Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 329 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:39
Ronker32 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:48:
Wat mij echter niet bekend was bij plaatsing, is dat je dus wel van tevoren de Remote Control-functie aan moet zetten om hem op afstand te kunnen bedienen. Dat is voor mij een tegenvaller, soms wil je juist op momenten dat je er niet aan denkt de oven voorverwarmen
Over de vaatwasser kan ik niets zeggen, want die heb ik niet, maar ik heb onze oven op "remote control altijd mogelijk" gezet zodat ik inderdaad de oven altijd ad hoc aan kan zetten. Ik hoef dat niet net voordat ik wegga in te stellen.

Ik heb wel alle huisgenoten ingelicht om de oven NOOIT als opslag voor bv plastic bakjes te gebruiken, want anders kon dat wel eens verkeerd gaan. :P Maar als ik voor me zie hoe ik het ga gebruiken dan zal ik de oven alleen aanzetten als ik er voordat ik wegga een ovenschotel in zet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:16
Ronker32 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Wij hebben sinds kort ook een nieuwe keuken incl. Home Connect-apparatuur, en er zit inderdaad een prima integratie in Home Assistant. Wat mij echter niet bekend was bij plaatsing, is dat je dus wel van tevoren de Remote Control-functie aan moet zetten om hem op afstand te kunnen bedienen. Dat is voor mij een tegenvaller, soms wil je juist op momenten dat je er niet aan denkt de oven voorverwarmen of via de app de vaatwasser aanzetten omdat je net te binnen schiet dat je dat vergeten bent. Ook voor de vaatwasser geldt dan dat je dat eerst handmatig moet hebben ingesteld, en iedere dag (of bij openen/sluiten van de deur) wordt dat weer gereset naar standaard-uit.
Heb ik ook met mijn Miele wasmachine, je moet deze al op het Mobile Connect-programma klaar zetten.
In de Miele-app moet ik dan het programma configureren (programma, temp, toerental centrifugeren etc, eventueel start-uitstel) en dan kan ik de start overrulen met een knop in HA.
Het liefst had ik middels dropdowns in HA de programma's willen configureren etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:39
Oh, een leuke verrassing, na even met de oven gespeeld te hebben verschijnen er allerlei extra opties in de HA integratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DTXUi8E9R8qBqOT8iOgLcNmrXI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QwNMOmuZDDAL2Rtt7zns8pVN.png?f=fotoalbum_medium

Ik kan hem nu ook vanuit HA aanzetten. Leukleukleuk oOo

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
JeroenH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:54:
Over de vaatwasser kan ik niets zeggen, want die heb ik niet,
@Ronker32 Die heb ik dan weer :+ En ook daar kan je in de instellingen "Remote start" op altijd zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 07:31

Erik80

Sinds 1980

Voor een oven misschien minder relevant, maar voor wasmaschine, vaatwasser en droger is het handig om de remote functionaliteit te gebruiken om het apparaat automatisch te laten starten als bv de zonopbrengst groot is, stroom goedkoop is, of als er een feestje in de agenda staat en je bij start alles schoon wil hebben. Enige wat je moet doen is elke keer als je iets toegevoegd hebt net te doen alsof je hem gaat starten, alleen dan met uitgestelde start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

barrymossel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:49:
Onlangs een nieuwe mechanische ventilatie gekregen. DC en "traploos" in te stellen.

De oude AC had drie standen, welke ik via HA kon schakelen (input_select). Dan zag ik mooi welke automatisering op basis van welke trigger de input_select omzette.

Nu staat de ventilatie echter in HA als een fan (met status on/off), waarbij het percentage geschakeld wordt door de automatisering. Aangezien de state van de fan dus niet wijzigt zie ik ook de "geschiedenis" niet.

Ik heb dus een template sensor aangemaakt voor het percentage van de fan, zodat ik iets van geschiedenis zie. Maar aangezien automatiseringen niet deze template sensor bedienen, zie ik dat ook niet terug. Is het mogelijk om dat op een of andere manier toch voor elkaar te krijgen?

Dus zoiets (logboek vermeldingen dus):

[Afbeelding]
Mocht nou niet gaan lukken dan is het wellicht nog een optie om het verbruik te gaan meten met een slim stopcontactje.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
DennusB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:33:
Heb je (eventueel via DM) meer informatie over je setup? :) Want het klinkt wel tof!
Pfoe, meer dan ik schreef weet ik niet meer. Gaat om 4x een 50KG loadcell, aangesloten op een HX711 load cell amplicier op dan een ESPtje. Aansluitschema weet ik alleen nog van dat het via een zogenaamde H-bridge is (waarbij de load cells onderling aan elkaar zijn geknoopt en er vanaf de 4 cells in totaliteit ook maar iets van 4 draden naar de HX711 gaan). Aansluiten van de HX711 op de ESP was gewoon via I²C / SPI / UART / eender welk protocol. En ESPHome heeft ingebakken ondersteuning voor de HX711.

Maar zeker nu (5 jaar later?) zullen er op het interwebs wel voldoende "tutorials" te vinden zijn (ik had in ieder geval de hardware oplossing / aansluitschema toen zo van internet geplukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:27
Septillion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

@Ronker32 Die heb ik dan weer :+ En ook daar kan je in de instellingen "Remote start" op altijd zetten.
@JeroenH @Septillion hmm, interessant! Dank voor de eye-opener, heb er toch in het verleden flink in lopen zoeken maar toen kreeg ik het niet voor elkaar. Voor de vaatwasser heb ik die optie nu gevonden, voor de oven nog even zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:57
HuismAndré schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Mocht nou niet gaan lukken dan is het wellicht nog een optie om het verbruik te gaan meten met een slim stopcontactje.
Dat is wat lastiger met een perilex stekker. Maar ik heb net alles weer teruggebouwd en de input_select weer in gebruik. De automatiseringen zetten de input_select in laag/medium/hoog en die bepalen dan de fan speed. In de frontend kan ik gewoon het percentage willekeurig bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

Rouwette

Rouwette.com

RobertMe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Als het alleen gaat om te detecteren of iemand in bed is (los van slapen) zijn er goedkopere oplossingen. Zelf heb ik 4 load cells onder het bed, gekoppeld aan een HX711 load cell amplifier, gekoppeld aan een ESP met ESPHome. Werkt dik prima, en zelf te bouwen voor een paar tientjes.
Die load cells heb ik ook nog liggen, moet nog eens tijd vinden om de 3d printer te calibreren voor de voetjes can die loadcells of is dat niet nodig?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robvandervelde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-07 00:05
TheFes schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:55:
[...]

Al een volledige reboot van de Pi gedaan?
Okay Okay hoe had ik daar niet aan kunnen denken 8)7

Maar nu hopelijk wel het laatste probleem, de history is weg. Niet heel erg omdat die ook elders via homewizard / mindergas wel terug te halen is, maar het zou leuk zijn wanneer het nog wel teruggezet kan worden. Is dat mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:44
Rouwette schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:58:
[...]

Die load cells heb ik ook nog liggen, moet nog eens tijd vinden om de 3d printer te calibreren voor de voetjes can die loadcells of is dat niet nodig?
Die zijn wel nodig. Ik had het eerste ook zonder. Maar moest de hele tijd de waardes aanpassen totdat die op een gegeven moment helemaal niet meer reageerde (geen / minimale wijziging tussen wel en niet in bed). Nu met voetjes gaat het al jaren prima. Oorzaak is ook logisch, de "binnenkant" moet wel kunnen bewegen / doorzakken. En als je de cellen zo op een harde(re) vloer zet kunnen ze dat natuurlijk niet. Door de "voetjes" zweeft het binnenste deel dus wat boven de vloer en is er ook de mogelijkheid tot (miniem) doorbuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JeroenH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:42:
Wij hebben een nieuwe keuken laten plaatsen, en één van onze wensen van een grote oven die ook magnetron is.
:+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20
Iemand bekend met verschijnsel dat balena etcher gebruiken met proxmox en daar HA op te zetten, dikke DNS problemen oplevert waardoor geen 1 add-on of intergration dat een externe cloud nodig heeft is op te starten of dat er praktisch geen add-on is te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56
Lijkt mij heel stug dat het schrijven van je image naar een SD kaart een DNS probleem gaat opleveren vervolgens in je draaiende systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
new_guy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:42:
Lijkt mij heel stug dat het schrijven van je image naar een SD kaart een DNS probleem gaat opleveren vervolgens in je draaiende systeem.
Mij ook. Maar ik heb nr tijdens vakantie een totale vastloper gehad van HA via Proxmox op NUC, na veel gemier uiteindelijk proxmox opnieuw, gemaakt via balena en restore van ha en sinds dat moment kan ik vanuit ha niet updaten of iets anders extern benaderen en het lijkt allemaal dns probleem terwijl dns gewoon goed staat. En na googlen kwam ik dat tegen.

https://community.home-as...d-and-im-at-a-lose/611812

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Ik zie ook niet helemaal in waar "proxmox" en "balena" bij elkaar komen.

Welke installatie instructies / methode probeer je te volgen ?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:00:
Ik zie ook niet helemaal in waar "proxmox" en "balena" bij elkaar komen.

Welke installatie instructies / methode probeer je te volgen ?
Ik heb balena gebruikt om proxmox op een usb te zetten en zo op een nuc.

Vervolgens via een script ha er op gezet.

Lang geleden heb ik proxmox via Rufus op usb kaart gezet, nooit problemen. Aankomend wknd maar eens proberen

[ Voor 19% gewijzigd door maartend op 05-10-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Ah, die fiets. Ik kende balena alleen maar in de context "sd card voor in een pi", vandaar mijn vraag

Wel gek probleem.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:00:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  - type: state-label
    entity: climate.woonkamer
    attribute: current_temperature
    tap_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: browser_mod.popup
        data:
          dismissable: true
          timeout: 15000
          content:
            type: custom:simple-thermostat
    hold_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: browser_mod.popup
        data:
          dismissable: true
          timeout: 15000
          content:
            type: custom:simple-thermostat
    suffix: °C
    style:
      top: 49.5%
      left: 36.5%
      width: 10%
      color: white
      font-weight: bold
      font-size: 130%
      '--divider-color': none

Uiteraard de simple-thermostat card installeren en browser_mod
Nog bedankt, het werkt voor mij! De simple-thermostat card had ik al, browser_mod heb ik nu geïnstalleerd.

Ik hoop overigens dat dit ooit standaard in HomeAssistant wordt geïmplementeerd, want die browser_mod creëert behoorlijk wat (overbodige) logbooks entries/object updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

tagican schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Nog bedankt, het werkt voor mij! De simple-thermostat card had ik al, browser_mod heb ik nu geïnstalleerd.

Ik hoop overigens dat dit ooit standaard in HomeAssistant wordt geïmplementeerd, want die browser_mod creëert behoorlijk wat (overbodige) logbooks entries/object updates.
en syntax is extra bitchy hier

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:03
tagican schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Dan disable je de entiteiten toch, en/of zorg je dat browser mod niets naar de recorder schrijft.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:50

Toppe

Oké ✅

Wellicht dat iemand een idee heeft, ik wil een simpel MDI coon weergeven als de status van defrost OFF is (om te testen). Onderstaand werkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: conditional
conditions:
- entity: sensor.defrost_operation
  state: 'OFF'
card:
    type: custom:mushroom-template-card
    icon: mdi:snowflake-melt

Doe ik hem in een picture elements toevoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - type: conditional
    conditions:
    - entity: sensor.defrost_operation
      state: 'OFF'
    card:
        type: custom:mushroom-template-card
        icon: mdi:snowflake-melt

Dan krijg ik een foutmelding dat er een misconfiguratie is maar ik zie hem niet?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
Voor de zomer ben ik door @barrymossel geadviseerd om proxmox te installeren om vervolgens HAOS in een VM te draaien. Zo gezegd, zo gepoogd...

Bij de installatie van proxmox ben ik vastgelopen, er wordt geen schijf herkend. In dit topic heb ik mijn vraag gesteld. Vervolgens waren er andere zaken die aandacht vroegen. Nu ga ik weer verder met dit project.

Is er hier iemand die mij verder kan helpen? Graag antwoorden in bovenstaand topic

[ Voor 185% gewijzigd door Septillion op 06-10-2023 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40
<knip> Daarvoor mag je een TR aanmaken

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 06-10-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 22:50
<knip> Daarvoor mag je een TR aanmaken

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 06-10-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Uit de doc:
One or more elements of any of the listed types to show when conditions are met.
Dat verwijst weer naar de picture elements elementen dus een random andere kaart is niet toegestaan maak ik daar uit op.

Kan je niet gewoon een icon of state-icon pakken?

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 06-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:50

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:40:
@Toppe Uit de doc:

[...]

Dat verwijst weer naar de picture elements elementen dus een random andere kaart is niet toegestaan maak ik daar uit op.

Kan je niet gewoon een icon of state-icon pakken?
Ik wil alléén een icoon (wit) als hij ‘off’ is. Dus geen state-icon want die zie je altijd?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Dan toch gewoon een icon element in een conditional element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-07 02:32
Oke, ik heb net een topic gemaakt voor wat misschien een post had moeten zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
- id: '1693909934091'
  alias: Notification - Waste
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: '19:30:00'
  condition:
  - condition: numeric_state
    attribute: days_until_collection_date
    entity_id: sensor.afvalwijzer_restafval
    below: '2'
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      rgb_color:
        - 0
        - 255
        - 0
      brightness: 50
    target:
      entity_id: light.container
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      entity_id: media_player.woonkamer_en_keuken
      message: "{% set days= states('sensor.afvalwijzer_next_in_days') %}  \n{% set
        day= 'Morgen' if days == 1 else 'Vandaag' %}\n{% set wastetype= states('sensor.afvalwijzer_next_type')
        %}\n\n{% if wastetype == 'restafval' %}\n  {% set phrase =day + ' moet de
        grijze container met restafval aan de straat.' %} \n{% elif wastetype == 'gft'
        %}\n  {% set phrase = day + ' moet de groene container met GFT afval aan de
        straat.' %} \n{% elif wastetype == 'papier' %}\n  {% set phrase = day + '
        kan de oud papier container aan de straat.' %} \n{% elif wastetype == 'pmd'
        %}\n  {% set phrase = day + ' moet de plastic container aan de straat.' %}
        \n{% endif %}\n{{phrase}}"
      language: nl
    enabled: true
  - service: notify.mobile_app_iphone
    data_template:
      title: Afval
      message: "{% set days= states('sensor.afvalwijzer_next_in_days') %}  \n{% set
        day= 'Morgen' if days == 1 else 'Vandaag' %}\n{% set wastetype= states('sensor.afvalwijzer_next_type')
        %}\n\n{% if wastetype == 'restafval' %}\n  {% set phrase =day + ' moet de
        grijze container met restafval aan de straat.' %} \n{% elif wastetype == 'gft'
        %}\n  {% set phrase = day + ' moet de groene container met GFT afval aan de
        straat.' %} \n{% elif wastetype == 'papier' %}\n  {% set phrase = day + '
        kan de oud papier container aan de straat.' %} \n{% elif wastetype == 'pmd'
        %}\n  {% set phrase = day + ' moet de plastic container aan de straat.' %}
        \n{% endif %}\n{{phrase}}<BR>        "
      data:
        attachment: "{% set wastetype= states('sensor.afvalwijzer_next_type') %}   {%
          if wastetype == 'restafval' %}\n  {% set img ='afvalcontainer - grijs.png'
          %} \n{% elif wastetype == 'gft' %}\n  {% set img='afvalcontainer - groen.png'
          %} \n{% elif wastetype == 'papier' %}\n  {% set img='afvalcontainer - blauw.png'
          %} \n{% elif wastetype == 'pmd' %}\n  {% set img='afvalcontainer - grijsoranje.png'
          %} \n{% endif %} /config/files/{{img}}"
        html: 1
        sound: bike
  mode: single 

Ik heb 1 keer een melding op mijn telefoon gekregen dat het afval wordt opgehaald maar meestal krijg ik deze melding niet. Iemand enig idee wat er mogelijk mis kan gaan? Graag zou ik bij de actie waar ik een lamp aan zet nog een if statement rondom de wastetype te doen zodat ik de kleur kan kiezen op basis van welke afvalcontainer ik bij de weg moet zetten.
Is er ook een eenvoudige manier om de lamp uit te zetten wanneer het afval is opgehaald? (wanneer de timer van dagen tot volgende pickup weer omhoog gaat)

Op basis van een tip die ik nog in mijn topic kreeg zal ik de traces even beter bekijken. Grote kans dat ik daar wel uit komt, ik zou nog wel hulp kunnen gebruiken bij een if statement maken rondom de instelling van de lamp zodat ik de kleur heb op basis van de type container die wordt opgehaald.

Hierbij topic gesloten. Volgende keer mag je gewoon topic report aanmaken om het te verplaatsen als dat je later beter lijkt.

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 06-10-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@warcow Je kunt een choose en als conditie en state van de entity met de container voor vandaag en/of morgen en dan een actie die de kleur instelt. Dit doe je dan voor elke kleur die je wilt.

En waar heb je die prullenbak vandaan? Zoiets zoek ik ook nog :+

En ja, het kan ook met een template maar lang niet zo duidelijk voor een beginner of UI friendly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier middagje aan hetstoeien geweest met https://www.zigbee2mqtt.io/devices/GL-C-008-1ID.html om die werkend te krijgen.....

Hij hangt in zigbee2mqtt en kan het via daar ook aan/uit zetten en kleurtje kiezen voor de ledstrip etc. Maar enkel via daar. Op alle andere plekken wordt die gezien als "unavailable" en kan die niet gepingt worden.....

Dus bij een automation, scene etc doet die dan weer niks. Las ergens online dat het bij andere kwam door een firmware 3.0.0 (voorbeeld https://forum.phoscon.de/t/device-becoming-unavailable/524/5).
Maar die ik heb zit nog op 1.0.2 dus zou daar geen invloed op moeten hebben.

Maarja waarom die elke keer na x minuten wegvalt terwijl er wel verbinding is dus via mqtt waaruit ik hem kan aanroepen/schakelen...

Irritant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 01-08 18:42
Heeft er iemand ervaring met het koppelen van screens aan een RFXtrx433E? De afstandsbediening die ik gebruik voor het besturen van de screens is een DD2702H, maar via de RFX transceiver krijg ik het niet voor elkaar en er is ook niet echt informatie te vinden over hoe ik dingen dien te koppelen.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paulus07 Hij is dus alleen in HA unavailable? Dus echt even naar het device gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:46:
@Paulus07 Hij is dus alleen in HA unavailable? Dus echt even naar het device gaan.
Via settings->devices->betreffende device (en ook entities) werkte het inschakelen etc ook niet. Hij bleef binnne zigbee2mqtt ook op offline staan. Dus buiten dat kon ik er niks mee. LQI was ook voldoende (plus als het niet te benaderen was zou ik hem helemaal niet moeten kunne in/uitschakelen lijkte me).

Voor nu dus maar weer even via de hue bridge gekoppeld. Dan werkt het wel zonder problemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paulus07 Maar dan werkte hij ook in Z2M niet meer?

Overigens is availability in Z2M een optionele setting, die heb je bewust aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-07 13:41
Met het oog op redundantie (en om kleine hikjes voor te zijn) heb ik momenteel twee ESPresense nodes in mijn huis hangen (één op iedere verdieping), en heb ik zelf twee Bluetooth beacons bij me (een Chipolo en een Innway).

ESPresense praat met MQTT en de mqtt_room sensor geeft netjes aan bij welke ESPresense node ik het dichtst in de buurt ben. Maar dat maakt me niet veel uit. Ik wil graag weten of ik thuis ben of niet. Dus heb ik voor beide nodes de volgende automation gekopieerd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Auto update MQTT tracker Innway
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.innway
  - platform: homeassistant
    event: start
condition: []
action:
  - service: device_tracker.see
    data:
      dev_id: innway_home
      location_name: >
        {% if states('sensor.innway') != 'not_home' -%}home{%- else
        -%}not_home{%- endif %}

Ik heb dus dezelfde code voor Chipolo. Deze code geeft mij device trackers, die ik aan mijn persoon kan hangen, om bij te houden of ik thuis ben of niet.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat, als één van beide device trackers naar 'not_home' wordt gezet, mijn person ook als Away wordt gezien. Zie afbeelding. De derde regel is mijn 'person' entiteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoWbg28mFGOa8b8SRU44_HMW6Ho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yTBhoP73zj0Vr7yIkKwjaDom.jpg?f=user_large

Ik was in de veronderstelling dat ik altijd als 'thuis' te zien zou zijn, zolang minstens één van de device trackers 'thuis' is. Maar dat is niet zo, en dat is een probleem...
Het werkt zo wel met mijn telefoon. Als die als 'away' wordt gezien, maar de trackers zijn nog wel 'home', dan is de persoon gewoon 'home'.

Aangezien het met de telefoon tracker wel goed gaat, ga ik er een beetje vanuit dat dit komt door het aanroepen van de 'device_tracker.see' service in de automations.
Is die aanname juist en kan ik dit probleem oplossen?

[Aylin]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

BiG-GuY

RevellNL schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:27:
Heeft er iemand ervaring met het koppelen van screens aan een RFXtrx433E? De afstandsbediening die ik gebruik voor het besturen van de screens is een DD2702H, maar via de RFX transceiver krijg ik het niet voor elkaar en er is ook niet echt informatie te vinden over hoe ik dingen dien te koppelen.
De DD2702H kan encrypted en niet encrypted 433Mhz.

De encrypted versie is voor zover ik weet niet te koppelen aan de RFX, al heb ik daar toen niet teveel moeite in gestopt voor de tijdelijke BREL motoren die we hadden tot de Somfy geleverd waren.

De remote kan je omzetten in niet encrypted, dan zie je in de RFX software wel signalen voorbij komen die je kan afluisteren en kopiëren, maar heb het niet voor elkaar gekregen om de motor om te zetten naar unencrypted (als je dat al wilt).

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
Septillion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:18:
@warcow Je kunt een choose en als conditie en state van de entity met de container voor vandaag en/of morgen en dan een actie die de kleur instelt. Dit doe je dan voor elke kleur die je wilt.

En waar heb je die prullenbak vandaan? Zoiets zoek ik ook nog :+

En ja, het kan ook met een template maar lang niet zo duidelijk voor een beginner of UI friendly.
Aliexpress, was iets van 4 euro inclusief verzending.

€3,67 22% Off | Mohamm 1 Stuk Leuke Mini Grappige Desktop Prullenbak Pen Houders Met Deksels Voor Briefpapier Opslag Student Thuis Bureaus
https://a.aliexpress.com/_EzuYf6T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kjoe_Ljan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:05:
Met het oog op redundantie (en om kleine hikjes voor te zijn) heb ik momenteel twee ESPresense nodes in mijn huis hangen (één op iedere verdieping), en heb ik zelf twee Bluetooth beacons bij me (een Chipolo en een Innway).

ESPresense praat met MQTT en de mqtt_room sensor geeft netjes aan bij welke ESPresense node ik het dichtst in de buurt ben. Maar dat maakt me niet veel uit. Ik wil graag weten of ik thuis ben of niet. Dus heb ik voor beide nodes de volgende automation gekopieerd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Auto update MQTT tracker Innway
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - sensor.innway
    event: start
condition: []
action:
  - service: device_tracker.see
    data:
      dev_id: innway_home
      location_name: >
        {% if states('sensor.innway') != 'not_home' -%}home{%- else
        -%}not_home{%- endif %}

Ik heb dus dezelfde code voor Chipolo. Deze code geeft mij device trackers, die ik aan mijn persoon kan hangen, om bij te houden of ik thuis ben of niet.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat, als één van beide device trackers naar 'not_home' wordt gezet, mijn person ook als Away wordt gezien. Zie afbeelding. De derde regel is mijn 'person' entiteit.

[Afbeelding]

Ik was in de veronderstelling dat ik altijd als 'thuis' te zien zou zijn, zolang minstens één van de device trackers 'thuis' is. Maar dat is niet zo, en dat is een probleem...
Het werkt zo wel met mijn telefoon. Als die als 'away' wordt gezien, maar de trackers zijn nog wel 'home', dan is de persoon gewoon 'home'.

Aangezien het met de telefoon tracker wel goed gaat, ga ik er een beetje vanuit dat dit komt door het aanroepen van de 'device_tracker.see' service in de automations.
Stationary trackers (zoals BT trackers) hebben een hogere prioriteit dan gps trackers (zoals de HA Companion app) en de tracker die het meest recent een update gehad heeft wordt gebruikt
https://www.home-assistant.io/integrations/person/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Kjoe_Ljan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:05:

De bepaling of een persoon wel/niet 'home' is, gaat volgens deze regels:
  1. If there are stationary trackers (non-GPS trackers, e.g., a router or Bluetooth device tracker) presenting the state home, the tracker most recently updated will be used.
  2. If there are trackers of type gps, then the most recently updated tracker will be used.
  3. Otherwise, the latest tracker with state not_home will be used.
Je zou dus moeten nakijken of je met deze regels er logica in kan zien.

Zelf gebruik ik device_tracker.see ook om handmatige correcties te maken, dus dat lijkt me op zich niet het probleem. Wellicht is in 2023.10 dit voor mij minder nodig i.v.m. 'fix unnecessary update when last_seen timestamp is the same'. (voor google_maps device trackers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:41
Het volgende bekende probleem waar ik maar niet uit kom.

Mijn eigen gemaakt regensonsor gebruikt een Xiaomi deursensor. Zodra het bakje vol is klapt deze om en dit staat voor een x aantal mm. Tevens wordt er dan bv een ON gestuurd en bij de volgende flip is dit een OFF.

Dit samen worden via templates berekend hoeveel mm er op een dag valt.
Werkt prima en hij telt alles mooi op.

Maar zodra HA een keer wordt herstart wordt er dus ook geteld en krijg je dus afwijkingen in de waardes.
Aangezien ik een beginner ben gebeurt het best vaak dat HA even herstart moet worden en lopen de verschillen natuurlijk snel op. Daarbij wil je natuurlijk een systeem wat goed blijft werken ondanks een herstart.

Waardes voor de herstart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXz6BpDLH8IgxRGsbQPrzmqLPWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HAnS0Uth5b2gU2VmX4e2vcm9.png?f=user_large

Waardes na de herstart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9GUMLvZOOJJGnABWts3Qtm_7AQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oScKmC2FXLBLU3MgcCjj3iGu.png?f=user_large

Al veel gezocht en geprobeerd maar de gevonden oplossingen helpen niet het probleem te verhelpen en hoop dat iemand hier nog een oplossing voor weet.

Probleem zit in de feit dat de deursensor tijdelijk een unknow of unavailable status krijgen bij een herstart en dan weer wordt hersteld waardoor je een telling erbij krijgt.

Wat niet werkt
1. In Zigbee2MQTT de RETAIN functie geprobeerd bij de deursensor.
2. Een invert sensor aangemaakt van de deursensor maar in deze opstelling werkt dat niet.
3. availability_template: "{{ (states('sensor.rainsensor_flips') not in ('unknown', 'unavailable')) }}".
4. Dacht nog een een save state optie maar volgens mij werkt dat niet. Want deze zal de state wel herstellen maar dan is de telling waarschijnlijk al gebeurt.

De config die ik gebruik

sensors.xml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- platform: template
  sensors:
      rainfall_today:
        friendly_name: rainfall_today
        unit_of_measurement: mm
        value_template: >-
          {% set count = states('sensor.rainsensor_flips') | int(0) %}
          {% set mm_per_pulse = 0.52615 %}
          {% set mm = count * mm_per_pulse %}
          {{ mm|round(1, 'floor') }}
        availability_template: "{{ (states('sensor.rainsensor_flips') not in ('unknown', 'unavailable')) }}"

- platform: history_stats
  name: rainsensor_flips_on
  entity_id: binary_sensor.regenmeter
  state: 'on'
  type: count
  start: '{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}'
  end: '{{ now() }}'

- platform: history_stats
  name: rainsensor_flips_off
  entity_id: binary_sensor.regenmeter
  state: 'off'
  type: count
  start: '{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}'
  end: '{{ now() }}'

templates.yaml
YAML:
1
2
3
4
- sensor:
    - name: rainsensor_flips
      unique_id: rainsensor_flips
      state: "{{ (states('sensor.rainsensor_flips_on') | int + states('sensor.rainsensor_flips_off') | int - 1) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-07 13:41
@TheFes @verjager

Bedankt voor de uitleg en de links. Hier kan ik weer verder mee.

[Aylin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kjoe_Ljan (en @TheFes en @verjager ), dat gaat hier nu toch niet op door de handmatige update van de tracker tracker? Want door je automation pak je nu gewoon altijd de state die als laatste verandert is. Dus ook andersom, als je ze beide uit huis neemt en maar één terug naar huis is je status 'home'.

Dat zou je ze dus allemaal na moeten lopen zodra er één wijzigt.

@TheFes en @verjager Als je individuele trackers aan een persoon hangt, hoe moet ik die regel lezen? Als er een BT tracker is dat een GPS tracker genegeerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeOO Volgens mij is het issue dat HA kijkt naar aaneengesloten vakken van een state maar daarbij 'unknown' en 'unavailable' ook meeneemt. Dus bij een herstart is de state even 'unavailable' geweest dus heb je een extra count. Misschien dat je ook 'unavaialbe' en/of 'unknown' kunt tellen en deze eraf halen.

Maar is het niet veel makkelijker dit met een trigger-sensor te doen? Iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
TRIGGER
  sensor ON to OFF (id PULSE)
  sensor OFF to ON (id PULSE)
  We passed midnight (id RESET)
SENSOR
  if triggered by PULSE => this.state + 0.52615
  if triggered by RESET => 0

Alleen als je precies om 0:00 een herstart hebt zal dit fout gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 07-10-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@Septillion Bij 2 stationary device trackers, waarvan er minstens 1 op home staat, zou de person ook home moeten zijn ja.

De regels gelden in volgorde.

@Kjoe_Ljan Misschien source_type checken bij je device_trackers? En evt. toevoegen bij device_tracker.see?

Sowieso is het handig om te traceren wanneer de device_trackers bijgewerkt worden. Bij de google_maps device tracker werd de status dus wel bijgewerkt, terwijl de state ongewijzigd bleef. Dus bij geen internet verbinding, bleef de oude locatie gepusht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@verjager Ik miste het stukje na de tangconstructie "If there are stationary trackers [...] presenting the state home". Dus okay, alleen hogere prio met state thuis.

Dan zou ik een tag aan mijn sleutels of tas niet zomaar aan een persoon toevoegen. Vergeet je die een keer / wil je ze niet mee en je blijft gewoon "home".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 18:36
Om een zijdraadje over deze discussie mbt de trackers in te lopen :9 :

Al geruime tijd wordt de home/away status van mijn mobieltje niet meer gevonden. Ik krijg standaard unavailable. Er zijn diverse manieren om een device tracker aan te maken. De meest voor de hand liggende is gewoon de app installeren op je mobiel. Tot een paar maanden geleden werkte dat ook top. En bij mijn vrouw werkt dat nog steeds (zelfde telefoon). Alleen denk ik dat dit ligt in de firmware. Ik heb de laatst beschikbare androidversie geinstalleerd en ik vraag me af of mijn vrouw ooit een update heeft gedaan. Ik begrijp dat tegenwoordig het macadres om de paar minuten veranderd wordt om te voorkomen dat winkels jou "volgen". Ik ga er nu vanuit dat dit het probleem is. Ik heb de ARP scan integratie geinstalleerd, en mijn mobiel hierop geïdentificeerd. Maar ook hier: om de 2 / 3 minuten ben ik unavailable. En dan ineens is mijn mobiel weer aanwezig.

Mis ik een stap? En als dit ligt aan Macadres roulatie: Hoe lossen anderen dit nou op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Septillion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:42:
@MikeOO Volgens mij is het issue dat HA kijkt naar aaneengesloten vakken van een state maar daarbij 'unknown' en 'unavailable' ook meeneemt. Dus bij een herstart is de state even 'unavailable' geweest dus heb je een extra count. Misschien dat je ook 'unavaialbe' en/of 'unknown' kunt tellen en deze eraf halen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
TRIGGER
SENSOR

Dat klinkt goed en snap je bedoeling. Maar zoals gezegd een beginner dus moet ik wel even proberen uit te zoeken hoe ik deze om kan zetten :X

Veel voorbeelden zijn niet altijd actueel meer omdat er in HA al weer zoveel veranderd is dat het niet meer klopt of dat je het weer config bestand zet. 8)7 Dan moet je eerst uitzoeken hoe de notatie nu is en dan ben je zo weer een dag verder.

HA is prachtig maar de leercurve is best pittig >:)
oltk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:59:
Om een zijdraadje over deze discussie mbt de trackers in te lopen :9 :

Al geruime tijd wordt de home/away status van mijn mobieltje niet meer gevonden. Ik krijg standaard unavailable. Er zijn diverse manieren om een device tracker aan te maken. De meest voor de hand liggende is gewoon de app installeren op je mobiel. Tot een paar maanden geleden werkte dat ook top. En bij mijn vrouw werkt dat nog steeds (zelfde telefoon). Alleen denk ik dat dit ligt in de firmware. Ik heb de laatst beschikbare androidversie geinstalleerd en ik vraag me af of mijn vrouw ooit een update heeft gedaan. Ik begrijp dat tegenwoordig het macadres om de paar minuten veranderd wordt om te voorkomen dat winkels jou "volgen". Ik ga er nu vanuit dat dit het probleem is. Ik heb de ARP scan integratie geinstalleerd, en mijn mobiel hierop geïdentificeerd. Maar ook hier: om de 2 / 3 minuten ben ik unavailable. En dan ineens is mijn mobiel weer aanwezig.

Mis ik een stap? En als dit ligt aan Macadres roulatie: Hoe lossen anderen dit nou op?
In de app maakt het niet wat je ip/mac is. Zolang locatie maar aanstaat.
Je kunt bij de Wifi verbinding ook aangeven dat je je eigen macadres wilt blijven gebruiken.

Open de Wifi verbinding en klik erop
Bij Privacy kun je dan aangeven of je een willekeurige wilt of origineel adres.

Althans bij Android 12 (OnePlus) en stappen kunnen op elke merk weer anders zijn :)

Had zelf ook een probleem met 1 Android Samsung telefoon en de APP. Ineens werkte het niet mee en bleef de gsm altijd Thuis aangeven als je weg was.

Oplossing voor mij was
Devices verwijderen bij entiteiten
Cache en instelling verwijderen op de telefoon. Via Apps --> Home Assistant en daar leegmaken.
App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd voor de zekerheid.
Weer de instellingen in de App gemaakt voor HA

Alles werkt weer. Lijkt er een beetje op dat na een update van HA app er iets gewijzigd is waar soms een telefoon problemen mee heeft en het niet meer overeenkomt.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeOO op 07-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
@MikeOO

Edit 1:

Ik dacht even: dit is het, want ik werd gevonden. Maar meteen was mijn icoontje weer "away"
het gekke is: als ik naar de entiteiten ga staat mijn device_tracker_oneplus op "away", maar de sensor_oneplus_battery_state is "opgeladen" en "laad op". Dat houdt 'ie wel bij

Er klopt iets anders niet helemaal

edit 2: als ik van WIFI netwerk switch (ik heb er drie in huis draaien) dan schakelt 'ie weer op "aanwezig" 8)7
edit 3: en nu een minuut later (ongeveer) is mijn telefoon weer "away"

[ Voor 92% gewijzigd door oltk op 07-10-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:34:
@Kjoe_Ljan (en @TheFes en @verjager ), dat gaat hier nu toch niet op door de handmatige update van de tracker tracker? Want door je automation pak je nu gewoon altijd de state die als laatste verandert is. Dus ook andersom, als je ze beide uit huis neemt en maar één terug naar huis is je status 'home'.

Dat zou je ze dus allemaal na moeten lopen zodra er één wijzigt.

@TheFes en @verjager Als je individuele trackers aan een persoon hangt, hoe moet ik die regel lezen? Als er een BT tracker is dat een GPS tracker genegeerd wordt?
Als je een BT tracker en een GPS tracker hebt, dan bepaalt de BT tracker in principe of je thuis bent of niet. De GPS tracker zal zone bepaling doen als de BT tracker not_home geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
warcow schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:04:
Oke, ik heb net een topic gemaakt voor wat misschien een post had moeten zijn.

ORIGINELE CODE (eruit ivm te grote post)

Ik heb 1 keer een melding op mijn telefoon gekregen dat het afval wordt opgehaald maar meestal krijg ik deze melding niet. Iemand enig idee wat er mogelijk mis kan gaan? Graag zou ik bij de actie waar ik een lamp aan zet nog een if statement rondom de wastetype te doen zodat ik de kleur kan kiezen op basis van welke afvalcontainer ik bij de weg moet zetten.
Is er ook een eenvoudige manier om de lamp uit te zetten wanneer het afval is opgehaald? (wanneer de timer van dagen tot volgende pickup weer omhoog gaat)

Op basis van een tip die ik nog in mijn topic kreeg zal ik de traces even beter bekijken. Grote kans dat ik daar wel uit komt, ik zou nog wel hulp kunnen gebruiken bij een if statement maken rondom de instelling van de lamp zodat ik de kleur heb op basis van de type container die wordt opgehaald.

[mbr]Hierbij topic gesloten. Volgende keer mag je gewoon topic report aanmaken om het te verplaatsen als dat je later beter lijkt.[/mbr]
Volgens mij heb ik de oplossing voor mijn probleem:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  condition:
    attribute: days_until_collection_date
    entity_id: sensor.afvalwijzer_restafval

Dit moet worden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
  condition:
    entity_id: sensor.afvalwijzer_next_in_days

Zoals het nu was deed ie het alleen bij restafval volgens mij. Zal daarnaast even een aparte automation aanmaken om ook het licht in mijn mini container aan te laten gaan. Ik denk dat ik gewoon lui ga zijn en een aparte automation maak die elke dag 1 minuut eerder het licht weer uitzet.

Edit: 2e probleem opgelost, ik haalde entity en attribute door elkaar

[ Voor 99% gewijzigd door warcow op 07-10-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
oltk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:44:
@MikeOO

Edit 1:

Ik dacht even: dit is het, want ik werd gevonden. Maar meteen was mijn icoontje weer "away"
het gekke is: als ik naar de entiteiten ga staat mijn device_tracker_oneplus op "away", maar de sensor_oneplus_battery_state is "opgeladen" en "laad op". Dat houdt 'ie wel bij

Er klopt iets anders niet helemaal

edit 2: als ik van WIFI netwerk switch (ik heb er drie in huis draaien) dan schakelt 'ie weer op "aanwezig" 8)7
edit 3: en nu een minuut later (ongeveer) is mijn telefoon weer "away"
Niet toevallig een batterijbesparingsfunctie aanstaan op de app van HA en blijft je ip-adres wel bereikbaar als je hij op away gaat.

Als je de HA app gebruikt icm Zones dan staat dat verder los van je wifi. Zodra je in de zone zit ben je thuis en verlaat je de zone dan ben je niet thuis. Werkt erg goed. Ik gebruik dit nu al een tijd met een straal van 50 meter om het huis en schakelt het lekker vlot om.

Stappen
YouTube: Geofencing in Home Assistant - TUTORIAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-07 19:02
Ik had ook problemen met de home/away status van onze telefoons.
Heb het opgelost met op alle telefoons uit te loggen in de app en daarna alles opnieuw ingesteld.
En idd de batterij besparing te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Septillion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:42:

code:
1
2
3
4
5
6
7
TRIGGER
SENSOR
Loop hier toch erg op vast en hoop dat je het wat kunt verduidelijken.
Geen idee waar ik dit moet aanmaken en hoe de code opbouwt moet worden.

Zoveel dingen die met een trigger en sensor werken dat het zoeken erop ook niet echt makkelijk is >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-10-2023 14:32 . Reden: Quote fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Gonzalez schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:23:
Ik had ook problemen met de home/away status van onze telefoons.
Heb het opgelost met op alle telefoons uit te loggen in de app en daarna alles opnieuw ingesteld.
En idd de batterij besparing te negeren.
Nu werkt het omdat ik een 2,4 GHz wifinetwerk heb gekozen. Op 5GHz gooit 'ie m er na 1 minuut uit. Hm. Wellicht batterijbesparing inderdaad? er zijn diverse apps die waarschuwen dat standaard batterijbesparing aanstaat en de app dan niet werkt.

Ik zoek dat eens verder uit, want ik ben niet heel erg thuis in de krochten van Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
MikeOO schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Niet toevallig een batterijbesparingsfunctie aanstaan op de app van HA en blijft je ip-adres wel bereikbaar als je hij op away gaat.

Als je de HA app gebruikt icm Zones dan staat dat verder los van je wifi. Zodra je in de zone zit ben je thuis en verlaat je de zone dan ben je niet thuis. Werkt erg goed. Ik gebruik dit nu al een tijd met een straal van 50 meter om het huis en schakelt het lekker vlot om.

Stappen
YouTube: Geofencing in Home Assistant - TUTORIAL
Dank. Volgens mij zit het probleem er vooral in dat HA mijn telefoon niet vindt / niet kan vasthouden als "aanwezig". Dan kan ik wel een thuiszone definiëren, maar mijn telefoon zit er dan standaard niet in omdat er geen enkele device tracker is die werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:52
oltk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Nu werkt het omdat ik een 2,4 GHz wifinetwerk heb gekozen. Op 5GHz gooit 'ie m er na 1 minuut uit. Hm. Wellicht batterijbesparing inderdaad? er zijn diverse apps die waarschuwen dat standaard batterijbesparing aanstaat en de app dan niet werkt.

Ik zoek dat eens verder uit, want ik ben niet heel erg thuis in de krochten van Android
Ik zit hier toevallig net zelf mee te spelen. Ik wil eigenlijk location access op m'n telefoon niet aan laten staan (Google hoeft niet zo nodig te weten waar ik ben), dus ik heb m'n Unifi acces points toegevoegd aan HA om daarmee presence detectie te doen. Eerste testjes lijken best OK te gaan. Connecten wordt bijna direct gedetecteerd, bij disconnecten zit er een paar minuten vertraging in (ik meen dat ik las dat er 300 seconden delay op zit voordat een wifi client als away wordt gemarkeerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeOO Door een nieuwe tigger-based template sensor aan te maken. De platform: template stijl is al een tijdje deprecated/lagacy.

Nu vind ik het nadeel dat ze lastig te debuggen zijn. Maar denk iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
template:
  - trigger:
        entity_id:
          - binary_sensor.regenmeter
        from: "on"
        to: "off"
        id: pulse
        entity_id:
        from: "off"
        to: "on"
        at: "00:00:00"
        id: reset
    sensor:
      - name: "Rainfall today new"
        state: >-
          {% if trigger.id == 'pulse' -%}
            {{ this.state|float(default=0) + 0.52615 -}}
          {% elif trigger.id == 'reset' -%}
            0
          {% endif -%}
        unit_of_measurement: "mm"
        state_class: total
        device_class: precipitation
        availability: "{{ (states('sensor.regenmeter') not in ('unknown', 'unavailable')) }}"

Wel ongetest, gaat dus om et idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
anboni schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:49:
[...]

Ik zit hier toevallig net zelf mee te spelen. Ik wil eigenlijk location access op m'n telefoon niet aan laten staan (Google hoeft niet zo nodig te weten waar ik ben), dus ik heb m'n Unifi acces points toegevoegd aan HA om daarmee presence detectie te doen. Eerste testjes lijken best OK te gaan. Connecten wordt bijna direct gedetecteerd, bij disconnecten zit er een paar minuten vertraging in (ik meen dat ik las dat er 300 seconden delay op zit voordat een wifi client als away wordt gemarkeerd)
Ik heb de UniFi integratie ook geinstalleerd. De entiteiten geven echter 24h/365 uptime aan. Vandaag halve dag weggeweest maar volgens de integratie was ik er gewoon.

Dat werkt dus ook niet ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeSilencers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05-2024
Hmmbob schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Leuke oplossing! Staat je code ergens online (bijvoorbeeld GitHub)?
Nog niet, ik ga kijken of ik hier iets van een template van kan maken tzt. Maar heb nog weinig technische kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:52
oltk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb de UniFi integratie ook geinstalleerd. De entiteiten geven echter 24h/365 uptime aan. Vandaag halve dag weggeweest maar volgens de integratie was ik er gewoon.

Raar, bij mij doet 'ie het wel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ImKe9Nz.png

Gebruik je de UniFi AP integratie of de UniFi Network? Ik heb die laatste, die logt in op m'n UniFi Controller (die ik als docker op unraid heb draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Laatst online: 30-07 14:03
Sinds dinsdag heb ik wat ruzie met mijn SolarEdge Inverter. Deze zat aangesloten via ethernet, met een fixed IP, maar sinds dinsdag krijg ik geen verbinding meer via ethernet. Ik heb hem vandaag dus maar omgezet naar Wifi en ik had meteen weer verbinding.

Echter ik gebruik in Home Assistant de uitbreiding voor het inlezen van de Inverter. Dit gaat via de Modbus TCP, maar kan dit ook via WiFi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Laatst online: 26-07 23:06
A. Qonsaides schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:36:
Sinds dinsdag heb ik wat ruzie met mijn SolarEdge Inverter. Deze zat aangesloten via ethernet, met een fixed IP, maar sinds dinsdag krijg ik geen verbinding meer via ethernet. Ik heb hem vandaag dus maar omgezet naar Wifi en ik had meteen weer verbinding.

Echter ik gebruik in Home Assistant de uitbreiding voor het inlezen van de Inverter. Dit gaat via de Modbus TCP, maar kan dit ook via WiFi?
Bij de omzetting van mijn netwerk heb ik het ook gehad. Mijn unifi netwerk gaf toen aan dat er een STP block was toegepast. Kreeg het niet verholpen en las op internet meer issues. Heb uiteindelijk STP detection uitgeschakeld op de poort en de solaredge met manual IP geconfigureerd. Sindsdien is het nu stabiel.

Bron: https://community.ui.com/...16-4260-a015-64c590a59225

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:11
Deze vraag gaat over ESPHome.
Ik heb een ESP8266 device gekoppeld via ESPHome. Dat werkt.
Nu wil ik iedere minuut een switch omzetten van ON naar OFF en omgekeerd. Doel is om vast te stellen of het apparaat nog reageert.

In de yaml-definitie van de ESP heb ik het volgende opgenomen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
switch:
  - platform: gpio
    name: "esp113_heartbeat"
    pin:
      number: 15

time:
  - platform: sntp
    on_time:
      # Every minute
      - seconds: 0
        minutes: /1
        then:
          - switch.toggle: esp113_heartbeat

Bij verificatie krijg ik deze fout (bij de toggle):

Couldn't find ID 'esp113_heartbeat'. Please check you have defined an ID with that name in your configuration.

Ik heb ook de optie unique_id: bij de switch geprobeerd, maar dan krijg ik de melding dat dit geen toegestane optie is.

Iemand een idee waar het mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MJ de Bruijn Ik weet niet wat je aan en uit wilt blijven zetten om te testen....

Maar geef je switch eens expliciet het id mee.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
switch:
    name: "esp113_heartbeat"
    id: esp113_heartbeat
    pin:
      number: 15

time:
    on_time:
      # Every minute
      - seconds: 0
        then:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Leuke bezigheid dat HA voor de avond.
Merkte dat mijn automation voor lamp in de gang dmv motion soms niet helemaal 100% werkte.
Maar ik snapte niet waarom.....

Alles doet het mbt motion, tijd van dag + op basis van LUX waarde en op basis daarvan brightness bepalen en na 1 minuut lamp weer uitschakelen. Dus helemaal happy. heujjj

Maar als ik bijvoorbeeld de gang uitliep, lamp was inmiddels uit, dacht oh nog even iets pakken uit mijn jas, ging de lamp niet meer aan en bleef het donker.....

Dus weer in de automation en traces duiken etc en dan zag ik dat die alle stappen oversloeg en er een "no action taken" deed.
En ik snapte niet waarom.

Wat blijkt nu. Zodra de lamp bijvoorbeeld uit is, is heel de gang donker. Dus zou verwachten dat het weer LUX 0 was.
maarrrrrr
Daar denkt die philips motion sensor anders over......

Die LUX update lijkt vertraging te hebben als ik de history bekijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2lyqhaYkDwhwzKrJbjnVe67Yso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jl6JtuzCqcI82gQI1h4QDVqX.png?f=fotoalbum_large

Lamp gaat dus uit maar de lux waarde van bijvoorbeeld 29 (als de lamp aan is) blijft nog aantal minuten behouden.....

Nu dus uitzoeken waarom die sensor dat doet en/of dat aan te passen is mbt een update tijd ofzo of dat dit een standaard ding is bij deze sensor.

EDIT:

hmmmmm dit eens testen of dat invloed heeft.
Hoop dat dit die 5 minuten kan verklaren :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_EPFOfkcfnz8IkN1DunxAFOHvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/692pE2HerODmPHSIWtKGW5vd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Paulus07 op 07-10-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Probleem

Ik ga opnieuw schrijven want dit was het niet

[ Voor 103% gewijzigd door maartend op 08-10-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
oltk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Heb je niet toevallig meerdere toepassingen in HA die naar je telefoon kijken of je er bent?
Dat kan prima maar mogelijk dat iets anders je telefoon thuis houdt.

Schakel het bv eens uit om te zien of het in HA je telefoon niet meer bereikbaar is voor HA .
Als je telefoon nog steeds actief blijft thuis terwijl het is uitgeschakeld dan is er nog iets actief wat kijkt naar je telefoon.

Mocht je puur op IP-adres checken heb je de telefoon ook een vast ip-adres gegeven in je router. Anders zou een andere apparaat dit adres kunnen gebruiken en als dit het huis niet verlaat. Zeker omdat je het willekeurige mac adres hebt aangepast naar vast mac adres zal het ip-adres ook veranderen.
oltk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:42:
[...]

Dank. Volgens mij zit het probleem er vooral in dat HA mijn telefoon niet vindt / niet kan vasthouden als "aanwezig". Dan kan ik wel een thuiszone definiëren, maar mijn telefoon zit er dan standaard niet in omdat er geen enkele device tracker is die werkt
Zou toch echt de app eens helemaal verwijderen en opnieuw installeren en in HA alles van je telefoon verwijderen qua devices en entiteiten. DIt puur omdat het probleem daarna bij mij was opgelost en ervoor het toestel ook altijd thuis was terwijl dat niet zo was.
Zones werken anders dan via Wifi puur checken het het apparaat bereikbaar is.

Daarna juiste rechten geven voor locatie en let op welke naam je het toestel geeft in de APP.
Na succesvol inloggen zou je toch echt een tracker moeten krijgen met de naam van je toestel wat je in de APP hebt aangeven.
Die koppel je aan jouw persoon in HA.

Als je geen tracker krijgt dan is er meer aan de hand.

En herstart je HA ook wel eens helemaal. Wil soms ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil graag mijn wtw ventilatie iets slimmer laten werken. Het apparaat heeft 3 standen, die ik al kan regelen binnen hass.

Maar nu wil ik dat automatisch co2 gestuurd laten gebeuren. Ik heb al een drietal sensoren in keuken, woonkamer en slaapkamer.

Om onrustig gedrag van het systeem te voorkomen lijkt me dat het beste te doen met een trend of derivative sensor.

Iemand al eens zoiets gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:59
koelkast schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:14:
Ik wil graag mijn wtw ventilatie iets slimmer laten werken. Het apparaat heeft 3 standen, die ik al kan regelen binnen hass.

Maar nu wil ik dat automatisch co2 gestuurd laten gebeuren. Ik heb al een drietal sensoren in keuken, woonkamer en slaapkamer.

Om onrustig gedrag van het systeem te voorkomen lijkt me dat het beste te doen met een trend of derivative sensor.

Iemand al eens zoiets gemaakt?
Ik heb ook zoiets, maar met twee sensoren. De woonkamer en de slaapkamer. Echter is zelden tot nooit de slaapkamer te hoog tegelijk met de woonkamer. Dus die regel ik gewoon uniek, op waarde van de co2. Wel de stopwaarde iets lager gezet om pendelen te voorkomen.

En de wtw werkt ook niet per zone, dus ik zou gewoon op alle sensoren sturen. Ervaring leert bij ons huis dat de slaapkamer elke nacht te hoog komt,dus die schakelt stand 2 in en houdt co2 normaal (standje 2 heb ik wel getweakt zodat die precies goed is voor onze slaapkamer en niet te luid). De woonkamer alleen als er veel mensen zijn dus dan schakelt tie naar standje 3 (die herrie hoor je dan toch niet).

Ik schakel ook nog eens op vochtigheid in twee badkamers, dus heb wel wat checks ingebouwd dat de wtw niet uitgaat door co2 terwijl er net gedoucht is (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:49

jmk

Zijn er mensen met een werkende tradfri integratie na de 2023.10.0 update van HA?
Of een workaround?

Er zijn al 3 issues op github, die denk ik een beetje dubbel zijn:
Github

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

Rouwette

Rouwette.com

jmk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:20:
Zijn er mensen met een werkende tradfri integratie na de 2023.10.0 update van HA?
Of een workaround?

Er zijn al 3 issues op github, die denk ik een beetje dubbel zijn:
Github
Met de ikeahub? Ik het Tradfri lampen in ZHA. Ik heb nog geen problemen gehad.

Edit. Ja de IkeaHub.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok

Ik zoek hulp, want kom er niet uit.

Ik draai HA via Proxmox op een NUC. Heeft altijd goed gedraaid tot ik op vakantie ging, volledig vastgelopen. Een HA backup terugdraaien gaf problemen, alles werkte maar half.
Uiteindelijk gekozen om Proxmox 7 er terug op te zetten en daar HA weer op en dan een backup terug te pakken. Draait al stukken beter, echter blijft er 1 heel groot probleem;
Het lijkt alsof ik externe Ip's niet kan benaderen. Ik kan dus mijn add-ons niet updaten of HACS delen of intergrations die via een cloud werken starten niet op.

Ik kan alles pingen vanuit proxmox, vanuit HA kan ik enkel mijn interne netwerk ip's pingen.
Ik vermoed dus dat het idd een netwerkprobleem is, maar geen idee wat.

Mijn DNS verwijst naar mijn modem ; 192.168.2.254, maar als ik DNS maak van 1.1.1.1 of 8.8.8.8 maakt het niks uit, ook dan werkt het niet.
Gateway is ook 192.168.2.254

Oja, 127.0.0.1 kan ik wel pingen vanuit HA. En zo ook kan ik mijn proxmox ip pingen vanuity HA, of mijn chromecast, versterker, tv, enz, oftewel mijn interne netwerk

Heb ook al traceroute geporbeert, ik krijg dan 1 hopmelding en verder allemaal kruisjes bij de hops, dus ook daar lijkt het niet verder te komen

Gelukkig werken de lampen binnen allemaal, dus vrouw is niet geheel ontstemt, maar mijn evohome is niet aan te sturen of te lezen in HA, mijn google drive backup werkt niet, enz, enz, enz.

Iemand een idee nog wat waar te zoeken? Ik vermoed iets met netwerkdoorverwijzing van proxmox naar HA. Maar ik heb wel gewoon een bridge staan.Of kan proxmox alles blokkeren dat van HA naar buiten gaat behalve naar zichzelf?

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 08-10-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:11
Septillion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:38:
@MJ de Bruijn Ik weet niet wat je aan en uit wilt blijven zetten om te testen....
Ik wil weten of een (ander) apparaat stroom krijgt. Deze ESP is daaraan gekoppeld. Zolang hij iedere minuut een wijziging doorgeeft (die kan ik testen in Home Assistant) weet ik dat het andere apparaat aan moet staan.
Maar geef je switch eens expliciet het id mee.
Heb ik gedaan. Nu accepteert de controle het.
Ik had het al geprobeerd maar de validate mopperde dat ID geen toegestane parameter is.
Waarschijnlijk moeten het kleine letters zijn. Mooi, dit is nu opgelost.

Maar nu: Ik zie de twee switches. Ik kan deze aan of uit zetten. Ik zie de systeem leds aan en uit gaan. Ter info: pin 4 is de ESP systeem-led, pin 16 is de NodeMCU systeem-led.

Maar er verandert niets vanuit de ESP timer.
De Log toont mijn externe commando's, maar niets van de timer.

Heeft iemand nog ideeën hoe de timer wel zou moeten werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
switch:
    name: "Systeem Led"
    id: system_led
    pin: 
      number: 2
    name: "ESP113 Heartbeat"
    id: esp113_heartbeat
    pin:
      number: 16

time:
    on_time:
      # Every minute
      - seconds: 5
        then:
          - switch.toggle: system_led

EDIT: Om mijn eigen vraag te beantwoorden. Ik heb het inmiddels gevonden.
De time-source moet niet zijn 'sntp' maar 'Home Assistant'.

YAML:
1
2
3
time:
    id: homeassistant_time

[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 08-10-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
maartend schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:16:
Ok

Ik draai HA via Proxmox op een NUC. Heeft altijd goed gedraaid tot ik op vakantie ging, volledig vastgelopen. Een HA backup terugdraaien gaf problemen, alles werkte maar half.
Uiteindelijk gekozen om Proxmox 7 er terug op te zetten en daar HA weer op en dan een backup terug te pakken. DRaait al stukken beter, echter blijft er 1 heel groot probleem;
Het lijkt alsof ik externe Ip's niet kan benaderen. Ik kan dus mijn add-ons niet updaten of HACS delen of intergrations die via een cloud werken starten niet op.

Ik kan alles pingen vanuit proxmox, vanuit HA kan ik enkel mijn interne netwerk ip's pingen.

Mijn DNS verwijst naar mijn modem ; 192.168.2.254, maar als ik DNS maak van 1.1.1.1 of 8.8.8.8 maakt het niks uit, ook dan werkt het niet.

Oja, 127.0.0.1 kan ik wel pingen vanuit HA. En zo ook kan ik mijn proxmox ip pingen vanuity HA, of mijn chromecast, versterker, tv, enz, oftewel mijn interne netwerk

Heb ook al traceroute geporbeert, ik krijg dan 1 hopmelding en verder allemaal kruisjes bij de hops, dus ook daar lijkt het niet verder te komen

Gelukkig werken de lampen binnen allemaal, dus vrouw is niet geheel ontstemt, maar mijn evohome is niet aan te sturen of te lezen in HA, mijn google drive backup werkt niet, enz, enz, enz.

Iemand een idee nog wat waar te zoeken? Ik vermoed iets met netwerkdoorverwijzing van proxmox naar HA. Maar ik heb wel gewoon een bridge staan.Of kan proxmox alles blokkeren dat van HA naar buiten gaat behalve naar zichzelf?
Even dubbelchecken of je gateway goed staat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
tagican schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Even dubbelchecken of je gateway goed staat ingesteld?
Gateway is ook 192.168.2.254. Maar zal het even bij de eerste post zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 01-08 13:26
maartend schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:16:
Ok

Uiteindelijk gekozen om Proxmox 7 er terug op te zetten en daar HA weer op en dan een backup terug te pakken. Draait al stukken beter, echter blijft er 1 heel groot probleem;

Gateway is ook 192.168.2.254

Check je routetabellen eens. Geen ping kunnen doen naar buiten duidt of op een missende gateway (of een missende route OP je gateway) of een link die down is.

De interne adressen die bereikbaar zijn duidt erop dat de bridge op proxmox zelf iig werkt. Dus je moet verder kijken dan dat. Wat is de eerstvolgende hop, welk adres en netmask is er ingesteld daarop (zorg ervoor dat je netmasks dus ook overeen komen!) en check of je geen vreemde of missende routes hebt.

Je kan altijd even handmatig een route toevoegen voor 0.0.0.0/0 (gateway route) op je proxmox om aan te geven waar dat verkeer naartoe moet.

bijv:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
default via 192.168.2.1 dev ens18.100 proto static 
10.0.0.0/8 via 192.168.60.1 dev ens18.600 proto static 
192.168.2.0/29 dev ens18.100 proto kernel scope link src 192.168.2.5 
192.168.20.0/24 dev ens18.200 proto kernel scope link src 192.168.20.1 
192.168.30.0/24 dev ens18.300 proto kernel scope link src 192.168.30.1 
192.168.40.0/23 dev ens18.400 proto kernel scope link src 192.168.40.1 
192.168.50.0/24 dev ens18.500 proto kernel scope link src 192.168.50.1 
192.168.60.0/29 dev ens18.600 proto kernel scope link src 192.168.60.2 

Dit is de routetabel van mijn core router, default gaat dus naar een specifiek device (in mijn geval een USG) met een static IP. Dat gedeelte hoeft niet te veranderen namelijk
Bash:
1
2
default via 192.168.50.1 dev vmbr0.500 proto kernel onlink 
192.168.50.0/24 dev vmbr0.500 proto kernel scope link src 192.168.50.10 

En dit is de PVE, die over vlan 500 praat met de router. Zorg dat je je netwerkverkeer kan traceren (dat het logisch in elkaar zit, niet perse met mtr) en zorg dat je op elke hop richting buiten een gateway hebt ingesteld.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
anboni schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Raar, bij mij doet 'ie het wel:
[Afbeelding]

Gebruik je de UniFi AP integratie of de UniFi Network? Ik heb die laatste, die logt in op m'n UniFi Controller (die ik als docker op unraid heb draaien)
Ik moest even kijken. De network integratie.
En mijn telefoon wordt prima gevonden als ik 'm op een UPN zet die op 2,4 GHz staat geconfigureerd. Op 5GHz ben ik onvindbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
MikeOO schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 07:54:
[...]

Heb je niet toevallig meerdere toepassingen in HA die naar je telefoon kijken of je er bent?
Dat kan prima maar mogelijk dat iets anders je telefoon thuis houdt.

Schakel het bv eens uit om te zien of het in HA je telefoon niet meer bereikbaar is voor HA .
Als je telefoon nog steeds actief blijft thuis terwijl het is uitgeschakeld dan is er nog iets actief wat kijkt naar je telefoon.

Mocht je puur op IP-adres checken heb je de telefoon ook een vast ip-adres gegeven in je router. Anders zou een andere apparaat dit adres kunnen gebruiken en als dit het huis niet verlaat. Zeker omdat je het willekeurige mac adres hebt aangepast naar vast mac adres zal het ip-adres ook veranderen.

edit: het alive blijven van mijn mobiel heb ik getackeld. Kuch :X . Ik had in UniFi een apparaat valselijk ervan beschuldigd mijn mobiel te zijn. Ik zag aan het macadres dat het iets anders is (dus inderdaad een vast apparaat die in huis blijft). :z

[...]

Zou toch echt de app eens helemaal verwijderen en opnieuw installeren en in HA alles van je telefoon verwijderen qua devices en entiteiten. DIt puur omdat het probleem daarna bij mij was opgelost en ervoor het toestel ook altijd thuis was terwijl dat niet zo was.
Zones werken anders dan via Wifi puur checken het het apparaat bereikbaar is.

Daarna juiste rechten geven voor locatie en let op welke naam je het toestel geeft in de APP.
Na succesvol inloggen zou je toch echt een tracker moeten krijgen met de naam van je toestel wat je in de APP hebt aangeven.
Die koppel je aan jouw persoon in HA.

Als je geen tracker krijgt dan is er meer aan de hand.

En herstart je HA ook wel eens helemaal. Wil soms ook helpen.
Ik had de app inderdaad opnieuw geinstalleerd (waardoor andere dingen weer omvielen, maar goed). En HA herinstalleer ik bij elke update (gisteren 10.1). Mijn telefoon heeft een vast IP (maar volgens mij kijkt 'ie naar het MAC adres)
Ik moet het gaan zoeken in iets netwerkerkerigs.

[ Voor 6% gewijzigd door oltk op 08-10-2023 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeOO
oltk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

Ik had de app inderdaad opnieuw geinstalleerd (waardoor andere dingen weer omvielen, maar goed). En HA herinstalleer ik bij elke update (gisteren 10.1). Mijn telefoon heeft een vast IP (maar volgens mij kijkt 'ie naar het MAC adres)
Ik moet het gaan zoeken in iets netwerkerkerigs.
Je macadres koppel je aan een ip-adres in je router. Als je telefoon een andere mac adres gebruik krijg je ook weer een ander ip-adres ;) Je hebt dat nu aangepast dus zou mits het in je router ook goed staat goed gaan.

Volgende stap is testen als je de Home en Away krijgt je vanaf HA Terminal het ip-adres van je gsm kan blijven pingen.

Als bij Away het ip-adres nog steeds te pingen is zet je de wifi uit op te telefoon en dan moet hij niet meer te pingen zijn.

Daarbij kun je icm met HA App op 2 manieren Home / Away krijgen.
Via mijn eerste link of op YouTube: Switch Based On Presence In Home Assistant - Tutorial

Dus je moet eerst duidelijk krijgen hoe je de Home / Away functie gebruikt. Mogelijk gebruik je een andere manier via de HA config bestanden of via een Add-On.

Ik merk dat ik de laatste tijd via mijn OnePlus icm Unifi controller ook vaak de wifi verbinding kwijt raak.
Lijkt wel te komen door een update van Unifi Controller. Voorheen ging dit altijd prima maar nu dus niet meer. De andere toestellen hebben er geen last van. Even mijn wifi aanraken en hij maakt weer verbinding.

Mogelijk dat jij er ook last van hebt en dat dit een oorzaak kan zijn als je dus via een ip-adres werkt.
Omdat ik zone gebruik verder geen last van dat hij zich afmeld bij HA gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 20:31
MikeOO schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Ik merk dat ik de laatste tijd via mijn OnePlus icm Unifi controller ook vaak de wifi verbinding kwijt raak.
Lijkt wel te komen door een update van Unifi Controller. Voorheen ging dit altijd prima maar nu dus niet meer. De andere toestellen hebben er geen last van. Even mijn wifi aanraken en hij maakt weer verbinding.

Mogelijk dat jij er ook last van hebt en dat dit een oorzaak kan zijn als je dus via een ip-adres werkt.
Omdat ik zone gebruik verder geen last van dat hij zich afmeld bij HA gelukkig.
Hier ook OnePlus en Unifi netwerk maar hier heb ik geen last van en hoor mijn jongste met OnePlus hier ook niet over.
Ik heb de UCK Gen2, weet niet of daar nog verschil in zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Septillion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:53:
@MikeOO Door een nieuwe tigger-based template sensor aan te maken. De platform: template stijl is al een tijdje deprecated/lagacy.

Nu vind ik het nadeel dat ze lastig te debuggen zijn. Maar denk iets als:

Wel ongetest, gaat dus om et idee.
Super mijn dank is groot. Was nog even een zoektocht waar het moest komen >:)
Code was bijna goed. Hij pakte hem niet maar aan de hand van de code kon ik een andere voorbeeld vinden en met wat kleine aanpassingen was je code top.

Zal voor de volledigheid het Project en code plaatsen zodat andere er ook weer iets aan hebben. >:)

3D geprinte regenmeter icm Xiaomi deursensor
Project: YouTube: DIY Zigbee Rain Gauge for Home Assistant

De code die erbij wordt vermeld werkt maar bij elke herstart van HA loopt de teller op.

Met onderstaande code gebeurt dat niet meer.
In configuratie.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
template:
  - trigger:
      entity_id:
      from: 
          - "on"
          - "off"
      to: 
          - "on"
          - "off"
    sensor:
      - name: "Rainfall today"
        unique_id: 57a0e8c4-55ff-46fe-883c-fae5e30b7d55
        state_class: measurement
        state: >
          {% set mm_per_flip = 0.52615 %}
          {% if trigger.id == 'reset' %}
            0
          {% else %}
            {{ this.state | float(0) + mm_per_flip }}
          {% endif %}

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 09-10-2023 09:45 . Reden: Template bijwerkt na het verkrijgen van wat tips ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Peet3kabo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Hier ook OnePlus en Unifi netwerk maar hier heb ik geen last van en hoor mijn jongste met OnePlus hier ook niet over.
Ik heb de UCK Gen2, weet niet of daar nog verschil in zit
Ik draai Unifi Controller in Docker ;)
Maar zal vast een lokaal probleem zijn maar ja zoveel dingen uit te zoeken en dan denk ik, komt wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Dutchess_Nicole
Ik begrijp een eindje wat je zegt, echter geen idee hoe en waar dit aan te pakken. Maar laat ik eerst maar eens inlezen in routetabellen. En ik veronderstel dat dit op de proxmox stuk moet?

Edit ; het lijkt te zijn opgelost. Bleek dat inn mijn modem mijn HA via een dhcp een vast adres kreeg. Maar dat ws nog een oud mac-adres, dus een ander apparaat. En zat op het zelfde ip als mijn huidige HA. Dat geeft dan conflicten blijkbaar

[ Voor 36% gewijzigd door maartend op 08-10-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:56
Ik wil mijn eigen dashboard gaan maken in Home Assistant. Na veel googelen heb ik een redelijke start kunnen maken maar loop nu wel tegen het eerste obstakel aan.

Ik wil links van het midden van mijn eerste view beginnen met een grid-card met daarin button-cards met een "navigatie" functie. Nu heb ik naar mijn idee deze "card" toegewezen aan kolom 2, helaas wordt de grid-card ondanks wat ik ook doe geplaatst in kolom 1?

erg frustrerend...kan iemand mij uitleggen waar het hier verkeerd gaat bij mij?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
views:
  - title: Home
    type: custom:grid-layout
    layout:
      grid-rows: auto
      grid-template-columns: 25% 25% 25% 25%
      grid-template-areas: |
        "1 2 3 4"
        "5 6 7 8"
        "9 10 11 12"
    badges: []
    cards:
      - type: grid
        cards:
          - show_name: true
            show_icon: true
            type: button
            tap_action:
              action: toggle
            entity: switch.p1_meter_3c39e722cf4a_cloud_connection
            tap_action:
            tap_action:
            tap_action:
            tap_action:
            tap_action:
            tap_action:
            tap_action:
            tap_action:
        view_layout:
          grid-area: 2

[ Voor 31% gewijzigd door bandy op 08-10-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-07 23:01
Ik heb een Co2 sensor (sensair S8 aan een wemos d1 mini) gereflashed van espeasy naar esphome.

Nu krijg ik alleen geen sensor waarde meer binnen!
error: [15:33:44][E][uart:015]: Reading from UART timed out at byte 0!

Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Log:

[15:32:55][C][logger:357]: Logger:
[15:32:55][C][logger:358]:   Level: DEBUG
[15:32:55][C][logger:359]:   Log Baud Rate: 115200
[15:32:55][C][logger:361]:   Hardware UART: UART0
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:102]: UART Bus:
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:103]:   TX Pin: GPIO3
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:104]:   RX Pin: GPIO1
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:106]:   RX Buffer Size: 256
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:108]:   Baud Rate: 9600 baud
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:109]:   Data Bits: 8
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:110]:   Parity: NONE
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:111]:   Stop bits: 1
[15:32:55][C][uart.arduino_esp8266:115]:   Using software serial
[15:32:55][C][senseair:144]: SenseAir:
[15:32:55][C][senseair:145]:   CO2 'SenseAir CO2 Value'
[15:32:55][C][senseair:145]:     Device Class: 'carbon_dioxide'
[15:32:55][C][senseair:145]:     State Class: 'measurement'
[15:32:55][C][senseair:145]:     Unit of Measurement: 'ppm'
[15:32:55][C][senseair:145]:     Accuracy Decimals: 0
[15:32:55][C][senseair:145]:     Icon: 'mdi:molecule-co2'
[15:32:55][C][captive_portal:088]: Captive Portal:
[15:32:55][C][mdns:115]: mDNS:
[15:32:55][C][mdns:116]:   Hostname: co2
[15:32:55][C][ota:097]: Over-The-Air Updates:
[15:32:55][C][ota:098]:   Address: co2.local:8266
[15:32:55][C][ota:101]:   Using Password.
[15:32:55][C][api:138]: API Server:
[15:32:55][C][api:139]:   Address: co2.local:6053
[15:32:55][C][api:141]:   Using noise encryption: YES
[15:33:44][E][uart:015]: Reading from UART timed out at byte 0!
[15:33:44][W][senseair:024]: Reading data from SenseAir failed!
[15:33:44][W][component:204]: Component senseair.sensor took a long time for an operation (0.12 s).
[15:33:44][W][component:205]: Components should block for at most 20-30ms.

Config (wifi settings enz even weggelaten).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
esphome:
  name: co2
  friendly_name: CO2

esp8266:
  board: d1_mini

uart:
  rx_pin: GPIO1
  tx_pin: GPIO3
  baud_rate: 9600

sensor:
  - platform: senseair
    co2:
      name: "SenseAir CO2 Value"
    update_interval: 60s

Met ESPeasy werkte het goed, dus verwacht dat er hardwarematig niks aan de hand is (soldeerverbindingen, kabels). Heb de volgende ESPeasy guide gebruikt:

https://emariete.com/en/m...demcu-sensor-senseair-s8/

Maar dan met een wemos d1 mini (aangesloten aan de rx en tx pins)

EDIT: Na een paar uurtjes troubleshooten opgelost, voor de toekomstige googlelaar hieronder wat ik heb veranderd:

baud_rate: 0 toegevoegd onder logger
GPI01 & GPI03 pins vernoemd naar RX en TX

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
esphome:
  name: co2
  friendly_name: CO2

esp8266:
  board: d1_mini

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0
  hardware_uart: UART1
# Enable Home Assistant API
#snipped
uart:
  rx_pin: RX #GPIO1
  tx_pin: TX #GPIO3
  baud_rate: 9600

sensor:
  - platform: senseair
    co2:
      name: "SenseAir CO2 Value"
    update_interval: 60s

[ Voor 20% gewijzigd door Probydoby op 08-10-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:40
paQ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:54:
Gisteren maar eens een 12W inbouwlader geplaatst.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Met daar aan een super plat flexibel rubber USB-C kabeltje, 2Pin Type-C R1.

Inbouwdiepte heb ik niet, en ik zit te kort op de randen voor een flush mount oplossing. Eigenlijk vind ik geen enkele houder, riggel of mount mooi, dus ben gegaan voor een min of meer zwevende ophanging :)

Een paar kleine stukje 3M Duallock is voldoende. Iets grote aan de muur, iets kleiner aan de tablet. In wezen klik je de tablet zo vast aan de muur, en kun je hem er ook weer gewoon afhalen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Heb hem op ca 1,60 hoogte gehangen. Een volwassene kijkt dus over de tablet heen, zo hoop ik spiegeling / reflectie tegen te gaan (of je er in elk geval niet aan te storen) en bovendien hoef je je bovenarm niet op te tillen met bedienen :+

morgen nog even opschuren en verven, en dat is het klaar *O*
[Afbeelding]

Met fully kiosk browser gaat het scherm op 10% bij geen beweging. Dan zul je hem in het donker nog wel enigszins zien. Als je aan komt lopen gaat ie vanzelf 'aan'.
Netjes! Welke tablet is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

rusman schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Netjes! Welke tablet is dit?
Xiaomi pad 5
2560x1600

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 08-10-2023 16:15 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Laatst online: 02-08 13:02
Ik heb al diverse topics gelezen over dit issue en toch kom ik er nog steeds niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHBXRMhe22DyG-dI7EHZdIhkauY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNhuesEsAbzSMtKLcbrwVeXC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDW3p9jmpRUygrtyBqvfWRbQaCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gmIUH5R31nxVXw33VA9uhKtL.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Solar Edge API werkend en zoals je kunt zien wordt mijn opbrengst getoond, echter blijft de zelf gebruikte energie op 0% staan. Wat doe ik verkeerd?

Samengevoegd met grote HA topic

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 09-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:09
Waar komt die koolstofarm vandaan? Die heb ik zelf namelijk niet.
Want de waardes vind ik vreemd. Je wekt 0,5kWh op met je panelen maar levert wel 1kWh terug?

En tegelijk trek je 3.1 uit het net en verbruik je dat ook meteen, dus netto 0 zelf gebruikt. Ergens matchen de waardes niet, wel vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

heggico schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:40:
Die stel je in bij Grid carbon footprint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dizgl2_HCKR8etSal8QZKK92gLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IRUlKBSWQ8iW9cVeb3EhcPt1.png?f=user_large
Hoe dat in de Nederlandse versie heet weet ik niet.
Want de waardes vind ik vreemd. Je wekt 0,5kWh op met je panelen maar levert wel 1kWh terug?
Dat klopt inderdaad niet. @hydex heb je de productie van de panelen pas later vandaag toegevoegd? Toevallig rond een uur of 15:00? Dan zou ik morgen het energy dashboard nogmaals bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 08-10-2023 18:53 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Laatst online: 02-08 13:02
Gizz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:51:
[...]

Dat klopt inderdaad niet. @hydex heb je de productie van de panelen pas later vandaag toegevoegd? Toevallig rond een uur of 15:00? Dan zou ik morgen het energy dashboard nogmaals bekijken.
Ja klopt. Ik zal morgen nog een keertje kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MikeOO schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Super mijn dank is groot. Was nog even een zoektocht waar het moest komen >:)
Code was bijna goed. Hij pakte hem niet maar aan de hand van de code kon ik een andere voorbeeld vinden en met wat kleine aanpassingen was je code top.

Zal voor de volledigheid het Project en code plaatsen zodat andere er ook weer iets aan hebben. >:)

3D geprinte regenmeter icm Xiaomi deursensor
Project: YouTube: DIY Zigbee Rain Gauge for Home Assistant

De code die erbij wordt vermeld werkt maar bij elke herstart van HA loopt de teller op.

Met onderstaande code gebeurt dat niet meer.
In configuratie.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
template:
  - trigger:
        entity_id:
        from: "on"
        to: "off"
        entity_id:
        from: "off"
        to: "on"
    sensor:
      - name: "Rainfall today"
        unique_id: 57a0e8c4-55ff-46fe-883c-fae5e30b7d55
        state_class: measurement
        state: >
          {% set mm_per_flip = 0.52615 %}
          {% if trigger.id == 'reset' %}
            0
          {% else %}
            {{ this.state | float(0) + mm_per_flip }}
          {% endif %}
        availability: "{{ (states('binary_sensor.regenmeter') not in ('unknown', 'unavailable')) }}"
Ik zou je availability template weghalen als ik jou was. Als je nu gedurende dag bijvoorbeeld HA reset, zal je binary sensor even unavailable zijn, en daarmee dus ook je template sensor unavailable worden. Bij de volgende trigger heb je dan dus dat this.state unavailable is, waardoor hij weer vanaf 0 gaat tellen. Zonder availability template zal hij gewoon de vorige state herstellen.

Verder kun je de 2 pulse triggers die je nu hebt samenvoegen naar naar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        entity_id:
        from: 
          - "on"
          - "off"
        to: 
          - "on"
          - "off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Echo weggehaald

[ Voor 98% gewijzigd door Septillion op 09-10-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-08 14:58
heggico schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:40:

En tegelijk trek je 3.1 uit het net en verbruik je dat ook meteen, dus netto 0 zelf gebruikt. Ergens matchen de waardes niet, wel vreemd..
Dat is de co2 signal integratie, kwestie van een gratis api key aanvragen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
TheFes schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:25:
[...]

Ik zou je availability template weghalen als ik jou was. Als je nu gedurende dag bijvoorbeeld HA reset, zal je binary sensor even unavailable zijn, en daarmee dus ook je template sensor unavailable worden. Bij de volgende trigger heb je dan dus dat this.state unavailable is, waardoor hij weer vanaf 0 gaat tellen. Zonder availability template zal hij gewoon de vorige state herstellen.

Verder kun je de 2 pulse triggers die je nu hebt samenvoegen naar naar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        entity_id:
        from: 
          - "on"
          - "off"
        to: 
          - "on"
          - "off"
Ik had dat er eerst niet in staan maar dan zie na een herstart de sensor op Open staan en even later springt deze naar Close (wat de status ook werkelijk is) en wordt dus juist weer opgeteld bij het aan mm.
Ik heb dit uitvoerig getest in alle standen en elke keer een herstart.

Met availability gaat het juist wel goed en blijft het aan mm in welke stand de sensor staat wel ongemoeid ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 09-10-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad59
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-12-2024
Mijn vraag
...
Ik krijg Browser mod niet aan de gang. Ik heb al divere malen een youtube filmpje bekeken maar lukt niet

Heb BM geinstalleerd in Home Assistant en ga dan naar pagina ontwikkelhulpmiddelen kiest subblad diensten. Selecteer BM popup, vul bij titel in en content iets in.

druk op de knop aanroepen en krijg als foutmelding; This service requires a target, please select a target from the picker

Wat doe ik niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxlKVjQ9ma3gM-9-t-Fijd9gWKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J09kpnmzsPFl4shroZfdJdeF.jpg?f=fotoalbum_large

Samengevoegd en naar het grote HA topic gedaan

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 09-10-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 14:58
Wat vinden jullie de beste manier om lampen uit te schakelen bij geen beweging?
Ik heb een aantal ruimte's met bewegingssensoren, de lamp gaat aan als er beweging wordt gedetecteerd en uit als er 5 minuten geen beweging wordt gedetecteerd.
Nu heb ik dit in 1 automation gestopt.
- Trigger: Beweging, lampen aan.
- Trigger: 5 minuten geen beweging, lampen uit.
Dit staat dus in 1 automationg met uiteraard verschillende trigger-id's. Maar ik merk dat dit niet altijd goed gaat. Wellicht omdat het 1 automation is.

Nu wil ik deze scheiden, dus 1 automatisering voor aan en 1 andere automatisering voor uit.
Wat is hier nu het beste in?
- Trigger dat de lamp aan is, dan wait for trigger 5 minuten geen beweging en lampen uit?
- Trigger 5 minuten geen beweging, lampen uit?
- Toch de aan/uit in dezelfde automatisering laten en uitzoeken waarom het soms niet goed gaat?

Alvast dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
MikeOO schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:30:
[...]

Ik had dat er eerst niet in staan maar dan zie na een herstart de sensor op Open staan en even later springt deze naar Close (wat de status ook werkelijk is) en wordt dus juist weer opgeteld bij het aan mm.
Ik heb dit uitvoerig getest in alle standen en elke keer een herstart.

Met availability gaat het juist wel goed en blijft het aan mm in welke stand de sensor staat wel ongemoeid ;)
Ik heb even een testje gedaan, en je availability template wordt sowieso alleen gebruikt op het moment van een trigger.

Ik heb deze sensor gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- trigger:
      entity_id: input_number.test
  sensor:
    - unique_id: 27d4477a-cd06-4198-b7ef-6c297841a9c9
      name: Testje
      state: "{{ trigger.to_state.state }}"
      availability: "{{ is_state('input_boolean.test', 'on') }}"

Het schakelen van de input boolean heeft geen effect op de state van deze template sensor. Pas als de input_number gewijzigd wordt, wordt naar de state van de input_boolean gekeken.
Aangezien je epxliciet trigger from on/off to off/on kan het dus nooit zijn dat je binary_sensor unavailable of unkown kan zijn. Dat kan hoogstens om middernacht het geval zijn, maar dan wil je juist altijd de sensor naar 0 zetten, ongeacht of de binary sensor nu wel of niet available is (lijkt me).

Ofwel, dat availability template kan gewoon weg :)

Pagina: 1 ... 113 ... 329 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.