Ok, hier ook maar weer eens een vraag na uren omklooien prutsen en ergernis.
Ik draai al jaren met HA en wat betreft zigbee met Deconz en een ConbeeII stick. Dit draait verder goed en stabiel dus zover geen probleem zou je zeggen.
Maar...........
Net 2 nieuwe lampen (Innr RB 279 T) en Aqara raam/deur contact gekocht ter uitbreiding en daar ontstonden wat problemen. De lampen en sensor kan ik wel pairen maar na een tijdje verliezen deze het contact met Deconz. Aan uit en ze doen het weer voor heel even, mijn conclusie en die van het internet......nog niet compatible met Deconz.
Dus dan maar eens kijken naar wat anders, ZHA of Z2M?
Wat betreft ondersteuning van materiaal blijkt Z2M het beste uit de bus te komen. En dus een Sonoff Zigbee dongle besteld en aan de slag gegaan met installeren. Nu kwam ik gelijk op een probleempje, namelijk de Sonof dongle-e plus ipv de p variant. Maar kom nu ok tegen dat dit op dit moment gewoon zou moeten werken en daarmee toch maar aan de slag.
Ik krijg Mosquitto geinstalleerd net als Z2M en kom overal ongeveer de zelfde instellingen (configuratie) tegen en dat dus ingesteld. Moet je menen dat ik het aan de gang krijg........ik krijg uiteindelijk Z2M wel aan de praat en ook lampen gepaired maar ik krijg het niet werkend in HA. Het communiceerd niet met elkaar naast het feit dat de gekochte lampen in Z2M ook nog niet ondersteund worden. Ik kan wel een plug van Osram pairen en bedienen maar zie ik ook niet in HA.
Na diverse malen opnieuw maar eens ZHA geprobeerde en deze krijg ik zomaar aan de praat en die ondersteund de lampen wel. Zou je zeggen probleem opgelost maar ik zie meer mogelijkheden met Z2M en ben best wel koppig en wil het gewoon werkend zien te krijgen en of snappen waarom het niet wil...........hiernaast heb ik het idee dat ZHA mijn HA enorm traag maakt, zeker als ik met iets van Zigbee bezig ben te programmeren, automatiseren en testen.
Ik draai HA op een Wyse 7020 Thin Client als Supervisor in Debian.
Dit omdat deze een beschermde BIOS heeft welke mij niet zomaar iets anders als bekende OS laat installeren. En nee, dit kan ik ook niet uitzetten en of omzeilen.
Wellicht dat het daar ergens in zit maar wie kan mij verder helpen.
Ik zie in de log de op internet bekende herdsman error, wil ik een screenshot maken dan moet ik weer ff het spul omgooien en opnieuw opstarten maar nu wel weer ff klaar mee zeg maar.
Heel misschien dat zo iemand weet waar dit in zit.
De bekende tutorials gevolg met instellen Mosquitto en Z2M.
Ps. ondertussen ook geprobeerd met de Sonoff dongle-p plus met de oudere chip en dit geeft hetzelfde probleem.
Edit± toch maar ff screenshot van error gemaakt
[
Voor 6% gewijzigd door
Peet3kabo op 09-10-2023 16:01
]