn kan je waarschijnlijk met ZHA of Zigbee2MQTT ze wel koppelen aan HA. Moet je nog wel een Zigbee Coördinator (o.a. via USB) hebben.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oon schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Zit de crux hier in dat je niet handig bent en dat je het niet netjes op kan lossen, dat de muur van je vriendin is en niet van jou, of dat je vriendin geen vertrouwen in je heeft?

Want een gestucte muur is niets meer dan wat gips die je beschadigt, dat heb je zo weer dichtgesmeerd en als je nog de juiste kleur muurverf hebt liggen zie je daar als die eenmaal is gedroogd helemaal niks meer van
Zo dichtgesmeerd vind ik niet. Ben zelf van mening dat als je dit doet, je de hele muur opnieuw moet doen omdat je anders altijd een klein verschil zult zien als je maar een klein deel van de muur hersteld hebt. En ja, ik ben redelijk handig.

Daarnaast zit ik ook met het probleem dat ik wel weet dat daar leidingen in de muur zitten… @WoBBeL 😬en ik helaas geen gat kan boren.

Pagina: 1 ... 115 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.