Ik heb al geruime tijd dat ik lampen niet via mijn google nest speakers kan bedienen.
Een tijd lang heb ik dit perfect werkend gehad, maar nu niet meer.
Setup
Ik heb ergens vorig jaar keurig de handleiding van HA zelf gevolgd:
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Enige wat ik anders heb gedaan is dat ik default niets expose, behalve een handjevol lampen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| google_assistant:
project_id: xxx
service_account: !include ha-integration.json
report_state: true
expose_by_default: false
entity_config:
light.woonkamer_plafondlampen:
# Alias: Woonkamer
expose: true
light.hanglamp_eettafel:
# Alias: Eettafel
climate.woonkamer:
sensor.woonkamer_temperatuur:
expose: true |
Vervolgens in HA nog op sommige een alias gezet (zoals je ziet eerst nog in de config, is later verhuisd naar de GUI).
Vanaf dat moment kon ik gewoon op diverse plekken roepen "hey google, zet woonkamer aan" om floep, daar ging de lamp aan.
Al geruime tijd werkt dit niet meer.
Wanneer ik dat nu zeg, knipperen de 4 ledjes op de speaker even en verder niets. Geen foutmelding, geen lamp aan of uit. Gewoon letterlijk nul terugkoppeling.
Zowel speakers als HA al diverse malen herstart (dit issue speelt echt al wéken).
Binnen HA onder Integrations staat de Google Assistant, deze geeft geen errors. Uiteraard ook al diverse malen op Synchronize devices geklikt.
Werk er dan echt niets meer??
Nou, het is dus niet dat níets meer werkt. Wat er wel werkt?
"hey google, zet jadajadaja aan" geeft keurig een foutmelding dat hij het niet begrijpt (omdat ik geen device met die naam heb).
Ik heb ook een climate exposed vanuit mijn config. Deze kan ik bevragen (hey google, hoeveel graden is het in de woonkamer) en ook aan en uit zetten. Dit werkt zoals altijd.
Ook kan ik gewoon de status van de exposed devices zien op mijn telefoon in de google home app, ik kan deze van daaruit ook gewoon aan en uit zetten.
Voor wat het waard is: dit hele probleem speelt bij alle nest speakers in mijn setup.
Andere bijzonderheden?
Wanneer ik op een device klik in HA, en vervolgens op het tandwiel kan ik bij "Voice Assistants" een eventuele alias opgeven (zoals bij diverse gedaan).
Het valt mij hierbij op dat allen de eigen assisatan van HA hierbij in het lijstje staat. Op internet zie ik screenschots van een device waarbij dan ook de google assistant vermeld staat.
Ik heb geen idee of dit ooit anders is geweest, mijn Google Assistant config stamt nog uit de tijd van vóór HA's eigen assistant.
Ik ben inmiddels ten einde raad, en kan maar niet vinden waar er wat mis gaat. Heeft iemand een idee waar mijn speurtocht vervolg te geven?
Tijd voor een nieuwe sig..