Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 22:32
Ora et Labora schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:02:
Wat vinden jullie de beste manier om lampen uit te schakelen bij geen beweging?
Ik heb een aantal ruimte's met bewegingssensoren, de lamp gaat aan als er beweging wordt gedetecteerd en uit als er 5 minuten geen beweging wordt gedetecteerd.
Nu heb ik dit in 1 automation gestopt.
- Trigger: Beweging, lampen aan.
- Trigger: 5 minuten geen beweging, lampen uit.
Dit staat dus in 1 automationg met uiteraard verschillende trigger-id's. Maar ik merk dat dit niet altijd goed gaat. Wellicht omdat het 1 automation is.

Nu wil ik deze scheiden, dus 1 automatisering voor aan en 1 andere automatisering voor uit.
Wat is hier nu het beste in?
- Trigger dat de lamp aan is, dan wait for trigger 5 minuten geen beweging en lampen uit?
- Trigger 5 minuten geen beweging, lampen uit?
- Toch de aan/uit in dezelfde automatisering laten en uitzoeken waarom het soms niet goed gaat?

Alvast dank.
ik heb zelf op de WC optie 1 uit je lijstje gehad, ik was aan het overwegen om het om te bouwen naar jouw huidige optie.
Ik had daarbij een ander probleem, de lamp ging wel uit, maar ging dan niet meer met beweging aan.

In ieder geval, ik zou in jouw geval voor de 3e optie gaan, uitzoeken waarom het niet werkt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 21:51

jmk

Ik heb een aantal ruimte's met bewegingssensoren, de lamp gaat aan als er beweging wordt gedetecteerd en uit als er 5 minuten geen beweging wordt gedetecteerd.
Dit staat dus in 1 automationg met uiteraard verschillende trigger-id's. Maar ik merk dat dit niet altijd goed gaat. Wellicht omdat het 1 automation is.

Nu wil ik deze scheiden, dus 1 automatisering voor aan en 1 andere automatisering voor uit.
- Trigger dat de lamp aan is, dan wait for trigger 5 minuten geen beweging en lampen uit?
- Toch de aan/uit in dezelfde automatisering laten en uitzoeken waarom het soms niet goed gaat?

Alvast dank.
Ik zit met dezelfde soort problemen waarbij het niet optimaal werkt nog.

Zoals Beekforel meldde is er een complete blueprint die ook nog eens behoorlijk wordt onderhouden naar aanleiding van terugkoppelingen van gebruikers. Binnenkort ga ik die eens proberen.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:00
TheFes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Ik heb even een testje gedaan, en je availability template wordt sowieso alleen gebruikt op het moment van een trigger.

Ik heb deze sensor gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_number.test
  sensor:
    - unique_id: 27d4477a-cd06-4198-b7ef-6c297841a9c9
      name: Testje
      state: "{{ trigger.to_state.state }}"
      availability: "{{ is_state('input_boolean.test', 'on') }}"

Het schakelen van de input boolean heeft geen effect op de state van deze template sensor. Pas als de input_number gewijzigd wordt, wordt naar de state van de input_boolean gekeken.
Aangezien je epxliciet trigger from on/off to off/on kan het dus nooit zijn dat je binary_sensor unavailable of unkown kan zijn. Dat kan hoogstens om middernacht het geval zijn, maar dan wil je juist altijd de sensor naar 0 zetten, ongeacht of de binary sensor nu wel of niet available is (lijkt me).

Ofwel, dat availability template kan gewoon weg :)
Inderdaad je hebt gelijk. Net weer getest en nu blijven de waardes wel hetzelfde tijdens een herstart.
Dat ik het gisteren aan het testen was zag ik soms dat hij toch opliep als hij herstart was en de Zigbee2MQTT sensoren nog op het dashboard als Unavailable als status hadden. Even later wordt de status dan weer hersteld en zag ik dat de regensensor ook even van Close naar Open ging en daarna weer naar Close.
En dan krijjg je er dus een 5mm telling bij.

Maar nu gaat het weer goed dus laat dat maar zo >:)

Ter info: script is bijgewerkt na het ontvangen van je tips in mijn eerdere bericht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:46

JoepW

iRacer & Home Assistant

Alvast dank.
Ik doe het als volgt met mijn bewegingssensoren:
1) 1 automation voor aan en uit
2) een timer die start bij einde beweging.
3) een helper die de tijdsduur van hoe lang de lampen aan moeten blijven na einde beweging. Deze wordt steeds in de timer gezet als een soort parameter.
4) en met tigger id’s in de automations stuur ik de choose voor de diverse soorten acties.

Edit: als je wil kan ik de code van een van de automations wel posten hier.

[ Voor 4% gewijzigd door JoepW op 09-10-2023 11:33 ]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hoi,

Ik probeer mijn verwarmingsoplossingen in mijn huis te koppelen aan HA.

Ik heb een Vaillant flexoTHERM exclusive warmtepomp en een Vaillant uniSTOR 300/3 (indirect verwarmde warmwaterboiler).

Wat zou de makkelijkste manier zijn om deze aan de Home Assistant te koppelen, zodat ik bijvoorbeeld het warm water kan opwarmen als er veel zonne-overproductie is?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Even een update. Het werkt nu.

De UX en documentatie van HA laat wel erg ter wensen over. Bedankt voor het meedenken. Zit nu zelf te broeden hoe ik nu de community van HA hierbij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:46

JoepW

iRacer & Home Assistant

@Ora et Labora @jmk
Hier mijn automation tbv van een van de vele bewegingssensoren.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: Beweging - Garage sensor
description: ""
trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: 73da6b49254d10a2db5a6062b9db9f6d
    entity_id: binary_sensor.bewegingsensor_garage_occupancy
    domain: binary_sensor
    id: Beweging start
  - type: no_motion
    device_id: 73da6b49254d10a2db5a6062b9db9f6d
    entity_id: binary_sensor.bewegingsensor_garage_occupancy
    id: Beweging stop
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
      entity_id: timer.timer_garage
    id: Timer finished
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: Beweging start
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.switch_lampen_garage
      - conditions:
            id: Beweging stop
        sequence:
          - service: timer.start
            data:
              duration: "{{ states('input_number.verlichting_garage_seconden') }}"
            target:
              entity_id: timer.timer_garage
      - conditions:
            id: Timer finished
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.switch_lampen_garage
mode: queued
max: 10

Waarbij "input_number.verlichting_garage_seconden" een helper is die ik per bewegingssensor als een paramater heb ingesteld in seconden.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:46

Toppe

Oké ✅

Ik blijf een foutmelding krijgen op onderstaande code, ondanks wat ik ook probeer. Het doel is vrij simpel: Als de deur langer open is dan de ingestelde tijd van input_number ga door naar de volgende stap:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: "Deur:  Achterdeur te lang geopend"
description: Geef een melding als de achter deur langer dan 20 seconden open staat!
trigger:
  - type: opened
    device_id: e7197c0e4d449f8a7a9c64f8287da1de
    entity_id: binary_sensor.deur_contact_achterdeur_contact
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: "{{ states('input_number.achterdeur_waarschuwing_tijd') | float }}"
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.achterdeur_waarschuwing
    state: "on"
action:
  - service: notify.all_iphones
    data:
      title: Achterdeur
mode: single

De foutmelding: Message malformed: expected float for dictionary value @ data['for']['seconds']

Ook als ik de quotes weg haal dan werkt het niet en als ik float vervang voor int dan krijg ik wel netjes 20 (ipv 20.0) maar zelfde foutmelding.

Google brengt me niet heel veel verder dan dat een template niet mogelijk is bij een for?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:42:
Ik blijf een foutmelding krijgen op onderstaande code, ondanks wat ik ook probeer. Het doel is vrij simpel: Als de deur langer open is dan de ingestelde tijd van input_number ga door naar de volgende stap:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: "Deur:  Achterdeur te lang geopend"
description: Geef een melding als de achter deur langer dan 20 seconden open staat!
trigger:
  - type: opened
    device_id: e7197c0e4d449f8a7a9c64f8287da1de
    for:
      minutes: 0
condition:
    entity_id: input_boolean.achterdeur_waarschuwing
action:
  - service: notify.all_iphones
    data:
      title: Achterdeur

De foutmelding: Message malformed: expected float for dictionary value @ data['for']['seconds']

Ook als ik de quotes weg haal dan werkt het niet en als ik float vervang voor int dan krijg ik wel netjes 20 (ipv 20.0) maar zelfde foutmelding.

Google brengt me niet heel veel verder dan dat een template niet mogelijk is bij een for?
templates zijn prima mogelijk bij for: maar templates zijn niet mogelijk bij een device trigger. Gebruik een state trigger en het zal werken.
YAML:
1
2
3
4
5
    to: "on"
    for:

device triggers/conditions/actions zijn echt gemaakt voor de GUI. Die zijn niet gemaakt om manueel dingen in te wijzigen/overrulen met templates.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 09-10-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 13:46

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

templates zijn prima mogelijk bij for: maar templates zijn niet mogelijk bij een device trigger. Gebruik een state trigger en het zal werken.
YAML:
1
2
3
4
5
    for:

device triggers/conditions/actions zijn echt gemaakt voor de GUI. Die zijn niet gemaakt om manueel dingen in te wijzigen/overrulen met templates.
Ongelukkige woordkeuze vanuit mijn kant, maar dat is inderdaad wat ik bedoel. Dit werkt nu prima (y)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Kan iemand in Jip & Janneke, Pumba, Kabouter Plop, Bert en Ernie - taal uitleggen wat nou het verschil is tussen de 3 verschillende Rieman methodes in HA?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@MJ de Bruijn Wat bedoelde je met:
MJ de Bruijn schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:51:
Maar er verandert niets vanuit de ESP timer.
Naar mijn idee zou via SNTP ook gewoon moeten werken tenzij je het netwerkverkeer voor de SNTP van de device blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TheFes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Ik heb even een testje gedaan, en je availability template wordt sowieso alleen gebruikt op het moment van een trigger.

Ik heb deze sensor gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- trigger:
      entity_id: input_number.test
  sensor:
    - unique_id: 27d4477a-cd06-4198-b7ef-6c297841a9c9
      name: Testje
      state: "{{ trigger.to_state.state }}"
      availability: "{{ is_state('input_boolean.test', 'on') }}"

Het schakelen van de input boolean heeft geen effect op de state van deze template sensor. Pas als de input_number gewijzigd wordt, wordt naar de state van de input_boolean gekeken.
Aangezien je epxliciet trigger from on/off to off/on kan het dus nooit zijn dat je binary_sensor unavailable of unkown kan zijn. Dat kan hoogstens om middernacht het geval zijn, maar dan wil je juist altijd de sensor naar 0 zetten, ongeacht of de binary sensor nu wel of niet available is (lijkt me).

Ofwel, dat availability template kan gewoon weg :)
Dit is best interessant, naar mijn idee namelijk aardig on-intuïtief gedrag. Goed om te weten :) Zou iets aardigs zijn voor de documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Alvast dank.
Alles in één automation zou geen issue hoeven zijn tenzij je hem erin vast weet te houden en mode op single staat. Dus kan je eens posten wat je nu exact hebt?

Verder goed om rekening te houden met HA herstart en automation re-load. Want dan wordt een lopende automation dus afgebroken ofwel wordt de delay niet afgemaakt. Dus als dat belangrijk is kan je gebruik maken van een timer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Bij left wordt er vanuit gegaan dat de waarde een hele bucket/sample (dus tussen wijziging en wijziging) de startwaarde (eerste wijziging) had. Bij right wordt er vanuit gegaan dat de waarde de hele bucket de eindwaarde (tweede wijziging) had.

Bij trapezoidal wordt er vanuit gegaan dat de waarde tussen de start en eindwaarde van een bucket lineair is verandert.

Plaatjes op Wikipedia zijn best aardig

Left en right staan onderaan:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Riemann_sum_convergence.png/1024px-Riemann_sum_convergence.png

Trapezoidal (blauwe is de lineaire benadering van de buckets):
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/TrapRiemann2.svg

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 09-10-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast dank.
Kwestie van tellen hoe lang er geen beweging was, dus idd een trigger. Maar dat zijn wel verschillende automations bij mij:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Zolder | verlichting | bij beweging, overdag
description: Zolderlampen aan overdag
trigger:
  - entity_id: binary_sensor.0x54ef441000636768_occupancy
    platform: state
condition:
  - alias: Overdag
    condition: time
    after: "09:00:00"
    before: "22:30:00"
action:
  - data:
      brightness_pct: 95
    entity_id: light.zolderlampen
    service: light.turn_on

Maar de lampen weer uit is bij mij in twee stappen. Eerst dimmen, en dan uit. Want dan heb je nog tijd om even naar de sensor te rennen als je buiten bereik van de sensor staat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Zolder | verlichting | Alles dimmen
description: Eerst dimmen
trigger:
    entity_id: binary_sensor.0x54ef441000636768_occupancy
    to: "off"
    for: "00:10:00"
action:
  - data:
      brightness_pct: 15
    service: light.turn_on

En dan pas echt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Zolder | verlichting | Alles uit
description: Alles uit
trigger:
    entity_id: binary_sensor.0x54ef441000636768_occupancy
    for: "00:11:00"
action:
  - service: light.turn_off

Maar dit zijn dus 3 automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43
Ik heb pas mijn thuis server gemigreerd van Ubuntu server naar Debian. En sindsdien heb ik een probleempje met de communicatie tussen de dockers ZwaveJS en HomeAssistant. Die communicatie verloopt via websocket 3000.
Het probleem dat ontstaat is dat als het systeem reboot, de beide dockers opstarten, maar dat HomeAssistant dan geen connectie heeft met de ZwaveJs. De Zwave devices zijn dan niet beschikbaar.
Als ik wat klooi met de dockers, opstarten, herstart, oid dan komt de verbinding weer tot stand. Zou dit een opstart timing probleem kunnen zijn?
Ik start ze via:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
docker run -d \
  --name homeassistant \
  --privileged \
  --restart=unless-stopped \
  -e TZ=Europe/Amsterdam \
  -e PUID=1000 \
  -e PGID=1000 \
  -v /home/bart/docker/hass:/config \
  -v /run/dbus:/run/dbus:ro \
  -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
  -v /:/drives/root:ro \
  -v /data:/drives/data:ro \
  -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock \
  --network=host \
homeassistant/home-assistant:latest

en:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
docker run -dit \
  --restart unless-stopped \
  --name="zwavejs" \
  -p 8091:8091 \
  -p 3000:3000 \
  -e TZ="Europe/Amsterdam" \
  --device /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00:/dev/ttyUSB1 \
  -v /home/bart/docker/zwavejs2mqtt:/usr/src/app/store \
  zwavejs/zwavejs2mqtt:latest

Of zou de oplossing zitten in docker-compose, zodat ze beide in 1 zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:36:
@paQ Bij left wordt er vanuit gegaan dat de waarde een hele bucket/sample (dus tussen wijziging en wijziging) de startwaarde (eerste wijziging) had. Bij right wordt er vanuit gegaan dat de waarde de hele bucket de eindwaarde (tweede wijziging) had.

Bij trapezoidal wordt er vanuit gegaan dat de waarde tussen de start en eindwaarde van een bucket lineair is verandert.

Plaatjes op Wikipedia zijn best aardig

Left en right staan onderaan:
[Afbeelding]

Trapezoidal (blauwe is de lineaire benadering van de buckets):
[Afbeelding]
thanks, maar snap nog steeds niet helemaal welke methode je dat zou moeten toepassen om een verbruik of juist opbrengst op te tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-08 13:11
ahbart schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:51:

Of zou de oplossing zitten in docker-compose, zodat ze beide in 1 zitten?
Ik zou dat wel doen, het is wat mij betreft ook makkelijker te beheren (geen losse commando's per container, gewoon je hele stack in 1x deployen ipv losse run commando's).
Ik weet niet of losse containers ook opnieuw opstarten bij een reboot, bij docker-compose gebeurt dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43
golles schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:47:
[...]Ik zou dat wel doen, het is wat mij betreft ook makkelijker te beheren (geen losse commando's per container, gewoon je hele stack in 1x deployen ipv losse run commando's).
Ik weet niet of losse containers ook opnieuw opstarten bij een reboot, bij docker-compose gebeurt dit wel.
Ja die starten gewoon op bij een reboot. Dus wat dat betreft geen probleem. Heeft iemand een voorbeeld yml, waarin beide staan?

Edit:
Ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
version: '3.8'
services:

zwavejs:
    container_name: zwavejs
    image: zwavejs/zwavejs2mqtt:latest
    restart: unless-stopped
    volumes:
      - /home/bart/docker/zwavejs2mqtt:/usr/src/app/store
    ports:
      - 8091:8091
      - 3000:3000
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00:/dev/ttyUSB1
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000
    network_mode: host

homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: homeassistant/home-assistant:latest
    volumes:
      - /home/bart/docker/hass:/config
      - /run/dbus:/run/dbus:ro
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /:/drives/root:ro
      - /data:/drives/data:ro
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
    privileged: true
    depends_on:
      - zwavejs
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000

Maar dit lost het probleem niet op dat de zwavejs signalen niet doorkomen bij Home Assistant. De Zwave devies zijn dan niet beschikbaar.
Ik was wel tevreden met die run commando's. Alleen jammer dat die verbinding niet goed start.

Edit: Zou het kunnen dat dit probleem kwam omdat de docker van AdguardHome niet automatisch opstartte met een restart=unless-stopped?

[ Voor 57% gewijzigd door ahbart op 09-10-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:07
Septillion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Alles in één automation zou geen issue hoeven zijn tenzij je hem erin vast weet te houden en mode op single staat. Dus kan je eens posten wat je nu exact hebt?

Verder goed om rekening te houden met HA herstart en automation re-load. Want dan wordt een lopende automation dus afgebroken ofwel wordt de delay niet afgemaakt. Dus als dat belangrijk is kan je gebruik maken van een timer.
De automation stond inderdaad op single...Dank voor de tip over de timer.
Ik ga de automation van @JoepW met een timer proberen, dat ziet er wel goed uit, mede danzij een HA herstart en automation re-load dat het dan blijft werken.
Dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-09 18:58
Ok, hier ook maar weer eens een vraag na uren omklooien prutsen en ergernis.
Ik draai al jaren met HA en wat betreft zigbee met Deconz en een ConbeeII stick. Dit draait verder goed en stabiel dus zover geen probleem zou je zeggen.
Maar...........
Net 2 nieuwe lampen (Innr RB 279 T) en Aqara raam/deur contact gekocht ter uitbreiding en daar ontstonden wat problemen. De lampen en sensor kan ik wel pairen maar na een tijdje verliezen deze het contact met Deconz. Aan uit en ze doen het weer voor heel even, mijn conclusie en die van het internet......nog niet compatible met Deconz.
Dus dan maar eens kijken naar wat anders, ZHA of Z2M?
Wat betreft ondersteuning van materiaal blijkt Z2M het beste uit de bus te komen. En dus een Sonoff Zigbee dongle besteld en aan de slag gegaan met installeren. Nu kwam ik gelijk op een probleempje, namelijk de Sonof dongle-e plus ipv de p variant. Maar kom nu ok tegen dat dit op dit moment gewoon zou moeten werken en daarmee toch maar aan de slag.
Ik krijg Mosquitto geinstalleerd net als Z2M en kom overal ongeveer de zelfde instellingen (configuratie) tegen en dat dus ingesteld. Moet je menen dat ik het aan de gang krijg........ik krijg uiteindelijk Z2M wel aan de praat en ook lampen gepaired maar ik krijg het niet werkend in HA. Het communiceerd niet met elkaar naast het feit dat de gekochte lampen in Z2M ook nog niet ondersteund worden. Ik kan wel een plug van Osram pairen en bedienen maar zie ik ook niet in HA.
Na diverse malen opnieuw maar eens ZHA geprobeerde en deze krijg ik zomaar aan de praat en die ondersteund de lampen wel. Zou je zeggen probleem opgelost maar ik zie meer mogelijkheden met Z2M en ben best wel koppig en wil het gewoon werkend zien te krijgen en of snappen waarom het niet wil...........hiernaast heb ik het idee dat ZHA mijn HA enorm traag maakt, zeker als ik met iets van Zigbee bezig ben te programmeren, automatiseren en testen.

Ik draai HA op een Wyse 7020 Thin Client als Supervisor in Debian.
Dit omdat deze een beschermde BIOS heeft welke mij niet zomaar iets anders als bekende OS laat installeren. En nee, dit kan ik ook niet uitzetten en of omzeilen.
Wellicht dat het daar ergens in zit maar wie kan mij verder helpen.

Ik zie in de log de op internet bekende herdsman error, wil ik een screenshot maken dan moet ik weer ff het spul omgooien en opnieuw opstarten maar nu wel weer ff klaar mee zeg maar.
Heel misschien dat zo iemand weet waar dit in zit.
De bekende tutorials gevolg met instellen Mosquitto en Z2M.

Ps. ondertussen ook geprobeerd met de Sonoff dongle-p plus met de oudere chip en dit geeft hetzelfde probleem.

Edit± toch maar ff screenshot van error gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N295CdD9Y5rg-gx-sVtEfgSho1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtmEENTs8xHatyXpSAM5qGpb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Peet3kabo op 09-10-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-09 21:43
ahbart schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Ja die starten gewoon op bij een reboot. Dus wat dat betreft geen probleem. Heeft iemand een voorbeeld yml, waarin beide staan?

Edit:
Ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
services:

zwavejs:
    volumes:
    ports:
    devices:
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000

homeassistant:
    depends_on:
      zwavejs:
        condition: service_healthy
    volumes:
    depends_on:
      - zwavejs
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000

Maar dit lost het probleem niet op dat de zwavejs signalen niet doorkomen bij Home Assistant. De Zwave devies zijn dan niet beschikbaar.
Ik was wel tevreden met die run commando's. Alleen jammer dat die verbinding niet goed start.

Edit: Zou het kunnen dat dit probleem kwam omdat de docker van AdguardHome niet automatisch opstartte met een restart=unless-stopped?
En als je de depends_on baseert op een heathcheck van zwavejs (of een service_completed_successfully als condition voor je depends_on bij HA)? :)
(zelf niet geprobeerd, maar mogelijk kan dit je wel verder helpen)
Bron: https://docs.docker.com/compose/startup-order/
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
services:

zwavejs:
    healthcheck:
      test: "wget --no-verbose --tries=1 --spider localhost:8091/health/zwave --header "Accept: text/plain" || exit 1"
    volumes:
    ports:
    devices:
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000

homeassistant:
    volumes:
    depends_on:
      zwavejs:
        condition: service_healthy
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000

[ Voor 2% gewijzigd door Rembock op 09-10-2023 16:25 . Reden: bron toegevoegd + service_completed_successfully condition ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:56:
Ok, hier ook maar weer eens een vraag na uren omklooien prutsen en ergernis.
Ik draai al jaren met HA en wat betreft zigbee met Deconz en een ConbeeII stick. Dit draait verder goed en stabiel dus zover geen probleem zou je zeggen.
Maar...........
Net 2 nieuwe lampen (Innr RB 279 T) en Aqara raam/deur contact gekocht ter uitbreiding en daar ontstonden wat problemen. De lampen en sensor kan ik wel pairen maar na een tijdje verliezen deze het contact met Deconz. Aan uit en ze doen het weer voor heel even, mijn conclusie en die van het internet......nog niet compatible met Deconz.
Dus dan maar eens kijken naar wat anders, ZHA of Z2M?
Wat betreft ondersteuning van materiaal blijkt Z2M het beste uit de bus te komen. En dus een Sonoff Zigbee dongle besteld en aan de slag gegaan met installeren. Nu kwam ik gelijk op een probleempje, namelijk de Sonof dongle-e plus ipv de p variant. Maar kom nu ok tegen dat dit op dit moment gewoon zou moeten werken en daarmee toch maar aan de slag.
Ik krijg Mosquitto geinstalleerd net als Z2M en kom overal ongeveer de zelfde instellingen (configuratie) tegen en dat dus ingesteld. Moet je menen dat ik het aan de gang krijg........ik krijg uiteindelijk Z2M wel aan de praat en ook lampen gepaired maar ik krijg het niet werkend in HA. Het communiceerd niet met elkaar naast het feit dat de gekochte lampen in Z2M ook nog niet ondersteund worden. Ik kan wel een plug van Osram pairen en bedienen maar zie ik ook niet in HA.
Na diverse malen opnieuw maar eens ZHA geprobeerde en deze krijg ik zomaar aan de praat en die ondersteund de lampen wel. Zou je zeggen probleem opgelost maar ik zie meer mogelijkheden met Z2M en ben best wel koppig en wil het gewoon werkend zien te krijgen en of snappen waarom het niet wil...........hiernaast heb ik het idee dat ZHA mijn HA enorm traag maakt, zeker als ik met iets van Zigbee bezig ben te programmeren, automatiseren en testen.

Ik draai HA op een Wyse 7020 Thin Client als Supervisor in Debian.
Dit omdat deze een beschermde BIOS heeft welke mij niet zomaar iets anders als bekende OS laat installeren. En nee, dit kan ik ook niet uitzetten en of omzeilen.
Wellicht dat het daar ergens in zit maar wie kan mij verder helpen.

Ik zie in de log de op internet bekende herdsman error, wil ik een screenshot maken dan moet ik weer ff het spul omgooien en opnieuw opstarten maar nu wel weer ff klaar mee zeg maar.
Heel misschien dat zo iemand weet waar dit in zit.
De bekende tutorials gevolg met instellen Mosquitto en Z2M.

Ps. ondertussen ook geprobeerd met de Sonoff dongle-p plus met de oudere chip en dit geeft hetzelfde probleem.
Let bij Z2M wel op je poort.

Ik gebruik dus niet de usb regel (ttyUSB0) maar de lange notering zoals je in hardware kunt terugvinden.
code:
1
2
port: >-
  /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

Daarbij moet je voor de E versie nog een regel extra noteren (Adapter: ezsp) bij het poortnummer maar bij de P versie niet.

Zelf had ik toch veel problemen met de E versie. Daar raakte ik het contact mee kwijt ook na een tijdje en liep HA soms zelf vast dat het niet bereikbaar meer was.

Sinds paar weken de P versie en die draait als een zonnetje met inmiddels ruim 35 devices waaronder veel Xiaomi sensors en schakelaars.

Mogelijk is de firmware op de P versie nog ouder en kun je die proberen bij te werken.
Zelf gebruik ik de firmware die ik een tijdje terug in een andere topic als stappenplan heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb net (ivm falende Growatt server installatie) Grott maar eens gedeployed via Docker. Ik zie in de logs dit voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2023-10-09T14:08:43.340330101Z   - MQTT jsonmsg:
2023-10-09T14:08:43.340563922Z                   {"device": "RDL2CK80N9", "time": "2023-10-09T16:08:43", "buffered": "no",
2023-10-09T14:08:43.340577436Z                   "values": {"recortype1": 3000, "recortype2": 3124, "pvstatus": 1,
2023-10-09T14:08:43.340583200Z                   "pvpowerin": 7542, "pv1voltage": 1761, "pv1current": 19, "pv1watt": 3324,
2023-10-09T14:08:43.340588552Z                   "pv2voltage": 2301, "pv2current": 18, "pv2watt": 4218, "pvpowerout": 7393,
2023-10-09T14:08:43.340594111Z                   "pvfrequentie": 5000, "pvgridvoltage": 2416, "pvgridcurrent": 30,
2023-10-09T14:08:43.340598902Z                   "pvgridpower": 7408, "pvgridvoltage2": 0, "pvgridcurrent2": 0,
2023-10-09T14:08:43.340603561Z                   "pvgridpower2": 0, "pvgridvoltage3": 0, "pvgridcurrent3": 0, "pvgridpower3":
2023-10-09T14:08:43.340608675Z                   0, "totworktime": 24865817, "pvenergytoday": 76, "pvenergytotal": 49304,
2023-10-09T14:08:43.340616441Z                   "epvtotal": 50067, "epv1today": 33, "epv1total": 21851, "epv2today": 43,
2023-10-09T14:08:43.340624490Z                   "epv2total": 28216, "pvtemperature": 346, "pvipmtemperature": 391}}
2023-10-09T14:08:43.535987844Z   - MQTT message message sent

In de broker logs zie ik nu ook zoiets voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
2023-10-09 16:08:43: New connection from 192.168.1.20:45627 on port 1883.
2023-10-09 16:08:43: New client connected from 192.168.1.20:45627 as automatic (p2, c1, k60, u'mqtt').
2023-10-09 16:08:43: Client automatic disconnected.
2023-10-09 16:10:23: New connection from 172.30.32.2:45432 on port 1883.
2023-10-09 16:10:23: Client <unknown> closed its connection.

Maar ik zie vervolgens geen entiteiten/data in HA verschijnen. Ik heb de MQTT sectie in de Grott ini goed ingevuld, maar ik heb het idee dat ik wellicht iets vergeet?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
MikeOO schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Let bij Z2M wel op je poort.

Ik gebruik dus niet de usb regel (ttyUSB0) maar de lange notering zoals je in hardware kunt terugvinden.
code:
1
2
port: >-
  /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

Daarbij moet je voor de E versie nog een regel extra noteren (Adapter: ezsp) bij het poortnummer maar bij de P versie niet.

Zelf had ik toch veel problemen met de E versie. Daar raakte ik het contact mee kwijt ook na een tijdje en liep HA soms zelf vast dat het niet bereikbaar meer was.

Sinds paar weken de P versie en die draait als een zonnetje met inmiddels ruim 35 devices waaronder veel Xiaomi sensors en schakelaars.

Mogelijk is de firmware op de P versie nog ouder en kun je die proberen bij te werken.
Zelf gebruik ik de firmware die ik een tijdje terug in een andere topic als stappenplan heb gemaakt.
Ik heb idd ID van de sonoff stick gebruikt en niet de poort dus dat is het niet.
Tevens idd andere probleem, als ik met de e variant adapter: ezsp in wil vullen dan pikt hij dat niet met een error. Iets met dat de yaml file niet klopt met het format behorende bij deconz en nog een aantal.

Welk poort bedoel je precies bij Z2M?
Ah heb hem, ja die heb ik uitgebreid staan

Wat betreft uitvoering van de sonoff stick, voor ZHA schijn je best de e variant te gebruiken (heb ik nu) en voor Z2M de p variant. P heb ik dus voor Z2M liggen maar werkt dus niet helaas.
De firmware niet geupdate maar lijkt mij alleen toevoeging te hebben voor ondersteuning nieuwere clients?

[ Voor 10% gewijzigd door Peet3kabo op 09-10-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Ik heb idd ID van de sonoff stick gebruikt en niet de poort dus dat is het niet.
Tevens idd andere probleem, als ik met de e variant adapter: ezsp in wil vullen dan pikt hij dat niet met een error. Iets met dat de yaml file niet klopt met het format behorende bij deconz en nog een aantal.

Welk poort bedoel je precies bij Z2M?
Ah heb hem, ja die heb ik uitgebreid staan

Wat betreft uitvoering van de sonoff stick, voor ZHA schijn je best de e variant te gebruiken (heb ik nu) en voor Z2M de p variant. P heb ik dus voor Z2M liggen maar werkt dus niet helaas.
De firmware niet geupdate maar lijkt mij alleen toevoeging te hebben voor ondersteuning nieuwere clients?
Zorg er ook voor dat je niet verschillende door elkaar gaat gebruiken en actief zijn. Dat schijnt ook niet goed te werken. Dus of ZHA of Zigbee2MQTT maar niet beide actief hebben.

YAML is kieskeurig en ergens een spatie teveel of te kort en het lukt al niet meer en geeft foutmelding.
Soms helpt het ook om een keer het systeem opnieuw op te starten en het dan eens te proberen.
Ik had toen met Zigbee2MQTT ook problemen met het niet kunnen opslaan en een complete herstart loste het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
MikeOO schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Zorg er ook voor dat je niet verschillende door elkaar gaat gebruiken en actief zijn. Dat schijnt ook niet goed te werken. Dus of ZHA of Zigbee2MQTT maar niet beide actief hebben.

YAML is kieskeurig en ergens een spatie teveel of te kort en het lukt al niet meer en geeft foutmelding.
Soms helpt het ook om een keer het systeem opnieuw op te starten en het dan eens te proberen.
Ik had toen met Zigbee2MQTT ook problemen met het niet kunnen opslaan en een complete herstart loste het probleem op.
Ik ben begonnen met alleen Z2M voordat ik überhaupt ZHA heb geprobeerd, en dus niet tegelijk draaiende gehad. Toen had ik deze melding al. Wat betreft spaties ed, van alles al geprobeerd net als opnieuw opstarten en complete herstart. Niks heeft tot nu toe geholpen.

Wel een andere vraag, hoe krijg ik nu ZHA uit? Of moet ik deze verwijderen of gewoon de stick er uit trekken. Is geen addon net als andere.
Wat wel opvalt is dat de lampen en plug welke ik eerst in Deconz had, dat deze in ZHA zichtbaar zijn als werkend onder ZHA en in Deconz terwijl ik deze uit Deconz verwijderd heb. Ook staat er boven dat deze actief is in Phoscon.......Werkt wel gewoon, dat dan weer wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Peet3kabo op 09-10-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Ik ben begonnen met alleen Z2M voordat ik überhaupt ZHA heb geprobeerd, en dus niet tegelijk draaiende gehad. Toen had ik deze melding al. Wat betreft spaties ed, van alles al geprobeerd net als opnieuw opstarten en complete herstart. Niks heeft tot nu toe geholpen.
Even je config hier plaatsen van Zigbee@MQTT zodat andere mee kunnen kijken waar het mogelijk fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
MikeOO schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Even je config hier plaatsen van Zigbee@MQTT zodat andere mee kunnen kijken waar het mogelijk fout gaat.
Bij deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
{
  "external_converters": [],
  "devices": [
    "devices.yaml"
  ],
  "groups": [
    "groups.yaml"
  ],
  "homeassistant": true,
  "permit_join": false,
  "mqtt": {
    "base_topic": "zigbee2mqtt",
    "server": "mqtt://core-mosquitto:1883",
    "user": "mqtt-user",
    "password": "******"
  },
  "serial": {
    "port": "/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0"
  },
  "advanced": {
    "log_level": "warn",
    "pan_id": 6754,
    "channel": 11,
    "network_key": [
      1,
      3,
      5,
      7,
      9,
      11,
      13,
      15,
      0,
      2,
      4,
      6,
      8,
      10,
      12,
      13
    ],
    "availability_blocklist": [],
    "availability_passlist": []
  },
  "device_options": {},
  "blocklist": [],
  "passlist": [],
  "queue": {},
  "frontend": {
    "port": 8099
  },
  "experimental": {}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
Peet3kabo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

Bij deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
{
    "devices.yaml"
  ],
    "groups.yaml"
  ],
  },
    "port": "/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0"
  },
      1,
      3,
      5,
      7,
      9,
      11,
      13,
      15,
      0,
      2,
      4,
      6,
      8,
      10,
      12,
      13
    ],
  },
  },
}
Moet de port niet /dev/ttyACM0 o.i.d. zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sp33dFr34k schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:11:
Ik heb net (ivm falende Growatt server installatie) Grott maar eens gedeployed via Docker. Ik zie in de logs dit voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2023-10-09T14:08:43.340330101Z   - MQTT jsonmsg:
2023-10-09T14:08:43.340563922Z                   {"device": "RDL2CK80N9", "time": "2023-10-09T16:08:43", "buffered": "no",
2023-10-09T14:08:43.340577436Z                   "values": {"recortype1": 3000, "recortype2": 3124, "pvstatus": 1,
2023-10-09T14:08:43.340583200Z                   "pvpowerin": 7542, "pv1voltage": 1761, "pv1current": 19, "pv1watt": 3324,
2023-10-09T14:08:43.340588552Z                   "pv2voltage": 2301, "pv2current": 18, "pv2watt": 4218, "pvpowerout": 7393,
2023-10-09T14:08:43.340594111Z                   "pvfrequentie": 5000, "pvgridvoltage": 2416, "pvgridcurrent": 30,
2023-10-09T14:08:43.340598902Z                   "pvgridpower": 7408, "pvgridvoltage2": 0, "pvgridcurrent2": 0,
2023-10-09T14:08:43.340603561Z                   "pvgridpower2": 0, "pvgridvoltage3": 0, "pvgridcurrent3": 0, "pvgridpower3":
2023-10-09T14:08:43.340608675Z                   0, "totworktime": 24865817, "pvenergytoday": 76, "pvenergytotal": 49304,
2023-10-09T14:08:43.340616441Z                   "epvtotal": 50067, "epv1today": 33, "epv1total": 21851, "epv2today": 43,
2023-10-09T14:08:43.340624490Z                   "epv2total": 28216, "pvtemperature": 346, "pvipmtemperature": 391}}
2023-10-09T14:08:43.535987844Z   - MQTT message message sent

In de broker logs zie ik nu ook zoiets voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
2023-10-09 16:08:43: New connection from 192.168.1.20:45627 on port 1883.
2023-10-09 16:08:43: New client connected from 192.168.1.20:45627 as automatic (p2, c1, k60, u'mqtt').
2023-10-09 16:08:43: Client automatic disconnected.
2023-10-09 16:10:23: New connection from 172.30.32.2:45432 on port 1883.
2023-10-09 16:10:23: Client <unknown> closed its connection.

Maar ik zie vervolgens geen entiteiten/data in HA verschijnen. Ik heb de MQTT sectie in de Grott ini goed ingevuld, maar ik heb het idee dat ik wellicht iets vergeet?
Wat je hier nog mist zijn custom entiteiten in Home Assistant, die moet je zelf aanmaken in je configuratie.

configuration.yaml

YAML:
1
template: !include template.yaml

En dan template.yaml, de content van dit bestand.

Zo heb ik het gedaan in ieder geval. Let er op dat de voorbeeldsensoren uitgaan van state_topic: energy/growatt en dat kan bij jou anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Wat je hier nog mist zijn custom entiteiten in Home Assistant, die moet je zelf aanmaken in je configuratie.

configuration.yaml

YAML:
1

Zo heb ik het gedaan in ieder geval. Let er op dat de voorbeeldsensoren uitgaan van state_topic: energy/growatt en dat kan bij jou anders zijn.
Dit lijkt me config voor de mqtt integratie, niet voor de template integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheFes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Dit lijkt me config voor de mqtt integratie, niet voor de template integratie.
Ik heb geen flauw idee, it works for me ™️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKYmSpOO7_E2heT7Duf7mvmC16Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4xITa4KNABuiJwTiyhmZKAOq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Rembock schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Moet de port niet /dev/ttyACM0 o.i.d. zijn?
Beter is om ID te gebruiken voor als de poort veranderd, dat wil in bepaalde omstandigheden na opnieuw opstarten nog wel eens. ID blijft hetzelfde namelijk.
Maar heb ook de gewone poort wel geprobeerd.............

[ Voor 8% gewijzigd door Peet3kabo op 09-10-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb geen flauw idee, it works for me ™️

[Afbeelding]
Het bestand wat je linkt is niet geldig als include achter template:
Ik gok dat je stiekem ook een include achter mqtt: hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheFes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Het bestand wat je linkt is niet geldig als include achter template:
Ik gok dat je stiekem ook een include achter mqtt: hebt
Ja, maar niet dat bestand. Is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

configuration.yaml

YAML:
1

Thanks, als ik letterlijk dat doe (mijn topic is hetzelfde), dan krijg ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD2rmeb0SPmAbi9Ak-v2BVg0QB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iF8j5OWZx98rpREWAfqBbYHY.png?f=user_large

Wil ik vervolgens kijken wat de fout is, dan zegt ie geen fout gevonden. Maar de entiteiten verschijnen dus niet. Vreemd dat het bij jou wel werkt. @TheFes wat denk jij dat de correcte aanpak is?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Thanks, als ik letterlijk dat doe (mijn topic is hetzelfde), dan krijg ik:

[Afbeelding]

Wil ik vervolgens kijken wat de fout is, dan zegt ie geen fout gevonden. Maar de entiteiten verschijnen dus niet. Vreemd dat het bij jou wel werkt. @TheFes wat denk jij dat de correcte aanpak is?
Het onder mqtt > sensor includen

YAML:
1
2
mqtt:
  - sensor: !include grott.yaml

Zoiets dus

Gefeliciteerd met je verjaardag

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 09-10-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
paQ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

thanks, maar snap nog steeds niet helemaal welke methode je dat zou moeten toepassen om een verbruik of juist opbrengst op te tellen?
Er is geen absoluut juiste methode. Elke Riemann som is überhaupt een benadering van integraal van de oorspronkelijke grafiek (die zonder sampling). Het hangt ook af van hoe je device de waardes maakt/geeft.

Heb je bijvoorbeeld een device dat elke 5 seconden een gemiddelde waarde van de afgelopen 5 seconden geeft dan zou right de juiste keuze zijn. Immers komt dan de waarde steeds aan het eind van het sample blok.

Maar veel devices geven waarschijnlijk gewoon elke x tijd de dan geldende waarde. Er vanuit gaande dat je dat je met dat interval geen enorme pieken of dalen mist zou een lineaire benadering het dichte bij de echte waarde liggen. Ofwel, dat is de trapezoidal. Vandaar dat dit ook in HA de default is.

Alleen als je daar grote afwijkingen mee krijgt of je exact weet hoe de sampling plaats vind zou ik een ander kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:41:
[...]

Er is geen absoluut juiste methode. Elke Riemann som is überhaupt een benadering van integraal van de oorspronkelijke grafiek (die zonder sampling). Het hangt ook af van hoe je device de waardes maakt/geeft.

Heb je bijvoorbeeld een device dat elke 5 seconden een gemiddelde waarde van de afgelopen 5 seconden geeft dan zou right de juiste keuze zijn. Immers komt dan de waarde steeds aan het eind van het sample blok.

Maar veel devices geven waarschijnlijk gewoon elke x tijd de dan geldende waarde. Er vanuit gaande dat je dat je met dat interval geen enorme pieken of dalen mist zou een lineaire benadering het dichte bij de echte waarde liggen. Ofwel, dat is de trapezoidal. Vandaar dat dit ook in HA de default is.

Alleen als je daar grote afwijkingen mee krijgt of je exact weet hoe de sampling plaats vind zou ik een ander kiezen.
Interessant
Thanks

Dan ga ik eens uitzoeken waardoor de verschillen in “metingen” zo ver uiteen liggen op basis van dezelfde sensor in wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig waarom een in de configuration.yaml aangemaakte template sensor pas na een volledige herstart en niet na herladen yaml-config verschijnt?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Raven schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:01:
Weet iemand toevallig waarom een in de configuration.yaml aangemaakte template sensor pas na een volledige herstart en niet na herladen yaml-config verschijnt?
Dat is de eerste keer dat je de template integratie in je configuratie definieert dan moet je een herstart doen. Daarna kun je de YAML reloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheFes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Dat is de eerste keer dat je de template integratie in je configuratie definieert dan moet je een herstart doen. Daarna kun je de YAML reloaden
Ah ok :) , klopt inderdaad dat ik die nog niet had.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Raven schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Ah ok :) , klopt inderdaad dat ik die nog niet had.
Dat geldt overigens voor alle integraties, dus ook voor rest of mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Het onder mqtt > sensor includen

YAML:
1
2
mqtt:
  - sensor: !include grott.yaml

Zoiets dus

Gefeliciteerd met je verjaardag
Dankje & dankje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
Peet3kabo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Beter is om ID te gebruiken voor als de poort veranderd, dat wil in bepaalde omstandigheden na opnieuw opstarten nog wel eens. ID blijft hetzelfde namelijk.
Maar heb ook de gewone poort wel geprobeerd.............
Doe ik ook (maar dan in m'n compose ;) )
YAML:
1
2
3
4
---
    devices:
      - /dev/serial/by-id/$SLAESHSTICK:/dev/ttyACM0
---

Eigenlijk dit stukje gevolgd, later de ID in mijn .env gezet omdat ik de lange regel niet mooi vond :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 14:01
Zijn er mensen die de integratie Generic Hygrostat (https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat) gebruiken? Ik heb die sinds vorig jaar september in gebruik, echter sinds een aantal maanden doet deze het ineens niet meer. Er is niets gewijzigd, behalve HA uptodate gehouden. Heb de integratie al verwijderd, opnieuw toegevoegd, etc, maar ik krijg hem niet meer aan de praat. HA ziet de hele entity niet meer.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Peet3kabo Enige dat ik evven zie is dat je handmatig een suer hebt gedaan. Op zich zou dat allemaal niet nodig moeten zijn. Dus bij de addon poort instellen en gaan.

Wel is aan te raden even een uniek network_id te kiezen.

Volgens mij als je ZHA als integratie verwijdert (en misschien een HA herstart) zou de stick weer vrij moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Septillion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:19:
@Peet3kabo Enige dat ik evven zie is dat je handmatig een suer hebt gedaan. Op zich zou dat allemaal niet nodig moeten zijn. Dus bij de addon poort instellen en gaan.

Wel is aan te raden even een uniek network_id te kiezen.

Volgens mij als je ZHA als integratie verwijdert (en misschien een HA herstart) zou de stick weer vrij moeten zijn.
Had in eerste instantie ook geen user gebruikt maar alleen de eerste standaard regel. Maar als het niet werkt dan ga je dingen proberen totdat ik alle mogelijkheden heb gehad welke ik kan bedenken.
Dat ZHA verwijderen heb ik ook al eens gedaan en herstarten maar veranderd niks aan het feit dat ik het niet aan de gang krijg. Heb nu nog wel een andere sonoff stick liggen voor Z2M.
Wellicht is een compleet nieuwe installatie en back up terug zetten een optie maar zover was ik nog niet.
Wat ik nog wel zou kunnen proberen is de HP T620, welke ik hier heb liggen als reserve om snel bij problemen weer op te kunnen starten, aan te slingeren en daar eerst op een kale HA installatie te testen. Maar dan moet ik eerst even tijd vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:10

Alvast dank.
Ik heb hem op onderstaande manier opgelost. De input_boolean helper is zodat ik die uit kan zetten zonder dat het licht ook weer uit gaat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Motion - Turn on Office light
trigger:
    entity_id: binary_sensor.pir_motion_sensor_3_home_security_motion_detection
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.office_motion_sensor_illuminance
    below: "5"
    entity_id: light.office_light_1
    state: "off"
action:
  - service: light.turn_on
    target:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.motion_office_light
  - wait_for_trigger:
        entity_id: binary_sensor.pir_motion_sensor_3_home_security_motion_detection
        for:
          minutes: 5
          seconds: 0
  - service: light.turn_off
    target:
  - service: input_boolean.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Peet3kabo Maar je lijkt een beetje gewoon "alles" te proberen zonder echt naar het probleem te kijken. Want ik lees eerst dat Z2M wel start maar niet in HA komt en later dat de stick niet gevonden wordt. Dat zijn wel hele andere problemen. Zou dus ook niet hele nieuwe install doen.

Je draait Z2M en Mosquitto als addon toch?

Ik zou
- ZHA eens weggooien
- Auto start Z2M uit
- HA herstarten
- config van Z2M resetten naar default
- Hele config map van Z2M weggooien
- vind het by-id pad van de stick
- Voer deze in Z2M
- Verander network key naar iets randoms, zou ook met GENERATE moeten kunnen.
- Start Z2M

Mocht het dan niet werken, kan dan werkelijk naar de error voor de vervolgstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@AWEF Zou ik er nog even max_exceeded: silent toevoegen. Want nu krijg je een warning in je log als er beweging is en de automation loopt al. Stom genoeg kan dit niet via de GUI... Wel in yaml mode natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 10-10-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

Bij deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
{
    "devices.yaml"
  ],
    "groups.yaml"
  ],
  },
  },
      1,
      3,
      5,
      7,
      9,
      11,
      13,
      15,
      0,
      2,
      4,
      6,
      8,
      10,
      12,
      13
    ],
  },
  },
}
Check eens of mosquitto zonder fouten draait, mits ZHA dat ook nodig heeft. Probleem kan ook in die hoek zitten.
Daarna logfiles checken of er iets te vinden is wat je probleem kan verklaren.

En anders backup terugzetten en opnieuw proberen en dan met 1 tool. Dus of ZHA of Zigbee2MQTT en je daarop richten. Je krijgt nu veel config door elkaar heen en dat kan elkaar gaan tegenwerken.

Mogelijk houdt de ene MQTT wel je USB vast waardoor de andere niet kan verbinden.

Wat staat er in de debug log die wordt aangeven in je printscreen.
Mogelijk dat de notering van de poort in ZHA wel anders is dan dat Zigbee2MQTT gebruikt.

En je zou de HP ook voorlopige kunnen inrichten als Test server. Zelf draai ik een VM met Home Assistant zodat ik makkelijk dingen kan testen en als het werkt zet ik het pas over naar de live omgeving. Scheelt een hoop onnodige zaken in je live omgeving. >:)

[ Voor 11% gewijzigd door MikeOO op 10-10-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Laatst online: 12:38
Ik heb 1,5 jaar terug twee infraroodpanelen met verlichting gekocht, deze hebben een 433mHz remote. Nu wil ik deze aansturen met Home Assistant, iemand hier ervaring mee? Als ik kan zien welke commando's de remote verzend kan ik die vanuit HA ook versturen maar ik ben er nog niet achter welke hardware hier voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:12
Freezhost schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:03:
Ik heb 1,5 jaar terug twee infraroodpanelen met verlichting gekocht, deze hebben een 433mHz remote. Nu wil ik deze aansturen met Home Assistant, iemand hier ervaring mee? Als ik kan zien welke commando's de remote verzend kan ik die vanuit HA ook versturen maar ik ben er nog niet achter welke hardware hier voor geschikt is.
Je kan de transceiver van RFXcom gebruiken, deze kan 433mhz aan en is standaard geintegreerd met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@BertBertjes Maar kan ik daar dan ook custom commands mee versturen, het paneel staat namelijk niet in de lijst van supported devices.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertBertjes
Freezhost schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:52:
@BertBertjes Maar kan ik daar dan ook custom commands mee versturen, het paneel staat namelijk niet in de lijst van supported devices.
Je kan de software installeren (RFXmngr) hiermee zou je kunnen uitlezen welke Event ID's worden gebruikt. Deze kan je in Home Assistant ook configureren zie: https://www.home-assistan...dd-a-device-by-event-code hiermee zou het moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@BertBertjes bedankt ik ga er naar kijken alleen wel een prijzige oplossing voor twee panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
Freezhost schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:00:
@BertBertjes bedankt ik ga er naar kijken alleen wel een prijzige oplossing voor twee panelen
Ik weet niet of je toevallig nog wat Klik aan Klik uit apparaten hebt, die zou je ook hiermee kunnen schakelen. Mogelijk verzacht dat de pijn een beetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
Freezhost schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:00:
Er staan er toevallig 2 in de V&A hier op Tweakers!

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeOO ZHA werkt zonder MQTT. Maar natuurlijk kan maar een van de twee de stick gebruiken, niet tegelijk.

Maar qua Z2M zou het in de MQTT kunnen bezitten maar ik zag vooral meerdere verschillende fouten langs komen. En zonder echt naar de foutmelding te kijken leken er random dingen geprobeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-09 11:57
Hi all!

ik probeer via een automation suggesties te doen m.b.t. het openen van ramen in de slaapkamers, gebaseerd op de temperatuur buiten en binnen in de ruimte.
Onderstaande automation werkt goed, maar ik zou i.p.v. de temperatuur buiten en binnen met elkaar te vergelijken, een offset van 0.5°C in rekening willen brengen. Dus pas vanaf dat de temperatuur buiten 0,5°C warmer is, een melding willen geven dat er een raam geopend kan worden. Dit om te vermijden dat door kleine schommelingen in temperaturen, er telkens een melding wordt gemaakt.
ik kom er syntax gewijs niet uit met de template-mogelijkheden.
Kan iemand me helpen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80

alias: "SUGGESTIONS: slaapkamer Milan"
trigger:
    entity_id:
      - cover.ramen_milan
    entity_id:
      - climate.Milan
    attribute: current_temperature
    entity_id:
      - sensor.sensor_buitenvoeler
action:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: cover.ramen_milan
            state: closed
            entity_id: climate.Milan
            below: sensor.sensor_buitenvoeler
        sequence:
          - service: input_text.set_value
            data:
              value: Zet het raam open in de kamer van Milan
            target:
              entity_id: input_text.suggestie_kamer_Milan
      - conditions:
            above: sensor.sensor_buitenvoeler
        sequence:
            data:
              value: " "
            target:
      - conditions:
            state: open
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              value: Sluit het raam in de kamer van Milan
            target:
    default:
        data:
        target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Septillion schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:46:
@Peet3kabo Maar je lijkt een beetje gewoon "alles" te proberen zonder echt naar het probleem te kijken. Want ik lees eerst dat Z2M wel start maar niet in HA komt en later dat de stick niet gevonden wordt. Dat zijn wel hele andere problemen. Zou dus ook niet hele nieuwe install doen.

Je draait Z2M en Mosquitto als addon toch?

Ik zou
- ZHA eens weggooien
- Auto start Z2M uit
- HA herstarten
- config van Z2M resetten naar default
- Hele config map van Z2M weggooien
- vind het by-id pad van de stick
- Voer deze in Z2M
- Verander network key naar iets randoms, zou ook met GENERATE moeten kunnen.
- Start Z2M

Mocht het dan niet werken, kan dan werkelijk naar de error voor de vervolgstappen.
- ZHA weggegooid
- Sonoff dongle-e gewisseld voor dongle-p
- Auto start Z2M uit
- HA herstart
- config van Z2M gereset naar default
- hele config map van Z2M weggegooid (heb hele config map in Studio Code Server weggegooid)
- path id van stick: /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-
port0
- deze path id ingevoerd
- network.key veranderd naar GENERATE, wil dus niet, geeft hij een fout op
- Z2M gestart en werkt nog niet

Fout bij opslaan network.key: GENERATE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB4V_ZATzcSvNChobXGyEeDObJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xcJRJ4B4yT240dsRY71h1Lx6.png?f=fotoalbum_large

In de log van HA het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6di7bOtqH4tNkDAuFeBrHOO0L6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zah1w3Wkm9oCn6hAHu9R4SiB.png?f=user_large

log Z2M zegt het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjTqj3pTbBHUP5G6-KXGJeP8-Bw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hDJneQqJGxpds9UkC8gnF66E.png?f=user_large

In log Mosquitto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dfhanuWgX2HnI1jtiZf8HpsMCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjsUeSx61wrE2ZoSZeKmBXWO.png?f=fotoalbum_large

Probleem lijkt mij dus ergens in de verbinding met Mosquitto te zitten..........

Edit,
Ok, als je dus in de krochten van het internet zoekt kun je dus ook een verkeerde (lees oude) link van Z2M hebben. Er was dus een nieuwere versie welke ik nu geïnstalleerd heb maar dat maakt voor de werking tot nu toe geen verschil........

[ Voor 29% gewijzigd door Peet3kabo op 10-10-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@Peet3kabo als je versie 2.x van Mosquitto gebruikt, zal je verplicht je authenticatie-vorm moeten aangeven in je Mosquitto config. Dit kan ook met allow_anonymous true als je geen gebruikers & wachtwoorden wilt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 22:12

tozzke

aka tozzert

warlock1984 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:37:
Hi all!

ik probeer via een automation suggesties te doen m.b.t. het openen van ramen in de slaapkamers, gebaseerd op de temperatuur buiten en binnen in de ruimte.
Onderstaande automation werkt goed, maar ik zou i.p.v. de temperatuur buiten en binnen met elkaar te vergelijken, een offset van 0.5°C in rekening willen brengen. Dus pas vanaf dat de temperatuur buiten 0,5°C warmer is, een melding willen geven dat er een raam geopend kan worden. Dit om te vermijden dat door kleine schommelingen in temperaturen, er telkens een melding wordt gemaakt.
ik kom er syntax gewijs niet uit met de template-mogelijkheden.
Kan iemand me helpen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80

alias: "SUGGESTIONS: slaapkamer Milan"
trigger:
    entity_id:
      - cover.ramen_milan
    entity_id:
      - climate.Milan
    entity_id:
      - sensor.sensor_buitenvoeler
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              value: Zet het raam open in de kamer van Milan
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              value: Sluit het raam in de kamer van Milan
            target:
    default:
        data:
        target:
Ik zou dan met template triggers werken (al zou ik juist ramen openen als het buiten juist kouder is dan binnen ipv andersom?) en dan krijg je iets als:
YAML:
1
2
3
platform: template
value_template: "{{ states('sensor.sensor_buitenvoeler')|float(default=0) >= 16 and (states('sensor.sensor_buitenvoeler')|float(default=0) + 0.5) >= state_attr('climate.milan','current_temperature')|float(default=0) and states('cover.ramen_milan') == 'closed' }}"
id: "Suggestie ramen openen"

YAML:
1
2
3
platform: template
value_template: "{{ states('sensor.sensor_buitenvoeler')|float(default=0) >= 16 and states('sensor.sensor_buitenvoeler')|float(default=0) <= state_attr('climate.milan','current_temperature')|float(default=0) and states('cover.ramen_milan') == 'open' }}"
id: "Suggestie ramen sluiten"

Even een "willekeurige" temperatuur van 16C toegevoegd zodat het alleen triggert als het buiten dus >16C is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Hallo, ik ben mijn eerste stappen aan het zetten met Home Assistant.
Heb het geïnstalleerd als Generic x86-64 op een HP ProDesk Mini G6.
Heb reeds de integraties voor mijn Easee laadpaal, Tesla Model Y en SolarEdge zonnepanelen geïnstalleerd. Ik verwacht ook nog een integratie voor mijn Panasonic airco te installeren.
Als de slimme meter (België) binnenkomt, moet die er ook bij.
Ik heb geen thuisbatterij en twijfel een beetje of ik de prijs (+7.000€ voor 10kWh van SolarEdge) er wel uit haal. Ook twijfels of ik dat type batterij wel volledig veilig vind binnenshuis, voor +10 jaar.

Ik wil HA gebruiken voor 2 doelen:
1) optimaliseren voor het capaciteitstarief. Dus slimme meter uitlezen en indien er door een 'dom' toestel teveel verbruikt wordt, een slim toestel (EV of airco) minder of niets laten verbruiken.
Dit lijkt me vrij eenvoudig: IF verbruik omhoog gaat, THEN EV laden stoppen. En dat per kwartier.

2) optimaliseren van de geleverde stroom van mijn zonnepanelen. Dus wanneer de wagen op zonnige dag overdag thuis is, laden ipv 's nachts.
Dit kan heel wat moeilijker zijn: weer voorspellen voor volgende dag, bijhouden wanneer de wagen thuis gaat zijn of niet en dan laden of niet. Anders 's nachts langzaam laden.

Nu vraag ik me af of iemand al een script hiervoor heeft gemaakt.

Zo niet: hoe maak ik dit script het beste in HA? Python, Node-Red, ... ?
Anders tips of ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik heb nu 'n jaar of 4 HA draaien op een RPi3 en dit begint nu een beetje te wringen qua performance. Nu heb ik dus een NUC gekocht ter vervanging. Eigenlijk wil ik met een schone installatie beginnen om die 4 jaar aan hobbybob aanpassingen niet gehinderd door enige kennis kwijt te raken. Tegelijk zijn er een paar dingen die ik wel wil overzetten:
  1. Ik heb in Nodered een flow voor aansturing van onze terrariumverlichting. Volgens mij moet ik deze gewoon kunnen exporteren en weer importeren in de nieuwe installatie?
  2. Die Nodered flow gebruikt zigbee devices en ik heb eigenlijk niet zo'n zin om al m'n devices opnieuw te moeten pairen. Kan ik de zigbee.db overkopieren als ik weer de ZHA integratie en m'n bestaande deCONZ2 stick ga gebruiken?
  3. Ik heb pas geleden een andere methode gekozen om mijn slimme meter uit te lezen. Bij het omzetten van het Energy Dashboard naar die nieuwe meter ben ik een flink stuk historie kwijtgeraakt. Nou zat ik te denken, zou ik een helper kunnen aanmaken die alleen maar de P1 info doorgeeft? Mocht ik dan ooit weer omschakelen naar een andere manier om de P1 uit te lezen, dan hoef ik alleen maar de helper aan te passen en verandert de entity die het dashboard gebruikt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Rembock schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:22:
@Peet3kabo als je versie 2.x van Mosquitto gebruikt, zal je verplicht je authenticatie-vorm moeten aangeven in je Mosquitto config. Dit kan ook met allow_anonymous true als je geen gebruikers & wachtwoorden wilt gebruiken
Ok, iets verder.
Ik had ooit in mijn netwerk wel een poort open gezet voor Z2M maar ik zag net dat ik die niet op enable had staan🙈🙄
Aangezet en ik zie nu iets van communicatie voorbij komen in mosquitto betreffende de ene blitzwolf plug welke ik met Z2M geconnect heb.
Blijf in de log van HA meldingen tegenkomen dat de verbinding met de mqtt broker niet gelukt is vanwege authenticatie problemen.
Lijkt mij dus een probleem tussen mosquitto en HA........
Later vandaag maar eens verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58
Ik wil gaan starten met HA en wil HomeWizard erin integreren. Ik heb gelezen dat dit op een vrij makkelijke manier gaat maar hoe werkt dit praktisch? Leest HA de data van uit via HomeWizard of moet ik ook de HA aansluiten op de P1 poot van mijn slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Ok, iets verder.
Ik had ooit in mijn netwerk wel een poort open gezet voor Z2M maar ik zag net dat ik die niet op enable had staan🙈🙄
Aangezet en ik zie nu iets van communicatie voorbij komen in mosquitto betreffende de ene blitzwolf plug welke ik met Z2M geconnect heb.
Blijf in de log van HA meldingen tegenkomen dat de verbinding met de mqtt broker niet gelukt is vanwege authenticatie problemen.
Lijkt mij dus een probleem tussen mosquitto en HA........
Later vandaag maar eens verder kijken
Eerste stap is om ervoor te zorgen mosquitto broker zonder problemen start.
Installeren --> Starten en LOG bekijken bij mosquitto om te zien of deze goed is opgestart.

Heb je wel een gebruiker aangemaakt bv mqtt-user voor je de mosquitto opstart.

Daarna pas installeer/start je Zigbee2MQTT en stel je deze goed in.

Zolang de broker niet goed start/werkt zal Zigbee2MQTT ook niet goed werken.

En zorg dat het poortnummer van mosquitto en Zigbee2MQTT ook gelijk is, standaard 1883.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
MikeOO schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:40:
[...]

Eerste stap is om ervoor te zorgen mosquitto broker zonder problemen start.
Installeren --> Starten en LOG bekijken bij mosquitto om te zien of deze goed is opgestart.

Heb je wel een gebruiker aangemaakt bv mqtt-user voor je de mosquitto opstart.

Daarna pas installeer/start je Zigbee2MQTT en stel je deze goed in.

Zolang de broker niet goed start/werkt zal Zigbee2MQTT ook niet goed werken.

En zorg dat het poortnummer van mosquitto en Zigbee2MQTT ook gelijk is, standaard 1883.
Zal er vanavond weer even mee bezig
Ja er is van tevoren een mqtt-user aangemaakt en staat ook overal in de config.
Poortnummer is idd 1883 en standaard gelaten. Die poort staat in mijn netwerk wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Zal er vanavond weer even mee bezig
Ja er is van tevoren een mqtt-user aangemaakt en staat ook overal in de config.
Poortnummer is idd 1883 en standaard gelaten. Die poort staat in mijn netwerk wel open.
Je stappen die je heb uitgevoerd lijken mij ook niet de beste denk ik.

Ik zou persoonlijk onderstaande stappen volgen

Je verwijderd eerst alles mbt Zigbee (zowel ZHA als Z2M) en Broker (in Add On)
Dan de config bestanden verwijderen die nog achter zijn gebleven van ZHA en Z2M.
Voor Zigbee2MQTT staan die in config/zigbee2mqtt
Dan je Sonoff Stick verwijderen en uit je systeem halen
Dan het systeem compleet herstarten.
Na herstart de Sonoff weer toevoegen aan het systeem
Dan de mosqiutto broker installeren en configureren en starten. en checken of deze goed is opstart.
Zo ja dan pas Zigbee2MQTT installeren en configureren en checken of deze goed opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een fysieke kluis die te verbinden is met Home-Assistant? We zoeken voor thuis een kluis voor paspoorten, sieraden en dat soort spul, maar het zou prettig zijn als je hem aan Home-Assistant kan verbinden voor wat controles (of ie dicht is bijv) en wellicht wat extra veiligheid (pushmelding voor je hem kan openen?)?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
DennusB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:11:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een fysieke kluis die te verbinden is met Home-Assistant? We zoeken voor thuis een kluis voor paspoorten, sieraden en dat soort spul, maar het zou prettig zijn als je hem aan Home-Assistant kan verbinden voor wat controles (of ie dicht is bijv) en wellicht wat extra veiligheid (pushmelding voor je hem kan openen?)?
Het eerste zou je kunnen oplossen door er een contactsensor op te plakken. Het tweede zou ik persoonlijk uberhaupt niet willen hebben. Als de kluis connected is en zeker als die vervolgens ook functionaliteit heeft die invloed heeft op het openen van de kluis zal dat altijd "ruimte" geven tot een lek / aanvals vector. Een "slimme" kluis die zeg maar "read only" is v.w.b. uitlezen of die open of dicht is kan nog zonder "slimme" soft-/hardware die inhaakt op het slot. Een push melding die je moet bevestigen voordat het slot open kan heeft per definitie invloed op het slot.

Daarnaast v.w.b. pushmelding etc. Heb je er ook al over nagedacht hoe dit bv gaat werken als het huis is afgebrand? Dan zal die pushmelding niet meer werkeen krijg je de kluis niet meer geopend? Of moet daarvoor dan maar ergens een fallback op de kluis zitten? Een of andere "verborgen" schakelaar om de melding te overrulen? Of een override security code? Want daarmee voeg je dan juist weer een aanvalsvector toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GoEV6 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:34:
Ik wil gaan starten met HA en wil HomeWizard erin integreren. Ik heb gelezen dat dit op een vrij makkelijke manier gaat maar hoe werkt dit praktisch? Leest HA de data van uit via HomeWizard of moet ik ook de HA aansluiten op de P1 poot van mijn slimme meter?
HA leest de HomeWizard uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:27
TheFes schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:04:
[...]

Wat heb je nu precies in configuration.yaml gezet dan? Die laatste versie uit mijn post hierboven (die na de edit)
Als je dat gedaan hebt, kan de automation en helper verder weg. Je hebt dan als het goed een een sensor.bedden_verschoond met state unknown (na een reload van template entities in devtools > YAML, of als dat er niet staat een reboot). Deze zal een state krijgen zodra jij je tag scant.

Voor de automation waar je nu nog naar refereert kun je dan die template sensor gebruiken. Dan is het even de vraag wanneer je een bericht wil krijgen. Is dat bijvoorbeeld op een vaste tijd (zeg 8:00 's ochtends) dan moet moet je een time trigger gebruiken en in met een template condition checken of de state van de template sensor langer dan x dagen geleden is.
Dat lijkt me sowieso de beste optie, want dan krijg je de volgende dag weer een melding als je het bed niet verschoont :)

De condtion zal dan iets zijn als:
YAML:
1
2
condition: template
value_template: "{{ now() - as_datetime(states('sensor.bedden_verschoond')) > timedelta(days=14) }}"
Hier nog even op terugkomend;
Inmiddels zijn we een mooie poos verder maar werkt de automation nog niet zoals bedoeld. Ik heb namelijk geen melding ontvangen.

De template sensor in configuration.yaml ziet er als volgt uit;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - trigger:
      - platform: tag
        tag_id: fc959b56-db76-4091-84c6-0c2301421730
    sensor:
      - unique_id: 9816ee48-591b-4f74-be05-42e691bfa0df
        name: Bed Lianne verschoond
        state: "{{ now() }}"
        device_class: timestamp

De bijbehorende automation;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Bedroom Lianne | Clean bedlinnen
trigger:
  - platform: time
    at: "09:00:00"
condition:
  - condition: template
    value_template: >

value_template: "{{ now() -
      as_datetime(states('sensor.bed_lianne_verschoond')) > timedelta(days=14)
      }}"
action:
  - service: notify.mobile_app_rob_s23
    data:
      title: Bed verschonen!
        Lianne haar bed moet verschoond worden. Het is {{ (as_timestamp(now()) -
        as_timestamp(states('sensor.bed_lianne_verschoond'))) | int }} dagen
        geleden dat dit gebeurd is.

Als ik het condition gedeelte in developer tools->template gooi dan krijg ik als result
code:
1
2
3

value_template: "True"

Test ik de condition in de automation dan krijg ik; the condition did not pass.

Wat gaat hier nu nog mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Hier nog even op terugkomend;
Inmiddels zijn we een mooie poos verder maar werkt de automation nog niet zoals bedoeld. Ik heb namelijk geen melding ontvangen.

De template sensor in configuration.yaml ziet er als volgt uit;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - trigger:
      - platform: tag
        tag_id: fc959b56-db76-4091-84c6-0c2301421730
    sensor:
      - unique_id: 9816ee48-591b-4f74-be05-42e691bfa0df
        name: Bed Lianne verschoond
        state: "{{ now() }}"
        device_class: timestamp

De bijbehorende automation;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Bedroom Lianne | Clean bedlinnen
trigger:
  - platform: time
    at: "09:00:00"
condition:

}}"
action:
  - service: notify.mobile_app_rob_s23
    data:
      title: Bed verschonen!
        Lianne haar bed moet verschoond worden. Het is {{ (as_timestamp(now()) -
        as_timestamp(states('sensor.bed_lianne_verschoond'))) | int }} dagen
        geleden dat dit gebeurd is.

Als ik het condition gedeelte in developer tools->template gooi dan krijg ik als result
code:
1
2
3

value_template: "True"

Test ik de condition in de automation dan krijg ik; the condition did not pass.

Wat gaat hier nu nog mis?
Kijk eens goed naar je condition:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7

}}"

Je hebt nu de hele condition die ik gegeven had als invoer voor je template condtion gebruikt, waardoor je nu een soort van nested template condtion gemaakt hebt die natuurlijk niet werkt.
De condtion moet alleen maar dit zijn:
YAML:
1
2
    value_template:  {{ now() - as_datetime(states('sensor.bed_lianne_verschoond')) > timedelta(days=14) }}"

Let op, als je een template in de GUI er in plakt, moet je er geen quotes om zetten, dat doet de GUI voor je. Als je dat wel goed word het double quoted

Als je in de GUI een template condition aanmaakt moet je alleen het daadwerkelijke template (het deel omringd door accolades, dus "{{ now() - as_datetime(states('sensor.bed_lianne_verschoond')) > timedelta(days=14) }}") in het tekstprompt plakken

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 11-10-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:27
TheFes schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Kijk eens goed naar je condition:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7

}}"

Je hebt nu de hele condition die ik gegeven had als invoer voor je template condtion gebruikt, waardoor je nu een soort van nested template condtion gemaakt hebt die natuurlijk niet werkt.
De condtion moet alleen maar dit zijn:
YAML:
1
2
    value_template:  "{{ now() - as_datetime(states('sensor.bed_lianne_verschoond')) > timedelta(days=14) }}"

Als je in de GUI een template condition aanmaakt moet je alleen het daadwerkelijke template (het deel omringd door accolades, dus "{{ now() - as_datetime(states('sensor.bed_lianne_verschoond')) > timedelta(days=14) }}") in het tekstprompt plakken
Dank! Dat ziet er inderdaad wel logischer uit ja :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Weer iets raars, ik heb 2 sensoren van Grott toegevoegd aan de recorder, sensor.growatt_generated_energy_total en de sensor.growatt_generated_energy_today. Nu zie ik in de statistics_meta alleen maar de sensor.growatt_generated_energy_total terugkomen... iemand enig idee hoe dat kan? Voor de Growatt Server integratie waren deze gewoon beide aanwezig in die tabel (ook beide in de recorder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 19-08 15:47
Deze week is 1 van mijn Zwave Fibaro FGS-222 dubbele schakelaar overleden. Ik kan nu klakkeloos een nieuwe bestellen, maar vroeg me af of er inmiddels betere/betaalbaardere oplossingen zijn?
Deze schakelaar zal een lamp en/of een 900w IR paneel op de badkamer schakelen.
Heb nog meerdere Zwave sensors in gebruik, maar wil ze ook wel uitfaseren uiteindelijk.
Shelly een idee? Zigbee, heb vooralsnog alleen een Hue bridge.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:39
loyske schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:40:
Heb nog meerdere Zwave sensors in gebruik, maar wil ze ook wel uitfaseren uiteindelijk.
Shelly een idee? Zigbee, heb vooralsnog alleen een Hue bridge.

Wat is wijsheid?
Een vraag naar mijn hart.
Ik heb ook enorm veel zWave spullen en alleen maar ellende.
Nu pas vervangen door Shelly op Wifi.
Werkt enorm veel gemakkelijker en stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
MJ de Bruijn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Een vraag naar mijn hart.
Ik heb ook enorm veel zWave spullen en alleen maar ellende.
Nu pas vervangen door Shelly op Wifi.
Werkt enorm veel gemakkelijker en stabieler.
Tsja, er zullen er ook wel zijn die helemaal geen problemen hebben met ZWave, waaronder ikzelf.

En ik haat dan weer absoluut IoT apparaten die wifi "vervuilen". Zo ongeveer per definitie een (veel grotere) kans op "security incidenten" geven, etc etc. Niet dat ik geen IoT spul op wifi heb. Maar slimme tussenstekkers, inbouwmodules, sensoren, ... is allemaal ZWave of Zigbee. Wifi IoT spul alleen maar (zelfbouw) ESPs. En op termijn kan dan wellicht ook wel met de ESPs met Zigbee aan boord + ESPHome. Heb wel ooit een Shelly 2.5(?) gekocht, maar buiten "eens aansluiten sn proberen" niks er mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Vraagje over slimme Zigbee lampen:

Je kan ze natuurlijk op en tijdschema zetten.
Kun je dit ook:
  • Uit laten gaan en niet meer aan kunnen doen met de normale schakelaar. Dus dat de schakelaar de lamp overruled.
  • Bijhouden welke tijdstippen de lamp aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Paterman zigbee-lampen wil je sowieso niet fysiek schakelen (stroom eraf halen). Dat sloopt elke keer je zigbee-mesh en je kunt de lampen ook niet meer inschakelen via zigbee.

Afhankelijk van de lamp kun je wel instellen wat de 'power on behaviour' is: aan, uit, of laatste instelling.

Wat je wil werkt in de praktijk vrij brak, niet alleen door het slopen van je zigbee-mesh. Het is erg gebruiksonvriendelijk dat een lamp uit kan staan vanwege software of geheel geen stroom krijgt en je als gebruiker niet het verschil kan zien. De enige manier waarop je dat in jouw scenario kunt ontdekken is door te proberen te lamp in te schakelen via zigbee: lukt dat niet, dan staat de schakelaar nog verkeerd (uit).

Kan me echt niet voorstellen waarom je zoiets zou willen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Gizz

Dan zou ik al mijn fysieke inbouw schakelaar in huis weg moeten halen en een blind plaatje moeten plaatsen en constante stroom er op zetten.

Aardig wat werk en je houd die lelijke blind plaatjes. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Paterman
Bijhouden op welke tijdstippen de lamp aan staat kan uiteraard. De beste manier daarvoor zal afhangen van wat je er mee wil bereiken.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik voor mijn slimme lampen (ongeacht of dat nou een Zigbee of Wifi lamp is) ESPHome based relays achter de knoppen heb hangen (Shelly of Sonoff4Mini) Deze sturen events naar HA, en op basis van dat event wordt de lamp geschakeld.
Omdat ik op die manier werk, ben ik helemaal vrij om te bepalen wat er moet gebeuren. Als na 23:00 de lamp met de knop niet meer aan mag gaan, dan kan ik dat in mijn automation afvangen. Als na 8:00 de lamp op 100% aan moet, en daarvoor op 10% dan kan dat ook. Of dat niet alleen de lamp die er aan hangt, maar alle lampen in de kamer uit moeten gaan. De mogelijkheiden zijn eindeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Paterman knop laten zitten kan ook en de boel erachter doorverbinden of de schakelingen opvangen met een module.

Los van de esthetische afwerking snap ik nog steeds je scenario niet. Snap niet waarom het handig is dat een lamp wel uit kan met een fysieke schakelaar, maar nooit meer aan. En dat je dus niet kan zien of de schakelaar goed staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 12:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Gizz

Ik heb geen zin om mijn schakelmateriaal te vervangen omdat ik dit zonde vind. En wil de functie van mijn schakelaar gewoon behouden.

Dat ik mijn lamp uit gaat op een bepaalde tijd is zodat mijn kinderen niet in slaap vallen met een lamp dat aan staat. Gebeurd namelijk geregeld. Maar dat is een ander verhaal.

Zoals @TheFes zegt kan natuurlijk ook
ESPHome based relays achter de knoppen heb hangen (Shelly of Sonoff4Mini)
Lijkt me een dure en grote operatie als je veel lampen fysiek schakelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Paterman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:47:
@Gizz
En wil de functie van mijn schakelaar gewoon behouden.
Maar dat help je juist om zeep door in te stellen dat de lamp alleen uitgeschakeld kan worden met de schakelaar en nooit meer aan. Snap je mijn verwarring? ;)
Dat ik mijn lamp uit gaat op een bepaalde tijd is zodat mijn kinderen niet in slaap vallen met een lamp dat aan staat.
Dat heeft toch niks met de fysieke schakelaar te maken? In je software stel je in dat op tijdstip X de lamp uitgeschakeld wordt. Ik zie geen link met je wens om je fysieke schakelaar nog maar half te laten werken.
De ideale combinatie is domme lampen in combinatie met dergelijke modules. Al je schakelmateriaal werkt normaal en het is véél goedkoper dan overal Hue-lampjes installeren. Enige wat je dan mist is leuke kleurtjes, maar op veel plekken heb je dat toch niet nodig. Dan is simpelweg schakelen (of het eventueel dimmen) van domme lampen meer dan genoeg.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Gizz

Ik heb geen zin om mijn schakelmateriaal te vervangen omdat ik dit zonde vind. En wil de functie van mijn schakelaar gewoon behouden.

Dat ik mijn lamp uit gaat op een bepaalde tijd is zodat mijn kinderen niet in slaap vallen met een lamp dat aan staat. Gebeurd namelijk geregeld. Maar dat is een ander verhaal.

[...]

Ik heb dat niet in één keer gedaan, maar ik heb 8 Sonoff Mini R4 relays, en 3 Shelly 1's. 1 Shelly 1 Plus en 1 Shelly 2.5 waar 2 knoppen aan hangen. En daarnaast nog 7 Shellie Dimmers waar domme dimbare lanmpen achter hangen. In totaal 21 knoppen dus waar een module achter hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 23:53
@Gizz

[...]

Tja, het is een keuze wat je maakt, je moet sowieso geld uitgeven als je iets met SmartHome wilt gaan doen. Je kunt kiezen voor lampen met o.a. Zigbee, maar je kunt ook kiezen voor standaard lampen die je vervolgens met een Zigbee dimmer / relay schakelaar schakelt. Bijvoorbeeld de EcoDim zigbee dimmer die je eigenlijk ergens in de verdeeldoos boven je lamp moet zien te proppen. Dan hoef je niets aan te passen aan je schakelaars, maar heb je wel een lamp (of meerdere) die op afstand te dimmen en uit te schakelen zijn.

Schakelaars in combinatie met een Zigbee lamp is niet echt een fantastisch idee, tenzij je bijvoorbeeld nog weer met een wandschakelaar module werkt. Een voordeel van Zigbee lampen is wel dat je de kleur nog apart kunt instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik besef me net dat we in augustus en september al tientallen(!) posts hebben besteed aan met @Paterman meedenken over wanneer modules handig zijn en wanneer zigbee-lampen. Misschien moeten we dat niet nog eens dunnetjes overdoen :P

Hij heeft er blijkbaar voor gekozen om voor zigbee-lampen te gaan en tegen alle 'best practices' in toch fysiek die lampen te gaan schakelen. Dat kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paterman Het hangt of staat met hoe je die schakelaars dan aansluit.

Meest non-smart is ze nog steeds de spanning naar de lamp laten schakelen icm een smart bulb.

Maar je zou de schakelaar ook smart kunnen maken. Dus er bijvoorbeeld een Hue Wall Switch of een Shelly achter plaatsen (die je niet de spanning laat schakelen). Op die manier kan je alles via HA afvangen en dus daar besluiten wat je doet,

Ipv alleen de schakelaar monitoren kan je natuurlijk daar ook gelijk een module plaatsen die een domme lamp schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Mm, blijkbaar toch nog niet opgelost vanuit de HA config :/ Dan zelf even 16x een getal tussen 0 en 255 kiezen.

Maar daarna schrijf je dingen over netwerk en Z2M poorten etc. Draai jij Z2M en Mosquito niet als addon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sp33dFr34k schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:21:
Weer iets raars, ik heb 2 sensoren van Grott toegevoegd aan de recorder, sensor.growatt_generated_energy_total en de sensor.growatt_generated_energy_today. Nu zie ik in de statistics_meta alleen maar de sensor.growatt_generated_energy_total terugkomen... iemand enig idee hoe dat kan? Voor de Growatt Server integratie waren deze gewoon beide aanwezig in die tabel (ook beide in de recorder).
Ik heb het probleem gevonden, er mistte een state_class bij die sensor.

EDIT: opgelost :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sp33dFr34k op 11-10-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 13:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Gizz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:35:
@Paterman zigbee-lampen wil je sowieso niet fysiek schakelen (stroom eraf halen). Dat sloopt elke keer je zigbee-mesh en je kunt de lampen ook niet meer inschakelen via zigbee.
Daar moet het zigbee netwerk dan maar mee om leren gaan (en dat doet het ook prima). Ik heb 55 Hue lampjes en als ik die allemaal 24/7 aan laat staan is alleen dat al een kleine 20W sluipverbruik. Vanaf dag 1 al besloten dat we dat niet gaan doen. En dat gaat al dik 2 jaar helemaal prima. Dus wellicht wat meer vertrouwen hebben in waar het zigbee netwerk (of in ieder geval het Hue zigbee netwerk) mee overweg kan?

Verder helemaal met je eens dat het erg brak is om een lamp "uit" te laten opstarten. Veel handiger is het om de boel zo in te stellen dat als het hele Hue/Zigbee gebeuren in elkaar stort, je alsnog alles acceptabel met lichtschakelaars kunt bedienen.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 13:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Gizz

Heb je helemaal gelijk in. Hier idem. Ook mijn moeder moet het kunnen "bedienen".
Automatisering doet de lamp op gezette tijd uit. En als je naar bed gaat doe je zelf nog even fysiek de schakelaar uit. Het is niet handig een lamp een 'uit' stand als opstartwaarde te geven.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HuismAndré schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Daar moet het zigbee netwerk dan maar mee om leren gaan (en dat doet het ook prima). Ik heb 55 Hue lampjes en als ik die allemaal 24/7 aan laat staan is alleen dat al een kleine 20W sluipverbruik. Vanaf dag 1 al besloten dat we dat niet gaan doen. En dat gaat al dik 2 jaar helemaal prima. Dus wellicht wat meer vertrouwen hebben in waar het zigbee netwerk (of in ieder geval het Hue zigbee netwerk) mee overweg kan?
Het hangt ook een beetje van je netwerk af. Alleen maar Hue-spullen (waarvan vrijwel alles bedraad aangesloten?) zal prima werken met af en toe wat routers die wegvallen.

Maar als je een mix hebt van allerlei merken en daarbij een grote hoeveelheid devices op een batterij of merken die zich vrijwel helemaal aan de zigbee-standaard houden, maar toch niet helemaal (Xiaomi bijvoorbeeld), dan krijg je soms gekke dingen als je net een belangrijke router eruit gooit. Of devices op een lastige plek zoals achterin de tuin die echt afhankelijk zijn van net die ene router die ze nog wel kunnen bereiken.

Plus dat het gewoon erg irritant is als je iets via zigbee niet in kan schakelen omdat er ergens een fysieke schakelaar verkeerd staat ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Gizz
Hij heeft er blijkbaar voor gekozen om voor zigbee-lampen te gaan en tegen alle 'best practices' in toch fysiek die lampen te gaan schakelen. Dat kan.
Ik heb jullie advies wel opgevolgd. Heb een Zigbee Duo EcoDimmer gekocht. Ik sla niet alles in de wind.
Ik probeer alleen te kijken wat mijn opties zijn en dan maak ik een beslissing. En dat kan even duren bij mij. ;)

No hard feelings toch?
Pagina: 1 ... 114 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.