Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 15:33
denneappel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:09:
[...]

Kun je mij vertellen waar ik deze setting kan vinden? Bij werkt Z-Wave op dit moment niet en dit zou wel eens de oplossing zijn als ik kijk naar de logs.

code:
1
2
3
4
5
2023-09-30T10:08:44.374Z DRIVER   Soft reset is enabled through config, but this stick does not support it.
Starting server on 0.0.0.0:3000
ZwaveJS server listening on 0.0.0.0:3000
New client
2023-09-30T10:08:58.861Z CNTRLR   [Node 004] The node did not respond after 1 attempts, it is presumed dead
In de Z-wave JS UI ga je in de linkerbalk naar settings en dan onder het tabblad z-wave.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:22:
[...]

Totale productie is het beste
@Luuk2015
Bij mij is die totale productie waarde uit mijn omvormenr (Sofar, met de solarman integratie) niet in orde, geeft veel te veel aan en maakt elke nacht een rare sprong.
Ik gebruik dus de daily waarde (die is ook nauwkeuriger tot op 0,01kWh, de totlale waarde rond af op hele kWh)
Daily werkt voor mij dus beter in de energy dashboards.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 18:33

Luuk2015

Vires in numeris

u_nix_we_all schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:32:
[...]

@Luuk2015
Bij mij is die totale productie waarde uit mijn omvormenr (Sofar, met de solarman integratie) niet in orde, geeft veel te veel aan en maakt elke nacht een rare sprong.
Ik gebruik dus de daily waarde (die is ook nauwkeuriger tot op 0,01kWh, de totlale waarde rond af op hele kWh)
Daily werkt voor mij dus beter in de energy dashboards.
Goed dat je het zegt. Het viel bij onze Growatt panelen op dat er twee waardes zijn voor de totale productie, terwijl deze niet met elkaar overeenkomen. Ik heb geen idee waarom deze er zijn.
Ik zal de boel voor een paar dagen in de gaten houden, en kijken of de totale productie in HA overeenkomt met die van de app van Growatt zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Luuk2015 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

Goed dat je het zegt. Het viel bij onze Growatt panelen op dat er twee waardes zijn voor de totale productie, terwijl deze niet met elkaar overeenkomen. Ik heb geen idee waarom deze er zijn.
Ik zal de boel voor een paar dagen in de gaten houden, en kijken of de totale productie in HA overeenkomt met die van de app van Growatt zelf.
Ik heb ook een Growatt gehad, er zijn inderdaad 2 sensoren. De ene is voor alles in je account bij elkaar, de andere is per omvormer.
Die per omvormer gaat elke nacht naar 0 en zal voor rare sprongen in het dashboard zorgen. Je moet dus die andere hebben.
Je kunt dat ook zien als je naar de historie van de sensor kijkt, de ene blijft tijdens de nacht hangen op de tot dan gemeten waarde, de andere gaat naar 0

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:15
MJ de Bruijn schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:34:
Ik wil graag veranderingen in de instelling van een radiator-thermostaat registreren. De veranderingen komen vanuit Home Assistant. De wijziging moet als tekst worden weggeschreven naar een text-helper-sensor.
Zie onderstaand script. Resultaat:

[...]

In plaats van 'none' wil ik de oude en de nieuwe temperatuur zien.

Dit is de automation:

[...]

Waar zit mijn fout?
Kan je je code blokken als YAML vorm geven?

[code=yaml]....[/code]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-09 19:32
Hmmbob schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:14:
Kan je je code blokken als YAML vorm geven?
Weer wat geleerd. Top!

Ik heb het bericht aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Hallo Allemaal,

Hopelijk kan en wil iemand me hiermee helpen.
In node red, home assistant heb ik een flow gemaakt waar mijn screens in de huiskamer gebaseerd op het weer vanzelf open of dicht gaan. Ik zal even uitleggen wat ik gemaakt heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExLcdlgsV58Gjnj8tAlyIvDQa3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/It6F1uwcYaFyqfIOBpc2ssaE.jpg?f=fotoalbum_large

Er wordt eerst elke 15 minuten gekeken naar 1 zonnepaneel op mijn dak.
En als de gemeten opgewekte zonnenergie boven de >250 is dan gaat de flow lopen.
Daarna wordt er gekeken of het wel binnen een bepaald tijdsbestek valt, en dan de screens open en dicht. Met nog eens een herhaling 5 seconden later mocht het radiosignaal (somfy) gemist worden.

Het werkt perfect.
Op 1 ding na, dat als het bewolkt is het zo kan zijn dat de screens elke 15 minuten open en weer dicht gaan. Daarom heb ik het stuktje switch msg reset toegevoegd met een trigger. Dit zou volgens mij moeten helpen dat hij na tien minuten kijkt of de waarde nog steeds boven de 250 ligt en dan pas de screens laat zakken. Dit heb ik gedaan gebaseerd op deze post:

https://www.reddit.com/r/...en_value_above_threshold/

Ik denk alleen dat ik iets niet goed heb ingesteld want volgens mij werkt dit stukje niet.
Wie kan even met me meedenken?

De switch node ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErcxqoW_lyxjX_AkCgChhnoMABw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RzsBty0xrx1yI8TrfJ4SIMaF.jpg?f=user_large

De msg.reset ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHaVXH3QQAc6_jz5vcocss2JSAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XevaYibvUsyOkjrwA2LwVYrO.jpg?f=user_large

De trigger ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cTscZU9-Fkih2YmJXHwO5vGa1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NJ8GvgUfsvwl6mkre3bDpbOR.jpg?f=user_large

Hopelijk ziet iemand wat er niet zou kloppen en kan me hiermee helpen.
Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LJ80 voor het troubleshooten van NR flows kun je waarschijnlijk beter hier posten: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica). En deel dan ook meteen de flow zelf, dat werkt handiger dan alleen maar screenshots.

Met HA heeft dit niet direct te maken :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 01-10-2023 13:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Gizz schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:45:
@LJ80 voor het troubleshooten van NR flows kun je waarschijnlijk beter hier posten: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica). En deel dan ook meteen de flow zelf, dat werkt handiger dan alleen maar screenshots.

Met HA heeft dit niet direct te maken :)
Bedankt, zal zo de flow er bij zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door LJ80 op 01-10-2023 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
synoniem schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:46:
Ik gebruik een if then else construct waarbij ik nu even alleen test op unavailable:

YAML:
1
2
3
4
    card_mod:
      style: >
        :host {--paper-item-icon-color:
         {% if (states('sensor.monitor_desktop_xxxxx') == 'unavailable' ) %}blue  {%endif%}};

En dit werkt voor alle waarden behalve unavailable, als ik het uitprobeer in Developers tools krijg ik netjes "blue".
Ik quote mezelf maar even. Op het moment dat de sensor unavailable is bestaat paper-item-icon-color simpelweg niet. Wat wel bestaat is de state-unavailable-color en die kan je wel een ander kleurtje meegeven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
    card_mod:
      style: >
        :host {
        --state-unavailable-color: blue;
        --paper-item-icon-color:
         {% if not (states('sensor.monitor_desktop_xxxxx') == 'unavailable' ) %}green  {%endif%}};

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-09 16:40

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds een tijdje Grafana als plugin geïnstalleerd. Lees 2 databases uit (Influx v1), OPNSense en m'n proxmox hosts. Heb 2 kant en klare dashboards welke er prima uitzien. Is er een simpele manier om een snelkoppeling te maken naar deze dashboards? Het is mij helaas nog niet gelukt, kom in een loop als ik een panel dashboard aanmaak. (zie oa https://thesmarthomejourn...rafana-to-home-assistant/)
Zou graag een link willen maken naar de firewall en een link naar proxmox.
Iemand een idee? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Harmen op 01-10-2023 17:16 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 22:42

Eraser127

Nijkerk

In onderstaande automatisering (wasmachine) zie ik zo geen fouten, maar toch kreeg ik net geen melding terwijl beide telefoons op home staan. Ik heb van de week een extra telefoon toegevoegd met een if-then i.v.m. wel of niet thuis zijn en bericht versturen naar de telefoon. Het melden zelf werkt gewoon als die trigger in de automation edit.

Ik zie zo even geen andere hiaten...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
alias: Wasmachine automatisering
description: Status aanpassen en melding sturen
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
    above: 5
    id: Wasmachine_power_boven_5
    for:
    above: 2
    below: 5
    id: Wasmachine_power tussen_2_&_5
    for:
    below: 1
    id: Wasmachine_power_onder_1
  - platform: state
    entity_id:
      - input_select.wasmachine_keuze
    from: Bezig
    to: Klaar
    id: Wasmachine_status_bezig_klaar
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: Wasmachine_power_boven_5
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: Bezig
            target:
              entity_id: input_select.wasmachine_keuze
      - conditions:
            id: Wasmachine_power tussen_2_&_5
        sequence:
            data:
              option: Klaar
            target:
      - conditions:
            id: Wasmachine_power_onder_1
        sequence:
            data:
              option: Uit
            target:
      - conditions:
            id: Wasmachine_status_bezig_klaar
        sequence:
          - parallel:
              - if:
                  - condition: state
                    entity_id: device_tracker.galaxy_s20_4
                    state: home
                then:
                  - service: notify.mobile_app_galaxy_s20
                    data:
                      title: De was is klaar.
                      data:
                        notification_icon: mdi:washing-machine
              - if:
                  - condition: state
                    entity_id: device_tracker.sm_s901b
                    state: home
                then:
                  - service: notify.mobile_app_sm_s901b
                    data:
                      data:
                        notification_icon: mdi:washing-machine
                      title: De was is klaar.
    default: []
mode: parallel
max: 10
Edit: Ik zie nu wel dat bij disconnect van de telefoon van het netwerk (wifi uit) de status niet veranderd naar not_home. Ik zal eerst maar even verder moeten onderzoeken.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:27

MJV

Op dit moment draai ik HA in een docker container op mijn Synology DS918+, samen met een zigbee2mqtt-container en mosquitto. Nu wil ik HA migreren vanaf de Synology naar een proxmox-server, maar twijfel over welke optie ik zal kiezen:
- HA OS in een VM
- HA in een LXC container
- HA core in een LXC container

Wat zouden jullie doen? Ik heb nooit met HA OS (met supervisor en add-ons dus) gewerkt, maar heb nie thet idee dat er nu dingen zijn die niet kunnen via een extra docker container. Maar, wat is op termijn eenvoudiger in het beheer? HA OS met add-ons klinkt als meest interessant nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
MJV schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:59:
Op dit moment draai ik HA in een docker container op mijn Synology DS918+, samen met een zigbee2mqtt-container en mosquitto. Nu wil ik HA migreren vanaf de Synology naar een proxmox-server, maar twijfel over welke optie ik zal kiezen:
- HA OS in een VM

Wat zouden jullie doen? Ik heb nooit met HA OS (met supervisor en add-ons dus) gewerkt, maar heb nie thet idee dat er nu dingen zijn die niet kunnen via een extra docker container. Maar, wat is op termijn eenvoudiger in het beheer? HA OS met add-ons klinkt als meest interessant nu.
Een VM met HA OS heeft het hoogste gebruiksgemak qua onderhoud in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 23:34
Eraser127 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:29:
In onderstaande automatisering (wasmachine) zie ik zo geen fouten, maar toch kreeg ik net geen melding terwijl beide telefoons op home staan. Ik heb van de week een extra telefoon toegevoegd met een if-then i.v.m. wel of niet thuis zijn en bericht versturen naar de telefoon. Het melden zelf werkt gewoon als die trigger in de automation edit.

Ik zie zo even geen andere hiaten...

[...]

Edit: Ik zie nu wel dat bij disconnect van de telefoon van het netwerk (wifi uit) de status niet veranderd naar not_home. Ik zal eerst maar even verder moeten onderzoeken.
Niet echt een antwoord op jouw probleem, maar ik heb er zelf een notificatiegroep voor gemaakt. Dat scheelt dubbele code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# Notification group
notify:
 - platform: group
   name: thuisgebruikers
   services:
    - service: mobile_app_op_xxxx
    - service: mobile_app_sm_yyyy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 16:23
- HA OS in een VM

Ik heb vorige week mijn HA gemigreerd naar Proxmox. Ik heb deze pagina gevolgd:

https://community.home-as...os-using-proxmox-8/201835

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-09 00:10
- HA OS in een VM

Draai hem ook in Proxmox VM. Ik zou persoonlijk niet in LXC draaien. Je kan dan lastiger een USB poort koppelen. Geen videokaart koppen voor bijv spraak. En containers kunnen nog wel een kuren hebben en soms lastig te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

TheFes schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Ik heb ook een Growatt gehad, er zijn inderdaad 2 sensoren. De ene is voor alles in je account bij elkaar, de andere is per omvormer.
Die per omvormer gaat elke nacht naar 0 en zal voor rare sprongen in het dashboard zorgen. Je moet dus die andere hebben.
Je kunt dat ook zien als je naar de historie van de sensor kijkt, de ene blijft tijdens de nacht hangen op de tot dan gemeten waarde, de andere gaat naar 0
Misschien is dit off-topic, maar heb jij een idee over het volgende?
Via de website van Growatt zie ik dat de "productie" van vandaag 5.3kWh bedraagt, deze waarde is ook te zien in een van de sensoren in HA, genaamd: "Power Generation - Today". Echter is er ook een sensor met als waarde 5.7kWh, genaamd: "PV1 Energy - Today". In het account is maar 1 inverter in gebruik.
Heb jij enig idee waar dit verschil vandaan komt? Het lijkt mij dat de waarde die op de website van Growatt wordt getoond juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Luuk2015 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Via de website van Growatt zie ik dat de "productie" van vandaag 5.3kWh bedraagt, deze waarde is ook te zien in een van de sensoren in HA, genaamd: "Power Generation - Today". Echter is er ook een sensor met als waarde 5.7kWh, genaamd: "PV1 Energy - Today". In het account is maar 1 inverter in gebruik.
Heb jij enig idee waar dit verschil vandaan komt? Het lijkt mij dat de waarde die op de website van Growatt wordt getoond juist is.
Bij mij waren beide altijd gelijk, alleen ging die ene elke keer naar 0. Geen idee waarom dat bij jou niet zo is, en ik heb inmiddels zelf ook geen Growatt omvormer meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 16:54
Luuk2015 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

De 5,7 kWh is wat de PV installatie bruto oplevert. Helaas gebruikt de omvormer zelf ook energie en ook is er wat verlies bij het omzetten van de energie dat afkomstig is van de PV en wat je vervolgens in je "net" injecteert.

Overigens mijn Growatt werkt al dagen niet meer. Gebruik jij Grott en wat zijn daarbij je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 17:47
- HA OS in een VM

Ik heb deze een paar weken geleden gebruikt. Het Proxmox installatie gebeuren kun je overslaan, maar even verderop staat een script die een complete VM met alles erop en eraan optuigt. Een VM is wat mij betreft zeker de beste optie.

edit:
spuit 11 zo te zien

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

royaljoop schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:38:
[...]

De 5,7 kWh is wat de PV installatie bruto oplevert. Helaas gebruikt de omvormer zelf ook energie en ook is er wat verlies bij het omzetten van de energie dat afkomstig is van de PV en wat je vervolgens in je "net" injecteert.

Overigens mijn Growatt werkt al dagen niet meer. Gebruik jij Grott en wat zijn daarbij je ervaringen?
Ah dat klinkt inderdaad redelijk logisch, is 300 watt dan niet redelijk aan de hoge kant?

Betreft Grott, ik was de problemen met de API's van Growatt een beetje zat, en zat al een tijdje te kijken voor een oplossing. De documentatie van Grott vond ik niet al te duidelijk, maar tot nu toe werkt het erg goed.
De aanpassing aan de wifi/lan extensie van de inverter was ook makkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 21:44

jmk

tlpeter schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Ik heb vorige week mijn HA gemigreerd naar Proxmox. Ik heb deze pagina gevolgd:

Moet je bij het gebruik van Proxmox je threads van je CPU(cores eventueel vermenigvuldigd met 2 als je CPU HT/SMT ondersteunt) en aantal GB RAM toekennen aan het volume wat je HA OS+Add ons gebruikt? Of gebruikt Proxmox op een soort automagische manier een balancer zodat een volume wat meer nodig heeft, meer krijgt? Ik gebruik een i3 met weinig cores nu, alles draait wel soepel genoeg.

Ik ben best bij met HA + Add ons op mijn NUC maar merk dat ik niet alle docker containers kan draaien omdat niet voor alle docker images HA repositories zijn gemaakt. En zelf een repository maken lijkt heel lastig.

Als alternatief kan ik misschien een extra docker container in mijn HA OS draaien in combinatie met Portainer maar ik weet niet of je dan je 'ondersteuning' van je HA breekt.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

jmk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Moet je bij het gebruik van Proxmox je threads van je CPU(cores eventueel vermenigvuldigd met 2 als je CPU HT/SMT ondersteunt) en aantal GB RAM toekennen aan het volume wat je HA OS+Add ons gebruikt? Of gebruikt Proxmox op een soort automagische manier een balancer zodat een volume wat meer nodig heeft, meer krijgt? Ik gebruik een i3 met weinig cores nu, alles draait wel soepel genoeg.

Ik ben best bij met HA + Add ons op mijn NUC maar merk dat ik niet alle docker containers kan draaien omdat niet voor alle docker images HA repositories zijn gemaakt. En zelf een repository maken lijkt heel lastig.

Als alternatief kan ik misschien een extra docker container in mijn HA OS draaien in combinatie met Portainer maar ik weet niet of je dan je 'ondersteuning' van je HA breekt.
Ja, het gebruikt idd load balancing, dus je resources mogen "overlappen" in Proxmox. Als je gewoon HASS OS (LXC) installeert, dan heb je toch geen losse containers nodig? Of gebruik je de officiële Docker container zonder supervisor? Die heb ik ook even gebruikt, maar daar was ik vrij snel klaar mee... :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met yearly utility meters? Ik heb er nu eentje gemaakt, maar kan ik die ook laten resetten met een bepaalde datum elk jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 03-09 17:47
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:49:
Heeft iemand ervaring met yearly utility meters? Ik heb er nu eentje gemaakt, maar kan ik die ook laten resetten met een bepaalde datum elk jaar?
Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Dit is niet al te lang geleden langs gekomen. Kijk even terug in dit topic.

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 02-10-2023 11:54 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk

jmk

Sp33dFr34k schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Ja, het gebruikt idd load balancing, dus je resources mogen "overlappen" in Proxmox. Als je gewoon HASS OS (LXC) installeert, dan heb je toch geen losse containers nodig? Of gebruik je de officiële Docker container zonder supervisor? Die heb ik ook even gebruikt, maar daar was ik vrij snel klaar mee... :+
Dank je voor de info over de load balancing! :)

Ik heb de 'officiele HA OS met Add On support' geïnstalleerd. Deze heeft in enorm veel add ons, van Cloudflared en FreshRSS tot Nextcloud en Tailscale. De community is heel groot buiten de mensen van HA om.

Soms kom ik echter de meer exotische dockers tegen die ik graag wil proberen, zoals Standard Notes of Mesh Central. Daar zijn geen repositories voor. En dan is Proxmox handig dan kan ik die buiten HA in aparte dockers draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's niet wat ik vraag, maar wel interessant.

Edit: dat was het volgens mij wel, excuses. Gekke anchors ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Luuk2015 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Ah dat klinkt inderdaad redelijk logisch, is 300 watt dan niet redelijk aan de hoge kant?
Niet 300W hè, 300Wh :)

Maar 5,4Kwh / 5,7kWh = 95% efficiëntie. Als gemiddelde over een dag is dat niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
JeroenH schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:48:
Ik kan echter nergens vinden of die goed werken in de HA Ikea Tradfri integratie. Weet iemand dat uit ervaring?
Nu weet ik het uit ervaring :) De pluggen werken prima in HA. Koppelen aan de Tradfri hub is makkelijk, ze duiken direct in HA als nieuw device, en ze schakelen mee met de Tradfri peertjes die ik door mijn woonkamer en keuken verspreid heb. Helemaal tevreden :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

JeroenH schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Nu weet ik het uit ervaring :) De pluggen werken prima in HA. Koppelen aan de Tradfri hub is makkelijk, ze duiken direct in HA als nieuw device, en ze schakelen mee met de Tradfri peertjes die ik door mijn woonkamer en keuken verspreid heb. Helemaal tevreden :)
Dit kan ik beamen. De Tradfri peertjes die via de Tradfri hub werken gaan netjes aan via de Hue Motion sensors die via de Hue HUB loopt. Allemaal in HA gestuurd met Automations.

De Tradfri hub is vrij groot maar gebruikt weinig stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
jmk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:15:
Dit kan ik beamen. De Tradfri peertjes die via de Tradfri hub werken gaan netjes aan via de Hue Motion sensors die via de Hue HUB loopt. Allemaal in HA gestuurd met Automations.

De Tradfri hub is vrij groot maar gebruikt weinig stroom.
De hub en de peertjes heb ik al een tijd, het ging me om de schakelpluggen, die waren voor mij onbekend. Maar die pluggen integreren naadloos, perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:31
Vraagje over InfluxDB, heeft iemand hiervoor een werkende sensor kunnen creëren in welke grote dit is?

Ben nu aan het testen met MariaDB en InfluxDB en dan ook Grafana voor dashboarden.

Leuk speelgoed, waar MariaDB en de grote een uitdaging was in ophalen van de grote van de DB. Maar na wat zoeken, kwam ik een oplossing tegen om via Devices-> SQL integratie en hier de query maken. Als ik deze nu opzoek bij states, zie ik deze netjes terug met een waarde. Moet nog onderzoeken of het echt klopt en wordt bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG_u3N_rz8GTtaIIGiprrDNWgXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UgoRO98x70oN870gLhM63kR2.png?f=fotoalbum_large

InfluxDB krijg ik niet voor elkaar en lees overal wel dat het een uitdaging is.

Heb nu het volgende, wat wordt geaccepteerd als config, alleen is de sensor niet terug te vinden.
Lijkt erop dat deze niet wordt aangemaakt.

Laat ook de code die ik had voor MariaDB hier zien. Die werkt helaas ook niet.
Maar daar heb ik nu query gebruikt in de SQL zoals hiervboven beschreven.

Waar moet ik het zoeken of iemand die al een werkende InfluxDB size heeft?

Alvast dank.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- platform: sql
  db_url: !secret mariadb_url
  queries:
    - name: DB size
      query: "SELECT table_schema AS 'db_name', ROUND(SUM( data_length + index_length ) / 1024 / 1024, 2) AS 'size_mb' FROM information_schema.TABLES WHERE table_schema='homeassistant'"
      column: "size_mb"
      unit_of_measurement: MB

host: 10.0.0.6
  port: 8086
  database: _internal
  username: !secret influxdb_user
  password: !secret influxdb_pass
  scan_interval: 3600
  queries:
    - name: InfluxDB Database Size
      value_template: "{{ (value | float(0) / 1024 /1024) | round(1) }}"
      group_function: sum
      measurement: '"monitor"."shard"'
      where: '"database"=''home_assistant'' AND time > now() - 5m'
      field: diskBytes

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Weerz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:11:
Vraagje over InfluxDB, heeft iemand hiervoor een werkende sensor kunnen creëren in welke grote dit is?
Offtopic, maar check aub deze even: https://onzetaal.nl/taalloket/grote-grootte :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-08 13:11
Weerz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:11:

Ben nu aan het testen met MariaDB en InfluxDB en dan ook Grafana voor dashboarden.

Leuk speelgoed, waar MariaDB en de grote een uitdaging was in ophalen van de grote van de DB. Maar na wat zoeken, kwam ik een oplossing tegen om via Devices-> SQL integratie en hier de query maken. Als ik deze nu opzoek bij states, zie ik deze netjes terug met een waarde. Moet nog onderzoeken of het echt klopt en wordt bijgewerkt.

[Afbeelding]

InfluxDB krijg ik niet voor elkaar en lees overal wel dat het een uitdaging is.

Heb nu het volgende, wat wordt geaccepteerd als config, alleen is de sensor niet terug te vinden.
Lijkt erop dat deze niet wordt aangemaakt.

Laat ook de code die ik had voor MariaDB hier zien. Die werkt helaas ook niet.
Maar daar heb ik nu query gebruikt in de SQL zoals hiervboven beschreven.

Waar moet ik het zoeken of iemand die al een werkende InfluxDB size heeft?

Alvast dank.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  db_url: !secret mariadb_url
  queries:
    - name: DB size
      query: "SELECT table_schema AS 'db_name', ROUND(SUM( data_length + index_length ) / 1024 / 1024, 2) AS 'size_mb' FROM information_schema.TABLES WHERE table_schema='homeassistant'"
      column: "size_mb"

host: 10.0.0.6
  port: 8086
  username: !secret influxdb_user
  password: !secret influxdb_pass
  queries:
    - name: InfluxDB Database Size
      value_template: "{{ (value | float(0) / 1024 /1024) | round(1) }}"
      where: '"database"=''home_assistant'' AND time > now() - 5m'
Ik had deze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
  - platform: influxdb
    host: influxdb
    queries:
      - name: InfluxDb size
        value_template: "{{ (value | float(0.0) / 1024 /1024) | round(1) }}"
        where: "time > now() - 10s"

Maar die was ook willekeurig stuk.
3 weken geleden bestefte ik me dat ik toch niks met Influx deed en ook groot begon te worden, dus heb ik de integratie verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
thanks @golles

Copy/paste gedaan, werd netjes geaccepteerd. Maar ook hier geen sensor terug te vinden en/of waarde.
Als ik hem opzoek in InfluxDB zelf dan ziet hij netjes een waarde. Ook nog even gecontroleerd of ik wel op v1 zit, maar dat is zo.

Zoeken naar speldje in mijn hooiberg |:(

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Sp33dFr34k schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

In LXC is het koppelen van een USB apparaat een stuk lastiger. Ook met permissies en dergelijke.
Ik zou dan toch voor een normale VM gaan zodat je nog gemakkelijk je Zigbee, Bluetooth etc kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Willempie27 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

In LXC is het koppelen van een USB apparaat een stuk lastiger. Ook met permissies en dergelijke.
Ik zou dan toch voor een normale VM gaan zodat je nog gemakkelijk je Zigbee, Bluetooth etc kan koppelen.
Sorry, true. Ik bedoelde eigenlijk ook een VM. Ik heb een aantal LXC's draaien, veel lastiger is het allemaal niet. Maar een VM werkt wel beter/makkelijker voor HA inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

@Willempie27 en @Sp33dFr34k en met 'gewone' VM bedoelen jullie dan Proxmox en niet LXC?

Want ik snap dat Proxmox iets slimmer werkt door aan load balancing te doen met overlappende cores/mem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
jmk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:29:
@Willempie27 en @Sp33dFr34k en met 'gewone' VM bedoelen jullie dan Proxmox en niet LXC?

Want ik snap dat Proxmox iets slimmer werkt door aan load balancing te doen met overlappende cores/mem.
In proxmox kan je rechtsboven een LXC container of VM. Je kies dan voor VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Aaah ik begrijp het nu, ok sorry voor alle vragen, best nieuw voor mij. Dank je :)

Als je voor VM kiest in Proxmox kan je dan nog steeds een overlap kiezen wbt de Threads/RAM en op die manier de load balancer gebuiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robvandervelde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-08 07:50
Goedendag,

Vandaag wilde HA niet verbinden met Nabu Casa en kon ik van buiten geen verbinding maken. Omdat ik toch dagelijks een volledige back-up maak dacht ik hè die zet ik terug. 5,7gb maar inmiddels is de pi4/ssd al zo ongeveer vier uur bezig, tenminste dat hoop:) iemand enig idee hoe lang het kan duren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Robvandervelde schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:14:
Goedendag,

Vandaag wilde HA niet verbinden met Nabu Casa en kon ik van buiten geen verbinding maken. Omdat ik toch dagelijks een volledige back-up maak dacht ik hè die zet ik terug. 5,7gb maar inmiddels is de pi4/ssd al zo ongeveer vier uur bezig, tenminste dat hoop:) iemand enig idee hoe lang het kan duren?
Met 6GB aan restore op een Pi4 ben ik niet verbaasd dat die na 4 uur nog bezig is. Zou nog even geduld hebben als ik jou was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

jmk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:49:
Aaah ik begrijp het nu, ok sorry voor alle vragen, best nieuw voor mij. Dank je :)

Als je voor VM kiest in Proxmox kan je dan nog steeds een overlap kiezen wbt de Threads/RAM en op die manier de load balancer gebuiken?
Ja, het grote verschil tussen een LXC en VM is dat een LXC lichter is omdat die meelift op de host kernel. Dit brengt zowel voor- als nadelen met zich mee. Load balancing gebeurt over alle LXC's en VM's. Check anders even in het Proxmox topic, daar zitten mensen met veel meer Proxmox kennis dan ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
In mijn Supervisor logs zie ik elke vijf minuten deze waarschuwingen staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'restartdelay' for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'initialdelay' for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'external_converters' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'devices' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'groups' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'homeassistant' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'permit_join' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'advanced' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'device_options' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'blocklist' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'passlist' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'queue' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'frontend' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'experimental' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)
23-10-02 19:25:46 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'availability' does not exist in the schema for Zigbee2MQTT (xxxxxxxx_zigbee2mqtt)

Nu zijn het alleen warnings en de tekst doet me vermoeden dat het met de recorder settings te maken heeft. Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:46
Op dit moment heb ik zonnepanelen op een SMA omvormer, middels de SMA integratie staat die data ook in HA en wordt daarmee mijn energie dashboard gevuld.
Nu gaan we morgen de SMA omvormer weghalen en deze wordt vervangen voor micro-omvormers/enphase.
Indien ik de SMA integratie verwijder uit HA, blijven dan de gegevens in het energie dashboard bewaard of worden die dan verwijderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
willemvdvliet schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:36:
Op dit moment heb ik zonnepanelen op een SMA omvormer, middels de SMA integratie staat die data ook in HA en wordt daarmee mijn energie dashboard gevuld.
Nu gaan we morgen de SMA omvormer weghalen en deze wordt vervangen voor micro-omvormers/enphase.
Indien ik de SMA integratie verwijder uit HA, blijven dan de gegevens in het energie dashboard bewaard of worden die dan verwijderd?
Naar mijn weten wel, die staan netjes in de database met bijhorende kostencomponent voor die dag /uur weggeschreven

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Morgen weer eens verder puzzelen met een automation. Vandaag al aantal gemaakt zodat ze vanuit HA werken ipv nog vanuit de HUE bridge kant.

Nog 2 te gaan maar die zijn nog ff een puzzle en kom er deze avond nog niet uit. Dus morgen hopelijk met een verse/frisse start wel :P

Zit met een lamp in de gang die ik aan/uit wil laten gaan dmv een motion sensor. En dat die bijvoorbeeld van 08:00 uur tot 23:00 op 90% aangaat en buiten die tijd maar op 30% (om niet verblind te worden in de nacht).
Nu heb ik dat gedeelte werkend maar overdag gaat die dus ook aan ook al is het licht buiten/binnen.

Dus dacht, oh dan van ik dat nog af met een condition en de Illuminance waarde die dan lager moet zijn dan bijvoorbeeld 30.
Dat werkte ook wel, maarja als de lamp aangaat door beweging is die Illuminance dus weer hoog en gaat de lamp erna niet meer uit na x seconde :P

Puzzel en/of ik denk te moeilijk in de avond :P
Morgen poging 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Paulus07 lijkt me niet zo lastig? Die illuminance neem je alleen op als condition bij het inschakelen van het licht en natuurlijk niet bij het uitschakelen. Bij het uitschakelen is alleen het niet waarnemen van beweging van belang.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk

jmk

Paulus07 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:27:
Morgen weer eens verder puzzelen met een automation. Vandaag al aantal gemaakt zodat ze vanuit HA werken ipv nog vanuit de HUE bridge kant.

Nog 2 te gaan maar die zijn nog ff een puzzle en kom er deze avond nog niet uit. Dus morgen hopelijk met een verse/frisse start wel :P

Zit met een lamp in de gang die ik aan/uit wil laten gaan dmv een motion sensor. En dat die bijvoorbeeld van 08:00 uur tot 23:00 op 90% aangaat en buiten die tijd maar op 30% (om niet verblind te worden in de nacht).
Nu heb ik dat gedeelte werkend maar overdag gaat die dus ook aan ook al is het licht buiten/binnen.

Dus dacht, oh dan van ik dat nog af met een condition en de Illuminance waarde die dan lager moet zijn dan bijvoorbeeld 30.
Dat werkte ook wel, maarja als de lamp aangaat door beweging is die Illuminance dus weer hoog en gaat de lamp erna niet meer uit na x seconde :P

Morgen poging 2
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik heb een 'too_dark' boolean gemaakt die ik als voorwaarde toevoeg aan mijn automations.

code:
1
2
3
4
5
6
7
binary_sensor:
  - platform: template
    sensors:
      too_dark:
        friendly_name: Too Dark
        value_template: >-
          {{ state_attr("sun.sun", "elevation") < 4 }}

Bij een zonnehoek van 4 graden is het 's avonds net aan het schemeren, dan mag van mij het licht al aan. Misschien dat ik die waarde gedurende het seizoen iets moet aanpassen, ook als het vaker grijs weer is bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Paulus07 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:27:

Morgen poging 2
Ik heb al mijn Hue motion sensoren gemigreerd naar HA en daar deze blueprint voor gebruikt: https://community.home-as...acker-night-lights/481048

Is even uitzoeken hoe het handig werkt maar ben dik tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk

jmk

Beekforel schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Ik heb al mijn Hue motion sensoren gemigreerd naar HA en daar deze blueprint voor gebruikt: https://community.home-as...acker-night-lights/481048

Is even uitzoeken hoe het handig werkt maar ben dik tevreden.
Oh alles waar ik heel lang over na heb gedacht, eindeloze gesprekken heb gehad met Bart en ChatGPT, en dan nog completer ook! Hele goede tip!

Alles wat ik zou willen heeft deze blueprint wel zeg. Misschien ga ik wel over op deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wyst66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 19:46
Ik heb 2 rolluikmotors gekoppeld in HA via een zigbee schakelaar. (https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-rolluikschakelaar)

Werkt perfect, hij kent de positie van de rolluik en ik kan hem vlot openen en sluiten.
Enkel de pijlen om hem te openen en te sluiten zijn verkeerd. Als ik hem met de slider sluit, gaat hij mooi toe, maar als ik op de pijl omhoog klik in HA, dan gaat de rolluik omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nhYlIH9nmTVecMmB4YrG1oN1o4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SxQKl97vlhlQuDaWCXi8Mngc.png?f=user_large

Iemand ervaring?
Ik zou de draden kunnen switchen op de zigbee schakelaar, dan werken de knoppen wel correct.
Maar dat is de open/close status verkeerd, en dus bij gevolg ook de slider.

Thx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:12
wyst66 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:53:
Ik heb 2 rolluikmotors gekoppeld in HA via een zigbee schakelaar. (https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-rolluikschakelaar)

Werkt perfect, hij kent de positie van de rolluik en ik kan hem vlot openen en sluiten.
Enkel de pijlen om hem te openen en te sluiten zijn verkeerd. Als ik hem met de slider sluit, gaat hij mooi toe, maar als ik op de pijl omhoog klik in HA, dan gaat de rolluik omlaag.

[Afbeelding]

Iemand ervaring?
Ik zou de draden kunnen switchen op de zigbee schakelaar, dan werken de knoppen wel correct.

Thx!!
Niet de draden van de schakelaar switchen, maar van de motor.
Van shelly kun je in de UI ook de richting wijzigen. Weet niet of dat bij jouw schakelaar ook kan, in ZHA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:35:
@Paulus07 lijkt me niet zo lastig? Die illuminance neem je alleen op als condition bij het inschakelen van het licht en natuurlijk niet bij het uitschakelen. Bij het uitschakelen is alleen het niet waarnemen van beweging van belang.
Ik dacht te moeilijk in de avond (en zag de opties niet meer denk :P). Had die illuminance bij de standaard condition erin gezet (de 2e stap in de UI zeg maar). Dus dan is die voor alles. Was vergeten dat de action los conditions had. Dus nu daarheen verplaatst zodat off geen illuminance meer checked :)

Nu nog de laatste HUE automation omzetten naar HA. Maar die bevat een fade out van lichten in de woonkamer bij tijd X. Alleen zie ik nergens nog iets van een fade of transition optie terugkomen bij die automation velden/opties.

Dus dat nog uitzoeken, maar moet wel goedkomen lijkt me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Paulus07 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Ik dacht te moeilijk in de avond (en zag de opties niet meer denk :P). Had die illuminance bij de standaard condition erin gezet (de 2e stap in de UI zeg maar). Dus dan is die voor alles. Was vergeten dat de action los conditions had. Dus nu daarheen verplaatst zodat off geen illuminance meer checked :)

Nu nog de laatste HUE automation omzetten naar HA. Maar die bevat een fade out van lichten in de woonkamer bij tijd X. Alleen zie ik nergens nog iets van een fade of transition optie terugkomen bij die automation velden/opties.

Dus dat nog uitzoeken, maar moet wel goedkomen lijkt me :)
Als je in plaats van een device action een service call gebruikt, en dan de light.turn_off kiest, kun je een transition invoeren.
Service calls hebben over het algemeen meer mogelijkheden dan device actions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Als je in plaats van een device action een service call gebruikt, en dan de light.turn_off kiest, kun je een transition invoeren.
Service calls hebben over het algemeen meer mogelijkheden dan device actions.
Ah nice. straks een testen. Thx voor de tip.
Heb die service call nu enkel nog gebruikt voor wat notifications naar de telefoon toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
wyst66 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:53:

[Afbeelding]

Iemand ervaring?

Thx!!
Meestal zit er wel een invert optie in ZHA of Zigbee2MQTT.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-09 12:03
Hoi,

Ik wil een automatie bouwen die ervoor zorgt dat mijn auto zo laat mogelijk begint met laden. Dit om het nachttarief zo goed mogelijk te kunnen benutten, en ook om te zorgen dat als ik de laadlimiet op 100% instel, hij hier zo kort mogelijk op staat ivm levensduur accu. Ik heb de Tesla integratie waarmee ik het laden aan- en uit kan zetten. Verder heb ik een entity gebouw die aangeeft hoe laat het laden klaar is, en een die aangeeft hoe lang het laden nog duurt in uren.

Wat ik zou willen is het volgende:

Automation 1

- TRIGGER: Laadkabel wordt aangesloten
- CONDITIES: Auto is in home zone
- DAN: Start laden heel kort (5 minuten) om een betrouwbare time left to full charge te krijgen.

Hierop moet denk ik een nieuwe automaten starten, maar als dit samen in een kan, heel graag. Voor nu is dit automation 2:

Automation 2
- TRIGGER: Automation 1 heeft gelopen en er is een time left to full charge
- DAN: Stuur pushmessage met vraag "Wanneer wil je vertrekken"? En voer dit tijdstip in (ik denk middels input boolean?)
- DAN: Bereken [Tijdstip vertrekken] - [Time left to full charge] = [Tijdstip start laden]
- DAN: Zorg dat er op [Tijdstip start laden] wordt gestart met laden.

Is dit een handige manier om dit aan te pakken? Ik denk dat ik de meeste dingen nog wel zelf kan knutselen, maar de vragen die ik heb:

- Hoe kan ik zorgen dat hij op dan ook op dat tijdstip begint met laden? Kan ik een automation laten starten met de variabele die uit de entity komt?
- Zien jullie flaws hierin of ideeen hoe ik dit het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wyst66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 19:46
denuz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Niet de draden van de schakelaar switchen, maar van de motor.
Van shelly kun je in de UI ook de richting wijzigen. Weet niet of dat bij jouw schakelaar ook kan, in ZHA?
Thx!

De draden tussen motor en zigbee module heb ik inderdaad proberen te wisselen.
Maar dan is de open/close positie verkeerd. Hij geeft dan close als de rolluik omhoog is, en open als hij beneden is.

Heb je een idee met welke parameters er gespeeld kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bejBYCNl5BP47TEh_Ntu-nKI_bM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SXjnmWJIL3FUnOBv1LkoDopu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb een eufy deurbel en die heb ik gekoppeld met mijn HA.

De volgende onderdelen geinstalleerd
  • eufy-security-ws
  • RTSP Simple Server Add-on
  • Eufy Security
Alles werkt mooi, op de camera na. Ik krijg hier een eenmalig beeld van, welke niet wordt geactualiseerd. Ik ben al uren aan het zoeken, maar krijg het probleem niet gevonden. Wie heeft de oplossing?

Ik verwacht dat dit in de RTSP Simple Server Add-on moet zitten, en daar krijg ik ook wel een melding. Weet alleen niet hoe ik dit kan oplossen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49798] opened
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49793] ERR: source of path 'T8210P####' has timed out
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49793] closed
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [session 178842350] opened by 192.168.1.222:49798
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49797] ERR: source of path 'T8210P####' has timed out
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49797] closed
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49798] ERR: path must end with a slash (t8210P####)
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49798] closed
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [session 178842350] closed

Ik hoef geen live beeld, maar wel dat de snapshots van het moment zijn dat er op de bel wordt gedrukt en niet van het enige beeld dat ik wel zie in HA.

Nu geeft hij wel een melding:
code:
1
Error: <Task finished name='Task-66439' coro=<WebSocketClient._process_messages() done, defined at /config/custom_components/eufy_security/eufy_security_api/web_socket_client.py:62> result=None>

[ Voor 65% gewijzigd door BThomas op 03-10-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:56
wyst66 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Thx!

De draden tussen motor en zigbee module heb ik inderdaad proberen te wisselen.
Maar dan is de open/close positie verkeerd. Hij geeft dan close als de rolluik omhoog is, en open als hij beneden is.

Heb je een idee met welke parameters er gespeeld kan worden?

[Afbeelding]
Ik lees even mee, heb toevallig gisteren dezelfde Zigbee schakelaar geïnstalleerd. Ik kwam hier nog wel iets tegen waarmee je een template cover kunt maken, die je dus het gedrag laat omdraaien. Wellicht lost dat jouw probleem op, maar dan moet je volgens mij ook weer de draden terugdraaien.

https://community.home-as...pen-and-100-closed/581979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robvandervelde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-08 07:50
TheFes schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Met 6GB aan restore op een Pi4 ben ik niet verbaasd dat die na 4 uur nog bezig is. Zou nog even geduld hebben als ik jou was
Dat was ook goed idee, het was na 5 uur klaar:) Maar nu wil hij enkel geen energy dashboard meer laten zien. De sensoren werken nog wel (Homewizard P1) lukt wel, maar het energy dashboard blijft staan op laden en er zijn geen gegevens om weer te geven. Wanneer ik naar dashboard energy ga dan geeft hij ook foutmelding en kan ik dus niets aanpassen:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Robvandervelde schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Dat was ook goed idee, het was na 5 uur klaar:) Maar nu wil hij enkel geen energy dashboard meer laten zien. De sensoren werken nog wel (Homewizard P1) lukt wel, maar het energy dashboard blijft staan op laden en er zijn geen gegevens om weer te geven. Wanneer ik naar dashboard energy ga dan geeft hij ook foutmelding en kan ik dus niets aanpassen:(
Al een volledige reboot van de Pi gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-08 13:11
BThomas schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:02:
Ik heb een eufy deurbel en die heb ik gekoppeld met mijn HA.

De volgende onderdelen geinstalleerd
  • eufy-security-ws
  • RTSP Simple Server Add-on
  • Eufy Security
Alles werkt mooi, op de camera na. Ik krijg hier een eenmalig beeld van, welke niet wordt geactualiseerd. Ik ben al uren aan het zoeken, maar krijg het probleem niet gevonden. Wie heeft de oplossing?

Ik verwacht dat dit in de RTSP Simple Server Add-on moet zitten, en daar krijg ik ook wel een melding. Weet alleen niet hoe ik dit kan oplossen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49798] opened
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49793] ERR: source of path 'T8210P####' has timed out
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49793] closed
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [session 178842350] opened by 192.168.1.222:49798
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49797] ERR: source of path 'T8210P####' has timed out
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49797] closed
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49798] ERR: path must end with a slash (t8210P####)
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [conn 192.168.1.222:49798] closed
2023/10/03 08:36:09 I [0/0] [RTSP] [session 178842350] closed

Ik hoef geen live beeld, maar wel dat de snapshots van het moment zijn dat er op de bel wordt gedrukt en niet van het enige beeld dat ik wel zie in HA.

Nu geeft hij wel een melding:
code:
1
Error: <Task finished name='Task-66439' coro=<WebSocketClient._process_messages() done, defined at /config/custom_components/eufy_security/eufy_security_api/web_socket_client.py:62> result=None>
Mijn ervaring is dat het soms werkt en ook heel vaak niet. Hetzelfde met de stream. Heb al heel wat uurtjes aan verspild om het werkend te krijgen, maar nog geen gouden ei gevonden.
Ik heb nu zelf ook de afbeelding van volgens mij 2 weken terug.

Issue met het probleem https://github.com/fuatakgun/eufy_security/issues/847

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-08 14:29

Swerfer

Hmm...

Luuk2015 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Betreft Grott, ik was de problemen met de API's van Growatt een beetje zat, en zat al een tijdje te kijken voor een oplossing. De documentatie van Grott vond ik niet al te duidelijk, maar tot nu toe werkt het erg goed.
De aanpassing aan de wifi/lan extensie van de inverter was ook makkelijk te doen.
Ik zat ook te kloten met Grott Server en ben toen na een tip naar Grott HA gegaan. Simpel en werkt top.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:27
Ik kwam hier in het topic deze blog tegen. Die wil ik wat gaan verbouwen, maar mijn gebrek aan HA kennis breekt me een beetje op en ik weet ook niet goed wat voor termen ik in google moet gooien om me op weg te helpen. Misschien kunnen jullie me 'n duwtje in de goeie richting geven?

Dat blog verwijst naar deze template. Die vult wat calendar entries in die als trigger dienen voor een automation. Het voorbeeld is heel simpel: roep een service aan. Ik wil in die action complexere dingen doen:
- sensoren uitlezen
- op basis van condities bepaalde entities instellen
- een loop starten die iedere minuut controleert of aan een bepaalde conditie wordt voldaan en zoja, entities aanpassen

Is zoiets mogelijk? En zoja, wat voor zoektermen kan ik dan gebruiken om mee op weg te komen? Of ben ik compleet op de verkeerde weg en zijn er veel handigere manieren om ziets te doen?

(en om 'zoiets' wat nader te omschrijven: Ik heb een thuisaccu en dynamische stroomtarieven. Ik wil op de twee goedkoopste uren per dag (eentje 's nachts, eentje overdag) die accu's laten opladen tot een bepaalde SoC om m'n huis de rest van de duurdere uren van goedkope stroom te voorzien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 18:47
Iemand ervaring met deze GU10 led lampen die op ZIgbee werken?

https://www.ledstripkonin...-5-watt-voordeelset-van-6

Zo ja, werken ze met Conbee?

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 04-10-2023 08:48 . Reden: Link cleanup ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:12
Ik denk er overna om compleet opnieuw te beginnen met HA. Mijn installatie draait nu al een jaar of 6 maar ik heb de laatste tijd veel meer issues. Nu weer het energy dashboard dat stopt met data verwerken en pas na een herstart weer door gaat, intergratie die na al die jaren dubbele namen hebben sensoren die verwijderen automations die daarom vast lopen.

Heeft iemand dit eerder gedaan, en misschien wat tips, lessons learned etc.
Ik draai HA OS tegenwoordig in een VM via mijn Synology dus ik kan de oude installatie nog laten draaien tot de nieuwe volledig is ingericht

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 02-09 17:37
Ik heb een apart probleem. Sinds een paar weken ben ik voor mijn smart home overgestapt op home assistant, daarvoor was het een bij elkaar getrapt zooitje in Google Home. Daar zat aardig wat Tradfri spul bij. Dus home assistant op en nuc gezet, had nog een oude TI Zigbee controller liggen, en alles aan de praat gekregen. Uiteraard al het Zigbee spul opnieuw moeten pairen want dat zat in de ikea app. Had die integration wel geïnstalleerd,naar daarmee kon ik niet alles wat ik wilde, dus rechtstreeks aan de Zigbee controller gelinkt. Dat werkte prima, alleen crashte de coördinator af en toe. Dus die maar geüpgrade naar een skyconnect. Dit door de radio gegevens van de oude naar de nieuwe coördinator te kopiëren. Hierna beginnen de proberen. Heel veel is gestopt met werken, het is allemaal heel instabiel geworden, ik krijg heel vaak de foutmelding "On level

255

Failed to call service light/turn_on. Failed to send request: Failed to deliver message: <EmberStatus.DELIVERY_FAILED: 102>". Ik heb al een aantal lampen en schakelaar gereset en opnieuw gekoppeld, maar dat heeft de problemen niet opgelost.

Wat zou ik het beste kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is de verkeerde vraag. Het gaat erom of een apparaat ondersteund wordt door de zigbee-software (dus ZHA, Z2M, Deconz). Het gaat niet om compatibiliteit tussen een apparaat en de specifieke zigbee-stick.

Hier is een database waar deze lampen misschien in staan. Voor Z2M kun je het beste hier kijken. Maar dat ze niet eens een merk of typenummer noemen bij die spotjes maakt het niet echt makkelijk.
Byte_Me schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:03:
Dus die maar geüpgrade naar een skyconnect. Dit door de radio gegevens van de oude naar de nieuwe coördinator te kopiëren. Hierna beginnen de proberen. Heel veel is gestopt met werken, het is allemaal heel instabiel geworden
Als het grootste deel van je zigbee-netwerk niet meer werkt zou ik gewoon op nieuw beginnen. Dus niet migreren maar echt een nieuwe zigbee-netwerk en de boel opnieuw pairen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 04-10-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 16:44
golles schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Mijn ervaring is dat het soms werkt en ook heel vaak niet. Hetzelfde met de stream. Heb al heel wat uurtjes aan verspild om het werkend te krijgen, maar nog geen gouden ei gevonden.
Ik heb nu zelf ook de afbeelding van volgens mij 2 weken terug.

Issue met het probleem https://github.com/fuatakgun/eufy_security/issues/847
@BThomas, @golles, hier hetzelfde.
Als je beeld kunt krijgen van je camera, kun je er snapshots van maken.
Er zit helaas vaak genoeg vertraging tussen "aanbellen" en de snapshot, dat je een lege portiek ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
--Christiaan-- schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:45:
Hoi,

Ik wil een automatie bouwen die ervoor zorgt dat mijn auto zo laat mogelijk begint met laden. Dit om het nachttarief zo goed mogelijk te kunnen benutten, en ook om te zorgen dat als ik de laadlimiet op 100% instel, hij hier zo kort mogelijk op staat ivm levensduur accu. Ik heb de Tesla integratie waarmee ik het laden aan- en uit kan zetten. Verder heb ik een entity gebouw die aangeeft hoe laat het laden klaar is, en een die aangeeft hoe lang het laden nog duurt in uren.

Wat ik zou willen is het volgende:

Automation 1

- TRIGGER: Laadkabel wordt aangesloten
- CONDITIES: Auto is in home zone
- DAN: Start laden heel kort (5 minuten) om een betrouwbare time left to full charge te krijgen.

Hierop moet denk ik een nieuwe automaten starten, maar als dit samen in een kan, heel graag. Voor nu is dit automation 2:

Automation 2
- TRIGGER: Automation 1 heeft gelopen en er is een time left to full charge
- DAN: Stuur pushmessage met vraag "Wanneer wil je vertrekken"? En voer dit tijdstip in (ik denk middels input boolean?)
- DAN: Bereken [Tijdstip vertrekken] - [Time left to full charge] = [Tijdstip start laden]
- DAN: Zorg dat er op [Tijdstip start laden] wordt gestart met laden.

Is dit een handige manier om dit aan te pakken? Ik denk dat ik de meeste dingen nog wel zelf kan knutselen, maar de vragen die ik heb:

- Hoe kan ik zorgen dat hij op dan ook op dat tijdstip begint met laden? Kan ik een automation laten starten met de variabele die uit de entity komt?
- Zien jullie flaws hierin of ideeen hoe ik dit het beste kan doen?
Alles kan in één automation, bijvoorbeeld met triggerid's en een choose. Maar zou voor het overzicht het eerst eens met meerdere automations proberen.

Maar je eerste actie (je DAN) is wel een beetje veel op één hoop. Zou dus eerder zeggen dat je krijgt:
DAN Start laden
DAN wacht 5 minuten
DAN Stop met laden
DAN Sla op [Tijdstip start laden] = [Tijdstip vertrekken] - [Time left to full charge]
DAN Sla op dat er op het tijdstip begonnen mag worden met laden

Laatste acties (sla op) kan in een helper waarna je deze als tijdstip in een time triggger kunt gebruiken om het werkelijke laden te starten.

Alleen heeft 5 minuten wachten als nadeel dat je dan niet HA moet herstarten in de tussentijd. Dit zou je af kunnen afvangen door de automation ook te starten bij HA start met als conditie dat de laadkabel is aangesloten (en misschien charge <98% ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Byte_Me hamvraag, welke integratie? ZHA of Zigbee2MQTT?

Maar zou denk ik zelf ook door de zure appel bijten en een nieuw netwerk opzetten (op ander pan_id!) en dus re-pairen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:20:
Dat is ook een vrij belangrijke vraag inderdaad :P

Z2M ondersteunt niet eens de migratie van een TI-chip naar iets anders zonder re-pairen. ZHA zou het volgens mij wel moeten kunnen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 02-09 17:37
Septillion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:20:

Maar zou denk ik zelf ook door de zure appel bijten en een nieuw netwerk opzetten (op ander pan_id!) en dus re-pairen.
Ah goede, dat was ik vergeten toe te voegen, het loopt via de ZHA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-09 10:24
We zijn net begonnen met de set-up van onze Home Assistant... nog veel te leren als ik de automatisaties & mooie (& inspirerende) dashboards hier voorbij zie komen.

Kleine vraag: ik zou graag ons overschot aan zonne-energie gebruiken om de thermostaat van onze warmtepomp met vloerverwarming aan te sturen. Momenteel is dat een oude 'Eberle' thermostaat, die we bvb. zouden vervangen door een Netatmo aan/uit slimme thermostaat. Uit de HA documentatie kon ik niet direct uitmaken of ik de Netatmo kan aansturen in die zin:

- Injectie elektriciteit -> thermostaat aan of temp 25°
- Verbruik elektriciteit -> thermostaat uit of temp 21°

De integratie vermeldt: "This integration allows you to view the current temperature and control the setpoint." Ik vermoed dus van wel, maar iemand die dit kan bevestigen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

robbinonline schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:35:
Ik denk er overna om compleet opnieuw te beginnen met HA. Mijn installatie draait nu al een jaar of 6 maar ik heb de laatste tijd veel meer issues. Nu weer het energy dashboard dat stopt met data verwerken en pas na een herstart weer door gaat (...)

Ik draai HA OS tegenwoordig in een VM via mijn Synology dus ik kan de oude installatie nog laten draaien tot de nieuwe volledig is ingericht
Ik zou eerder kijken of je het probleem bij de kern kunt aanpakken. Zo had ik ook last van het energy dashboard dat steeds stopte met updaten, maar dat kwam omdat ik tegen IO problemen aanliep. Mijn raid-array van 4 schijven in mijn Synology kon alle kleine schrijfacties van de logging niet goed aan en HA stopte vervolgens mij loggen. Dat heb ik opgelost door HA op een SSD te zetten. Bijkomend voordeel is dat HA nu 10x zo snel voelt.

Je kunt wel helemaal opnieuw beginnen, maar als je straks weer veel devices hebt en de trage schijven in je Synology niet snel genoeg al die kleine schrijfacties verwerken, dan zit je weer met een Energy Dashboard dat niet meer wil updaten totdat je HA herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
CappieL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

@BThomas, @golles, hier hetzelfde.
Als je beeld kunt krijgen van je camera, kun je er snapshots van maken.
Er zit helaas vaak genoeg vertraging tussen "aanbellen" en de snapshot, dat je een lege portiek ziet.
Bedankt! Hopelijk komt hier nog wat verbetering in dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@chaoske1 Ik ben niet ermee bekent maar als je het setpoint aan kunt passen is het wel mogelijk want jij wilt qua automation.

Ik zie alleen wel dat het een cloud integratie is. Wees dus bewust dat zonder internet (of als ze de stekker eruit trekken) je de boel niet aan kunt sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 04-10-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 16:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb al geruime tijd dat ik lampen niet via mijn google nest speakers kan bedienen.
Een tijd lang heb ik dit perfect werkend gehad, maar nu niet meer.

Setup
Ik heb ergens vorig jaar keurig de handleiding van HA zelf gevolgd: https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Enige wat ik anders heb gedaan is dat ik default niets expose, behalve een handjevol lampen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
google_assistant:
  project_id: xxx
  service_account: !include ha-integration.json
  report_state: true
  expose_by_default: false
  entity_config:
    light.woonkamer_plafondlampen:
      # Alias: Woonkamer
      expose: true
    light.hanglamp_eettafel:
    # Alias: Eettafel
    climate.woonkamer:
    sensor.woonkamer_temperatuur:

Vervolgens in HA nog op sommige een alias gezet (zoals je ziet eerst nog in de config, is later verhuisd naar de GUI).

Vanaf dat moment kon ik gewoon op diverse plekken roepen "hey google, zet woonkamer aan" om floep, daar ging de lamp aan.
Al geruime tijd werkt dit niet meer.

Wanneer ik dat nu zeg, knipperen de 4 ledjes op de speaker even en verder niets. Geen foutmelding, geen lamp aan of uit. Gewoon letterlijk nul terugkoppeling.
Zowel speakers als HA al diverse malen herstart (dit issue speelt echt al wéken).
Binnen HA onder Integrations staat de Google Assistant, deze geeft geen errors. Uiteraard ook al diverse malen op Synchronize devices geklikt.

Werk er dan echt niets meer??
Nou, het is dus niet dat níets meer werkt. Wat er wel werkt?
"hey google, zet jadajadaja aan" geeft keurig een foutmelding dat hij het niet begrijpt (omdat ik geen device met die naam heb).
Ik heb ook een climate exposed vanuit mijn config. Deze kan ik bevragen (hey google, hoeveel graden is het in de woonkamer) en ook aan en uit zetten. Dit werkt zoals altijd.
Ook kan ik gewoon de status van de exposed devices zien op mijn telefoon in de google home app, ik kan deze van daaruit ook gewoon aan en uit zetten.
Voor wat het waard is: dit hele probleem speelt bij alle nest speakers in mijn setup.

Andere bijzonderheden?
Wanneer ik op een device klik in HA, en vervolgens op het tandwiel kan ik bij "Voice Assistants" een eventuele alias opgeven (zoals bij diverse gedaan).
Het valt mij hierbij op dat allen de eigen assisatan van HA hierbij in het lijstje staat. Op internet zie ik screenschots van een device waarbij dan ook de google assistant vermeld staat.
Ik heb geen idee of dit ooit anders is geweest, mijn Google Assistant config stamt nog uit de tijd van vóór HA's eigen assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmf4dHc0YzokNe-rb662LFNO2b4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xY2joQm3ImftBDbMGJctIj7f.png?f=user_large

Ik ben inmiddels ten einde raad, en kan maar niet vinden waar er wat mis gaat. Heeft iemand een idee waar mijn speurtocht vervolg te geven?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
Ik heb tijdens mijn vakantie aardig probleem gehad met HA. Was volledig weg. uiteindelijk besloten om proxmox 7 weer op de NUC te zetten, daar HA op te zetten en een backup van voor de vakantie terug te zetten

En nu lijkt het alsof HA of Proxmox verbindingsproblemen met internet heeft. Ik kan bijna niks updaten, sommige addons die met een cloud verbinden weigere,

Maar ik kan gewoon mijn Proxmox updaten, dus ik heb toch gewoon internet verbinding. Tevens kan ik vanuit HA gewoon de changelogs van updates bekijken, dus ook daar is verbinding.

Ik heb geen idee meer waar te zoeken (heb dus al paar maal complete NUC afgesloten en opnieuw opgestart (zorgt er iig voor dat mijn add ons ook werkelijk laden) maar verder lukt het me niet.

Waar en hoe moet ik beginnen?

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 05-10-2023 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 03:18

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Koffie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:17:
Ik heb al geruime tijd dat ik lampen niet via mijn google nest speakers kan bedienen.
Een tijd lang heb ik dit perfect werkend gehad, maar nu niet meer.

Setup
Ik heb ergens vorig jaar keurig de handleiding van HA zelf gevolgd: https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Enige wat ik anders heb gedaan is dat ik default niets expose, behalve een handjevol lampen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
google_assistant:
  project_id: xxx
  service_account: !include ha-integration.json
  report_state: true
  expose_by_default: false
  entity_config:
    light.woonkamer_plafondlampen:
      # Alias: Woonkamer
    light.hanglamp_eettafel:
    # Alias: Eettafel
    climate.woonkamer:
    sensor.woonkamer_temperatuur:

Vervolgens in HA nog op sommige een alias gezet (zoals je ziet eerst nog in de config, is later verhuisd naar de GUI).

Vanaf dat moment kon ik gewoon op diverse plekken roepen "hey google, zet woonkamer aan" om floep, daar ging de lamp aan.
Al geruime tijd werkt dit niet meer.

Wanneer ik dat nu zeg, knipperen de 4 ledjes op de speaker even en verder niets. Geen foutmelding, geen lamp aan of uit. Gewoon letterlijk nul terugkoppeling.
Zowel speakers als HA al diverse malen herstart (dit issue speelt echt al wéken).
Binnen HA onder Integrations staat de Google Assistant, deze geeft geen errors. Uiteraard ook al diverse malen op Synchronize devices geklikt.

Werk er dan echt niets meer??
Nou, het is dus niet dat níets meer werkt. Wat er wel werkt?
"hey google, zet jadajadaja aan" geeft keurig een foutmelding dat hij het niet begrijpt (omdat ik geen device met die naam heb).
Ik heb ook een climate exposed vanuit mijn config. Deze kan ik bevragen (hey google, hoeveel graden is het in de woonkamer) en ook aan en uit zetten. Dit werkt zoals altijd.
Ook kan ik gewoon de status van de exposed devices zien op mijn telefoon in de google home app, ik kan deze van daaruit ook gewoon aan en uit zetten.
Voor wat het waard is: dit hele probleem speelt bij alle nest speakers in mijn setup.

Andere bijzonderheden?
Wanneer ik op een device klik in HA, en vervolgens op het tandwiel kan ik bij "Voice Assistants" een eventuele alias opgeven (zoals bij diverse gedaan).
Het valt mij hierbij op dat allen de eigen assisatan van HA hierbij in het lijstje staat. Op internet zie ik screenschots van een device waarbij dan ook de google assistant vermeld staat.
Ik heb geen idee of dit ooit anders is geweest, mijn Google Assistant config stamt nog uit de tijd van vóór HA's eigen assistant.

[Afbeelding]

Ik ben inmiddels ten einde raad, en kan maar niet vinden waar er wat mis gaat. Heeft iemand een idee waar mijn speurtocht vervolg te geven?
Zie je de "exposed" devices wel in Google Home? Heb je ze binnen Google home ook aan je huis toegewezen?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 16:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

HuismAndré schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Zie je de "exposed" devices wel in Google Home? Heb je ze binnen Google home ook aan je huis toegewezen?
Ja de exposed devices zijn zichtbaar in de google home app, en ook van daaruit te bedienen.
Ook zie ik daar de status veranderen als ik ze vanuit HA aan of uit zet.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 03:18

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Koffie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:52:
[...]

Ja de exposed devices zijn zichtbaar in de google home app, en ook van daaruit te bedienen.
Ook zie ik daar de status veranderen als ik ze vanuit HA aan of uit zet.
Dan voor de zekerheid op een Google device even de opdracht "Hey Google.... Synchroniseer mijn apparaten" geven. Als resultaat moet je een overzicht krijgen op het scherm van de devices die je kunt bedienen. Eventuele problemen krijg je dan ook te horen.

[edit]Naast dat ze in je overzicht moeten staan moeten ze ook zijn toegevoegd aan een huis waarvan jij "lid" bent. Dus loop ook dat nog even na.

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 04-10-2023 23:19 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
TheFes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Nee, mijn voorbeeld is mijn eigen gemaakte template weather entity die de data van de 4 die in eerder noemde combineert
Ik zag in mijn HA omgeving een deprecation warning over jouw combined weather entity template. Klopt dat? Ik vroeg me af wat jij nu gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
banaliteit schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Ik zag in mijn HA omgeving een deprecation warning over jouw combined weather entity template. Klopt dat? Ik vroeg me af wat jij nu gebruikt.
Ja, klopt, maar ik ga daar voorlopig nog niets mee doen.
Dit blijft nog 5 maanden werken, en ik hoop dat er in die periode en makkelijker manier komt om de forecasts te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Onlangs een nieuwe mechanische ventilatie gekregen. DC en "traploos" in te stellen.

De oude AC had drie standen, welke ik via HA kon schakelen (input_select). Dan zag ik mooi welke automatisering op basis van welke trigger de input_select omzette.

Nu staat de ventilatie echter in HA als een fan (met status on/off), waarbij het percentage geschakeld wordt door de automatisering. Aangezien de state van de fan dus niet wijzigt zie ik ook de "geschiedenis" niet.

Ik heb dus een template sensor aangemaakt voor het percentage van de fan, zodat ik iets van geschiedenis zie. Maar aangezien automatiseringen niet deze template sensor bedienen, zie ik dat ook niet terug. Is het mogelijk om dat op een of andere manier toch voor elkaar te krijgen?

Dus zoiets (logboek vermeldingen dus):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6xSw09pmFaBJHm9lnNMrNHsoik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rbUoy8AscEmSSRr9sEoelztL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Loop tegen een code issue aan, waarschijnlijk gewoon syntax.
Was een pollen card aan het maken, waarbij ik de volgende code tegenkwam online. Even de korte versie, gezien er aardig wat pollen in staan.

Plaatsen in de configuration.yaml, het werkt.
Maar gezien ik mijn sensoren in aparte file wil, deze in mijn sensors.yaml geplaatst en wat aangepast.
HA geeft geen foutmelding in de config. Maar de pollen haalt hij niet meer.
Heb verder zitten editten, maar krijg het niet werkend. Nu is de vraag, waar zit mijn fout? Ik zie het niet |:(

Origineel: Ik pas hierin mijn postcode natuurlijk aan.
Deze werkt als ik hem in configuration.yaml plaats.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
scrape:
  - resource: https://www.kleenex.nl/api/sitecore/Pollen/GetPollenContentCity
    method: POST
    payload: "city=YOUR CITYNAME OR POSTAL CODE"
    headers:
      User-Agent: Home Assistant
      Content-Type: application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8
    sensor:
      - name: Pollen (gras)
        select: "li.day-container:nth-child(1) > button"
        attribute: "data-grass-count"
        unique_id: pollen_gras
        unit_of_measurement: ppm
          {{ value.split(" ")[0] }}

in aparate file:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- platform: scrape
  resource: https://www.kleenex.nl/api/sitecore/Pollen/GetPollenContentCity
  method: POST
  payload: "city=YOUR CITYNAME OR POSTAL CODE"
  headers:
    User-Agent: Home Assistant
    Content-Type: application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8
  sensor:
    - name: Pollen (gras)
      select: "li.day-container:nth-child(1) > button"
      attribute: "data-grass-count"
      unique_id: pollen_gras
      unit_of_measurement: ppm
        {{ value.split(" ")[0] }}

Als ik de entity opzoek, dan krijg ik "This entity is no longer being provided by the scrape integration. If the entity is no longer in use, delete it in settings."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@barrymossel Misschien gewoon omdraaien, dus alle automations de helper laten wijzigen en dan een automation die de helper bij wijziging naar de fan drukt?

Bijkomend voordeel is dat je vrij makkelijk een overrule kunt maken (aka, negeer de helper even) zonder dat je dit in elke automation in hoeft te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Septillion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:57:
@barrymossel Misschien gewoon omdraaien, dus alle automations de helper laten wijzigen en dan een automation die de helper bij wijziging naar de fan drukt?

Bijkomend voordeel is dat je vrij makkelijk een overrule kunt maken (aka, negeer de helper even) zonder dat je dit in elke automation in hoeft te bakken.
Hmm, misschien had ik inderdaad gewoon beter de input_select kunnen blijven gebruiken :) Want feit blijft dat ik toch maar 3 "standen", ofwel percentages gebruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Weerz Wat je wil kan simpelweg niet. platform: scrape is gewoon niet geldig / geen vervanging van de parent scrap.

Meest voor de hand liggende optie, maak een scrap.yaml file aan en doe scrape: !include scrape.yaml.

Alternatief is om met packages aan de slag te gaan. Maar dan wil je waarschijnlijk meer omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@Septillion
Held!
Was nog even klieren, gezien eerst HA de scrape: !include scrape.yaml. niet pikte.
Maar inmiddels werkt het.

Weer wat geleerd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er hier mensen die de Withings Sleep Tracking mat(https://www.withings.com/nl/en/sleep-analyzer) gebruiken om te detecteren of iemand in bed ligt / slaapt? If so : Hoe bevalt dat? Werkt het goed (genoeg)?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 07:29
DennusB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:14:
Zijn er hier mensen die de Withings Sleep Tracking mat(https://www.withings.com/nl/en/sleep-analyzer) gebruiken om te detecteren of iemand in bed ligt / slaapt? If so : Hoe bevalt dat? Werkt het goed (genoeg)?
Als het alleen gaat om te detecteren of iemand in bed is (los van slapen) zijn er goedkopere oplossingen. Zelf heb ik 4 load cells onder het bed, gekoppeld aan een HX711 load cell amplifier, gekoppeld aan een ESP met ESPHome. Werkt dik prima, en zelf te bouwen voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 15:32
Ik heb onlangs een nieuwe HA geïnstalleerd bij een vriend.
We hebben de slimme meter nu met een USB naar P1 kabel verbonden met HA om deze rechtstreeks uit te lezen.
Hij had de P1 meter van HomeWizzard al een tijd in gebruik en nu vroeg ik me af of ik het verbruikshistorie in HA kan importeren.
Die history staat natuurlijk in zijn cloud account bij HomeWizzard en niet op het device zelf geloof ik waardoor de P1 meter van HomeWizzard toevoegen in HA geen nut heeft.
Zijn er manieren om CSV bestanden te importeren in HA? Of kan je handmatig op een andere manier verbruik invoeren?

Nog een vraag voor mijn eigen HA, ik heb een Shelly plug S die onlangs ineens verdwenen was in HA, deze heb ik volledig gereset en opnieuw toegevoegd. HA ziet dat deze hetzelfde device is en alles werkt werkt weer.
Het enige vervelende is dat hij in mijn Energy dashboard (waarin hij onder devices opgenomen was) ineens -400kWh heeft geregistreerd en nu dus mijn jaarlijks verbruikshistorie vernagelt heeft.
Kan ik deze foutieve entry er op een of andere manier uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Marsman83 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:45:
Ik heb onlangs een nieuwe HA geïnstalleerd bij een vriend.
We hebben de slimme meter nu met een USB naar P1 kabel verbonden met HA om deze rechtstreeks uit te lezen.
Hij had de P1 meter van HomeWizzard al een tijd in gebruik en nu vroeg ik me af of ik het verbruikshistorie in HA kan importeren.
Die history staat natuurlijk in zijn cloud account bij HomeWizzard en niet op het device zelf geloof ik waardoor de P1 meter van HomeWizzard toevoegen in HA geen nut heeft.
Zijn er manieren om CSV bestanden te importeren in HA? Of kan je handmatig op een andere manier verbruik invoeren?

Nog een vraag voor mijn eigen HA, ik heb een Shelly plug S die onlangs ineens verdwenen was in HA, deze heb ik volledig gereset en opnieuw toegevoegd. HA ziet dat deze hetzelfde device is en alles werkt werkt weer.
Het enige vervelende is dat hij in mijn Energy dashboard (waarin hij onder devices opgenomen was) ineens -400kWh heeft geregistreerd en nu dus mijn jaarlijks verbruikshistorie vernagelt heeft.
Kan ik deze foutieve entry er op een of andere manier uithalen?
Voor de Shelly kan je bij ontwikkelingshulpmiddelen > statistieken meetwaardes aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Als het alleen gaat om te detecteren of iemand in bed is (los van slapen) zijn er goedkopere oplossingen. Zelf heb ik 4 load cells onder het bed, gekoppeld aan een HX711 load cell amplifier, gekoppeld aan een ESP met ESPHome. Werkt dik prima, en zelf te bouwen voor een paar tientjes.
Nou ja, in principe is dat het voornamelijke doel, maar het bijhouden van slaap data is wel een leuke bijkomstigheid. Heb je (eventueel via DM) meer informatie over je setup? :) Want het klinkt wel tof!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Wij hebben een nieuwe keuken laten plaatsen, en één van onze wensen van een grote oven die ook magnetron is. Uiteindelijk een mooie Bosch uitgezocht - en die heeft wifi en een app oOo en nog mooier: er is een HA-integratie oOo oOo

Vorige week is de keuken geplaatst, en ik heb nu eindelijk tijd om hier naar te kijken. Het opzetten van de HA-integratie ging zowaar in één keer goed. De mogelijkheden zijn beperkt, maar toch leuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RzX5zSdwz5FwxW_AgI8sm-APoU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3vYaheSDgnhY07EG3LJXGdF5.png?f=fotoalbum_medium

Met de app is het mogelijk om de oven op afstand te bedienen, en dat kon wel eens handig zijn. Als ik met één van de kinderen naar sporten ben 's avonds, kan ik een ovenschotel in de oven plaatsen en die op afstand aanzetten zodat het eten klaar is als we thuis komen.

Het is wel cloud allemaal, dat is jammer, maar ja, zie maar eens iets te vinden van één van de grote merken wat niet met een cloud werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 05-10-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
JeroenH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:42:
Wij hebben een nieuwe keuken laten plaatsen, en één van onze wensen van een grote oven die ook magnetron is. Uiteindelijk een mooie Bosch uitgezocht - en die heeft wifi en een app oOo en nog mooier: er is een HA-integratie oOo oOo

Vorige week is de keuken geplaatst, en ik heb nu eindelijk tijd om hier naar te kijken. Het opzetten van de HA-integratie ging zowaar in één keer goed. De mogelijkheden zijn beperkt, maar toch leuk:

[Afbeelding]

Met de app is het mogelijk om de oven op afstand te bedienen, en dat kon wel eens handig zijn. Als ik met één van de kinderen naar sporten ben 's avonds, kan ik een ovenschotel in de oven plaatsen en die op afstand aanzetten zodat het eten klaar is als we thuis komen.
Wij hebben sinds kort ook een nieuwe keuken incl. Home Connect-apparatuur, en er zit inderdaad een prima integratie in Home Assistant. Wat mij echter niet bekend was bij plaatsing, is dat je dus wel van tevoren de Remote Control-functie aan moet zetten om hem op afstand te kunnen bedienen. Dat is voor mij een tegenvaller, soms wil je juist op momenten dat je er niet aan denkt de oven voorverwarmen of via de app de vaatwasser aanzetten omdat je net te binnen schiet dat je dat vergeten bent. Ook voor de vaatwasser geldt dan dat je dat eerst handmatig moet hebben ingesteld, en iedere dag (of bij openen/sluiten van de deur) wordt dat weer gereset naar standaard-uit.
Pagina: 1 ... 112 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.